Toestel EgyptAir neergestort in Middellandse Zeequote:Op donderdag 19 mei 2016 07:33 schreef Sunri5e het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)23092.jpg]afbeelding[/url] ]
De SU-GCC in betere tijden op Schiphol.
quote:De oorzaak van de crash is nog onduidelijk. Aan boord van het toestel waren 66 mensen: 30 Egyptenaren, 15 Fransen, een Brit, een Canadees, een Belg en een Portugees.
Staat inmiddels op "Canceled".quote:Op donderdag 19 mei 2016 07:28 schreef Sunri5e het volgende:
Volgens Flightradar is hij netjes op tijd geland:
https://www.flightradar24.com/flight/ms804
Best wel, statistisch gezien wordt de kans dat er iets gebeurd welke dag groter. Nja, nu is de teller weer gereset en kun je met nog geruster hart in een vliegtuig stappenquote:Op donderdag 19 mei 2016 06:28 schreef akaQ het volgende:
[..]
Gerustellende gedachte, morgen vliegen...
Er is geen noodoproep gedaan wordt gemeld.....quote:Op donderdag 19 mei 2016 08:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Staat inmiddels op "Canceled".
Ben benieuwd wat de oorzaak is. Een A320 staat niet bekend als een toestel dat spontaan uit elkaar spat en de security op CDG lijkt me ook voldoende in orde om explosieven etc van boord te houden.
http://www.volkskrant.nl/(...)nen-vlucht~a4303632/quote:Op donderdag 19 mei 2016 08:30 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Er is geen noodoproep gedaan wordt gemeld.....
quote:Om 4.26 uur lokale tijd ontving het Egyptische leger een noodsignaal van het verdwenen toestel. Dat heeft het Egyptische ministerie voor Luchtvaart bekendgemaakt. Twee uur eerder was het vliegtuig van de radar verdwenen. Het betreft een automatisch uitgezonden signaal.
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ikquote:Op donderdag 19 mei 2016 08:32 schreef FredvZ het volgende:
De redactie van het RTL Nieuws heeft weer eens wat moeite met het verschil te zien tussen een A320 en B737.
Een noodsignaal zend een vliegtuig toch zelf uit?quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef Woods het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)nen-vlucht~a4303632/
[..]
Het enige waaraan ik het verschil goed kan zien is dat de Boeing een spitsere neus heeft en dat de cockpitruiten aan de zijkant schuin omhoog lopen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ik
http://travelskills.com/2(...)-737-vs-airbus-a320/quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ik
Maar goed als er Lufthansa of Alitalia op staat roep ik Airbus en staat er KLM op Boeing
quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef derLudolf het volgende:
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ik
De verschillen zijn inderdaad klein. De neuzen zijn inderdaad erg kenmerkend.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:08 schreef lyolyrc het volgende:
Het enige waaraan ik het verschil goed kan zien is dat de Boeing een spitsere neus heeft en dat de cockpitruiten aan de zijkant schuin omhoog lopen.
De winglets zijn waarschijnlijk wel het meest kenmerkend, alleen zitten die niet op alle vliegtuigen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:16 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[..]
De verschillen zijn inderdaad klein. De neuzen zijn inderdaad erg kenmerkend.
Er zit ook een verschil in winglets (als die aanwezig zijn) en de A320 staat iets hoger op zijn wielen dan de B737.
Het is een ELT. Die kunnen geactiveerd door mensen of door water. Ze zitten vaak verwerkt in reddingvlotten (en dus ook in de glijbanen). Het zou kunnen betekenen dat er wrakstukken aan het wateroppervlakte drijven.quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Een noodsignaal zend een vliegtuig toch zelf uit?
quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:05 schreef derLudolf het volgende:
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ik
Dat was me nog nooit opgevallenquote:Op donderdag 19 mei 2016 10:56 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien beter hier verder?
NWS / Vliegtuig EgyptAir van Parijs verdwenen van radar
[..]
True, maar dit had ik ooit gemaakt om voor sommigen wat meer aanknopingspunten te geven om twinjets te kunnen onderscheiden.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:24 schreef FredvZ het volgende:
Dat was me nog nooit opgevallen
Bij de A380/B747 is het trouwens andersom zie ik.
Als ze over vliegen herken je onmiddelijk het wat huilende geluid van een A320quote:Op donderdag 19 mei 2016 09:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het enige waaraan ik het verschil goed kan zien is dat de Boeing een spitsere neus heeft en dat de cockpitruiten aan de zijkant schuin omhoog lopen.
Dat is me ook wel eens opgevallen. Ik hoor de A320's van Wizzair hier wel eens dalen en dan maken ze inderdaad een beetje een huilend geluid.quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:25 schreef spapaars het volgende:
[..]
Als ze over vliegen herken je onmiddelijk het wat huilende geluid van een A320
Das me echt nog nooit opgevallenquote:Op donderdag 19 mei 2016 10:56 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien beter hier verder?
NWS / Vliegtuig EgyptAir van Parijs verdwenen van radar
[..]
Die herken je aan de zonnebril.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:35 schreef derLudolf het volgende:
A350 doet niet mee trouwens
[ afbeelding ]
Herhaling vanavond om 23:30 uur en komende zaterdagavond ook om 23:30 uur.quote:Documentaire waarin we alles te weten komen over hét presidentiële vliegtuig: de Air Force One. Het beroemdste en zeker het meest luxueuze vliegtuig ter wereld. Wat maakt dit toestel zo anders dan andere Boeings 747?
quote:SCHIPHOL - Het was donderdag 25 jaar geleden dat United Airlines voor het eerst op Schiphol landde. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vierde dat jubileum door op alle vluchten vanaf Schiphol stroopwafels te serveren aan passagiers. United vliegt dagelijks vanaf Schiphol naar vier bestemmingen in de Verenigde Staten: Newark, Chicago, Washington en Houston.
United en het overgenomen Continental Airlines vervoerden in de afgelopen 25 jaar ruim acht miljoen passagiers op meer dan 50.000 vluchten van en naar Amsterdam.
In mei 1991 vertrok de eerste United-vlucht van Amsterdam naar de Verenigde Staten via Londen Heathrow. In die tijd onderhield de maatschappij met Boeing 727’s een Europees routenetwerk vanaf Londen. Passagiers konden op Heathrow overstappen op een transatlantische United-vlucht.
United opende vervolgens in 1993 een directe vlucht van Amsterdam naar Washington/Dulles en in 2001 naar Chicago/O’Hare. Continental, dat in 2012 definitief is opgegaan in United, introduceerde in 1999 een lijndienst naar New York/Newark en in 2002 naar Houston. Op al deze routes is United ook nu nog actief.
Rudy Horn, Senior Manager Sales Nederland bij United, zegt “ontzettend trots” te zijn op het 25-jarig jubileum ban United op Schiphol. “Ik wil graag iedereen van het United-team in Amsterdam, in het verleden en het heden, bedanken voor hun toegewijde service voor onze klanten in de afgelopen kwart eeuw.”
Dat passagiers op de vluchten vanuit Nederland stroopwafels kregen uitgereikt was geen unicum. Sinds 1 februari serveert United 's ochtends gratis Hollandse stroopwafels aan cconomy class-passagiers op vluchten binnen Noord-Amerika, naar Centraal-Amerika en tussen Honolulu en Guam.
Die engerd die nu president wil worden heeft toch ook zo'n verpooierde Boeing?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef Iemand91 het volgende:
Om die regerings-Fokker maar even in het perspectief te plaatsen; nu op RTLZ (20:28 - 21:28 uur):
Z Doc: Meevliegen Met De Air Force One
[..]
Herhaling vanavond om 23:30 uur en komende zaterdagavond ook om 23:30 uur.
Jup:quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
Die engerd die nu president wil worden heeft toch ook zo'n verpooierde Boeing?
Nee, maar haar man schijnt wel frequent flyer te zijn aan boord van privé 727 die gebruikt werd als vliegend bordeel door pedofielen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Die engerd die nu president wil worden heeft toch ook zo'n verpooierde Boeing?
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:34 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Nee, maar haar man schijnt wel frequent flyer te zijn aan boord van privé 727 die gebruikt werd als vliegend bordeel door pedofielen.
Haar man?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:34 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Nee, maar haar man schijnt wel frequent flyer te zijn aan boord van privé 727 die gebruikt werd als vliegend bordeel door pedofielen.
Fillempie van de jet van Trumpquote:Op donderdag 19 mei 2016 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
Die engerd die nu president wil worden heeft toch ook zo'n verpooierde Boeing?
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:52 schreef zlotka het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)24514.jpg]afbeelding[/url] ]
Bron
Vind deze livery toch wel erg gaaf.
Dikke onzin sowieso dat die dikkop wordt opgeleid voor 737. Zou er weinig vertrouwen in hebben als zo'n zwakzinnige piloot zou zijn op een vlucht waar ik mee vlieg...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:45 schreef inkjet het volgende:
Zoiets was te verwachten.
Of stoppen of omscholen naar Embraer of 737.
Die laatste zin weet ik niet wat ik daarvan moet denken...
Inderdaad. Als de koning omgeschoold wordt naar de 737 dan lijkt het onwaarschijnlijk dat de regering de Fokker vervangt door een ander toestel dan een 737 :-)
Of het is een 'cunning plan' natuurlijk.
Heb je het nou over onze Koning of mis ik effe wat?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 21:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dikke onzin sowieso dat die dikkop wordt opgeleid voor 737. Zou er weinig vertrouwen in hebben als zo'n zwakzinnige piloot zou zijn op een vlucht waar ik mee vlieg...
Sorry?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 21:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dikke onzin sowieso dat die dikkop wordt opgeleid voor 737. Zou er weinig vertrouwen in hebben als zo'n zwakzinnige piloot zou zijn op een vlucht waar ik mee vlieg...
Wim-Lex bestáát op onze kosten, maar je hebt idd wel een punt.. als hij zo nodig zijn vliegshizzle wil behouden, bijscholen, kan hij dat vast wel uit eigen zak betalen.. ik geloof er ook niks van dat hij zelf zou mogen vliegen in het staatsvliegtuig.. keertje mag vast wel, maar structureel zelf vliegen lijkt me niet wenselijk. Hij rijdt zichzelf toch ook niet in de rondte?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:21 schreef El_Grando101 het volgende:
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat hij zijn uurtjes bijhoudt op onze kosten. Ik moet ook gewoon zelf voor mijn hobby vlieguurtjes betalen. Ander doel heeft het bij hem niet.
Precies dit. Als ik vlieguren wil maken en ik klop aan bij de KLM... Ze zien me al aankomen zekerquote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:21 schreef El_Grando101 het volgende:
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat hij zijn uurtjes bijhoudt op onze kosten. Ik moet ook gewoon zelf voor mijn hobby vlieguurtjes betalen. Ander doel heeft het bij hem niet.
Nee maar er komt toch wel een veel te dure BBJ voorzie ik. Ook al zal ie op zijn stoeltje achterin bruine rakkers zitten te tikken, op onze kosten zal toch wel wel de mogelijkheid moeten blijven bestaan voor hem om in het regeringstoestel te blijven vliegen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wim-Lex bestáát op onze kosten, maar je hebt idd wel een punt.. als hij zo nodig zijn vliegshizzle wil behouden, bijscholen, kan hij dat vast wel uit eigen zak betalen.. ik geloof er ook niks van dat hij zelf zou mogen vliegen in het staatsvliegtuig.. keertje mag vast wel, maar structureel zelf vliegen lijkt me niet wenselijk. Hij rijdt zichzelf toch ook niet in de rondte?
Mwoah, WL is niet bepaald een helder licht en de pilotenopleiding niet bepaald makkelijk. Vandaar mijn twijfel, die achternaam helpt om ergens binnen te komen...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:47 schreef NewHorizon het volgende:
Hij vliegt af en toe lijnvluchten bij KLM (cityhopper). En ik kan jullie vertellen dat hij wat dat betreft aan alle eisen voldoet, een prima man is om mee te vliegen en de KLM er geen belastinggeld voor krijgt
Hij heeft net als een groot deel van de andere piloten bij KLM gewoon de RLS/KLS doorlopen en voldoet aan officiële IL&T-eisen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:52 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mwoah, WL is niet bepaald een helder licht en de pilotenopleiding niet bepaald makkelijk. Vandaar mijn twijfel, die achternaam helpt om ergens binnen te komen...
Gaat natuurlijk wel ten koste van piloten die dan ook geld hadden kunnen verdienen...
Nogmaals, hij heeft gewoon de RLS/KLS doorlopen net als menig ander KLM-piloot. Je kunt dus niet zomaar stellen dat KLM hem laat vliegen vanwege zijn naam.. Hooguit dat hij een speciaal soort deeltijdcontract heeft.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 17:24 schreef El_Grando101 het volgende:
Wim Lex is best een sympathieke kerel maar het vliegen van hem is toch gewoon puur hobby, het dient geen ander doel. Als je dan gaat vliegen op het regerings-toestel of even wat uurtjes pakt bij de KLM dan gebruik je je positie als koning voor je hobby. Het regeringstoestel hebben wij betaald en ik neem ook aan dat hij zelf ook niet voor de peut betaald.
Dat de KLM hem laat vliegen snap ik vanuit de KLM, is natuurlijk wel leuke promotie als koninklijke. Maar slaat voor de rest natuurlijk nergens op.
Hij zou in mijn ogen gewoon niet zijn positie als koning mogen gebruiken om zijn hobby's mogelijk te maken. Hij verdient genoeg centjes dus laat hem lekker als ieder ander zelf een vliegtuig huren om zijn uurtjes bij te houden in z'n vrije tijd.
Mooi gedaan en mooi om te zien vind ik. Lijkt me trouwens wel heel apart; tientallen jaren elke zoveel dagen voorin de cockpit vluchten uitvoeren en dan ineens...nooit meer...quote:SCHIPHOL - Eén familie, één passie, één grote wens: Derk Somsen, gezagvoerder op de Boeing 777 bij KLM, wilde op zijn laatste vlucht als gezagvoerder dat zijn vader, Maarten Somsen, het 'remmen vast' symbool zou geven als marshaller. Het afscheid van de gezagvoerder werd op video vast gelegd.
Het gevoel van afscheid dat Derk meemaakt komt zijn vader bekend voor.
Derk begon zijn carrière in 1981 bij KLM als steward.
"niet bepaald een helder licht" is ook wat overdreven.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 22:52 schreef derLudolf het volgende:
Mwoah, WL is niet bepaald een helder licht en de pilotenopleiding niet bepaald makkelijk.
Ik ken ook nog wel wat oud RLS mensen die ook wel graag zo'n contract zouden willen hebben. Gaat natuurlijk wel om z'n achternaam dat de KLM dit mogelijk maakt, dat weet jij ook wel.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 19:03 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nogmaals, hij heeft gewoon de RLS/KLS doorlopen net als menig ander KLM-piloot. Je kunt dus niet zomaar stellen dat KLM hem laat vliegen vanwege zijn naam.. Hooguit dat hij een speciaal soort deeltijdcontract heeft.
Als hij geen koning was geweest had hij er wellicht ook gewoon gevlogen
KLM betaalt voor al hun piloten de typerating.quote:Op zondag 22 mei 2016 21:52 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Ik ken ook nog wel wat oud RLS mensen die ook wel graag zo'n contract zouden willen hebben. Gaat natuurlijk wel om z'n achternaam dat de KLM dit mogelijk maakt, dat weet jij ook wel.
Waarom moet die man zijn uurtjes kunnen maken als koning zijnde nu terwijl net afgestudeerde piloten van de KLS op de wachtlijst komen.
Gaat de KLM ook zijn nieuwe 737 typerating betalen?
Hij is nu koning, wees dan nu zo sjeik om gewoon je vlieghobby in je vrije tijd in je met eigen geld gehuurde kist uit te oefenen.
Maar goed genoeg over geluld dacht ik zo.
Het lijkt mij uitgesloten dan de normale man een dergelijk snoepcontractje heeft bij de KLMquote:Op zondag 22 mei 2016 23:08 schreef NewHorizon het volgende:
Maar als hij geen koning was dan had je het niet erg gevonden? Als het een gewone man was die de opleiding had gedaan en een dienstverband met de KLM had?
Heel kort: brandstofbesparing.quote:Op maandag 23 mei 2016 10:06 schreef Parafernalia het volgende:
Waar zijn die flapjes aan het einde can de vleugels eigenlijk voor?
hoe werkt dat precies?quote:Op maandag 23 mei 2016 10:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heel kort: brandstofbesparing.
Die dingen heten winglets
Als ik iets meer had geweten had ik dat wel gezegdquote:Op maandag 23 mei 2016 10:43 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
hoe werkt dat precies?
Nvm, Wikipedia
Schadevergoeding bij vertraging vluchtquote:Op maandag 23 mei 2016 11:55 schreef Parafernalia het volgende:
bij hoeveel vertraging kan je (deel) van je geld terugkrijgen?
Je woont aan de Marsum-kant?quote:Op maandag 23 mei 2016 15:49 schreef Janeiros het volgende:
Ik woon aan de rand van Leeuwarden bij de vliegbasis. Als het kut weer is blijf ik lekker binnen op de stream kijken met die drukte die ze verwachten. Kan ze zelfs uit mijn raam hier zien landen
Over 3 weken moeten ze weer terug. Zo'n bootreis zal een week zijn enkele reis?quote:Op maandag 23 mei 2016 14:09 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze die dingen niet beter per boot vervoeren?
Lijkt een stuk goedkoper en minder omslachtig.
Ik woon in 1 van de 12 hoog's in Bilgaard. Maar das niet zo handig voor een landing aan marssum kant. Ga toch maar even ri de baan straks denk ikquote:
Allemaal propaganda om de JSF salonfähig te maken. Kranten staat er morgen vol mee hoe succesvol wel niet was en hoeveel mensen wel niet gekeken hebben. Omwonenden krijgen nog eens 25K extra subsidie voor isolatie en vinden het ook wel best verder.quote:Op maandag 23 mei 2016 14:09 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze die dingen niet beter per boot vervoeren?
Lijkt een stuk goedkoper en minder omslachtig.
Geen subsidie, de isolatie is hier zelfs grotendeels weggehaald vorig jaarquote:Op maandag 23 mei 2016 19:35 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
Omwonenden krijgen nog eens 25K extra subsidie voor isolatie en vinden het ook wel best verder.
Stream is bezig.quote:
heb je niet genoeg geklaagd waarschijnlijk.....quote:Op maandag 23 mei 2016 19:51 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Geen subsidie, de isolatie is hier zelfs grotendeels weggehaald vorig jaar
Het is net een reclame filmpje . NL draagt zoveel bij dit en dat blabla .quote:
Ja, zo hoor je de F35 niet eens.quote:
Mjah, de helicopter-versie doet het goed op feestjes en partijtjes, maar heb je verder niet zoveel aanquote:
Wat is daar mis mee dan? Behalve dat het een F35 is?quote:
Ik dacht dat verticaal opstijgen wel van pas kan komen in de apenlanden waar we moeten opereren.quote:Op maandag 23 mei 2016 22:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee dan? Behalve dat het een F35 is?
Oeh NLse aircraftcariers , dat zou pas wat zijn .quote:Op maandag 23 mei 2016 22:28 schreef OEM het volgende:
[..]
Mjah, de helicopter-versie doet het goed op feestjes en partijtjes, maar heb je verder niet zoveel aan
En de offerte voor een paar Ford-class carriers zal wel iets te gortig geweest zijn om de bootversie aan te schaffen.
Pff ja..gedoe. ja heb wel zo'n 5 uur vertraging gehad, maar dan verspreid over 2 vluchten met allebei stopover...denk net niet genoeg voor vergoedingquote:Op maandag 23 mei 2016 11:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Schadevergoeding bij vertraging vlucht
Wanneer de aankomstvertraging langer is dan drie uur heeft u recht op een schadevergoeding.
De hoogte van de compensatie hangt samen met de afstand van de oorspronkelijke vlucht en verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht.
Vluchtbestemmingen binnen de EU
¤ 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
¤ 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
¤ 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
¤ 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
¤ 600 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
Tuurlijk krijg je dan geen vergoeding. En terecht ook.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 19:14 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Pff ja..gedoe. ja heb wel zo'n 5 uur vertraging gehad, maar dan verspreid over 2 vluchten met allebei stopover...denk net niet genoeg voor vergoeding
ja ach, ik vind 5 uur best veel.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 19:23 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Tuurlijk krijg je dan geen vergoeding. En terecht ook.
Ja, maar niet op 2 verschillende vlucht bij elkaar opgeteld. Daarnaast wordt er niet gekeken na hoeveel later een toestel vertrekt maar later aankomt op bestemming.quote:
Ik vind het anders aardig vreemd dat je geen vergoeding zou krijgen als je meerdere vluchten vertraging hebt.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 19:23 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Tuurlijk krijg je dan geen vergoeding. En terecht ook.
Die was vol.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 22:04 schreef Woods het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)41994.jpg]afbeelding[/url] ]
De afgebeelde KDC-10 is wel in Leeuwarden geland, de ander is doorgevlogen naar home base Eindhoven.quote:Op woensdag 25 mei 2016 00:20 schreef derLudolf het volgende:
Waarom is die kdc10 niet in Leeuwarden geland?
twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-05-2016 om 00:05:30 PHOTO First look at the A350-1000 as it rolls out of the hanger at Toulouse https://t.co/PbC3eqbL2d - @NewsHazbail reageer retweet
Lijkt wel net zo'n lange sigaar als de a340-600quote:Op woensdag 25 mei 2016 01:11 schreef nattermann het volgende:[ afbeelding ]twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-05-2016 om 00:05:30 PHOTO First look at the A350-1000 as it rolls out of the hanger at Toulouse https://t.co/PbC3eqbL2d - @NewsHazbail reageer retweet
Wat een vette kist!
Is ook maar een metertje of 2 korter geloof ik, maar hij heeft in de -1000 variant inderdaad wel wat weg van een A340.quote:Op woensdag 25 mei 2016 09:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Lijkt wel net zo'n lange sigaar als de a340-600
quote:A chat in the TROOPER room backstage in Cape Town signalled a 48 hour maelstrom for several committed individuals to pull off a dramatic air-to-air photo shoot of Ed Force One over the stunning backdrop of Table Mountain.
Professional photographer & journalist David ‘Devo’ Oosthuizen was explaining just how excited he was at the opportunity to photograph Maiden on stage that night in his home country of South Africa when he casually mentioned his collaboration with Cape Town Aviation photographer Justin De Reuck could result in the ultimate photo of what is fast becoming the most photographed Boeing 747 in the world!!
After several phone calls a planning meeting with (most importantly) Capt. Bruce Dickinson, his colleagues on the flight deck and the pilot of the Piper Seneca II that would shadow us was pulled together and the logistics were worked out for capturing the flight to Johannesburg the next day.
Justin’s team took the doors off their plane for better visibility and comms were set up with Bruce & the flight deck on Ed Force One
FlightRadar24 quickly asked what was happening to flight CCC666 as it was mapped it circling Table Mountain more than once en route to Jo’burg.
Now we can reveal the photo that was taken that day along with a shot of all the people (& the plane) involved in making a little bit of history on the back of Maiden’s first trip to South Africa in 21 years and indelibly stamped Bruce’s first ever visit to the country. “The photos look stunning”, agreed Bruce viewing them on the ground in Jo'burg ahead of the show at Carnival Lawns, “it was a great experience for me & the flight deck! Obviously the most important element was safety and we conducted a very thorough briefing the night prior to the flight with all the integral parties. I was very happy to have 3 crew on the flight deck with me - one who had comms with the Seneca & then 3 pairs of eyes to look at every angle! I have to tell you that I can’t take any credit for the piloting of manuevres as auto-pilot was engaged throughout the shoot and the bank angle never exceeded 30 degrees at any point! Add to that we were both in touch with Cape Town Radar at all times. It was very professional from start to finish and was a real thrill for me. Next time I’m down there though I want the guys to see if that Lightning is still operating – I’d love to fly that & have Justin & David capture it!”.
quote:Ground Control! L-R Captain Magnus Magnusson (Air Atlanta), pilot Andre Groenewald (CFI Cape Town Flight Training Centre), Justin De Reuck (aviation photographer), Bruce(!), David ‘Devo’ Oosthuizen (photographer & photo-journalist)
Dat hebben we eerder gezien:quote:Op woensdag 25 mei 2016 01:11 schreef nattermann het volgende:[ afbeelding ]twitter:airlivenet twitterde op woensdag 25-05-2016 om 00:05:30 PHOTO First look at the A350-1000 as it rolls out of the hanger at Toulouse https://t.co/PbC3eqbL2d - @NewsHazbail reageer retweet
Wat een vette kist!
quote:Op vrijdag 15 april 2016 14:25 schreef Mikey92 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De 1e A350-1000;)
Benieuwd naar de Flightradar24 beelden. Iemand die ze kan vinden?quote:'Spionagevliegtuig bracht vlucht KLM in gevaar'
Een KLM-vlucht die onderweg was van Tokio naar Amsterdam zou vorige week in gevaar zijn gekomen door een Amerikaans spionagevliegtuig. Dat meldt het Russische ministerie van defensie.
De KLM bevestigt alleen dat de betreffende vlucht boven de Japanse Zee op verzoek van de luchtverkeersleiding korte tijd op een andere hoogte moest vliegen, zo meldt EenVandaag. Op de website Flightradar24 is daarnaast te zien dat de vlucht voor de kust van Rusland een scherpe bocht maakte om even later weer in de richting van Rusland af te buigen.
Rusland wordt er regelmatig van beschuldigd het Europese vliegverkeer in gevaar te brengen door zonder transponder boven internationale wateren te vliegen. Rusland beweert dat westerse landen dat ook doen.
Update: Het zou deze vlucht moeten zijn. Boven de Japanse Zee.quote:Op donderdag 26 mei 2016 15:12 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Benieuwd naar de Flightradar24 beelden. Iemand die ze kan vinden?
https://www.flightradar24.com/data/flights/kl862/#9c9545fquote:Volgens Rusland brengt Amerika passagiers van commerciële vluchten in gevaar door te vliegen zonder transponder.
Bron: luchtvaartnieuws.quote:'Extra vliegveld nabij Schiphol'
AMSTERDAM - Er komt nog een vliegveld in de Haarlemmermeer als onderdeel van grote broer Schiphol. Deze nieuwe terminal krijgt de naam 'West' en moet Schiphol Centrum samen met de nieuwe luchthaven in Lelystad na 2030 ontlasten. Dat verklaart de luchthaven tegenover De Telegraaf. De luchthaven zou tegenover de ochtendkrant ook hebben gesproken over de aanleg van een zevende baan.
Ook het ministerie van Infrastructuur bevestigt het scenario tegenover de krant. Schiphol West zou tussen de A4 en A5 komen als "stadsgerichte terminal." De groeiplannen tonen aan dat de luchthaven sterk groeit. Alleen een extra luchthaven in Lelystad erbij lijkt niet voldoende.
Voordat de plannen van de stadsterminal worden gerealiseerd, moet eerst Lelystad Airport klaar zijn als overloopluchthaven en moeten de nieuwe A terminal en Pier op Schiphol Centrum gereed zijn.
De zevende baan komt, als deze wordt aangelegd, parallel aan de Kaagbaan te liggen.
Die site dat zich 'luchtvaartnieuws' durft te noemen stelt mij met de dag meer teleur zeg...quote:
En dit dus.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 10:49 schreef Piles het volgende:
Waarom is dit opeens nieuws? Die plannen zijn al jaren oud...
Volgens mij is het grote probleem met die banen de beperkte geluidscapaciteit. Zeker de Buitenveldert baan heeft weinig 'capaciteit' als ik het goed begrijp, vanwege de approach over Amsterdam / Amstelveen voornamelijk.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 11:22 schreef derLudolf het volgende:
Kunnen ze moet meer gebruik van maken van de Buitenveldert of Aalsmeerbaan? Volgens Wiki zijn dit secundaire banen namelijk
Gaat om HL7534, een 777-300 (non-ER) met Pratt & Whitney PW4098 motoren.quote:TOKIO - Op de luchthaven Tokio Haneda hebben 319 passagiers een Boeing 777 van Korean Air op de startbaan moeten verlaten vanwege een motorbrand. Het toestel was bezig met de take-off roll voor de vlucht naar Seoul Incheon toen het probleem zich voordeed. Op videobeelden is te zien dat vlammen uit de motor slaan.
De passagiers verlieten het toestel daarom met behulp van de emergency slides. De brandweer was er snel bij om de brand te blussen. Alle passagiers bleven ongedeerd tijdens de evacuatie, meldt Kyodo News. De schade aan de motor lijkt aanzienlijk.
Wordt denk ik wel een een kleine uitdaging om hem in je achtertuin te gekrijgen.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 22:47 schreef LintuxCx het volgende:
Maar hey, met het gebrek aan A340s op Schiphol, zin in een A340 in je achtertuin? http://www.ebay.com/itm/272254846486 (Die verkoper heeft leuke listings trouwens, ook nog een ouwe VS 747!)
Maatschappij #5 die met de 787 op Schiphol vliegt. (KLM en TUI niet meegerekend)quote:Op zondag 29 mei 2016 17:47 schreef Iemand91 het volgende:
En een nieuwe maatschappij voor Amsterdam. Vanaf vandaag vliegt de maatschappij driemaal per week (aanwezig op Schiphol op maandag, donderdag en zaterdag) naar Amsterdam.
De vluchten worden overigens uitgevoerd met de Boeing 787-8. Voor morgen staat N966AM ingepland:
Was dat dat geintje van die lekkere milf van de postcodekanjer en dat relletje met Unicef?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:23 schreef buzz1291 het volgende:
Zouden die Mexicanen inmiddels al over het Adios Amigos grapje heen zijn?
Ze moeten ook zo nu en dan wel het gras/zand in.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:16 schreef derLudolf het volgende:
Waarom rijden die gasten Touaregs en Amaroks eigenlijk? Bang dat ze wegzakken in het asfalt?
Op FCO zag ik ze volgens met een Hummer rijden
Nee die op dat gele info bord van Schiphol bij het laatste WK voetbal, zo uit het hoofd. Maar de details heb ik ook niet meer.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Was dat dat geintje van die lekkere milf van de postcodekanjer en dat relletje met Unicef?
quote:Op maandag 30 mei 2016 12:28 schreef buzz1291 het volgende:
Nee die op dat gele info bord van Schiphol bij het laatste WK voetbal, zo uit het hoofd. Maar de details heb ik ook niet meer.
quote:De F-35 maakt morgen een uitgebreide rondvlucht langs typisch Nederlandse bezienswaardigheden en de belangrijkste luchtmachtlocaties. Zo doet het nieuwe jachtvliegtuig de Deltawerken, de molens van Kinderdijk en het centrum van Amsterdam aan.
Boven al die markante plekken wordt het gevechtstoestel gefotografeerd vanuit een meevliegende F-16. De vlucht is daarnaast het eerste moment dat het grote publiek kan kennismaken met de F-35. Het toestel komt over op een hoogte van zo’n 1.200 voet (400 meter). Bij de luchtmachtbases is dit lager. Ook de vliegsnelheid is relatief laag.
Luchtmachtdagen
De 2 F-35’s blijven nog 2 weken in Nederland voordat ze terugvliegen naar Amerika. De toestellen zijn daar gestationeerd voor trainings- en testdoeleinden. In Nederland zijn de gevechtsvliegtuigen nog van dichtbij te zien op de Luchtmachtdagen op Vliegbasis Leeuwarden, 10 en 11 juni.
Eens kijken of ik een uurtje eerder van mijn werk kan. Dan kan ik hem in eindhoven zien.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:42 schreef Iemand91 het volgende:
F-35 maakt rondvlucht boven Nederland
[..]
[ afbeelding ]
Héél misschien net te zien vanaf hier. Leg de camera i.i.g. klaar.
En als die er toch niet zijn, verstoppen we ze in de laadruimte:quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:53 schreef KolonelBroodje het volgende:
Nooit geweten dat er nog 'verborgen kamers' in lange afstandsvliegtuigen waren.
Hoe wordt die vanuit het vliegtuig bereikt dan?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:03 schreef OEM het volgende:
[..]
En als die er toch niet zijn, verstoppen we ze in de laadruimte:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)37203.jpg]afbeelding[/url] ]
Weet niet zeker, maar wat ik zo lees: vanuit de cockpit een trappetje naar beneden, naar achteren lopen, deurtje naar de laadruimte, en dan sta je of naar die crewruimte of naar twee cargo containers te kijkenquote:Op woensdag 1 juni 2016 20:06 schreef derLudolf het volgende:
Hoe wordt die vanuit het vliegtuig bereikt dan?
Genoeg ruimte blijkbaar:quote:En zit er serieus zoveel ruimte onder? Hoeveel ruimte wordt dit bagage ingenomen en hoeveel door vracht?
Je moet wel bedenken dat je in de cargoruimte niet rechtop kunt lopen hè.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:06 schreef derLudolf het volgende:
En zit er serieus zoveel ruimte onder? Hoeveel ruimte wordt dit bagage ingenomen en hoeveel door vracht?
twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op donderdag 02-06-2016 om 14:33:27 De #F35naarNL rondvlucht gaat niet door i.v.m. het laaghangende wolkendek. Blijf ons volgen voor de nieuwe datum! https://t.co/ER1TnxPlYg reageer retweet
Enig idee of er mogelijkheden zijn om een foto te maken? Ben geen vliegtuigspotter, maar zou deze toch heel graag op de foto willen zetten.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:30 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Ed Force One komt naar Nederland voor hun concert in het Gelredome in Arnhem.
6 juni (volgende week maandag) komt de 747 naar Amsterdam waar het om 15:45 uur zou moeten landen vanuit Wenen.
Vertrek op donderdag 9 juni om 14:00 uur naar Parijs.
Het toestel komt hier op het vrachtplatform te staan.
Hier staan spottersplekken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:08 schreef Kyran het volgende:
Enig idee of er mogelijkheden zijn om een foto te maken? Ben geen vliegtuigspotter, maar zou deze toch heel graag op de foto willen zetten.
Is er een uitkijkpunt in de buurt ofzo (total noob, excuses).
Hij staat er een aantal dagen, dus je hebt de tijd.quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:31 schreef Kyran het volgende:
Dank u Ik ga eens kijken of ik iets eerder weg kan uit werk en anders iets later op de dag maar langs.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:17 schreef Iemand91 het volgende:
Zurich; 1 juni 2016. Iron Maiden met de 747-400; daarvoor de toestellen van Angela Merkel en François Hollande.
Die 787 vlucht van UA tussen SFO en SIN moet wel echt goede tarieven hebben om te slagen, want qua conform vlieg je toch veel beter Singapore Airlines met een tussenstop?quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:43 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Malaysia Airlines zal hun 6 Airbus A380 toestellen in juni 2018 uit de vloot halen waarmee ze dan net geen 6 jaar hebben gevlogen.
Vanaf april 2017 wordt de vloot teruggebracht naar 5 toestellen; een voor een gaan ze in groot onderhoud tot 2018. Een 747-400 (9M-MPP) is onlangs weer in de vloot opgenomen voor backup.
De A380 wordt ingezet op de twee dagelijkse vluchten naar Londen Heathrow en pelgrimsvluchten.
Eind 2017 ontvangt de maatschappij haar eerste A350-toestellen. In totaal gaat het om 6 A350-900's die de A380's gaan vervangen; afgelopen maand werden 2 opties omgezet in 2 orders.
Vier van deze toestellen worden in gezet op de twee dagelijkse vluchten naar Londen; de overige 2 voor kortere routes in Azië (Auckland en Tokio worden genoemd) en backup voor de toestellen die naar Londen worden ingezet; de maatschappij vind de A380 te groot voor de vluchten naar Londen maar kan momenteel niet anders omdat ze geen ander toestel hebben die deze vluchten kan uitvoeren.
De maatschappij wil geen verschillende toestellen inzetten op de route naar Londen, dus er wordt gewacht totdat ze er vier hebben ontvangen voordat deze route geheel wordt omgezet naar de A350.
Tot die tijd zullen de A350's worden ingezet op korte routes in Azië om te wennen aan het nieuwe toestel.
Om die reden worden de A380's ook niet een op een worden uitgefaseerd met elke nieuwe A350.
Een eerdere poging om twee A380's van de hand te doen in 2015 werd geen succes; over ongeveer een jaar proberen ze het nog een keer.
[ afbeelding ]
En bijna 8 uur geleden is vlucht UA1 vertrokken uit San Francisco op weg naar Singapore. Ze zal er in totaal zo'n 15 en een half uur over doen. Hier te volgen: https://www.flightradar24.com/UAL1/9e59856
Men vertrok in SFO op woensdag 1 juni om 23:19 uur plaatselijke tijd; men komt 2 dagen later aan in Singapore op vrijdag 3 juni 05:52 uur.
De huidige vlucht lijkt er haast bij te hebben; want in de planning staat een vluchttijd van 16:20 uur naar Singapore en 15:30 uur richting San Francisco.
Deze vlucht:
- De langste non-stop 787 vlucht ter wereld qua afstand (13.593 kilometer)
- De langste non-stop vlucht van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
- De op een na langste non-stop vlucht van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ooit
(na de opgeheven Atlanta - Mumbai van Delta Airlines tussen november 2008 en oktober 2009)
- De op twee na langste non-stop vlucht ter wereld (in afstand gemeten; na Dubai-Auckland en Sydney-Dallas)
- De enige non-stop vlucht tussen Singapore en de VS. (tot Singapore in 2018 met de A3500-900ULR naar Newark en Los Angeles gaat vliegen)
De 787 voor vertrek (de Singapore 777 daarachter gaat via Hong Kong naar Singapore):
[ afbeelding ]
UA vliegt zo'n 20% goedkoper dan SA voor de directe vlucht.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 09:20 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die 787 vlucht van UA tussen SFO en SIN moet wel echt goede tarieven hebben om te slagen, want qua conform vlieg je toch veel beter Singapore Airlines met een tussenstop?
bron: http://nos.nl/artikel/210(...)edehandsje-zijn.htmlquote:Schultz had onlangs een privévliegtuig van een Indiase zakenman op het oog, maar van een bod is het niet gekomen, meldde het AD vanmorgen over de Airbus met 22 zitplaatsen, een bar, douche en slaapkamer. De eigenaar, Vijay Mallya, wordt vervolgd voor een belastingschuld. "En ik ga geen vliegtuig kopen waar later beslag op wordt gelegd. Dat is niet verstandig."
Een gebruikt toestel is voor het kabinet geen enkel probleem. "We willen een veilig en goed vliegtuig. Dat hoeft niet per se een nieuw toestel te zijn", zegt Schultz. Vicepremier Asscher zei op de wekelijkse persconferentie dat het kabinet netjes met geld omgaat. "Als je de kans krijgt een tweedehandsje te kopen, moet je dat altijd doen."
quote:The service tax department is set to auction defunct Kingfisher Airlines chairman Vijay Mallya’s luxury Airbus A319 to recover part of dues of over Rs 800 crore. The department hopes to raise Rs 150 crore from the auction. - See more at: http://indianexpress.com/(...)sthash.63U7hjD8.dpuf
Euh,,, het is bijna ¤20 miljoen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 18:14 schreef Woods het volgende:
[..]
Overigens is het genoemde 150 crore circa ¤2 miljoen, koopje.
De Duitse regering (en de Franse) hebben natuurlijk wel grotere vliegtuigen dan die zakenjets https://en.m.wikipedia.org/wiki/Konrad_Adenauer_(aircraft)quote:Op donderdag 2 juni 2016 21:17 schreef Iemand91 het volgende:
Daarover gesproken;
Zurich; 1 juni 2016. Iron Maiden met de 747-400; daarvoor de toestellen van Angela Merkel en François Hollande.
Als ik het ludieke aan de foto direct zou uitleggen/verbeteren is het ook zoquote:Op vrijdag 3 juni 2016 21:58 schreef bluemoon23 het volgende:
De Duitse regering (en de Franse) hebben natuurlijk wel grotere vliegtuigen dan die zakenjets https://en.m.wikipedia.org/wiki/Konrad_Adenauer_(aircraft)
Mooie plaatjes, maar wel een beetje grootheids waanzin van die Arabieren lijkt me. Het kan er bij mij niet in dat Emirates dagelijks 2000 passagiers van Auckland naar waar dan ook ter wereld zal brengen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 20:07 schreef Iemand91 het volgende:
Dit is nu een dagelijks zicht in Auckland:
[ afbeelding ]
Over lange vluchten gesproken; de langste non-stop vlucht ter wereld (Dubai - Auckland) wordt nu een Airbus A380 in plaats van de huidige Boeing 777-200LR.
Met vier dagelijkse Emirates vluchten naar Auckland (non-stop en via Sydney, Brisbane en Melbourne) die ongeveer dezelfde tijden aanwezig zijn in Auckland, wordt dit vanaf december dit jaar een dagelijkse uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(Dit zijn foto's van de inaugurele non-stop vlucht van Dubai naar Auckland;
Tim Clark heeft aangegeven dat de loadfactor op deze vluchten (de non-stop tussen Dubai en Auckland) boven de 85% zit. (en dan is het nog geen zomer daar)quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:36 schreef buzz1291 het volgende:
Mooie plaatjes, maar wel een beetje grootheids waanzin van die Arabieren lijkt me. Het kan er bij mij niet in dat Emirates dagelijks 2000 passagiers van Auckland naar waar dan ook ter wereld zal brengen.
Ze hebben toch ook de fifth freedom op die routes? Hadden ze dat niet dan kon je misschien je vraagtekens zetten achter het draagvlak voor vier A380's op een dag.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 22:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tim Clark heeft aangegeven dat de loadfactor op deze vluchten (de non-stop tussen Dubai en Auckland) boven de 85% zit. (en dan is het nog geen zomer daar)
Daarnaast is het heel veel local traffic tussen Nieuw-Zeeland en Australië.
Dat klopt; anders zou Emirates dus ook geen lokale passagiers mogen vervoeren tussen Nieuw-Zeeland en Australië.quote:Op zaterdag 4 juni 2016 09:12 schreef Leatherface het volgende:
Ze hebben toch ook de fifth freedom op die routes? Hadden ze dat niet dan kon je misschien je vraagtekens zetten achter het draagvlak voor vier A380's op een dag.
Gisteren : https://operationthonapa.(...)corders-786d0f9fde61quote:Eastern Air Lines Flight 980 was a scheduled international flight from Asunción, Paraguay, to Miami, Florida, United States, with stops in La Paz and Guayaquil. On January 1, 1985, it struck Mount Illimani at an altitude of 19,600 feet (6,000 m). All 19 passengers and 10 crew were killed.
quote:We started out this trip with the goal of finding the black box — the cockpit voice recorder and the flight data recorder — of Eastern Airlines Flight 980.
We found what we believe to be the flight recorders.
Als ze gesleept worden staan ze vaak niet aan, daarnaast zijn veel toestellen niet voorzien van een ADS-B transponder.quote:Op zondag 5 juni 2016 16:34 schreef Sparqq het volgende:
Ik heb sinds kort een ads-b ontvanger, zijn er specialisten in de zaal de me antwoord kunnen geven op het volgende;
1) wanneer zet een vliegtuig zijn ads-b zender aan?
Op de luchthaven zijn maar een paar toestellen die hem aan hebben staan.
Naar mijn weten stuurt de transponder onder andere een toestel specifiek nummer uit met daarnaast nog allerlei data (hoogte, snelheid etc.).quote:2) in de data van de ads-b zit het toestel nummer, maar niet het vlucht nummer. Is er een online database waar dit soort vlucht nummers opgehaald worden, ik heb tooltje RTL1090 dat dit automatisch doet. Ben benieuwd waar die data vandaan komt.
quote:Departures
What does it take to get a million people and their luggage off the ground and up in the air? From building the world's biggest passenger plane to navigating through the busiest airport on the planet, to the perils of getting airborne in the coldest city on earth - Dallas and Hannah go to extremes to get under the skin of the remarkable story of departure.
You will never look at flying in the same way again...
quote:SCHIPHOL - De verkeerstoren op Schiphol viert vandaag haar 25ste verjaardag. De toren werd op 4 juni 1991 geopend door koningin Beatrix. Het bouwwerk was op dat moment met ruim 101 meter de hoogste verkeerstoren van de wereld. Vanuit de toren leiden luchtverkeersleiders het startende en landende vliegverkeer op Schiphol in goede banen.
Sinds de opening zijn er bijna tien miljoen vliegtuigen op Schiphol gestart of geland, meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vandaag. De drukste dag gemeten naar het aantal vliegbewegingen was recent: op 27 mei waren er 1509 starts en landingen op één dag.
In de verkeerstoren werken luchtverkeersleiders, ground controllers en assistent luchtverkeerleiders. Vanuit de toren wordt verkeersleiding gegeven aan vliegtuigen in een straal van vijftien kilometer rondom Schiphol en de vliegtuigen op het luchthaventerrein.
De luchtverkeersleiding werkt vanuit de koepel op ongeveer negentig meter boven de grond. Daar zijn acht twaalf medewerkers actief. Het vliegverkeer voor de Polderbaan wordt gecoördineerd vanuit Toren West.
Enkele bijzondere gebeurtenissen sinds de bouw:
•22 mei 1989 Brand in de toren tijdens de bouw
•4 juni 1991 Koningin Beatrix nam de toren in gebruik
•24 mei 1995 Record meer dan 1000 starts en landingen op één dag op Schiphol
•20 september 2008 Vervanging radar bovenop de verkeerstoren
•15 april 2010 Geen starts en landingen vanwege aswolk vulkaanuitbarsting IJsland
•30 april 2013 Deel van de toren Oranje voor inhuldiging Koning Willem-Alexander
•24 maart 2014 Vele staatshoofden en regeringsleiders waaronder president Obama landen op Schiphol voor Nuclear Security Summit
•27 mei 2016 Record van 1509 starts en landingen op één dag op Schiphol
quote:RIJSWIJK – Een Boeing 787-8 van de Nederlandse touroperator en luchtvaartmaatschappij TUI, vlucht OR373, heeft zaterdag een onvoorziene landing op de Azoren gemaakt. Dat bevestigt TUI-woordvoerster Petra Kok aan Reismedia. Een vrouwelijke passagier, aan boord van de vlucht van Amsterdam naar Bonaire en Aruba, misdroeg zich dusdanig dat de gezagvoerder besloot te landen in Terceira op de Azoren. Ter plaatse haalde de politie de vrouw en haar reisgenoot van boord.
"De vrouw was aan het krijsen, schelden en spugen. De bemanning besloot haar daarom vast te maken aan haar stoel met tiewraps. Waarom ze zich zo gedroeg is niet bekend", aldus de woordvoerster.
Door het oponthoud is de crew uit de uren gelopen en is er voor hun en de passagiers voor hotels gezorgd op het eiland. Petra Kok: "Terceira is een van onze stations, dus waren we in staat de bemanning en passagiers goed op te vangen. Morgenvroeg vliegen ze alsnog naar hun bestemming."
quote:Op zondag 5 juni 2016 22:12 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Als ze gesleept worden staan ze vaak niet aan, daarnaast zijn veel toestellen niet voorzien van een ADS-B transponder.
(Veel van de Embraers bijvoorbeeld niet)
[..]
Zou je kunnen stellen dat ADS-B aan gezet wordt zodra het toestel de deur sluit en vertrekt en dus in beweging is? Als een toestel gesleept wordt hoeft de ADS-B niet aan te staan omdat de towtruck een eigen ADS-B heeft.
In 2020 is het verplicht voor alle toestellen las ik.
Hoezo? Is dit een zeer hoog aantal?quote:Op zondag 5 juni 2016 23:13 schreef FredvZ het volgende:
Grappig dat wel wordt gesproken over een aswolk, maar dat er tijdens de millenniumnacht zo'n 200 kisten op Schiphol stonden mag ook bijzonder heten.
Heb je wel volledig zicht op de grond van de luchthaven trouwens?quote:Op zondag 5 juni 2016 16:34 schreef Sparqq het volgende:
1) wanneer zet een vliegtuig zijn ads-b zender aan? Op de luchthaven zijn maar een paar toestellen die hem aan hebben staan.
ACARS heeft oa dat soort informatie geloof ik. Ik wil steeds daar ook eens een decoder voor gaan draaien om te zien wat voor info dat geeft.quote:2) in de data van de ads-b zit het toestel nummer, maar niet het vlucht nummer. Is er een online database waar dit soort vlucht nummers opgehaald worden, ik heb tooltje RTL1090 dat dit automatisch doet. Ben benieuwd waar die data vandaan komt.
Dat is meer dan er op de apron past. Er werden toen vliegtuigen op de landingsbanen geparkeerd.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoezo? Is dit een zeer hoog aantal?
Waarom stonden ze aan de grond, angst voor computer storingen? Of vuile lucht door vuurwerk?
Aha, dat dacht ik al. Ben wel benieuwd op wat voor besturingssysteem vliegtuigen draaien. De VIRM dubbeldekkers van NS op W95 dacht ikquote:Op maandag 6 juni 2016 09:59 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is meer dan er op de apron past. Er werden toen vliegtuigen op de landingsbanen geparkeerd.
Oorzaak: de millenniumbug, waardoor de angst bestond dat vliegtuigen uit de lucht zouden vallen bij de overgang van 31-12-1999 naar 01-01-2000.
Dit had ik zo graag in het echt willen zien. Gewoon even alle 34 747's tegelijk op Schiphol zien staan.quote:Op maandag 6 juni 2016 10:51 schreef tripel7 het volgende:
Denk eerder dat men bang was dat de computersystemen van bijv, atc en fly-by-wire ermee zouden stoppen, dat dan de natuurwetten stomweg zouden ophouden met bestaan
Maar het heeft wel interessante foto's opgeleverd:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ADS-C heeft dat soort informatie, waaronder vluchtnummer, maar ook bijvoorbeeld geselecteerde hoogtes etc.quote:Op maandag 6 juni 2016 09:42 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Heb je wel volledig zicht op de grond van de luchthaven trouwens?
Als ik zelf vlieg (C172) moet de transponder ook pas aan als ik de baan op ga.
[..]
ACARS heeft oa dat soort informatie geloof ik. Ik wil steeds daar ook eens een decoder voor gaan draaien om te zien wat voor info dat geeft.
Dat zijn toch twee volle Fokker 100'squote:Op maandag 6 juni 2016 11:45 schreef larsico het volgende:
Uit de nieuwsberichten kan ik op maken dat het niet (alleen) met systemen te maken heeft, maar vooral met het feit dat niemand wílde vliegen op dat moment. NRC schreef dat KLM maar twee vluchten liet doorgaan, en ondanks dat er maar 200 mensen gebeld hoefden te worden om te annuleren.
quote:AMSTERDAM Defensie doet morgen een nieuwe poging om met de Joint Strike Fighter (F-35) een rondvlucht boven Nederland te maken. Dat meldde een woordvoerder het ministerie vandaag. Vorige week ging de rondvlucht niet door vanwege de laag hangende bewolking.
Het nieuwe gevechtsvliegtuig zal relatief laag en langzaam over Amsterdam en een aantal typisch Nederlandse bezienswaardigheden vliegen. Met de vlucht wil het ministerie van Defensie het grote publiek kennis laten maken met de opvolger van de F-16.
Twee F-35's zijn voor een aantal weken in ons land. Ze vertrekken over minder dan twee weken weer richting de Verenigde Staten. De eerste F-35 moet in 2019 definitief naar Nederland komen. Het kabinet wil er in totaal 37 van aanschaffen.
Nieuwe route is ook een stuk uitgebreider. Nu is het echt een rondvlucht over Nederland. Hij komt ook hier over, zal zeker gaan kijken.quote:Op maandag 6 juni 2016 17:31 schreef Iemand91 het volgende:
Rondvlucht Joint Strike Fighter boven Noord-Holland verplaatst naar morgen
[..]
Bij de vorige route had ik stille hoop dat hij hierover zou komen (zou erom spannen) maar met deze route komt die hier recht overheen.quote:Op maandag 6 juni 2016 22:16 schreef El_Grando101 het volgende:
Nieuwe route is ook een stuk uitgebreider. Nu is het echt een rondvlucht over Nederland. Hij komt ook hier over, zal zeker gaan kijken.
[ afbeelding ]
Belgisch Limburg is ook Limburgquote:Op dinsdag 7 juni 2016 09:14 schreef Anne het volgende:
Heel Limburg wordt zo'n beetje overgeslagen .
Yep hier ook. Drenthe werd eerst overgeslagen en nu komt ie gewoon over Emmen.quote:Op maandag 6 juni 2016 23:03 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Bij de vorige route had ik stille hoop dat hij hierover zou komen (zou erom spannen) maar met deze route komt die hier recht overheen.
* Iemand91 legt camera weer klaar...
Wel bij mijn ouders ja. Dit de week zit ik op kamers in Wageningen. Hoorde wel wat gerommel net.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:03 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Yep hier ook. Drenthe werd eerst overgeslagen en nu komt ie gewoon over Emmen.
Derludolf toch ook aardig dicht bij jou langs?
Klopt. Nu richting Amsterdamquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:05 schreef Sandrvich het volgende:
Kreeg de indruk hier in Den Haag dat ze langs de kustlijn gingen vervolgens.
Hier boven Amsterdam, zelfs 2 rondjes, maar dat had ik niet op beeldquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:18 schreef Gezicht het volgende:
JSF zojuist recht over m'n kop in Breda. Mooi man
quote:
quote:Piloten van luchtvaartmaatschappij Easyjet die Schiphol als uitvalsbasis hebben, dreigen met protest- en stakingsacties in de komende weken. Hierdoor kunnen vluchten van de prijsvechter uitvallen of vertraging oplopen, zei voorzitter Steven Verhagen van de vliegervakbond VNV woensdag.
De VNV vindt dat de circa zeventig piloten die op Nederlandse arbeidscontracten voor Easyjet vliegen te veel vlieguren per maand moeten maken voor het salaris dat zij krijgen. Daarnaast zijn zaken als doorbetaling bij ziekte niet geregeld en is de pensioenbijdrage onder de maat.
bron?quote:Op woensdag 8 juni 2016 15:19 schreef DeeBee het volgende:
Hard moeten werken voor je geld is de grootste nachtmerrie van de VNV ja.
Dat is natuurlijk een retorische vraag, dus beetje flauw.quote:
Meer verantwoordelijkheid, meer bijscholing en een hogere studieschuld. Bovendien ben je regelmatig van huis.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:13 schreef Woods het volgende:
Ik heb ook nooit begrepen waarom piloten perse meer betaald moeten krijgen dan bijv. een buschauffeur of machinist. 90% wordt door de automatische piloot uitgevoerd. Maar bijv. het pay-to-fly systeem is wel het andere uiterste.
Verantwoordelijk vind ik zelf minder valide dan de andere. Een buschauffeur en machinist dragen ook een dergelijke verantwoordelijk. Een vliegtuig hoort normaal op te stijgen en landen, dat als het misgaat het echt goed misgaat doet daar niets aan onder.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Meer verantwoordelijkheid, meer bijscholing en een hogere studieschuld. Bovendien ben je regelmatig van huis.
Ik denk dat het met de tijd wel zal veranderen, maatschappijen zitten nu in luxe positie dat er veel aanbod is van piloten. Door de huidige situatie zal er met den duur wel weer een tekort ontstaan omdat niet veel mensen de investering zullen doen. Het meest waarschijnlijk is dat de lonen relatief laag blijven maar dat de maatschappijen een groter deel zullen gaan financieren..quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:42 schreef NewHorizon het volgende:
Een van de problemen is dat de opleiding een enorme investering is, en een uitzicht op een salaris van maximaal 75.000 euro gaat leiden tot een tekort aan piloten en dus tot lagere kwaliteit.
Dat 90% van een vlucht door een automatische piloot wordt uitgevoerd doet daar weinig aan af, aangezien je niet alleen voor je vliegvaardigheid betaald wordt. Zeker een gezagvoerder niet.
Op technisch vlak zie ik veel gebruik van een autopilot overigens eerder als reden om juist meer vliegvaardige piloten aan te nemen, maar goed.
Dat valt an sich mee, zeker kijkend naar ervaren personeel.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het met de tijd wel zal veranderen, maatschappijen zitten nu in luxe positie dat er veel aanbod is van piloten.
Mjah het blijft een moeilijke markt, ik werk zelf indirect voor de luchtvaart, en daar is nog meer veranderdquote:Op woensdag 8 juni 2016 17:29 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat valt an sich mee, zeker kijkend naar ervaren personeel.
Zo zie je onder andere bij Emirates een flinke leegloop van gezagvoerders.
Wat dat betreft zijn hoge de lonen ook resultaat van marktwerking (al zijn de lonen bij Emirates erg hoog, maar daar is het werkklimaat dan weer dramatisch).
Airlines die zelf de opleiding financieren zie je eigenlijk bijna niet, omdat ze de risico's niet willen lopen. Wellicht dat het in de toekomst gaat veranderen, de tijd zal het leren..
Als het de KZI is en de planning verandert niet :-) Er zijn immers twee opties op E175+'s opgenomen, dat zou de uitfasering van de Fokkers kunnen versnellen.quote:Over 1 jaar, 4 maanden en 19 dagen is het uur U geslagen voor de voorste van de twee.
Op 29 oktober 2017 zal de Fokker F70 de laatste vlucht voor KLM maken.
...
Ruwweg 3 jaar (2020) later volgt de laatste vlucht voor haar grote zus op de achtergrond.
Dan zijn er nog maar 3 747's in KLM kleuren te bewonderen; als die er dan überhaupt nog zijn...
quote:Stakingsdreiging Air France wekt woede bij KLM: In een wereld waar de concurrentie moordend is, efficiëntieslagen en ontslaggolven aan de orde van de dag zijn, dreigen de piloten van Air France komende zaterdag het werk neer te willen leggen. Niet toevallig een dag na de start van het EK-voetbal in Frankrijk. KLM-topman Pieter Elbers lijkt schoon genoeg te hebben van de stakingsdreiging bij Air France. In een bericht aan het KLM-personeel spreekt hij van een "destructieve staking" die ook schade toebrengt aan de reputatie van KLM. In Nieuwsuur een gesprek met luchtvaartdeskundige Jaap de Wit.
Trend in ons land, Oh wee als iemand meer verdient, dat mag niet. Laat ik eens een totaal ongefundeerde reden geven waarom dat genivelleerd moet worden.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:07 schreef Iemand91 het volgende:
Ah, de maandelijkse 'piloten zijn veredelde buschauffeurs en verdienen veel te veel' discussie.
Mwah, een piloot op een ATR-42, vergelijkbaar met een volle bus lading, zal echt wel een slok minder verdienen dan een gezagsvoeder op een 777-300. En op beide ben ik niet jaloers. Ze moeten me gewoon veilig op de plek van bestemming brengen. Maar gezien het verschil in opleiding(s)kosten, bij- en nascholing tussen een rijbewijs en een brevet, lijkt me enig verschil in salaris danook wel terecht.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:38 schreef Woods het volgende:
[..]
Verantwoordelijk vind ik zelf minder valide dan de andere. Een buschauffeur en machinist dragen ook een dergelijke verantwoordelijk. Een vliegtuig hoort normaal op te stijgen en landen, dat als het misgaat het echt goed misgaat doet daar niets aan onder.
Er zit natuurlijk nog heel veel tussen een buschauffeur en Butch O'Hare, maar ik mag toch hopen dat de gemiddelde piloot ook wel door heeft dat de hedendaagse maatschappij een piloot meer als ordinaire buschauffeur ziet dan als een of andere superheld met magische krachten.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:09 schreef The_stranger het volgende:
Oh ja, ze zijn net een buschauffeur, das een leuke....
Dat de maatschappij het zo ziet wil niet zeggen dat het zo is of dat de maatschappij gelijk heeft.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:37 schreef OEM het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk nog heel veel tussen een buschauffeur en Butch O'Hare, maar ik mag toch hopen dat de gemiddelde piloot ook wel door heeft dat de hedendaagse maatschappij een piloot meer als ordinaire buschauffeur ziet dan als een of andere superheld met magische krachten.
(dat staat natuurlijk helemaal los van salaris, dat bepaalt de markt)
Pure interesse: hoeveel vrijheid in beslissingen heb je eigenlijk (in niet-noodgevallen)? Als in: in hoeverre is alles dichtgetimmerd in SOP's? Wordt dat steeds dichter getimmerd of valt dat ook wel weer mee?quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:02 schreef The_stranger het volgende:
Allemaal beslissingen die alleen voorin het vliegtuig gemaakt worden
Er zit een groot gat tussen erg nood situatie en een systeem wat niet helemaal doet wat het zou moeten doen.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:11 schreef DeeBee het volgende:
De voorbeelden die je noemt zijn noodsituaties waarin ze moeten handelen en verantwoordelijkheid dragen, maar de economische gevolgen of impact is hopelijk juist nooit leidend in die gevallen.
Het heeft niet per se iets met gevaar te maken. Wettelijk moet je een X hoeveelheid brandstof bij het hebben. Echter de weersvoorspelling geeft aan dat er misschien mist op je bestemming zal zijn. Niet erg genoeg om het vliegveld te doen sluiten, maar wel erg genoeg dat er kans is op vertraging.quote:En serieus, de hoeveelheid brandstof die een piloot invult op z'n flightplan voor het taxien ofzo maakt echt het verschil niet voor de bottomline hoor... En als hij om die reden z'n passagiers in gevaar zou brengen mag ik hopen dat ze hem snel ontslaan.
Er zijn er zat die afvallen tijdens de opleiding en tijdens het werken, puur omdat ze niet de skills hebben voor het vak.quote:En mijn mening is vrij duidelijk, het heeft ook niks met maaiveld of wat ook te maken. Maar de beloning is exorbitant en je hebt om een brevet te halen nou ook niet zulke bijzondere talenten nodig. Dat vergt doorzettingsvermogen en een goed denkniveau, maar het is niet alsof je vergelijkbaar met een arts of ingenieur opgeleid wordt... En vooral het totale gebrek aan zelfreflectie en het realiseren dat hun salarissen een van de oorzaken zijn van het zwaar weer waarin airlines zoals AF-KL zich bevinden vind ik nogal stuitend.
Dat ligt helemaal aan de maatschappij. Bij KLM kom je de afkorting 'SCD' (Subject to Captain's Discretion) met regelmaat tegen in de boeken.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Pure interesse: hoeveel vrijheid in beslissingen heb je eigenlijk (in niet-noodgevallen)? Als in: in hoeverre is alles dichtgetimmerd in SOP's? Wordt dat steeds dichter getimmerd of valt dat ook wel weer mee?
Het hele beslissingsprocess vind ik enigszins overdreven neergezet nu, alsof piloten een belangrijke factor zijn in de winstgevendheid. Net alsof er ooit een piloot ontslagen is omdat hij een paar duizend kg teveel brandstof meenam en ze de marge van de vlucht onder druk zetten, daar geloof ik echt niks van... En dat er uitzonderlijke kwaliteiten nodig zijn voor die beslissingen...piloten moeten inderdaad goede decision makers zijn, maar dat doen echt duizenden mensen elke dag in hun jobs.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Er zit een groot gat tussen erg nood situatie en een systeem wat niet helemaal doet wat het zou moeten doen.
Genoeg systemen die wettelijk mogen uitvallen op een vlucht maar reden kunnen zijn om een vlucht te doen terugkeren. Dat kan echter maar één iemand beslissen en die zit voorin. Maar een vlucht die terugkeert kost bergen met geld, in een markt waar de marges toch al klein zijn.
[..]
Het heeft niet per se iets met gevaar te maken. Wettelijk moet je een X hoeveelheid brandstof bij het hebben. Echter de weersvoorspelling geeft aan dat er misschien mist op je bestemming zal zijn. Niet erg genoeg om het vliegveld te doen sluiten, maar wel erg genoeg dat er kans is op vertraging.
Neem je extra brandstof mee, wetende dat een kwart van dat extra verstookt wordt onderweg door het toegenomen gewicht en wetende dat die (paar) ton extra een (paar) duizend euro kost? Terwijl de totale winst op die vlucht misschien richting de duizend euro gaat?
Neem je het mee maar was er toch geen mist of vertraging, heb je dus teveel geld uitgegeven en is deze vlucht dus verlies leidend (en ja, zo laag zijn de marges echt), neem je het niet mee maar is de mist en vertraging er wel sta je waarschijnlijk op een ander veld omdat je anders te weinig brandstof over hield een kost dat je winst voor die vlucht, of meer.
Zeg het maar.
[..]
Er zijn er zat die afvallen tijdens de opleiding en tijdens het werken, puur omdat ze niet de skills hebben voor het vak.
Puur vliegen kan 90% van de mensen, het anticiperen, het inzicht hebben en de beslissingen durven nemen kunnen een boel minder mensen. Vergelijken met een ander beroep is zelden nuttig. Daar waar een acteur heb enkele opleiding hoeft te hebben, kan hij de twintig miljoen per film wel waard zijn, waar een hartchirurg middels 1 fout iemand kan ombrengen, zal een ingenieur dat minder vaak tegenkomen.
Puur op opleiding vergelijken is kortzichtig.
Daarnaast lijk je niet helemaal op de hoogte van welk deel salarissen innemen op de totale uitgaven van een bedrijf. Ook al zouden alle vliegers boven klm gratis hun werk doen, dan bespaart dat slechts een klein gedeelte.
Ook lijk je niet te weten dat bijvoorbeeld klm met de piloten een cao afgesproken hebben waarin in 3 jaar 12% bespaard wordt op arbeidskosten. Enerzijds door inleveren salaris, anderzijds door meer te werken voor dat salaris.
Even de Fransen daargelaten hebben de meeste piloten echt wel door in welke wereld er geleefd wordt en het feit dat je met een brevet weinig anders kan doen dan vliegen betrekt veel piloten juist extra bij het lot van het bedrijf.
Dat kan je natuurlijk direct doortrekken naar elk willekeurig bedrijf en ieder beroepquote:Op donderdag 9 juni 2016 11:21 schreef NewHorizon het volgende:
Alleen als piloten bij KLM 50% moeten inleveren dan heb je een halfjaar later geen piloten meer.
Afhankelijk van de markt, absoluut. Als iemand 50% in moet leveren maar ergens anders zijn oude salaris kan behouden, dan is het vrij duidelijk wat de volgende stap is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:28 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk direct doortrekken naar elk willekeurig bedrijf en ieder beroep
Yes al veilig geland! Piloot is alleen gewond.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:24 schreef flipsen het volgende:
Wow, da´s lastig vliegen Maar intussen was die toch geland op Leeuwarden?
Tarzanquote:Op donderdag 9 juni 2016 16:30 schreef Blistering het volgende:
Toch niet die F35 hé Zou wat zijn zeg.
edit: Oh team suisse, nvm dan.
Dus omdat ze AF kapot hebben gestaakt in het verleden, wat de verhouding heeft veranderd, moet er nu meer groei komen. Om die groei te 'bevorderen' eisen ze meer loon en meer personeel... Dat de leden van de bonden dat pikken is wel erg vreemd. Verder slachten ze de (NL) kip met de gouden eieren. Als KLM momenteel meer toestellen had gehad zouden ze meer verdienen. Het is maar de vraag of dat voor AF ook geldt.quote:- KLM is een stuk sterker gegroeid dan Air France.
Men vindt dat beide maatschappijen evenredig zouden moeten groeien en naar verdeling in activiteit van 63% Air France en 37% KLM zoals in 2006 afgesproken zou zijn.
- De SNPL - grootste vakbond onder de AF-piloten - eist bij de directie dat er tot 2020 26 nieuwe wide-body toestellen in de
AF-vloot worden opgenomen om het balans met KLM te herstellen.
Met een huidige wide-body vloot van 107 toestellen is dat een groei van bijna 25%.
quote:Dijsselbloem: geen capaciteit KLM naar Air France
AMSTERDAM - Het kabinet verzet zich tegen het overhevelen van internationale vluchten van KLM naar Air France. "Daar trekken wij echt de streep", zei minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën donderdag in RTL Late Night. Dijsselbloem erkent dat hij weinig macht heeft in de kwestie.
De Nederlandse staat is maar een kleine aandeelhouder in alleen KLM, maar we hebben wel "invloed op de landingsrechten en die zijn heel belangrijk voor het bedrijf", zegt Dijsselbloem.
Hij heeft in een gesprek met zijn Franse collega eerder op de dag over de onrust bij Air France "niet gewezen" op de mogelijkheid dat Nederland landingsrechten kan afnemen. "Ze weten hoe het werkt", aldus de bewindsman. "Ik ga niet dreigen."
Staking
De piloten van Air France gaan zaterdag, net als het EK voetbal in Frankrijk op stoom komt, voor een paar dagen staken. Ze zijn tegen kostenbesparingen en willen vluchten van KLM naar hun eigen luchtvaartmaatschappij overzetten.
De leiding van Air France-KLM zou die laatste eis van de piloten wel gerechtvaardigd vinden. Maar Dijsselbloem wil daar niets van weten dus. "We gaan niet de problemen in Frankrijk oplossen door hier werk en vluchten weg te halen", zei hij.
(c) Reismedia / AFN
Samen gaan werken met Etihad of Emirates lijkt mij het meest ideale.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 08:44 schreef Godtje het volgende:
Pfff dat KLM en AF moet echt uit elkaar. Achterlijke Fransen. Zich niet richten op de concurrenten maar intern elkaar de tent uit vechten.
Als een splitsing al mogelijk is wat moet KLM dan?
Alsof die een spaan heel laten van KLM met de olie dollars.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 08:46 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Samen gaan werken met Etihad of Emirates lijkt mij het meest ideale.
Als de salarissen bij Sleazyjet en RyanAir nog steeds lager zijn dan KLM-50% dan is dat wel gunstig op zich - vacatures bij KLM → leegloop bij die kutmaatschappijen. Ik zeg doen!quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:21 schreef NewHorizon het volgende:
Alleen als piloten bij KLM 50% moeten inleveren dan heb je een halfjaar later geen piloten meer.
Hoe dat zo?quote:Op vrijdag 10 juni 2016 09:56 schreef Alexxxxx het volgende:
Ben al ruim een half uur thuis van de luchtmachtdagen
Ik woon er naast en was als eerste op de basis En als eerste weer weg dus Maar goed ik was er puur voor het grondmaterieelquote:Op vrijdag 10 juni 2016 21:46 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Hoe dat zo?
Ik nu namelijk pas ruim anderhalf uur.
Overigens een tip aan mensen die van plan zijn om morgen te gaan; ga vroeg. Héél vroeg.
En kan dat niet; ga dan met OV of parkeer je auto elders en ga met de fiets verder.
De parkeerplaatsen waren rond 10/11 uur o.i.d. al vol.
Dat denk ik ook inderdaad. Delta zou wellicht een interessante optie zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2016 10:03 schreef DeeBee het volgende:
Laten we alsjeblieft niet doen alsof KLM nu zo'n geoliede moneymaker is na een paar bescheiden kwartaalwinstjes waar de olieprijs een belangrijke rol in speelde. Daarnaast was het onvermijdelijk om samen te gaan met een partij, je kan echter wel vraagtekens zetten bij de 'match' tussen een Frnse en Nederlandse carrier.
Het grappigste blijft echter dat ze nooit zijn samen gegaan, maar nog steeds 2 airlines runnen onder een holding. Daarnaast blijft het een overname en is die 'stoere taal' van de politici puur voor de bühne, aangezien AF toch wel de macht in handen heeft. De eisen die nu gesteld worden zijn pure waanzin, maar keer op keer is gebleken dat het langzaamaan heus die kant op zal gaan...
Samenwerken / integreren met een van de ME3 gaat hem ook niet worden. Al is het maar vanwege de scheve verhoudingen die dan ontstaan wat betreft beloning en rechten voor cabin / flight crew. Laat staan dat het een complete mismatch is qua cultuur, nog wel erger dan Nederland - Frankrijk denk ik...
Ah zo. Dat is wel relaxt dan; fiets je iedereen voorbij die chagrijnig staan te wachten om binnen te komen.quote:Op zaterdag 11 juni 2016 03:36 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik woon er naast en was als eerste op de basis En als eerste weer weg dus Maar goed ik was er puur voor het grondmaterieel
Als je een discussie voert, ken dan wel de feiten. Er is geen enkele piloot bij KLM die 4 ton verdient, met mogelijke uitzondering van René de Groot, welke zowel vliegt als net onder Elbers in het management zit (CFO).quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:01 schreef DeeBee het volgende:
[..]
En dat 'offer' van die 12% moet ik altijd hartelijk om lachen, aangezien 88% van ¤400000 natuurlijk nog steeds idioot veel geld is en er alsnog genoeg tegenover staat.
Je vergeet dat de salarissen bij KLM helemaal niet zo uit de pas lopen bij de concurrenten. Sterker nog, een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek van de concurrent dat het prima op een lijn ligt.quote:Alleen vind ik dat de salarissen niet in lijn zijn met hoe moeilijk de industrie het heeft en veel te weinig geevolueerd zijn in de laatste jaren.
Goede platen!quote:
Staan erg mooie foto's tussen:quote:Welkom in 100 jaar Schiphol!
Maak een reis door de tijd en ontdek de rijke geschiedenis van Nederlands nationale luchthaven. Het begon allemaal in 1916, op een drooggemalen stukje grond in de Haarlemmermeer. In 2016, 100 jaar later, is de luchthaven door lef en pioniersgeest uitgegroeid tot een wereldspeler…
Ontdek de 100-jarige geschiedenis van Schiphol of deel je eigen verhaal!
Valt nog mee. Ik heb er 2000.. ! Blijven er uiteindelijk 100 over gok ik. Ben nu op de helft na een dag uitzoeken..quote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:35 schreef Iemand91 het volgende:
Moet nog met die van mij bezig (500+ RAW's )
A for effortquote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
* Iemand91 delete alle RAW's na het zien van andermans werk
Gras is altijd groener bij de burenquote:Op zaterdag 11 juni 2016 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
* Iemand91 delete alle RAW's na het zien van andermans werk
ik was lopend, gelukkig maar de fietsenstalling was ook meteen volquote:Op zaterdag 11 juni 2016 11:35 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ah zo. Dat is wel relaxt dan; fiets je iedereen voorbij die chagrijnig staan te wachten om binnen te komen.
Dat is toch die AA hub waar 90% van het totaal AA vluchten zijn. Waar start en landingsrechten mega goedkoop zijn en dus het vliegveld met het grootste aantal overstappers ter wereld (dus weinig mensen met CLT als start/eind bestemming?)quote:Op maandag 13 juni 2016 18:35 schreef airportmadness het volgende:
Heeft er iemand wel eens op CLT een domestic transfer gemaakt met American Airlines? Heb een vlucht op het oog met 41 minuten transfer
Topicreeks: Vragen over vliegenquote:Op maandag 13 juni 2016 18:35 schreef airportmadness het volgende:
Heeft er iemand wel eens op CLT een domestic transfer gemaakt met American Airlines? Heb een vlucht op het oog met 41 minuten transfer
Komt ie hoor die half blauw / half oranje 777:)twitter:KLM twitterde op maandag 13-06-2016 om 17:03:41 Busy adding a touch of Dutch. ;-)https://t.co/zolUHtZ5eg reageer retweet
Was al benieuwd wanneer er beeldmateriaal zou komenquote:Op maandag 13 juni 2016 21:11 schreef Mikey92 het volgende:Komt ie hoor die half blauw / half oranje 777:)twitter:KLM twitterde op maandag 13-06-2016 om 17:03:41 Busy adding a touch of Dutch. ;-)https://t.co/zolUHtZ5eg reageer retweet
twitter:KrisPronk twitterde op maandag 13-06-2016 om 19:44:43 Een eerste foto van de oranje Boeing 777-300ER PH-BVA van de @KLM reageer retweet
Dat was de 1 aprilgrap toch?quote:
Leuke kist om alle sporters mee naar Rio te vervoerenquote:
Andersom dus:quote:Op dinsdag 14 juni 2016 13:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Leuke kist om alle sporters mee naar Rio te vervoeren
http://news.klm.com/orang(...)ote-the-netherlands/quote:The aircraft will debut this summer and will be in operation on the Rio de Janeiro-Amsterdam route during the Olympic Games. On 22 August, KLM will use its orange Boeing to operate the “Medal Flight” that brings the Dutch Olympic heroes home.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |