quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:28 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Graag in een referendum die cijfers geloof ik niet.
Die heb ik niet mede daarom wil ik graag een EU breed referendum. Inclusief OVSE dit keer, want afgelopen referendum werd nogal vanuit de overheid tegen gewerkt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:33 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik geloof jouw bewering niet. Kom anders zelf met cijfers ipv zo lui te reageren
Ja, de publieke opinie slaat weldra om, denk ik, de tegenstemmers worden als jokers gezien: ik bedoel hoe kun je denken dat je met paar miljoen mensen de gecombineerde wil van 724,5 miljoen kunt torpederen. Ben je dan nog als democraat te zien, als je überhaupt verwacht dat de regering hier serieus op ingaat?quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:35 schreef juliusceasar het volgende:
Rutte snapt de uitslag niet zegt hij in het wekelijkse NOS inyterview.
Sukkel!!!
Maar ze zijn er wel, die cijfers! Gewoon even googlen jongenquote:Op vrijdag 8 april 2016 18:34 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Die heb ik niet mede daarom wil ik graag een EU breed referendum. Inclusief OVSE dit keer, want afgelopen referendum werd nogal vanuit de overheid tegen gewerkt.
Je bent dan in ieder geval redelijk naïef.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, de publieke opinie slaat weldra om, denk ik, de tegenstemmers worden als jokers gezien: ik bedoel hoe kun je denken dat je met paar miljoen mensen de gecombineerde wil van 724,5 miljoen kunt torpederen. Ben je dan überhaupt democraat te noemen, als je überhaupt verwacht dat de regering hier serieus op ingaat?
Maar ook alleszins niet een democraat.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent dan in ieder geval redelijk naïef.
Boeit me niet. Zou graag een EU breed referendum zien.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:40 schreef Falco het volgende:
[..]
Maar ze zijn er wel, die cijfers! Gewoon even googlen jongen
Jij eist een veto?quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar ook alleszins niet een democraat.
Ik denk dat dit toch de beste uiteindelijke spin zal zijn.
Ik eis helemaal niets, ik geef commentaar op wat de strategie zal zijn. Maar wat ik eerder al zeg, ben benieuwd naar het debat over het referendum, hoe de partijen zich gaan opstellen en wat Rutte dan inmiddels bedacht heeft. Ik zeg al, het wordt makkelijk over de volgende TK-verkiezingen getrokken, dan wordt het een item, maar of dat veel zal uitmaken???quote:
Dit komt over als kleutergedrag. Een volwassen discussie krijg je alleen als je met gedegen bronnen en cijfers komt, wanneer je bepaalde boude uitspraken doet.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:42 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Boeit me niet. Zou graag een EU breed referendum zien.
Nou nou. Dan zou het een stille boel worden hier.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:51 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit komt over als kleutergedrag. Een volwassen discussie krijg je alleen als je met gedegen bronnen en cijfers komt, wanneer je bepaalde boude uitspraken doet.
Je zou een soort van tweede en derde ronde moeten hebben idd. Niets is wat het lijkt net voor de verkiezingen. Maar dat is nog landelijk. Nu Europa. Dat is geheel vaag. Ik neem er de moeite eerlijk gezegd niet eens meer voor. Dan verlies je toch een democratie die sterk was. Ik ben en was niet gebonden (gevoelsmatig) aan Nederland en Europa. Dat gevoel is alleen sterker geworden.quote:Op vrijdag 8 april 2016 17:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gedacht aan een verplicht referendum na de kabinetsformatie. Nu kun je inderdaad hebben dat alle redenen waarom je op een partij hebt gestemd na de coalitie besprekingen zijn geschrapt. Een kabinet zou na de formatie in elk geval de steun van een meerderheid van de Nederlanders moeten krijgen, dus na het presenteren van het regeerakkoord wordt aan de kiezer gevraagd of ze het akkoord steunen.
Je kunt hopen wat je wil maar zolang er geen alternatief plan is is het idioot om uit de EU te stappen. Alleen als de EU zichzelf zou opheffen en een gezamenlijk goede vertrekregeling is gemaakt kan Nederland ermee stoppen. Uit de euro stappen terwijl de euro als munt zou blijven bestaan is economische zelfmoord volgens mij, bijna alle buitenlandse contracten zijn opgemaakt met de euro of dollar als basis, je kunt dat niet zomaar omzetten naar gulden en dollar want waarom zou de andere partij daarmee akkoord gaan. Een brexit zorgt voor problemen met de handelsbetrekkingen met dat land een Nexit is een monetair probleem en een enorm economische/handelsprobleem waarbij we op de knieën aan Duitsland moeten smeken om weer een nieuwe deal te maken, zo'n deal kan wel eens heel ongunstig uitpakken als Nederland de EU gaat verlaten. De EU heeft nadelen maar ook erg veel voordelen waar we niet zonder kunnen, op eigen houtje eruit stappen is voor het kleine handelsland Nederland erg dom.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prima toch? Dan zijn ze wel weer hun eigen baas. Er is natuurlijk ook een keerzijde: als ze willen aansluiten bij een bestaand verdrag wat door de EU is onderhandeld dan geldt take it or leave it. Mijn hoop is dat een Brexit leidt tot meer landen die het lidmaatschap van de EU opzeggen en dat zodoende die EU als een kaartenhuis in elkaar stort. Ik hoop we dan verder gaan met kleinere en veel minder inhomogene samenwerkingsverbanden die op onderdelen met elkaar samenwerken en dat zodoende de politieke angel uit de EU wordt gehaald.
Ik heb juist de indruk dat een heleboel kiezers het veel beter menen te weten dan de heren politiciquote:Op vrijdag 8 april 2016 19:41 schreef Molurus het volgende:
Over het algemeen worden beslissingen niet genomen door cijfers.
Het enige verschil tussen politici en kiezers is dat kiezers er eerlijk over zijn dat ze niet begrijpen wat de gevolgen zijn van hun beslissingen. Politici zijn op dat punt professionele oplichters. (Anders zaten ze niet in de politiek.)
Die zouden dan wellicht best de politiek in kunnen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb juist de indruk dat een heleboel kiezers het veel beter menen te weten dan de heren politici
Zou kunnen, maar of het daar nou werkelijk beter van wordt betwijfel ik.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die zouden dan wellicht best de politiek in kunnen.
Mijn punt was: iedereen die beweert te weten wat de economische voor- en nadelen zijn van een Europese politieke unie kletst uit zijn nek.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar of het daar nou werkelijk beter van wordt betwijfel ik.
Je kan ook meedoen met criminelen en je onderweg afvragen of iets een juiste keuze was. Die keus was er. De EU gaat ons echt niet redden. Maar terug kan idd moeilijk.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt hopen wat je wil maar zolang er geen alternatief plan is is het idioot om uit de EU te stappen. Alleen als de EU zichzelf zou opheffen en een gezamenlijk goede vertrekregeling is gemaakt kan Nederland ermee stoppen. Uit de euro stappen terwijl de euro als munt zou blijven bestaan is economische zelfmoord volgens mij, bijna alle buitenlandse contracten zijn opgemaakt met de euro of dollar als basis, je kunt dat niet zomaar omzetten naar gulden en dollar want waarom zou de andere partij daarmee akkoord gaan. Een brexit zorgt voor problemen met de handelsbetrekkingen met dat land een Nexit is een monetair probleem en een enorm economische/handelsprobleem waarbij we op de knieën aan Duitsland moeten smeken om weer een nieuwe deal te maken, zo'n deal kan wel eens heel ongunstig uitpakken als Nederland de EU gaat verlaten. De EU heeft nadelen maar ook erg veel voordelen waar we niet zonder kunnen, op eigen houtje eruit stappen is voor het kleine handelsland Nederland erg dom.
Ook als je meedoet met criminelen weet je ongeveer wat je aan het doen bent, wat de verwachte beloning is en wat de gevolgen zijn als het fout gaat. Bij het verlaten van de Euro heb ik nog van niemand een plan gezien hoe men dan het land wel wil inrichten, hoe de euro wordt omgewisseld voor een nieuwe munt, hoe de schulden in Euro's worden terugbetaald en hoe men kan zorgen dat mensen de euro's niet houden om in Duitsland boodschappen te gaan doen. Omwisselen van de gulden was eenvoudig omdat de gulden waardeloos werd, ik ben benieuwd hoe men wil zorgen dat men de euro's gaat inleveren als die blijft bestaan.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan ook meedoen met criminelen en je onderweg afvragen of iets een juiste keuze was. Die keus was er. De EU gaat ons echt niet redden. Maar terug kan idd moeilijk.
De gulden was geen op zichzelf staande munt he.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ook als je meedoet met criminelen weet je ongeveer wat je aan het doen bent, wat de verwachte beloning is en wat de gevolgen zijn als het fout gaat. Bij het verlaten van de Euro heb ik nog van niemand een plan gezien hoe men dan het land wel wil inrichten, hoe de euro wordt omgewisseld voor een nieuwe munt, hoe de schulden in Euro's worden terugbetaald en hoe men kan zorgen dat mensen de euro's niet houden om in Duitsland boodschappen te gaan doen. Omwisselen van de gulden was eenvoudig omdat de gulden waardeloos werd, ik ben benieuwd hoe men wil zorgen dat men de euro's gaat inleveren als die blijft bestaan.
Gewoon economisch samenwerken. En als je wel een Euro neemt heel streng zijn voor toetreding. Het was heel simpel. Nu maak je van een redelijk sterk bedrijf, dat natuurlijk afhankelijk is van markt, iets heel zwaks. Je pakt alles erbij wat je machteloos maakt en loom.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ook als je meedoet met criminelen weet je ongeveer wat je aan het doen bent, wat de verwachte beloning is en wat de gevolgen zijn als het fout gaat. Bij het verlaten van de Euro heb ik nog van niemand een plan gezien hoe men dan het land wel wil inrichten, hoe de euro wordt omgewisseld voor een nieuwe munt, hoe de schulden in Euro's worden terugbetaald en hoe men kan zorgen dat mensen de euro's niet houden om in Duitsland boodschappen te gaan doen. Omwisselen van de gulden was eenvoudig omdat de gulden waardeloos werd, ik ben benieuwd hoe men wil zorgen dat men de euro's gaat inleveren als die blijft bestaan.
Maar als je de gulden gaat koppelen aan de euro nadat je de euro hebt afgeschaft krijg je ook een hele vreemde situatie. Je geeft dan eigenlijk de controle over de eigen munt volledig op.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
De gulden was geen op zichzelf staande munt he.
Ik geloof niet dat iemand dat wil.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als je de gulden gaat koppelen aan de euro nadat je de euro hebt afgeschaft krijg je ook een hele vreemde situatie. Je geeft dan eigenlijk de controle over de eigen munt volledig op.
Dat is het probleem niemand weet eigenlijk wat de nexit mensen willen maar er wordt wel om gevraagd.quote:
Volgens mij is het in een muntunie juist ongunstig om het zwakste land te zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand dat wil.
Maar een nieuwe kleinere muntunie met een paar economisch weerbare andere landen lijkt me geen slecht idee eigenlijk.
Hoe bedoel je dit precies? (Denk je dat Nederland de zwakste zou zijn in zo'n nieuwe unie?)quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is het in een muntunie juist ongunstig om het zwakste land te zijn.
Niemand vroeg om doorgaan en wat dat gaat betekenen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat is het probleem niemand weet eigenlijk wat de nexit mensen willen maar er wordt wel om gevraagd.
Deze 17 miljoen observanten hebben in ieder geval vaak geen verborgen agenda's.quote:Op vrijdag 8 april 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb juist de indruk dat een heleboel kiezers het veel beter menen te weten dan de heren politici
Bovendien is veel ook gewoon een kwestie van smaak, of op zijn best koffiedik kijken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze 17 miljoen observanten hebben in ieder geval vaak geen verborgen agenda's.
Het is argelozer daardoor en dat is goed m.i.
Iedreen heeft zijn eigen agendaquote:Op vrijdag 8 april 2016 20:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Deze 17 miljoen observanten hebben in ieder geval vaak geen verborgen agenda's.
Het is argelozer daardoor en dat is goed m.i.
Maar die is niet verborgen en die bespreken we in alle eerlijkheid hier, toch?quote:
Selectieve ontkenning. Hij snapt het wel, alleen wil het niet zien.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:35 schreef juliusceasar het volgende:
Rutte snapt de uitslag niet zegt hij in het wekelijkse NOS inyterview.
Sukkel!!!
Bespreken is iets anders dan besluiten nemen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar die is niet verborgen en die bespreken we in alle eerlijkheid hier, toch?
Wat een triestheid.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:23 schreef Red_85 het volgende:
Trouwens een beste lijst wat er allemaal voor onregelmatigheden zijn geconstateerd inmiddels. Allemaal 'fouten'? ...
Ging allemaal wel erg een kant op.
https://www.geenstijl.nl/(...)tten_voorfraude.html
Duh. Dat is geen nieuw en/of oorspronkelijk inzicht natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bespreken is iets anders dan besluiten nemen.
Er is veel uit de kast getrokken om het allemaal lekker te traineren. Met de uitslag zal hetzelfde gaan gebeuren. rutte is nu al bezig met zijn 'ik snap t niet???'...quote:
Met triestheid bedoel ik de slachtofferrol.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is veel uit de kast getrokken om het allemaal lekker te traineren.
ja echt wat een oen is die rutte toch. hij heeft nu toch zelf gezien hoe nederland er over denkt. is hij dan echt zo dom of zit hij gewoon een toneelstuk te spelen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Selectieve ontkenning. Hij snapt het wel, alleen wil het niet zien.
Hij heeft zijn eigen agenda natuurlijk. Een lastige steen in het water, die uitslag.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:44 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja echt wat een oen is die rutte toch. hij heeft nu toch zelf gezien hoe nederland er over denkt. is hij dan echt zo dom of zit hij gewoon een toneelstuk te spelen.
ja maar hij moet zich eens gaan verdiepen in wat nederland graag zou willen en wat noodzakelijk is om zijn eigen land te dienen. want anders word zijn baan straks overgenomen door iemand anders. en dat zou heel goed geert wilders kunnen zijn dan.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft zijn eigen agenda natuurlijk. Een lastige steen in het water, die uitslag.
Even laten rusten en over een tijdje is het net alsof er niets gebeurd is. Over tot de orde van de dag maar weer.
En dan gaat Rutte iets leuks doen in het bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:55 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja maar hij moet zich eens gaan verdiepen in wat nederland graag zou willen en wat noodzakelijk is om zijn eigen land te dienen. want anders word zijn baan straks overgenomen door iemand anders. en dat zou heel goed geert wilders kunnen zijn dan.
hoe weet je dat allemaal?quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan gaat Rutte iets leuks doen in het bedrijfsleven.
"Eindelijk echt geld verdienen!" Ik hoor het hem al zeggen.
Er zijn geen staatsmannen meer. De politiek is these days een springplank naar een functie bij een bank of een verzekeraar. Of beter nog bij het Europees parlement, dat is pas echt cashen.
Ik heb daar een boek over gelezen.quote:
De hogere opleiding genaamd "het leven" inderdaad.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:04 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ik neem aan dat jij ook wel wat hoge opleidingen hebt genoten?
geen universiteit ofzo? maar wel havo denk ik. kan haast niet anders.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De hogere opleiding genaamd "het leven" inderdaad.
ja ik ben zelf heel slecht op de hoogte.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar ben je nou oprecht verbaast over wat ik schreef?
Zo werkt het al enige tijd hoor.
Mm, die gasten harken echt wat binnen bij de banken, verzekeraars dat soort dingen hoor, hoeven ze ook niet veel meer te kunnen, dat gaat op naamsbekendheid.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan gaat Rutte iets leuks doen in het bedrijfsleven.
"Eindelijk echt geld verdienen!" Ik hoor het hem al zeggen.
Gewetensvraag: denkt iemand dat het Nederlandse volk hem ook maar ene fuck interesseert?
Er zijn geen staatsmannen meer. De politiek is these days een springplank naar een functie bij een bank of een verzekeraar. Of beter nog bij het Europees parlement, dat is pas echt cashen.
Dat is offtopique Haddock.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:08 schreef matthias24 het volgende:
[..]
geen universiteit ofzo? maar wel havo denk ik. kan haast niet anders.
Doe eens de moeite om je in te lezen zou ik zeggen. De enige triestheid die hier is, is de poging tot het traineren van democratie. Net zo triest als je houding.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Met triestheid bedoel ik de slachtofferrol.
Dat zou kunnen. Maar het gemiddeld directeurtje moet daar een stuk meer voor doen. Zoveel is zeker.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:08 schreef Ryan3 het volgende:
Bij EP verdien je weliswaar aardig maar gemiddeld directeurtje van een beetje lopend zaakje met 400 medewerkers verdient al veel meer.
Welnee, dat valt wel mee.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar het gemiddeld directeurtje moet daar een stuk meer voor doen. Zoveel is zeker.
quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe eens de moeite om je in te lezen zou ik zeggen. De enige triestheid die hier is, is de poging tot het traineren van democratie.
Kleinzerigheid? Om een democratische verkiezing die van alle kanten getraineerd en gekleineerd wordt? Daarbij nog constateringen zijn?quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Tuurlijk jonge. Wat een kleinzerigheid.
Ha, de boze burger die een losse stoeptegel bij het stemlokaal als teken ziet van het Grote Complot Tegen De Gewone Man.quote:Op vrijdag 8 april 2016 20:23 schreef Red_85 het volgende:
Trouwens een beste lijst wat er allemaal voor onregelmatigheden zijn geconstateerd inmiddels. Allemaal 'fouten'? ...
Ging allemaal wel erg een kant op.
https://www.geenstijl.nl/(...)tten_voorfraude.html
Ik vraag het me af.quote:Op vrijdag 8 april 2016 22:25 schreef juliusceasar het volgende:
Het referendum is een grote nederlaag voor de EU.
Ik vind het wel vermakelijk om te zien dat mensen dachten dat ze echt de EU hadden gesaboteerd met hun NEE stem.quote:Op vrijdag 8 april 2016 23:06 schreef Montagui het volgende:
De NEE stem blijkt uiteindelijk een scheet te zijn die wat in de weg zit.
We moeten er niet meer van maken dan het is.
Ik beperk me wel tot referenda die ik nuttig acht en tot de eerstvolgende reguliere verkiezingen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik ben blij dat jullie eveneens die urgentie voelen, het probleem is alleen dat wij dat niet mogen! De wetgeving staat het niet toe, daarom zit er niets anders op dan over andere zaken te stemmen die EU-gerelateerd zijn. Bevalt het de politici niet? Er is een hele simpele oplossing: moderniseer die wet eens en sta wel toe dat wij zelf het onderwerp bepalen. Tegen de tijd dat het verdrag is uitonderhandeld hebben wij niets meer te vertellen, dan is het referendum niet nuttig! We moeten nee kunnen stemmen voordat Rutte iets toezegt!
Het is wel wind in de zeilen van de BREXIT-club die natuurlijk weer wel een existentiële bedreiging voor de EU vormt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 23:20 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het wel vermakelijk om te zien dat mensen dachten dat ze echt de EU hadden gesaboteerd met hun NEE stem.
Ook wel vermakelijk dat de voorstemmers er zich dan zo druk om maken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 23:20 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het wel vermakelijk om te zien dat mensen dachten dat ze echt de EU hadden gesaboteerd met hun NEE stem.
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 9 april 2016 00:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ook wel vermakelijk dat de voorstemmers er zich dan zo druk om maken.
Dat vraag ik me ten zeerste af.quote:Op zaterdag 9 april 2016 00:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Het is wel wind in de zeilen van de BREXIT-club die natuurlijk weer wel een existentiële bedreiging voor de EU vormt.
http://www.nrc.nl/next/2016/04/08/zonder-last-1606266quote:‘Helaas Ilja,’ schreef Xavier Baudet, een van de initiatiefnemers van het Oekraïnereferendum, gisteren op mijn Facebookpagina. „Het pakte iets beter uit. Toch mijn complimenten: jij en je geestverwanten hebben alles op alles gezet om de legitimiteit van dit referendum ter discussie te stellen. Als jullie de volgende keer nog iets beter je best doen zal een nieuw referendum de 30% niet halen, en hoef je niet bang te zijn dat jullie het podium moeten delen met een andere elite, of nog erger: het volk.”
Het is een misverstand dat dit referendum een feest was voor de democratie, dat de tegenstanders van het associatieverdrag het referendum hebben gewonnen en dat de uitslag van enige invloed moet zijn op het beleid. Deze drie misverstanden waarop Xavier Baudet, het zelfverklaarde boegbeeld van de andere elite, zijn triomfantelijke feeststemming baseert, verklaren waarom het onnodig is om de legitimiteit van het referendum ter discussie te stellen. Het is illegitiem. Het is zelfs ongrondwettelijk. Maar het grootste misverstand is dat het de bedoeling van democratie is om het volk een podium te bieden.
Oude Griekse denkers over staatsinrichting, zoals Aristoteles en Polybius, wijzen erop dat democratie, die zij positief beoordelen, kan omslaan in haar negatieve pendant, die zij ‘ochlocratie’ noemen. Dat is wat er ontstaat als het gemene volk aan de macht komt, het plebs begint zijn zin door te drijven op grond van zijn numerieke overwicht en demagogen op het podium klimmen om de minst geïnformeerde leden van de samenleving voor hun eigen belangen te mobiliseren. De dommen zijn altijd in de meerderheid en als zij op grond daarvan de macht opeisen, maakt het algemene belang plaats voor de waan van de dag. Dat is wat er in Nederland en elders op dit moment gebeurt. De schreeuwers krijgen de gelegenheid om de denkers te overstemmen. Dat zijn de krachten die populisten als Geert Wilders en Donald Trump uitbuiten voor hun eigen gewin.
Dat een bij uitstek populistisch forum als GeenStijl bij wijze van pubergrap een referendum weet af te dwingen over een zaak die de initiatiefnemers geen hol interesseert, is geen feest voor de democratie, maar een uitwas van ochlocratie. Het volk dat eergisteren daadwerkelijk heeft gestemd, is in de verste verten niet geïnformeerd, geschoold en gekwalificeerd genoeg om een verdragstekst van honderden pagina’s juridisch proza op haar merites te beoordelen. De uitslag zeg niets, ook als de voorstanders hadden gewonnen, omdat hij op grond van de verkeerde argumenten tot stand is gekomen.
En de voorstanders hebben gewonnen. Anders dan bij algemene verkiezingen, waar iemand die niet stemt geen keuze maakt uit tientallen alternatieven, is bij dit referendum een niet uitgebrachte stem een stem om het regeringsbeleid niet bij te sturen. Ongeveer twintig procent van alle kiesgerechtigden heeft tegen het verdrag gestemd. Dat is ongeveer de aanhang van de eurosceptische partijen PVV en SP. Tachtig procent stemt al dan niet stilzwijgend in met het verdrag.
Na dit raadgevende referendum is het woord nu aan het parlement. Politici zeggen braaf dat ze rekening zullen houden met de uitslag, waarmee ze de verkeerd geïnterpreteerde uitslag bedoelen die zegt dat ‘nee’ heeft gewonnen. Dit is ongrondwettelijk. Artikel 67 lid 3 van de Nederlandse Grondwet over de leden van de Staten-Generaal luidt: ‘De leden stemmen zonder last.’ De grondwet verbiedt het expliciet dat parlementariërs zich in hun stemgedrag laten sturen door derden.
Dit referendum dat nooit gehouden had mogen worden en dat is gewonnen door de voorstanders, moet zonder gevolgen blijven.
Een referendum is juist het unicum van de democratie. Laat het volk in meerderheid beslissen. Wat ik mis in dit referendum is dat het niet bindend is. Dat zou pas echt perfect zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2016 21:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doe eens de moeite om je in te lezen zou ik zeggen. De enige triestheid die hier is, is de poging tot het traineren van democratie. Net zo triest als je houding.
En zo is het. Dit is democratie. Ik begrijp de aanklacht van die advocaat ook niet.quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een referendum is juist het unicum van de democratie. Laat het volk in meerderheid beslissen. Wat ik mis in dit referendum is dat het niet bindend is. Dat zou pas echt perfect zijn.
De verliezers van dit referendum gedragen zich als slechte verliezers en boos stampvoetende kleuters. Degene die niet hebben gestemd moeten achteraf niet zeuren. Wie geen gebruik maakt van zijn democratisch recht om te stemmen verliest daarna ieder recht van spreken. Ruim tweederde heeft NEE! gestemd bij een opkomstpercentage die op democratische wijze met elkaar is afgesproken. Op basis van een niet welgevallige uitslag die opkomstdrempel willen verruimen of zelfs dit referendum te willen afschaffen is pas echt ondemocratisch te noemen.
Waar komt toch de hele tijd die behoefte vandaan om mensen met een andere mening weg te zetten als minderwaardig? Alleen omdat iets 'op democratische wijze met elkaar is afgesproken' mag je er toch nog wel kritiek op hebben? In dit topic zijn verschillende potentiële voor- maar ook tegen-stemmers geweest die aangaven niet te gaan stemmen omdat ze het oneens waren met de voorwaarden van dit referendum. Hoezo zou je dan geen kritiek meer mogen hebben achteraf?quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
De verliezers van dit referendum gedragen zich als slechte verliezers en boos stampvoetende kleuters.
Grapjas, de vóórstem deed zelf nauwelijks anders.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waar komt toch de hele tijd die behoefte vandaan om mensen met een andere mening weg te zetten als minderwaardig?
Deze referendum-wet is een nieuwe wet waar nogal wat haken en ogen aan zitten. De passage over 'valse voorwendselen' is er zo eentje. Het is vrij normaal dat dit soort passages door advocaten aan de werkelijkheid getoetst worden. Wat is een 'vals voorwendsel' eigenlijk? Wat valt daar concreet onder? Moeten dat soort passages überhaupt in de wet staan? Dit soort rechtszaken zijn nuttig om daar achter te komen. Ik geloof niet dat Spong iets aan de uitslag probeert te veranderen, hij probeert alleen de wet te toetsen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En zo is het. Dit is democratie. Ik begrijp de aanklacht van die advocaat ook niet.
Wat zou er niet geldig aan zijn? Spong zoekt aandacht. Er is geen zaak. Men voldoet aan alle eisen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:10 schreef HiZ het volgende:
Spong schijnt een aangifte tegen de organisatoren te overwegen. Vraag me af of dat ook iets zegt over de geldigheid van het referendum.
Wat een flauwe reactie. In beide kampen zitten een hoop mensen die prima discussiëren op argumenten, en in beide kampen zitten inderdaad een paar harde roepers waar je verder niet zo veel mee kan. Waarom laat je juist deze zin staan en negeer je de argumenten waarmee ik daarna kom? Op die manier stuur je discussie vanzelf naar die andere kant.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Grapjas, de vóórstem deed zelf nauwelijks anders.
Omdat veel van diezelfde mensen wel kritiek uiten voor de wijze waarop Geen Stijl zijn stemmen heeft verzameld om dit referendum mogelijk te maken, maar eenzelfde kritiek onzin vinden voor de wijze waarop met valse voorwendselen aangiftebiljetten zijn in gevuld tegen de heer Wilders. Dat is natuurlijk meten met twee maten. Hypocrisie ten top. Daarom vond ik het optreden van Spong bij Pauw een totale gotspe.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waar komt toch de hele tijd die behoefte vandaan om mensen met een andere mening weg te zetten als minderwaardig? Alleen omdat iets 'op democratische wijze met elkaar is afgesproken' mag je er toch nog wel kritiek op hebben? In dit topic zijn verschillende potentiële voor- maar ook tegen-stemmers geweest die aangaven niet te gaan stemmen omdat ze het oneens waren met de voorwaarden van dit referendum. Hoezo zou je dan geen kritiek meer mogen hebben achteraf?
Hierin zie ik op dit moment meer overeenkomsten dan in directe democratie.quote:Op zaterdag 9 april 2016 07:50 schreef Friek_ het volgende:
Oude Griekse denkers over staatsinrichting, zoals Aristoteles en Polybius, wijzen erop dat democratie, die zij positief beoordelen, kan omslaan in haar negatieve pendant, die zij ‘ochlocratie’ noemen. Dat is wat er ontstaat als het gemene volk aan de macht komt, het plebs begint zijn zin door te drijven op grond van zijn numerieke overwicht en demagogen op het podium klimmen om de minst geïnformeerde leden van de samenleving voor hun eigen belangen te mobiliseren. De dommen zijn altijd in de meerderheid en als zij op grond daarvan de macht opeisen, maakt het algemene belang plaats voor de waan van de dag. Dat is wat er in Nederland en elders op dit moment gebeurt. De schreeuwers krijgen de gelegenheid om de denkers te overstemmen. Dat zijn de krachten die populisten als Geert Wilders en Donald Trump uitbuiten voor hun eigen gewin.
Niemand in deze hele discussie had het over de aangiftes tegen Wilders. En ik vind het erg vreemd dat je het aan de ene kant wilt accepteren om het opkomstpercentage te verhogen, maar als iemand waarvan jij denkt dat het een tegen-stemmer was dit zegt je denkt dat het is omdat de 'uitslag hen tegen staat' en het 'dus' ondemocratisch is.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:23 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat veel van diezelfde mensen wel kritiek uiten voor de wijze waarop Geen Stijl zijn stemmen heeft verzameld om dit referendum mogelijk te maken, maar eenzelfde kritiek onzin vinden voor de wijze waarop met valse voorwendselen aangiftebiljetten zijn in gevuld tegen de heer Wilders. Dat is natuurlijk meten met twee maten. Hypocrisie ten top. Daarom vond ik het optreden van Spong bij Pauw een totale gotspe.
Van mij mag er best discussie zijn over het referendum en wat we eraan kunnen verbeteren. Ik zou liever een bindend referendum zien in plaats van een raadgevend, want dat geeft het volk meer inspraak in bepaalde besluitvormingen. Voor een bindend referendum zou ik wel een hoger opkomstpercentage accepteren en alleen gehouden kunnen worden bij belangrijke besluiten, zoals het mogelijke TTIP verdrag of net als de Britten een mogelijke Nexit uit de Europese Unie.
Maar om het opkomstpercentage te verhogen omdat de uitkomst niet bevalt is natuurlijk ondemocratisch te noemen. Bovendien moeten pro-Europeanen eens ophouden met de claim dat ze een ruime meerderheid verkondigen. Twee referendums hebben overduidelijk laten zien dat dit niet het geval is.
Dat vond ik inderdaad een mooie opmerking van Baudet tegen Spong.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:23 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat veel van diezelfde mensen wel kritiek uiten voor de wijze waarop Geen Stijl zijn stemmen heeft verzameld om dit referendum mogelijk te maken, maar eenzelfde kritiek onzin vinden voor de wijze waarop met valse voorwendselen aangiftebiljetten zijn in gevuld tegen de heer Wilders. Dat is natuurlijk meten met twee maten. Hypocrisie ten top. Daarom vond ik het optreden van Spong bij Pauw een totale gotspe.
Nee. Dat staat tenminste niet in dat artikel wat hij noemde.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:10 schreef HiZ het volgende:
Spong schijnt een aangifte tegen de organisatoren te overwegen. Vraag me af of dat ook iets zegt over de geldigheid van het referendum.
Wat een flauwekul als je niet stemt doe je gewoon niet mee ook niet stilzwijgend instemmen. Er is een vraag gesteld. waar de meerderheid nee heeft gezegd dat is waar we het mee moeten doen. En het is zo simpel het enige wat ze hoeven te doen is een aantal artikelen in het verdrag aanpassen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 07:50 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/next/2016/04/08/zonder-last-1606266
Het is ook helemaal niet logisch om aan te nemen dat al degenen die thuis zijn gebleven voor het verdrag waren. De grootste groep is niet op komen dagen omdat ze dachten dat er toch niks met hun stem gedaan zou worden, dat lijken me eerder tegen- dan voorstemmers.quote:Op zaterdag 9 april 2016 11:33 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wat een flauwekul als je niet stemt doe je gewoon niet mee ook niet stilzwijgend instemmen. Er is een vraag gesteld. waar de meerderheid nee heeft gezegd dat is waar we het mee moeten doen. En het is zo simpel het enige wat ze hoeven te doen is een aantal artikelen in het verdrag aanpassen.
Voor een raadgevend referendum vind ik de huidige opkomstdrempel van 30% prima. Laten we daar niets aan veranderen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 10:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik zie persoonlijk niet veel in een hoger opkomstpercentage omdat het nog steeds de schijn van onrechtvaardigheid en de mogelijkheid tot strategisch stemmen uitlokt. Wat als het percentage, zeg, 40% wordt? Dan krijg je nog steeds de situatie dat een 80-20 verdeling bij 39% opkomst verworpen wordt en een 51-49 bij 40% wordt aangenomen. Aan de andere kant snap ik de noodzaak van een vorm van drempel wel, want wat als de opkomst bijvoorbeeld 10% is?
Ik zie dan ook veel meer in een gekwalificeerde meerderheid, zoals hier al eerder langs gekomen is: als een bepaald percentage van stemgerechtigden 'tegen' is wordt het voorstel verworpen. Dan heb je wel een drempel, maar geen scheef afkap-punt of 'strategisch stemmen'. Lijkt mij persoonlijk veel democratischer.
Voor mij was het al genoeg om nee te stemmen toen er gezegd werd dat het een handelsverdrag was. Het is wel wat meer en in mijn ogen zullen ze dan over de rest ook wel liegen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Voor een raadgevend referendum vind ik de huidige opkomstdrempel van 30% prima. Laten we daar niets aan veranderen.
Voor een mogelijk bindend referendum zou ik een hogere opkomstdrempel accepteren omdat de uitslag bindend is.
Tactisch niet willen stemmen is een eigen keuze, maar ik heb er niet zo veel mee. We zagen dat die tactiek bij het laatste referendum niet heeft gewerkt omdat het aantal NEE! stemmers veel hoger lag dan verwacht. Dus het is altijd verstandig om te gaan stemmen.
Ongeacht dat sommige JA! stemmers spijt hebben dat ze achteraf gestemd hebben denk ik toch dat bij een volgend referendum de opkomst hoger zal zijn. Dan kun je beter andere lessen trekken. Een duidelijker verhaal vertellen, meer aandacht besteden aan dit onderwerp en vooral het eerlijke verhaal vertellen. Want veel twijfelende NEE! stemmers hebben zich groen en geel geërgerd aan de wijze waarop politici, linkse journalisten en andere vooropstaande pro-Europeanen onjuiste informatie zaten te verkopen. Waaronder de onheilsboodschap van Juncker die dreigde met een continentale crisis viel bij vele in het verkeerde keelgat. Maar ook de opzichtige lastercampagne tegen de initiatiefnemers hebben velen tot een NEE! doen besluiten.
Burgers pikken een dergelijke arrogante benadering niet meer en komen in verzet. Dan moet men als pro-Europeaan achteraf niet gaan mekkeren dat een NEE! stem tegen dit associatieverdrag tegelijkertijd een NEE! stem is tegen de huidige EU. Doe dan aan eerlijke zelfreflectie en accepteer dat het ene het andere niet meer uitsluit.
quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:01 schreef Elzies het volgende:
Alleen oneliners plaatsen waarin je claimt dat er geen argumenten worden gegeven (terwijl ze er overduidelijk in staan) is discussievermijding. Beetje achterhaald oud forumtrucje, vindt je niet?
Helder voorbeeld. Want er staan ook voorwaarden in voor visumvrij reizen en militaire samenwerking. Dan stoïcijns beweren dat het geen opmaat is voor een komende toetreding is als het verkopen van een wassen neus. Moet je anno 2016 niet meer mee aankomen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:08 schreef vipergts het volgende:
[..]
Voor mij was het al genoeg om nee te stemmen toen er gezegd werd dat het een handelsverdrag was. Het is wel wat meer en in mijn ogen zullen ze dan over de rest ook wel liegen.
Jammer dat een dergelijk sterk betoog tegen het referendum hier volkomen wordt genegeerd.quote:Op zaterdag 9 april 2016 07:50 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/next/2016/04/08/zonder-last-1606266
Dat 'sterke betoog' wordt op een aantal punten met goede argumenten tegengesproken op zijn Facebookpagina.quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:11 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Jammer dat een dergelijk sterk betoog tegen het referendum hier volkomen wordt genegeerd.
Ik sluit me in ieder geval helemaal bij de inhoud aan.
Ik vraag me af of je die drempel ook prima had gevonden als de opkomst 29% was geweestquote:Op zaterdag 9 april 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Voor een raadgevend referendum vind ik de huidige opkomstdrempel van 30% prima. Laten we daar niets aan veranderen.
Voor een mogelijk bindend referendum zou ik een hogere opkomstdrempel accepteren omdat de uitslag bindend is.
Tactisch niet willen stemmen is een eigen keuze, maar ik heb er niet zo veel mee. We zagen dat die tactiek bij het laatste referendum niet heeft gewerkt omdat het aantal NEE! stemmers veel hoger lag dan verwacht. Dus het is altijd verstandig om te gaan stemmen.
Ik denk dat jij de hoeveelheid ontevreden mensen zwaar overschat. Als 'tegenstemmen in een referendum' volgens jou verzet is, dan vind ik dat ten eerste een zeer milde vorm van verzet en tweede ging dit nog steeds maar om 19% van de stemgerechtigden. De meerderheid van de 'burgers' is vooral apathisch, om wat voor reden dan ook. Dat er meer en eerlijker voorlichting moet komen ben ik met je eens overigens. Minder bangmakerij ook, maar daar maakte beide kampen zich soms schuldig aan.quote:Burgers pikken een dergelijke arrogante benadering niet meer en komen in verzet.
Met plaatje.quote:Het klopt absoluut niet dat de nee-stemmers allemaal SP/PVV-aanhangers zijn. Afgaand op gegevens van IPSOS is 46,5% van alle nee-stemmen uitgebracht door gewezen PVDA/VVD-stemmers, en slechts 29% door gewezen PVV-stemmers. Meer gewezen PVDA-stemmers hebben een nee-stem uitgebracht (19,5%) dan gewezen PVV-stemmers (15,7%). Zelfs van de mensen die in 2012 voor GroenLinks stemden, heeft een kwart (24%) nu "nee" gestemd. Numeriek is dat overigens een zeer klein aantal.
Maar hier is men daar kennelijk niet toe in staat.quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:13 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat 'sterke betoog' wordt op een aantal punten met goede argumenten tegengesproken op zijn Facebookpagina.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |