abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159414329
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Ik heb dat bij m'n laatste werkgever gedaan, me gewoon aan de uren gehouden aangezien ze daar totaal de weg kwijt waren met achterlijke hoeveelheden aan vergaderingen en ik mezelf gewoon aan het opbranden was. Ik kreeg mooi de vinger van de directie en werd gedreigd met een ontslagprocedure, volgens de rechtsbijstand stond ik niet bepaald sterk. De uitspraak van de rechter hier bevestigd dat nog maar weer een keer.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_159415726
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.

Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.

De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.

Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.

Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.

Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
pi_159416152
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 19:50:09 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159416267
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

(...)
Zulke clichés uitbraken en vervolgens in amper 100 woorden met sjabloonoplossingen komen alsof je de eerste bent die het verzonnen heeft.

Mensen die anderen verwijten 'in problemen te denken' zie ik persoonlijk graag gevierendeeld door een stoet paarden, en hun vlees aan de honden gevoerd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 20:00:11 #205
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159416572
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159416681
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen ;)) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?

Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159416734
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Dat lijkt me erg logisch. De relevante vraag is hoeveel geschikte leraren we als het ware weggooien doordat zij wel de enige kostwinner van het gezin zijn, hierbij de grootte van het gezin buiten beschouwing gelaten (een eenpersoonsgezin is ook een gezin volgens economen). Zo bezien lijkt het mij best een probleem dat je 5 dagen moet werken voor een 4-dagen-loon.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 20:09:16 #208
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_159416906
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_159416937
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.

Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.

Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.

De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.

Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.

Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.

Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
Mijn hoge werkdruk zit 'em niet in het lessen voorbereiden en nakijkwerk. Als het alleen dat zou zijn, zou het ook nog wel druk zijn, maar dat heb je inderdaad grotendeels zelf in de hand, door hoe je dingen plant, afstemt, e.d..
Ik ervaar een hoge werkdruk door alle taken die erbij komen: mentor zijn, begeleiden van leerlingen bij profielwerkstukken, in een werkgroep zitten om na te denken over beleid van de school, een masterclass organiseren voor excellente leerlingen, een excursie organiseren, mails van ouders beantwoorden, gesprekken met ouders voeren, verslagen van die gesprekken maken, vergaderen. Van docenten wordt verwacht dat het duizendpoten zijn, die al die verschillende kwaliteiten en vaardigheden in huis hebben, en dat moet je dus vaak onder tijdsdruk doen, met veel ogen op je gericht. Want laat je een keer een steek vallen, dan zijn er meteen leerlingen, ouders, en een directie die daar iets van vinden.

Ik ben het er wel mee eens dat docenten niet teveel in die klaagmodus moeten zitten. Het is duidelijk dat een rechtszaak van een individuele docent geen zoden aan de dijk zet. De beroepsgroep zal collectief iets moeten ondernemen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159418815
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.

@Bram_van_Loon, Je geeft duidelijk aan dat ICT niet zaligmakend is maar wel een goed hulpmiddel. Je geeft zelf al aan dat je veel kennis feitjes, korte rekensommen en andere zaken goed kan afnemen met ICT. Je kan hier ook een combinatie in zoeken, een deel open vragen op papier en een deel in de computer. Of op zoek gaan naar een lesmethode die volledig digitaal gaat (uitgevers spelen hier een grote rol in). Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap want je kan gelijk alle scores van leerlingen vergelijken op les jaar, schoolbasis en zelfs landelijk. Ook kan je beter sturen op tekorten (zwaktes) en sterkte (excellentie). Alles geregistreerd in de pc. Zodat je nog beter leerling volg systemen en leerprestaties kan monitoren (wat je nu nog veel te weinig ziet).

Het gaat altijd om de klant (leerling), dat de klant krijgt waar die voor komt (kennis) en dat er op bepaalde momenten hier op getoetst kan worden. Leraren blijven altijd belangrijk in dit proces maar ze kunnen zelf invulling geven aan hun vak. Meer filmpjes (dus niet zelf meer alles uitleggen). Leerlingen kunnen individueel op eigen tempo hun stof doorwerken. Dus veel meer vraag gericht onderwijs.

@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.

Ik denk dat bijna elke hoogopgeleide wel eens in de avond / weekend werkt en onder druk / prestatie moet werken. Je moet zelf een grens en invulling geven aan je werk.Tegenwoordig wordt er veel van je verwacht op het werk. Je krijgt uiteindelijk toch een bovenmodaal salaris, waar zeker ook wat verwacht van mag worden.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:00:55 #211
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159418918
Als jij solliciteert op het ministerie word je echt onmiddellijk aangenomen. Of je werkt er al.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159419321
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:11:05 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159419412
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:09 schreef RealRS het volgende:
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
^O^ Precies, mensen zoals jij hebben we een stuk meer nodig bij het ministerie van onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159419690
Nog meer beleidsambtenaren lijkt mij geen verstandig plan, het zijn er al zoveel. Liever een stuk minder ambtenaren met een stuk minder regels. Dan kan jullie en mijn nettoloon weer een stuk omhoog en is iedereen weer een stuk blijer (maar dat is een ander verhaal).
pi_159420018
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
pi_159420486
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:22 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
Nederland is één van de meest arbeidsproductieve landen. Dat bereiken we niet door harder te werken en meer uren te draaien. Maar om slimmer zaken te produceren, diensten makkelijker / sneller te leveren met machines. Waarom zou onderwijssector dat niet kunnen en alle andere sectoren (vaak noodgedwongen door concurrentie) wel?
pi_159420708
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:

@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.
Niet alle leraren nee, maar heel veel wel. Waarom? Omdat dat is wat werkgevers van je verwachten. Om een school draaiende te houden, komt er veel meer bij kijken dan lesgeven alleen. Dus wat ik doe is niet abnormaal. En nee, er wordt geen rekening gehouden in mijn rooster. Ouder- en leerling gesprekken moet ik zelf inplannen om mijn lessen heen, soms kan ik daar een mentoruur voor gebruiken, maar meestal gaat dat uur op aan andere mentor taken. Profielwerkstukken begeleiden moet ik ook zelf in tussenuurtjes of na mijn lessen in plannen. Je weet van tevoren, aan het begin van het schooljaar, niet hoeveel van jouw mentorleerlingen extra begeleiding nodig gaan hebben. Van tevoren weet ik ook niet hoeveel ouders een beroep op mij zullen doen.

In toetsweken heb ik het niet rustiger, want dan moet ik veel uren surveilleren, een berg nakijkwerk doorploegen, vergaderen. En zoals nu de afgelopen twee weken: heb ik tijdens de toetsweek een studiedag gehad (die echt heel goed was), een avond op school voor profielwerkstukken presentatie, een avond op school om voorlichting te geven, en zaterdag een Open Dag. Je kunt juist niet tijd compenseren omdat het nooit echt rustig is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159420828
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.

Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.

Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.

Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.

Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
pi_159420908
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:41:52 #220
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159420959
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen ;)) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?

Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.

Hoe moet ik spreekvaardigheid toetsen? Of schrijven?

En geen lessen voorbereiden, 40/50 minuten praten. Man, dat doe niemand meer. :D
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:41:52 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159420960
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159420976
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:38 schreef luxerobots het volgende:
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.

Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.

Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.

Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.

Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.
En dit topic bewijst ook dat het heel moeilijk is om in je eentje binnen zo'n organisatie iets voor elkaar te krijgen.

Ik kan niet in mijn eentje besluiten dat ik niet hoef te surveilleren, dat een student dat mag komen doen. Ik heb het wel eens in de groep gegooid op school, maar er zijn dan allerlei bezwaren tegen. Ben het er helemaal mee eens dat voor het hoge salaris dat ik krijg het echt zonde is als ik zoveel uren dit soort werk moet doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:42:33 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159420988
Maar goed, wel leuk om te weten dat Bram een neefje heeft dat het nóg beter weet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159421100
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo) prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2016 21:45:32 ]
  dinsdag 26 januari 2016 @ 21:46:01 #225
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159421127
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:45 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo )prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')