http://www.volkskrant.nl/(...)903e7515f52490cf4c74quote:Denise Hupkens (48) is niet de eerste die vindt dat de werkdruk in het onderwijs te hoog is. Ze is niet de eerste die meent dat docenten te veel uren draaien. Ze is niet de eerste die roept dat het onderwijs deels vrijwilligerswerk is geworden.
Maar ze is wel de eerste die naar de rechter stapt om al die extra uren die ze gemaakt heeft uitbetaald te krijgen. Want andere docenten doen dat dus niet, zegt ze. 'Het zijn makke schapen. Ze zorgen niet goed voor zichzelf. Dat is me erg tegengevallen.'
Drie jaar geleden spande Hupkens een zaak aan tegen de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL). En haar pleidooi liegt er niet om. De school waar ze als docent werkte zou zich schuldig maken aan 'een vorm van uitbuiting jegens de werknemer', stelde haar advocaat tijdens de procedure. Uiterlijk morgen (5 januari) hoort ze of de rechter haar gelijk geeft.
Hupkens is tweedegraads docent wiskunde. Ze werkte tussen 2009 en 2012 op de vmbo-afdeling van het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden. Officieel op een contract voor nog geen vier dagen, maar daar pasten haar taken bij lange na niet in.
Lange dagen
Naast de 21 lesuren waarvoor ze stond ingeroosterd moest ze opdrachten verzinnen, werk nakijken en klussen voor de sectie doen. Er waren ouderavonden, team- en rapportvergaderingen en open dagen. En dan had ze nog 22 mentorleerlingen onder haar hoede, 19 meer dan de andere docenten. 'Dat vreet tijd bij een vmbo-klas'.
Dus maakte ze lange dagen, Vaak zat ze van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds op school - meer dan tien uur op een dag, meestal zonder noemenswaardige pauze, want dan moest ze vaak nog even snel een telefoontje naar een ouder plegen, een moeilijke leerling toespreken of wat afspraken met een collega's maken. In het weekend nam ze proefwerken mee naar huis om na te kijken.
Het vrat aan haar. Daarom besloot ze het bij haar leidinggevenden aan te kaarten. Er veranderde niets, ook niet toen ze bijna wekelijks aan de bel trok. Telkens hoorde ze dat er niets aan te doen was, dat dit nu eenmaal bij het onderwijs hoorde en dat ze vooral moest zorgen dat ze haar achterstand zou inlopen.
Ze stuurde een brief waarin ze de school vroeg de extra uren die ze maakte uit te betalen. De school weigerde. En dus besloot ze, na een halfjaar praten, de confrontatie te zoeken. Op een vergadering waar de rapportcijfers van alle leerlingen besproken zouden worden arriveerde ze zonder cijfers. Helaas, daar was ze niet aan toe gekomen. 'Mijn collega's reageerden verbijsterd', herinnert ze zich.
Zo werkt het niet.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:20 schreef FredvZ het volgende:
Dat zouden leraren idd eens wat vaker moeten doen: werk waar ze niet aan toekomen niet doen.
Meeste leraren/docenten hebben hart voor hun werk. Je doet het voor de kinderen/je studenten.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:20 schreef FredvZ het volgende:
Dat zouden leraren idd eens wat vaker moeten doen: werk waar ze niet aan toekomen niet doen.
Misschien,je weet het niet echt.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Dan zul je zien dat een hoop onzin inééns kan komen te vervallen. Leraren moeten les geven en geen plaatsvervangende boekhouders zijn.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Als ik haar adres zou hebben zou ik een bloemetje opsturen, wat houd ik van dit soort mensen.quote:Op een vergadering waar de rapportcijfers van alle leerlingen besproken zouden worden arriveerde ze zonder cijfers. Helaas, daar was ze niet aan toe gekomen.
Waarom niet?quote:
Nee, maar dat zou wel mentaliteit moeten worden, iets gewoon niet meer doen, zodat anderen kunnen zien welke problemen het geeft als het niet gedaan wordt. Docenten zijn te lang en te veel in de hoek gedrukt door allerhande beleidsmakers, managers en inspectieapparaten, die durven hun muil niet meer open te trekken en zoeken voor structurele problemen de incidentele oplossing bij zichzelf, dat zijn ze zo gewend.quote:
Als het kind vooruitgang maakt, komt dat door het kind. Maar als het kind geen vooruitgang maakt, ligt dat aan de leerkracht.quote:
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom niet?
Leraren klagen altijd dat ze steeds meer niet relevante dingen moeten doen, surveilleren e.d. dat kan toch allemaal gewoon komen te vervallen als er geen tijd voor is.
Zoals bijvoorbeeld staken. Dat kan niet, want dat gaat ten koste van de leerling.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.
Maar ik hoor/lees juist dat leraren zoveel klagen omdat ze steeds meer dingen moeten doen die niet gerelateerd zijn aan het lesgeven.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel leraren zijn idealisten. Dingen niet doen gaat in veel gevallen ten koste van de leerling, dus is dat voor hun geen optie. Dat bedoelde ik met 'zo werkt het niet'.
Als ze 1 leraar 80 uur betalen dan kunnen ze ook 2 leraren ieder 40 uur betalen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Ik denk ook dat vooral leraren zonder vast contract en leraren die niet goed met sociale druk om kunnen gaan (dan zit je in dat beroep sowieso verkeerd) overwerken zonder betaald te krijgen.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Is dat ook niet het probleem?quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Ja.quote:Op maandag 4 januari 2016 01:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Is dat ook niet het probleem?
We willen het beste onderwijs want onze kinderen moeten de beste kansen hebben maar we willen er niets voor betalen.
En dus moeten mensen met 'hart voor de zaak' de kosten dragen.
En welke eencellige kutbaan heb jij, tegen welk salaris?quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Werkloosquote:Op maandag 4 januari 2016 02:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
En welke eencellige kutbaan heb jij, tegen welk salaris?
quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:22 schreef hooibaal het volgende:
Hebben ze nog geen vakantie genoeg ofzo?
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.quote:Op maandag 4 januari 2016 05:21 schreef Lyrebird het volgende:
Overigens nodigen de lonen in het hoger onderwijs ook niet uit om te solliciteren. Wat je in Nederland krijgt voor een hoogleraarschap is natuurlijk een lachtertje. In Finland - daar krijg je ook in Euros uitbetaald - krijg je 50% meer. Een beetje universiteit in de VS keert het driedubbele uit.
Ja ga je iets onderwijskundigs studeren en vervolgens als beleidsmaker aan de slag! Of in de vrije sector natuurlijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.
Lang leve het snellejongenscynisme.
Tegen wat, tegen de school die hun kind nog moet helpen aan een diploma?quote:Op maandag 4 januari 2016 06:38 schreef Lunatiek het volgende:
Dat de ouders van de scholieren niet in opstand komen. Omvallende docenten is echt niet goed voor je kind, het onderwijs wordt er slechter door (o.a. lesuitval).
Dat is eigen aan het Nederlandse systeem: wij zijn dol op mensen die andere mensen aan het werk houden, maar die zelf niets presteren.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Om in Nederland onderwijscarrière te maken, moet je je niet met onderwijs bemoeien (dat laat je over aan de slimme sukkels zonder ambitie) maar met de bureaucratie eromheen, daar is veel winst in te behalen, vooral voor jezelf.
Lang leve het snellejongenscynisme.
Itt tot de dame die dit doet ben jij niet heel snugger? Klagen kost schoolbesturen niets. Overuren hoeven ze kennelijk niet te betalen, dus geen enkele reden om meer mensen aan te nemen die wel geld kosten. Nu overuren ze mogelijk wèl geld gaat kosten, kunnen ze voor dat geld ook meer mensen aan nemen zodat de werkdruk afneemt.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Heel het onderwijs moet op de schop.quote:Op maandag 4 januari 2016 08:29 schreef Lyrebird het volgende:
Met die overuren ben je er overigens nog niet. Het moet echt veel beter.
Ga eens kijken hoe de Finnen of de Zuid-Koreanen hun onderwijs hebben opgezet. In Zuid-Korea mag je alleen maar voor de klas staan (beter: mag je alleen een opleiding tot onderwijzer volgen), als je bewezen hebt een absolute topper te zijn. Daar staat weliswaar een goede betaling tegenover, maar selecteren aan de poort is volgens mij een veel betere manier om er voor te zorgen dat er alleen maar gemotiveerde mensen voor de klas staan, en dat het onderwijs top is.
Het is daarom ook niet zo gek dat Koreanen massaal een goede opleiding afmaken (90% maakt het tertiaire onderwijs af). Koreaanse scholen nemen hun leerlingen serieus, het is daar geen verzameling van Melkertbanen.
Die kant moet het in Nederland ook op.
Overdaad aan eigenwijze figuren?quote:Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
De hoeveelheid burn-out/overspannenheidgerelateerde ziekteklachten is van alle branches het hoogste in het onderwijs. Hoe zou het komen.
Of beter nog, mag je alleen maar leraar worden als je daarvoor de capaciteiten hebt en dat betekent ook wiskunde in je pakket en een goede algemene ontwikkeling die verder gaat dan google-commando's.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:03 schreef nils7 het volgende:
[..]
Heel het onderwijs moet op de schop.
Toen ik nog op de haffooo zat waren er hele legioenen die C&M (cultuur und maatschappij) kozen zodat ze van het vak wiskunde af waren.
Maar ze wilden wel met z'n allen lerares worden (want voor leraar moesten ze vaak omgebouwd worden).
Gevolg is verplichte rekentoetsen en eigenlijk mensen die doodongelukkig worden omdat ze zich niet bezig kunnen houden met professioneel muizentrappetjes vouwen met kleuters.
We moeten gaan afstappen om alles maar te weten of rijtjes te leren, we moeten dingen kunnen begrijpen en intelligentie moet geïnspireerd worden. We hebben tegenwoordig een mooie database waar we dingen in kunnen opslaan en kunnen opzoeken (het internet).
Als ik sommige vragen lees op het internet is voor sommige pubers biologie in hun brugklas een behoorlijke ver van hun bed show (helaas).quote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.
De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.
Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Hoe realistisch is dat scenario?quote:Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
In sommige disciplines is dat best mogelijk. Verder geldt natuurlijk dat als er voor jou tien anderen zijn, je niet echt een sterke positie hebt om zaken af te dwingen.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe realistisch is dat scenario?
Vergeet niet dat straks meer dan de helft van het land krimp zal kennen in het onderwijs en dat loopt voorlopig alleen maar verder op. Nu gaan er heel wat ouderen met pensioen maar in de minder gespecialiseerde vakken zal een overschot aan personeel gaan ontstaan. In het basisonderwijs zie je dat nu al veel gebeuren. Die vacatures blijven dus niet zomaar onvervuld.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
Niet, behalve voor bepaalde specialismen maar dat is ook nu al een probleemquote:Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe realistisch is dat scenario?
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
Je hebt overwerken en overwerken.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
Kwaliteit van onze universiteiten en hoge scholen ligt momenteel lager dan die van Zimbabwequote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Op een andere manier gaan rekenen met de aanstellingen en de benodigde uren. Het is een "overwinning" die vermoedelijk praktisch gezien niet echt door zal werken naar een andere beloning.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.
Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:21 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.
Dan is er een prikkel om de werkdruk over meer mensen te verdelen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.
In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:53 schreef drexciya het volgende:
[..]
Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.
En hoe je de hoogte van het salaris in moet schatten ten opzichte van andere functies, dat is een heel glibberig terrein. Ik werk met mensen die wel iets willen leren en orde houden is niet echt relevant voor mij, maar daar staat tegenover dat je op iedere training wordt afgerekend en dat de technische ontwikkelingen heel snel gaan. Het zijn allebei functies die niet echt een 9/5 karakter hebben.
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.
Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
Daar zit wat in, ik heb daar wel wat aan gedaan, maar dat is niet te vergelijken met een volledige opleiding. Je hebt een heel ander publiek en dat maakt het lesgeven volledig anders.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.
Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.
Mijn verloofde is programmeur, en daar is de truc vooral dat je talen (9 in haar geval) ruim bovengemiddeld moet beheersen, dan is er in dat veld gemakkelijk een sprong te maken, netwerken helpt ook erg veel, zijn zat nerds die de mooiste dingen schrijven zonder opleiding maar niet van hun zolderkamer afkomen. Vriend van mij onderhoud veel sites uit hobby, en schrijft voor de lol trackers in php e.d. maar in zijn werk komt hij niet verder dan oude computers uit elkaar draaien omdat alle ambitie en lef mist. Waar mijn verloofde een eigen gebruikersgroep op heeft gezet, president is geworden van een internationale gebruikersorganisatie, eigen congressen organiseert en wereldwijd op vele andere spreekt, die krijgt wekelijks een aanbieding van een bedrijf ergens op de wereld om er te komen werken. Als je lef hebt in die richting laat je 90% van je collega's onmiddelijk ver achter je.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:32 schreef drexciya het volgende:
[..]
Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.
Verder kom je ook een heleboel zaken tegen die je weinig tot niet gaat gebruiken, maar je wel moet behandelen. In een recent Windows traject kwam zoiets sterk naar voren; cursisten moesten gecertificeerd worden, terwijl ze in hun dagelijkse werk maar een bepaalde set van mogelijkheden gebruikten. Van bepaalde zaken wisten dan wel weer heel veel af. Diepte versus breedte is heel erg lastig in IT.
Hottentot komt weer even langs met zijn mooie praatjes.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mijn verloofde is programmeur, en daar is de truc vooral dat je talen (9 in haar geval) ruim bovengemiddeld moet beheersen, dan is er in dat veld gemakkelijk een sprong te maken, netwerken helpt ook erg veel, zijn zat nerds die de mooiste dingen schrijven zonder opleiding maar niet van hun zolderkamer afkomen. Vriend van mij onderhoud veel sites uit hobby, en schrijft voor de lol trackers in php e.d. maar in zijn werk komt hij niet verder dan oude computers uit elkaar draaien omdat alle ambitie en lef mist. Waar mijn verloofde een eigen gebruikersgroep op heeft gezet, president is geworden van een internationale gebruikersorganisatie, eigen congressen organiseert en wereldwijd op vele andere spreekt, die krijgt wekelijks een aanbieding van een bedrijf ergens op de wereld om er te komen werken. Als je lef hebt in die richting laat je 90% van je collega's onmiddelijk ver achter je.
JoPiDo komt weer even overgeven.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:29 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Hottentot komt weer even langs met zijn mooie praatjes.
Respect voor deze lerares, of dat ze de zaak wint of niet, hiermee zet ze het probleem wel prominenter op de agenda bij de journalisten en de politiek. Dat alleen al is positief.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:54 schreef Keep_Walking het volgende:
'Docent wordt structureel overbelast door schoolbestuur'
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)903e7515f52490cf4c74
Zou wel een wonder zijn als ze die zaak wint. Wel een goed iets, want de overheid zit al jarenlang de onderwijs te bagatelliseren.
Als je zoiets leest dan moet je je toch afvragen of dat het niet anders zou lopen als de leidinggevende zelf ook les geven of in ieder geval les hebben gegeven? Zoals vroeger op de lagere school gebruikelijk was, de directeur die ook nog 1 klas heeft.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:54 schreef Keep_Walking het volgende:
Het vrat aan haar. Daarom besloot ze het bij haar leidinggevenden aan te kaarten. Er veranderde niets, ook niet toen ze bijna wekelijks aan de bel trok. Telkens hoorde ze dat er niets aan te doen was, dat dit nu eenmaal bij het onderwijs hoorde en dat ze vooral moest zorgen dat ze haar achterstand zou inlopen.
Of zoals in Finland waar ze het betere derde deel van de academici toelaten tot de lerarenopleiding.quote:Op maandag 4 januari 2016 08:29 schreef Lyrebird het volgende:
Met die overuren ben je er overigens nog niet. Het moet echt veel beter.
Ga eens kijken hoe de Finnen of de Zuid-Koreanen hun onderwijs hebben opgezet. In Zuid-Korea mag je alleen maar voor de klas staan (beter: mag je alleen een opleiding tot onderwijzer volgen), als je bewezen hebt een absolute topper te zijn. Daar staat weliswaar een goede betaling tegenover, maar selecteren aan de poort is volgens mij een veel betere manier om er voor te zorgen dat er alleen maar gemotiveerde mensen voor de klas staan, en dat het onderwijs top is.
Het is daarom ook niet zo gek dat Koreanen massaal een goede opleiding afmaken (90% maakt het tertiaire onderwijs af). Koreaanse scholen nemen hun leerlingen serieus, het is daar geen verzameling van Melkertbanen.
Die kant moet het in Nederland ook op.
Treffend!quote:Op maandag 4 januari 2016 06:58 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is eigen aan het Nederlandse systeem: wij zijn dol op mensen die andere mensen aan het werk houden, maar die zelf niets presteren.
Wij schepen briljante technici af met een appel en een ei, terwijl managers die boven deze mensen staan, maar die niets toevoegen (die vaak ook maar heel weinig kunnen, behalve dan goed babbelen), veel beter betaald krijgen.
Dat zie je volgens mij nergens anders: in alle andere landen waar ik gewerkt heb, waren managers uitermate bekwaam en zaten ze op die plek, omdat ze dat verdiend hadden. Alleen in Nederland zaten daar steevast minkukels.
Ondanks het geblabla voor de bühne van diverse politici (VVD en D66 voorop), is dat nou nét niet de bedoeling. Liever houden ze het volk dom, dan is het makkelijker onder de duim te houden....quote:Op maandag 4 januari 2016 08:29 schreef Lyrebird het volgende:
Met die overuren ben je er overigens nog niet. Het moet echt veel beter.
Ga eens kijken hoe de Finnen of de Zuid-Koreanen hun onderwijs hebben opgezet. In Zuid-Korea mag je alleen maar voor de klas staan (beter: mag je alleen een opleiding tot onderwijzer volgen), als je bewezen hebt een absolute topper te zijn. Daar staat weliswaar een goede betaling tegenover, maar selecteren aan de poort is volgens mij een veel betere manier om er voor te zorgen dat er alleen maar gemotiveerde mensen voor de klas staan, en dat het onderwijs top is.
Het is daarom ook niet zo gek dat Koreanen massaal een goede opleiding afmaken (90% maakt het tertiaire onderwijs af). Koreaanse scholen nemen hun leerlingen serieus, het is daar geen verzameling van Melkertbanen.
Die kant moet het in Nederland ook op.
Dit. De enige reden dat men wat leert in het onderwijs is omdat men allemaal in hetzelfde gebouw gepropt wordt voor 8 uur per dag.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.
De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.
Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.
Ik ken de schalen niet maar heb eens in de Intermediair gelezen dat een hoogleraar iets tussen 6 en 6,5K verdiendequote:Op maandag 4 januari 2016 05:21 schreef Lyrebird het volgende:
Uitstekende actie.
Indertijd heb ik het VWO mogen doen, maar meer dan de helft van het personeel zat daar in een Melkert-achtige baan. Daar werden wij scholieren echt niet beter van. Ben ondertussen al meer dan 20 jaar bezig om de opgelopen schade te herstellen.
Onderwijs is verschrikkelijk belangrijk, misschien wel de belangrijkste taak die de overheid heeft gemonopoliseerd, maar het gezegde if you pay peanuts, you get monkeys is op het onderwijs zeer zeker van toepassing. Ik benijd de gemiddelde VMBOer niet. En heb alleen maar respect voor iedereen die in het middelbaar onderwijs durft te werken, en daar iets van de grond krijgt.
Overigens nodigen de lonen in het hoger onderwijs ook niet uit om te solliciteren. Wat je in Nederland krijgt voor een hoogleraarschap is natuurlijk een lachtertje. In Finland - daar krijg je ook in Euros uitbetaald - krijg je 50% meer. Een beetje universiteit in de VS keert het driedubbele uit.
Een universiteitsbestuurder daarentegen...quote:Op maandag 4 januari 2016 17:12 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ken de schalen niet maar heb eens in de Intermediair gelezen dat een hoogleraar iets tussen 6 en 6,5K verdiende. Gaat idd nergens over zo.
Dan maak je dus van hun probleem jouw probleem.quote:
Punt is natuurlijk ook dat degene die de bom laat barsten daar zelf vermoedelijk vooral de nadelen van zal ondervinden. Lastige materie, juist omdat het de publieke sector is met vaak maatschappelijk relevant werk.quote:Op maandag 4 januari 2016 18:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan maak je dus van hun probleem jouw probleem.
Zolang je dat blijft faciliteren wordt het nooit opgelost.
Bij ons in de zorg ook. Zeg je er iets van dan heb je geen hart voor de zaak. Gelukkig werk ik niet op de werkvloer waar echt gespeeld wordt op het gevoel van medewerkers.
Als dat allemaal waar was zou je niet op fok! Zitten. Dan zou je in "de study" een boek van een dode duitse psychiater of griekse filosoof lezen terwijl je terloops aan je 21 jarige scotch nipte.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
JoPiDo komt weer even overgeven.
Als je d'r geen verstand van hebt dan snap je d'r inderdaad geen ruk van. Misschien moeilijk voor jou om te bevatten dan sommige Fok! leden gewoon een relatie hebben, goed zijn in hun werk, vrienden hebben, een leven en dingen meemaken in hun leven, voor jou zal het hoogtepunt zijn als je elke maandag een schone handdoek naast je toetsenbord legt.
Doei loser
Mag het ook met een laptop op het terras voor de woonkamer in Zwitserland zijn terwijl het eten lekker in de pan suddertquote:Op maandag 4 januari 2016 19:23 schreef Murdera het volgende:
[..]
Als dat allemaal waar was zou je niet op fok! Zitten. Dan zou je in "de study" een boek van een dode duitse psychiater of griekse filosoof lezen terwijl je terloops aan je 21 jarige scotch nipte.
Ja, dat is het voor een deel. Iedereen meent recht te hebben op jouw tijd als docent. Iedereen wil aandacht, extra aandacht, individuele aandacht, ouders verwachten direct antwoord op een mail, schoolleidingen willen extra studiedagen organiseren en verplichte aanwezigheid en nog eens een extra vergadering en vinden dat je in overvolle klassen ook speciale aandacht moet kunnen besteden aan het kind met een rugzakje en een hoogbegaafd kind (het liefst tegelijkertijd). Het draait allemaal om allerlei belangen, behalve om het belang van de docent, het gaat om ik, ik, ik. Mensen vergeten om rekening te houden met de ander, denken dat de wereld alleen om hun belang draait, en hebben niet door dat het onmogelijk is altijd voor iedereen klaar te staan, dat er grenzen zijn. En omdat docenten over het algemeen genomen een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, doen ze het ook nog allemaal. Dus die burn out klachten in het onderwijs zijn heel begrijpelijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 01:20 schreef jeroen25 het volgende:
We willen het beste onderwijs want onze kinderen moeten de beste kansen hebben maar we willen er niets voor betalen.
En dus moeten mensen met 'hart voor de zaak' de kosten dragen.
Is je verloofde een dame?quote:Op maandag 4 januari 2016 19:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mag het ook met een laptop op het terras voor de woonkamer in Zwitserland zijn terwijl het eten lekker in de pan suddert
On topic maar weer.
Tenzij mannen zwanger kunnen worden, lijkt het mij een vrouw.quote:
Het stukje over zwangerschap had ik gemist, excuus. En gefeliciteerd. (er van uit gaande dat jij de vader bent)quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tenzij mannen zwanger kunnen worden, lijkt het mij een vrouw.
En hoeveel docenten zijn dat nog fulltime?quote:Op maandag 4 januari 2016 06:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.
Een fulltime docent werkt namelijk 42.5 uur per week en krijgt er 36 betaald. De rest moet je maar compenseren.
Bij mij werken de meeste wel fulltime en anders iets van 0.7 tot 0.8 FTE.quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoeveel docenten zijn dat nog fulltime?
Ik denk dat daar de grootste oorzaak in zit; degenen die niet fulltime werken hebben schijnbaar "tijd zat" om al die aanvullende taken in hun eigen tijd te doen.
Degenen die parttime werken, werken ook meer dan hun contracturen. In het onderwijs is het heel gebruikelijk om met allerlei verplichte vergaderingen en studiedagen mee te doen, ook als ze op dagen vallen dat je normaal niet werkt. Het gaat dan niet alleen om de extra uren, maar er is bijvoorbeeld ook geen financiele compensatie voor mensen die om daarvoor te kunnen komen opdraven kinderopvang moeten regelen of vrij moeten nemen bij hun tweede baan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoeveel docenten zijn dat nog fulltime?
Ik denk dat daar de grootste oorzaak in zit; degenen die niet fulltime werken hebben schijnbaar "tijd zat" om al die aanvullende taken in hun eigen tijd te doen.
Gek he met 3 maanden vakantie per jaar.quote:Op maandag 4 januari 2016 03:08 schreef MillsStork het volgende:
[..]deze man.
Van doceren ga je niet rijk worden.
Ik denk dat het werk buiten de contracturen vooral is toegenomen omdat er veel meer docenten zijn die niet fulltime werken.... je 0.7 of 0.8 fte biedt je immers net even wat extra ruimte om dat soort dingen in je eigen tijd te doen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Degenen die parttime werken, werken ook meer dan hun contracturen. In het onderwijs is het heel gebruikelijk om met allerlei verplichte vergaderingen en studiedagen mee te doen, ook als ze op dagen vallen dat je normaal niet werkt. Het gaat dan niet alleen om de extra uren, maar er is bijvoorbeeld ook geen financiele compensatie voor mensen die om daarvoor te kunnen komen opdraven kinderopvang moeten regelen of vrij moeten nemen bij hun tweede baan.
Het probleem is de cultuur die er in de loop der jaren langzaam is ingeslopen. De hoeveelheid werk buiten de lesuren is toegenomen, maar daarover klagen wordt op veel scholen al snel gezien als gebrek aan inzet en loyaliteit. Leerkrachten onderling hebben het er wel eens over maar er is maar zelden iemand die dit bij de directie of stichtingsbestuur durft aan te kaarten.
Dat begrijp ik niet zo goed. Je werkt parttime. Dan is het niet de bedoeling dat je dat onbetaald gaat aanvullen omdat je meer werk te doen krijgt dan in je uren passen. Het onderwijs is echt de enige sector die ik ken waar dat wel structureel gebeurt. En je wordt geacht er niet over te klagen, want dan ben je niet loyaal genoeg voor je collega's.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het werk buiten de contracturen vooral is toegenomen omdat er veel meer docenten zijn die niet fulltime werken.... je 0.7 of 0.8 fte biedt je immers net even wat extra ruimte om dat soort dingen in je eigen tijd te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |