Nou, 'natuurlijk'. De verandering van Boze Piet naar vriendelijke Piet ging als volgt: in 1962 gooide Piet en Sint de zak en de roe in het water. Vanaf toen was Piet vriendelijk. Erg natuurlijk en geleidelijk kun je dat ook niet noemen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:16 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Het feest is in de loop van de tijd door natuurlijke verloop meeveranderd met de sentimenten in de samenleving. Op dit moment is er nog altijd een ruime meerderheid die Zwart Piet wil behouden zoals die nu is. Misschien veranderd dat in de toekomst, maar misschien ook niet.
Of wil je nu de mening van een minderheid doordrukken tegen de wil van de meerderheid? Dat geeft altijd conflicten. Een verandering kun je niet afdwingen!
De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.
Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.quote:
ja en een blanke voelt zich al gediscrimineerd als een zwarte het een keer niet met hem eens isquote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:24 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Een zwarte voelt zich al gediscrimineerd als hij/zij een keer aangekeken wordt
Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zit totaal geen kern van waarheid in, gaat echt helemaal nergens over man
als je Quincy's twitter account checked dan zie je geen onzekere neger met een minderwaardigheidscomplexje maar een met een meerderwaardigheidscomplex die misschien iets TE zeker van zijn zaak is
Hexx heeft er niets van begrepen
Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetjequote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef Montagui het volgende:
[..]
Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.
Ik kan het fout hebben, en als een neger me dat verteld dan zal dat wel zo zijn.
nee joh ze zijn gewoon onzekerquote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetje
Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
zolang allerlei malloten er zo achterlijk op blijven reageren waait het niet overquote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.
"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:29 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.
Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:55 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Zwarte piet is altijd zwart geweest en nee dat heeft niks met racisme te maken, maar met de kleur van het roet uit de schoorsteen.
Er zijn verschillende verhalen over ZP. Zwarte Piet(er) is ook wel de naam van de duivel. Een zwarte demon dus. Maar er is dan ook weer een verhaal over Pieter de vrijgekochte slaaf en er zijn ook verhalen over Wodan en de Wilde Jacht. Maakt verder niet uit want het zijn volksverhalen, legenden.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.
Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".
'Dus je zegt dat er géén racisme voor blanken bestaat?'
Hier laat ik het verder bij.
En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik denk dat je als blanke met een stuk minder discriminatie in aanraking komt dan als zwarte, ja.
Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.
Maar al zou Zwarte Piet refereren aan een huidskleur? Wat is het probleem? Hier zijn de schoonmakers in de regel toch ook van Moorse origine? Wat is er mis mee een hulpje van Sinterklaas te zijn? Hulpje betekent toch niet automatisch slaaf?
leg hem dan ook geen woorden in de mond, das een hele vervelende manier van discussierenquote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
Ik mag toch zelf wel weten op wie ik wel en niet reageer?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
discriminatie is gewoon verboden dus als je gediscrimineerd wordt raad ik je fel aan om te gaan zeikenquote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.
Of een blikje cola moeten betalen wat ze leegzuipen in de supermarkt...quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
Dat laatste lijkt me ook een van de veranderingen die men door de jaren heen heeft doorgevoerd. Ik ben opgegroeid met het idee dat zwarte piet door de schoorsteen zwart is geworden. Alleen de mensen die tegen zijn willen koste wat kost het complete Sinterklaasfeest aanpassen omdat men er nog steeds iets racistisch in ziet, terwijl het dat voor de meeste mensen al vele decennia niet meer is.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.
De eerste afbeelding waarop ZP werd afgebeeld is deze:
[ afbeelding ]
Nou kun je me nog meer vertellen, maar dat ventje is niet zwart omdat hij net uit de schoorsteen komt.
Dan kun je de gemiddelde werkgever met laagbetaalde banen ook wel associëren met racisme. Wat een flauwekul. Als Sinterklaas nu racistische dingen zou zeggen of daarna zou handelen zou het een ander verhaal zijn. Maar Sinterklaas is voor alle kinderen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.
Hulpje betekent inderdaad niet direct slaaf. Maar, als je er een heleboel hebt, die zijn allemaal zwart en moeten al het werk doen terwijl de blanke opzichter op zijn paard blijft zitten om te kijken of het goed gaat, dan snap ik wel dat mensen die associatie met slavernij kunnen leggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |