Ik probeerde dat bij mijn vorige werkgever. Was er helemaal klaar mee dat omdat het zo'n bende was op die school dat wij docenten dat gewoon maar even mochten oplossen, werkgroepen bij elkaar en dan proberen dingen te verbeteren en oplossingen te zoeken. Da's mijn taak niet vriend, ik ben er om die kinderen wat te leren. Dat jij niet weet hoe je een school moet runnen is iets wat jij moet leren. Maar dat kwam er mooi niet van, het was gewoon of mee doen of ontslag procedure aangaan. Flikkers.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, maar dat zou wel mentaliteit moeten worden, iets gewoon niet meer doen, zodat anderen kunnen zien welke problemen het geeft als het niet gedaan wordt. Docenten zijn te lang en te veel in de hoek gedrukt door allerhande beleidsmakers, managers en inspectieapparaten, die durven hun muil niet meer open te trekken en zoeken voor structurele problemen de incidentele oplossing bij zichzelf, dat zijn ze zo gewend.
Gast je krijgt al geen kont betaald als leraar. Laten we inderdaad even zorgen dat het gat in inkomen tussen mensen die docent worden en mensen die de private sector ingaan met vergelijkbare papieren nog groter word, dan weet je tenminste zeker dat je echt helemaal niets aan kwaliteit meer overhoud.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Het mooiste is het nog op de docentenopleidingen, daar is schaal LD onbespreekbaar en zit vrijwel iedereen op LB terwijl je daar dus eerste graad voor moet hebben. 't is verder ook niet belangrijk ofzo, we leiden daar alleen maar onze toekomstige docenten op dus laten we daar lekker gierig zijn zodat we tenminste alleen maar hopeloze prutsers overhouden.quote:Op maandag 4 januari 2016 05:21 schreef Lyrebird het volgende:
Uitstekende actie.
Indertijd heb ik het VWO mogen doen, maar meer dan de helft van het personeel zat daar in een Melkert-achtige baan. Daar werden wij scholieren echt niet beter van. Ben ondertussen al meer dan 20 jaar bezig om de opgelopen schade te herstellen.
Onderwijs is verschrikkelijk belangrijk, misschien wel de belangrijkste taak die de overheid heeft gemonopoliseerd, maar het gezegde if you pay peanuts, you get monkeys is op het onderwijs zeer zeker van toepassing. Ik benijd de gemiddelde VMBOer niet. En heb alleen maar respect voor iedereen die in het middelbaar onderwijs durft te werken, en daar iets van de grond krijgt.
Overigens nodigen de lonen in het hoger onderwijs ook niet uit om te solliciteren. Wat je in Nederland krijgt voor een hoogleraarschap is natuurlijk een lachtertje. In Finland - daar krijg je ook in Euros uitbetaald - krijg je 50% meer. Een beetje universiteit in de VS keert het driedubbele uit.
Noem die banen eens waar je als net afgestuurde hbo'er dan zoveel meer verdient dan als in het onderwijs?quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:42 schreef Harlon het volgende:
[..]
Gast je krijgt al geen kont betaald als leraar. Laten we inderdaad even zorgen dat het gat in inkomen tussen mensen die docent worden en mensen die de private sector ingaan met vergelijkbare papieren nog groter word, dan weet je tenminste zeker dat je echt helemaal niets aan kwaliteit meer overhoud.
Als ik het even vergelijk met vrienden die bijvoorbeeld consultant zijn, of degene die nu voor achmea werken met een bachelor wiskunde, die zaten qua inkomen heel ruim boven mij.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Noem die banen eens waar je als net afgestuurde hbo'er dan zoveel meer verdient dan als in het onderwijs?
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het werk buiten de contracturen vooral is toegenomen omdat er veel meer docenten zijn die niet fulltime werken.... je 0.7 of 0.8 fte biedt je immers net even wat extra ruimte om dat soort dingen in je eigen tijd te doen.
Ik vind al die extra taken die je doet niet eens zo'n groot probleem, vaak heb ik liever dat een competente docent bepaald wat het beste is voor de leerlingen dan dat een of andere manage muts het gaat bepalen zodat je zeker weet dat 't zwaar kut is. Maar zorg dan wel dat daar tijd voor is en dat je er voor betaald krijgt, niet zoals nu dat je iedere dag 12 uur voor je werk bezig bent.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:54 schreef borisz het volgende:
Als ik de verplichtingen van mijn moeder vergelijk met dat van tien jaar geleden is het allemaal toegenomen. De verantwoording is echt doorgedraaid.
Docenten moet je vooral les laten geven natuurlijk horen studiedagen, vergaderingen en wat admin erbij. Maar wat ze tegenwoordig allemaal moeten bijhouden is van de zotte. Als je daar in snijdt, dan heb je denk ik het grootste pijnpunt te pakken. De doorgeslagen verantwoording is een groter negatief punt dan het salaris van de docent.
Bachelor wiskunde, ja, daar is samen met ICT vraag naar.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Harlon het volgende:
[..]
Als ik het even vergelijk met vrienden die bijvoorbeeld consultant zijn, of degene die nu voor achmea werken met een bachelor wiskunde, die zaten qua inkomen heel ruim boven mij.
Ik snap er echt niets van als mensen elke dag 12 uur per dag bezig zijn en bijvoorbeeld voor 8 betaald krijgen. Als je een vast contract hebt, dan geef je toch gewoon je eigen grens aan?quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:58 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ik vind al die extra taken die je doet niet eens zo'n groot probleem, vaak heb ik liever dat een competente docent bepaald wat het beste is voor de leerlingen dan dat een of andere manage muts het gaat bepalen zodat je zeker weet dat 't zwaar kut is. Maar zorg dan wel dat daar tijd voor is en dat je er voor betaald krijgt, niet zoals nu dat je iedere dag 12 uur voor je werk bezig bent.
Kijk ff welke vakgroepen er enorm veel vraag naar is. Geschiedenis, maatschappijleer en meer van dat soort vakken die je eigenlijk altijd wel kan geven is voldoende aanbod voor. De beta vakken zetten ze iedere debiel die zich maar aanbied voor de klas, want dan hebben ze tenminste iemand. Vorig jaar is mijn collega wiskunde vertrokken omdat hij bij een grote verzekeringsmaatschappij net ff iets meer dan het dubbele van zijn bruto loon als netto kon krijgen. Was een erg goede docent, maar ik snap zijn keuze volledig. Je hoeft niet op een houtje te bijten als docent zijnde, maar het is nou niet bepaald een baan waar je rijk van word, waar je regelmatig op verre vakanties kan en in een dikke auto kan gaan rijden.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bachelor wiskunde, ja, daar is samen met ICT vraag naar.
Ik ken mensen cum-laude afgestudeerd als architect, die nu net boven het minimumloon ergens op een architectenbureautje werken. Het salaris in het onderwijs is echt niet slecht, en dan heb je ook nog het schalensysteem waarbij je gewoon lang moet blijven zitten om vanzelf omhoog te gaan.
Dat deed ik ook, ik had het weekend ook gewoon nodig om bij te komen dus daarin raakte ik mijn werk niet meer aan, maar toen had ik de schoolleiding op mijn dak dat de tentamens na 2 weken nog niet waren nagekeken, dat ik 4 vergaderingen had gemist en dat ze mijn bijdrage voor de werkgroep nog niet binnen hadden. Ik had eigenlijk hetzelfde moeten doen als deze dame, maar ik zat er gewoon volledig doorheen en heb het op een deal gegooid met mijn school, relatief gunstige voorwaarden voor ontbinden van het contract en nu sinds begin dit schooljaar weer rustig aan begonnen op een nieuwe school.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik snap er echt niets van als mensen elke dag 12 uur per dag bezig zijn en bijvoorbeeld voor 8 betaald krijgen. Als je een vast contract hebt, dan geef je toch gewoon je eigen grens aan?
Maar die vergaderingen zijn toch niet in het weekend? En als er dan zo'n vergadering is, zitten alle docenten dan onbetaald te vergaderen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:04 schreef Harlon het volgende:
[..]
Dat deed ik ook, ik had het weekend ook gewoon nodig om bij te komen dus daarin raakte ik mijn werk niet meer aan, maar toen had ik de schoolleiding op mijn dak dat de tentamens na 2 weken nog niet waren nagekeken, dat ik 4 vergaderingen had gemist en dat ze mijn bijdrage voor de werkgroep nog niet binnen hadden. Ik had eigenlijk hetzelfde moeten doen als deze dame, maar ik zat er gewoon volledig doorheen en heb het op een deal gegooid met mijn school, relatief gunstige voorwaarden voor ontbinden van het contract en nu sinds begin dit schooljaar weer rustig aan begonnen op een nieuwe school.
Nee, aan het einde van de lesdag tot een uur of half zes. Leerlingen naar huis, jij je lessen voor de volgende dag voorbereiden en proefwerken nakijken. Oh nee toch niet, want vergadering. Dus 's avonds thuis maar weer aan de slag. Of je doet het niet omdat je acht uur erop zitten, maar dan heb je je werk dus niet af.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:22 schreef luxerobots het volgende:
Maar die vergaderingen zijn toch niet in het weekend? En als er dan zo'n vergadering is, zitten alle docenten dan onbetaald te vergaderen?
Ik vind het bizar weinig. Helemaal met zoveel dienstjaren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Weinig natuurlijk. Voor het aantal contracturen houdt het al niet over ten opzichte van het werk. Laat staan als je kijkt naar het aantal uur dat je moet maken om alles te doen dat men van je verwacht.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Vol met incompetente mensen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
De hoeveelheid burn-out/overspannenheidgerelateerde ziekteklachten is van alle branches het hoogste in het onderwijs. Hoe zou het komen.
Zoek een andere baan. De enige manier waarop dat op den duur veranderd.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Zowiezo = sowieso, komt uit het Duits, maar dat zal je ook wel niet geven.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:46 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Neen. (wat deed ik fout dan?)
Laat ik er overigens aan toevoegen dat ik het uitstekend naar mijn zin heb, hoor. Als het je ligt, is lesgeven een hele leuke baan.
Bruto of netto?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Bruto of netto?
Alleen ZZP-ers en uitzendkrachten worden toch niet doorbetaald tijdens vakanties?
Of was dat sarcastisch?
In de private sector kun je meer verdienen met banen die veel minder verantwoordelijkheid met zich mee brengen en waar de standaard gewoon 40 uur per week is, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik zou niet met je willen ruilen in ieder geval.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Wel een beetje sneu dat de beste man dat inderdaad als arbeidsvoorwaarde zietquote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Nee, dat jij niets krijgt is redelijk uniek. ZZP'ers en uitzendkrachten inderdaad even uitgezonderd, maar de rest heeft gewoon vakantieuren zodat je in een maand dat je drie weken weg bent gewoon hetzelfde salaris krijgt. Onderwijs is daarin zéér zeker niet uniek.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Als ze moeten betalen dan valt een deel van de drempel voor de school om meer mensen aan te nemen weg.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Mijn vader heeft altijd in de bouw gezeten. Kreeg betaald vakantie. Vrienden van me, of ze nu in de zorg zitten, bij de rechtbank of in de kas. Krijgen allemaal betaald vakantie. Hebben de arbeiders daar niet begin twintigste eeuw voor gestaakt tot ze een ons wogenquote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Mijn vader heeft altijd in de bouw gezeten. Kreeg betaald vakantie. Vrienden van me, of ze nu in de zorg zitten, bij de rechtbank of in de kas. Krijgen allemaal betaald vakantie. Hebben de arbeiders daar niet begin twintigste eeuw voor gestaakt tot ze een ons weegden?
En terecht overigens.
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef luxerobots het volgende:
Twee maanden vakantie per jaar, en nog betaald krijgen ook. Dat is echt wel uniek hoor.
Al die docenten in dit topic...
Dan doe je iets fout. Behalve natuurlijk als ZZP-er of uitzendkracht.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
een regering in dienst van het grote bedrijfsleven, een andere uitkomst had niemand hoeven verwachten toch?quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
Een van de grootste grootste sectoren in Nederland (bouw) heeft ook twee maanden aan vrije dagen in de CAO. Is niks unieks aan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef luxerobots het volgende:
Twee maanden vakantie per jaar, en nog betaald krijgen ook. Dat is echt wel uniek hoor.
Die zekerheden worden afgebouwd, ja. Murdera slaat de spijker op zijn kop!quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
Same. Ik heb maandagmiddag vrij maar dan werk ik gewoon thuis. En op zondag vaak nog even.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.
En dan nog. Als je maar vier dagen werkt, dan werk je maar vier dagen. Het is niet het idee dat de schoolleiding dan extra dingen mag verzinnen, omdat je tijd over hebt. Dat is natuurlijk kolder.
De bouw heeft natuurlijk wel de koude winter waarin veel klussen niet kunnen, bijvoorbeeld schilderwerk. De bouw is ook zwaar fysiek werk.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:03 schreef Deshain het volgende:
[..]
Een van de grootste grootste sectoren in Nederland (bouw) heeft ook twee maanden aan vrije dagen in de CAO. Is niks unieks aan.
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.htmlquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:12 schreef hugecooll het volgende:
Heeft ze nou gelijk gekregen of niet?
quote:Het Haagse gerechtshof stelt de uitspraak in een zaak over werkdruk in het onderwijs tot nader orde uit. De zaak was aangespannen door wiskundedocente Denise Hupkens tegen de school waar ze werkte, het Visser ‘t Hooft Lyceum in Leiden. Volgens de docente moest zij veel meer uren werken dan in haar contract stond om alle bijkomende taken naast het lesgeven te kunnen uitvoeren. De rechtbank stelt dat het meer tijd nodig heeft om uitspraak te kunnen doen in de zaak. Dit meldt Leidsch Dagblad.
Aanvankelijk zou het hof vandaag uitspraak doen maar dat wordt nu naar verwachting pas over een paar weken. Door het kerstreces bleek er voor het hof onvoldoende tijd om tot een oordeel te komen, zegt een woordvoerster.
Thxquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.html
[..]
Oh. Ik was, denk ik, niet een heel betrokken docent, mijn vakantie was altijd mijn vakantie, ik keek misschien eens een proefwerkje na maar dat was het ook.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:01 schreef H.FR het volgende:
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Oh. Ik was, denk ik, niet een heel betrokken docent, mijn vakantie was altijd mijn vakantie, ik keek misschien eens een proefwerkje na maar dat was het ook.
Mocht je ooit een beetje volwassen worden ga je er nog wel anders over denken. Maar je hebt een punt als je zegt dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan een zelfs mensen als jij wat leren daar.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.
De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.
Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
WTF, en dat laten deze docenten over zich heen komen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.
Dat heb ik een leraar ook wel eens vertelt, ze moest dan d'r klas klaarmaken voor het nieuwe schooljaar mijn idee als je nu alles op de laatste dag voor de vakantie alvast klaarzet dan heb je dat al niet al ben ik het wel met je eens dat de werkdruk wel hoog is in het onderwijs. Zeker al dat onbetaalde werkquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:01 schreef H.FR het volgende:
[..]
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?
Neem er maar vergif op in dat hij daar stiekem meer heeft geleerd dan dat hij zelf in de gaten heeft. Daarnaast kan je vraagtekens plaatsen bij wat je zelf hebt gedaan als je denkt niets te hebben geleerd. Als je bijvoorbeeld 5-10 jaar later geen woord Duits spreekt terwijl je zes jaar lang Duits hebt gehad dan heb je iets verkeerd gedaan. Als je weinig hebt onthouden van wat je voor aardrijkskunde en geschiedenis hebt geleerd in die 6 jaar dan heb je iets verkeerd gedaan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Mocht je ooit een beetje volwassen worden ga je er nog wel anders over denken. Maar je hebt een punt als je zegt dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan een zelfs mensen als jij wat leren daar.
Je moet het je wel kunnen veroorloven: kostverdiener vs. tweede inkomen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:43 schreef fathank het volgende:
Wat staat er in de cao betreft overwerk?
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
[..]
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.
Echter, er is imo totaal voorbij gegaan aan de dagelijkse praktijk. Onderwijs is een vak met piektijden. Dat vond ik in het verleden helemaal niet erg, immers ik had veel vakantie, dat compenseerde. Maar die zgn spreiding van de werkdruk klopt niet. Rapporten moeten op tijd af, toetsen nagekeken, oudergesprekken gevoerd, plannen geëvalueerd etc. Ik kan niet zeggen tegen een ouder van een kind dat niet goed in zijn vel zit: "Kom over drie weken maar terug, mijn 8-urige werkdag zit erop". Ik kan ook de rapporten niet twee weken later meegeven omdat ik dan pas twee terugkomdagen in een vakantie heb. Plannen moeten worden gëvalueerd en bijgesteld in de toetstijd, dat kan niet alvast in de zomervakantie. Dus die piektijden blijven sowieso.
De afgelopen kerstvakantie ben ik voor het eerst maar een dag teruggekomen. Principieel, ik moest nog wel even een toets nakijken en verwerken. Maar ik werd eígenlijk óók geacht om alle meubels weer op hun plek te zetten. Die waren opgestapeld ivm waxen van de vloeren. Nou, dát heb ik dus vertikt (helaas als enige van ons team).
En de dagen die we moeten terugkomen in de vakantie worden weer opgevuld met extra andere taken....
Jij zegt het, ik dacht het. Als inderdaad iedere leraar net zo lang 8 uur per dag zou werken totdat de werkdruk op een realistische manier wordt aangepast dan zou het probleem zo zijn opgelost. Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar ik vind het zorgelijk dat mensen die graag een voltijdsinkomen willen hebben voor een voltijdsbaan nu moeten kiezen tussen een andere baan of 0,8 FTE voor een voltijdsbaan danwel 1,0 FTE voor 6 werkdagen per week. Voor de duidelijkheid, ik ga nu niet af op enkel Janneke, dit hoor je van veel mensen die een leraar/lerares zijn.quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Ik vind het werken met en in mijn groep erg leuk. En dat kan ik ook goed. Maar dit alles maakt wel dat ik er toch meer en meer over denk mijn blik eens te verbreden op de arbeidsmarkt. Maar wát zou ik kunnen doen? Ik ben 47, kostwinner, heb een aanvullende WAO (hetgeen mij onaantrekkelijk maakt voor een potentiële nieuwe werkgever), mijn academische opleiding is verouderd.... Ik zit klem. En dan zegt mijn directeur ook nog dat ik met mijn aanstelling van 0,7 fte volgens de nieuwe cao 3,5 dag per week kan worden ingeroosterd ipv de 3 dagen die ik (op papier dus) werk sinds ik deels arbeidsongeschikt ben geraakt.quote:Op woensdag 6 januari 2016 22:06 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind die praktijken in het basisonderwijs met die verplichte terugkomdagen echt schokkend...
Als dat overslaat naar het vo dan is het voor mij helemaal klaar, vrees ik.
36 uur?quote:Op woensdag 6 januari 2016 20:28 schreef Vermar het volgende:
Een HBO-er in het bedrijfsleven werkt 47 weken per jaar (52 - 5 weken vakantie / 25 vakantiedagen) x 36 uur per week. Dat is 1692 uren per jaar.
Een HBO-er die in het onderwijs werkt, kan niet om de (12 weken) verplichte schoolvakanties heen.
Om aan 1692 uren per jaar te komen, zal hij dus (52 - 12 weken = 40) in die 40 beschikbare weken 42.30 uur per week moeten werken.
Per werkdag is dat 8.46 uur, inclusief de school/lesuren.
Als vergaderen, ouderavonden, voorbereiding, etc. allemaal bij het werk hoort, zoals je ook in het bedrijfsleven vergaderingen bijwoont tijdens werktijd en notities/beleid schrijft in werktijd, etc., danhoudt het toch op na 42.30 uur per week gedurende die 40 schoolweken.
Dus gewoon alles wat er van je wordt verlangd noteren in gewerkte uren.
En dan als docent gewoon stoppen na 5 x 8.46 uur per week. Dan geeft de schoollleiding maar de -nieuwe- prioriteiten aan i.p.v. doen alsof de docent niet betrokken genoeg zou zijn?
Natuurlijk is dat heel vervelend om (tijdelijk?) zo'n registratie bij te moeten houden, zeker omdat er al van-alles-en-nog-wat geregistreerd en bijgehouden moet worden.
Maar je kunt dan wel goed onderbouwen dát er een grens is en waar die ligt?
idd eerder 46quote:
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 21:31 schreef Keltie het volgende:
[..]
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)
Helemaal mee eens. Je moet voor je zelf zorgen want niemand anders zal dat voor je doen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
Ow, ik werk wel op een school maar ben geen docentquote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.quote:
Als ik om me heen kijk zijn degene in het onderwijs juist degene die het luizenbaantje hebben imho. Maar goed, iedere beroepsgroep vindt van zichzelf dat ze het zo zwaar hebben en zo hard werken. En dat je je laat koeioneren voor allerlei activiteiten buiten je reguliere uren om heb je toch echt zelf als beroepsgroep in de hand.quote:Op donderdag 7 januari 2016 20:11 schreef Vermar het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.
Maar om te vergelijken met andere HBO-ers die ook door de overheid worden betaald, heb ik voor het gemak maar even 36 uur per week genomen.
Ben het wel eens dat het dan een wat moeilijke vergelijking wordt, want dan vergelijk je met mensen die op een ministerie werken of bij semi-overheidsinstelling.
Dan lijkt het onderwijs mij toch wel behoorlijk wat zwaarder, zo niet topsport.
Continue alert moeten zijn, etc.
En daar om heen nog allemaal neven-werkzaamheden: ik zou echt ergens een streep trekken die ik goed zou kunnen onderbouwen en dan toch de discussie aangaan.
En daarom ben ik gestopt met mijn opleiding tot docent. De vergoeding ligt veel te laag ten opzichte van de verantwoordelijkheid en de hoeveelheid werk. Goed onderwijs betekent dat het voor onze knappe koppen met didactische vaardigheden aantrekkelijk moet zijn en dat is het simpelweg niet.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.
Een fulltime docent werkt namelijk 42.5 uur per week en krijgt er 36 betaald. De rest moet je maar compenseren.
Je werkdruk kun je niet verspreiden want toetsweken, examenweken, rapport vergaderingen. Ik werk 0.7 in het onderwijs, maar kom makkelijk op 1 fte per week uit. Draai regelmatig dagen van 12 uur ivm vergaderingen, ouderavonden, open avonden etc etc. Ben om 8 uur op school en ga vaak pas om 17.00 of 18.00 weg. Pauzes besteed je meestal aan lessen voorbereiden, nakijkwerk, ouders bellen of gesprekken met leerlingen.
Dat gemekker over die vakanties altijd. Docenten hebben net zoveel vakantie als andere beroepen.
Even een voorbeeld. Binnenkort zijn er examens.
Normaal werk ik op maandag maar een halve dag, in de examenweek examineer ik 8 uur lang!!! Mondelinge examens met 1 keer 45 minuten pauze. Mondelinge examens zijn enorm vermoeiend, je moet constant opletten. Dinsdag surveilleer ik 4 uur en 's middags neem ik 6 uur lang mondelinge examens af. Dat is... 10 uur! Woensdag ben ik uit geroosterd, dan ga ik schrijf examens nakijken en de mondelinge examens beoordelen. Vrijdag heb ik weer 8 uur mondelinge examens, en wanneer moet ik die nakijken? Want de week erna moet ik gewoon weer lesgeven. Juist ja, het weekend. En ik ben woensdag nooit klaar met het nakijken van 50 schrijf examens en het beoordelen van 28 mondelinge examens.
Nee maar werk is werk en daar hoor je voor betaald te krijgen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Ik zit in een normale week op pakweg 120% van mijn betrekkingsomvang, maar zo gek als jij maak ik het toch echt niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Heel herkenbaar. Mijn vriendin is ook docent Engels voor bovenbouw havo (Klas 4 en 5), onderbouw vmbo (1 klas derde jaar) en vwo (1 klas derde jaar). Het is gewoon bizar hoe druk die het alle dagen heeft. Veel lessen voorbereiden, ongelooflijk veel nakijken (toetsen, schrijfopdrachten, examens ect), opvanguren, surveillance, veel vergaderen, lesbezoeken van de directeur en teamleider, allerlei dossiers bijwerken, huiswerkbegeleiding, ouderavonden, mail bijwerken ect. Ze krijgt zelfs een lesbezoek van iemand van de universiteit met een of ander beoordeelblaadje en die vent schijnt letterlijk op zoek te zijn naar wat jij allemaal fout kan doen. Letterlijk een mierenneuker en azijnpisser.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven. Bezuinigingen op school zorgen voor irritaties en dat bepaalde werkzaamheden niet meer uitgevoerd kan worden. Ze hebben b.v. de IT wegbezuinigd waardoor straks bepaalde onderdelen voor het examen niet meer afgenomen kan worden en de directeur weigert actie te ondernemen. "dat lossen jullie maar op" zegt hij waarop het antwoord van de docenten "IT is geen taakpakket van ons" is. Dus dat wordt nog spannend.
Zelf heeft ze ook veel nachten dat ze slecht slaapt omdat ze weet dat ze nog zoveel moet doen. Het wordt steeds zwaarder, er hangt een vervelende sfeer op school en wat nog meer allemaal. Ze wordt steeds ongelukkiger van haar baan en heeft er zelfs over gedacht om ermee te stoppen. Alleen ze weet niet wat zij anders kan doen. Ze heeft Engels op de universiteit afgerond maar de vraag is echter wat je daarmee nog meer kan doen naast Engels geven.Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
Overspannen raken door een paar grote mondenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:49 schreef HSG het volgende:
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven.
Mbo'ers.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:41 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Overspannen raken door een paar grote monden
Bij mijn economie en m&o docente, tevens afdelingsleider, moest je dat echt niet je hoofd halen, maar itt tot veel docenten had zij wel overwicht van nature.
H de V van het smc, als u dit leest, u bent een fantastisch docent
Prima; dan komen ouders op oudergesprek onder lestijd van hun kindquote:Op woensdag 6 januari 2016 20:28 schreef Vermar het volgende:
Maar je kunt dan wel goed onderbouwen dát er een grens is en waar die ligt?
Kan niet.. lesuitval is niet toegestaan door de inspectie. Plus dat ouders werkenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Prima; dan komen ouders op oudergesprek onder lestijd van hun kind
Ik schrok er zelf ook van. Dit is eigenlijk zo gewoon dat het vanzelf gaat. Ga nu wel even selectiever te werk deze week maar veel dingen kun je gewoon niet skippen of zijn verplichte zakenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zit in een normale week op pakweg 120% van mijn betrekkingsomvang, maar zo gek als jij maak ik het toch echt niet.
Dat is de ouders probleem; tandarts, dokter, cv installatie. Alles kan onder kantooruren. Oudergesprekken kunnen gewoon van kwart over drie tot 5.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:25 schreef Adnap het volgende:
[..]
Kan niet.. lesuitval is niet toegestaan door de inspectie. Plus dat ouders werkenen dat ze daar echt geen vrij voor krijgen
De inspectie denkt daar helaas anders over.. wij mogen al (Ja al) om 16.00 straten maar niet eerder.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is de ouders probleem; tandarts, dokter, cv installatie. Alles kan onder kantooruren. Oudergesprekken kunnen gewoon van kwart over drie tot 5.
Oh ja, het inkaderen van de leerkracht. Ik begin maar niet over de 'stickermania' op basisscholen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:39 schreef Adnap het volgende:
[..]
De inspectie denkt daar helaas anders over.. wij mogen al (Ja al) om 16.00 straten maar niet eerder.
Met 15 min per lln maal 30 plus nog wat lln die extra tijd nodig hebben ben je dus niet in een avond klaar.
quote:
quote:
Door dit stuk te schrijven, schop ik tegen vele zere benen, schrijft leerkracht Erik Roosken. 'Dat spijt me dan, maar het is tijd voor een ander geluid over het basisonderwijs.'
quote:Er is een aantal zaken dat vaak benoemd wordt als bron van het kwaad. Inspectienormen bijvoorbeeld. Een school, een groep, moet bepaalde resultaten behalen om aan die normen te voldoen. Niks mis met doelen stellen, toch? Ik heb die doelen ook niet altijd behaald met mijn groepen, maar ik heb dat altijd kunnen verantwoorden. Als ik vijf kinderen met dyslexie in mijn klas heb, dan wordt het moeilijk om de doelen te behalen voor spelling en technisch lezen. Als mijn leidinggevenden dat betwijfelden? Jammer dan.
quote:Begrijp me niet verkeerd, er is echt wel een hoop mis in het basisonderwijs. Is de kwaliteit van het personeel hoog genoeg bijvoorbeeld? Mijn gevoel zegt dat er op vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch vlak simpelweg te weinig kennis is. Als dat zo is, dan snap ik dat je een hoge werkdruk ervaart. Zet mij in de bankensector of in de bouw en ik word gek. Hoe komt dat dan, hoor ik u vragen. De pabo is simpelweg het afvoerputje van de hogescholen geworden. Meiden die kinderen zo leuk en schattig vinden, jongens die het wel leuk vinden om veel meiden om zich heen te hebben.
De pabo is een 'studie' geworden die iedereen lachend afrondt. Haal je een vak niet? Ga je toch lekker een potje janken bij de desbetreffende docent? Heb je dat broodnodige studiepunt ineens wel. Ja, dat gebeurt. Kortom: stel toelatingseisen aan de eerstejaars pabostudenten en verhoog de kwaliteit van de pabo zelf!
De Pabo wás een aantal jaren (volgens zegge zo van +/- 2004-2010) inderdaad afgezakt wat betreft niveau, maar daar is toch al zeker een jaar of 5 geleden verandering in gekomen. Is op 9/10 Pabo's inmiddels weer van een heel goed niveau met pittige toetsen en veel uitgebreide opdrachten. Janken bij een docent gaat je echt niet helpen.quote:
Misschien omdat dat 1. moet van de directie, 2. verwacht wordt dat dit in het leerlingdossier komt, 3. als er problemen ontstaan bewezen moet kunnen worden dat dit is besproken. Zomaar 3 mogelijke redenen. Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.quote:Of minder gechargeerd: collega's die het nodig vinden om van ieder oudergesprek, inclusief rapportgesprekken, een verslag te maken. Waarom? Ik heb werkelijk geen idee.
En daarom heeft hij geen last van werkdruk.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:06 schreef H.FR het volgende:
Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef rainbowwarrior het volgende:
Is er al nieuws over de uitspraak van de rechter? Zou op 5 januari gebeuren. Of heb ik het bericht over het hoofd gezien? Ik ben nieuwsgierig.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.html
[..]
quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:22 schreef fathank het volgende:
[..]
Gek he met 3 maanden vakantie per jaar.
inb4 'ja dan moet ik toetsen nakijken en opdrachten verzinnen'
Ja, precies. Al denk ik wel dat je als docent soms zelf ook grenzen moet trekken, en vervolgens - als je erop wordt aangesproken - laat je bijvoorbeeld zo'n overzichtje zien van al je gemaakte uren. Dan kunnen ze hoog en laag springen, maar dan heb jij terecht een grens getrokken, lijkt me. Ik denk wel dat docenten dat vaker moeten doen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:06 schreef H.FR het volgende:
Misschien omdat dat 1. moet van de directie, 2. verwacht wordt dat dit in het leerlingdossier komt, 3. als er problemen ontstaan bewezen moet kunnen worden dat dit is besproken. Zomaar 3 mogelijke redenen. Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.
http://www.volkskrant.nl/(...)-vergoeden~a4232389/quote:School hoeft overuren van docent niet te vergoeden
De Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL) hoeft wiskundedocent Denise Hupkens geen vergoeding te betalen voor de extra uren die ze maakte. Het Haagse Gerechtshof wees haar vordering af.
Hupkens procedeerde tegen haar voormalige werkgever omdat ze vond dat de taken die ze op het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden moest verrichten bij lange na niet in de uren pasten waarvoor ze betaald werd. De school zou zich schuldig maken aan 'een vorm van uitbuiting jegens de werknemer', zei haar advocaat tijdens de procedure. Hupkens eiste dat de extra uren uitbetaald zouden worden.
Volgens het hof hoeft SCOL de docent echter niet te betalen. 'Om aanspraak te kunnen maken op een overwerkvergoeding is een specifieke opdracht tot het verrichten van overwerk vereist', meldt het hof in een persbericht.
Ook oordeelt het hof dat SCOL niet heeft gehandeld in strijd met de normen van goed werkgeverschap 'SCOL heeft de cao-vereisten voor de vaststelling van haar taakbeleid correct nageleefd', aldus het persbericht. 'Van SCOL kan niet worden verlangd dat zij werkt met een individueel - per docent gedifferentieerd - taakbeleid. Van onevenredige belasting van de docente is niet gebleken.'
Toetsen 6 weken later terug geven enzo. /nodquote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Ik hoop dat dat gebeurt. En dus alleen overwerk doen als daar specifiek om wordt gevraagd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Eh, gewoon met argumenten en hierbij zoveel mogelijk je eigen bias uitschakelen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Veel stagiaires kappen ook of gaan niet het onderwijs in. Niet heel gek.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Ik zou het geweldig vinden als ze dat doen maar het eerste zet weinig zoden aan de dijk aangezien de achterstand alleen maar nog groter wordt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Toetsen 6 weken later terug geven enzo. /nod
Halverwege leerlingenvergadering "Sorry jongens, dit was mijn tijd deze week!"
Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |