quote:Bunq is live. Nederlands eerste fintechbank moet zich nu gaan bewijzen
De app van de eerste zogeheten fintechbank van ons land, Bunq, is voor iedereen beschikbaar. RTL Z-verslaggever Frederieke Hegger was bij de lancering ervan.
Het is avond en het regent. Op een afgelegen kantorenterrein, in de buurt van metrostation Isolatorweg, verzamelt zich een zoekend groepje mensen. "Komen jullie ook voor het lanceringsevent van Bunq?" "Ja." Maar waar de ingang is?
Eerst langs een hek en dan zigzaggend tussen grijze verlaten gebouwen door naar een loods waar een Bunq-vlag voor de deur staat. Uit het gebouw klinkt muziek.
Biertjes en een dj
Eenmaal in de loods is het niet zo rustig meer. Een man of 200 staat biertjes te drinken. De gemiddelde leeftijd: niet ouder dan 27. Medewerkers van nieuwe bank Bunq herken je gelijk, aan hun t-shirt: I got 99 problems, but a bank ain't one.
Vanavond wordt er een nieuwe bank gelanceerd: Bunq. Een app waarmee je je vrienden kunt betalen. Je kan samen in een groepje een rekening delen, chatten, foto's versturen bij overboekingen, maar ook gewoon hele ouderwetse dingen doen, zoals geld pinnen bij de automaat. Sinds september was er een beta-versie beschikbaar voor een selecte groep mensen.
Bankvergunning na lang nadenken
De oprichter van Bunq: Ali Niknam. Enkele jaren terug stond hij nog aan het roer van webhosting bedrijf Trans-IP. Nu heeft hij, net als vele andere tech-ondernemers, zijn zinnen gezet op de financiële sector. Anders dan zijn collega-techondernemers ging hij niet alleen voor een betaaldienst, maar wilde hij officieel een bank oprichten. Dan moet je natuurlijk even langs De Nederlandsche Bank; die hem, na lang 'nadenken', ook daadwerkelijk een bankvergunning heeft gegeven. Een unicum. Overigens noemt Bunq zichzelf geen bank, maar een techbedrijf.
Joeri Bakker (25) staat midden in de drukte met collega's een biertje te drinken. Hij werkt sinds mei als front-end developer voor Bunq en vindt het allemaal heel 'cool'. Of hij ooit had gedacht dat hij bij een bank zou gaan werken? Zeker niet. Maar dat hij en zijn collega's iets 'heel anders en nieuws' hebben gebouwd staat voor hem vast. "De bankensector heeft zo lang vastgezeten, het is tijd voor verandering. Kom, de presentatie begint."
'Chatten en connecten'
De menigte verzamelt zich rond de presentatieplek. Onder harde muziek en luid applaus komt ondernemer en technerd Ali Niknam naar voren. Hij spreekt in het Engels, en neemt 'de keynote' op voor YouTube. Niknam vertelt, soms ietwat zenuwachtig maar ook uitgelaten, over de beta-periode. Naar aanleiding van commentaar van gebruikers hebben ze nog twee functies toegevoegd aan de app: chatten en 'connecten'. Is dat niet hetzelfde? Nee. Met dat laatste kan je iemand, een vriend of je dochter, toestemming geven om van jouw rekening te gaan betalen. Je kan zelf bepalen hoe lang en voor welk bedrag. De nieuwe features worden met gejuich ontvangen (al weet de helft van de zaal ongetwijfeld al dat ze in de pijplijn zaten).
Dan is het moment daar en zet Niknam, na een korte strijd met de wifi-verbinding, Bunq dan definitief live. Iedereen in Nederland kan de app downloaden. Uit de luidsprekers klinkt: "We will be victorious."
Kritiek
Ambitieus is Niknam zeker, dat mag duidelijk zijn. Bunq is pas echt een succes als het bedrijf "is uitgerold in heel Europa", vertelt hij na afloop. Hij is opgelucht. Na jaren werk, en er miljoenen van zijn geld in te hebben gestoken, is het grote lanceringsmoment dan eindelijk geweest.
Toch krijgt Niknam ook al kritiek op zijn app. Diensten zoals de pinpas (9 euro eenmalig) en geld pinnen is bij Bunq duurder dan bij andere banken.
"Ja, maar dit hoor je dus alleen van mensen die de app nog niet gebruikt hebben", is Niknam's verweer. "De tevredenheid bij de Bunq gebruikers is heel hoog, en met die kosten zitten ze niet. Bovendien gebruik je een pinpas bij ons gewoon heel anders dan bij andere banken. Daar hebben we eerder ook een blog over geschreven." Volgens Niknam is dat nog het belangrijkste punt: zodra mensen de app eenmaal geïnstalleerd hebben, zijn ze er blij mee.
Lukt het om gebruikers te krijgen?
Maar om de jonge doelgroep (in commercials zijn vooral jonge twintigers te zien) over de streep trekken, wordt wellicht nog een klus. Hoewel een enquête uit Amerika kansen schetst: 49 procent van de millennials vindt het prima om financiële diensten af te nemen bij grote techbedrijven. Onder ouderen is dat slechts 16 procent. Een overstap voor specifieke diensten is voor een jonge doelgroep dus wellicht wat sneller gemaakt.
Toch zijn ook ouderen er misschien wel voor te porren. In de hoek van de loods staan twee mannen die in niks lijken op de jonge massa. De een, journalist Jeroen Smit, doet verwoede pogingen om in het donker een goede selfie te maken, om zo het aanmelden-in-5-minuten-proces live mee te maken. De ander, voormalig RBS-bankier Jan de Ruiter, legt ondertussen aan hem uit wat Bunq zo bijzonder maakt. "Jeroen, jij hebt kinderen toch? Je kan nu dus gewoon je kind gebruik laten maken van je rekening, voor een afgebakende periode van de maand en een maximum bedrag. Het is echt een hele andere manier van zakgeld geven." Smit staakt zijn selfie-pogingen en knikt. "Je moet je gaan indenken dat iets mogelijk is, terwijl je niet wist dat het mogelijk was. Maar goed, ik had niet gedacht dat ik ooit een iPad zou gaan gebruiken, jij wel?"
Website: https://www.bunq.com/nl/quote:Interview: Bunq-baas Ali Niknam heeft al ruim 10.000 klanten
Hij heeft al dagen niet meer geslapen, maar het is het waard. Zelfverklaard ‘technerd’ Ali Niknam werkt het klokje rond om de diensten van zijn bank, ‘de eerste van een nieuwe soort’, aan eenieder te slijten. Hij vertoont zelfs Wolf of Wall Street-achtige trekjes: ‘We spreken nu af dat jij de app ook gaat proberen he?!’
Het grote publiek maakte deze week kennis met Ali Niknam. Aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk zat een fris gezicht – ‘dankzij de dikke lagen make-up!’ – dat op zeer enthousiaste wijze verkondigde de stoffige bankenwereld op te schudden. Hier zat dan ook geen maatpak, maar een 33-jarige Amsterdammer getooid in enkel een zwart T-shirt, alsof we hier met de Steve Jobs van Nederland te maken hebben.
‘Ik was wel heel erg zenuwachtig, mijn handjes waren klam van het zweet’, zegt Niknam twee dagen na zijn televisiedebuut. Het is ook helemaal niks voor hem, zulke grote interviews. Met pijn en moeite had Quote vorig jaar een entrenoutje geregeld in een Jordanees café. ‘Dus toen DWDD me uitnodigde had ik ook geweigerd. Vonden ze vreemd natuurlijk. Toen ze zeiden dat er 1,5 miljoen mensen kijken, besloot ik dat het in het belang was van Bunq om aan te schuiven.’
'Server was even kiele kiele'
Het internet heeft het geweten. De servers van Quote rookten omdat eenieder meer achtergrond wilde over die jongen die volgens de kijkers vooral erg opzichtig flirtte met tafeldame Halina Reijn, en ook op het hoofdkantoor van Bunq moesten de nu 52 medewerkers een nieuwe nacht doortrekken om de aanmeldingen te verwerken. ‘Het zit nu eventjes op vier personen per minuut, maar afgelopen week was krankzinnig met zelfs periodes van 15 tot 20 man per minuut. Gisteren bereikten we al de 10.000, dit weekend waarschijnlijk 15.000’, jubelt Niknam terwijl hij constateert dat de Bunq-server weer gestabiliseerd is, die was zeker na zijn tv-optreden even ‘kiele kiele’.
Een vraag die deze week naar boven kwam drijven was of de wereld zich zorgen moest maken over de financiële toestand van Niknam. Immers, hij verkondigde en plein public ‘al zijn spaargeld’ in Bunq te hebben gestopt. ¤16,7 miljoen kostte de oprichting van de bank, geld dat Niknam grotendeels bij elkaar sprokkelde als eindbaas van webhostingbedrijf TransIP.
Quote 500 Junior
Vanwege dat succesvolle avontuur maakte Niknam vorig jaar een glorieuze entree in de Quote 500 Junior, en op dit moment bevindt hij zich in de middenmoot met een geschat vermogen van ¤13 miljoen. Dus blut zal hij niet zijn, toch? ‘Ik wil het liever niet te veel over mijn persoon hebben, zat ook het liefst met een balkje voor mijn ogen in DWDD. Maar in alle ernst: ik ben geen accountant, heb geen zicht op wat er allemaal binnen komt.’ Niknam wil ook niet zeggen of Quote zijn vermogen wellicht te laag inschat, maar tegelijkertijd moeten we weten dat een gedeelte van Bunq-investering stevig bij elkaar geleend is.
Zijn adagium is ‘ik wil geen geld verdienen met geld’, maar duidelijk is dat de man met Iraanse roots het komende jaar druk zal zijn met het verder uitbreiden van zijn Bunq-imperium. Niet fysiek – ‘we blijven enkel een online bank, ga jij nog naar een bankfiliaal dan?!’ – maar qua digitale toepassingen. ‘Er zitten al weer een boel dingen in de pijplijn op dit moment’, hint hij speels. Het zal voortborduren features als het rekening splitten en de chat & connect-functies die deze week werden geïntroduceerd. Groot voordeel: bij die updates horen lanceringsfeestjes. ‘Leuk voor de medewerkers, die hier in de gangen slapen deze week.’
Klachten bij Commissariaat voor de Media
Het aantal gebruikers van Bunq heeft tot dusver zelfs de verwachtingen van de zeer enthousiaste Niknam overtroffen – hij dacht deze week rond de 6000 te zitten. Is dat niet valse bescheidenheid? Want zoals Twitteraars opmerkten was Niknam wel erg sluw in het maken van reclame voor zijn app, zo meldt hij tegen het eind van het tv-interview plots opzichtig dat er ‘geen enkele reden is om Bunq niet te nemen’. Iets wat volgens Matthijs van Nieuwkerk ingestudeerd klonk. Was niet zo, zegt Niknam nu. ‘Ik was gewoon erg zenuwachtig, en dan moest ik plots vertellen over iets waar ik al heel lang dag in dag uit mee bezig ben. Dan word je vanzelf enthousiast. En die vragen waren ook lastig hoor!’
Toch vonden sommige kijkers dat de Reclame Code Commissie het gesprek maar eens onder de loep moet leggen. Het Commissariaat voor de Media laat Quote weten dat er inderdaad een paar klachten zijn binnengekomen, welke nu nader bestudeerd worden. Niknam maakt zich daar niet druk over. ‘Ik ben me er oprecht niet van bewust dat ik reclame heb gemaakt. Sterker nog, ik kreeg zelfs een bericht van een vriend van me die marketeer is. Hij vroeg zich af waarom ik zo passief was op tv.’
En nu?
Moet hij weer door met werken, ook al is 'ie ‘helemaal naar de klote' aangezien de slaap er een paar dagen bij is ingeschoten. Ook in het weekend buffelt Ali door – want ‘de grootste’ word je niet zo maar. ‘Maar Bunq is de eerste van een nieuwe soort banken, dus in wezen zijn we al de grootste. Ik ga dus ook geen getal plakken op het aantal klanten dat er binnen een jaar is. Weet alleen dat je bij ons binnen vijf minuten een rekening kunt openen.’
En hoe liep het nou af met Halina Reijn, vraagt de relnichterige kant van de media zich af? Niknam schiet in een harde lach. ‘Dat dit een dingetje werd. Ik realiseerde me tijdens het gesprek eerst niet wat er gebeurd was, maar goed. We zaten bij elkaar in de make-up, en hebben achteraf nog even gesproken. Maar nee, moet dit? Er is echt niets tussen mij en Halina Reijn.’
Voor meer informatie over Niknams ondernemersavonturen verwijzen we door naar dit artikel (¤) dat vorig jaar werd gepubliceerd in de Quote 500 Junior.
quote:"Ik vond het nooit relaxed om geld terug te vragen aan vrienden. Nu stuur ik gewoon een Request met een leuke selfie. That’s it!"
Overstappen? Deze dienst is vooral handig voor vriendengroepen, als een ieder een Bunq accountje heeft is het vrij eenvoudig om geld naar elkaar over te maken. Dat geld kun je dan weer vrij eenvoudig uitgeven, of terugboeken naar je "echte" bankrekening.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:40 schreef George_Zina het volgende:
Waarom zou je moeite doen om over te stappen? Administratieve rompslomp om 2 euro per jaar te besparen. Mij niet gezien. En hipsterbedrijven spreken mij niet bepaald aan behalve als het koffietentjes betreft.
Ja, ik zit met mijn hoofd bij het traditioneel bankieren.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:12 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Overstappen? Deze dienst is vooral handig voor vriendengroepen, als een ieder een Bunq accountje heeft is het vrij eenvoudig om geld naar elkaar over te maken.
Bunq heeft een bankvergunning, dus het zal wel meevallen met de risico's. Die verlenen ze niet zomaar.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:11 schreef terrorsjaak het volgende:
Ik speel liever niet met mijn geld
Ik bedoel het meer in de zin van: selfie bij het overmaken, of een "leuk" bericht erbij. Geld is imo een serieuze zaak.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Bunq heeft een bankvergunning, dus het zal wel meevallen met de risico's. Die verlenen ze niet zomaar.
Zuurpruim. Als jij een avondje bier heb gedronken kan je toch best met een leuk bericht/ foto geld overmaken naar de vriend die de rekening betaald?quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:55 schreef terrorsjaak het volgende:
[..]
Ik bedoel het meer in de zin van: selfie bij het overmaken, of een "leuk" bericht erbij. Geld is imo een serieuze zaak.
Precies. Daarom zou ik het vooral weghouden bij gewetenloze bankiers die met je geld aan de haal gaan om zelf zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst te kunnen behalen.quote:
Dit inderdaad.... ik snap het ook niet... Klinkt wel tof, maar heeft volgens mij (nog) geen meerwaarde over reguliere bank(app)quote:Op zaterdag 28 november 2015 20:31 schreef finsdefis het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde niet op het gebied van geld overmaken. Dat het wat meer sociaal ingesteld is zal vast sommigen aanspreken, maar geld overmaken kan nu ook al binnen 10 seconden via een app van de ING/Rabo/SNS/whatever als je dat al eens eerder hebt gedaan naar die persoon. En dat zal best vaak het geval zijn binnen vriendengroepen.
Kan maar dat is niet voor mij weggelegdquote:Op zaterdag 28 november 2015 20:03 schreef jroz het volgende:
[..]
Zuurpruim. Als jij een avondje bier heb gedronken kan je toch best met een leuk bericht/ foto geld overmaken naar de vriend die de rekening betaald?
Lekker alles cash thuis zekerquote:Op zaterdag 28 november 2015 20:47 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Precies. Daarom zou ik het vooral weghouden bij gewetenloze bankiers die met je geld aan de haal gaan om zelf zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst te kunnen behalen.
I call bullshit on this one.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:32 schreef Arcee het volgende:
Hij heeft al dagen niet meer geslapen, maar het is het waard.
Gaat in mijn omgeving vaker fout dan goed, merk zelf ook dat ik lang niet altijd op tijd betaal. Dit heeft vooral te maken met het feit dat rekeningnummers in mobiel bankieren apps lastig is (je kunt niet switchen tussen Apps). Bunq koppelt rekeningnummers aan aliassen (telefoonnummer/username).quote:Op zaterdag 28 november 2015 20:31 schreef finsdefis het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde niet op het gebied van geld overmaken. Dat het wat meer sociaal ingesteld is zal vast sommigen aanspreken, maar geld overmaken kan nu ook al binnen 10 seconden via een app van de ING/Rabo/SNS/whatever als je dat al eens eerder hebt gedaan naar die persoon. En dat zal best vaak het geval zijn binnen vriendengroepen.
10x dit.quote:Op zondag 29 november 2015 02:01 schreef Geralt het volgende:
Mag ik even klagen over die website van die knaker? Ja dat mag ik. Godtering wat een kutsite is dat man
Als ik een website bezoek dan wil ik dingen lezen en niet het idee hebben dan ik in een of ander kleurboek aan het kijken ben met her en der wat tekst
Overigens is dit een klacht over veel meer sites. Het schijnt hip of in te zijn zulke sites. Ik heb er een grafhekel aan
Voor 20 tot 30 deelnemers ga je toch niet voorschieten, ongeacht van welk systeem je gebruik maakt?quote:Op zondag 29 november 2015 02:54 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Gaat in mijn omgeving vaker fout dan goed, merk zelf ook dat ik lang niet altijd op tijd betaal. Dit heeft vooral te maken met het feit dat rekeningnummers in mobiel bankieren apps lastig is (je kunt niet switchen tussen Apps). Bunq koppelt rekeningnummers aan aliassen (telefoonnummer/username).
Bovendien is het voor de ontvanger vaak lastig te zien wie van de 20/30 deelnemers wel al betaald heeft, en wie nog niet. Administratie voor een etentje/stapavond is dan vaak nog een heel gedoe.
Vooraf betalen is net zo'n groot administratief drama. Omdat je geen activiteiten oid kunt aanmaken in je mobiel bankieren.quote:Op zondag 29 november 2015 14:03 schreef Joachim het volgende:
[..]
Voor 20 tot 30 deelnemers ga je toch niet voorschieten, ongeacht van welk systeem je gebruik maakt?
Tja, als je vaak in wisselende samenstellingen activiteiten ontplooit is dit weldegelijk een oplossing.quote:En IBAN nummers zijn idd niet heel gebruikersvriendelijk, maar al mijn vrienden heb ik wel een keer iets overgemaakt en staan gewoon in de lijst van de app van mijn bank. Het is leuk bedacht en er zijn ongetwijfeld mensen die het (even) heel leuk/handig vinden, maar ik zie de meerwaarde niet zo.
Wat is daar raar aan?quote:Op zondag 29 november 2015 01:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Betalen om geld op te mogen nemen en betalen om te mogen betalen
Alles Dus telkens als je je boodschappen afrekent met je pinpas betaal je 8 cent extra en als je het uit de muur trekt betaal je ook één of ander bedrag extra Weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mijn bank is dat gewoon allemaal gratisquote:
Aha is dat gratis. Mijn bank schrijft elke maand een bedrag af. Ik stap over op jouw bank, hoe heet die?quote:Op zondag 29 november 2015 15:18 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Alles Dus telkens als je je boodschappen afrekent met je pinpas betaal je 8 cent extra en als je het uit de muur trekt betaal je ook één of ander bedrag extra Weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mijn bank is dat gewoon allemaal gratis
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bankquote:Op zondag 29 november 2015 15:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Aha is dat gratis. Mijn bank schrijft elke maand een bedrag af. Ik stap over op jouw bank, hoe heet die?
Dat is het probleem ook, opzich zie ik er wel handigheid in.quote:Op zondag 29 november 2015 15:33 schreef _Arual_ het volgende:
Wat mij nog tegenhoudt, is dat ik niemand ken die hier open voor staat. Dus dan heb je er geen bal aan
Ah je weet het nu vrij zeker.quote:Op zondag 29 november 2015 16:45 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bank
Jij betaalt nu per maand 3,25 om gratis te pinnen en te betalen met plastic. En het moet goedkoper dan wat het nu is want anders vind jij het per definitie " " ?quote:Op zondag 29 november 2015 01:06 schreef TigerXtrm het volgende:
Betalen om geld op te mogen nemen en betalen om te mogen betalen
Hier in Nederland wel ja, bij veel buitenlandse banken is het normaal om na pintransactie nummer x te moeten betalen (US, Canada)quote:Op zondag 29 november 2015 15:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Dus telkens als je je boodschappen afrekent met je pinpas betaal je 8 cent extra en als je het uit de muur trekt betaal je ook één of ander bedrag extra Weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mijn bank is dat gewoon allemaal gratis
3,25 per maand. Oftewel ongeveer 40 pintransacties bij bunq. Ik kom zelf bij lange na niet aan 40 per maand...quote:Op zondag 29 november 2015 16:45 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
ABN Amro. En dat is een vast bedrag, geen bedrag per transactie. Ik weet vrij zeker dat ik met hun vaste bedrag goedkoper uit ben dan met de transactie kosten van deze bagger bank
Ach, zulk slim volk verdiend dat wel terug. En gelukkig is deze jongen veel te slim om van zijn naam afhankelijk te zijn. Dat heeft hij wel mee, zijn hersens, zodat hij niet afhankelijk is van de institutioneel discriminatoire roomblanke werkgevers. Deze man creëert zijn eigen werk. Al miljonair omdat hij de oprichter en eigenaar is van TransIP wat de grootste domein-,naam- en webhostingprovider van de Benelux is. Een voorbeeld van racisme in optima forma. Verder is hij natuurlijk vooral een techneut (afgestudeerd aan de technische universiteit) dan een economist/bankier.quote:Op zondag 29 november 2015 13:48 schreef danos het volgende:
Ik had met die 17 miljoen toch wat anders gedaan dan dit voor mij zinloze concept. Gaat echt niks worden denk ik, de financiële wereld en consument is zo conservatief als wat.
Ik zag ook geen feature die ik echt mis in mijn leven, alleen wat kleine nice to haves die je na een tijde toch niet meer gebruikt.
Totslot de naam......laat maar
Mwoa, DWDD is één groot marketing-instrument voor elke schrijver, acteur of zanger die daar wat connecties heeft.quote:Op zondag 29 november 2015 23:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Deze features zijn toch ook gewoon te vinden in de app van PayPal?
Misschien dat het binnen een bepaalde (sub)cultuur mensen aanspreekt maar het is alleen maar handig als welhaast iedereen Bunq gebruikt en dat is een beetje het kip en het ei verhaal.
Vond het segment binnen DWDD eigenlijk ook schaamteloos qua promotie, werkt zijn vriendin op de redactie wellicht?
Boude en nergens op gebaseerde opmerking.quote:
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.quote:Op zondag 29 november 2015 01:47 schreef Zolder het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de gevestigde orde dan dit bedrijf die niet echt bankiers zijn.
Ja als het een onderdeel van WhatsApp bv zou zijn zonder pasjes en vooraf storten maar gewoon een manier voor een automatische manier van storten opnemen van de eigen bankrek lijkt het mij wel handig, mits de interface super simpel is.quote:Op zondag 29 november 2015 23:58 schreef APK het volgende:
Lijkt mij een onderneming die opgekocht wil worden door een of ander social media ding zodat het daar aan gekoppeld kan worden.
Ja, dat zou zeker iets kunnen zijn. Gewoon bedragjes naar je vrienden swipen zonder verder gedoe (en liefst ook zonder verdere kosten).quote:Op maandag 30 november 2015 00:02 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja als het een onderdeel van WhatsApp bv zou zijn zonder pasjes en vooraf storten maar gewoon een manier voor een automatische manier van storten opnemen van de eigen bankrek lijkt het mij wel handig, mits de interface super simpel is.
Zo terecht. Je zou niet zeggen dat ze een bank zijnquote:Op zondag 29 november 2015 02:01 schreef Geralt het volgende:
Mag ik even klagen over die website van die knaker? Ja dat mag ik. Godtering wat een kutsite is dat man
Als ik een website bezoek dan wil ik dingen lezen en niet het idee hebben dan ik in een of ander kleurboek aan het kijken ben met her en der wat tekst
Overigens is dit een klacht over veel meer sites. Het schijnt hip of in te zijn zulke sites. Ik heb er een grafhekel aan
Nee, maar bunq doet volgens mij niks met je geld.quote:
quote:Wat doet bunq met mijn geld?
We vinden het belangrijk dat jouw geld veilig is en slaan het daarom op bij de Nederlandsche Bank (DNB). We lenen het niet uit aan andere klanten, zo zorgen we dat je geld veilig en opvraagbaar is.
Dit dus.quote:Op zondag 29 november 2015 23:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.
Ja, ja, ik weet dat niet iedereen vertrouwen in bankiers heeft.quote:Op zondag 29 november 2015 23:57 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat kun je niet menen. Als ik érgens 0,0 vertrouwen in heb, is het wel in bankiers. En verzekeraars. Die heb ik nog nooit kunnen betrappen op een actie die echt in mijn belang is.
Dan is de belangrijkste vraag: wat is het verdienmodel? Waar maakt dit bedrijf haar winst?quote:Op maandag 30 november 2015 01:19 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Nee, maar bunq doet volgens mij niks met je geld.
[..]
Bedrijven moeten wel gaan betalen om Bunq te gebruiken. Maar dat gaan ze natuurlijk pas doen als er genoeg gebruikers zijn.quote:Op maandag 30 november 2015 06:36 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Dan is de belangrijkste vraag: wat is het verdienmodel? Waar maakt dit bedrijf haar winst?
De website oogt ook niet echt bruikbaar.quote:Op maandag 30 november 2015 09:43 schreef RamboDirk het volgende:
gewoon een paypal 2.0 voor hipsters? ik zie persoonlijk de meerwaarde nog niet, desalniettemin kan ik de ondernemersgeest wel waarderen.
quote:Ook Bunq zal niet de nieuwe bank worden
Bunq viert het feit dat zij over een echte banklicentie beschikt. Daarmee is DNB terecht schaars en zou je verwachten dat Bunq dan ook een unieke nieuwe propositie etaleert als de niet-bank-bank. In het FD van 30 september stelt de frisse jonge directeur dat hij geen financiering nodig heeft en liever nog een van zijn nieren verkoopt dan aan te kloppen bij een bank. Ook is er een sollicitatieverbod voor (ex-)bankiers. Dit om juist die nieuwe cultuur te benadrukken. In hetzelfde stuk lees ik dat Bunq wel de oud bankier Jan de Ruiter (RBS) als commissaris heeft benoemd. Kennelijk is enige kennis en steun van een traditioneel bankier handig.
Het entreeproduct van Bunq wordt het betalingsverkeer. DNB vindt dat een goede zaak. De website van Bunq en de handige en simpele tools maken mij blij verrast. Maar deze schil van gebruiksgemak laat onverlet dat we hier praten over het betalingsverkeer. Ook Bunq maakt, als ‘overlay service’, gebruik van bijvoorbeeld Equens, Swift en alle overige infrastructuur die door de bestaande banken en instituties is ontwikkeld. Daarvoor zal ook Bunq een bijdrage moeten betalen. Die mooie extra schil maakt het dan wellicht iets gemakkelijker om te betalen voor een nieuwe klant, maar maakt het dat dan ook goedkoper, sneller, veiliger? Niet dus. Het betalingsverkeer in Nederland is een afgekloven bot. Het blijkt al jaren een marginale business met maar weinig ruimte voor extra marges. Daarbij concurreren de banken nog steeds om marktaandeel en innoveren ze snel op het gebied van betaalgemak en klantvriendelijkere oplossingen.
Daarnaast heeft elke Nederlander, soms zelfs al vanaf zijn 1e levensjaar, een bank- en betaalrekening. De sterk ingeburgerde positie van de bestaande banken op de betaalverkeermarkt maakt het bijna onmogelijk om daar nog een doorbraak te forceren. KNAB (100% Aegon dochter) heeft dat geprobeerd; maar is nu verworden tot een spaarbank van Aegon. Wel is het zogenaamde ‘Person-2-Person’ betalen een nieuwe optie. Dus zonder gebruik van een intermediair elkaar geld overmaken. Eigenlijk is dat het ‘netten’ van schuldbriefjes of het delen van de restaurantrekening. Dit principe is al ingeburgerd op vele studentenwebsites. Ik zie dus nog steeds geen nieuwe bank en ik verwacht ook niet dat die er als institutie nog gaat komen.
Wat zich wel zal ontwikkelen is 'Mijn Bank'. U en ik gaan uiteindelijk zelf de juiste financiële componenten ‘assembleren’ tot een persoonlijk ‘financieel services station’. Daarmee doorbreken wij de huidige exclusieve merkpositionering van een totale financiële instelling. We doorbreken de starre backoffice silo’s van deze instituties door zelf de juiste informatie te (laten) aggregeren en te combineren. Daarmee kunnen wij optimaal ons budget beheren en onze financiële planning sturen. We kiezen dan niet meer voor een enkel merk maar voor echte toegevoegde waarde ‘op maat’. Denk aan Spaarcomponent van ING, betalen met Bunq, de hypotheek bij NN en Rabo en pensioen bij PGGM, et cetera. We kiezen de krenten uit de pap en zorgen voor een juist actueel inzicht in de combinatie van alle informatie. Essentieel wordt daarbij een gestandaardiseerde waardebepaling van die informatie voor verdere toepassingen in berekeningen en consolidaties.
Dat wordt het ‘nieuwe bankieren’ in mijn visie. Het wordt tijd dat partijen een dergelijk logisch platform aan de consument kunnen aanbieden. Wellicht een ideale neutrale rol voor Google, Apple, Albert Heijn of de Belastingdienst? Het mag daar zijn waar het voor mij en u het meest logisch en handig is. Het is immers mijn bank.
Harry Smorenberg is onafhankelijk strateeg in de financiële dienstverlening.
Ik vind zulke sites ook niks, laat daar geen twijfel over bestaan, maar dat het er niet uitziet als een bank lijkt mij juist hun bedoeling.quote:Op maandag 30 november 2015 00:30 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Zo terecht. Je zou niet zeggen dat ze een bank zijn
Betaal je tegenwoordig in NL voor betalen? Of bedoel je het vaste jaarlijkse bedrag voor een betaalpas e.d.? Goh ik ben echt te lang weg. Bij mij zou dat betekenen dat ik onmiddellijk overstap op cash.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:58 schreef Cynix ® het volgende:
Je betaalt bij de gevestigde banken al lang om te mogen betalen.
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:26 schreef Cynix ® het volgende:
Nou, nog niet per transactie, maar je betaalt sowieso jaarlijks minimaal een paar tientjes voor een 'betaalpakket', dus o.a. voor het gebruik van een betaalpasje.
Lekker veel hipsterrendement.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.
Niet ook nog, maar alleen maar. Is in mijn geval iets goedkoper dan mijn rabo rekening.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja okee betaalpakket. Dat wist ik ook wel. Maar zo te zien rekent die hipsterbank ook nog kosten per transactie.
Mwah.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:24 schreef _Flash_ het volgende:
4 ct per pintransactie klinkt vreemd, maar als ik het voor mezelf vergelijk met de maandelijkse kosten van de Rabo is dit echt wel goedkoper.
Sowieso, iemand die mij een selfie stuurt met een verzoek om geld wordt meteen ontvriendquote:Op maandag 14 december 2015 01:08 schreef Henno het volgende:
en ik haat selfies, donder op met je selfies
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
En iedereen half-dronken gaat zitten rekenen en geld erop legt / eraf haalt Chaos altijd, wel leuk chaos.quote:Op maandag 14 december 2015 01:08 schreef Henno het volgende:
[..]
Ik vind het wel best zo, dat ritueel van iedereen een paar tientjes op tafel leggen na een avondje vreten en zuipen
Jullie smetvrees staat het niet toe, om met cash te werken?quote:Op maandag 14 december 2015 09:33 schreef vincm het volgende:
Hier nu in gebruik als lunch-bestel-deel-tool. Met 3 personen Bunq geinstalleerd en 50 euro op een eigen rekening gezet. Afwisselend bestelt 1 persoon de lunch voor 2 of 3 personen en voert betaalverzoek in bij de anderen. Die hoeven alleen nog maar te accorderen in plaats van handmatig over te maken (wat soms maar 1 keer in de zoveel weken gebeurde en men alweer kwijt was hoeveel je ook alweer moest overmaken). Werkt tot nu toe aardig, het is alleen nog wachten tot we daadwerkelijk Bunq als betaaloptie kunnen kiezen bij iDeal.
Eh.. juist ja. Dat is het.quote:Op maandag 14 december 2015 19:54 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jullie smetvrees staat het niet toe, om met cash te werken?
maar je bent wel beschermd mocht het tot zoiets komen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:03 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Nieuwe markt voor de internetcriminelen
Dit ziet er interessant uit. Heb eerder bij een duitse bank een rekening aangevraagd maar dat werd afgewezen.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
Hoelang duurt het overmaken van een NL IBAN naar een DE IBAN en vv? 1 werkdag?quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
Het is een hype. En banken hebben het idee al gekopieerd.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:38 schreef leolinedance het volgende:
Is Bunq alweer weg uit NL? Ik hoor of zie er helemaal niks van/over.
Volgens mij niet. Hypes moeten aan slaan, dat doet Bunq volgens mij nog niet echt.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:41 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Het is een hype. En banken hebben het idee al gekopieerd.
Dat is waar. Iemand van Bunq was een keer bij DWDD geweest en dat was het. Verder niks meer van gehoord.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Hypes moeten aan slaan, dat doet Bunq volgens mij nog niet echt.
Voor 9:00/12:00(ligt aan de bank) overgeboekt = 16:00 bij n26quote:Op vrijdag 22 januari 2016 01:30 schreef Katoenplukkert het volgende:
[..]
Hoelang duurt het overmaken van een NL IBAN naar een DE IBAN en vv? 1 werkdag?
Nou, ik ben nou eenmaal een vroege vogel.quote:
Dit wil ik ook. Beter schieten ze op en komen ze naar Nederland...quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:26 schreef ikweetnietwat het volgende:
In de buitenland doen ze het toch beter; met behulp van een duitse forwarding adres heb ik een girokonto weten te openen bij number26(europas modernste girokonto/internetbank).
Met een app om 23:40 een rekening openen:
- Gegevens invullen
- Identiteit verifieren met een live videochat(06:00-23:59) waarbij een echt persoon(welke engels en duits spreekt) controleert op echtheid van je identiteitsbewijs(foto maken, vragen stellen terwijl je ID op de kop ligt tijdens videochat, met flitser waarmerken checken)
- Fertig!, duurde nog geen 10 minuten
Binnen 2 dagen was mijn betaalpasje bij de forwarder gearriveerd welke het voor mij doorstuurde naar Nederland.
[ afbeelding ]
En toen zag ik hoe het ook kan, en hoe bunq eigenlijk ook zou moeten werken.
• Geen vaste/transactie/whatever kosten(behalve standaard mastercard tarieven voor omrekenen valuta)
• ^ Ook gratis pasje(ook al mol/verlies je hem)
• Meest overzichtelijke internetbankier omgeving in de historie
• Geen achterlijke halfwerkende gezichtsherkenning om transacties te doen, je hebt gewoon een cijfercode zoals in de ABN/ING app
• Een systeem dat erg lijkt op die van bunq om geld over te maken met alleen een telefoonnummer(moneybeam)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enige nadeel is dat ze alleen met debitcards werken, en in nederland wordt nog niet overal MasterCard geaccepteerd. Gelukkig hebben ze al aangegeven binnen een paar weken EC kaarten op te sturen(aka maestro)
Ik hoop ook dat number26 naar Nederland zal komen en dat bunq dan snel vergeten wordt
sorry voor de topickaping om een andere hipsterbank voorbeeld te tonen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |