ze geven zelf aan in de berekening geen rekening te houden met huishoudens met geen of te weinig spaargeld en hebben dus zelf die cijfers een beetje 'opgekrikt'.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:15 schreef Metro2005 het volgende:
Ofwel 65% van de huidshoudens trekken het gemiddelde omhoog naar 44.500 euro ? Ik denk dat het gemiddelde cijfer hier enorm omhoog getrokken wordt door een paar mensen met miljoenen op de bank.
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:35 schreef MutedFaith het volgende:
Vorig jaar een huis, nieuwe auto en een paard gekocht. Buffer is nu dus redelijk nihil.
Maar dat komt de komende jaren wel weer goed.
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je nodig hebt aan buffer is meer afhankelijk van je vaste lasten dan van je inkomen. Maar een jaar aan vaste lasten als buffer lijkt me toch wel het minimum.
Ligt eraan hoeveel je spaart natuurlijkquote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:31 schreef pfaf het volgende:
Hoe lang spaar je om een jaarsalaris aan spaargeld te krijgen?
Daarom heb ik een kat. Lekker in de Chinees en een stuk goedkoper dan om de hoek afhalen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:44 schreef Godtje het volgende:
[..]
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.
Zo is het ook makkelijk om een kip zelf te kopen en te slachten.
Dus dat geld bespaar je en kan je weer in je buffer stoppen.
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.
Met een koophuis sowieso lastig inderdaad maargoed, je hebt nog WW en dan nog je spaargeld dus.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.
Dat ligt er maar net aan wat voor koophuis en hypotheek je hebt. En wat je overige vaste lasten zijn.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Als je van een normaal inkomen terugvalt naar bijstandsniveau heb je wel een groot probleem hoor. Ik zou waarschijnlijk m'n huis uit moeten, want de hypotheek valt dan niet meer op te brengen.
Het is sterk de vraag wat je dan precies onder 'buffer' vat...quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je nodig hebt aan buffer is meer afhankelijk van je vaste lasten dan van je inkomen. Maar een jaar aan vaste lasten als buffer lijkt me toch wel het minimum.
Dus ze nemen de vergelijkbare huishoudens mee die spaargeld hebben, maar de huishoudens die geen spaargeld hebben worden buiten beschouwing gelaten....quote:Het bedrag dat wordt weergegeven bij ‘vergelijkbare huishoudens’ laat zien wat andere huishoudens met hetzelfde inkomen, huishoudsamenstelling en leeftijd totaal aan spaargeld of aan vrij beschikbaar vermogen achter de hand hebben. Huishoudens die helemaal geen spaargeld hebben, zijn hierin niet meegenomen. Het betekent niet dat u ook zoveel moet sparen, wij geven u hiermee een indicatie van hoeveel vergelijkbare huishoudens die hebben gespaard gemiddeld achter de hand hebben.
Inderdaad een hele rare manier van berekenen natuurlijk. Dat is net als een onderzoek doen naar etniciteit in Nederland en dan de niet-blanken buiten beschouwing latenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 21:34 schreef Leandra het volgende:
Uit het stuk daaronder:
[..]
Dus ze nemen de vergelijkbare huishoudens mee die spaargeld hebben, maar de huishoudens die geen spaargeld hebben worden buiten beschouwing gelaten....
Het is dus alleen het gemiddelde van vergelijkbare huishoudens die gespaard hebben, niet het gemiddelde van vergelijkbare huishoudens.
En dan ben ik benieuwd naar hun definitie van "vrij beschikbaar vermogen".
Want als ik weinig spaargeld heb maar wel een huis dat veel meer waard is dan m'n hypotheek, dan zit ik uiteindelijk waarschijnlijk toch beter dan degene die met z'n over the top hypotheek in een huis zit dat minder waard is dan z'n hypotheek en wat meer spaargeld heeft (maar minder dan ik als ik m'n huis verkoop).
Dat laatste lees ik dan weer niet in de uitleg van het spaarvermogen maar m'n overwaarde telt ook niet mee, en wij hebben relatief recent gekocht (2 jaar geleden), maar volgens het Nibud/ING hadden we beter een max aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen en dat geld op de spaarrekening kunnen laten staan, dan de volledig annuïtaire hypotheek die we nu hebben voor ruim minder dan 90% van de woningwaardequote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad een hele rare manier van berekenen natuurlijk. Dat is net als een onderzoek doen naar etniciteit in Nederland en dan de niet-blanken buiten beschouwing laten![]()
Een gemiddelde hoort een gemiddelde te zijn over alles en niet over alleen mensen met spaargeld, dit geeft een heel scheef beeld zo natuurlijk. Zeker aangezien er heel veel mensen zijn zónder spaargeld.
Ik las overigens dat het spaarbedrag in spaarhypotheken ook meegenomen worden, ook erg krom natuurlijk aangezien je daar niet bij kan.
Volgens mij kan ik dan beter 't paard verkopen en daarvan eten..quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:44 schreef Godtje het volgende:
[..]
En van zo een paard kan je heel lang eten. Je producten lokaal en puur kopen scheelt heel veel.
Zo is het ook makkelijk om een kip zelf te kopen en te slachten.
Dus dat geld bespaar je en kan je weer in je buffer stoppen.
Om een beste ruzie met je vrouw te vermijden lijkt mij dat veiliger.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:41 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Volgens mij kan ik dan beter 't paard verkopen en daarvan eten..
Dat zijn overigens wel dingen die ik bij onze overweging (en de oorzaak van de momenteel te kleine buffer heb meegenomen);quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
De getallen zijn niet vreemd, maar men betrekt ze zelf vaak op een te grote groep, het gaat om mensen die ongeveer hetzelfde verdienen en ook sparen. Maar de meesten denken dat dit voor een veel grotere groep opgaat.
Daarnaast is een buffer erg afhankelijk van je leefstijl, hoe snel kun je switchen in uitgavenpatroon.
Als mijn c.v. ketel kapot gaat hang ik er zelf voor 800,- een nieuwe in, inclusief klein materiaal. De buurman belt iemand en is het dubbele kwijt, waarom zou mijn buffer dan net zo groot als die van hem moeten zijn?
Voor de meeste huishoudens is een paar duizend buffer meer dan zat. En al helemaal als je een huurwoning hebt.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn overigens wel dingen die ik bij onze overweging (en de oorzaak van de momenteel te kleine buffer heb meegenomen);
Koelkast: 2 jaar oud, Miele, dus Miele-garantie bijgekocht, dat dekt de komende 8 jaar.
Vaatwasser: 1 jaar oud, Miele, dus Miele-garantie bijgekomcht, dat dekt de komende 9 jaar.
CV-ketel; 1 maand oud
Dakkapel 1 maand geleden vervangen...
En natuurlijk kunnen de wasmachine en droger er ook nog mee ophouden, maar dat regelen we dan wel, idem voor de auto's (maar daar hebben we er 2 van terwijl we er eigenlijk geen nodig hebben).
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:09 schreef Nightquest777 het volgende:
Voor een normaal gezin en normale omstandigheden vind ik 25.000 euro buffer oké. Als je tenminste tot je 75e wilt werken. Als je dat niet wilt zou ik maar wat meer sparen en/of hypotheek zsm aflossen
Het lijkt me voor een gezin met 2 kinderen in ieder geval wenselijk om op ieder moment 25.000 euro voor het grijpen te hebben voor het geval de auto stuk gaat, jijzelf of je kind een dure behandeling voor een nare ziekte moet/wil ondergaan, je huis verzakt is, je ernstige schade lijdt en de verzekering niet (of laat) uitkeert, je plotseling langdurig werkloos wordt etc.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Versta je onder buffer een positief saldo van alles bij elkaar, of wat je zo voor het grijpen hebt op de bank?
een financiele buffer heeft nu net (volgens mij) vrijwel niks te maken met een oudedagsvorziening of het sparen voor later..quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:09 schreef Nightquest777 het volgende:
Voor een normaal gezin en normale omstandigheden vind ik 25.000 euro buffer oké. Als je tenminste tot je 75e wilt werken. Als je dat niet wilt zou ik maar wat meer sparen en/of hypotheek zsm aflossen
eigenlijk vind ik het een beetje veel om te stellen dat je bv altijd 25.000 aan direkt beschikbaar spaartegoed nodig zou hebben, voor het geval een wasmachine kapot gaat of je auto vervangen moet wordenquote:Een financiële buffer
De wasmachine begeeft het of de apk-keuring van uw auto valt duurder uit dan u dacht. Dergelijke uitgaven komen meestal onverwacht en kunnen iedereen overkomen. Dan is het fijn als u een financiële reserve heeft.
Zo’n reserve wordt ook wel een financiële buffer genoemd. Deze kunt u gebruiken om direct een reparatie te betalen of een nieuw exemplaar te kopen. Een lening afsluiten is dan niet nodig. U kunt deze buffer ook gebruiken om rond te komen in maanden met veel uitgaven of in maanden waarin u weinig inkomsten heeft. U heeft dan altijd een bedrag achter de hand.
Nee klopt, maar veel mensen denken ze dat ze met hun pensioen + AOW voldoende binnenkrijgen om lekker van te leven en dat is toch echt niet het geval (meer). Zeker als je wat eerder wilt stoppen met werken zal je toch echt al vanaf 'jong' iedere maand al minimaal 100 euro opzij moeten zetten ofzo.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:49 schreef RM-rf het volgende:
een financiele buffer heeft nu net (volgens mij) vrijwel niks te maken met een oudedagsvorziening of het sparen voor later..
Snap ik. Zie mijn post hierboven. Als je enige bezit een wasmachine, een autootje van 1000 euro en een TV is dan is het wat veel inderdaad.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 14:49 schreef RM-rf het volgende:
eigenlijk vind ik het een beetje veel om te stellen dat je bv altijd 25.000 aan direkt beschikbaar spaartegoed nodig zou hebben, voor het geval een wasmachine kapot gaat of je auto vervangen moet worden
4,45% rente - 40 ~ 52% HRA - wat je op de bank krijg , rond de 0,9% = 1,8% ongeveerquote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste lees ik dan weer niet in de uitleg van het spaarvermogen maar m'n overwaarde telt ook niet mee, en wij hebben relatief recent gekocht (2 jaar geleden), maar volgens het Nibud/ING hadden we beter een max aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen en dat geld op de spaarrekening kunnen laten staan, dan de volledig annuïtaire hypotheek die we nu hebben voor ruim minder dan 90% van de woningwaarde
Overigens stort ik ook nog eens maandelijks een extra aflossing, maar dat is dus volgens Nibud/ING ook dom, want die had ik beter als buffer kunnen sparen (Jammer joh, in de hypotheek storten betekent dat het 4.45% rente oplevert, dat biedt ING me niet).
Inderdaad. De laatste televisie die ik nieuw gekocht heb was in 1993 en de exemplaren daarna (slechts 3quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
De getallen zijn niet vreemd, maar men betrekt ze zelf vaak op een te grote groep, het gaat om mensen die ongeveer hetzelfde verdienen en ook sparen. Maar de meesten denken dat dit voor een veel grotere groep opgaat.
Daarnaast is een buffer erg afhankelijk van je leefstijl, hoe snel kun je switchen in uitgavenpatroon.
Als mijn c.v. ketel kapot gaat hang ik er zelf voor 800,- een nieuwe in, inclusief klein materiaal. De buurman belt iemand en is het dubbele kwijt, waarom zou mijn buffer dan net zo groot als die van hem moeten zijn?
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 15:34 schreef Gunner het volgende:
Flinke buffertjes hebben de fokkertjes....
Een paar jaar als je weinig kosten hebtquote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:31 schreef pfaf het volgende:
Hoe lang spaar je om een jaarsalaris aan spaargeld te krijgen?
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 18:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn eigen streven (en zit ik bijna op) maar ik vind het zelfs rijkelijk veel als je de vangnetten in dit land ook allemaal nog hebt zoals WW en bijstand.
Ik niet hoor, en ik hoop ook dat mijn man geen vriendin heeftquote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.
Het één sluit het ander niet uit hè.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:45 schreef Skv het volgende:
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg. Wat een gierig gedoe. Spaar gewoon zodat je een paar maanden vooruit kan en je zit prima hoor. En zorg voor niet al te hoge vaste lasten zodat je met een paar maanden WW ook nog rond komt. En ondertussen lekker twee keer per jaar op vakantie. Een beetje leven mag ook wel hoor, mits geen schulden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
Buiten dat zie ik niet de nut om dat soort privé-dingen te etaleren op een forum.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een villa een fotomodel als vriendin en een penis van 30 cm.
Daarom worden de buffers op de NIBUD website ook lager, als je lagere inkomens invult.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 10:01 schreef I-care het volgende:
Zodra jrbovrn een bepaald salaris uitkomt is het niet zo moeilijk dergelijke bedragen te sparen, je hebt immers genoeg voor het overige nog.
Beneden aan de ladder ken ik niemand met dergelijk spaargeld.
Nee, dan had ik geen buffer meer gehad...quote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:55 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Iedere Fokker heeft dan ook een fotomodel als vriendin
Zodra ik die buffer heb (over 1 of 2 maanden) dan gaat dat apart en daarna gaat het spaarsaldo wel een stuk omlaag. En wees gerust: Ik leef naast sparen ook nog genoeg hoor. Het een sluit het ander niet uit. Heb wel gezorgd dat de vaste lasten zo laag mogelijk zijn zodat ik én kan sparen én kan leven.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 22:45 schreef Skv het volgende:
[..]
Een JAAR aan inkomen als spaargeld? Godskolere zeg.Wat een gierig gedoe. Spaar gewoon zodat je een paar maanden vooruit kan en je zit prima hoor. En zorg voor niet al te hoge vaste lasten zodat je met een paar maanden WW ook nog rond komt. En ondertussen lekker twee keer per jaar op vakantie. Een beetje leven mag ook wel hoor, mits geen schulden.
Ook niet (semi-)anoniem? Het zijn juist zaken die je niet gauw in real life bespreekt, dus dan vind ik het met name prettig om het er hier over te hebben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:42 schreef Gunner het volgende:
[..]
Buiten dat zie ik niet de nut om dat soort privé-dingen te etaleren op een forum.
Waarom zou je dat niet graag in real life bespreken?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:20 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ook niet (semi-)anoniem? Het zijn juist zaken die je niet gauw in real life bespreekt, dus dan vind ik het met name prettig om het er hier over te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |