abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157520569
quote:
8s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

PEK EN VEREN!
Geen pek, want dan wordt ze een blackface :P :D
pi_157520652
Diewertje zal weer de nodige bedreigingen tegemoet kunnen zien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157520774
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ze zal wel de zwartepiet toegespeeld krijgen :P
pi_157520828
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:14 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Welk argument zou jij gebruiken voor de zwarte schmink traditie?
Het donkere, het duistere, het helse, het kwaad vanuit de meer dan millennia oude oertraditie. De zwarte schmink stelt dan ook niet een huidskleur voor maar is een interpretatie van de eerder genoemde termen. Dáár stamt de zwarte schmink in de Sinterklaastraditie en meerdere, met name Europese tradities, vanaf. Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157520864
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:22 schreef KoosVogels het volgende:
Dat Duwertje is nog een oude grap van André van Duin hè, volgens mij nog uit de lach of ik schiet-show.
I´m back.
pi_157520915
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het donkere, het duistere, het helse, het kwaad vanuit de meer dan millennia oude oertraditie. De zwarte schmink stelt dan ook niet een huidskleur voor maar is een interpretatie van de eerder genoemde termen. Dáár stamt de zwarte schmink in de Sinterklaastraditie en meerdere, met name Europese tradities, vanaf. Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
Ach, het is gewoon racisme, alleen heeft het die lading niet meer. Maar nu weer wel, maar dat weten de mensen niet en dus rammelen ze er een verhaaltje tegen aan, wat niet klopt.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:35:14 #187
3542 Gia
User under construction
pi_157521025
Ik vind dat Clowns verboden moeten worden, want ze schminken zich wit (=blank), en doen dom en raar. Alsof alle blanken dom en raar zijn.

We gaan een actie comité starten en het fenomeen Clown aan de kaak stellen!
Want IK voel me beledigd!
pi_157521093
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:35 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat Clowns verboden moeten worden, want ze schminken zich wit (=blank), en doen dom en raar. Alsof alle blanken dom en raar zijn.

We gaan een actie comité starten en het fenomeen Clown aan de kaak stellen!
Want IK voel me beledigd!
Je geeft hiermee dus in principe toe dat zwarte piet racistisch is.
  Forum Admin vrijdag 13 november 2015 @ 20:38:06 #189
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_157521121
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ach, het is gewoon racisme, alleen heeft het die lading niet meer. Maar nu weer wel, maar dat weten de mensen niet en dus rammelen ze er een verhaaltje tegen aan, wat niet klopt.
Dat plaatje van die zwarte piet vroeger, dat is racisme. Das een keiharde karaktikuur van een neger. De piet anno nu is dat niet...

Doch kan ik me voorstellen dat niet iedereen zo over denkt.. maar ik vraag me echt af hoe groot die groep nou echt is. Het is maar wat je er in wil zien, anders kun je clowns ook wel als racisme gaan zien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_157521328
Lijkt me wel allemaal een beetje verwarrend voor zo'n Sinterklaas in Suriname...

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_157521395
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat plaatje van die zwarte piet vroeger, dat is racisme. Das een keiharde karaktikuur van een neger. De piet anno nu is dat niet...

Doch kan ik me voorstellen dat niet iedereen zo over denkt.. maar ik vraag me echt af hoe groot die groep nou echt is. Het is maar wat je er in wil zien, anders kun je clowns ook wel als racisme gaan zien.
Het heeft die lading gewoon niet meer. We zijn allemaal anti-racistisch, anti-antisemitisch, anti-seksistisch opgevoed na WO2, en behoorlijk politiek correct ook nog. Het racisme van ZP, dat er wel in zat, is al decennia verdwenen, ik heb het er nooit bewust in kunnen zien iig.
I´m back.
pi_157521412
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Lijkt me wel allemaal een beetje verwarrend voor zo'n Sinterklaas in Suriname...

[ afbeelding ]
Voor Sinterklaas, bedoel je? Lol.
I´m back.
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:47:34 #193
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_157521495
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[ afbeelding ]
Veel negers maar geen piet te zien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_157521598
Als je naar al die blackfaces kijkt dan zie je dat de lippen bewust zijn uitvergroot. Rondom de eigen lippen is het niet zwart. Zwarte Piet daarentegen heeft rode lippen, alleen de vorm van de lippen is van de drager zelf en niet overdreven er om heen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157522108
Daarbij is het rood van de lippen puur voor het contrast met de zwarte schmink, net zoals het rood voor de lippen van een clown dat is voor de witte schmink.

Puur praktisch dingetje.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157522203

Dieuwertje slap gezeik en slappe tieten.
pi_157522285
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:28 schreef Montagui het volgende:
Niet zwarte schmink is neger, slavernij e/o racisme. Dát is een frame.
quote:
De combinatie ‘zwarte Piet’ trof Frits Booy voor het eerst aan in een prentenboek uit 1868. ‘Pieter’ vond Jef de Jager al in een boek uit 1863, De feestvierende Katholieke kerk in Nederland. Huisboek voor Christelijke gezinnen. Daarin wordt beschreven hoe Sinterklaas thuis op bezoek komt. ‘Menigeen’, gaat het verder, ‘laat hem vergezellen door een ander personaadje [personage], een Neger, die onder den naam van Pieter, mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop-zelf’.https://www.meertens.knaw(...)ieter-me-knecht-1850
pi_157522464
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:00 schreef Montagui het volgende:
Daarbij is het rood van de lippen puur voor het contrast met de zwarte schmink, net zoals het rood voor de lippen van een clown dat is voor de witte schmink.

Puur praktisch dingetje.
quote:
Een eerste vermelding van Sint's zwarte knecht betreft het jaar 1828, niet als directe bron uit die tijd, maar als een herinnering uit 1884. Er wordt dan gesproken van 'Pieter me knecht' zijnde een 'kroesharige neger'. De eerste afbeelding van Sint's zwarte knecht is in Jan Schenkman's prentenboek Sint Nicolaas en zijn knecht uit 1850 te vinden. Hierop is de knecht een donkere man die in een volgende druk van het boek van 1858 is getransformeerd in een zwarte man met een stereotype page-uitmonstering met pofbroek en baret. Schenkman heeft de zwarte knecht dus niet zelf uitgevonden, maar wel gecanoniseerd.
Dat het allemaal níet verwijst naar een neger is ook een frame. Dat is wel degelijk het geval kennelijk.
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:10:34 #199
3542 Gia
User under construction
pi_157522576
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je geeft hiermee dus in principe toe dat zwarte piet racistisch is.
Nee, dat zwart vergelijken met neger, net zo belachelijk is als wit vergelijken met blanke.

Mensen zijn blank, lichtbruin, donkerbruin, geelbruin, roodbruin, maar niet wit en ook niet zwart.
pi_157522684
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dat zwart vergelijken met neger, net zo belachelijk is als wit vergelijken met blanke.
Dat zwarte is gewoon een referentie naar een neger. Zie de 2 quotes hierboven.
pi_157523016
quote:
9s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat zwarte is gewoon een referentie naar een neger. Zie de 2 quotes hierboven.
En een neger, een Moor, mag niet als knecht naast een bisschop verschijnen?
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:24:51 #202
3542 Gia
User under construction
pi_157523190
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In het vaticaan heb je ze ook, bij de Paus.
In apepakje, en er werken ook bruine mensen.
pi_157523280
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is ontstaan, of beter gezegd ontwikkeld, in een periode dat negers nog als onderdanig werden gezien dus ik kan me voorstellen dat mensen dat niet zo'n tof idee vinden.
pi_157523308
Wat mij betreft gaan alle zwarte Pieten er per direct uit en komen er alleen witte voor in de plaats.

Dan noemen we hem Witte Piet.

Wel zo duidelijk en eerlijk.

Geen aanstoot meer te bespeuren, geen boze en hele verdrietige mensen meer, geen reden tot acties en bedreigingen, geen herinneringen aan een ver,ver,ver slavernij verleden, geen herstelbetalingen.

Gewoon Sinterklaas en Witte Piet.

En dan afwachten tot het gezeik om het toelaten van een bruine / zwarte Piet begint.

Ik denk een half uur.

Maximaal.
pi_157523579
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 12:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ruim 82% van de Nederlandse bevolking die wel graag de traditionele Zwarte Piet wil behouden (waaronder ook veel gekleurde mensen) zal daar juist ontevreden over zijn. Waarom zou een overgrote meerderheid zich moeten aanpassen aan een minderheid die zich nu aan het overschreeuwen is en dreigt met geweld? Noem je dat een goed voorbeeld voor kinderen, zoals die demonstranten die vorig jaar de intocht in Gouda verziekte? Die moet je juist niet hun zin geven maar gewoon keihard aanpakken volgens de wet. Iedereen weet dat die Gario (die dit in gang zette) niet spoort in zijn bovenkamer. Dat bewijst zijn uitspraken als de interviews die hij heeft gegeven.

Als mensen een andersoortige Piet willen mogen ze van mij hun gang gaan. Maar gekleurde Pieten of Roetveegpieten zijn nu eenmaal minder in trek dan de traditionele Zwarte Piet. Dat is al jaren een gegeven feit. Dan moet je daar ook de eerlijke conclusie uit durven trekken. Bovendien, mooi zwart is helemaal niet lelijk. Maak van een onterechte belediging een oprecht compliment. Bereik je veel meer mee dan dit eindeloze ja-nietus gedoe.
Ben het helemaal met je eens hoor !
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:36:01 #206
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523730
Ik wil een crowdfunding voorstellen waarbij we onze eigen "officiele" sinterklaasfeest / tocht gaan financieren!
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:38:22 #207
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523833
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:27 schreef DrMabuse het volgende:
Wat mij betreft gaan alle zwarte Pieten er per direct uit en komen er alleen witte voor in de plaats.

Geen aanstoot meer te bespeuren, geen boze en hele verdrietige mensen meer, geen reden tot acties en bedreigingen, geen herinneringen aan een ver,ver,ver slavernij verleden, geen herstelbetalingen.

En dan afwachten tot het gezeik om het toelaten van een bruine / zwarte Piet begint.

Ik denk een half uur.

Maximaal.
nee man.. traditiest moeten verdwijnen.. hele sinterklaasfeest afschaffen..
trouwens.. laten we ook koningsdag afschaffen..
en kerstmis.. en vuurwerk, en wilde dieren in het circus.. en ongezond voedsel weren uit supermarkten..
allemaal tradities .. laten we er een lekker steriel kankerland van maken ! ^O^
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:39:26 #208
242879 Onnoman
The On And Only
pi_157523875
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Onnoman op 13-11-2015 21:39:35 ]
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_157523992
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:27 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is ontstaan, of beter gezegd ontwikkeld, in een periode dat negers nog als onderdanig werden gezien dus ik kan me voorstellen dat mensen dat niet zo'n tof idee vinden.
Hij is duidelijk geïntroduceerd als knecht. Je kan het als eerste stap tegen slavernij zien.

Mensen hebben altijd wat te zeiken, laat de grote meerderheid zijn feestje vieren, zonder gekanker.
pi_157524074
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:27 schreef DrMabuse het volgende:

Ik denk een half uur.

Maximaal.
Ik vind een witte piet racistisch.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')