Ik denk simpelweg: niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?
Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.
Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.
Ik heb ook een goedbetaalde baan. Mijn vriendin verdient ook bovenmodaal. Dergelijke bedragen en uitgaven zet ik mijn vraagtekens bij.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk simpelweg: niet.
Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Precies, dat topic wou ik inderdaad ook aanhalen. Viel me op dat daar inderdaad lagere buffers aangegeven worden.....quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Nee een jaar uitgaven als buffer, zit wel een verschilletje inquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:28 schreef nikao het volgende:
Een jaar salaris aan buffer?Kan je dan niet veel beter je huis aflossen, zonnepanelen kopen, etc. etc.
http://www.rijksoverheid.(...)cht-op-bijstand.htmlquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee een jaar uitgaven als buffer, zit wel een verschilletje in
Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.
Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
Sommigen hier geven toch echt jaarsalaris aanquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.
Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
Mediaan ipv. gemiddelde zou ook al een hoop schelen, en daarvoor heb je helemaal geen extra data nodig.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:30 schreef The_Temp het volgende:
Zo'n gemiddelde heb je helemaal niks aan natuurlijk. Ze zouden gewoon de verdeling van spaargeld per groep neer moeten zetten, dan weet je waar je staat. Maar daar zullen ze wel niet genoeg data voor hebben, dus komen ze met gemiddeldes aan.
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
sommigen zien bijstand als gratis geld, niet als aanvulling om aan de eerste levensbehoeften te voldoenquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
Als je hoog bent opgeleid met een zekere baanzekerheid heb je ook minder behoefte aan spaargeld denk ik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de keerzijde alleen moet je wel aangenomen worden voor een minder goed betaald baantje en niet de standaard smoezen krijgen:quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
Ik ookquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik had heel veel spaargeld, toen een huis gekocht en gaan verbouwen, is nu veel minder.
Zet ongeveer 1000 euro per maand opzij.
Tsja, je kan je afvragen of je alle bovenstaande zaken écht nodig hebt. Vaak gaat bovenstaande levensstijl samen met allerlei andere consumptieve onzin, zoals abonnementen op sportschool, sportclub, tijdschriften, zwembad, televisie, de nieuwste iphone én ipad . En dan nog eens de wereld aan verzekeringen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik bijvoorbeeld vrienden heb die 3000 euro uitgeven aan een babykamer, en vrienden die er 400 euro aan uitgeven. Het is een kwestie van prioriteiten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?
Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.
Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.
Juist... Daar ben ik het 100% mee eens!quote:Op maandag 17 augustus 2015 09:41 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Maar ik weet 1 ding zeker: als je eenmaal 25.000 euro op je bankrekening hebt staan is de volgende 25k een stuk eenvoudiger.
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
Als je die 1000 euro netjes spaart/investeert/hypotheek aflost dan heb je
binnen 4 jaar 50.000 euro,
binnen 7 jaar 100.000
en binnen 10 jaar ruim 150.000 euro.
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
binnen 7 jaar 100.000
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Ja. Want *iedereen* kan ¤ 1.000 per maand sparenquote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
binnen 7 jaar 100.000
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:40 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)
Ik ken de situatie van die 3 mensen niet. Wellicht hebben ze nu geen kinderen, en in de toekomst wel, dan zal hun spaarbuffer minder snel groeien.
Bij de aankoop van mijn huis heb ik 50% van de koopsom naar de notaris overgemaakt, om op deze manier maar een "halve" hypotheek over te houden.
Die 50% kwam uit mijn buffer, en ik had ook 80% of 90% uit eigen middelen naar de notaris over kunnen maken, maar dan had ik niet de buffer overgehouden die ik zelf (mijn keuze!) graag wil aanhouden.
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:32 schreef The_Temp het volgende:
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
[..]
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
True that! Het gaat inderdaad om je net worth.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
Inderdaad, vooral dat dus: EIGEN keuzes.quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:13 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.
Ok, laten we er eentje bijnemen. Gezinnetje, 2 kleine kinderen, vader werkt full-time, moeder paar dagen in de week. Wonen in een rijtjeshuis ergens in de Randstad. Zeg maar het gezin waar we er allemaal wel een paar van kennen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |