Ik denk dat er bij die twee toch aardig wat onderzoek is geweest. Maar het is prima zoals in dit soort gevallen (Dascha) gewoon beter uit te zoeken wat er is gebeurt. En soms moet je gewoon aannemen dat het zelfmoord of een ongeluk was als veel daar op duidt.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kakelen doen mensen toch wel, of dat nu over zwarte Piet, hun buurvrouw, vluchtelingen of de IS is.
Dit verzoek ligt er al jaren, mogelijk door alle media aandacht rondom Dascha is er algemeen besef gekomen over deze problematiek.
Ook na de zaak van Kris en Lisanne is de stichting Simpar ontstaan die nabestaanden bij vermissingen in het buitenland helpt.
Zijn allemaal oud gedienden en experts die hun vakkennis gratis aanbieden, Nederland op zijn best.
Ja, bij kris en lisanne is er veel hulp geweest. Maar heel erg laat op gang gekomen en op een gegeven moment ook weer gestopt. (zie interview Zembla 18/11)quote:Op donderdag 10 december 2015 09:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat er bij die twee toch aardig wat onderzoek is geweest. Maar het is prima zoals in dit soort gevallen (Dascha) gewoon beter uit te zoeken wat er is gebeurt. En soms moet je gewoon aannemen dat het zelfmoord of een ongeluk was als veel daar op duidt.
Iets dat logisch is. En men is in zo'n land ook niet altijd debiel natuurlijk.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, bij kris en lisanne is er veel hulp geweest. Maar heel erg laat op gang gekomen en op een gegeven moment ook weer gestopt. (zie interview Zembla 18/11)
Wat bij de buitenlandse vermissingen het probleem is, is dat het desbetreffende land het onderzoek doet.
Het gaat met name om de begeleiding, een internationale advocaat, rechercheurs en ook het hondenteam wat vanaf de eerste dagen de nabestaanden voorziet van advies en kennis.
Nabestaanden hebben wel wat anders aan hun hoofd en deze mensen hebben juist ervaring in de regelgeving en de te bewandelen weg.
Hetzelfde voor deze kleine groep, die twijfelen aan de doodsoorzaak van hun geliefde.
Het is nogal een muur van ellende en regelgeving waar nabestaanden vaak in een hele moeilijke tijd nog strijd tegen moeten voeren.
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Ook na de zaak van Kris en Lisanne is de stichting Simpar ontstaan die nabestaanden bij vermissingen in het buitenland helpt.
Zijn allemaal oud gedienden en experts die hun vakkennis gratis aanbieden, Nederland op zijn best.
gratis reclamequote:Op donderdag 10 december 2015 09:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.
Ja, dan pretendeert men, werken met giften en donaties. Een aantal zijn al gepensioneerd, de reddingshonden van Duiven werken ook door middel van giften.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:55 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Gratis? Daar geloof ik geen ruk van.
En zo'n onderzoek kost gewoon handen vol met geld.quote:Op donderdag 10 december 2015 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kakelen doen mensen toch wel, of dat nu over zwarte Piet, hun buurvrouw, vluchtelingen of de IS is.
Dit verzoek ligt er al jaren, mogelijk door alle media aandacht rondom Dascha is er algemeen besef gekomen over deze problematiek.
Er zijn ook andere kosten naast salaris.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dan pretendeert men, werken met giften en donaties. Een aantal zijn al gepensioneerd, de reddingshonden van Duiven werken ook door middel van giften.
Kan er me wel iets bij voorstellen, passie voor je vak en dan al en toe wat gratis/goeds doen binnen je branche. Gewoon omdat je het kan, doe ik zelf ook.
FF met een bootje met sonarapparatuur in een rivier in Bali zoeken kost een ton...quote:Op donderdag 10 december 2015 10:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En zo'n onderzoek kost gewoon handen vol met geld.
Dus moet je heel erg goed kijken naar wat zinnig is.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
FF met een bootje met sonarapparatuur in een rivier in Bali zoeken kost een ton...![]()
Geen idee wat alle onderzoeken in Nederland kosten, maar alleen al de rompslomp bij een opgraving.... Staan dan ook even 10 man te werken
Waarom? Er is toch niet aangetoond dat er aliens bij betrokken zijn? Daarnaast is er nog bijna elke dag nieuws in de media te vinden over deze zaak.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:09 schreef Molurus het volgende:
Deel 13 alweer. Kris & Lisanne all over again.
Past dit inmiddels niet beter in BNW?
ja, daarom riep Frank ook op voor een beter algemeen onderzoek bij zelfmoord.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus moet je heel erg goed kijken naar wat zinnig is.
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ja, daarom riep Frank ook op voor een beter algemeen onderzoek bij zelfmoord.
Even opletten op de PD, goede foto's en sporen onderzoek, dat zou in een later stadium al veel energie en geld besparen.
Ik geloof dat dat ook de reden was dat hij weer de media opzocht vorige week, om hiervoor te pleiten. Hij voert daar al jaren strijd voor.
Ja dat ben ik met je eens, zeker gezien de verklaring van de machinist.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.
Dat was in de zaak Kris & Lisanne niet anders. Daar waren ook geen aliens bij betrokken en daar was ook nog lange tijd "nieuws" (als je het zo mag noemen) over.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom? Er is toch niet aangetoond dat er aliens bij betrokken zijn? Daarnaast is er nog bijna elke dag nieuws in de media te vinden over deze zaak.
Ik ken al die zaken niet. Soms moet men meer onderzoeken. Soms gaan dingen mis.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja dat ben ik met je eens, zeker gezien de verklaring van de machinist.
Toch blijft het link zie de zaak van Talitha.
Dat ze maar gauw van die dashcam's op de treinen zetten, scheelt ook veel onnodig verhoor/leed bij machinisten.
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik had het meer over het buitenland. Hier verwacht je gewoon een gedegen eerste onderzoek van politie. Wat hier kan spelen is dat met misschien wat snel de boel vrij wilde hebben voor het trein verkeer. Al blijkt verder nergens uit dat het mis is gegaan bij het eerste onderzoek van politie. Men zag gewoon het niet in van verder onderzoek.
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.
Ze kan per ongeluk zelfmoord gepleegd hebben, maar ze is niet bewusteloos op het spoor gelegd.
In een situatie dat iemand bewegingsloos op het spoor ligt is een snelle conclusie "zelfmoord" idd niet gepast, maar bij een hoop ongelukken waarbij sprake is van een aanrijding met een trein is de kans gewoon groot dat er sprake is van zelfdoding, de vraag is alleen of dat in een opwelling of bewust is gebeurd, maar als je bij iedere "aanrijding met een persoon" een politieonderzoek gaat doen zoals bij een andere niet-natuurlijke dood, dan mag je beginnen de spoorwegen van haar verplichting op tijd te rijden af te helpen.
Inderdaad.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.
Dat begrijp ik ook heel goed. Al kan je daar wat in doorschieten....ook als ouder. Daarnaast lijkt mij het eindeloos hele enge bedachte internet scenario's als familie voor de kiezen krijgen ook niet lekker.....mensen gaan gewoon maar wat denken.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Inderdaad.
Hoewel ik de ouders best snap dat ze daar niets mee konden, maar dat misselijke speculeren en vooral criminaliseren omdat er hoe dan ook een slechterik bij betrokken moest zijn is echt te zot voor woorden.
Dat idd ook, met alle theorietjes die mensen bedenken en op het web plempen omdat ze er zelf zo graag een misdaad in willen zien (want dan kunnen ze wat "onderzoeken") schoffeer je de familie ook nog een keer, en dan heb ik het nog niet eens over het dusdanig herhalen van zelfverzonnen nonsens dat het een gerucht op het net gaat worden en de familie daar ook nog eens mee geconfronteerd wordt.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook heel goed. Al kan je daar wat in doorschieten....ook als ouder. Daarnaast lijkt mij het eindeloos hele enge bedachte internet scenario's als familie voor de kiezen krijgen ook niet lekker.....mensen gaan gewoon maar wat denken.
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe vervelend het ook is, niets wijst erop dat er sprake is van een misdrijf.
Ze kan per ongeluk zelfmoord gepleegd hebben, maar ze is niet bewusteloos op het spoor gelegd.
In een situatie dat iemand bewegingsloos op het spoor ligt is een snelle conclusie "zelfmoord" idd niet gepast, maar bij een hoop ongelukken waarbij sprake is van een aanrijding met een trein is de kans gewoon groot dat er sprake is van zelfdoding, de vraag is alleen of dat in een opwelling of bewust is gebeurd, maar als je bij iedere "aanrijding met een persoon" een politieonderzoek gaat doen zoals bij een andere niet-natuurlijke dood, dan mag je beginnen de spoorwegen van haar verplichting op tijd te rijden af te helpen.
En geruchten krijg je moeilijk weg. Dat heb ik zelf gezien bij een dodelijk ongeluk waar de pers in eerste instantie aangaf dat er van de kant van de veroorzaker alcohol in het spel was. Dat was zeker niet het geval. Toch bleef dat bij veel mensen hangen.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat idd ook, met alle theorietjes die mensen bedenken en op het web plempen omdat ze er zelf zo graag een misdaad in willen zien (want dan kunnen ze wat "onderzoeken") schoffeer je de familie ook nog een keer, en dan heb ik het nog niet eens over het dusdanig herhalen van zelfverzonnen nonsens dat het een gerucht op het net gaat worden en de familie daar ook nog eens mee geconfronteerd wordt.
En over 5 jaar lezen ze waarschijnlijk nog allerlei nonsens over hun eigen kind op het net
Natuurlijk. En dan is onder invloed toch iets minder erg lijkt me. Al zit je dan weer met andere schuldgevoelens.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.
Dit ook.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:37 schreef Mula het volgende:
Ik denk dat er goed is nagedacht over het beeld dat de vader van Dascha heeft geschetst en dat dat de reden is waarom wij vinden dat de politie te snel conclusies trok.
Haar vader heeft volgens mij geen enkele uitspraak gedaan over wat er die avond gebeurd is (op dat ze is gaan plassen na). Ik geloof er niks van dat zij niet direct hebben geweten dat ze behoorlijk heeft gedronken en misschien zelfs wel drugs gebruikt ("ze is in aanraking gekomen met" was het later toch?). Een verhaal over een intens blije tiener die het leven van andere mensen op slag beter maakte door ze simpelweg aan te kijken en die op het spoor beland krijgt waarschijnlijk een stuk meer aandacht dan "16jarige is bij het stappen uit dr bol gegaan met drank en drugs en is uiteindelijk onder invloed op een spoor gaan staan".
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het als ouder toch wel graag willen weten of mijn kind bewust gekozen heeft voor zelfmoord, of dat het een door alcohol/drugs ingegeven opwelling was, of zelfs wellicht een ongeluk. Er hoeft niet per se een ander bij betrokken te zijn, maar zo'n beetje weten wat er omging in mijn kind op het moment supreme zou ik wel belangrijk vinden voor mijn eigen verwerking.
Ik denk dat dat niet echt de taak is van de politie. Anders gaat het wel heel ver allemaal. En dan weer als vb die Schot in de gracht in Amsterdam van pas. Hoe ver zou men daar moeten gaan als politie?quote:Op donderdag 10 december 2015 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.
Ik denk dat nagenoeg iedere nabestaande die antwoorden zou willen hebben, en het is lastige materie, want als een niet-geaccepteerde zelfmoord de publiciteit haalt dan zie je vaak dat mensen ermee aan de haal gaan (zie Anass), en de vraag is maar of dat meer rust geeft
Waarschijnlijk wel. Maar dan is het voor ouders goed om te weten of er alcohol/drugs in het spel waren.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:51 schreef videonatic het volgende:
Was ze niet gewoon lopend naar huis gegaan? En dat die trein puur toeval/ongeluk is?
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik ook wel, dat zou ik ook willen, de vraag is alleen of het de taak van de politie is dat uit te zoeken.
Ik denk dat nagenoeg iedere nabestaande die antwoorden zou willen hebben, en het is lastige materie, want als een niet-geaccepteerde zelfmoord de publiciteit haalt dan zie je vaak dat mensen ermee aan de haal gaan (zie Anass), en de vraag is maar of dat meer rust geeft
Hangt af of er enig bewijs is dat het niet over zelfmoord gaat. Als iemand alleen op de rails staat.....en er verder geen rare dingen zijn.....quote:Op donderdag 10 december 2015 10:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?quote:Op donderdag 10 december 2015 10:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij een niet-natuurlijk dood heeft de politie wat mij betreft wel degelijk de taak om te achterhalen wat de dood veroorzaakt heeft. Een simpele "aanrijding persoon met trein dus zelfmoord" vind ik dan ook te kort door de bocht.
Ik vraag mij trouwens af of er niet gewoon standaard een bloedonderzoek wordt gedaan.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als ze in dit geval bloedonderzoek gedaan hadden en de conclusie "onder invloed op het spoor" hadden getrokken was het wel voldoende geweest?
Ja. En de vraag is of je dat geheel moet gaan uitzoeken. Dat kan hele nare gevolgen hebben.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.
De politie zou in het begin hebben geclaimd dat bloedonderzoek geen optie was omdat er door de impact geen bloed meer zou zijn om te onderzoeken....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij trouwens af of er niet gewoon standaard een bloedonderzoek wordt gedaan.
Ik denk dat je sommige ouders met zo'n uitslag ook niet echt minder verontrust....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat je dan al een heel eind zou moeten zijn, inderdaad. Ik denk dat het dan aan de ouders en andere nabestaanden is om dat 'onder invloed' verder uit te zoeken en te verwerken.
Van die uitspraak van de kant van politie geloof ik niets. Er is altijd bloed en weefsel in zo'n situatie. Volgens mij kwam die uitspraak ook weer van Twitter of hier. Dat ging toen bijna zover alsof Dascha opgelost was in lucht.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
De politie zou in het begin hebben geclaimd dat bloedonderzoek geen optie was omdat er door de impact geen bloed meer zou zijn om te onderzoeken....
Dat zijn wel van die opmerkingen waarvan ik dan denk "hallo meneer agent, je werkt niet bij het NFI toch?".
Dat soort dingen vind ik echt niet slim meer van de politie, zeker tegenwoordig niet waar men nagenoeg alles kan onderzoeken met het kleinste beetje weefsel.
Kan zijn, maar de politie is dan weer niet verantwoordelijk voor het geestelijk welzijn van deze mensen. Dus slachtofferhulp of anderszins professionele hulp aan deze mensen actief aanbieden zou dan voldoende zijn om de politie de zaak te kunnen laten sluiten.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je sommige ouders met zo'n uitslag ook niet echt minder verontrust....
Wacht, omdat sommige mensen meer gerustgesteld zijn bij zo'n uitslag van een bloedonderzoek moeten mensen die dat niet zijn maar zien dat ze iets vinden om hun geestelijk welzijn op orde te krijgen?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kan zijn, maar de politie is dan weer niet verantwoordelijk voor het geestelijk welzijn van deze mensen. Dus slachtofferhulp of anderszins professionele hulp aan deze mensen actief aanbieden zou dan voldoende zijn om de politie de zaak te kunnen laten sluiten.
Dat is niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wacht, omdat sommige mensen meer gerustgesteld zijn bij zo'n uitslag van een bloedonderzoek moeten mensen die dat niet zijn maar zien dat ze iets vinden om hun geestelijk welzijn op orde te krijgen?
Maar datzelfde geldt dan niet voor de gevallen waarin de politie zegt "zelfmoord, case closed"?
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg.
De politie moet doen aan waarheidsvinding. Als niet overduidelijk is dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dienen ze daar dus verder onderzoek naar te doen. Als dat onderzoek tenslotte een uitslag heeft waar de nabestaanden het moeilijk mee hebben, is het niet aan de politie om dat op te lossen of op te vangen, daar zijn andere professionals voor.
juistquote:Op donderdag 10 december 2015 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg.
De politie moet doen aan waarheidsvinding. Als niet overduidelijk is dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dienen ze daar dus verder onderzoek naar te doen. Als dat onderzoek tenslotte een uitslag heeft waar de nabestaanden het moeilijk mee hebben, is het niet aan de politie om dat op te lossen of op te vangen, daar zijn andere professionals voor.
IDD Maar de kans dat dat onder invloed zijn een rol speelde is groter. Wat je daar dan ook mee kan verder....quote:Op donderdag 10 december 2015 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?
In feite kunnen ze nog weinig, ze stond op het spoor en was niet nuchter, dat je dan de conclusie trekt dat ze niet bewust zelfmoord gepleegd heeft omdat ze onder invloed was is ook maar een conclusie die gebaseerd is op wishful thinking.
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als iemand onder invloed op het spoor staat dan sluit je daarmee toch niet uit dat het een bewuste zelfmoord was?
In feite kunnen ze nog weinig, ze stond op het spoor en was niet nuchter, dat je dan de conclusie trekt dat ze niet bewust zelfmoord gepleegd heeft omdat ze onder invloed was is ook maar een conclusie die gebaseerd is op wishful thinking.
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze stond met haar armen in haar zij op het spoor, reageerde niet op claxonneren, bleef gewoon staan.
Op grond waarvan zou het niet overduidelijk zijn dat ze zelfmoord gepleegd heeft?
Mee eens.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.
Als je kind volledig nuchter besluit voor de trein te springen is dat iets heel anders dan wanneer het dat onder invloed doet.
Maar dan nog, het is aan de politie om de feiten en de waarheid boven tafel te krijgen, niet om emotionele steun te verlenen.
Ik kan me voorstellen dat de waarom-vraag in deze erg belangrijk is voor de nabestaanden.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.
Ik denk dat die vraag waarschijnlijk onbeantwoord blijft.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat de waarom-vraag in deze erg belangrijk is voor de nabestaanden.
Ze kan ook door de drugs dusdanig verdoofd zijn dat ze simpelweg te langzaam reageerde.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ze stond met haar armen in haar zij op het spoor, reageerde niet op claxonneren, bleef gewoon staan.
Op grond waarvan zou het niet overduidelijk zijn dat ze zelfmoord gepleegd heeft?
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, heeft niets met wishfull thinking te maken.
Als je kind volledig nuchter besluit voor de trein te springen is dat iets heel anders dan wanneer het dat onder invloed doet.
Maar dan nog, het is aan de politie om de feiten en de waarheid boven tafel te krijgen, niet om emotionele steun te verlenen.
Nee, dat sowieso niet, en de vraag is dan weer; is het de taak van de politie om voor de gemoedsrust van de ouders verder onderzoek te doen? En waar is de grens?quote:Op donderdag 10 december 2015 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze kan ook door de drugs dusdanig verdoofd zijn dat ze simpelweg te langzaam reageerde.
Je weet het niet, en je zult nooit het hele verhaal meer kunnen achterhalen.
Ik denk dat voor mij als ouder er inderdaad een gevoelsmatig verschil zou zijn tussen nuchter en onder invloed voor zelfdoding kiezen.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.
Ik zie niet waarom de politie hier een "kort door de bocht" conclusie zou hebben getrokken met de conclusie zelfmoord.
En voor de duidelijkheid; ik begrijp de ouders heel goed, maar ik vind niet dat de politie in deze te makkelijk de conclusie "zelfmoord" heeft getrokken.
Moet een bloedtest standaard worden om te achterhalen of iemand onder invloed was? Wat als iemand zich moet ingedronken heeft, geldt het dan niet meer als bewuste zelfmoord maar als ongeluk onder invloed?
Wel als ouders dat graag willen. Maar dat is niet de taak van de politie verder. Dat kan je volgens mij ook goed zelf laten doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
De feiten waren dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond, en bleef staan, niet op claxonneren reageerde.
Ik zie niet waarom de politie hier een "kort door de bocht" conclusie zou hebben getrokken met de conclusie zelfmoord.
En voor de duidelijkheid; ik begrijp de ouders heel goed, maar ik vind niet dat de politie in deze te makkelijk de conclusie "zelfmoord" heeft getrokken.
Moet een bloedtest standaard worden om te achterhalen of iemand onder invloed was? Wat als iemand zich moet ingedronken heeft, geldt het dan niet meer als bewuste zelfmoord maar als ongeluk onder invloed?
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat sowieso niet, en de vraag is dan weer; is het de taak van de politie om voor de gemoedsrust van de ouders verder onderzoek te doen? En waar is de grens?
Is het klaar als uit bloedonderzoek blijkt dat iemand onder invloed was? Of moet je dan nog verder onderzoeken als ouders 100% zeker weten dat hun kind nooit drank of drugs zou gebruiken?
Klopt, en een spontane zelfmoord is nog steeds een zelfmoord.... een bewuste zelfmoord onder invloed ook.quote:Op donderdag 10 december 2015 11:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt zelfmoord......en zelfmoord. Dat is het moeilijke in dit geval.
Inderdaad, maar het vergt wat inlevingsvermogen om dat te snappen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.
Ik denk dat de meeste ouders echter wel een beetje kunnen inschatten of hun kind potentieel een bewuste poging tot zelfmoord zou kunnen doen. Je voelt als ouder veel toch wel aan, denk ik. Je kent je kind al jaren, weet hoe het met allerlei zaken in het verleden is omgegaan, en dat geeft wel een idee hoe groot de kans op een bewuste zelfmoordpoging is.
Daarom. Dat laatste. Weer van die vage informatie. Dat mensen, ook betrokken bij het onderzoek, daar niet duidelijker in zijn.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, en een spontane zelfmoord is nog steeds een zelfmoord.... een bewuste zelfmoord onder invloed ook.
Feit is dat er vrij weinig meer te achterhalen valt en als er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf dan verandert de uitslag of iemand wel of niet onder invloed was ook niet zoveel meer, je zult immers nooit weten of het toch een "bewuste" keuze was.
In die zin is dat gesteggel van gisteren over hoe erg ze onder invloed was (zeker niet stomdronken) ook niet geruststellend, als ze zeker niet stomdronken was zou het blijven staan weer meer op een bewuste actie kunnen wijzen.
Ik weet dat het bij mijn oudste absoluut vreemd zou zijn geweest als hij drugs zou hebben gebruikt, drank is een ander verhaal, maar drugs? Dat zou nog vreemder zijn geweest dan zelfmoord.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is onzin, dat weet je als ouder nooit. Van een heleboel zaken, zeker als ze met leeftijdsgenoten en peer pressure te maken hebben, kun je als ouder nooit zeggen dat je kind dat niet zal doen.
Ik denk dat de meeste ouders echter wel een beetje kunnen inschatten of hun kind potentieel een bewuste poging tot zelfmoord zou kunnen doen. Je voelt als ouder veel toch wel aan, denk ik. Je kent je kind al jaren, weet hoe het met allerlei zaken in het verleden is omgegaan, en dat geeft wel een idee hoe groot de kans op een bewuste zelfmoordpoging is.
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:08 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daarom. Dat laatste. Weer van die vage informatie. Dat mensen, ook betrokken bij het onderzoek, daar niet duidelijker in zijn.
Ik las toch dat iemand die iets had gezegd over het bloedonderzoek (daarbij betrokken) iets tegen de media had gezegd en dat niet zo bedoelde en daar spijt van had? Het woord "veel" of "behoorlijk" is eigenlijk al gevaarlijkquote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.
Het citeren van allerlei vage bronnen op FaceBook en Twitter helpt ook niet hè....quote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die mensen zijn heel duidelijk, de journalisten maken er een zooitje van.
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. En naar nu lijkt had de politie het in eerste instantie best goed ingeschat.
Dit dus.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wel als ouders dat graag willen. Maar dat is niet de taak van de politie verder. Dat kan je volgens mij ook goed zelf laten doen.
Voor bewuste (!) zelfmoord is echt wel wat nodig, een bepaalde gemoedstoestand die al langer aanwezig is, een manier van naar het leven kijken en ermee omgaan die je niet even snel onder peer pressure aanneemt en dus maar even snel zelfmoord pleegt in een opwelling.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet dat het bij mijn oudste absoluut vreemd zou zijn geweest als hij drugs zou hebben gebruikt, drank is een ander verhaal, maar drugs? Dat zou nog vreemder zijn geweest dan zelfmoord.
Waarom kun je niet zeggen dat je kind qua drank of drugs iets nooit zou doen, maar kun je dat wel over zelfmoord zeggen?
Dat valt net zo goed onder een heleboel zaken waar je als ouder nooit van kunt zeggen dat je kind dat niet zou doen.
...meeste... , ...veel...quote:Op donderdag 10 december 2015 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Whut?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.
Fysiek, is er sprake van zelfdoding, ja, volgens de machinist zou ze op de rails hebben gestaan. Zij heeft het gedaan en niemand anders.
Dat neemt niet weg, dat de toedracht van haar zelfdoding en de conditie van Dascha onderzocht moeten worden, voordat er een eindconclusie wordt getrokken. Gelukkig wordt dat nu wel gedaan.
De politie weet heel goed, dat er stront aan de knikker is, wanneer zowel alcohol als drugs in een minderjarige worden gevonden. Politie werkt nauw samen met organisaties als novadic-kentron en andere, op het gebied van drugspreventie en voorlichting. De politie zou bijvoorbeeld actief moeten surveilleren in het uitgaansleven etc. Dascha is er doorheen geglipt, met haar zelfdoding tot gevolg.
Bij politie staat zelfdoding synoniem voor: geen onderzoek nodig. Case closed. Zelfdoding is convenient.
Maar nu dat er toch onder druk vd familie onderzoek wordt gedaan, kan de politie alsnog aan de bak.
Ik zeg ook niet dat het te vergelijken is, ik stel alleen dat je dat je het een als ouder net zo goed niet van je kind hoeft te weten als het ander.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor bewuste (!) zelfmoord is echt wel wat nodig, een bepaalde gemoedstoestand die al langer aanwezig is, een manier van naar het leven kijken en ermee omgaan die je niet even snel onder peer pressure aanneemt en dus maar even snel zelfmoord pleegt in een opwelling.
Alcohol drinken, een pilletje slikken, een snuifje nemen, een hijs van een sigaret, is heel gemakkelijk om te bezwijken onder de druk van je vrienden of de mensen waar je mee bent.
Het is niet te vergelijken, vind ik, en als jij dat wel vindt, zijn we hierover denk ik wel uitgediscussieerd, want dan wordt het een herhaling van zetten
Komt men nu verder dan?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niks geen inschatting door de politie. Gewoon gemakszucht. Het gaat om een 16-jarig kind. Dan moet je verder onderzoeken eer je met een eindconclusie komt.
Fysiek, is er sprake van zelfdoding, ja, volgens de machinist zou ze op de rails hebben gestaan. Zij heeft het gedaan en niemand anders.
Dat neemt niet weg, dat de toedracht van haar zelfdoding en de conditie van Dascha onderzocht moeten worden, voordat er een eindconclusie wordt getrokken. Gelukkig wordt dat nu wel gedaan.
De politie weet heel goed, dat er stront aan de knikker is, wanneer zowel alcohol als drugs in een minderjarige worden gevonden. Politie werkt nauw samen met organisaties als novadic-kentron en andere, op het gebied van drugspreventie en voorlichting. De politie zou bijvoorbeeld actief moeten surveilleren in het uitgaansleven etc. Dascha is er doorheen geglipt, met haar zelfdoding tot gevolg.
Bij politie staat zelfdoding synoniem voor: geen onderzoek nodig. Case closed. Zelfdoding is convenient.
Maar nu dat er toch onder druk vd familie onderzoek wordt gedaan, kan de politie alsnog aan de bak.
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:17 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Dan kan men dus gemiddeld 200 x per jaar aan de slag. Naast andere zelfmoorden waar je dan ook in vele gevallen vragen bij kan gaan zetten.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:34 schreef Lienekien het volgende:
Het gaat wel ver hoor, standaard onderzoek verwachten van politie na een botsing met trein met dodelijke afloop. Er zal immers in de meeste gevallen géén sprake zijn van een strafbaar feit.
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?
Overigens zie je bij het programma 'verslaafd' dat ze soms een haartest doen. Dan kunnen ze van langere tijd terug onderzoeken of ze verdivende muddelen gebruijte en zo ja, hoeveel. Misschien was ze wel verslaafd! Er zijn genoeg mensen die coke gebruiken en prima functioneren. Zelfs vrolijk en levendig zijn. Misschien wel juist daardoor.
Ik vraag me af, indien dit zou blijken, of die ouders dit kunnen accepteren.
Dat het makkelijker is wil niet zeggen dat men dat ook maar doet. Het is ook makkelijker niet af te gaan op een 112 melding.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:44 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.
Daar klinkt wantrouwen in door.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:44 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is: het is voor de politie makkelijker om de stempel "zelfdoding" erop te plakken. Dat is wat ik zeg. Het scheelt een hoop rompslomp.
Peter R, die de verklaring van de machinist aan de politie heeft ingezien.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:46 schreef StaceySinger het volgende:
wat is de exacte bron hiervan eigenlijk?
Dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond ?
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, niemand te ondervragen, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar klinkt wantrouwen in door.
Dat is ook zo vreemd bij bepaalde mensen. Die doen altijd alsof de politie ALTIJD fouten maakt, niets wil en doet en tegen de burger is.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die machinist toch?quote:Op donderdag 10 december 2015 12:46 schreef StaceySinger het volgende:
wat is de exacte bron hiervan eigenlijk?
Dat ze met haar armen in haar zij op het spoor stond ?
Ja, dat klopt.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:47 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.
Wat is zuiver? Er moeten duidelijk aanwijzingen zijn dat het meer was dan een zelfmoord.....quote:Op donderdag 10 december 2015 12:47 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Bij een zuivere zelfdoding, hoeft de politie niet bij de disco onderzoek te verrichten, geen buurtonderzoek te doen, geen sporenonderzoek, niemand te ondervragen, geen proces verbaal op te stellen, ga zo maar door.
Op het moment dat het normaal gevonden wordt dat meisjes van 16 aan de coke zitten, dan hebben we toch wat fout gedaan...quote:Op donderdag 10 december 2015 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat het dectaak van de politie is te voorkomen dat 16-jarigen drugs gebruiken?
Overigens zie je bij het programma 'verslaafd' dat ze soms een haartest doen. Dan kunnen ze van langere tijd terug onderzoeken of ze verdivende muddelen gebruijte en zo ja, hoeveel. Misschien was ze wel verslaafd! Er zijn genoeg mensen die coke gebruiken en prima functioneren. Zelfs vrolijk en levendig zijn. Misschien wel juist daardoor.
Ik vraag me af, indien dit zou blijken, of die ouders dit kunnen accepteren.
Maar niemand geeft dat dan ook aan.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op het moment dat het normaal gevonden wordt dat meisjes van 16 aan de coke zitten, dan hebben we toch wat fout gedaan...
Het zou gaan om 10-20 gevallen per jaar waarvan er inderdaad een aantal "ongelukken" bij zitten.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan kan men dus gemiddeld 200 x per jaar aan de slag. Naast andere zelfmoorden waar je dan ook in vele gevallen vragen bij kan gaan zetten.
Ik heb ook het idee dat er niet in elke zaak goed/gedegen onderzoek gedaan wordt.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zelfmoord plegen? Als ze zei dat ze ging plassen, vragen haar vriendinnen zich het1e kwartier nniet af waar ze blijft, daarna zoeken in de zaal en ze is een half uur onderweg. En haast niet meer te traceren.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:48 schreef eigendeegcookie het volgende:
Wat was Dascha van plan toen ze zei dat ze buiten ging plassen?
-plassen? ik las in #11 post 59 : "Het schijnt in die toko redelijk normaal te zijn om boven (in het Gooiland) naar de WC te gaan." Gingen de vriendinnen daar het eerst zoeken?
-even bijtanken? Hadden ze ergens drank verstopt buiten?
-buiten zoeken naar telefoon? deed ze dat zonder jas omdat ze vreesde niet meer terug in gelaten te worden door de deurman zonder jas-bonnetje? hoe laat gaat die deur dicht en wat is het deur-beleid?
als ze ging zoeken volgde ze de route van de heenweg. [De honden moeten ook de sporen van de vriendinnen aanwijzen], waar hebben ze zitten indrinken? Ho
Het is aannemelijk dat ze amfetamine gebruikt hebben halverwege de avond om niet moe te worden op de feestavond. misschien een ritalinnetje geslikt. Dat verklaart het doorzettingsvermogen waarmee ze zolang bleef zoeken -want hij moet toch ergens zijn-
Het is waarschijnlijk niet eens waar dat ze niet reageerde op het claxonneren van de trein, ze reageerde mogelijk verkeerd: ze bevroor van angst omdat ze 'wist' dat er geen trein kon komen 's nachts, of ze reageerde heel traag vanwege de alcoholblur.
Niet altijd, in sommige zaken wel. Leon Groeneweg is ook zo'n voorbeeld.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is ook zo vreemd bij bepaalde mensen. Die doen altijd alsof de politie ALTIJD fouten maakt, niets wil en doet en tegen de burger is.
Je komt altijd met van die vb die ik niet ken. In elk geval is de politie dan gewoon full time bezig met zaken die niet of wel te maken hebben met zelfmoord. Ik ken een heroine gebruikster die een tijd terug dood ging aan een overdosis heroine. Iemand die al HEEL lang zonder problemen gebruikte. Ze kwam goed, normaal en gelukkig over. Dan kun je ook een groots onderzoek gaan doen.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het zou gaan om 10-20 gevallen per jaar waarvan er inderdaad een aantal "ongelukken" bij zitten.
Zo ook dat meisje in Limburg, zou zichzelf naakt op straat in haar hart gestoken hebben. Werd ook afgedaan als zelfmoord. Nabestaanden hebben wederom een hoop gedoe om de zaak als mogelijk misdrijf te laten onderzoeken.
Meisje heette Eline Meltersquote:Op donderdag 10 december 2015 13:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je komt altijd met van die vb die ik niet ken. In elk geval is de politie dan gewoon full time bezig met zaken die niet of wel te maken hebben met zelfmoord. Ik ken een heroine gebruikster die een tijd terug dood ging aan een overdosis heroine. Iemand die al HEEL lang zonder problemen gebruikte. Ze kwam goed, normaal en gelukkig over. Dan kun je ook een groots onderzoek gaan doen.
Ik heb al dagen maagzuur van mensen die blind vertrouwen hebben in een overheidsorgaan.quote:Op donderdag 10 december 2015 13:02 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg toch een beetje maagpijn van mensen die hier maar steeds allerlei gruwelijke zaken weten op te lepelen.
Daar hadden we het al over gehad. Er werden wel dingen gezegd als veel.....heel veel....etc.quote:Op donderdag 10 december 2015 13:03 schreef StaceySinger het volgende:
over dat zogenaamde stomdronken :
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die als woordvoerder van de familie van Dascha optreedt, zegt tegen RTL Nieuws: "Je kunt er geen kwalificatie aan geven, je kunt niet zomaar zeggen dat je stomdronken bent als je meer hebt gedronken dan is toegestaan."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |