abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 januari 2016 @ 11:24:59 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158813063
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
  maandag 4 januari 2016 @ 11:28:57 #52
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_158813136
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.

De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.

Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.

Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Als ik sommige vragen lees op het internet is voor sommige pubers biologie in hun brugklas een behoorlijke ver van hun bed show (helaas).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 4 januari 2016 @ 11:29:29 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158813146
quote:
2s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
Hoe realistisch is dat scenario?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 januari 2016 @ 11:30:34 #54
66825 Reya
Fier Wallon
pi_158813163
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe realistisch is dat scenario?
In sommige disciplines is dat best mogelijk. Verder geldt natuurlijk dat als er voor jou tien anderen zijn, je niet echt een sterke positie hebt om zaken af te dwingen.
pi_158813175
quote:
2s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
Vergeet niet dat straks meer dan de helft van het land krimp zal kennen in het onderwijs en dat loopt voorlopig alleen maar verder op. Nu gaan er heel wat ouderen met pensioen maar in de minder gespecialiseerde vakken zal een overschot aan personeel gaan ontstaan. In het basisonderwijs zie je dat nu al veel gebeuren. Die vacatures blijven dus niet zomaar onvervuld.
pi_158813193
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe realistisch is dat scenario?
Niet, behalve voor bepaalde specialismen maar dat is ook nu al een probleem :P.
  maandag 4 januari 2016 @ 11:42:36 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158813392
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158813832
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
  maandag 4 januari 2016 @ 12:07:23 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158813929
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:

[..]

Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
Je hebt overwerken en overwerken.

Dat je als docent allerlei dingen buiten je lesuren moet doen is inherent aan het werk, en voor nakijkwerk, lesvoorbereiding en dergelijken heb je een zogenaamde opslagfactor. Op papier past al het werk dat je rondom je lessen doet, daarin. Als je er langer voor nodig hebt, en je dus overwerkt, klopt dan die opslagfactor niet of werk je dan gewoon te langzaam?

Daarnaast heb je overwerk dat in andere activiteiten zit, zoals ouderavonden, surveilleren op schoolfeesten en mentortaken die vaak erg veel tijd kosten. Die zitten vaak nogal verstopt in het urenplaatje, of staan er gewoon helemaal niet in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 januari 2016 @ 12:11:21 #60
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_158814007
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:

Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Kwaliteit van onze universiteiten en hoge scholen ligt momenteel lager dan die van Zimbabwe -O-
De afgelopen 20 jaar is het allemaal zo dom geworden zodat de mensen maar hun papieren kunnen halen.
pi_158814115
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
Op een andere manier gaan rekenen met de aanstellingen en de benodigde uren. Het is een "overwinning" die vermoedelijk praktisch gezien niet echt door zal werken naar een andere beloning.
pi_158814128
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:

[..]

Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.
pi_158814225
quote:
2s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.
Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.
pi_158814245
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:21 schreef drexciya het volgende:

[..]

Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.
Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.
pi_158814480
Zou goed zijn als ze wint, docenten worden inderdaad structureel uitgebuit. Van die zogenaamde vakanties blijft ook weinig over als ze hun werk goed willen doen.

Hebben minstens net zoveel, zo niet meer, recht van spreken als de Politie.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_158814719
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Dan is er een prikkel om de werkdruk over meer mensen te verdelen.

Het probleem speelt in meer beroepen waar de werknemer (of zzp-er) het niet kan maken om het werk gewoon niet te doen, omdat dan de leerling, patient of hulpbehoevende in de steek wordt gelaten. De beroepsethiek van die mensen wordt gebruikt om hen gratis of onderbetaald werk te laten doen, zodat een ander meer geld voor zichzelf overhoudt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_158815096
quote:
2s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.
Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.

En hoe je de hoogte van het salaris in moet schatten ten opzichte van andere functies, dat is een heel glibberig terrein. Ik werk met mensen die wel iets willen leren en orde houden is niet echt relevant voor mij, maar daar staat tegenover dat je op iedere training wordt afgerekend en dat de technische ontwikkelingen heel snel gaan. Het zijn allebei functies die niet echt een 9/5 karakter hebben.
pi_158815293
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 12:53 schreef drexciya het volgende:

[..]

Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.

En hoe je de hoogte van het salaris in moet schatten ten opzichte van andere functies, dat is een heel glibberig terrein. Ik werk met mensen die wel iets willen leren en orde houden is niet echt relevant voor mij, maar daar staat tegenover dat je op iedere training wordt afgerekend en dat de technische ontwikkelingen heel snel gaan. Het zijn allebei functies die niet echt een 9/5 karakter hebben.
In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.
pi_158815635
quote:
2s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
  maandag 4 januari 2016 @ 13:18:18 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158815675
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:

[..]

Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158815695
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:

[..]

Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_158815989
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.
Daar zit wat in, ik heb daar wel wat aan gedaan, maar dat is niet te vergelijken met een volledige opleiding. Je hebt een heel ander publiek en dat maakt het lesgeven volledig anders.
pi_158816073
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:19 schreef hottentot het volgende:

[..]

En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.
Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.

Verder kom je ook een heleboel zaken tegen die je weinig tot niet gaat gebruiken, maar je wel moet behandelen. In een recent Windows traject kwam zoiets sterk naar voren; cursisten moesten gecertificeerd worden, terwijl ze in hun dagelijkse werk maar een bepaalde set van mogelijkheden gebruikten. Van bepaalde zaken wisten dan wel weer heel veel af. Diepte versus breedte is heel erg lastig in IT.
pi_158816329
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 13:32 schreef drexciya het volgende:

[..]

Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.

Verder kom je ook een heleboel zaken tegen die je weinig tot niet gaat gebruiken, maar je wel moet behandelen. In een recent Windows traject kwam zoiets sterk naar voren; cursisten moesten gecertificeerd worden, terwijl ze in hun dagelijkse werk maar een bepaalde set van mogelijkheden gebruikten. Van bepaalde zaken wisten dan wel weer heel veel af. Diepte versus breedte is heel erg lastig in IT.
Mijn verloofde is programmeur, en daar is de truc vooral dat je talen (9 in haar geval) ruim bovengemiddeld moet beheersen, dan is er in dat veld gemakkelijk een sprong te maken, netwerken helpt ook erg veel, zijn zat nerds die de mooiste dingen schrijven zonder opleiding maar niet van hun zolderkamer afkomen. Vriend van mij onderhoud veel sites uit hobby, en schrijft voor de lol trackers in php e.d. maar in zijn werk komt hij niet verder dan oude computers uit elkaar draaien omdat alle ambitie en lef mist. Waar mijn verloofde een eigen gebruikersgroep op heeft gezet, president is geworden van een internationale gebruikersorganisatie, eigen congressen organiseert en wereldwijd op vele andere spreekt, die krijgt wekelijks een aanbieding van een bedrijf ergens op de wereld om er te komen werken. Als je lef hebt in die richting laat je 90% van je collega's onmiddelijk ver achter je.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 4 januari 2016 @ 13:43:51 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158816388
Zullen we weer terug gaan naar het onderwerp van dit topic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')