abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156529209
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

HItler? Stalin ? Colijn ... ?
Een bekend voorbeeld van discriminerende neigingen van zogenaamde ZP-fans.
https://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/
Donkere vrouw met vreemde vlag wordt belaagd op propietdemonstratie
Ze is donker, daarom al verdacht kennelijk.... en sommigen verdenken haar van anti-piet te wezen daar.
Ze zegt ook gewoon dat ze dat niet is, maar wordt niet geloofd.. oa door een man die haar vlag wilt afpakken.
Dat laat dus zien dat er in Nederland ook bijzonder domme eikels rondlopen. Het zegt verder niets over de Zwarte Piet figuur.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_156530283
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:51 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat laat dus zien dat er in Nederland ook bijzonder domme eikels rondlopen. Het zegt verder niets over de Zwarte Piet figuur.
Inderdaad. Het zegt niets over Zwarte Piet zelf, maar meer over de mensen die hem voor hun eigen doel misbruiken. En dat geldt voor beide kanten. De anti-ZP huilies en de pro-ZP tokkies.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 1 oktober 2015 @ 20:27:42 #278
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156530416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

HItler? Stalin ? Colijn ... ?
Een bekend voorbeeld van discriminerende neigingen van zogenaamde ZP-fans.
https://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/
Donkere vrouw met vreemde vlag wordt belaagd op propietdemonstratie
Ze is donker, daarom al verdacht kennelijk.... en sommigen verdenken haar van anti-piet te wezen daar.
Ze zegt ook gewoon dat ze dat niet is, maar wordt niet geloofd.. oa door een man die haar vlag wilt afpakken.
quote:
Kijk, dít is nou racisme. Keihard aanpakken dat tuig. Je weet meteen wat voor volk daar staat als je die kreten hoort. "Terugrotten naar je eigen land" en "lekker terugkankeren" :') ;(
Wat dachten ze eigenlijk? Oh ze heeft een vlag met een ster, dat zal vast een Surinaamse anti-piet zijn? :')

Mevrouw had tevens wel een punt over de VN. I.p.v. druk maken over Zwarte Piet kunnen ze beter iets doen aan de mensenrechten in Indonesië. Vooral wat betreft Melanesië.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:31:01 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156530548
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 19:12 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Bedoel je die geschiedenis waar "negers" andere "negers" aan blanken(maar ook niet blanken) verkochten?
ja die ja

ik ken er overigens maar 1 dus ik vind het een beetje een eigenaardige vraag, zeg ff gewoon wat je wilt zeggen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:34:34 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156530677
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:27 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

[..]

Kijk, dít is nou racisme. Keihard aanpakken dat tuig. Je weet meteen wat voor volk daar staat als je die kreten hoort. "Terugrotten naar je eigen land" en "lekker terugkankeren" :') ;(
Wat dachten ze eigenlijk? Oh ze heeft een vlag met een ster, dat zal vast een Surinaamse anti-piet zijn? :')

Mevrouw had tevens wel een punt over de VN. I.p.v. druk maken over Zwarte Piet kunnen ze beter iets doen aan de mensenrechten in Indonesië. Vooral wat betreft Melanesië.
ja dit zijn kutmensen ... snap niet zo goed wat het punt is hier

ik mag iig hopen dat we ons land niet gaan lopen aanpassen naar het gedrag van tokkies, mislukte kunstenaars en andere randfiguren

een redelijke dialoog over het voortbestaan van Zwarte Piet is prima maar als een debieltje met je lelijke tshirt de boel verstieren niet, daar moeten we gewoon niet naar luisteren :N
  donderdag 1 oktober 2015 @ 20:53:15 #281
297168 Kikopuz
I like goats
pi_156531447
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dit zijn kutmensen ... snap niet zo goed wat het punt is hier

ik mag iig hopen dat we ons land niet gaan lopen aanpassen naar het gedrag van tokkies, mislukte kunstenaars en andere randfiguren

een redelijke dialoog over het voortbestaan van Zwarte Piet is prima maar als een debieltje met je lelijke tshirt de boel verstieren niet, daar moeten we gewoon niet naar luisteren :N
Helemaal mee eens.
pi_156531529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:31 schreef sp3c het volgende:
ja die ja

ik ken er overigens maar 1 dus ik vind het een beetje een eigenaardige vraag, zeg ff gewoon wat je wilt zeggen
Omdat je volgens mij een punt probeerde te maken met die geschiedenis, maar je niet realiseerde dat het niet enkel de blanken waren
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 20:57:53 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156531604
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Omdat je volgens mij een punt probeerde te maken met die geschiedenis, maar je niet realiseerde dat het niet enkel de blanken waren
hoe kom je daar nu weer bij, slavernij is ouder dan de bijbel, er is geen enkel volk dat er niet aan meegedaan heeft

als ze in Egypte een feestje hebben waarbij een Egyptische baas joodse knechten heeft dan snap ik ook dat dat een beetje awkward over komt voor sommige mensen
pi_156531908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:57 schreef sp3c het volgende:
hoe kom je daar nu weer bij, slavernij is ouder dan de bijbel, er is geen enkel volk dat er niet aan meegedaan heeft
Lees even mee, wil je?
quote:
Op donderdag 1 oktober 2015 18:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dus totaal niet. Wat is daar precies het probleem van? Omdat de zwarte man knecht is voor de witte man? En?

En wat is er mis met knecht zijn? We hebben al duizenden jaren knechten :P
Waar op jij reageert met
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:32 schreef sp3c het volgende:
nou gezien de geschiedenis lijkt me dat toch wat voor de hand liggen hoor
Jij vindt het dus heel logisch dat men zwarte knecht blanke baas koppelt aan racisme? Gezien de geschiedenis? Dan ben je erg selectief met die geschiedenis. Daar blijkt namelijk uit dat het ook de "zwarte" mens was die de "zwarte" mens tot slaaf maakte!!

Maar, nee. Het is logisch om Witte Klaas en Zwarte Piet te zien als racisme???
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:10:16 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532062
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Lees even mee, wil je?

[..]

Waar op jij reageert met

[..]

Jij vindt het dus heel logisch dat men zwarte knecht blanke baas koppelt aan racisme? Gezien de geschiedenis? Dan ben je erg selectief met die geschiedenis. Daar blijkt namelijk uit dat het ook de "zwarte" mens was die de "zwarte" mens tot slaaf maakte!!
nee ik zeg enkel dat ik dat deel van de klacht wel kan begrijpen, zwarte piet is op dat punt dan ook al aangepast

als men in de berber cultuur een feestje is met witte knechten dan snap ik het ook prima als mensen daar moeilijk over gaan lopen doen

je moet proberen er niet meer in te lezen dan er staat

quote:
Maar, nee. Het is logisch om Witte Klaas en Zwarte Piet te zien als racisme???
nee dat staat er niet
pi_156532214
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:32 schreef sp3c het volgende:

ja daar komt de discussie een beetje op neer, die houding is een beetje jammer ... daardoor loopt het zo uit de klauwtjes en daardoor blijft Gario de aandachtshoer een bekende Nederlander
Sorry, maar dat ik en velen met mij niet meegaan in het gejank van een kleine groep wil toch niet zeggen dat het aan de groep ligt die gewoon objectief vaststelt dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft?

Dat is echt de zaken omdraaien.
pi_156532223
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:10 schreef sp3c het volgende:
nee dat staat er niet
Wat is je logica dan? Waarom is het zo begrijpelijk dat vanuit de geschiedenis het begrijpelijk is dat men zwarte Piet en Sinterklaas met racisme besmeurt?
pi_156532272
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:33 schreef snakelady het volgende:
Tja, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het racisme vinden als een overduidelijke zwarte slaaf voor een witte man werkt ieder jaar.

Maar ik zal wel niet helemaal lekker in mijn bol zijn. :P
Nou ja, om te beginnen verzin je erbij dat het gaat om een slaaf.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 21:20:09 #289
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156532476
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou ja, om te beginnen verzin je erbij dat het gaat om een slaaf.
Omdat zwarte piet exact lijkt op een (kind)slaaf.
Dat er in oude sinterklaas liedjes verwijzingen naar zijn.
Dat het is oude boeken is gevonden dat Sint Nicolaas kindslaven heeft bevrijd.

Maar nee, hij is echt een blanke man die zwart is door het roet uit de schoorsteen. :')
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156532504
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:49 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hoezo constant gediscrimineerd? Het punt is dat Zwarte Piet lijkt op een racistische karikatuur van een neger, en dat hij daarom aangepast moet worden. Bijvoorbeeld door het meer in lijn te brengen met iemand die zwart van de roet is door de schoorsteen.
Niemand stelt dat Zwarte Piet een directe aanval op hen is, dat Zwarte Piet hun arbeidskansen verminderd of dat Zwarte Piet bijdraagt een de mindere acceptatie van zwarten in Nederland. Men stelt slechts dat ZP in deze vorm kenmerken vertoont van een racistische karikatuur.

Dat Quincy dat nogal geforceerd brengt is zijn probleem. Dat is maar één iemand. Blijkbaar zijn er echter genoeg weldenkende mensen die het met hem eens zijn, bijvoorbeeld in schoolbesturen, om er iets mee te doen.

Verder is dit natuurlijk een non-discussie. Over vijf jaar is ZP helemaal veranderd, over vijftien jaar kijken we terug van "ohja, haha, vroeger hadden we een zwarte piet die echt een neger was! Gek he". Hoe hard iedereen ook roept dat het maar een klein groepje is dat culturele genocide aan het plegen is.
Ik heb idee dat die ontwikkeling niet zo snel gaat. Over vijf jaar is er gewoon nog Zwarte Piet en over vijftien jaar ook nog.

Dit hele ''Sinterklaas is Racisme-gezeik'' wekt geen sympathie bij de gemiddelde Nederlander. Ken jij een Nederlander die een Sinterklaas met gekleurde Piet langs laat komen? Sterker, mensen vragen bij de Sinterklaascentrales expliciet om een Zwarte Piet.

Wel is de trend dat het Sinterklaasfeest steeds meer op een carnavaleske, rommelige, manier gevierd wordt. Van bovenaf worden wijzigingen doorgevoerd. Schoolbesturen verbieden Zwarte Piet en bij optochten en het Sinterklaasjournaal zal het fenomeen Zwarte Piet steeds vaker verdwijnen.

Het is onmogelijk om ver in de toekomst te kijken. Maar het is goed mogelijk dat Sinterklaas met Zwarte Piet op de langere termijn verdwijnt. Nederland wordt steeds multicultureler, dus minder Nederlandse feestdagen, meer Amerikaanse zoals Halloween, en met de toename van het aantal moslims ook een grotere rol voor het offerfeest en het suikerfeest.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:22:41 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532585
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wat is je logica dan? Waarom is het zo begrijpelijk dat vanuit de geschiedenis het begrijpelijk is dat men zwarte Piet en Sinterklaas met racisme besmeurt?
omdat we vroeger als blanken de nikkerknechtjes katoen lieten plukken met lijfstraffen en shit

dat was niet iets om trots op te zijn denk ik ... daarom snap ik dat sommigen het een het een ongemakkelijk idee vonden dat we ieder Sint en zijn nikkerknecht vierden

tering hey 8)7
pi_156532599
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sorry, maar dat ik en velen met mij niet meegaan in het gejank van een kleine groep wil toch niet zeggen dat het aan de groep ligt die gewoon objectief vaststelt dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft?

Niets? Er zijn altijd pietspelers geweest die dachten Piet te moeten uitbeelden vanuit stereotyperingen over donkere mensen.
En veel donkere mensen vinden die grapjes niet leuk over dat ze zijn als ZP>
Maar dit hele debat van de laatste 2 jaar heeft veel discriminerende reacties los gemaakt.
De meest agressieve zogenoemde pietlovers hebben piet met hun agressie besmeurd.
quote:
Vanmiddag besloot Anouk een aantal heftige reacties via Facebook en Twitter te delen. 'Hier een aantal lieve berichten die ik heb mogen ontvangen de afgelopen dagen. #zwartepietmoetblijvenreally?!' Op de printscreens is te zien hoe iemand Anouk met de dood bedreigt en een ander haar 'nikker lover' noemt.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-fans-woedend.dhtml
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:25:34 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156532734
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

nou je zei niet dat je er niet in meegaat, dat is helemaal prima

je zei dat iedereen die het er niet mee eens is niet lekker in zijn bol is en dat is imo precies de reden waarom dit ding zo groot is geworden

was het bij die 10 jankballen met lelijke tshirts gebleven dan was Piet op de scholen in Den Haag gewoon nog steeds zwart maar omdat iedereen achterlijk gaat lopen doen blijft deze onzin maar groeien
pi_156532782
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:20 schreef snakelady het volgende:

Je spreekt jezelf weer tegen met dit verhaal, maar dat had ik je al eerder uitgelegd. Het enige dat je dus kunt concluderen uit dat verhaal is niet slavernij, maar juist de bevrijding van slaven dat gevierd wordt!! Er is dus geen enkele reden om Zwarte Piet te zien als slaaf, enkel als bevrijdde slaaf(EN NU DUS VRIJ MENS) Dus JUIST geen slavernij maar juist het tegenovergestelde er van!!
pi_156532813
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:20 schreef snakelady het volgende:

Maar nee, hij is echt een blanke man die zwart is door het roet uit de schoorsteen. :')
Nee, het zijn inderdaad voormalig slaven die gewoon werken voor de Sint.

Dan ben je dus geen slaaf, net zo goed als dat Kelly geen man meer is.

Het is een statement tegen slavernij, of het is gewoon een volksfeest waar (net als met de kerstboom) de feitelijke oorsprong geen rol meer speelt.

Hoe dan ook: heeft 0,0 met racisme te maken.
pi_156532912
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niets? Er zijn altijd pietspelers geweest die dachten Piet te moeten uitbeelden vanuit stereotyperingen over donkere mensen.
En veel donkere mensen vinden die grapjes niet leuk over dat ze zijn als ZP>
Maar dit hele debat van de laatste 2 jaar heeft veel discriminerende reacties los gemaakt.
De meest agressieve zogenoemde pietlovers hebben piet met hun agressie besmeurd.

[..]

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-fans-woedend.dhtml
Dat er aan de andere kant ook idioten zijn en dat daar racisten tussen zitten zal best, maar die kwamen als vliegen op de stront af die die halve Gario over zwarte piet uit heeft gestrooid.
pi_156532967
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:25 schreef sp3c het volgende:

nou je zei niet dat je er niet in meegaat, dat is helemaal prima

je zei dat iedereen die het er niet mee eens is niet lekker in zijn bol is en dat is imo precies de reden waarom dit ding zo groot is geworden

was het bij die 10 jankballen met lelijke tshirts gebleven dan was Piet op de scholen in Den Haag gewoon nog steeds zwart maar omdat iedereen achterlijk gaat lopen doen blijft deze onzin maar groeien
Dat zal allemaal wel, maar ik blijf erbij dat mensen die claimen dat zwarte piet racistisch van aard is niet helemaal sporen. Het is (zie hierboven voor de uitleg) aantoonbaar onjuist.
  Moderator donderdag 1 oktober 2015 @ 21:32:25 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156533038
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel, maar ik blijf erbij dat mensen die claimen dat zwarte piet racistisch van aard is niet helemaal sporen. Het is (zie hierboven voor de uitleg) aantoonbaar onjuist.
ben er ook geen fan van
pi_156533102
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:22 schreef sp3c het volgende:
omdat we vroeger als blanken de nikkerknechtjes katoen lieten plukken met lijfstraffen en shit
Als blanken? Het waren de "zwarten" zelf die de "zwarten" aan de handelaren verkochten. En waren het niet ook voornamelijk Portugezen en Spanjaarden die druk handelden in slaven? Zijn dat blanken? Volgens mij zijn dat niet echt blanken.

Daarnaast was het vooral religie (christendom) dat het mogelijk maakte om slavernij te vergoeilijken.

Dus als je die geschiedenis wat naderder bekijkt, is je logica verre van realistisch.

Het waren niet "de blanken", het waren allerlei kleuren die er aan meewerkten en op teerden.

Maar lekker gemakkelijk om het allemaal op die "blanken" af te schuiven".
pi_156533277
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Schenkman, de bedenker van ZP , bedoelde zijn figuur nelemaal niet als slaaf of als minderwaardig. Klopt dus dat dit karakter niet racistisch is.
Maar in de loop der tijden is de rol wel her en der met discriminerende sentimenten uiigebeeld>
En dan die agressiegolf van in dit Zp-debat. Den heer Piet heeft wel degelijk wat met discriminatie en vreemdelingenhaat te maken,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')