abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156509004
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 21:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik reageerde hierop:

[..]

Daar staat toch echt 'albino's zijn racistisch'.
Jij hebt het over een cultuurissue, ik zei daarop dat ik ook nog had verwezen naar Japan. Zie link. Vervolgens ook nog verwezen naar clowns.

En daarnaast maakt die nuance tussen aangeboren of niet helemaal niets uit. Er werd namelijk beweerd dat het al racisme is, als iemand dat vindt. Ik vind het, dus het is zo schijnbaar..
pi_156509196
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 21:54 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Jij hebt het over een cultuurissue, ik zei daarop dat ik ook nog had verwezen naar Japan. Zie link. Vervolgens ook nog verwezen naar clowns.

En daarnaast maakt die nuance tussen aangeboren of niet helemaal niets uit. Er werd namelijk beweerd dat het al racisme is, als iemand dat vindt. Ik vind het, dus het is zo schijnbaar..
Voor de mensen die dat vinden maakt het wel degelijk uit of je aangeboren neger bent of dat je je verkleedt als 19e eeuwse karikatuur van een neger.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156509337
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor de mensen die dat vinden maakt het wel degelijk uit of je aangeboren neger bent of dat je je verkleedt als 19e eeuwese karikatuur van een neger.
Dan ga je voorbij aan zowel Ser_Ciappellettos argument als aan mijn eigen mening.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Racisme is een vorm van belediging, en belediging is altijd subjectief. Het bestaat namelijk niet los van de ervaring van de mens. Dat betekent dat iets racistisch is, op het moment dat men het racistisch vindt.

[...]
pi_156509913
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2015 21:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De schreeuwende demonstranten worden vaak als graadmeter gebruikt, dat zijn ze echter niet.
Je ziet ze overal terug in de media, Sylvana Simons, Quincy Gario, en aan de pro Pieten kant zie je rechts extremisten. Zij beheersen het debat.
pi_156510060
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je ziet ze overal terug in de media, Sylvana Simons, Quincy Gario, en aan de pro Pieten kant zie je rechts extremisten. Zij beheersen het debat.
Het debat wordt op wel meer plekken gevoerd dan vooraan de dranghekken.
pi_156510324
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het debat wordt op wel meer plekken gevoerd dan vooraan de dranghekken.
Dat zal best, maar daar kijkt geen miljoen mensen via de tv naar. Als je argument is dat het debat ergens anders wordt gevoerd en dus het debat op tv niet de toon zet dan is dat niet zo sterk.
pi_156510455
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zal best, maar daar kijkt geen miljoen mensen via de tv naar. Als je argument is dat het debat ergens anders wordt gevoerd en dus het debat op tv niet de toon zet dan is dat niet zo sterk.
Er zijn genoeg programma's langsgekomen waar Quinsy niet aanwezig was en waar wel gesproken werd over Zwarte Piet.
pi_156510534
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:04 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Dan ga je voorbij aan zowel Ser_Ciappellettos argument als aan mijn eigen mening.

[..]

Nee hoor.

Albino's racistisch vinden is gewoon onzin. Racisme impliceert dat iemand een ongeoorloofd onderscheid maakt op basis van ras en/of een ras neerzet als een kwetsende karikatuur.

Albino's zijn niet racistisch omdat ze met minder pigment worden geboren.

En ze racistisch noemen is een buitengewoon kinderachtig trucje om de karikatuur die er wordt neergezet van zwarte mensen goed te praten. Op z'n best is het een 'hullie doen het ook' argument, een drogreden. Maar het is een te idiote vergelijking om daarop af te gaan.
pi_156511554
Kom gewoon naar België hier mag 't wel. *O*
  Moderator woensdag 30 september 2015 @ 23:08:47 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156511746
hier mag het ook gewoon natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_156511819
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:08 schreef sp3c het volgende:
Maar in België worden je kinderen niet gelijk voor fascistische racisten met nazidenkbeelden uitgemaakt omdat ze ZP tof vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2015 23:11:01 ]
pi_156512003
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar in België worden je kinderen niet gelijk voor fascistische racisten met nazidenkbeelden uitgemaakt omdat ze ZP tof vinden.
Fantastisch land Belgie !!!!
Maar je beweert dus dat kinderen in Nederland wel gelijk voor fascistische racisten met nazidenkbeelden worden uitgemaakt omdat ze ZP tof vinden. ?
Heb je een bron daarvoor? Linkje? Of is het jouw slachtofferstrategie ...
  Moderator woensdag 30 september 2015 @ 23:36:05 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156512561
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

hier ook niet gelijk gek genoeg
  woensdag 30 september 2015 @ 23:37:08 #214
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156512595
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:08 schreef sp3c het volgende:
In Utrecht, Den Haag en Rotterdam niet...
₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ₂₄fᵃⁿ
  Moderator woensdag 30 september 2015 @ 23:38:06 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156512632
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:37 schreef 24Fan het volgende:

[..]

In Utrecht, Den Haag en Rotterdam niet...
hier in Den Haag mag Zwarte Piet gewoon hoor
pi_156512655
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

hier in Den Haag mag Zwarte Piet gewoon hoor
volgens de (basis)scholen niet :')
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator woensdag 30 september 2015 @ 23:40:31 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156512707
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:38 schreef mschol het volgende:

[..]

volgens de (basis)scholen niet :')
die doen er niet meer aan, dat is niet helemaal hetzelfde als dat het niet meer mag
pi_156512761
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee hoor.

Albino's racistisch vinden is gewoon onzin.
Ja, dat vind ik ook van Zwarte Piet racistisch vinden.

Overigens ontwijk je wederom mijn verwijzing naar Japan en clowns.

quote:
Racisme impliceert dat iemand een ongeoorloofd onderscheid maakt op basis van ras en/of een ras neerzet als een kwetsende karikatuur.
Is dat wel zo? Terugkomend op Ser_Ciappellettos argument mag ik al van racisme spreken, wanneer ik dat zo ervaar. Daar zit overigens een kern van waarheid in. Dat betekent echter niet dat alles wat als racistisch ervaren wordt racistisch bedoeld is.

quote:
Albino's zijn niet racistisch omdat ze met minder pigment worden geboren.
Dat is jouw mening. Ik vind albino's in Afrika wel racistisch. Zij kunnen zich best zwart schminken.
Ik hoop dat je door hebt dat ik hier slechts een punt probeer te maken.

quote:
En ze racistisch noemen is een buitengewoon kinderachtig trucje om de karikatuur die er wordt neergezet van zwarte mensen goed te praten.
Ik vind het geen karikatuur van zwarte mensen. Dat zou inderdaad racistisch zijn en dat zou ik nooit goedpraten.

quote:
Op z'n best is het een 'hullie doen het ook' argument, een drogreden.
Nee hoor. Het staat los van het feit dat andere mensen Zwarte Piet racistisch vinden. Ik kan clowns toch gewoon racistisch vinden? Dat ik daarnaast Zwarte Piet niet racistisch vind, betekent nog niet dat het een 'huillie doen het ook'-argument is.

quote:
Maar het is een te idiote vergelijking om daarop af te gaan.
Ik ben blij dat je het idioot vind. Dat vindt de meerderheid in Nederland ook van dat hele "Zwarte Piet is racisme"-gebeuren. Jij weigert alleen te accepteren dat wij (pro-pieten) het nét zo absurd vinden om Zwarte Piet racistisch te noemen, als albino's racistisch te noemen. Of Japanners die graag een lichte huid willen hebben. Of clowns.

Mag ik dan aannemen dat als er ooit eens groepen roodharigen zich tegen clowns gaan verzetten - omdat zij vinden dat clowns een negatief beeld schetsen van bleke, roodharige mensen - jij ze ook niet serieus neemt? Want dat gebeurt hier nu. De ene groep ervaart iets als kwetsend, terwijl de andere groep totaal niet inziet waarom dat überhaupt als kwetsend wordt ervaren. Ja, clowns zijn wit, en hebben in sommige gevallen rood haar, maar nee ze zijn niet racistisch bedoeld.En nee, albino's zijn natuurlijk ook niet racistisch. En nee, ook die Japanners die een lichtere huiskleur willen hebben zijn niet racistisch bezig.

Het Sinterklaasfeest wordt niet gevierd omdat iedereen zo racistisch is, maar omdat het een leuk kinderfeest is. Dat sommigen het als racistisch ervaren is natuurlijk erg jammer. Het doel van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter niet het promoten van racisme of het belachelijk maken van onze donkere medemens oid, maar simpelweg het vieren van een feest.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:16 schreef Bluesdude het volgende:
Maar je beweert dus dat kinderen in Nederland wel gelijk voor fascistische racisten met nazidenkbeelden worden uitgemaakt omdat ze ZP tof vinden. ?
Heb je een bron daarvoor? Linkje? Of is het jouw slachtofferstrategie ...
Ik ben weliswaar geen kind meer, maar in dit topic word ik al niet serieus genomen omdat ik én pro-piet ben én een prinsenvlag als UI heb, wat door Ser_Ciappelletto waarschijnlijk geïnterpreteerd wordt als én racistisch én fascistisch.

En FYI @Ser_Ciappelletto, mijn UI heeft te maken met het heelneerlandisme en niet met de NSB. Ik dacht dat mijn ondertitel en signature dat wel duidelijk maakte.
pi_156512846
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

die doen er niet meer aan, dat is niet helemaal hetzelfde als dat het niet meer mag
uiteindelijk zeggen ze gewoon dat het niet meer mag, alleen willen ze dat niet hardop zeggen want dan is er stront aan de knikker..
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator woensdag 30 september 2015 @ 23:50:04 #220
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156512947
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:46 schreef mschol het volgende:

[..]

uiteindelijk zeggen ze gewoon dat het niet meer mag, alleen willen ze dat niet hardop zeggen want dan is er stront aan de knikker..
ja dat zeggen Quincy en al die figuren ook maar dat maakt het nog niet verboden

zwarte piet mag gewoon in Den Haag
pi_156513008
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:42 schreef Kikopuz het volgende:

Ik ben weliswaar geen kind meer, maar in dit topic word ik al niet serieus genomen omdat ik én pro-piet ben
Dat heet democratie, mensen verschillen van mening.
Op jouw beurt neem jij ook weer anderen niet zo serieus. Heel normaal
Maar het ging over kinderen In Nederland die volgens een verhaal bij miljoenen gelijk veroordeeld worden als fascistische racisten met nazidenkbeelden, als ze ZP tof vinden.
Dat verhaal riekt naar leugen. En wie gelooft nou zo'n leugen ?

quote:
En FYI @Ser_Ciappelletto, mijn UI heeft te maken met het heelneerlandisme en niet met de NSB. Ik dacht dat mijn ondertitel en signature dat wel duidelijk maakte.
heelneerlandisme? is dat het zelfde als het dietschland-idee van toenmalige fascisten als de NSB?
pi_156513190
Dietsland _O_

Dat is juist iets waar we naar zouden moeten streven ipv die achterlijke superstaat van de EU.

Overigens komt de Prinsenvlag uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog, dat er weer eens bepaalde minkukels zijn die dit enkel kunnen associëren met de NSB zegt eigenlijk al genoeg.

quote:
De term Diets stamt af van het woord 'Þeudisk' (volk) en betekent in de Germaanse talen van het volk of volks.
Rond de 16e eeuw werd ze geschreven als Duytsch, en gebruikt om de middelnederlandse talen aan te geven. Het bekendste voorbeeld hiervan is in het Wilhelmus vastgelegd: Wilhelmus van Nassouwe ben ick, van Duytschen bloet.
In de eeuwen daarna is het woord twee kanten opgegaan: naar Nieuwnederlands enerzijds (Duytsch-Dietsch-Diets), en naar Hoogduits anderzijds (Duytsch-Duitsch-Duits). Dit is te verklaren door eenzelfde woord van die tijd, 'edelluyden', dat na verloop van tijd ook veranderde in twee verschillende vormen: edellieden en edellui(den). Zo ook werklieden-werklui en kooplieden-kooplui.
Na de Duitse eenwording koos de machtigste deelstaat Pruisen voor het gebruik van de term deutsch en zodoende voor Deutschland, dus 'land van het volk'. De Lage Landen namen een verbastering aan van de term voor de Nederlanden: Dietsland.
Tevens is het Engelse Dutch hier ook van afgeleid. Zo, dan hebben we dat ook meteen gehad.

[ Bericht 24% gewijzigd door SuicideErrorist op 01-10-2015 00:22:12 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 00:04:04 #223
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156513296
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat heet democratie, mensen verschillen van mening.
Op jouw beurt neem jij ook weer anderen niet zo serieus. Heel normaal
Maar het ging over kinderen In Nederland die volgens een verhaal bij miljoenen gelijk veroordeeld worden als fascistische racisten met nazidenkbeelden, als ze ZP tof vinden.
Dat verhaal riekt naar leugen. En wie gelooft nou zo'n leugen ?
Tja, just sayin'..

quote:
[..]

heelneerlandisme? is dat het zelfde als het dietschland-idee van toenmalige fascisten als de NSB?
Er zijn vele organisaties die hetzelfde nastreven (of het nou Heel-Nederland of Groot-Nederland is) of voortkomen uit dezelfde gedachte. Om die organisaties nou allemaal hetzelfde labeltje te geven.. Overigens bestond het Grootneerlandisme al voordat de NSB het vervuilde met haar ideeën.

quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:59 schreef SuicideErrorist het volgende:
Dietsland _O_

Dat is juist iets waar we naar zouden moeten streven ipv die achterlijke superstaat van de EU.
Dit dus.

Anywho, ontopic!
pi_156513729
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:59 schreef SuicideErrorist het volgende:
Dietsland _O_

Overigens komt de Prinsenvlag uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog, dat er weer eens bepaalde minkukels zijn die dit enkel kunnen associëren met de NSB zegt eigenlijk al genoeg.
.
De NSB ging dwepen met die vlag als symbool van Nederlands glorie.
Vergane glorie dus. En zo hebben zij die vlag besmet.
Die vlag stond in de 80-jarige oorlog zeker niet symbool voor een Dietschland die de NSB wilde. Alleen voor het meer protestante gebied boven de grote rivieren plus Zeeland.
pi_156514003
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 00:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De NSB ging dwepen met die vlag als symbool van Nederlands glorie.
Vergane glorie dus. En zo hebben zij die vlag besmet.
Dus jij bent daarom van mening dat het "not done" is? We zijn het erover eens dat de NSB een walgelijke organisatie was maar ik vind het onnozel om een vlag van 400 jaar oud te blijven associëren met een periode van 90 jaar geleden.

quote:
Die vlag stond in de 80-jarige oorlog zeker niet symbool voor een Dietschland die de NSB wilde. Alleen voor het meer protestante gebied boven de grote rivieren plus Zeeland.
Zoals Kikopuz al zei bestond het streven naar een vereniging van de Nederlanden al ruim voor de tijd van de NSB. En wat de vlag betreft mbt Dietsland, het lijkt mij ook niet de beste vlag voor een Verenigd Nederland ;)
pi_156514342
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 00:38 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Dus jij bent daarom van mening dat het "not done" is? We zijn het erover eens dat de NSB een walgelijke organisatie was maar ik vind het onnozel om een vlag van 400 jaar oud te blijven associëren met een periode van 90 jaar geleden.
Als ik het niet associeer met de NSB dan doen een boel andere mensen dat wel.
Dat zou een reden zijn om niet te zwaaien daarmee.
Maar ik zwaai niet met die vlag omdat het een symbool is van vergane glorie en een boel was toen al echt niet zo glorierijk.
Ik dweep ook niet met roodwitblauw, overigens

quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 00:38 schreef SuicideErrorist het volgende:
En wat de vlag betreft mbt Dietsland, het lijkt mij ook niet de beste vlag voor een Verenigd Nederland ;)
Wat denken de Vlamingen ervan? Van het idee die vlag als hun vlag te moeten zien voor hun nieuwe staat. ?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 01:03:42 #227
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156514443
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 00:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als ik het niet associeer met de NSB dan doen een boel andere mensen dat wel.
Dat zou een reden zijn om niet te zwaaien daarmee.
Maar ik zwaai niet met die vlag omdat het een symbool is van vergane glorie en een boel was toen al echt niet zo glorierijk.
Ik dweep ook niet met roodwitblauw, overigens

[..]

Wat denken de Vlamingen ervan? Van het idee die vlag als hun vlag te moeten zien voor hun nieuwe staat. ?
Waarom niet rood-wit-blauw? Te discriminerend tov minderheden?
pi_156514470
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 01:03 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Waarom niet rood-wit-blauw? Te discriminerend tov minderheden?
Waarom wel zwaaien met die vlag en de natie verheerlijken?
Geen zin in.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 01:35:36 #229
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156514832
Ik vind 'm voornamelijk erg mooi, daarom heb ik hem als UI. Maar het gaat hier niet om de vlag, maar om Zwarte Piet.

Aaaand back on topic.
pi_156514893
quote:
Dat kan je beter aan meneer De Wever vragen, Vlaanderens populairste politicus

Van 1:12:00 tot 1:14:45

[ Bericht 1% gewijzigd door berko13 op 01-10-2015 01:46:06 ]
pi_156515209
pi_156515580
quote:

[..]

Van het idee die vlag als hun vlag te moeten zien voor hun nieuwe staat. ?

;)

De Prinsenvlag is niet mijn vlag en evenmin die van mijn Vlaamse broeders en zusters.

[ Bericht 2% gewijzigd door SuicideErrorist op 01-10-2015 03:02:56 ]
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 05:05:06 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156516100
interessant onterwerp maar het heeft niet echt veel met zwarte piet te maken natuurlijk he jongons?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 05:40:15 #235
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156516188
Wel een goed idee om België, waar ZP een beschermde status heeft, met NL samenvoegen. Zodra ZP in NL dan ook beschermd is, want afschaffen mag omwille van de zuidelijke provincies dan niet meer, kan België zich weer afscheiden.
pi_156516392
Naar mijn mening heeft dat hele Sinterklaas-gedoe te maken met onzekere gevoelens van de Nederlandse neger. De neger heeft nog niet afgeleerd zich minderwaardig te voelen. De slaventijd is allang voorbij, maar zij voelen zich, onterecht, nog steeds minder.
De oorsprong ervan heeft misschien een slaven-meester afkomst, maar niemand denkt daar tegenwoordig nog aan (en zeker de kindjes niet). Behalve de neger zelf en natuurlijk ook de degenen die hen juist (onbewust (en misschien ook daarom dat de neger zich in hun mening (dat ze geracisteerd worden gesterkt voelen) )steunen in hun mening.

De degenen die het feest vieren zien het alleen als een kinderfeest dat ze vroeger hebben gevierd met hun ouders en nu ook met hun kinderen willen vieren. Ze denken niet eens aan racisme, totdat de neger zelf het tot racisme heeft gemaakt. Als de Nederlandse neger nu eens wat zelfverzekerder wordt, kunnen we allemaal eindelijk vredig naast/met elkaar leven.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 07:29:00 ]
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 08:58:56 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156517103
lol wat een onzin _O-
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:01:55 #238
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156517137
Ook ik ben een onzekere neger.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156517154
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 07:25 schreef Hexx. het volgende:
Naar mijn mening heeft dat hele Sinterklaas-gedoe te maken met onzekere gevoelens van de Nederlandse neger. De neger heeft nog niet afgeleerd zich minderwaardig te voelen. De slaventijd is allang voorbij, maar zij voelen zich, onterecht, nog steeds minder.
De oorsprong ervan heeft misschien een slaven-meester afkomst, maar niemand denkt daar tegenwoordig nog aan (en zeker de kindjes niet). Behalve de neger zelf en natuurlijk ook de degenen die hen juist (onbewust (en misschien ook daarom dat de neger zich in hun mening (dat ze geracisteerd worden gesterkt voelen) )steunen in hun mening.

De degenen die het feest vieren zien het alleen als een kinderfeest dat ze vroeger hebben gevierd met hun ouders en nu ook met hun kinderen willen vieren. Ze denken niet eens aan racisme, totdat de neger zelf het tot racisme heeft gemaakt. Als de Nederlandse neger nu eens wat zelfverzekerder wordt, kunnen we allemaal eindelijk vredig naast/met elkaar leven.
:') ___! Niet alleen is het geen racisme, het is ook nog eens de schuld van negers die zich nog niet op een zo moreel verheven punt bevinden als de blanke medemensch _O_ .
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:10:23 #240
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_156517242
quote:

Wow, just..... wow. :{
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_156517247
quote:
14s.gif Op woensdag 30 september 2015 21:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Volgens de schreeuwende demonstranten ja. Maar daar had ik het niet over.
Daar heb je het indirect wel over als je alleen al de kleur wil aanpassen. Daarmee zijn ze absoluut niet tevreden. Dus waarom zou je?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156517319
quote:

Zit een kern van waarheid in. Het is het continu willen afzetten tegen de grote boze blanke. Is een beetje calimero achtig in mijn ogen. Beetje zielig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_156517354
quote:
Is gelijk is stuk makkelijker te doen dan een hele supermarkt te boycotten. Daar vind ik mijn favo Jumbo toch net iets te goed voor.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:19:44 #244
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156517364
Weledele blancken Daemes en Heeren. Ick presenteer aan U:

Den Onzeckere Neeger van Hexx.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156517427
Buiten de grote steden blijft Piet zwart

Besturen van basisscholen in grote steden spreken zich uit tegen de traditionele Zwarte Piet. Maar buiten de Randstad gebeurt dat nog niet of nauwelijks, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant.

Woensdag maakte de Stichting openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPO Utrecht) bekend dat er op hun 33 scholen vanaf dit jaar geen traditionele Zwarte Piet meer zal langskomen. 'Wij willen niet dat kinderen zich gekwetst voelen door ons onderwijsaanbod', schrijft het bestuur in een verklaring. 'Wij bieden kinderen, álle kinderen, een veilige en prettige leeromgeving.'

Eerder dit jaar riep het bestuur van de Stichting BOOR in Rotterdam de eigen scholen al op om de Zwarte Pieten te ontdoen van zwart kroeshaar, donkere huidskleur, rode lippen en oorringen. In Den Haag kwamen de openbare, katholieke en protestants-christelijke scholen gezamenlijk tot eenzelfde besluit. Besturen in Amsterdam riepen hun scholen vorig jaar al op om Piet te vernieuwen.

In de ban
Buiten de Randstad zijn er nog weinig besturen die de traditionele Piet in de ban doen. In steden als Leeuwarden, Helmond en Maastricht is nog geen overleg tussen de besturen geweest over het onderwerp. In Assen en Groningen gaan schoolbestuurders binnenkort om tafel om tot een gezamenlijk standpunt te komen.

Ook in Meppel, dit jaar het decor van de landelijke intocht van Sinterklaas, is Zwarte Piet onderwerp van gesprek, zegt een woordvoerder van de Christelijke scholenkoepel PCBO. 'De meeste ouders zeggen: laat Zwarte Piet zwart blijven. Maar Meppel ligt door de intocht onder een vergrootglas. Daarom moet er duidelijkheid komen.'

Invulling
Het bestuur van Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio laat haar 28 scholen expliciet vrij in de invulling van het Sinterklaasfeest. Dat geldt ook voor Marenland, met 25 openbare scholen in Noord-Groningen waaronder in het multiculturele Delfzijl. 'We hebben wel gevraagd rekening te houden met mogelijke sentimenten. Maar vooralsnog leidt dat niet tot aanpassingen.'

Volgens Ad Veen van de PO-raad, de sectororganisatie voor het basisonderwijs, is het logisch dat besturen in de grote steden voorop lopen. 'Daar is de druk groter', zegt hij. 'Daar wonen meer mensen met een stevige mening en meer mensen met een andere achtergrond. In Amsterdam ontstaat veel eerder discussie dan in een klein Fries dorp met hooguit twee asielzoekers.'

Eén lijn
Overigens zijn er ook in de grote steden besturen die zich nog niet over de kwestie uitspreken. Zo wilde SPO Utrecht het besluit om Zwarte Piet voortaan te weren samen met de katholieke en protestants-christelijke besturen presenteren. 'We zaten echter niet op één lijn', zegt een woordvoerder.

Bestuursvoorzitter Jan van der Klis van de Katholieke Scholenstichting Utrecht beaamt dat. 'We willen bestuurlijk niets opleggen aan onze scholen', zegt. 'Scholen kunnen zelf het beste bepalen hoe ze hiermee omgaan. Na 5 december gaan we dat evalueren.'
http://www.volkskrant.nl/(...)piet-zwart~a4153597/
pi_156517443
Komt omdat de randstad natuurlijk vol zit met onzekere negers, terwijl de provincie nog puur is.
pi_156517470
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Daar heb je het indirect wel over als je alleen al de kleur wil aanpassen. Daarmee zijn ze absoluut niet tevreden. Dus waarom zou je?
Ik heb het ook niet over de mensen die Piet in z'n geheel willen zien verdwijnen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:32:47 #248
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156517512
Tsja.. Zit wel een kern van waarheid in. In de grote steden wonen voornamelijk migranten en in de rest van het land autochtonen. Geeft ook wel aan hoe de verdeling ligt kwa mening en dat een kleine minderheid een nationaal volksfeest van vele eeuwen oud zo kan verpesten.
pi_156517567
quote:
8s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:32 schreef 24Fan het volgende:

Tsja.. Zit wel een kern van waarheid in. In de grote steden wonen voornamelijk migranten en in de rest van het land autochtonen.
Nou nou.. als je het mij vraagt is in de grote steden het percentage niet-westerse allochtonen weliswaar hoger dan op het platteland, maar het is nog steeds geen meerderheid hoor.

quote:

Geeft ook wel aan hoe de verdeling ligt kwa mening en dat een kleine minderheid een nationaal volksfeest van vele eeuwen oud zo kan verpesten.
Hoe kom jij erbij dat het een kleine minderheid van allochtonen zou betreffen?

Er zijn meer dan genoeg autochtone Nederlanders die ZP willen veranderen, afschaffen, of zelfs Sinterklaas geheel afschaffen.

"Vele eeuwen" is trouwens ook wel behoorlijk overdreven. Het haalt meervoud niet eens.
pi_156517632
Albert Heijn: Zwarte Piet hoort erbij

Sinterklaasartikelen die vanaf eind deze week in de supermarkten van Albert Heijn liggen, is ook Zwarte Piet te vinden. Zowel die in de klassieke vorm (zwart) als wat meer bruinere pieten en pieten met roetvegen. In vergelijking met voorgaande jaren verandert er niet veel. Zwarte Piet is, hoe je het wendt of keert, onderdeel van deze sinterklaascultuur, zo stelt Ahold, moederconcern van Albert Heijn, donderdag.

"Dat culturele gebruiken rond het geliefde sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend. Helaas kunnen we het niet voor iedereen goed doen. Waar mogelijk houden we rekening met lokale voorkeuren", zegt een woordvoerder. Er zijn ook artikelen waar geen Zwarte Piet op staat, zegt hij.

Ahold vindt de discussie over Zwarte Piet een ingewikkelde en zegt blij te zijn dat Detailhandel Nederland een van de partijen is die meedoet aan het rondetafeloverleg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Winkeliers willen duidelijkheid en houvast over Zwarte Piet en vinden dat ze onterecht deel uitmaken van de discussie over het uiterlijk van de piet.
"Als leverancier van sinterklaasplezier vindt Albert Heijn dat de schoen zetten, pakjesavond, samen liedjes zingen en typische sinterklaaslekkernijen bij dit kinderfeest centraal moeten staan", zegt de woordvoerder verder.

Jumbo, een andere supermarktketen, maakte onlangs bekend dat dit jaar op verpakkingen en andere winkelcommunicatie zowel zwarte als witte pieten te zien zijn.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_Albert_Heijn__.html
Appie denkt zo echt te kunnen scoren, maar ze jagen nu eerder beide kampen weg
pi_156517636
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zit een kern van waarheid in. Het is het continu willen afzetten tegen de grote boze blanke. Is een beetje calimero achtig in mijn ogen. Beetje zielig.
Je hoeft maar Quinsy's twitter account te checken en het is een en al afgeven op de 'grote boze blanke'. Wanneer we het hebben over de fanatieke tegenstanders van ZP, dan zit er in Hexx's post m.i. inderdaad wel een kern van waarheid. Onzekerheid heeft daarin zeker wel een rol.

Ik zou het alleen niet op 'de onzekere neger' in het algemeen gooien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_156517643
quote:
een nationaal volksfeest van vele eeuwen oud
In 1800 heette onze kindervriend nog "Jan". Vlak na de Tweede Wereldoorlog gedroeg Piet zich als volgt:

quote:
Bij de eerste naoorlogse intochten stormde hij langs de rijen, schudde met zijn roe, rinkelde met zijn kettingen en gooide keihard pepernoten naar de kinderen, die daar slechts aarzelend de tanden inzetten omdat het vermalen leeftijdgenootjes betrof. Een informant wist te vertellen dat in het Friese Staveren tot 1953 kinderen door Zwarte Piet in de zak werden gestopt en enkele straten verder volkomen verdoofd werden losgelaten.
Kijk dit eens een eeuwenoude, vaststaande traditie zijn _O_ . Zwarte Piet droeg zestig jaar geleden nog kettingen, man :') .

Sinterklaas is bovendien a eeuwen al een vriendelijke kindervriend geweest, een leuk Sinterklaasfeest voor iedereen!!

Ik bedoel, je mag best voor of tegen ZP zijn hoor, allemaal prima, maar doe niet alsof de huidige versie van Sinterklaas al eeuwenlang een gegeven is in de samenleving.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:55:57 #253
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156517759
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:46 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

In 1800 heette onze kindervriend nog "Jan". Vlak na de Tweede Wereldoorlog gedroeg Piet zich als volgt:

[..]

Kijk dit eens een eeuwenoude, vaststaande traditie zijn _O_ . Zwarte Piet droeg zestig jaar geleden nog kettingen, man :') .

Sinterklaas is bovendien a eeuwen al een vriendelijke kindervriend geweest, een leuk Sinterklaasfeest voor iedereen!!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik bedoel, je mag best voor of tegen ZP zijn hoor, allemaal prima, maar doe niet alsof de huidige versie van Sinterklaas al eeuwenlang een gegeven is in de samenleving.
Dat het er vroeger anders aan toe ging dan nu snap ik ook wel. Ik heb dan ook niet gezegd dat het altijd hetzelfde is geweest. Dat het een oud Hollands volksfeest is, staat wel vast. En dat er in net verleden zaken moesten veranderen ook, wat je nu aangeeft. Dat men uiteindelijk bij al die veranderingen een lijn trekt en zegt: tot hier en niet verder, lijkt me ook logisch. Want je kunt niet het hele feest compleet aanpassen aan ieder persoon of iedere groep. Ik hou niet van rode kleuren, moet de mijter van Sinterklaas dan maar groen worden? Mijn buurman houd niet van groen, dus dat wordt ook weer lastig. Zwarte piet is altijd zwart geweest en nee dat heeft niks met racisme te maken, maar met de kleur van het roet uit de schoorsteen. Ik ben in ieder geval pro-zwarte piet en dat zal ik ook blijven. Dat ik en velen met mij in het verdomhoekje van racisme worden geduwd, vind ik nog wel het ergste.
pi_156517874
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 15:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als ik zo de argumenten zie, zitten de racisten toch vooral in het kamp dat voor Zwarte Piet is.
Nu moet het niet veel gekker worden. Wij zijn niet begonnen met het ondermijnen van een prachtig kinderfeest. Dit is juist een omgekeerde vorm van racisme. Racisme naar blanken toe.

Het ergste is dat deze dwaze multiculturele idealisten hun eigen culturele roots verloochenen en capituleren voor blank racisme. Onze voorouders zouden zich diep schamen voor hun nageslacht. Waar is onze VOC-mentaliteit gebleven? Toen we nog trotse en fiere Nederlanders waren met een gevoel van eigenwaarde. Daar is binnen deze discussie weinig van overgebleven. :r
pi_156517892
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nu moet het niet veel gekker worden. Wij zijn niet begonnen met het ondermijnen van een prachtig kinderfeest. Dit is juist een omgekeerde vorm van racisme. Racisme naar blanken toe.

Het ergste is dat deze dwaze multiculturele idealisten hun eigen culturele roots verloochenen en capituleren voor blank racisme. Onze voorouders zouden zich diep schamen voor hun nageslacht. Waar is onze VOC-mentaliteit gebleven? Toen we nog trotse en fiere Nederlanders waren met een gevoel van eigenwaarde. Daar is binnen deze discussie weinig van overgebleven. :r
Dat gedweep altijd met onze voorouders. :') In die tijd stonden we juist bekend om pragmatisme en tolerantie. Daar is niet heel veel van over gebleven als ik dit topic mag geloven.
pi_156517895

Goed zo AH! 8} <O)

En waarom niet, als de meerderheid nog voor ZP is snij je jezelf toch in de vingers?
pi_156517937
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat gedweep altijd met onze voorouders. :') In die tijd stonden we juist bekend om pragmatisme en tolerantie. Daar is niet heel veel van over gebleven als ik dit topic mag geloven.
Hou toch op met dat sprookje over tolerantie. Nederlanders zijn nooit tolerant geweest. Dat wordt ons steeds door een minderheid aangepraat. We waren juist kolonisten, slavenhandelaren en kooplieden bij uitstek. Daar moet je goede vaardigheden voor hebben en tolerantie hoort daar echt niet bij. Wel een sluw handelsinstinct.
pi_156517942
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:06 schreef WhateverWhatever het volgende:

Goed zo AH! 8} <O)

En waarom niet? Als de meerderheid nog voor ZP is snij je jezelf toch in de vingers?
Ze zeggen eigenlijk dat ze zp nog niet geheel afschaffen. Naast witte pieten hebben ze ook nog zwarte pietjes hoor. Want zwarte piet hoort er eigenlijk ook wel een beetje bij.

En jij trapt er in. :N

Nee, we mogen niet blij zijn dat ze zo aardig zijn geweest ook nog af en toe een zwarte piet te gebruiken.
pi_156517988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

We waren juist kolonisten, slavenhandelaren
Maar verder heeft ZP weinig met racisme van doen.
pi_156518011
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nee, want Zwarte Piet is een mythologisch niet bestaand figuur. Zijn kleur refereert naar zo zwart als roet. Schoorstenen dus.
pi_156518024
quote:

[..]

En als je blank bent wordt je nooit gediscrimineerd, want blank.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:13:53 #262
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518031
quote:

[..]

Klopt.
pi_156518049
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

:') ___! Niet alleen is het geen racisme, het is ook nog eens de schuld van negers die zich nog niet op een zo moreel verheven punt bevinden als de blanke medemensch _O_ .
Dit maak jij ervan.

Kijk eens naar de Nederlandse koloniën en Suriname. Iedereen (ook de negers) doen vrolijk mee met het feest. Zij associeren het niet met het zwart zijn omdat ze niet eens dénken aan racisme. Degenen die denken dat het racistisch is, denken zelf aan racisme. Je hoeft er geen neger voor te zijn.

En degenen die het feest helemaal willen afschaffen, hebben er zelf nooit plezier aan en zien het dus liever verdwijnen. Heeft dus niets met zp te maken.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:16:05 #264
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_156518064
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:46 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het feest is in de loop van de tijd door natuurlijke verloop meeveranderd met de sentimenten in de samenleving. Op dit moment is er nog altijd een ruime meerderheid die Zwart Piet wil behouden zoals die nu is. Misschien veranderd dat in de toekomst, maar misschien ook niet.

Of wil je nu de mening van een minderheid doordrukken tegen de wil van de meerderheid? Dat geeft altijd conflicten. Een verandering kun je niet afdwingen!
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:18:03 #265
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518078
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:16 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Het feest is in de loop van de tijd door natuurlijke verloop meeveranderd met de sentimenten in de samenleving. Op dit moment is er nog altijd een ruime meerderheid die Zwart Piet wil behouden zoals die nu is. Misschien veranderd dat in de toekomst, maar misschien ook niet.

Of wil je nu de mening van een minderheid doordrukken tegen de wil van de meerderheid? Dat geeft altijd conflicten. Een verandering kun je niet afdwingen!
Hear hear!!!
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:18:47 #266
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_156518084
quote:

[..]

Het had er niks mee vandoen totdat racistische mensen er op eens iets racistisch in wilden zien.
Tot die tijd was zp gewoon zp. 8}

Als er mensen zijn die problemen hebben met hun eigen racistische gedachten zou ik zeggen : doe er wat aan. Maar val er anderen niet mee lastig.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:19:38 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518094
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:46 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je hoeft maar Quinsy's twitter account te checken en het is een en al afgeven op de 'grote boze blanke'. Wanneer we het hebben over de fanatieke tegenstanders van ZP, dan zit er in Hexx's post m.i. inderdaad wel een kern van waarheid. Onzekerheid heeft daarin zeker wel een rol.

Ik zou het alleen niet op 'de onzekere neger' in het algemeen gooien.
er zit totaal geen kern van waarheid in, gaat echt helemaal nergens over man _O-

als je Quincy's twitter account checked dan zie je geen onzekere neger met een minderwaardigheidscomplexje maar een met een meerderwaardigheidscomplex die misschien iets TE zeker van zijn zaak is

Hexx heeft er niets van begrepen
pi_156518106
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:12 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, want Zwarte Piet is een mythologisch niet bestaand figuur. Zijn kleur refereert naar zo zwart als roet. Schoorstenen dus.
Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.

Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
pi_156518119
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je ziet natuurlijk die agressie in dit zp-debat. Soms is die agressie duidelijk racisme van blanke mensen.

quote:
Waar is onze VOC-mentaliteit gebleven? Toen we nog trotse en fiere Nederlanders waren met een gevoel van eigenwaarde. Daar is binnen deze discussie weinig van overgebleven. :r
Waar is die VOC-mentaliteit gebleven. Gans vergeten ?
Zie dit aspect:
quote:
Volgens Baay was het aantal tot slaaf gemaakten in “de Oost”, dat wil zeggen: in Nederlands-Indië, minstens zo omvangrijk als in “de West”, dus in Suriname en op de Nederlandse Antillen. Des te ontstellender is het dat de VOC-slavernij vrijwel geheel uit het collectieve bewustzijn lijkt te zijn verdwenen
http://www.doorbraak.eu/o(...)oet-worden-herdacht/

f*k die VOC-mentaliteit
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:21:37 #270
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518125
Zouden er serieus mensen zijn die slapeloze nachten hebben omdat zwarte piet zwart is? :o _O-
Tering, wat een triest gebeuren is het ook eigenlijk. Ik hoop echt dat deze onzin snel voorbij is, dat zwarte piet gewoon blijft zoals ie is en iedereen weer verder gaat met belangrijke zaken.
pi_156518130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:13 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

En als je blank bent wordt je nooit gediscrimineerd, want blank.
Ik denk dat je als blanke met een stuk minder discriminatie in aanraking komt dan als zwarte, ja.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:23:45 #272
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518157
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:21 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik denk dat je als blanke met een stuk minder discriminatie in aanraking komt dan als zwarte, ja.
Dus komt het niet voor?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:23:56 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518158
quote:

[..]

dat ligt er maar net aan in welke wijk je woont

maar de meerderheid zal er altijd minder last van hebben dan de minderheid, dat lijkt me evident
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:24:09 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518163
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:23 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dus komt het niet voor?
stuk minder lijkt me
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:24:30 #275
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518168
quote:

[..]

Een zwarte voelt zich al gediscrimineerd als hij/zij een keer aangekeken wordt :')
pi_156518169
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:16 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Nou, 'natuurlijk'. De verandering van Boze Piet naar vriendelijke Piet ging als volgt: in 1962 gooide Piet en Sint de zak en de roe in het water. Vanaf toen was Piet vriendelijk. Erg natuurlijk en geleidelijk kun je dat ook niet noemen.

Verder wordt de verandering niet afgedwongen, door niemand. Er zijn groepen die niet meer meedoen aan ZP, en er zijn groepen die dat nog wel doen. De eerste groep wordt steeds wat groter, de tweede steeds wat kleiner. Dit lijkt mij een behoorlijk geleidelijke verandering, zeker aangezien er al sinds minimaal 1985 kritiek is op de Zwarte Piet.
pi_156518183
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Nee, dat is een vergelijking. Roet is zwart, zwarte piet ook. Zwart als roet. Niet zwart van roet, dan hadden ze dat wel geschreven in de liedjes.

Knecht Ruprecht, uit Duitsland, komt wel door de schoorsteen en heeft schoorsteenroet op zijn gezicht.
De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.

Maar al zou Zwarte Piet refereren aan een huidskleur? Wat is het probleem? Hier zijn de schoonmakers in de regel toch ook van Moorse origine? Wat is er mis mee een hulpje van Sinterklaas te zijn? Hulpje betekent toch niet automatisch slaaf?
pi_156518186
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:23 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dus komt het niet voor?
Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:26:08 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518202
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:24 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Een zwarte voelt zich al gediscrimineerd als hij/zij een keer aangekeken wordt :')
ja en een blanke voelt zich al gediscrimineerd als een zwarte het een keer niet met hem eens is :')

zo weet ik er nog wel 100, uiteindelijk valt het in Nederland wel mee met dat discrimineren
pi_156518207
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

er zit totaal geen kern van waarheid in, gaat echt helemaal nergens over man _O-

als je Quincy's twitter account checked dan zie je geen onzekere neger met een minderwaardigheidscomplexje maar een met een meerderwaardigheidscomplex die misschien iets TE zeker van zijn zaak is

Hexx heeft er niets van begrepen
Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.

Ik kan het fout hebben, en als een neger me dat verteld dan zal dat wel zo zijn. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:26:46 #281
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518213
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik zeg létterlijk "een stuk minder". Als dit het niveau is mag je vanaf hier in je eentje verder discussiëren.
Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:11 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef Montagui het volgende:

[..]

Neuh, m.b.t. Quincy heb je gelijk, meerderwaardigheidscomplex gemixt met narcisme. Maar ik had het in mijn post in het algemeen over de 'fanatieke tegenstanders' en m.i. speelt het bij hen wel een rol.

Ik kan het fout hebben, en als een neger me dat verteld dan zal dat wel zo zijn. :)
dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetje
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:36 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518245
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nogmaals, die mensen voelen zich al gediscrimineerd als ze aangekeken worden. Of een baantje niet krijgen. Of een kaartje moeten kopen voor de trein.
nee joh ze zijn gewoon onzeker
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:28:59 #284
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156518249
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat hele zwarte piet = racisme is voor mijn gevoel vooral een hipsterdingetje
Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:29:49 #285
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518259
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:29:53 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518261
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Is ook zo. Ik verwacht dat het wel over zal waaien.
zolang allerlei malloten er zo achterlijk op blijven reageren waait het niet over
pi_156518279
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:29 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Tsja, persoonlijk iemand aanvallen getuigt pas van een hoog niveau. Als je zo denkt de discussie te winnen, stumpertje.
"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".
'Dus je zegt dat er géén racisme voor blanken bestaat?'

Hier laat ik het verder bij.
pi_156518282
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:55 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Zwarte piet is altijd zwart geweest en nee dat heeft niks met racisme te maken, maar met de kleur van het roet uit de schoorsteen.
Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.

De eerste afbeelding waarop ZP werd afgebeeld is deze:

Nou kun je me nog meer vertellen, maar dat ventje is niet zwart omdat hij net uit de schoorsteen komt.
pi_156518287
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Er zijn verschillende verhalen over ZP. Zwarte Piet(er) is ook wel de naam van de duivel. Een zwarte demon dus. Maar er is dan ook weer een verhaal over Pieter de vrijgekochte slaaf en er zijn ook verhalen over Wodan en de Wilde Jacht. Maakt verder niet uit want het zijn volksverhalen, legenden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:32:11 #290
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518295
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

"Er is minder racisme voor blanken dan voor zwarten".
'Dus je zegt dat er géén racisme voor blanken bestaat?'

Hier laat ik het verder bij.
Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
pi_156518299
quote:

[..]

En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:32:34 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518303
noem het gewoon een neger

kinderachtige gedoe
pi_156518306
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

De regel 'zwart als roet' komt juist voor in een Sinterklaasliedje.

Maar al zou Zwarte Piet refereren aan een huidskleur? Wat is het probleem? Hier zijn de schoonmakers in de regel toch ook van Moorse origine? Wat is er mis mee een hulpje van Sinterklaas te zijn? Hulpje betekent toch niet automatisch slaaf?
Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.

Hulpje betekent inderdaad niet direct slaaf. Maar, als je er een heleboel hebt, die zijn allemaal zwart en moeten al het werk doen terwijl de blanke opzichter op zijn paard blijft zitten om te kijken of het goed gaat, dan snap ik wel dat mensen die associatie met slavernij kunnen leggen.
pi_156518313
Het zou gewoon fijn zijn als de extreme uitersten van beide kampen hun smoel eens dicht zou houden.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:33:14 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518314
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Dan kun je nog wel normaal en fatsoenlijk reageren. Of hoort bij de zwarte pieten-discussie ook dat je je asociaal moet gedragen en mensen gaat uitsluiten terwijl je daar niet over gaat?
leg hem dan ook geen woorden in de mond, das een hele vervelende manier van discussieren
pi_156518327
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Ik mag toch zelf wel weten op wie ik wel en niet reageer?
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 10:34:01 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156518332
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

En als je gediscrimineerd wordt moet je niet zeiken want je bent blank. donkere mensen blijven teveel leven in het verleden terwijl je in het heden moet leven en niet zo zielig moet blijven doen.
discriminatie is gewoon verboden dus als je gediscrimineerd wordt raad ik je fel aan om te gaan zeiken
pi_156518351
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Of een blikje cola moeten betalen wat ze leegzuipen in de supermarkt...
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:35:18 #299
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_156518355
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit heeft men later bedacht toen men zich realiseerde dat het wellicht geen al te fijn beeld geeft van zwarte mensen.

De eerste afbeelding waarop ZP werd afgebeeld is deze:

[ afbeelding ]

Nou kun je me nog meer vertellen, maar dat ventje is niet zwart omdat hij net uit de schoorsteen komt.
Dat laatste lijkt me ook een van de veranderingen die men door de jaren heen heeft doorgevoerd. Ik ben opgegroeid met het idee dat zwarte piet door de schoorsteen zwart is geworden. Alleen de mensen die tegen zijn willen koste wat kost het complete Sinterklaasfeest aanpassen omdat men er nog steeds iets racistisch in ziet, terwijl het dat voor de meeste mensen al vele decennia niet meer is.
pi_156518383
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Zwart áls roet, om een kleur aan te geven. Als de kleur door de schoorsteen kwam, hadden we wel 'zwart ván roet' gezongen.

Hulpje betekent inderdaad niet direct slaaf. Maar, als je er een heleboel hebt, die zijn allemaal zwart en moeten al het werk doen terwijl de blanke opzichter op zijn paard blijft zitten om te kijken of het goed gaat, dan snap ik wel dat mensen die associatie met slavernij kunnen leggen.
Dan kun je de gemiddelde werkgever met laagbetaalde banen ook wel associëren met racisme. Wat een flauwekul. Als Sinterklaas nu racistische dingen zou zeggen of daarna zou handelen zou het een ander verhaal zijn. Maar Sinterklaas is voor alle kinderen.

Verder moet men niet zo krampachtig doen over de geschiedenis van het slavenverleden. Die is allang afgeschaft terwijl die 'in de landen van roet' juist volop aanwezig is. Dus laten we hier niet hypocriet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')