ze geven zelf aan in de berekening geen rekening te houden met huishoudens met geen of te weinig spaargeld en hebben dus zelf die cijfers een beetje 'opgekrikt'.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:15 schreef Metro2005 het volgende:
Ofwel 65% van de huidshoudens trekken het gemiddelde omhoog naar 44.500 euro ? Ik denk dat het gemiddelde cijfer hier enorm omhoog getrokken wordt door een paar mensen met miljoenen op de bank.
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:35 schreef MutedFaith het volgende:
Vorig jaar een huis, nieuwe auto en een paard gekocht. Buffer is nu dus redelijk nihil.
Maar dat komt de komende jaren wel weer goed.
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je nodig hebt aan buffer is meer afhankelijk van je vaste lasten dan van je inkomen. Maar een jaar aan vaste lasten als buffer lijkt me toch wel het minimum.
Ligt eraan hoeveel je spaart natuurlijkquote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:31 schreef pfaf het volgende:
Hoe lang spaar je om een jaarsalaris aan spaargeld te krijgen?
Daarom heb ik een kat. Lekker in de Chinees en een stuk goedkoper dan om de hoek afhalen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:44 schreef Godtje het volgende:
[..]
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.
Zo is het ook makkelijk om een kip zelf te kopen en te slachten.
Dus dat geld bespaar je en kan je weer in je buffer stoppen.
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.
Met een koophuis sowieso lastig inderdaad maargoed, je hebt nog WW en dan nog je spaargeld dus.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.
Dat ligt er maar net aan wat voor koophuis en hypotheek je hebt. En wat je overige vaste lasten zijn.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.
Het is sterk de vraag wat je dan precies onder 'buffer' vat...quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je nodig hebt aan buffer is meer afhankelijk van je vaste lasten dan van je inkomen. Maar een jaar aan vaste lasten als buffer lijkt me toch wel het minimum.
Dus ze nemen de vergelijkbare huishoudens mee die spaargeld hebben, maar de huishoudens die geen spaargeld hebben worden buiten beschouwing gelaten....quote:Het bedrag dat wordt weergegeven bij ‘vergelijkbare huishoudens’ laat zien wat andere huishoudens met hetzelfde inkomen, huishoudsamenstelling en leeftijd totaal aan spaargeld of aan vrij beschikbaar vermogen achter de hand hebben. Huishoudens die helemaal geen spaargeld hebben, zijn hierin niet meegenomen. Het betekent niet dat u ook zoveel moet sparen, wij geven u hiermee een indicatie van hoeveel vergelijkbare huishoudens die hebben gespaard gemiddeld achter de hand hebben.
Inderdaad een hele rare manier van berekenen natuurlijk. Dat is net als een onderzoek doen naar etniciteit in Nederland en dan de niet-blanken buiten beschouwing latenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 21:34 schreef Leandra het volgende:
Uit het stuk daaronder:
[..]
Dus ze nemen de vergelijkbare huishoudens mee die spaargeld hebben, maar de huishoudens die geen spaargeld hebben worden buiten beschouwing gelaten....
Het is dus alleen het gemiddelde van vergelijkbare huishoudens die gespaard hebben, niet het gemiddelde van vergelijkbare huishoudens.
En dan ben ik benieuwd naar hun definitie van "vrij beschikbaar vermogen".
Want als ik weinig spaargeld heb maar wel een huis dat veel meer waard is dan m'n hypotheek, dan zit ik uiteindelijk waarschijnlijk toch beter dan degene die met z'n over the top hypotheek in een huis zit dat minder waard is dan z'n hypotheek en wat meer spaargeld heeft (maar minder dan ik als ik m'n huis verkoop).
Dat laatste lees ik dan weer niet in de uitleg van het spaarvermogen maar m'n overwaarde telt ook niet mee, en wij hebben relatief recent gekocht (2 jaar geleden), maar volgens het Nibud/ING hadden we beter een max aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen en dat geld op de spaarrekening kunnen laten staan, dan de volledig annuïtaire hypotheek die we nu hebben voor ruim minder dan 90% van de woningwaardequote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad een hele rare manier van berekenen natuurlijk. Dat is net als een onderzoek doen naar etniciteit in Nederland en dan de niet-blanken buiten beschouwing laten![]()
Een gemiddelde hoort een gemiddelde te zijn over alles en niet over alleen mensen met spaargeld, dit geeft een heel scheef beeld zo natuurlijk. Zeker aangezien er heel veel mensen zijn zónder spaargeld.
Ik las overigens dat het spaarbedrag in spaarhypotheken ook meegenomen worden, ook erg krom natuurlijk aangezien je daar niet bij kan.
Volgens mij kan ik dan beter 't paard verkopen en daarvan eten..quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:44 schreef Godtje het volgende:
[..]
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.
Zo is het ook makkelijk om een kip zelf te kopen en te slachten.
Dus dat geld bespaar je en kan je weer in je buffer stoppen.
Om een beste ruzie met je vrouw te vermijden lijkt mij dat veiliger.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:41 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Volgens mij kan ik dan beter 't paard verkopen en daarvan eten..
Dat zijn overigens wel dingen die ik bij onze overweging (en de oorzaak van de momenteel te kleine buffer heb meegenomen);quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
De getallen zijn niet vreemd, maar men betrekt ze zelf vaak op een te grote groep, het gaat om mensen die ongeveer hetzelfde verdienen en ook sparen. Maar de meesten denken dat dit voor een veel grotere groep opgaat.
Daarnaast is een buffer erg afhankelijk van je leefstijl, hoe snel kun je switchen in uitgavenpatroon.
Als mijn c.v. ketel kapot gaat hang ik er zelf voor 800,- een nieuwe in, inclusief klein materiaal. De buurman belt iemand en is het dubbele kwijt, waarom zou mijn buffer dan net zo groot als die van hem moeten zijn?
Voor de meeste huishoudens is een paar duizend buffer meer dan zat. En al helemaal als je een huurwoning hebt.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn overigens wel dingen die ik bij onze overweging (en de oorzaak van de momenteel te kleine buffer heb meegenomen);
Koelkast: 2 jaar oud, Miele, dus Miele-garantie bijgekocht, dat dekt de komende 8 jaar.
Vaatwasser: 1 jaar oud, Miele, dus Miele-garantie bijgekomcht, dat dekt de komende 9 jaar.
CV-ketel; 1 maand oud
Dakkapel 1 maand geleden vervangen...
En natuurlijk kunnen de wasmachine en droger er ook nog mee ophouden, maar dat regelen we dan wel, idem voor de auto's (maar daar hebben we er 2 van terwijl we er eigenlijk geen nodig hebben).
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:09 schreef Nightquest777 het volgende:
Voor een normaal gezin en normale omstandigheden vind ik 25.000 euro buffer oké. Als je tenminste tot je 75e wilt werken. Als je dat niet wilt zou ik maar wat meer sparen en/of hypotheek zsm aflossen
Het lijkt me voor een gezin met 2 kinderen in ieder geval wenselijk om op ieder moment 25.000 euro voor het grijpen te hebben voor het geval de auto stuk gaat, jijzelf of je kind een dure behandeling voor een nare ziekte moet/wil ondergaan, je huis verzakt is, je ernstige schade lijdt en de verzekering niet (of laat) uitkeert, je plotseling langdurig werkloos wordt etc.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?
een financiele buffer heeft nu net (volgens mij) vrijwel niks te maken met een oudedagsvorziening of het sparen voor later..quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:09 schreef Nightquest777 het volgende:
Voor een normaal gezin en normale omstandigheden vind ik 25.000 euro buffer oké. Als je tenminste tot je 75e wilt werken. Als je dat niet wilt zou ik maar wat meer sparen en/of hypotheek zsm aflossen
eigenlijk vind ik het een beetje veel om te stellen dat je bv altijd 25.000 aan direkt beschikbaar spaartegoed nodig zou hebben, voor het geval een wasmachine kapot gaat of je auto vervangen moet wordenquote:Een financiële buffer
De wasmachine begeeft het of de apk-keuring van uw auto valt duurder uit dan u dacht. Dergelijke uitgaven komen meestal onverwacht en kunnen iedereen overkomen. Dan is het fijn als u een financiële reserve heeft.
Zo’n reserve wordt ook wel een financiële buffer genoemd. Deze kunt u gebruiken om direct een reparatie te betalen of een nieuw exemplaar te kopen. Een lening afsluiten is dan niet nodig. U kunt deze buffer ook gebruiken om rond te komen in maanden met veel uitgaven of in maanden waarin u weinig inkomsten heeft. U heeft dan altijd een bedrag achter de hand.
Nee klopt, maar veel mensen denken ze dat ze met hun pensioen + AOW voldoende binnenkrijgen om lekker van te leven en dat is toch echt niet het geval (meer). Zeker als je wat eerder wilt stoppen met werken zal je toch echt al vanaf 'jong' iedere maand al minimaal 100 euro opzij moeten zetten ofzo.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:49 schreef RM-rf het volgende:
een financiele buffer heeft nu net (volgens mij) vrijwel niks te maken met een oudedagsvorziening of het sparen voor later..
Snap ik. Zie mijn post hierboven. Als je enige bezit een wasmachine, een autootje van 1000 euro en een TV is dan is het wat veel inderdaad.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:49 schreef RM-rf het volgende:
eigenlijk vind ik het een beetje veel om te stellen dat je bv altijd 25.000 aan direkt beschikbaar spaartegoed nodig zou hebben, voor het geval een wasmachine kapot gaat of je auto vervangen moet worden
4,45% rente - 40 ~ 52% HRA - wat je op de bank krijg , rond de 0,9% = 1,8% ongeveerquote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste lees ik dan weer niet in de uitleg van het spaarvermogen maar m'n overwaarde telt ook niet mee, en wij hebben relatief recent gekocht (2 jaar geleden), maar volgens het Nibud/ING hadden we beter een max aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen en dat geld op de spaarrekening kunnen laten staan, dan de volledig annuïtaire hypotheek die we nu hebben voor ruim minder dan 90% van de woningwaarde
Overigens stort ik ook nog eens maandelijks een extra aflossing, maar dat is dus volgens Nibud/ING ook dom, want die had ik beter als buffer kunnen sparen (Jammer joh, in de hypotheek storten betekent dat het 4.45% rente oplevert, dat biedt ING me niet).
Inderdaad. De laatste televisie die ik nieuw gekocht heb was in 1993 en de exemplaren daarna (slechts 3quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
De getallen zijn niet vreemd, maar men betrekt ze zelf vaak op een te grote groep, het gaat om mensen die ongeveer hetzelfde verdienen en ook sparen. Maar de meesten denken dat dit voor een veel grotere groep opgaat.
Daarnaast is een buffer erg afhankelijk van je leefstijl, hoe snel kun je switchen in uitgavenpatroon.
Als mijn c.v. ketel kapot gaat hang ik er zelf voor 800,- een nieuwe in, inclusief klein materiaal. De buurman belt iemand en is het dubbele kwijt, waarom zou mijn buffer dan net zo groot als die van hem moeten zijn?
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 15:34 schreef Gunner het volgende:
Flinke buffertjes hebben de fokkertjes....
Een paar jaar als je weinig kosten hebtquote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:31 schreef pfaf het volgende:
Hoe lang spaar je om een jaarsalaris aan spaargeld te krijgen?
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.
Ik niet hoor, en ik hoop ook dat mijn man geen vriendin heeftquote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.
Het één sluit het ander niet uit hè.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:45 schreef Skv het volgende:
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg. Wat een gierig gedoe. Spaar gewoon zodat je een paar maanden vooruit kan en je zit prima hoor. En zorg voor niet al te hoge vaste lasten zodat je met een paar maanden WW ook nog rond komt. En ondertussen lekker twee keer per jaar op vakantie. Een beetje leven mag ook wel hoor, mits geen schulden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
Buiten dat zie ik niet de nut om dat soort privé-dingen te etaleren op een forum.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.
Daarom worden de buffers op de NIBUD website ook lager, als je lagere inkomens invult.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:01 schreef I-care het volgende:
Zodra jrbovrn een bepaald salaris uitkomt is het niet zo moeilijk dergelijke bedragen te sparen, je hebt immers genoeg voor het overige nog.
Beneden aan de ladder ken ik niemand met dergelijk spaargeld.
Nee, dan had ik geen buffer meer gehad...quote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een fotomodel als vriendin
Zodra ik die buffer heb (over 1 of 2 maanden) dan gaat dat apart en daarna gaat het spaarsaldo wel een stuk omlaag. En wees gerust: Ik leef naast sparen ook nog genoeg hoor. Het een sluit het ander niet uit. Heb wel gezorgd dat de vaste lasten zo laag mogelijk zijn zodat ik én kan sparen én kan leven.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:45 schreef Skv het volgende:
[..]
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg.Wat een gierig gedoe. Spaar gewoon zodat je een paar maanden vooruit kan en je zit prima hoor. En zorg voor niet al te hoge vaste lasten zodat je met een paar maanden WW ook nog rond komt. En ondertussen lekker twee keer per jaar op vakantie. Een beetje leven mag ook wel hoor, mits geen schulden.
Ook niet (semi-)anoniem? Het zijn juist zaken die je niet gauw in real life bespreekt, dus dan vind ik het met name prettig om het er hier over te hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:42 schreef Gunner het volgende:
[..]
Buiten dat zie ik niet de nut om dat soort privé-dingen te etaleren op een forum.
Waarom zou je dat niet graag in real life bespreken?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:20 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ook niet (semi-)anoniem? Het zijn juist zaken die je niet gauw in real life bespreekt, dus dan vind ik het met name prettig om het er hier over te hebben.
In mijn omgeving zijn relatief weinig mensen die graag exacte getallen geven wat dit betreft.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet graag in real life bespreken?
Uiteindelijk wel, maar als je op korte termijn een kapotte auto oid moet vervangen, heb je meer aan spaargeld.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 21:34 schreef Leandra het volgende:
Uit het stuk daaronder:
[..]
En dan ben ik benieuwd naar hun definitie van "vrij beschikbaar vermogen".
Want als ik weinig spaargeld heb maar wel een huis dat veel meer waard is dan m'n hypotheek, dan zit ik uiteindelijk waarschijnlijk toch beter dan degene die met z'n over the top hypotheek in een huis zit dat minder waard is dan z'n hypotheek en wat meer spaargeld heeft (maar minder dan ik als ik m'n huis verkoop).
quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:40 schreef papernote het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit hè.Jaja, uiteraard zijn er topverdieners. Maar voor 99% van de Nederlanders gaat die pet niet op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:47 schreef Nightquest777 het volgende:
Die getallen van het Nibud zijn echt zo gek niet hoor.
Ik denk simpelweg: niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?
Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.
Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.
Ik heb ook een goedbetaalde baan. Mijn vriendin verdient ook bovenmodaal. Dergelijke bedragen en uitgaven zet ik mijn vraagtekens bij.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk simpelweg: niet.
Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Precies, dat topic wou ik inderdaad ook aanhalen. Viel me op dat daar inderdaad lagere buffers aangegeven worden.....quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Nee een jaar uitgaven als buffer, zit wel een verschilletje inquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:28 schreef nikao het volgende:
Een jaar salaris aan buffer?Kan je dan niet veel beter je huis aflossen, zonnepanelen kopen, etc. etc.
http://www.rijksoverheid.(...)cht-op-bijstand.htmlquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee een jaar uitgaven als buffer, zit wel een verschilletje in
Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.
Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
Sommigen hier geven toch echt jaarsalaris aanquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.
Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
Mediaan ipv. gemiddelde zou ook al een hoop schelen, en daarvoor heb je helemaal geen extra data nodig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:30 schreef The_Temp het volgende:
Zo'n gemiddelde heb je helemaal niks aan natuurlijk. Ze zouden gewoon de verdeling van spaargeld per groep neer moeten zetten, dan weet je waar je staat. Maar daar zullen ze wel niet genoeg data voor hebben, dus komen ze met gemiddeldes aan.
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
sommigen zien bijstand als gratis geld, niet als aanvulling om aan de eerste levensbehoeften te voldoenquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
Als je hoog bent opgeleid met een zekere baanzekerheid heb je ook minder behoefte aan spaargeld denk ik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de keerzijde alleen moet je wel aangenomen worden voor een minder goed betaald baantje en niet de standaard smoezen krijgen:quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
Ik ookquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik had heel veel spaargeld, toen een huis gekocht en gaan verbouwen, is nu veel minder.
Zet ongeveer 1000 euro per maand opzij.
Tsja, je kan je afvragen of je alle bovenstaande zaken écht nodig hebt. Vaak gaat bovenstaande levensstijl samen met allerlei andere consumptieve onzin, zoals abonnementen op sportschool, sportclub, tijdschriften, zwembad, televisie, de nieuwste iphone én ipad . En dan nog eens de wereld aan verzekeringen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik bijvoorbeeld vrienden heb die 3000 euro uitgeven aan een babykamer, en vrienden die er 400 euro aan uitgeven. Het is een kwestie van prioriteiten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?
Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.
Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.
Juist... Daar ben ik het 100% mee eens!quote:Op maandag 17 augustus 2015 09:41 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Maar ik weet 1 ding zeker: als je eenmaal 25.000 euro op je bankrekening hebt staan is de volgende 25k een stuk eenvoudiger.
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
Als je die 1000 euro netjes spaart/investeert/hypotheek aflost dan heb je
binnen 4 jaar 50.000 euro,
binnen 7 jaar 100.000
en binnen 10 jaar ruim 150.000 euro.
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
binnen 7 jaar 100.000
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Ja. Want *iedereen* kan ¤ 1.000 per maand sparenquote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
binnen 7 jaar 100.000
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:40 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)
Ik ken de situatie van die 3 mensen niet. Wellicht hebben ze nu geen kinderen, en in de toekomst wel, dan zal hun spaarbuffer minder snel groeien.
Bij de aankoop van mijn huis heb ik 50% van de koopsom naar de notaris overgemaakt, om op deze manier maar een "halve" hypotheek over te houden.
Die 50% kwam uit mijn buffer, en ik had ook 80% of 90% uit eigen middelen naar de notaris over kunnen maken, maar dan had ik niet de buffer overgehouden die ik zelf (mijn keuze!) graag wil aanhouden.
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:32 schreef The_Temp het volgende:
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
[..]
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
True that! Het gaat inderdaad om je net worth.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
Inderdaad, vooral dat dus: EIGEN keuzes.quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:13 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.
Ok, laten we er eentje bijnemen. Gezinnetje, 2 kleine kinderen, vader werkt full-time, moeder paar dagen in de week. Wonen in een rijtjeshuis ergens in de Randstad. Zeg maar het gezin waar we er allemaal wel een paar van kennen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
Dat geeft alleen al aan dat die bedragen totaal niet kunnen kloppen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb bij die calculator een bijstandsuitkering gebruikt en dan heeft een gemiddeld vergelijkbaar huishouden meer dan 7000 euro buffer. Yeah right. Stel je kan 50 euro sparen van je bijstandsuitkering, dan duurt het slechts 148 maanden voor je hun gemiddelde buffer haalt
Er zijn niet zo heel veel gezinnen met jonge kinderen waar twee fulltime modale salarissen binnen komen. De omschreven groep zit eerder op 1x modaal + ½ modaal. En laat dat nu netto zo'n 1000 euro per maand schelen ten opzichte van 2x modaal.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Waarom niet? Veel mensen die in de bijstand belanden hebben op het moment dat ze er in terecht komen nog wel een klein beetje spaargeld. (vrijstelling bij aanvraag van bijstand is ruim 5000 euro). Stel dat iemand bijstand aanvraagt met nog 1000 euro spaargeld, dan wordt bij 50 euro per maand sparen de termijn die nodig is om op de genoemde buffer te komen al met 100 maanden ingekort. Maandelijks een paar tientjes opzij leggen en het vakantiegeld opsparen dan gaat het best hard. Zeker als je uit een situatie 'met geld' komt waardoor je kledingkast nog goed gevuld is en je belangrijkste apparaten in huis nog relatief nieuw zijn en er niet om de haverklap iets stuk is. Dan kun je de eerste periode bijstand met relatief weinig uitgaven doorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat geeft alleen al aan dat die bedragen totaal niet kunnen kloppen.
Omdat je zoveel tijd in je post hebt gestoken wil ik ook best even een reactie achterlaten:quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:58 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Ok, laten we er eentje bijnemen. Gezinnetje, 2 kleine kinderen, vader werkt full-time, moeder paar dagen in de week. Wonen in een rijtjeshuis ergens in de Randstad. Zeg maar het gezin waar we er allemaal wel een paar van kennen.
Inkomen: 2800 netto per maand
Uitgaven:
- Huis: 800 euro (netto woonlasten)
- Boodschappen: 300 euro (moet je nog aardig je best voor doen, met twee kinderen)
- Kinderopvang/BSO: 300 euro netto (voor de dagen dat mama werkt)
- Zorgverzekering: 200 euro (niet extreem verzekerd, kinderen gratis verzekerd)
- Gas, water, licht: 100 euro
- Belastingen: 100 euro (waterschap, afvalstoffen, eventueel WOZ)
- Auto: 200 euro (vader werkt aardig eind weg, met OV doe je er 2 uur over)
- Openbaar vervoer: 100 euro (moeder gaat met OV naar werk, dingen als ziekenhuisbezoek etc. ook zoveel mogelijk OV)
- Kleding: 150 euro (pa en ma kopen alleen wat noodzakelijk is. Veel kinderkleding op marktplaats, af en toe nieuw)
- Benodigdheden kinderen: 100 euro (denk aan luiers, billendoekhes, drinkbekers, kinderstoeltjes, boekjes etc)
- Verzorging: 50 euro (je zal toch af en toe naar de kapper moeten)
- TV/internet: 30 euro (geen digitale tv, basic internet)
- Mobiele telefoon: 20 euro (voor beiden)
- TOTAAL: 2450
Blijft er 350 in de maand over om te sparen. En dan gaan deze mensen dus niet uit eten, sparen ze niet extra voor de vakantie, gaan er geen apparaten stuk, geven ze geen cadeautjes op verjaardagen etcetera.
Is het in theorie mogelijk voor deze mensen om 1000 euro per maand te sparen? Vast wel. Maar kom niet aan met een paar alleenstaande IT-consultants op FOK! om te bewijzen dat het luxepaardjes zijn die het alleen maar aan wil ontbreekt om 1000 euro per maand over te houden.
350 is de helft van 700, maal 12 maanden maal 30 jaar is 126.000quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
[b]Als je nu een hypotheek van 200.000 euro afsluit betaal je netto 700 euro waarvan minimaal de helft aflossing (en dus spaart) Netto 800 euro aan hypotheek is dus wel fors, mag hopen dat daar wel aflossing in zit.
Huh? ¤350 voor het hele jaar? Alleen het waterschap was voor ons al ¤410. Kwam nog ¤730 WOZ, afvalstoffen en rioolheffing bij.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
- Belastingen: 100 euro (waterschap, afvalstoffen, eventueel WOZ)
Betaal jij 1200 euro aan die belastingen per jaar? Bij ons is het slechts 350 oid. Naar mijn idee kan je hier rustig 50 euro vanaf halen.
De posten waren een beetje uit de losse pols, sommige zullen hoger zijn en anderen lager. En er zullen ook nog wel wat posten ontbreken (ik zie bijv. dat ik de overige verzekeringen vergeten ben).quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Omdat je zoveel tijd in je post hebt gestoken wil ik ook best even een reactie achterlaten:
[knip]
Dat vind ik oprecht knap!quote:Je mag er van geloven wat je wilt maar mijn vrouw en ik verdienen minder dan in bovenstaand voorbeeld, hebben al vanaf begin dit jaar 2 woningen (woon in nummer 1, zijn nummer 2 aan het verbouwen), 2 auto's, en dus een dochtertje en we kunnen nog steeds elke maand rondkomen zonder spaargeld op te maken. Het is écht een kwestie van keuzes.
Nee dat kan niet iedereen, maar het Nibud blaat dan ook maar wat, omdat je nooit alle situaties kunt bedienen met een gegeneraliseerde uitspraak die het Nibud doet.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ja. Want *iedereen* kan ¤ 1.000 per maand sparen
Sowieso, waarom zou je zo'n grote buffer willen hebben? Ik leef liever nu wat meer, ga een keer vaker op vakantie, rij een iets betere auto, of wat dan ook en bouw minder snel / een lagere buffer op, dan dat ik nu alles op alles zet om maar een grote buffer op te bouwen en vervolgens over een jaar of 20 het risico loop helemaal niet van mijn gespaarde vermogen te kunnen genieten.
Heb je een buffer nodig? Ja. Uiteraard. Moet die buffer 10-duizenden euro's groot zijn? Nee. Nergens voor nodig.
Ik zei minimaal hé. Dit is een hypotheek die dit jaar is afgesloten van 200k voor de komende 30 jaar:quote:Op maandag 17 augustus 2015 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
350 is de helft van 700, maal 12 maanden maal 30 jaar is 126.000
Daar weet ik het fijne niet van, ik woon in het heerlijke Overijssel en daar heb ik nog nooit gehoord van zulke bedragen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 14:55 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Huh? ¤350 voor het hele jaar? Alleen het waterschap was voor ons al ¤410. Kwam nog ¤730 WOZ, afvalstoffen en rioolheffing bij.
We hoeven inderdaad niet los te gaan op de individuele posten, het is ook maar net wat je zelf belangrijk vindt in je leven. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik als een kluizenaar leef, en de mensen om mij heen hebben die illusie ook niet bepaald.quote:Op maandag 17 augustus 2015 14:58 schreef The_Temp het volgende:
Maar goed, steggelen per post heeft weinig zin. Ik geloof er in ieder geval geen bal van dat een dergelijk gezin in de echte wereld 1000 euro per maand overhoudt, tenzij ze als kluizenaars gaan leven.
Dat vind ik oprecht knap!Wij verdienen meer dan in het voorbeeld, 2 kinderen en houden iets van 800 in de maand over. En daar moeten we best wel ons best voor doen (overigens andere verdeling in uitgaven dan in het voorbeeld).
Ik woon in het heerlijke Friesland, maar met een koopwoning schijnen dit (hier?) hele normale bedragen te zijn. Natuurlijk is er een deel wat aan de hand van de WOZ-waarde berekend wordt, dus variabel. Maar zo hoog is onze WOZ waarde nou ook weer niet.quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:37 schreef Nightquest777 het volgende:
Daar weet ik het fijne niet van, ik woon in het heerlijke Overijssel en daar heb ik nog nooit gehoord van zulke bedragen.
Hypotheek rente staat bij mij gelijk aan huur bij een huurwoning, met het bijkomende grote voordeel is dat de hypotheek rente vast staat en de huurkosten elk jaar stijgen.quote:
Ik zit op 1006,64 per jaar voor gemeente en waterschapbelastingen (2 stuks)quote:Op maandag 17 augustus 2015 14:55 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Huh? ¤350 voor het hele jaar? Alleen het waterschap was voor ons al ¤410. Kwam nog ¤730 WOZ, afvalstoffen en rioolheffing bij.
Ja hey, als hypotheekaflossing ook als spaargeld telt... Mag ik mn pensioengeld ook meetellen? Want dan kom ik zo langzamerhand ook wel op een jaarsalaris aan spaargeld.quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:37 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Ik zei minimaal hé. Dit is een hypotheek die dit jaar is afgesloten van 200k voor de komende 30 jaar:
[ afbeelding ]
In rood gemarkeerd je werkelijke woonlasten (als het gaat om hypotheek), de aflossing is immers niets anders dan niet-liquide spaargeld.
[..]
Daar weet ik het fijne niet van, ik woon in het heerlijke Overijssel en daar heb ik nog nooit gehoord van zulke bedragen.
[..]
We hoeven inderdaad niet los te gaan op de individuele posten, het is ook maar net wat je zelf belangrijk vindt in je leven. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik als een kluizenaar leef, en de mensen om mij heen hebben die illusie ook niet bepaald.
Bedankt voor je opbouwende manier van discussiëren in elk geval
Wat de meeste mensen hebben is absoluut niet gelijk aan een gemiddelde. Beiden kunnen waar zijn en zijn ook waar. Kortom: aan een gemiddelde alleen heb je niks en stelt niks voor.quote:Op maandag 17 augustus 2015 18:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als je kijkt naar de bufferberekening van banken zelf, die het beter kunnen weten dan de nibud, heeft verreweg de meeste gezinnen nkg geen 10.000 aan spaargeld.
Nibud lult zoals gewoonlijk maar wat.
Huren is ook niet de oplossing. Kost geld en het is nooit van jou.quote:Op maandag 17 augustus 2015 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hypotheek rente staat bij mij gelijk aan huur bij een huurwoning, met het bijkomende grote voordeel is dat de hypotheek rente vast staat en de huurkosten elk jaar stijgen.
Vooral de kosten voor het onderhoud van een eigen huis zijn lachwekkend. Vereniging eigen huis doet er ook aan meequote:Op maandag 17 augustus 2015 19:22 schreef Pap89 het volgende:
Sowieso zijn veel berekeningen van het Nibud best raar.
Als je dat aanhoudt voordat je een huis koopt (de vaste lasten), dan durf je nooit een huis te kopen/huren.
Veel dingen zijn echt veel te ruim genomen.
Uiteraard, het liefst eet en drink ik ook niet, en schiet ik een hert dood voor zijn velletje en maak ik er zelf kleding van.quote:Op maandag 17 augustus 2015 20:54 schreef Janar het volgende:
[..]
Huren is ook niet de oplossing. Kost geld en het is nooit van jou.
Beter geen hypotheek of huurhuis.
Ik betaal ook bijna 1200 euro per jaar hoor alles bij elkaar aan gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Omdat je zoveel tijd in je post hebt gestoken wil ik ook best even een reactie achterlaten:
Betaal jij 1200 euro aan die belastingen per jaar? Bij ons is het slechts 350 oid. Naar mijn idee kan je hier rustig 50 euro vanaf halen.
Voor 200 euro kan je amper auto rijden per maand. Alleen als je in een superbetrouwbaar maar compleet afgeschreven oud klein hok rondrijdt (zoals ikquote:- Auto: 200 euro (vader werkt aardig eind weg, met OV doe je er 2 uur over)
Je kan natuurlijk dichter bij je werk wonen of dichterbij gaan werken, en krijgt hij helemaal geen kilometervergoeding?
Dat is inderdaad behoorlijk fors.quote:- Kleding: 150 euro (pa en ma kopen alleen wat noodzakelijk is. Veel kinderkleding op marktplaats, af en toe nieuw)
Dat is 1800 euro per jaar! Volgens mij kan je qua budget best met de helft af.
Dat vind ik inderdaad ook vrij vreemd. Wij hebben zelf relatief lage vaste lasten (bewust) maar ze kijken alleen naar inkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 14:40 schreef raptorix het volgende:
Wat ik wel vreemd vind is dat men in de calculator wel naar de inkomsten kijkt, maar niet naar de uitgaven.
Vorige jaren gebruikte het Nibud ook de mediaan, maar schreef "gemiddelde" omdat de meeste mensen niet weten wat een mediaan is.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 11:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Mediaan ipv. gemiddelde zou ook al een hoop schelen, en daarvoor heb je helemaal geen extra data nodig.
Aan 1000 euro heb je dan genoeg. Daarvoor koop je een hok met een jaar apk en redelijke banden en je geeft dat ding een kleine beurt en kun je vervolgens lekker rijden terwijl je op het verzekeringsgeld wacht.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:33 schreef announcement het volgende:
Heb wel eens mijn auto total-loss gehad buiten mijn schuld. Dan is het wel prettig dat je meteen een nieuwe kunt kopen. Wachten op het geld van de verzekering kan zo een paar maanden duren. Daar is een buffer ook voor en dan is 25K wel nodig.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:33 schreef announcement het volgende:
Heb wel eens mijn auto total-loss gehad buiten mijn schuld. Dan is het wel prettig dat je meteen een nieuwe kunt kopen. Wachten op het geld van de verzekering kan zo een paar maanden duren. Daar is een buffer ook voor en dan is 25K wel nodig.
Dat zegt meer iets over het onderwijs in NL dan iets anders.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:41 schreef Melody120 het volgende:
[..]
Vorige jaren gebruikte het Nibud ook de mediaan, maar schreef "gemiddelde" omdat de meeste mensen niet weten wat een mediaan is.
http://www.wiskundemeisje(...)er-genoeg-spaargeld/
Als dit zo is, dan mag men in het onderwijs wel eens les geven dat je je eigen dingen moet doen en niks moet aantrekken van anderen. Dat leeft een stuk leuker en prettiger.quote:Keurig gedaan Nibud en volgens mij werkt jullie aanpak uitstekend. Half Nederland is deze week geschrokken en neemt zich voor in 2013 meer te sparen. Ik stort mijn honorarium voor deze column in elk geval gelijk op mijn spaarrekening.
ik heb per maand met mijn 7 zits auto:quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 10:34 schreef Metro2005 het volgende:
Voor 200 euro kan je amper auto rijden per maand. Alleen als je in een superbetrouwbaar maar compleet afgeschreven oud klein hok rondrijdt (zoals ik) kom je in de buurt.
En onder variabele kosten valt bij jou zowel het onderhoud als de afschrijving? Ik weet niet hoe oud je auto is en hoe duur die was? Bovendien zie ik aan je benzinegeld dat je ook niet heel veel km's maakt?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 08:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb per maand met mijn 7 zits auto:
75 euro benzine
42 euro verzekering
56 euro wegenbelasting
variabele kosten schat ik in op 150 euro p/m, maar die rekening groeit elk jaar.
Totaal dus: 323 euro, wat ik apart hou, maar de werkelijke kosten liggen lager.
variabele kosten is onderhoud. Afschrijving betaal je niet met geld, maar is boekhouding. De groei van die spaarrekening is groot genoeg om een andere auto te kopen als het nodig is. Ik heb 3x een andere auto moeten kopen en elke keer is die auto duurder geweest dan de vorige.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En onder variabele kosten valt bij jou zowel het onderhoud als de afschrijving? Ik weet niet hoe oud je auto is en hoe duur die was? Bij nieuwe auto's tikt afschrijving echt keihard aan, een extreem voorbeeld is de auto van mijn werkgever die doodleuk 30.000 euro per jaar afschrijft
Afschrijving is wel degelijk een kostenpost natuurlijk en hoort bij je totale autokosten.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
variabele kosten is onderhoud. Afschrijving betaal je niet met geld, maar is boekhouding. De groei van die spaarrekening is groot genoeg om een andere auto te kopen als het nodig is. Ik heb 3x een andere auto moeten kopen en elke keer is die auto duurder geweest dan de vorige.
Je snapt toch ook wel dat afschrijving iets totaal anders is dan geld wat van je bankrekening afgaat elke maand?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:12 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Afschrijving is wel degelijk een kostenpost natuurlijk en hoort bij je totale autokosten.
Er is meer geld is dan alleen liquide middelenquote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je snapt toch ook wel dat afschrijving iets totaal anders is dan geld wat van je bankrekening afgaat elke maand?
Klopt, maar er is wel verschil.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is meer geld is dan alleen liquide middelen
Het gaat om de totale kosten, dat is dus ook als je een reservering op je spaarrekening maaktquote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je snapt toch ook wel dat afschrijving iets totaal anders is dan geld wat van je bankrekening afgaat elke maand?
Dat doe ik dus ook met mijn 150 euroquote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het gaat om de totale kosten, dat is dus ook als je een reservering op je spaarrekening maakt
En toch schrijf je die ook af, net als de rest van de duurzame consumptie goederen. Als je vriezer al 25 jaar oud is, is hij allang afgeschreven en zo lang hij het blijft doen is het pure winst, echter, als een nieuwe vriezer zoveel minder stroom verbruikt dat de afschrijving daarvan plus het stroomverbruik lager is dan de kosten van het stroomverbruik van je oude vriezer is het verstandig een ander te kopen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, maar er is wel verschil.
Als je een bank koopt roept niemand iets over afschrijving.
Klopt, dat is hetzelfde als dat iedereen bij een investering in zonnepanelen of een zonneboiler loopt te miepen over de terugverdientijd, terwijl je daar niemand over hoort als het om de nieuwe badkamer van ¤ 20.000 gaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, maar er is wel verschil.
Als je een bank koopt roept niemand iets over afschrijving.
Klopt helemaal, en daarom zet ik er ook geld voor opzij. Of dat de afschrijving is die op papier wordt gehanteerd in de boekhouding weet ik niet, het is meer een gemiddeld bedrag wat ik zelf vasthou.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En toch schrijf je die ook af, net als de rest van de duurzame consumptie goederen. Als je vriezer al 25 jaar oud is, is hij allang afgeschreven en zo lang hij het blijft doen is het pure winst, echter, als een nieuwe vriezer zoveel minder stroom verbruikt dat de afschrijving daarvan plus het stroomverbruik lager is dan de kosten van het stroomverbruik van je oude vriezer is het verstandig een ander te kopen.
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:43 schreef Leandra het volgende:
Klopt, dat is hetzelfde als dat iedereen bij een investering in zonnepanelen of een zonneboiler loopt te miepen over de terugverdientijd, terwijl je daar niemand over hoort als het om de nieuwe badkamer van ¤ 20.000 gaat.
Een badkamer heb je dan ook daadwerkelijk wat aan. Zonnepanelen maken alleen je huis een stuk lelijker.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, dat is hetzelfde als dat iedereen bij een investering in zonnepanelen of een zonneboiler loopt te miepen over de terugverdientijd, terwijl je daar niemand over hoort als het om de nieuwe badkamer van ¤ 20.000 gaat.
Maar dat neemt niet weg dat het wel autokosten zijn, net zoals de nieuwe bank ¤ 2.000 kost, en als je daar dan 10 jaar mee doet heeft die bank je ¤ 16,67 per maand gekost.
Investeren is geld uitgeven in de hoop dat je er meer geld uit haalt dan je er in steekt.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat neemt niet weg dat het wel autokosten zijn, net zoals de nieuwe bank ¤ 2.000 kost, en als je daar dan 10 jaar mee doet heeft die bank je ¤ 16,67 per maand gekost.
je hoort eventueel betaalde en misgelopen rente ook mee te nemen in je kostenquote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:43 schreef Leandra het volgende:
Ik gebruik Piggy banks met dit systeem.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:06 schreef The_Temp het volgende:
Doet iedereen dat ook echt zo netjes? Moet zeggen dat het bij ons gewoon op één hoop op de spaarrekening gegooid wordt.
Als de bank aan vervanging toe is gaat het bedrag weer een stukje omlaag. Zijn echt niet aan het bijhouden dat die 16 euro in de maand wordt afgeschreven.
Doe ik ook niet. Ik vraag me ook af wat het nut is om voor je privésituatie afschrijvingen te gaan bijhouden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:06 schreef The_Temp het volgende:
Doet iedereen dat ook echt zo netjes? Moet zeggen dat het bij ons gewoon op één hoop op de spaarrekening gegooid wordt.
Als de bank aan vervanging toe is gaat het bedrag weer een stukje omlaag. Zijn echt niet aan het bijhouden dat die 16 euro in de maand wordt afgeschreven.
Voor een indicatie van he benodigde buffer. Beter dan jaarsalaris-tip van hier of de Nibud-'gemiddelden'quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:52 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Doe ik ook niet. Ik vraag me ook af wat het nut is om voor je privésituatie afschrijvingen te gaan bijhouden.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt! Op deze manker zie je welke spaargeldverplichtingen je in de toekomst hebt. Dat moet ik in de toekomst ook maar even gaan doen. Even kijken of dat gaat werken voor mij!quote:Op woensdag 19 augustus 2015 18:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Voor een indicatie van he benodigde buffer. Beter dan jaarsalaris-tip van hier of de Nibud-'gemiddelden'
ad 1: eensquote:Op donderdag 20 augustus 2015 09:58 schreef Nightquest777 het volgende:
Jullie kunnen wel doen alsof kapotte spullen het enige is wat potentieel onverwacht veel geld kan kosten, maar er zijn natuurlijk meer onverwachte kostenposten waardoor een grote buffer gerechtvaardigd is, veel daarvan zijn al eerder genoemd:
1. Werkloosheid in een branch of op een leeftijd waar je niet eenvoudig een nieuwe baan kan vinden
2. Ziektekosten die niet gedekt worden door verzekering. Een oom van mij is ernstig ziek en in het ziekenhuis kunnen ze met standaard onderzoeken herhaaldelijk niet de oorzaak vinden, en meer experimentele onderzoeken van specialisten of in het buitenland zijn veelal voor eigen rekening.
3. Verzekeringen die niet of heel laat uitkeren. Ik heb ooit flinke waterschade gehad door de bovenburen, voordat de schade-expert langs kwam waren we 6(!!) weken verder. Voordat we het geld hadden 2,5 maand verder. Inbraak met schade in huurauto gehad 2 jaar geleden, reken maar dat je zelf voor de kosten op mag hoesten: "want als ze een raampje inslaan zal u het wel uitgelokt hebben door spullen in het zicht te laten liggen". Onze auto plotseling bekrast, verzekering vergoedt niets want de dader is onbekend en bla bla bla.
Los van spulletjes die afschrijven is het dan toch wel erg fijn als je gewoon je portemonnee kan trekken.
"Fuck you money" is altijd wel lekker om achter de hand te hebben. Geeft veel vrijheid.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 11:57 schreef zozozozo het volgende:
[..]
.
Naast het stukgaan van apparatuur en kwijtraken van je baan zie ik geen andere redenen waarvoor je die buffer echt nodig hebt.
Ik doe het alleen bij de auto en dan niet de werkelijke afschrijving, maar een bedrag wat ik denk dat genoeg is.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:06 schreef The_Temp het volgende:
Daarvoor vertrouw ik toch echt op de WW.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 09:58 schreef Nightquest777 het volgende:
Jullie kunnen wel doen alsof kapotte spullen het enige is wat potentieel onverwacht veel geld kan kosten, maar er zijn natuurlijk meer onverwachte kostenposten waardoor een grote buffer gerechtvaardigd is, veel daarvan zijn al eerder genoemd:
1. Werkloosheid in een branch of op een leeftijd waar je niet eenvoudig een nieuwe baan kan vinden
Dat is echt heel goed, hoor.quote:Op woensdag 2 september 2015 21:46 schreef Ozoo het volgende:
We kunnen van het netto inkomen ongeveer 60% opzij leggen.
Een platte TV is zuiniger, de nieuwprijs heb je er in een paar jaar uit met een lagere energierekening. Daarom vervang ik al het witgoed standaard 1x per 5 jaar, samen met de TV en overige audioapparatuur. Dan hoef je ook geen dure te kopen, want ze hoeven het maar 5 jaar vol te houden. Een Miele komt er bij mij nooit in, die gaan te lang mee. Meestal koop ik een C merk nieuw in de winkel, maar wel energiezuinig.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:44 schreef Ozoo het volgende:
Daarentegen hebben we nog steeds een beeldbuis TV die maar niet kapot wil gaan en waarom een andere kopen zolang de programma's er niet beter van worden?
Mijn Miele Novotronic wasmachine van 25 jaar oud is 1 van de beste machines ooit gebouwd, nieuw setje lagers erin voor 25 Euro plus koolborstels voor de motor en gaan met die banaan. Kun je allemaal zelf als je goed nadenkt. Alle onderdelen zijn in de aftersales te verkrijgen. Ik ben nu al goedkoper uit. Als ik hem kwijt wil krijg ik nog steeds175 Euro ervoor. Goedkoper kan eigenlijk niet en zal het nooit worden. Kwaliteit kopen loont.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een platte TV is zuiniger, de nieuwprijs heb je er in een paar jaar uit met een lagere energierekening. Daarom vervang ik al het witgoed standaard 1x per 5 jaar, samen met de TV en overige audioapparatuur. Dan hoef je ook geen dure te kopen, want ze hoeven het maar 5 jaar vol te houden. Een Miele komt er bij mij nooit in, die gaan te lang mee.
En de energie- en waterkosten? Die Miele kan vast niet 7kg in één keer wassen met energieklasse A+++. Ik zeg niet dat ik het antwoord weet, maar dit punt dat sjorsie noemde lijkt me wel iets om serieus naar te kijken.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:27 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Mijn Miele Novotronic wasmachine van 25 jaar oud is 1 van de beste machines ooit gebouwd, nieuw setje lagers erin voor 25 Euro plus koolborstels voor de motor en gaan met die banaan. Kun je allemaal zelf als je goed nadenkt. Alle onderdelen zijn in de aftersales te verkrijgen. Ik ben nu al goedkoper uit. Als ik hem kwijt wil krijg ik nog steeds175 Euro ervoor. Goedkoper kan eigenlijk niet en zal het nooit worden. Kwaliteit kopen loont.![]()
Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is echt heel goed, hoor.
Doen maar weinigen je na
Zeker, of bijv. een stel dat beide van nature zuinig ingesteld en beide royaal verdient.quote:Op donderdag 3 september 2015 09:57 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.
Het enige dat ik kan bedenken als technicus is een warm water toevoer van de wasmachine om de extra kosten van het elektrisch opwarmen van het koude water te verhinderen door het aardgas verwarmde water te gebruiken. Het kan bij ons want de wasmachine staat naast de ketel. If it is not broken don't try to fix it. De motor heeft ook stroom nodig net zoals bij de nieuwere uitvoering en dat water is nu eenmaal nodig om de toegegeven meestal slechts licht vuile was gewoon schoon te krijgen.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:34 schreef Igen het volgende:
[..]
En de energie- en waterkosten? Die Miele kan vast niet 7kg in één keer wassen met energieklasse A+++. Ik zeg niet dat ik het antwoord weet, maar dit punt dat sjorsie noemde lijkt me wel iets om serieus naar te kijken.
[..]quote:Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.
Extreem zuinig leven zal het niet zijn als je 550 pm aan boodschappen uitgeeft, dus zal het (een combinatie van) een van de andere twee zijn.
Blijft knap natuurlijk
Je schrijft het op alsof iedereen de keuze heeft het zo te doen maar zo werkt het ook niet natuurlijk.in jouw situatie moet je als starter op de woningmarkt nu minimaal 75000 euro neerleggen om de helft te financieren, dit is niet voor iedereen weggelegd. Het is uiteraard wel sterk bepalend voor hoe je financiele plaatje er daarna eruit ziet. Daarnaast concludeer ik dat je technisch bent aangelegd en in de gelegenheid gesteld meerdere opleidingen af te maken, dit is voor veel mensen niet haalbaar. Je hebt financieel goed geregeld maar toch zou ik niet met je willen ruilen. Je leven leef je vanaf de geboorte tot aan je dood en je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen. Maar goed, je kunt iig wel zeggen dat je het financieel goed op de rit hebt en dat is ook een pluim waard.quote:Op donderdag 3 september 2015 21:28 schreef Ozoo het volgende:
[..]
[..]
Bewust leven en dat van huis uit meegekregen dus niet eerst hoeven leren. Inderdaad een betaald huis, nieuw gebouwd onder eigen verantwoording dus 20-25 jaar geen echt onderhoud (want kwaliteitsspullen gebruikt en dat loont immers....) en aanvankelijk maar 50% via de bank gefinancierd omdat reeds voldoende was gespaard. Toen was je gek als je niet alle schuld in de hypotheek stoptedus eigenlijk moet je tegen de richting in zwemmen. Ja en net als de meeste beginners onder ons een gewone 3-4-5de hands auto gereden en deze zelf onderhouden, de nieuwe waren alleen van de lease maatschappij. Verder moet je proberen zelfredzaam te zijn of om het snel te worden. Daarnaast was het een voordeel dat er nog geen CD spelers waren, geen mobiele telefoons, home computers, geen kabel TV maar ik heb altijd veel gekocht als investering met andere woorden geen waardeloze troep. Nooit gerookt, gegokt of gezopen en wel braaf opleidingen afgemaakt - saai maar waar.
Ik zou niet zo graag in de schoenen van een beginner op de huizenmarkt staan dat geef ik toe, ik weet echter voorbeelden van 2 jongeren van rond de 20 die hun studie af hebben gemaakt. De 1 woont samen, verdienen beide en hebben een 2de hands huis gekocht in een mooie wijk tegen een gunstige prijs met dito gunstige hypotheek voorwaarden en dito rente. Dat was iets meer dan 1 jaar geleden. De prijzen waren zo laag en ze zijn uit een huur appartement gekomen. Komen van een serieuze ouderlijke huishouding. De ander heeft zijn eigen appartement gekocht ook voor een mooie prijs, van eigenaren die erfgenaam waren en tegen een steeds lagere prijs aanhikten en uiteindelijk het appartement kwijt wilden. 23 Jaar of zo met een baan in de IT, lease auto en lacht zich in draai in de rondte want hij betaalt nog geen 400 Euro netto per maand en 100-150 service kosten in een blokje van 6 appartementen. Midden van het land dus wel centraal.quote:Op donderdag 3 september 2015 21:47 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Je schrijft het op alsof iedereen de keuze heeft het zo te doen maar zo werkt het ook niet natuurlijk.in jouw situatie moet je als starter op de woningmarkt nu minimaal 75000 euro neerleggen om de helft te financieren, dit is niet voor iedereen weggelegd. Het is uiteraard wel sterk bepalend voor hoe je financiële plaatje er daarna eruit ziet. Daarnaast concludeer ik dat je technisch bent aangelegd en in de gelegenheid gesteld meerdere opleidingen af te maken, dit is voor veel mensen niet haalbaar. Je hebt financieel goed geregeld maar toch zou ik niet met je willen ruilen. Je leven leef je vanaf de geboorte tot aan je dood en je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen. Maar goed, je kunt iig wel zeggen dat je het financieel goed op de rit hebt en dat is ook een pluim waard.
Niet iedereen heeft ouders die even enkele (tien)duizenden euro's kunnen schenken...quote:Op vrijdag 4 september 2015 20:15 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Ik zou niet zo graag in de schoenen van een beginner op de huizenmarkt staan dat geef ik toe, ik weet echter voorbeelden van 2 jongeren van rond de 20 die hun studie af hebben gemaakt. De 1 woont samen, verdienen beide en hebben een 2de hands huis gekocht in een mooie wijk tegen een gunstige prijs met dito gunstige hypotheek voorwaarden en dito rente. Dat was iets meer dan 1 jaar geleden. De prijzen waren zo laag en ze zijn uit een huur appartement gekomen. Komen van een serieuze ouderlijke huishouding. De ander heeft zijn eigen appartement gekocht ook voor een mooie prijs, van eigenaren die erfgenaam waren en tegen een steeds lagere prijs aanhikten en uiteindelijk het appartement kwijt wilden. 23 Jaar of zo met een baan in de IT, lease auto en lacht zich in draai in de rondte want hij betaalt nog geen 400 Euro netto per maand en 100-150 service kosten in een blokje van 6 appartementen. Midden van het land dus wel centraal.
Nee ik heb ook geen 75.000 Euro liggen. Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start.
http://hypotheeknaarnul.blogspot.nl
Deze meneer is al gesetteld maar heeft ook de koe bij de horens gevat en is gaan aflossen. Hij kan het ook. Zo zijn er een paar meer blogs die een bewuste manier van leven beschrijven door gezinnen die het wat minder hebben of veel schulden hebben gemaakt en daar weer vanaf zien te komen.
Op je stelling: je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen nou...ik heb veel gezien, in mijn jonge jaren aan mooie snelle auto's gesleuteld van klanten en gezien wat het allemaal kost en was blij dat het geld niet uit mijn portemonnee moest komen. Dan kun je jezelf de vraag stellen of je dat je zuur verdiende geld waard is of maar beter pas op de plaats maken. Keuzes maken in het leven, daarom kan ik nu, na wat ploeteren zo nu en dan wat rustiger aan doen alhoewel, die snelle auto heb ik nu ook wel.....en die andere lieverkoekjes, je kan ook met minder tevreden zijn.
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!quote:Op vrijdag 4 september 2015 20:22 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft ouders die even enkele (tien)duizenden euro's kunnen schenken...
Ja, alsof mijn ouders mij even tienduizenden gaan geven ofzoquote:Op vrijdag 4 september 2015 21:31 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!
Het was een reactie op "Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start."quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:31 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!
Exact, hij brengt het alsof iedereen de keuzes kan maken zoals hij ze heeft gemaakt. Zo werkt het v helaas niet in het leven. Mijn ouders konden zelfs mijn studie niet betalen. Heb zelf door middel van bijbaantjes een deel zelf betaald en de rest geleend. Ben ik dan verkeerd bezig omdat ik dan vervolgens wel een huis koop die volledig is gefinancierd? Moet ik eerst mijn studieschuld aflossen voordat ik een huis koop en daardoor tot mijn veertigste met evt kinderen in een te kleine en dure huurwoning moet gaan zitten? Of wellicht uberhaupt niet aan kinderen beginnen omdat ze geld kosten? Mooi geredeneerd allemaal maar het is wel makkelijk praten in zijn situatie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 07:02 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Het was een reactie op "Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start."
Daar staat het alsof iedereen rijke ouders heeft die even een leuk bedrag kunnen schenken.
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, alsof mijn ouders mij even tienduizenden gaan geven ofzoHet is vast tof voor een paar jongeren, maar praktisch niemand heeft hier wat aan.
Ik geef mijn ouders zo nu en dan juist een extraatje om ze te steunen. Ik weet hoe moeilijk ze het hebben (gehad) en dat ze hard hebben gewerkt om mij een leuk leventje te kunnen bieden. Dus help ik hen graag een handje (voor zover mogelijk).quote:Op zaterdag 5 september 2015 09:22 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Exact, hij brengt het alsof iedereen de keuzes kan maken zoals hij ze heeft gemaakt. Zo werkt het v helaas niet in het leven. Mijn ouders konden zelfs mijn studie niet betalen. Heb zelf door middel van bijbaantjes een deel zelf betaald en de rest geleend. Ben ik dan verkeerd bezig omdat ik dan vervolgens wel een huis koop die volledig is gefinancierd? Moet ik eerst mijn studieschuld aflossen voordat ik een huis koop en daardoor tot mijn veertigste met evt kinderen in een te kleine en dure huurwoning moet gaan zitten? Of wellicht uberhaupt niet aan kinderen beginnen omdat ze geld kosten? Mooi geredeneerd allemaal maar het is wel makkelijk praten in zijn situatie.
Precies.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mensen die een huis kopen van 200k hebben vaak geen ouders die even 100k of minder kunnen (en misschien ook willen) neerleggen voor een huis.
Is inderdaad een mooie manier om vermogen door te schuiven zonder belasting. Zo blijft iedereen toch vermogend.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.
Mensen die een huis kopen van 200k hebben vaak geen ouders die even 100k of minder kunnen (en misschien ook willen) neerleggen voor een huis.
Er zit geld genoeg onder de mensen en dat komt nu vrij op de huizenmarkt of dacht iemand hier dat de economie momenteel in Nederland vooruit gaat op een andere manier? Beetje zelf sparen, beetje van de ouders, beetje overwerken, beetje bewuster leven en op je centjes letten en je komt een heel eind. Het NIBUD mag af en toe niet realistische cijfers hebben omdat ze niet de hele lading dekken maar dat geldt voor zoveel rekenmodellen. Kan hier op dit forum iemand zeggen hoeveel hij of zij dit jaar per maand januari tot en met augustus heeft uitgegeven aan zijn of haar huishouding? Nou daar begint het mee: inzichtelijk maken van je eigen financiële situatie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.
Inzicht in je eigen zaken.quote:Maar denk niet dat ik veel spaargeld heb.Als alleenstaande is het leven best duur, en als je een beetje lui bent (na 8u werken + 2u reizen) zijn boodschappen ook een flinke kostenpost (waar ik maandelijks met gemak 200 euro op zou kunnen besparen met een beetje moeite). Maar ik geef toe, ik leef een beetje luxe.
Ja; ik gebruik Firefly, ik houd alles bij tot in de laatste cent waar het heen gaat; ik weet precies wat er binnen komt en wat er uit gaat; wat er nog betaalt moet worden en wat er al betaalt is.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:18 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Kan hier op dit forum iemand zeggen hoeveel hij of zij dit jaar per maand januari tot en met augustus heeft uitgegeven aan zijn of haar huishouding? Nou daar begint het mee: inzichtelijk maken van je eigen financiële situatie.
Dat is dan ook het probleem. Iedereen houdt er een andere betekenis en doel van een buffer op na. Mijn eigen buffer is bedoeld voor daadwerkelijk onvoorziene omstandigheden en is dus exclusief onderhoud en vervanging van apparaten in mijn huis. Daarvoor heb ik een seperaat spaarpotje.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?
kloptquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:40 schreef Ozoo het volgende:
Over inzicht in je financiële situatie.
Het is van alle markten, uit betrouwbare bron weet ik dat in de regel zeer intelligente mensen zoals wetenschappers, chirurgen, rechters geen uitzondering zijn en ook desastreuze financiële beslissingen nemen. Maar ook ondernemers met flinke omzet in hun bedrijven leven soms in een fantasie wereld....
Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:36 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Het enige dat ik kan bedenken als technicus is een warm water toevoer van de wasmachine om de extra kosten van het elektrisch opwarmen van het koude water te verhinderen door het aardgas verwarmde water te gebruiken. Het kan bij ons want de wasmachine staat naast de ketel. If it is not broken don't try to fix it. De motor heeft ook stroom nodig net zoals bij de nieuwere uitvoering en dat water is nu eenmaal nodig om de toegegeven meestal slechts licht vuile was gewoon schoon te krijgen.
Wat zou het aan energieverbruik schelen met een A+++ machine? 60/70kWh per jaar? En dat is 16 / 17 Euro per jaar? Dat verdien ik met de aanschaf van een nieuwe machine niet snel genoeg terug als ik deze niet echt wegens vervanging nodig heb. Is ie stuk dan wordt het een ander verhaal.
De motor kost ongeveer net zo veel energie als vroeger. Ik vind de huidige motor wel prettig, oersterk en hij kan tegen een stootje. Wat betreft het verwarmen van water is het goedkoper om door gas verwarmd water te gebruiken dan elektrisch verwarmd water. Er waren 25 jaar geleden al wasmachines die dat konden en dat zou tegenwoordig mocht ik een nieuwe kopen een overweging zijn om minder onkosten te hebben aan het wassen van was met een wasmachine omdat de plek van die machine in onze huishouding naast de warm water ketel is. Was dat laatste niet het geval dan is zo'n machine helaas minder efficiënt.quote:Op zondag 6 september 2015 23:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.
In het algemeen, als je al het witgoed pakt, dan zit je besparing in de honderden kwh per jaar bij een gezin als je witgoed van 10 jaar of ouder met de energiezuinige van nu vergelijkt. De grootste winst zit hem in koelkasten en drogers, waarvan koelkasten het belangrijkste zijn, want die staan bij praktisch iedereen veruit op nummer 1 van alle apparaten qua verbruik.
http://www.z24.nl/geld/ou(...)eer-loont-het-528038
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |