quote:Bunq is live. Nederlands eerste fintechbank moet zich nu gaan bewijzen
De app van de eerste zogeheten fintechbank van ons land, Bunq, is voor iedereen beschikbaar. RTL Z-verslaggever Frederieke Hegger was bij de lancering ervan.
Het is avond en het regent. Op een afgelegen kantorenterrein, in de buurt van metrostation Isolatorweg, verzamelt zich een zoekend groepje mensen. "Komen jullie ook voor het lanceringsevent van Bunq?" "Ja." Maar waar de ingang is?
Eerst langs een hek en dan zigzaggend tussen grijze verlaten gebouwen door naar een loods waar een Bunq-vlag voor de deur staat. Uit het gebouw klinkt muziek.
Biertjes en een dj
Eenmaal in de loods is het niet zo rustig meer. Een man of 200 staat biertjes te drinken. De gemiddelde leeftijd: niet ouder dan 27. Medewerkers van nieuwe bank Bunq herken je gelijk, aan hun t-shirt: I got 99 problems, but a bank ain't one.
Vanavond wordt er een nieuwe bank gelanceerd: Bunq. Een app waarmee je je vrienden kunt betalen. Je kan samen in een groepje een rekening delen, chatten, foto's versturen bij overboekingen, maar ook gewoon hele ouderwetse dingen doen, zoals geld pinnen bij de automaat. Sinds september was er een beta-versie beschikbaar voor een selecte groep mensen.
Bankvergunning na lang nadenken
De oprichter van Bunq: Ali Niknam. Enkele jaren terug stond hij nog aan het roer van webhosting bedrijf Trans-IP. Nu heeft hij, net als vele andere tech-ondernemers, zijn zinnen gezet op de financiële sector. Anders dan zijn collega-techondernemers ging hij niet alleen voor een betaaldienst, maar wilde hij officieel een bank oprichten. Dan moet je natuurlijk even langs De Nederlandsche Bank; die hem, na lang 'nadenken', ook daadwerkelijk een bankvergunning heeft gegeven. Een unicum. Overigens noemt Bunq zichzelf geen bank, maar een techbedrijf.
Joeri Bakker (25) staat midden in de drukte met collega's een biertje te drinken. Hij werkt sinds mei als front-end developer voor Bunq en vindt het allemaal heel 'cool'. Of hij ooit had gedacht dat hij bij een bank zou gaan werken? Zeker niet. Maar dat hij en zijn collega's iets 'heel anders en nieuws' hebben gebouwd staat voor hem vast. "De bankensector heeft zo lang vastgezeten, het is tijd voor verandering. Kom, de presentatie begint."
'Chatten en connecten'
De menigte verzamelt zich rond de presentatieplek. Onder harde muziek en luid applaus komt ondernemer en technerd Ali Niknam naar voren. Hij spreekt in het Engels, en neemt 'de keynote' op voor YouTube. Niknam vertelt, soms ietwat zenuwachtig maar ook uitgelaten, over de beta-periode. Naar aanleiding van commentaar van gebruikers hebben ze nog twee functies toegevoegd aan de app: chatten en 'connecten'. Is dat niet hetzelfde? Nee. Met dat laatste kan je iemand, een vriend of je dochter, toestemming geven om van jouw rekening te gaan betalen. Je kan zelf bepalen hoe lang en voor welk bedrag. De nieuwe features worden met gejuich ontvangen (al weet de helft van de zaal ongetwijfeld al dat ze in de pijplijn zaten).
Dan is het moment daar en zet Niknam, na een korte strijd met de wifi-verbinding, Bunq dan definitief live. Iedereen in Nederland kan de app downloaden. Uit de luidsprekers klinkt: "We will be victorious."
Kritiek
Ambitieus is Niknam zeker, dat mag duidelijk zijn. Bunq is pas echt een succes als het bedrijf "is uitgerold in heel Europa", vertelt hij na afloop. Hij is opgelucht. Na jaren werk, en er miljoenen van zijn geld in te hebben gestoken, is het grote lanceringsmoment dan eindelijk geweest.
Toch krijgt Niknam ook al kritiek op zijn app. Diensten zoals de pinpas (9 euro eenmalig) en geld pinnen is bij Bunq duurder dan bij andere banken.
"Ja, maar dit hoor je dus alleen van mensen die de app nog niet gebruikt hebben", is Niknam's verweer. "De tevredenheid bij de Bunq gebruikers is heel hoog, en met die kosten zitten ze niet. Bovendien gebruik je een pinpas bij ons gewoon heel anders dan bij andere banken. Daar hebben we eerder ook een blog over geschreven." Volgens Niknam is dat nog het belangrijkste punt: zodra mensen de app eenmaal geïnstalleerd hebben, zijn ze er blij mee.
Lukt het om gebruikers te krijgen?
Maar om de jonge doelgroep (in commercials zijn vooral jonge twintigers te zien) over de streep trekken, wordt wellicht nog een klus. Hoewel een enquête uit Amerika kansen schetst: 49 procent van de millennials vindt het prima om financiële diensten af te nemen bij grote techbedrijven. Onder ouderen is dat slechts 16 procent. Een overstap voor specifieke diensten is voor een jonge doelgroep dus wellicht wat sneller gemaakt.
Toch zijn ook ouderen er misschien wel voor te porren. In de hoek van de loods staan twee mannen die in niks lijken op de jonge massa. De een, journalist Jeroen Smit, doet verwoede pogingen om in het donker een goede selfie te maken, om zo het aanmelden-in-5-minuten-proces live mee te maken. De ander, voormalig RBS-bankier Jan de Ruiter, legt ondertussen aan hem uit wat Bunq zo bijzonder maakt. "Jeroen, jij hebt kinderen toch? Je kan nu dus gewoon je kind gebruik laten maken van je rekening, voor een afgebakende periode van de maand en een maximum bedrag. Het is echt een hele andere manier van zakgeld geven." Smit staakt zijn selfie-pogingen en knikt. "Je moet je gaan indenken dat iets mogelijk is, terwijl je niet wist dat het mogelijk was. Maar goed, ik had niet gedacht dat ik ooit een iPad zou gaan gebruiken, jij wel?"
Website: https://www.bunq.com/nl/quote:Interview: Bunq-baas Ali Niknam heeft al ruim 10.000 klanten
Hij heeft al dagen niet meer geslapen, maar het is het waard. Zelfverklaard ‘technerd’ Ali Niknam werkt het klokje rond om de diensten van zijn bank, ‘de eerste van een nieuwe soort’, aan eenieder te slijten. Hij vertoont zelfs Wolf of Wall Street-achtige trekjes: ‘We spreken nu af dat jij de app ook gaat proberen he?!’
Het grote publiek maakte deze week kennis met Ali Niknam. Aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk zat een fris gezicht – ‘dankzij de dikke lagen make-up!’ – dat op zeer enthousiaste wijze verkondigde de stoffige bankenwereld op te schudden. Hier zat dan ook geen maatpak, maar een 33-jarige Amsterdammer getooid in enkel een zwart T-shirt, alsof we hier met de Steve Jobs van Nederland te maken hebben.
‘Ik was wel heel erg zenuwachtig, mijn handjes waren klam van het zweet’, zegt Niknam twee dagen na zijn televisiedebuut. Het is ook helemaal niks voor hem, zulke grote interviews. Met pijn en moeite had Quote vorig jaar een entrenoutje geregeld in een Jordanees café. ‘Dus toen DWDD me uitnodigde had ik ook geweigerd. Vonden ze vreemd natuurlijk. Toen ze zeiden dat er 1,5 miljoen mensen kijken, besloot ik dat het in het belang was van Bunq om aan te schuiven.’
'Server was even kiele kiele'
Het internet heeft het geweten. De servers van Quote rookten omdat eenieder meer achtergrond wilde over die jongen die volgens de kijkers vooral erg opzichtig flirtte met tafeldame Halina Reijn, en ook op het hoofdkantoor van Bunq moesten de nu 52 medewerkers een nieuwe nacht doortrekken om de aanmeldingen te verwerken. ‘Het zit nu eventjes op vier personen per minuut, maar afgelopen week was krankzinnig met zelfs periodes van 15 tot 20 man per minuut. Gisteren bereikten we al de 10.000, dit weekend waarschijnlijk 15.000’, jubelt Niknam terwijl hij constateert dat de Bunq-server weer gestabiliseerd is, die was zeker na zijn tv-optreden even ‘kiele kiele’.
Een vraag die deze week naar boven kwam drijven was of de wereld zich zorgen moest maken over de financiële toestand van Niknam. Immers, hij verkondigde en plein public ‘al zijn spaargeld’ in Bunq te hebben gestopt. ¤16,7 miljoen kostte de oprichting van de bank, geld dat Niknam grotendeels bij elkaar sprokkelde als eindbaas van webhostingbedrijf TransIP.
Quote 500 Junior
Vanwege dat succesvolle avontuur maakte Niknam vorig jaar een glorieuze entree in de Quote 500 Junior, en op dit moment bevindt hij zich in de middenmoot met een geschat vermogen van ¤13 miljoen. Dus blut zal hij niet zijn, toch? ‘Ik wil het liever niet te veel over mijn persoon hebben, zat ook het liefst met een balkje voor mijn ogen in DWDD. Maar in alle ernst: ik ben geen accountant, heb geen zicht op wat er allemaal binnen komt.’ Niknam wil ook niet zeggen of Quote zijn vermogen wellicht te laag inschat, maar tegelijkertijd moeten we weten dat een gedeelte van Bunq-investering stevig bij elkaar geleend is.
Zijn adagium is ‘ik wil geen geld verdienen met geld’, maar duidelijk is dat de man met Iraanse roots het komende jaar druk zal zijn met het verder uitbreiden van zijn Bunq-imperium. Niet fysiek – ‘we blijven enkel een online bank, ga jij nog naar een bankfiliaal dan?!’ – maar qua digitale toepassingen. ‘Er zitten al weer een boel dingen in de pijplijn op dit moment’, hint hij speels. Het zal voortborduren features als het rekening splitten en de chat & connect-functies die deze week werden geïntroduceerd. Groot voordeel: bij die updates horen lanceringsfeestjes. ‘Leuk voor de medewerkers, die hier in de gangen slapen deze week.’
Klachten bij Commissariaat voor de Media
Het aantal gebruikers van Bunq heeft tot dusver zelfs de verwachtingen van de zeer enthousiaste Niknam overtroffen – hij dacht deze week rond de 6000 te zitten. Is dat niet valse bescheidenheid? Want zoals Twitteraars opmerkten was Niknam wel erg sluw in het maken van reclame voor zijn app, zo meldt hij tegen het eind van het tv-interview plots opzichtig dat er ‘geen enkele reden is om Bunq niet te nemen’. Iets wat volgens Matthijs van Nieuwkerk ingestudeerd klonk. Was niet zo, zegt Niknam nu. ‘Ik was gewoon erg zenuwachtig, en dan moest ik plots vertellen over iets waar ik al heel lang dag in dag uit mee bezig ben. Dan word je vanzelf enthousiast. En die vragen waren ook lastig hoor!’
Toch vonden sommige kijkers dat de Reclame Code Commissie het gesprek maar eens onder de loep moet leggen. Het Commissariaat voor de Media laat Quote weten dat er inderdaad een paar klachten zijn binnengekomen, welke nu nader bestudeerd worden. Niknam maakt zich daar niet druk over. ‘Ik ben me er oprecht niet van bewust dat ik reclame heb gemaakt. Sterker nog, ik kreeg zelfs een bericht van een vriend van me die marketeer is. Hij vroeg zich af waarom ik zo passief was op tv.’
En nu?
Moet hij weer door met werken, ook al is 'ie ‘helemaal naar de klote' aangezien de slaap er een paar dagen bij is ingeschoten. Ook in het weekend buffelt Ali door – want ‘de grootste’ word je niet zo maar. ‘Maar Bunq is de eerste van een nieuwe soort banken, dus in wezen zijn we al de grootste. Ik ga dus ook geen getal plakken op het aantal klanten dat er binnen een jaar is. Weet alleen dat je bij ons binnen vijf minuten een rekening kunt openen.’
En hoe liep het nou af met Halina Reijn, vraagt de relnichterige kant van de media zich af? Niknam schiet in een harde lach. ‘Dat dit een dingetje werd. Ik realiseerde me tijdens het gesprek eerst niet wat er gebeurd was, maar goed. We zaten bij elkaar in de make-up, en hebben achteraf nog even gesproken. Maar nee, moet dit? Er is echt niets tussen mij en Halina Reijn.’
Voor meer informatie over Niknams ondernemersavonturen verwijzen we door naar dit artikel (¤) dat vorig jaar werd gepubliceerd in de Quote 500 Junior.
quote:"Ik vond het nooit relaxed om geld terug te vragen aan vrienden. Nu stuur ik gewoon een Request met een leuke selfie. That’s it!"
Overstappen? Deze dienst is vooral handig voor vriendengroepen, als een ieder een Bunq accountje heeft is het vrij eenvoudig om geld naar elkaar over te maken. Dat geld kun je dan weer vrij eenvoudig uitgeven, of terugboeken naar je "echte" bankrekening.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:40 schreef George_Zina het volgende:
Waarom zou je moeite doen om over te stappen? Administratieve rompslomp om 2 euro per jaar te besparen. Mij niet gezien. En hipsterbedrijven spreken mij niet bepaald aan behalve als het koffietentjes betreft.
Ja, ik zit met mijn hoofd bij het traditioneel bankieren.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:12 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Overstappen? Deze dienst is vooral handig voor vriendengroepen, als een ieder een Bunq accountje heeft is het vrij eenvoudig om geld naar elkaar over te maken.
Bunq heeft een bankvergunning, dus het zal wel meevallen met de risico's. Die verlenen ze niet zomaar.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:11 schreef terrorsjaak het volgende:
Ik speel liever niet met mijn geld
Ik bedoel het meer in de zin van: selfie bij het overmaken, of een "leuk" bericht erbij. Geld is imo een serieuze zaak.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Bunq heeft een bankvergunning, dus het zal wel meevallen met de risico's. Die verlenen ze niet zomaar.
Zuurpruim. Als jij een avondje bier heb gedronken kan je toch best met een leuk bericht/ foto geld overmaken naar de vriend die de rekening betaald?quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:55 schreef terrorsjaak het volgende:
[..]
Ik bedoel het meer in de zin van: selfie bij het overmaken, of een "leuk" bericht erbij. Geld is imo een serieuze zaak.
Precies. Daarom zou ik het vooral weghouden bij gewetenloze bankiers die met je geld aan de haal gaan om zelf zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst te kunnen behalen.quote:
Dit inderdaad.... ik snap het ook niet... Klinkt wel tof, maar heeft volgens mij (nog) geen meerwaarde over reguliere bank(app)quote:Op zaterdag 28 november 2015 20:31 schreef finsdefis het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde niet op het gebied van geld overmaken. Dat het wat meer sociaal ingesteld is zal vast sommigen aanspreken, maar geld overmaken kan nu ook al binnen 10 seconden via een app van de ING/Rabo/SNS/whatever als je dat al eens eerder hebt gedaan naar die persoon. En dat zal best vaak het geval zijn binnen vriendengroepen.
Kan maar dat is niet voor mij weggelegdquote:Op zaterdag 28 november 2015 20:03 schreef jroz het volgende:
[..]
Zuurpruim. Als jij een avondje bier heb gedronken kan je toch best met een leuk bericht/ foto geld overmaken naar de vriend die de rekening betaald?
Lekker alles cash thuis zekerquote:Op zaterdag 28 november 2015 20:47 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Precies. Daarom zou ik het vooral weghouden bij gewetenloze bankiers die met je geld aan de haal gaan om zelf zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst te kunnen behalen.
I call bullshit on this one.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:32 schreef Arcee het volgende:
Hij heeft al dagen niet meer geslapen, maar het is het waard.
Gaat in mijn omgeving vaker fout dan goed, merk zelf ook dat ik lang niet altijd op tijd betaal. Dit heeft vooral te maken met het feit dat rekeningnummers in mobiel bankieren apps lastig is (je kunt niet switchen tussen Apps). Bunq koppelt rekeningnummers aan aliassen (telefoonnummer/username).quote:Op zaterdag 28 november 2015 20:31 schreef finsdefis het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde niet op het gebied van geld overmaken. Dat het wat meer sociaal ingesteld is zal vast sommigen aanspreken, maar geld overmaken kan nu ook al binnen 10 seconden via een app van de ING/Rabo/SNS/whatever als je dat al eens eerder hebt gedaan naar die persoon. En dat zal best vaak het geval zijn binnen vriendengroepen.
10x dit.quote:Op zondag 29 november 2015 02:01 schreef Geralt het volgende:
Mag ik even klagen over die website van die knaker? Ja dat mag ik. Godtering wat een kutsite is dat man
Als ik een website bezoek dan wil ik dingen lezen en niet het idee hebben dan ik in een of ander kleurboek aan het kijken ben met her en der wat tekst![]()
Overigens is dit een klacht over veel meer sites. Het schijnt hip of in te zijn zulke sites. Ik heb er een grafhekel aan![]()
![]()
Voor 20 tot 30 deelnemers ga je toch niet voorschieten, ongeacht van welk systeem je gebruik maakt?quote:Op zondag 29 november 2015 02:54 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Gaat in mijn omgeving vaker fout dan goed, merk zelf ook dat ik lang niet altijd op tijd betaal. Dit heeft vooral te maken met het feit dat rekeningnummers in mobiel bankieren apps lastig is (je kunt niet switchen tussen Apps). Bunq koppelt rekeningnummers aan aliassen (telefoonnummer/username).
Bovendien is het voor de ontvanger vaak lastig te zien wie van de 20/30 deelnemers wel al betaald heeft, en wie nog niet. Administratie voor een etentje/stapavond is dan vaak nog een heel gedoe.
Vooraf betalen is net zo'n groot administratief drama.quote:Op zondag 29 november 2015 14:03 schreef Joachim het volgende:
[..]
Voor 20 tot 30 deelnemers ga je toch niet voorschieten, ongeacht van welk systeem je gebruik maakt?
Tja, als je vaak in wisselende samenstellingen activiteiten ontplooit is dit weldegelijk een oplossing.quote:En IBAN nummers zijn idd niet heel gebruikersvriendelijk, maar al mijn vrienden heb ik wel een keer iets overgemaakt en staan gewoon in de lijst van de app van mijn bank. Het is leuk bedacht en er zijn ongetwijfeld mensen die het (even) heel leuk/handig vinden, maar ik zie de meerwaarde niet zo.
Wat is daar raar aan?quote:Op zondag 29 november 2015 01:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Betalen om geld op te mogen nemen en betalen om te mogen betalen![]()
![]()
![]()
Allesquote:
Aha is dat gratis. Mijn bank schrijft elke maand een bedrag af. Ik stap over op jouw bank, hoe heet die?quote:Op zondag 29 november 2015 15:18 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
AllesDus telkens als je je boodschappen afrekent met je pinpas betaal je 8 cent extra en als je het uit de muur trekt betaal je ook één of ander bedrag extra
Weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mijn bank is dat gewoon allemaal gratis
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bankquote:Op zondag 29 november 2015 15:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Aha is dat gratis. Mijn bank schrijft elke maand een bedrag af. Ik stap over op jouw bank, hoe heet die?
Dat is het probleem ook, opzich zie ik er wel handigheid in.quote:Op zondag 29 november 2015 15:33 schreef _Arual_ het volgende:
Wat mij nog tegenhoudt, is dat ik niemand ken die hier open voor staat. Dus dan heb je er geen bal aan
Ah je weet het nu vrij zeker.quote:Op zondag 29 november 2015 16:45 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bank
Jij betaalt nu per maand 3,25 om gratis te pinnen en te betalen met plastic. En het moet goedkoper dan wat het nu is want anders vind jij het per definitie "quote:Op zondag 29 november 2015 01:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Betalen om geld op te mogen nemen en betalen om te mogen betalen![]()
![]()
![]()
Hier in Nederland wel ja, bij veel buitenlandse banken is het normaal om na pintransactie nummer x te moeten betalen (US, Canada)quote:Op zondag 29 november 2015 15:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Dus telkens als je je boodschappen afrekent met je pinpas betaal je 8 cent extra en als je het uit de muur trekt betaal je ook één of ander bedrag extra Weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mijn bank is dat gewoon allemaal gratis
3,25 per maand. Oftewel ongeveer 40 pintransacties bij bunq. Ik kom zelf bij lange na niet aan 40 per maand...quote:Op zondag 29 november 2015 16:45 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bank
Ach, zulk slim volk verdiend dat wel terug. En gelukkig is deze jongen veel te slim om van zijn naam afhankelijk te zijn. Dat heeft hij wel mee, zijn hersens, zodat hij niet afhankelijk is van de institutioneel discriminatoire roomblanke werkgevers. Deze man creëert zijn eigen werk. Al miljonair omdat hij de oprichter en eigenaar is van TransIP wat de grootste domein-,naam- en webhostingprovider van de Benelux is. Een voorbeeld van racisme in optima forma. Verder is hij natuurlijk vooral een techneut (afgestudeerd aan de technische universiteit) dan een economist/bankier.quote:Op zondag 29 november 2015 13:48 schreef danos het volgende:
Ik had met die 17 miljoen toch wat anders gedaan dan dit voor mij zinloze concept. Gaat echt niks worden denk ik, de financiële wereld en consument is zo conservatief als wat.
Ik zag ook geen feature die ik echt mis in mijn leven, alleen wat kleine nice to haves die je na een tijde toch niet meer gebruikt.
Totslot de naam......laat maar
Mwoa, DWDD is één groot marketing-instrument voor elke schrijver, acteur of zanger die daar wat connecties heeft.quote:Op zondag 29 november 2015 23:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Deze features zijn toch ook gewoon te vinden in de app van PayPal?
Misschien dat het binnen een bepaalde (sub)cultuur mensen aanspreekt maar het is alleen maar handig als welhaast iedereen Bunq gebruikt en dat is een beetje het kip en het ei verhaal.
Vond het segment binnen DWDD eigenlijk ook schaamteloos qua promotie, werkt zijn vriendin op de redactie wellicht?
Boude en nergens op gebaseerde opmerking.quote:
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.quote:Op zondag 29 november 2015 01:47 schreef Zolder het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de gevestigde orde dan dit bedrijf die niet echt bankiers zijn.
Ja als het een onderdeel van WhatsApp bv zou zijn zonder pasjes en vooraf storten maar gewoon een manier voor een automatische manier van storten opnemen van de eigen bankrek lijkt het mij wel handig, mits de interface super simpel is.quote:Op zondag 29 november 2015 23:58 schreef APK het volgende:
Lijkt mij een onderneming die opgekocht wil worden door een of ander social media ding zodat het daar aan gekoppeld kan worden.
Ja, dat zou zeker iets kunnen zijn. Gewoon bedragjes naar je vrienden swipen zonder verder gedoe (en liefst ook zonder verdere kosten).quote:Op maandag 30 november 2015 00:02 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja als het een onderdeel van WhatsApp bv zou zijn zonder pasjes en vooraf storten maar gewoon een manier voor een automatische manier van storten opnemen van de eigen bankrek lijkt het mij wel handig, mits de interface super simpel is.
Zo terecht. Je zou niet zeggen dat ze een bank zijnquote:Op zondag 29 november 2015 02:01 schreef Geralt het volgende:
Mag ik even klagen over die website van die knaker? Ja dat mag ik. Godtering wat een kutsite is dat man
Als ik een website bezoek dan wil ik dingen lezen en niet het idee hebben dan ik in een of ander kleurboek aan het kijken ben met her en der wat tekst![]()
Overigens is dit een klacht over veel meer sites. Het schijnt hip of in te zijn zulke sites. Ik heb er een grafhekel aan![]()
![]()
Nee, maar bunq doet volgens mij niks met je geld.quote:
quote:Wat doet bunq met mijn geld?
We vinden het belangrijk dat jouw geld veilig is en slaan het daarom op bij de Nederlandsche Bank (DNB). We lenen het niet uit aan andere klanten, zo zorgen we dat je geld veilig en opvraagbaar is.
Dit dus.quote:Op zondag 29 november 2015 23:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.
Ja, ja, ik weet dat niet iedereen vertrouwen in bankiers heeft.quote:Op zondag 29 november 2015 23:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.
Dan is de belangrijkste vraag: wat is het verdienmodel? Waar maakt dit bedrijf haar winst?quote:Op maandag 30 november 2015 01:19 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Nee, maar bunq doet volgens mij niks met je geld.
[..]
Bedrijven moeten wel gaan betalen om Bunq te gebruiken. Maar dat gaan ze natuurlijk pas doen als er genoeg gebruikers zijn.quote:Op maandag 30 november 2015 06:36 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Dan is de belangrijkste vraag: wat is het verdienmodel? Waar maakt dit bedrijf haar winst?
De website oogt ook niet echt bruikbaar.quote:Op maandag 30 november 2015 09:43 schreef RamboDirk het volgende:
gewoon een paypal 2.0 voor hipsters? ik zie persoonlijk de meerwaarde nog niet, desalniettemin kan ik de ondernemersgeest wel waarderen.
quote:Ook Bunq zal niet de nieuwe bank worden
Bunq viert het feit dat zij over een echte banklicentie beschikt. Daarmee is DNB terecht schaars en zou je verwachten dat Bunq dan ook een unieke nieuwe propositie etaleert als de niet-bank-bank. In het FD van 30 september stelt de frisse jonge directeur dat hij geen financiering nodig heeft en liever nog een van zijn nieren verkoopt dan aan te kloppen bij een bank. Ook is er een sollicitatieverbod voor (ex-)bankiers. Dit om juist die nieuwe cultuur te benadrukken. In hetzelfde stuk lees ik dat Bunq wel de oud bankier Jan de Ruiter (RBS) als commissaris heeft benoemd. Kennelijk is enige kennis en steun van een traditioneel bankier handig.
Het entreeproduct van Bunq wordt het betalingsverkeer. DNB vindt dat een goede zaak. De website van Bunq en de handige en simpele tools maken mij blij verrast. Maar deze schil van gebruiksgemak laat onverlet dat we hier praten over het betalingsverkeer. Ook Bunq maakt, als ‘overlay service’, gebruik van bijvoorbeeld Equens, Swift en alle overige infrastructuur die door de bestaande banken en instituties is ontwikkeld. Daarvoor zal ook Bunq een bijdrage moeten betalen. Die mooie extra schil maakt het dan wellicht iets gemakkelijker om te betalen voor een nieuwe klant, maar maakt het dat dan ook goedkoper, sneller, veiliger? Niet dus. Het betalingsverkeer in Nederland is een afgekloven bot. Het blijkt al jaren een marginale business met maar weinig ruimte voor extra marges. Daarbij concurreren de banken nog steeds om marktaandeel en innoveren ze snel op het gebied van betaalgemak en klantvriendelijkere oplossingen.
Daarnaast heeft elke Nederlander, soms zelfs al vanaf zijn 1e levensjaar, een bank- en betaalrekening. De sterk ingeburgerde positie van de bestaande banken op de betaalverkeermarkt maakt het bijna onmogelijk om daar nog een doorbraak te forceren. KNAB (100% Aegon dochter) heeft dat geprobeerd; maar is nu verworden tot een spaarbank van Aegon. Wel is het zogenaamde ‘Person-2-Person’ betalen een nieuwe optie. Dus zonder gebruik van een intermediair elkaar geld overmaken. Eigenlijk is dat het ‘netten’ van schuldbriefjes of het delen van de restaurantrekening. Dit principe is al ingeburgerd op vele studentenwebsites. Ik zie dus nog steeds geen nieuwe bank en ik verwacht ook niet dat die er als institutie nog gaat komen.
Wat zich wel zal ontwikkelen is 'Mijn Bank'. U en ik gaan uiteindelijk zelf de juiste financiële componenten ‘assembleren’ tot een persoonlijk ‘financieel services station’. Daarmee doorbreken wij de huidige exclusieve merkpositionering van een totale financiële instelling. We doorbreken de starre backoffice silo’s van deze instituties door zelf de juiste informatie te (laten) aggregeren en te combineren. Daarmee kunnen wij optimaal ons budget beheren en onze financiële planning sturen. We kiezen dan niet meer voor een enkel merk maar voor echte toegevoegde waarde ‘op maat’. Denk aan Spaarcomponent van ING, betalen met Bunq, de hypotheek bij NN en Rabo en pensioen bij PGGM, et cetera. We kiezen de krenten uit de pap en zorgen voor een juist actueel inzicht in de combinatie van alle informatie. Essentieel wordt daarbij een gestandaardiseerde waardebepaling van die informatie voor verdere toepassingen in berekeningen en consolidaties.
Dat wordt het ‘nieuwe bankieren’ in mijn visie. Het wordt tijd dat partijen een dergelijk logisch platform aan de consument kunnen aanbieden. Wellicht een ideale neutrale rol voor Google, Apple, Albert Heijn of de Belastingdienst? Het mag daar zijn waar het voor mij en u het meest logisch en handig is. Het is immers mijn bank.
Harry Smorenberg is onafhankelijk strateeg in de financiële dienstverlening.
Ik vind zulke sites ook niks, laat daar geen twijfel over bestaan, maar dat het er niet uitziet als een bank lijkt mij juist hun bedoeling.quote:Op maandag 30 november 2015 00:30 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Zo terecht. Je zou niet zeggen dat ze een bank zijn
Betaal je tegenwoordig in NL voor betalen? Of bedoel je het vaste jaarlijkse bedrag voor een betaalpas e.d.? Goh ik ben echt te lang weg. Bij mij zou dat betekenen dat ik onmiddellijk overstap op cash.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:58 schreef Cynix ® het volgende:
Je betaalt bij de gevestigde banken al lang om te mogen betalen.
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:26 schreef Cynix ® het volgende:
Nou, nog niet per transactie, maar je betaalt sowieso jaarlijks minimaal een paar tientjes voor een 'betaalpakket', dus o.a. voor het gebruik van een betaalpasje.
Lekker veel hipsterrendement.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.
Niet ook nog, maar alleen maar. Is in mijn geval iets goedkoper dan mijn rabo rekening.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.
Mwah.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:24 schreef _Flash_ het volgende:
4 ct per pintransactie klinkt vreemd, maar als ik het voor mezelf vergelijk met de maandelijkse kosten van de Rabo is dit echt wel goedkoper.
Sowieso, iemand die mij een selfie stuurt met een verzoek om geld wordt meteen ontvriendquote:Op maandag 14 december 2015 01:08 schreef Henno het volgende:
en ik haat selfies, donder op met je selfies
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
En iedereen half-dronken gaat zitten rekenen en geld erop legt / eraf haaltquote:Op maandag 14 december 2015 01:08 schreef Henno het volgende:
[..]
Ik vind het wel best zo, dat ritueel van iedereen een paar tientjes op tafel leggen na een avondje vreten en zuipen
Jullie smetvrees staat het niet toe, om met cash te werken?quote:Op maandag 14 december 2015 09:33 schreef vincm het volgende:
Hier nu in gebruik als lunch-bestel-deel-tool. Met 3 personen Bunq geinstalleerd en 50 euro op een eigen rekening gezet. Afwisselend bestelt 1 persoon de lunch voor 2 of 3 personen en voert betaalverzoek in bij de anderen. Die hoeven alleen nog maar te accorderen in plaats van handmatig over te maken (wat soms maar 1 keer in de zoveel weken gebeurde en men alweer kwijt was hoeveel je ook alweer moest overmaken). Werkt tot nu toe aardig, het is alleen nog wachten tot we daadwerkelijk Bunq als betaaloptie kunnen kiezen bij iDeal.
Eh.. juist ja. Dat is het.quote:Op maandag 14 december 2015 19:54 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jullie smetvrees staat het niet toe, om met cash te werken?
quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:03 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Nieuwe markt voor de internetcriminelen![]()
Dit ziet er interessant uit. Heb eerder bij een duitse bank een rekening aangevraagd maar dat werd afgewezen.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
Het is een hype. En banken hebben het idee al gekopieerd.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:38 schreef leolinedance het volgende:
Is Bunq alweer weg uit NL? Ik hoor of zie er helemaal niks van/over.
Volgens mij niet. Hypes moeten aan slaan, dat doet Bunq volgens mij nog niet echt.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:41 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Het is een hype. En banken hebben het idee al gekopieerd.
Dat is waar. Iemand van Bunq was een keer bij DWDD geweest en dat was het. Verder niks meer van gehoord.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Hypes moeten aan slaan, dat doet Bunq volgens mij nog niet echt.
Laat geworden gisteravond?quote:
Voor 9:00/12:00(ligt aan de bank) overgeboekt = 16:00 bij n26quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:30 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]Hoelang duurt het overmaken van een NL IBAN naar een DE IBAN en vv? 1 werkdag?
Nou, ik ben nou eenmaal een vroege vogel.quote:
Dit wil ik ook. Beter schieten ze op en komen ze naar Nederland...quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
Andere optie is revolut.quote:Op zondag 24 januari 2016 15:14 schreef Mallet het volgende:
[..]
Dit wil ik ook. Beter schieten ze op en komen ze naar Nederland...
Net een rekening geopend bij NUMBER26. Zal Mailboxde.com gebruiken als mijn forwarding adres, lees er goede reviews over.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 11:08 schreef ikweetnietwat het volgende:
[..]
Voor 9:00/12:00(ligt aan de bank) overgeboekt = 16:00 bij n26
Erna = Volgende dag 06:00 bij n26
Ze gaan hun Rabo GoldCard (normaal onderdeel van het RiantPakket) toevoegen aan het Rabo TotaalPakket. Je kunt dan ook kiezen voor een VISA in plaats van een MasterCard. Als je al een bestaande MasterCard hebt moet je hier geloof ik wel expliciet naar vragen. Klanten die voor het eerst een Card aanvragen kunnen wel kiezen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 13:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Andere optie is revolut.
Overigens net weer berecht gekregen van de Rabobank.
Tarieven weer met 10% omhoog om de dienstverlening teverbeteren. Ditterwijl ze de lokale kantoren gaan sluiten. Ik kan net zo goed bij een internetbank in Duitsland gaan zitten dat is tegenwoordig bijna net zo dichtbij als een kantoor van een NL bank.
Enige pluspunt is dat de voorwaarden van de CC verbeterd zijn met nu 360 dagen verzekering.
Dat hebben die gratisch CC's niet.
Ik vind dat allemaal een beetje vaag met zo'n Duits adres. Je neemt dus als het ware een adres in Duitsland waarbij het zo is dat de ontvangen post doorgestuurd wordt naar je adres in Nederland? Dat NUMBER26 daarmee akkoord gaat.. Dan kunnen ze het net zo goed direct naar je adres in Nederland sturen toch. Je hoeft er dus niet fysiek te wonen c.q. ingezetene te zijn...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:03 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]
Net een rekening geopend bij NUMBER26. Zal Mailboxde.com gebruiken als mijn forwarding adres, lees er goede reviews over.
Wel nice dat je een debit MasterCard en een Maestro krijgt als bankpas en ze allebei kan gebruiken als je pinpas. Kan je letterlijk overal ter wereld pinnen in winkels.
Maestro is zwaar nutteloos buiten Europa, waarom Nederlandse banken Maestro uitgeven ipv debit MasterCard snap ik echt niet.
Denk dat ik NUMBER26 ga gebruiken als mijn zakgeldrekening/vakantierekening.
Is ook vaag hoor, maar in principe zou het gewoon met een EU-nationaliteit zonder ingezetene te zijn kunnen omdat wij een en dezelfde munteenheid (dus centrale bank), banksysteem (IBAN) en soorten betaalpassen gebruiken (MasterCard/Maestro). Ander verhaal met een Brits of Zweeds bankrekening maar die hebben dan ook hun eigen munt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:10 schreef Mallet het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal een beetje vaag met zo'n Duits adres. Je neemt dus als het ware een adres in Duitsland waarbij het zo is dat de ontvangen post doorgestuurd wordt naar je adres in Nederland? Dat NUMBER26 daarmee akkoord gaat.. Dan kunnen ze het net zo goed direct naar je adres in Nederland sturen toch. Je hoeft er dus niet fysiek te wonen c.q. ingezetene te zijn...
Klopt en Visa wordt meer geaccepteerd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:07 schreef Mallet het volgende:
[..]
Ze gaan hun Rabo GoldCard (normaal onderdeel van het RiantPakket) toevoegen aan het Rabo TotaalPakket. Je kunt dan ook kiezen voor een VISA in plaats van een MasterCard. Als je al een bestaande MasterCard hebt moet je hier geloof ik wel expliciet naar vragen. Klanten die voor het eerst een Card aanvragen kunnen wel kiezen.
Het Rabo DirectPakket wordt wel goedkoper, maar dan moet je geen creditcard hebben.
In welk regio wordt MasterCard minder geaccepteerd dan? Geen problemen gehad in Europa, de Verre Oosten (Japan, Korea, China, Singapore), de VS en Canada.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt en Visa wordt meer geaccepteerd.
Ben bij het online shoppe in het buitenland wel eens daar tegenaan gelopen; accepteerden geen MC maar wel Visaquote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:39 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]
In welk regio wordt MasterCard minder geaccepteerd dan? Geen problemen gehad in Europa, de Verre Oosten (Japan, Korea, China, Singapore), de VS en Canada.
De gevestigde orde zijn 100% verantwoordelijk voor de economische crisis.quote:Op zondag 29 november 2015 01:47 schreef Zolder het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de gevestigde orde dan dit bedrijf die niet echt bankiers zijn.
In Seoul bijvoorbeeld had ik de ervarigen dat ze MC en Visa accepteerden maar Amex weer niet. Daarmee kan je alleen betalen in dure boetiekjes en restaurants daar. En in Tokyo kan je er op veel plekken weer er mee betalen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:16 schreef Zith het volgende:
[..]
Ben bij het online shoppe in het buitenland wel eens daar tegenaan gelopen; accepteerden geen MC maar wel Visa
Jij hebt neem ik aan eerst die mailbox opgezet alvorens je de rekening hebt geopend? Heb je dat nog expliciet genoemd dat je zo'n adres gebruikt? En wat moet ik bij die videochat voorstellen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:03 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]
Net een rekening geopend bij NUMBER26. Zal Mailboxde.com gebruiken als mijn forwarding adres, lees er goede reviews over.
Wel nice dat je een debit MasterCard en een Maestro krijgt als bankpas en ze allebei kan gebruiken als je pinpas. Kan je letterlijk overal ter wereld pinnen in winkels.
Maestro is zwaar nutteloos buiten Europa, waarom Nederlandse banken Maestro uitgeven ipv debit MasterCard snap ik echt niet.
Denk dat ik NUMBER26 ga gebruiken als mijn zakgeldrekening/vakantierekening.
Heb je al die Maestro Card? En welk forwarder heb je gebruikt om je spullen opgestuurd te krijgen? Ik wil deze ookquote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
Amex wordt sowieso heel slecht geaccepteerd buiten Noord-Amerika. Op de meeste plekken is de dekking van MC en Visa wel gelijk. Op plekken waar het gebruik van plastic minder wijdverbreid is kan er nog wel eens verschil in zitten, denk Afrika.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 23:07 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]
In Seoul bijvoorbeeld had ik de ervarigen dat ze MC en Visa accepteerden maar Amex weer niet.
Maestro is dus geen MC. Net zoals Visa Electron geen Visa is.quote:Frappant omdat Maestro toch gewoon MC is.
Lees anders de andere topics hier in WGR. Dit is al minstens het 4e topic waarin er naar N26 wordt verwezen. Persoonlijk raad ik het ten zeerste af om een rekening te openen met een vals adres.quote:Op zondag 7 februari 2016 18:13 schreef dabadbass het volgende:
[..]
Heb je al die Maestro Card? En welk forwarder heb je gebruikt om je spullen opgestuurd te krijgen? Ik wil deze ook
Oké goeie tip, wat is het onderwerp van die andere topics? Dit topic heeft namelijk ook een iets andere wending gekregen zie ik.quote:Op zondag 7 februari 2016 20:35 schreef vaduz het volgende:
[..]
Lees anders de andere topics hier in WGR. Dit is al minstens het 4e topic waarin er naar N26 wordt verwezen. Persoonlijk raad ik het ten zeerste af om een rekening te openen met een vals adres.
Dit zijn er alvast 2, rest moet je maar zelf zoeken:quote:Op zondag 7 februari 2016 21:10 schreef dabadbass het volgende:
[..]
Oké goeie tip, wat is het onderwerp van die andere topics? Dit topic heeft namelijk ook een iets andere wending gekregen zie ik.
Top, ik ben inmiddels genezen lees ik!quote:Op maandag 8 februari 2016 09:27 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dit zijn er alvast 2, rest moet je maar zelf zoeken:
WGR / Het grote betaalrekeningen topic.
WGR / Waarom moet je in Nederland betalen voor je bankrekening...
Jaquote:Op maandag 8 augustus 2016 22:02 schreef Cynix ® het volgende:
Leeft dit hipster-initiatiefje eigenlijk nog?
Dat was precies de rede waarom ik de App van mijn telelefoon heb verwijderd.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Ohja en als je moeite had met de gezichtsherkenning kun je nu ook handherkenning gebruiken.
+ ik kan gewoon betalen met mijn telefoon (NFC) en horloge.quote:Op woensdag 16 november 2016 12:41 schreef NightH4wk het volgende:
Heeft 0 meerwaarde, rekening delen kan al met e.g. ABN AMRO app. En foto's sturen doe je via WhatsApp, Snapchat, etc.
Oh ben jij dat die na alles wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurt nog volledig vertrouwd op de grote banken. O jij bent het dat je tegenwoordig moet betalen om zaken met een bank te mogen doen.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:40 schreef Faux. het volgende:
Snap dat mensen het leuk vinden, maar mijn geld blijft mooi bij de grote banken.
Heeft veel meer meerwaarde. Verschillende betaalrekeningen kunnen openen om verschillende betalingen van te doen of te connecten met anderen (mijn vriendin) is echt ideaal.quote:Op woensdag 16 november 2016 12:41 schreef NightH4wk het volgende:
Heeft 0 meerwaarde, rekening delen kan al met e.g. ABN AMRO app. En foto's sturen doe je via WhatsApp, Snapchat, etc.
Sorry maar... Als er iets is wat ik niet vertrouw zijn het wel de grootbanken. Werk toevallig in de buurt van een rabobank-vestiging en als je ziet hoeveel geld daar over de balk gesmeten wordt aan design meubelen, hosts die de hele dag een beetje rondhangen om eventuele bezoekers op te vangen met koffie uit een koffieautomaat van 2 ton... En ondertussen lekker kolencentrales bouwen en sweatshops financiën van jouw bloedeigen geld, waar ze alsnog nauwelijks rente mee weten uit te keren. En alle problemen van de afgelopen jaren ten spijt (wat de belastingbetalers miljarden gekost heeft) zijn ze te beroerd om ook maar een spat te veranderen. Bonussen afschaffen? Dan stoppen we dat geld toch gewoon in het vaste salaris...quote:Op woensdag 16 november 2016 13:40 schreef Faux. het volgende:
Snap dat mensen het leuk vinden, maar mijn geld blijft mooi bij de grote banken. Hipsterideeen zijn leuk maar mij niet gezien bij deze.
Ok, maar vraagje aan jou. In mijn post hierboven kijk ik puur even naar het kostenplaatje van Bunq vs. ING.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:48 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Heeft veel meer meerwaarde. Verschillende betaalrekeningen kunnen openen om verschillende betalingen van te doen of te connecten met anderen (mijn vriendin) is echt ideaal.
Zelfde geldt voor het (uitgesteld) accepteren van incasso's. Na 2 maanden bunq kan ik er al niet meer bij met mijn hoofd hoe we ik zo lang dat ouderwetse kutsysteem van andere banken geaccepteerd heb.
[..]
Sorry maar... Als er iets is wat ik niet vertrouw zijn het wel de grootbanken. Werk toevallig in de buurt van een rabobank-vestiging en als je ziet hoeveel geld daar over de balk gesmeten wordt aan design meubelen, hosts die de hele dag een beetje rondhangen om eventuele bezoekers op te vangen met koffie uit een koffieautomaat van 2 ton... En ondertussen lekker kolencentrales bouwen en sweatshops financiën van jouw bloedeigen geld, waar ze alsnog nauwelijks rente mee weten uit te keren. En alle problemen van de afgelopen jaren ten spijt (wat de belastingbetalers miljarden gekost heeft) zijn ze te beroerd om ook maar een spat te veranderen. Bonussen afschaffen? Dan stoppen we dat geld toch gewoon in het vaste salaris...
Als je serieus na had gedacht over waar je je geld neer zou zetten zou je *juist* bij Bunq uitkomen, of bij één van de weinige (kleinere) duurzame banken. Maar in ieder geval níét bij ING, Rabo, ABN, etc.
Incasso's goedkeuren is vooral handig, omdat je daardoor gewoon altijd op de hoogte bent van wat er met je geld gebeurt. Je loopt niet meer het risico dat je ineens aanmaningen krijgt omdat net op het moment dat je huur geincasseerd werd, je saldo even wat lager was. In plaats daarvan schuif je even wat geld heen en weer, of accepteer je de incasso op een moment dat het je financieel wél schikt.quote:Op woensdag 16 november 2016 16:02 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ok, maar vraagje aan jou. In mijn post hierboven kijk ik puur even naar het kostenplaatje van Bunq vs. ING.
Incasso's kan ik vooraf weigeren. Ik snap niet waarom je dat zou doen, rekeningen moeten gewoon betaald worden. Dus vertel mij eens. Waar ligt voor mij, als ING rekening houder nou mijn voordeel.
Dit is voor mij de grootste reden geweest om om te schakelen. Ik ben al jaren geleden bij ING weg gegaan, omdat ik die toko sinds de bankencrisis voor geen meter meer vertrouw en ze ook nog eens míjn geld gebruikten om de wereld naar de tyfus te helpen door er kolencentrales van te bouwen.quote:Overigens ben ik het met je eens hoor, dat banken veel geld verspillen aan dingen. En ben het ook eens met investeringen die banken doen in dingen waar ik niet achter sta.
Echter een Asn is onderdeel van sns. Dus leuk dat asn specifiek wat afwijkt, anderzijds het is en blijft SNS.
Triodos is leuk, maar ik heb ook een zakelijke rekening. En dan is de traagheid van Triodos niet handig.
Ja ok maar als je incasso's moet gaan schuiven dan is je financiele planning niet op orde. Sowieso kunnen spookincasso's weinig meer voorkomen, omdat je vooraf een waarschuwing krijgt voor een nieuwe incasso en daarmee onrechtmatige incasso's al kan blokkeren.quote:Op woensdag 16 november 2016 16:55 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Incasso's goedkeuren is vooral handig, omdat je daardoor gewoon altijd op de hoogte bent van wat er met je geld gebeurt. Je loopt niet meer het risico dat je ineens aanmaningen krijgt omdat net op het moment dat je huur geincasseerd werd, je saldo even wat lager was. In plaats daarvan schuif je even wat geld heen en weer, of accepteer je de incasso op een moment dat het je financieel wél schikt.
ING heeft inmiddels de betaalverzoeken gekopiëerd, maar extra betaalrekeningen aanmaken zadelt je gelijk met extra vaste lasten op waardoor je dat niet zo gauw doet. Een rekening delen is geloof ik niet eens mogelijk (of je moet een dure en/of rekening aanschaffen), laat staan je betaalpas snel omschakelen van je ene rekening naar je andere.
Ik wil niet zeggen dat ditsoort features direct een reden zijn om volledig om te schakelen, maar leuk is het wel.
[..]
Dit is voor mij de grootste reden geweest om om te schakelen. Ik ben al jaren geleden bij ING weg gegaan, omdat ik die toko sinds de bankencrisis voor geen meter meer vertrouw en ze ook nog eens míjn geld gebruikten om de wereld naar de tyfus te helpen door er kolencentrales van te bouwen.
Ik heb toen lange tijd een Triodos betaalrekening + ASN spaarrekening gehad, maar de triodos-betaalfuncties zijn wel erg karig (en duur) dus op een gegeven moment wou ik sowieso overstappen naar een betere betaalrekening. En waarom zou ik dan met minder dan de beste genoegen nemen?
Ja ik vertrouw de grote banken. Of ben ik nu de grote naieveling die het allemaal niet snaptquote:Op woensdag 16 november 2016 13:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Oh ben jij dat die na alles wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurt nog volledig vertrouwd op de grote banken. O jij bent het dat je tegenwoordig moet betalen om zaken met een bank te mogen doen.
Ik heb Bunq in elk geval wel geinstalleerd want ik ben heel benieuwd of dat een alternatief kan worden voor de grote namen.
Zowel ING als ABN AMRO zijn beiden vrij recent met staatssteun gered van faillissement, en hebben sindsdien beiden nauwelijks wat veranderd aan hun wanbeleid. Bij de eerstvolgende economische inkrimping zal het dus waarschijnlijk weer net zo hard raak zijn. Dus ja, wat dat betreft is dat erg naïef.quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ja ik vertrouw de grote banken. Of ben ik nu de grote naieveling die het allemaal niet snapt
• Er wordt níét gespeculeerd met je geld, het verdienmodel zit 'm in de dienstverlening.quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
Kun je ook in drie bullets uitleggen wat Bunq nou precies anders doet? Ik zie hierboven alleen maar hele verhalen verschijnen. Kort maar krachtig: wat doen ze anders of beter?
En zijn ze echt goedkoper?
Die gezichtsherkenning is er nu dus uit, in ruil voor handherkenning. Je kunt nu ook instellen dat je bij voorkeur via je wachtwoordzin authenticeert.quote:Op zondag 20 november 2016 09:25 schreef ssebt80 het volgende:
Ik ben fan geworden vanwege de gebruiksvriendelijke app.
Gebruik Bunq als dagelijkse boodschappenrekening, terwijl ik mijn RABO erbij hou voor alle
automatische afschrijvingen en dergelijke.
Moet ik echter wel zeggen, de gezichtsherkenning die de app gebruikt is waerdeleus.
Voor het gemak en de service, is die paar cent per maand het laatste waar ik wakker om lig.quote:Op zondag 20 november 2016 10:18 schreef leolinedance het volgende:
ING kost 1,45 per maand. Bunq is 4 cent per pinbetaling. Dus boven 35 pinbetalingen per maand is bunq financieel niet interessant. Of zie ik iets over het hoofd?
Natuurlijk niet!quote:Op donderdag 3 augustus 2017 01:25 schreef leolinedance het volgende:
Wat een gekkenDit gaat ze vast veel klanten kosten.
Heel veel klanten zijn blij met de nieuwe prijzen aldus de baas.quote:Bunq-baas Ali Niknam stelt in een reactie dat heel veel klanten juist blij zijn met de nieuwe prijzen.
95,88 euro per jaar zou ik niet bepaald "aan de prijzige kant" noemen als alle andere banken voor een soortgelijk pakket ronde de 45 euro per jaar zitten.quote:Gisteravond kondigde Bunq een grote verandering aan: er komt een totaalpakket van 7,99 euro per maand. Daarvoor krijg je een pinpas, twee debit Mastercards, mobiel betalen via de Android-app en natuurlijk je Bunq-rekening. Dat is aan de prijzige kant: andere banken rekenen voor een soortgelijk pakket rond de 45 euro per jaar.
Experience? Mensen zitten er vooral omdat het goedkoop ik. Dat is nu voorbij. Bijna niemand zit te wachten op zo'n pakket.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 08:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Die 8 euro vind ik nog niet eens zo gek voor wat je er voor krijgt. Je kunt het niet vergelijken met andere banken, want bij andere banken krijg je niet de bunq-experience. En dat is echt wel wat waard.
Het enige waar ik een probleem mee heb is het hele begrip "premium account". Helemaal in combinatie met het downgrade van de oude accounts om iedereen naar premium te jagen. Doet me ernstig aan FOK denken, dat soort praktijken...
Had me gewoon per feature laten betalen voor wat ik zelf kies, IPV zo'n bloated totaalpakket aan te bieden. Dát snap ik niet.
Welke experience? Dat je kan chatten met de klantenservice? Want dat kan bij alle andere banken ook. Geld overmaken op je mobiel? Ditto. Betaalverzoeken? Steeds meer banken volgen. Het enige dat anders bij bunq was, was het gemak van een account aanmaken en hoe goedkoop het was. Dat laatste gooien ze nu compleet weg.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 08:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Die 8 euro vind ik nog niet eens zo gek voor wat je er voor krijgt. Je kunt het niet vergelijken met andere banken, want bij andere banken krijg je niet de bunq-experience. En dat is echt wel wat waard.
Het enige waar ik een probleem mee heb is het hele begrip "premium account". Helemaal in combinatie met het downgrade van de oude accounts om iedereen naar premium te jagen. Doet me ernstig aan FOK denken, dat soort praktijken...
Had me gewoon per feature laten betalen voor wat ik zelf kies, IPV zo'n bloated totaalpakket aan te bieden. Dát snap ik niet.
Plus dat ik voor dat geld ook premium features verwacht zoals bij Revolut of N26.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:27 schreef Faux. het volgende:
[..]
Welke experience? Dat je kan chatten met de klantenservice? Want dat kan bij alle andere banken ook. Geld overmaken op je mobiel? Ditto. Betaalverzoeken? Steeds meer banken volgen. Het enige dat anders bij bunq was, was het gemak van een account aanmaken en hoe goedkoop het was. Dat laatste gooien ze nu compleet weg.
Prima en hun goed recht, en ze hebben ook nooit beloofd dat het eeuwig goedkoop zou blijven. Maar de vraag is nu wel of veel mensen dit bedrag over hebben voor deze 'Experience'. Het is ook nog steeds geen volwaardige bank, dus ik ga mijn ING-rekening er ook niet voor opzeggen.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:06 schreef embedguy het volgende:
Wat ze voorheen deden was gewoon puur als investering bedoeld om bekendheid en klanten te vergen. Ze wisten toen ook wel dat ze zo geen winst konden maken.
Of zoals bij fitnesscentra.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:08 schreef Speekselklier het volgende:
Gelukkig (voor bunq) zijn mensen lui van aard en zullen ze net als bij energiebedrijven en verzekeringen gewoon blijven hangen bij Bunq.
Welk aap-uit-de-mouw-gevoel?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:59 schreef Cynix ® het volgende:
Ik krijg alsnog heel sterk het eigenlijk reeds verwachtte 'aap-uit-de-mouw-gevoel'.
Daarom communiceren ze ook met een lage maandprijs en niet met de hoge jaarprijs.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:10 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Of zoals bij fitnesscentra.
Maar dan is het handiger de prijs regelmatig geniepig iets te verhogen, zodat het steeds nét niet de moeite loont om op te zeggen. Zoals het rookbeleid, zeg maar.
Eerst binnenhalen met goedkope rekening, daarna prijs vermenigvuldigen met 8.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Welk aap-uit-de-mouw-gevoel?
Weet ik niet, zou ook kunnen dat ze hele andere verwachtingen hadden qua aantallen gebruikers of transacties per gebruiker.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:51 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Eerst binnenhalen met goedkope rekening, daarna prijs vermenigvuldigen met 8.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik denk niet dat het een bewust vooropgezet plan was.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:55 schreef leolinedance het volgende:
Dit lijkt eerder een wanhoopspoging
quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Experience? Mensen zitten er vooral omdat het goedkoop ik. Dat is nu voorbij. Bijna niemand zit te wachten op zo'n pakket.
- Je geld wordt niet geinvesteerd in shady bedrijvenquote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:27 schreef Faux. het volgende:
[..]
Welke experience? Dat je kan chatten met de klantenservice? Want dat kan bij alle andere banken ook. Geld overmaken op je mobiel? Ditto. Betaalverzoeken? Steeds meer banken volgen. Het enige dat anders bij bunq was, was het gemak van een account aanmaken en hoe goedkoop het was. Dat laatste gooien ze nu compleet weg.
Ik geloof niet dat Bunq daarmee veel gebruikers over de streep gaat trekken. Maar goed, we zullen het zien.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:14 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
[..]
- Je geld wordt niet geinvesteerd in shady bedrijven
- incasso's kunnen goedkeuren
- Connect om je accounts te delen met anderen
- app werkt nog steeds gewoon supergoed
Er zijn echt wel wat dingen die bunq onderscheiden van de rest. Dat vind ik ook best wat waard.
Nogmaals ik vind dat premiumpakket waardeloos en het free-pakket nog waardelozer. En nu je het niet meer goedkoop (of voor weinig geld) kunt proberen zie ik ook niet hoe ze uberhaupt nog nieuwe klanten zouden willen aanspreken.
Maar puur op de prijs bunq over één kam scheren met een boevenpartij als ING of Rabobank vind ik echt te kort door de bocht.
Want, bestaande klanten die hun rekeninng hebben doorgegeven aan jan en alleman en dus niet 1-2-3 wegkunnen een verhging van 800% door de stot duwen is geen boevenstreek? Veel autoverzekeringen zijn de afgelopen tijd met 50% verhoogd en toen was de wereld te klein.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:14 schreef KomtTijd... het volgende:
Maar puur op de prijs bunq over één kam scheren met een boevenpartij als ING of Rabobank vind ik echt te kort door de bocht.
Als bestaande klant kun je gewoon je rekeningen blijven gebruiken. Alleen als je die nieuwe features van afgelopen dinsdag wilt gebruiken moet je upgraden.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:31 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Want, bestaande klanten die hun rekeninng hebben doorgegeven aan jan en alleman en dus niet 1-2-3 wegkunnen een verhging van 800% door de stot duwen is geen boevenstreek? Veel autoverzekeringen zijn de afgelopen tijd met 50% verhoogd en toen was de wereld te klein.
Niet waar,quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:34 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Als bestaande klant kun je gewoon je rekeningen blijven gebruiken. Alleen als je die nieuwe features van afgelopen dinsdag wilt gebruiken moet je upgraden.
Volgens mij kan je aangeven dat je pas defect is, dan krijg je nog wel een nieuwe.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:53 schreef Speekselklier het volgende:
Een vervangende kaart aanvragen wordt dan wel een heel dure hobby. Ik zou die oude maar in de kluis leggen.
Dat klopt, dat is ook waarom ik problemen heb met de "downgrade".quote:Op donderdag 3 augustus 2017 11:40 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Niet waar,
"Bestaande gebruikers kunnen het oude pakket houden, maar moeten op de nieuwe abonnementen overstappen bij de aanvraag van een vervangende kaart of het openen van een extra rekening, wat veel gebeurt bij Bunq."
https://fd.nl/ondernemen/(...)-nieuwe-abonnementen
Lolz, dat werd toentertijd volgens mij zo geprofileerd hoor; als een complete gratis bank. Ook daarom vond ik het tofquote:Op donderdag 3 augustus 2017 15:26 schreef Hallmark het volgende:
Flauwe email update van Bunq gehad. Een paar excuses en men maakt het voor de huidige klanten mogelijk om nog 1 maand lang een Maestro pasje te bestellen.
Dan zegt Ali: "This is a small group of people who are very active on social media and on Together. They believe that bunq should be a low-cost price competitor. Unfortunately I have to disappoint: bunq never aimed to be cheap and it never will."
Tsjaad, kerel. Je komt met een vrijwel gratis rekening. Dus mensen denken, aha, je concurreert op prijs. Lijkt me toch een redelijke conclusie. Jammer dat hij dat zo weg zet alsof slechts een kleine groep die "vergissing" maakte.
Nou ja, de app van Bunq is tof hoor. En betalen met Ideal gaat ook heel gemakkelijk. Maar verder vond ik het vooral chill dat je zo makkelijk (gezamenlijke) rekeningen kon openen en dat je met jouw Bunq pas kon switchen via de rekeningen. Zo had je één pas, maar verschillende rekeningen en kon je via de app meteen de rekening aanpassen die aan de pas was gelinkt. Dat was ook handig als je met vrienden ergens zat en je ging je de rekening splitten.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 09:27 schreef Faux. het volgende:
[..]
Welke experience? Dat je kan chatten met de klantenservice? Want dat kan bij alle andere banken ook. Geld overmaken op je mobiel? Ditto. Betaalverzoeken? Steeds meer banken volgen. Het enige dat anders bij bunq was, was het gemak van een account aanmaken en hoe goedkoop het was. Dat laatste gooien ze nu compleet weg.
Tuurlijk. Waarom zou je het niet op hoeven geven?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 16:05 schreef radeloosje1987 het volgende:
Heb nu N26, dat geld moet ik neem ik aan opgeven aan Box3 belastingen?
Iemand die dat weet?
Mwah, Bunq is echt niet per se iets voor hipsters hoor. Ik zou het nog eerder iets voor techneuten vinden. Bietje suggestieve TTquote:Op donderdag 3 augustus 2017 15:48 schreef SeLang het volgende:
Hipsters zijn volgens mij ook wel een makkelijke doelgroep om uit te melken als ik zo om me heen kijk. Die hebben echt veel geld over voor de raarste dingen als het maar hipster is en goed voor likes op facebook en dergelijke.
Idd. Zo blijft de basisaccount iig bruikbaar. Het zou me niets verbazen als ze voor het einde van de maand ook een mogelijkheid introduceren om gewoon per feature te betalen. In ieder geval voor een aantal basisfeatures zoals de pinpas.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 19:50 schreef richolio het volgende:
Maar goed, verder:
[ afbeelding ]
Beter
Bunq free met N26 is toch wel een prima combi lijkt me zo. Bunq voor de afschrijvingen en automatische incasso's, N26 voor geld afhalen en alles betalen als boodschappen enz.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 19:47 schreef Hallmark het volgende:
N26 heeft als nadeel dat incasso's niet werken. Ook denk ik niet dat hun export formaat ingevoerd kan worden in boekhoudpakketjes. Anders had ik daar gezeten.
Wat een onzin. Prima support en 6 dagen in de week bereikbaar. Hoezo mindere veiligheid? De app zit trouwens prima in mekaar, uitgebreider dan ING.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 22:50 schreef KomtTijd... het volgende:
N26 ga ik nog steeds niet aan beginnen. Heb er nog nooit een goed verhaal over gehoord, behalve "het is gratis". App schijnt redelijk kut te zijn, support nauwelijks te bereiken, hoe ze je geld investeren is een groot mysterie, en over de veiligheid zullen we het maar helemaal niet hebben.
Dan betaal ik liever een paar centen voor een bank waar ik wel van op aan kan.
Zit voorlopig nog wel prima bij bunq, we zullen wel zien wat de toekomst brengt. Kan me niet voorstellen dat ze alle bunq-more gebruikers zomaar laten stikken.
Nu over de support met N26 ben ik niet te spreken maar ook ik krijg steeds meer het idee dat we met de eigenaar zelf zitten hierquote:Op vrijdag 4 augustus 2017 10:04 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Prima support en 6 dagen in de week bereikbaar. Hoezo mindere veiligheid? De app zit trouwens prima in mekaar, uitgebreider dan ING.
Allemaal onwaarheden in 1 post.
Ben pas sinds een paar weken om, maar de keren dat ik de klantenservice belde werd ik prima geholpen. Wat is dan minder? Voorbeeld?quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu over de support met N26 ben ik niet te spreken maar ook ik krijg steeds meer het idee dat we met de eigenaar zelf zitten hier.
Wat wil Ali dan dat het selling point van Bunq is, als hetn iet prijs is? Je gaat niet met de grote banken concurreren op ICT lijkt me.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 15:26 schreef Hallmark het volgende:
Dan zegt Ali: "This is a small group of people who are very active on social media and on Together. They believe that bunq should be a low-cost price competitor. Unfortunately I have to disappoint: bunq never aimed to be cheap and it never will."
Geld gepind maar niet gekregen. Had zodoende een support ticket ingeschoten en dat heeft 3 maanden geduurd.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:34 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Ben pas sinds een paar weken om, maar de keren dat ik de klantenservice belde werd ik prima geholpen. Wat is dan minder? Voorbeeld?
Nou, in beginsel juist wel. Je kan zonder een logge organisatie om je heen een vlotte en moderne app bouwen, wat ze ook gedaan hebben.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:42 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Wat wil Ali dan dat het selling point van Bunq is, als hetn iet prijs is? Je gaat niet met de grote banken concurreren op ICT lijkt me.
Wel opgelost uiteindelijk? En waarom niet gebeld naar ze?quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geld gepind maar niet gekregen. Had zodoende een support ticket ingeschoten en dat heeft 3 maanden geduurd.
Omdat ik dat soort dingen graag zwart op wit afhandel.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:16 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Wel opgelost uiteindelijk? En waarom niet gebeld naar ze?
Het feit dat je al een paar keer hebt moeten bellen is al zeer negatief. Ik hoef nooit met mijn banken (ING en Knab) te bellen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:34 schreef radeloosje1987 het volgende:
[..]
Ben pas sinds een paar weken om, maar de keren dat ik de klantenservice belde werd ik prima geholpen. Wat is dan minder? Voorbeeld?
Daarom bellen en schriftelijke bevestiging vragen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 17:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat ik dat soort dingen graag zwart op wit afhandel.
Yo yo yo Faux whatsupquote:Op vrijdag 4 augustus 2017 20:28 schreef Faux. het volgende:
Maar ik heb nu een free account en had daar al tijdje terug een pinpas voor gekregen. Stopt die in september opeens met werken of hoe werkt het?
Volgens mij blijft dat allemaal gewoon werkenquote:Op vrijdag 4 augustus 2017 20:28 schreef Faux. het volgende:
Maar ik heb nu een free account en had daar al tijdje terug een pinpas voor gekregen. Stopt die in september opeens met werken of hoe werkt het?
Ik dacht dat het aan mij lag. Pas bij de 6e of 7e keer lukte het me om de procedure door te lopen. Het kostte echt te veel tijd. Gelukt uiteindelijk, maar toch.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 21:08 schreef richolio het volgende:
Het blijft gebeuren, maakt niet uit of ik wifi gebruik of 4G
Moet je voor de grap eens in het N26 topic op Tweakers kijken. Dat staat vol met dit soort "ongelukjes". Heb geen persoonlijke ervaringen, maar dat icm de gigablunders die N26 gemaakt heeft in de beveiliging van hun app, doet me ook niet echt popelen om er achter te komen.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 15:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geld gepind maar niet gekregen. Had zodoende een support ticket ingeschoten en dat heeft 3 maanden geduurd.
Nee hoor, die kun je gewoon blijven gebruiken zolang hij geldig is. En mocht je al wel een oude account hebben maar nog geen pas, dan kun je die alsnog tot eind augustus bestellen tegen het oude tarief.quote:Op vrijdag 4 augustus 2017 20:28 schreef Faux. het volgende:
Maar ik heb nu een free account en had daar al tijdje terug een pinpas voor gekregen. Stopt die in september opeens met werken of hoe werkt het?
Nee ik ben een schim die zich slechts zeer zelden laat zien. Maar gaat lekker hiero hoorquote:Op vrijdag 4 augustus 2017 20:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Yo yo yo Faux whatsup
Sorry off-topic maar kom jou nooit tegen
Tof van zequote:Dear fellow bunqers,
Something incredible just happened: we found the guy responsible for the DDoS attacks last week!
Last week we worked round the clock to mitigate the effects of a severe DDoS-attack. Thanks to these efforts the impact was barely noticeable. The bunq app functioned nearly all of the time, card payments always went through, and your money was, of course, safe at all times.
Then we focused on finding the person responsible. As we got closer he decided to step forward himself. He, J., just visited our office to apologize for his actions. He is 18 and still in school. He apologized sincerely.
In spite of the many, many hours of work J. has caused us, we've decided not to press charges for it could result in one year of prison time along with hefty fines. Effectively destroying his life.
We don't consider that fair for a youthful sin. Instead we agreed he will do volunteer work for a week. For Amnesty International.
Ja.quote:
Er zijn wel meer grotere bedrijven slachtoffer geweest van een DDos attack, denk PayPal, Spotify, Twitter. Maar ook wat erger, zoals Sony toen met PSN. Ach ja, hier kunnen ze in ieder geval van leren denk ik?quote:Op zaterdag 16 september 2017 11:22 schreef Erasmo het volgende:
Als je door een zure 18-jarige ge-DDoSed kan worden dan moet je toch echt je beveiliging onder de loep leggen...
Is dit een affiliate link?quote:
LIjkt me niet. Wel een vreemde URL.quote:Op zaterdag 16 september 2017 11:53 schreef Cynix ® het volgende:
Of het goed met ze gaat is iets anders. Ik hoef geen Bunq en ken geen Bunq-ers, maar dat zegt ook weer niet zoveel.
Oh geen probleem hoor, viel gewoon op. Link deed het verder wel.quote:Op zondag 17 september 2017 21:58 schreef Cynix ® het volgende:
Geen idee, zo dan?
https://www.bunq.com/nl/
¤8 per maand is wel duur voor een bank die helemaal niks extra biedtquote:Op zondag 6 mei 2018 20:48 schreef d4v1d het volgende:
Net een account aangemaakt. Ik denk dat ik volledig over ga vanaf ING.
Enige hekelpuntje is de creditcard, maar ik weet niet of ik die wel echt nodig heb met krediet erop.
Maar ze geven je geld niet aan jan&allemaal-investeringen uit. Verder bankieren ze niet op basis van schulden. Kortom spreekt het business-model mij gewoon aan, voor ¤60,- per jaar extra ga ik daarover niet lastig doen.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:56 schreef Edensnator het volgende:
[..]
¤8 per maand is wel duur voor een bank die helemaal niks extra biedt
Waarover ben je negatief dan?quote:Op zondag 6 mei 2018 21:02 schreef Faux. het volgende:
Ben steeds negatiever over bunq, de andere banken (zeker ING) hebben ze allang ingehaald. Ik heb het account alleen nog voor het 'hebben', en voor t geval dat.
Dat ze bijvoorbeeld die premium geïntroduceerd hebben, dat ze in blogposts tegen je aan praten alsof je een tiener bent ('New functions 😏😏👐🤘👀'), ze ondersteunen iDIN niet, en dat alle functies die bunq in t begin interessant maakte nu ook in de andere banken zitten. K vind het idee van een bank in je broekzak nog steeds geweldig, maar de nieuwigheden en voordelen beginnen op te raken.quote:Op zondag 6 mei 2018 21:14 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Waarover ben je negatief dan?
edit: ohzo. ING heeft Bunq ingehaald bedoel je? Je zin leest wat raar![]()
Dat moet je aan de ontwikkelaars van iDIN vragen. K ben slechts de consument, en als een dienst van mij iDIN vereist dan heb ik graag een bank die dat ook ondersteunt.quote:Op zondag 6 mei 2018 21:55 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Waarom moet een bank de taak van verificatie op zich nemen?
Ik blijf het redelijk idioot vinden. Maarja, het wordt wel overal en nergens door je strot gedouwd volgensmij.quote:Op zondag 6 mei 2018 22:03 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat moet je aan de ontwikkelaars van iDIN vragen. K ben slechts de consument, en als een dienst van mij iDIN vereist dan heb ik graag een bank die dat ook ondersteunt.
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens (ID hoort bij overheid), maar je ziet dat het in het buitenland al heel veel gebruikt wordt, dus denk dat het een kwestie van tijd is totdat het hier ook breed ingevoerd gaat worden. En ja dan wil ik ook wel bank die dat ondersteuntquote:Op zondag 6 mei 2018 23:32 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ik blijf het redelijk idioot vinden. Maarja, het wordt wel overal en nergens door je strot gedouwd volgensmij.
Heb het zelf nog echt nooit gebruikt. Geen idee wat ik mis
Er is gewoon een bankvergunning en dus depositogarantiestelsel van DNB. Wat kan er met mijn geld gebeuren, vertel?quote:Op maandag 7 mei 2018 15:11 schreef ssebt het volgende:
Ik was fanatiek Bunqer vanwege het Bank of the Free concept.
En dan niet dat ze spotgoedkoop waren want dat zijn ze nu zeker niet meer, maar simpelweg omdat je betaalde voor de diensten die je gebruikte. Waarom betaal ik bij de Rabo een X bedrag per jaar? Waar maak ik het aan op? Bij Bunq was het duidelijk. Elke maand een overzichtje van de diensten die je had gebruikt, transacties die je had gedaan etc. Betalen voor een dienst die je gebruikt.
Maar met het nieuwe businessmodel en de lompe aankondiging daarvan heb ik besloten terug te gaan naar een wat minder wispelturige (rabo)bank. Oh, en de financiële onzekerheid van Bunq (Ali's geld is ook een keer op) speelde een rol.
Dus d4v1d, succes! Hoop dat je over een paar maanden je centen nog hebt.
Dat geld krijg je (tot een bepaalde hoogte) wel terug, de vraag van hem is geloof ik of je zin hebt in het gezeik dat bij een failliete bank zitten hoort.quote:Op maandag 7 mei 2018 17:34 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Er is gewoon een bankvergunning en dus depositogarantiestelsel van DNB. Wat kan er met mijn geld gebeuren, vertel?
Tot 100k staat dnb garant. Als ik zoveel geld hebt is Bunq misschien niet meer de juiste bankquote:Op maandag 7 mei 2018 18:10 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat geld krijg je (tot een bepaalde hoogte) wel terug, de vraag van hem is geloof ik of je zin hebt in het gezeik dat bij een failliete bank zitten hoort.
Niet dat ik zeg dat ze failliet gaan, maar zo denk ik dat ie z'n post bedoelt.
True, maar dan nog is t niet prettig als je bank failliet gaatquote:Op maandag 7 mei 2018 18:39 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Tot 100k staat dnb garant. Als ik zoveel geld hebt is Bunq misschien niet meer de juiste bank
Hoe groter ze worden, hoe meer verlies ze aan het maken zijn. Lijkt mij geen gezonde partij voor mijn geld.quote:Op maandag 7 mei 2018 18:10 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat geld krijg je (tot een bepaalde hoogte) wel terug, de vraag van hem is geloof ik of je zin hebt in het gezeik dat bij een failliete bank zitten hoort.
Niet dat ik zeg dat ze failliet gaan, maar zo denk ik dat ie z'n post bedoelt.
Ik weet niet precies wat hun plan is. Maar t lijkt me niet de meest gezonde bank van NL iddquote:Op maandag 7 mei 2018 22:10 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hoe groter ze worden, hoe meer verlies ze aan het maken zijn. Lijkt mij geen gezonde partij voor mijn geld.
Huh? Hoe zie je dat voor je? Meer mensen die 8 euro per maand betalen betekent meer verlies?quote:Op maandag 7 mei 2018 22:10 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hoe groter ze worden, hoe meer verlies ze aan het maken zijn. Lijkt mij geen gezonde partij voor mijn geld.
Even de wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bunqquote:Op maandag 7 mei 2018 23:43 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Huh? Hoe zie je dat voor je? Meer mensen die 8 euro per maand betalen betekent meer verlies?
Het is nog steeds een startup dus dat ze verlies maken lijkt me evident. De rest zuig je volgens mij uit je duim.
Verder doe ik dingen met bunq die echt met geen enkele andere bank kunnen. Rekeningen delen, pinpassen eraan koppelen, bunq.me, etc.. Sja je kunt misschien wel zonder maar waarom zou je dat nog willen?
ING heeft idd een aantal (maar lang niet alle) bunq-innovaties gekopieerd. Maar daar kun je je geld niet zonder gewetensbezwaren stallen. Dan zit ik liever bij een bank waarvan de directeur er zoveel vertrouwen in heeft dat'ie zijn privévermogen er ín steekt, dan bij een bank waar de baas mijn geld misbruikt om oliepijpleidingen aan te leggen en er zelf met de winst vandoor gaat.
Het komt toch allemaal niet heel professioneel over.quote:Op zondag 29 november 2015 23:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.
Helaas wel ja. Juist die grote banken hebben bewezen in werkelijkheid zeer instabiel te zijn. Als het niet door reddingsacties van de overheid was, hadden ING, ABN AMRO en SNS inmiddels niet meer bestaan. Inmiddels gaat het weer goed met die banken, maar dat komt eerder doordat de economie en de huizenmarkt weer aantrekt dan door hun eigen bedrijfsvoering. Bunq is de enige Nederlandse bank die het wezenlijk anders doet, en een businessmodel heeft wat daadwerkelijk gebaseerd is op eigen kunnen, IPV te gokken met andermans geld op externe omstandigheden.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 12:47 schreef AQuila360 het volgende:
Zolang het om geld gaat blijf ik toch liever bij een grote betrouwbare bank. Denk dat veel mensen ook wel zo denken.
Maar dat is het hem juist. Ze hebben bewezen het nog niet op eigen kracht te kunnen. Ali heeft er vorig jaar miljoenen van zijn eigen kapitaal in moeten pompen en dat zal dit jaar niet anders zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Juist die grote banken hebben bewezen in werkelijkheid zeer instabiel te zijn. Als het niet door reddingsacties van de overheid was, hadden ING, ABN AMRO en SNS inmiddels niet meer bestaan. Inmiddels gaat het weer goed met die banken, maar dat komt eerder doordat de economie en de huizenmarkt weer aantrekt dan door hun eigen bedrijfsvoering. Bunq is de enige Nederlandse bank die het wezenlijk anders doet, en een businessmodel heeft wat daadwerkelijk gebaseerd is op eigen kunnen, IPV te gokken met andermans geld op externe omstandigheden.
Ik heb wel gewoon echt vertrouwen in de Nederlandse banken (en tuurlijk willen ze gewoon winst maken) en juist wat minder in al die nieuwe ''hippe'' shit.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Juist die grote banken hebben bewezen in werkelijkheid zeer instabiel te zijn. Als het niet door reddingsacties van de overheid was, hadden ING, ABN AMRO en SNS inmiddels niet meer bestaan. Inmiddels gaat het weer goed met die banken, maar dat komt eerder doordat de economie en de huizenmarkt weer aantrekt dan door hun eigen bedrijfsvoering. Bunq is de enige Nederlandse bank die het wezenlijk anders doet, en een businessmodel heeft wat daadwerkelijk gebaseerd is op eigen kunnen, IPV te gokken met andermans geld op externe omstandigheden.
Ik snap best het gevoel hoor, iets nieuws is altijd spannend en het risico menseigen om even de kat uit de boom te willen kijken. Maar de feiten liggen anders.
Daarnaast hoef je natuurlijk niet gelijk all in te gaan om bunq eens te proberen. Je kunt er ook een paar tientjes op zetten puur voor het gemak van de snelle Ideal betalingen of zo. Sterker nog bijna alle bunq-gebruikers die ik ken gebruiken het op die manier. Zelf gebruik ik het nu al bijna 2 jaar als primaire bank en dat bevalt prima. Maar mijn spaargeld staat nog steeds op een spaarrekening van ASN.
Ook zonder overheid hadden de ING en SNS blijven bestaan. Voor SNS stond een private equity partij klaar, maar dat wilde de staat niet, dus werden de obligatie en aandeelhouders benadeeld. ING heeft die lening van 10 miljard moeten slikken 'als grootste bank voor het vertrouwen in het systeem'. Dat ze daarna ING hebben opgelegd om af te slanken is helemaal idioot.quote:Op dinsdag 8 mei 2018 22:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Juist die grote banken hebben bewezen in werkelijkheid zeer instabiel te zijn. Als het niet door reddingsacties van de overheid was, hadden ING, ABN AMRO en SNS inmiddels niet meer bestaan. Inmiddels gaat het weer goed met die banken, maar dat komt eerder doordat de economie en de huizenmarkt weer aantrekt dan door hun eigen bedrijfsvoering. Bunq is de enige Nederlandse bank die het wezenlijk anders doet, en een businessmodel heeft wat daadwerkelijk gebaseerd is op eigen kunnen, IPV te gokken met andermans geld op externe omstandigheden.
Ik snap best het gevoel hoor, iets nieuws is altijd spannend en het risico menseigen om even de kat uit de boom te willen kijken. Maar de feiten liggen anders.
Daarnaast hoef je natuurlijk niet gelijk all in te gaan om bunq eens te proberen. Je kunt er ook een paar tientjes op zetten puur voor het gemak van de snelle Ideal betalingen of zo. Sterker nog bijna alle bunq-gebruikers die ik ken gebruiken het op die manier. Zelf gebruik ik het nu al bijna 2 jaar als primaire bank en dat bevalt prima. Maar mijn spaargeld staat nog steeds op een spaarrekening van ASN.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |