abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155885328
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:40 schreef Ozoo het volgende:
Over inzicht in je financiële situatie.
Het is van alle markten, uit betrouwbare bron weet ik dat in de regel zeer intelligente mensen zoals wetenschappers, chirurgen, rechters geen uitzondering zijn en ook desastreuze financiële beslissingen nemen. Maar ook ondernemers met flinke omzet in hun bedrijven leven soms in een fantasie wereld....
klopt :) mijn schoonvader zit bij de voedselbank en kent genoeg verhalen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_155885485
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 20:36 schreef Ozoo het volgende:

[..]

Het enige dat ik kan bedenken als technicus is een warm water toevoer van de wasmachine om de extra kosten van het elektrisch opwarmen van het koude water te verhinderen door het aardgas verwarmde water te gebruiken. Het kan bij ons want de wasmachine staat naast de ketel. If it is not broken don't try to fix it. De motor heeft ook stroom nodig net zoals bij de nieuwere uitvoering en dat water is nu eenmaal nodig om de toegegeven meestal slechts licht vuile was gewoon schoon te krijgen.
Wat zou het aan energieverbruik schelen met een A+++ machine? 60/70kWh per jaar? En dat is 16 / 17 Euro per jaar? Dat verdien ik met de aanschaf van een nieuwe machine niet snel genoeg terug als ik deze niet echt wegens vervanging nodig heb. Is ie stuk dan wordt het een ander verhaal. w/
Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.
In het algemeen, als je al het witgoed pakt, dan zit je besparing in de honderden kwh per jaar bij een gezin als je witgoed van 10 jaar of ouder met de energiezuinige van nu vergelijkt. De grootste winst zit hem in koelkasten en drogers, waarvan koelkasten het belangrijkste zijn, want die staan bij praktisch iedereen veruit op nummer 1 van alle apparaten qua verbruik.
http://www.z24.nl/geld/ou(...)eer-loont-het-528038
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 7 september 2015 @ 19:46:03 #178
416965 Ozoo
Better when bad......
pi_155903666
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 23:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij wasmachines zit het hem vooral in de motor. Water verwarmen kost vroeger en nu net zoveel energie, dus daar zit de besparing niet in.
In het algemeen, als je al het witgoed pakt, dan zit je besparing in de honderden kwh per jaar bij een gezin als je witgoed van 10 jaar of ouder met de energiezuinige van nu vergelijkt. De grootste winst zit hem in koelkasten en drogers, waarvan koelkasten het belangrijkste zijn, want die staan bij praktisch iedereen veruit op nummer 1 van alle apparaten qua verbruik.
http://www.z24.nl/geld/ou(...)eer-loont-het-528038
De motor kost ongeveer net zo veel energie als vroeger. Ik vind de huidige motor wel prettig, oersterk en hij kan tegen een stootje. Wat betreft het verwarmen van water is het goedkoper om door gas verwarmd water te gebruiken dan elektrisch verwarmd water. Er waren 25 jaar geleden al wasmachines die dat konden en dat zou tegenwoordig mocht ik een nieuwe kopen een overweging zijn om minder onkosten te hebben aan het wassen van was met een wasmachine omdat de plek van die machine in onze huishouding naast de warm water ketel is. Was dat laatste niet het geval dan is zo'n machine helaas minder efficiënt.

Onze koel-vriescombinatie vervangen voor een nieuwe zal iets van 100 tot 150 kWh besparen per jaar, dat scheelt ons momenteel te weinig om nu al een nieuwe koel-vriescombinatie aan te schaffen en de oude te vervangen. Dan wacht ik nog een paar jaar tot ie defect is of ik een studentenhuis er blij mee kan maken. Ik verwacht dat de juiste manier vullen en vooral het onderhoud van een koelkast veel uitmaken hoeveel energie je met koelen gebruikt en verder maakt het uit welk type huishouding je hebt.

Wij hebben een wasdroger maar die gebruiken we alleen voor nood. De was droogt in onze huishouding aan de waslijn of droogrek in huis of in de buitenlucht aan de droogmolen. Dat is de beste kostenbesparing voor het drogen van natte of vochtige was. Die kostenbesparing of energie besparing zo je wilt maakt de energieverspilling van de huidige wasmachine meer dan goed.
Common knowledge but important nonetheless.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')