Je moet het je wel kunnen veroorloven: kostverdiener vs. tweede inkomen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kip, ei. Het zal een beetje per persoon verschillen, maar de reden dat ik maar 0,8fte werk, is dat ik daarmee alsnog vijf dagen werk. Als ik voor 1,0 aan de slag ga worden dat er zes en daar heb ik geen zin in.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 16:43 schreef fathank het volgende:
Wat staat er in de cao betreft overwerk?
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nou ken ik alleen docenten uit het basisonderwijs, maar tijdens de vakanties van 2 weken wordt van ze (niet allemaal, maar een groot deel) verwacht dat ze samen de school schoonmaken en worden er terugkomdagen gepland voor van alles en nog wat. In de zomervakantie zijn er een aantal die 2 weken daarvan op moeten komen draven. Dossiers (bijv. leerplannen e.d.) mogen ze dan niet doordeweeks op school afhandelen, maar daar wordt dan tijd voor ingeruimd tijdens de vakanties.
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.quote:Op woensdag 6 januari 2016 18:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
[..]
De nieuwe cao zou zgn de werkdruk moeten verminderen. Er is een normjaartaak van 1659 uur bij een fte van 1. Werkdagen worden beperkt tot 8 uur. Werk zou meer gespreid moeten worden, zie de tweede quote. Daarom mogen wij van ons bestuur ook niet spreken over terugkomen in de vakantie, het zijn immers uren volgens de normjaartaak.
Echter, er is imo totaal voorbij gegaan aan de dagelijkse praktijk. Onderwijs is een vak met piektijden. Dat vond ik in het verleden helemaal niet erg, immers ik had veel vakantie, dat compenseerde. Maar die zgn spreiding van de werkdruk klopt niet. Rapporten moeten op tijd af, toetsen nagekeken, oudergesprekken gevoerd, plannen geëvalueerd etc. Ik kan niet zeggen tegen een ouder van een kind dat niet goed in zijn vel zit: "Kom over drie weken maar terug, mijn 8-urige werkdag zit erop". Ik kan ook de rapporten niet twee weken later meegeven omdat ik dan pas twee terugkomdagen in een vakantie heb. Plannen moeten worden gëvalueerd en bijgesteld in de toetstijd, dat kan niet alvast in de zomervakantie. Dus die piektijden blijven sowieso.
De afgelopen kerstvakantie ben ik voor het eerst maar een dag teruggekomen. Principieel, ik moest nog wel even een toets nakijken en verwerken. Maar ik werd eígenlijk óók geacht om alle meubels weer op hun plek te zetten. Die waren opgestapeld ivm waxen van de vloeren. Nou, dát heb ik dus vertikt (helaas als enige van ons team).
En de dagen die we moeten terugkomen in de vakantie worden weer opgevuld met extra andere taken....
Jij zegt het, ik dacht het. Als inderdaad iedere leraar net zo lang 8 uur per dag zou werken totdat de werkdruk op een realistische manier wordt aangepast dan zou het probleem zo zijn opgelost. Ik weet niet hoe jullie hierover denken maar ik vind het zorgelijk dat mensen die graag een voltijdsinkomen willen hebben voor een voltijdsbaan nu moeten kiezen tussen een andere baan of 0,8 FTE voor een voltijdsbaan danwel 1,0 FTE voor 6 werkdagen per week. Voor de duidelijkheid, ik ga nu niet af op enkel Janneke, dit hoor je van veel mensen die een leraar/lerares zijn.quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)quote:Op woensdag 6 januari 2016 19:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als alle docenten dan nu na 8 uur gewoon naar huis gaan is dit zo teruggedraaid. Echter jullie docenten laten je gewoon piepelen. Misschien eens wat minder begrip tonen voor de kinderen, gooi de boel plat. Moet je zien hoe snel de grote werkgevers de onderwijsbesturen aan tafel zetten.
Belachelijk, alle vrije dagen zijn nu gewoon adv omdat je 42+ uur per week maakt voor een laag loon. De meeste Nederlanders hebben inmiddels meer echte vrije dagen.
Ik vind het werken met en in mijn groep erg leuk. En dat kan ik ook goed. Maar dit alles maakt wel dat ik er toch meer en meer over denk mijn blik eens te verbreden op de arbeidsmarkt. Maar wát zou ik kunnen doen? Ik ben 47, kostwinner, heb een aanvullende WAO (hetgeen mij onaantrekkelijk maakt voor een potentiële nieuwe werkgever), mijn academische opleiding is verouderd.... Ik zit klem. En dan zegt mijn directeur ook nog dat ik met mijn aanstelling van 0,7 fte volgens de nieuwe cao 3,5 dag per week kan worden ingeroosterd ipv de 3 dagen die ik (op papier dus) werk sinds ik deels arbeidsongeschikt ben geraakt.quote:Op woensdag 6 januari 2016 22:06 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind die praktijken in het basisonderwijs met die verplichte terugkomdagen echt schokkend...
Als dat overslaat naar het vo dan is het voor mij helemaal klaar, vrees ik.
36 uur?quote:Op woensdag 6 januari 2016 20:28 schreef Vermar het volgende:
Een HBO-er in het bedrijfsleven werkt 47 weken per jaar (52 - 5 weken vakantie / 25 vakantiedagen) x 36 uur per week. Dat is 1692 uren per jaar.
Een HBO-er die in het onderwijs werkt, kan niet om de (12 weken) verplichte schoolvakanties heen.
Om aan 1692 uren per jaar te komen, zal hij dus (52 - 12 weken = 40) in die 40 beschikbare weken 42.30 uur per week moeten werken.
Per werkdag is dat 8.46 uur, inclusief de school/lesuren.
Als vergaderen, ouderavonden, voorbereiding, etc. allemaal bij het werk hoort, zoals je ook in het bedrijfsleven vergaderingen bijwoont tijdens werktijd en notities/beleid schrijft in werktijd, etc., danhoudt het toch op na 42.30 uur per week gedurende die 40 schoolweken.
Dus gewoon alles wat er van je wordt verlangd noteren in gewerkte uren.
En dan als docent gewoon stoppen na 5 x 8.46 uur per week. Dan geeft de schoollleiding maar de -nieuwe- prioriteiten aan i.p.v. doen alsof de docent niet betrokken genoeg zou zijn?
Natuurlijk is dat heel vervelend om (tijdelijk?) zo'n registratie bij te moeten houden, zeker omdat er al van-alles-en-nog-wat geregistreerd en bijgehouden moet worden.
Maar je kunt dan wel goed onderbouwen dát er een grens is en waar die ligt?
idd eerder 46quote:
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 21:31 schreef Keltie het volgende:
[..]
Bij mij op school heerst een nogal ouderwetse mentaliteit. Bang voor de directeur en een weerwoord word afgestraft (dat laatste is eigen ervaring)
Helemaal mee eens. Je moet voor je zelf zorgen want niemand anders zal dat voor je doen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
Ow, ik werk wel op een school maar ben geen docentquote:Op donderdag 7 januari 2016 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is ook niets dat je als werknemer/docent in je eentje kunt doen, tenzij je enorm sterk in je schoenen staat en dapper bent. Daarnaast zul je dan op juridisch gebied je boel goed dicht moeten timmeren.
Overigens is het niet eens zoveel kritiek op de docenten zelf, ik vind eigenlijk dat jullie als beroepsgroep te lief zijn.
Echter de bond, de AOB, die zou eens iets moeten doen. En daarbij ook hard moeten inzetten. Het is bekend dat tijdens CAO onderhandelingen goedbedoelende amateurs vanuit het onderwijs tegenover keiharde onderhandelaars zitten (die worden gewoon ingehuurd door de werkgevers, komen uit de commerciele wereld). Die lieve docenten laten zich gewoon met alle trucs omver lullen.
En zo is het ADV verdwenen, is de 1692 uur ingezet, hebben de besturen enorme macht gekregen mbt normjaartaken, want ze mogen zelf uren bepalen voor veel zaken. Een gemiddeld onderwijzer is vaker in de avond weg dan een drie x modaal verdienend manager uit het bedrijfsleven en maakt evenveel uren of meer. Ik vind het bovendien stuitend dat het gaat om relatief weinig geld als je kijkt naar wat het oplevert.
Goed onderwijs is DE allerbeste besteding die je als land kunt doen. Beter dan ouderenzorg (hoe hard ook, die kosten alleen nog maar geld), beter dan veel gezondheidszorg (want die is curatief, niet preventief).
Goed opgeleide mensen zijn gezonder, leveren netto geld op voor de staat (belasting - kosten), zijn minder crimineel en ontplooien vaker inititieven die voor een land goed zijn (ondernemers, maar ook vrijwilligers).
Als belastingbetaler ben ik dan ook voor veel meer financiering van studenten, hoger opgeleide mensen in kinderopvang, betere kwaliteit in scholen (en misschien wat minder kwantiteit) en het opkrikken van het niveau van diverse vervolgopleidingen. Niet alleen in exameneisen, maar juist ook in praktijkskills, kwaliteit van docenten, kwaliteit van materiaal en faciliteiten.
De mensen die niet willen meedoen aan een goede opleiding (die je ook best mag gaan doen als je ouder bent, alleen dan iets minder gesubsidieerd) die kunnen dan wat mij betreft ook de tyfus krijgen. Hersenloze tokkies heb ik geen medelijden mee, ze moeten altijd een weg omhoog hebben, maar als ze zelf beslissen niets te doen: fuck you.
Zelfde geldt voor ouwetjes die nu de pensioenpotten leegplunderen. Snel pensioenen verlagen en de lagere premie steken in zaken die wel nuttig zijn.
Goed, ik ga wat offtopic. Ik bedoel maar te zeggen dat als jullie niet opkomen voor het onderwijs, wie dan wel? Gebruik Wilders tactieken, de bond moet hard inzetten. Met lieve praatjes, genuanceerde discussies kom je niet in het nieuws. Die discussie voer je dan later wel weer met mensen die ervoor open staan.
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.quote:
Als ik om me heen kijk zijn degene in het onderwijs juist degene die het luizenbaantje hebben imho. Maar goed, iedere beroepsgroep vindt van zichzelf dat ze het zo zwaar hebben en zo hard werken. En dat je je laat koeioneren voor allerlei activiteiten buiten je reguliere uren om heb je toch echt zelf als beroepsgroep in de hand.quote:Op donderdag 7 januari 2016 20:11 schreef Vermar het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven is het inderdaad vaak meer.
Maar om te vergelijken met andere HBO-ers die ook door de overheid worden betaald, heb ik voor het gemak maar even 36 uur per week genomen.
Ben het wel eens dat het dan een wat moeilijke vergelijking wordt, want dan vergelijk je met mensen die op een ministerie werken of bij semi-overheidsinstelling.
Dan lijkt het onderwijs mij toch wel behoorlijk wat zwaarder, zo niet topsport.
Continue alert moeten zijn, etc.
En daar om heen nog allemaal neven-werkzaamheden: ik zou echt ergens een streep trekken die ik goed zou kunnen onderbouwen en dan toch de discussie aangaan.
En daarom ben ik gestopt met mijn opleiding tot docent. De vergoeding ligt veel te laag ten opzichte van de verantwoordelijkheid en de hoeveelheid werk. Goed onderwijs betekent dat het voor onze knappe koppen met didactische vaardigheden aantrekkelijk moet zijn en dat is het simpelweg niet.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
5 weken vakantie, die wij verplicht moeten opnemen en nooit kunnen kiezen.
Een fulltime docent werkt namelijk 42.5 uur per week en krijgt er 36 betaald. De rest moet je maar compenseren.
Je werkdruk kun je niet verspreiden want toetsweken, examenweken, rapport vergaderingen. Ik werk 0.7 in het onderwijs, maar kom makkelijk op 1 fte per week uit. Draai regelmatig dagen van 12 uur ivm vergaderingen, ouderavonden, open avonden etc etc. Ben om 8 uur op school en ga vaak pas om 17.00 of 18.00 weg. Pauzes besteed je meestal aan lessen voorbereiden, nakijkwerk, ouders bellen of gesprekken met leerlingen.
Dat gemekker over die vakanties altijd. Docenten hebben net zoveel vakantie als andere beroepen.
Even een voorbeeld. Binnenkort zijn er examens.
Normaal werk ik op maandag maar een halve dag, in de examenweek examineer ik 8 uur lang!!! Mondelinge examens met 1 keer 45 minuten pauze. Mondelinge examens zijn enorm vermoeiend, je moet constant opletten. Dinsdag surveilleer ik 4 uur en 's middags neem ik 6 uur lang mondelinge examens af. Dat is... 10 uur! Woensdag ben ik uit geroosterd, dan ga ik schrijf examens nakijken en de mondelinge examens beoordelen. Vrijdag heb ik weer 8 uur mondelinge examens, en wanneer moet ik die nakijken? Want de week erna moet ik gewoon weer lesgeven. Juist ja, het weekend. En ik ben woensdag nooit klaar met het nakijken van 50 schrijf examens en het beoordelen van 28 mondelinge examens.
Nee maar werk is werk en daar hoor je voor betaald te krijgen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:57 schreef hoas het volgende:
Dus als ze betalen is de werkdruk ineens weg??
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Ik zit in een normale week op pakweg 120% van mijn betrekkingsomvang, maar zo gek als jij maak ik het toch echt niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:52 schreef Adnap het volgende:
Ik heb de afgelopen week mijn uren bij gehouden op verzoek van de AOB. Even een overzichtje :Heel herkenbaar. Mijn vriendin is ook docent Engels voor bovenbouw havo (Klas 4 en 5), onderbouw vmbo (1 klas derde jaar) en vwo (1 klas derde jaar). Het is gewoon bizar hoe druk die het alle dagen heeft. Veel lessen voorbereiden, ongelooflijk veel nakijken (toetsen, schrijfopdrachten, examens ect), opvanguren, surveillance, veel vergaderen, lesbezoeken van de directeur en teamleider, allerlei dossiers bijwerken, huiswerkbegeleiding, ouderavonden, mail bijwerken ect. Ze krijgt zelfs een lesbezoek van iemand van de universiteit met een of ander beoordeelblaadje en die vent schijnt letterlijk op zoek te zijn naar wat jij allemaal fout kan doen. Letterlijk een mierenneuker en azijnpisser.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven. Bezuinigingen op school zorgen voor irritaties en dat bepaalde werkzaamheden niet meer uitgevoerd kan worden. Ze hebben b.v. de IT wegbezuinigd waardoor straks bepaalde onderdelen voor het examen niet meer afgenomen kan worden en de directeur weigert actie te ondernemen. "dat lossen jullie maar op" zegt hij waarop het antwoord van de docenten "IT is geen taakpakket van ons" is. Dus dat wordt nog spannend.
Zelf heeft ze ook veel nachten dat ze slecht slaapt omdat ze weet dat ze nog zoveel moet doen. Het wordt steeds zwaarder, er hangt een vervelende sfeer op school en wat nog meer allemaal. Ze wordt steeds ongelukkiger van haar baan en heeft er zelfs over gedacht om ermee te stoppen. Alleen ze weet niet wat zij anders kan doen. Ze heeft Engels op de universiteit afgerond maar de vraag is echter wat je daarmee nog meer kan doen naast Engels geven.Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
Overspannen raken door een paar grote mondenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:49 schreef HSG het volgende:
Dan nog niet te spreken over de grote monden tijdens de lessen van de leerlingen... en zelfs de ouders. Leerlingen die denken dat ze prins/prinsesje zijn en denken dat alles maar kan. Veel collega's zijn al overspannen geraakt en ze krijgt steeds meer op haar bordje geschoven.
Mbo'ers.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:41 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Overspannen raken door een paar grote monden
Bij mijn economie en m&o docente, tevens afdelingsleider, moest je dat echt niet je hoofd halen, maar itt tot veel docenten had zij wel overwicht van nature.
H de V van het smc, als u dit leest, u bent een fantastisch docent
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |