Reconstructie van de avond: http://www.rtlnieuws.nl/b(...)-met-dascha-graafsmaquote:Afgelopen vrijdagavond tot de zaterdagochtend 28 november is mijn dochter Dascha Graafsma (17-08-1999) met drie vriendinnen uitgegaan in Hilversum naar de gelegenheid Lets Get Down (nabij het Gooiland-theater en het station, adres: Emmastraat 2). Om ongeveer 2.00 uur heeft ze de gelegenheid even verlaten ‘om te plassen’. Ze is niet meer teruggekomen.
De vriendinnen gingen zoeken en namen uiteindelijk met ons, de ouders, contact op en gingen naar de politie. Er werd gezocht en alle mogelijke diensten ingeschakeld.
Om 5.45 uur, dus veel later, heeft een trein Dascha getroffen nabij het Station Hilversum Sportpark. Dat bij uiterst koud en slecht weer. Ze droeg geen jas, die is achtergebleven in de Lets Get Down, en feitelijk niet meer dan een wit T-shirt, witte gympen en een zwarte broek. Fysiek onmogelijk om daarmee zoveel tijd buiten door te brengen met de geldende weersomstandigheden.
De grote vraag is wat er in het genoemde tijdsverloop is gebeurd. Wie haar ook kent stelt: dit kan niet waar zijn, alsof Dascha zelf het leven niet meer wilde. Naast het tijdsverloop zijn er dus de feiten van het barre weer, maar ook haar telefoon is niet meer vindbaar. In de periode is Dascha vele malen gebeld of zijn er anderzins berichten verzonden. Zij bleek of in gesprek of niet bereikbaar.
Als vader wil ik u vragen om alle mogelijke media-aandacht aan het gebeuren te geven. Met de vraag of iemand haar heeft gezien, gesproken, tijd met haar heeft doorgebracht, of alles wat er maar te bedenken is. Er klopt teveel niet, …….. Er zijn geen woorden te vinden om dit verzoek te ondersteunen, maar dat lijkt me ook niet nodig. Hoe eerder de vragen en het bericht worden uitgebracht hoe eerder er misschien mensen met informatie kunnen worden gevonden.
Het lichaam is dermate beschadigd dat directe identificatie niet meer mogelijk is. DNA-testen moeten het bewijs leveren, maar feitelijk is er geen twijfel dat het om Dascha gaat.
Dascha was een leerling van het ATC-college, had een leuke bijbaan, een fijne vriend, trouw en liefdevol 3 broers en 2 zusters. Ze woonde in Hollandsche Rading met haar ouders en nog twee broers thuis. Wie het ook gevraagd wordt, voor enig naar geestelijk lijden was en kan op geen enkele serieuze wijze een aanleiding gevonden worden. Alles kan worden nagevraagd. Zie bijvoorbeeld de berichten op de facebook-pagina’s van mij (Rene Graafsma / renegraafsma) of die van Dascha zelf (Dascha Graafsma).
De centrale vraag is: wat is er in het tijdsbestek gebeurd en wie heeft haar gezien?
De zaak wordt zeer intensief behandeld door de politie Hilversum. In hun betrokkenheid stellen wij alle vertrouwen maar het is duidelijk dat we informatie missen. Het is noodzaak, …….
Hoe dan ook, zet het bericht en de vragen svp uit met elk mogelijk mediamiddel waar u over beschikt.
Meer dan dank !!
René Graafsma
ja dat is vreemd... had eerlijk gezegd wel wat beelden verwacht, het wordt zonder meer info/bewijs wel lastig om meer duidelijkheid te krijgen. ik vrees dat er altijd vragen blijven die niet met zekerheid kunnen worden beantwoord en dat lijkt me pijnlijk voor de nabestaanden.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Al die camera's en dan over die hele 6km geen enkele beelden.
Als iedereen daar met nep-camera's werkt, dan houdt het snel op.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:31 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja dat is vreemd... had eerlijk gezegd wel wat beelden verwacht, het wordt zonder meer info/bewijs wel lastig om meer duidelijkheid te krijgen. ik vrees dat er altijd vragen blijven die niet met zekerheid kunnen worden beantwoord en dat lijkt me pijnlijk voor de nabestaanden.
als dat zo is...quote:Op woensdag 9 december 2015 13:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij die crisisopvang (1 van de 2 ) voor dak en thuislozen aan de Neuweg waar ze volgens het kaartje langsgelopen is zal toch wel een camera hangen ?quote:Op woensdag 9 december 2015 13:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als iedereen daar met nep-camera's werkt, dan houdt het snel op.
Tegenover de LGD hangt ook een camera van de politie, eigenaar heeft zijn beelden al direct ingeleverd.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:36 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Bij die crisisopvang (1 van de 2 ) voor dak en thuislozen waar ze volgens het kaartje langsgelopen is zal te wel een camera hangen ?
ik kan me niet voorstellen dat er geen beelden zijn of ze willen de inhoud niet prijs gevenquote:
Ja, ze blijven maar doorgaan. Lijkt wel tot de laatste steen boven is, of in dit geval laatste camerabeelden.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:50 schreef viseenoptie het volgende:
Tja, 16.. straal bezopen en misschien zelfs vol in de drugs.. wat gaat er door zo'n meisje heen.. Het resultaat is niet te veranderen, dus eigenlijk is het een beetje hopen dat ze zelf bezopen is geworden, en al zwalkend het spoor op is gelopen ipv door een loverboy gedrogeerd en daarna op het spoor is gegooid.
Hopelijk komt de steen boven en kan het alleen als een voorbeeld voor jongeren gezien worden, dan is dat het enige positieve aan het hele verhaal.
Rip.
... kan je daar een prima kraak zetten.quote:
Het filmen van de openbare weg is juist toegestaan.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
... kan je daar een prima kraak zetten.
Ik denk dat de beelden die er zijn (voorlopig) niet worden vrij gegeven. Als ze er al zijn, danwel als mensen ze willen afstaan. Het filmen van de openbare weg is immers niet toegestaan.
Als ik de camerabeelden had, had ik persoonlijk met die vader gemailed.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik denk dat de beelden die er zijn (voorlopig) niet worden vrij gegeven. Als ze er al zijn, danwel als mensen ze willen afstaan. Het filmen van de openbare weg is immers niet toegestaan.
Het is strafbaar, zie art. 441b Wetboek van Strafrecht.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:01 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het filmen van de openbare weg is juist toegestaan.
Dan wordt die hond ontslagen, denk ikquote:Op woensdag 9 december 2015 14:04 schreef agter het volgende:
En wat als er uiteindelijk blijkt dat er compleet geen beelden zijn van Dacha, lopend daar?
Beidenquote:Op woensdag 9 december 2015 14:05 schreef Burdie het volgende:
Maar heeft de politie nou om beelden gevraagd of alleen RTL boulevard?
quote:Op woensdag 9 december 2015 13:55 schreef just me het volgende:
[..]
ik kan me niet voorstellen dat er geen beelden zijn of ze willen de inhoud niet prijs geven
Peter R. de Vries zal wel een team ingehuurd hebben die langs de deuren met een camera zijn gegaan. Als de mensen die beelden niet bij Peter R. hebben laten zien, dan is de kans erg klein dat die ooit geopenbaard zullen worden. Een camera op je eigen grond zetten en de openbare weg filmen is gewoon toegestaan en gebeurt heel vaak.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Maar doen die het ook? Of zijn ze nep? Of staan ze niet aan?quote:Op woensdag 9 december 2015 14:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Peter R. de Vries zal wel een team ingehuurd hebben die langs de deuren met een camera zijn gegaan. Als de mensen die beelden niet bij Peter R. hebben laten zien, dan is de kans erg klein dat die ooit geopenbaard zullen worden. Een camera op je eigen grond zetten en de openbare weg filmen is gewoon toegestaan en gebeurt heel vaak.
Als ik de trein neem en het laatste kwartier naar mijn werk loop, dan kom ik er al 5 tegen die gewoon zichtbaar zijn en die (een gedeelte van) de stoep filmen.
Ah, er wordt blijkbaar onderscheid gemaakt van een vaste camera en een gewone camera. Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:04 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het is strafbaar, zie art. 441b Wetboek van Strafrecht.
Tja, dat weet je nooit hequote:Op woensdag 9 december 2015 14:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar doen die het ook? Of zijn ze nep? Of staan ze niet aan?
yep, terwijl de kwaliteit van de achtertuin/voordeur camera's vaak 10 x beter is bij opsporing verzocht.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:10 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ah, er wordt blijkbaar onderscheid gemaakt van een vaste camera en een gewone camera. Dat wist ik niet.
Tenzij je er een bordje bij hangt.
Trouwens ook als je de camera meer als overzicht gebruikt en mensen niet herkenbaar zijn.
Nu snap ik waarom al die beelden in Opsporing Verzocht zo'n slechte kwaliteit zijn. xD
Dit.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe zo'n camera is ingesteld.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:25 schreef Obvious5555 het volgende:
Ik heb er 0 verstand van, maar hoelang blijven beelden bewaard? Wordt daar na een dag of een week niet overheen iets opgeslagen?
Typisch Nederland. Waarom goedkoop als het ook duur kan. En onze overheid maar bezuinigen op de kruimels....quote:Op dinsdag 8 december 2015 21:51 schreef Razor21 het volgende:
[..]
In Nederland is een dergelijke test rond de 1000 euro.
Ik zat te denken, misschien hadden ze buiten wel een fles drank verstopt en gingen ze daar om de beurt uit drinken ('plassen'). Dan is ze later misschien met die fles drank gaan rondlopen (om welke reden dan ook).quote:Op woensdag 9 december 2015 14:27 schreef RapaNui het volgende:
Volgens FvdG gaat het om niet-exotische drugs, die misschien wel al in de middag zouden kunnen zijn gebruikt.
Ook houdt hij er rekening mee dat Dascha mogelijk NA het verlaten van LGD, heel veel heeft gedronken. Op welk tijdstip de drank en drugs in haar lichaam terecht zijn gekomen, is op basis van de bloedwaarden niet te zeggen. Wel zouden omstanders in het café haar stomdronken hebben gezien (en er wordt niet ingegrepen???)
http://www.msn.com/nl-nl/(...)O&ocid=mailsignoutmd
Kan in mijn buurt en omgeving ook gerust 6km lopen zonder dat ik een camera tegen kom. Natuurlijk weet ik niet of er nog ergens verborgen een camera geplaatst is achter een raam van een woning maar Nederland is niet heel erg cameradicht buiten winkelcentra of openbare plekken.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
dat ligt aan de kwaliteit van de beelden (compressie, eventueel geluid wat meer ruimte kost en de resolutie van de beelden) en natuurlijk van de opslag die ze tot hun beschikking hebbenquote:Op woensdag 9 december 2015 14:25 schreef Obvious5555 het volgende:
Ik heb er 0 verstand van, maar hoelang blijven beelden bewaard? Wordt daar na een dag of een week niet overheen iets opgeslagen?
Ja, klopt.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:31 schreef Ericr het volgende:
[..]
Kan in mijn buurt en omgeving ook gerust 6km lopen zonder dat ik een camera tegen kom. Natuurlijk weet ik niet of er nog ergens verborgen een camera geplaatst is achter een raam van een woning maar Nederland is niet heel erg cameradicht buiten winkelcentra of openbare plekken.
Als ik rond mijn werk een ommetje maak zou ik daarentegen binnen 500 meter waarschijnlijk meer dan 10 keer op camera gevat zijn. Weet op voorhand er nu al zeker 10 te vinden maar er zullen nog legio andere bedrijven en ministeries zijn waar camera's hangen.
Het is maar waar je gaat ronddwalen.
Camera's op scholen zijn doorgaans niet gericht op de openbare weg. Bovendien worden beelden überhaupt alleen opgeslagen als er iets aan de hand is. Camera's kunnen dan wel aanstaan, maar iets opnemen doen ze meestal niet. Camera's op scholen zijn dan ook eerder een toezicht middel, dan een opsporingsmiddel. (Behalve een aantal camera's die toegangsdeuren in de gaten houden.)quote:Op woensdag 9 december 2015 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, klopt.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat er van haar geen beelden zijn in het centrum van Hilversum.
Zo is zij bijvoorbeeld langs haar school gelopen. Mijn oude school had 4 camera's en ik geloof dat 'ie altijd aanstonden. Eentje was op het centrale plein gericht, een ander op het fietsenhok, een derde op de achteringang en de laatste op de hoofdingang.
Bij haar school moeten ook wel camera's gehangen hebben die haar op beeld hebben. Dat ze die alleen niet delen met Peter R. is dan tevens begrijpelijk. Die zullen zeker met het OM gedeeld worden als die daar naar vragen.
Volgens mij is ze die nacht niet bij haar school geweestquote:Op woensdag 9 december 2015 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, klopt.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat er van haar geen beelden zijn in het centrum van Hilversum.
Zo is zij bijvoorbeeld langs haar school gelopen. Mijn oude school had 4 camera's en ik geloof dat 'ie altijd aanstonden. Eentje was op het centrale plein gericht, een ander op het fietsenhok, een derde op de achteringang en de laatste op de hoofdingang.
Bij haar school moeten ook wel camera's gehangen hebben die haar op beeld hebben. Dat ze die alleen niet delen met Peter R. is dan tevens begrijpelijk. Die zullen zeker met het OM gedeeld worden als die daar naar vragen.
Snuifje coke en ze is weer op de been.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:09 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoe herken je een dronken 16-jarige?
Die liggen toch lam en laveloos in een hoekje, vaak met de nodige kotspartijen?
D'r is juist geen bal mee te beginnen en antwoord komt er ook niet uit.
Als je ze op een stoel zet, flikkeren ze er binnen no time weer vanaf. En dat moet dan nog 6 kilometer gaan lopen?
Die tape zal wel bij de politie liggen, voor onderzoek. Resultaten daarvan komen ws pas over een paar maanden.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:34 schreef Physsic het volgende:
Maar volgens zo'n document van de gemeente is er een camera recht op de ingang van LGD gericht.
Is daar niks op te zien?
(Of misschien hangt die er ondertussen niet meer)
Serieus? Zijn ze dan ook weer van dat gekots af?quote:Op woensdag 9 december 2015 15:11 schreef agter het volgende:
[..]
Snuifje coke en ze is weer op de been.
Ik had verwacht dat je haar route inmiddels wel kende....quote:Op woensdag 9 december 2015 15:04 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Volgens mij is ze die nacht niet bij haar school geweest
quote:'Dascha was dronken, café moet dat gezien hebben'
Door: Ivar Penris & Victor Schildkamp 8-12-15 - 22:14
Dascha Graafsma was stomdronken toen ze 1,5 week geleden onder een trein terechtkwam. Daarvoor had het meisje met vriendinnen een café bezocht. Toxicoloog Frank van de Goot stelt dat het anderen in het café niet kan zijn ontgaan dat Dascha zwaar onder invloed is geweest.
Gezien de hoeveelheid alcohol die ze om 06.00 uur 's morgens nog in haar lichaam had, 4 uur nadat ze de horecagelegenheid in het centrum van Hilversum had verlaten en onder een trein kwam, moet ze in de uren daarvoor nog veel méér alcohol in haar lijf gehad hebben. Dat zegt Van de Goot, die Dascha's lichaam onderzocht. ,,Ze moet zwaar onder invloed zijn geweest. Dat moet in het café zichtbaar geweest zijn.''
Eigenaar Dennis Jan Drieënhuizen van Let's Get Down zegt dat hij pas over Graafsma hoorde toen 'een vriendin van haar kwam vertellen dat ze zoek was'. ,,Daarna zijn we gaan zoeken.''
Camerabeelden
Drieënhuizen zegt dat er die avond honderden jongeren aan het feesten waren. Voor zover hij en zijn personeel hebben gezien, is niemand 'out' gegaan van drank of drugs. ,,We hebben camerabeelden van de dansvloer en van de ingang. Ik heb ze meteen, ongezien, aan de politie gegeven. Niemand kan zeggen dat ermee is gerommeld. Ik heb niets te verbergen.''
De route die Dascha volgens speurhond Pebble heeft gelopen enkele uren voor haar dood © Stichting Signi.
Grote vraag is: heeft ze die zelf genomen of zijn ze haar toegediend?
Toxicoloog Frank de Goot over de gevonden drugs in het lichaam van Dascha
Volgens misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die namens de familie van het meisje de laatste uren van Dascha probeert te reconstrueren omdat de ouders niet geloven dat hun dochter zelfmoord pleegde, staat vast dat Dascha vrijwillig alcohol gedronken heeft. ,,Samen met de vriendinnen proberen we nu te achterhalen wat er precies gebeurd is.''
Door het spoor van Dascha te volgen nadat ze om 02.00 uur de discotheek verliet, trekken De Vries en de begeleiders van de speurhonden van Signi de voorzichtige conclusie dat Dascha op een bepaald moment besloot door te lopen naar huis in Hollandsche Rading. Nadat ze Let's Get Down verliet, zwierf ze eerst door het centrum van Hilversum, onder meer langs haar school, om vervolgens in een rechte lijn over de Utrechtseweg richting Hollandsche Rading te lopen. ,,Maar we vinden het vreemd dat ze op een gegeven moment toch die weg verlaten heeft en langs het spoor is gaan lopen,'' zegt Esther Neerbos van Signi.
Drugs
In het lichaam van Dascha werden ook sporen van drugs gevonden. ,,Drugs die we helaas vaker zien bij jongeren in het uitgaansleven,'' zegt Van de Goot. ,,Grote vraag is: heeft ze die zelf genomen of zijn ze haar toegediend? Als dat laatste zo is, kan dat er in combinatie met die hoeveelheid drank zéker toe leiden dat je als een zombie gaat rondlopen. Zonder meer zeggen dat ze bewust voor zelfdoding heeft gekozen, is véél te voorbarig.''
De politie neemt de bevindingen van toxicoloog Van de Goot voor kennisgeving aan. ,,We doen ons eigen onderzoek, het Nederlands Forensisch Instituut komt mogelijk volgende week met bevindingen,'' zegt woordvoerder Bernard Jens. ,,De zelfdoding staat vast, voor de familie zoeken we uit wat er aan vooraf is gegaan.''
Geruchten dat er jongeren zijn gedrogeerd tijdens het feest waar Dascha Graafsma was, blijven hardnekkig. Café-eigenaar Drieënhuizen stelt in reactie daarop dat onmogelijk is uit te sluiten dat iemand drugs mee smokkelt. Hij zegt dat hij en zijn personeel dat de bewuste avond niet hebben gemerkt.
Hou eens op.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:25 schreef Leandra het volgende:
Ik had verwacht dat je haar route inmiddels wel kende....
Volgens het kaartje in de OP niet, straatje ernaastquote:Op woensdag 9 december 2015 15:04 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Volgens mij is ze die nacht niet bij haar school geweest
Ophouden met stoken en anders naar FB, zie kaartje OP staat er duidelijk in. Graag on topic blijven.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet er geen nonsens beweerd worden....
niks zwalken, niks gegooid op spoor.quote:Op woensdag 9 december 2015 13:50 schreef viseenoptie het volgende:
. Het resultaat is niet te veranderen, dus eigenlijk is het een beetje hopen dat ze zelf bezopen is geworden, en al zwalkend het spoor op is gelopen ipv door een loverboy gedrogeerd en daarna op het spoor is gegooid.
Inderdaad, kan ook in de OP. Blijft ook maar terugkomen, daarnaast heeft de machinist niemand anders gezien op/nabij het spoor.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
niks zwalken, niks gegooid op spoor.
Ze stond op het spoor, recht op en met handen in de zij.
Oh zei de machinist dat? (zal vast in het topic staan).. hmm ja wellicht waren er dan andere zaken waarvan niemand iets afwist.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
niks zwalken, niks gegooid op spoor.
Ze stond op het spoor, recht op en met handen in de zij.
ja, en ze reageerde ook niet op hard getoeter.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:37 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Oh zei de machinist dat? (zal vast in het topic staan).. hmm ja wellicht waren er dan andere zaken waarvan niemand iets afwist.
Hopelijk had ze een old-skool dagboek, niet leuk om te lezen, maar daar staat wellicht iets in waar ze mee zat.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja, en ze reageerde ook niet op hard getoeter.
Als ze met haar dronken hoofd op het spoor gestaan heeft omdat ze door de drugs dacht dat de trein wel even voor haar zou stoppen op een overgang dan zat ze waarschijnlijk nergens mee.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:05 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Hopelijk had ze een old-skool dagboek, niet leuk om te lezen, maar daar staat wellicht iets in waar ze mee zat.
Als....quote:Op woensdag 9 december 2015 16:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze met haar dronken hoofd op het spoor gestaan heeft omdat ze door de drugs dacht dat de trein wel even voor haar zou stoppen op een overgang dan zat ze waarschijnlijk nergens mee.
Dan zou alleen het overmatige alcoholgebruik nog een reden kunnen zijn om te denken dat ze ergens mee zat, maar dat kan ook gewoon typisch 16-jarig meeloopgedrag zijn geweest.
Ze had een promillage waar je niet mee mocht autorijden.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze stond stomdronken en met drugs in haar lijf op het spoor.... dat staat inmiddels wel vast.
Dat zegt Peter R de Vries, de patholoog anatoom had het eerder "stomdronken" genoemd.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:20 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Ze had een promillage waar je niet mee mocht autorijden.
Dat. En de pathaloog zou verkeerd geciteerd zijn. Eigenlijk weten we nog niets.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zegt Peter R de Vries, de patholoog anatoom had het eerder "stomdronken" genoemd.
Nou kan het best zijn dat Peter R de Vries bij bepaalde promillages alleen maar in "wel of niet aan het verkeer mogen deelnemen" denkt en de patholoog anatoom datzelfde promillage bij een 16-jarige anders inschat dan Peter R dat doet.....
Hij is niet eens geciteerd, d.w.z. nergens is hij letterlijk aangehaald als zou hij het woord 'stomdronken' in de mond hebben genomen. Wel 'zwaar onder invloed'.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:25 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Dat. En de pathaloog zou verkeerd geciteerd zijn. Eigenlijk weten we nog niets.
stel, als je een depressie hebt en je gebruikt alcohol en drugs om je minder kut te voelen. Is het dan de schuld van die middelen als je op gegeven moment er toch een einde aan maakt?quote:Op woensdag 9 december 2015 16:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze met haar dronken hoofd op het spoor gestaan heeft omdat ze door de drugs dacht dat de trein wel even voor haar zou stoppen op een overgang dan zat ze waarschijnlijk nergens mee.
Dan zou alleen het overmatige alcoholgebruik nog een reden kunnen zijn om te denken dat ze ergens mee zat, maar dat kan ook gewoon typisch 16-jarig meeloopgedrag zijn geweest.
Dat is alles vanaf 3 drankjes...we weten eigenlijk gewoon niets.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:20 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Niet bekendquote:Op woensdag 9 december 2015 16:40 schreef Physsic het volgende:
Hoe waren ze daar eigenlijk? Met de fiets?
Het ligt toch wel wat genuanceerder, aangezien je lichaam 0,1 promille per uur afbreekt. Of ze moet tijdens haar dwaaltocht hebben doorgedronken.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:33 schreef agter het volgende:
[..]
Dat is alles vanaf 3 drankjes...we weten eigenlijk gewoon niets.
Inderdaad, stomdronken is een aanname.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:20 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Forensisch patholoog Frank van de Goot zei vandaag tegen verschillende media dat er bij Dascha veel alcohol in het bloed is gevonden. De term "stomdronken" komt niet van hem, zei Van de Goot tegen de NOS. Hij zei wel dat haar bloed een hoog promillage alcohol bevatte en ook sporen van drugs.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:25 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Dat. En de pathaloog zou verkeerd geciteerd zijn. Eigenlijk weten we nog niets.
Ja, een hondquote:Op woensdag 9 december 2015 16:46 schreef agter het volgende:
Die route die ze gelopen zou hebben, dat is gebaseerd op 1 hond?
ze was blijkbaar toch in staat om een flink stuk te lopenquote:Op woensdag 9 december 2015 16:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, stomdronken is een aanname.
Dat rondlopen tussen kroeg en wijk eronder bevat nog enige logica, wat ze nu moest in die Rozenstraat?quote:Op woensdag 9 december 2015 17:14 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ze was blijkbaar toch in staat om een flink stuk te lopen
van twitter > https://www.google.nl/map(...)840c6a26d836!1m0!3e2
ook zie je op het kaartje dat ze niet vlak langs haar school liep (volgens het kaartje )
[ afbeelding ]
daar zat ik ook al naar te kijken, dat blokje om bij de rozenstraat.quote:Op woensdag 9 december 2015 17:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat rondlopen tussen kroeg en wijk eronder bevat nog enige logica, wat ze nu moest in die Rozenstraat?
Opmerkelijk is wel dat ze de laan van Heelmeesters niet noemen, wel intekenen op de in de uitzending getoonde kaart gisteren terwijl ze deze blijkbaar wel uitgelopen heeft en de Zeshoven maar een klein stukje.
quote:Op woensdag 9 december 2015 16:21 schreef RapaNui het volgende:
Voorbeeld:
Okee, hij doet het zelf, maar anderen hebben hem ertoe gedreven, door hem drugs toe te dienen
Geen idee of ze dat stuk wat ze gelopen heeft kende, juist dat ronddolen vind ik zo'n opmerkelijke woordkeuze. Ze liep blokjes om en geen stukjes straat en weer terug.quote:Op woensdag 9 december 2015 17:34 schreef Marrije het volgende:
[..]
daar zat ik ook al naar te kijken, dat blokje om bij de rozenstraat.
En ze kende dat gebied, ook onder invloed dus, nog erg goed. Dat stukje bij de zandweg bijvoorbeeld, die is ze niet helemaal uit gelopen maar de laatste mogelijkheid naar rechts gepakt om 'langs' het spoor te lopen. In dat stuk is ze niet aan het ronddwalen gewees. Hoe goed is het daar eigenlijk verlicht? Hoeveel zie je daar snachts, lukt dat zonder het licht van je telefoon?
Dat "stukje langs het spoor" loopt parallel aan het spoor en dat is een fietspadquote:Op woensdag 9 december 2015 17:34 schreef Marrije het volgende:
[..]
En ze kende dat gebied, ook onder invloed dus, nog erg goed. Dat stukje bij de zandweg bijvoorbeeld, die is ze niet helemaal uit gelopen maar de laatste mogelijkheid naar rechts gepakt om 'langs' het spoor te lopen. In dat stuk is ze niet aan het ronddwalen gewees. Hoe goed is het daar eigenlijk verlicht? Hoeveel zie je daar snachts, lukt dat zonder het licht van je telefoon?
Die reactie van jou ook, ik snap wel wat ze bedoeld.quote:
ik snap niet wat ze bedoeld, als iemand drugs of wat dan ook pakt is zijn eigen verantwoordelijkheid en totaal niet van degene met wie die dat doet..quote:Op woensdag 9 december 2015 18:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die reactie van jou ook, ik snap wel wat ze bedoeld.
Groepsdruk, stoerdoenerij maken ook dat je over je eigen grenzen heengaat, onder invloed kan dat ook gebeuren. Er achteraf is dan vaak best .....
Daarnaast vind ik dat wij, men en zij niet in de positie zijn om te oordelen. Überhaupt het feit dat er met een "schuldvraag" hier wordt geschermd. Naar de ouders, medewerkers van de kroeg en de mogelijke leveranciers van drugs toe.
Ouders willen weten wat er in de laatste uren is gebeurt en hoe een vrolijk meisje binnen een paar uur dood onder een trein ligt.
En dat is hun goed recht, gelukkig krijgen ze daar hulp bij. Trek je lering uit het verhaal en zorgt dat het jezelf of naasten niet overkomt.
Liggen die volkstuinen tussen het fietspad en het spoor in?quote:Op woensdag 9 december 2015 17:59 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Dat "stukje langs het spoor" loopt parallel aan het spoor en dat is een fietspad
Lambert Veenspad meen ik
ik doelde op de zandweg, dat ze die blijkbaar kende. Want daar loopt ze niet door, maar neemt de laatste mogelijkheid naar rechts.quote:Op woensdag 9 december 2015 17:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geen idee of ze dat stuk wat ze gelopen heeft kende, juist dat ronddolen vind ik zo'n opmerkelijke woordkeuze. Ze liep blokjes om en geen stukjes straat en weer terug.
Er staat toedienen, das niet helemaal vrijwillig wel?quote:Op woensdag 9 december 2015 18:09 schreef boik het volgende:
[..]
ik snap niet wat ze bedoeld, als iemand drugs of wat dan ook pakt is zijn eigen verantwoordelijkheid en totaal niet van degene met wie die dat doet..
kiezen ze allemaal zelf voor, als ik samen met wa vrienden iets pak en ik word doodziek kan ik hun er moeilijk de schuld van geven niet?
Volgens dat kaartje, volgens de hondenmevrouw was ze gewoon doorgelopen tot ze niet verder kon.quote:Op woensdag 9 december 2015 17:34 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat zie je alleen op de kaart in Google Maps, maar daar kun je alleen maar wegen en paden aangeven.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:09 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik doelde op de zandweg, dat ze die blijkbaar kende. Want daar loopt ze niet door, maar neemt de laatste mogelijkheid naar rechts.
ik zou datgene dat ik gequote heb iets beter lezenquote:Op woensdag 9 december 2015 18:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Er staat toedienen, das niet helemaal vrijwillig wel?
Klopt, in google maps kun je niet zeggen "FY, ik ga off-roaden"quote:Op woensdag 9 december 2015 18:12 schreef victorinox het volgende:
[..]
Dat zie je alleen op de kaart in Google Maps, maar daar kun je alleen maar wegen en paden aangeven.
Op het kaartje in de OP zie je dat ze wel degelijk tegen het hek van het spoor is gelopen en toen pas rechtsaf gegaan is.
Welke twitteraccount is de bron van dat kaartje?quote:Op woensdag 9 december 2015 17:14 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ook zie je op het kaartje dat ze niet vlak langs haar school liep (volgens het kaartje )
[ afbeelding ]
er liggen volkstuintjes aan het einde van de Zandweg bij het spoorquote:Op woensdag 9 december 2015 18:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Liggen die volkstuinen tussen het fietspad en het spoor in?
ah ja, dat kaartje in de op laat inderdaad wat anders zien, zie ik nu.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens dat kaartje, volgens de hondenmevrouw was ze gewoon doorgelopen tot ze niet verder kon.
Dat ze ergens een rondje gelopen heeft wil overigens niet zeggen dat ze dat gebied (erg) goed kende...
Ik ben ook benieuwd welke twitteraccount de bron van dat kaartje is.
Ah, ik ging er vanuit dat het goed kennen (ook) over de Rozenstraat ging.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:18 schreef Marrije het volgende:
[..]
ah ja, dat kaartje in de op laat inderdaad wat anders zien, zie ik nu.
Ik blijf het raar vinden trouwens, is daar verlichting? Op die zandweg? Kun je daar snachts makkelijk, onder invloed, dat pad volgen?
Dat laatste van wat je zegt heb ik ook niet gezegd trouwens. Dat was gericht op die zandweg.
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:18 schreef Marrije het volgende:
[..]
ah ja, dat kaartje in de op laat inderdaad wat anders zien, zie ik nu.
Ik blijf het raar vinden trouwens, is daar verlichting? Op die zandweg? Kun je daar snachts makkelijk, onder invloed, dat pad volgen?
Dat laatste van wat je zegt heb ik ook niet gezegd trouwens. Dat was gericht op die zandweg.
ik krijg streetview er niet bij te zien als ik op zandweg hilversum google, maar ik zit mobiel, misschien ligt het daaraan .quote:Op woensdag 9 december 2015 18:27 schreef Physsic het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
Met Google Streetview kan je een beetje die straat inkijken.
Dan zal dat grotendeels afhankelijk zijn geweest van de zichtbaarheid van de maan (gunstig) en de bewolking (niet gunstig).quote:Op woensdag 9 december 2015 18:27 schreef Physsic het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
Met Google Streetview kan je een beetje die straat inkijken.
Je moet de Utrechtseweg op dat punt hebben (#91).quote:Op woensdag 9 december 2015 18:42 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik krijg streetview er niet bij te zien als ik op zandweg hilversum google, maar ik zit mobiel, misschien ligt het daaraan .
dank je.quote:Op woensdag 9 december 2015 18:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet de Utrechtseweg op dat punt hebben (#91).
De zandweg zelf staat niet op streetview, daar kan/mag die googleauto niet komen
@pat19674quote:Op woensdag 9 december 2015 18:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welke twitteraccount is de bron van dat kaartje?
Ja, gelukkig is de boel wat rechtgezet.quote:Op woensdag 9 december 2015 19:09 schreef ootjekatootje het volgende:
Geringe hoeveelheid alcohol volgens RTL boulevard.
Krant krijgt er flink van langs.
Lijkt dus een beetje op je eigen postgeschiedenis?quote:Op woensdag 9 december 2015 19:11 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
@pat19674
Een account met alleen posts over dit onderwerp. Eerder obsessief dan betrouwbaar, net zoiets als hier dus
Thnx, dat valt dan ook weer te plaatsen.quote:Op woensdag 9 december 2015 19:11 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
@pat19674
Een account met alleen posts over dit onderwerp. Eerder obsessief dan betrouwbaar, net zoiets als hier dus
Lol, ik dacht eigenlijk: kijken wie zich aangesproken voelt, maar hij kwam recht in mijn gezicht terugquote:Op woensdag 9 december 2015 19:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Lijkt dus een beetje op je eigen postgeschiedenis?
te mooi om niet te posten al was die wel wat flauwquote:Op woensdag 9 december 2015 19:40 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Lol, ik dacht eigenlijk: kijken wie zich aangesproken voelt, maar hij kwam recht in mijn gezicht terug
Ik denk over het algemeen dat drank meer wordt gebruikt om moed in te drinken om daadwerkelijk de daad te verrichten. Structureel drankgebruik beďnvloed natuurlijk je state of mind, zeker ook doordat er vaak een reden voor is.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:29 schreef warp995 het volgende:
'Kan drankgebruik leiden tot zelfmoord?
Bij een op drie zelfmoordpogingen is alcohol in het spel, blijkt uit gegevens van 113-online, het aanspreekpunt van mensen met suďcidale gedachten. Dat is geen grote verrassing: drank versterkt de emoties, en dus ook depressieve gevoelens.'
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)l-met-het-puberbrein
Misschien liep ze al langer met de gedachtes rond om zelfmoord te plegen maar kon ze het niet nuchter en met wat drank en drugs op dus wel.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:54 schreef danos het volgende:
[..]
Ik denk over het algemeen dat drank meer wordt gebruikt om moed in te drinken om daadwerkelijk de daad te verrichten. Structureel drankgebruik beďnvloed natuurlijk je state of mind, zeker ook doordat er vaak een reden voor is.
Maar dat een avondje doorzakken je tot zelfmoord aan zet lijkt me uitgesloten.
mij ook, dan was er elk weekend een golf van suicides van heb ik jou daar.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:54 schreef danos het volgende:
[..]
Ik denk over het algemeen dat drank meer wordt gebruikt om moed in te drinken om daadwerkelijk de daad te verrichten. Structureel drankgebruik beďnvloed natuurlijk je state of mind, zeker ook doordat er vaak een reden voor is.
Maar dat een avondje doorzakken je tot zelfmoord aan zet lijkt me uitgesloten.
Nee hoeft niet want niet iedereen loopt misschien met zelfmoord gedachtes over straatquote:Op woensdag 9 december 2015 21:01 schreef computergirl het volgende:
[..]
mij ook, dan was er elk weekend een golf van suicides van heb ik jou daar.
En zoals ik al eerder schreef, veel mensen met psych. problemen gebruiken drank/drugs om klachten te onderdrukken
Ja maar die quote uit het artikel insinueert dat drank emoties versterkt en dus ook depressieve gevoelens. Kan waar zijn maar ik geloof niet zozeer dat drank an sich aanzet tot suicide. Of ik interpreteer die quote verkeerd..quote:Op woensdag 9 december 2015 21:02 schreef warp995 het volgende:
[..]
Nee hoeft niet want niet iedereen loopt misschien met zelfmoord gedachtes over straat
Stel je bent depressief en je durft geen zelfmoord te plegen, met wat drank op heb je wellicht die moed dan wel of worden je depressieve gedachtes nog meer versterkt, wie weet helemaal als je 5 kilometen alleen in de koud loopt.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:06 schreef danos het volgende:
[..]
Ja maar die quote uit het artikel insinueert dat drank emoties versterkt en dus ook depressieve gevoelens. Kan waar zijn maar ik geloof niet zozeer dat drank an sich aanzet tot suicide. Of ik interpreteer die quote verkeerd..
De kennelijke zelfmoord van Dascha geeft aan dat bovenstaande vraag dus met een volmondig JA beantwoord moet worden.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:29 schreef warp995 het volgende:
'Kan drankgebruik leiden tot zelfmoord?
Bij een op drie zelfmoordpogingen is alcohol in het spel, blijkt uit gegevens van 113-online, het aanspreekpunt van mensen met suďcidale gedachten. Dat is geen grote verrassing: drank versterkt de emoties, en dus ook depressieve gevoelens.'
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)l-met-het-puberbrein
Scherp!quote:Op woensdag 9 december 2015 21:11 schreef Squadra-macaroni het volgende:
Als uit het kaartje blijkt dat ze wel langs school zou zijn gelopen, heb ik eigenlijk over 1 feit nog twijfel, en dat is de route.
Ik vind het niet gek dat overal sporen van haar worden gevonden in de omgeving, ze bracht daar dagelijks een tijd door. Om dan na een week, op basis van een schoen en een badjas, een (dolende) route uit te stippelen is volgens mij niet erg betrouwbaar. Vooral niet omdat ze vervolgens linea recta naar het spoor loopt.
NEE dat weten we echt nietquote:Op woensdag 9 december 2015 21:11 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
De kennelijke zelfmoord van Dascha geeft aan dat bovenstaande vraag dus met een volmondig JA beantwoord moet worden.
Daar zijn ze mee bezig, stond een aantal weken geleden wat over in de krant, Ook om de machinisten te ontzien/ondersteunen.quote:Op woensdag 9 december 2015 20:59 schreef danos het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag, niet dat ik interesse heb maar voor het onderzoek, hebben treinen geen camera op de neus incl nightview? Zo niet, waarom hebben ze dat nog niet?
Op basis van de volgende gegevens wel:quote:
er gebeuren vaker zelfmoorden door mensen die geen signalen geven. Dus nee.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:15 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Op basis van de volgende gegevens wel:
1. Vooraf geen signalen van zelfmoordneiging.
2. Drankgebruik feitelijk vastgesteld.
3. Zelfmoord vastgesteld door verslag machinist.
Ergo: JA.
Ok, je bent het dus eens met punt 2 en 3.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:18 schreef computergirl het volgende:
[..]
er gebeuren vaker zelfmoorden door mensen die geen signalen geven. Dus nee.
quote:Op woensdag 9 december 2015 21:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ok, je bent het dus eens met punt 2 en 3.
Alleen twijfel je nog aan 1. Dat kan. Het meisje ken ik zelf niet, maar ik meen dat haar ouders er 100% van overtuigd waren dat ze geen zelfmoordneigingen had. En haar vriendinnen ook niet. En verder niemand anders in haar omgeving. Ook geen dagboek. En ze was ook niet lelijk.
Dus schat ik de kans op een nuchtere zelfmoordwens in op nihil.
Nadat de trein eroverheen is gegaan wel jaquote:Op woensdag 9 december 2015 21:22 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ok, misschien wat bot van me. Maar vaak zijn die zelfmoordtypetjes van de lelijke eendjes.
niet omdat jij het opschrijft hoor, gewoon omdat dat *wel* feiten zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ok, je bent het dus eens met punt 2 en 3.
Eens. Dat zijn feiten.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:24 schreef computergirl het volgende:
[..]
niet omdat jij het opschrijft hoor, gewoon omdat dat *wel* feiten zijn.
Dat is ook in andere tijd dan nu denk ik. Ik schat dat jouw ouders een kroeg en een dancing tussen 1970-2000 hadden, klopt dat?quote:Op woensdag 9 december 2015 21:07 schreef A_Fortiori het volgende:
Mijn ouders hadden een kroeg en een dancing. De minimumleeftijd voor de dancing was minimaal 19 jaar. Regelmatig vroeg ik mijn ouders, als puber, waarom die hoge leeftijdsgrens? Omdat een paar jaar ouder wel iets uitmaakt, zei mijn vader altijd.
Toen de dancing van eigenaar wisselde en de leeftijd naar vanaf 16 jaar intrad, heb ik heel veel dronken pubers gezien. Toen begreep ik precies weer waarom mijn ouders daarover nagedacht hadden.
Dat was echt een totaal andere situatie. (en ook op een hele andere plek, hij is op het talud langs de A27 bij Hollandsche Rading vermoord.) Jelle liep daar niet toevallig rond, hij was geen willekeurig slachtoffer. Hij kende zijn moordenaar en is daar heen gebracht om vermoord te worden. Compleet andere situatie die ook niks zegt over de veiligheid van die locatie, dus waarom je dat aanhaalt is mij echt een raadsel..quote:Op woensdag 9 december 2015 18:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Jelle de Baat (19) is vermoord op dat pad, stukje zuidelijker nabij de homo-ontmoetingsplek
Zou daar toch niet zo graag alleen lopen midden in de nacht.
Ik schat in ergens tussen 1950 en 2010.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:41 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat is ook in andere tijd dan nu denk ik. Ik schat dat jouw ouders een kroeg en een dancing tussen 1970-2000 hadden, klopt dat?
Omdat iemand anders claimde dat het stukje tussen het Zandpad en de Maartensdijkseweg het Lambert Veenspad was, en als je op het Lambert Veenspad zoekt komt de moord op Jelle de Baat als eerste boven.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:43 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat was echt een totaal andere situatie. (en ook op een hele andere plek, hij is op het talud langs de A27 bij Hollandsche Rading vermoord.) Jelle liep daar niet toevallig rond, hij was geen willekeurig slachtoffer. Hij kende zijn moordenaar en is daar heen gebracht om vermoord te worden. Compleet andere situatie die ook niks zegt over de veiligheid van die locatie, dus waarom je dat aanhaalt is mij echt een raadsel..
Zoiets bedoel ik, agter. Maar hier in mijn woonplaats kende vroeger tussen 1979-1982 een zeer roerige tijd met veel gevechten van kroegbezoekers, dronkenlappen tegen de politie en de gemeente waaronder de kroegen altijd op zaterdagnacht om 00.30 uur de deuren moet sluiten. Dat was ook niet goed te praten zeker. Maar In die tijd moet je 18 zijn om te gaan stappen naar een kroeg of een disco, waar nu in deze tijd heel veel jonge mensen vanaf 16 in het weekenden gaan stappen.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:49 schreef agter het volgende:
[..]
Ik schat in ergens tussen 1950 en 2010.
Als je iemand in koele bloede afschiet, dan kies je niet een locatie waar de kans groot is dat je ontdekt wordt. Daarmee geef ik aan dat dat ook geen locatie is om als 16 jarig meisje alleen rond te wandelen.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:43 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dat was echt een totaal andere situatie. (en ook op een hele andere plek, hij is op het talud langs de A27 bij Hollandsche Rading vermoord.) Jelle liep daar niet toevallig rond, hij was geen willekeurig slachtoffer. Hij kende zijn moordenaar en is daar heen gebracht om vermoord te worden. Compleet andere situatie die ook niks zegt over de veiligheid van die locatie, dus waarom je dat aanhaalt is mij echt een raadsel..
ze liep er ook duidelijk niet voor de mooie natuur, midden in de nachtquote:Op woensdag 9 december 2015 21:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als je iemand in koele bloede afschiet, dan kies je niet een locatie waar de kans groot is dat je ontdekt wordt. Daarmee geef ik aan dat dat ook geen locatie is om als 16 jarig meisje alleen rond te wandelen.
Waarom geef je antwoord voor mij? Dat kan ik heel goed zelf, dus liever niet.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat iemand anders claimde dat het stukje tussen het Zandpad en de Maartensdijkseweg het Lambert Veenspad was, en als je op het Lambert Veenspad zoekt komt de moord op Jelle de Baat als eerste boven.
Ik vind het maar een spooky stuk.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
ze liep er ook duidelijk niet voor de mooie natuur, midden in de nacht
Je geeft alleen geen antwoord, want het is een compleet andere locatie.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom geef je antwoord voor mij? Dat kan ik heel goed zelf, dus liever niet.
Ik bedoel nou juist dat de lage leeftijdsgrens alleen gekozen wordt, voor meer omzet. Als je voor een hogere leeftijd kiest, dan gaat het meer om de sfeer van het publiek en die willen juist niet te veel pubers er bij. Voor deze variant kan elke eigenaar kiezen, maar meestal denken de meeste uitbaters aan zo snel mogelijk veel geld verdienen. En dat kan ook anno 2015.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:41 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat is ook in andere tijd dan nu denk ik. Ik schat dat jouw ouders een kroeg en een dancing tussen 1970-2000 hadden, klopt dat?
Ze hebben die locatie niet heel zorgvuldig gekozen, ze moesten gewoon zo snel mogelijk van hem af en waren op weg terug naar Utrecht dus stopte ze op het talud langs de snelweg.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als je iemand in koele bloede afschiet, dan kies je niet een locatie waar de kans groot is dat je ontdekt wordt. Daarmee geef ik aan dat dat ook geen locatie is om als 16 jarig meisje alleen rond te wandelen.
Ik weet waar het is.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je geeft alleen geen antwoord, want het is een compleet andere locatie.
Ah op die manier..quote:Op woensdag 9 december 2015 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat iemand anders claimde dat het stukje tussen het Zandpad en de Maartensdijkseweg het Lambert Veenspad was, en als je op het Lambert Veenspad zoekt komt de moord op Jelle de Baat als eerste boven.
Dascha liep niet op het Lambert Veenspad aan de westzijde van het spoor, maar volgens die verse twitteraccount die alleen maar over Dascha kan twitteren op een pad dat in het verlengde ligt aan de noordkant van het Lambert Veenspad (diezelfde twitteraccount claimt overigens ook dat er bloed van Dascha zou zijn gevonden bij de volkstuintjes waar Dascha volgens zijn/haar eigen kaartje nooit geweest zou zijn), en Jelle de Baat is ten oosten van het spoor (ten westen van de A27) gevonden bij het stukje Lambert Veenspad dat aan de zuidkant van het pad even over het spoor gaat richting de A27.quote:
Ja dat klopt, mijn vriend bezit ook een café, waar ik geregeld ook kom komen wat oudere mensen zoals ik op een zaterdagavond binnen. Maar vroeger in dezelfde café waren er veel jongeren aanwezig voor dat de alcoholwet in werking trad voor mensen beneden 18 jaar. En je merkt het ook aan bepaalde sfeer wel anders is dan vroeger met heel veel jonge mensen. Mijn vriend pakt heel anders aan dan de vorige uitbater (die ken ik ook). De vorige uitbater heeft nu in mijn woonplaats ook een eigen kroeg opgezet dichtbij waar ik nu woon. Meestal is het ook zo dat een café vaak voor oudere publiek kiest, zoals mensen vanaf 23 jaar welkom zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:07 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Ik bedoel nou juist dat de lage leeftijdsgrens alleen gekozen wordt, voor meer omzet. Als je voor een hogere leeftijd kiest, dan gaat het meer om de sfeer van het publiek en die willen juist niet te veel pubers er bij. Voor deze variant kan elke eigenaar kiezen, maar meestal denken de meeste uitbaters aan zo snel mogelijk veel geld verdienen. En dat kan ook anno 2015.
Dan klopt die zelf uitgetekende route van die twitteraccount dus niet hč, want volgens de route van die twitteraccount kan ze helemaal niet bij de volkstuintjes zijn geweest omdat ze volgens die route voor de volkstuintjes al rechtsaf ging het pad richting de Maartensdijkseweg op.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:21 schreef StaceySinger het volgende:
Bij dit verlaten volkstuincomplexje aan het spoor is mogelijk bloed van Dascha gevonden. Foto Studio Kastermans/Leon Dakkus
staat gewoon in de krant
http://www.gooieneemlande(...)-front_?lref=SubList
Of ze nu op het fietspad liep of langs het spoor, ik vind het er overal spooky.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:28 schreef StaceySinger het volgende:
zo loopt het pad > http://www.fietseropuit.nl/fietsroute/noord_m_holland/hilversum
klopt ook met de beschrijving in de kranten
AD.nl
De hond volgde haar spoor. Het is duidelijk dat ze door Hilversum aan het dwalen is geweest in het gebied rond de uitgaansgelegenheid. Op een bepaald moment ging ze richting huis. Vandaar ging ze op een gegeven moment het bos in en kwam ze bij de spoorlijn uit.
Maar je kan er daar niet over.
Ze liep langs de spoorlijn naar de spoorwegovergang.
[ afbeelding ]
Vreemd is natuurlijk dat bloed bij die volkstuinquote:Op woensdag 9 december 2015 22:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Of ze nu op het fietspad liep of langs het spoor, ik vind het er overal spooky.
Nee helemaal niet zo.quote:
Je realiseert je hopelijk dat de roodgestippelde paden wandelpaden zijn, geen fietspaden, dat zijn de blauwgestippelde....quote:Op woensdag 9 december 2015 22:28 schreef StaceySinger het volgende:
zo loopt het pad > http://www.fietseropuit.nl/fietsroute/noord_m_holland/hilversum
AD.nl
De hond volgde haar spoor. Het is duidelijk dat ze door Hilversum aan het dwalen is geweest in het gebied rond de uitgaansgelegenheid. Op een bepaald moment ging ze richting huis. Vandaar ging ze op een gegeven moment het bos in en kwam ze bij de spoorlijn uit.
[ afbeelding ]
ze wandelde toch ?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je realiseert je hopelijk dat de roodgestippelde paden wandelpaden zijn, geen fietspaden, dat zijn de blauwgestippelde....
Die speurhond heeft even stil gestaan bij die volkstuin.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Vreemd is natuurlijk dat bloed bij die volkstuin
maar kan ook van een ander zijn
onderzoeken ze vast wel
[ link | afbeelding ]
Je bedoelt dat ze willekeurig bloed vonden, waarin sporen van drugs en alcohol, en toen eureka!?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
onderzoeken ze vast wel
[ link | afbeelding ]
Na dat vliegt nog even 14 meter door de lucht, na minimaal 650 meter remmen....quote:Op woensdag 9 december 2015 22:46 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze willekeurig bloed vonden, waarin sporen van drugs en alcohol, en toen eureka!?
Dat bloed hebben ze niet langs de looproute gevonden, maar langs de remweg van de trein neem ik aan...
Jij komt toch met fietskaarten? Daarbij zou ze dat pad wat je gepost hebt helemaal niet genomen hebben volgens je eigen berichten, want hier drop je nog de route die die geobsedeerde twitteraccount heeft gepost:quote:
En hier stel je zelf dat ze doorgelopen zou zijn tot het spoor:quote:Op woensdag 9 december 2015 17:14 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 9 december 2015 22:28 schreef StaceySinger het volgende:
AD.nl
[ afbeelding ]
ik bedoel niks -staat in de krantquote:Op woensdag 9 december 2015 22:46 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze willekeurig bloed vonden, waarin sporen van drugs en alcohol, en toen eureka!?
Dat bloed hebben ze niet langs de looproute gevonden, maar langs de remweg van de trein neem ik aan...
Je zegt letterlijk zelf: "maar dat kan ook van een ander zijn."quote:Op woensdag 9 december 2015 22:50 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ik bedoel niks -staat in de krant
dus bel ze
kan toch ?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:54 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Je zegt letterlijk zelf: "maar dat kan ook van een ander zijn."
Of van een amateur tuinman of een tuinkabouter.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:58 schreef Fer het volgende:
Oh ja dat kan ook nog. Het bloed is van een of andere junk, die daar ook een keer liep.
Of ze is ontvoerd door een loverboy, die haar nu te werk heeft gesteld in een illegaal bordeel of hotelkamer. Het meisje wat voor de trein stond, is zijn vorige slachtoffer. misbruikt, verslaafd gemaakt en compleet willoos, met de kleren van Dasha voor de trein gestuurd.
je hebt hoer kunnen lezen dat drugs en drank niet goed voor je zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:58 schreef Fer het volgende:
Oh ja dat kan ook nog. Het bloed is van een of andere junk, die daar ook een keer liep.
Of ze is ontvoerd door een loverboy, die haar nu te werk heeft gesteld in een illegaal bordeel of hotelkamer. Het meisje wat voor de trein stond, is zijn vorige slachtoffer. misbruikt, verslaafd gemaakt en compleet willoos, met de kleren van Dasha voor de trein gestuurd.
Nou, nou, nou, zeg. Geen reden om te schelden.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:00 schreef computergirl het volgende:
[..]
je hebt hoer kunnen lezen dat drugs en drank niet goed voor je zijn.
Ze is geindentificeerd met DNA
Ja drank drugs, straks komt boven water dat het hoer of slet was, zwanger enz enz....quote:Op woensdag 9 december 2015 23:03 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nou, nou, nou, zeg. Geen reden om te schelden.
Bedoel je dat er een klein bloedspoor aan bv. het hek zat of zo? En dat ze nu uitzoeken of ze idd. daar geweest is? Dan praten we langs elkaar heen. Ik dacht dat ze een belangrijk spoor hadden veiliggesteld van Dascha, en daar op verder rechercheren hoewel het (volgens jou) misschien niet eens van haar is.quote:
Tikfout, hoer = hierquote:Op woensdag 9 december 2015 23:03 schreef Physsic het volgende:
[..]
Nou, nou, nou, zeg. Geen reden om te schelden.
ik bedoel niks -staat in de krantquote:Op woensdag 9 december 2015 23:05 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Bedoel je dat er een klein bloedspoor aan bv. het hek zat of zo? En dat ze nu uitzoeken of ze idd. daar geweest is? Dan praten we langs elkaar heen. Ik dacht dat ze een belangrijk spoor hadden veiliggesteld van Dascha, en daar op verder rechercheren hoewel het (volgens jou) misschien niet eens van haar is.
En op Twitter @pat19674.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:09 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ik bedoel niks -staat in de krant
dus bel ze
Bel Henk Runhaar, van de gooi en Eemlander. Die heeft imo de beste informatie.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:11 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
En op Twitter @pat19674.
Maar de krant vind ik ook zo'n ruim begrip.
Wie is dat? of doe ff zo'n twitterlink.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:11 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
En op Twitter @pat19674.
Maar de krant vind ik ook zo'n ruim begrip.
https://twitter.com/pat19674quote:Op woensdag 9 december 2015 23:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wie is dat? of doe ff zo'n twitterlink.
Dank je, die is fanatiek...quote:
Hoe kan zij dat weten?quote:Op woensdag 9 december 2015 23:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dank je, die is fanatiek...
Hele route gelopen. Wel interessant dat die ijssalon ook camera's heeft.
Denk dat het ook wel logisch is, in verband met eventueel verzekeringswerk. In een binnenstad tussen de horeca om wat camera's in de zaak te hebben.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:30 schreef Physsic het volgende:
[..]
Hoe kan zij dat weten?
Volgens de politie/Peter bleek een deel van de camera's dummies te zijn.
en dit ook zie ikquote:Op woensdag 9 december 2015 23:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zou je niet eens gewoon tweets hier kunnen posten? Als je de twitterknop dan niet weet te vinden, gebruik dan de url van de tweet.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:33 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
en dit ook zie ik
@PeterRdeV neuweg nr 46 hangt een camera voor het raam !!!
https://www.google.nl/map(...)A!2e0!7i13312!8i6656 …
Het is inderdaad net een strontvlieg maar inderdaad een camera voor het raamquote:Op woensdag 9 december 2015 23:33 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
en dit ook zie ik
@PeterRdeV neuweg nr 46 hangt een camera voor het raam !!!
https://www.google.nl/map(...)A!2e0!7i13312!8i6656 …
klein ding volgens mij dus of daar iets opstaat ?quote:Op woensdag 9 december 2015 23:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is inderdaad net een strontvlieg maar inderdaad een camera voor het raam
Staat wel vol op de straat gericht, vraag is natuurlijk of zo'n ding aanstaat.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:41 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
klein ding volgens mij dus of daar iets opstaat ?
Ga je nou serieus ontkennen dat je het erbij haalde omdat je erover las toen je het Lambert Veenspad googelde?quote:Op woensdag 9 december 2015 22:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee helemaal niet zo.
Een griet van 16 wat bekend is in die regio gaat toch niet alleen zo'n bos in.
Voor de aanrijding met de trein was dat niet nodig, die trein reed door naar Hilversum.
Gezien de afstand heeft ze een behoorlijke tijd in een donker bos/omgeving gelopen.
Bossen staan nu niet bekend als veilig of prettig.
Elke ouder waarschuwt zijn dochter om niet alleen in dit soort omgevingen rond te lopen.
Je concludeert uit deze tweet dat ze de route gelopen heeft?quote:Op woensdag 9 december 2015 23:25 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik denk dat de route gewoon met streetview gevolgd is, als die persoon werkelijk de route gelopen had dan had ze ook wel foto's gemaakt van al die camera's onderweg, en zich niet beperkt tot streetviewlinkjes.twitter:pat19674 twitterde op dinsdag 08-12-2015 om 02:12:06#dascha camera`s genoeg gezien op de loop route ! reageer retweet
ik had nog een andere gevonden maar die info staat achter een betaalde link, over die billenknijper van Hilversum die pas in 2016 gaat voorkomen door een vormfout bij de rechtbank.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:57 schreef madam-april het volgende:
[..]
Ga je nou serieus ontkennen dat je het erbij haalde omdat je erover las toen je het Lambert Veenspad googelde?
In een bos ben je objectief gezien zeker niet minder veiliger dan bijvoorbeeld een stad, waarschijnlijk is een bos zelfs veiliger. De onveiligheid waar bossen om bekend staan is voornamelijk een subjectieve onveiligheid.
Dat mag je denken.quote:Op donderdag 10 december 2015 00:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je concludeert uit deze tweet dat ze de route gelopen heeft?Ik denk dat de route gewoon met streetview gevolgd is, als die persoon werkelijk de route gelopen had dan had ze ook wel foto's gemaakt van al die camera's onderweg, en zich niet beperkt tot streetviewlinkjes.twitter:pat19674 twitterde op dinsdag 08-12-2015 om 02:12:06#dascha camera`s genoeg gezien op de loop route ! reageer retweet
Jij claimt dat ze de route gelopen heeft, dat stelt ze nergens.quote:Op donderdag 10 december 2015 00:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat mag je denken.
Ik heb er weinig behoefte aan om met je te praten.
quote:Op donderdag 10 december 2015 00:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij claimt dat ze de route gelopen heeft, dat stelt ze nergens.
En als je niet met me wilt praten dat zou ik beginnen me niet meer te quoten.
Voor iemand die niet met me wil praten reageer je behoorlijk actief....quote:
Overdrijf toch niet zo.. Dat is over een tijdsbestek van bijna 5 jaar..quote:Op donderdag 10 december 2015 00:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ik had nog een andere gevonden maar die info staat achter een betaalde link, over die billenknijper van Hilversum die pas in 2016 gaat voorkomen door een vormfout bij de rechtbank.
Daarnaast nog een link over de politiehondenschool en wat daar rondhangt.
Ik bedoel maar, lekker stukje langs het spoor...
En waar moet je bang voor wezen, als je een trein tegemoet loopt?quote:Op donderdag 10 december 2015 00:18 schreef madam-april het volgende:
[..]
Overdrijf toch niet zo.. Dat is over een tijdsbestek van bijna 5 jaar..
Vergelijk dat aantal eens met het aantal incidenten gedurende diezelfde periode in bijvoorbeeld de stad Utrecht..
Zijn voorbeelden uit haar buurt waar ik als ouder naar zou verwijzen als mijn dochter zou gaan stappen. Juist omdat het in de buurt gebeurt en niet in de grote stad.quote:Op donderdag 10 december 2015 00:18 schreef madam-april het volgende:
[..]
Overdrijf toch niet zo.. Dat is over een tijdsbestek van bijna 5 jaar..
Vergelijk dat aantal eens met het aantal incidenten gedurende diezelfde periode in bijvoorbeeld de stad Utrecht..
Dronken, probeerde misschien over het prikkeldraad te klimmen in het donker? Ziet er iig uit als een hek waar je je klauwen flink aan open kunt halen.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:35 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
onderzoeken ze vast wel
[ link | afbeelding ]
Op zulke afgelegen plekken worden er nog altijd meer gemaakt dan vermoord.quote:Op donderdag 10 december 2015 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zijn voorbeelden uit haar buurt waar ik als ouder naar zou verwijzen als mijn dochter zou gaan stappen. Juist omdat het in de buurt gebeurt en niet in de grote stad.
Het bij elkaar blijven in plaats van alleen weg gaan, dan loopt je minder risico.
quote:Op donderdag 10 december 2015 00:28 schreef Squadra-macaroni het volgende:
[..]
Op zulke afgelegen plekken worden er nog altijd meer gemaakt dan vermoord.
Waarom niet gewoon doorgeven aan de politie?quote:Op woensdag 9 december 2015 14:02 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Als ik de camerabeelden had, had ik persoonlijk met die vader gemailed.
ja, eindelijk!quote:Op donderdag 10 december 2015 09:21 schreef gynaika het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)en_onderzocht__.html
quote:Experts duiken in onderzoeken zelfmoorden
LEIDEN -
Een team van advocaten en experts wil nabestaanden kosteloos helpen als die serieuze twijfels hebben dat een dierbare zelfmoord heeft gepleegd. Dat laat het advocatenkantoor Diekstra Van der Laan donderdag weten. Advocaat Sébas Diekstra van het kantoor staat onder anderen al nabestaanden bij van de overleden Lesley Timmer en de Amsterdamse Talitha die extra onderzoek willen.
Oud-rechercheurs, forensisch pathologen en digitale forensische onderzoekers hebben toegezegd naar zaken te zullen kijken om in te schatten wat er nog kan worden onderzocht. De advocaten zullen juridische procedures voeren om onderzoeken te laten heropenen.
De experts zijn onder anderen de onafhankelijke patholoog-anatoom Frank van de Goot, digitaal forensisch onderzoeker Wim Verloop en oud-rechercheurs Dick Gosewehr en Harrie Timmerman.
Volgens advocaat Diekstra is voor de aanpak gekozen omdat volgens hem het normale politieonderzoek vaak tekort schiet. ,,Cruciale vragen blijven bestaan over de momenten kort voor het overlijden van een dierbare. Maar er wordt te vaak geweigerd het onderzoek te heropenen. Dat is verschrikkelijk. Zeker de onduidelijkheid en onzekerheid voor de nabestaanden.''
Vorige week kwam de vermeende zelfmoord van de zestienjarige Dascha Graafsma in het nieuws. De politie ging uit van zelfmoord, maar de familie van het meisje had erg veel vragen over haar plotselinge dood. Daarna is extra onderzoek begonnen, dat nog loopt.
Heel goed. Hopelijk zorgt dat ook voor minder gekakel op social media en fora.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ja, eindelijk!
Goed nieuws voor de nabestaanden. Fijn dat het serieus genomen worden, nu nog door het OM.
[..]
Kakelen doen mensen toch wel, of dat nu over zwarte Piet, hun buurvrouw, vluchtelingen of de IS is.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:24 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Heel goed. Hopelijk zorgt dat ook voor minder gekakel op social media en fora.
Ik denk dat er bij die twee toch aardig wat onderzoek is geweest. Maar het is prima zoals in dit soort gevallen (Dascha) gewoon beter uit te zoeken wat er is gebeurt. En soms moet je gewoon aannemen dat het zelfmoord of een ongeluk was als veel daar op duidt.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kakelen doen mensen toch wel, of dat nu over zwarte Piet, hun buurvrouw, vluchtelingen of de IS is.
Dit verzoek ligt er al jaren, mogelijk door alle media aandacht rondom Dascha is er algemeen besef gekomen over deze problematiek.
Ook na de zaak van Kris en Lisanne is de stichting Simpar ontstaan die nabestaanden bij vermissingen in het buitenland helpt.
Zijn allemaal oud gedienden en experts die hun vakkennis gratis aanbieden, Nederland op zijn best.
Ja, bij kris en lisanne is er veel hulp geweest. Maar heel erg laat op gang gekomen en op een gegeven moment ook weer gestopt. (zie interview Zembla 18/11)quote:Op donderdag 10 december 2015 09:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat er bij die twee toch aardig wat onderzoek is geweest. Maar het is prima zoals in dit soort gevallen (Dascha) gewoon beter uit te zoeken wat er is gebeurt. En soms moet je gewoon aannemen dat het zelfmoord of een ongeluk was als veel daar op duidt.
Iets dat logisch is. En men is in zo'n land ook niet altijd debiel natuurlijk.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, bij kris en lisanne is er veel hulp geweest. Maar heel erg laat op gang gekomen en op een gegeven moment ook weer gestopt. (zie interview Zembla 18/11)
Wat bij de buitenlandse vermissingen het probleem is, is dat het desbetreffende land het onderzoek doet.
Het gaat met name om de begeleiding, een internationale advocaat, rechercheurs en ook het hondenteam wat vanaf de eerste dagen de nabestaanden voorziet van advies en kennis.
Nabestaanden hebben wel wat anders aan hun hoofd en deze mensen hebben juist ervaring in de regelgeving en de te bewandelen weg.
Hetzelfde voor deze kleine groep, die twijfelen aan de doodsoorzaak van hun geliefde.
Het is nogal een muur van ellende en regelgeving waar nabestaanden vaak in een hele moeilijke tijd nog strijd tegen moeten voeren.
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Ook na de zaak van Kris en Lisanne is de stichting Simpar ontstaan die nabestaanden bij vermissingen in het buitenland helpt.
Zijn allemaal oud gedienden en experts die hun vakkennis gratis aanbieden, Nederland op zijn best.
gratis reclamequote:Op donderdag 10 december 2015 09:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.
Ja, dan pretendeert men, werken met giften en donaties. Een aantal zijn al gepensioneerd, de reddingshonden van Duiven werken ook door middel van giften.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.
En zo'n onderzoek kost gewoon handen vol met geld.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kakelen doen mensen toch wel, of dat nu over zwarte Piet, hun buurvrouw, vluchtelingen of de IS is.
Dit verzoek ligt er al jaren, mogelijk door alle media aandacht rondom Dascha is er algemeen besef gekomen over deze problematiek.
Er zijn ook andere kosten naast salaris.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dan pretendeert men, werken met giften en donaties. Een aantal zijn al gepensioneerd, de reddingshonden van Duiven werken ook door middel van giften.
Kan er me wel iets bij voorstellen, passie voor je vak en dan al en toe wat gratis/goeds doen binnen je branche. Gewoon omdat je het kan, doe ik zelf ook.
FF met een bootje met sonarapparatuur in een rivier in Bali zoeken kost een ton...quote:Op donderdag 10 december 2015 10:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En zo'n onderzoek kost gewoon handen vol met geld.
Dus moet je heel erg goed kijken naar wat zinnig is.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
FF met een bootje met sonarapparatuur in een rivier in Bali zoeken kost een ton...![]()
Geen idee wat alle onderzoeken in Nederland kosten, maar alleen al de rompslomp bij een opgraving.... Staan dan ook even 10 man te werken
Waarom? Er is toch niet aangetoond dat er aliens bij betrokken zijn? Daarnaast is er nog bijna elke dag nieuws in de media te vinden over deze zaak.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:09 schreef Molurus het volgende:
Deel 13 alweer. Kris & Lisanne all over again.
Past dit inmiddels niet beter in BNW?
ja, daarom riep Frank ook op voor een beter algemeen onderzoek bij zelfmoord.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus moet je heel erg goed kijken naar wat zinnig is.
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ja, daarom riep Frank ook op voor een beter algemeen onderzoek bij zelfmoord.
Even opletten op de PD, goede foto's en sporen onderzoek, dat zou in een later stadium al veel energie en geld besparen.
Ik geloof dat dat ook de reden was dat hij weer de media opzocht vorige week, om hiervoor te pleiten. Hij voert daar al jaren strijd voor.
Ja dat ben ik met je eens, zeker gezien de verklaring van de machinist.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.
Dat was in de zaak Kris & Lisanne niet anders. Daar waren ook geen aliens bij betrokken en daar was ook nog lange tijd "nieuws" (als je het zo mag noemen) over.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom? Er is toch niet aangetoond dat er aliens bij betrokken zijn? Daarnaast is er nog bijna elke dag nieuws in de media te vinden over deze zaak.
Ik ken al die zaken niet. Soms moet men meer onderzoeken. Soms gaan dingen mis.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja dat ben ik met je eens, zeker gezien de verklaring van de machinist.
Toch blijft het link zie de zaak van Talitha.
Dat ze maar gauw van die dashcam's op de treinen zetten, scheelt ook veel onnodig verhoor/leed bij machinisten.
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.
Ze kan per ongeluk zelfmoord gepleegd hebben, maar ze is niet bewusteloos op het spoor gelegd.
In een situatie dat iemand bewegingsloos op het spoor ligt is een snelle conclusie "zelfmoord" idd niet gepast, maar bij een hoop ongelukken waarbij sprake is van een aanrijding met een trein is de kans gewoon groot dat er sprake is van zelfdoding, de vraag is alleen of dat in een opwelling of bewust is gebeurd, maar als je bij iedere "aanrijding met een persoon" een politieonderzoek gaat doen zoals bij een andere niet-natuurlijke dood, dan mag je beginnen de spoorwegen van haar verplichting op tijd te rijden af te helpen.
Inderdaad.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.
Dat begrijp ik ook heel goed. Al kan je daar wat in doorschieten....ook als ouder. Daarnaast lijkt mij het eindeloos hele enge bedachte internet scenario's als familie voor de kiezen krijgen ook niet lekker.....mensen gaan gewoon maar wat denken.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Inderdaad.
Hoewel ik de ouders best snap dat ze daar niets mee konden, maar dat misselijke speculeren en vooral criminaliseren omdat er hoe dan ook een slechterik bij betrokken moest zijn is echt te zot voor woorden.
Dat idd ook, met alle theorietjes die mensen bedenken en op het web plempen omdat ze er zelf zo graag een misdaad in willen zien (want dan kunnen ze wat "onderzoeken") schoffeer je de familie ook nog een keer, en dan heb ik het nog niet eens over het dusdanig herhalen van zelfverzonnen nonsens dat het een gerucht op het net gaat worden en de familie daar ook nog eens mee geconfronteerd wordt.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook heel goed. Al kan je daar wat in doorschieten....ook als ouder. Daarnaast lijkt mij het eindeloos hele enge bedachte internet scenario's als familie voor de kiezen krijgen ook niet lekker.....mensen gaan gewoon maar wat denken.
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.
Ze kan per ongeluk zelfmoord gepleegd hebben, maar ze is niet bewusteloos op het spoor gelegd.
In een situatie dat iemand bewegingsloos op het spoor ligt is een snelle conclusie "zelfmoord" idd niet gepast, maar bij een hoop ongelukken waarbij sprake is van een aanrijding met een trein is de kans gewoon groot dat er sprake is van zelfdoding, de vraag is alleen of dat in een opwelling of bewust is gebeurd, maar als je bij iedere "aanrijding met een persoon" een politieonderzoek gaat doen zoals bij een andere niet-natuurlijke dood, dan mag je beginnen de spoorwegen van haar verplichting op tijd te rijden af te helpen.
En geruchten krijg je moeilijk weg. Dat heb ik zelf gezien bij een dodelijk ongeluk waar de pers in eerste instantie aangaf dat er van de kant van de veroorzaker alcohol in het spel was. Dat was zeker niet het geval. Toch bleef dat bij veel mensen hangen.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat idd ook, met alle theorietjes die mensen bedenken en op het web plempen omdat ze er zelf zo graag een misdaad in willen zien (want dan kunnen ze wat "onderzoeken") schoffeer je de familie ook nog een keer, en dan heb ik het nog niet eens over het dusdanig herhalen van zelfverzonnen nonsens dat het een gerucht op het net gaat worden en de familie daar ook nog eens mee geconfronteerd wordt.
En over 5 jaar lezen ze waarschijnlijk nog allerlei nonsens over hun eigen kind op het net
Natuurlijk. En dan is onder invloed toch iets minder erg lijkt me. Al zit je dan weer met andere schuldgevoelens.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.
Dit ook.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:37 schreef Mula het volgende:
Ik denk dat er goed is nagedacht over het beeld dat de vader van Dascha heeft geschetst en dat dat de reden is waarom wij vinden dat de politie te snel conclusies trok.
Haar vader heeft volgens mij geen enkele uitspraak gedaan over wat er die avond gebeurd is (op dat ze is gaan plassen na). Ik geloof er niks van dat zij niet direct hebben geweten dat ze behoorlijk heeft gedronken en misschien zelfs wel drugs gebruikt ("ze is in aanraking gekomen met" was het later toch?). Een verhaal over een intens blije tiener die het leven van andere mensen op slag beter maakte door ze simpelweg aan te kijken en die op het spoor beland krijgt waarschijnlijk een stuk meer aandacht dan "16jarige is bij het stappen uit dr bol gegaan met drank en drugs en is uiteindelijk onder invloed op een spoor gaan staan".
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.
Ik denk dat dat niet echt de taak is van de politie. Anders gaat het wel heel ver allemaal. En dan weer als vb die Schot in de gracht in Amsterdam van pas. Hoe ver zou men daar moeten gaan als politie?quote:Op donderdag 10 december 2015 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.
Ik denk dat nagenoeg iedere nabestaande die antwoorden zou willen hebben, en het is lastige materie, want als een niet-geaccepteerde zelfmoord de publiciteit haalt dan zie je vaak dat mensen ermee aan de haal gaan (zie Anass), en de vraag is maar of dat meer rust geeft
Waarschijnlijk wel. Maar dan is het voor ouders goed om te weten of er alcohol/drugs in het spel waren.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:51 schreef videonatic het volgende:
Was ze niet gewoon lopend naar huis gegaan? En dat die trein puur toeval/ongeluk is?
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.
Ik denk dat nagenoeg iedere nabestaande die antwoorden zou willen hebben, en het is lastige materie, want als een niet-geaccepteerde zelfmoord de publiciteit haalt dan zie je vaak dat mensen ermee aan de haal gaan (zie Anass), en de vraag is maar of dat meer rust geeft
Hangt af of er enig bewijs is dat het niet over zelfmoord gaat. Als iemand alleen op de rails staat.....en er verder geen rare dingen zijn.....quote:Op donderdag 10 december 2015 10:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?quote:Op donderdag 10 december 2015 10:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.
Ik vraag mij trouwens af of er niet gewoon standaard een bloedonderzoek wordt gedaan.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?
Ja. En de vraag is of je dat geheel moet gaan uitzoeken. Dat kan hele nare gevolgen hebben.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.
De politie zou in het begin hebben geclaimd dat bloedonderzoek geen optie was omdat er door de impact geen bloed meer zou zijn om te onderzoeken....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij trouwens af of er niet gewoon standaard een bloedonderzoek wordt gedaan.
Ik denk dat je sommige ouders met zo'n uitslag ook niet echt minder verontrust....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.
Van die uitspraak van de kant van politie geloof ik niets. Er is altijd bloed en weefsel in zo'n situatie. Volgens mij kwam die uitspraak ook weer van Twitter of hier. Dat ging toen bijna zover alsof Dascha opgelost was in lucht.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
De politie zou in het begin hebben geclaimd dat bloedonderzoek geen optie was omdat er door de impact geen bloed meer zou zijn om te onderzoeken....
Dat zijn wel van die opmerkingen waarvan ik dan denk "hallo meneer agent, je werkt niet bij het NFI toch?".
Dat soort dingen vind ik echt niet slim meer van de politie, zeker tegenwoordig niet waar men nagenoeg alles kan onderzoeken met het kleinste beetje weefsel.
Kan zijn, maar de politie is dan weer niet verantwoordelijk voor het geestelijk welzijn van deze mensen. Dus slachtofferhulp of anderszins professionele hulp aan deze mensen actief aanbieden zou dan voldoende zijn om de politie de zaak te kunnen laten sluiten.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je sommige ouders met zo'n uitslag ook niet echt minder verontrust....
Wacht, omdat sommige mensen meer gerustgesteld zijn bij zo'n uitslag van een bloedonderzoek moeten mensen die dat niet zijn maar zien dat ze iets vinden om hun geestelijk welzijn op orde te krijgen?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan zijn, maar de politie is dan weer niet verantwoordelijk voor het geestelijk welzijn van deze mensen. Dus slachtofferhulp of anderszins professionele hulp aan deze mensen actief aanbieden zou dan voldoende zijn om de politie de zaak te kunnen laten sluiten.
Dat is niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wacht, omdat sommige mensen meer gerustgesteld zijn bij zo'n uitslag van een bloedonderzoek moeten mensen die dat niet zijn maar zien dat ze iets vinden om hun geestelijk welzijn op orde te krijgen?
Maar datzelfde geldt dan niet voor de gevallen waarin de politie zegt "zelfmoord, case closed"?
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg.
De politie moet doen aan waarheidsvinding. Als niet overduidelijk is dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dienen ze daar dus verder onderzoek naar te doen. Als dat onderzoek tenslotte een uitslag heeft waar de nabestaanden het moeilijk mee hebben, is het niet aan de politie om dat op te lossen of op te vangen, daar zijn andere professionals voor.
juistquote:Op donderdag 10 december 2015 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg.
De politie moet doen aan waarheidsvinding. Als niet overduidelijk is dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dienen ze daar dus verder onderzoek naar te doen. Als dat onderzoek tenslotte een uitslag heeft waar de nabestaanden het moeilijk mee hebben, is het niet aan de politie om dat op te lossen of op te vangen, daar zijn andere professionals voor.
IDD Maar de kans dat dat onder invloed zijn een rol speelde is groter. Wat je daar dan ook mee kan verder....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?
In feite kunnen ze nog weinig, ze stond op het spoor en was niet nuchter, dat je dan de conclusie trekt dat ze niet bewust zelfmoord gepleegd heeft omdat ze onder invloed was is ook maar een conclusie die gebaseerd is op wishful thinking.
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?
In feite kunnen ze nog weinig, ze stond op het spoor en was niet nuchter, dat je dan de conclusie trekt dat ze niet bewust zelfmoord gepleegd heeft omdat ze onder invloed was is ook maar een conclusie die gebaseerd is op wishful thinking.
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze stond met haar armen in haar zij op het spoor, reageerde niet op claxonneren, bleef gewoon staan.
Op grond waarvan zou het niet overduidelijk zijn dat ze zelfmoord gepleegd heeft?
Mee eens.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.
Als je kind volledig nuchter besluit voor de trein te springen is dat iets heel anders dan wanneer het dat onder invloed doet.
Maar dan nog, het is aan de politie om de feiten en de waarheid boven tafel te krijgen, niet om emotionele steun te verlenen.
Ik kan me voorstellen dat de waarom-vraag in deze erg belangrijk is voor de nabestaanden.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.
Ik denk dat die vraag waarschijnlijk onbeantwoord blijft.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat de waarom-vraag in deze erg belangrijk is voor de nabestaanden.
Ze kan ook door de drugs dusdanig verdoofd zijn dat ze simpelweg te langzaam reageerde.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze stond met haar armen in haar zij op het spoor, reageerde niet op claxonneren, bleef gewoon staan.
Op grond waarvan zou het niet overduidelijk zijn dat ze zelfmoord gepleegd heeft?
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.
Als je kind volledig nuchter besluit voor de trein te springen is dat iets heel anders dan wanneer het dat onder invloed doet.
Maar dan nog, het is aan de politie om de feiten en de waarheid boven tafel te krijgen, niet om emotionele steun te verlenen.
Nee, dat sowieso niet, en de vraag is dan weer; is het de taak van de politie om voor de gemoedsrust van de ouders verder onderzoek te doen? En waar is de grens?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze kan ook door de drugs dusdanig verdoofd zijn dat ze simpelweg te langzaam reageerde.
Je weet het niet, en je zult nooit het hele verhaal meer kunnen achterhalen.
Ik denk dat voor mij als ouder er inderdaad een gevoelsmatig verschil zou zijn tussen nuchter en onder invloed voor zelfdoding kiezen.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.
Ik zie niet waarom de politie hier een "kort door de bocht" conclusie zou hebben getrokken met de conclusie zelfmoord.
En voor de duidelijkheid; ik begrijp de ouders heel goed, maar ik vind niet dat de politie in deze te makkelijk de conclusie "zelfmoord" heeft getrokken.
Moet een bloedtest standaard worden om te achterhalen of iemand onder invloed was? Wat als iemand zich moet ingedronken heeft, geldt het dan niet meer als bewuste zelfmoord maar als ongeluk onder invloed?
Wel als ouders dat graag willen. Maar dat is niet de taak van de politie verder. Dat kan je volgens mij ook goed zelf laten doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.
Ik zie niet waarom de politie hier een "kort door de bocht" conclusie zou hebben getrokken met de conclusie zelfmoord.
En voor de duidelijkheid; ik begrijp de ouders heel goed, maar ik vind niet dat de politie in deze te makkelijk de conclusie "zelfmoord" heeft getrokken.
Moet een bloedtest standaard worden om te achterhalen of iemand onder invloed was? Wat als iemand zich moet ingedronken heeft, geldt het dan niet meer als bewuste zelfmoord maar als ongeluk onder invloed?
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat sowieso niet, en de vraag is dan weer; is het de taak van de politie om voor de gemoedsrust van de ouders verder onderzoek te doen? En waar is de grens?
Is het klaar als uit bloedonderzoek blijkt dat iemand onder invloed was? Of moet je dan nog verder onderzoeken als ouders 100% zeker weten dat hun kind nooit drank of drugs zou gebruiken?
Klopt, en een spontane zelfmoord is nog steeds een zelfmoord.... een bewuste zelfmoord onder invloed ook.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.
Inderdaad, maar het vergt wat inlevingsvermogen om dat te snappen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.
Ik denk dat de meeste ouders echter wel een beetje kunnen inschatten of hun kind potentieel een bewuste poging tot zelfmoord zou kunnen doen. Je voelt als ouder veel toch wel aan, denk ik. Je kent je kind al jaren, weet hoe het met allerlei zaken in het verleden is omgegaan, en dat geeft wel een idee hoe groot de kans op een bewuste zelfmoordpoging is.
Daarom. Dat laatste. Weer van die vage informatie. Dat mensen, ook betrokken bij het onderzoek, daar niet duidelijker in zijn.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, en een spontane zelfmoord is nog steeds een zelfmoord.... een bewuste zelfmoord onder invloed ook.
Feit is dat er vrij weinig meer te achterhalen valt en als er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf dan verandert de uitslag of iemand wel of niet onder invloed was ook niet zoveel meer, je zult immers nooit weten of het toch een "bewuste" keuze was.
In die zin is dat gesteggel van gisteren over hoe erg ze onder invloed was (zeker niet stomdronken) ook niet geruststellend, als ze zeker niet stomdronken was zou het blijven staan weer meer op een bewuste actie kunnen wijzen.
Ik weet dat het bij mijn oudste absoluut vreemd zou zijn geweest als hij drugs zou hebben gebruikt, drank is een ander verhaal, maar drugs? Dat zou nog vreemder zijn geweest dan zelfmoord.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.
Ik denk dat de meeste ouders echter wel een beetje kunnen inschatten of hun kind potentieel een bewuste poging tot zelfmoord zou kunnen doen. Je voelt als ouder veel toch wel aan, denk ik. Je kent je kind al jaren, weet hoe het met allerlei zaken in het verleden is omgegaan, en dat geeft wel een idee hoe groot de kans op een bewuste zelfmoordpoging is.
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daarom. Dat laatste. Weer van die vage informatie. Dat mensen, ook betrokken bij het onderzoek, daar niet duidelijker in zijn.
Ik las toch dat iemand die iets had gezegd over het bloedonderzoek (daarbij betrokken) iets tegen de media had gezegd en dat niet zo bedoelde en daar spijt van had? Het woord "veel" of "behoorlijk" is eigenlijk al gevaarlijkquote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.
Het citeren van allerlei vage bronnen op FaceBook en Twitter helpt ook niet hč....quote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.
Dit dus.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wel als ouders dat graag willen. Maar dat is niet de taak van de politie verder. Dat kan je volgens mij ook goed zelf laten doen.
Voor bewuste (!) zelfmoord is echt wel wat nodig, een bepaalde gemoedstoestand die al langer aanwezig is, een manier van naar het leven kijken en ermee omgaan die je niet even snel onder peer pressure aanneemt en dus maar even snel zelfmoord pleegt in een opwelling.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet dat het bij mijn oudste absoluut vreemd zou zijn geweest als hij drugs zou hebben gebruikt, drank is een ander verhaal, maar drugs? Dat zou nog vreemder zijn geweest dan zelfmoord.
Waarom kun je niet zeggen dat je kind qua drank of drugs iets nooit zou doen, maar kun je dat wel over zelfmoord zeggen?
Dat valt net zo goed onder een heleboel zaken waar je als ouder nooit van kunt zeggen dat je kind dat niet zou doen.
...meeste... , ...veel...quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Whut?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.
Fysiek, is er sprake van zelfdoding, ja, volgens de machinist zou ze op de rails hebben gestaan. Zij heeft het gedaan en niemand anders.
Dat neemt niet weg, dat de toedracht van haar zelfdoding en de conditie van Dascha onderzocht moeten worden, voordat er een eindconclusie wordt getrokken. Gelukkig wordt dat nu wel gedaan.
De politie weet heel goed, dat er stront aan de knikker is, wanneer zowel alcohol als drugs in een minderjarige worden gevonden. Politie werkt nauw samen met organisaties als novadic-kentron en andere, op het gebied van drugspreventie en voorlichting. De politie zou bijvoorbeeld actief moeten surveilleren in het uitgaansleven etc. Dascha is er doorheen geglipt, met haar zelfdoding tot gevolg.
Bij politie staat zelfdoding synoniem voor: geen onderzoek nodig. Case closed. Zelfdoding is convenient.
Maar nu dat er toch onder druk vd familie onderzoek wordt gedaan, kan de politie alsnog aan de bak.
Ik zeg ook niet dat het te vergelijken is, ik stel alleen dat je dat je het een als ouder net zo goed niet van je kind hoeft te weten als het ander.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor bewuste (!) zelfmoord is echt wel wat nodig, een bepaalde gemoedstoestand die al langer aanwezig is, een manier van naar het leven kijken en ermee omgaan die je niet even snel onder peer pressure aanneemt en dus maar even snel zelfmoord pleegt in een opwelling.
Alcohol drinken, een pilletje slikken, een snuifje nemen, een hijs van een sigaret, is heel gemakkelijk om te bezwijken onder de druk van je vrienden of de mensen waar je mee bent.
Het is niet te vergelijken, vind ik, en als jij dat wel vindt, zijn we hierover denk ik wel uitgediscussieerd, want dan wordt het een herhaling van zetten
Komt men nu verder dan?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.
Fysiek, is er sprake van zelfdoding, ja, volgens de machinist zou ze op de rails hebben gestaan. Zij heeft het gedaan en niemand anders.
Dat neemt niet weg, dat de toedracht van haar zelfdoding en de conditie van Dascha onderzocht moeten worden, voordat er een eindconclusie wordt getrokken. Gelukkig wordt dat nu wel gedaan.
De politie weet heel goed, dat er stront aan de knikker is, wanneer zowel alcohol als drugs in een minderjarige worden gevonden. Politie werkt nauw samen met organisaties als novadic-kentron en andere, op het gebied van drugspreventie en voorlichting. De politie zou bijvoorbeeld actief moeten surveilleren in het uitgaansleven etc. Dascha is er doorheen geglipt, met haar zelfdoding tot gevolg.
Bij politie staat zelfdoding synoniem voor: geen onderzoek nodig. Case closed. Zelfdoding is convenient.
Maar nu dat er toch onder druk vd familie onderzoek wordt gedaan, kan de politie alsnog aan de bak.
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Dan kan men dus gemiddeld 200 x per jaar aan de slag. Naast andere zelfmoorden waar je dan ook in vele gevallen vragen bij kan gaan zetten.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:34 schreef Lienekien het volgende:
Het gaat wel ver hoor, standaard onderzoek verwachten van politie na een botsing met trein met dodelijke afloop. Er zal immers in de meeste gevallen géén sprake zijn van een strafbaar feit.
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?
Overigens zie je bij het programma 'verslaafd' dat ze soms een haartest doen. Dan kunnen ze van langere tijd terug onderzoeken of ze verdivende muddelen gebruijte en zo ja, hoeveel. Misschien was ze wel verslaafd! Er zijn genoeg mensen die coke gebruiken en prima functioneren. Zelfs vrolijk en levendig zijn. Misschien wel juist daardoor.
Ik vraag me af, indien dit zou blijken, of die ouders dit kunnen accepteren.
Dat het makkelijker is wil niet zeggen dat men dat ook maar doet. Het is ook makkelijker niet af te gaan op een 112 melding.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:44 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.
Daar klinkt wantrouwen in door.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:44 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.
Peter R, die de verklaring van de machinist aan de politie heeft ingezien.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:46 schreef StaceySinger het volgende:
wat is de exacte bron hiervan eigenlijk?
Dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond ?
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, niemand te ondervragen, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar klinkt wantrouwen in door.
Dat is ook zo vreemd bij bepaalde mensen. Die doen altijd alsof de politie ALTIJD fouten maakt, niets wil en doet en tegen de burger is.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die machinist toch?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:46 schreef StaceySinger het volgende:
wat is de exacte bron hiervan eigenlijk?
Dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond ?
Ja, dat klopt.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:47 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.
Wat is zuiver? Er moeten duidelijk aanwijzingen zijn dat het meer was dan een zelfmoord.....quote:Op donderdag 10 december 2015 12:47 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, niemand te ondervragen, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.
Op het moment dat het normaal gevonden wordt dat meisjes van 16 aan de coke zitten, dan hebben we toch wat fout gedaan...quote:Op donderdag 10 december 2015 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?
Overigens zie je bij het programma 'verslaafd' dat ze soms een haartest doen. Dan kunnen ze van langere tijd terug onderzoeken of ze verdivende muddelen gebruijte en zo ja, hoeveel. Misschien was ze wel verslaafd! Er zijn genoeg mensen die coke gebruiken en prima functioneren. Zelfs vrolijk en levendig zijn. Misschien wel juist daardoor.
Ik vraag me af, indien dit zou blijken, of die ouders dit kunnen accepteren.
Maar niemand geeft dat dan ook aan.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op het moment dat het normaal gevonden wordt dat meisjes van 16 aan de coke zitten, dan hebben we toch wat fout gedaan...
Het zou gaan om 10-20 gevallen per jaar waarvan er inderdaad een aantal "ongelukken" bij zitten.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan kan men dus gemiddeld 200 x per jaar aan de slag. Naast andere zelfmoorden waar je dan ook in vele gevallen vragen bij kan gaan zetten.
Ik heb ook het idee dat er niet in elke zaak goed/gedegen onderzoek gedaan wordt.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen? Als ze zei dat ze ging plassen, vragen haar vriendinnen zich het1e kwartier nniet af waar ze blijft, daarna zoeken in de zaal en ze is een half uur onderweg. En haast niet meer te traceren.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
Wat was Dascha van plan toen ze zei dat ze buiten ging plassen?
-plassen? ik las in #11 post 59 : "Het schijnt in die toko redelijk normaal te zijn om boven (in het Gooiland) naar de WC te gaan." Gingen de vriendinnen daar het eerst zoeken?
-even bijtanken? Hadden ze ergens drank verstopt buiten?
-buiten zoeken naar telefoon? deed ze dat zonder jas omdat ze vreesde niet meer terug in gelaten te worden door de deurman zonder jas-bonnetje? hoe laat gaat die deur dicht en wat is het deur-beleid?
als ze ging zoeken volgde ze de route van de heenweg. [De honden moeten ook de sporen van de vriendinnen aanwijzen], waar hebben ze zitten indrinken? Ho
Het is aannemelijk dat ze amfetamine gebruikt hebben halverwege de avond om niet moe te worden op de feestavond. misschien een ritalinnetje geslikt. Dat verklaart het doorzettingsvermogen waarmee ze zolang bleef zoeken -want hij moet toch ergens zijn-
Het is waarschijnlijk niet eens waar dat ze niet reageerde op het claxonneren van de trein, ze reageerde mogelijk verkeerd: ze bevroor van angst omdat ze 'wist' dat er geen trein kon komen 's nachts, of ze reageerde heel traag vanwege de alcoholblur.
Niet altijd, in sommige zaken wel. Leon Groeneweg is ook zo'n voorbeeld.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is ook zo vreemd bij bepaalde mensen. Die doen altijd alsof de politie ALTIJD fouten maakt, niets wil en doet en tegen de burger is.
Je komt altijd met van die vb die ik niet ken. In elk geval is de politie dan gewoon full time bezig met zaken die niet of wel te maken hebben met zelfmoord. Ik ken een heroine gebruikster die een tijd terug dood ging aan een overdosis heroine. Iemand die al HEEL lang zonder problemen gebruikte. Ze kwam goed, normaal en gelukkig over. Dan kun je ook een groots onderzoek gaan doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het zou gaan om 10-20 gevallen per jaar waarvan er inderdaad een aantal "ongelukken" bij zitten.
Zo ook dat meisje in Limburg, zou zichzelf naakt op straat in haar hart gestoken hebben. Werd ook afgedaan als zelfmoord. Nabestaanden hebben wederom een hoop gedoe om de zaak als mogelijk misdrijf te laten onderzoeken.
Meisje heette Eline Meltersquote:Op donderdag 10 december 2015 13:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je komt altijd met van die vb die ik niet ken. In elk geval is de politie dan gewoon full time bezig met zaken die niet of wel te maken hebben met zelfmoord. Ik ken een heroine gebruikster die een tijd terug dood ging aan een overdosis heroine. Iemand die al HEEL lang zonder problemen gebruikte. Ze kwam goed, normaal en gelukkig over. Dan kun je ook een groots onderzoek gaan doen.
Ik heb al dagen maagzuur van mensen die blind vertrouwen hebben in een overheidsorgaan.quote:Op donderdag 10 december 2015 13:02 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg toch een beetje maagpijn van mensen die hier maar steeds allerlei gruwelijke zaken weten op te lepelen.
Daar hadden we het al over gehad. Er werden wel dingen gezegd als veel.....heel veel....etc.quote:Op donderdag 10 december 2015 13:03 schreef StaceySinger het volgende:
over dat zogenaamde stomdronken :
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die als woordvoerder van de familie van Dascha optreedt, zegt tegen RTL Nieuws: "Je kunt er geen kwalificatie aan geven, je kunt niet zomaar zeggen dat je stomdronken bent als je meer hebt gedronken dan is toegestaan."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |