En de energie- en waterkosten? Die Miele kan vast niet 7kg in één keer wassen met energieklasse A+++. Ik zeg niet dat ik het antwoord weet, maar dit punt dat sjorsie noemde lijkt me wel iets om serieus naar te kijken.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:27 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Mijn Miele Novotronic wasmachine van 25 jaar oud is 1 van de beste machines ooit gebouwd, nieuw setje lagers erin voor 25 Euro plus koolborstels voor de motor en gaan met die banaan. Kun je allemaal zelf als je goed nadenkt. Alle onderdelen zijn in de aftersales te verkrijgen. Ik ben nu al goedkoper uit. Als ik hem kwijt wil krijg ik nog steeds175 Euro ervoor. Goedkoper kan eigenlijk niet en zal het nooit worden. Kwaliteit kopen loont.![]()
Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is echt heel goed, hoor.
Doen maar weinigen je na
Zeker, of bijv. een stel dat beide van nature zuinig ingesteld en beide royaal verdient.quote:Op donderdag 3 september 2015 09:57 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.
Het enige dat ik kan bedenken als technicus is een warm water toevoer van de wasmachine om de extra kosten van het elektrisch opwarmen van het koude water te verhinderen door het aardgas verwarmde water te gebruiken. Het kan bij ons want de wasmachine staat naast de ketel. If it is not broken don't try to fix it. De motor heeft ook stroom nodig net zoals bij de nieuwere uitvoering en dat water is nu eenmaal nodig om de toegegeven meestal slechts licht vuile was gewoon schoon te krijgen.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:34 schreef Igen het volgende:
[..]
En de energie- en waterkosten? Die Miele kan vast niet 7kg in één keer wassen met energieklasse A+++. Ik zeg niet dat ik het antwoord weet, maar dit punt dat sjorsie noemde lijkt me wel iets om serieus naar te kijken.
[..]quote:Zulke percentages haal je ook alleen maar door een zwaar bovengemiddeld inkomen, een afgelost huis, of extreem zuinig leven.
Extreem zuinig leven zal het niet zijn als je 550 pm aan boodschappen uitgeeft, dus zal het (een combinatie van) een van de andere twee zijn.
Blijft knap natuurlijk
Je schrijft het op alsof iedereen de keuze heeft het zo te doen maar zo werkt het ook niet natuurlijk.in jouw situatie moet je als starter op de woningmarkt nu minimaal 75000 euro neerleggen om de helft te financieren, dit is niet voor iedereen weggelegd. Het is uiteraard wel sterk bepalend voor hoe je financiele plaatje er daarna eruit ziet. Daarnaast concludeer ik dat je technisch bent aangelegd en in de gelegenheid gesteld meerdere opleidingen af te maken, dit is voor veel mensen niet haalbaar. Je hebt financieel goed geregeld maar toch zou ik niet met je willen ruilen. Je leven leef je vanaf de geboorte tot aan je dood en je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen. Maar goed, je kunt iig wel zeggen dat je het financieel goed op de rit hebt en dat is ook een pluim waard.quote:Op donderdag 3 september 2015 21:28 schreef Ozoo het volgende:
[..]
[..]
Bewust leven en dat van huis uit meegekregen dus niet eerst hoeven leren. Inderdaad een betaald huis, nieuw gebouwd onder eigen verantwoording dus 20-25 jaar geen echt onderhoud (want kwaliteitsspullen gebruikt en dat loont immers....) en aanvankelijk maar 50% via de bank gefinancierd omdat reeds voldoende was gespaard. Toen was je gek als je niet alle schuld in de hypotheek stoptedus eigenlijk moet je tegen de richting in zwemmen. Ja en net als de meeste beginners onder ons een gewone 3-4-5de hands auto gereden en deze zelf onderhouden, de nieuwe waren alleen van de lease maatschappij. Verder moet je proberen zelfredzaam te zijn of om het snel te worden. Daarnaast was het een voordeel dat er nog geen CD spelers waren, geen mobiele telefoons, home computers, geen kabel TV maar ik heb altijd veel gekocht als investering met andere woorden geen waardeloze troep. Nooit gerookt, gegokt of gezopen en wel braaf opleidingen afgemaakt - saai maar waar.
Ik zou niet zo graag in de schoenen van een beginner op de huizenmarkt staan dat geef ik toe, ik weet echter voorbeelden van 2 jongeren van rond de 20 die hun studie af hebben gemaakt. De 1 woont samen, verdienen beide en hebben een 2de hands huis gekocht in een mooie wijk tegen een gunstige prijs met dito gunstige hypotheek voorwaarden en dito rente. Dat was iets meer dan 1 jaar geleden. De prijzen waren zo laag en ze zijn uit een huur appartement gekomen. Komen van een serieuze ouderlijke huishouding. De ander heeft zijn eigen appartement gekocht ook voor een mooie prijs, van eigenaren die erfgenaam waren en tegen een steeds lagere prijs aanhikten en uiteindelijk het appartement kwijt wilden. 23 Jaar of zo met een baan in de IT, lease auto en lacht zich in draai in de rondte want hij betaalt nog geen 400 Euro netto per maand en 100-150 service kosten in een blokje van 6 appartementen. Midden van het land dus wel centraal.quote:Op donderdag 3 september 2015 21:47 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Je schrijft het op alsof iedereen de keuze heeft het zo te doen maar zo werkt het ook niet natuurlijk.in jouw situatie moet je als starter op de woningmarkt nu minimaal 75000 euro neerleggen om de helft te financieren, dit is niet voor iedereen weggelegd. Het is uiteraard wel sterk bepalend voor hoe je financiële plaatje er daarna eruit ziet. Daarnaast concludeer ik dat je technisch bent aangelegd en in de gelegenheid gesteld meerdere opleidingen af te maken, dit is voor veel mensen niet haalbaar. Je hebt financieel goed geregeld maar toch zou ik niet met je willen ruilen. Je leven leef je vanaf de geboorte tot aan je dood en je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen. Maar goed, je kunt iig wel zeggen dat je het financieel goed op de rit hebt en dat is ook een pluim waard.
Niet iedereen heeft ouders die even enkele (tien)duizenden euro's kunnen schenken...quote:Op vrijdag 4 september 2015 20:15 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Ik zou niet zo graag in de schoenen van een beginner op de huizenmarkt staan dat geef ik toe, ik weet echter voorbeelden van 2 jongeren van rond de 20 die hun studie af hebben gemaakt. De 1 woont samen, verdienen beide en hebben een 2de hands huis gekocht in een mooie wijk tegen een gunstige prijs met dito gunstige hypotheek voorwaarden en dito rente. Dat was iets meer dan 1 jaar geleden. De prijzen waren zo laag en ze zijn uit een huur appartement gekomen. Komen van een serieuze ouderlijke huishouding. De ander heeft zijn eigen appartement gekocht ook voor een mooie prijs, van eigenaren die erfgenaam waren en tegen een steeds lagere prijs aanhikten en uiteindelijk het appartement kwijt wilden. 23 Jaar of zo met een baan in de IT, lease auto en lacht zich in draai in de rondte want hij betaalt nog geen 400 Euro netto per maand en 100-150 service kosten in een blokje van 6 appartementen. Midden van het land dus wel centraal.
Nee ik heb ook geen 75.000 Euro liggen. Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start.
http://hypotheeknaarnul.blogspot.nl
Deze meneer is al gesetteld maar heeft ook de koe bij de horens gevat en is gaan aflossen. Hij kan het ook. Zo zijn er een paar meer blogs die een bewuste manier van leven beschrijven door gezinnen die het wat minder hebben of veel schulden hebben gemaakt en daar weer vanaf zien te komen.
Op je stelling: je kan mij niet wijsmaken dat je ook een hoop vanuit financieel oogpunt niet hebt gedaan terwijl je dit toch eigenlijk liever wel had willen doen nou...ik heb veel gezien, in mijn jonge jaren aan mooie snelle auto's gesleuteld van klanten en gezien wat het allemaal kost en was blij dat het geld niet uit mijn portemonnee moest komen. Dan kun je jezelf de vraag stellen of je dat je zuur verdiende geld waard is of maar beter pas op de plaats maken. Keuzes maken in het leven, daarom kan ik nu, na wat ploeteren zo nu en dan wat rustiger aan doen alhoewel, die snelle auto heb ik nu ook wel.....en die andere lieverkoekjes, je kan ook met minder tevreden zijn.
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!quote:Op vrijdag 4 september 2015 20:22 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft ouders die even enkele (tien)duizenden euro's kunnen schenken...
Ja, alsof mijn ouders mij even tienduizenden gaan geven ofzoquote:Op vrijdag 4 september 2015 21:31 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!
Het was een reactie op "Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start."quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:31 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Je kunt het ook niet IEDEREEN even naar de zin maken maar het wel proberen. De wet op belastingvrij schenken wordt binnenkort aangepast (mits gebruikt voor de aankoop van een woning), de beer gaat los!
Exact, hij brengt het alsof iedereen de keuzes kan maken zoals hij ze heeft gemaakt. Zo werkt het v helaas niet in het leven. Mijn ouders konden zelfs mijn studie niet betalen. Heb zelf door middel van bijbaantjes een deel zelf betaald en de rest geleend. Ben ik dan verkeerd bezig omdat ik dan vervolgens wel een huis koop die volledig is gefinancierd? Moet ik eerst mijn studieschuld aflossen voordat ik een huis koop en daardoor tot mijn veertigste met evt kinderen in een te kleine en dure huurwoning moet gaan zitten? Of wellicht uberhaupt niet aan kinderen beginnen omdat ze geld kosten? Mooi geredeneerd allemaal maar het is wel makkelijk praten in zijn situatie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 07:02 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Het was een reactie op "Er zijn eigenlijk altijd wel mogelijkheden al is het maar een schenkingsbedrag van ouders om mee te helpen bij de start."
Daar staat het alsof iedereen rijke ouders heeft die even een leuk bedrag kunnen schenken.
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, alsof mijn ouders mij even tienduizenden gaan geven ofzoHet is vast tof voor een paar jongeren, maar praktisch niemand heeft hier wat aan.
Ik geef mijn ouders zo nu en dan juist een extraatje om ze te steunen. Ik weet hoe moeilijk ze het hebben (gehad) en dat ze hard hebben gewerkt om mij een leuk leventje te kunnen bieden. Dus help ik hen graag een handje (voor zover mogelijk).quote:Op zaterdag 5 september 2015 09:22 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Exact, hij brengt het alsof iedereen de keuzes kan maken zoals hij ze heeft gemaakt. Zo werkt het v helaas niet in het leven. Mijn ouders konden zelfs mijn studie niet betalen. Heb zelf door middel van bijbaantjes een deel zelf betaald en de rest geleend. Ben ik dan verkeerd bezig omdat ik dan vervolgens wel een huis koop die volledig is gefinancierd? Moet ik eerst mijn studieschuld aflossen voordat ik een huis koop en daardoor tot mijn veertigste met evt kinderen in een te kleine en dure huurwoning moet gaan zitten? Of wellicht uberhaupt niet aan kinderen beginnen omdat ze geld kosten? Mooi geredeneerd allemaal maar het is wel makkelijk praten in zijn situatie.
Precies.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mensen die een huis kopen van 200k hebben vaak geen ouders die even 100k of minder kunnen (en misschien ook willen) neerleggen voor een huis.
Is inderdaad een mooie manier om vermogen door te schuiven zonder belasting. Zo blijft iedereen toch vermogend.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.
Mensen die een huis kopen van 200k hebben vaak geen ouders die even 100k of minder kunnen (en misschien ook willen) neerleggen voor een huis.
Er zit geld genoeg onder de mensen en dat komt nu vrij op de huizenmarkt of dacht iemand hier dat de economie momenteel in Nederland vooruit gaat op een andere manier? Beetje zelf sparen, beetje van de ouders, beetje overwerken, beetje bewuster leven en op je centjes letten en je komt een heel eind. Het NIBUD mag af en toe niet realistische cijfers hebben omdat ze niet de hele lading dekken maar dat geldt voor zoveel rekenmodellen. Kan hier op dit forum iemand zeggen hoeveel hij of zij dit jaar per maand januari tot en met augustus heeft uitgegeven aan zijn of haar huishouding? Nou daar begint het mee: inzichtelijk maken van je eigen financiële situatie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook alleen voor de grachtengordel bedacht omdat ze zo de jongeren daar hun eigen huisje kunnen laten bekostigen; de babyboomgeneratie wilt heel graag van zijn geld af in de vorm van een investering. Hoe mooi is het dan om 100k te 'schenken'. En dat ook nog eens belastingvrij.
Inzicht in je eigen zaken.quote:Maar denk niet dat ik veel spaargeld heb.Als alleenstaande is het leven best duur, en als je een beetje lui bent (na 8u werken + 2u reizen) zijn boodschappen ook een flinke kostenpost (waar ik maandelijks met gemak 200 euro op zou kunnen besparen met een beetje moeite). Maar ik geef toe, ik leef een beetje luxe.
Ja; ik gebruik Firefly, ik houd alles bij tot in de laatste cent waar het heen gaat; ik weet precies wat er binnen komt en wat er uit gaat; wat er nog betaalt moet worden en wat er al betaalt is.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:18 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Kan hier op dit forum iemand zeggen hoeveel hij of zij dit jaar per maand januari tot en met augustus heeft uitgegeven aan zijn of haar huishouding? Nou daar begint het mee: inzichtelijk maken van je eigen financiële situatie.
Dat is dan ook het probleem. Iedereen houdt er een andere betekenis en doel van een buffer op na. Mijn eigen buffer is bedoeld voor daadwerkelijk onvoorziene omstandigheden en is dus exclusief onderhoud en vervanging van apparaten in mijn huis. Daarvoor heb ik een seperaat spaarpotje.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?
kloptquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:40 schreef Ozoo het volgende:
Over inzicht in je financiële situatie.
Het is van alle markten, uit betrouwbare bron weet ik dat in de regel zeer intelligente mensen zoals wetenschappers, chirurgen, rechters geen uitzondering zijn en ook desastreuze financiële beslissingen nemen. Maar ook ondernemers met flinke omzet in hun bedrijven leven soms in een fantasie wereld....
Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.quote:Op donderdag 3 september 2015 20:36 schreef Ozoo het volgende:
[..]
Het enige dat ik kan bedenken als technicus is een warm water toevoer van de wasmachine om de extra kosten van het elektrisch opwarmen van het koude water te verhinderen door het aardgas verwarmde water te gebruiken. Het kan bij ons want de wasmachine staat naast de ketel. If it is not broken don't try to fix it. De motor heeft ook stroom nodig net zoals bij de nieuwere uitvoering en dat water is nu eenmaal nodig om de toegegeven meestal slechts licht vuile was gewoon schoon te krijgen.
Wat zou het aan energieverbruik schelen met een A+++ machine? 60/70kWh per jaar? En dat is 16 / 17 Euro per jaar? Dat verdien ik met de aanschaf van een nieuwe machine niet snel genoeg terug als ik deze niet echt wegens vervanging nodig heb. Is ie stuk dan wordt het een ander verhaal.
De motor kost ongeveer net zo veel energie als vroeger. Ik vind de huidige motor wel prettig, oersterk en hij kan tegen een stootje. Wat betreft het verwarmen van water is het goedkoper om door gas verwarmd water te gebruiken dan elektrisch verwarmd water. Er waren 25 jaar geleden al wasmachines die dat konden en dat zou tegenwoordig mocht ik een nieuwe kopen een overweging zijn om minder onkosten te hebben aan het wassen van was met een wasmachine omdat de plek van die machine in onze huishouding naast de warm water ketel is. Was dat laatste niet het geval dan is zo'n machine helaas minder efficiënt.quote:Op zondag 6 september 2015 23:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.
In het algemeen, als je al het witgoed pakt, dan zit je besparing in de honderden kwh per jaar bij een gezin als je witgoed van 10 jaar of ouder met de energiezuinige van nu vergelijkt. De grootste winst zit hem in koelkasten en drogers, waarvan koelkasten het belangrijkste zijn, want die staan bij praktisch iedereen veruit op nummer 1 van alle apparaten qua verbruik.
http://www.z24.nl/geld/ou(...)eer-loont-het-528038
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |