Als ik sommige vragen lees op het internet is voor sommige pubers biologie in hun brugklas een behoorlijke ver van hun bed show (helaas).quote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.
De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.
Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Hoe realistisch is dat scenario?quote:Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
In sommige disciplines is dat best mogelijk. Verder geldt natuurlijk dat als er voor jou tien anderen zijn, je niet echt een sterke positie hebt om zaken af te dwingen.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe realistisch is dat scenario?
Vergeet niet dat straks meer dan de helft van het land krimp zal kennen in het onderwijs en dat loopt voorlopig alleen maar verder op. Nu gaan er heel wat ouderen met pensioen maar in de minder gespecialiseerde vakken zal een overschot aan personeel gaan ontstaan. In het basisonderwijs zie je dat nu al veel gebeuren. Die vacatures blijven dus niet zomaar onvervuld.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:24 schreef Reya het volgende:
Tijd dat docenten eens wat vaker met hun voeten stemmen. Als er opeens allerlei vacatures onvervuld blijven, dan wordt er vaak plotseling wel geluisterd.
Niet, behalve voor bepaalde specialismen maar dat is ook nu al een probleemquote:Op maandag 4 januari 2016 11:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe realistisch is dat scenario?
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
Je hebt overwerken en overwerken.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
Kwaliteit van onze universiteiten en hoge scholen ligt momenteel lager dan die van Zimbabwequote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
Op een andere manier gaan rekenen met de aanstellingen en de benodigde uren. Het is een "overwinning" die vermoedelijk praktisch gezien niet echt door zal werken naar een andere beloning.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de uitspraak in dit geval wel interessant. In het meest extreme geval krijgt de dame gelijk en werkt dit door in de hele sector. Scholen worden tot meer (loon)kosten gedwongen maar krijgen uiteraard niet meer geld. Wat is het gevolg?
In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:03 schreef drexciya het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net hoe je het ziet; meer loonkosten of dat het aantal uren, waarvoor mensen worden aangenomen, niet klopt. In andere sectoren kom je er (meestal) ook niet mee weg om mensen onbetaald over te laten werken.
Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de publieke sector is dit, zeker bij de iets hogere functies, bepaald niet ongebruikelijk hoor. En het is ook niet erg.
Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:21 schreef drexciya het volgende:
[..]
Wanneer je een dik salaris krijgt is dit min of meer ingebakken, dat klopt (ook in de commerciële sector). Maar bij lagere functies is dat in mijn ogen niet goed te praten. Zeker als het om een niet-voltijdse functie gaat.
Dan is er een prikkel om de werkdruk over meer mensen te verdelen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad op vanaf een bepaalde inschaling. Maar de inschaling van docenten is zo beroerd nog niet hoor.
In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:53 schreef drexciya het volgende:
[..]
Nu zit ik in de commerciële sector (IT-training) dus ik weet niet direct hoe ik de publieke kant moet inschatten wat betreft salaris. Ik begreep wel dat de schalen in de loop van de tijd zijn aangepast en daarmee de salarisontwikkeling. Een bekende (zit al 20+ jaar in het onderwijs) gaf aan dat hij door zijn verleden en andere extra's (hij geeft met name wiskunde) hoger zat, dan wat anderen hedentendage normaal kunnen bereiken.
En hoe je de hoogte van het salaris in moet schatten ten opzichte van andere functies, dat is een heel glibberig terrein. Ik werk met mensen die wel iets willen leren en orde houden is niet echt relevant voor mij, maar daar staat tegenover dat je op iedere training wordt afgerekend en dat de technische ontwikkelingen heel snel gaan. Het zijn allebei functies die niet echt een 9/5 karakter hebben.
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In het publieke domein worden andere zaken van medewerkers verlangd dan in het private domein. Maar dat het met vakcursusjes makkelijker geld verdienen is dan met onderwijs aan kinderen, dat is wel duidelijk.
Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:16 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het hangt er van af; het zijn andere vaardigheden die je nodig hebt. En vergis je niet, de hoeveelheid kennis die je nodig hebt om bepaalde IT trainingen te geven, is best wel fors. Als ik vergelijk wat je tegenwoordig moet weten, versus wat er +-20 jaar terug aan stof langskwam, dan is het niveau een stuk hoger. Als het specifiek om IT gaat, wordt een heleboel stof al als bekend verondersteld. Helaas zijn de certificeringen van een redelijk triest niveau, maar dat is meer iets voor een discussie op tweakers.
Daar zit wat in, ik heb daar wel wat aan gedaan, maar dat is niet te vergelijken met een volledige opleiding. Je hebt een heel ander publiek en dat maakt het lesgeven volledig anders.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het pedagogische gedeelte ontbreekt in jouw werk dan weer voor een heel groot deel. Het laat zich maar moeilijk vergelijken.
Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
En als je het goed wil doen in de IT dan kost het je veel tijd om de ontwikkelingen in jouw gebied goed bij te blijven, dat gaat allemaal zo snel. Big data bijvoorbeeld is nu een sector op zich met eigen specialistische vakgroepen, dat bestond een paar jaar geleden nog niet ééns.
Mijn verloofde is programmeur, en daar is de truc vooral dat je talen (9 in haar geval) ruim bovengemiddeld moet beheersen, dan is er in dat veld gemakkelijk een sprong te maken, netwerken helpt ook erg veel, zijn zat nerds die de mooiste dingen schrijven zonder opleiding maar niet van hun zolderkamer afkomen. Vriend van mij onderhoud veel sites uit hobby, en schrijft voor de lol trackers in php e.d. maar in zijn werk komt hij niet verder dan oude computers uit elkaar draaien omdat alle ambitie en lef mist. Waar mijn verloofde een eigen gebruikersgroep op heeft gezet, president is geworden van een internationale gebruikersorganisatie, eigen congressen organiseert en wereldwijd op vele andere spreekt, die krijgt wekelijks een aanbieding van een bedrijf ergens op de wereld om er te komen werken. Als je lef hebt in die richting laat je 90% van je collega's onmiddelijk ver achter je.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:32 schreef drexciya het volgende:
[..]
Maar het risico is dat je dan weer te specialistisch bent. het is ook heel erg lastig om in teschatten of dat gebied echt groot gaat worden of niet. Een collega van me heeft zich op Big data gestort en het is niet simpel om daar in te komen; ook daar heb je een bepaalde achtergrond voor nodig.
Verder kom je ook een heleboel zaken tegen die je weinig tot niet gaat gebruiken, maar je wel moet behandelen. In een recent Windows traject kwam zoiets sterk naar voren; cursisten moesten gecertificeerd worden, terwijl ze in hun dagelijkse werk maar een bepaalde set van mogelijkheden gebruikten. Van bepaalde zaken wisten dan wel weer heel veel af. Diepte versus breedte is heel erg lastig in IT.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |