http://www.volkskrant.nl/(...)903e7515f52490cf4c74quote:Denise Hupkens (48) is niet de eerste die vindt dat de werkdruk in het onderwijs te hoog is. Ze is niet de eerste die meent dat docenten te veel uren draaien. Ze is niet de eerste die roept dat het onderwijs deels vrijwilligerswerk is geworden.
Maar ze is wel de eerste die naar de rechter stapt om al die extra uren die ze gemaakt heeft uitbetaald te krijgen. Want andere docenten doen dat dus niet, zegt ze. 'Het zijn makke schapen. Ze zorgen niet goed voor zichzelf. Dat is me erg tegengevallen.'
Drie jaar geleden spande Hupkens een zaak aan tegen de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL). En haar pleidooi liegt er niet om. De school waar ze als docent werkte zou zich schuldig maken aan 'een vorm van uitbuiting jegens de werknemer', stelde haar advocaat tijdens de procedure. Uiterlijk morgen (5 januari) hoort ze of de rechter haar gelijk geeft.
Hupkens is tweedegraads docent wiskunde. Ze werkte tussen 2009 en 2012 op de vmbo-afdeling van het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden. Officieel op een contract voor nog geen vier dagen, maar daar pasten haar taken bij lange na niet in.
Lange dagen
Naast de 21 lesuren waarvoor ze stond ingeroosterd moest ze opdrachten verzinnen, werk nakijken en klussen voor de sectie doen. Er waren ouderavonden, team- en rapportvergaderingen en open dagen. En dan had ze nog 22 mentorleerlingen onder haar hoede, 19 meer dan de andere docenten. 'Dat vreet tijd bij een vmbo-klas'.
Dus maakte ze lange dagen, Vaak zat ze van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds op school - meer dan tien uur op een dag, meestal zonder noemenswaardige pauze, want dan moest ze vaak nog even snel een telefoontje naar een ouder plegen, een moeilijke leerling toespreken of wat afspraken met een collega's maken. In het weekend nam ze proefwerken mee naar huis om na te kijken.
Het vrat aan haar. Daarom besloot ze het bij haar leidinggevenden aan te kaarten. Er veranderde niets, ook niet toen ze bijna wekelijks aan de bel trok. Telkens hoorde ze dat er niets aan te doen was, dat dit nu eenmaal bij het onderwijs hoorde en dat ze vooral moest zorgen dat ze haar achterstand zou inlopen.
Ze stuurde een brief waarin ze de school vroeg de extra uren die ze maakte uit te betalen. De school weigerde. En dus besloot ze, na een halfjaar praten, de confrontatie te zoeken. Op een vergadering waar de rapportcijfers van alle leerlingen besproken zouden worden arriveerde ze zonder cijfers. Helaas, daar was ze niet aan toe gekomen. 'Mijn collega's reageerden verbijsterd', herinnert ze zich.
Zo werkt het niet.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:20 schreef FredvZ het volgende:
Dat zouden leraren idd eens wat vaker moeten doen: werk waar ze niet aan toekomen niet doen.
Meeste leraren/docenten hebben hart voor hun werk. Je doet het voor de kinderen/je studenten.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:20 schreef FredvZ het volgende:
Dat zouden leraren idd eens wat vaker moeten doen: werk waar ze niet aan toekomen niet doen.
Misschien,je weet het niet echt.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Dan zul je zien dat een hoop onzin inééns kan komen te vervallen. Leraren moeten les geven en geen plaatsvervangende boekhouders zijn.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Als ik haar adres zou hebben zou ik een bloemetje opsturen, wat houd ik van dit soort mensen.quote:Op een vergadering waar de rapportcijfers van alle leerlingen besproken zouden worden arriveerde ze zonder cijfers. Helaas, daar was ze niet aan toe gekomen.
Waarom niet?quote:
Nee, maar dat zou wel mentaliteit moeten worden, iets gewoon niet meer doen, zodat anderen kunnen zien welke problemen het geeft als het niet gedaan wordt. Docenten zijn te lang en te veel in de hoek gedrukt door allerhande beleidsmakers, managers en inspectieapparaten, die durven hun muil niet meer open te trekken en zoeken voor structurele problemen de incidentele oplossing bij zichzelf, dat zijn ze zo gewend.quote:
Als het kind vooruitgang maakt, komt dat door het kind. Maar als het kind geen vooruitgang maakt, ligt dat aan de leerkracht.quote:
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom niet?
Leraren klagen altijd dat ze steeds meer niet relevante dingen moeten doen, surveilleren e.d. dat kan toch allemaal gewoon komen te vervallen als er geen tijd voor is.
Zoals bijvoorbeeld staken. Dat kan niet, want dat gaat ten koste van de leerling.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.
Maar ik hoor/lees juist dat leraren zoveel klagen omdat ze steeds meer dingen moeten doen die niet gerelateerd zijn aan het lesgeven.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.
Als ze 1 leraar 80 uur betalen dan kunnen ze ook 2 leraren ieder 40 uur betalen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Ik denk ook dat vooral leraren zonder vast contract en leraren die niet goed met sociale druk om kunnen gaan (dan zit je in dat beroep sowieso verkeerd) overwerken zonder betaald te krijgen.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Is dat ook niet het probleem?quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Ja.quote:Op maandag 4 januari 2016 01:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Is dat ook niet het probleem?
We willen het beste onderwijs want onze kinderen moeten de beste kansen hebben maar we willen er niets voor betalen.
En dus moeten mensen met 'hart voor de zaak' de kosten dragen.
En welke eencellige kutbaan heb jij, tegen welk salaris?quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Werkloosquote:Op maandag 4 januari 2016 02:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
En welke eencellige kutbaan heb jij, tegen welk salaris?
quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:22 schreef hooibaal het volgende:
Hebben ze nog geen vakantie genoeg ofzo?
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.quote:Op maandag 4 januari 2016 05:21 schreef Lyrebird het volgende:
Overigens nodigen de lonen in het hoger onderwijs ook niet uit om te solliciteren. Wat je in Nederland krijgt voor een hoogleraarschap is natuurlijk een lachtertje. In Finland - daar krijg je ook in Euros uitbetaald - krijg je 50% meer. Een beetje universiteit in de VS keert het driedubbele uit.
Ja ga je iets onderwijskundigs studeren en vervolgens als beleidsmaker aan de slag! Of in de vrije sector natuurlijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.
Lang leve het snellejongenscynisme.
Tegen wat, tegen de school die hun kind nog moet helpen aan een diploma?quote:Op maandag 4 januari 2016 06:38 schreef Lunatiek het volgende:
Dat de ouders van de scholieren niet in opstand komen. Omvallende docenten is echt niet goed voor je kind, het onderwijs wordt er slechter door (o.a. lesuitval).
Dat is eigen aan het Nederlandse systeem: wij zijn dol op mensen die andere mensen aan het werk houden, maar die zelf niets presteren.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.
Lang leve het snellejongenscynisme.
Itt tot de dame die dit doet ben jij niet heel snugger? Klagen kost schoolbesturen niets. Overuren hoeven ze kennelijk niet te betalen, dus geen enkele reden om meer mensen aan te nemen die wel geld kosten. Nu overuren ze mogelijk wèl geld gaat kosten, kunnen ze voor dat geld ook meer mensen aan nemen zodat de werkdruk afneemt.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Heel het onderwijs moet op de schop.quote:Op maandag 4 januari 2016 08:29 schreef Lyrebird het volgende:
Met die overuren ben je er overigens nog niet. Het moet echt veel beter.
Ga eens kijken hoe de Finnen of de Zuid-Koreanen hun onderwijs hebben opgezet. In Zuid-Korea mag je alleen maar voor de klas staan (beter: mag je alleen een opleiding tot onderwijzer volgen), als je bewezen hebt een absolute topper te zijn. Daar staat weliswaar een goede betaling tegenover, maar selecteren aan de poort is volgens mij een veel betere manier om er voor te zorgen dat er alleen maar gemotiveerde mensen voor de klas staan, en dat het onderwijs top is.
Het is daarom ook niet zo gek dat Koreanen massaal een goede opleiding afmaken (90% maakt het tertiaire onderwijs af). Koreaanse scholen nemen hun leerlingen serieus, het is daar geen verzameling van Melkertbanen.
Die kant moet het in Nederland ook op.
Overdaad aan eigenwijze figuren?quote:Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
De hoeveelheid burn-out/overspannenheidgerelateerde ziekteklachten is van alle branches het hoogste in het onderwijs. Hoe zou het komen.
Of beter nog, mag je alleen maar leraar worden als je daarvoor de capaciteiten hebt en dat betekent ook wiskunde in je pakket en een goede algemene ontwikkeling die verder gaat dan google-commando's.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:03 schreef nils7 het volgende:
[..]
Heel het onderwijs moet op de schop.
Toen ik nog op de haffooo zat waren er hele legioenen die C&M (cultuur und maatschappij) kozen zodat ze van het vak wiskunde af waren.
Maar ze wilden wel met z'n allen lerares worden (want voor leraar moesten ze vaak omgebouwd worden).
Gevolg is verplichte rekentoetsen en eigenlijk mensen die doodongelukkig worden omdat ze zich niet bezig kunnen houden met professioneel muizentrappetjes vouwen met kleuters.
We moeten gaan afstappen om alles maar te weten of rijtjes te leren, we moeten dingen kunnen begrijpen en intelligentie moet geïnspireerd worden. We hebben tegenwoordig een mooie database waar we dingen in kunnen opslaan en kunnen opzoeken (het internet).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |