abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 oktober 2015 @ 10:42:54 #1
862 Arcee
Look closer
pi_156518475

quote:
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie

Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.

Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.

De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.

Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."

De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:
Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten

Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.

Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.

V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:49:12 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518549
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:35 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Of een blikje cola moeten betalen wat ze leegzuipen in de supermarkt...
Bijvoorbeeld. Altijd de 'ies discriminazie' kaart spelen :')

Als ik een keer word aangesproken/aangehouden door een agent begin ik ook tegen die agent te mekkeren dat hij dat alleen maar doet omdat ik een kaaskop ben. En ik ga Editie NL ofzo inschakelen als ik afgewezen word voor een sollicitatie.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:51:03 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518582
ik zeg de agent altijd netjes gedag enzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:52:59 #4
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518619
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

leg hem dan ook geen woorden in de mond, das een hele vervelende manier van discussieren
Ik heb geprobeerd hem niet woorden in de mond te leggen, maar wou ingaan op de toon van zijn bericht. Iemand zei iets over het feit dat blanken ook gediscrimineerd worden, daar ging hij direct overheen door te stellen dat blanken haast niet gediscrimineerd worden. Maar als puntje bij paaltje komt, worden ze dus wel gediscrimineerd.

"Dus ze worden niet gediscrimineerd." --> Ze worden dus wel gediscrimineerd.

Ik begrijp nu dat je zoiets tekstueel lastig kunt overbrengen, dus zal proberen voortaan letterlijk te reageren en niet meer figuurlijk of "tussen de regels", zoals je dat in een echt gesprek wel zou doen.
₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ₂₄fᵃⁿ
pi_156518645
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als ik een keer word aangesproken/aangehouden door een agent begin ik ook tegen die agent te mekkeren dat hij dat alleen maar doet omdat ik een kaaskop ben. En ik ga Editie NL ofzo inschakelen als ik afgewezen word voor een sollicitatie.
Weet je wie er echt gediscrimineerd worden op dit moment? De oudjes in ons land, mensen die jarenlang premie hebben betaald en zich uit de naad gewerkt hebben, die mogen nu langzaam wegrotten en hopen dat ze 1x in de week onder douche mogen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:54:32 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518647
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:51 schreef sp3c het volgende:
ik zeg de agent altijd netjes gedag enzo
Heel goed van je.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:55:37 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518667
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:52 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Ik heb geprobeerd hem niet woorden in de mond te leggen, maar wou ingaan op de toon van zijn bericht. Iemand zei iets over het feit dat blanken ook gediscrimineerd worden, daar ging hij direct overheen door te stellen dat blanken haast niet gediscrimineerd worden. Maar als puntje bij paaltje komt, worden ze dus wel gediscrimineerd.

"Dus ze worden niet gediscrimineerd." --> Ze worden dus wel gediscrimineerd.

Ik begrijp nu dat je zoiets tekstueel lastig kunt overbrengen, dus zal proberen voortaan letterlijk te reageren en niet meer figuurlijk of "tussen de regels", zoals je dat in een echt gesprek wel zou doen.
nee iemand zei dat blanken niet gediscrimineerd konden worden, zijn antwoord was 'stuk minder iig' of iets van die trend, lijkt me geen hele boude stelling

nogmaals, je moet mensen geen woorden in de mond leggen
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:56:17 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518680
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heel goed van je.
ik vind dat gewoon normaal, niet eens heel goed van me

zal een verschil in opvoeding zijn denk ik
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:56:22 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518682
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:54 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Weet je wie er echt gediscrimineerd worden op dit moment? De oudjes in ons land, mensen die jarenlang premie hebben betaald en zich uit de naad gewerkt hebben, die mogen nu langzaam wegrotten en hopen dat ze 1x in de week onder douche mogen.
Klopt. Daar heb ik net een post over geplaatst. NWS / Zorgkosten asielzoekers verdubbelen naar 130 miljoen
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:57:54 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518704
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vind dat gewoon normaal, niet eens heel goed van me

zal een verschil in opvoeding zijn denk ik
Vind ik ook. En ik ben het met je eens.
Zijn je Shift-knop en punt-knop kapot trouwens?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:58:00 #11
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_156518705
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

discriminatie is gewoon verboden dus als je gediscrimineerd wordt raad ik je fel aan om te gaan zeiken
Er is een groot verschil tussen 'je gediscrimineerd voelen' en daadwerkelijk gediscrimineerd te worden.

Je gediscrimineerd voelen is een subjectief begrip en daar kun je weinig aan doen. Volgens mij is er ook nog nergens een wettelijke uitspraak geweest dat Zwarte Piet inderdaad discriminatie is.

Dus blijft het een subjectieve discussie, waar de meerderheid nog steeds wil vasthouden aan Zwarte Piet in de huidige vorm.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:58:28 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vind ik ook. En ik ben het met je eens.
Zijn je Shift-knop en punt-knop kapot trouwens?
nee dat zou raar zijn want ik gebruik ze niet zo bizar veel
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:59:58 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518730
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat zou raar zijn want ik gebruik ze niet zo bizar veel
Daarom dacht ik dan ook dat ze kapot zijn. Het is vrij irritant overigens :P
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:00:21 #14
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518736
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee iemand zei dat blanken niet gediscrimineerd konden worden, zijn antwoord was 'stuk minder iig' of iets van die trend, lijkt me geen hele boude stelling

nogmaals, je moet mensen geen woorden in de mond leggen
Nogmaals, ik wou ingaan op de toon van zijn bericht en heb geprobeerd hem niet woorden in de mond te leggen. Dat jij dat anders ziet, is jouw probleem.
₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ₂₄fᵃⁿ
pi_156518767
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:00 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Nogmaals, ik wou ingaan op de toon van zijn bericht en heb geprobeerd hem niet woorden in de mond te leggen. Dat jij dat anders ziet, is jouw probleem.
De toon van mijn bericht? De toon van het bericht waarin ik letterlijk stelde, en dat was alles wat ik zei, dat de blanke mens minder gediscrimineerd wordt dan de zwarte? En daar las jij in "discriminatie van blanken bestaat niet"?

Ik snap wel wat je hier doet. Jij probeert mij weg te zetten als een of andere extreem-linkse fatsoensrakker die het liefst alle witten gekruisigd ziet! Tenminste, dat haal ik uit de toon van jouw bericht.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:04:48 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518787
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:58 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen 'je gediscrimineerd voelen' en daadwerkelijk gediscrimineerd te worden.

Je gediscrimineerd voelen is een subjectief begrip en daar kun je weinig aan doen. Volgens mij is er ook nog nergens een wettelijke uitspraak geweest dat Zwarte Piet inderdaad discriminatie is.

Dus blijft het een subjectieve discussie, waar de meerderheid nog steeds wil vasthouden aan Zwarte Piet in de huidige vorm.
ja dat is een beetje het lastige

Gario voelt zich zogenaamd gediscrimineerd en misschien volgen een paar van zijn volgelingen zich ook daadwerkelijk gediscrimineerd en daar proberen ze wat aan te doen ... dat recht hebben ze, tot zover geen probleem

het probleem begint pas op het moment dat allerlei malle racisten de loopgraven instappen om Zwarte Piet te redden

als iedereen gewoon had gezegd 'whatever Quins, het is niet zo bedoelt iig' dan was dit nooit zo hoog opgelopen lijkt mij
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:05:06 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518792
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Daarom dacht ik dan ook dat ze kapot zijn. Het is vrij irritant overigens :P
nou en
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:05:38 #18
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_156518800
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:54 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Mijn moeder moet regelmatig het haar van oma, haar moeder wassen (woont in verzorgingstehuis) omdat dat daar dan weer misloopt. En laatst zag ik dat m'n opa van die hele lange vieze nagels heeft :X toen ik bij m'n moeder logeerde en ook even bij opa langs ging (ander verzorgingstehuis in hetzelfde dorp).
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:06:03 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518804
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:00 schreef 24Fan het volgende:

[..]

ik heb geen probleem, ik probeer je uit te leggen waar deze conversatie misgaat
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:07:42 #20
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518826
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou en
Niks, gewoon een constatering. Het ziet er een beetje dom uit (ondanks dat ik het wel grotendeels met de inhoud eens ben) :P
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:08:04 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518831
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Niks, gewoon een constatering. Het ziet er een beetje dom uit (ondanks dat ik het wel grotendeels met de inhoud eens ben) :P
lekker belangrijk
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:10:23 #22
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_156518873
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat is een beetje het lastige

Gario voelt zich zogenaamd gediscrimineerd en misschien volgen een paar van zijn volgelingen zich ook daadwerkelijk gediscrimineerd en daar proberen ze wat aan te doen ... dat recht hebben ze, tot zover geen probleem

het probleem begint pas op het moment dat allerlei malle racisten de loopgraven instappen om Zwarte Piet te redden

als iedereen gewoon had gezegd 'whatever Quins, het is niet zo bedoelt iig' dan was dit nooit zo hoog opgelopen lijkt mij
Er is volgens mij ook al meerdere keren door voorstanders aangegeven dat Zwarte Piet niet discriminerend bedoeld is.

En volgens mij is Gario met deze discussie begonnen, en zou hij dus aan moeten tonen dat het inderdaad discriminerend is. Tot nu toe heb je alleen met een gevoel te maken.

Ik ben atheïst en voel mij ook wel een gediscrimineerd door gelovigen of de kerk. Zijn ze dat dan ook? Waarschijnlijk niet, maar een gevoel is moeilijk te bewijzen of tegen te spreken.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:13:18 #23
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156518921
Mooi dat de discussie of Zwarte Piet wel of niet racistisch is, hier nu vooral wordt gevoerd op het niveau van 'die mensen die een blikje cola opentrekken in de supermarkt versus onze oudjes'.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:13:44 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518922
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:10 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Er is volgens mij ook al meerdere keren dat Zwarte Piet niet discriminerend bedoeld is.
En volgens mij is Gario met deze discussie begonnen, en zou hij dus aan moeten tonen dat het inderdaad discriminerend is. Tot nu toe heb je alleen met een gevoel te maken.

Ik ben atheïst en voel mij ook wel een gediscrimineerd door gelovigen of de kerk. Zijn ze dat dan ook? Waarschijnlijk niet, maar een gevoel is moeilijk te bewijzen of tegen te spreken.
de discussie was er al voor Gario

maar we hadden hem uberhaupt niet aan moeten gaan met zijn allen, lullig dat hij zich gediscrimineerd voelt maar sommige mensen hebben nu eenmaal korte tenen

al die figuren die dan 'terug naar je eigen land roepen' zitten hem alleen maar te voeren en dat moet je eigenlijk niet doen met trollen
pi_156518934
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:05 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Mijn moeder moet regelmatig het haar van oma, haar moeder wassen (woont in verzorgingstehuis) omdat dat daar dan weer misloopt. En laatst zag ik dat m'n opa van die hele lange vieze nagels heeft :X toen ik bij m'n moeder logeerde en ook even bij opa langs ging (ander verzorgingstehuis in hetzelfde dorp).
Dat is toch erg voor woorden, mensen die zich voor onze generatie hebben ingezet laten wij gewoon door de stront zakken... Respectloos.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:14:27 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518942
quote:
15s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:13 schreef Copycat het volgende:
Mooi dat de discussie of Zwarte Piet wel of niet racistisch is, hier nu vooral wordt gevoerd op het niveau van 'die mensen die een blikje cola opentrekken in de supermarkt versus onze oudjes'.
ligt er maar net aan wat je wil lezen denk ik
pi_156518961
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Er zijn verschillende verhalen over ZP. Zwarte Piet(er) is ook wel de naam van de duivel. Een zwarte demon dus. Maar er is dan ook weer een verhaal over Pieter de vrijgekochte slaaf en er zijn ook verhalen over Wodan en de Wilde Jacht. Maakt verder niet uit want het zijn volksverhalen, legenden.
Exact. En omdat er meerdere ontstaansverhalen zijn kan je niet daar eentje (ZP=slaaf,neger,racisme) uitlichten, stellen dat dat de waarheid over Zwarte Piet is en eisen dat daarom Zwarte Piet aangepast of zelfs afgeschaft moet worden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:16:11 #28
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156518966
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:14 schreef sp3c het volgende:

ligt er maar net aan wat je wil lezen denk ik
Dat zal het inderdaad zijn.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:17:00 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518980
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:15 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. En omdat er meerdere ontstaansverhalen zijn kan je niet daar eentje (ZP=slaaf,neger,racisme) uitlichten, stellen dat dat de waarheid over Zwarte Piet is en eisen dat daarom Zwarte Piet aangepast of zelfs afgeschaft moet worden.
kan wel

we hoeven er alleen geen gehoor aan te geven met zijn allen
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:19:25 #30
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156519011
Uiteindelijk is het een volksfeest en 'het volk' bepaald hoe het gevierd wordt.

Als men het in de steden anders wenst te vieren dan op het 'platte land', dan is dat prima.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:21:55 #31
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519037
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

lekker belangrijk
Nogal ja.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:22:04 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519041
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:19 schreef DustPuppy het volgende:
Uiteindelijk is het een volksfeest en 'het volk' bepaald hoe het gevierd wordt.

Als men het in de steden anders wenst te vieren dan op het 'platte land', dan is dat prima.
lijkt mij de enige juiste huiding

mits we in de steden ook gewoon onze zwarte pietjes mogen houden op onze feestjes
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:22:15 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519044
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nogal ja.
whatever quins
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:22:51 #34
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519055
quote:
15s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:13 schreef Copycat het volgende:
Gelukkig ben jij ons heldere licht.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:23:08 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519060
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

whatever quins
?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:23:28 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519070
zien jullie hoe makkelijk het is om met zeurpietjes om te gaan?

nou en, lekker belangrijk en whatever quins

gewoon vanaf nu
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:23:40 #37
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156519073
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:22 schreef leolinedance het volgende:
Gelukkig ben jij ons heldere licht.
Oké.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:23:59 #38
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519080
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:23 schreef sp3c het volgende:
zien jullie hoe makkelijk het is om met zeurpietjes om te gaan?

nou en, lekker belangrijk en whatever quins

gewoon vanaf nu
Vanaf nu wat?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:24:27 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519089
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:23 schreef Copycat het volgende:

[..]

Oké.
Hoe denk jij over zwarte piet? Moet ie zwart of niet?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:24:40 #40
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156519091
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt mij de enige juiste huiding

mits we in de steden ook gewoon onze zwarte pietjes mogen houden op onze feestjes
Als je dat lekker binnen een groep houdt lijkt me dat geen issue.

Je mag toch ook roken in je eigen huis? (nog wel :P)
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:25:30 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519111
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vanaf nu wat?
zo reageren we voortaan op zeurpietjes zoals jou en quinsy hoop ik

dan is het snel klaar denk ik
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:26:31 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519137
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:24 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Als je dat lekker binnen een groep houdt lijkt me dat geen issue.

Je mag toch ook roken in je eigen huis? (nog wel :P)
roken in mijn blote reet :Y

en als iemand dat niet leuk vind dan trektie maar een broek aan in zijn eigen huis
pi_156519156
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Vanaf nu wat?
whatever quins
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156519164
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:35 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me ook een van de veranderingen die men door de jaren heen heeft doorgevoerd. Ik ben opgegroeid met het idee dat zwarte piet door de schoorsteen zwart is geworden. Alleen de mensen die tegen zijn willen koste wat kost het complete Sinterklaasfeest aanpassen omdat men er nog steeds iets racistisch in ziet, terwijl het dat voor de meeste mensen al vele decennia niet meer is.
Als jij naar de zwarte pieten van vandaag kijkt, wat zie jij dan? Eerlijk zeggen.

1) iemand die net uit de schoortsteen is gekomen
2) een neger, zoals negers er normaal uitzien.
3) een 19e eeuwse karikatuur van een neger.

Persoonlijk zie ik dat laatste namelijk, en zeker niet het eerste. Prima dat het verhaal erbij is aangepast, terecht ook. Maar het uiterlijk is toen niet aangepakt, en dat is precies waar de problemen nu ontstaan.

Eerlijk gezegd vond ik dat als kind ook al vreemd. De kleur is niet consistent met schoorsteenroet, en dat het pak eruit ziet alsof het net uit de was komt is daarbij al helemaal niet geloofwaardig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156519179
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als jij naar de zwarte pieten van vandaag kijkt, wat zie jij dan? Eerlijk zeggen.

1) iemand die net uit de schoortsteen is gekomen
2) een neger, zoals negers er normaal uitzien.
3) een 19e eeuwse karikatuur van een neger.

Persoonlijk zie ik dat laatste namelijk, en zeker niet het eerste. Prima dat het verhaal erbij is aangepast, terecht ook. Maar het uiterlijk is toen niet aangepakt, en dat is precies waar de problemen nu ontstaan.

Eerlijk gezegd vond ik dat als kind ook al vreemd. De kleur is niet consistent met schoorsteenroet, en dat het pak eruit ziet alsof het net uit de was komt is daarbij al helemaal niet geloofwaardig.
lekker belangrijk
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:29:19 #46
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519185
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

zo reageren we voortaan op zeurpietjes zoals jou en quinsy hoop ik

dan is het snel klaar denk ik
'we'

Dude, grow up :')
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:29:30 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519186
je ziet sowieso geen 19de eeuwse karikatuur van een neger want dat waren achterlijke bedienden

dat is Zwarte Piet vandaag de dag gewoon niet
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:29:45 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519189
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:29 schreef leolinedance het volgende:

[..]

'we'

Dude, grow up :')
is goed quinsy
pi_156519194
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:29 schreef bijdehand het volgende:

[..]

lekker belangrijk
Als je het niet belangrijk vindt, reageer dan niet. :W
pi_156519196
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:29 schreef sp3c het volgende:
je ziet sowieso geen 19de eeuwse karikatuur van een neger want dat waren achterlijke bedienden

ja mensen zien wat ze graag willen zien he
pi_156519200
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het niet belangrijk vindt, reageer dan niet. :W
whatever quins
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:31:03 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519211
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:30 schreef bijdehand het volgende:

[..]

ja mensen zien wat ze graag willen zien he
dat blijkt heel erg uit dit hele debat ja

maar dat wil niet zeggen dat het er daadwerkelijk is ... gewoon whatever quinsers
pi_156519218
quote:

Juist ja.

quote:

Zwarte piet vandaag de dag ziet er al zeker niet uit als iemand die zwart is omdat hij uit een schoorsteen is geklomen. Of denk jij van wel?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:31:50 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519226
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Juist ja.

[..]

Zwarte piet vandaag de dag ziet er al zeker niet uit als iemand die zwart is omdat hij uit een schoorsteen is geklomen. Of denk jij van wel?
nee voor mij is het een neger

nou en?
pi_156519230
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat blijkt heel erg uit dit hele debat ja

maar dat wil niet zeggen dat het er daadwerkelijk is ... gewoon whatever quinsers
quinsers be loco
pi_156519241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee voor mij is het een neger

nou en?
Dus het hele verweer dat het een figuur zou betreffen die net uit een schoorsteen is geklommen en geen neger is onzin.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:32:51 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519242
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

quinsers be loco
crazy loco bra
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:33:18 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519247
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dus het hele verweer dat het een figuur zou betreffen die net uit een schoorsteen is geklommen en geen neger is onzin.
wmb wel maar ik ben niet de koning van iedereen zijn mening natuurlijk
pi_156519262
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Juist ja.

[..]

Is gewoon de duivel! oO/
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:35:03 #60
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519282
quote:

[..]

is goed quinsy
wie?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:35:20 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519285
gario
pi_156519318
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:35 schreef sp3c het volgende:
gario
de man die de bavariareclame racisme vindt
De leider der zeurpieten
Een bijziende visionair
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:39:18 #63
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519347
Wat een figuur is die Quincy. Maar volgens mij waren er wel meer van die zuurpruimen.
pi_156519350
Goed... troll allemaal lekker verder. Dit niveau heb ik weinig mee.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:40:52 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519366
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

de man die de bavariareclame racisme vindt
De leider der zeurpieten
Een bijziende visionair
ik haat zeurpieten

gewoon iedereen zijn feestje ... zwarte piet is racisme, neger, schoorsteenveger, duivel, scheidsrechter etc.

problem solved
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:41:03 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519368
quote:
13s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:39 schreef Molurus het volgende:
Goed... troll allemaal lekker verder. Dit niveau heb ik weinig mee.
Ik vind bepaalde users hier ook niet bepaald snugger nee.
pi_156519371
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:39 schreef leolinedance het volgende:
Wat een figuur is die Quincy. Maar volgens mij waren er wel meer van die zuurpruimen.
nou en
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:42:16 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519385
lekker belangrijk
pi_156519389
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik haat zeurpieten

gewoon iedereen zijn feestje ... zwarte piet is racisme, neger, schoorsteenveger, duivel, scheidsrechter etc.

problem solved
ik haat ze ook
bijzonder veel
Komt er eik nog een blauwe moderator piet?
pi_156519391
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind bepaalde users hier ook niet bepaald snugger nee.
whatever quins
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:42:57 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519394
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

nou en
Ik doel dus op jou. Niveautje hier...
En dan je post editten om het nog sneuer te maken.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:43:16 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519400
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:42 schreef bijdehand het volgende:

[..]

ik haat ze ook
bijzonder veel
Komt er eik nog een blauwe moderator piet?
nee op fok! zal zwarte piet altijd welkom zijn
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:43:31 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519402
we hebben altijd een banner
pi_156519418
quote:
13s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik doel dus op jou. Niveautje hier...
En dan je post editten om het nog sneuer te maken.
huh wat ben ik gaan editten dan? Welke post
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:44:37 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156519425
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:44 schreef bijdehand het volgende:

[..]

huh wat ben ik gaan editten dan? Welke post
:W
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:44:59 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519431
voor zover ik kan zien is geen post geedit

another problem solved
pi_156519433
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee op fok! zal zwarte piet altijd welkom zijn
op fok is iedereen zwart _O_ ook de mods en de fa's
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:45:35 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519444
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

op fok is iedereen zwart _O_ ook de mods en de fa's
fok! is de beste samenleving eigenlijk
pi_156519453
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:44 schreef sp3c het volgende:
voor zover ik kan zien is geen post geedit

another problem solved
misschien een spelfout
Nja je moet iets als je je gekrenkt voelt
Lekker liegen
pi_156519460
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

fok! is de beste samenleving eigenlijk
ik zou er willen wonen
O+
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:46:53 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519470
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

misschien een spelfout
Nja je moet iets als je je gekrenkt voelt
Lekker liegen
mjah dat krijg je, gewoon niet meer spelfouten editten dan, gewoon sowieso niet meer op je grammatica letten

nou en, whatever quins
pi_156519492
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah dat krijg je, gewoon niet meer spelfouten editten dan, gewoon sowieso niet meer op je grammatica letten

nou en, whatever quins
lekkr belngrijk
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 11:49:27 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156519517
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

lekkr belngrijk
pi_156519539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
obama is racisme
Whatever baraks
pi_156520285
Links tuig zijn de grootste racisten!
  donderdag 1 oktober 2015 @ 12:50:22 #86
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156520482
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 12:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
AUB niet zo racistisch doen tegenover links tuig.
pi_156520506
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 12:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
Hardstikke fout... Het zijn allemaal massamoordenaars die baby's eten.
pi_156520528
Albert Heijn _O_
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:13:57 #89
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_156520787
Ik heb het idee dat sommige donkere mensen zich ubermensen vinden en dat blanken mensen zich niet zwart mogen schminken.
De negers die ik ken hebben totaal geen moeite met zwarte Piet en begrijpen al die commotie ook niet.
Voor de rest heeft zwarte Piet ook niks met slavernij te maken , of je moet het verhaal van Quincy geloven
Ik ben inmiddels overleden
pi_156520798
quote:
13s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:13 schreef Enchanter het volgende:
Ik heb het idee dat sommige donkere mensen zich ubermensen vinden en dat blanken mensen zich niet zwart mogen schminken.
De negers die ik ken hebben totaal geen moeite met zwarte Piet en begrijpen al die commotie ook niet.
Voor de rest heeft zwarte Piet ook niks met slavernij te maken , of je moet het verhaal van Quincy geloven
Zwarte piet is ook geen racisme :)
pi_156520829
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:14 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Zwarte piet is ook geen racisme :)
Zwarte Piet is liefde! :* *; *O*
pi_156520875
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Piet is liefde! :* *; *O*
:r
pi_156520961
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

:r
Hou je er wel een teiltje onder anders wordt het zo'n kliederboel. :)
pi_156521022
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Hou je er wel een teiltje onder anders wordt het zo'n kliederboel. :)
Dat is dit debat toch al ? Er wordt zoveel uitgebraakt.
pi_156521029
quote:
quote:
Het idee van de Freedom Ride to Meppel werd overgenomen door Kick Out Zwarte Piet en verder uitgewerkt in een plan. Bij de nationale intocht in Meppel gaan activisten een brede mobilisatie op touw zetten om van overal in het land mensen naar meppel te halen om luidruchtig te protesteren tegen racisme. In Gouda ging het om een stil protest. Hier gaat het om een luid protest met het scanderen van leuzen, toeteren, zingen, schreeuwen etc. dat zal leiden tot een tegenmobilisatie van extreem rechts die met geweld het geweld de kop in zal willen drukken. Ook is er een grote kans dat de politie hetzelfde gaat doen. Om voorbereid te zijn op geweld zal KOZP trainingen geweldloos verzet organiseren om op basis van morele kracht de confrontatie aan te gaan met racisten.
Verzieken van een kinderfeest en uitlokken van geweld.

Goed bezig! :r

(Mag ik nu dat teiltje bluesdude?)
pi_156521057
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:29 schreef Montagui het volgende:

koop je eiguhh teiltje en braak daarin
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:33:41 #98
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156521120
quote:

[..]

[..]

We zullen het later met onze kleinkinderen nog eens hebben over de 'Zwarte Piet'-rellen van 2015 :')
pi_156521330
Mensen die een kinderfeest willen verpesten zijn pas kinderachtig.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:47:15 #100
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_156521357
quote:

[..]

[..]

Gewoon een demonstratieverbod invoeren voor die datum binnen een straal van 10 KM
Ik ben inmiddels overleden
pi_156521441
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:47 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Gewoon een demonstratieverbod invoeren voor die datum binnen een straal van 10 KM
bij elke intocht
Laat ze maar elders rellen
pi_156521464
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:45 schreef WhateverWhatever het volgende:
Mensen die een kinderfeest willen verpesten zijn pas kinderachtig.
Nou ja, je kan je natuurlijk afvragen wie het feest verpest.
pi_156521481
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:54 schreef Stranger het volgende:

[..]

Nou ja, je kan je natuurlijk afvragen wie het feest verpest.
Links tuig
pi_156521527
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:55 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Links tuig
Ik denk dat ouders die krampachtig vast willen houden aan een verouderd stereotype en hierdoor een groep mensen (en kinderen) buitensluit het even hard verpest als mensen die denken te moeten demonstreren voor een inclusiever feest.
Kinderen en mensen die intussen wel zat zijn van de discussie(het overgrote deel) zijn hier de dupe van.
pi_156521658
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:58 schreef Stranger het volgende:

[..]

Ik denk dat ouders die krampachtig vast willen houden aan een verouderd stereotype en hierdoor een groep mensen (en kinderen) buitensluit het even hard verpest als mensen die denken te moeten demonstreren voor een inclusiever feest.
Kinderen en mensen die intussen wel zat zijn van de discussie(het overgrote deel) zijn hier de dupe van.
Tja, het is helaas altijd actie reactie, als er iemand begint...
pi_156521745
waarom noemt men het "de zwarte piet discussie"?

Is het niet een heel klein deel van de zwarte Nederlandse bevolking en een heel klein deel van linkse gekkies dat er problemen mee heeft?

Ik heb genoeg gekleurde vrienden. Geen één neemt deze "discussie" serieus.

Ik vind het echt ongekend arrogant dat er mensen zijn die menen hier heen te mogen komen om vervolgens alles aan dit land te gaan veranderen. Wees blij dat je hier mag zijn en accepteer de gebruiken en probeer zo goed mogelijk te integreren in plaats van te zeuren om racisme waar dat er niet is.

[ Bericht 14% gewijzigd door studentje7 op 01-10-2015 14:18:40 ]
pi_156521788
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:58 schreef Stranger het volgende:

[..]

Er wordt niemand buitengesloten. Iedereen mag meedoen. ^O^

Ze sluiten zichzelf buiten door per se racisme aan Zwarte Piet te verbinden.
pi_156522243
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:12 schreef studentje7 het volgende:
Ik vind het echt ongekend arrogant dat er mensen zijn die menen hier heen te mogen komen om vervolgens alles aan dit land te gaan veranderen. Wees blij dat je hier mag zijn en accepteer de gebruiken en probeer zo goed mogelijk te integreren in plaats van te zeuren om racisme waar dat er niet is.
Quincy is gewoon een Nederlander he. Verder is het, mijns inziens, net zo ongekend arrogant om te zeggen "je mag hier wel wonen, maar alleen als je alles aan jezelf verandert en níks aan ons probeert te veranderen!".

Maar goed, zoals iemand in deze reeks eerder al opmerkte, het lijkt wel alsof veel mensen Zwarte Piet aangrijpen om maar zoveel mogelijk kritiek te hebben op iedere immigrant die ook maar in de verste verte kritiek heeft op 'onze cultuur'.
pi_156522627
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Quincy is gewoon een Nederlander he. Verder is het, mijns inziens, net zo ongekend arrogant om te zeggen "je mag hier wel wonen, maar alleen als je alles aan jezelf verandert en níks aan ons probeert te veranderen!".

Maar goed, zoals iemand in deze reeks eerder al opmerkte, het lijkt wel alsof veel mensen Zwarte Piet aangrijpen om maar zoveel mogelijk kritiek te hebben op iedere immigrant die ook maar in de verste verte kritiek heeft op 'onze cultuur'.
whatever quins
pi_156522737
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Wat moet iemand dan veranderen? Ik ben ook hier naartoe geemigreerd... ik heb niks aan mezelf moeten veranderen hoor. Niemand vraagt toch van Quincy dat die iets anders moet doen? Het enige wat men zegt is: wij willen het op onze manier blijven doen.

En ja ik vind niet dat Nederlanders voor mij moeten veranderen, als het me niet bevalt kan ik toch weg? Ik vind niet dat iemand die hier komt wonen kritiek mag hebben op de Nederlandse cultuur.

Als er Nederlanders naar mijn geboorteland zouden komen en daar feestdagen zouden gaan proberen te veranderen zou ik ook boos worden.
pi_156522768
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:04 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Wat moet iemand dan veranderen? Ik ben ook hier naartoe geemigreerd... ik heb niks aan mezelf moeten veranderen hoor. En ja ik vind niet dat Nederlanders voor mij moeten veranderen, als het me niet bevalt kan ik toch weg? Ik vind niet dat iemand die hier komt wonen kritiek mag hebben op de Nederlandse cultuur.
Nou, je moet integreren, dus dat vereist bepaalde aanpassingen aan de cultuur. Anders integreer je namelijk niet. Dan verander je dus ook jezelf in een bepaalde mate.
Verder mag je best kritiek hebben, waarom niet? Nederlanders hebben ook kritiek op de eigen samenleving en cultuur (waarop eigenlijk niet?), waarom zou iemand die hier niet geboren is dan geen kritiek mogen leveren?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:07:19 #112
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522778
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:04 schreef studentje7 het volgende:

En ja ik vind niet dat Nederlanders voor mij moeten veranderen, als het me niet bevalt kan ik toch weg? Ik vind niet dat iemand die hier komt wonen kritiek mag hebben op de Nederlandse cultuur.

En wat als diegene, net als jij en ik, hier is geboren?
pi_156522791
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:06 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nou, je moet integreren, dus dat vereist bepaalde aanpassingen aan de cultuur. Anders integreer je namelijk niet. Dan verander je dus ook jezelf in een bepaalde mate.
Verder mag je best kritiek hebben, waarom niet? Nederlanders hebben ook kritiek op de eigen samenleving en cultuur (waarop eigenlijk niet?), waarom zou iemand die hier niet geboren is dan geen kritiek mogen leveren?
Kritiek hebben is één iets. Dingen gaan willen veranderen is iets anders.

Als de cultuur en tradities je niet bevallen kom hier dan niet heen.
pi_156522793
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:07 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ben je al verkracht en beroofd Cc?
Ja doei.
pi_156522811
quote:

[..]

Ik ben niet hier geboren en ik vind niet dat mensen die van een andere achtergrond komen de Nederlandse cultuur moeten/mogen gaan veranderen.
pi_156522813
quote:

[..]

Dat bestaat niet, want alleen negers en geïndoctrineerde linkschmenschen willen ooit iets veranderen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:10:49 #117
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522849
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:09 schreef Ludachrist het volgende:

Dat bestaat niet, want alleen negers en geïndoctrineerde linkschmenschen willen ooit iets veranderen.
Ik oen negers die het willen aanpassen en die toch hier zijn geboren. Ook ken ik negers die elders zijn geboren en het niet willen aanpassen. Het blijft moeilijk, dat generaliseren.
pi_156522853
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik studeer op een multiculturele onderwijsinstelling en ik ken serieus geen één gekleurd persoon die de zwarte piet weg wil hebben. Mensen lachen er gewoon om.

Ik vind niet dat we door een kleine groep binnen de zwarte gemeenschap alles maar aan moeten passen.

Maar nogmaals als er Nederlanders naar mijn geboorteland zouden komen en daar dingen zouden proberen aan te passen zou ik dat ook niet accepteren.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:11:15 #119
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522854
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:09 schreef studentje7 het volgende:

Ik ben niet hier geboren en ik vind niet dat mensen die van een andere achtergrond komen de Nederlandse cultuur moeten/mogen gaan veranderen.
Andere achtergrond? Wat bedoel je daarmee?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:11:49 #120
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522864
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:11 schreef studentje7 het volgende:

Ik studeer op een multiculturele onderwijsinstelling en ik ken serieus geen één gekleurd persoon die de zwarte piet weg wil hebben. Mensen lachen er gewoon om.

Ik vind niet dat we door een kleine groep binnen de zwarte gemeenschap alles maar aan moeten passen.
ALLES!!!
pi_156522866
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:11 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Alles != de kleur verf op het gezicht van de hulp.
pi_156522886
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:11 schreef Copycat het volgende:

[..]

Andere achtergrond? Wat bedoel je daarmee?
Die niet van oorsprong Nederlands zijn, net zoals ik. (Nederlands passpoort maar niet Nederlandse ouders/herkomst)
pi_156522897
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:11 schreef Copycat het volgende:

[..]

ALLES!!!
Ook niet een feestdag.. Waarom moet er voor een kleine groep mensen, dat de zwarte gemeenschap niet representeert iets worden aangepast?
pi_156522913
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Alles != de kleur verf op het gezicht van de hulp.
Ja ik vind dit een principelwestie.

Je komt niet hierheen om vervolgens de cultuur aan te passen. Bevalt het niet? Koffertje, vliegtuig!:)
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:14:43 #125
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522918
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:12 schreef studentje7 het volgende:

Die niet van oorsprong Nederlands zijn, net zoals ik. (Nederlands passpoort maar niet Nederlandse ouders/herkomst)
Ah okay, dus ze zijn hier geboren of in een van de voormalige koloniën, hebben een Nederlands paspoort, maar zullen altijd tweederangs blijven zonder inspraak.
Helder.
pi_156522941
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:14 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ah okay, dus ze zijn hier geboren of in een van de voormalige koloniën, hebben een Nederlands paspoort, maar zullen altijd tweederangs blijven zonder inspraak.
Helder.
Waar heb ik het over tweederangs burgers?

Ik heb het erover dat je respect moet hebben voor de tradities van je nieuwe thuisland. Nederlanders moeten ook niet naar andere landen gaan en daar van alles eisen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:16:44 #127
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156522963
Je nieuwe thuisland, waar je zelf wel bent geboren. Nee, het wordt alsmaar logischer.
pi_156522973
En nogmaals. Het is niet zo dat het "afschaffen van zwarte Piet" iets is wat de meerderheid van allochtone bevolking steunt o.i.d. Het is een kleine radicale groep die dat wil, dus ik vind het überhaupt bizar dat deze groep zoveel inspraak krijgt.
pi_156522981
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:16 schreef Copycat het volgende:
Je nieuwe thuisland, waar je zelf wel bent geboren. Nee, het wordt alsmaar logischer.
Je snapt prima wat ik bedoel.
pi_156522998
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:17 schreef studentje7 het volgende:
En nogmaals. Het is niet zo dat het "afschaffen van zwarte Piet" iets is wat de meerderheid van allochtone bevolking steunt o.i.d. Het is een kleine radicale groep die dat wil, dus ik vind het überhaupt bizar dat deze groep zoveel inspraak krijgt.
Blijkbaar hebben ze wel een snaar geraakt dus ergens, als iedereen het belachelijk had gevonden was er immers niks mee gebeurd.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:18:36 #131
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523003
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:17 schreef studentje7 het volgende:

Je snapt prima wat ik bedoel.
Nee. Je verwoordt het namelijk nogal ruk en tegenstrijdig.
pi_156523031
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:18 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Blijkbaar hebben ze wel een snaar geraakt dus ergens, als iedereen het belachelijk had gevonden was er immers niks mee gebeurd.
Iedereen die ik ken vind het belachelijk. Last time I checked was maar 8% van de Nederlanders voor het afschaffen van de zwarte Piet.

Mijn Hindoestaanse, Indonesische en Antiliaanse vrienden/kennissen snappen ook niks van die "discussie" ( lees gezeik van een kleine radicale groep).
pi_156523066
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:18 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee. Je verwoordt het namelijk nogal ruk en tegenstrijdig.
Ok voorbeeldje.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quinsy_Gario

Deze meneer is geboren op Curacao. Hij is dus geen autochtone Nederlander en de Nederlandse cultuur is dus niet van oorsprong de zijne.

Waarom vindt hij dat hij hierheen mag komen om vervolgens de cultuur dat niet van hem is te gaan veranderen?

Als Nederlandse cultuur hem niet bevalt stel ik voor dat hij een ticket boekt en gaat naar zijn geboorteland waar hij wel comfortabel kan leven.
pi_156523098
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:22 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Ok voorbeeldje.

Deze meneer is geboren op Curacao. Hij is dus geen autochtone Nederlander en de Nederlandse cultuur is dus niet van oorsprong de zijne.

Waarom vindt hij dat hij hierheen mag komen om vervolgens de cultuur dat niet van hem is te gaan veranderen?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij was Curaçao op het moment dat hij daar geboren was onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat maakt hem een Nederlander. Daarom heeft hij ook de Nederlandse nationaliteit, zoals je kunt zien op zijn wikipedia-pagina.
pi_156523127
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik kan me vergissen, maar volgens mij was Curaçao op het moment dat hij daar geboren was onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat maakt hem een Nederlander. Daarom heeft hij ook de Nederlandse nationaliteit, zoals je kunt zien op zijn wikipedia-pagina.
Ik kan me vergissen maar er is een verschil tussen het inwoner zijn van het Koninkrijk der Nederlander en etnisch/cultureel Nederlands of Antiliaans zijn.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:25:57 #136
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_156523136
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

ZP tegenstanders drinken nog niet betaalde blikjes leeg in de winkel?

En wanneer is de media ingeschakeld bij een normale afwijzing op een sollicitatie?
Krekker is de bom!
pi_156523193
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:20 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Iedereen die ik ken vind het belachelijk. Last time I checked was maar 8% van de Nederlanders voor het afschaffen van de zwarte Piet.

Mijn Hindoestaanse, Indonesische en Antiliaanse vrienden/kennissen snappen ook niks van die "discussie" ( lees gezeik van een kleine radicale groep).
Het moet je eigenlijk niet verbazen. Nederlanders houden van drama.
Er is altijd wel iets te verzinnen om te zeiken. Ik denk echt dat de hardste roepers tegen zp de meest racistische is. Immers, als je niet racistisch bent zou het niet eens in je opkomen dat zp dat zou zijn. Ik heb daar in elk geval nooit een verband gelegd. Voor mij is het gewoon een Nederlandse traditionele feest.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 15:29:57 ]
pi_156523202
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:25 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Ik kan me vergissen maar er is een verschil tussen het inwoner zijn van het Koninkrijk der Nederlander en etnisch/cultureel Nederlands of Antiliaans zijn.
Als je daarmee wilt zeggen dat we ook Limburgers kunnen scharen onder de niet-autochtone groepen heb je wellicht gelijk. Feit blijft dat Quincy een Nederlander is, die in een Nederlandse provincie (of gewest) geboren is en hierheen is gekomen. Maar blijkbaar mag je als Nederlander die toevallig niet in het goede deel van Nederland geboren is ook al geen kritiek meer hebben op Nederland.
Je bent ergens geboren, en daar blijf je maar, en als je toch weg wilt heb je je bek maar te houden ;( !!!! Leuke opvatting verder, maar ik kan het er niet mee eens zijn.
pi_156523253
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:22 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Ok voorbeeldje.

Iemand kan volgens het CBS of de volksmond niet autochtoon zijn en dat de Nederlandse cultuur ook de zijne is.

quote:
Als kind kwam hij hier en beschouwt de Nederlandse cultuur als de zijne.
Maar iedere burger in Nederland heeft het recht op vrije meningsuiting . Die heeft ook het recht een clubje te stichten met een bepaald ideaal .
Nogal discriminerend om mensen die rechten te ontzeggen, vanwege een afkomst.

quote:
Als Nederlandse cultuur hem niet bevalt stel ik voor dat hij een ticket boekt en gaat naar zijn geboorteland waar hij wel comfortabel kan leven.
Bevalt Nederland dan niet voor hem ? Kennelijk wel
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:32:51 #140
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523273
Geweldig! Ga maar terug naar je eigen land, Nederlander met een kleurtje!
pi_156523314
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:29 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Het moet je eigenlijk niet verbazen. Nederlanders houden van drama.
Er is altijd wel iets te verzinnen om te zeiken. Ik denk echt dat de hardste roepers tegen zp de meest racistische is.
Als dat waar is..... dan is het ook waar dat een bepaalde groep van die hardste roepers pro zp de meest racistische zijn .
In ieder geval tonen deze hardste roepers zich agressief en discriminerend
pi_156523324
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:32 schreef Copycat het volgende:
Wie zegt dat :o :(
pi_156523352
quote:
Hoezo je bent naar Sexbierum verhuist en je vindt dat de fietspaden hier beter onderhouden kunnen worden? Dan flikker je toch weer lekker op naar Appelscha :( .
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:36:42 #144
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523367
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:35 schreef bijdehand het volgende:

Wie zegt dat :o :(
Ons studentje.
pi_156523384
quote:
17s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ons studentje.
Jammer, ik lees er vast overheen.
quote:
8s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hoezo je bent naar Sexbierum verhuist en je vindt dat de fietspaden hier beter onderhouden kunnen worden? Dan flikker je toch weer lekker op naar Appelscha :( .
Uitstekende vergelijking!
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:39:24 #146
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523436
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:37 schreef bijdehand het volgende:

Jammer, ik lees er vast overheen.
Over een Nederlander met een kleurtje.
pi_156523473
quote:
17s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

O, dat ja. Ik las jouw post verkeerd. Namelijk dat alle Nederlanders met een kleurtje weg moesten. :)
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:41:54 #148
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523496
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:40 schreef bijdehand het volgende:

O, dat ja. Ik las jouw post verkeerd. Namelijk dat alle Nederlanders met een kleurtje weg moesten. :)
Neenee, alleen zij die tegen deze Piet zijn en hun bek daarover opentrekken.
pi_156523499
quote:
Waar zeg ik dat nou weer?

Kijk en dat laat weer eens zien hoe wereldvreemd tegenstanders van de zwarte Piet zijn.

Dus omdat ik vind dat men de Nederlanse cultuur niet moet aanpassen voor een hele kleine groep mensen ben ik tegen mensen met een kleurtje? WTF
pi_156523503
Het blijft vreemd. Dat zelf zo zeuren over kleur terwijl het de meeste mensen niet uitmaakt. In bepaalde landen met zwarte mensen viert men het zelf zonder probleem. Alleen hier kan het een probleem worden. Dat je gaat wonen tussen witte mensen en ineens je 'verleden' voelt als slaaf. Hoe lang mag ik anto Duits zijn omdat mijn vader in een kamp heeft gezeten? Als niet Joods trouwens. Erken als zwarte mens ook gewoon de rol van stammen in Afrika die handelden in slaven. Het gaat over niets.Het brengt jonge zwarte en gekleurde mensen zelfs in de war.
pi_156523545
quote:
17s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:41 schreef Copycat het volgende:

[..]

Neenee, alleen zij die tegen deze Piet zijn en hun bek daarover opentrekken.
Ik vraag me wel af waarom je in een land wil blijven waarin je je constant gediscrimineerd voelt. Het zou mij niet overkomen, ik zou mijn heil elders zoeken hoor. Brrrrr.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:44:11 #152
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156523561
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:43 schreef bijdehand het volgende:

Ik vraag me wel af waarom je in een land wil blijven waarin je je constant gediscrimineerd voelt. Het zou mij niet overkomen, ik zou mijn heil elders zoeken hoor. Brrrrr.
Ik denk dat je dat constante in dezen schromelijk overdrijft.
pi_156523564
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:42 schreef Jaroon het volgende:
Het blijft vreemd. Dat zelf zo zeuren over kleur terwijl het de meeste mensen niet uitmaakt. In bepaalde landen met zwarte mensen viert men het zelf zonder probleem. Alleen hier kan het een probleem worden. Dat je gaat wonen tussen witte mensen en ineens je 'verleden' voelt als slaaf. Hoe lang mag ik anto Duits zijn omdat mijn vader in een kamp heeft gezeten? Als niet Joods trouwens. Erken als zwarte mens ook gewoon de rol van stammen in Afrika die handelden in slaven. Het gaat over niets.Het brengt jonge zwarte en gekleurde mensen zelfs in de war.
Ik ken serieus geen één zwart persoon die deze discussie serieus neemt.

Het is gewoon een kleine zure groep en daarom
vind ik ook dat we er absoluut niet naar moeten luisteren.
pi_156523569
quote:

[..]

Dit dus.
pi_156523583
quote:
17s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Je bent echt walgelijk.

Mij voor racist uitmaken omdat ik ergens een andere mening over heb..

Ik kom zelf godver niet eens uit Nederland. :P
pi_156523623
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:44 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat constante in dezen schromelijk overdrijft.
Maar dan nog, als ik ergens zou wonen en ik zou me gediscrimineerd voelen, zou ik vertrekken. En dan heb ik het niet over de gemiddelde zeurpiet, maar over de hardcore quinsen. Degene die zelfs een Bavariareclame racistisch vinden. Hoezo wil je in zo'n land blijven?
pi_156523649
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:44 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Ik ken serieus geen één zwart persoon die deze discussie serieus neemt.

Het is gewoon een kleine zure groep en daarom
vind ik ook dat we er absoluut niet naar moeten luisteren.
Ja. Ik ook niet. Maar de aandacht ervoor is groot......en de veranderingen ook. Totaal belachelijk. En dit alles moet ik uitleggen aan zwarte familie. Dat lukt dus niet. Die vieren het gewoon met zwarte piet.
pi_156523686
quote:

[..]

Hoezo constant gediscrimineerd? Het punt is dat Zwarte Piet lijkt op een racistische karikatuur van een neger, en dat hij daarom aangepast moet worden. Bijvoorbeeld door het meer in lijn te brengen met iemand die zwart van de roet is door de schoorsteen.
Niemand stelt dat Zwarte Piet een directe aanval op hen is, dat Zwarte Piet hun arbeidskansen verminderd of dat Zwarte Piet bijdraagt een de mindere acceptatie van zwarten in Nederland. Men stelt slechts dat ZP in deze vorm kenmerken vertoont van een racistische karikatuur.

Dat Quincy dat nogal geforceerd brengt is zijn probleem. Dat is maar één iemand. Blijkbaar zijn er echter genoeg weldenkende mensen die het met hem eens zijn, bijvoorbeeld in schoolbesturen, om er iets mee te doen.

Verder is dit natuurlijk een non-discussie. Over vijf jaar is ZP helemaal veranderd, over vijftien jaar kijken we terug van "ohja, haha, vroeger hadden we een zwarte piet die echt een neger was! Gek he". Hoe hard iedereen ook roept dat het maar een klein groepje is dat culturele genocide aan het plegen is.
pi_156523712
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:49 schreef Ludachrist het volgende:
Verder is dit natuurlijk een non-discussie. Over vijf jaar is ZP helemaal veranderd, over vijftien jaar kijken we terug van "ohja, haha, vroeger hadden we een zwarte piet die echt een neger was! Gek he". Hoe hard iedereen ook roept dat het maar een klein groepje is dat culturele genocide aan het plegen is.
whatever quins, nou en
ben benieuwd
pi_156523718
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

whatever quins, nou en
ben benieuwd
Mooi. Ik ook!
pi_156523749
quote:

[..]

Hoezo constant gediscrimineerd? Het punt is dat Zwarte Piet lijkt op een racistische karikatuur van een neger, en dat hij daarom aangepast moet worden. Bijvoorbeeld door het meer in lijn te brengen met iemand die zwart van de roet is door de schoorsteen.
Niemand stelt dat Zwarte Piet een directe aanval op hen is, dat Zwarte Piet hun arbeidskansen verminderd of dat Zwarte Piet bijdraagt een de mindere acceptatie van zwarten in Nederland. Men stelt slechts dat ZP in deze vorm kenmerken vertoont van een racistische karikatuur.

Dat Quincy dat nogal geforceerd brengt is zijn probleem. Dat is maar één iemand. Blijkbaar zijn er echter genoeg weldenkende mensen die het met hem eens zijn, bijvoorbeeld in schoolbesturen, om er iets mee te doen.

Wat is het probleem dan? Je als zwart WESTERS iemand je als naar neergezet voelen toch? Zoek een leven. Het is cultureel iets onderuit halen voor niets. Het zijn vooral linkse mensen en mensen die zwart zijn in het westen die er een probleem mee hebben.
pi_156523921
quote:

[..]

Hoezo constant gediscrimineerd? Het punt is dat Zwarte Piet lijkt op een racistische karikatuur van een neger, en dat hij daarom aangepast moet worden.

Nee, het lijkt alleen voor een hele kleine zure groep op een racistische karikatuur. Voor de rest van bijna alle Nederlanders (allochtoon en autochtoon) niet.

Het moet zeker niet aangepast worden. Zeker niet voor deze kleine radicale groep die dit eist. Het moet niet gekker worden.
pi_156523949
quote:

[..]

De "negers"in mijn familie zien dat niet zo.
pi_156524042
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:00 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De "negers"in mijn familie zien dat niet zo.
En andere negers wel. Wat is je punt?
pi_156524048
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:59 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Nee, het lijkt alleen voor een hele kleine zure groep op een racistische karikatuur. Voor de rest van bijna alle Nederlanders (allochtoon en autochtoon) niet.

Het moet zeker niet aangepast worden. Zeker niet voor deze kleine radicale groep die dit eist. Het moet niet gekker worden.
Dikke pech, het gebeurt toch.
pi_156524052
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:05 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Een hele kleine die niet voor heel de community spreekt en al helemaal niet voor Nederland.
pi_156524073
quote:

[..]

Dikke pech, het gebeurt toch.
Sowieso niet. Wat jammer dat mensen zoals jij Nederland kapotmaken.

In sommige andere landen zouden ze dit allemaal niet zo over zich heen laten komen zoals in het zachtaardige Nederland.
pi_156524076
quote:

[..]

Dat het gewoon onzin gezeur is van bepaalde zwarte mensen in het westen. En daarom woont men hier ook......men voelt zich minder. Hou toch op. Een deel van mijn familie is zwart en viert dit feest gewoon in Afrika. Die mensen hoor je nooit omdat men bijv. een Quinzie debiel vindt.
pi_156524099
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:06 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Sowieso niet. Wat jammer dat mensen zoals jij Nederland kapotmaken.

In sommige andere landen zouden ze dit allemaal niet zo over zich heen laten komen zoals in het zachtaardige Nederland.
Ik ben hier geboren, ik mag volgens jou zoveel aan mijn eigen cultuur veranderen als ik wil.
pi_156524113
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:08 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik ben hier geboren, ik mag volgens jou zoveel aan mijn eigen cultuur veranderen als ik wil.
Waarom zou je als je hier geboren voor de rest van dit land alles mogen veranderen terwijl bijna niemand dat wil?
pi_156524123
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat het gewoon onzin gezeur is van bepaalde zwarte mensen in het westen. En daarom woont men hier ook......men voelt zich minder. Hou toch op. Een deel van mijn familie is zwart en viert dit feest gewoon in Afrika. Die mensen hoor je nooit omdat men bijv. een Quinzie debiel vindt.
En? In Michigan, Amerika vieren ze dit feest ook, maar zonder Zwarte Piet. Je kunt wel doen alsof, zolang er negers zijn die ZP niet erg vinden, het niemand iets boeit, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die zich er druk over maken om het al decennialang een issue te maken.
pi_156524126
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Waarom zou je als je hier geboren voor de rest van dit land alles mogen veranderen.
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:08 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ben je zwart of gekleurd? Wat zou je willen veranderen?
pi_156524157
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Waarom zou je als je hier geboren voor de rest van dit land alles mogen veranderen terwijl bijna niemand dat wil?

Jij mag hier sowieso niet over meepraten volgens mij, aangezien je hier niet geboren bent. Anders rot je maar op naar je eigen land, toch?
pi_156524163
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

En? In Michigan, Amerika vieren ze dit feest ook, maar zonder Zwarte Piet. Je kunt wel doen alsof, zolang er negers zijn die ZP niet erg vinden, het niemand iets boeit, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die zich er druk over maken om het al decennialang een issue te maken.
Uhm ik ken geen één zwart persoon die het wel erg vind.
pi_156524194
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

[..]

Ben je zwart of gekleurd? Wat zou je willen veranderen?
Ik ben blank. Ik zou graag een Zwarte Piet zien met, in plaats van een volledig zwart gezicht, zwarte roetvegen. De oorbellen en het kroeshaar kunnen ook weg. Dan heb je een prima Piet die helemaal past bij de mythe van de knecht die door de schoorsteen komt.
pi_156524197
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Jij mag hier sowieso niet over meepraten volgens mij, aangezien je hier niet geboren bent. Anders rot je maar op naar je eigen land, toch?
Zeker. :D

Als de Nederlandse cultuur me niet zou bevallen zou ik heerlijk teruggaan naar mijn geboorteland. Geen problemen mee. Waarom zou je ergens wonen waar de tradities je niet aanstaan?
pi_156524203
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ben je zwart? Hoe voelt dat dan? Het gekke is dat het bij ons geen enkele rol speelt en wij niet merken dat het in de maatschappij een rol speelt. Dat je als slaaf wordt gezien......als piet.
pi_156524212
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:12 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Zeker. :D

Als de Nederlandse cultuur me niet zou bevallen zou ik heerlijk teruggaan naar mijn geboorteland. Geen problemen mee. Waarom zou je ergens wonen waar de tradities je niet aanstaan?
Waarom maak jij je dan druk over de Nederlandse klaagcultuur?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:13:23 #179
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156524215
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:11 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Uhm ik ken geen één zwart persoon die het wel erg vind.
Dus omdat jij er geen een kent kan het niet zo zijn dat er mensen zijn die het wel erg vinden. :?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:13:49 #180
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156524226
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:12 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik ben blank. Ik zou graag een Zwarte Piet zien met, in plaats van een volledig zwart gezicht, zwarte roetvegen. De oorbellen en het kroeshaar kunnen ook weg. Dan heb je een prima Piet die helemaal past bij de mythe van de knecht die door de schoorsteen komt.
^O^
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156524231
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:13 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Waarom maak jij je dan druk over de Nederlandse klaagcultuur?
Ik maak me druk om radicale mensen die out of touch zijn en die vinden dat ze het mandaat hebben om van alles te veranderen.

Het begint bij zoiets als zwarte Piet en eindigt...
pi_156524239
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:13 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dus omdat jij er geen een kent kan het niet zo zijn dat er mensen zijn die het wel erg vinden. :?
Natuurlijk wel. Maar het is een kleine groep waar we absoluut niet naar moeten luisteren!
pi_156524248
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:13 schreef snakelady het volgende:

[..]

De mensen die zeuren zijn vaak blanke mensen uit de linkse hoek met 0 echte Afrikaanse ervaring of kansloze zwarte mensen uit vooral de Bijlmer vaak. Dat verbaasd wat, ook bij normale zwarte mensen die zich niet bezig houden met dit soort kul.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:16:36 #184
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156524277
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:14 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Maar het is een kleine groep waar we absoluut niet naar moeten luisteren!
Waarom niet luisteren naar een kleine groep?
Er was ooit een kleine groep die vond dat de roe echt niet meer kon, vinden kinderen Sinterklaas nu minder leuk nu er geen roe meer is?
Toen ik klein was waren Zwarte Pieten zwart, nu meestal bruin, vinden kinderen sinterklaas vieren nu minder leuk?
pi_156524297
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:16 schreef snakelady het volgende:

[..]

Er was ooit een kleine groep die vond dat de roe echt niet meer kon, vinden kinderen Sinterklaas nu minder leuk nu er geen roe meer is?
Toen ik klein was waren Zwarte Pieten zwart, nu meestal bruin, vinden kinderen sinterklaas vieren nu minder leuk?
Maakt mij niet uit. Ik ben er principieel op tegen dat er geluisterd wordt naar een kleine radicale groep die helemaal niet de zwarte mensen of het Nederlandse volk vertegenwoordigt.
pi_156524307
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:14 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Ik maak me druk om radicale mensen die out of touch zijn en die vinden dat ze het mandaat hebben om van alles te veranderen.

Het begint bij zoiets als zwarte Piet en eindigt...
Ja, bah, radicalen die dingen willen veranderen. Hebben we in Nederland een broertje dood aan. Zo is deze meneer helemaal doodgezwegen!

pi_156524325
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:16 schreef snakelady het volgende:

[..]

Iets wat geen probleem is daar moet je geen probleem van maken. En een gele piet bestaat gewoon niet. Als we gaan luisteren naar een kleine (claustrofobisch in gedachten opgesloten) groep dan kennen we nog wel meer groepen die we dan serieus moeten gaan nemen. Laten we de KKK in gaan voeren.
pi_156524355
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:17 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ja, bah, radicalen die dingen willen veranderen. Hebben we in Nederland een broertje dood aan. Zo is deze meneer helemaal doodgezwegen!

[ afbeelding ]
Maar goed ik moet gaan werken. Succes met verder leven in je bubbel:)

Vrijwel niemand wil die shit veranderen en het gaat ook niet veranderd worden.
pi_156524359
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En een gele piet bestaat gewoon niet.
Je weet dat Sinterklaas ook niet bestaat, he? Voor kinderen maakt dat echter niet uit, net als die best kunnen geloven in gekleurde Pieten omdat ze onder de regenboog doorgevaren zijn.
pi_156524370
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 07:25 schreef Hexx. het volgende:
Naar mijn mening heeft dat hele Sinterklaas-gedoe te maken met onzekere gevoelens van de Nederlandse neger. De neger heeft nog niet afgeleerd zich minderwaardig te voelen. De slaventijd is allang voorbij, maar zij voelen zich, onterecht, nog steeds minder.
De oorsprong ervan heeft misschien een slaven-meester afkomst, maar niemand denkt daar tegenwoordig nog aan (en zeker de kindjes niet). Behalve de neger zelf en natuurlijk ook de degenen die hen juist (onbewust (en misschien ook daarom dat de neger zich in hun mening (dat ze geracisteerd worden gesterkt voelen) )steunen in hun mening.

De degenen die het feest vieren zien het alleen als een kinderfeest dat ze vroeger hebben gevierd met hun ouders en nu ook met hun kinderen willen vieren. Ze denken niet eens aan racisme, totdat de neger zelf het tot racisme heeft gemaakt. Als de Nederlandse neger nu eens wat zelfverzekerder wordt, kunnen we allemaal eindelijk vredig naast/met elkaar leven.
Ten eerste: lang niet alle gekleurde mensen in dit land zijn tegen Zwarte Piet. Een grote groep heeft er geen enkele moeite mee.

Ten tweede: het draait niet om onzekerheid, het draait eerder om het uitvergroten van het eigen 'slachtofferschap'. Een trekje dat trouwens ook niet uniek aan donkere mensen is voorbehouden, maar dat je bij autochtone Nederlanders ook gewoon tegenkomt. Een bepaalde groep mensen kan nu eenmaal niet ophouden met benoemen hoe slecht ze het hebben en hoezeer ze slachtoffer zijn van van alles en nog wat.

Dat Zwarte Piet niet een neger uitbeeldt en dat Zwarte Piet niks met racisme heeft te maken, noch zich racistisch uitlaat, doet er dan niet meer toe. Zij moeten en zullen er aanstoot aan nemen. Argumenten en feiten doen allang niet meer ter zaken in deze nationale aandachtzoekerij, die ten onrechte een "discussie" wordt genoemd.
pi_156524379
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:20 schreef studentje7 het volgende:

[..]

Maar goed ik moet gaan werken. Succes met verder leven in je bubbel:)

Vrijwel niemand wil die shit veranderen en het gaat ook niet veranderd worden.
Precies! Daarom hebben alle schoolbesturen in Den Haag en de Jumbo net afgekondigd alleen maar Zwarte Pieten rond te laten lopen en hadden we vorig jaar geen stroopwafelpiet.
pi_156524401
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Je weet dat Sinterklaas ook niet bestaat, he? Voor kinderen maakt dat echter niet uit, net als die best kunnen geloven in gekleurde Pieten omdat ze onder de regenboog doorgevaren zijn.
Nee. Dat is gewoon niet het geval merk ik aan gekleurde kinderen in de familie. Dat maken anti mensen ervan. En zij hebben meer Afrika ervaring dan de meeste zwarte mensen hier. Geboren in Afrika. Deels zwart.
pi_156524411
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]
Dat Zwarte Piet niet een neger uitbeeldt
Wat beeldt het dan uit?

Wellicht interessant leesvoer voor de liefhebbers: http://jefdejager.nl/je_admin/up/zwartepiet.pdf
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:23:20 #194
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156524418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Iets wat geen probleem is daar moet je geen probleem van maken. En een gele piet bestaat gewoon niet. Als we gaan luisteren naar een kleine (claustrofobisch in gedachten opgesloten) groep dan kennen we nog wel meer groepen die we dan serieus moeten gaan nemen. Laten we de KKK in gaan voeren.
Jij vergelijk zwarte piet als racistisch zien met de kkk?

Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen kunnen ontkennen waar Zwarte piet op moet lijken, zeker als je dit soort schetsen ziet van een kindslaaf.

pi_156524434
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat kan. Maar in plaats van een feest aan te passen voor een kleine groep beroepsklagers, zouden we ook gewoon kunnen afspreken dat we het feest laten zoals het is en dat de kleine groep klagers op 5 december de andere kant op kijkt.

Zwarte Piet (overigens niet Bruine Piet of Negerpiet) is en blijft Zwarte Piet. Laat de idioten die er koste wat kost een neger in willen zien zich maar eens aanpassen.
pi_156524454
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:23 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Wat beeldt het dan uit?

Wellicht interessant leesvoer voor de liefhebbers: http://jefdejager.nl/je_admin/up/zwartepiet.pdf
Even gescand; lulverhaal. Besteed je tijd liever aan het lezen van verhalen die de herkomst van Zwarte Piet goed blootleggen.
pi_156524479
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Even gescand; lulverhaal. Besteed je tijd liever aan het lezen van verhalen die de herkomst van Zwarte Piet goed blootleggen.
Zoals dit stuk van dezelfde gast die het andere stuk heeft geschreven?

http://jefdejager.nl/sint.php
pi_156524504
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jij vergelijk zwarte piet als racistisch zien met de kkk?

Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen kunnen ontkennen waar Zwarte piet op moet lijken, zeker als je dit soort schetsen ziet van een kindslaaf.

[ afbeelding ]
Het is gewoon een probleem maken over niets. De rol is ook niet zoals jij schetst. Het gaat over een beperkte groep zeur mensen die in het blanke westen wonen. Met veel plezier heb ik met ca. 100 mensen (het merendeel zwart) bijzonder leuk Sinterklaas gevierd in Afrika. NIEMAND daar zag en ziet er iets raars in. Dan vraag ik na bij zwarte neefjes en nichtjes. Die dachten werkelijk dat het ging om een paar politiek correcte witte mensen.
pi_156524522
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:26 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

En wie is Jef de Jager?
pi_156524538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En wie is Jef de Jager?
Een cultureel antropoloog die zich bezig houdt met het duiden van Nederlandse volkstradities, waaronder Sinterklaas.

En ook een schrijver, trouwens.
pi_156524555
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:12 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nog niet genoeg om aan de zeurpieten tegemoet te komen. Dan is alleen totaal verdwijnen genoeg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156524558
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:29 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Een cultureel antropoloog die zich bezig houdt met het duiden van Nederlandse volkstradities, waaronder Sinterklaas.
Met veel kennis over Afrika en zwarte mensen.....en hoe men denkt? Ik ken het deels wel namelijk. Uit ervaring.
pi_156524576
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat kan. Maar in plaats van een feest aan te passen voor een kleine groep beroepsklagers, zouden we ook gewoon kunnen afspreken dat we het feest laten zoals het is en dat de kleine groep klagers op 5 december de andere kant op kijkt.

Zwarte Piet (overigens niet Bruine Piet of Negerpiet) is en blijft Zwarte Piet. Laat de idioten die er koste wat kost een neger in willen zien zich maar eens aanpassen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156524620
Ik heb wel eens Piet gespeeld trouwens. 1 grote faal partij. Maar niet omdat je je als debiel moet gedragen. Gewoon omdat je leuk moet zijn. Kinderen hebben iets met jou meer dan met Sinterklaas. Ik voelde mij geen slaaf.
pi_156524630
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:30 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Met veel kennis over Afrika en zwarte mensen.....en hoe men denkt? Ik ken het deels wel namelijk. Uit ervaring.
Nou en. Jouw ervaring is jouw ervaring. Jij kan honderd mensen in 'Afrika' (het continent? Zuid-Afrika?) opnoemen die Sinterklaas vieren met Zwarte Piet, ik kan hier tien artikelen aanhalen waaruit blijkt dat er net zoveel Afrikanen zijn die ZP niet vinden kunnen.
pi_156524675
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nou en. Jouw ervaring is jouw ervaring. Jij kan honderd mensen in 'Afrika' (het continent? Zuid-Afrika?) opnoemen die Sinterklaas vieren met Zwarte Piet, ik kan hier tien artikelen aanhalen waaruit blijkt dat er net zoveel Afrikanen zijn die ZP niet vinden kunnen.
Ja. Niet in Zuid Afrika. Want jij denkt dat dat het gehele continent beslaat. Haal die artikelen maar aan. Van mensen uit Afrika.
pi_156524710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:36 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja. Niet in Zuid Afrika. Want jij denkt dat dat het gehele continent beslaat. Haal die artikelen maar aan. Van mensen uit Afrika.
Dus wat bedoel je nou. Dat ik mensen van het hele continent mag citeren? Oke.
pi_156524728
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:26 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik klik het niet eens meer aan joh. Ik heb talloze stukken over de herkomst van Zwarte Piet gelezen. Weet je wat het punt is met deze hele "discussie" ? De klagers laten zich toch niet door feiten en argumenten overtuigen. Zwarte Piet is in hun ogen fout en dat moet en zal zo blijven.

Ik ben eigenlijk al heel lang klaar met deze "discussie", die geen discussie is. Wat ik nu nog doe, is pleiten voor de macht van de overgrote meerderheid: mensen die met hun portemonnee kunnen spreken.
pi_156524747
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:39 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik klik het niet eens meer aan joh. Ik heb talloze stukken over de herkomst van Zwarte Piet gelezen. Weet je wat het punt is met deze hele "discussie" ? De klagers laten zich toch niet door feiten en argumenten overtuigen. Zwarte Piet is in hun ogen fout en dat moet en zal zo blijven.

Ik ben eigenlijk al heel lang klaar met deze "discussie", die geen discussie is. Wat ik nu nog doe, is pleiten voor de macht van de overgrote meerderheid: mensen die met hun portemonnee kunnen spreken.
Andersom ook. Soit, we zien het wel over een jaar of wat.
pi_156524831
Zwarte piet:

Een neger:

Enough said. Mensen die hierin een gelijkenis zien zijn zelf racistisch. Einde discussie. :)
pi_156524958
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:40 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Andersom ook. Soit, we zien het wel over een jaar of wat.
De macht van het kleine groepje jankballen dat achter narcist Quinsy en zijn "performance" aan loopt? Laat me niet lachen man. Het is ze slechts te doen om aandacht en geld. Geld omdat hun bet-overgrootouders ergens begin 19e eeuw ooit slaaf waren.
pi_156524985
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De macht van het kleine groepje jankballen dat achter narcist Quinsy en zijn "performance" aan loopt? Laat me niet lachen man. Het is ze slechts te doen om aandacht en geld. Geld omdat hun bet-overgrootouders ergens begin 19e eeuw ooit slaaf waren.
Een tientje mogen ze hebben van mij. Op voorwaarde dat ze hun mond verder dichthouden over dit soort non-klachten.
pi_156525051
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Een tientje mogen ze hebben van mij. Op voorwaarde dat ze hun mond verder dichthouden over dit soort non-klachten.
Van mij krijgen ze geen cent. Ze zijn nergens slachtoffer van. En als ze Nederland zo'n naar, akelig, racistisch land vinden, staat het ze vrij om te vertrekken naar bijvoorbeeld Suriname of Curaçao. Voorlopig woont bijna 40 procent van alle Surinamers in Nederland, dus kennelijk valt het nog wel mee.

We houden Duitsers die nu worden geboren toch ook niet verantwoordelijk voor de daden van de nazi's? Waarom zouden we dan wél de nazaten van slaven belonen voor iets dat vijf, zes generaties geleden speelde?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 16:57:50 ]
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:00:57 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525139
volgens mij woedt er in Polen nog steeds een debat of er wel of niet nog geld van de Duitsers gevraagd moet worden

maar dat terzijde, eventuele herstelbetalingen lijken mij een totaal ander onderwerp dan zwarte piet
pi_156525225
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:56 schreef Elfletterig het volgende:

We houden Duitsers die nu worden geboren toch ook niet verantwoordelijk voor de daden van de nazi's?
Nou, ik kwam het toch als 'argument' tegen in het VW-diesel-soort van schandaal-topic, maar ben met je eens dat het onzinnig is.

Het tientje is meer als het tientje voor het draaiorgel om op te bokken. ;)
pi_156525251
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:00 schreef sp3c het volgende:
eventuele herstelbetalingen lijken mij een totaal ander onderwerp dan zwarte piet
Daar denken sommige anti-Zwarte Piet-activisten heel anders over: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml

Uiteindelijk gaat het ze gewoon om geld. Voor iets waar ze zelf in de verste verte geen slachtoffer van zijn.
pi_156525274
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou, ik kwam het toch als 'argument' tegen in het VW-diesel-soort van schandaal-topic, maar ben met je eens dat het onzinnig is.

Het tientje is meer als het tientje voor het draaiorgel om op te bokken. ;)
Als ze dan ook echt opbokken, in de zin van hun koffers pakken, dan is het goed.

Voor de goede orde: ik heb het hier over het kleine groepje zeikstralen, niet over de veel grotere groep donkere mensen in Nederland die er totaal geen aanstoot aan neemt.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:08:26 #218
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525292
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Daar denken sommige anti-Zwarte Piet-activisten heel anders over: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml

Uiteindelijk gaat het ze gewoon om geld. Voor iets waar ze zelf in de verste verte geen slachtoffer van zijn.
daar denkt een anti-zwarte piet activist heel anders over idd

maar die denkt wel meer dingen waar jij en ik niet helemaal mee accoord
pi_156525333
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:07 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als ze dan ook echt opbokken, in de zin van hun koffers pakken, dan is het goed.

Voor de goede orde: ik heb het hier over het kleine groepje zeikstralen, niet over de veel grotere groep donkere mensen in Nederland die er totaal geen aanstoot aan neemt.
Ik ook niet, anders wordt een tientje pp mij te duur hoor!
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:11:42 #220
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525372
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:44 schreef Stellerzeekoe het volgende:
Zwarte piet:

[ afbeelding ]

Een neger:

[ afbeelding ]

Enough said. Mensen die hierin een gelijkenis zien zijn zelf racistisch. Einde discussie. :)
Een zwarte kindslaaf

Zwarte piet.

Your point?
pi_156525388
Dat is zwart wit. Misschien was het wel een gele kinderslaaf.
Conscience do cost.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:13:30 #222
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525404
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:12 schreef ems. het volgende:
Dat is zwart wit. Misschien was het wel een gele kinderslaaf.
:')

Maar dat is inderdaad wel het niveau van de pro zwarte pieten.
pi_156525436
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:13 schreef snakelady het volgende:

[..]

:')

Maar dat is inderdaad wel het niveau van de pro zwarte pieten.
Ik denk dat ze zich voornamelijk hebben verlaagd tot het niveau van de anti's om hun niveau meer tegemoet te komen.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:18:07 #224
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525502
er zijn ook niet echt argumenten voor of tegen zwarte piet te bedenken imo

je vind het racisme of je vind van niet ... het waarom is moeilijk uit te leggen imo
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:19:17 #225
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525536
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk dat ze zich voornamelijk hebben verlaagd tot het niveau van de anti's om hun niveau meer tegemoet te komen.
Niemand met zijn volle verstand geloofd dat zwarte piet er zo uit ziet wegens de schoorsteen.
Als je als volwassen persoon dat excuus vol blijft houden dan denk je op een nog kinderlijk niveau en weiger je gewoon te zien wat er voor je neus staat.

Liedjes zingen er over, knechten in kettingen, zwart als roet (niet zwart van roet) , het uiterlijk enz.

Ik ben niet tegen zwarte piet, maar ontkennen dat hij gewoon een neger is begrijp ik gewoon echt niet. :P
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:21:49 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525588
het is dan ook een kinderfeestje he

die geloven nog in sprookjes
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:23:23 #227
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525621
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:21 schreef sp3c het volgende:
het is dan ook een kinderfeestje he

die geloven nog in sprookjes
Maar dat is het gekke, kinderen geven er gewoon vrij weinig om, het zijn de volwassenen die zich nu zo druk maken.
pi_156525661
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:11 schreef snakelady het volgende:

[..]

Een zwarte kindslaaf

[ afbeelding ]

Zwarte piet.

[ afbeelding ]

Your point?
Als het een slaaf moet voorstellen zie ik het probleem nog steeds niet.
Niemand wordt gedwongen Zwarte Piet te spelen, en hij wordt niet als slaaf neergezet, maar als kindervriend.

Ik kan me moeilijk verplaatsen in mensen die zich hier gekwetst door voelen, slavernij is inmiddels al 200 jaar afgeschaft.

Het is juist goed om stil te staan bij de geschiedenis. Waarom zouden mensen zich niet als slaaf mogen verkleden? Dat benadrukt juist het feit dat we in een vrij land leven en dat het is afgeschaft.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:25:59 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar dat is het gekke, kinderen geven er gewoon vrij weinig om, het zijn de volwassenen die zich nu zo druk maken.
ja het zijn ook de volwassenen die het racisme vinden dat Piet zwart is

absurde discussie idd
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:29:33 #230
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_156525731
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Naar dat geld kunnen ze fluiten natuurlijk. Maar de overgrote meerderheid van de mensen die geen problemen hebben met een Pieten-transformatie. Ze vinden het allemaal maar best en hoeven ook geen geld natuurlijk. Waarom niet die lijn verder doortrekken?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_156525736
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:18 schreef sp3c het volgende:

je vind het racisme of je vind van niet ...
Het is meer: je vindt het geen racisme, of je bent niet helemaal lekker in je bol.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:32:50 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525792
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is meer: je vindt het geen racisme, of je bent niet helemaal lekker in je bol.
ja daar komt de discussie een beetje op neer, die houding is een beetje jammer ... daardoor loopt het zo uit de klauwtjes en daardoor blijft Gario de aandachtshoer een bekende Nederlander
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:33:38 #233
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525811
Tja, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het racisme vinden als een overduidelijke zwarte slaaf voor een witte man werkt ieder jaar.

Maar ik zal wel niet helemaal lekker in mijn bol zijn. :P
pi_156525818
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

Niemand met zijn volle verstand geloofd dat zwarte piet er zo uit ziet wegens de schoorsteen.
Als je als volwassen persoon dat excuus vol blijft houden dan denk je op een nog kinderlijk niveau en weiger je gewoon te zien wat er voor je neus staat.
Of misschien is het het bevooroordeelde oog van de pro-pieten die de hele tijd negers proberen te associëren met zwarte piet.
quote:
Ik ben niet tegen zwarte piet, maar ontkennen dat hij gewoon een neger is begrijp ik gewoon echt niet. :P
Of hij een neger is of niet is dan ook totaal irrelevant. Hetgeen dat ik niet begrijp is de perverse drang om de hele tijd die connectie te leggen en om anderen te aan te praten dat ze racistisch bezig zijn.

Het is zwakheid in z'n puurste vorm om je beledigd te voelen en dus maar aan iedereen op te dringen dat ze zich anders moeten gedragen. Daarom is de enige volwassen oplossing dan ook dat ieder voor zich bepaalt hoe ze hun feestje willen vieren.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:36:20 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525869
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:33 schreef snakelady het volgende:
Tja, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het racisme vinden als een overduidelijke zwarte slaaf voor een witte man werkt ieder jaar.

ik zie er niet echt een slaaf in tbh

een zwarte werkt voor een witte ... meer is het eigenlijk niet
en dan denk ik dat dat 'werken' zelfs nog met een korreltje zout genomen moet worden
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:37:00 #236
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525883
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:33 schreef ems. het volgende:

[..]

Of misschien is het het bevooroordeelde oog van de pro-pieten die de hele tijd negers proberen te associëren met zwarte piet.

[..]

Of hij een neger is of niet is dan ook totaal irrelevant. Hetgeen dat ik niet begrijp is de perverse drang om de hele tijd die connectie te leggen en om anderen te aan te praten dat ze racistisch bezig zijn.

Het is zwakheid in z'n puurste vorm om je beledigd te voelen en dus maar aan iedereen op te dringen dat ze zich anders moeten gedragen. Daarom is de enige volwassen oplossing dan ook dat ieder voor zich bepaalt hoe ze hun feestje willen vieren.
Dat is je als clown verkleden en je beledigd voelen dat mensen denken dat je een clown bent.
pi_156525894
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Kinderen zien in Zwarte Piet dan ook geen neger.

Volwassenen kunnen een zwart geschminkte persoon en neger schijnbaar niet los van elkaar zien. Een zwart geschminkte persoon moet per se een neger voorstellen.

Waarom? Een wit geschminkte persoon is toch ook niet per se meteen een blanke?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:39:04 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156525926
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volwassenen kunnen een zwart geschminkte persoon en neger schijnbaar niet los van elkaar zien. Een zwart geschminkte persoon moet per se een neger voorstellen.

dat vind ik nog niet eens zo erg

dat een zwarte direct een slaaf moet voorstellen vind ik wat minder lollig
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:39:16 #239
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156525929
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, een zwart geschminkte persoon met rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar in een pagepakje die je knecht noemt moet een neger voorstellen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:40:23 #240
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_156525959
voor veel blanken is het een feestje om 1 keer per jaar zich zelf te verkleden als een slaaf.

en op zijn knieën te gaan voor een blanke oude man met een mijter.

slavernij word hier elk jaar herdacht.

het is jammer dat hier door altijd discussie door komt.
pi_156525979
Huilebalken, die anti pietjes. :r
pi_156525989
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:39 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, een zwart geschminkte persoon met rode lippen, gouden oorbellen, kroeshaar in een pagepakje die je knecht noemt moet een neger voorstellen.
Want blanken kunnen geen rode lippen, oorbellen en krullen hebben?
pi_156525995
quote:

[..]

Ben benieuwd wanneer ik dan eindelijk een keer een echte neger mag ontmoeten.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:42:33 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156526007
ik heb geen gouden oorbellen

geeneens gaatjes in mijn oren
pi_156526011
quote:

[..]

Nee, een zwart geschminkte persoon met gouden oorbellen, kroeshaar en een pagepakje moet een neger voorstellen.
Je vergeet de rest van zijn outfit en zijn doen en laten. Waarom die nadruk op enkele onderdelen? Kijk naar het totaal plaatje van Zwarte Piet en ik zie daar niet per se een neger in.

Maar wat mij betreft mogen die paar onderdelen die jij opsomt best aangepast worden. Is me om het even.
pi_156526038
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:42 schreef sp3c het volgende:
ik heb geen gouden oorbellen

geeneens gaatjes in mijn oren
hoe moet ik jou dan herkennen als neger
je moet je kleden zoals snakelady dat zegt oke
pi_156526064
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat vind ik nog niet eens zo erg

dat een zwarte direct een slaaf moet voorstellen vind ik wat minder lollig
danny is blank
jij bent zwart
jij mod voor danny
whatever quins
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:51:22 #248
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156526175
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:41 schreef Stellerzeekoe het volgende:

[..]

Want blanken kunnen geen rode lippen, oorbellen en krullen hebben?
Dit bedoel ik dus, het fanatiek ontkennen van een overduidelijk feit en dan met dat soort argumenten komen. :D
Blijft gewoon grappig om te zien.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 17:51:42 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156526179
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:45 schreef bijdehand het volgende:

[..]

danny is blank
jij bent zwart
jij mod voor danny
whatever quins
ik ben meer bruinig maar volgens die definitie (een zwarte werkt ieder jaar voor een witte) zou ik idd een slaaf zijn

geeneens een loonslaaf -O-
pi_156526247
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik ben meer bruinig maar volgens die definitie (een zwarte werkt ieder jaar voor een witte) zou ik idd een slaaf zijn

geeneens een loonslaaf -O-
pff een niet-blanke die pro deo werkt voor een blanke

pi_156526297
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja daar komt de discussie een beetje op neer, die houding is een beetje jammer ... daardoor loopt het zo uit de klauwtjes en daardoor blijft Gario de aandachtshoer een bekende Nederlander
Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt, maar in mijn beleving is er helemaal geen discussie. Er is een klein groepje klagers dat zich voornamelijk op basis van emotie manifesteert. Voor enge dingen als feiten en argumenten zijn ze doof. Ze moeten en zullen gelijk krijgen, ook al hebben ze dat overduidelijk niet.

Ik snap dus ook niet dat het hele circus "Zwarte Piet-discussie" is gaan heten. Het is meer een soort vertoning, of - om in de terminologie van Quinsy te blijven - een performance.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:02:16 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156526353
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij er tegenaan kijkt, maar in mijn beleving is er helemaal geen discussie. Er is een klein groepje klagers dat zich voornamelijk op basis van emotie manifesteert. Voor enge dingen als feiten en argumenten zijn ze doof. Ze moeten en zullen gelijk krijgen, ook al hebben ze dat overduidelijk niet.

Ik snap dus ook niet dat het hele circus "Zwarte Piet-discussie" is gaan heten. Het is meer een soort vertoning, of - om in de terminologie van Quinsy te blijven - een performance.
de frontrunners van beide kampen zijn doof voor argumenten, wil niet zeggen dat er geen discussie gaande is natuurlijk

zwarte Piet is al aangepast, niet dankzij Quinsy maar dankzij anderen die dit wel op een redelijke manier ter sprake konden brengen en wmb istie gewoon prima nu
pi_156526670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

de frontrunners van beide kampen zijn doof voor argumenten, wil niet zeggen dat er geen discussie gaande is natuurlijk

zwarte Piet is al aangepast, niet dankzij Quinsy maar dankzij anderen die dit wel op een redelijke manier ter sprake konden brengen en wmb istie gewoon prima nu
Wat is redelijk? Men speelde het gewoon op kleur.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:22:54 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156526732
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat is redelijk? Men speelde het gewoon op kleur.
mjah dat het wat 'ongemakkelijk' is dat Zwarte Piet de knecht is van de blanke sint kan ik bijvoorbeeld nog wel inkomen ... prima dat dat soort zaken er af geschaafd worden lijkt mij

maar gewoon piet=zwart=slaaf=racisme kan ik niet zoveel mee
pi_156526823
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah dat het wat 'ongemakkelijk' is dat Zwarte Piet de knecht is van de blanke sint kan ik bijvoorbeeld nog wel inkomen ...
Ik begrijp dat dus totaal niet. Wat is daar precies het probleem van? Omdat de zwarte man knecht is voor de witte man? En?

En wat is er mis met knecht zijn? We hebben al duizenden jaren knechten :P
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:32:07 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156526957
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dus totaal niet. Wat is daar precies het probleem van? Omdat de zwarte man knecht is voor de witte man? En?

nou gezien de geschiedenis lijkt me dat toch wat voor de hand liggen hoor
pi_156527077
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

Gezien er niemand bestaat die dat heeft meegemaakt lijkt me dat helemaal niet zo voor de hand liggend. Sowieso heb ik dat nooit begrepen, zielig doen over iets waar je niets mee te maken hebt.

En nogmaals: "Knecht" is een heel normaal beroep.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:40:31 #258
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156527142
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:37 schreef ems. het volgende:

[..]

Gezien er niemand bestaat die dat heeft meegemaakt lijkt me dat helemaal niet zo voor de hand liggend. Sowieso heb ik dat nooit begrepen, zielig doen over iets waar je niets mee te maken hebt.
och mijn dingetje is het ook niet echt maar als men over dat soort dingen moeilijk gaat lopen doen en ik vind het ook niet erg om daarin rekening mee te houden met andere mensen

quote:
En nogmaals: "Knecht" is een heel normaal beroep.
kampbewaker ook maar als je dat in een bepaalde context tegen iemand zegt krijg je een ban
pi_156527249
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

och mijn dingetje is het ook niet echt maar als men over dat soort dingen moeilijk gaat lopen doen en ik vind het ook niet erg om daarin rekening mee te houden met andere mensen
Dat kan, en dat doe ik verder ook. Maar daar moeten ze dan wel een goede reden voor hebben. "Ja maar mijn voorouders waren slaven" is daar imo niet een van. Mijn voorouders waren ook slaven, so what.
quote:
kampbewaker ook maar als je dat in een bepaalde context tegen iemand zegt krijg je een ban
Onterecht, natuurlijk. Verder zijn de regels van FoK natuurlijk niet bepaald relevant voor deze kwestie.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:46:45 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156527297
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat kan, en dat doe ik verder ook. Maar daar moeten ze dan wel een goede reden voor hebben. "Ja maar mijn voorouders waren slaven" is daar imo niet een van. Mijn voorouders waren ook slaven, so what.
agreed

quote:
[..]

Onterecht, natuurlijk. Verder zijn de regels van FoK natuurlijk niet bepaald relevant voor deze kwestie.
het is gewoon een goed voorbeeld :Y
pi_156527401
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is gewoon een goed voorbeeld :Y
Vind ik eigenlijk niet. Knechten kwamen in allerlei bedrijfstakken voor. Kampbewakers zijn toch redelijk beperkt qua bedrijfstakken.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 18:54:16 #262
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156527482
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:50 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Vind ik eigenlijk niet. Knechten kwamen in allerlei bedrijfstakken voor. Kampbewakers zijn toch redelijk beperkt qua bedrijfstakken.
als je het per se niet wilt snappen dan hoeft dat ook niet natuurlijk
pi_156528002
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:26 schreef ems. het volgende:
Ja, die logica zit er achter. Als een blanke werkgever een zwarte werknemer heeft, is het automatisch een slaaf. Hetzelfde geldt voor, een neger die een andere neger "nigger" noemt is doodnormaal. Zegt een blanke het, dan breekt de pleuris uit. De enige racisten in het hele verhaal met ZP en dergelijke zijn Quinsy en z'n vriendjes
pi_156528055
quote:
Bedoel je die geschiedenis waar "negers" andere "negers" aan blanken(maar ook niet blanken) verkochten?
pi_156528278
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
. De enige racisten in het hele verhaal met ZP en dergelijke zijn Quinsy en z'n vriendjes
Goed kijken.....er zijn veel meer discriminerende types in het hele verhaal..
Maar wil je dat wel zien ?
pi_156528309
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
Goed kijken.....er zijn veel meer discriminerende types in het hele verhaal..
Maar wil je dat wel zien ?
Zoals?
pi_156528351
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:21 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Zoals?
Zat lieden in deze topicseries. Lees maar eens wat terug .
pi_156528401
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:22 schreef Bluesdude het volgende:
Zat lieden in deze topicseries. Lees maar eens wat terug .
Wie is de discussie begonnen?
pi_156528676
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wie is de discussie begonnen?
HItler? Stalin ? Colijn ... ?
Een bekend voorbeeld van discriminerende neigingen van zogenaamde ZP-fans.
https://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/
Donkere vrouw met vreemde vlag wordt belaagd op propietdemonstratie
Ze is donker, daarom al verdacht kennelijk.... en sommigen verdenken haar van anti-piet te wezen daar.
Ze zegt ook gewoon dat ze dat niet is, maar wordt niet geloofd.. oa door een man die haar vlag wilt afpakken.
pi_156528765
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:32 schreef Bluesdude het volgende:
_O- Wat sommigen er al niet bij halen, meen je nou echt dat Hitler de ZP discussie is begonnen? _O-
pi_156528834
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:35 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

_O- Wat sommigen er al niet bij halen, meen je nou echt dat Hitler de ZP discussie is begonnen? _O-
Echt niet ? Was het dan Stalin? Of misschien Frits Bolkestein? Ik roep maar wat.
Jij weet vast het antwoord, toch ?
pi_156528903
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
ik roep maar wat.
Ja dat was wel duidelijk
pi_156529005
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:39 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ja dat was wel duidelijk
Wat is je pointe eigenlijk?
http://www.hartvannederla(...)aagde-vrouw-spreekt/
pi_156529136
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:43 schreef Bluesdude het volgende:
Wat is je pointe eigenlijk?
Ik wacht nog steeds op jouw punt
pi_156529201
quote:
goed dat je dat filmpje erbij zet
Echt super relevant
pi_156529209
quote:

[..]

Ze is donker, daarom al verdacht kennelijk.... en sommigen verdenken haar van anti-piet te wezen daar.
Ze zegt ook gewoon dat ze dat niet is, maar wordt niet geloofd.. oa door een man die haar vlag wilt afpakken.
Dat laat dus zien dat er in Nederland ook bijzonder domme eikels rondlopen. Het zegt verder niets over de Zwarte Piet figuur.
pi_156530283
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:51 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat laat dus zien dat er in Nederland ook bijzonder domme eikels rondlopen. Het zegt verder niets over de Zwarte Piet figuur.
Inderdaad. Het zegt niets over Zwarte Piet zelf, maar meer over de mensen die hem voor hun eigen doel misbruiken. En dat geldt voor beide kanten. De anti-ZP huilies en de pro-ZP tokkies.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 20:27:42 #278
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156530416
quote:

[..]

quote:
Kijk, dít is nou racisme. Keihard aanpakken dat tuig. Je weet meteen wat voor volk daar staat als je die kreten hoort. "Terugrotten naar je eigen land" en "lekker terugkankeren" :') ;(
Wat dachten ze eigenlijk? Oh ze heeft een vlag met een ster, dat zal vast een Surinaamse anti-piet zijn? :')

Mevrouw had tevens wel een punt over de VN. I.p.v. druk maken over Zwarte Piet kunnen ze beter iets doen aan de mensenrechten in Indonesië. Vooral wat betreft Melanesië.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:31:01 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156530548
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:12 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Bedoel je die geschiedenis waar "negers" andere "negers" aan blanken(maar ook niet blanken) verkochten?
ja die ja

ik ken er overigens maar 1 dus ik vind het een beetje een eigenaardige vraag, zeg ff gewoon wat je wilt zeggen
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:34:34 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156530677
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:27 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

[..]

Kijk, dít is nou racisme. Keihard aanpakken dat tuig. Je weet meteen wat voor volk daar staat als je die kreten hoort. "Terugrotten naar je eigen land" en "lekker terugkankeren" :') ;(
Wat dachten ze eigenlijk? Oh ze heeft een vlag met een ster, dat zal vast een Surinaamse anti-piet zijn? :')

Mevrouw had tevens wel een punt over de VN. I.p.v. druk maken over Zwarte Piet kunnen ze beter iets doen aan de mensenrechten in Indonesië. Vooral wat betreft Melanesië.
ja dit zijn kutmensen ... snap niet zo goed wat het punt is hier

ik mag iig hopen dat we ons land niet gaan lopen aanpassen naar het gedrag van tokkies, mislukte kunstenaars en andere randfiguren

een redelijke dialoog over het voortbestaan van Zwarte Piet is prima maar als een debieltje met je lelijke tshirt de boel verstieren niet, daar moeten we gewoon niet naar luisteren :N
  donderdag 1 oktober 2015 @ 20:53:15 #281
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156531447
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dit zijn kutmensen ... snap niet zo goed wat het punt is hier

ik mag iig hopen dat we ons land niet gaan lopen aanpassen naar het gedrag van tokkies, mislukte kunstenaars en andere randfiguren

een redelijke dialoog over het voortbestaan van Zwarte Piet is prima maar als een debieltje met je lelijke tshirt de boel verstieren niet, daar moeten we gewoon niet naar luisteren :N
Helemaal mee eens.
pi_156531529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:31 schreef sp3c het volgende:
ja die ja

ik ken er overigens maar 1 dus ik vind het een beetje een eigenaardige vraag, zeg ff gewoon wat je wilt zeggen
Omdat je volgens mij een punt probeerde te maken met die geschiedenis, maar je niet realiseerde dat het niet enkel de blanken waren
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:57:53 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156531604
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Omdat je volgens mij een punt probeerde te maken met die geschiedenis, maar je niet realiseerde dat het niet enkel de blanken waren
hoe kom je daar nu weer bij, slavernij is ouder dan de bijbel, er is geen enkel volk dat er niet aan meegedaan heeft

als ze in Egypte een feestje hebben waarbij een Egyptische baas joodse knechten heeft dan snap ik ook dat dat een beetje awkward over komt voor sommige mensen
pi_156531908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:57 schreef sp3c het volgende:
hoe kom je daar nu weer bij, slavernij is ouder dan de bijbel, er is geen enkel volk dat er niet aan meegedaan heeft
Lees even mee, wil je?
quote:
Op donderdag 1 oktober 2015 18:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Waar op jij reageert met
quote:
Jij vindt het dus heel logisch dat men zwarte knecht blanke baas koppelt aan racisme? Gezien de geschiedenis? Dan ben je erg selectief met die geschiedenis. Daar blijkt namelijk uit dat het ook de "zwarte" mens was die de "zwarte" mens tot slaaf maakte!!

Maar, nee. Het is logisch om Witte Klaas en Zwarte Piet te zien als racisme???
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:10:16 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532062
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Lees even mee, wil je?

[..]

Waar op jij reageert met

[..]

Jij vindt het dus heel logisch dat men zwarte knecht blanke baas koppelt aan racisme? Gezien de geschiedenis? Dan ben je erg selectief met die geschiedenis. Daar blijkt namelijk uit dat het ook de "zwarte" mens was die de "zwarte" mens tot slaaf maakte!!
nee ik zeg enkel dat ik dat deel van de klacht wel kan begrijpen, zwarte piet is op dat punt dan ook al aangepast

als men in de berber cultuur een feestje is met witte knechten dan snap ik het ook prima als mensen daar moeilijk over gaan lopen doen

je moet proberen er niet meer in te lezen dan er staat

quote:
Maar, nee. Het is logisch om Witte Klaas en Zwarte Piet te zien als racisme???
nee dat staat er niet
pi_156532214
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:32 schreef sp3c het volgende:

Sorry, maar dat ik en velen met mij niet meegaan in het gejank van een kleine groep wil toch niet zeggen dat het aan de groep ligt die gewoon objectief vaststelt dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft?

Dat is echt de zaken omdraaien.
pi_156532223
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:10 schreef sp3c het volgende:
nee dat staat er niet
Wat is je logica dan? Waarom is het zo begrijpelijk dat vanuit de geschiedenis het begrijpelijk is dat men zwarte Piet en Sinterklaas met racisme besmeurt?
pi_156532272
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:33 schreef snakelady het volgende:

Nou ja, om te beginnen verzin je erbij dat het gaat om een slaaf.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 21:20:09 #289
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156532476
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou ja, om te beginnen verzin je erbij dat het gaat om een slaaf.
Omdat zwarte piet exact lijkt op een (kind)slaaf.
Dat er in oude sinterklaas liedjes verwijzingen naar zijn.
Dat het is oude boeken is gevonden dat Sint Nicolaas kindslaven heeft bevrijd.

Maar nee, hij is echt een blanke man die zwart is door het roet uit de schoorsteen. :')
pi_156532504
quote:

[..]

Ik heb idee dat die ontwikkeling niet zo snel gaat. Over vijf jaar is er gewoon nog Zwarte Piet en over vijftien jaar ook nog.

Dit hele ''Sinterklaas is Racisme-gezeik'' wekt geen sympathie bij de gemiddelde Nederlander. Ken jij een Nederlander die een Sinterklaas met gekleurde Piet langs laat komen? Sterker, mensen vragen bij de Sinterklaascentrales expliciet om een Zwarte Piet.

Wel is de trend dat het Sinterklaasfeest steeds meer op een carnavaleske, rommelige, manier gevierd wordt. Van bovenaf worden wijzigingen doorgevoerd. Schoolbesturen verbieden Zwarte Piet en bij optochten en het Sinterklaasjournaal zal het fenomeen Zwarte Piet steeds vaker verdwijnen.

Het is onmogelijk om ver in de toekomst te kijken. Maar het is goed mogelijk dat Sinterklaas met Zwarte Piet op de langere termijn verdwijnt. Nederland wordt steeds multicultureler, dus minder Nederlandse feestdagen, meer Amerikaanse zoals Halloween, en met de toename van het aantal moslims ook een grotere rol voor het offerfeest en het suikerfeest.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:22:41 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532585
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wat is je logica dan? Waarom is het zo begrijpelijk dat vanuit de geschiedenis het begrijpelijk is dat men zwarte Piet en Sinterklaas met racisme besmeurt?
omdat we vroeger als blanken de nikkerknechtjes katoen lieten plukken met lijfstraffen en shit

dat was niet iets om trots op te zijn denk ik ... daarom snap ik dat sommigen het een het een ongemakkelijk idee vonden dat we ieder Sint en zijn nikkerknecht vierden

tering hey 8)7
pi_156532599
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sorry, maar dat ik en velen met mij niet meegaan in het gejank van een kleine groep wil toch niet zeggen dat het aan de groep ligt die gewoon objectief vaststelt dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft?

Niets? Er zijn altijd pietspelers geweest die dachten Piet te moeten uitbeelden vanuit stereotyperingen over donkere mensen.
En veel donkere mensen vinden die grapjes niet leuk over dat ze zijn als ZP>
Maar dit hele debat van de laatste 2 jaar heeft veel discriminerende reacties los gemaakt.
De meest agressieve zogenoemde pietlovers hebben piet met hun agressie besmeurd.
quote:
Vanmiddag besloot Anouk een aantal heftige reacties via Facebook en Twitter te delen. 'Hier een aantal lieve berichten die ik heb mogen ontvangen de afgelopen dagen. #zwartepietmoetblijvenreally?!' Op de printscreens is te zien hoe iemand Anouk met de dood bedreigt en een ander haar 'nikker lover' noemt.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-fans-woedend.dhtml
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:25:34 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532734
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

nou je zei niet dat je er niet in meegaat, dat is helemaal prima

je zei dat iedereen die het er niet mee eens is niet lekker in zijn bol is en dat is imo precies de reden waarom dit ding zo groot is geworden

was het bij die 10 jankballen met lelijke tshirts gebleven dan was Piet op de scholen in Den Haag gewoon nog steeds zwart maar omdat iedereen achterlijk gaat lopen doen blijft deze onzin maar groeien
pi_156532782
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:20 schreef snakelady het volgende:

Je spreekt jezelf weer tegen met dit verhaal, maar dat had ik je al eerder uitgelegd. Het enige dat je dus kunt concluderen uit dat verhaal is niet slavernij, maar juist de bevrijding van slaven dat gevierd wordt!! Er is dus geen enkele reden om Zwarte Piet te zien als slaaf, enkel als bevrijdde slaaf(EN NU DUS VRIJ MENS) Dus JUIST geen slavernij maar juist het tegenovergestelde er van!!
pi_156532813
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:20 schreef snakelady het volgende:

Maar nee, hij is echt een blanke man die zwart is door het roet uit de schoorsteen. :')
Nee, het zijn inderdaad voormalig slaven die gewoon werken voor de Sint.

Dan ben je dus geen slaaf, net zo goed als dat Kelly geen man meer is.

Het is een statement tegen slavernij, of het is gewoon een volksfeest waar (net als met de kerstboom) de feitelijke oorsprong geen rol meer speelt.

Hoe dan ook: heeft 0,0 met racisme te maken.
pi_156532912
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niets? Er zijn altijd pietspelers geweest die dachten Piet te moeten uitbeelden vanuit stereotyperingen over donkere mensen.
En veel donkere mensen vinden die grapjes niet leuk over dat ze zijn als ZP>
Maar dit hele debat van de laatste 2 jaar heeft veel discriminerende reacties los gemaakt.
De meest agressieve zogenoemde pietlovers hebben piet met hun agressie besmeurd.

[..]

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-fans-woedend.dhtml
Dat er aan de andere kant ook idioten zijn en dat daar racisten tussen zitten zal best, maar die kwamen als vliegen op de stront af die die halve Gario over zwarte piet uit heeft gestrooid.
pi_156532967
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:25 schreef sp3c het volgende:

nou je zei niet dat je er niet in meegaat, dat is helemaal prima

je zei dat iedereen die het er niet mee eens is niet lekker in zijn bol is en dat is imo precies de reden waarom dit ding zo groot is geworden

was het bij die 10 jankballen met lelijke tshirts gebleven dan was Piet op de scholen in Den Haag gewoon nog steeds zwart maar omdat iedereen achterlijk gaat lopen doen blijft deze onzin maar groeien
Dat zal allemaal wel, maar ik blijf erbij dat mensen die claimen dat zwarte piet racistisch van aard is niet helemaal sporen. Het is (zie hierboven voor de uitleg) aantoonbaar onjuist.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:32:25 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156533038
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel, maar ik blijf erbij dat mensen die claimen dat zwarte piet racistisch van aard is niet helemaal sporen. Het is (zie hierboven voor de uitleg) aantoonbaar onjuist.
ben er ook geen fan van
pi_156533102
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:22 schreef sp3c het volgende:
omdat we vroeger als blanken de nikkerknechtjes katoen lieten plukken met lijfstraffen en shit
Als blanken? Het waren de "zwarten" zelf die de "zwarten" aan de handelaren verkochten. En waren het niet ook voornamelijk Portugezen en Spanjaarden die druk handelden in slaven? Zijn dat blanken? Volgens mij zijn dat niet echt blanken.

Daarnaast was het vooral religie (christendom) dat het mogelijk maakte om slavernij te vergoeilijken.

Dus als je die geschiedenis wat naderder bekijkt, is je logica verre van realistisch.

Het waren niet "de blanken", het waren allerlei kleuren die er aan meewerkten en op teerden.

Maar lekker gemakkelijk om het allemaal op die "blanken" af te schuiven".
pi_156533277
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Schenkman, de bedenker van ZP , bedoelde zijn figuur nelemaal niet als slaaf of als minderwaardig. Klopt dus dat dit karakter niet racistisch is.
Maar in de loop der tijden is de rol wel her en der met discriminerende sentimenten uiigebeeld>
En dan die agressiegolf van in dit Zp-debat. Den heer Piet heeft wel degelijk wat met discriminatie en vreemdelingenhaat te maken,
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 oktober 2015 @ 21:38:17 #301
862 Arcee
Look closer
pi_156533280
Vol. <O)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')