Ik probeerde dat bij mijn vorige werkgever. Was er helemaal klaar mee dat omdat het zo'n bende was op die school dat wij docenten dat gewoon maar even mochten oplossen, werkgroepen bij elkaar en dan proberen dingen te verbeteren en oplossingen te zoeken. Da's mijn taak niet vriend, ik ben er om die kinderen wat te leren. Dat jij niet weet hoe je een school moet runnen is iets wat jij moet leren. Maar dat kwam er mooi niet van, het was gewoon of mee doen of ontslag procedure aangaan. Flikkers.quote:Op zondag 3 januari 2016 23:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, maar dat zou wel mentaliteit moeten worden, iets gewoon niet meer doen, zodat anderen kunnen zien welke problemen het geeft als het niet gedaan wordt. Docenten zijn te lang en te veel in de hoek gedrukt door allerhande beleidsmakers, managers en inspectieapparaten, die durven hun muil niet meer open te trekken en zoeken voor structurele problemen de incidentele oplossing bij zichzelf, dat zijn ze zo gewend.
Gast je krijgt al geen kont betaald als leraar. Laten we inderdaad even zorgen dat het gat in inkomen tussen mensen die docent worden en mensen die de private sector ingaan met vergelijkbare papieren nog groter word, dan weet je tenminste zeker dat je echt helemaal niets aan kwaliteit meer overhoud.quote:Op maandag 4 januari 2016 00:52 schreef Gerard_Geit het volgende:
Joepie, wordt het onderwijs nog duurder![]()
Betaal de overuren netjes uit maar schop het uurloon maar omlaag, op deze manier trek je tenminste mensen die dit uit de grond van hun hart doen ipv ongemotiveerd kutvolk dat alleen maar zo snel mogelijk rijk wil worden
Het mooiste is het nog op de docentenopleidingen, daar is schaal LD onbespreekbaar en zit vrijwel iedereen op LB terwijl je daar dus eerste graad voor moet hebben. 't is verder ook niet belangrijk ofzo, we leiden daar alleen maar onze toekomstige docenten op dus laten we daar lekker gierig zijn zodat we tenminste alleen maar hopeloze prutsers overhouden.quote:Op maandag 4 januari 2016 05:21 schreef Lyrebird het volgende:
Uitstekende actie.
Indertijd heb ik het VWO mogen doen, maar meer dan de helft van het personeel zat daar in een Melkert-achtige baan. Daar werden wij scholieren echt niet beter van. Ben ondertussen al meer dan 20 jaar bezig om de opgelopen schade te herstellen.
Onderwijs is verschrikkelijk belangrijk, misschien wel de belangrijkste taak die de overheid heeft gemonopoliseerd, maar het gezegde if you pay peanuts, you get monkeys is op het onderwijs zeer zeker van toepassing. Ik benijd de gemiddelde VMBOer niet. En heb alleen maar respect voor iedereen die in het middelbaar onderwijs durft te werken, en daar iets van de grond krijgt.
Overigens nodigen de lonen in het hoger onderwijs ook niet uit om te solliciteren. Wat je in Nederland krijgt voor een hoogleraarschap is natuurlijk een lachtertje. In Finland - daar krijg je ook in Euros uitbetaald - krijg je 50% meer. Een beetje universiteit in de VS keert het driedubbele uit.
Noem die banen eens waar je als net afgestuurde hbo'er dan zoveel meer verdient dan als in het onderwijs?quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:42 schreef Harlon het volgende:
[..]
Gast je krijgt al geen kont betaald als leraar. Laten we inderdaad even zorgen dat het gat in inkomen tussen mensen die docent worden en mensen die de private sector ingaan met vergelijkbare papieren nog groter word, dan weet je tenminste zeker dat je echt helemaal niets aan kwaliteit meer overhoud.
Als ik het even vergelijk met vrienden die bijvoorbeeld consultant zijn, of degene die nu voor achmea werken met een bachelor wiskunde, die zaten qua inkomen heel ruim boven mij.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Noem die banen eens waar je als net afgestuurde hbo'er dan zoveel meer verdient dan als in het onderwijs?
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het werk buiten de contracturen vooral is toegenomen omdat er veel meer docenten zijn die niet fulltime werken.... je 0.7 of 0.8 fte biedt je immers net even wat extra ruimte om dat soort dingen in je eigen tijd te doen.
Ik vind al die extra taken die je doet niet eens zo'n groot probleem, vaak heb ik liever dat een competente docent bepaald wat het beste is voor de leerlingen dan dat een of andere manage muts het gaat bepalen zodat je zeker weet dat 't zwaar kut is. Maar zorg dan wel dat daar tijd voor is en dat je er voor betaald krijgt, niet zoals nu dat je iedere dag 12 uur voor je werk bezig bent.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:54 schreef borisz het volgende:
Als ik de verplichtingen van mijn moeder vergelijk met dat van tien jaar geleden is het allemaal toegenomen. De verantwoording is echt doorgedraaid.
Docenten moet je vooral les laten geven natuurlijk horen studiedagen, vergaderingen en wat admin erbij. Maar wat ze tegenwoordig allemaal moeten bijhouden is van de zotte. Als je daar in snijdt, dan heb je denk ik het grootste pijnpunt te pakken. De doorgeslagen verantwoording is een groter negatief punt dan het salaris van de docent.
Bachelor wiskunde, ja, daar is samen met ICT vraag naar.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Harlon het volgende:
[..]
Als ik het even vergelijk met vrienden die bijvoorbeeld consultant zijn, of degene die nu voor achmea werken met een bachelor wiskunde, die zaten qua inkomen heel ruim boven mij.
Ik snap er echt niets van als mensen elke dag 12 uur per dag bezig zijn en bijvoorbeeld voor 8 betaald krijgen. Als je een vast contract hebt, dan geef je toch gewoon je eigen grens aan?quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:58 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ik vind al die extra taken die je doet niet eens zo'n groot probleem, vaak heb ik liever dat een competente docent bepaald wat het beste is voor de leerlingen dan dat een of andere manage muts het gaat bepalen zodat je zeker weet dat 't zwaar kut is. Maar zorg dan wel dat daar tijd voor is en dat je er voor betaald krijgt, niet zoals nu dat je iedere dag 12 uur voor je werk bezig bent.
Kijk ff welke vakgroepen er enorm veel vraag naar is. Geschiedenis, maatschappijleer en meer van dat soort vakken die je eigenlijk altijd wel kan geven is voldoende aanbod voor. De beta vakken zetten ze iedere debiel die zich maar aanbied voor de klas, want dan hebben ze tenminste iemand. Vorig jaar is mijn collega wiskunde vertrokken omdat hij bij een grote verzekeringsmaatschappij net ff iets meer dan het dubbele van zijn bruto loon als netto kon krijgen. Was een erg goede docent, maar ik snap zijn keuze volledig. Je hoeft niet op een houtje te bijten als docent zijnde, maar het is nou niet bepaald een baan waar je rijk van word, waar je regelmatig op verre vakanties kan en in een dikke auto kan gaan rijden.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bachelor wiskunde, ja, daar is samen met ICT vraag naar.
Ik ken mensen cum-laude afgestudeerd als architect, die nu net boven het minimumloon ergens op een architectenbureautje werken. Het salaris in het onderwijs is echt niet slecht, en dan heb je ook nog het schalensysteem waarbij je gewoon lang moet blijven zitten om vanzelf omhoog te gaan.
Dat deed ik ook, ik had het weekend ook gewoon nodig om bij te komen dus daarin raakte ik mijn werk niet meer aan, maar toen had ik de schoolleiding op mijn dak dat de tentamens na 2 weken nog niet waren nagekeken, dat ik 4 vergaderingen had gemist en dat ze mijn bijdrage voor de werkgroep nog niet binnen hadden. Ik had eigenlijk hetzelfde moeten doen als deze dame, maar ik zat er gewoon volledig doorheen en heb het op een deal gegooid met mijn school, relatief gunstige voorwaarden voor ontbinden van het contract en nu sinds begin dit schooljaar weer rustig aan begonnen op een nieuwe school.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik snap er echt niets van als mensen elke dag 12 uur per dag bezig zijn en bijvoorbeeld voor 8 betaald krijgen. Als je een vast contract hebt, dan geef je toch gewoon je eigen grens aan?
Maar die vergaderingen zijn toch niet in het weekend? En als er dan zo'n vergadering is, zitten alle docenten dan onbetaald te vergaderen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:04 schreef Harlon het volgende:
[..]
Dat deed ik ook, ik had het weekend ook gewoon nodig om bij te komen dus daarin raakte ik mijn werk niet meer aan, maar toen had ik de schoolleiding op mijn dak dat de tentamens na 2 weken nog niet waren nagekeken, dat ik 4 vergaderingen had gemist en dat ze mijn bijdrage voor de werkgroep nog niet binnen hadden. Ik had eigenlijk hetzelfde moeten doen als deze dame, maar ik zat er gewoon volledig doorheen en heb het op een deal gegooid met mijn school, relatief gunstige voorwaarden voor ontbinden van het contract en nu sinds begin dit schooljaar weer rustig aan begonnen op een nieuwe school.
Nee, aan het einde van de lesdag tot een uur of half zes. Leerlingen naar huis, jij je lessen voor de volgende dag voorbereiden en proefwerken nakijken. Oh nee toch niet, want vergadering. Dus 's avonds thuis maar weer aan de slag. Of je doet het niet omdat je acht uur erop zitten, maar dan heb je je werk dus niet af.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:22 schreef luxerobots het volgende:
Maar die vergaderingen zijn toch niet in het weekend? En als er dan zo'n vergadering is, zitten alle docenten dan onbetaald te vergaderen?
Ik vind het bizar weinig. Helemaal met zoveel dienstjaren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Weinig natuurlijk. Voor het aantal contracturen houdt het al niet over ten opzichte van het werk. Laat staan als je kijkt naar het aantal uur dat je moet maken om alles te doen dat men van je verwacht.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
Vol met incompetente mensen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
De hoeveelheid burn-out/overspannenheidgerelateerde ziekteklachten is van alle branches het hoogste in het onderwijs. Hoe zou het komen.
Zoek een andere baan. De enige manier waarop dat op den duur veranderd.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:23 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik sta ook voor de klas. Al vijftien jaar. Ik zit nu in schaal LC7. Dat betekent dat ik per maand ¤2300,- netto op mijn rekening krijg gestort. Voor 1, 05 FTE (contractueel 37 uren dus, ik neem een les over van een overspannen collega). Per week ben ik standaard zo'n vijftig uur kwijt. In piekweken (gemiddeld 1 keer per maand) ben ik het hele weekend ook nog bezig, dan zit dat tegen de zestig uur.
Zeg het maar mensen. Verdien ik veel, weinig?
Hard werken is het zowiezo.
Vergeet niet dat een uur voor dertig pubers wel wat anders is dan een uur op kantoor.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Zowiezo = sowieso, komt uit het Duits, maar dat zal je ook wel niet geven.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:46 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Neen. (wat deed ik fout dan?)
Laat ik er overigens aan toevoegen dat ik het uitstekend naar mijn zin heb, hoor. Als het je ligt, is lesgeven een hele leuke baan.
Bruto of netto?quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, dat is niet bijzonder veel. Ik ken ook een docent, die geeft al langer dan 15 jaar les en verdient ¤3300 per maand en wordt doorbetaald tijdens de vakantie. Dat is ook een mooie arbeidsvoorwaarde die je nergens ziet.
Je geeft trouwens geen Nederlands?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |