Vol met incompetente mensen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
De hoeveelheid burn-out/overspannenheidgerelateerde ziekteklachten is van alle branches het hoogste in het onderwijs. Hoe zou het komen.
Zoek een andere baan. De enige manier waarop dat op den duur veranderd.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Zowiezo = sowieso, komt uit het Duits, maar dat zal je ook wel niet geven.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:46 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Neen. (wat deed ik fout dan?)
Laat ik er overigens aan toevoegen dat ik het uitstekend naar mijn zin heb, hoor. Als het je ligt, is lesgeven een hele leuke baan.
Bruto of netto?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:51 schreef H.FR het volgende:
[..]
Bruto of netto?
Alleen ZZP-ers en uitzendkrachten worden toch niet doorbetaald tijdens vakanties?
Of was dat sarcastisch?
In de private sector kun je meer verdienen met banen die veel minder verantwoordelijkheid met zich mee brengen en waar de standaard gewoon 40 uur per week is, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik zou niet met je willen ruilen in ieder geval.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Wel een beetje sneu dat de beste man dat inderdaad als arbeidsvoorwaarde zietquote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Nee, dat jij niets krijgt is redelijk uniek. ZZP'ers en uitzendkrachten inderdaad even uitgezonderd, maar de rest heeft gewoon vakantieuren zodat je in een maand dat je drie weken weg bent gewoon hetzelfde salaris krijgt. Onderwijs is daarin zéér zeker niet uniek.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Als ze moeten betalen dan valt een deel van de drempel voor de school om meer mensen aan te nemen weg.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
Mijn vader heeft altijd in de bouw gezeten. Kreeg betaald vakantie. Vrienden van me, of ze nu in de zorg zitten, bij de rechtbank of in de kas. Krijgen allemaal betaald vakantie. Hebben de arbeiders daar niet begin twintigste eeuw voor gestaakt tot ze een ons wogenquote:Op woensdag 6 januari 2016 17:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die docent vertelde mij dat hij doorbetaald wordt tijdens de zomervakantie. Dus niet aanwezig zijn vanwege vakantie, maar wel betaald krijgen. Dat is echt uniek. Als ik vakantie heb, krijg ik ook geen geld.
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Mijn vader heeft altijd in de bouw gezeten. Kreeg betaald vakantie. Vrienden van me, of ze nu in de zorg zitten, bij de rechtbank of in de kas. Krijgen allemaal betaald vakantie. Hebben de arbeiders daar niet begin twintigste eeuw voor gestaakt tot ze een ons weegden?
En terecht overigens.
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef luxerobots het volgende:
Twee maanden vakantie per jaar, en nog betaald krijgen ook. Dat is echt wel uniek hoor.
Al die docenten in dit topic...
Dan doe je iets fout. Behalve natuurlijk als ZZP-er of uitzendkracht.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
een regering in dienst van het grote bedrijfsleven, een andere uitkomst had niemand hoeven verwachten toch?quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
Een van de grootste grootste sectoren in Nederland (bouw) heeft ook twee maanden aan vrije dagen in de CAO. Is niks unieks aan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:59 schreef luxerobots het volgende:
Twee maanden vakantie per jaar, en nog betaald krijgen ook. Dat is echt wel uniek hoor.
Die zekerheden worden afgebouwd, ja. Murdera slaat de spijker op zijn kop!quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het niet, maar ben dan ook relatief jong en heb een flutcontract, wel opvallend hoe snel die zekerheden afgebouwd worden.
Same. Ik heb maandagmiddag vrij maar dan werk ik gewoon thuis. En op zondag vaak nog even.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.
En dan nog. Als je maar vier dagen werkt, dan werk je maar vier dagen. Het is niet het idee dat de schoolleiding dan extra dingen mag verzinnen, omdat je tijd over hebt. Dat is natuurlijk kolder.
De bouw heeft natuurlijk wel de koude winter waarin veel klussen niet kunnen, bijvoorbeeld schilderwerk. De bouw is ook zwaar fysiek werk.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:03 schreef Deshain het volgende:
[..]
Een van de grootste grootste sectoren in Nederland (bouw) heeft ook twee maanden aan vrije dagen in de CAO. Is niks unieks aan.
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.htmlquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:12 schreef hugecooll het volgende:
Heeft ze nou gelijk gekregen of niet?
quote:Het Haagse gerechtshof stelt de uitspraak in een zaak over werkdruk in het onderwijs tot nader orde uit. De zaak was aangespannen door wiskundedocente Denise Hupkens tegen de school waar ze werkte, het Visser ‘t Hooft Lyceum in Leiden. Volgens de docente moest zij veel meer uren werken dan in haar contract stond om alle bijkomende taken naast het lesgeven te kunnen uitvoeren. De rechtbank stelt dat het meer tijd nodig heeft om uitspraak te kunnen doen in de zaak. Dit meldt Leidsch Dagblad.
Aanvankelijk zou het hof vandaag uitspraak doen maar dat wordt nu naar verwachting pas over een paar weken. Door het kerstreces bleek er voor het hof onvoldoende tijd om tot een oordeel te komen, zegt een woordvoerster.
Thxquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.html
[..]
Oh. Ik was, denk ik, niet een heel betrokken docent, mijn vakantie was altijd mijn vakantie, ik keek misschien eens een proefwerkje na maar dat was het ook.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:01 schreef H.FR het volgende:
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Oh. Ik was, denk ik, niet een heel betrokken docent, mijn vakantie was altijd mijn vakantie, ik keek misschien eens een proefwerkje na maar dat was het ook.
Mocht je ooit een beetje volwassen worden ga je er nog wel anders over denken. Maar je hebt een punt als je zegt dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan een zelfs mensen als jij wat leren daar.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:13 schreef JoPiDo het volgende:
Altijd dat gemekker over dat onderwijs beter moet.
De basisschool en middelbare school zijn verkapte bezigheidstherapie voor pubers. Wat heb je nou wezenlijk geleerd na 12 jaar elke dag naar school? Alleen lezen en schrijven en zelfs dat kunnen heel veel mensen niet eens behoorlijk. Het enige wat ik er aan gehad heb zijn de sociale contacten en sociale vorming, dat is wel heel belangrijk aan deze periode.
Zo heb ik vijf jaar Duits gehad, maar kan echt geen woord meer herinneren. Dat was dus volslagen zinloos. Net als vakken als aardrijkskunde of biologie. Ik kan mij nog vaag wat dingen herinneren, maar ik zou niet eens weten welke hoofdonderwerpen er behandeld zijn.
Gelukkig zijn de hoge scholen en universiteiten wel van behoorlijk niveau in Nederland, daar heb je wel wat aan.
WTF, en dat laten deze docenten over zich heen komen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.
Dat heb ik een leraar ook wel eens vertelt, ze moest dan d'r klas klaarmaken voor het nieuwe schooljaar mijn idee als je nu alles op de laatste dag voor de vakantie alvast klaarzet dan heb je dat al niet al ben ik het wel met je eens dat de werkdruk wel hoog is in het onderwijs. Zeker al dat onbetaalde werkquote:Op woensdag 6 januari 2016 18:01 schreef H.FR het volgende:
[..]
2 maanden vakantie? Jij denkt dat docenten niet moeten werken/op moeten komen draven in de vakanties van leerlingen?
Neem er maar vergif op in dat hij daar stiekem meer heeft geleerd dan dat hij zelf in de gaten heeft. Daarnaast kan je vraagtekens plaatsen bij wat je zelf hebt gedaan als je denkt niets te hebben geleerd. Als je bijvoorbeeld 5-10 jaar later geen woord Duits spreekt terwijl je zes jaar lang Duits hebt gehad dan heb je iets verkeerd gedaan. Als je weinig hebt onthouden van wat je voor aardrijkskunde en geschiedenis hebt geleerd in die 6 jaar dan heb je iets verkeerd gedaan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Mocht je ooit een beetje volwassen worden ga je er nog wel anders over denken. Maar je hebt een punt als je zegt dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan een zelfs mensen als jij wat leren daar.
Je moet het je wel kunnen veroorloven: kostverdiener vs. tweede inkomen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:43 schreef fathank het volgende:
Wat staat er in de cao betreft overwerk?
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
[..]
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.
Echter, er is imo totaal voorbij gegaan aan de dagelijkse praktijk. Onderwijs is een vak met piektijden. Dat vond ik in het verleden helemaal niet erg, immers ik had veel vakantie, dat compenseerde. Maar die zgn spreiding van de werkdruk klopt niet. Rapporten moeten op tijd af, toetsen nagekeken, oudergesprekken gevoerd, plannen geëvalueerd etc. Ik kan niet zeggen tegen een ouder van een kind dat niet goed in zijn vel zit: "Kom over drie weken maar terug, mijn 8-urige werkdag zit erop". Ik kan ook de rapporten niet twee weken later meegeven omdat ik dan pas twee terugkomdagen in een vakantie heb. Plannen moeten worden gëvalueerd en bijgesteld in de toetstijd, dat kan niet alvast in de zomervakantie. Dus die piektijden blijven sowieso.
De afgelopen kerstvakantie ben ik voor het eerst maar een dag teruggekomen. Principieel, ik moest nog wel even een toets nakijken en verwerken. Maar ik werd eígenlijk óók geacht om alle meubels weer op hun plek te zetten. Die waren opgestapeld ivm waxen van de vloeren. Nou, dát heb ik dus vertikt (helaas als enige van ons team).
En de dagen die we moeten terugkomen in de vakantie worden weer opgevuld met extra andere taken....
Jij zegt het, ik dacht het. Als inderdaad iedere leraar net zo lang 8 uur per dag zou werken totdat de werkdruk op een realistische manier wordt aangepast dan zou het probleem zo zijn opgelost. Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar ik vind het zorgelijk dat mensen die graag een voltijdsinkomen willen hebben voor een voltijdsbaan nu moeten kiezen tussen een andere baan of 0,8 FTE voor een voltijdsbaan danwel 1,0 FTE voor 6 werkdagen per week. Voor de duidelijkheid, ik ga nu niet af op enkel Janneke, dit hoor je van veel mensen die een leraar/lerares zijn.quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Ik vind het werken met en in mijn groep erg leuk. En dat kan ik ook goed. Maar dit alles maakt wel dat ik er toch meer en meer over denk mijn blik eens te verbreden op de arbeidsmarkt. Maar wát zou ik kunnen doen? Ik ben 47, kostwinner, heb een aanvullende WAO (hetgeen mij onaantrekkelijk maakt voor een potentiële nieuwe werkgever), mijn academische opleiding is verouderd.... Ik zit klem. En dan zegt mijn directeur ook nog dat ik met mijn aanstelling van 0,7 fte volgens de nieuwe cao 3,5 dag per week kan worden ingeroosterd ipv de 3 dagen die ik (op papier dus) werk sinds ik deels arbeidsongeschikt ben geraakt.quote:Op woensdag 6 januari 2016 22:06 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind die praktijken in het basisonderwijs met die verplichte terugkomdagen echt schokkend...
Als dat overslaat naar het vo dan is het voor mij helemaal klaar, vrees ik.
36 uur?quote:Op woensdag 6 januari 2016 20:28 schreef Vermar het volgende:
Een HBO-er in het bedrijfsleven werkt 47 weken per jaar (52 - 5 weken vakantie / 25 vakantiedagen) x 36 uur per week. Dat is 1692 uren per jaar.
Een HBO-er die in het onderwijs werkt, kan niet om de (12 weken) verplichte schoolvakanties heen.
Om aan 1692 uren per jaar te komen, zal hij dus (52 - 12 weken = 40) in die 40 beschikbare weken 42.30 uur per week moeten werken.
Per werkdag is dat 8.46 uur, inclusief de school/lesuren.
Als vergaderen, ouderavonden, voorbereiding, etc. allemaal bij het werk hoort, zoals je ook in het bedrijfsleven vergaderingen bijwoont tijdens werktijd en notities/beleid schrijft in werktijd, etc., danhoudt het toch op na 42.30 uur per week gedurende die 40 schoolweken.
Dus gewoon alles wat er van je wordt verlangd noteren in gewerkte uren.
En dan als docent gewoon stoppen na 5 x 8.46 uur per week. Dan geeft de schoollleiding maar de -nieuwe- prioriteiten aan i.p.v. doen alsof de docent niet betrokken genoeg zou zijn?
Natuurlijk is dat heel vervelend om (tijdelijk?) zo'n registratie bij te moeten houden, zeker omdat er al van-alles-en-nog-wat geregistreerd en bijgehouden moet worden.
Maar je kunt dan wel goed onderbouwen dát er een grens is en waar die ligt?
idd eerder 46quote:
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 21:31 schreef Keltie het volgende:
[..]
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)
Helemaal mee eens. Je moet voor je zelf zorgen want niemand anders zal dat voor je doen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
Ow, ik werk wel op een school maar ben geen docentquote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.quote:
Als ik om me heen kijk zijn degene in het onderwijs juist degene die het luizenbaantje hebben imho. Maar goed, iedere beroepsgroep vindt van zichzelf dat ze het zo zwaar hebben en zo hard werken. En dat je je laat koeioneren voor allerlei activiteiten buiten je reguliere uren om heb je toch echt zelf als beroepsgroep in de hand.quote:Op donderdag 7 januari 2016 20:11 schreef Vermar het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.
Maar om te vergelijken met andere HBO-ers die ook door de overheid worden betaald, heb ik voor het gemak maar even 36 uur per week genomen.
Ben het wel eens dat het dan een wat moeilijke vergelijking wordt, want dan vergelijk je met mensen die op een ministerie werken of bij semi-overheidsinstelling.
Dan lijkt het onderwijs mij toch wel behoorlijk wat zwaarder, zo niet topsport.
Continue alert moeten zijn, etc.
En daar om heen nog allemaal neven-werkzaamheden: ik zou echt ergens een streep trekken die ik goed zou kunnen onderbouwen en dan toch de discussie aangaan.
En daarom ben ik gestopt met mijn opleiding tot docent. De vergoeding ligt veel te laag ten opzichte van de verantwoordelijkheid en de hoeveelheid werk. Goed onderwijs betekent dat het voor onze knappe koppen met didactische vaardigheden aantrekkelijk moet zijn en dat is het simpelweg niet.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.
Een fulltime docent werkt namelijk 42.5 uur per week en krijgt er 36 betaald. De rest moet je maar compenseren.
Je werkdruk kun je niet verspreiden want toetsweken, examenweken, rapport vergaderingen. Ik werk 0.7 in het onderwijs, maar kom makkelijk op 1 fte per week uit. Draai regelmatig dagen van 12 uur ivm vergaderingen, ouderavonden, open avonden etc etc. Ben om 8 uur op school en ga vaak pas om 17.00 of 18.00 weg. Pauzes besteed je meestal aan lessen voorbereiden, nakijkwerk, ouders bellen of gesprekken met leerlingen.
Dat gemekker over die vakanties altijd. Docenten hebben net zoveel vakantie als andere beroepen.
Even een voorbeeld. Binnenkort zijn er examens.
Normaal werk ik op maandag maar een halve dag, in de examenweek examineer ik 8 uur lang!!! Mondelinge examens met 1 keer 45 minuten pauze. Mondelinge examens zijn enorm vermoeiend, je moet constant opletten. Dinsdag surveilleer ik 4 uur en 's middags neem ik 6 uur lang mondelinge examens af. Dat is... 10 uur! Woensdag ben ik uit geroosterd, dan ga ik schrijf examens nakijken en de mondelinge examens beoordelen. Vrijdag heb ik weer 8 uur mondelinge examens, en wanneer moet ik die nakijken? Want de week erna moet ik gewoon weer lesgeven. Juist ja, het weekend. En ik ben woensdag nooit klaar met het nakijken van 50 schrijf examens en het beoordelen van 28 mondelinge examens.
Nee maar werk is werk en daar hoor je voor betaald te krijgen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Ik zit in een normale week op pakweg 120% van mijn betrekkingsomvang, maar zo gek als jij maak ik het toch echt niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Heel herkenbaar. Mijn vriendin is ook docent Engels voor bovenbouw havo (Klas 4 en 5), onderbouw vmbo (1 klas derde jaar) en vwo (1 klas derde jaar). Het is gewoon bizar hoe druk die het alle dagen heeft. Veel lessen voorbereiden, ongelooflijk veel nakijken (toetsen, schrijfopdrachten, examens ect), opvanguren, surveillance, veel vergaderen, lesbezoeken van de directeur en teamleider, allerlei dossiers bijwerken, huiswerkbegeleiding, ouderavonden, mail bijwerken ect. Ze krijgt zelfs een lesbezoek van iemand van de universiteit met een of ander beoordeelblaadje en die vent schijnt letterlijk op zoek te zijn naar wat jij allemaal fout kan doen. Letterlijk een mierenneuker en azijnpisser.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven. Bezuinigingen op school zorgen voor irritaties en dat bepaalde werkzaamheden niet meer uitgevoerd kan worden. Ze hebben b.v. de IT wegbezuinigd waardoor straks bepaalde onderdelen voor het examen niet meer afgenomen kan worden en de directeur weigert actie te ondernemen. "dat lossen jullie maar op" zegt hij waarop het antwoord van de docenten "IT is geen taakpakket van ons" is. Dus dat wordt nog spannend.
Zelf heeft ze ook veel nachten dat ze slecht slaapt omdat ze weet dat ze nog zoveel moet doen. Het wordt steeds zwaarder, er hangt een vervelende sfeer op school en wat nog meer allemaal. Ze wordt steeds ongelukkiger van haar baan en heeft er zelfs over gedacht om ermee te stoppen. Alleen ze weet niet wat zij anders kan doen. Ze heeft Engels op de universiteit afgerond maar de vraag is echter wat je daarmee nog meer kan doen naast Engels geven.Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
Overspannen raken door een paar grote mondenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:49 schreef HSG het volgende:
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven.
Mbo'ers.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:41 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Overspannen raken door een paar grote monden
Bij mijn economie en m&o docente, tevens afdelingsleider, moest je dat echt niet je hoofd halen, maar itt tot veel docenten had zij wel overwicht van nature.
H de V van het smc, als u dit leest, u bent een fantastisch docent
Prima; dan komen ouders op oudergesprek onder lestijd van hun kindquote:Op woensdag 6 januari 2016 20:28 schreef Vermar het volgende:
Maar je kunt dan wel goed onderbouwen dát er een grens is en waar die ligt?
Kan niet.. lesuitval is niet toegestaan door de inspectie. Plus dat ouders werkenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Prima; dan komen ouders op oudergesprek onder lestijd van hun kind
Ik schrok er zelf ook van. Dit is eigenlijk zo gewoon dat het vanzelf gaat. Ga nu wel even selectiever te werk deze week maar veel dingen kun je gewoon niet skippen of zijn verplichte zakenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zit in een normale week op pakweg 120% van mijn betrekkingsomvang, maar zo gek als jij maak ik het toch echt niet.
Dat is de ouders probleem; tandarts, dokter, cv installatie. Alles kan onder kantooruren. Oudergesprekken kunnen gewoon van kwart over drie tot 5.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:25 schreef Adnap het volgende:
[..]
Kan niet.. lesuitval is niet toegestaan door de inspectie. Plus dat ouders werkenen dat ze daar echt geen vrij voor krijgen
De inspectie denkt daar helaas anders over.. wij mogen al (Ja al) om 16.00 straten maar niet eerder.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is de ouders probleem; tandarts, dokter, cv installatie. Alles kan onder kantooruren. Oudergesprekken kunnen gewoon van kwart over drie tot 5.
Oh ja, het inkaderen van de leerkracht. Ik begin maar niet over de 'stickermania' op basisscholen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:39 schreef Adnap het volgende:
[..]
De inspectie denkt daar helaas anders over.. wij mogen al (Ja al) om 16.00 straten maar niet eerder.
Met 15 min per lln maal 30 plus nog wat lln die extra tijd nodig hebben ben je dus niet in een avond klaar.
quote:
quote:
Door dit stuk te schrijven, schop ik tegen vele zere benen, schrijft leerkracht Erik Roosken. 'Dat spijt me dan, maar het is tijd voor een ander geluid over het basisonderwijs.'
quote:Er is een aantal zaken dat vaak benoemd wordt als bron van het kwaad. Inspectienormen bijvoorbeeld. Een school, een groep, moet bepaalde resultaten behalen om aan die normen te voldoen. Niks mis met doelen stellen, toch? Ik heb die doelen ook niet altijd behaald met mijn groepen, maar ik heb dat altijd kunnen verantwoorden. Als ik vijf kinderen met dyslexie in mijn klas heb, dan wordt het moeilijk om de doelen te behalen voor spelling en technisch lezen. Als mijn leidinggevenden dat betwijfelden? Jammer dan.
quote:Begrijp me niet verkeerd, er is echt wel een hoop mis in het basisonderwijs. Is de kwaliteit van het personeel hoog genoeg bijvoorbeeld? Mijn gevoel zegt dat er op vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch vlak simpelweg te weinig kennis is. Als dat zo is, dan snap ik dat je een hoge werkdruk ervaart. Zet mij in de bankensector of in de bouw en ik word gek. Hoe komt dat dan, hoor ik u vragen. De pabo is simpelweg het afvoerputje van de hogescholen geworden. Meiden die kinderen zo leuk en schattig vinden, jongens die het wel leuk vinden om veel meiden om zich heen te hebben.
De pabo is een 'studie' geworden die iedereen lachend afrondt. Haal je een vak niet? Ga je toch lekker een potje janken bij de desbetreffende docent? Heb je dat broodnodige studiepunt ineens wel. Ja, dat gebeurt. Kortom: stel toelatingseisen aan de eerstejaars pabostudenten en verhoog de kwaliteit van de pabo zelf!
De Pabo wás een aantal jaren (volgens zegge zo van +/- 2004-2010) inderdaad afgezakt wat betreft niveau, maar daar is toch al zeker een jaar of 5 geleden verandering in gekomen. Is op 9/10 Pabo's inmiddels weer van een heel goed niveau met pittige toetsen en veel uitgebreide opdrachten. Janken bij een docent gaat je echt niet helpen.quote:
Misschien omdat dat 1. moet van de directie, 2. verwacht wordt dat dit in het leerlingdossier komt, 3. als er problemen ontstaan bewezen moet kunnen worden dat dit is besproken. Zomaar 3 mogelijke redenen. Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.quote:Of minder gechargeerd: collega's die het nodig vinden om van ieder oudergesprek, inclusief rapportgesprekken, een verslag te maken. Waarom? Ik heb werkelijk geen idee.
En daarom heeft hij geen last van werkdruk.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:06 schreef H.FR het volgende:
Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef rainbowwarrior het volgende:
Is er al nieuws over de uitspraak van de rechter? Zou op 5 januari gebeuren. Of heb ik het bericht over het hoofd gezien? Ik ben nieuwsgierig.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://www.nationaleonder(...)esteld-door-hof.html
[..]
quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:22 schreef fathank het volgende:
[..]
Gek he met 3 maanden vakantie per jaar.
inb4 'ja dan moet ik toetsen nakijken en opdrachten verzinnen'
Ja, precies. Al denk ik wel dat je als docent soms zelf ook grenzen moet trekken, en vervolgens - als je erop wordt aangesproken - laat je bijvoorbeeld zo'n overzichtje zien van al je gemaakte uren. Dan kunnen ze hoog en laag springen, maar dan heb jij terecht een grens getrokken, lijkt me. Ik denk wel dat docenten dat vaker moeten doen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:06 schreef H.FR het volgende:
Misschien omdat dat 1. moet van de directie, 2. verwacht wordt dat dit in het leerlingdossier komt, 3. als er problemen ontstaan bewezen moet kunnen worden dat dit is besproken. Zomaar 3 mogelijke redenen. Maar hij zal er wel zo één zijn die zich over zulke dingen niet zo druk maakt.
http://www.volkskrant.nl/(...)-vergoeden~a4232389/quote:School hoeft overuren van docent niet te vergoeden
De Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL) hoeft wiskundedocent Denise Hupkens geen vergoeding te betalen voor de extra uren die ze maakte. Het Haagse Gerechtshof wees haar vordering af.
Hupkens procedeerde tegen haar voormalige werkgever omdat ze vond dat de taken die ze op het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden moest verrichten bij lange na niet in de uren pasten waarvoor ze betaald werd. De school zou zich schuldig maken aan 'een vorm van uitbuiting jegens de werknemer', zei haar advocaat tijdens de procedure. Hupkens eiste dat de extra uren uitbetaald zouden worden.
Volgens het hof hoeft SCOL de docent echter niet te betalen. 'Om aanspraak te kunnen maken op een overwerkvergoeding is een specifieke opdracht tot het verrichten van overwerk vereist', meldt het hof in een persbericht.
Ook oordeelt het hof dat SCOL niet heeft gehandeld in strijd met de normen van goed werkgeverschap 'SCOL heeft de cao-vereisten voor de vaststelling van haar taakbeleid correct nageleefd', aldus het persbericht. 'Van SCOL kan niet worden verlangd dat zij werkt met een individueel - per docent gedifferentieerd - taakbeleid. Van onevenredige belasting van de docente is niet gebleken.'
Toetsen 6 weken later terug geven enzo. /nodquote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Ik hoop dat dat gebeurt. En dus alleen overwerk doen als daar specifiek om wordt gevraagd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Eh, gewoon met argumenten en hierbij zoveel mogelijk je eigen bias uitschakelen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Veel stagiaires kappen ook of gaan niet het onderwijs in. Niet heel gek.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Ik zou het geweldig vinden als ze dat doen maar het eerste zet weinig zoden aan de dijk aangezien de achterstand alleen maar nog groter wordt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Toetsen 6 weken later terug geven enzo. /nod
Halverwege leerlingenvergadering "Sorry jongens, dit was mijn tijd deze week!"
Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:19 schreef jcdragon het volgende:
Hoe moet ik kinderen, die later ook docent willen worden, uitleggen dat docent zijn niet gelukkig maakt.
Ik heb dat bij m'n laatste werkgever gedaan, me gewoon aan de uren gehouden aangezien ze daar totaal de weg kwijt waren met achterlijke hoeveelheden aan vergaderingen en ik mezelf gewoon aan het opbranden was. Ik kreeg mooi de vinger van de directie en werd gedreigd met een ontslagprocedure, volgens de rechtsbijstand stond ik niet bepaald sterk. De uitspraak van de rechter hier bevestigd dat nog maar weer een keer.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.
Zulke clichés uitbraken en vervolgens in amper 100 woorden met sjabloonoplossingen komen alsof je de eerste bent die het verzonnen heeft.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.
(...)
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Dat lijkt me erg logisch. De relevante vraag is hoeveel geschikte leraren we als het ware weggooien doordat zij wel de enige kostwinner van het gezin zijn, hierbij de grootte van het gezin buiten beschouwing gelaten (een eenpersoonsgezin is ook een gezin volgens economen). Zo bezien lijkt het mij best een probleem dat je 5 dagen moet werken voor een 4-dagen-loon.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Mijn hoge werkdruk zit 'em niet in het lessen voorbereiden en nakijkwerk. Als het alleen dat zou zijn, zou het ook nog wel druk zijn, maar dat heb je inderdaad grotendeels zelf in de hand, door hoe je dingen plant, afstemt, e.d..quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.
Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.
Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.
Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.
Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:09 schreef RealRS het volgende:
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.
In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.
Nederland is één van de meest arbeidsproductieve landen. Dat bereiken we niet door harder te werken en meer uren te draaien. Maar om slimmer zaken te produceren, diensten makkelijker / sneller te leveren met machines. Waarom zou onderwijssector dat niet kunnen en alle andere sectoren (vaak noodgedwongen door concurrentie) wel?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
Niet alle leraren nee, maar heel veel wel. Waarom? Omdat dat is wat werkgevers van je verwachten. Om een school draaiende te houden, komt er veel meer bij kijken dan lesgeven alleen. Dus wat ik doe is niet abnormaal. En nee, er wordt geen rekening gehouden in mijn rooster. Ouder- en leerling gesprekken moet ik zelf inplannen om mijn lessen heen, soms kan ik daar een mentoruur voor gebruiken, maar meestal gaat dat uur op aan andere mentor taken. Profielwerkstukken begeleiden moet ik ook zelf in tussenuurtjes of na mijn lessen in plannen. Je weet van tevoren, aan het begin van het schooljaar, niet hoeveel van jouw mentorleerlingen extra begeleiding nodig gaan hebben. Van tevoren weet ik ook niet hoeveel ouders een beroep op mij zullen doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?
Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:38 schreef luxerobots het volgende:
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.
Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.
Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.
Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.
Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo) prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo )prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.
Nee, daar kan ik me in vinden. Bij die doelgroep is de pedagogische component simpelweg te groot.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.
Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Man, bijna alle leraren zetten filmpjes in en dat Flipping the Classroom (want ja zo heet dat in hip onderwijs jargon) is tof als je gemotiveerde studenten hebt, minder leuk als je niveau 2 mbo studenten hebt die helemaal geen Engels willen doen. Die werken voor je omdat ze je leuk vinden, niet omdat je zo'n leuk filmpje hebt gemaakt. Bovendien hoeveel tijd denk je dat het kost om die leuke filmpje te vinden, om leuke opdrachten/projecten etc te maken. Dat kost nog meer tijd dan simpelweg het boek afwerken.quote:De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.
Je spreekt jezelf hier zo tegen. Het kost tijd en we draaien op routine en bereiden niets voor. Dat kost dan juist geen tijd?quote:Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.
dit is gewoon pertinent niet waar. Er zijn vreselijk veel sites waar je materiaal kan vinden, zoveel materiaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ja, dan gebruik je het boek weer niet genoeg en krijg je boze ouders op je dak, want een boek kost al snel 40 euro.quote:Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.
Ik word altijd zo blij van mensen die nog nooit in het onderwijs hebben gewerkt, maar mensen kennen die er werken of het zo simpel zien blablabla.quote:Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
Waar komt die weerstand vandaan, denk je?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet.
Van een talenlerares verwacht ik iets meer kritisch leesvermogen. Niets persoonlijks.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.
Hoe moet ik spreekvaardigheid toetsen? Of schrijven?
Ik had het dan ook over delen van wat geoefend moet worden. Je weet wel, woordjes stampen of woorden vervoegen of iets dergelijks. Ik speelde advocaat van de duivel in weerwoord op een ander zijn voorstel om te snijden in het aantal arbeidsuren voor leraren door de ICT in te zetten (de vaardige lezer kan dat tussen de regels lezen), het punt was niet wat je allemaal wel kan doen met de computer als hulpmiddel, het punt was dat je een hele hoop niet kan doen met de computer als hulpmiddel en dat de computer dus niet als vervanging van maar als aanvullig op de leraararbeidsuren moet worden ingezet voor zo ver je die inzet. Ik constateer dat we aan de ene kant een hoop mensen hebben die doorslaan m.b.t. de inzet van computers terwijl de ICT nog lang niet volwassen is voor educatieve doeleinden terwijl er anderzijds nog veel progressie kan worden geboekt met die inzet van ICT. Ik ben een van de weinig mensen die het gulden midden hiermee aanhoudt aangezien ik weet wat wel en vooral wat niet kan met computers voor de voorzienbare tijd. Als je zelf een beetje kan programmeren en je weet hoe een computer werkt dan weet je ook maar al te goed wat de beperkingen zijn.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar hebben we het ICT-monster weer.
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
@ bovenstaande nogmaals op het surveilleren. Je moet 50 minuten zitten tot soms zelfs 2 uur. Als een bejaarde niet voldoet, kan je ook een student nemen die wat wil bijverdienen. Als je vanaf jaar 1 heel duidelijk bent met de regels, dan zijn die kinderen niet anders gewend. Zo spannend is het nou ook weer niet.
@ lessen niet voorbereiden en 40/50 minuten praten, helaas wordt de leerling maar minimaal betrokken bij de les (actief zelf bezig zijn). En dan niet een aantal vragen rondjes.
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Ik had een docent die dat deed...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:00 schreef Janneke141 het volgende:
Als jij solliciteert op het ministerie word je echt onmiddellijk aangenomen. Of je werkt er al.
Het antwoord is nee, gezien de posts die erna kwamen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt?
Dat vind ik zo geestdodend.quote:
Ne kan de spellingscontrole voor de leerlingen uitzetten, voor jezelf aan. Scheelt een bak energie, al zal je zelf voorlopig nog moeten een nacontrole moeten blijven doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:56 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?
De inhoud is bijna nooit het probleem.
Mij demotiveerde het in ieder geval behoorlijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:01 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dat vind ik zo geestdodend.
Pas moesten ze "weird" invullen. Ik print dus de toetsen en kijk ze na. "Strange" heb ik ook goed gekeurd.
Vandaar "aanvullend gebruiken" (leerlingen die thuis zelfstandig oefenen met woordenlijstjes bijvoorbeeld, ik ben een voorstander van zoveel mogelijk interactie tijdens de schaarse lestijd) en niet plaatsvervangend voor een hele lange tijd in de toekomst. Al moet ik zeggen dat er in zo'n geval ook wel sprake is van uitzonderlijk slecht ontwerp maar dat is iets waar rekening mee moet worden gehouden, waar gehakt wordt vallen spaanders en mensen maken nu eenmaal fouten, dus computerprogramma's worden verkeerd geprogrammeerd of laks geïmplementeerd. Twee hele goede toepassingen voor computersoftware als ondersteuning zijn bijvoorbeeld topografie en anatomie (het menselijk lichaam). Woordjes van buiten leren kan je zo ook goed oefenen, of dat je een d, t of dt schrijft kan je ook prima oefenen, zelfs met uitleg erbij, aangezien dat een kwestie is van een simpel rijtje regels, als je tenminste niet slordig programmeert (bijvoorbeeld "schrijven" en onregelmatige werkwoorden).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Van docenten wordt verwacht dat het duizendpoten zijn, die al die verschillende kwaliteiten en vaardigheden in huis hebben, en dat moet je dus vaak onder tijdsdruk doen, met veel ogen op je gericht. Want laat je een keer een steek vallen, dan zijn er meteen leerlingen, ouders, en een directie die daar iets van vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |