abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156518169
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:16 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Het feest is in de loop van de tijd door natuurlijke verloop meeveranderd met de sentimenten in de samenleving. Op dit moment is er nog altijd een ruime meerderheid die Zwart Piet wil behouden zoals die nu is. Misschien veranderd dat in de toekomst, maar misschien ook niet.

Of wil je nu de mening van een minderheid doordrukken tegen de wil van de meerderheid? Dat geeft altijd conflicten. Een verandering kun je niet afdwingen!
Nou, 'natuurlijk'. De verandering van Boze Piet naar vriendelijke Piet ging als volgt: in 1962 gooide Piet en Sint de zak en de roe in het water. Vanaf toen was Piet vriendelijk. Erg natuurlijk en geleidelijk kun je dat ook niet noemen.

Verder wordt de verandering niet afgedwongen, door niemand. Er zijn groepen die niet meer meedoen aan ZP, en er zijn groepen die dat nog wel doen. De eerste groep wordt steeds wat groter, de tweede steeds wat kleiner. Dit lijkt mij een behoorlijk geleidelijke verandering, zeker aangezien er al sinds minimaal 1985 kritiek is op de Zwarte Piet.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_156518183
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.

Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.

Maar al zou Zwarte Piet refereren aan een huidskleur? Wat is het probleem? Hier zijn de schoonmakers in de regel toch ook van Moorse origine? Wat is er mis mee een hulpje van Sinterklaas te zijn? Hulpje betekent toch niet automatisch slaaf?
pi_156518186
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:23 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dus komt het niet voor?
Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:26:08 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518202
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Een zwarte voelt zich al gediscrimineerd als hij/zij een keer aangekeken wordt :')
ja en een blanke voelt zich al gediscrimineerd als een zwarte het een keer niet met hem eens is :')

zo weet ik er nog wel 100, uiteindelijk valt het in Nederland wel mee met dat discrimineren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_156518207
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

er zit totaal geen kern van waarheid in, gaat echt helemaal nergens over man _O-

als je Quincy's twitter account checked dan zie je geen onzekere neger met een minderwaardigheidscomplexje maar een met een meerderwaardigheidscomplex die misschien iets TE zeker van zijn zaak is

Hexx heeft er niets van begrepen
Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.

Ik kan het fout hebben, en als een neger me dat verteld dan zal dat wel zo zijn. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:26:46 #281
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518213
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:11 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef Montagui het volgende:

[..]

Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.

Ik kan het fout hebben, en als een neger me dat verteld dan zal dat wel zo zijn. :)
dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetje
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:36 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518245
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
nee joh ze zijn gewoon onzeker
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:59 #284
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518249
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetje
Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:29:49 #285
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518259
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.
₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ₂₄fᵃⁿ
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:29:53 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518261
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.
zolang allerlei malloten er zo achterlijk op blijven reageren waait het niet over
pi_156518279
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:29 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.
"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".
'Dus je zegt dat er géén racisme voor blanken bestaat?'

Hier laat ik het verder bij.
pi_156518282
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:55 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Zwarte piet is altijd zwart geweest en nee dat heeft niks met racisme te maken, maar met de kleur van het roet uit de schoorsteen.
Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.

De eerste afbeelding waarop ZP werd afgebeeld is deze:

Nou kun je me nog meer vertellen, maar dat ventje is niet zwart omdat hij net uit de schoorsteen komt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156518287
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.

Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
Er zijn verschillende verhalen over ZP. Zwarte Piet(er) is ook wel de naam van de duivel. Een zwarte demon dus. Maar er is dan ook weer een verhaal over Pieter de vrijgekochte slaaf en er zijn ook verhalen over Wodan en de Wilde Jacht. Maakt verder niet uit want het zijn volksverhalen, legenden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:32:11 #290
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518295
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".
'Dus je zegt dat er géén racisme voor blanken bestaat?'

Hier laat ik het verder bij.
Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
pi_156518299
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:21 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik denk dat je als blanke met een stuk minder discriminatie in aanraking komt dan als zwarte, ja.
En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:32:34 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518303
noem het gewoon een neger

kinderachtige gedoe
pi_156518306
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.

Maar al zou Zwarte Piet refereren aan een huidskleur? Wat is het probleem? Hier zijn de schoonmakers in de regel toch ook van Moorse origine? Wat is er mis mee een hulpje van Sinterklaas te zijn? Hulpje betekent toch niet automatisch slaaf?
Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.

Hulpje betekent inderdaad niet direct slaaf. Maar, als je er een heleboel hebt, die zijn allemaal zwart en moeten al het werk doen terwijl de blanke opzichter op zijn paard blijft zitten om te kijken of het goed gaat, dan snap ik wel dat mensen die associatie met slavernij kunnen leggen.
pi_156518313
Het zou gewoon fijn zijn als de extreme uitersten van beide kampen hun smoel eens dicht zou houden.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:33:14 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518314
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
leg hem dan ook geen woorden in de mond, das een hele vervelende manier van discussieren
pi_156518327
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Ik mag toch zelf wel weten op wie ik wel en niet reageer?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:34:01 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518332
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.
discriminatie is gewoon verboden dus als je gediscrimineerd wordt raad ik je fel aan om te gaan zeiken
pi_156518351
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of een blikje cola moeten betalen wat ze leegzuipen in de supermarkt...
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:35:18 #299
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518355
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.

De eerste afbeelding waarop ZP werd afgebeeld is deze:

[ afbeelding ]

Nou kun je me nog meer vertellen, maar dat ventje is niet zwart omdat hij net uit de schoorsteen komt.
Dat laatste lijkt me ook een van de veranderingen die men door de jaren heen heeft doorgevoerd. Ik ben opgegroeid met het idee dat zwarte piet door de schoorsteen zwart is geworden. Alleen de mensen die tegen zijn willen koste wat kost het complete Sinterklaasfeest aanpassen omdat men er nog steeds iets racistisch in ziet, terwijl het dat voor de meeste mensen al vele decennia niet meer is.
pi_156518383
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.

Hulpje betekent inderdaad niet direct slaaf. Maar, als je er een heleboel hebt, die zijn allemaal zwart en moeten al het werk doen terwijl de blanke opzichter op zijn paard blijft zitten om te kijken of het goed gaat, dan snap ik wel dat mensen die associatie met slavernij kunnen leggen.
Dan kun je de gemiddelde werkgever met laagbetaalde banen ook wel associëren met racisme. Wat een flauwekul. Als Sinterklaas nu racistische dingen zou zeggen of daarna zou handelen zou het een ander verhaal zijn. Maar Sinterklaas is voor alle kinderen.

Verder moet men niet zo krampachtig doen over de geschiedenis van het slavenverleden. Die is allang afgeschaft terwijl die 'in de landen van roet' juist volop aanwezig is. Dus laten we hier niet hypocriet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')