Ik ookquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik had heel veel spaargeld, toen een huis gekocht en gaan verbouwen, is nu veel minder.
Zet ongeveer 1000 euro per maand opzij.
Tsja, je kan je afvragen of je alle bovenstaande zaken écht nodig hebt. Vaak gaat bovenstaande levensstijl samen met allerlei andere consumptieve onzin, zoals abonnementen op sportschool, sportclub, tijdschriften, zwembad, televisie, de nieuwste iphone én ipad . En dan nog eens de wereld aan verzekeringen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik bijvoorbeeld vrienden heb die 3000 euro uitgeven aan een babykamer, en vrienden die er 400 euro aan uitgeven. Het is een kwestie van prioriteiten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?
Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.
Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.
Juist... Daar ben ik het 100% mee eens!quote:Op maandag 17 augustus 2015 09:41 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Maar ik weet 1 ding zeker: als je eenmaal 25.000 euro op je bankrekening hebt staan is de volgende 25k een stuk eenvoudiger.
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
Als je die 1000 euro netjes spaart/investeert/hypotheek aflost dan heb je
binnen 4 jaar 50.000 euro,
binnen 7 jaar 100.000
en binnen 10 jaar ruim 150.000 euro.
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
Goed, na alle mensen die hier dus lopen te huilen dat die buffers ondenkbaar en onmogelijk om te halen zijn hebben we hier nu minimaal 3 mensen op een rij die iedere maand 'vast' 1000 euro sparen.
binnen 7 jaar 100.000
Hou je dit zelfs 25 jaar vol (dus vanaf je 25e tot je 50e) dan heb je 600.000 euro en kan je op je 50e met pensioen. En dan ga ik er vanuit dat je vanaf je 25e nooit méér gaat verdienen en dus meer dan 1000 euro kan sparen.
Ja. Want *iedereen* kan ¤ 1.000 per maand sparenquote:Op maandag 17 augustus 2015 11:22 schreef Nightquest777 het volgende:
binnen 7 jaar 100.000
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:40 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar in jouw rekenvoorbeeld ga je er van uit dat die 3 mensen tussentijds nooit of bijna nooit hun buffer aan moeten spreken (voor het kopen van een nieuwe/andere auto, wasmachine/droger, etc.)
Ik ken de situatie van die 3 mensen niet. Wellicht hebben ze nu geen kinderen, en in de toekomst wel, dan zal hun spaarbuffer minder snel groeien.
Bij de aankoop van mijn huis heb ik 50% van de koopsom naar de notaris overgemaakt, om op deze manier maar een "halve" hypotheek over te houden.
Die 50% kwam uit mijn buffer, en ik had ook 80% of 90% uit eigen middelen naar de notaris over kunnen maken, maar dan had ik niet de buffer overgehouden die ik zelf (mijn keuze!) graag wil aanhouden.
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:32 schreef The_Temp het volgende:
Het punt was volgens mij meer dat het lastig is voor een modaal gezin met modale (parttime-) salarissen en normale vaste lasten.
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik neem ook niet mee dat je soms financiële meevallers hebt zoals bonussen/belastingteruggaven etc, dus dat kan je aardig tegenover elkaar wegstrepen. En zoals gezegd had ik salarisstijgingen/promoties die je in die jaren zal krijgen überhaupt al niet meegenomen.
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
[..]
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
True that! Het gaat inderdaad om je net worth.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Verder niets dan complimenten voor je keuze om geld in je huis te stoppen, het begint tenslotte bij het verminderen van je schulden. Dat je dan wat minder liquide bent is helemaal geen probleem als je weinig risico loopt en alsnog geld achter de hand hebt. Het gaat immers niet alleen om je banksaldo, maar meer om je net worth.
Inderdaad, vooral dat dus: EIGEN keuzes.quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:13 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Eens! Het is met name een kwestie van eigen keuzes. Zelf heb ik mijn risico's dusdanig gereduceerd of afgedekt dat een hoge buffer voor mij niet nodig is. Grootste risico blijft m.i. dat je je baan kwijtraakt, dat je in staat bent om je inkomen aan te vullen tot het oude niveau (igv ww) is w.m.b. voldoende buffer. Als je na een periode van 2 jaar nog geen nieuwe baan hebt moet je je leven toch omgooien. In zo'n geval is een buffer niet hoog genoeg of überhaupt niet realiseerbaar. Uiteindelijk is het belangrijkste waar je zelf het beste bij voelt.
Ok, laten we er eentje bijnemen. Gezinnetje, 2 kleine kinderen, vader werkt full-time, moeder paar dagen in de week. Wonen in een rijtjeshuis ergens in de Randstad. Zeg maar het gezin waar we er allemaal wel een paar van kennen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik begrijp dat dat het punt is, en ik bestrijd dat door te zeggen dat veel mensen zichzelf veel te veel 'normale' vaste lasten aanmeten en juist daardoor geen buffer hebben. Als je eenmaal in die levenswijze zit dan is het ook erg moeilijk om dat patroon te herkennen, zeker als de mensen om je heen hetzelfde doen.
Een normaal gezin met 2 modale inkomens en 2 kinderen zou best 1000 euro per maand opzij moeten kunnen zetten, anders leef je gewoon boven je stand.
Edit: als jij 'nu' leven belangrijker vindt dan reserves op te bouwen is dat uiteraard je goed recht. Ik heb het over de mensen die zeggen dat het niet KAN.
Dat geeft alleen al aan dat die bedragen totaal niet kunnen kloppen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb bij die calculator een bijstandsuitkering gebruikt en dan heeft een gemiddeld vergelijkbaar huishouden meer dan 7000 euro buffer. Yeah right. Stel je kan 50 euro sparen van je bijstandsuitkering, dan duurt het slechts 148 maanden voor je hun gemiddelde buffer haalt
Er zijn niet zo heel veel gezinnen met jonge kinderen waar twee fulltime modale salarissen binnen komen. De omschreven groep zit eerder op 1x modaal + ½ modaal. En laat dat nu netto zo'n 1000 euro per maand schelen ten opzichte van 2x modaal.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Waarom niet? Veel mensen die in de bijstand belanden hebben op het moment dat ze er in terecht komen nog wel een klein beetje spaargeld. (vrijstelling bij aanvraag van bijstand is ruim 5000 euro). Stel dat iemand bijstand aanvraagt met nog 1000 euro spaargeld, dan wordt bij 50 euro per maand sparen de termijn die nodig is om op de genoemde buffer te komen al met 100 maanden ingekort. Maandelijks een paar tientjes opzij leggen en het vakantiegeld opsparen dan gaat het best hard. Zeker als je uit een situatie 'met geld' komt waardoor je kledingkast nog goed gevuld is en je belangrijkste apparaten in huis nog relatief nieuw zijn en er niet om de haverklap iets stuk is. Dan kun je de eerste periode bijstand met relatief weinig uitgaven doorkomen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat geeft alleen al aan dat die bedragen totaal niet kunnen kloppen.
Omdat je zoveel tijd in je post hebt gestoken wil ik ook best even een reactie achterlaten:quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:58 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Ok, laten we er eentje bijnemen. Gezinnetje, 2 kleine kinderen, vader werkt full-time, moeder paar dagen in de week. Wonen in een rijtjeshuis ergens in de Randstad. Zeg maar het gezin waar we er allemaal wel een paar van kennen.
Inkomen: 2800 netto per maand
Uitgaven:
- Huis: 800 euro (netto woonlasten)
- Boodschappen: 300 euro (moet je nog aardig je best voor doen, met twee kinderen)
- Kinderopvang/BSO: 300 euro netto (voor de dagen dat mama werkt)
- Zorgverzekering: 200 euro (niet extreem verzekerd, kinderen gratis verzekerd)
- Gas, water, licht: 100 euro
- Belastingen: 100 euro (waterschap, afvalstoffen, eventueel WOZ)
- Auto: 200 euro (vader werkt aardig eind weg, met OV doe je er 2 uur over)
- Openbaar vervoer: 100 euro (moeder gaat met OV naar werk, dingen als ziekenhuisbezoek etc. ook zoveel mogelijk OV)
- Kleding: 150 euro (pa en ma kopen alleen wat noodzakelijk is. Veel kinderkleding op marktplaats, af en toe nieuw)
- Benodigdheden kinderen: 100 euro (denk aan luiers, billendoekhes, drinkbekers, kinderstoeltjes, boekjes etc)
- Verzorging: 50 euro (je zal toch af en toe naar de kapper moeten)
- TV/internet: 30 euro (geen digitale tv, basic internet)
- Mobiele telefoon: 20 euro (voor beiden)
- TOTAAL: 2450
Blijft er 350 in de maand over om te sparen. En dan gaan deze mensen dus niet uit eten, sparen ze niet extra voor de vakantie, gaan er geen apparaten stuk, geven ze geen cadeautjes op verjaardagen etcetera.
Is het in theorie mogelijk voor deze mensen om 1000 euro per maand te sparen? Vast wel. Maar kom niet aan met een paar alleenstaande IT-consultants op FOK! om te bewijzen dat het luxepaardjes zijn die het alleen maar aan wil ontbreekt om 1000 euro per maand over te houden.
350 is de helft van 700, maal 12 maanden maal 30 jaar is 126.000quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
[b]Als je nu een hypotheek van 200.000 euro afsluit betaal je netto 700 euro waarvan minimaal de helft aflossing (en dus spaart) Netto 800 euro aan hypotheek is dus wel fors, mag hopen dat daar wel aflossing in zit.
Huh? ¤350 voor het hele jaar? Alleen het waterschap was voor ons al ¤410. Kwam nog ¤730 WOZ, afvalstoffen en rioolheffing bij.quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
- Belastingen: 100 euro (waterschap, afvalstoffen, eventueel WOZ)
Betaal jij 1200 euro aan die belastingen per jaar? Bij ons is het slechts 350 oid. Naar mijn idee kan je hier rustig 50 euro vanaf halen.
De posten waren een beetje uit de losse pols, sommige zullen hoger zijn en anderen lager. En er zullen ook nog wel wat posten ontbreken (ik zie bijv. dat ik de overige verzekeringen vergeten ben).quote:Op maandag 17 augustus 2015 13:55 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Omdat je zoveel tijd in je post hebt gestoken wil ik ook best even een reactie achterlaten:
[knip]
Dat vind ik oprecht knap!quote:Je mag er van geloven wat je wilt maar mijn vrouw en ik verdienen minder dan in bovenstaand voorbeeld, hebben al vanaf begin dit jaar 2 woningen (woon in nummer 1, zijn nummer 2 aan het verbouwen), 2 auto's, en dus een dochtertje en we kunnen nog steeds elke maand rondkomen zonder spaargeld op te maken. Het is écht een kwestie van keuzes.
Nee dat kan niet iedereen, maar het Nibud blaat dan ook maar wat, omdat je nooit alle situaties kunt bedienen met een gegeneraliseerde uitspraak die het Nibud doet.quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:55 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ja. Want *iedereen* kan ¤ 1.000 per maand sparen
Sowieso, waarom zou je zo'n grote buffer willen hebben? Ik leef liever nu wat meer, ga een keer vaker op vakantie, rij een iets betere auto, of wat dan ook en bouw minder snel / een lagere buffer op, dan dat ik nu alles op alles zet om maar een grote buffer op te bouwen en vervolgens over een jaar of 20 het risico loop helemaal niet van mijn gespaarde vermogen te kunnen genieten.
Heb je een buffer nodig? Ja. Uiteraard. Moet die buffer 10-duizenden euro's groot zijn? Nee. Nergens voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |