abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157485802

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

En het advies van de mensenrechtencommissie van de V.N.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157485806
Laatste post:
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is een "huisknecht", maar dat is weer geen bediende.
Een knecht was de directe vervanger van de baas in een bedrijf of huishouden. De manager onder de directeur. Degene die de bedrijfsvoering over kon nemen als de eigenaar overleed.

Ik kan op mijn mobiel geen nieuw topic in de reeks openen...
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157485888
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is een "huisknecht", maar dat is weer geen bediende.
Een knecht was de directe vervanger van de baas in een bedrijf of huishouden. De manager onder de directeur. Degene die de bedrijfsvoering over kon nemen als de eigenaar overleed.

Ik kan op mijn mobiel geen nieuw topic in de reeks openen...
En waar lijkt Zwarte Piet meer op, met zijn pakje? Een knecht in een bedrijf of een page?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_157485899
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 07:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Engelse kolonisatie met Nederlandse kolonisatie gelijkstellen, dat is niet handig. Appels en peren.

De discussie over knecht: je argumenten gaan in de richting van "negers willen niet werken". Over stereotypering gesproken.
Nederland had ook een handje van de 'verheffing' van de inboorlingen, dat zag je in de hele Westerse wereld als een rationalisatie voor het onderdrukken van de bevolking.

Je tweede punt snap ik niet, aangezien ik de context van die tijd slechts probeer weer te geven.
pi_157486245
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 08:50 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

En waar lijkt Zwarte Piet meer op, met zijn pakje? Een knecht in een bedrijf of een page?
Of op een Spaanse edelman uit de 16e eeuw?

Let op de molensteenkraag van de ene meneer en de verdere outfit van de andere meneer.

Of op kleding van de Zwitsers Garde, beschermers van de Paus? Je zou daar ook een analogie in kunnen zien.

Dus om nou Zwarte Piet per se page kleding toe te dichten is tamelijk subjectief.

Het is maar hoe je het wil interpreteren.....

Uiteindelijk wordt Zwarte Piet opgevoerd als de knecht van Sint, ongeacht zijn kledij. En daar is niets mis mee.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157486865
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 23:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die schreeuwende tokkies met losse handjes hebben we geloof ik aan allebei de kanten gezien.
Meh, ik heb nog geen anti-ZP'er met een blauw oog gezien. Wel een ZP.
Dus nee, je frame gaat niet op hier.

Feit is dat die kanslozen steeds verder gaan met hun extreme opvatting en de 83% daar in meegetrokken gaat worden. Wisselwerking.

Maar he, wie ziet er nu racisme in een kinderfeest? Die is vast niet goed bij zijn geest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_157487063
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 09:17 schreef Montagui het volgende:

[..]

Of op een Spaanse edelman uit de 16e eeuw?

[ afbeelding ]

Let op de molensteenkraag van de ene meneer en de verdere outfit van de andere meneer.

Of op kleding van de Zwitsers Garde, beschermers van de Paus? Je zou daar ook een analogie in kunnen zien.

[ afbeelding ]

Dus om nou Zwarte Piet per se page kleding toe te dichten is tamelijk subjectief.

Het is maar hoe je het wil interpreteren.....

Uiteindelijk wordt Zwarte Piet opgevoerd als de knecht van Sint, ongeacht zijn kledij. En daar is niets mis mee.
Nou, subjectief: er is daar wel iets voor te zeggen, aangezien dat in een rijke beeldtraditie past. Daar is vrij degelijk onderzoek naar gedaan: http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdf

Feit is dat edelmannen nooit werden afgebeeld met iemand van de Zwitserse Garde, maar wel vaak met een moor in dure kleding, als een soort statussymbool. Het is niet onwaarschijnlijk dat Schenkman uit die traditie zijn inspiratie heeft opgedaan voor Zwarte Piet. Dat wil niet zeggen dat hij voor de slavernij was of er echt bewust iets racistisch mee bedoelde, hij was gewoon een product van zijn tijd en op basis van wat hij wist en kende gaf hij vorm aan het beeld van Zwarte Piet.
pi_157487195
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nou, subjectief: er is daar wel iets voor te zeggen, aangezien dat in een rijke beeldtraditie past. Daar is vrij degelijk onderzoek naar gedaan: http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdf

Feit is dat edelmannen nooit werden afgebeeld met iemand van de Zwitserse Garde, maar wel vaak met een moor in dure kleding, als een soort statussymbool. Het is niet onwaarschijnlijk dat Schenkman uit die traditie zijn inspiratie heeft opgedaan voor Zwarte Piet. Dat wil niet zeggen dat hij voor de slavernij was of er echt bewust iets racistisch mee bedoelde, hij was gewoon een product van zijn tijd en op basis van wat hij wist en kende gaf hij vorm aan het beeld van Zwarte Piet.
Dat degelijk onderzoek valt wel mee, zeker als het om Zwarte Piet gaat. In dit artikel, waar naar jouw pdf verwezen wordt, geeft de onderzoeker zelf aan dat hij veel onderzoek heeft gedaan naar de slavernij maar niet naar Zwarte Piet. http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
pi_157487270
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:16 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat degelijk onderzoek valt wel mee, zeker als het om Zwarte Piet gaat. In dit artikel, waar naar jouw pdf verwezen wordt, geeft de onderzoeker zelf aan dat hij veel onderzoek heeft gedaan naar de slavernij maar niet naar Zwarte Piet. http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
Dat zijn twee personen he.
pi_157487536
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:19 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zijn twee personen he.
My bad. Deze schrijver heeft inderdaad aardig wat met Sinterklaas gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eugenie_Boer
pi_157488837
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik betwist ook niet dat Zwarte Piet qua iconografie afgeleid kan zijn van het beeld van de page.

Daarbij is Zwarte Piet met verschillende outfits afgebeeld geweest, niet alleen die te interpreteren zijn als die van een page.

Maar de uitbundige kledij kan wat mij betreft ook juist afzetten tegen slavernij zijn geweest d.m.v. het aankleden van Zwarte Piet als een vooraanstaand Spaanse edelman. Vooral de kraag (en natuurlijk Spanje) hint veel meer naar de edelman dan naar een page. Een zwarte edelman als knecht van een bisschop. Zwarte Piet wordt alsmaar belangrijker en stijgt meer en meer in aanzien. Dit alles kan afgeleid zijn van het beeld van de zwarte page, maar zie het dan meer als een 'upgrade'.

Als we dan deze interpretatie van de huidige kledij van Zwarte Piet aanhouden dan is ook meteen getackeld dat hij qua kledij niet een slaaf is van de sint (zoals die anti-Piet extremisten hem graag interpreteren), maar een hoogstaand figuur met een bevoorrechte positie als knecht van de sint.
  donderdag 12 november 2015 @ 11:58:16 #12
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157489134
Hebben die negers nu echt niet in de gaten dat je op deze manier alleen maar haat opwekt jegens negers? (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hier alleen de tegen-negers, de anderen zijn niet zo kinderachtig)
Fade to Black
  donderdag 12 november 2015 @ 12:04:14 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_157489226
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 11:58 schreef Achterhoker het volgende:
Hebben die negers nu echt niet in de gaten dat je op deze manier alleen maar haat opwekt jegens negers? (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hier alleen de tegen-negers, de anderen zijn niet zo kinderachtig)
Dan ben je toch best een simpele ziel, als je daardoor haat jegens negers krijgt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  † In Memoriam † donderdag 12 november 2015 @ 12:10:28 #14
230491 Zith
pls tip
pi_157489329
quote:
Klopt. Die anti's moeten niet zo zeuren over racisme want anders wordt men racistisch.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_157489344
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:10 schreef Zith het volgende:

[..]

Klopt. Die anti's moeten niet zo zeuren over racisme want anders wordt men racistisch.
_O-

Sarcasme, toch?
pi_157489354
quote:
Gesproken als een echte achterhoeker.
pi_157489778
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:11 schreef conservatief_liberaal het volgende:

[..]

_O-

Sarcasme, toch?
Een miljoen kijkers voor het Sinterklaasjournaal. Voor en tegenstanders op het puntje van de stoel om even later op social media los te barsten. Dát is sarcasme. _O-
  donderdag 12 november 2015 @ 13:09:56 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157490286
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 08:50 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Op een Spanjaard uit de 80jarige oorlog!
Hertog van Alva, *O* inquisitie! *O* Verklaart ook die katholiek erbij!

Maar alleen in Amsterdam. Dat pagepakje hoort er niet bij. Niemand van het volk/de boeren kon zich zoiets veroorloven, zoals ik eerder al stelde.

Amsterdam heeft met Zwarte Piet van Schenkman bovendien zijn tradtionele Zwarte Klazen verkwanseld.

[ Bericht 17% gewijzigd door Lunatiek op 12-11-2015 13:25:34 ]
pi_157490339
quote:
10s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dan ben je toch best een simpele ziel, als je daardoor haat jegens negers krijgt.
Die knul komt uit de Achterhoek? Je weet wel, zo'n figuur dat het hele jaar uitkijkt naar de Zwarte Cross.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 12 november 2015 @ 13:16:16 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157490387

[ Bericht 100% gewijzigd door Lunatiek op 12-11-2015 13:17:23 ]
  donderdag 12 november 2015 @ 13:31:20 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157490648
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Die knul komt uit de Achterhoek? Je weet wel, zo'n figuur dat het hele jaar uitkijkt naar de Zwarte Cross.
Die knul heeft net als alle andere Provincialen dan ook helemaal niks met de Zwarte Piet van de Amsterdamse Schenkman te maken. De Achterhoek heeft zijn eigen Sinterklaastradities, net als de rest van het land buiten Amsterdam.

Maar je hebt gelijk, de Zwarte Cross zal wel het volgende agendapunt zijn voor de anti-racisten. Want dat is ook een feestje voor blankenwitten*).

* ) Tot ze uit de modder komen kruipen.
  donderdag 12 november 2015 @ 13:56:02 #22
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157491134
quote:

[..]

Ik spreek hier niet voor mezelf, maar m'n symphatie voor de groep wordt er in ieder geval niet beter door.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:11 schreef conservatief_liberaal het volgende:

[..]

Gesproken als een echte achterhoeker.
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren. Jullie voelen jezelf heel wat zeker, arrogante balletjes.
Fade to Black
pi_157491231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:56 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Ik spreek hier niet voor mezelf, maar m'n symphatie voor de groep wordt er in ieder geval niet beter door.

[..]

[..]

Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren. Jullie voelen jezelf heel wat zeker, arrogante balletjes.
Maak je niet te sappel, als je pak em beet een Limburger of Brabander was geweest had je dezelfde bak poep over je heen gehad, vergeet niet dat dit FOK! is. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator donderdag 12 november 2015 @ 14:14:31 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157491449
quote:

[..]

[..]

[..]

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157491759
quote:

[..]

Jij bent in de veronderstelling dat mensen die ongenuanceerd discrimineren op een dergelijk kenmerk geen simpele ziel zijn? :?
Welkom op aarde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 12 november 2015 @ 14:45:23 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_157491942
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Jij bent in de veronderstelling dat mensen die ongenuanceerd discrimineren op een dergelijk kenmerk geen simpele ziel zijn? :?
Welkom op aarde.
Oké ... Goede deductie, Sherlock van Loon.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_157493011
quote:

[..]

[..]

[..]

Dus aan de ene kant ageer je tegen het over een kam scheren van alle provincialen, maar tegelijkertijd verklaar je dat jouw sympathie voor negers 'niet groter' wordt door de anti-ZP campagne?

Held.
pi_157493091
quote:

Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren.
Wat is daar mis mee? De niet domme boeren worden keurig uitgezonderd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 12 november 2015 @ 16:12:18 #29
426493 crew  PippenScottie
pi_157493640
Het Sint Nicolaas Genootschap heeft gesproken..

Zwarte Piet is zwart omdat zijn mama dat ook is... :')

http://www.noordhollandsd(...)is?lref=r_binnenland

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
My friends all drive horses
pi_157494219
Vrijdagavond een discussie over ZP op NPO1 om 21.30 uur

http://www.npo.nl/artikelen/discussie-over-zwarte-piet-op-npo-1
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  donderdag 12 november 2015 @ 17:52:15 #31
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157495491
toch wel benieuwd naar het Sinterklaasjournaal
  donderdag 12 november 2015 @ 17:53:21 #32
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157495511
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 12-11-2015 19:06:10 ]
pi_157496071
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:12 schreef PippenScottie het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Flopshow.
  donderdag 12 november 2015 @ 19:07:54 #34
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157497070
quote:
10s.gif Op donderdag 12 november 2015 15:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus aan de ene kant ageer je tegen het over een kam scheren van alle provincialen, maar tegelijkertijd verklaar je dat jouw sympathie voor negers 'niet groter' wordt door de anti-ZP campagne?

Held.
Voortaan beter lezen en niet je eigen conclusies trekken. Maar ik nam je toch al weinig serieus meer.
Fade to Black
  donderdag 12 november 2015 @ 19:30:22 #35
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157497654
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)s-in-Rotterdam.dhtml

Rotterdam stroopt de mouwen op. Al dat geouwekankerzeik over die kutpiet. Zo moeilijk is het niet, mensen. Ja toch, niet dan, ech wel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157505402
quote:
'Mensen zijn zwartepietendiscussie beu', maar één aanmelding voor debat

EINDHOVEN - Het debat 'Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten' dat 18 november in Eindhoven zou plaatsvinden, is afgelast. Slechts één persoon had aangegeven dat hij misschien zou komen. Dat zegt organisator Mohamed el Haddad.

De bedoeling was om tijdens een discussie over de invulling van het feest samen te komen tot een Eindhovens variant. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet konden hun meningen voorleggen aan forumleden. Gasten waren onder anderen professor Alex van Stipriaan Luïscius, emeritus hoogleraar Caribbean History.

'Mensen zijn het moe'
"Ik ga niet voor één persoon een zaal huren en sprekers regelen." El Haddad is van OVAA een stichting ter bevordering van diversiteit in Eindhoven. Hij denkt dat de zwartepietendiscussie niet meer leeft in Eindhoven. "Mensen zijn het beu. Het is niet meer actueel denk ik." El Haddad organiseert vaker debatten en meestal melden meer dan vijftig mensen zich aan. Vaak komen er nog meer op af.

"Deze keer stond er zelfs een stukje over in het Eindhovens Dagblad. Kennelijk zijn mensen hun interesse verloren voor het onderwerp." Centrale vraag van de bijeenkomst was: "Is dit nog steeds een kinderfeest in al haar onschuld, waar een kind verblijd wordt met cadeautjes? Of is dit een verkapte racistische benadering?" Die vraag zal 18 november in Eindhoven in ieder geval niet worden beantwoord. http://www.omroepbrabant.(...)ding+voor+debat.aspx
Slechts één aanmelding. De discussie lijkt landelijk niet bepaald te leven.
pi_157505880
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welkom op aarde.
Dát dus! ^O^
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_157505886
http://www.joop.nl/opinie(...)rsteenveger_of_niet/

http://www.bronnenuitamsterdam.nl/weergave.asp?ID=171

http://www.dezakvansinter(...)iedenis/zwarte-piet/

Of wacht het was een gierige negur die niemand cadeautjes gunde behalve zichzelf...ze zijn jaloers op de kinderen die cadeautjes krijgen van geverfde zwarte pieten...zoiets dus... :{w

Als ik minister was van dit landje, zou ik zeggen: Luister, uit je neus vreter die niets anders te doen heeft als je zo doorgaat met zeiken? Mag je mee terug op de boot naar Spanje!
Wat was er met Spanje... ow de Moren!
Jaaah... de moren!

http://www.dagelijksestan(...)piet-is-een-moorkop/

En nu klaar met dit gezeik over zwarte piet...
noem hem anders bruine klaas...
ow wacht ;)

Zwarte Piet is juist de slavendrijver die blanke Europeanen eeuwenlang op grote schaal tot slaaf maakte, nog voordat Europa z’n eerste Afrikaan kocht. Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren, een historisch Islamitisch volk uit Noord-Afrika dat ongeveer vijf eeuwen lang de bezetter van Spanje en grote delen van Noord-Afrika was. Men had slaven, niet alleen uit Spanje, maar ook uit Noordelijker gelegen landen zoals Nederland. In heel Europa waren de Moren en latere Noord-Afrikaanse volkeren tot diep in de 18de eeuw berucht om hun ontvoeringen, meestal vanaf de kust. Met name blanke vrouwen en kinderen waren in trek. Die werden vervolgens in de tijd van de Moren meegenomen naar het door hen bezette Spanje (gaat er een belletje rinkelen?) en Noord-Afrika om verkocht te worden op de slavenmarkten. Vandaar ook de angst in die tijd onder ouders, dat hun kinderen zouden worden ontvoerd en meegevoerd naar Spanje en omstreken. Vele jaren later werd die ooit zo reële angst gebruikt voor het kinderverhaal rondom Sinterklaas. De Zwarte Piet moest de kinderen – met een knipoog – angstig maken waardoor ze het hele jaar braaf zouden zijn. Waren ze dat niet, dan gingen ze mee in de zak naar…? Juist ja: Spanje.

Dusss... wie discrimineert hier nu wie? Wie waren hier de slaven?
Juist... de Moren maakten slaven van blanke vrouwen en kinderen...
I have said!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 03:22:56 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157505914
goed verhaal, feitelijk een beetje zwakjes

zo handelden de Romeinen al in slaven ver voor islam ooit verzonnen werd en ver voor de Moren er in Spanje handel in dreven
pi_157506002
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:43 schreef maryen65 het volgende:
Vrijdagavond een discussie over ZP op NPO1 om 21.30 uur

http://www.npo.nl/artikelen/discussie-over-zwarte-piet-op-npo-1
Krijgen we binnenkort ook zulke discussies op NPO 1 over het nut van Carnaval, de wenselijkheid van het Suikerfeest of de weerstand tegen Koningsdag?

Belachelijk.
pi_157506008
quote:

SPOILER
Domme argumentatie. Je kunt kinderen prima wijsmaken dat Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen. Het zijn zwakzinnige volwassenen die elk aspect van de legende letterlijk gaan nemen. Daarom is zwart ineens niet "realistisch" genoeg en moeten er roetveeg- of schoorsteenpieten komen. :')

Alsof het wél realistisch is dat Sinterklaas met z'n paard over de daken huppelt. Alsof het realistisch is dat die oude man op één avond op tienduizenden plekken tegelijk is.

Wat "uit-geëvolueerd" betreft: men is doorgeslagen. Het bruin schminken van Zwarte Piet is een essentieel foute keuze. En zoals je in de OP kunt zien, is dat nu zelfs een argument van de klagers om Zwarte Piet als "racistisch" neer te zetten. We moeten dringend terug naar hoe het was: Zwarte Piet moet weer zwart zijn, niet bruin.
pi_157506171
quote:

SPOILER
Wat is dit nu weer voor iets kansloos?

En waarom klagen over de publieke omroep? Vooralsnog de enige omroep die Zwarte Pieten gebruikt in tegenstelling tot SBS en Nickelodian.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2015 06:47:08 ]
pi_157506186
quote:
Maar jij haat nu dus alle negers?
pi_157506203
Ik wil me even beklagen dat Sinterklaas altijd op een wit paard zit. Als blanke man voel ik me daar ernstig door gediscrimineerd. Ik stel voor dat er voortaan ook bruine en zwarte paarden gebruikt worden om deze onderdanige taak te vervullen.
  vrijdag 13 november 2015 @ 07:30:55 #45
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157506302
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 06:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar jij haat nu dus alle negers?
Lezen is moeilijk schijnt het.
Fade to Black
pi_157506505
De 'blankenhater' DJ Sabroso

https://twitter.com/djsabroso

is weer goed bezig geweest op twitter en heeft daarbij enkele interessante linkjes geplaats:

-----Steun van abu jahjah's movement X
quote:
Movement X steunt de Freedom Ride to Meppel tegen Zwarte Piet
http://www.movementx.org/(...)el-tegen-zwarte-piet

WTF doen die kogels daar op die pagina??

-----Binnenkort de docu van Roger Ross Williams 'Blackface' op CNN

http://edition.cnn.com/vi(...)-preview-orig-ff.cnn

Hij had deze docu al in februari aangekondigd:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-in-het-vizier.dhtml
quote:
Met zijn camera- en geluidsman gaat Williams niet alleen langs bij de tegenstanders van Zwarte Piet. ,,We willen natuurlijk beide kanten belichten, dus we komen ook bij de mensen van het Pietengilde en van de Stichting Sinterklaas Centrale, hier in Amsterdam. En ik interview politici, ik probeer nog bij burgemeester Eberhard van der Laan binnen te komen. Ik wil vooral begrijpen wat er gebeurt, hoe de traditie er tot in detail uitziet. Ik wil het hele verhaal laten zien, dat is belangrijk.''
Nou, zal mij benieuwen of er een greintje nuance in deze docu zal voorkomen, als je al begint met de vooringenomen en onjuiste titel 'blackface'. Het zal uiteindelijk wel neerkomen op internationale verkettering van Nederland.

En de recentste activiteit van deze doorgedraaide activist zijn nota bene twitter oproepjes aan ene #POTUS
quote:
Bally Sabroso ‏@DJSabroso · 6 u6 uur geleden
Vertaling weergeven
.@POTUS please jump into the Airforce One and join us in the Netherlands to #Stopblackface #zwartePiet #Dutch #racism #FreedomRideToMeppel
Man, man, man.....
pi_157506567
Die kogel is een pen, dat us symbolisch maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn voor je :')
  vrijdag 13 november 2015 @ 08:19:14 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_157506577
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Die kogel is een pen, dat us symbolisch maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn voor je :')
Symbolisch voor 'geef ons onze zin, or else'?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_157506586
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee symbolisch voor hun strijd die ze met woorden voeren.
pi_157506590
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Hahahaha ja vast.
pi_157506683
quote:
Inderdaad, een pen in de vorm van een kogel. Jij noemt het symbolisch, ik suggestief.
pi_157506703
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Inderdaad, een pen in de vorm van een kogel. Jij noemt het symbolisch, ik suggestief.
Oké

Als ze hun zin niet krijgen, pakken ze de wapens op en gaan ze alle zwarte pieten doodschieten.

Kan niet wachten.
pi_157506752
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:34 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Oké

Als ze hun zin niet krijgen, pakken ze de wapens op en gaan ze alle zwarte pieten doodschieten.

Kan niet wachten.
Mja, alsof Abu Jahjah nog nooit een wapen heeft vastgehouden zeker:

Maar zo'n vaart zal het vooralsnog niet lopen, denk ik. :{
pi_157506786
Mijn gevoel :

Vervang al die zwarte pieten voor blanke pieten Dat lijkt mij zo bie zo al een hele verbetering
Blanke pieten schrikken zo bie zo veel minder af terwijl zwarte pieten angst aan jagen

Ik vind dat we al die zwarte pieten gewoon terug naar Spanje moeten sturen
Ja dit hadden we al veel eerder moeten doen.
Ik was toen ik nog jong was doods bang voor die zwarten en terecht bleek achter af wel.

De oplossingen is gewoon de zwarten vervangen met blanken :) Dan is iedereen tevreden <O)
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_157506796
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mja, alsof Abu Jahjah nog nooit een wapen heeft vastgehouden zeker:

[ afbeelding ]

Maar zo'n vaart zal het vooralsnog niet lopen, denk ik. :{
Ja als Sinterklaas komt binnenvaren zal hij wel klaarstaan. AK in de handen, zakken vol met munitie en raggen maar. En dan gewoon alles, piet, sint, kinderen en dat kut paard natuurlijk.

We hebben het wel over abu jaja dus dit is helemaal waar, zie die foto maar.
  vrijdag 13 november 2015 @ 08:53:48 #56
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157506836
Gaan er morgen gemat worden in Meppel of wat?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_157506867
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Gaan er morgen gemat worden in Meppel of wat?
Heb gehoord dat er mensen naar Meppel gaan om op de zwarte pieten te spugen
Om zo hun protest te laten horen .

Ik hoop niet dat de kinderen dit gaan ervaren als je mag op zwarte mensen spugen :)
  vrijdag 13 november 2015 @ 08:59:49 #58
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157506897
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:57 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Heb gehoord dat er mensen naar Meppel gaan om op de zwarte pieten te spugen
Om zo hun protest te laten horen .

Ik hoop niet dat de kinderen dit gaan ervaren als je mag op zwarte mensen spugen :)
Misschien de Pieten maar weer uitrusten met een roe dan. En met roe bedoel ik gummiknuppels.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:01:03 #59
38496 Perrin
pi_157506915
Taserpiet inzetten
pi_157506931
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:59 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Misschien de Pieten maar weer uitrusten met een roe dan. En met roe bedoel ik gummiknuppels.
OHHH is dat niet heel provocerend dan ? blanken verkleed als zwarten met gummiknuppels :)

Dan krijgen de kinderen een heel verkeerd beeld van de zwarte pieten/medemens :)
pi_157507024
Ik heb gisteren eens even gekeken waar de demonstranten komen te staan. Het is een ruimte die rondom voorzien is van dranghekken. Groot is het niet. Als ze werkelijk met zoveel mensen komen gaat dat volgens mij niet passen.
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:18:36 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157507119
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:02 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

OHHH is dat niet heel provocerend dan ? blanken verkleed als zwarten met gummiknuppels :)

Dan krijgen de kinderen een heel verkeerd beeld van de zwarte pieten/medemens :)
Past prima bij Zwarte Piet als vruchtbaarheidssymbool.
Goed plan dus.

Of wou je de rode mijter ook afschaffen?
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:21:35 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157507146
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:11 schreef Persefoneia het volgende:
Ik heb gisteren eens even gekeken waar de demonstranten komen te staan. Het is een ruimte die rondom voorzien is van dranghekken. Groot is het niet. Als ze werkelijk met zoveel mensen komen gaat dat volgens mij niet passen.
Vol = vol.
Minder, minder.
De rest rot maar op naar de intocht in z'n eigen woonplaats.
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:24:13 #64
3542 Gia
User under construction
pi_157507180
Als Gare Quincy zijn zin krijgt, heb je over 10 jaar alleen nog blanke pieten, met roetvegen.

Gaan die zwarten protesteren dat ze gediscrimineerd worden, omdat pieten alleen blank zijn!
pi_157507218
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:11 schreef Persefoneia het volgende:
Rondom voorzien van dranghekken? Als dat dan maar weer niet als racistisch wordt opgevat....
pi_157507220
Hoe zeggen ze dat in de USA ook alweer ? White Power ? <O)
pi_157507282
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 07:30 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Lezen is moeilijk schijnt het.
Je bericht is nogal onsamenhangend. Hoe zie je van buiten dat zo'n neger antipiet is?
pi_157507322
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:27 schreef Montagui het volgende:

[..]

Rondom voorzien van dranghekken? Als dat dan maar weer niet als racistisch wordt opgevat....
Inderdaad echt rondom, met een kleine opening ter grootte van een deur om in en uit te komen.
Misschien dat zaterdag het iets ruimer en meer open zal worden aangepast, geen idee.
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:38:05 #69
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_157507355
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:24 schreef Gia het volgende:
Als Gare Quincy zijn zin krijgt, heb je over 10 jaar alleen nog blanke pieten, met roetvegen.

Gaan die zwarten protesteren dat ze gediscrimineerd worden, omdat pieten alleen blank zijn!
Zwarte pieten met roetvegen kan natuurlijk ook.
pi_157507495
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:59 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Is al jaren zo. Politie loopt mee verkleed als zwarte piet...
pi_157507510
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:34 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Inderdaad echt rondom, met een kleine opening ter grootte van een deur om in en uit te komen.
Misschien dat zaterdag het iets ruimer en meer open zal worden aangepast, geen idee.
Interessant. Als daarmee aangegeven wordt dat alleen dáár gedemonstreerd mag worden betekent dat dat voor elke demonstratie, in wat voor vorm dan ook, buiten dat gebied geen toestemming verleend is en dus (goedschiks of kwaadschiks) verwijderd mag worden.

De groep demonstranten kan daarmee ook goed in de gaten gehouden worden en mochten er zich toch incidenten voordoen dan zijn de daders snel opgepakt.

Lijkt me in theorie goed opgepakt door burgemeester Westmaas, maar of het in de praktijk gaat werken..... De demonstranten hebben aangegeven met toch zo'n 80 tot 100 man te zullen komen. Gaat dat passen?
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:52:20 #72
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_157507542
Denk dat ze in Meppel nog nooit zoveel negers gezien hebben als morgen het geval is.
pi_157507709
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Interessant. Als daarmee aangegeven wordt dat alleen dáár gedemonstreerd mag worden betekent dat dat voor elke demonstratie, in wat voor vorm dan ook, buiten dat gebied geen toestemming verleend is en dus (goedschiks of kwaadschiks) verwijderd mag worden.

De groep demonstranten kan daarmee ook goed in de gaten gehouden worden en mochten er zich toch incidenten voordoen dan zijn de daders snel opgepakt.

Lijkt me in theorie goed opgepakt door burgemeester Westmaas, maar of het in de praktijk gaat werken..... De demonstranten hebben aangegeven met toch zo'n 80 tot 100 man te zullen komen. Gaat dat passen?
Het lijkt mij niet prettig om op zo'n klein stukje, met zoveel mensen te moeten staan.
  vrijdag 13 november 2015 @ 10:06:59 #74
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157507717
Saillant detail, de stoomboot moet over de rivier met de naam 'Zwarte Water' en vervolgens door de Zwartsluis. :s)
pi_157509132
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 10:06 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet prettig om op zo'n klein stukje, met zoveel mensen te moeten staan.
Lijkt me ook. Maar er is uitvoering overleg geweest met met name de tegenstanders van Zwarte Piet, dus ik neem dat deze plek in deze vorm ook voor akkoord is voor de demonstranten.
pi_157509684
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:47 schreef MMXMMX het volgende:
De oplossingen is gewoon de zwarten vervangen met blanken :) Dan is iedereen tevreden <O)
Ruim 82% van de Nederlandse bevolking die wel graag de traditionele Zwarte Piet wil behouden (waaronder ook veel gekleurde mensen) zal daar juist ontevreden over zijn. Waarom zou een overgrote meerderheid zich moeten aanpassen aan een minderheid die zich nu aan het overschreeuwen is en dreigt met geweld? Noem je dat een goed voorbeeld voor kinderen, zoals die demonstranten die vorig jaar de intocht in Gouda verziekte? Die moet je juist niet hun zin geven maar gewoon keihard aanpakken volgens de wet. Iedereen weet dat die Gario (die dit in gang zette) niet spoort in zijn bovenkamer. Dat bewijst zijn uitspraken als de interviews die hij heeft gegeven.

Als mensen een andersoortige Piet willen mogen ze van mij hun gang gaan. Maar gekleurde Pieten of Roetveegpieten zijn nu eenmaal minder in trek dan de traditionele Zwarte Piet. Dat is al jaren een gegeven feit. Dan moet je daar ook de eerlijke conclusie uit durven trekken. Bovendien, mooi zwart is helemaal niet lelijk. Maak van een onterechte belediging een oprecht compliment. Bereik je veel meer mee dan dit eindeloze ja-nietus gedoe.
  vrijdag 13 november 2015 @ 12:09:26 #77
3542 Gia
User under construction
pi_157509741
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 11:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

Lijkt me ook. Maar er is uitvoering overleg geweest met met name de tegenstanders van Zwarte Piet, dus ik neem dat deze plek in deze vorm ook voor akkoord is voor de demonstranten.
Volgens mij hebben ze geprobeerd een andere plek toegewezen te krijgen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2015 @ 12:14:03 #78
230491 Zith
pls tip
pi_157509840
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 08:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

...iets met pennen die machtiger zijn dan zwaarden...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 13 november 2015 @ 12:18:00 #79
3542 Gia
User under construction
pi_157509912
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:14 schreef Zith het volgende:

[..]

...iets met pennen die machtiger zijn dan zwaarden...
Ja, kogels werken beter dan zwaarden, klopt.

Ik zie er alleen een bedreiging in. Dat is mijn mening, mijn gevoel, mijn goed recht.

Zoals negers racisme zien in Zwarte Piet. Moeten zij weten.
pi_157509999
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 03:02 schreef zhe-devilll het volgende:
http://www.joop.nl/opinie(...)rsteenveger_of_niet/

http://www.bronnenuitamsterdam.nl/weergave.asp?ID=171

http://www.dezakvansinter(...)iedenis/zwarte-piet/

Of wacht het was een gierige negur die niemand cadeautjes gunde behalve zichzelf...ze zijn jaloers op de kinderen die cadeautjes krijgen van geverfde zwarte pieten...zoiets dus... :{w

Als ik minister was van dit landje, zou ik zeggen: Luister, uit je neus vreter die niets anders te doen heeft als je zo doorgaat met zeiken? Mag je mee terug op de boot naar Spanje!
Wat was er met Spanje... ow de Moren!
Jaaah... de moren!

En nu klaar met dit gezeik over zwarte piet...
noem hem anders bruine klaas...
ow wacht ;)

Zwarte Piet is juist de slavendrijver die blanke Europeanen eeuwenlang op grote schaal tot slaaf maakte, nog voordat Europa z’n eerste Afrikaan kocht. Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren, een historisch Islamitisch volk uit Noord-Afrika dat ongeveer vijf eeuwen lang de bezetter van Spanje en grote delen van Noord-Afrika was. Men had slaven, niet alleen uit Spanje, maar ook uit Noordelijker gelegen landen zoals Nederland. In heel Europa waren de Moren en latere Noord-Afrikaanse volkeren tot diep in de 18de eeuw berucht om hun ontvoeringen, meestal vanaf de kust. Met name blanke vrouwen en kinderen waren in trek. Die werden vervolgens in de tijd van de Moren meegenomen naar het door hen bezette Spanje (gaat er een belletje rinkelen?) en Noord-Afrika om verkocht te worden op de slavenmarkten. Vandaar ook de angst in die tijd onder ouders, dat hun kinderen zouden worden ontvoerd en meegevoerd naar Spanje en omstreken. Vele jaren later werd die ooit zo reële angst gebruikt voor het kinderverhaal rondom Sinterklaas. De Zwarte Piet moest de kinderen – met een knipoog – angstig maken waardoor ze het hele jaar braaf zouden zijn. Waren ze dat niet, dan gingen ze mee in de zak naar…? Juist ja: Spanje.

Dusss... wie discrimineert hier nu wie? Wie waren hier de slaven?
Juist... de Moren maakten slaven van blanke vrouwen en kinderen...
I have said!
Hehe, iemand die een beetje de geschiedenis kent. Het komt nog voor in Nederland, wonderen bestaan nog. *O*

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 03:22 schreef sp3c het volgende:
goed verhaal, feitelijk een beetje zwakjes

zo handelden de Romeinen al in slaven ver voor islam ooit verzonnen werd en ver voor de Moren er in Spanje handel in dreven
Dat klopt maar dat is allemaal wat lang geleden t.o.v. de introductie van Zwarte Piet. ;)
Anders gezegd: daar hadden de Nederlanders die toen leefden weinig mee te maken, die zagen Moren die Europa probeerden te bezetten en in slaven handelden.
#NoDAPL
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2015 @ 12:28:21 #81
230491 Zith
pls tip
pi_157510116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zie er alleen een bedreiging in. Dat is mijn mening, mijn gevoel, mijn goed recht.

Houd eens op met mij te beledigen.
pi_157510135
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 04:15 schreef Elfletterig het volgende:
Wat "uit-geëvolueerd" betreft: men is doorgeslagen. Het bruin schminken van Zwarte Piet is een essentieel foute keuze. En zoals je in de OP kunt zien, is dat nu zelfs een argument van de klagers om Zwarte Piet als "racistisch" neer te zetten. We moeten dringend terug naar hoe het was: Zwarte Piet moet weer zwart zijn, niet bruin.
Goed punt! Het was een historische fout om ZP bruin te maken, de 'kleur' (dat is namelijk geen kleur, wat elke volwassen persoon behoort te weten) zwart komt helemaal niet voor als huidskleur. Hadden we het gewoon zwart gelaten dan hadden ze minder munitie gehad.
#NoDAPL
pi_157510354
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 06:45 schreef Nielsch het volgende:

[..]

En waarom klagen over de publieke omroep? Vooralsnog de enige omroep die Zwarte Pieten gebruikt in tegenstelling tot SBS en Nickelodian.
Van Nicelodian is het te begrijpen: een Americaans bedrijf wat weinig begrijpt van de Nederlandse cultuur. SBS6 zou beter moeten weten, het moederbedrijf mag dan Zweeds zijn, SBS6 is al dermate lang een zender in Nederland met veel eigen programma's en veel Nederlanders die het bestuur vormen.
#NoDAPL
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:26:10 #84
3542 Gia
User under construction
pi_157511482
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:28 schreef Zith het volgende:

[..]

Houd eens op met mij te beledigen.
Wat is er precies een belediging in die post van mij?
Is het nu ook al beledigend als ik zeg dat negers het recht hebben te denken dat zwarte piet racisme is? Is het een leugen? Hebben ze dat recht niet?
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:37:21 #85
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_157511763
Waarom hebben die zeurpieten het altijd gelijk over blackface ?
Dat heeft er toch niks mee te maken :')
Of voelen ze zich verheven boven de blanken dat niemand zich zwart/bruin mag schminken
Ik ben inmiddels overleden
pi_157511833
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Is het nu ook al beledigend als ik zeg dat negers het recht hebben te denken dat zwarte piet racisme is? Is het een leugen? Hebben ze dat recht niet?
Willen jullie dat alsjeblieft via DB/PB met elkaar uitzoeken?
#NoDAPL
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:51:39 #87
3542 Gia
User under construction
pi_157512164
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:37 schreef Enchanter het volgende:
Waarom hebben die zeurpieten het altijd gelijk over blackface ?
Dat heeft er toch niks mee te maken :')
Of voelen ze zich verheven boven de blanken dat niemand zich zwart/bruin mag schminken
Ik heb een zwarte hond!

Is trouwens een echte Duitser; graaft ook overal kuilen.
pi_157512393
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 10:06 schreef DustPuppy het volgende:
Saillant detail, de stoomboot moet over de rivier met de naam 'Zwarte Water' en vervolgens door de Zwartsluis. :s)
Ik hoor de 'zwarte vrouwen' van Black Twitter en quincy al huilen. _O-
Dit is vooropgezet om zwarten te pesten!! racisme!!! Niemand valt het op, white privilage!!!!!

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:24 schreef Gia het volgende:

Maaaaaar dan moeten ze wel zijn aangewezen door de 'Zwarten'. Anders is het alleen maar een 'gunst' van de boze witte man aan de zwarte bevolking en de anti-zp brigade. Zwarten moeten immers bepalen wat witten doen tijdens hun feestjes, anders is het geen emancipatie natuurlijk en blijft het immers racisme *O*

http://www.nrc.nl/handels(...)ns-luisteren-1553271
1947-2016
  vrijdag 13 november 2015 @ 14:20:58 #89
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_157512929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb een zwarte hond!

Is trouwens een echte Duitser; graaft ook overal kuilen.
:D
pi_157513072
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 06:45 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Niet waar.

RTL heeft in 'De Club van Sinterklaas' alle Pieten donker gelaten. Geen witte Pieten, clowns-Pieten en zwarte Sint dus zoals bij de publieke omroep.
pi_157514439
Hoort hier wel in, denk ik:

Satirisch filmpje over politieke correctheid: Modern Educayshun.

I´m back.
pi_157514719
4 bussen "freedomriders" vertrekken onder politiebegeleiding richting Meppel morgen.

quote:
Vier bussen met demonstranten tegen Zwarte Piet naar Meppel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ook zullen mensen met het openbaar vervoer en eigen vervoer naar de Drentse stad komen, liet de organisatie weten.

Volgens de actiegroep zullen de bussen Meppel binnenrijden onder politiebegeleiding. Ook bij de opstapplaatsen in Amsterdam en Rotterdam zullen agenten patrouilleren, meldt KOZP.

De organisatie zegt "verschillende gewelddadige uitingen'' te hebben ontvangen. "Het is verbazingwekkend dat wij een politie-escorte nodig hebben om gebruik te kunnen maken van onze rechten'', zegt woordvoerder Jerry Afriyie van KOZP.

De demonstranten gaan protesteren voor winkel en galerie Het Kollektief, naast de Prinsengracht, in het centrum van Meppel. Het is een prominente plek langs de route die de actievoerders zelf hebben gekozen, en waar de gemeente Meppel toestemming voor heeft gegeven.

Het protest richt zich tegen de NTR, de omroep die het Sinterklaasjournaal uitzendt, en andere organisatoren van het Sinterklaasfeest omdat ze van Zwarte Piet "een racistische karikatuur'' zouden maken.

Het is een "vreedzame demonstratie'', verklaart KZOP. "We maken een zichtbaar statement en zullen ons tijdens de intocht laten horen, maar voor het grootste deel zal het een stil protest zijn", aldus Afriyie.

De actie bij de landelijke intocht in Gouda vorig jaar leidde tot negentig arrestaties, van zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet.

Bron: www.nu.nl
I´m back.
pi_157515241
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 15:46 schreef Ryan3 het volgende:
4 bussen "freedomriders" vertrekken onder politiebegeleiding richting Meppel morgen.

[..]

Dat gaat echt niet passen op dat kleine stukje.

We zullen het zien morgen..... Net nog even gekeken, er wordt nog hard gewerkt door veel mensen om er morgen een leuke dag van te maken. Ik hoop dat iedereen aan het eind van de dag kan zeggen dat het leuk en gezellig was.
pi_157515295
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:12 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Dat gaat echt niet passen op dat kleine stukje.

We zullen het zien morgen..... Net nog even gekeken, er wordt nog hard gewerkt door veel mensen om er morgen een leuke dag van te maken. Ik hoop dat iedereen aan het eind van de dag kan zeggen dat het leuk en gezellig was.
Ik hoop ook dat het niet uit de hand gaat lopen. Echter vrees dat het net zoiets gaat worden als bij demonstraties van Pegida. Daar komt dan de Afa op af en dan krijg je geheid trammelant.
Zal wel aardig hoge kijkcijfers opleveren morgen, ramptoeristen als de NL'ers zijn.
I´m back.
pi_157515803

Deze man begrijpt het....

zwpietsmile.gif
pi_157515965

Racistisch shirt trouwens met die witte letters :(
  vrijdag 13 november 2015 @ 16:46:38 #97
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157516053
heb veel respect voor de politie morgen om de anti zwarte pieten in de gaten te houden
pi_157516142
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:46 schreef KingRadler het volgende:
heb veel respect voor de politie morgen om de anti zwarte pieten in de gaten te houden
Het is sowieso belachelijk dat dit überhaupt nodig is bij een kinderfeest......
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:32:43 #99
3542 Gia
User under construction
pi_157516927
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:14 schreef Ryan3 het volgende:

Zal wel aardig hoge kijkcijfers opleveren morgen, ramptoeristen als de NL'ers zijn.
Hoe laat en welke zender? :P
pi_157517040
quote:

[..]

Al eens eerder gepost, maar ter reminder, het werkelijke doel van de 'freedom ride':
quote:
Het idee van de Freedom Ride to Meppel werd overgenomen door Kick Out Zwarte Piet en verder uitgewerkt in een plan. Bij de nationale intocht in Meppel gaan activisten een brede mobilisatie op touw zetten om van overal in het land mensen naar meppel te halen om luidruchtig te protesteren tegen racisme. In Gouda ging het om een stil protest. Hier gaat het om een luid protest met het scanderen van leuzen, toeteren, zingen, schreeuwen etc. dat zal leiden tot een tegenmobilisatie van extreem rechts die met geweld het geweld de kop in zal willen drukken. Ook is er een grote kans dat de politie hetzelfde gaat doen. Om voorbereid te zijn op geweld zal KOZP trainingen geweldloos verzet organiseren om op basis van morele kracht de confrontatie aan te gaan met racisten.
Pure uitlokking om daarmee sympathie voor hun 'zaak' te creëren.

http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/31464
pi_157517175
quote:

[..]

_O- _O- _O-
Ze denken dat ze Moren zijn!
Whahaha...een zelfbedacht discriminatie scenario.... 8)7
pi_157517197
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]

Racistisch shirt trouwens met die witte letters :(
Is hun IQ al getest? :')
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:48:23 #103
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157517202
als het maar niet Meppen in Meppel word morgen. Ze moeten van elkaar afblijven.
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:49:52 #104
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157517234
het hadden ook 4 bussen vluchtelingen kunnen zijn. Je ziet het verschil toch niet.
pi_157517251
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:47 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
Ze denken dat ze Moren zijn!
Whahaha...een zelfbedacht discriminatie scenario.... 8)7
Hè Moren?
"Freedomride" verwijst naar de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Die werden vanaf 1961 georganiseerd vanuit het noorden van de VS naar het diepe idd racistische zuiden om te ageren tegen het feit dat de anti-segregatie uitspraak van het hoogste Amerikaanse hof in het diepe zuiden gewoon naast zich neer werd gelegd. Zie de film Mississippi burning. Mississippi Burning (1988) - IMDb
I´m back.
pi_157517262
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hè Moren?
"Freedomride" verwijst naar de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Die werden vanaf 1961 georganiseerd vanuit het noorden van de VS naar het diepe idd racistische zuiden om te ageren tegen het feit dat de anti-segregatie uitspraak van het hoogste Amerikaanse hof in het diepe zuiden gewoon naast zich neer werd gelegd. Zie de film Mississippi burning. Mississippi Burning (1988) - IMDb
pi_157517334
quote:
Ja, okee de afkomst van ZP. Maar met freedomrides proberen ze zich de voettreden te plaatsen van de Afro-Amerikanen in hun strijd voor burgerrechten en tegen segregatie in de VS in de jaren 60. En dat is natuurlijk een behoorlijk overspannen vergelijking.
I´m back.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 18:09:57 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157517610
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:18 schreef Gia het volgende:

[..]

blanken zien juist racisme in zwarte piet

wat raar is want ze zijn hier zelf komen wonen
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:10:23 #109
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_157517618
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee de afkomst van ZP. Maar met freedomrides proberen ze zich de voettreden te plaatsen van de Afro-Amerikanen in hun strijd voor burgerrechten en tegen segregatie in de VS in de jaren 60. En dat is natuurlijk een behoorlijk overspannen vergelijking.
Klopt...sowieso mensen die 'Amerikaanse' sociale kwesties proberen te vertalen/kopieren naar de Nederlandse situatie tonen een groot gebrek aan historische feitenkennis...
pi_157517682
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:10 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Klopt...sowieso mensen die 'Amerikaanse' sociale kwesties proberen te vertalen/kopieren naar de Nederlandse situatie tonen een groot gebrek aan historische feitenkennis...
Klopt, alleen dat doen ze dus wel. En ze gebruiken ook de Amerikaanse "wetenschappelijke" literatuur hieromtrent om allerlei terminologie te introduceren in NL. Het slaat nergens op. Maar ja wij hebben geen "agency" zeggen ze dan.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:16:53 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157517748
Regenboogpiet moet blijven!!! Deel dit als je het Eens bent1!!1
  † In Memoriam † vrijdag 13 november 2015 @ 18:18:20 #112
230491 Zith
pls tip
pi_157517775
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is mijn mening, mijn gevoel, mijn goed recht.
pi_157517874
TPOnl twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 18:20:05 Dieuwertje Blok (NPO) over Zwarte Piet: 'Van die rare blackface moeten we maar eens af' https://t.co/VF5LfZnpIJ reageer retweet
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:26:23 #114
3542 Gia
User under construction
pi_157517974
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:16 schreef Ringo het volgende:
Zwarte Piet moet blijven!!! Deel dit als je het Eens bent1!!1
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:33:20 #115
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157518132
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:22 schreef Houtenbeen het volgende:
TPOnl twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 18:20:05 Dieuwertje Blok (NPO) over Zwarte Piet: 'Van die rare blackface moeten we maar eens af' https://t.co/VF5LfZnpIJ reageer retweet
Dieuwertje moet eens flink genomen worden door Zwarte Piet misschien piept ze dan wel eens anders.
pi_157518170
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:33 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Dieuwertje moet eens flink genomen worden door Zwarte Piet misschien piept ze dan wel eens anders.
Duwertje dus?
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:36:39 #117
155616 Proximo
For god, king & country
pi_157518229
quote:

[..]

Iemand in die positie zou hier ongeacht haar mening wat mij betreft gewoon over moeten zwijgen.... En die associatie met blackface is gewoon pure framing.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_157518350
quote:

[..]

Dus zij vindt Zwarte Piet een negatieve stereotypering van een neger?

Hou zou ik zo'n negatieve stereotypering dan moeten vertalen naar zijn geslachtsdeel? Moet ik dat dan zien als dat Zwarte Pieten geacht worden grote piemels te hebben........of juist kleine?

En wat zou Dieuwertje dan lekker vinden? Wanneer piept ze?

Vragen man......
pi_157518469
Hier overigens het hele interview met Dieuwertje:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-maar-eens-af.dhtml

De 'blackface' frame blijft het goed doen.

edit:
quote:
Dieuwertje Blok staat morgen in de rubriek 'Ik heb een droom' in het Trouw-magazine Letter & Geest

[ Bericht 21% gewijzigd door Montagui op 13-11-2015 18:54:01 ]
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:51:01 #120
3542 Gia
User under construction
pi_157518498
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Duwertje dus?
Lol
pi_157518555
Wat ik wel gek van Duwertje dat ze ZP ineens "die rare blackface" noemt, terwijl ze al hoe lang niet deze schnabbel heeft elk jaar. En dan is het nu ineens "die rare blackface"? Komt niet echt oprecht over bij mij.
I´m back.
pi_157518603
Fransje Timmermans komt er straks ook nog bij natuurlijk.
Als we die rare black face niet wegdoen dan komt er straks oorlog in de EU.
I´m back.
pi_157518609
quote:

[..]

Je pleit voor een verkrachting ?
pi_157518642
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je pleit voor een verkrachting ?
Welnee, verkrachting is een misdaad. En misdaad is voor negers 8-)
Conscience do cost.
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:59:47 #125
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_157518677
quote:
quote:
Zelf heb ik Zwarte Piet nooit geassocieerd met donkere mensen, voor mij was hij een volkomen op zichzelf staande figuur, maar dat zegt niets over wat andere mensen hierbij voelen.
man man man
pi_157518700
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:53 schreef Ryan3 het volgende:
Wat ik wel gek van Duwertje dat ze ZP ineens "die rare blackface" noemt, terwijl ze al hoe lang niet deze schnabbel heeft elk jaar. En dan is het nu ineens "die rare blackface"? Komt niet echt oprecht over bij mij.
Ze zegt zelf dat ze de laatste jaren anders is gaan denken.
Dat is dus niet 'ineens' .... maar haar proces in die ZP-drukte
Wat heeft dat met 'oprecht' te maken. ?

Ik maakte me vroeger ook nooit druk over ZP, maar toen ineens Nederland op hol sloeg, ben ik meegegaan Als mensen het niet leuk vinden zo geImiteerd te worden of die opmerkingen over ZP naar hun toe vervelend vinden dan is het een kwestie van fatsoen om te stoppen met dit feestelement en valse grapjes.
pi_157518773
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ze zegt zelf dat ze de laatste jaren anders is gaan denken.
Dat is dus niet 'ineens' .... maar haar proces in dat ZP-drukte
Wat heeft dat met 'oprecht' te maken. ?
Ze heeft vanaf 2001 het sinterklaasjournaal gepresenteerd en vanaf 2002 doet ze ook de intocht (bron wikipedia), okee laatste jaren zegt ze bedenkingen te hebben gehad, hebben we iig nooit wat over gehoord, maar nu ineens noemt ze ZP wel "die rare blackface"? Ik weet niet Blues, komt niet echt oprecht en geloofwaardig over wmb.
I´m back.
pi_157518811
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze heeft vanaf 2001 het sinterklaasjournaal gepresenteerd en vanaf 2002 doet ze ook de intocht (bron wikipedia), okee laatste jaren zegt ze bedenkingen te hebben gehad, hebben we iig nooit wat over gehoord, maar nu ineens noemt ze ZP wel "die rare blackface"? Ik weet niet Blues, komt niet echt oprecht en geloofwaardig over wmb.
Zelfs nogal dom om zwarte piet "die rare blackface" te noemen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 november 2015 @ 19:09:27 #129
426493 crew  PippenScottie
pi_157518867
Een mens kan tot inkeer komen toch?

Goed gedaan van Dieuwertje! En dapper ook. Ze gaat dit weekend een heleboel bedreigingen en de meest smerige verwensingen ontvangen.
My friends all drive horses
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:15:28 #130
3542 Gia
User under construction
pi_157518992
Zwarte Piet is dus een karikatuur van een negroïde persoon. En negroïde personen zijn rare blackfaces?

Ook lekker dan.
pi_157519001
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze is gaan doordenken over het karakter ZP in het volkstheater. Ze verandert van mening.
Wat is dan een oprechte mening in deze context?
Moet ze schuld bekennen ofzo ..... over vele jaren zp-theater traditioneel gedaan te hebben?
pi_157519065
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ze is gaan doordenken over het karakter ZP in het volkstheater. Ze verandert van mening.
Wat is dan een oprechte mening in deze context?
Moet ze schuld bekennen ofzo ..... over vele jaren zp-theater traditioneel gedaan te hebben?
Als je ZP meteen "die rare blackface" noemt dan gaat het wat verder dan een beetje doordenken en van mening veranderen wmb. Dan gebruik je dus meteen de uiterste kant van het spectrum. Dat komt gewoon niet oprecht over in mijn ogen.
Dat is een spin.
En wrs krijgt ze er geld voor, denk ik dan.
I´m back.
pi_157519116
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je ZP meteen "die rare blackface" noemt dan gaat het wat verder dan een beetje doordenken en van mening veranderen wmb. Dan gebruik je dus meteen de uiterste kant van het spectrum. Dat komt gewoon niet oprecht over in mijn ogen.
Dat is een spin.
Ze krijgt geld van de zeurpieten 8} 8} 8} 8} 8} 8}
pi_157519151
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:20 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Ze krijgt geld van de zeurpieten 8} 8} 8} 8} 8} 8}
Van de NOS.
I´m back.
pi_157519200
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is een spin.
Hoezo "meteen" .... Daar zit een proces achter.van 2 jaar.
En dat ze die term gebruikt wilt nog niet zeggen dat ze aan een uiterste kant zit in het zp-debat,
Wat zou dan wel oprecht zijn ?
Natuurlijk is het zwartepietentheater een vorm van het Amerikaans blackface-theater.
Wat is het verschil ?
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:25:42 #136
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_157519235
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dat ze die term gebruikt wilt nog niet zeggen dat ze aan een uiterste kant zit in het zp-debat,
Natuurlijk is het zwartepietentheater een vorm van het Amerikaans blackface-theater.
Wat is het verschil ?
Dus als je jezelf zwart schminkt ben je gelijk blackface :?
pi_157519269
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat is het verschil ?
Als ze zou zeggen dat Zwarte Piet misschien wel veranderd kan worden, dan komt dat oprechter over dan dat je nu out of the blue hoort dat ze die ZP maar een rare black face is, begrijp je dat nou niet?
I´m back.
pi_157519274
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:25 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Nee... het ZP-theaterspel is veel gelijkend op het Amerkaans blackfacetheater. Maar dan anders.
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:27:40 #139
3542 Gia
User under construction
pi_157519284
Oh, nog maar 16 en een half uur! Spannend!

Vol verwachting klopt ons hart....

Sinterklaas wie kent em niet, Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk eh.....
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:28:01 #140
38496 Perrin
pi_157519294
quote:
Inleveren die Gouden Pepernoot :(

http://www.televizier.nl/(...)t-award.989024.lynkx
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:29:49 #141
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157519340
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:25 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dat is de eeuwige vraag. Ben je hoe je jezelf ziet of ben je hoe anderen je zien. :P
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_157519359
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee... het ZP-theaterspel is veel gelijkend op het Amerkaans blackfacetheater. Maar dan anders.
Totaal anders.

Het zwart schminken als Zwarte Piet staat veel dichter bij het wit schminken als Clown dan de vergelijking met blackface,

Wie heeft die term in connectie met Zwarte Piet geïntroduceerd eigenlijk?
pi_157519360
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als ze zou zeggen dat Zwarte Piet misschien wel veranderd kan worden, dan komt dat oprechter over dan dat je nu out of the blue hoort dat ze die ZP maar een rare black face is, begrijp je dat nou niet?
Je vindt dat ze wat minder duidelijk haar mening moest geven. Maar meer vragend en meer afstandelijk ... Dat heeft niks met oprechtheid te maken.
Wij horen idd out of the blue deze mening van haar , maar dat zegt niks over niet oprecht zijn.
Misschien twijfelde ze nog een hele tijd of vond ze dat zij in haar positie als sintjournaliste afstand moet bewaren.
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:30:37 #144
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_157519362
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee , blackface was een blanke die zich schminkte om op een neger te lijken en zwarte Piet heeft niks te maken met negers.
Lijkt wel of sommige negers denken dat ze patent hebben op zwart / bruin zijn
pi_157519419
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:30 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Nee , blackface was een blanke die zich schminkte om op een neger te lijken en zwarte Piet heeft niks te maken met negers.
Lijkt wel of sommige negers denken dat ze patent hebben op zwart / bruin zijn
Lijkt het wel op. Misschien willen ze een totaalverbod op jezelf zwart schminken. Dát zou pas racistisch zijn. Alsof blanken zich niet zwart zouden mogen schminken. Wat een bullshit.

Man, man, man
pi_157519444
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je vindt dat ze wat minder duidelijk haar mening moest geven. Maar meer vragend en meer afstandelijk ... Dat heeft niks met oprechtheid te maken.
Wij horen idd out of the blue deze mening van haar , maar dat zegt niks over niet oprecht zijn.
Misschien twijfelde ze nog een hele tijd of vond ze dat zij in haar positie als sintjournaliste afstand moet bewaren.
Ze heeft er wrs behoorlijk goed van geschnabbeld al die jaren en ze had haar bedenkingen, wara we nooit wat van gehoord hebben en nu in eens is het een rare black face die ZP, waar ze goed aan verdiend heeft (mede). Niet oprecht. Als zij ZP een rare black face vindt dan had ze dat al eerder kunnen melden en haar baantje ter beschikking kunnen stellen als het echt zo diep zit voor haar.
Je kunt lullen als Brugman, Blues, dit is gewoon opportuun en niet oprecht.
I´m back.
pi_157519494
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:30 schreef Enchanter het volgende:

zwarte Piet heeft niks te maken met negers.

Dit is een joekel van een ontkenning.
Denk je dat dit leugentje negers minder recht geven op kritiek ?
Dan nog is ZP een donker mens en donkere mensen hebben logischerwijs een mening hoe zij geimteerd worden of belachelijk worden gemaakt door derden met mislukte grapjes.
pi_157519540
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan nog is ZP een donker mens en donkere mensen hebben logischerwijs een mening hoe zij geimteerd worden of belachelijk worden gemaakt door derden met mislukte grapjes.
Bluesdude je bent echt een zeurpiet zeg
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:39:28 #149
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_157519582
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat mag maar geeft hun niet het recht om andere mensen te dwingen om hun zin te doen en een volksfeest aan te passen aan hun smaak.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_157519600
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze heeft er wrs behoorlijk goed van geschnabbeld al die jaren en ze had haar bedenkingen, wara we nooit wat van gehoord hebben en nu in eens is het een rare black face die ZP, waar ze goed aan verdiend heeft (mede). Niet oprecht. Als zij ZP een rare black face vindt dan had ze dat al eerder kunnen melden en haar baantje ter beschikking kunnen stellen als het echt zo diep zit voor haar.
Je kunt lullen als Brugman, Blues, dit is gewoon opportuun en niet oprecht.
Hoezo opportuun? Eerder kan ze haar baan verliezen .
Ze zegt zelf toch dat ze door die ZP-gekte van de laatste 2 jaar van mening is veranderd.
Dus voor die tijd had ze een andere mening... dan kon ze dus ook niet haar huidige mening vertellen. Logisch hoor
En kennelijk heeft ze haar redenen om nog een tijd hier niet over te praten ... ze twijfelde, ze vond het niet zo kunnen in haar positie,misschien.
Je kritiek is niet juist geformuleerd. Zeg dan gewoon.. ik ben het niet met haar eens, omdat..... etc.
pi_157519695
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:39 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat mag maar geeft hun niet het recht om andere mensen te dwingen om hun zin te doen en een volksfeest aan te passen aan hun smaak.
Feesten veranderen doen de feestorganisators zelf. Niet de niet-organisators.
Iedereen heeft het recht op meningsuiting. En zeker als het om de eigen persoon gaat.
En iedereen heeft het recht een ideëel doel te formuleren en na te streven.
Dat zijn belangrijke Nederlandse kernwaarden. Veel belangrijker dan een karakter uit een theaterspel
pi_157519786
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo opportuun? Eerder kan ze haar baan verliezen .
Ze zegt zelf toch dat ze door die ZP-gekte van de laatste 2 jaar van mening is veranderd.
Dus voor die tijd had ze een andere mening... dan kon ze dus ook niet haar huidige mening vertellen. Logisch hoor
En kennelijk heeft ze haar redenen om nog een tijd hier niet over te praten ... ze twijfelde, ze vond het niet zo kunnen in haar positie,misschien.
Je kritiek is niet juist geformuleerd. Zeg dan gewoon.. ik ben het niet met haar eens, omdat..... etc.
Ik ben het wel met haar eens, zoals je immers zou moeten weten heb ik heel veel topics geopend in het verleden over het racistische karakter van ZP in FEE. Maar ik denk niet dat het een black face is. Dat komt ook weer uit de VS en een overspannen vergelijking, die nu opportuun is geworden inmiddels in sommige kringen.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:47:48 #153
78780 deedeetee
pi_157519792
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Feesten veranderen doen de feestorganisators zelf. Niet de niet-organisators.
Iedereen heeft het recht op meningsuiting. En zeker als het om de eigen persoon gaat.
En iedereen heeft het recht een ideëel doel te formuleren en na te streven.
Dat zijn belangrijke Nederlandse kernwaarden. Veel belangrijker dan een karakter uit een theaterspel
Meningsuiting is prima zolang je dat maar op de juiste manier op de juiste plaats doet. Niet door tijdens het feest herrie te schoppen en zo het plezier van de mensen te bederven.
pi_157519889
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:39 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Je vergeet dat ze een joekel van een reden meegeven: ZP = racisme

En als dat zo is dan geef ik ze volkomen gelijk en sta ik 100% achter ze.

Ze hebben echter geen gelijk, en daarmee is hun leus een joekel van een frame waarmee ze een heel volk, inmiddels internationaal, volkomen onterecht aan het verketteren zijn.

Uiteindelijk erger dan deze activisten zijn hun fans, de media, de linkse goegemeente en de zogenaamde zich verheven voelende intellectuelen die de holle frase als waarheid omarmen zonder zich te verdiepen in de hele traditie omdat ze alleen al door het woord 'racisme' in een stuip schieten.
pi_157519959
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:47 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Meningsuiting is prima zolang je dat maar op de juiste manier op de juiste plaats doet. Niet door tijdens het feest herrie te schoppen en zo het plezier van de mensen te bederven.
Ohhh maar dat is een relevante vraag. Is het juist op dit moment dat zij in haar rol haar mening zegt.
Ze maakt een programma voor de kinderen... die maken zich echt niet druk over dat interview.
Het zijn de volwassen die herrie gaan maken omdat zij een afwijkende mening heeft.
Toch.... misschien had ze idd even moeten wachten tot 10 december.
pi_157519962
Is er eigenlijk al een protestgroep tegen het "Sinterklaas-figuur"?

Als zijnde een bisschop, katholieke kerk, sexueel misbruik enz. Ook erg traumatiserend lijkt me voor ouders die vroeger misbruikt zijn in de kerk door zo'n mijtermans.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_157519983
Daarbij is het de wens van de activisten om er een feest voor iedereen van te maken.

Wanneer Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn hoe willen ze dat feest dan ook toegankelijk maken voor traditionalisten?
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:55:45 #158
3542 Gia
User under construction
pi_157519988
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:28 schreef Perrin het volgende:

[..]

Inleveren die Gouden Pepernoot :(

http://www.televizier.nl/(...)t-award.989024.lynkx
Volgende week de kindjes in de supermarkt, als ze een neger zien: 'mama, kijk, een rare blackface!'
pi_157520021
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben het wel met haar eens, zoals je immers zou moeten weten heb ik heel veel topics geopend in het verleden over het racistische karakter van ZP in FEE. Maar ik denk niet dat het een black face is. Dat komt ook weer uit de VS en een overspannen vergelijking, die nu opportuun is geworden inmiddels in sommige kringen.
Ik heb me niet verdiept in dat Amerikaans blackfacetheater.
Wat ik vroeger op tv zag was de aljohnsonstyle..... Ik heb nooit het idee gehad dat in zijn act donkere mensen belachelijk werden gemaakt, maar het schminkmasker was wel een karikatuur en ik kan me indenken dat mensen dat niet zo amusant vinden.
pi_157520067
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat ik vroeger op tv zag was de aljohnsonstyle..... Ik heb nooit het idee gehad dat in zijn act donkere mensen belachelijk werden gemaakt, maar het schminkmasker was wel een karikatuur en ik kan me indenken dat mensen dat niet zo amusant vinden.
En ik kan me indenken dat mensen het niet zo amusant vinden dat er mensen demonstreren tegen zwarte piet.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:00:03 #161
3542 Gia
User under construction
pi_157520075
quote:

[..]

Met dat verschil dat hij bewust een neger voor moest stellen.
Zwarte Piet niet.
pi_157520084
Succes!
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:00:23 #163
78780 deedeetee
pi_157520089
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ohhh maar dat is een relevante vraag. Is het juist op dit moment dat zij in haar rol haar mening zegt.
Ze maakt een programma voor de kinderen... die maken zich echt niet druk over dat interview.
Het zijn de volwassen die herrie gaan maken omdat zij een afwijkende mening heeft.
Toch.... misschien had ze idd even moeten wachten tot 10 december.
Ik doel op de idioten die met bussen op weg gaan om in Meppel het feest te gaan bederven. Niet dat mens, dat ik er van verdenk dat ze er een voordeeltje voor zich zelf hoopt te halen met haar plotselinge politiek correcte inzicht. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door deedeetee op 13-11-2015 22:08:55 ]
pi_157520092
quote:

[..]

Het werd wel gezien als vernederend, en terecht.
Witmensen inhuren geschminkt om een vrij domme mensen van kleur (neger) uit te beelden. Negers zijn dom. Negers mogen niet op toneel verschijnen, want segregatie.
I´m back.
pi_157520096
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Zwarte Piet niet.
Wel. Echt. Dat ziet iedereen.
pi_157520191
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:59 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

En ik kan me indenken dat mensen het niet zo amusant vinden dat er mensen demonstreren tegen zwarte piet.
Goed zo... vooral indenken in andere mensen.
En maak het verschil tussen ongewenst geïmiteerd worden en een mening over een demonstatie
pi_157520212
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:00 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Alleen zwartkijkers zien dat
pi_157520234
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Zwarte Piet niet.
Zwarte Piet wel.. Is als neger door de scheppers bedoeld.
What is in a name.? Dan nog is hij als mens met een heel donkere huid gemaakt.
pi_157520282
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:04 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Alleen zwartkijkers zien dat
Probeer jezelf niet tot zo'n bizar niveau voor de gek te houden om een traditie te verdedigen. Het is obvious klaar.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:09:03 #170
3542 Gia
User under construction
pi_157520311
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het werd wel gezien als vernederend, en terecht.
Witmensen inhuren geschminkt om een vrij domme mensen van kleur (neger) uit te beelden. Negers zijn dom. Negers mogen niet op toneel verschijnen, want segregatie.
En daar heb je het verschil met ZP. Het zijn om te beginnen niet alleen blanke mensen die zwart geschminkt zijn, maar ook antillianen, geschminkt of niet, die ZP spelen.
ZP is een figuur uit een verhaal en niet gebasseerd op een echt bestaand figuur, hooguit een schoorsteenveger.
In elk geval is er geen sprake van de plaats innemen van negers, omdat negers dit niet zouden mogen doen, zoals op het toneel de blackface.

De vegelijking slaat nergens op, en ik lach me kapot als negers nu rare blackface genoemd gaan worden, omdat de mevrouw op TV dat zei.
pi_157520325
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:07 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Probeer jezelf niet tot zo'n bizar niveau voor de gek te houden om een traditie te verdedigen. Het is obvious klaar.
Al zou het al zo zijn, dan maakt het toch nog niets uit dat hij zwart is? :P
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:09:41 #172
38496 Perrin
pi_157520329
Bovendien kunnen negers prima zwarte piet zijn:

Of Sinterklaas:

pi_157520352
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:00 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Nee. Je denkt te beperkt. Zwarte Schmink tradities beperken zich namelijk niet tot alleen het uitbeelden van een neger. Blackface was bv een duidelijke zwarte schmink traditie waarbij deze inderdaad een neger moest voorstellen. Zwarte Piet niet.
pi_157520386
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:09 schreef Perrin het volgende:
Bovendien kunnen negers prima zwarte piet zijn:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Of Sinterklaas:

[ afbeelding ]
Exact! Zwarte schmink discrimineert niet. Iedereen kan Zwarte Piet zijn. ^O^
pi_157520405
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:09 schreef Gia het volgende:

[..]

En daar heb je het verschil met ZP. Het zijn om te beginnen niet alleen blanke mensen die zwart geschminkt zijn, maar ook antillianen, geschminkt of niet, die ZP spelen.
ZP is een figuur uit een verhaal en niet gebasseerd op een echt bestaand figuur, hooguit een schoorsteenveger.
In elk geval is er geen sprake van de plaats innemen van negers, omdat negers dit niet zouden mogen doen, zoals op het toneel de blackface.

De vegelijking slaat nergens op, en ik lach me kapot als negers nu rare blackface genoemd gaan worden, omdat de mevrouw op TV dat zei.
ZP is idd geen black face. Ik moet tegen die vergelijking ook protesteren idd.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:12:53 #176
3542 Gia
User under construction
pi_157520414
Verwacht ook wel dat de discussie opgepakt gaat worden door de carnavalsvierders, die nu al met de wagens bezig zijn voor de optochten.
Zien we daar zwarte pieten en blackfaces
pi_157520423
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:59 schreef YazooW het volgende:

[..]

[..]

man man man
Inderdaad. Strookt ook niet met de 83% die ZP gewoon geweldig vind. Uitvoeren wat het land wil of opstappen.
Diewertje wil af van ZP, wij willen af van Diewertje :W

8} <O) 8}
1947-2016
pi_157520448
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Inderdaad. Strookt ook niet met de 83% die ZP gewoon geweldig vind. Uitvoeren wat het land wil of opstappen.
Diewertje wil af van ZP, wij willen af van Diewertje :W

8} <O) 8}
Misschien een petitie starten?
pi_157520461
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee. Je denkt te beperkt. Zwarte Schmink tradities beperken zich namelijk niet tot alleen het uitbeelden van een neger. Blackface was bv een duidelijke zwarte schmink traditie waarbij deze inderdaad een neger moest voorstellen. Zwarte Piet niet.
Welk argument zou jij gebruiken voor de zwarte schmink traditie?
pi_157520557
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:59 schreef YazooW het volgende:

[..]

[..]

man man man
PEK EN VEREN!
pi_157520569
quote:
8s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

PEK EN VEREN!
Geen pek, want dan wordt ze een blackface :P :D
pi_157520652
Diewertje zal weer de nodige bedreigingen tegemoet kunnen zien.
pi_157520774
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ze zal wel de zwartepiet toegespeeld krijgen :P
pi_157520828
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:14 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Welk argument zou jij gebruiken voor de zwarte schmink traditie?
Het donkere, het duistere, het helse, het kwaad vanuit de meer dan millennia oude oertraditie. De zwarte schmink stelt dan ook niet een huidskleur voor maar is een interpretatie van de eerder genoemde termen. Dáár stamt de zwarte schmink in de Sinterklaastraditie en meerdere, met name Europese tradities, vanaf. Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
pi_157520864
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
Dat Duwertje is nog een oude grap van André van Duin hè, volgens mij nog uit de lach of ik schiet-show.
I´m back.
pi_157520915
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het donkere, het duistere, het helse, het kwaad vanuit de meer dan millennia oude oertraditie. De zwarte schmink stelt dan ook niet een huidskleur voor maar is een interpretatie van de eerder genoemde termen. Dáár stamt de zwarte schmink in de Sinterklaastraditie en meerdere, met name Europese tradities, vanaf. Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
Ach, het is gewoon racisme, alleen heeft het die lading niet meer. Maar nu weer wel, maar dat weten de mensen niet en dus rammelen ze er een verhaaltje tegen aan, wat niet klopt.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:35:14 #187
3542 Gia
User under construction
pi_157521025
Ik vind dat Clowns verboden moeten worden, want ze schminken zich wit (=blank), en doen dom en raar. Alsof alle blanken dom en raar zijn.

We gaan een actie comité starten en het fenomeen Clown aan de kaak stellen!
Want IK voel me beledigd!
pi_157521093
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:35 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat Clowns verboden moeten worden, want ze schminken zich wit (=blank), en doen dom en raar. Alsof alle blanken dom en raar zijn.

We gaan een actie comité starten en het fenomeen Clown aan de kaak stellen!
Want IK voel me beledigd!
Je geeft hiermee dus in principe toe dat zwarte piet racistisch is.
  Forum Admin vrijdag 13 november 2015 @ 20:38:06 #189
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_157521121
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, het is gewoon racisme, alleen heeft het die lading niet meer. Maar nu weer wel, maar dat weten de mensen niet en dus rammelen ze er een verhaaltje tegen aan, wat niet klopt.
Dat plaatje van die zwarte piet vroeger, dat is racisme. Das een keiharde karaktikuur van een neger. De piet anno nu is dat niet...

Doch kan ik me voorstellen dat niet iedereen zo over denkt.. maar ik vraag me echt af hoe groot die groep nou echt is. Het is maar wat je er in wil zien, anders kun je clowns ook wel als racisme gaan zien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_157521328
Lijkt me wel allemaal een beetje verwarrend voor zo'n Sinterklaas in Suriname...

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_157521395
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat plaatje van die zwarte piet vroeger, dat is racisme. Das een keiharde karaktikuur van een neger. De piet anno nu is dat niet...

Doch kan ik me voorstellen dat niet iedereen zo over denkt.. maar ik vraag me echt af hoe groot die groep nou echt is. Het is maar wat je er in wil zien, anders kun je clowns ook wel als racisme gaan zien.
Het heeft die lading gewoon niet meer. We zijn allemaal anti-racistisch, anti-antisemitisch, anti-seksistisch opgevoed na WO2, en behoorlijk politiek correct ook nog. Het racisme van ZP, dat er wel in zat, is al decennia verdwenen, ik heb het er nooit bewust in kunnen zien iig.
I´m back.
pi_157521412
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Lijkt me wel allemaal een beetje verwarrend voor zo'n Sinterklaas in Suriname...

[ afbeelding ]
Voor Sinterklaas, bedoel je? Lol.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:47:34 #193
38496 Perrin
pi_157521495
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[ afbeelding ]
Veel negers maar geen piet te zien.
pi_157521598
Als je naar al die blackfaces kijkt dan zie je dat de lippen bewust zijn uitvergroot. Rondom de eigen lippen is het niet zwart. Zwarte Piet daarentegen heeft rode lippen, alleen de vorm van de lippen is van de drager zelf en niet overdreven er om heen.
pi_157522108
Daarbij is het rood van de lippen puur voor het contrast met de zwarte schmink, net zoals het rood voor de lippen van een clown dat is voor de witte schmink.

Puur praktisch dingetje.
pi_157522203

Dieuwertje slap gezeik en slappe tieten.
pi_157522285
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:28 schreef Montagui het volgende:
Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
quote:
De combinatie ‘zwarte Piet’ trof Frits Booy voor het eerst aan in een prentenboek uit 1868. ‘Pieter’ vond Jef de Jager al in een boek uit 1863, De feestvierende Katholieke kerk in Nederland. Huisboek voor Christelijke gezinnen. Daarin wordt beschreven hoe Sinterklaas thuis op bezoek komt. ‘Menigeen’, gaat het verder, ‘laat hem vergezellen door een ander personaadje [personage], een Neger, die onder den naam van Pieter, mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop-zelf’.https://www.meertens.knaw(...)ieter-me-knecht-1850
pi_157522464
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:00 schreef Montagui het volgende:
Daarbij is het rood van de lippen puur voor het contrast met de zwarte schmink, net zoals het rood voor de lippen van een clown dat is voor de witte schmink.

Puur praktisch dingetje.
quote:
Een eerste vermelding van Sint's zwarte knecht betreft het jaar 1828, niet als directe bron uit die tijd, maar als een herinnering uit 1884. Er wordt dan gesproken van 'Pieter me knecht' zijnde een 'kroesharige neger'. De eerste afbeelding van Sint's zwarte knecht is in Jan Schenkman's prentenboek Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850 te vinden. Hierop is de knecht een donkere man die in een volgende druk van het boek van 1858 is getransformeerd in een zwarte man met een stereotype page-uitmonstering met pofbroek en baret. Schenkman heeft de zwarte knecht dus niet zelf uitgevonden, maar wel gecanoniseerd.
Dat het allemaal níet verwijst naar een neger is ook een frame. Dat is wel degelijk het geval kennelijk.
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:10:34 #199
3542 Gia
User under construction
pi_157522576
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je geeft hiermee dus in principe toe dat zwarte piet racistisch is.
Nee, dat zwart vergelijken met neger, net zo belachelijk is als wit vergelijken met blanke.

Mensen zijn blank, lichtbruin, donkerbruin, geelbruin, roodbruin, maar niet wit en ook niet zwart.
pi_157522684
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dat zwart vergelijken met neger, net zo belachelijk is als wit vergelijken met blanke.
Dat zwarte is gewoon een referentie naar een neger. Zie de 2 quotes hierboven.
pi_157523016
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En een neger, een Moor, mag niet als knecht naast een bisschop verschijnen?
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:24:51 #202
3542 Gia
User under construction
pi_157523190
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In het vaticaan heb je ze ook, bij de Paus.
In apepakje, en er werken ook bruine mensen.
pi_157523280
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is ontstaan, of beter gezegd ontwikkeld, in een periode dat negers nog als onderdanig werden gezien dus ik kan me voorstellen dat mensen dat niet zo'n tof idee vinden.
pi_157523308
Wat mij betreft gaan alle zwarte Pieten er per direct uit en komen er alleen witte voor in de plaats.

Dan noemen we hem Witte Piet.

Wel zo duidelijk en eerlijk.

Geen aanstoot meer te bespeuren, geen boze en hele verdrietige mensen meer, geen reden tot acties en bedreigingen, geen herinneringen aan een ver,ver,ver slavernij verleden, geen herstelbetalingen.

Gewoon Sinterklaas en Witte Piet.

En dan afwachten tot het gezeik om het toelaten van een bruine / zwarte Piet begint.

Ik denk een half uur.

Maximaal.
pi_157523579
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ruim 82% van de Nederlandse bevolking die wel graag de traditionele Zwarte Piet wil behouden (waaronder ook veel gekleurde mensen) zal daar juist ontevreden over zijn. Waarom zou een overgrote meerderheid zich moeten aanpassen aan een minderheid die zich nu aan het overschreeuwen is en dreigt met geweld? Noem je dat een goed voorbeeld voor kinderen, zoals die demonstranten die vorig jaar de intocht in Gouda verziekte? Die moet je juist niet hun zin geven maar gewoon keihard aanpakken volgens de wet. Iedereen weet dat die Gario (die dit in gang zette) niet spoort in zijn bovenkamer. Dat bewijst zijn uitspraken als de interviews die hij heeft gegeven.

Als mensen een andersoortige Piet willen mogen ze van mij hun gang gaan. Maar gekleurde Pieten of Roetveegpieten zijn nu eenmaal minder in trek dan de traditionele Zwarte Piet. Dat is al jaren een gegeven feit. Dan moet je daar ook de eerlijke conclusie uit durven trekken. Bovendien, mooi zwart is helemaal niet lelijk. Maak van een onterechte belediging een oprecht compliment. Bereik je veel meer mee dan dit eindeloze ja-nietus gedoe.
Ben het helemaal met je eens hoor !
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:36:01 #206
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523730
Ik wil een crowdfunding voorstellen waarbij we onze eigen "officiele" sinterklaasfeest / tocht gaan financieren!
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:38:22 #207
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523833
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:27 schreef DrMabuse het volgende:
Wat mij betreft gaan alle zwarte Pieten er per direct uit en komen er alleen witte voor in de plaats.

Geen aanstoot meer te bespeuren, geen boze en hele verdrietige mensen meer, geen reden tot acties en bedreigingen, geen herinneringen aan een ver,ver,ver slavernij verleden, geen herstelbetalingen.

En dan afwachten tot het gezeik om het toelaten van een bruine / zwarte Piet begint.

Ik denk een half uur.

Maximaal.
nee man.. traditiest moeten verdwijnen.. hele sinterklaasfeest afschaffen..
trouwens.. laten we ook koningsdag afschaffen..
en kerstmis.. en vuurwerk, en wilde dieren in het circus.. en ongezond voedsel weren uit supermarkten..
allemaal tradities .. laten we er een lekker steriel kankerland van maken ! ^O^
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:39:26 #208
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523875
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Onnoman op 13-11-2015 21:39:35 ]
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_157523992
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:27 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is ontstaan, of beter gezegd ontwikkeld, in een periode dat negers nog als onderdanig werden gezien dus ik kan me voorstellen dat mensen dat niet zo'n tof idee vinden.
Hij is duidelijk geïntroduceerd als knecht. Je kan het als eerste stap tegen slavernij zien.

Mensen hebben altijd wat te zeiken, laat de grote meerderheid zijn feestje vieren, zonder gekanker.
pi_157524074
quote:

Ik denk een half uur.

Maximaal.
Ik vind een witte piet racistisch.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_157524248
quote:

[..]

Jij bent toch geen neger, of wel, kaas? Lol. :D.
I´m back.
pi_157524319
De nazi's wilden Zwarte Piet overigens ook wegjorissen. Om maar aan te geven hoe subjectief dit hele parcours is.
pi_157524323
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Dat het allemaal níet verwijst naar een neger is ook een frame. Dat is wel degelijk het geval kennelijk.
Niks mis met een neger die de interpretatie van de oeroude traditie uitbeeld (zie mijn post #184). Hopelijk had hij zich (git)zwart geschminkt om het dat extra cachet te geven, maar dat wordt helaas niet vermeld. Alhoewel in jouw quote de donkere man van Schenkman wel transformeert in een zwarte man..... ;)

Zoals al gezegd Zwarte Piet discrimineert niet, iedereen kan hem spelen. :)

En wat betreft die page kleding. Ook dat is 'een' interpretatie, niet dé interpretatie. Kledij van 16e eeuwse Spaanse edelmannen zagen er ook zo uit. Daarbij berijdt Zwarte Piet tesamen met Sint ook op een paard gezeten de daken in het boekje van Schenkman. Dat doet in ieder geval vermoeden dat Zwarte Piet dan wel een bijzondere page moet zijn, niet zomaar een 'bediende'.
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:50:05 #214
3542 Gia
User under construction
pi_157524336
quote:

Ik denk een half uur.

Maximaal.
Schminkt ie toch gewoon een whiteface!
pi_157524389
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:38 schreef Onnoman het volgende:

[..]

nee man.. traditiest moeten verdwijnen.. hele sinterklaasfeest afschaffen..
trouwens.. laten we ook koningsdag afschaffen..
en kerstmis.. en vuurwerk, en wilde dieren in het circus.. en ongezond voedsel weren uit supermarkten..
allemaal tradities .. laten we er een lekker steriel kankerland van maken ! ^O^
Jaaa, laten we nog maar 1 feest vieren, dat van Mr Hankey, the Christmas Poo! *O*
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:54:42 #216
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157524518
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:49 schreef luxerobots het volgende:
De nazi's wilden Zwarte Piet overigens ook wegjorissen. Om maar aan te geven hoe subjectief dit hele parcours is.
nazis wilde ook van joden af.. die waren weer blank
jodenkoeken ook maar van naam veranderen
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:56:03 #217
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_157524563
quote:

[..]

Amsterdam hàd zelf niet eens een zwartepiettraditie, die hadden Zwarte Klazen. Flauwekul redenaties dus van Amsterdamse elite die geen idee heeft van de beleving van het zeer gevariëerde feest buiten de grachtengordel. Net als tegenwoordig.
Sinterklaas is een volkstraditie, een plattelandsfeest van boerenfamilies en hun werknemers. Laat ze in Amsterdam terugkeren naar hun Zwarte Klazen en de rest van Nederland met rust laten. Wat Schenkman ook al had moeten doen.
pi_157524565
Wij willen Zwarte Piet, zwart en anders niet!
Een leuke zin om te scanderen met een grote groep mensen als je demonstreert. :)
#NoDAPL
pi_157524608
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:54 schreef Onnoman het volgende:

[..]

nazis wilde ook van joden af.. die waren weer blank
Het begrip blank werd nog niet gebruikt zoals nu. Je was ariër, jood, aziaat, neger etc.
pi_157524613
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Amsterdam hàd zelf niet eens een zwartepiettraditie, die hadden Zwarte Klazen. Flauwekul redenaties dus van Amsterdamse elite die geen idee heeft van de beleving van het zeer gevariëerde feest buiten de grachtengordel. Net als tegenwoordig.
Sinterklaas is een volkstraditie, een plattelandsfeest van boerenfamilies en hun werknemers. Laat ze in Amsterdam terugkeren naar hun Zwarte Klazen en de rest van Nederland met rust laten. Wat Schenkman ook al had moeten doen.
Amsterdammers zien hun eigen gemeenschap graag als het hoogtepunt van Nederland. Zij kunnen het niet laten om zichzelf net wat belangrijker te vinden dan de overige Nederlanders. :?
#NoDAPL
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:59:49 #221
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157524745
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het begrip blank werd nog niet gebruikt zoals nu. Je was ariër, jood, aziaat, neger etc.
dat piet zwart is werd ook niet over gesproken...
kan zwarte piet er wat aan doen dat negers ook zwart zijn? :D
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_157524765
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niks mis met een neger die de interpretatie van de oeroude traditie uitbeeld (zie mijn post #184). Hopelijk had hij zich (git)zwart geschminkt om het dat extra cachet te geven, maar dat wordt helaas niet vermeld. Alhoewel in jouw quote de donkere man van Schenkman wel transformeert in een zwarte man..... ;)
Ja, en oorspronkelijk zat er überhaupt geen knecht bij. Maar in de tijd dat Sinterklaas wel een hulpje of knecht begon te hebben werd er gerefereerd naar, letterlijk, een 'kroesharige neger'.
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:01:16 #223
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157524817
weet je waar ik vooral bang voor ben.. dat ik binnenkort over straat loop.. en de woorden zwarte piet in de mond neem.. en gecorigeerd wordt door omstanders.. of dat men mij verklaren voor racist..
fucking omgekeerde wereld
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_157525152
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:01 schreef Onnoman het volgende:
weet je waar ik vooral bang voor ben.. dat ik binnenkort over straat loop.. en de woorden zwarte piet in de mond neem.. en gecorigeerd wordt door omstanders.. of dat men mij verklaren voor racist..
fucking omgekeerde wereld
je kunt in therapie gaan voor onzinangsten, weet je dat ?
pi_157525286
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Amsterdam hàd zelf niet eens een zwartepiettraditie, die hadden Zwarte Klazen.

Heel Nederland had geen zwartepiettraditie begin 19e eeuw.
Maar heb je een linkje naar die Zwarte Klazen te Amsterdam ?
pi_157525357
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Heel Nederland had geen zwartepiettraditie begin 19e eeuw.
Maar heb je een linkje naar die Zwarte Klazen te Amsterdam ?
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:21:41 #227
3542 Gia
User under construction
pi_157525831
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je kunt in therapie gaan voor onzinangsten, weet je dat ?
Waarom doen al die zwarten dat dan niet?
Bang om 'zwarte piet' genoemd te worden!
Nee, rate blackface, is beel beter!
pi_157526290
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom doen al die zwarten dat dan niet?

Vraag het eens aan hen?
pi_157526538
quote:
oke, merci
quote:
In Amsterdam in de 16de en 17de eeuw liepen in de aanloop tot 6 december (de oorspronkelijke dag waarop Sint Nicolaas wordt gevierd) Zwarte Klazen, ook wel Sunderklazen genoemd, door de straten en klopten bij mensen aan om te vragen of er nog stoute kinderen waren. Klaas was hier dus de boeman. De latere Zwarte Piet nam de rol van de Zwarte Klazen over.
Daarnaast wordt Zwarte Piet beschouwd als de voortzetting van de middeleeuwse Moor. Rond het thema van de Moor is in de Nederlandse folklore een hele traditie ontstaan, denk aan de 'gapers' die bij drogisterijen aan de gevel hingen. Zwarte Piet heeft een plaats gevonden in deze traditie, vooral vanaf het moment dat de verblijfplaats van Sinterklaas in Spanje wordt geplaatst.
Zwarte Klaas verdween dus voor de 18e eeuw uit Amsterdam ongeveer.
Maar wat was het verhaal ? Hij was zwart door schoorsteenroet?
Verder had de havenstad Amsterdam ook een traditie van Sint Nicolaas als beschermer van de zeelieden.
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:36:22 #230
3542 Gia
User under construction
pi_157526566
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vraag het eens aan hen?
Belangrijkere zaken nu. Schietpartij in Parijs.
pi_157526845
Eigenlijk vind ik het best wel jammer dat in deze discussie het vooral gaat over het karakter zwarte piet en niet over sinterklaas. Als kind keek ik namelijk nogal gevreesd naar sinterklaas en vond ik hem eigenlijk best wel een oude vieze seniele man die ik eerder eng vond dan leuk. Vraag het elk kind, wie vind je eng een piet waar je pepernoten van krijgt of een strenge sinterklaas met zijn logboek en ik denk dat dan 90% van de kinderen een Sint doodeng vind. Dus waarom wordt de zwarte piet zo negatief in beeld gebracht terwijl hij in mijn ogen de held is van het feest. Een piet is multifunctioneel aanwezig hij is een echte alleskunner sterk, lenig, acrobatisch, jong, en als team van pieten weten zij het nationale feest zonder enige problemen te laten verlopen.

Dus als er iets van mij mag veranderen, begin dan eerst bij de sinterklaas.
  zaterdag 14 november 2015 @ 01:33:34 #232
3542 Gia
User under construction
pi_157535145
Wordt een gezellig feest, morgen....
Als daar gereld gaat worden, na Parijs, dan vind ik dat walgelijk en zeer respectloos. Van welke zijde dan ook.

Er zijn nu toch wel belangrijkere zaken dan de kleur schmink van een kindervriend!
  zaterdag 14 november 2015 @ 01:47:05 #233
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_157535536
Ik ben na vanavond eigenlijk wel een beetje klaar met minderheden die denken een meerderheid iets te moeten opdringen.
  zaterdag 14 november 2015 @ 01:58:12 #234
3542 Gia
User under construction
pi_157535778
Ik ben klaar met alles wat mensen aan anderen willen opleggen.
Laat iedereen toch in zijn eigen waarde, geloven en vieren wat en hoe ze iets willen geloven en vieren. Dat gebemoei!!!
  zaterdag 14 november 2015 @ 02:00:20 #235
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157535826
Ik ben een beetje klaar met mensen die ergens klaar mee zijn.
pi_157538163
Soms moet je dingen aanpassen als het haat zaait, om je te verschuilen achter cultuur en traditie vind ik een achterhaalt concept.

We zouden nog steeds in steentijdperk leven als we ons daar altijd aan vasthouden.
De mensheid is ver gekomen door dat niet te doen.

Ik heb nooit wat tegen zwarte Piet gehad, tot mijn eigen pa achter de rug van mijn vriendin haar zwarte Piet noemde, en meer van dat soort stomme grappen.

Dus ik kan heel goed begrijpen dat mensen tegen zwarte Piet zijn. Waarom moeten die zwart zijn? Als kind vond ik het altijd maar raar, maar dat kwam om mijn pa zijn stomme grappen.

Maar hij is dan ook zeker racistisch, hij is absoluut niet de ergste. Nu is hij een simpele bouwvakker, en is typisch die mee loopt met de menigte die de grote mond hebben en de vingers wijzen als er problemen zijn naar iedereen die niet Nederlands is.

Helaas.Ondanks dat hou ik wel van mijn pa, maar mijn respect op dat gebied is hij kwijt.

Maar hierdoor kijk ik wel naar de sinterklaas discussie met veel ergernis.
Mensen die zich strak vasthouden aan hun eigen traditie, en het niks kan schelen dat het anderen kwetst, is in mijn ogen een trieste zaak.

En of het nu het echte feest racistisch bedoelt was of niet maakt mij echt niets uit, mensen krijgen racistische opmerkingen erdoor en dat is het probleem.

In dit geval denk ik dat de Piet meer kleurig te maken een simpele oplossing is. Ik zie het probleem echt niet om ze stijfkoppig bij zwart te houden. Maakt het alleen moeilijker pieten te vinden voor de kinderen, gezien bekende zich dan slechter kunnen verbergen. :)

Kortom het is een probleem, gaan we er iets mee doen, of gaan we het negeren want het is nou eenmaal altijd zo geweest?

Ik vrees dat de meeste de laatste kiezen en dat zou helaas bevestigen hoe simpel de meeste Nederlanders denken en totaal zich niet kunnen inleven in een andere situatie...
  zaterdag 14 november 2015 @ 08:12:53 #237
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_157538397
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 07:21 schreef Lunia het volgende:
Soms moet je dingen aanpassen als het haat zaait, om je te verschuilen achter cultuur en traditie vind ik een achterhaalt concept.

We zouden nog steeds in steentijdperk leven als we ons daar altijd aan vasthouden.

Ik heb nooit wat tegen zwarte Piet gehad, tot mijn eigen pa achter de rug van mijn vriendin haar zwarte Piet noemde, en meer van dat soort stomme grappen.

Dus ik kan heel goed begrijpen dat mensen tegen zwarte Piet zijn. Waarom moeten die zwart zijn? Als kind vond ik het altijd maar raar, maar dat kwam om mijn pa zijn stomme grappen.

Maar hij is dan ook zeker racistisch, hij is absoluut niet de ergste. Nu is hij een simpele bouwvakker, en is typisch die mee loopt met de menigte die de grote mond hebben en de vingers wijzen als er problemen zijn naar iedereen die niet Nederlands is.

Helaas.Ondanks dat hou ik wel van mijn pa, maar mijn respect op dat gebied is hij kwijt.

....
Lief dagboek ....
pi_157538528
quote:

Mensen die zich strak vasthouden aan hun eigen traditie, en het niks kan schelen dat het anderen kwetst, is in mijn ogen een trieste zaak.

En of het nu het echte feest racistisch bedoelt was of niet maakt mij echt niets uit, mensen krijgen racistische opmerkingen erdoor en dat is het probleem.

In dit geval denk ik dat de Piet meer kleurig te maken een simpele oplossing is. Ik zie het probleem echt niet om ze stijfkoppig bij zwart te houden. Maakt het alleen moeilijker pieten te vinden voor de kinderen, gezien bekende zich dan slechter kunnen verbergen. :)

Kortom het is een probleem, gaan we er iets mee doen, of gaan we het negeren want het is nou eenmaal altijd zo geweest?

Ik vrees dat de meeste de laatste kiezen en dat zou helaas bevestigen hoe simpel de meeste Nederlanders denken en totaal zich niet kunnen inleven in een andere situatie...
Ik heb eigenlijk altijd mijn mond gehouden in deze discussie, maar er zijn een aantal punten die mij mateloos irriteren:

1. Dat mensen het niet met je eens zijn, betekent niet dat ze zich niet in kunnen leven. Meningen verschillen, accepteren en respecteren. Het maakt mensen niet gelijk simpel of niet-empathisch. Er is in deze discussie niet één zijde die de absolute waarheid verkondigd. De discussie gaat een stuk soepeler als we dit in ogenschouw nemen.

2. Dat iemand zwarte Piet gebruikt in een racistische context, maakt het begrip zwarte Piet niet direct een racistisch begrip. Het is heel naar dat mensen dat doen, maar het is de intentie, niet het begrip wat racistisch is.

3. De weerstand tegen de kleur zwart is naar mijn mening uiterst vreemd en leidt af van waar het naar mijn mening om zou moeten gaan. Namelijk, dat er mensen zijn die zich gediscrimineerd voelen door het karakter zoals zwarte Piet nu neergezet wordt. Als ze daarmee doelen op bepaalde elementen die een vermoeden tot slavernij lijken te bevestigen, dan ben ik het daar meer eens. Rode lippen, grote oorbellen, een Surinaams accent, kroeshaar. Dat is ook echt niet meer van deze tijd en ook totaal onnodig in het verhaal wat we onze kinderen nu vertellen. Moet zwarte Piet daarmee zwart blijven. Jazeker. Een persoon, van welke afkomst dan ook, die zwart van het roet is, die een "pietenkostuum" draagt, zonder versieringen die verwijzen naar blackface of ons koloniale verleden. Dat zou toch moeten kunnen? Wie kan daar nou op tegen zijn? Kan hij ook gewoon zwarte Piet blijven heten.
  Eindredactie Games zaterdag 14 november 2015 @ 08:42:45 #239
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_157538549
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 november 2015 02:00 schreef Ringo het volgende:
Ik ben een beetje klaar met mensen die ergens klaar mee zijn.
ik ben gewoon een beetje klaar.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  zaterdag 14 november 2015 @ 08:45:22 #240
38114 beantherio
pi_157538562
quote:
Ach ja zo is het natuurlijk. Mensen die het niet met je eens zijn zijn dom. :')
pi_157538690
mirjamdewinter twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 08:31:48 Bus anti-Zwarte Piet activisten is vanuit R'dam naar Meppel vertrokken (en de chauffeur heet Piet!) @RTV_Rijnmond https://t.co/mbZ1M7fGV9 reageer retweet

8} 8} 8}
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 november 2015 @ 09:03:15 #242
862 Arcee
Look closer
pi_157538701
Hé, leuke <O) en 8} heeft iedereen,
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_157538928
quote:

In het kort. Er is wat mis met het fatsoen van je pa, niet met Zwarte Piet!

Verder, zie Robar.
pi_157539050
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 06:18:48 Worden de #blackface #zwartePiet intochten vandaag gecanceld uit #respect met #Parijs of gaat het respect van de NL-er niet zo ver? #dtv reageer retweet
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:03:46 .@debbie340 smerig racistisch feest is niet afgelast. Jullie hebben geen respect voor #Parijs dus wij gaan naar #Meppel #zwartepiet reageer retweet
Zou hij het kunnen opbrengen om geen heibel te stampen uit respect voor Parijs?
pi_157539150
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 09:32 schreef Montagui het volgende:
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 06:18:48 Worden de #blackface #zwartePiet intochten vandaag gecanceld uit #respect met #Parijs of gaat het respect van de NL-er niet zo ver? #dtv reageer retweet
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:03:46 .@debbie340 smerig racistisch feest is niet afgelast. Jullie hebben geen respect voor #Parijs dus wij gaan naar #Meppel #zwartepiet reageer retweet
volgens mij wil die persoon wat compenseren :')
  zaterdag 14 november 2015 @ 09:41:46 #246
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_157539156
quote:
Dus volgens hem moet het hele gebeuren vandaag afgelast worden en de kinderen die waarschijnlijk al dagen in spanning zitten (en waarschijnlijk ook niet helemaal snappen wat er in Parijs is gebeurd) moeten er maar de dupe van worden?
pi_157539217
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 09:41 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Dus volgens hem moet het hele gebeuren vandaag afgelast worden en de kinderen die waarschijnlijk al dagen in spanning zitten (en waarschijnlijk ook niet helemaal snappen wat er in Parijs is gebeurd) moeten er maar de dupe van worden?
Zeker, want blackface, want racisme, mensen schminken zich zwart....

Na de Engelse en Spaanse variant zal ongetwijfeld ook nog een Franse variant gaan volgen:

DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:32:13 While #France sorrows for #Paris the #Dutch go on with their racist #blackface #zwartepiet fest. No respect at all. reageer retweet
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:35:49 Mientras #Francia esta de luto por #Paris en Holanda continuan con la fiesta racista #zwartepiet sin respeto por el dolor reageer retweet
De hele wereld moet het weten.... :')

Tering treurig.
  zaterdag 14 november 2015 @ 09:47:43 #248
380820 Koudspel
Apart doch Flexibel
pi_157539238
Voor mensen die wel geïnteresseerd zijn in het thema, maar intussen door hebben dat ze van reactie #zoveel van TPO, Joop.nl of weet ik het wat ook niet wijzer worden, wat interessante academische literatuur over het thema. Niet al te lang en prima leesbaar.

https://pure.knaw.nl/port(...)alente_boodschap.pdf
http://web.b.ebscohost.co(...)mgr110&vid=1&hid=105
http://booksandjournals.b(...)1E05864CA40752FC1622
https://pure.knaw.nl/port(...)ural_Aphasia-pdf.pdf
http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdf
And any man who knows a thing knows he knows not a damn damn thing at all.
K'naan - Take a Minute
pi_157539387
Oproep van Paniek Piet Jochem Myjer:
quote:
Terwijl de wereld in brand staat en de nauwelijks te bevatten beelden van de chaos en angst langzaam beginnen door te dringen,
het besef van de zinloosheid van deze laffe daden op onschuldige mensen je woedend maakt en de angst verandert in pijn in je buik, worden de meeste kleine kinderen in Nederland nu wakker met kriebels in hun buik..... omdat Sinterklaas vandaag aan komt varen met hun kadootjes.
Hoe triviaal kan het zijn.
Ik vraag jullie vriendelijk.
Zullen we de kinderen vandaag alsjeblieft nog even laten geloven dat de wereld niet zo verrot en gevaarlijk is? Zullen we de kinderen, die net als wij nooit zullen begrijpen dat je uit geloofsovertuiging onschuldige mensen afslacht, nog even laten geloven dat deze wereld ook nog onschuldig mooi kan zijn?
Zullen we alsjeblieft ons onschuldige kinderfeest vandaag niet laten verpesten door ruzie te maken? Zullen we vandaag uit respect voor gisteren even alle zwaarden begraven en de discussie op een andere dag zinvol voortzetten?
Zullen we onze kinderen vandaag even laten geloven dat er daadwerkelijk een lieve oude meneer uit Spanje komt die ze gratis kadootjes en pepernoten geeft?
Al is het maar om heel even uit deze zieke werkelijkheid te vluchten.
Liefs
Goed gezegd, maar waarschijnlijk tegen dovemansoren, gelet op mindset van 1 van de activisten hierboven.

https://www.facebook.com/jochem.myjer/
pi_157539442
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 09:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zeker, want blackface, want racisme, mensen schminken zich zwart....

Na de Engelse en Spaanse variant zal ongetwijfeld ook nog een Franse variant gaan volgen:

DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:32:13 While #France sorrows for #Paris the #Dutch go on with their racist #blackface #zwartepiet fest. No respect at all. reageer retweet
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 09:35:49 Mientras #Francia esta de luto por #Paris en Holanda continuan con la fiesta racista #zwartepiet sin respeto por el dolor reageer retweet
De hele wereld moet het weten.... :')

Tering treurig.
Waren dit soort idioten maar doodgeschoten gisteren.
pi_157539455
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 09:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Goed gezegd, maar waarschijnlijk tegen dovemansoren, gelet op mindset van 1 van de activisten hierboven.

Alsof de fascistische anti-pieten club open staat voor dialoog.
  zaterdag 14 november 2015 @ 10:12:23 #252
38114 beantherio
pi_157539564
quote:
Ongelooflijk dit. Sommige mensen schamen zich echt nergens voor blijkbaar. :o
pi_157539669
quote:

[..]

ben geen fan van hem maar dit is wel mooi :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 14 november 2015 @ 10:21:41 #254
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_157539692
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 10:12 schreef beantherio het volgende:

[..]

Los van mijn persoonlijke mening t.a.v. die hele pietendiscussie hanteert Dj Sabroso een waardeloze argumentatietechniek namelijk zaken erbij halen die helemaal niet ter zake doen om zijn argumenten kracht bij te zetten...

Probleem van extremisten is dat op een gegeven moment zij nog alleen maar omringd worden door gelijkgestemden en hun referentiekader zo verschoven is, is dat rationeel en kalm discussiëren onmogelijk is geworden...
pi_157539736
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 09:41 schreef mschol het volgende:

[..]

volgens mij wil die persoon wat compenseren :')
Ik dacht dat je nooit moest zwichten voor terreur.

Vorig jaar Quinsy Gario, die de MH17 ramp gebruikte.
Nu dit... ...
  zaterdag 14 november 2015 @ 10:33:23 #256
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157539874
Meppen in Meppel? Het zou er maar zo eens op uit kunnen draaien.
Fade to Black
pi_157539937
Mooie tekst van Jochem. Ik hou mijn hart vast.
pi_157540043
Meppel alert na aanslagen in Parijs

De gemeente Meppel is zaterdag extra alert tijdens de officiële intocht van Sinterklaas, maar de gebeurtenissen in Parijs geven vooralsnog geen aanleiding om de beveiliging aan te scherpen. "Het is een momentopname. Maar we zien op dit moment geen reden om zaken aan te passen. We houden de situatie zeker in de gaten en gaan het in de loop in de ochtend nog een keer bekijken. Maar we hebben draaiboeken die overal op berekend zijn", aldus de woordvoerder van de gemeente.

Op straat is de sfeer wel wat ingetogen. "Het is te merken dat de gebeurtenissen in Parijs diepe indruk hebben gemaakt. Onze gedachten zijn bij alle nabestaanden, maar we willen er met elkaar toch een mooie dag van maken".
http://www.telegraaf.nl/b(...)_na_aanslagen__.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 14 november 2015 @ 10:46:18 #259
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_157540099
Die Quinsy gun ik wel een paar klappen eerlijk gezegd, randdebiel dat het is.
pi_157540301
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 10:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat heeft hij nou weer geroepen?
pi_157540337
quote:

[..]

Vrij ziek om de aanslagen te misbruiken als argument in een discussie die daar volledig van los staat.
pi_157540362
quote:
13s.gif Op zaterdag 14 november 2015 10:58 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Vrij ziek om de aanslagen te misbruiken als argument in een discussie die daar volledig van los staat.
Wie doet dat dan?
pi_157540369
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 10:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wie doet dat dan?
pi_157540408
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 10:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mwah, die heeft zich een tijdje geleden al enigszins teruggetrokken uit het Pietendebat nadat hij de zaak op stang had gejaagd en zag dat het goed was.
pi_157540440
quote:
13s.gif Op zaterdag 14 november 2015 11:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

:?
pi_157540562
quote:

[..]

Stoere jongen om zulke taal over een onschuldig kinderfeest te bezigen. Maar niet heus. Laat die blankenhaters hun werkelijke gezicht zien. Dan weet iedereen wie hier de racist is.
pi_157541369
widt twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 11:32:14 Rustige aankomst demonstranten wat snel overgaat in roepen van leuzen. Gespannen sfeer #Meppel #sinterklaasintocht https://t.co/qpLxmIreZi reageer retweet
pi_157541396
quote:

[..]

Dit bevestigt het beeld dat die zeurpieten uit de extremistische hoek komen. Die kerel is een communist.
pi_157541436
Is de intocht trouwens ergens live te volgen?
pi_157541464
Ik heb net even gekeken. Het is op dat stuk heel erg rustig. Heel veel politie en beveiliging, de sfeer was rustig. Ik hoop dat dat zo blijft.
  zaterdag 14 november 2015 @ 11:54:18 #271
78780 deedeetee
pi_157541486
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De inkomst van Sinterklaas zal ook in 2015 weer live op Televisie worden uitgezonden. Dat zal zijn op Zaterdag 14 november.
De Sinterklaas intocht 2015 zal zeker uitgezonden worden op NPO 3 door de NTR.
pi_157541514
Nog 5 min en dan begint de intocht <O)
pi_157541583
Zal de Sint nog een verklaring afgeven ?
Dat de Sint en Pieten meeleven met de slachtoffers familie van de aanslagen?
  zaterdag 14 november 2015 @ 11:58:43 #275
3542 Gia
User under construction
pi_157541584
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Op 3 zometeen.
pi_157541658
Heerlijk al dat import volk in Europa :r
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:03:09 #277
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157541691
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Ja echt hé, en wij ons maar aanpassen met ons goede gedrag. :r We moeten zogenaamd openstaan voor andere culturen maar aan de onze wordt aan alle kanten geknaagd. 8)7
Fade to Black
pi_157541729
Als de pieten niet roet zwart zijn dan haak ik af <O) <O)
pi_157541781
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Pas op met generaliseren. De meeste gekleurde Nederlanders hebben totaal geen probleem met Zwarte Piet.
pi_157541877
Die diewertje, kan zijn niet even anaal een duw krijgen. Wat een mafkees.
pi_157541932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:11 schreef kurk_droog het volgende:
Die diewertje, kan zijn niet even anaal een duw krijgen. Wat een mafkees.
is dit een verkrachtingsfantasie?
pi_157541965
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 11:53 schreef Persefoneia het volgende:
Ik heb net even gekeken. Het is op dat stuk heel erg rustig. Heel veel politie en beveiliging, de sfeer was rustig. Ik hoop dat dat zo blijft.
Dank voor de info. Hou je het voor ons een beetje in de gaten?
pi_157542238
Misschien een stomme vraag?Die blauwe piet is toch Jochem Meijer?
pi_157542262
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:27 schreef Tallie1982 het volgende:
Misschien een stomme vraag?Die blauwe piet is toch Jochem Meijer?
PaniekPiet :Y
pi_157542284
Heleboel zwarte pieten *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_157542354
Ik zie bijna geen roet veeg pieten nee.
pi_157542366
Intocht van de sint. Ik zie gewoon zwarte pieten :)
Geen gekkigheid gewoon blijven
The secret of getting ahead is getting started
pi_157542379
Toch vind ik de intocht iets knulligs hebben, of was dit altijd zo? Het valt me nu pas op
pi_157542388
Altijd al zo geweest. :)
pi_157542393
Grotendeels Zwarte Pieten. Prima.

Vanwaar die gele kragen?
En ik mis jute zakken. Ze lopen allemaal met simpele witte tasjes...
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_157542473
Welke muziek was dat op de achtergrond bij dat "ballet" optreden? Het kwam me heel bekend voor.
pi_157542503
Dikke middelvinger weer dit naar de anti kneusjes ^O^ _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_157542537
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:33 schreef UltraR het volgende:
Grotendeels Zwarte Pieten. Prima.

Vanwaar die gele kragen?
En ik mis jute zakken. Ze lopen allemaal met simpele witte tasjes...
Daar was ook iets mee. Valt me trouwens op dat ze het paard geen naam meer geven, is die ook weggediscrimineert?
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:39:55 #294
3542 Gia
User under construction
pi_157542545
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:37 schreef tsijben het volgende:
Welke muziek was dat op de achtergrond bij dat "ballet" optreden? Het kwam me heel bekend voor.
Muziek van Love Story
Een film over een vrouw die sterft aan, ik dacht, kanker en haar grote liefde moet achterlaten.
Tranentrekker, erg mooi.

De Franse variant van dit nummer heet Une histoire d'amour
pi_157542556
Gewoon zwart zoals het hoort.
pi_157542558
Wat een vreselijke beelden op tv, kinderen die plezier hebben!
pi_157542560
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:39 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Daar was ook iets mee. Valt me trouwens op dat ze het paard geen naam meer geven, is die ook weggediscrimineert?
Copyright claims van Amerika. Naam leek te veel op hun land :')
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_157542584
Toch zitten er ook roetveeg pieten tussen en pieten zonder pruik.
Prima iedereen tevreden toch.
Vrede op aarde
The secret of getting ahead is getting started
pi_157542604
Slotje
pi_157542636
Paard van Sint is blank
pi_157542641
dicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')