Dan wordt je niet ziek, tap je stroom af van de buren, en hergebruik je luiers. Tenminste, zo zie ik me KrappeAuto's wereld voor me.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:49 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Eu. Is Amerika zo goedkoop ofzo? Ik betaal nog 500 euro per maand aan gas, electriciteit, verzekeringen, benzine, telefonie en internet, onderhoud, dokterskosten, beroepsverzekering,... dat is dan mssn entertainment bij, maar eten en kleren bvb al niet. En scholing ook nog niet. En luiers, babyvoedsel, crèche al helemaal niet.
En hier ga ik nu even tegen je in. (sorry bud)quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:33 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Je haalt nu zorg erbij, maar we hadden het over betalen van huur.
Het lijkt me alleen een probleem als je in grote delen van Amerika geen huur kunt betalen. Dat er wat streken zijn waar je wat meer vermogen voor moet hebben om in te leven vind ik niet getuigen van een kapot systeem.
500? Dat betaal ik alleen al aan autokosten.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:49 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Eu. Is Amerika zo goedkoop ofzo? Ik betaal nog 500 euro per maand aan gas, electriciteit, verzekeringen, benzine, telefonie en internet, onderhoud, dokterskosten, beroepsverzekering,... dat is dan mssn entertainment bij, maar eten en kleren bvb al niet. En scholing ook nog niet. En luiers, babyvoedsel, crèche al helemaal niet.
De meeste mensen willen banen die hun levensbehoeften kunnen betalen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:59 schreef Falco het volgende:
Dat minimumloon kan een leuk topic worden voor de GE. Sowieso krijgt Trump het moeilijk, want Clinton kan met dit thema kiezers uit de lagere sociale klasses wegsnoepen van hem. Als windvaan Trump opeens beslist ook voor verhoging van het minimumloon te zijn om die lagere sociale klasses weer aan te spreken, dan jaagt ie ongetwijfeld de ouderwetse die-hard Republikeinen weer in het harnas.
Of de lakens van de buren stelen en verknippen, dan heeft de baby ineens luiers met minions op.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:53 schreef OMG het volgende:
[..]
Dan wordt je niet ziek, tap je stroom af van de buren, en hergebruik je luiers. Tenminste, zo zie ik me KrappeAuto's wereld voor me.
Mja, maar Marie huurt dan ook maar gewoon een appartement, rijdt met een gewone tien jaar oude Fiesta en heeft geen kinders, behalve een metekind dat eens om de zoveel tijd komt logeren, aangezien dat kind aan de andere kant van Europa woont.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:58 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
500? Dat betaal ik alleen al aan autokosten.
Ik moet 5000 per maand ophoesten om alles te betalen en dan heb ik een belachelijke lage hypotheek vergeleken met mijn mede slaven. (1200 per maand)
We hebben het hier over de laagste sociaaleconomische groep, dan is het niet zo gek dat je afwijkt van wat ''normaal'' is.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:47 schreef Falco het volgende:
[..]
50%! Dat is echt een belachelijke grote maandelijkse kostenpost. Bedenk ook dat mensen moeten eten, vervoer naar werk hebben, abonnementen en nog allerlei andere kosten hebben. 30% uitgave aan huisvesting vind ik persoonlijk al vrij fors.
Als we even wat back-of-the-envelope berekeningen doen:quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:49 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
True, maar wat is er dan aan Trump's idee dat zoveel beter is voor die lagere klassen (en middenklasse)? Op het eerste gezicht zie ik vnl een heleboel mooie beloften die helaas niet bepaald haalbaar zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:06 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
De meeste mensen willen banen die hun levensbehoeften kunnen betalen.
Geen Clinton die belooft om mijnwerkers werkloos te maken vanwege de oorlog tegen steenkool.
Kun je nagaan hoe fantaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaastisch het leven hier is.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:06 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Of de lakens van de buren stelen en verknippen, dan heeft de baby ineens luiers met minions op.![]()
Maar ik vroeg me het ergens wel af, hoe duur het leven daar precies is.
[..]
Mja, maar Marie huurt dan ook maar gewoon een appartement, rijdt met een gewone tien jaar oude Fiesta en heeft geen kinders, behalve een metekind dat eens om de zoveel tijd komt logeren, aangezien dat kind aan de andere kant van Europa woont.de vijfhonderd is dan ook zonder de huur (en zonder beroepskosten, behalve de extra 'malpractice' verzekering)
Dat doen ze allemaal.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:09 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
True, maar wat is er dan aan Trump's idee dat zoveel beter is voor die lagere klassen (en middenklasse)? Op het eerste gezicht zie ik vnl een heleboel mooie beloften die helaas niet bepaald haalbaar zijn.
Even een paar van mijn vaste lasten op een rijtje;quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:06 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Of de lakens van de buren stelen en verknippen, dan heeft de baby ineens luiers met minions op.![]()
Maar ik vroeg me het ergens wel af, hoe duur het leven daar precies is.
Hier kan ik niks mee.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En hier ga ik nu even tegen je in. (sorry bud)
Weet je wel wat de laatste jaren hebben veroorzaakt na 2008. de grote crisis?
Een brok ellende.
USA en Canada land van de onbegrenste mogelijkheden? Ja voor Dokters en Chirurgen. D De gewone man is de lul. De komplete middenstand word uitgeroeid en men stevent hier op het eeuwenoude recept af: stinkend rijk en bloedarm.
Sociaal is de America's totaal gebroken. 8 jaren Democraten heeft niets geholpen en de corruptie en graaierijen van BEIDE kanten (Democraten en Republikeinen) heeft dit land naar de afgrond gebracht, net als Canada. Onbetaalbaar.
Het is niet voor niets dat ik weg ga want ik zie absoluut geen toekomst voor mijn kinderen hier.
Werken als honden en hopen dat je het einde van de maand haalt.
En die kinderen had ik al hoor, ver voordat ik naar Canada kwam.
Maar er zijn ook duizenden mensen hier die hun baan kwijt raakten van de ene minuut op de andere. (ja dit soort "leuke" dingen gebeuren hier ook want je hebt geen ontslag bescerming of wat dan ook)
Er zijn nog steeds mensen die in tentenkampen wonen vanwge de crisis van 2006 of op straat zwerven. Maar dat hoor je niet want het sprookje van het beloofde land moet immers in stand worden gehouden??!!
F* Clinton en Trump en de rest van die USA ratten. Een plaag voor de wereld, niets meer en niets minder!
Jij leeft ook de Amerikaanse droom lees ik.....quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:18 schreef OMG het volgende:
[..]
Even een paar van mijn vaste lasten op een rijtje;
Water ~ $70 - 80
Electriciteit; op het moment ~$120 - 130, maar kan in de winter richting de $300 gaan, want electric furnace.
Hypotheek $700 (wat zelfs minder is dan de huur die we een paar jaar terug betaalden).
Auto verzekering ~ $75 (verplicht, want auto)
Benzine ~$20 per week. En dan woon ik 10 minuten van werk.
En wij hebben dan een uitgebreide TV/internet/mobiele telefoon bundle die richting de $400 loopt.
Verzekeringen lopen via werk, maar voorheen had ik ook nog $60 per maand aan eigen tandarts verzekering lopen.
Dus je kunt ervoor kiezen om eens per week te douchen en van smerige borden te eten om water te besparen. Of afwassen en douchen combineren. Met je vuile was erbij. Drie in 1 klap.
Mijn stelling was enkel dat 99.9% onderdak, eten en kleding kan betalen. Wat klopt hier niet van?quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:22 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee dat begrijp ik. Misschien moet je eens hier komen wonen om de "wonderen" te aanschouwen.
Niets.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:23 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Mijn stelling was enkel dat 99.9% onderdak, eten en kleding kan betalen. Wat klopt hier niet van?
Mhm, okee, in het geheel precies een beetje duurder dan hier precies... dan kan ik me wel heel goed voorstellen dat dat minimumloon toch een zeer belangrijk punt kan of zou moeten zijn,quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:18 schreef OMG het volgende:
[..]
Water ~ $70 - 80
Electriciteit; op het moment ~$120 - 130, maar kan in de winter richting de $300 gaan, want electric furnace.
Hypotheek $700 (wat zelfs minder is dan de huur die we een paar jaar terug betaalden).
En wij hebben dan een uitgebreide TV/internet/mobiele telefoon bundle die richting de $400 loopt.
Verzekeringen lopen via werk, maar voorheen had ik ook nog $60 per maand aan eigen tandarts verzekering lopen.
Dus je kunt ervoor kiezen om eens per week te douchen en van smerige borden te eten om water te besparen. Of afwassen en douchen combineren. Met je vuile was erbij. Drie in 1 klap.
Arbeidsparticipatie is inderdaad maar een stukje van een groter geheel. Maar langer studeren heeft op het moment niet zo heel veel zin in de VS; de vraag is of de kosten opwegen tegen wat je ermee opschiet. Of je moet gokken dat studieschulden worden kwijtgescholden of gedeeltelijk afgeschreven.quote:Op donderdag 5 mei 2016 12:54 schreef Monolith het volgende:
Arbeidsparticipatie kent natuurlijk ook veel meer aspecten dan enkel mensen die het zoeken naar werk opgeven. Zo'n crisis die er flink inhakt zorgt er vaak ook voor dat de jeugd vaker en langer gaat studeren in plaats van gelijk gaat werken bijvoorbeeld.
Wat betreft de goedbetaalde banen is het ook wel een illusie om te denken dat je de arbeidsintensieve productielijnen terug kunt krijgen. Veel productie gaat bijvoorbeeld juist weer terug naar de VS, maar niet meer met veel, relatief goedbetaalde banen voor laag- of ongeschoolden, maar grotendeels geautomatiseerd met een paar functies waarvoor wel kwalificaties vereist zijn.
Roepen dat je die banen terug gaat brengen is in mijn ogen ook gewoon lucht verkopen.
Absoluut. Wat echter niet wegneemt dat mensen ook als ze dat niet hebben nog wel in staat moeten zijn om rond te kunnen komen. Doe je dat niet dan is de hele samenleving daar op termijn ook de dupe van naast eventuele kinderen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:29 schreef KrappeAuto het volgende:
Het is nog handiger om eerst een stabiele financiële positie te hebben voordat je kinderen krijgt.
Wat in ieder geval opmerkelijk is, dat is het feit dat hij allerlei opmerkingen eruit gooit, die tot dusver volledig "onbespreekbare" onderwerpen of standpunten aansnijden. Het is compleet belachelijk dat niemand anders in de race de gang van zaken met betrekking tot het interventiebeleid (militair/buitenlands) kritisch heeft benaderd. Ook de kritiekloze benadering van "handelsverdragen" is nu omgegooid.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Trump is ook gewoon anti-establishment natuurlijk, wereld van verschil met Wilders.
Het zegt natuurlijk verder helemaal niks over Trumps geschiktheid, anti-establishment is niet per se goed of slecht
Jij bent een kleine 5000 dollar per jaar kwijt aan tv/internet/bellen?quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:18 schreef OMG het volgende:
[..]
Water ~ $70 - 80
Blijkbaarquote:Op donderdag 5 mei 2016 15:58 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij bent een kleine 5000 dollar per jaar kwijt aan tv/internet/bellen?
Ik vraag me altijd af wat die lui nou precise verwachten van zo'n Trump? Welk heilzaam beleid komt er bji hun held vandaan en hoe gaat dat hun leven verbeteren?quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, die curieuze gedachtenkronkel zie je overal bij vermeende 'anti-establishment' politici. Wilders heeft ook nog nauwelijks een dag in zijn leven buiten de politiek gewerkt, maar wordt door zijn achterban ook gezien als een outsider.
Mijn kosten zijn nu $ 350 per maand. 1x TV, internet, landline en 4 mobiele telefoons.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:02 schreef OMG het volgende:
[..]
Blijkbaar. Internet, landline, 2 mobiele telefoons, 2 DVRs, 1 miljard TV kanalen. Gelukkig heb ik een goede baan en kan ik het missen.
Inderdaad, documentaires over mensen die in auto's leven en dergelijke zijn toch wel een eye-opener over hoe klein de stap van iets naar niets is in de VS. Ook het steeds terugkerende fenomeen dat uit onderzoek blijkt, dat een groot aantal mensen in de VS nauwelijks reserves heeft, geeft sterk te denken.quote:
Dat is waar, ik vraag me alleen af of ze ook wat meer gaan kunnen doen dan het op de kaart zetten. Het komt op mij soms over als 'laat ik heel hard roepen wat ik allemaal vind dat er mis is, ik heb ook geen idee hoe ik dat moet oplossen, maar het is in ieder geval de fout van de ander dat het misgelopen is en alleen ik kan het oplossen'. Ik bedoel, goed dat het op tafel komt, maar kunnen ze dan ook met een voorstel tot oplossing komen dat ook daadwerkelijk een kans op slagen heeft?quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:57 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wat in ieder geval opmerkelijk is, dat is het feit dat hij allerlei opmerkingen eruit gooit, die tot dusver volledig "onbespreekbare" onderwerpen of standpunten aansnijden. Het is compleet belachelijk dat niemand anders in de race de gang van zaken met betrekking tot het interventiebeleid (militair/buitenlands) kritisch heeft benaderd. Ook de kritiekloze benadering van "handelsverdragen" is nu omgegooid.
Wat dat aangaat heeft hij toch al iets bereikt. Andersom is het Sanders geweest, die bepaalde onderwerpen op de agenda heeft gezet. Wat dat aangaat is het opmerkelijk wat de twee anti-establishment kandidaten voor de campagnes hebben gedaan.
Ik heb niet de indruk dat daarover wordt nagedacht. Hij speelt meer in op het gevoel van mensen die bepaalde zaken beu zijn, niet echt begrijpen hoe ingewikkeld en complex dat soort kwesties zijn en dan geloven dat dat relatief makkelijk op te lossen is maar het gewoon aan wilskracht ontbreekt. Tja.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat die lui nou precise verwachten van zo'n Trump? Welk heilzaam beleid komt er bji hun held vandaan en hoe gaat dat hun leven verbeteren?
Analysis Trump Tax Plan by Tax Foundationquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af wat die lui nou precise verwachten van zo'n Trump? Welk heilzaam beleid komt er bji hun held vandaan en hoe gaat dat hun leven verbeteren?
Kartelvorming inderdaad; men heeft in een ver verleden bepaalde bedrijven in stukken geknipt, maar na verloop van tijd komen de bedrijven weer terug op hun oude niveau en omvang. En de "kwaliteit" van de diensten die ze bieden zijn ook nogal discutabel; daar wordt nogal vaak over geklaagd.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:10 schreef Morendo het volgende:
Waarom is telecommunicatie en internet zo prijzig in de VS? Kartelvorming?
quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:10 schreef Morendo het volgende:
Waarom is telecommunicatie en internet zo prijzig in de VS? Kartelvorming?
Er speelt nog iets belangrijks mee: crony-kapitalisme, de waakhond die geen waakhond is aangezien een van de 'voormalige' telecombazen de directeur van die waakhond werd en dergelijke. Het feit dat dit soort bedrijven flink wat geld besteden aan de politieke partij(en) helpt hen natuurlijk ook, die politieke partijen doen favors terug in ruil voor dat geld. Of je moet geloven dat de bazen van dit soort bedrijven extreem slechte zakenmannne zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:13 schreef drexciya het volgende:
[..]
Kartelvorming inderdaad; men heeft in een ver verleden bepaalde bedrijven in stukken geknipt, maar na verloop van tijd komen de bedrijven weer terug op hun oude niveau en omvang. En de "kwaliteit" van de diensten die ze bieden zijn ook nogal discutabel; daar wordt nogal vaak over geklaagd.
Het is gewoon hetzelfde effect als waardoor je in een groot deel van Europa de opkomst van populistisch rechts hebt. Hier in Nederland zouden ze dit het Wilders-effect noemen: zeer terechte kritiek leveren op de fouten van het establishment, de vinger op de zere plek leggen en daarom veel kiezers trekken. Ik denk dat je dit mag zien als een zuiveringsmechanisme. Hoewel de oplossingen wellicht niet van deze bewegingen zullen komen zorgen ze er wel voor dat er uiteindelijk schoon schip wordt gemaakt bij sommige politieke partijen, die partijen die dat doen behouden een recht van bestaan in de toekomst, die partijen die dat niet doen zullen in eerste instantie naar het strafbankje verdwijnen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Erger nog, tegelijkertijd is het nu niet zo dat het een realistische optie is om niet minstens een bachelorsgraad te halen, of desnoods een AD. Het verschil in inkomen is daarvoor te groot. Ze hebben dus geen andere keuze dan zich flink in de schulden te steken voor het volgen van een opleiding. Wellicht is dat een van de redenen waarom het leeuwendeel van de jongeren voor Sanders kiest. Hij belooft hen gratis studeren, Hillary geeft aan het huidige stelsel in stand te willen houden (niets waar zij het over heeft gehad is niet al zo).quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:48 schreef drexciya het volgende:
Arbeidsparticipatie is inderdaad maar een stukje van een groter geheel. Maar langer studeren heeft op het moment niet zo heel veel zin in de VS; de vraag is of de kosten opwegen tegen wat je ermee opschiet. Of je moet gokken dat studieschulden worden kwijtgescholden of gedeeltelijk afgeschreven.
Enkel op dat punt! Voor de rest zijn de verschillen natuurlijk als die tussen dag en nacht: Sanders komt wel met oplossingen, hij is geen populist, hij probeert juist mensen nader tot elkaar te laten komen en hij is relatief arm (in vergelijking met Trump en Hillary, met een gezamelijk inkomen van 5 ton, waarvan een niet onaanzienlijk deel naar goede doelen gaat, hebben Bernie en zijn vrouw natuurlijk niets te klagen). Naast de overduidelijke links/rechts verschillen (nivelleren/denivelleren, publieke gezondheidszorgverzekering vs. private etc.).quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:36 schreef skysherrif het volgende:
Wat dat betreft is Sanders redelijk vergelijkbaar met Trump
quote:Speaking at a joint press conference at 10 Downing Street alongside his Japanese counterpart, Shinzo Abe, Cameron said, having come through the tough primary process, Trump “deserves our respect”.
“Knowing the gruelling nature of the primaries, what you have to go through to go on and represent your party in a general election – anyone who makes it through that deserves our respect,” he said.
However, he added: “What I said about Muslims, I wouldn’t change that view. I’m very clear that the policy idea that was put forward was wrong, it is wrong, and it will remain wrong.”
Waarom zou Mexico niet direct of indirect voor een muur betalen?quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:09 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Dat is waar, ik vraag me alleen af of ze ook wat meer gaan kunnen doen dan het op de kaart zetten. Het komt op mij soms over als 'laat ik heel hard roepen wat ik allemaal vind dat er mis is, ik heb ook geen idee hoe ik dat moet oplossen, maar het is in ieder geval de fout van de ander dat het misgelopen is en alleen ik kan het oplossen'. Ik bedoel, goed dat het op tafel komt, maar kunnen ze dan ook met een voorstel tot oplossing komen dat ook daadwerkelijk een kans op slagen heeft?
Want Mexico gaat betalen voor een muur die ik wil bouwen, om even de absolute dooddoener boven te halen, ik heb er nu niet meteen een van het andere kamp bij de hand.
mmmm...dus roepen dat het onderwijs gratis moet is niet populistisch?quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Enkel op dat punt! Voor de rest zijn de verschillen natuurlijk als die tussen dag en nacht: Sanders komt wel met oplossingen, hij is geen populist, hij probeert juist mensen nader tot elkaar te laten komen en hij is relatief arm (in vergelijking met Trump en Hillary, met een gezamelijk inkomen van 5 ton, waarvan een niet onaanzienlijk deel naar goede doelen gaat, hebben Bernie en zijn vrouw natuurlijk niets te klagen). Naast de overduidelijke links/rechts verschillen (nivelleren/denivelleren, publieke gezondheidszorgverzekering vs. private etc.).
Nee, het is een kwestie van boerenverstand. Het werkt simpelweg beter.quote:Op donderdag 5 mei 2016 17:17 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
mmmm...dus roepen dat het onderwijs gratis moet is niet populistisch?
Nee daar gaat het niet om.quote:Op donderdag 5 mei 2016 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, het is een kwestie van boerenverstand. Het werkt simpelweg beter.
Dan maar allebei door de Mexicanen laten betalen?quote:Op donderdag 5 mei 2016 17:30 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee daar gaat het niet om.
Trump roept om een muur maar hoe word dit betaald?
Sanders roept om gratis onderwijs maar hoe word dit betaald?
Goed idee.quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dan maar allebei door de Mexicanen laten betalen?
Wow ben je ooit in Amerika geweest?quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:45 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar aan het eind van de dag lijkt het me dat 99.9% van de mensen huur, voedsel en kleding kunnen betalen. Als je 40 uur rekent tegen een loon van $7 krijg je $1120 per maand. Ik weet niet precies hoeveel daarvan af gaat, maar ik denk dat men netto nog iets extra's krijgt van de overheid.
Laten we zeggen een netto-inkomen van $1300. Lijkt me dat je genoeg plekken hebt waar je onderdak kan huren tegen $650-700. Dan heb je nog flink wat over voor eten, kleding, entertainment, scholing.
Als je schrijnende armoede hebt en een instabiele middenklasse, dan is er heel wat mis. Ik zeg niet dat het hele systeem op zich op de schop moet, maar men moet de prioriteit bij onderwijs en een stabiele middenklasse leggen. En het onderwijs moet beter om de wetenschap voor de toekomst veilig te stellen. Ieder zichzelf respecterend land investeert in vooruitgang. Doet men dat niet dan krijg je uiteindelijk een dommer land omdat het slimmere deel van de populatie naar het buitenland vertrekt. Dat is in Turkije zichtbaar, dat gaat ook in Amerika gebeuren als er een republikein aan 't roer komt die op onderwijs en wetenschap gaat korten.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:18 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Wat is mis met het huidige systeem?
Nee, jij kent de achtergrond niet en redeneert vanuit je eigen fantasie, dat maakt je niet geschikt om hierover een mening te vormen. Deze mensen zitten daar omdat ze om wat voor reden dan ook werkloos werden en de hoge huurprijs niet meer konden betalen. En als je in de riolen leeft en je iedere dag moet overleven, dan kan het zijn dat drugs een uitvlucht zijn uit de ellende van de nieuwe dagelijkse realiteit.quote:Deze mensen zitten daar vanwege verkeerde levenskeuzes (vooral drugsgebruik), niet omdat het systeem hen genaaid heeft.
Je roept nu wat mensen over jou roepen, maar dat geldt hier niet.quote:Het beste wat je kunt doen om er voor te zorgen dat deze mensen nooit meer een baan krijgen is om het minimumloon te verdubbelen.
Ja, maar krijg je dan geen discussie over in hoeverre onderwijs gratis moet zijn? Basisonderwijs? Middelbare school? College? PhD? Onderwijs voor kinderen met speciale noden? En wat met kinderen die niet verder studeren, die krijgen dan minder?quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Het komt in feite op hetzelfde neer: beiden willen een ander dwingen om te betalen voor hun idee. Trump de Mexicanen, Sanders de Amerikaanse belastingbetaler. Verschil is dat wat Trump wil natuurlijk niet kan, terwijl Sanders wel degelijk de binnenlandse belastingen zou kunnen aanpassen.
Ik gok van niet, als je z'n openbaar vervoer argument ziet.quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Wow ben je ooit in Amerika geweest?
Het is een rekbaar begrip. Ik vind persoonlijk dat gratis onderwijs überhaupt niet bestaat, maar dat ziet Sanders uiteraard anders. Wat hij precies van plan is kan Bram je wel vertellen, die is aardig thuis in zijn plannen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:44 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Ja, maar krijg je dan geen discussie over in hoeverre onderwijs gratis moet zijn? Basisonderwijs? Middelbare school? College? PhD? Onderwijs voor kinderen met speciale noden? En wat met kinderen die niet verder studeren, die krijgen dan minder?
Heeft er iemand daar een link van over hoe hij dat precies wil doen? Ik zie door het bos de bomen niet meer. Of door de bomen het bos niet meer. Whatever.
Ja $15 landelijk lijkt me vreemd, North Carolina en Pennsylvania heb je minder geld nodig dan in California of DC.quote:Op donderdag 5 mei 2016 01:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn ook al wel meer plekken waar men lokaal een minimumloon van $15 heeft ingevoerd. Op zich valt er in mijn ogen ook wel iets te zeggen voor meer regionale en lokale diversiteit aangezien het prijspeil nogal kan verschillen, maar het ironische is dat veel Republikeinse staten juist steden en gemeentes weer verbieden om een afwijkend (hoger) minimumloon in te voeren.
Simpel: een nultarief voor inschrijvingsgeld (wat wij hier collegegeld noemen) voor alle publieke universiteit.quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een rekbaar begrip. Ik vind persoonlijk dat gratis onderwijs überhaupt niet bestaat, maar dat ziet Sanders uiteraard anders. Wat hij precies van plan is kan Bram je wel vertellen, die is aardig thuis in zijn plannen.
Denk jij dat dat positief is voor de kwaliteit van het onderwijs aldaar?quote:Op donderdag 5 mei 2016 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Simpel: een nultarief voor inschrijvingsgeld (wat wij hier collegegeld noemen) voor alle publieke universiteit.
Sorry, jij raakt nu kant noch wal. Bij die muur gaat het niet zo zeer om wat het kost maar om het feit dat het weggegooid geld is aangezien het nauwelijks meer effectief is terwijl het wel pak hem beet 25 miljard USD per 7 jaar kost volgens schattingen. Budgettair is het geen ramp (vergelijkbaar met 3 miljard euro voor enkel Nederland per 7 jaar aan extra kosten), het is vooral heel erg onnozel.quote:Op donderdag 5 mei 2016 17:30 schreef DUTCHKO het volgende:
Trump roept om een muur maar hoe word dit betaald?
Sanders roept om gratis onderwijs maar hoe word dit betaald?
Ik denk dat dat afhangt van hoe goed ze zich aanpassen aan de gevolgen van die maatregel. Stel dat een aanzienlijk hoger percentage van de studenten voor een publieke universiteit zou kiezen en dat er ook extra mensen gaan studeren die al werken dan zal je de capaciteit moeten uitbreiden. Ik zie dat niet als een probleem aangezien je meer geld verdient met de betere opgeleide bevolking dan wat het kost, maar je zal je wel moeten aanpassen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
Denk jij dat dat positief is voor de kwaliteit van het onderwijs aldaar?
Geen plannen om de landline op te geven en minder kanalen te nemen? Of zit dat in het pakket?quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:02 schreef OMG het volgende:
[..]
Blijkbaar. Internet, landline, 2 mobiele telefoons, 2 DVRs, 1 miljard TV kanalen. Gelukkig heb ik een goede baan en kan ik het missen.
En dan installeerd hij een nultarief en gaan de studiekosten per jaar omhoog om het verloren inkomen op te vangen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 19:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sorry, jij raakt nu kant noch wal. Bij die muur gaat het niet zo zeer om wat het kost maar om het feit dat het weggegooid geld is aangezien het nauwelijks meer effectief is terwijl het wel pak hem beet 25 miljard USD per 7 jaar kost volgens schattingen. Budgettair is het geen ramp (vergelijkbaar met 3 miljard euro voor enkel Nederland per 7 jaar aan extra kosten), het is vooral heel erg onnozel.
Waar Sanders voor pleit, een nultarief voor inschrijvingsgeld voor alle publieke universiteiten in de USA, is gemakkelijk te betalen. Het gaat om een uiterst klein deel van de begroting. Als ze alleen al op defensie lichtjes zouden bezuinigen, in die mate dat de begroting nog steeds ontiegelijk veel groter is dan die van alle grote concurrenten samen, dan heb je al het geld bij elkaar gesprokkeld. Als je zeer lichtjes de belasting voor hoge inkomens en vermogens verhoogt dan heb je al het geld bij elkaar gesprokkeld. Het gaat nergens over, het is dom rechts onderbuikgelul van dezelfde mensen die het bijvoorbeeld nooit over de defensiekosten of de belachelijk lage belastingen voor rijke mensen hebben: smoezen omdat ze simpelweg niet willen dat iedereen een hoge opleiding kan volgen zonder zich in de schulden te steken. Denk er zelf maar even over na waarom die mensen dat niet zouden willen.
Ik heb niet eens tv maar internet is $60 voor belasting en het goedkoopste mobiele abonnement zit ook op 40 voor belasting. Met alleen die twee dingen en dan de goedkoopste baggerversies zit je al op 15k per jaar.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:58 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij bent een kleine 5000 dollar per jaar kwijt aan tv/internet/bellen?
Die landline zal ooit wel eens verdwijnen, m'n vrouw had 'm ooit eens voor werk nodig en toen is 'ie blijven hangen. Wat betreft TV, ik kan het missen en kijk nog TV genoeg om m'n huidige plan te houden. Wellicht veranderd dat in de toekomst.quote:Op donderdag 5 mei 2016 19:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Geen plannen om de landline op te geven en minder kanalen te nemen? Of zit dat in het pakket?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |