ligt er maar net aan wat je wil lezen denk ikquote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:13 schreef Copycat het volgende:
Mooi dat de discussie of Zwarte Piet wel of niet racistisch is, hier nu vooral wordt gevoerd op het niveau van 'die mensen die een blikje cola opentrekken in de supermarkt versus onze oudjes'.
Exact. En omdat er meerdere ontstaansverhalen zijn kan je niet daar eentje (ZP=slaaf,neger,racisme) uitlichten, stellen dat dat de waarheid over Zwarte Piet is en eisen dat daarom Zwarte Piet aangepast of zelfs afgeschaft moet worden.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:31 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Er zijn verschillende verhalen over ZP. Zwarte Piet(er) is ook wel de naam van de duivel. Een zwarte demon dus. Maar er is dan ook weer een verhaal over Pieter de vrijgekochte slaaf en er zijn ook verhalen over Wodan en de Wilde Jacht. Maakt verder niet uit want het zijn volksverhalen, legenden.
Dat zal het inderdaad zijn.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:14 schreef sp3c het volgende:
ligt er maar net aan wat je wil lezen denk ik
kan welquote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Exact. En omdat er meerdere ontstaansverhalen zijn kan je niet daar eentje (ZP=slaaf,neger,racisme) uitlichten, stellen dat dat de waarheid over Zwarte Piet is en eisen dat daarom Zwarte Piet aangepast of zelfs afgeschaft moet worden.
lijkt mij de enige juiste huidingquote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:19 schreef DustPuppy het volgende:
Uiteindelijk is het een volksfeest en 'het volk' bepaald hoe het gevierd wordt.
Als men het in de steden anders wenst te vieren dan op het 'platte land', dan is dat prima.
whatever quinsquote:
Gelukkig ben jij ons heldere licht.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:13 schreef Copycat het volgende:
Mooi dat de discussie of Zwarte Piet wel of niet racistisch is, hier nu vooral wordt gevoerd op het niveau van 'die mensen die een blikje cola opentrekken in de supermarkt versus onze oudjes'.
Oké.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:22 schreef leolinedance het volgende:
Gelukkig ben jij ons heldere licht.
Vanaf nu wat?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:23 schreef sp3c het volgende:
zien jullie hoe makkelijk het is om met zeurpietjes om te gaan?
nou en, lekker belangrijk en whatever quins
gewoon vanaf nu
Als je dat lekker binnen een groep houdt lijkt me dat geen issue.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt mij de enige juiste huiding
mits we in de steden ook gewoon onze zwarte pietjes mogen houden op onze feestjes
zo reageren we voortaan op zeurpietjes zoals jou en quinsy hoop ikquote:
roken in mijn blote reetquote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Als je dat lekker binnen een groep houdt lijkt me dat geen issue.
Je mag toch ook roken in je eigen huis? (nog wel)
whatever quinsquote:
Als jij naar de zwarte pieten van vandaag kijkt, wat zie jij dan? Eerlijk zeggen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:35 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me ook een van de veranderingen die men door de jaren heen heeft doorgevoerd. Ik ben opgegroeid met het idee dat zwarte piet door de schoorsteen zwart is geworden. Alleen de mensen die tegen zijn willen koste wat kost het complete Sinterklaasfeest aanpassen omdat men er nog steeds iets racistisch in ziet, terwijl het dat voor de meeste mensen al vele decennia niet meer is.
lekker belangrijkquote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij naar de zwarte pieten van vandaag kijkt, wat zie jij dan? Eerlijk zeggen.
1) iemand die net uit de schoortsteen is gekomen
2) een neger, zoals negers er normaal uitzien.
3) een 19e eeuwse karikatuur van een neger.
Persoonlijk zie ik dat laatste namelijk, en zeker niet het eerste. Prima dat het verhaal erbij is aangepast, terecht ook. Maar het uiterlijk is toen niet aangepakt, en dat is precies waar de problemen nu ontstaan.
Eerlijk gezegd vond ik dat als kind ook al vreemd. De kleur is niet consistent met schoorsteenroet, en dat het pak eruit ziet alsof het net uit de was komt is daarbij al helemaal niet geloofwaardig.
'we'quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
zo reageren we voortaan op zeurpietjes zoals jou en quinsy hoop ik
dan is het snel klaar denk ik
is goed quinsyquote:
ja mensen zien wat ze graag willen zien hequote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:29 schreef sp3c het volgende:
je ziet sowieso geen 19de eeuwse karikatuur van een neger want dat waren achterlijke bedienden
dat is Zwarte Piet vandaag de dag gewoon niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |