http://www.nu.nl/politiek(...)er-tweede-kamer.htmlquote:Khadija Arib van de PvdA wil voorzitter van de Tweede Kamer worden. Ze is de eerste die zich kandidaat heeft gesteld sinds Anouchka van Miltenburg (VVD) zaterdag na drie jaar voorzitterschap opstapte.
Arib vervangt op dit moment al Van Miltenburg, die aftrad wegens kritiek op haar functioneren, vooral in de afhandeling van de Teeven-deal.
De PvdA-fractie is verheugd dat Arib zich kandidaat stelt, meldde de partij donderdag.
Arib is - met een korte onderbreking - sinds 1998 lid van de Tweede Kamer. Drie jaar geleden probeerde ze ook al voorzitter te worden. Toen verloor ze in de derde stemronde van Van Miltenburg.
De Tweede Kamer kiest na het kerstreces op woensdag 13 januari een nieuwe voorzitter. Andere kandidaten kunnen zich melden tot 12 januari.
http://www.nu.nl/politiek(...)orzitter-worden.htmlquote:CDA-parlementariër Madeleine van Toorenburg stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer.
Dat heeft haar partij vrijdag laten weten.
Van Toorenburg is sinds 2007 Kamerlid en heeft ervaring met de portefeuilles justitie, jeugdzorg, binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Ze was ook voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie naar het Fyra-debacle. Eerder was ze locatiedirecteur van jeugdinrichting De Leij in Vught.
CDA fractievoorzitter Sybrand Buma ziet Van Toorenburg helemaal zitten voor de job: ,,Madeleine is een Kamerlid met een scherp oog voor het belang van een zelfbewust en onafhankelijk opererend parlement.''
Volgens Didi op Radio 2 steunt de hele fractie haar. Maar ja het blijft een geheime stemming straksquote:Op zaterdag 19 december 2015 00:33 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens schijnt Arib helemaal niet zo goed te liggen, zo meldde het AD eerder deze week:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)PvdA-gelederen.dhtml
Ze praat alleen als een voorleesjuf van 5 jarigenquote:Op zaterdag 19 december 2015 12:07 schreef Hexagon het volgende:
Van Toorenburg wel eens in het echt ontmoet. Best een leuke vrouw ondanks dat ze in het debat wat gefrustreerd over kan komen.
Hartstikke geschikt dusquote:Op zaterdag 19 december 2015 21:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ze praat alleen als een voorleesjuf van 5 jarigen
Waarom zou dat een belemmering zijn? Bosma is al eens tijdelijk kamervoorzitter geweest en toen was het ook geen bezwaar.quote:Op vrijdag 18 december 2015 22:24 schreef Schuimpjes het volgende:
Ik hoop op Bosma, maar die gaat het vanwege zijn PVV-achtergrond natuurlijk niet worden. Van Toorenburg vind ik een goede kandidaat. Echter, VVD en PvdA zullen natuurlijk allebei op Arib stemmen en dus wordt het Arib.
Omdat de voorzitter naast orde houden de kamer ook elders moet vertegenwoordigen. En iemand die de neuzen van journalisten wil afhakken is daar niet zo geschikt voor.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom zou dat een belemmering zijn? Bosma is al eens tijdelijk kamervoorzitter geweest en toen was het ook geen bezwaar.
Dat was in 2012 dus kennelijk ook geen bezwaar.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat de voorzitter naast orde houden de kamer ook elders moet vertegenwoordigen. En iemand die de neuzen van journalisten wil afhakken is daar niet zo geschikt voor.
Omdat Bosma als vz. ook gasten uit het buitenland moet ontvangen. En daar zouden zomaar eens gasten uit moslimlanden tussen kunnen zitten. Zie je het voor je: een PVV'er die een moslimgast ontvangt? Verder is het natuurlijk partijpolitiek.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom zou dat een belemmering zijn? Bosma is al eens tijdelijk kamervoorzitter geweest en toen was het ook geen bezwaar.
Dat waren kennelijk geen belemmeringen toen hij tijdelijk voorzitter werd. Tussen het geschreeuw van de PVV en het handelen van haar leden zit ook nog wel vaak een wereld van verschil. De PVV loopt ook niet demonstratief de kamer uit als er een moslim of iemand met een Marokkaanse achtergrond spreekt of iets dergelijks.quote:Op donderdag 24 december 2015 22:47 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Omdat Bosma als vz. ook gasten uit het buitenland moet ontvangen. En daar zouden zomaar eens gasten uit moslimlanden tussen kunnen zitten. Zie je het voor je: een PVV'er die een moslimgast ontvangt? Verder is het natuurlijk partijpolitiek.
Beetje raar om iemand voorzitter te maken van het Nederlandse parlement terwijl diens loyaliteit bij Israel ligt.quote:Op donderdag 24 december 2015 15:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als dat een criterium is valt Arib dus al meteen af op basis van haar dubbele nationaliteit. Bovendien is haar advieswerk voor de Marokkaanse overheid ook nogal dubieus. Liever dus van Toorenburg, hoewel het na Van Nieuwenhoven, Verbeet en Van Miltenburg m.i. ook wel weer eens tijd wordt voor een mannelijke voorzitter.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Beetje raar om iemand voorzitter te maken van het Nederlandse parlement terwijl diens loyaliteit bij Israel ligt.
Dat was natuurlijk de hele grap.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:27 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Als dat een criterium is valt Arib dus al meteen af op basis van haar dubbele nationaliteit.
Op zich kan zij daar niks aan doen, dus dat vind ik wel een argument om het door de vingers te zien tot het probleem van de dubbele nationaliteiten is aangepakt. Hoe zij zichzelf daar in opstelt kan ook meespelen.quote:Op zondag 3 januari 2016 22:27 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Als dat een criterium is valt Arib dus al meteen af op basis van haar dubbele nationaliteit. Bovendien is haar advieswerk voor de Marokkaanse overheid ook nogal dubieus.
Ik vind het geen grap. We hebben een fractie waarvan de partij is gefinancierd door buitenlandse vermogenden ten bate van buitenlandse belangen, en vervolgens kregen we een minister van buitenandse zaken die in die hoedanigheid vooral de belangen van een zeker buitenland aan het behartigen was. We hebben een staatssecretaris van justitie gehad die haar Turkse nationaliteit verkoos te behouden en het meenemen van het Turkse strafrecht de treveszaal in een privezaak vond die haar carriere niet in de weg mocht zitten.quote:
quote:Ton Elias kandidaat-Kamervoorzitter
Ton Elias,lid van de VVD-fractie in
de Tweede Kamer,stelt zich kandidaat
voor het voorzitterschap van de Kamer.
Hij is de derde kandidaat om Anouchka
van Miltenburg (ook VVD) op te volgen.
Khadija Arib (PvdA) en Madeleine van
Toorenburg (CDA) zijn de andere
kandidaten.De Kamer kiest woensdag de
nieuwe voorzitter.
Dat zat er dik in.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:21 schreef Janneke141 het volgende:
De VVD schuift een politiek zwaargewicht naar voren, zoveel is duidelijk.
Volgens het bericht van net nietquote:Op maandag 11 januari 2016 18:36 schreef Merode32 het volgende:
Heeft bosma zich niet kandidaat gesteld? De beste naar mijn mening.
Maar een kamerlid hoeft geen formele kandidaat te zijn om op gestemd te kunnen worden.quote:Khadija Arib (PvdA) en Madeleine van
Toorenburg (CDA) zijn de andere
kandidaten.
Dan is het toch een ongeldige stem?quote:Op maandag 11 januari 2016 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens het bericht van net niet
[..]
Maar een kamerlid hoeft geen formele kandidaat te zijn om op gestemd te kunnen worden.
Nee, waarom? Ieder Kamerlid mag de functie bekleden.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:39 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Dan is het toch een ongeldige stem?
Je kunt toch alleen stemmen op mensen die zich kandidaat stellen?quote:
Het is geen procedure. Het is een manier van de grotere partijen om de uitverkiezing enigszins te stroomlijnen. Deels ook wel om te voorkomen dat iemand gekozen wordt die helemaal niet wil.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:40 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen stemmen op mensen die zich kandidaat stellen?
Anders is de hele kanidaat stelling procedure onzinnig,
Hier wat achtergronden over de procedurequote:Op maandag 11 januari 2016 18:40 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen stemmen op mensen die zich kandidaat stellen?
Anders is de hele kanidaat stelling procedure onzinnig,
twitter:Martinbosma_pvv twitterde op maandag 11-01-2016 om 19:07:16Bijna 6 jaar ondervoorzitter.Nu kandidaat voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. https://t.co/izKycuGmWl reageer retweet
Mooiquote:Op maandag 11 januari 2016 19:09 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:Martinbosma_pvv twitterde op maandag 11-01-2016 om 19:07:16Bijna 6 jaar ondervoorzitter.Nu kandidaat voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. https://t.co/izKycuGmWl reageer retweet
Waar halen ze het gore lef vandaan.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:21 schreef Janneke141 het volgende:
De VVD schuift een politiek zwaargewicht naar voren, zoveel is duidelijk.
ik heb de indruk dat deze man een intense haat heeft voor iedereen die linkser is dan PVV, kan je dan een neutrale voorzitter zijn?quote:
Iedereen van links tot rechts en iedereen in het journaille der Haagse Polletiek is lovend over Bosma.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik heb de indruk dat deze man een intense haat heeft voor iedereen die linkser is dan PVV, kan je dan een neutrale voorzitter zijn?
als voorzitterquote:Op maandag 11 januari 2016 19:37 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Iedereen van links tot rechts en iedereen in het journaille der Haagse Polletiek is lovend over Bosma.
als voorzitter van de vergaderingquote:
Nepvoorzitter.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is geen procedure. Het is een manier van de grotere partijen om de uitverkiezing enigszins te stroomlijnen. Deels ook wel om te voorkomen dat iemand gekozen wordt die helemaal niet wil.
Al zou het wel een bak zijn als de complete coalitie op Geert stemt.
Ik denk dat veel kamerleden hem wat minder zien zitten voor het ceremoniele gedeelte dat de echte voorzitter ook moet doen. EU-hotemetoten ontvangen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:42 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als voorzitter van de vergadering
durft er dan niemand bij de PvdA eerlijk te zijn en het af te raden? Waarom wordt ze dan toch naar voren geschoven?quote:Op maandag 11 januari 2016 20:56 schreef borisz het volgende:
Had de PVDA iemand anders dan Arib naar voren gestuurd, dan was het een coalitiedeal geworden en kon die persoon zo voorzitter worden. Maar Arib zien ze bij de VVD echt niet zitten. Het kan nu echt alle kanten op.
PVDA had in 2012 weer de voorzitter kunnen leveren. Halbe heeft het bijna aangeboden. Zie een van de stukken van afgelopen weekend. Ik weet even niet meer in welke krant/tijdschrift het stond. Maar Arib wilden ze absoluut niet en werd het vMiltenburg als troostprijs, want ze werd net geen staatssec.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
durft er dan niemand bij de PvdA eerlijk te zijn en het af te raden? Waarom wordt ze dan toch naar voren geschoven?
Is het principe van wij doen het gewoon belangrijker dan de positie krijgen?
De PvdA heeft Arib niet naar voren geschoven, ze heeft volgens mij zichzelf kandidaat gesteld al heel snel na het aftreden van Van Miltenburg. En toen moesten ze wel steunen anders zou er weer verdeeldheid in de partij komen. (Een situatie die overigens in 2002 een leuke uitslag opleverde).quote:Op maandag 11 januari 2016 21:03 schreef borisz het volgende:
[..]
PVDA had in 2012 weer de voorzitter kunnen leveren. Halbe heeft het bijna aangeboden. Zie een van de stukken van afgelopen weekend. Ik weet even niet meer in welke krant/tijdschrift het stond. Maar Arib wilden ze absoluut niet en werd het vMiltenburg als troostprijs, want ze werd net geen staatssec.
Waarom de PVDA nu weer Arib naar voren schuift is een raadsel. Ik denk dat het principe nu belangrijker is dan die functie krijgen.
Het blijft een rukker.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:19 schreef rubbereend het volgende:
Is Geert wel zijn rechterhand kwijt
Oh vertel?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:19 schreef Calcio het volgende:
Een Marokkaan die voorzitter wordt van de Nederlandse Tweede Kamer. Het moet niet gekker worden
En de volgende keer zeker weer miepen dat ze onvoldoende integrerenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:19 schreef Calcio het volgende:
Een Marokkaan die voorzitter wordt van de Nederlandse Tweede Kamer. Het moet niet gekker worden
Kijk, dit soort reacties, dat helpt niet echt, hè.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En de volgende keer zeker weer miepen dat ze onvoldoende integreren![]()
Overigens is ze slechts een van de vier kandidaten. Speciaal voor jou maakt zelfs Martin Bosma een kans.
Ben wel benieuwd wat Bosma gaat zeggen op de onvermijdelijke vraag waarom hij ook weer voorzitter van een nepparlement wil worden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:11 schreef rubbereend het volgende:
Debat gaat nog wel leuk worden, er vallen nogal wat kritische vragen te stellen
hij eet het gewoon opquote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Laten we hopen dat Elias ook niet weet hoe een shredder werkt.
Arib versloeg tijdens een interne PvdA-stemming de Kamerleden Roos Vermeij en Angelien Eijsink.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:56 schreef sportfreak het volgende:
[..]
De PvdA heeft Arib niet naar voren geschoven, ze heeft volgens mij zichzelf kandidaat gesteld al heel snel na het aftreden van Van Miltenburg. En toen moesten ze wel steunen anders zou er weer verdeeldheid in de partij komen. (Een situatie die overigens in 2002 een leuke uitslag opleverde).
En dan is er ook nog het verhaal dat ze vervolgens Arib niet wilden terugtrekken want dan zou het lijken alsof ze zwichten voor de kritiek van de PVV.
De oorspronkelijke reactie wel?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Kijk, dit soort reacties, dat helpt niet echt, hè.
Daar gaat het niet om. Jouw discussieerstijl wordt door sommige mensen als onprettig ervaren, en dit soort reacties zijn daar debet aan. Dat anderen ook niet altijd even geweldige bijdragen doen, is niet altijd een even geldig excuus.quote:
Ja, klopt inderdaad.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:39 schreef zarosje het volgende:
Ton Elias is toch die man die op twitter heel stoer microsoft ging verzoeken om hem niet iedere keer te bellen terwijl het gewoon oplichters waren?
Hee kijk, de FOK!ker met respect voor een kindermoordenaar!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:19 schreef Calcio het volgende:
Elias ligt binnen zijn eigen partij al niet onverdeeld goed. Het is ook tegen de zin van de partijleiding dat er een kandidaat is namens de VVD. Die zal het dus niet worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:58 schreef zarosje het volgende:
Ik denk toch dat Elias het wordt. Ik betwijfel of hij meedoet als hij weet dat zijn partij niet op hem stemt, en als de VVD wel achter hem gaat staan zal hij de eerste twee rondes wel overleven. Dan waarschijnlijk tegen Arib die de steun van de PVDA en nog wat linkse partijen heeft. VVD CDA PVV en SGP zullen dan waarschijnlijk op Elias stemmen, en dan heeft hij alleen nog D66 of Christenunie nodig. Dat is althans hoe ik het zie, en ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet echt heb verdiept in deze verkiezingen dus ik kan het mis hebben.
Aangezien de taak van de voorzitter breder is dan enkel de vergadering voorzitten vraag ik me af of hij werkelijk de beste kandidaat is.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:20 schreef opperkleurder het volgende:
Bosma zou de beste kandidaat zijn, maar aangezien die het waarschijnlijk niet gaat worden hoop ik op Van Toorenburg.
Dat is wel de belangrijkste taak. Verder is het een beschaafde intelligente man. Die kan best buitenlandse delegaties ontvangen (ondanks dat hij van de PVV is) en het presidium leiden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Elias ligt binnen zijn eigen partij al niet onverdeeld goed. Het is ook tegen de zin van de partijleiding dat er een kandidaat is namens de VVD. Die zal het dus niet worden.
[..]
Aangezien de taak van de voorzitter breder is dan enkel de vergadering voorzitten vraag ik me af of hij werkelijk de beste kandidaat is.
Dat gaat natuurlijk niet werken. De kamer wil nu een voorzitter zonder overdaad aan schandalen. Dan is het nu niet bepaald slim om een PVV'er te nemen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:27 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Dat is wel de belangrijkste taak. Verder is het een beschaafde intelligente man. Die kan best buitenlandse delegaties ontvangen (ondanks dat hij van de PVV is) en het presidium leiden.
Ja, discriminatie man. Ik zou ook Bosma willen, maar niemand wil hem dit of de PVV gunnen. bah!quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:20 schreef opperkleurder het volgende:
Bosma zou de beste kandidaat zijn, maar aangezien die het waarschijnlijk niet gaat worden hoop ik op Van Toorenburg.
Die dame van het CDA lijkt mij ook de veiligste gok momenteel. Maar wie weet wat er uit de hoge hoed komtquote:Op woensdag 13 januari 2016 13:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zet mijn geld in op Van Toorenburg. Arib ligt niet goed in haar eigen partij en de VVD. Elias mist net als Arib de kwaliteiten om een goede Kamervoorzitter te zijn. Verder is het niet de beurt van de VVD om weer een voorzitter aan te leveren. Die huilebalk is net opgestapt. Bosma is op papier de beste kandidaat, maar dan kom je helaas weer aan bij nepparlement en de standpunten van de PVV.
'PVV' en 'beschaafd' zijn mutually exclusive...quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:27 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Dat is wel de belangrijkste taak. Verder is het een beschaafde intelligente man. Die kan best buitenlandse delegaties ontvangen (ondanks dat hij van de PVV is) en het presidium leiden.
Rondom de persoon Bosma zijn toch geen schandalen geweest? Met jouw redenatie is Elias ook kansloos, zie de recente schandalen binnen de VVD.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk niet werken. De kamer wil nu een voorzitter zonder overdaad aan schandalen. Dan is het nu niet bepaald slim om een PVV'er te nemen.
Ik dacht eigenlijk dat van alle kandidaten alleen Bosma goede referenties had vanwege goed voorzitterschap?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zet mijn geld in op Van Toorenburg. Arib ligt niet goed in haar eigen partij en bij de VVD. Elias mist net als Arib de kwaliteiten om een goede Kamervoorzitter te zijn. Verder is het niet de beurt van de VVD om weer een voorzitter aan te leveren. Die huilebalk is net opgestapt. Bosma is op papier de beste kandidaat, maar dan kom je helaas weer aan bij nepparlement en de standpunten van de PVV.
Je kunt het oneens zijn met de standpunten, maar in de omgang is het een beschaafde welbespraakte man.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:32 schreef k_man het volgende:
[..]
'PVV' en 'beschaafd' zijn mutually exclusive...
Tja. Misschien kon je met Stalin ook best gezellig kletsen. Maakt dat hem beschaafd?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:34 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Je kunt het oneens zijn met de standpunten, maar in de omgang is het een beschaafde welbespraakte man.
Kamervoorzitter is een redelijk anders iets dan kamerlid zijn, hé.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Tja. Misschien kon je met Stalin ook best gezellig kletsen. Maakt dat hem beschaafd?
Arib is eerste ondervoorzitter en leidt ook al jaren prima debatten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat van alle kandidaten alleen Bosma goede referenties had vanwege goed voorzitterschap?
Die anderen hadden het bijna niet over ervaring in een vergelijkbare functie.
Dat Verbeet won van Maria vd Hoeven was destijds ook een grote verrassing. Dat is het leuke aan deze verkiezing, het kan wel eens raar lopen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die dame van het CDA lijkt mij ook de veiligste gok momenteel. Maar wie weet wat er uit de hoge hoed komt
Deze godwin had niet gehoeven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Tja. Misschien kon je met Stalin ook best gezellig kletsen. Maakt dat hem beschaafd?
Ik lees over Arib telkens alleen dingen over haar achtergrond en lange politieke carrière. In dit geval zijn de enige twee kandidaten die ervaring hebben met het leiden van grote kamerdebatten dus Arib en Bosma.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:36 schreef borisz het volgende:
[..]
Arib is eerste ondervoorzitter en leidt ook al jaren prima debatten.
[..]
Dat Verbeet won van Maria vd Hoeven was destijds ook een grote verrassing. Dat is het leuke aan deze verkiezing, het kan wel eens raar lopen.
Opvallend veel spreektijd wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:39 schreef borisz het volgende:
Spreektijden
1. L. van Tongeren GroenLinks 8 min
2. S.R. Fritsma PVV 10 min
3. F.P. Wassenberg PvdD 10 min
4. T. Kuzu GrKÖ 10 min
5. L. Bontes GrBvK 4 min
6. A.H. Kuiken PvdA 10 min
7. J.S. Voordewind ChristenUnie 10 min
8. R.A. van Vliet Van Vliet 10 min
9. R. Bisschop SGP 8 á 10 min
10. M.C.G. Keijzer CDA 10 min
11. T. van Ark VVD 10 min
12. H.C.M. Krol 50PLUS 6 min
13. A.A.G.M. van Raak SP 10 min
14. K. Verhoeven D66 10 min
15. J. Houwers Houwers 10 min
Zowel Elias (die niet eens de steun van zijn gehele eigen fractie heeft naar het schijnt) als Bosma (die om allerlei redenen voor niemand behalve de PVV acceptabel zal zijn) lijken me kansloos inderdaad.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:33 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Rondom de persoon Bosma zijn toch geen schandalen geweest? Met jouw redenatie is Elias ook kansloos, zie de recente schandalen binnen de VVD.
qua leidinggeven dan weer niet, hij schijnt nogal autoritair te zijn. Daarbij moet een voorzitter natuurlijk ook verbindend zijn en dat is hij nooit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat van alle kandidaten alleen Bosma goede referenties had vanwege goed voorzitterschap?
Die anderen hadden het bijna niet over ervaring in een vergelijkbare functie.
Het hangt er ook vanaf of D66 en SP zo slim zijn om haar in de eerste ronde te steunen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik zet mijn geld in op Van Toorenburg. Arib ligt niet goed in haar eigen partij en bij de VVD. Elias mist net als Arib de kwaliteiten om een goede Kamervoorzitter te zijn. Verder is het niet de beurt van de VVD om weer een voorzitter aan te leveren. Die huilebalk is net opgestapt. Bosma is op papier de beste kandidaat, maar dan kom je helaas weer aan bij nepparlement en de standpunten van de PVV.
Arib heeft volgens mij ook niet echt veel steun van de VVD en binnen haar partij ligt Arib niet al te goed.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zowel Elias (die niet eens de steun van zijn gehele eigen fractie heeft naar het schijnt) als Bosma (die om allerlei redenen voor niemand behalve de PVV acceptabel zal zijn) lijken me kansloos inderdaad.
Bovendien lijkt me iemand die neuzen wil afhakken van journalisten ook niet geschikt een democratisch orgaan te vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:42 schreef rubbereend het volgende:
[..]
qua leidinggeven dan weer niet, hij schijnt nogal autoritair te zijn. Daarbij moet een voorzitter natuurlijk ook verbindend zijn en dat is hij nooit.
Qua vergadering voorzitten is hij een uitstekende kandidaat
Correct, daarom gok ik op van Toorenburg.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:43 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Arib heeft volgens mij ook niet echt veel steun van de VVD en binnen haar partij ligt Arib niet al te goed.
in de tweede kamer is een meerderheid van de leden juist man en/of rechts en/of autochtoon.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:47 schreef Pearlbitch het volgende:
Het moge duidelijk zijn dat het Arib wordt.
Vrouw, links, en allochtoon. Als tegenstander ben je op voorhand al kansloos.
Ah dus zo werkt dat.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:47 schreef Pearlbitch het volgende:
Toorenburg en Arib.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:01 schreef Infection het volgende:
Wie maakt volgens jullie het meeste kans?
Toorenburgquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:01 schreef Infection het volgende:
Wie maakt volgens jullie het meeste kans?
Echt hequote:Op woensdag 13 januari 2016 14:04 schreef Houtenbeen het volgende:
Hij had wel een iets groter colbertje mogen kopen
Waarom werd ze het de vorige keer dan niet?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:47 schreef Pearlbitch het volgende:
Bosma zou naar mijn mening ook de beste keus zijn. Vanwaar Toorenburg als ik vragen mag?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:02 schreef opreis het volgende:
[..]
Toorenburg
Maar ik denk dat Bosma de beste keus zou zijn
Typisch weer inderdaad. Het geluid mag in dit land maar van één kant komen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:47 schreef Pearlbitch het volgende:
Kuiken en Vos zijn geen kandidaat.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:11 schreef Houtenbeen het volgende:
Partij voor de Diertjes wil nu een keer een dier als voorzitter van de tweede kamer
Dan moeten ze die dikke walrus Elias kiezenquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:11 schreef Houtenbeen het volgende:
Partij voor de Diertjes wil nu een keer een dier als voorzitter van de tweede kamer
Arib heeft niet eens steun bij de PvdA, ook niet bij de pvv + heeft allemaal puntjes die hij minder geschikt maken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:09 schreef Infection het volgende:
[..]
Bosma zou naar mijn mening ook de beste keus zijn. Vanwaar Toorenburg als ik vragen mag?
waarom zou het volk moeten stemmen voor de voorzitter van een vergadering?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:15 schreef Infection het volgende:
Jammer dat het volk niet mag stemmen.
Een vergadering? De hele Tweede Kamer.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:16 schreef rubbereend het volgende:
[..]
waarom zou het volk moeten stemmen voor de voorzitter van een vergadering?
Lekker wachtgeld opstrijken en dan uit de kast komen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:20 schreef opreis het volgende:
Deze man wil zichzelf nog even laten zien want bij de volgende verkiezing kan dat niet meer
Heeft altijd al een 'smakkende' manier van praten gehad, kan er niet naar luisteren.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:18 schreef Chai het volgende:
Hij praat alsof hij eten in zijn mond bewaard.
quote:
twitter:wouterdewinther twitterde op woensdag 13-01-2016 om 14:22:00Opmerkelijk dat de zetelrovende lange arm van Ankara zich druk maakt over het aanzien van de parlementaire democratie #kuzu reageer retweet
Die wilt een Bruin kabinet volgens mij.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:17 schreef Kaas- het volgende:
Kuzu heeft zich wel echt gewoon slecht gekleed.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:24 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]twitter:wouterdewinther twitterde op woensdag 13-01-2016 om 14:22:00Opmerkelijk dat de zetelrovende lange arm van Ankara zich druk maakt over het aanzien van de parlementaire democratie #kuzu reageer retweet
is het niet opmerkelijker dat een verslaggever van de Telegraaf zich daar blijkbaar niet druk om maakt?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:24 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]twitter:wouterdewinther twitterde op woensdag 13-01-2016 om 14:22:00Opmerkelijk dat de zetelrovende lange arm van Ankara zich druk maakt over het aanzien van de parlementaire democratie #kuzu reageer retweet
Nu het nog kan uit de kamer stappen. Lekker wachtgeld trekken, boekje schrijven zoals Tofikquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:28 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Is dit het spreekuurtje voor nietszeggende zetelrovers die na de volgende verkiezingen allemaal in de WW zitten?
Bosma is gezien het totale takenpakket natuurlijk ook helemaal niets. Hij moet iets meer doen dan zo nu en dan een debatje afhameren.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:28 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah, de enige die ik nog wel zie zitten is Bosma. De rest is 3 keer niets.
Dat stelt hij toch helemaal niet? Hij heeft alleen aanmerkingen op het persoon Kuzu.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
is het niet opmerkelijker dat een verslaggever van de Telegraaf zich daar blijkbaar niet druk om maakt?
En nog uit de kast komenquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:29 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Nu het nog kan uit de kamer stappen. Lekker wachtgeld trekken, boekje schrijven zoals Tofik
Denk dat Toorenburg het beste is. Heb dat liever dan een coalitievoorzitter.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bosma is gezien het totale takenpakket natuurlijk ook helemaal niets. Hij moet iets meer doen dan zo nu en dan een debatje afhameren.
Juffrouwtje Van Toorenburg kan zich wel uitleven zo jaquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:30 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Denk dat Toorenburg het beste is. Heb dat liever dan een coalitievoorzitter.
En over Bosma stuurt hij vooral positieve tweets. Terwijl er best opmerkingen zijn te maken bij zijn invloed op het aanzien van onze parlementaire democratie. Maar goed, van de Telegraaf mag eigenlijk ook geen kritische houding ten opzichte van de PVV verwacht worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:29 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Dat stelt hij toch helemaal niet? Hij heeft alleen aanmerkingen op het persoon Kuzu.
Dan worden de toespraken bij een vertrekkend kamerlid ook niet meer zo saai.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:31 schreef Szura het volgende:
[..]
Juffrouwtje Van Toorenburg kan zich wel uitleven zo ja
Ik zie niet veel van zijn tweets voorbij komen dus dat zou goed kunnen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En over Bosma stuurt hij vooral positieve tweets. Terwijl er best opmerkingen zijn te maken bij zijn invloed op het aanzien van onze parlementaire democratie. Maar goed, van de Telegraaf mag eigenlijk ook geen kritische houding ten opzichte van de PVV verwacht worden.
Al scoort die qua ervaring in het debatten leiden weer matig. Iets wat de vorige voorzitster danig opbrak.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:30 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Denk dat Toorenburg het beste is. Heb dat liever dan een coalitievoorzitter.
Welke democratie?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:34 schreef opreis het volgende:
Gvd, ik bedenk me net dat dit de mensen zijn die onze democratie vertegenwoordigen, geen wonder dat het zn hopeloos gaat.
Maar 6 minuten Krol.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:35 schreef Szura het volgende:
Fijn dat we nog meer van die kleine partijen 10 minuten mogen aanhoren. 10 minuten Houwers
Ik moet bij hem altijd aan Kapitein Hans Geering denken..quote:
Jammer dat ze hun plaats niet kennenquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:43 schreef rubbereend het volgende:
de afsplitsingen zijn niet zo blij met de kandidaten
als ze die kenden waren ze niet blijven vasthouden aan hun zetelquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:43 schreef Szura het volgende:
[..]
Jammer dat ze hun plaats niet kennen
ik ookquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:44 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Ik vind van Vliet nog best redelijk.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:44 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Ik vind van Vliet nog best redelijk.
Het blijft een Bisschop hequote:Op woensdag 13 januari 2016 14:48 schreef Postbus100 het volgende:
Wat een blabla. Kom eens tot je punt.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:50 schreef freaky40 het volgende:
De meest geschikte kandidaat in dit rijtje is Arib. De andere verdenk ik van niet objectief en behoorlijk partijdig te kunnen zijn.
Iedereen is partijdig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:50 schreef freaky40 het volgende:
De meest geschikte kandidaat in dit rijtje is Arib. De andere verdenk ik van niet objectief en behoorlijk partijdig te kunnen zijn.
waarschijnlijk vindt ze nog steeds dat ze niks fout heeft gedaanquote:Op woensdag 13 januari 2016 15:02 schreef Postbus100 het volgende:
Anouschka glimlacht elke keer braaf, maar dit zal voor haar wel een bijsmaak hebben.
Om het democratisch te laten lijken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:03 schreef Merode32 het volgende:
Waarom doen de partijen die een kandidaat naar voren hebben geschoven alsof ze nog moeten kiezen?
Het zou toch helemaal niet raar zijn als de vvd zegt wij kiezen voor elias omdat....... Je kunt als partij jouw spreekrecht gebruiken om je eigen kandidaat te steunen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:03 schreef Infection het volgende:
[..]
Om het democratisch te laten lijken.
Het is anoniem, en bijvoorbeeld de pvda staat niet bepaald achter Arib geloof ik. Als er 1 van de 4 er een potje van maakt dan kan dit gevolgen hebben voor de rest van de partijquote:Op woensdag 13 januari 2016 15:03 schreef Merode32 het volgende:
Waarom doen de partijen die een kandidaat naar voren hebben geschoven alsof ze nog moeten kiezen?
Als hun kandidaat in de eerste ronde afvalt zullen ze daarna toch op een ander moeten gaan stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:03 schreef Merode32 het volgende:
Ja dat begrijp ik maar bijvoorbeeld de pvda zou hun spreekrecht kunnen gebruiken om arib juist aan te prijzen en te supportenquote:Op woensdag 13 januari 2016 15:07 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Als hun kandidaat in de eerste ronde afvalt zullen ze daarna toch op een ander moeten gaan stemmen.
Elias heeft zich op persoonlijke titel kandidaat gesteld en niet als de VVD-kandidaat.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:06 schreef opreis het volgende:
[..]
Het is anoniem, en bijvoorbeeld de pvda staat niet bepaald achter Arib geloof ik. Als er 1 van de 4 er een potje van maakt dan kan dit gevolgen hebben voor de rest van de partij
De stemming is anoniem maar je kunt als fractie er wel voor kiezen om de woordvoerder een positief verhaal te laten vertellen over hun kandidaat, even los van wie op wie stemt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:06 schreef opreis het volgende:
[..]
Het is anoniem, en bijvoorbeeld de pvda staat niet bepaald achter Arib geloof ik. Als er 1 van de 4 er een potje van maakt dan kan dit gevolgen hebben voor de rest van de partij
En jij denkt dat dat serieus waar is? 100% zeker dat elias en het bestuur dit besproken hebben en elkaar steunen, anders was hij er nooit aan begonnen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:08 schreef freako het volgende:
[..]
Elias heeft zich op persoonlijke titel kandidaat gesteld en niet als de VVD-kandidaat.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:10 schreef opreis het volgende:
Moet Krol Bowie niet even feliciteren met zn nieuwe album?
het is een geheime stemming dus gekozen door de partij is niet helemaal aan de orde. ieder kamerlid kan immers nog een andere keuze maken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:15 schreef Merode32 het volgende:
Volgens frits wester is arib gekozen door de partij, vvd en d66 schijnen zelfs gezegd te hebben dat ze een pvda kanidaad willen steunen mits pvda arib terug trekt.
De pvda heeft gekozen om arib niet terug te trekken en naar voren te schuiven als kanidaat voorzitter, dan hoort daar ook een positief verhaal bij en geen quasi democratie
Ja en nee, ze is door de pvda in meerderheid gekozen om namens de pvda kanidaat voorzitter te worden, dat staat los van wat de pvda leden individueel stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:17 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
het is een geheime stemming dus gekozen door de partij is niet helemaal aan de orde. ieder kamerlid kan immers nog een andere keuze maken.
ja op die manier. zou het niet kunnen dat Arib gevraagd heeft om wat kritische vragen te stellen zodat ze met het antwoord goed uit de verf kan komen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:19 schreef Merode32 het volgende:
Ja en nee, ze is door de pvda in meerderheid gekozen om namens de pvda kanidaat voorzitter te worden, dat staat los van wat de pvda leden individueel stemmen.
Over een nepparlement?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:27 schreef Kaas- het volgende:
Lekker Kees! Eindelijk de vraag die Bosma dient te krijgen.
Kees Verhoeven (D66) aan Martin Bosma (PVV): "Vindt u dit een echt parlement? Zo ja, neemt u daarin dan afstand van uw partijleider? Zo nee, wat gaat u daar dan aan doen?"quote:
Dat was het wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Kees Verhoeven (D66) aan Martin Bosma (PVV): "Vindt u dit een echt parlement? Zo ja, neemt u daarin dan afstand van uw partijleider? Zo nee, wat gaat u daar dan aan doen?"
Zoiets, pin me niet vast op de exacte woorden.
De kandidaten komen pas in de tweede termijn aan het woord. Eerste termijn loopt nu richting het einde.quote:
quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De kandidaten komen pas in de eerste termijn van de kandidaten aan het woord. Eerste termijn kamer loopt nu richting het einde.
Misschien wel een nadeel, je kan antwoorden kopieren natuurlijkquote:Op woensdag 13 januari 2016 15:41 schreef Merode32 het volgende:
Welke voordeel heeft een kandiaat als hij als eerste mag spreken?
Ik denk dat dat eerder averechts werkt bij de andere partijen. Dan presenteer je de voorzitter nadrukkelijk als onderdeel van je partij, terwijl de voorzitter juist neutraal moet zijn. Als je als PVDA dus Arib aan gaat prijzen, verklein je juist de kans dat ze op haar stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:08 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik maar bijvoorbeeld de pvda zou hun spreekrecht kunnen gebruiken om arib juist aan te prijzen en te supporten
En ook "Als u dat vindt, waarom stelt u zich dan kandidaat".quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Kees Verhoeven (D66) aan Martin Bosma (PVV): "Vindt u dit een echt parlement? Zo ja, neemt u daarin dan afstand van uw partijleider? Zo nee, wat gaat u daar dan aan doen?"
Zoiets, pin me niet vast op de exacte woorden.
Ik bedoel omdat de voorzitters zo nadrukkelijk meld dat er geloot word, je kunt net zo goed gewoon links beginnen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:45 schreef opreis het volgende:
[..]
Misschien wel een nadeel, je kan antwoorden kopieren natuurlijk
Kan, maar loting is willekeurig. Links beginnen niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:51 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik bedoel omdat de voorzitters zo nadrukkelijk meld dat er geloot word, je kunt net zo goed gewoon links beginnen.
Willekeurig is alleen nodig indien er een voordeel aan vast zit, dat zie ik hier niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kan, maar loting is willekeurig. Links beginnen niet.
Als eerste spreken is vaak een voordeel, omdat dat beter in je hoofd blijft hangen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:53 schreef icloud het volgende:
[..]
Willekeurig is alleen nodig indien er een voordeel aan vast zit, dat zie ik hier niet.
Ik denk dat men bij verkiezingen over personen iedere schijn van partijdigheid mbt de procedure probeert te vermijden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:51 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik bedoel omdat de voorzitters zo nadrukkelijk meld dat er geloot word, je kunt net zo goed gewoon links beginnen.
Elke voorzitter zal toch op een aantal punten wel matig scoren qua onafhankelijkheid?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:38 schreef Kaas- het volgende:
16e en laatste spreker is bezig. Grappig detail trouwens dat er vanavond om 19:00 uur een plenair debat zal zijn over het stopzetten van het uitkeringsverdrag met Marokko, waarin de onafhankelijkheid van Arib ongetwijfeld weer ter sprake zal komen.
Ik wilde net zeggen, wat een kutstemquote:Op woensdag 13 januari 2016 16:20 schreef Szura het volgende:
Ik ben allergisch voor de stem van Van Toorenburg
Ik herkende die dude zo niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:30 schreef Szura het volgende:
En Voordewind is zijn scheerapparaat kwijt
Maar ze werken toch nooit, die speknekken uit Den Haag?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:25 schreef Szura het volgende:
Debat naar voren trekken, misschien als jullie als Kamer eens niet elke seconde vol plannen
Ze zal wel moeten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
Ik hoor iemand die hard haar best doet om de Kamer te overtuigen.
Toch een uitstekende mogelijkheid om mee te nemen bij de verbouwing vanaf 2020?twitter:IngeLengton twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:33:29Van Toorenburg niet happig op elektronisch stemmen, want erg duur om in te voeren reageer retweet
Ze had het ook over meenemen bij de verbouwing.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef Szura het volgende:
Toch een uitstekende mogelijkheid om mee te nemen bij de verbouwing vanaf 2020?twitter:IngeLengton twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:33:29Van Toorenburg niet happig op elektronisch stemmen, want erg duur om in te voeren reageer retweet
Ahquote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef Chai het volgende:
[..]
Ze had het ook over meenemen bij de verbouwing.
Ook van mij.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:16 schreef Infection het volgende:
Arib is wel de favoriet van de pers zeg.
twitter:JosHeymans twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:40:35Van Toorenburg vindt in haar beantwoording wel heel veel zaken "heel belangrijk". #Kamervoorzitter reageer retweet
twitter:ADnl twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:48:38Jesse Klaver heeft zich afgemeld voor de stemming voor #Kamervoorzitter. Hij is vandaag vader geworden! https://t.co/apBjAdXUOH reageer retweet
In ieder geval een linkse stem minder.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:49 schreef Houtenbeen het volgende:
De snotneus is papa gewordentwitter:ADnl twitterde op woensdag 13-01-2016 om 16:48:38Jesse Klaver heeft zich afgemeld voor de stemming voor #Kamervoorzitter. Hij is vandaag vader geworden! https://t.co/apBjAdXUOH reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |