Kleffe_Dop | maandag 14 september 2015 @ 23:29 |
Een TT en OP gewijd aan de 757, omdat 'ie ook langzaam uitgefaseerd wordt... Farnborough, 1982, de eerste Boeing 757-200. Boeing 757-300 Als Boeing C-32, de militaire variant van de 757. Callsign "Air Force Two". ------------- En verder met de nieuwe First Class van BA in hun 787-9's:
[ Bericht 11% gewijzigd door Kleffe_Dop op 14-09-2015 23:53:42 ] | |
Iemand91 | dinsdag 15 september 2015 @ 00:16 |
Wordt vlucht BA2758 / BA2759. Landing om 10:10 uur en vertrek om 10:55 uur. Uitgevoerd door G-DOCX: | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2015 @ 06:45 |
Bij Lufthansa zijn of worden de 737 ook uitgefaseerd vdit jaar dacht ik? | |
Reanimation | dinsdag 15 september 2015 @ 08:26 |
De derde Gatwick rotatie van vandaag zal ook door de 737-400 worden uitgevoerd (vooralsnog ook de G-DOCX) uit mijn hoofd 18:10 landing en vertrek 18:55. | |
Iemand91 | dinsdag 15 september 2015 @ 12:26 |
Jep. Jep. | |
Ferry_76 | dinsdag 15 september 2015 @ 12:35 |
Funchal Madeira, even een andere plek om eens vliegtuigen te kijken! Nier al te interessant qua types (Vooral 737/A320, een keer per week een A330) maar wel leuk om eens te doen. | |
Nemephis | dinsdag 15 september 2015 @ 19:10 |
[TK] Boeing 747 cockpit poster in mooie lijst Ik dacht, er zit hier vast wel iemand die dat tof vindt! | |
Spaardertje | dinsdag 15 september 2015 @ 19:17 |
Haha vast wel! Had al gelijk 2 PM's binnen. Ben een tijdje terug samen gaan wonen en je raadt het al, moet de deur uit.. | |
Thetallguy | dinsdag 15 september 2015 @ 22:58 |
O'leary geeft morgen een persconferentie op Schiphol en daarom is de Ryanair 737-700 nu aanwezig | |
Karstman | woensdag 16 september 2015 @ 09:14 |
Hoorde op het nieuws vanochtend dat hij wil gaan samenwerken met KLM voor de aansluitingen op lange afstandsvluchten. O'Leary heeft ook gezegd dat hij KLM wel kan kopen van Air France maar dat hij daar nu nog geen heil in zag. | |
Sunri5e | woensdag 16 september 2015 @ 09:49 |
Huh maar KLM is toch helemaal niet van Air France? | |
LintuxCx | woensdag 16 september 2015 @ 09:50 |
Dat is nog eens een flinke omschakeling. Tot nu toe deed RyanAir expliciet niet aan aansluitingen toch? | |
Mylene | woensdag 16 september 2015 @ 10:08 |
bron | |
derLudolf | woensdag 16 september 2015 @ 11:07 |
737-700? | |
Mikey92 | woensdag 16 september 2015 @ 11:28 |
Hebben ze er 1 van voor training volgens mij, en dus blijkbaar voor dit soort activiteiten. | |
derLudolf | woensdag 16 september 2015 @ 11:48 |
Aha. Toen vroeg ik mee dus af, waarom een afwijkend vliegtuig in de vloot... Maar een 700 is gewoon zon $15M goedkoper dan een 800. Dat had ik niet verwacht | |
Karstman | woensdag 16 september 2015 @ 12:47 |
KLM gaat vracht doen met China Southern | |
Iemand91 | woensdag 16 september 2015 @ 18:55 |
Voor het eerst in de geschiedenis is er een vliegtuig geland op het eiland Sint-Helena in de Atlantische Oceaan: PICS: End of an era as first plane touches down on St Helena
Dat betekend dus dat je straks Sint-Helena in zo'n 4.5 uur kunt bereiken vanaf Zuid-Afrika i.p.v. 5 dagen. Als je deze aflevering van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld bekijkt zal dit een enorme verandering teweeg brengen. | |
Thetallguy | woensdag 16 september 2015 @ 19:26 |
Missie om met Arme te vliegen is gefaald. Heen stond de -TFD gepland maar die werd geswitched voor de TUIfly Nordic kist. En net terug wederom deze | |
Fred | woensdag 16 september 2015 @ 19:37 |
De verschillen zijn niet zo groot. Die van TUI Nordic zijn iets van 7 jaar ouder en hebben andere winglets. (en een ander kleurtje ) | |
donroyco | woensdag 16 september 2015 @ 19:47 |
Wat is het verschil tussen een 737-800 en een 737-800 winglets (zoals KLM het omschrijft)? | |
Fred | woensdag 16 september 2015 @ 19:48 |
De PH-OYI heeft vandaag een retourtje Amserdam-Münster gedaan, naar verluid was het een test/trainingsvlucht voor de Duitse zuster van Arke: TUIfly. Het gerucht gaat dat zij ook met 767's gaan vliegen. | |
Fred | woensdag 16 september 2015 @ 19:49 |
Een winglet is een rechtop staand (of schuin) opshuif stuk aan het einde van de vleugels. Het verbetert de aerodynamica van een vliegtuig, waardoor het zuiniger wordt. Boven: zonder winglet Onder: met winglet Ze zijn er in allerlei soorten en maten, enkele voorbeelden: | |
donroyco | woensdag 16 september 2015 @ 19:53 |
Yes, dat had ik al begrepen, maar waarom vermeldt KLM het bij hun boekingen? | |
Fred | woensdag 16 september 2015 @ 19:59 |
Goede vraag, Ben geneigd om te zeggen dat ze dat van Arke hebben afgekeken, die hebben van 2011 tot ein 2014 ook verschillende boekingsmogelijkheden: 767-300ER en 767-300ER(WL). Waarbij de laatste dus winglets heeft. Hierbij was het verschil echter groter. De toestellen zonder winglets kwamen uit de boedel van Air Holland / Holland Exel en waren aanzienlijk ouder en voorzien van een ruimer interieur. De toestellen met winglets komen van Thomson en zijn voorzien van meer toestellen, minder ruimte, maar wel met personal IFE. | |
Thetallguy | woensdag 16 september 2015 @ 20:01 |
Gaat automatisch zo in het systeem schat ik. Het type wordt altijd als drieletterige code meegegeven.Volgens mij IATA regelgeving om dit zo te doen. 738 = zonder winglet, 73H = 737-800 met winglet. Omdat dit in alle boekings/reserveringssystemen zo ingevoerd wordt zie je dit dus ook zo expliciet op de website vermeld staan. | |
Thetallguy | woensdag 16 september 2015 @ 20:03 |
Hier hetzelfde IATA code voor een 767-300 zonder winglet is 763, met is 76W | |
Iemand91 | woensdag 16 september 2015 @ 20:13 |
Nadat familie van mij vorige week hiermee vloog naar Turkije vliegen ze nu terug met de 787 PH-TFK. Toch weer leuk voor hun. | |
donroyco | woensdag 16 september 2015 @ 20:20 |
Thanks | |
Fred | woensdag 16 september 2015 @ 21:41 |
Bij Luchtvaartnieuws.nl hebben ze een oude bedrijfsfilm van Martinair gevonden. Laat maar weer eens zien hoe sterk de wereld kan veranderen in 12 jaar. | |
Sunri5e | woensdag 16 september 2015 @ 22:52 |
Wat een verschil idd. | |
OEM | woensdag 16 september 2015 @ 23:07 |
Quizvraagje: als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen winglets? | |
NewHorizon | donderdag 17 september 2015 @ 00:41 |
Omdat het ook extra gewicht en onderhoud oplevert. Of dat het waard is verschilt per geval. Over het algemeen zijn vleugels van nieuwere types al efficiënt genoeg qua aërodynamica, daar zal je niet snel winglets vinden. Dit is trouwens een van de meest geijkte discussies in de luchtvaart, naast Airbus vs Boeing. De allermeest geijkte is de discussie over wat nou precies zorgt voor de lift op de vleugels. | |
Fred | donderdag 17 september 2015 @ 09:56 |
Ze zijn niet gratis natuurlijk. Zoals NH hier boven al zegt levert het extra gewicht en onderhoud op. Dat moet wel opwegen tegen het aantal vluchten (en de bezettingsgraad) dat het vliegtuig doet. | |
Iemand91 | donderdag 17 september 2015 @ 10:43 |
Ergens gok ik dat OEM het zelf ook wel weet maar meer vroeg om anderen te triggeren. | |
NewHorizon | donderdag 17 september 2015 @ 10:49 |
Kans zit er dik in, en het werkt blijkbaar | |
inkjet | donderdag 17 september 2015 @ 11:48 |
Het is een overblijfsel uit het verleden. Inmiddels hebben alle KL 73's winglets. De oudere generaties toestellen zijn al een tijd uitgefaseerd. Omdat formeel een toestel met winglets een andere toestelcode heeft dan een zonder winglets laten ze de code met winglets staan. | |
OEM | donderdag 17 september 2015 @ 12:24 |
Geeft wel aan dat er veel factoren zijn voor wel/geen wingtip devices. Geld, gewicht, andere krachten, gate-restricties, etc. En niet te vergeten: de coolness factor Bernoulli vs Newton... Round 1... Fight! [ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 17-09-2015 12:42:28 ] | |
OEM | donderdag 17 september 2015 @ 12:33 |
Los van die vortices: dit plaatje geeft wel mooi aan hoe de winglets de liftverdeling op de vleugel gelijkmatiger maakt (blijkbaar is dat beter) (737 zonder, blended en split scimitar): | |
Mikey92 | donderdag 17 september 2015 @ 17:00 |
Nieuwe 737max winglets;) | |
Mikey92 | donderdag 17 september 2015 @ 18:24 |
'Transavia wil basis openen op luchthaven München'Lijkt mij een goede zet:) | |
Sunri5e | donderdag 17 september 2015 @ 21:22 |
Op een of andere manier moeten we een keer van die Fransen af zien te komen. | |
Sunri5e | vrijdag 18 september 2015 @ 07:54 |
| |
Spaardertje | vrijdag 18 september 2015 @ 09:28 |
Idd. Zolang trans bij air france blijft horen is er geen reden om te juichen. Transavia is namelijk winstgevend terwijl air france dat niet is.. Hoop niet dat transavia daar in de toekomst aan onderdoor gaat. | |
Mikey92 | vrijdag 18 september 2015 @ 10:22 |
Transavia draait ook verlies...ze verwachten winst in 2017 of 2018. Enige die winst maakt in die groep is KLM en dat loopt al jaren terug. Als er vorig jaar niet gestaakt was, had de hele groep winst gehad als ik het goed heb. | |
Mikey92 | vrijdag 18 september 2015 @ 11:06 |
Levering 787 KLM uitgesteldWaarschijnlijk door late levering stoelen? | |
NewHorizon | vrijdag 18 september 2015 @ 15:02 |
http://www.luchtvaartnieu(...)-france-op-5-oktober
| |
Fred | vrijdag 18 september 2015 @ 15:06 |
Zouden ze dan net zoals de truckers en boeren een langzaamaan actie doen op de snelwegen in Frankrijk met hun vliegtuigen? | |
Fred | vrijdag 18 september 2015 @ 15:20 |
Het niet ombouwen van de PH-TFL/TFK heeft nu toch een minder leuk effect op mijn vakantie, ik kan geen Premium Comfort of Star Class vliegen Maar ik mag eigenlijk nog steeds niet klagen, in juni heb ik nagenoeg zonder meerprijs Premium Comfort gevlogen (PH-TFK werd vervangen door de PH-TFM, dus geen Star Class). Gelukkig hebben we nu centrale security op Schiphol, dus kan ik vooraf nog wat eten en drinken inslaan | |
Iemand91 | vrijdag 18 september 2015 @ 22:40 |
Vandaag landde de eerste commerciële vlucht van een Airbus A380 op Brussel Zaventem. A6-EEV voerde de vlucht uit die de normale 777-300ER vlucht verving. Dit is eenmalig om te vieren dat Emirates nu 1 jaar op Brussel vliegt. Op 5 september begon Emirates de service met een 777-200LR en geleidelijk ging men over op de 777-300ER, vanaf 1 februari vliegt men de -300ER dagelijks op Schiphol. Vanwege de grootte van het toestel en om gegadigden aan boord te ontvangen vertrok het vliegtuig 80 minuten later dan normaal; A6-EEV cirkelt op dit moment voor de kust van Dubai om te landen. Het is de tweede keer dat er een A380 in Brussel landt; op 8 juni 2010 kwam er een Lufthansa A380 (D-AIMA ) maar dat was een demonstratievlucht zonder (betalende) passagiers. | |
thesystem | zaterdag 19 september 2015 @ 04:25 |
http://www.nasa.gov/cente(...)TF-2004-15-DFRC.html Een mooi artikel voer de Winglet. Hoezo heeft een winglet meer onderhoud nodig? Het is toch niet meer dan een niet bewegend deel van de vleugel? | |
NewHorizon | zaterdag 19 september 2015 @ 07:39 |
Ligt er maar net aan, zeker retrofits willen nog wel een zwaktes hebben. | |
buzz1291 | zaterdag 19 september 2015 @ 10:58 |
Vraag voor de experts hier. Weet iemand waarom de KL1023 / 1024 AMS-LHR-AMS gisteren ineens gecancelled was. Ratjes hadden het weer goed voor elkaar, uiteindelijk 2,5 uur later op Schiphol terug dan gepland dus niets te claimen. | |
Sunri5e | zaterdag 19 september 2015 @ 11:04 |
Dus als ze ipv 3 uur later 2,5 uur later terug zijn zijn het ratten? | |
buzz1291 | zaterdag 19 september 2015 @ 12:21 |
Nee, ratten omdat simpelweg onbetrouwbaar door er gewoon een hele retourvlucht uit te gooien. Moet je dus niet het woord RELIABLE als marketing instrument gebruiken. Dit zijn gewoon LCC praktijken. Minder aanbod, genoeg ruimte op volgende vluchten etc. Ben benieuwd of ze dat ook zo opgelost hadden indien alle volgende vluchten wel vol gezeten zouden hebben. [ Bericht 18% gewijzigd door buzz1291 op 19-09-2015 12:30:12 ] | |
Fred | zaterdag 19 september 2015 @ 12:51 |
Lijkt erop dat de PH-KZO gisteren niet kon vliegen. Voor zover ik kan zien zijn er drie retourvluchten niet doorgegaan: Keulen, Stavanger en dus jouw vlucht naar LHR. Je kan ze ratten noemen, maar ze hebben je wel volgens de gebruikelijke voorwaarden vervoerd. Bovenstaande is slechts mijn persoonlijke interpretatie van openbare, onofficiële bronnen | |
buzz1291 | zaterdag 19 september 2015 @ 13:03 |
Oke, duidelijk. En dat het binnen de voorwaarden was, betwist ik ook niet. Was alleen veul later thuis dan gepland. | |
inkjet | zaterdag 19 september 2015 @ 13:38 |
Ook de 1445 is gecancelled. De KZO deed de 1019/20 en 1027/8 maar was zo laat terug dat de 1733 met dit toestel naar Brussel pas rond een uur landde. Overigens moet er dus een ander toestel ingpland zijn geweest voor de 1023. Vandaag ging ook niet helemaal lekker: de 1807 ging niet door, maar de KZM was eerder getrand in STR en vloog via CGN terug als 1808. [ Bericht 1% gewijzigd door inkjet op 19-09-2015 13:52:15 ] | |
nerd4sale | zaterdag 19 september 2015 @ 13:46 |
Air Force Two is het callsign voor wat voor toestel dan ook, waar de vice-president aan boord is. Net als AF1 wordt gebruikt voor een toestel met de president aan boord. | |
OEM | zaterdag 19 september 2015 @ 14:22 |
Not quite. AF1 en AF2 worden alleen gebruikt voor kisten van de luchtmacht. Als het een civiele kist is, zijn de call signs Executive 1 en Executive 2. Is de kist van de navy, dan wordt het Navy 1 en 2. Is de kist van het Marine Corps, dan wordt het Marine 1 en 2. Quizvraagje: wat is de call sign als zowel de president en de vice-president aan boord zijn? [ Bericht 4% gewijzigd door OEM op 19-09-2015 14:37:14 ] | |
derLudolf | zaterdag 19 september 2015 @ 14:52 |
Irrelevante vraag want dat gebeurd niet [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 19-09-2015 15:06:50 ] | |
Iemand91 | zaterdag 19 september 2015 @ 15:06 |
Wow. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 19 september 2015 @ 15:07 |
Dus zonder President of VP aan boord is het call-sign van de C-32's één van de acht registratienummers en in het geval van de VC-25's is het SAM28000 en SAM29000? En bij vervoer van voormalig presidenten of VP's? | |
Nemephis | zaterdag 19 september 2015 @ 15:07 |
Het artikel gaat verder op Telegraph.co.uk | |
Nemephis | zaterdag 19 september 2015 @ 15:07 |
vette foto! | |
derLudolf | zaterdag 19 september 2015 @ 15:08 |
| |
Fred | zaterdag 19 september 2015 @ 16:06 |
IJdele hoop. Kosten met bakken met geld om zo'n ding te laten vliegen en maakt dermate veel lawaai dat je je af kan vragen of er überhaupt een airport is waar hij mag landen. Je moet als airport ook wel zeker weten dat je banen schoon zijn van rondzwervend rommel dat tegen de vleugels aan kan slaan, anders heb je zo een herhaling van de ramp in 2000. | |
Iemand91 | zaterdag 19 september 2015 @ 16:07 |
Never gonna happen... | |
joers1 | zaterdag 19 september 2015 @ 16:14 |
Lijkt mij ook niet | |
kikoooooo | zaterdag 19 september 2015 @ 16:56 |
Ik vond Concorde echt zo tof op intrepid in NY Wel veel kleiner dan ik verwacht had Jammer dat ik hem nooit in t echt heb zien vliegen. Was t ding echt zo lawaaiig ? | |
joers1 | zaterdag 19 september 2015 @ 16:58 |
Ze ijn idd niet erg groot....vergelijkbaar met de oude Boeing 727?;) | |
Iemand91 | zaterdag 19 september 2015 @ 17:04 |
Ik heb deze twee videos hier eerder geplaatst maar die blijven geweldig. Daar krijg ik kippenvel van: Moet je vanaf 00:50 horen; de autoalarmen gaan er van af. Of deze: Totale lengte is met 61.66 meter langer (727 is max. 46.69 meter), spanwijdte is met 25.6M wel minder groot (727 is 32.92 meter). De cabine is lager en smaller dan die van een Embraer 190 en ongeveer zo lang als een 737-600/ -700. | |
kikoooooo | zaterdag 19 september 2015 @ 17:20 |
Fantastisch. Toch een van de meest opzienbarende uitvindingen van de mensheid dit toestel | |
Iemand91 | zaterdag 19 september 2015 @ 21:57 |
10 maanden geleden zo zelf op de plaat gezet: KLM MD-11 Farewell flights by Iemand91, on Flickr En nu staat Maria er zo bij, Iemand91 vind niet leuk... Nou ja; blijft ze op een bepaalde manier toch nog wat langer. En een glimp van de eerste 787-9: Van mij mogen ze die cheatline rechtdoor laten lopen... | |
LintuxCx | zaterdag 19 september 2015 @ 22:27 |
Het wordt misschien de nieuwe Vulcan. Van mij mag het, al zal het wellicht nog meer kosten. | |
OEM | zaterdag 19 september 2015 @ 22:42 |
De Vulcan vliegt binnenkort ook niet niet meer (om dezelfde reden dat Concorde ook nooit meer zal vliegen): geen support meer van de OEM leveranciers. | |
buzz1291 | zaterdag 19 september 2015 @ 22:44 |
Was hier niet onlangs iemand die nog een echte 747 zocht? Dit is er een waarvoor ooit het plan bestond om er een loungebar van te maken. Maar zo te zien is dat plan niet doorgegaan en nu een onderdak voor daklozen in Bangkok. | |
Iemand91 | zaterdag 19 september 2015 @ 23:02 |
Ik wist dat ik hierover gepost had. PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #7: I can see my house from here! [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 20-09-2015 16:35:33 ] | |
Nemephis | zondag 20 september 2015 @ 02:43 |
Er staat een video bij het artikel op de website. Hopelijk komen ze nog een keer naar onze kant van de oceaan met dat toestel. Of de andere B-29, dat is ook prima. | |
Fred | zondag 20 september 2015 @ 11:28 |
Is iemand hier bekend met EU verordening 261/2004. Dit is de EU verordening die bepaald dat je recht hebt op tot 600 voor een geannuleerde of geweigerde vlucht. Hierin is ook opgenomen dat wanneer de reiziger in een lagere klasse is geplaatst hij bij vluchten langer dan 3500km recht heeft op vergoeding van 75% van de ticketprijs. In de verordening is ook opgenomen dat de verordening ook van toepassing is op pakketreizen. Nu ben ik dus gedowngrade, op een vlucht van langer dan 3500km met en pakketreis. Hoe ga ik er nu achter komen wat de ticketprijs is? In de reisspecificatie staat namelijk alleen het totaalbedrag vermeld. (Of kan ik hier beter mee naar WGR gaan?) | |
buzz1291 | zondag 20 september 2015 @ 11:45 |
Het allereerste wat je je af moet vragen is, was het een andere klasse of was de aangekochte upgrade naar een betere stoel niet beschikbaar. Dat is nogal een verschil. En was het inderdaad een klasse verschil, dan wordt het gegarandeerd een gevalletje moeilijk met een pakketreis. Ik zie de bui al hangen van hotelkosten + gratis vlucht (bij wijze van spreken dan). Daarnaast is de definitie van een ticketprijs ook redelijk vaag. In- of exclusief toeslagen? Zo vloog ik onlangs AMS-KUL vv voor 5 euro. Daar kwam wel 415 euro aan toeslagen bij. Voor dit soort moeilijke gevallen zou ik een claim bij EU-Claims indienen. No cure no pay. Kost je dacht ik 30% maar als de uitkering laag is, val je van die 30% ook niet om. Bij die pakket aanbieder weet je bijna zeker dat je nul op rekest zal krijgen. Succes. | |
Fred | zondag 20 september 2015 @ 11:55 |
Ze verkopen het TUI als "Premium Comfort Class" en "Star Class", dus je zou zeggen dat het verschillende klasses zijn. Niet alleen de stoel is anders, ook de verzorging en privileges zijn anders: grotere bagagevrijdom, als eerste aan board, aparte incheckbalie, extra maaltijd, alle dranken inclusief. Een lastig verhaal wordt het sowieso, maar ik heb een lange adem | |
El_Grando101 | zondag 20 september 2015 @ 12:07 |
Leuk als tuinhuisje! | |
flipsen | zondag 20 september 2015 @ 12:15 |
Ohoh... KLM-toestel raakt bij taxiën SLM-vliegtuig | |
OEM | zondag 20 september 2015 @ 12:21 |
President Nixon zat in Air Force 1 toen zijn opvolger (Gerald Ford) beedigd werd. Tijdens de vlucht werd de call sign veranderd van AF1 naar SAM26000. Zo snel gaat het dus | |
Fred | zondag 20 september 2015 @ 12:33 |
Het artikel vermeld niet welk toestel de B747 van KLM geraakt heeft: de PZ-TCP. Die stond ook op het punt naar AMS te vertrekken en is ook geannuleerd. Voor vanmiddag geen vervangend toestel, dus ook AMS-PBM gaat niet door. Al met al een duur geintje. | |
Woods | zondag 20 september 2015 @ 17:52 |
787 illustere voorganger https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Nimrod | |
Fred | zondag 20 september 2015 @ 18:01 |
Hoe link jij dat ding aan een 787? | |
bluemoon23 | zondag 20 september 2015 @ 18:02 |
De Boeing P-8 Poseidon is dan een betere link. | |
derLudolf | zondag 20 september 2015 @ 18:12 |
Beide straalvliegtuigen | |
OEM | zondag 20 september 2015 @ 20:26 |
De neus? | |
Fred | zondag 20 september 2015 @ 20:54 |
Mwah, dan zou het ook de voorganger van de A350 moeten zijn. Wat toen de Havilland was, is door allerlei fusies en overnames onderdeel geworden van het bedrijf dat we nu als Airbus kennen. Dat zou ook de Comet een voorganger van de 787/350 maken. En met de reputatie van de Comet denk ik niet dat ze zoiet graag horen bij Boeing/Airbus | |
Mikey92 | maandag 21 september 2015 @ 14:25 |
KLM 787 in de verf:) | |
Iemand91 | maandag 21 september 2015 @ 15:00 |
Nieuwe livery vanwege deze nieuwe toestellen (zogenaamd) maar het staat hier geloof ik nog het meest lelijk op... | |
Mikey92 | maandag 21 september 2015 @ 15:00 |
Ik vind het er beter op staan, maar goed smaken verschillen | |
derLudolf | maandag 21 september 2015 @ 15:01 |
Die vliegende fossielen zoals Tu95 en B52 worden dus nog ondersteund door Tupolev resp. Boeing? [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 21-09-2015 15:11:35 ] | |
bluemoon23 | maandag 21 september 2015 @ 15:11 |
Als het US ministerie van defensie maar betaalt, dan wil Boeing de B52 best ondersteunen tot 2150 hoor | |
derLudolf | maandag 21 september 2015 @ 15:13 |
Daar zit wat in natuurlijk, wie betaalt bepaald. Maar er zijn meer leveranciers natuurlijk die onderdelen in zo'n kist hebben zitten | |
mar456 | maandag 21 september 2015 @ 15:29 |
Meningen verschillen gelukkig. Ik wacht op een foto vanaf de voorkant. | |
Ferry_76 | maandag 21 september 2015 @ 15:40 |
Zware jongen laag boven Ede afgelopen Zaterdag : | |
OEM | maandag 21 september 2015 @ 16:13 |
De regels voor civiel en militair zullen ook wel verschillen. Nog maar te zwijgen over de regels in Russia | |
OEM | maandag 21 september 2015 @ 16:21 |
Precies mijn mening. Die Embraer vind ik by far de lelijkste, terwijl het juist bedoeld is voor zo'n lage neus | |
El_Grando101 | maandag 21 september 2015 @ 16:56 |
Ik snap niet dat heel veel die livery zo lelijk vinden. Ik vindt het wel mooi. Vorige week een mooi Fokker 70 schaalmodel gekregen. Helaas nog niet in de nieuwe livery. Met tekst en handtekening er bij van een Captain die er op vliegt. Beetje wannabe achtig maar toch wel geinig. | |
Iemand91 | maandag 21 september 2015 @ 20:17 |
Ik denk eerder dat OEM en ik helaas tot een hele kleine minderheid behoren... | |
derLudolf | maandag 21 september 2015 @ 20:26 |
Die Tu95's komen anders vaak genoeg in/boven Nederland | |
joers1 | maandag 21 september 2015 @ 20:30 |
Mn eerste vlucht ooit was in een 727, vandaar de nostalgie | |
Lone_Gunman | maandag 21 september 2015 @ 21:54 |
Nou ja, wat betreft de Bear, deze is nog tot 1994 geproduceerd | |
buzz1291 | dinsdag 22 september 2015 @ 00:16 |
We weten nu wel wat je er van vind. Maar waarom vasthouden aan rechte lijnen als het ook met een beetje schwun kan. Niet dat het op alle toestellen even goed uitkomt maar op die wide body's en Embraers staat hetvniet verkeerd. Op die Fokker F70 is het geen porum inderdaad. Maar ook dat zal wel wennen zijn. | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2015 @ 00:28 |
Door vertraagde levering van het eerste toestel worden de Europese vluchten van de A350 van Finnair uitgesteld en aangepast. Op woensdag 7 oktober ontvangen ze hun eerste toestel in Toulouse. Dit betekend dat hun allereerste commerciële A350 vlucht op 9 oktober plaats vind en wel naar Amsterdam wat tevens de allereerste keer is dat een A350 op Schiphol komt. Gaat om vlucht AY841 en AY842. Aankomst om 09:45 uur en vertrek om 11:55 uur. Op 21 november volgt de eerste longhaul vlucht naar Shanghai. | |
zlotka | dinsdag 22 september 2015 @ 11:07 |
Hier staat nog een beter foto van de 789 van KLM Wat mij betreft staat het hem goed | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2015 @ 12:11 |
Een kleine reeks zelfs: De KLM kleuren staan haar inderdaad uitstekend, maar ik blijf erbij dat die lelijke golven nergens voor nodig waren. Eindresultaat zou uiteindelijk veel strakker zijn geweest als die rechtdoor liepen. De voorkant zit er nu ook uit balans uit i.v.m. de rest; alsof het front heavy is. | |
Mikey92 | dinsdag 22 september 2015 @ 12:30 |
De naam staat nog afgeplakt, maar zo te zien een korte naam. Ik gok op de naam "Anjer" | |
Karstman | dinsdag 22 september 2015 @ 12:40 |
Wat is die witte "dop" bovenop de kist ook alweer, satellietcommunicatie ofzo? | |
Fred | dinsdag 22 september 2015 @ 12:49 |
Volgens mij is het de "antenne" om wifi in de cabine met internet mogelijk te maken | |
ShaoliN | dinsdag 22 september 2015 @ 13:00 |
Ik vind hem ook wel aardig. | |
Woods | dinsdag 22 september 2015 @ 13:15 |
Ik vind de 787 hype nu wel genoeg niet? In het algemeen dan niet perse de eerste voor KLM. De 787 wordt reeds 4 jaar geproduceerd en met 318 niet exclusief meer. In tegenstelling tot bijv. een 747-8i of nu a350. Dan liever nog een 767, jammer dat ik die nooit heb zien vliegen van KLM. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 september 2015 @ 13:18 |
DL073 weer teruggekeerd naar Schiphol, iemand een idee waarom? Zag hem ineens terug gaan... nadat ik klaar was op Schiphol Edit: Bird strike... alweer [ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2015 13:22:12 ] | |
derLudolf | dinsdag 22 september 2015 @ 13:24 |
Precies, vind het ook weinig aan. Die A350 wil wel es zien. Komt die A350 straks elke dag naar Schiphol, want dan ga es op een zondag daar spotten. Heeft elke baan een spotterplaats? | |
Woods | dinsdag 22 september 2015 @ 13:27 |
Het is een gelikt toestel maar we leven in 2015 Elke baan heeft wel plekken om te staan. Is hier menig keer voorbij gekomen. | |
ShaoliN | dinsdag 22 september 2015 @ 14:00 |
Ik heb 767 mogen mee maken. Wat een kuttoestel. | |
Sunri5e | dinsdag 22 september 2015 @ 14:15 |
Waarom vind je dat een kuttoestel? | |
boriq | dinsdag 22 september 2015 @ 14:25 |
Met een loadfactor van zo'n 50% was het afgelopen zomer in zo'n 767 wel uit te houden | |
donroyco | dinsdag 22 september 2015 @ 14:38 |
Ik zag gisteren een vliegtuig opstijgen rond 12.30 uur in Madrid die sterk leek op de Airbus Beluga (of het zelfs wel was). Alleen kan ik hierover geen info vinden of het een Beluga was. Waar moet ik kijken? Deze was het niet, aldus de data | |
Sunri5e | dinsdag 22 september 2015 @ 14:44 |
Er blijkt gister een kist die vanuit Marrakesh onderweg was naar ????? Een noodlanding te hebben gemaakt in Spanje. Iemand een idee welke vlucht dit was? | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2015 @ 15:30 |
Nee, dit zijn korte vluchten binnen de EU zodat de crew e.d. kan wennen aan het toestel. We moeten denk ik op China Airlines gaan wachten voor een reguliere A350 vlucht op Schiphol; die schijnen Amsterdam als een van de eerste bestemmingen te gebruiken voor hun nieuwe A350's. Die komen in 2016 in de vloot dus je zou tot dan moeten wachten voor een bijna dagelijkse A350 vlucht (maandag uitgezonderd) Officieel niet, maar bij elke baan zijn welke plekken waar je kunt staan; meer info hier en hier. F-GSTD vertrok rond die tijd vanuit Madrid naar Toulouse. EDIT: cool; de 2 A380's vertrekken direct achter elkaar vanaf de Kaagbaan. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 22-09-2015 15:45:30 ] | |
Mikey92 | dinsdag 22 september 2015 @ 21:48 |
Komt morgen/vandaag naar Schiphol(??) Zag er eerst nog zo uit: | |
Mikey92 | dinsdag 22 september 2015 @ 21:50 |
verwijderd | |
Iemand91 | dinsdag 22 september 2015 @ 21:56 |
Als je de routes al weet waarom dan vraagteken? Morgen inderdaad Bosten - AMS - Atlanta. Overigens de 2e keer; vandaag kwam die voor het eerst met de nieuwe livery ook al Minneapolis - AMS - Boston doen. | |
Mikey92 | dinsdag 22 september 2015 @ 22:12 |
Wist de route niet zeker vandaar;) | |
Spaardertje | dinsdag 22 september 2015 @ 22:13 |
Binnenkort weer dagje meevliegen. Zoveel zin in.. | |
buzz1291 | dinsdag 22 september 2015 @ 23:59 |
Inderdaad. Werd wel eens op de ochtend vlucht naar Milaan ingezet. En kan me ook een retourvlucht ergens in 1998 herinneren toen vluchten uit Venetie, Bologna en Milaan eens op een vrijdagavond werden samengevoegd. Veel overboekingen dus, maar degene met de grootste bek konden dus allemaal mee. "Wat bedoel je behoorlijk vol en nog geen stoel reservering? Onbehoorlijk vol bedoel je zeker, waar is hier de KLM office, dan regel ik het zelf wel even" ja dat kon in die tijd allemaal nog. | |
Sunri5e | woensdag 23 september 2015 @ 01:03 |
Daar kan de Boeing 767 toch niks aan doen? | |
Karstman | woensdag 23 september 2015 @ 09:11 |
Ik vloog vorige week van Rotterdam met Transavia (737-700 veewagen). En bij het instappen ontwaarde ik deze sticker naast de deur: Heb het nog nooit gezien, soort verzegeling dat de kist weg mag ofzo? | |
donroyco | woensdag 23 september 2015 @ 11:57 |
Thanks | |
mar456 | woensdag 23 september 2015 @ 12:48 |
Ik weet dat sommige hem niet mooi vinden maar wat een bazentoestel Album https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153211236075773.1073741866.273795515772&type=3 | |
boriq | woensdag 23 september 2015 @ 12:52 |
De schuine lijn staat de 787-9 nog best goed! | |
NewHorizon | woensdag 23 september 2015 @ 14:06 |
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik de lijnen hier prachtig vind geworden! | |
flipsen | woensdag 23 september 2015 @ 15:50 |
| |
NewHorizon | woensdag 23 september 2015 @ 15:54 |
Sorry! | |
Thetallguy | woensdag 23 september 2015 @ 15:56 |
Klopt. Wordt vaak verzegeld zodat als het toestel in de nacht op een airport alleen staat de crew zeker weet dat er geen ongeautoriseerde personen het toestel in geweest zijn. En die KLM 787 | |
Fiorano | woensdag 23 september 2015 @ 15:59 |
Super nice! | |
Blistering | woensdag 23 september 2015 @ 16:02 |
Ben er nog niet over uit wat ik ervan vind. In principe ben ik geen fan van de nieuwe livery. Maar goed, misschien als ik 'm in het echt zie. | |
NewHorizon | woensdag 23 september 2015 @ 16:09 |
En deze foto mag uiteraard ook niet ontbreken: | |
Karstman | woensdag 23 september 2015 @ 16:42 |
HUD en een lekker wolletje op de stoel! Waarom moeten er van die grote stickers Boeing787 op zitten, alsof de piloot even vergeet in welke kist ie zit... | |
Karstman | woensdag 23 september 2015 @ 16:44 |
Ah, ik had nog even gegoogled op dat logo en het lijkt erop dat dat de Turkse douane is. | |
inkjet | woensdag 23 september 2015 @ 17:12 |
Heeft dat met de common type rating met de 777 te maken? | |
Mikey92 | woensdag 23 september 2015 @ 17:13 |
Verschil is toch wel te zien lijkt mij. | |
NewHorizon | woensdag 23 september 2015 @ 17:51 |
Promotionele foto gok ik | |
Iemand91 | woensdag 23 september 2015 @ 20:30 |
Blauw en wit, nooit meer veranderen. Nou ja; ze mogen wat mij betreft nog wel een retro-747 uitbrengen. Mooi in 2019 ter ere van het 100 jarig bestaan en...euh...48 jaar 747 bij KLM. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 23-09-2015 20:35:22 ] | |
mar456 | woensdag 23 september 2015 @ 20:33 |
Met een gloednieuwe B747-8i | |
El_Grando101 | woensdag 23 september 2015 @ 22:48 |
Lekker schaap onder je kont. Wie gaan daar bij jullie straks op vliegen? Bemanning die nu op de 737 zit? | |
nattermann | woensdag 23 september 2015 @ 23:27 |
Denk de 777-/747-crew. | |
donroyco | woensdag 23 september 2015 @ 23:34 |
Zie je veel op het observatiedek van Schiphol? Ik snap dat het bijvoorbeeld langs de Polderbaan veel leuker is, maar wil niet daar helemaal naartoe hoeven... | |
Iemand91 | woensdag 23 september 2015 @ 23:50 |
De 777 crew kan heel makkelijk over op de 787 aangezien type-rating gelijk is. Binnen een paar dagen kunnen die over naar de 787. Zoals je hier kunt zien is het grootste gedeelte van het terras gesloten. Je ziet een aantal gates, de Aalsmeerbaan en wat kisten die van/naar de gates gaan. En in de verte Schiphol-Oost. Dus vanaf het terras meer de bedrijvigheid van Schiphol, bij de banen (uiteraard) de starts- en landingen. [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 24-09-2015 00:08:56 ] | |
donroyco | woensdag 23 september 2015 @ 23:59 |
Jammer. Ik had liever een terras gehad bij de Polderbaan. | |
Iemand91 | donderdag 24 september 2015 @ 00:08 |
Je hebt er wel een grote parkeerplaats. Met mooi weer is het daar druk. | |
Fred | donderdag 24 september 2015 @ 00:09 |
Wat toont zo'n 787 eigenlijk klein van bovenaf. | |
NewHorizon | donderdag 24 september 2015 @ 00:23 |
777/787 wordt inderdaad zelfs gemixed gevlogen (geen sprake van 'overgang' dus). Zitten een paar fundamentele verschillen in de systemen, waaronder uiteraard de HUD, maar de basis is dermate gelijkwaardig dat dat geen problemen oplevert. | |
Fred | donderdag 24 september 2015 @ 00:27 |
Dinsdag trouwens nog een leuk retourvluchtje gemaakt over zee met een heli.
| |
Iemand91 | donderdag 24 september 2015 @ 00:29 |
Maar wel eerst een paar dagen training om de verschillen te leren. | |
NewHorizon | donderdag 24 september 2015 @ 00:44 |
Jep, 4 dagen de sim in en 2 dagen op de lijn. Staat in schril contrast tot een volledige typerating uiteraard. Overigens ook direct een van de enorme voordelen van een generieke vloot; Het scheelt enorm veel in training/onderhoud. Laten we hopen dat andere operationele kosten en baten daar nog even tegen op blijven wegen... Er is al genoeg eenheidsworst | |
derLudolf | donderdag 24 september 2015 @ 00:48 |
Zal er veel verschil zitten tussen A330 en A350 qua typerating? Zou anders wel een argument voor KLM zijn om wel een aantal daarvan af te nemen - ter vervanging van de A330's | |
Iemand91 | donderdag 24 september 2015 @ 00:52 |
Precies, het wordt straks bij KLM 737, 787/777 en Embraer. (en nog een tijdje de A330). Saaaai. Ook daartussen kan men snel wisselen. Maar het lijkt er sterk op dat KLM geen enkele A350 gaat krijgen. De president van China - Xi Jinping - is in Seattle momenteel. Is dinsdag aangekomen met B-2472: (Hun nieuwe 747-8i B-2479 staat momenteel in Hamburg waar het geconfigureerd wordt voor VIP-gebruik) En dit ging gepaard met de bekendmaking van gedane zaken: (Een deel stond namelijk al in de orderboeken als ("unidentified") - 190 737's - 50 widebodies (schijnbaar 787, 777 én 747-8) - 60 onbekende types die geleased zullen worden. Orderwaarde: 38 miljard dollar. | |
NewHorizon | donderdag 24 september 2015 @ 00:54 |
Moest het nazoeken, maar Airbus heeft zo te zien ook een zogenoemde common type rating voor de A330 en A350 bemachtigd. Uit dat oogpunt kan het interessant zijn, maar er zijn nog een heleboel andere factoren uiteraard | |
nattermann | donderdag 24 september 2015 @ 00:58 |
De 787 trouwens Afgelopen maandag voor het eerst IRL gezien. | |
Fred | donderdag 24 september 2015 @ 21:53 |
Voor de liefhebbers: morgen om 10u35 vertrekt het eerste toestel met de naam "TUI" op de romp. Het betreft de PH-TFL, OR347. Aankomst zaterdag rond 9u35 als OR348. | |
Iemand91 | donderdag 24 september 2015 @ 22:14 |
De enige bron die ik hierover kan vinden heeft het over Orlando/Miami en dat is vlucht 317 van 09:15 uur. Wie heeft gelijk? Zijn ze gisteren mee begonnen in hangar 14: [ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 24-09-2015 22:25:44 ] | |
Karstman | vrijdag 25 september 2015 @ 09:08 |
Jongens vraagje. Als men de safety demonstration live doet moeten ze dan alles doen of mag je ook onderdelen overslaan. Ik zat laats op een vlucht naar Budapest en toen werd op de terugweg het zwemvest niet behandeld. Nou vlieg je niet over zee tussen daar en Nederland maar toch... | |
NewHorizon | vrijdag 25 september 2015 @ 10:25 |
Als je niet over water vliegt hoeft dat inderdaad niet behandeld te worden. | |
Karstman | vrijdag 25 september 2015 @ 11:07 |
Maar we vlogen toch wel over meren en rivieren... Ik kan me nog wel een vliegtuigje in de Hudson herinneren een paar jaar geleden | |
NewHorizon | vrijdag 25 september 2015 @ 11:21 |
Het is verplicht als je meer dan 50nm uit de kust vliegt. Sterker nog, als je binnen die afstand blijft hoef je niet eens lifevests aan boord te hebben. Maatschappijen die bijna enkel overland vliegen zullen dus gewicht besparen door geen lifevests mee te nemen. (Terugkomend op Hudson, KLM voegt daar nog aan toe dat de demonstratie ook gedaan moet worden als er een redelijke verwachting is dat je tijdens een incident bij vertrekken of aanvliegen van een luchthaven moet ditchen. Niet zeker of dat ook een wettelijke eis is (geworden), kan het zo snel niet vinden). [ Bericht 0% gewijzigd door NewHorizon op 25-09-2015 12:23:52 ] | |
Karstman | vrijdag 25 september 2015 @ 11:56 |
Ah dank. Dat laatste verklaart ook waarom we bij vertrek uit Rotterdam het verhaal wel kregen en bij vertrek uit Budapest niet. | |
Thetallguy | vrijdag 25 september 2015 @ 14:51 |
Nieuwe mogelijkheden om de plas over te steken in een 737. Vanaf mei gaat Norwegian Cork - Boston vliegen, en in 2017 ook Cork - New York. In eerste instantie met de 737-800 en later ook met de MAX. Scheelt volgens mij qua blocktime niet veel met bijv hun Trondheim - Malaga of Canaries routes | |
Fred | vrijdag 25 september 2015 @ 14:54 |
Het is OR347 geworden Ik snap eigenlijk niet waarom ze de ramen nu weer wél hebben meegenomen bij het schilderen. Bij de introductie van deze livery werd de naam juist over boven de ramen gezet. Nu er dus weer overheen. [ Bericht 10% gewijzigd door Fred op 25-09-2015 15:00:03 ] | |
Iemand91 | vrijdag 25 september 2015 @ 15:38 |
Ik zag het net idd. Moet je zien wat nabewerking voor effect heeft; lijkt wel compleet nieuwe paintjob. De nieuwste 747-8F voor Cargolux (LX-VCM) heeft ook een geinige cutaway-livery gekregen: | |
Sunri5e | vrijdag 25 september 2015 @ 16:13 |
Tui.com op de motoren vindt ik er niet uitzien. | |
donroyco | vrijdag 25 september 2015 @ 16:26 |
*vind | |
Sunri5e | vrijdag 25 september 2015 @ 16:28 |
Idd | |
Thetallguy | vrijdag 25 september 2015 @ 17:26 |
De URL van je website vermelden vind ik sowieso erg 1996. Iedereen weet je echt wel te vinden (mits je geen flysas.nl/flyslm.nl achtige urls hebt) | |
El_Grando101 | vrijdag 25 september 2015 @ 17:40 |
Ik sprak deze week een F/O die op de 737 bij een Turkse maatschapij vliegt. Die ging als de Dreamliner er was daar op over. Zal die wel promotie maken dan. 777/787 is om de genoemde redenen hier natuurlijk ook veel logischer. Maar is het verschil in de systemen tussen 737 en 777/787 groot? Zal wel meevallen toch. Vanmiddag lekker weer paar uurtjes rond gefladderd. | |
donroyco | vrijdag 25 september 2015 @ 18:07 |
Tja, vaak marketingmensen die dat soort obsolete dingen willen. | |
inkjet | vrijdag 25 september 2015 @ 18:42 |
Heeft de PH-BFA alweer een winglet aan de rechtervleugel zitten? | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2015 @ 18:53 |
Zit je ook met z'n 180'en in zo'n 737? | |
inkjet | vrijdag 25 september 2015 @ 19:42 |
http://www.boeing.com/com(...)_2012q1_article3.pdf Hier staat uitgelegd hoeveel dagen training nodig zijn afhankelijk van welk type toestel je overstapt. | |
inkjet | vrijdag 25 september 2015 @ 21:55 |
Beetje jammer inderdaad, de TUI livery is best fraai voor de rest. | |
starla | vrijdag 25 september 2015 @ 23:17 |
Op het eerste gezicht lijkt de AUC in het bovenste plaatje juist groter te zijn dan met winglets. Kan ik ergens de integraalvergelijkingen vinden van lift met winglets vs. zonder winglets (even de discussie van 'drag' daargelaten, want die zal navenant ook toenemen)? -edit- well I'll be damned... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lifting-line_theory Lift neemt dus wel toe en drag neemt af. Ingenieus...nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik dacht dat het alleen zorgde voor minder lift-induced drag en daardoor een hogere lift-to-drag ratio. Weer wat geleerd [ Bericht 10% gewijzigd door starla op 25-09-2015 23:36:27 ] | |
donroyco | zaterdag 26 september 2015 @ 12:05 |
PH-AOB represent. | |
Anne | zaterdag 26 september 2015 @ 12:08 |
Fijne vakantie . | |
donroyco | zaterdag 26 september 2015 @ 12:27 |
| |
Fred | zaterdag 26 september 2015 @ 20:14 |
Dit zie je niet vaak: | |
derLudolf | zaterdag 26 september 2015 @ 20:18 |
Wat is er bijzonder dan? | |
Fred | zaterdag 26 september 2015 @ 20:18 |
Corendon dat een vliegtuig aan Arke verhuurt. | |
Thetallguy | zaterdag 26 september 2015 @ 20:39 |
Scheelt positioningkosten (en tijd) wanneer je een kist van een Nederlandse collega kunt lenen | |
Blistering | zaterdag 26 september 2015 @ 20:55 |
Heeft iemand enig idee of Kalitta Air N743CK inmiddels is gescrapped? Kan weinig info vinden, behalve dan dat dit beestje 30 augustus voor het laatst is gesignaleerd (vlucht van KCVG naar KOSC). Blijkbaar is Oscoda-Wurtsmith een basis van Kalitta, maar aan de Google Maps screens te zien staan daar ook afgeschreven vliegtuigen. | |
Mikey92 | zaterdag 26 september 2015 @ 22:40 |
De geleasde jettime die voor arke vliegt staat aan de grond met schade omdat de afhandelaars er tegen aan zijn gereden. Dus om kosten te besparen snel even bij corendon geleend | |
Fred | zondag 27 september 2015 @ 13:35 |
Deze 747 op DL73 moest van de week terugkeren naar Schiphol: Uiteraard moest er ook brandstof worden gedumpt, hoe dat er uitziet? Nou, zo: En ik zie nu dat-ie letterijk over mijn hoofd is gevlogen, toen ik zelf ook op de Noordzee zat. Niet gezien of gehoord overigens, ik zat tussen de herrie van ronkende generatoren en zoemende servers. | |
Blistering | zondag 27 september 2015 @ 15:18 |
Hoe kregen die piloten dit voor elkaar dan? Driften met een A380 | |
Fred | zondag 27 september 2015 @ 15:24 |
Massa is traag, dus als de piloot het neuswiel te snel draait gaat de massa nog gewoon rechtdoor terwijl het wiel al gedraaid is. Het verbaasd me eerlijk gezegd wel dat ze alsnog direct opstijgen. Ergens had ik wel verwacht dat eerst het neuswiel een inspectie zou krijgen. | |
Blistering | zondag 27 september 2015 @ 15:28 |
Het verbaast mij vooral dat ervaren jongens (wat je mag aannemen bij een A380) dit nog voor elkaar weten te krijgen. | |
Fred | zondag 27 september 2015 @ 15:38 |
Voor elke piloot is het de eerste keer dat hij op een A380 vliegt. En stress (bijvoorbeeld door vertraging en eventuele daaropvolgende sancties) doet rare dingen met piloten. Hoe ervaren ze ook zijn, kan dat nog altijd voor fouten zorgen. Meestal met kleine gevolgen, maar soms ook met grotere, zoals in Tenerife. Er gaat een lezing dat de KLM gezagvoerder door allerlei vertragingen zo snel weg wilde van Tenerife dat hij door stress de instructies van de verkeerstoren verkeerd interpreteerde. En die man was op dat moment een van de (zo niet de meest) ervaren piloten bij de KLM. | |
Blistering | zondag 27 september 2015 @ 15:47 |
Tsja, ieder mens maakt fouten inderdaad. Vond het gewoon wel een apart filmpje om te zien verder. Zie je toch niet vaak, zo'n driftende A380. | |
Fred | zondag 27 september 2015 @ 15:48 |
Dat is zeker waar. Ik heb hem ook wel een paar bekeken | |
Iemand91 | zondag 27 september 2015 @ 17:19 |
Honderden tonnen aan A380 en dan scherp gaan sturen....dat gaat gewoon stug rechtdoor. Lijkt er haast op dat de piloot die stuurde te ver corrigeerde; ze komen net uit een bocht en hij stuurt te ver terug. Zouden ze lagere snelheid hebben kan scherp sturen prima (sterker nog; dat is in veel situaties op bepaalde luchthavens/banen juist nodig): De 747 was uitgeweken naar Tenerife. Het moest door naar Las Palmas (hun oorspronkelijke bestemming) om vervolgens weer terug naar Amsterdam te vliegen. Die uitwijking kostte veel tijd en hij was bang dat ze hun toegestane uren zou opmaken waardoor ze dus hun rust moesten krijgen, passagiers opgevangen moesten worden etc. etc. Om tijd te sparen liet hij hun 747 op Tenerife voltanken zodat dit niet meer op Las Palmas hoefde te gebeuren zodat ze daar snel door naar Schiphol konden vliegen. Helaas had daar weer een zwaar nadelig effect op wat later zou gebeuren. De Pan Am 747 stond achter hun en was al klaar voor vertrek, maar kon niet op de KLM heen. Die dag ging eigenlijk alles verkeerd wat ook maar verkeerd kón gaan. En hij was inderdaad een van de meest ervaren piloten bij KLM; hij heeft (als ik het goed heb) alle 747-classis uit Amerika gehaald en leidde ook piloten op voor de 747. Maar het gevolg was daarvan ook weer dat hij meer in de simulator zat dan in een echte kist. Een van de meest wrange situaties vind ik nog wel het feit dat hij op 31 januari 1971 de eerste KLM 747 (PH-BUA) ophaalt uit Amerika en die dag de 747 (de gloednieuwe, speciaal voor de nieuwe 747's gebouwde) hangar 11 inrijdt voor een grootste ceremonie. 7 jaar later werden in diezelfde hangar alle lichamen van de KLM kist opgebaard... | |
Fred | zondag 27 september 2015 @ 23:55 |
Deze kwam ik nog tegen op Luchtvaartnieuws.nl, lijkt me geen pretje om in te zitten: | |
Blistering | maandag 28 september 2015 @ 10:03 |
Pfoeh, die ging aardig scheef. Wel vet om te zien | |
Fred | maandag 28 september 2015 @ 10:38 |
Volgens mij wordt het morgen een "gezellige" janboel in het vliegtuig. Ben nu voor de derde keer in tien dagen tijd op een andere stoel gezet. Nou maar hopen dat iedereen op zijn boarding pass kijkt... | |
derLudolf | maandag 28 september 2015 @ 10:52 |
Oh dat lijkt mij best wel leuk om eens mee te maken. Piloten zijn erop getraind en je bent vlak bij de grond. Wat kan er nou mis gaan... Turbulentie heb ik ook nog nooit meegemaakt. Lijkt mee ook wel mooi om eens zo'n vrije val mee te maken | |
LintuxCx | maandag 28 september 2015 @ 10:59 |
Ik ben blij dat ik dat vrijdag deed, toen de check-in dame mij een boarding pass voor iemand anders gegeven had. Kwam er net voor de paspoortcontrole achter, ik ben wel benieuwd hoe die gereageerd zou hebben als het me niet eerst zelf opviel. Complete chaos die avond. | |
Fred | maandag 28 september 2015 @ 11:15 |
Dronken piloot | |
donroyco | maandag 28 september 2015 @ 17:32 |
Sterkte! Ik had mijn stoel gelukkig nog snel geruild voor een stoel bij het raam. | |
Sunri5e | maandag 28 september 2015 @ 18:11 |
Stoel bij het raam is toch juist klote? Je kunt beter aan het gangpad zitten. Vooral als je alleen reist. | |
Blistering | maandag 28 september 2015 @ 18:19 |
Nee joh, stoel bij het raam is tof! Lekker alles filmen Het enige voordeel van een stoel bij het gangpad is dat je snel je bagage kan pakken. | |
NewHorizon | maandag 28 september 2015 @ 18:29 |
Afhankelijk van de lengte van de vlucht is het ook wel lekker om af en toe even je benen te strekken, langs de galley voor een versnapering of een drankje, even toiletteren, toch? Voel me altijd bezwaard als ik daar mensen voor wakker moet maken . | |
Sunri5e | maandag 28 september 2015 @ 18:29 |
Wat wil je filmen dan? Het opstijgen en landen? Een gangpad plek heeft voor mij altijd de voorkeur. Helemaal als ik alleen reis. Als je bij het raam zit is het even leuk om tijdens het taxiën en stijgen en dalen naar buiten te kunnen kijken maar dan houdt het ook snel op. Het makkelijk bij je bagage kunnen, naar de wc kunnen gaan zonder andere mensen voorbij te hoeven (helemaal als ze slapen) en meer ruimte voor je benen te hebben heeft echt mijn voorkeur. | |
Blistering | maandag 28 september 2015 @ 18:44 |
Yep. Ik heb nog nooit langer dan 2 uur gevlogen, dus voor mij heeft bij het raam zitten altijd de voorkeur. Maar ik snap dat anders bij het gangpad zitten wel fijner is ja | |
Sunri5e | maandag 28 september 2015 @ 19:37 |
Geen idee of deze hier al gepost is: | |
Blistering | maandag 28 september 2015 @ 19:38 |
Begin 'm steeds meer te waarderen. Hopelijk komt 'ie ook snel in model uit, dan kan ik 'm direct bestellen Past mooi naast de andere 787's. | |
NewHorizon | maandag 28 september 2015 @ 19:39 |
Nu Iemand91 nog | |
inkjet | maandag 28 september 2015 @ 19:48 |
Nu de stoelen nog dan kan het toestel deze kant op. Ik zag twee data waarbij het leek of de BHC eerder komt dan de BHA... | |
Fred | maandag 28 september 2015 @ 19:48 |
Ik heb eerlijk gezeg nooit begrepen wat er nu zo leuk is om zijwaards uit een toestel te filmen. Ik wil niets anders meer Ik heb één een keer een raamplaats gehad en had idee het daar een stuk kouder was aan de gangpadzijde. | |
Fred | maandag 28 september 2015 @ 19:49 |
787 Nog zo'n 15 uur en ik zit er weer in | |
Blistering | maandag 28 september 2015 @ 19:49 |
Ik heb pas nog hele mooie filmpjes gemaakt vanaf mijn plek bij het raam toen we een extra rondje boven Londen vlogen | |
Sunri5e | maandag 28 september 2015 @ 19:56 |
Curacao? | |
NewHorizon | maandag 28 september 2015 @ 19:56 |
Nouja, wellicht dat je dit een keertje filmt: Die reactie van de passagiers ook | |
Fred | maandag 28 september 2015 @ 20:31 |
Cuba is dit keer aan de beurt. | |
Mikey92 | maandag 28 september 2015 @ 21:19 |
Hij moet eerst ook nog wat testvluchtjes doen:) | |
donroyco | maandag 28 september 2015 @ 21:56 |
Ik ben van gemiddelde lengte dus geen extra beenruimte nodig. Ik kan mooi mijn hoofd tegen de cabine leggen om te slapen of weg te dommelen en daarnaast nog eens een beetje uitzicht. | |
kikoooooo | maandag 28 september 2015 @ 22:00 |
Stoel bij t raam = hel Zeker in een narrowbody. Dan moet ik constant met mn hoofd scheef zitten Vliegen in economy is sowieso hel, behalve nooduitgang. | |
El_Grando101 | dinsdag 29 september 2015 @ 17:05 |
Weer Noorse gevangen op EHGG. Was er toevallig: | |
thesystem | dinsdag 29 september 2015 @ 17:09 |
Ik vlieg misschien te vaak maar ik zie niet in wat hier zo speciaal aan is? | |
Thetallguy | dinsdag 29 september 2015 @ 17:29 |
Vanaf 2:17 ongeveer rijdt ie de baan af het gras in | |
Godtje | dinsdag 29 september 2015 @ 17:38 |
En je vliegt vaak van de baan af? | |
thesystem | dinsdag 29 september 2015 @ 17:39 |
Zo ver had ik niet gekeken hahaha, werd me te saai Ik kom op plekken waar geen baan is | |
inkjet | dinsdag 29 september 2015 @ 19:53 |
Natuurlijk maar de stoelen bepalen de afleverdatum in dit geval. Er is overigens een film op Youtube waar je een hele set 787's ziet landen met de RAT gedeployed voor die tests ; | |
Sunri5e | dinsdag 29 september 2015 @ 20:05 |
Hoe zit het nou eigenlijk met de classes van vliegen bij Arke in de 787? | |
Blistering | dinsdag 29 september 2015 @ 20:39 |
Boem = ho gister in Seattle: | |
OEM | dinsdag 29 september 2015 @ 21:24 |
Wtf? | |
bluemoon23 | dinsdag 29 september 2015 @ 21:34 |
Duur geintje | |
Iemand91 | woensdag 30 september 2015 @ 12:27 |
Om nog een oude post te recyclen: G-DOCX op Schiphol, afgelopen augustus. British Airways heeft al hun 737's uitgefaseerd op G-DOCW en G-DOCX na; twee 737-400's. Deze twee toestellen voeren nu de laatste vluchten uit voor dit type toestel bij BA. De laatste keer dat de BA 737 op Schiphol kwam was op dinsdag 15 september toen G-DOCX zowel de ochtend- als avondvlucht uitvoerde. (planning was eerst alleen de ochtendvlucht) De laatste vlucht voor de 737 bij BA is vandaag van en naar Turijn uitgevoerd door G-DOCX. Het gaat om vlucht BA2578 vertrekkende om 13:10 uur lokale tijd (14:10 uur NL-tijd) en aankomst in Turijn om 16:11 uur. Terug met vlucht BA2579 vertrekkende om 16:56 lokale tijd en aankomst op Gatwick om 17:34 uur lokale tijd (18:34 uur NL-tijd). Let wel; zoals altijd met uitfasering van toestellen is dit alles onder voorbehoud. Gisteren werd voor een select aantal van op Gatwick gebaseerde workforce (d.m.v. loting) een rondvlucht gemaakt met G-DOCW met vluchtnummer BA737 boven het zuiden van Engeland: Dit betekend na ruim 35 jaar het einde voor de 737 bij British Airways. Daarnaast betekend dit ook het einde voor Boeing narrow-bodies bij BA. In juli 1978 plaatste BA 19 nieuwe 737-200's om hun Hawker Siddeley Trident toestellen te vervangen. Vanaf 3 november 1977 kreeg het ervaring met het type door het leasen van enkele toestellen van Transavia. In totaal heeft BA 35 737-200's rechtstreeks bij Boeing besteld. Later kwam hier nog een totaal van 27 orders voor de 737-400 bij. Ook heeft het nog met 737-300's en 737-500's gevlogen. De laatste -200 ging in 2001 uit de vloot. De -300 werd tussen 1988 en 2009 gevlogen en de -500 tussen 1996 en 2009. De -400's kwamen in oktober 1991 in de vloot en BA heeft in totaal 37 van dit type in de vloot gehad. De toestellen waren aanvankelijk gestationeerd op London Heahtrow waar het de oudere -200's verving maar zodra de nieuwe Airbus A319-family toestellen kwamen werden de 737's naar Gatwick verplaatst. Een aantal zijn door gaan vliegen voor andere maatschappijen, maar velen zijn naar Victorville gegaan. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-09-2015 15:54:58 ] | |
Iemand91 | woensdag 30 september 2015 @ 16:20 |
Close call for valley-based Mesa Air Group flight
| |
Iemand91 | woensdag 30 september 2015 @ 21:17 |
En even op de valreep: Vandaag rolde in 1968 (dus 47 jaar geleden!) de allereerste 747 uit de fabriek. Joe Sutter had nog geen 28 maanden eerder pas de eerste sketches gemaakt. En 2 jaar eerder had Boeing de grond pas gekocht. In die 2 jaar is - de fabriek gebouwd en werd hiermee direct het grootste gebouw (qua volume) ter wereld; en wat het - dankzij verbouwingen - nog steeds is), - een mock-up 747 gebouwd (voor o.a. de essentiële evacuatietest); de mock-up werd afgebouwd in de fabriekshal terwijl het dak er nog niet eens op zat - productielijn opgezet - en de eerste 747 gebouwd. De 26e stewardessen; een voor elke maatschappij die de 747 had besteld: (let op het KLM logo en stewardess, 3e van links) | |
Blistering | woensdag 30 september 2015 @ 21:22 |
Mooi Nostalgisch! Toch wel het meest iconische vliegtuig wat mij betreft. | |
derLudolf | woensdag 30 september 2015 @ 21:22 |
Bestonden er toen überhaupt nog geen trucks die het neuswiel optilden? Of waren ze er nog niet die geschikt waren voor 747? | |
Sunri5e | woensdag 30 september 2015 @ 21:24 |
Zeker! | |
LintuxCx | donderdag 1 oktober 2015 @ 02:02 |
Gave foto's zeg. En ook nog een oud Aer Lingus logo erop. Ik blijf steeds vergeten dat Aer Lingus ooit Boeings gevlogen heeft.. | |
Blistering | donderdag 1 oktober 2015 @ 07:21 |
Sterker nog, er vliegen nog altijd 3 757's rond van Air Lingus (EI-LBS/EI-LBR/EI-LBT) | |
LintuxCx | donderdag 1 oktober 2015 @ 09:13 |
WTF Ik heb vijf jaar in Dublin gewoond, waarom zijn die mij nooit opgevallen.. | |
Thetallguy | donderdag 1 oktober 2015 @ 09:20 |
Ze vliegen ook pas sinds vorig jaar ofzo voor Aer Lingus, dus wat dat betreft nog redelijk recent. Technisch gezien zijn ze ook van Aer Contractors (operated for Aer Lingus) | |
Iemand91 | donderdag 1 oktober 2015 @ 11:38 |
Dat kwam inderdaad later. Plus de 747 was tot 2.5 keer zo groot/zwaar als de grootste vliegtuigen van dat moment (de Boeing 707 en Douglas DC-8) dus ook al waren die er op dat moment geweest dan waren ze niet geschikt voor de 747. Is dan ook alweer (bijna) 10 jaar geleden dat de laatste Boeing (de 737's) de Aer Lingus vloot verliet. En wat was ie mooi: Februari 2014 inderdaad en dat is de vorige naam; nu is het ASL Airlines Ireland. Is wel een beetje een twijfelgeval aangezien het om damp lease gaat; ofwel alleen de cabin crew is van Aer Lingus. Maar goed; ze hebben een Aer Lingus livery dus het is Aer Lingus. | |
Iemand91 | donderdag 1 oktober 2015 @ 12:55 |
En BA neemt geen halve maatregelingen; zowel G-DOCW als G-DOCX vliegen momenteel achter elkaar aan (2 minuten achter elkaar vertrokken) naar hun laatste rustplaats. Route is London Gatwick - Keflavík - Goose Bay - Chicago Rockford - Victorville. Beide toestellen zouden morgen moeten aankomen in VCV. (Beide toestellen op Gatwick; na de laatste vlucht van G-DOCX naar Turijn) EDIT: ok, als dit doorgaat baal ik als de pest dat ik niet in de buurt van Schiphol Rotterdam woon: EDIT: schijnt Rotterdam te worden. Ofwel een 47 jaar oude McDonnell Douglas DC-8 van juli 1968. Wat zou ik dat wel graag willen zien; dan zou ik überhaubt voor het eerst een DC-8 in het echt zien... September 1981: April 2015: Van de 556 geproduceerde DC-8's (tussen 1958–1972) zijn er nog zo'n 13 stuks in service. Erg bijzonder dus. Toestel was in april 2003 voor het laatst op Schiphol. En zoals het er nu uitziet komt ook B-HNR naar Schiphol; de spiksplinternieuwe 777-300ER voor Cathay Pacific die afgelopen zaterdag pas aan Cathay is geleverd. Het is hun 70e 777, de 53e 777-300ER en wel de laatste 777 voorlopig. Hun vloot bestaat nu uit 53 777-300ER's, 12 777-300 en 5 777-200. Verder hebben ze 21 777-9X besteld. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 01-10-2015 16:26:05 ] | |
Blistering | donderdag 1 oktober 2015 @ 16:09 |
Wil begin November misschien ook weer even een paar dagen Heathrow doen. Ik overweeg met Garuda te vliegen, want 777 op AMS > LGW | |
Blistering | donderdag 1 oktober 2015 @ 20:40 |
All Nippon Airways 787-8 by Daniel, on Flickr Toch wel geinig wat je nog voor foto's kunt maken van vliegtuigen op dik 12km hoogte | |
Sunri5e | donderdag 1 oktober 2015 @ 20:47 |
Hoe lang zal de route nog bestaan? | |
NewHorizon | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:45 |
Wauw | |
derLudolf | donderdag 1 oktober 2015 @ 21:49 |
Oeh, dat onthoud ik. Mocht ik es naar Londen gaan | |
Iemand91 | donderdag 1 oktober 2015 @ 22:02 |
Gaat niet door. De slotcoordinator wegens "onvoldoende ruimte op de apron".... Deze kist komt wél naar Amsterdam; is al onderweg en vliegt op moment van posten boven China. Dit is de 3e rotatie voor deze kist. En dit komt ook niet als een verrassing: Transaero, Russia's biggest private airline files for bankruptcy De A380's waren al een ijdele hoop maar Boeing lijkt nu ook een probleem te krijgen; 2 v.d. 4 747-8i's zijn al gebouwd... [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 02-10-2015 00:04:12 ] | |
nattermann | donderdag 1 oktober 2015 @ 22:05 |
787 | |
mar456 | donderdag 1 oktober 2015 @ 22:05 |
Blauw spuiten en opsturen naar Nederland, het liefst natuurlijk even verbouwen naar combi-versie. | |
Iemand91 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 00:00 |
Als: - AF/KLM er beter voor stond - AF/KLM Cargo belangrijk vond - AF/KLM al niet zoveel in 777/787's investeert ...dan had dat nog best een reëel beeld kunnen zijn. De gesprekken tussen Boeing en KLM schijnen er zijn geweest maar om uit de kosten (voor certificering e.d.) te komen moest Boeing meer toestellen kwijt aan KLM dan KLM zou willen hebben. Over er verkeerd voor staan; Air France is er niet in geslaagd om tot een overeenkomst te komen met de piloten- en cabincrew-vakbonden met als resultaat dat dit kan leiden tot - 10% reductie in alle long-haul vluchten. - Uitstelling van de levering van 787-9 toestellen. - Uitfasering van 14 long-haul toestellen (waaronder de 13 A340's die de vloot al moesten verlaten) - En dat er duizenden banen bij AF/KLM overbodig worden. - Kostenbesparing bij KLM is veel succesvoller dan bij Air France. | |
Blistering | vrijdag 2 oktober 2015 @ 08:42 |
Volgens mij wordt keer op keer weer duidelijk dat Air France KLM harder nodig heeft/had dan andersom Wist trouwens niet dat Air France ook A343's had, geinig Maar snel een keer mijn spottersvergunning voor CDG aanvragen, kan ik die ook nog eens platen voor ze weg zijn. | |
buzz1291 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 10:03 |
Ja, de AF A340 CDG-BKK die er altijd een uurtje langer over deed dan de KLM vlucht. En hele krappe BC stoelen, maar wel geweldige FB award ticket aanbiedingen. Gauwe tijdûh zijn voorbij, helaas. | |
larsico | vrijdag 2 oktober 2015 @ 12:57 |
Was dit al bekend?
| |
Mikey92 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 13:28 |
Mooi filmpje:) | |
Blistering | vrijdag 2 oktober 2015 @ 14:25 |
Vond het ook een boeiend filmpje. Sowieso lijkt het mij tof om een keertje mee te kijken bij Airbus of Boeing | |
Iemand91 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:41 |
Bij mij wel, maar ik ben de laatste dagen hier zoveel posts aan het neerzetten dat ik maar wat moest gaan schiften; anders wordt het veel te veel info van mijn kant wat uiteindelijk dan toch niet meer gelezen wordt. Zoals dit: Over ongeveer 9 uur starten op de luchthaven van Dubai de 4 Rolls-Royce Trent 500 motoren van A6-ERE voor de korte vlucht naar Kabul, Afghanistan. Om 08:20 uur zou de Airbus A340-500 moeten vertrekken als EK640 met aankomst om 11:40 uur in Kabul. Om 13:40 uur moet het weer vertrekken als EK641 naar Dubai met aankomst om 16:20 uur. (alle tijden lokale tijd) Hierna is het over en uit voor de Airbus A340-500 bij Emirates. Nadat Air Canada in januari 2003 failliet ging werd Emirates de launch customer van de A340-500. Hun eerste toestel werd in oktober 2003 aan hen geleverd. Op 1 december werd de eerste vlucht uitgevoerd naar Sydney. Dit toestel met een toen ongekende range opende voor Emirates een compleet nieuwe markt; het continent Amerika. Voor het eerst kon de maatschappij non-stop naar New York vliegen. Daarnaast introduceerde Emirates met de A340-500 hun nieuwe First en Businessclass product; het was het eerste toestel met de nu bekende suite in First Class. Emirates heeft in totaal 10 toestellen besteld. Helaas is het nu na nog geen 12 jaar al weer het einde voor dit type bij Emirates. Van de eens 10 toestellen heeft het nu nog maar 1 toestel over; A6-ERE. Tussen 10 oktober 2014 en 5 april 2015 zijn 8 toestellen uit de vloot gehaald en allen op Aéroport de Tarbes-Lourdes-Pyrénées opgeslagen waar ze nog allemaal staan: Een ander toestel (A6-ERF) werd in mei 2013 al uit de vloot gehaald. Dit toestel voerde slechts 11 jaar eerder op 11 februari 2002 de allereerste vlucht voor de A340-500 uit boven Toulouse; [MESSAGE=43728901]Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"[/MESSAGE] Dit toestel werd in augustus 2013 op de luchthaven van Ras Al Khaimah opgeslagen waar het ondertussen is gesloopt. Ook Etihad Airways stopt met de A340-500. Zij hebben nog hun originele vloot van 4 toestellen nog in gebruik. Op 13 december dit jaar zal hun laatste commerciële A340-500 vlucht plaatsvinden van Tokyo Narita naar Abu Dhabi als EY871 welke daar op 14 december arriveert. Wanneer A6-ERE van Emirates en de vier toestellen van Etihad gestald zullen worden blijven er van de slechts 34 geproduceerde -500 toestellen slechts 6 over. - Azerbaijan Airlines vliegt nog met 2 toestellen tussen Baku en New York JFK, wat ad-hoc om de 787 op te vangen en als regeringstoestel - Qatar heeft er een (A7-HHH) als regeringstoestel - Net als Algerije (7T-VPP) - Hi Fly heeft er een (CS-TFX) die als charter wordt ingezet. De overige 28 toestellen zijn opgeslagen en naast A6-ERF is afgelopen maand ook PT-MSN van TAM Linhas Aéreas gesloopt in op de luchthaven van Rio de Janeiro. Er komen mogelijk nog een aantal toestellen weer in service als VIP-toestel maar als leek nog op een A340-500 te vliegen moet je dus bij Azerbaijan Airlines zijn of toevallig het toestel van Hi Fly krijgen (Transavia heeft dit toestel afgelopen juli voor een aantal vluchten gebruikt) | |
Thetallguy | vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:50 |
De A340-500 en de -600 zijn toch wel de twee mooiste versies. Hier lijken de motoren tenminste nog enigszins in proportie te zijn in plaats van een paar haardrogertjes. Helaas nooit in gevlogen | |
flipsen | vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:08 |
Had Surinam niet beter een oude 340-500 van Emirates kunnen overnemen dan? Zou dat zó veel duurder zijn geweest dan die knakenbak die ze nu hebben? | |
OEM | vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:42 |
Denk dat voor Surinam die knakenbak sowieso een stuk efficienter is dan een -500 die gemaakt is voor ultra long haul afstanden... | |
Sunri5e | vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:46 |
Geen idee maar in ieder geval wel een stuk groter. Wie weet krijgen ze die niet gevuld? | |
Iemand91 | vrijdag 2 oktober 2015 @ 18:33 |
En waarom denk je dat een A340-500 beter geschikt zou zijn voor Surinam Airways dan een nieuwere A340-500? (nieuwer voor Surinam that is...) | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:47 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)cties_Fransen__.html De KLM maakt meer zorgen voer de acties van Fransen, maar het is mij heel duidelijk dat KLM de band met Air France moet verbreken, en daarna snel op zoek gaan naar een nieuwe fusie partner. En KLM moet zichzelf proberen te redden als het nu kan, wellicht graag met een nieuwe partner die veel beter staat dan zo zo zo arrogante Franse maatschappij die alleen maar aan zichzelf denkt. En ik neem aan dat BA toch beter bij de KLM past dan bij Air France. | |
Mikey92 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:59 |
Enige hoe KLM van Air France af kan kopen is dat Air France de KLM in de verkoop zet. Wat mij niet lijkt te gebeuren...tenzij aandeelhouders snel geld willen zien. | |
nattermann | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:03 |
Via Dumpert | |
Mikey92 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:06 |
Is alweer een ouder filmpje, maar blijft mooi:) | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:08 |
Denk het ook niet. Maar er zal wel een nieuwe maatschappij komen in plaats van de KLM als Air France verder KLM kapot wil maken en vandaar de KLM helemaal opgeslokt wordt door Air France. | |
Mikey92 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:16 |
De meeste zeggen altijd dat Air France de KLM kapot maakt, maar hoe dan precies??? De KLM maakt nog steeds elk jaar winst(wordt wel steeds minder), krijgt binnenkort een jongere vloot. Natuurlijk zijn er wat baantjes van Nederland naar Frankrijk gegaan, maar dat is logisch als je fuseert en het gehele hoofdkantoor in Frankrijk staat. Dat KLM nu ineens 25% van de managers aan de kant wil gaan zetten hadden ze al moeten doen voordat ze samen gingen met Air France zoals wel meerdere dingen. | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:23 |
Okay, dan is wel op zich wel slim van Air France dat de Franse tak helemaal van merknaam converteert naar merk KLM France, bijvoorbeeld. Dan is op zich een maatschappij die helemaal op een systeem berust zoals op gelijkstaand aan alle klassen die KLM Holland heeft. En dan is ook op zich niet vreemd dat de merknaam Air France minder populair dan de KLM zelf, want Air France heeft duidelijk veel oudere vloot dan de KLM met vooral veel Airbussen. En Fransen zijn niet zo erg happy om investeren in een nieuwe producten, wat de KLM nu ook bezig zijn met nieuwe World Business Class installeren in haar eigen vliegtuigen. En Air France berust nog steeds op veel luxere First Class, oudere Business Class dan de kLM en matige Economy Class dan de KLM, dat is behoorlijk wel een groot verschil tussen die twee maatschappijen. | |
Mikey92 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:39 |
Air France investeert ook nog aardig wat, zijn alle cabines aan het verbouwen(zelfs nieuwere First Class), op dit moment de boeing 777's (dit wordt ook deels door KLM gedaan hier in Nederland), hierna komen de a330's en a380's. Nieuwe vliegtuigen willen ze net zo graag als KLM, maar moeten er geld voor vrijmaken, wat nu dus niet lukt door de mislukte CAO. | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:43 |
Je weet het ook dat Franse vakbonden zeer machtig zijn in Frankrijk als het om CAO voor de personeel van Air France gaat en ze gaan proberen de managers de mond snoeren wat de vakbond graag wil. De vakbond in Frankrijk wil graag de baas zijn in het bedrijf wat het ook ze vechten voor betere posities van zijn lieden. | |
Iemand91 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:47 |
Dan had je al geen KLM blauw meer gezien op Schiphol. | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:51 |
Denk je dat Britten veel agressiever zouden zijn dan de Fransen als om KLM ging? | |
Iemand91 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 23:00 |
Van wat ik ooit heb gelezen had KLM onder BA vooral feeder geworden voor BA longhaul en dat KLM dan écht ten dienste had gestaan van BA. Nu opereren AF en KLM nog enigszins hun eigen diensten maar met codeshares. Je moet ook niet vergeten dat toen AF en KLM fuseerden KLM er veel slechter voor stond dan nu (en dan AF). | |
Ven1972 | zaterdag 3 oktober 2015 @ 23:38 |
Klopt, KLM heeft nu heel veel profijt van de fusie met Air France, maar we zien dat het ook nu slechter gaat met Air France zelf. En namelijk maakt KLM nog wel winst onder KLM-Air France. Wat ik ook mij afvraag is dat Air France ook bleef vliegen op verschillende routes die veel verlies maakte voor de fusiebedrijf. En natuurlijk kregen de KLM en Air France ook veel concurrentie op Europese lijndiensten van low-costmaatschappijen zoals RyanAir, EasyJet, , Vueling en WizzAir. Als antwoord hebben Air France en Transavia Nederland een dochtermaatschappij opgericht die naar filosofie van Transavia zelf: Transavia France die vanuit Parijs Orly de vluchten uitvoert naar zakelijke en vakantiebestemmingen. Over Transavia gesproken is niet alleen goede antwoord op aanval van grotere lowcost-maatschappijen in Europa, maar ook kregen ze ook zwaardere concurrentie van vrachtmaatschappijen die vracht willen afsnoepen van de KLM-AirFrance groep onder meer van Martinair, KLM Cargo en Air France Cargo. Maar ik heb wel indruk dat concurrentie heel ver voorstaat in hun diensten tegenover de Air France-KLM zelf. We weten nu zo goed zeker dat vracht-vloot van KLM-AirFrance afgeslankt wordt onder meer uitfasering van MD-11 Freighters van Martinair zelf. Ik heb ook gedachte dat er ook meer speelt bij de KLM-Air France veel te veel managers in dienst zijn wat het ook voor logge bedrijfsproces heeft gezorgd waar ook voor lagere personeel heel veel last heeft van gekregen. En hierdoor vertraagt wel besluittempo aanzienlijk met talloze protocollen en procedure door te lopen wat het ook een bedrijfsmaatregel wordt. Waar ook met hoge heren bedoelt wordt heel vaak een vieze spel met elkaar gespeeld zodat ze altijd op eigen gewin is om een bonus in eigen zak te stoppen. Een bedrijfsvoering is soms heel ingewikkeld om goed te begrijpen voor mensen die een lagere functie hebben bij een luchtvaartmaatschappij, wat het ook hun om zaken in het bedrijf gaat. We zien dat ook Fransen in deze holdingmaatschappij inderdaad een forse meerderheid heeft dan Nederlanders zelf, wat het ook op latere termijn wel grote gevolgen heeft voor zelfstandigheid van KLM zelf. Stapsgewijs wordt meer besluiten genomen vanuit Parijs wat het ook met KLM in de toekomst zal gebeuren. | |
Stefanovic83 | zondag 4 oktober 2015 @ 09:06 |
Ji moet niet zulke lange zinnen willen gebruiken.. | |
OEM | zondag 4 oktober 2015 @ 19:45 |
Pretty much. BA wilde niet fuseren met KLM. BA wilde KLM domweg overnemen. Alles zou BA worden met een Nederlandse dochteronderneming waar de open skies (NL-US) rechten in zouden komen (alsof de US dat had geaccepteerd). | |
Ven1972 | zondag 4 oktober 2015 @ 19:47 |
Ok ik snap het wel, Ik zal wel korte zinnen wel maken dat is op zich wel veel begrijpelijker. | |
Mikey92 | zondag 4 oktober 2015 @ 19:50 |
Het wordt binnenkort aardig druk op schiphol met vliegtuigen die uit dienst gaan(terug naar de lease maatschappij/woestijn of nieuwe eigenaar) en kisten die weer nieuw in dienst komen. De A330-200's van KLM gaan nu langzamerhand stuk voor stuk terug naar de lease maatschappij: PH-AOH p/o Dec2015 PH-AOI p/o Feb2016 PH-AOK p/o May2016 PH-AOL p/o Feb2016 De MD11's van Martinair gaan eruit(weet niet precies of die in bezit zijn of lease) PH-MCY p/o Jan2016 PH-MCP p/o Apr2016 PH-MCU p/o May2016 PH-MCW p/o May2016 De B747-400M(die volgens mij in bezit zijn van KLM)de eerst zou eerst al dit jaar gaan, maar doordat ze in bezit zijn kunnen ze wat meer schuiven met uitfaseren, dus kan zomaar weer veranderen. PH-BFM p/o Jan2016 PH-BFO p/o Jan2016 De Fokker 70's gaan nu ook in rap tempo de vloot verlaten. Volgens mij wordt de 1e binnenkort gesloopt in Norwich, waarvan de staart ergens op Schiphol-Oost komt te staan als ik het goed heb... wanneer ze allemaal vertrekken heb ik helaas niet, zal niet zoveel verschillen met de invoering van de Embrear 170. Van de Fokkers zijn er 7 verkocht aan Air Niugini en voor 5 is een letter of intent getekend met Inselair. Voor de Fokkers in de plaats komen 17 Embrear's terug, 2x 190's en 15x 170's. December 2015: 2x 190's: PH-EXE & PH-EXF 2016: 4x 170's 2017: 7x 170's 2018: 4x 170's Voor de A330-200's en B747's komen de komende jaren B777's & B787's terug 2015: 2x B787-9 2016: 2x B777-300 & 6x B787-9 2017: 2x B777-300(de laatste 2) en 2x 787-9 2018: 1x B787-9 2019: 1x B787-9 2020: 3x B787-10 2021: 3x B787-10 2022: 1x B787-9 2023: 1x B787-9 2024: 1x B787-9 Meeste is van Scramble geplukt. | |
zlotka | zondag 4 oktober 2015 @ 20:25 |
Vanwaar de BA 77W op Schiphol? Gebeurt niet zo vaak dacht ik? | |
Iemand91 | zondag 4 oktober 2015 @ 20:30 |
De Boeing 767 vlucht en een A319 vlucht zijn geannuleerd. Dus even extra passagiers meenemen. En nee, die komen niet vaak op Schiphol. | |
zlotka | zondag 4 oktober 2015 @ 20:34 |
Tnx. Jammer dat het donker is, had wel foto's willen zien | |
Iemand91 | zondag 4 oktober 2015 @ 20:40 |
2e stream zie je de kist rechts staan : http://www.atcbox.com/airportcams/ | |
Sunri5e | zondag 4 oktober 2015 @ 20:59 |
Martinair stop gewoon met bestaan? | |
Blistering | zondag 4 oktober 2015 @ 21:02 |
Toevallig vandaag op NU.nl: http://www.nu.nl/beurs/40(...)rtinair-piloten.html | |
Mikey92 | zondag 4 oktober 2015 @ 21:38 |
3 van de 747's uit de vrachtvloot van KLM worden beheerd door Martinair. Maar aan gezien KLM en Martinair meer of meer 1 bedrijf zijn veranderd er niet zo veel denk ik. Er blijven na de uitfasering van de MD11's van Martinair dus 4 747's over waarvan 1 in Martinair kleurtjes. | |
inkjet | zondag 4 oktober 2015 @ 21:47 |
De BFP, U en V zijn geleased. De laatste nog 8 jaar! Ik zie overigens de BFC nog tussen de M en O voor uitfasering. Eerst de AOH en dan de BFM meen ik me te herinneren en dan BFC, BFO en AOI. | |
Mikey92 | zondag 4 oktober 2015 @ 21:51 |
De BFC is alweer wat naar achter geschoven schijnt het, Overigens net als de uitfasering van de eerste 747 die eigenlijk nog dit jaar geplant stond. | |
Iemand91 | zondag 4 oktober 2015 @ 22:14 |
Alledrie in eigendom van KLM. Jep. Klopt, -BFC zou december dit jaar de vloot verlaten maar is dus verschoven naar januari 2016. -BFM zou begin november de vloot verlaten en -BFO eind december. Dit jaar gaan er dus geen 747's uit de vloot maar wel 1 A330-200 (PH-AOH). | |
Blistering | zondag 4 oktober 2015 @ 22:26 |
Chineesje Vind het wel 1 v/d mooiste A380 liveries denk ik. 1: Etihad 2: Thai 3: China Southern Als mijn schaamteloze zelfpromotie niet mag hoor ik dat ook graag trouwens, maar vind het wel leuk om af en toe een fotootje te droppen | |
Thetallguy | zondag 4 oktober 2015 @ 22:38 |
Je vergeet Korean | |
Blistering | zondag 4 oktober 2015 @ 22:40 |
Korean op 4! | |
buzz1291 | zondag 4 oktober 2015 @ 22:52 |
In het verre buitenland vind ik de aanblik van de KLM livery toch altijd wel prettig afsteken bij de rest. Want dan weet ik ook weer dat ik met een uurtje of 12 weer thuis ben. Enne, Etihad vind ik maar rommelig met al die verschillende reclame liveries. Norwegian kan mij wel bekoren. Maar goed ieder zijn smaak. |