Klopt. Nu richting Amsterdamquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:05 schreef Sandrvich het volgende:
Kreeg de indruk hier in Den Haag dat ze langs de kustlijn gingen vervolgens.
Hier boven Amsterdam, zelfs 2 rondjes, maar dat had ik niet op beeldquote:Op dinsdag 7 juni 2016 16:18 schreef Gezicht het volgende:
JSF zojuist recht over m'n kop in Breda. Mooi man
quote:
quote:Piloten van luchtvaartmaatschappij Easyjet die Schiphol als uitvalsbasis hebben, dreigen met protest- en stakingsacties in de komende weken. Hierdoor kunnen vluchten van de prijsvechter uitvallen of vertraging oplopen, zei voorzitter Steven Verhagen van de vliegervakbond VNV woensdag.
De VNV vindt dat de circa zeventig piloten die op Nederlandse arbeidscontracten voor Easyjet vliegen te veel vlieguren per maand moeten maken voor het salaris dat zij krijgen. Daarnaast zijn zaken als doorbetaling bij ziekte niet geregeld en is de pensioenbijdrage onder de maat.
bron?quote:Op woensdag 8 juni 2016 15:19 schreef DeeBee het volgende:
Hard moeten werken voor je geld is de grootste nachtmerrie van de VNV ja.
Dat is natuurlijk een retorische vraag, dus beetje flauw.quote:
Meer verantwoordelijkheid, meer bijscholing en een hogere studieschuld. Bovendien ben je regelmatig van huis.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:13 schreef Woods het volgende:
Ik heb ook nooit begrepen waarom piloten perse meer betaald moeten krijgen dan bijv. een buschauffeur of machinist. 90% wordt door de automatische piloot uitgevoerd. Maar bijv. het pay-to-fly systeem is wel het andere uiterste.
Verantwoordelijk vind ik zelf minder valide dan de andere. Een buschauffeur en machinist dragen ook een dergelijke verantwoordelijk. Een vliegtuig hoort normaal op te stijgen en landen, dat als het misgaat het echt goed misgaat doet daar niets aan onder.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Meer verantwoordelijkheid, meer bijscholing en een hogere studieschuld. Bovendien ben je regelmatig van huis.
Ik denk dat het met de tijd wel zal veranderen, maatschappijen zitten nu in luxe positie dat er veel aanbod is van piloten. Door de huidige situatie zal er met den duur wel weer een tekort ontstaan omdat niet veel mensen de investering zullen doen. Het meest waarschijnlijk is dat de lonen relatief laag blijven maar dat de maatschappijen een groter deel zullen gaan financieren..quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:42 schreef NewHorizon het volgende:
Een van de problemen is dat de opleiding een enorme investering is, en een uitzicht op een salaris van maximaal 75.000 euro gaat leiden tot een tekort aan piloten en dus tot lagere kwaliteit.
Dat 90% van een vlucht door een automatische piloot wordt uitgevoerd doet daar weinig aan af, aangezien je niet alleen voor je vliegvaardigheid betaald wordt. Zeker een gezagvoerder niet.
Op technisch vlak zie ik veel gebruik van een autopilot overigens eerder als reden om juist meer vliegvaardige piloten aan te nemen, maar goed.
Dat valt an sich mee, zeker kijkend naar ervaren personeel.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het met de tijd wel zal veranderen, maatschappijen zitten nu in luxe positie dat er veel aanbod is van piloten.
Mjah het blijft een moeilijke markt, ik werk zelf indirect voor de luchtvaart, en daar is nog meer veranderdquote:Op woensdag 8 juni 2016 17:29 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat valt an sich mee, zeker kijkend naar ervaren personeel.
Zo zie je onder andere bij Emirates een flinke leegloop van gezagvoerders.
Wat dat betreft zijn hoge de lonen ook resultaat van marktwerking (al zijn de lonen bij Emirates erg hoog, maar daar is het werkklimaat dan weer dramatisch).
Airlines die zelf de opleiding financieren zie je eigenlijk bijna niet, omdat ze de risico's niet willen lopen. Wellicht dat het in de toekomst gaat veranderen, de tijd zal het leren..
Als het de KZI is en de planning verandert niet :-) Er zijn immers twee opties op E175+'s opgenomen, dat zou de uitfasering van de Fokkers kunnen versnellen.quote:Over 1 jaar, 4 maanden en 19 dagen is het uur U geslagen voor de voorste van de twee.
Op 29 oktober 2017 zal de Fokker F70 de laatste vlucht voor KLM maken.
...
Ruwweg 3 jaar (2020) later volgt de laatste vlucht voor haar grote zus op de achtergrond.
Dan zijn er nog maar 3 747's in KLM kleuren te bewonderen; als die er dan überhaupt nog zijn...
quote:Stakingsdreiging Air France wekt woede bij KLM: In een wereld waar de concurrentie moordend is, efficiëntieslagen en ontslaggolven aan de orde van de dag zijn, dreigen de piloten van Air France komende zaterdag het werk neer te willen leggen. Niet toevallig een dag na de start van het EK-voetbal in Frankrijk. KLM-topman Pieter Elbers lijkt schoon genoeg te hebben van de stakingsdreiging bij Air France. In een bericht aan het KLM-personeel spreekt hij van een "destructieve staking" die ook schade toebrengt aan de reputatie van KLM. In Nieuwsuur een gesprek met luchtvaartdeskundige Jaap de Wit.
Trend in ons land, Oh wee als iemand meer verdient, dat mag niet. Laat ik eens een totaal ongefundeerde reden geven waarom dat genivelleerd moet worden.quote:Op woensdag 8 juni 2016 17:07 schreef Iemand91 het volgende:
Ah, de maandelijkse 'piloten zijn veredelde buschauffeurs en verdienen veel te veel' discussie.
Mwah, een piloot op een ATR-42, vergelijkbaar met een volle bus lading, zal echt wel een slok minder verdienen dan een gezagsvoeder op een 777-300. En op beide ben ik niet jaloers. Ze moeten me gewoon veilig op de plek van bestemming brengen. Maar gezien het verschil in opleiding(s)kosten, bij- en nascholing tussen een rijbewijs en een brevet, lijkt me enig verschil in salaris danook wel terecht.quote:Op woensdag 8 juni 2016 16:38 schreef Woods het volgende:
[..]
Verantwoordelijk vind ik zelf minder valide dan de andere. Een buschauffeur en machinist dragen ook een dergelijke verantwoordelijk. Een vliegtuig hoort normaal op te stijgen en landen, dat als het misgaat het echt goed misgaat doet daar niets aan onder.
Er zit natuurlijk nog heel veel tussen een buschauffeur en Butch O'Hare, maar ik mag toch hopen dat de gemiddelde piloot ook wel door heeft dat de hedendaagse maatschappij een piloot meer als ordinaire buschauffeur ziet dan als een of andere superheld met magische krachten.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:09 schreef The_stranger het volgende:
Oh ja, ze zijn net een buschauffeur, das een leuke....
Dat de maatschappij het zo ziet wil niet zeggen dat het zo is of dat de maatschappij gelijk heeft.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:37 schreef OEM het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk nog heel veel tussen een buschauffeur en Butch O'Hare, maar ik mag toch hopen dat de gemiddelde piloot ook wel door heeft dat de hedendaagse maatschappij een piloot meer als ordinaire buschauffeur ziet dan als een of andere superheld met magische krachten.
(dat staat natuurlijk helemaal los van salaris, dat bepaalt de markt)
Pure interesse: hoeveel vrijheid in beslissingen heb je eigenlijk (in niet-noodgevallen)? Als in: in hoeverre is alles dichtgetimmerd in SOP's? Wordt dat steeds dichter getimmerd of valt dat ook wel weer mee?quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:02 schreef The_stranger het volgende:
Allemaal beslissingen die alleen voorin het vliegtuig gemaakt worden
Er zit een groot gat tussen erg nood situatie en een systeem wat niet helemaal doet wat het zou moeten doen.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:11 schreef DeeBee het volgende:
De voorbeelden die je noemt zijn noodsituaties waarin ze moeten handelen en verantwoordelijkheid dragen, maar de economische gevolgen of impact is hopelijk juist nooit leidend in die gevallen.
Het heeft niet per se iets met gevaar te maken. Wettelijk moet je een X hoeveelheid brandstof bij het hebben. Echter de weersvoorspelling geeft aan dat er misschien mist op je bestemming zal zijn. Niet erg genoeg om het vliegveld te doen sluiten, maar wel erg genoeg dat er kans is op vertraging.quote:En serieus, de hoeveelheid brandstof die een piloot invult op z'n flightplan voor het taxien ofzo maakt echt het verschil niet voor de bottomline hoor... En als hij om die reden z'n passagiers in gevaar zou brengen mag ik hopen dat ze hem snel ontslaan.
Er zijn er zat die afvallen tijdens de opleiding en tijdens het werken, puur omdat ze niet de skills hebben voor het vak.quote:En mijn mening is vrij duidelijk, het heeft ook niks met maaiveld of wat ook te maken. Maar de beloning is exorbitant en je hebt om een brevet te halen nou ook niet zulke bijzondere talenten nodig. Dat vergt doorzettingsvermogen en een goed denkniveau, maar het is niet alsof je vergelijkbaar met een arts of ingenieur opgeleid wordt... En vooral het totale gebrek aan zelfreflectie en het realiseren dat hun salarissen een van de oorzaken zijn van het zwaar weer waarin airlines zoals AF-KL zich bevinden vind ik nogal stuitend.
Dat ligt helemaal aan de maatschappij. Bij KLM kom je de afkorting 'SCD' (Subject to Captain's Discretion) met regelmaat tegen in de boeken.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Pure interesse: hoeveel vrijheid in beslissingen heb je eigenlijk (in niet-noodgevallen)? Als in: in hoeverre is alles dichtgetimmerd in SOP's? Wordt dat steeds dichter getimmerd of valt dat ook wel weer mee?
Het hele beslissingsprocess vind ik enigszins overdreven neergezet nu, alsof piloten een belangrijke factor zijn in de winstgevendheid. Net alsof er ooit een piloot ontslagen is omdat hij een paar duizend kg teveel brandstof meenam en ze de marge van de vlucht onder druk zetten, daar geloof ik echt niks van... En dat er uitzonderlijke kwaliteiten nodig zijn voor die beslissingen...piloten moeten inderdaad goede decision makers zijn, maar dat doen echt duizenden mensen elke dag in hun jobs.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Er zit een groot gat tussen erg nood situatie en een systeem wat niet helemaal doet wat het zou moeten doen.
Genoeg systemen die wettelijk mogen uitvallen op een vlucht maar reden kunnen zijn om een vlucht te doen terugkeren. Dat kan echter maar één iemand beslissen en die zit voorin. Maar een vlucht die terugkeert kost bergen met geld, in een markt waar de marges toch al klein zijn.
[..]
Het heeft niet per se iets met gevaar te maken. Wettelijk moet je een X hoeveelheid brandstof bij het hebben. Echter de weersvoorspelling geeft aan dat er misschien mist op je bestemming zal zijn. Niet erg genoeg om het vliegveld te doen sluiten, maar wel erg genoeg dat er kans is op vertraging.
Neem je extra brandstof mee, wetende dat een kwart van dat extra verstookt wordt onderweg door het toegenomen gewicht en wetende dat die (paar) ton extra een (paar) duizend euro kost? Terwijl de totale winst op die vlucht misschien richting de duizend euro gaat?
Neem je het mee maar was er toch geen mist of vertraging, heb je dus teveel geld uitgegeven en is deze vlucht dus verlies leidend (en ja, zo laag zijn de marges echt), neem je het niet mee maar is de mist en vertraging er wel sta je waarschijnlijk op een ander veld omdat je anders te weinig brandstof over hield een kost dat je winst voor die vlucht, of meer.
Zeg het maar.
[..]
Er zijn er zat die afvallen tijdens de opleiding en tijdens het werken, puur omdat ze niet de skills hebben voor het vak.
Puur vliegen kan 90% van de mensen, het anticiperen, het inzicht hebben en de beslissingen durven nemen kunnen een boel minder mensen. Vergelijken met een ander beroep is zelden nuttig. Daar waar een acteur heb enkele opleiding hoeft te hebben, kan hij de twintig miljoen per film wel waard zijn, waar een hartchirurg middels 1 fout iemand kan ombrengen, zal een ingenieur dat minder vaak tegenkomen.
Puur op opleiding vergelijken is kortzichtig.
Daarnaast lijk je niet helemaal op de hoogte van welk deel salarissen innemen op de totale uitgaven van een bedrijf. Ook al zouden alle vliegers boven klm gratis hun werk doen, dan bespaart dat slechts een klein gedeelte.
Ook lijk je niet te weten dat bijvoorbeeld klm met de piloten een cao afgesproken hebben waarin in 3 jaar 12% bespaard wordt op arbeidskosten. Enerzijds door inleveren salaris, anderzijds door meer te werken voor dat salaris.
Even de Fransen daargelaten hebben de meeste piloten echt wel door in welke wereld er geleefd wordt en het feit dat je met een brevet weinig anders kan doen dan vliegen betrekt veel piloten juist extra bij het lot van het bedrijf.
Dat kan je natuurlijk direct doortrekken naar elk willekeurig bedrijf en ieder beroepquote:Op donderdag 9 juni 2016 11:21 schreef NewHorizon het volgende:
Alleen als piloten bij KLM 50% moeten inleveren dan heb je een halfjaar later geen piloten meer.
Afhankelijk van de markt, absoluut. Als iemand 50% in moet leveren maar ergens anders zijn oude salaris kan behouden, dan is het vrij duidelijk wat de volgende stap is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:28 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat kan je natuurlijk direct doortrekken naar elk willekeurig bedrijf en ieder beroep
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |