Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Die "marxistische idioten" hebben anders wel gelijk dat na vijf jaar de situatie nog steeds uitzichtloos is, dat er gewoon een schuldenherstructurering moet komen en dat het daarom voor heel Europa beter is om in ieder geval niet op dezelfde manier door te gaan. Het was beter geweest als de Troika zélf tot dat inzicht was gekomen, maar goed, dat was blijkbaar ijdele hoop.
Klopt, en eentje is gelukkig van het toneel verdwenen. Nu die andere nog.quote:Op maandag 6 juli 2015 21:49 schreef Perrin het volgende:
Yup. Eindeloos geduld en geen duidelijke grenzen stellen, daar kweek je onbeschofte etters mee..
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof de schuldproblematiek een accuut probleem is. Het uitzichtloze element zit in de zaken die de Grieken zelf hadden kunnen oppakken; het bestrijden van corruptie, nepotisme en een regeloerwoud dat zaken doen in het land onevenredig moeilijk maakt.
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt? Als enige land in de EU is het juist Griekenland dat alleen kan gedijen onder een economie die wordt beschermd door de staat (in opdracht van hun vriendjes met monopolies)?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dus jij beweert dat Griekenland niet in staat moet worden geacht de economie dramatisch te laten groeien door het wegnemen van allerlei blokkades op de vrije markt?
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.quote:Toevallig kom ik veel in Turkije, een land waar lang niet alles perfect is, maar dat als een tierelier is gegroeid onder andere omdat de regering aanvankelijk serieus was bij het bestrijden van corruptie, het kappen in belemmeringen om er zaken te doen en de economie open te gooien naar de wereld.
De schuldenlast - feitelijk - op dit moment is voor Griekenland lager dan voor andere landen, net te doen alsof het allemaal onmogelijk was om iets te verbeteren omdat ze ooit dat probleem zouden moeten gaan bespreken.
Dat is heel leuk en ik hoop voor ze dat ze daar boven komen maar als we eerlijk zijn behoort het land daar nu toch ook?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
Daar zie ik geen verband tussen. Deregulering en corruptiebestrijding (en effectiever/efficienter maken van de overheid!) zou in ieder geval leiden tot hogere belastinginkomsten en veel meer en meer bestendige investeringen. Met die twee kun je verder groeien.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen.
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te beweren ja. Met deregulering en corruptiebestrijding alleen kun je volgens mij precies mooi totaan de middle income trap komen. Maar daar is Griekenland al wel. Net als zo veel andere landen die hun zaakjes wat beter op orde hebben maar ook niet echt veel verder komen, zoals Slowakije, Portugal, noem maar op.
Voor een "dramatische groei" boven dat niveau uit is meer nodig.
[..]
Turkije is nog veel armer, maar die komen ongetwijfeld ook het glazen plafond wel tegen als ze alleen maar corruptiebestrijding en deregulering doen.
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het uitzichtloze zit erin dat de schuldenlast zo groot is dat deze alleen dragelijk is als er een fikse herstelgroei optreedt, wat echter niet realistisch is, zelfs niet als alles wat jij noemt gedaan wordt, simpelweg omdat de economische krimp geen tijdelijke crisis is maar een geknapte zeepbel.
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee Griekenland had zich verbeeld tot dat niveau te zijn gekomen. Het is nu aan hun om het verschil tussen droom en werkelijkheid te verkleinen door hun eigen inspanningen in plaats van door niet te dragen leningen.
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, Griekenland had zich verbeeld tot West-Europees niveau te zijn gekomen. Ik weet dat Turken en Grieken als water en vuur is, maar de cijfers zeggen overduidelijk dat Griekenland ook na 5 jaar forse krimp nog steeds een stuk welvarender dan Turkije is.
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, en tot voor zeer kort op geleend geld.
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En die wordt dragelijk door hervormingen terug te draaien en nog meer te gaan lenen?
ZE BETALEN NIETS !!!!quote:Op maandag 6 juli 2015 23:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, maar we zouden wel de schulden kunnen kwijtschelden tot op een niveau wat past bij hun huidige staat van de economie ipv. te verwachten dat Griekenland een wonderbaarlijke herstelgroei gaat krijgen zodat ze alles terug kunnen betalen.
Griekenland heeft een paar maanden een primair overschot gehad. Wat de situatie op dit moment is is anybody's guess.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Griekenland heeft intussen geen primair tekort meer dus dat argument geldt nu niet meer. En nog steeds is Griekenland duidelijk rijker dan Turkije.
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.quote:
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.quote:Op maandag 6 juli 2015 22:29 schreef Igen het volgende:
En ik weet dat er nu geen acuut betalingsprobleem hoeft te zijn als er een hulpprogramma is omdat alle rentebetalingen een eind de toekomst in zijn geschoven, maar het wordt natuurlijk nooit wat als je nu al aan ziet komen dat er over 5 of 10 jaar alsnog weer een enorm probleem aan zit te komen. Want economie is ook een kwestie van vertrouwen.
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....quote:Op dinsdag 7 juli 2015 02:42 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan moeten ze hun levensstandaard maar eens een keer aanpassen. Dat hadden ze jaren al geleden moeten doen.
Vertel dat maar aan de mensen in Letlandquote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
Als ik 200% van mijn netto salaris uitgeef en ik verminder dat naar 100% heb ik 50% bezuinigd, dat is drastisch, maar wil niet zeggen dat ik in mijn nieuwe situatie te krap leef.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 07:19 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ze hebben de meest drastische bezuiniginen doorgevoerd van alle EU landen.....
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 09:06 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_uit_de_euro___.html
Nederland moet in een nieuwe zeer hechtte muntunie met gelijke jonge sterke landen zoals Duitsland , Vlaanderen, Denemarken, Noorwegen en Polen
Wat schattig dat de Telegraaf denkt dat het alleen maar die 18 miljard gaat kosten en dat Italie, Spanje, Portugal en Frankrijk dan hun staatsschuld en hun Target2-aandeel niet in minder waard geworden euro's maar in harde Neuro's terug zullen gaan betalen.quote:Griekenland moet in de eurozone blijven en juist Nederland moet de door een continue crisis geteisterde muntunie verlaten.
Daarbij zullen we tegelijk echter wel moeten accepteren dat we de 18 miljard euro die ons land via de steunprogramma’s aan de Grieken geleend heeft definitief kwijt zijn.
Dat komt naar voren in een uitgebreid onderzoek onder bijna duizend Nederlanders dat in opdracht van De Telegraaf is uitgevoerd door Bureau Consumentenonderzoek.
...
quote:Greek debt haircut not a taboo -Luxembourg FinMin
LUXEMBOURG, JULY 7
Fellow euro zone governments could consider writing off some of Greece's debt -- but only if Athens also commits to a package of reforms, Luxembourg Finance Minister Pierre Gramegna said on Tuesday.
"A haircut is not taboo for Luxembourg in the sense that everything can be talked about," Gramegna told 100.7 radio.
"But it has to be talked about in a global package. If it were presented in a way that the 18 partners have to make a haircut and Greece simply does what it wants that is unacceptable." (Reporting by Michele Sinner; Writing by Robert-Jan Bartunek; Editing by Alastair Macdonald)
http://uk.reuters.com/art(...)dUKL8N0ZN0LS20150707
Eh, de schuldenlast op zich was geen aanleiding om aan te nemen dat Griekenland in een ongecontroleerde default zou gaan. Dat is iets wat pas een feit is geworden nadat de amateurs Tsipras en Varoufakis van een slechte situatie een absolute chaos hadden gemaakt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 03:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de Griekse staatsschuld voor extra onzekerheid in de Griekse economie zorgt. Investeerders, en dan doel ik op private bedrijsinvesteringen, kunnen op een sigarendoosje eenvoudig uitrekenen dat de huidige staatsschuld te hoog is. Het uitstellen van een herstructurering gaat dus niet helpen omdat men weet dat zoiets gaat volgen. En herstructureringen van staatsschuld zorgen voor risico's in een economie, dat vooruitzicht werkt economische groei dus extra tegen en ironisch genoeg ook het terugbetaalvermogen van de Griekse overheid.
Niet heel opzienbarend, afschrijving is al een hele tijd geen taboe meer. Het is alleen geen actueel onderwerp omdat de Grieken nog helemaal niet betalen. De schuld is wel belangrijk als hefboom op de Grieken om nou eindelijk eens structureels te gaan doen. Anders dan willekeurig hakken in uitgaven en belastingen verhogen op de pechvogels die geen vrijstelling van belasting krijgen.quote:
Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.quote:
Wat is dit nou weer voor kulargument. Alsof heel hard bezuinigen terwijl er al armoede is, minder erg is dan minder hard bezuinigen in een welvarender land. Hoe kom je erop?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 11:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja Letland is een land dat al veel langer extreme armoede kent. Totaal andere situatie dus.
De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:05 schreef Coelho het volgende:
Het blijkt dus een referendum van niks geweest te zijn? De Griekse bevolking geeft aan niet meer mee te willen in de bezuinigingen die Europa wil doorvoeren. Toch blijft er gepraat worden en wordt er zelfs gesproken over een kwijtschelding van de schulden. Hoe bizar. Het volk wil niet, dan is een Grexit toch nog de enige oplossing? Of wordt er weer geld in het vooruitzicht gesteld? In dat geval stel ik een referendum in de overige lidstaten voor, waar misschien wel 90% van de mensen wil stoppen met het gooien van geld in deze bodemloze put.
Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:09 schreef Igen het volgende:
[..]
De Griekse bevolking heeft niet categorisch "nee" tegen bezuinigingen gezegd. Het ging specifiek om een voorliggend pakket aan maatregelen dat geen enkele schuldenkwijtschelding inhield, en het is begrijpelijk dat de Grieken daar niet mee in wouden stemmen.
mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou wordenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet waar, ten eerste is het verlengen van de looptijd en het instellen van een moratorium wel degelijk een verkapte kwijtschelding, maar daarnaast was er ook nadrukkelijk gezegd dat er in de toekomst over afschrijving kon worden gepraat.
Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:31 schreef homme7 het volgende:
[..]
mits pensioenen van 600 euro teruggingen naar 300 euro en BTW en huren fors verhoogd zou worden
Het griekse pensioen verhaal word zwaar overdreven. Ze hebben daar al flink op bezuinigd en die leeftijd is al opgetrokken tot 67. Zie ook:quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:45 schreef miro86 het volgende:
[..]
Er stond nergens dan pensioenen gehalveerd worden, of dat huren fors omhoog gaan. De BTW zou wel worden verhoogd, vooral door uitzonderingen (o.a. de eilanden) te schrappen.
Dat de Grieken tot hun 67e gaan doorwerken met minder mogelijkheden voor vroegpensioen(gratis, tegen dezelfde voorwaarden) lijkt me ook best handig eigenlijk.
Een pensioen van 1.500 euro vanaf 55 jaar in een 3e wereldland is gewoon krankzinnig! In vergelijkbare landen zijn de pensioenen 70% lager.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:51 schreef Basp1 het volgende:
Gisteren had canvas een documantaire uit griekenland en daar verteld een oudere man dat zijn pensioen al gekort was, van 1500 naar 1000 euro terug gebracht. De zoon van 38 was werkeloos en woonde ook weer thuis, met 3 personen moest men op dit moment rondkomen van 1000 euro. Men vertelde alleen niet hoeveel de vaste lasten waren.
Volgens mij was het deze uitzending:
http://www.canvas.be/prog(...)a4-98aa-3717ab3b9aed
Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?
En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
En opa2012 heeft natuurlijk volkomen gelijk dat een pensioen van ¤1500 in een derde wereld land absurd is. Volgens mij is dat nog meer dan de AOW in Nederland.
Voor een pensioen heb je toch zelf gewerkt?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Als je de eerste berichten over het Griekse voorstel hoort mag je je afvragen waarom Tsipras dat referdum uberhaupt heeft gehouden. Was dat om de Grieken te overtuigen van het feit dat er echt niks anders opzat? Een weekje echte bezuinigingen via de ATM om elke andere oplossing een overwinning te laten zijn?
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep AOW is iets van ¤1000 voor een alleenstaande of iets van ¤1500 voor samenwonenden.
Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je weet dat mensen in Nederland een opgebouwd pensioen bovenop hun AOW krijgen?
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:14 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet over. Het gaat over pre-pensioen en extra toeslagen.
Als ze het zelf zouden betalen zou er ook geen punt zijn. Dus daarom Grexit.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .![]()
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
1113 voor alleenstaande en 1880 voor samenwonenden (bruto)
Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:26 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is niet zo maar al was dat wel zo dan hadden ze dat makkelijk kunnen voorkomen door belasting en premie's te betalen [en te innen, en zelfs Tsipras weigert dat te doen], meer dan 1 regering vooruit te kijken, en voor elkaar te zorgen zoals men dat in de rest van de EU wel doet.
Eh.. zoals het Griekse pensioenstelsel is opgebouwd kun je er bijna gif opnemen dat iemand met een pensioen van 1500 er juist bijna niks aan heeft bijgedragen. De mensen waar je medelijden mee zou moeten hebben zijn degenen die het vóór de crisis al moesten doen met een pensioen op het derde wereldniveau waar het redelijkerwijs zou horen. En van die mensen heeft Griekenland er zat, die hebben nooit 1500 euro bijelkaar gezien waarschijnlijk in hun hele leven en die denken dat deze meneer met zijn 1000 euro nog steeds een zeikerige rijke stinkerd is.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat om een inkomensachteruitgang van 33% voor iemand die waarschijnlijk gewoon pensioen heeft opgebouwd door daar voor te betalen, plus een achteruitgang van 100% voor een werknemer in de kracht van zijn leven.
Kletsika weer zoals gebruikelijk; het moratorium op rente en afbetalingen van de schuld maken dat Griekenland een lichtere schuldenlast heeft dan andere landen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem. Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
quote:Eurogroep voorbij, geen Grieks voorstel
De eurogroep is voorbij, eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem staat zometeen de pers te woord. Dit is naar alle waarschijnlijkheid via de livestream te volgen.
Ook lijkt het erop dat de Grieken geen nieuw voorstel hebben ingebracht. Dit melden verschillende journalisten.
Omdat ik dat uit het hoofd deedquote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed heeft iemand van jullie eigenlijk wel de moeite genomen om dat canvas stuk te kijken of blaten we gewoon wat rond over 3e wereldlanden omdat het zo lekker bekt terwijl het totale waanzin is om griekenland als 3e wereld land te willen beschouwen. .![]()
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
1113 voor alleenstaande en 1880 voor samenwonenden (bruto)
Wat is nu een procent of 10 of 25 te weinig vertellen om maar zogenaamd je punt te maken over griekenland.
Op eigen verzoek maar dat vergeet je te melden.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Griekse vangt meer inkomsten dan dat het uitgeeft aan de Grieken. De rentelasten uit het verleden, oa door de fraude van Goldman Sachs
De Europese belastingbetaler ja niet de Griekse. Vervolgens zijn die leningen omgezet van kortdurend hoge rente naar zeer lang durend met een lage rente. Zo ver zelfs dat de rentelasten van de Grieken nu lager is als die van de Portugezen.quote:en de mes op de keel actie van 2010 waarbij de schulden van de banken op de belastingbetaler werden overgezet, zijn het probleem.
quote:Daar kunnen ze alleen maar een substantieel deel van terugbetalen als ze kunnen groeien. Met groeien moet je uiteraard zo snel mogelijk beginnen, hoe eerder de economie met een hoger percentage groeit dan het rentepercentage op de leningen, hoe eerder het probleem kleiner begint te worden ipv groter.
Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebbenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat was om kiezers te paaien, ik kan me niet voorstellen dat hij zich dat werkelijk inbeeldde.
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Haha, iemand die zich Varoufake nog herinnert? Die had toch gezegd dat er een kant en klare overeenkomst lag die binnen 24 uur na het referendum kon worden ondertekend?
Al zou er een voorstel zijn, als Griekse regering zou ik dat nu nooit op tafel leggen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kan wel wezen, nu blijkt dat ze nog niet eens een voorstel hebben
Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.
Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:23 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar hij heeft hoe dan ook gelogen want hij wist toen al voor 100% zeker dat er GEEN overeenkomst zou kunnen komen [want zonder plan is dat onmogelijk].
Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat herinner ik me niet want dat heeft hij niet gezegd.
Met Grieken wel ja.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij heeft gezegd dat er wat hem betreft binnen 24 uur een akkoord kon zijn. Dat kan ook best, ze zijn al maanden aan het onderhandelen, iedereen weet hoe de kaarten liggen. Binnen 24 uur kun je een heleboel knopen doorhakken. Maar dan moet je natuurlijk wel durven.
Niet nodig.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, zal ik je geheugen dan even opfrissen ?
quote:Mr. Varoufakis clarified on his Twitter account that “we could have an agreement within 24 hours, however our toxic media rushed to report that I predicted an agreement within 24 hours. What can one say?”
Eigenlijk zou ik gewoon willen dat Rutte de vergaderzaal verlaat nadat Tsipras officiëel heeft verteld dat er weer geen volwaardig voorstel is.quote:
Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.quote:
Nog meer leugens:quote:
Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij heeft letterlijk gezegd 'A deal is more or less done'. Compleet met context. Maar goed, feiten tellen voor jou niet zo, dat wisten we al.
Ja dat weet ik wel, maar er zitten hier een paar Varoufake fanboys die de waarheid óók zitten te verdraaien.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:52 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij liegt de hele bende aan elkaar met zijn mooie praatjes.... de macht van een populist/idealist.
En daar hebben ze maandenlang mee onderhandeld terwijl alle gemaakte progressie door het putje ging.
Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persenquote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Nog meer leugens:
"Finance Minister Yanis Varoufakis expressed his complete certainty that banks will open again next Tuesday, after the referendum, in statements to reporters as he arrived at the finance ministry."
"When reporters asked if banks will still open, even if there is no deal with the country's creditors, Varoufakis said that they will open "with an agreement", which he insisted was a certainty."
Ik snap de selectieve verontwaardiging ten opzichte van varoufakis niet in deze discussie. Waarom willen de mensen onze eigen leugenaars zoals de jager "u krijgt alles terug met rente", niet op de brandstapel hebben? Is varoufakis de bliksemafleider zodat we niet naar onze landelijke en Europese (liegende) bestuurders hoeven te kijken. Deze bestuurders die juist zogenaamd meer kennis van zaken zouden moeten hebben en ons juist behoed zouden moeten hebben van deze ellende.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 17:07 schreef Reya het volgende:
[..]
Politici die zaken beloven die ze uiteindelijk niet waarmaken, stop de persen
Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.quote:Auch Bundesfinanzminister Wolfgang Schäuble sagt, er sei "gespannt, was die Griechen jetzt vorlegen." Auf die Frage, ob es einen Schuldenschnitt gebe, sagte er: "Wer die europäischen Verträge kennt, der weiß, dass ein Schuldenschnitt unter das Bail-Out-Verbot fällt." Im EU-Vertrag besagt dieses Verbot in Artikel 125, dass Staaten nicht füreinander haften dürfen. Erlaubt sind demnach gegenseitige finanzielle Garantien.
http://www.sueddeutsche.d(...)-kein-muss-1.2554477
Juridische muggenzifterij.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 18:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Flauw argument van Duitsland. De hulp voor Griekenland is toch immers voor een groot deel een bail-out van particuliere obligatiehouders geweest. Als die die nog steeds in bezit hadden gehad, dan was het wél in orde geweest.
En anders kan de Eurogroep toch alle noodleningen tegen marktwaarde verkopen (met een flink verlies dus). Dan is het geen bail-out van een land. En dan kan Griekenland ineens wel weer failliet gaan. Als het via die route kan, dan moet je ook niet al te kinderachtig doen over de juridische aspecten van een directe schuldherstructurering, zou ik zeggen.
Met nadruk op kan .quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef HiZ het volgende:
Euh, op vrijdag zei hij nog:quote:
quote:"This has been a difficult week but it is an investment on a viable solution. The state will be able to pay salaries and pensions because we will have a deal by Monday, one way or another,” Greek Finance Minister Yanis Varoufakis said on Greek radio on Friday. - See more at: http://greece.greekreport(...)sthash.o1tH15Zu.dpuf
Die foto vraagt om Photoshopquote:Op dinsdag 7 juli 2015 19:42 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
Tsipras en Draghi bij de eurotop.
1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef HiZ het volgende:
Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
1500 euro is niet veel als je er met 3 generaties van moet rondkomen. Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland.. Dat matched niet met elkaar.prijzen moeten omlaag, dan kunnen lonen en pensioenen ook omlaag.
Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk argument, maar in de praktijk betekent het natuurlijk dat je zit te bepleiten dat je in Griekenland op je 20e met pensioen mag, behalve dat de betaling via je grootmoeder loopt.
Wat overigens ook een opwaartse druk op de lonen veroorzaakt en dus ook voor de kosten van levensonderhoud.
quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, ik zou zeggen dat het in de eerste plaats ervoor pleit om zoiets als de bijstand in te voeren, zoals werkelijk elk ander Europees land ook heeft.
Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
Geen idee, ik kan er helemaal naast zitten dat ze die top doen om de Grexit voor te bereiden. Maar dat is een beetje tegenstrijdig met het geven van een opdracht aan de Grieken die die Grexit juist moet voorkomen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:15 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Oehh spannend, wat zijn ze aan het voorbereiden?
Ik moet het nog zien of het goedkomt met Griekenland binnen de Euro. Mogen de burgers van de overige lidstaten eigenlijk stemmen met een referendum over het nieuwe voorstel? Ik denk dat ik de uitslag dan wel weet, voedselhulp voor Griekenland.quote:I am strongly against Grexit but I can’t prevent it unless the Greek government do what they need to do. We have a Grexit scenario prepared in detail; we have a scenario as far as humanitarian aid is concerned.
ik zou niet weten wat. Het enige dat de eurocrisis kan oplossen zonder de euro op te blazen is het invoeren van eurobonds en het inleveren van meer souverijniteit van de lidstaten. Ik zie dit niet gebeuren, dan is de enige oplossing die overblijft het afschaffen van de monetaire unie... Ik zie dit helaas ook voorlopig niet gebeuren, dus zullen we blijven doormodderen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 01:12 schreef HiZ het volgende:
Ik ben verbijsterd over de gang van zaken vanavond; het lijkt wel alsof Griekenland plotseling de side-show is geworden in iets veel groters. Zijn ze soms iets heel erg massiefs aan het voorbereiden anders dan alleen maar een Grexit?
Onzin. De prijzen in Griekenland zijn lager dan in Nederland en lager dan gemiddeld in de EU. (data zijn hier)quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Verder is sec. 1500 euro best veel, voor een derde wereldland, maar de prijzen in Griekenland zijn hoger als die in Nederland..
Ja natuurlijk, want de Euro is gewoon opgezet met Deutsche Mark als model.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:09 schreef Perrin het volgende:
De Fransen en de Italianen piepen omdat ze de grootste kans hebben zelf als Griekenland te eindigen.
De Fransen hebben zelf het initiatief genomen voor de Euro dus die moeten niet piepen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:10 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, want de Euro is gewoon opgezet met Deutsche Mark als model.
Vreemd genoeg hebben de Duitsers en hun noordelijke buurlanden (die vroeger aan de D-Mark waren gelinkt) daar enorm baat bij, en de rest van Europa heeft er niets aan.
En waarom worden schulden afbetaald met leningen?quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:06 schreef lolnoob123 het volgende:
http://www.nu.nl/griekenl(...)d-korte-termijn.html
Hier snap ik dus niets van, wie leent er nog geld aan de Grieken dan? Voor zo'n rentepercentage is dat toch echt niet winstgevend zou je denken. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?
Geen idee wie er zo gek is dat geld uit te lenen op dit moment idd..quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:06 schreef lolnoob123 het volgende:
http://www.nu.nl/griekenl(...)d-korte-termijn.html
Hier snap ik dus niets van, wie leent er nog geld aan de Grieken dan? Voor zo'n rentepercentage is dat toch echt niet winstgevend zou je denken. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?
Afschrijven is op dit moment sowieso window dressing en nog niet nodig omdat de Grieken op dit moment nog NIETS betalen aan die schulden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 10:05 schreef de_ier het volgende:
Probleem is dat elke keer dat Duitsland een voorstel doet voor 100 euro bezuiniging, en Griekenland een paar dagen komt terug en zegt, "hier heb je eeen voorstel met 80 euro bezuiniging", dan zegt Duitsland ineens, "nu willen we 130 euro bezuinigingen zien."
De Duitsers sturen aal maanden aan op een Grexit. Ze zijn krankzinnig geworden, overtuigd van hun eigen morele zuiverheid. Zelfs als dat hun fors meer gaat kosten dan een schuldvermindering.
Gelukkig beginnen de Fransen en Italianen nu te piepen.
Dat klopt niet. Niemand gaat nu investeren als is voorgeprogrammeerd dat de boel over 5 jaar alsnog in de soep loopt.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Afschrijven is op dit moment sowieso window dressing en nog niet nodig omdat de Grieken op dit moment nog NIETS betalen aan die schulden.
Het klopt wel, omdat iedereen óók weet dat een land dat wel hervormt niet aan zijn lot wordt overgelaten. Je ziet het tot de laatste dagen toe; elke keer als er ook maar wordt gehint dat er een gesprek mogelijk is gaan de markten omhoog.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Niemand gaat nu investeren als is voorgeprogrammeerd dat de boel over 5 jaar alsnog in de soep loopt.
En het bericht klopt, zie bijvoorbeeld ook: http://news.yahoo.com/gre(...)asury-095815512.htmlquote:De Grieken kunnen nog lenen op de internationale kapitaalmarkt. Athene heeft vanochtend met een uitgifte van kortlopend staatspapier 1,625 miljard euro opgehaald. Op de obligaties met een looptijd van een halfjaar wordt 2,97 procent rente betaald, net zoveel als bij een vergelijkbare veiling vorige maand.
De leningen zijn nodig omdat Griekenland op 10 juli voor 2 miljard euro aan schulden moet aflossen. Volgens Griekse media wordt de rest van dat geld later in de week opgehaald via een aanvullende veiling van kortlopend schuldpapier.
Sterker nog; de euro is de Duitsers opgedrongen. Het was de prijs voor de hereniging.quote:Op woensdag 8 juli 2015 11:01 schreef Sparqq het volgende:
[..]
De Fransen hebben zelf het initiatief genomen voor de Euro dus die moeten niet piepen.
quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen idee wie er zo gek is dat geld uit te lenen op dit moment idd..
Griekse banken die het geld terug-uitlenen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 13:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen idee wie er zo gek is dat geld uit te lenen op dit moment idd..
Die Griekse banken hebben geen geld meer.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
[..]
Griekse banken die het geld terug-uitlenen.
Het is een truukje; de oude schuld wordt met een nieuwe schuld betaald.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:53 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Die Griekse banken hebben geen geld meer.
Klopt. Mijn voorspelling: er komt een accoord zondag dat iedereen kan verkopen aan hun achterban en ook verschillend kan uitleggen, de krijgen de grieken voorlopig geld, maar over een paar maanden begint het hele circus weer opnieuw ,omdat men vindt dat de grieken zich niet aan de afspraken houden...quote:Op vrijdag 10 juli 2015 06:33 schreef iamcj het volgende:
Nieuwe voorstellen van de Grieken:
Als de Eurolanden happen dan trekken ze de keutel weer terug. Ze gaan bijvoorbeeld deze voorstellen alleen doen tegen een schuldsanering.
Als de Eurolanden niet happen, dan kunnen de Grieken Europa volledig de schuld geven.
Tijd om democratische verkiezingen maar te verbieden dan, in Europa?twitter:Sywert twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:21:06Europarlementarier D66 op radio1: 'probleem is dat EU gegijzeld wordt door nationale politiek. Wissel leider kan geen wijziging betekenen' reageer retweet
Stel je voor, straks heb je zomaar een verkiezingsuitslag die zorgt voor een beleidswijziging.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:04 schreef Perrin het volgende:
Tijd om democratische verkiezingen maar te verbieden dan, in Europa?twitter:Sywert twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:21:06Europarlementarier D66 op radio1: 'probleem is dat EU gegijzeld wordt door nationale politiek. Wissel leider kan geen wijziging betekenen' reageer retweet
Ja, laten we referenda houden over wat een ander volk moet doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:04 schreef Perrin het volgende:
Europa bestaat uit meer dan één land. Democratie betekent niet dat 18 landen hun beleid moeten wijzigen omdat nummer 19 dat "democratisch" eist.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:04 schreef Perrin het volgende:
twitter:YanniKouts twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:12:07#Greece LaborMin Skourletis: Current balance of power [in Eurozone] makes capitulation inevitable now. We'll reach our aims at a better time reageer retweet
Eerst nog die derde, vierde en vijfde bailout binnenslepen?twitter:ekathimerini twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:20:44SYRIZA's #Lapavitsas: I was proved right. We cannot handle a Grexit. We need to be prepared, we will face it in the future #Greece reageer retweet
Ik denk dat het komt doordat iedereen toch als basishouding nationale soevereiniteit heeft.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:21 schreef Perrin het volgende:
Dat er grenzen zijn aan waar je zinnigerwijs over kunt stemmen lijkt me duidelijk.
Maar hoezo wordt de EU 'gegijzeld' daardoor?
En dan steeds weer met dezelfde beloftes hequote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:31 schreef Perrin het volgende:
twitter:YanniKouts twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:12:07#Greece LaborMin Skourletis: Current balance of power [in Eurozone] makes capitulation inevitable now. We'll reach our aims at a better time reageer retweet
Eerst nog die derde, vierde en vijfde bailout binnenslepen?twitter:ekathimerini twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 13:20:44SYRIZA's #Lapavitsas: I was proved right. We cannot handle a Grexit. We need to be prepared, we will face it in the future #Greece reageer retweet
Fool me once..quote:Op vrijdag 10 juli 2015 13:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
En dan steeds weer met dezelfde beloftes he
Kan ook niet uitblijven. En over drie maanden begint het hele riedeltje weerquote:Op vrijdag 10 juli 2015 14:02 schreef bascross het volgende:
Het zou mij verbazen als er geen akkoord komt. Al die Europese leiders hebben de afgelopen dagen iets te vaak aangegeven dat Griekenland vooral in de euro moet blijven. Dit gaat ons dus nog meer geld kosten.
quote:za 11 jul 2015, 02:05
'Trojka positief over besparingsplan Grieken'
BRUSSEL -
De internationale geldschieters van Griekenland zijn tevreden over de besparingsvoorstellen van de Griekse premier Alexis Tsipras. De Europese Commissie, het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Europese Centrale Bank (ECB) hebben een positief oordeel gegeven over het plan waarmee Athene hoopt op een nieuw noodsteunpakket. Dat meldt een ingewijde vrijdag, aldus persbureau Reuters. Het noodsteunverzoek zou circa 74 miljard euro behelzen. Eerder werd nog gesproken over 53 miljard euro.
Van het Griekse parlementslid dat liever op vakantie ging dan te stemmen over een van de belangrijkste besluiten in de laatste jaren in het Griekse parlement.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 11:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
@yanisvaroufakis: Behind Germany’s refusal to grant Greece debt relief – Op-Ed in The Guardian http://t.co/bxulEXIGYW
Kun je ook inhoudelijk reageren wat er niet klopt van zijn analyse?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 11:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Van het Griekse parlementslid dat liever op vakantie ging dan te stemmen over een van de belangrijkste besluiten in de laatste jaren in het Griekse parlement.
Toch een prachtige show die hij heeft opgevoerd, voor die ¤74 miljard. Over 1 of 2 jaar weer?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 12:44 schreef bascross het volgende:
Een half jaar lang aan kloten en dan bij de ''allerlaatste'' deadline aankomen met wat beloftes op papier. Dat is er nodig om in de Eurozone te blijven en opnieuw miljarden aan steun te ontvangen. EU, IMF, ECB, Eurozone.
Bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 11 juli 2015 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ook inhoudelijk reageren wat er niet klopt van zijn analyse?
Dat heeft men destijds bij Lehman Brothers geprobeerd en is op een ramp uitgelopen.quote:Two options consistent with continuing membership of the eurozone presented themselves: the sensible one, that any decent banker would recommend – restructuring the debt and reforming the economy; and the toxic option – extending new loans to a bankrupt entity while pretending that it remains solvent.
Deels waar, maar een derde ging ook naar Griekse banken. Grieken waren zelf ook geld kwijt geweest bij een schuldenherstructurering.quote:Official Europe chose the second option, putting the bailing out of French and German banks exposed to Greek public debt above Greece’s socioeconomic viability. A debt restructure would have implied losses for the bankers on their Greek debt holdings.
Impliceert een verband dat er nauwelijks is: de daling in het bbp kwam grotendeels helemaal niet door de bezuinigingen, maar doordat het voor de crisis door uitgaven op krediet onrealistisch was gegroeid en dus wel terug móést vallen, en doordat Griekenland juist steeds de hervormingen maar halfbakken doorvoerde zodat er onzekerheid bleef.quote:To frame the cynical transfer of irretrievable private losses on to the shoulders of taxpayers as an exercise in “tough love”, record austerity was imposed on Greece, whose national income, in turn – from which new and old debts had to be repaid – diminished by more than a quarter.
Dit slaat dus nergens op. De Grieken hebben juist door te weinig hervormen ervoor gezorgd dat nu een debt restructuring nodig is, dus deze verkiezingsbelofte om én niet te hervormen én een schuldenkwijtschelding te eisen is totaal onrealistisch. Alsof je de verkiezingen wint met de belofte van een elfstedentocht in 2016, en vervolgens alles doet om dat door global warming onmogelijk te maken, en dan gaan zitten janken dat het niet vriest en dat het oneerlijk is omdat je toch een mandaat hebt blablabla.quote:Our government was elected on a mandate to end this doom loop; to demand debt restructuring and an end to crippling austerity.
Dit doembeeld / straf / wapen is precies wat zou zijn gebeurd als was gedaan wat Varoufakis eerder in het artikel voorstelde, namelijk geen bail-outs geven maar de banken failliet laten gaan ("restructuring the debt") of het puur aan het land in kwestie overhouden om de binnenlandse banken te redden. Dus wat wil hij nou eigenlijk?quote:In my first week as minister for finance I was visited by Jeroen Dijsselbloem, president of the Eurogroup (the eurozone finance ministers), who put a stark choice to me: accept the bailout’s “logic” and drop any demands for debt restructuring or your loan agreement will “crash” – the unsaid repercussion being that Greece’s banks would be boarded up.
Five months of negotiations ensued under conditions of monetary asphyxiation and an induced bank-run supervised and administered by the European Central Bank. The writing was on the wall: unless we capitulated, we would soon be facing capital controls, quasi-functioning cash machines, a prolonged bank holiday and, ultimately, Grexit.
(..)By the time Syriza won power last January, and as if to confirm our claim that the “bailouts” had nothing to do with rescuing Greece (and everything to do with ringfencing northern Europe), a large majority within the Eurogroup – under the tutelage of Schäuble – had adopted Grexit either as their preferred outcome or weapon of choice against our government.
Kortom, heel Europa heet een draaiboek voor een Grexit klaarliggen, een plan B, maar de Griekse overheid niet. Die nemen doelbewust het risico van een totale ineenstorting van de economie, het risico op een jaar totale economische chaos, als pressiemiddel om noodhulp te krijgen zonder tegenprestatie.quote:To exit, we would have to create a new currency from scratch. In occupied Iraq, the introduction of new paper money took almost a year, 20 or so Boeing 747s, the mobilisation of the US military’s might, three printing firms and hundreds of trucks. In the absence of such support, Grexit would be the equivalent of announcing a large devaluation more than 18 months in advance: a recipe for liquidating all Greek capital stock and transferring it abroad by any means available.
Aha. Dus Varoufakis gelooft er zelf ook niet in dat ze veel succes zullen hebben met het bestrijden van corruptie en cliëntelisme, en dus moet Europa de rekening maar even voorschieten.quote:This weekend brings the climax of the talks as Euclid Tsakalotos, my successor, strives, again, to put the horse before the cart – to convince a hostile Eurogroup that debt restructuring is a prerequisite of success for reforming Greece, not an ex-post reward for it. Why is this so hard to get across? I see three reasons.
One is that institutional inertia is hard to beat.
Dat is een gepasseerd station. Natuurlijk was dat een lachwekkende beslissing, maar daar valt nu niets meer aan te doen. Daarnaast is het wel erg makkelijk om alle schuld bij de banken en de regeringen te leggen. De Grieken hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 01:02 schreef de_ier het volgende:
En de bankiers die ooit deze foute investeringen in Griekse obligaties hebben gemaakt, investeringen die daarna door de regeringen lieten overnemen, waardoor we deze crisis nu hebben? Waar zijn die bankiers nu? Ergens op een yacht bij St. Maarten of zo.
Moral hazard ideed.
Maar laten we vooral boos worden op Grieken.
Ik vermoed al eerder, maar dat er gezeik komt is zeker.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 12:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toch een prachtige show die hij heeft opgevoerd, voor die ¤74 miljard. Over 1 of 2 jaar weer?
Nee, niet echt, ik ben niet geïnteresseerd in de theorietjes van charlatans.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ook inhoudelijk reageren wat er niet klopt van zijn analyse?
Denk ff na. Als de Grieken een schuldvermindering krijgen dan zal Nederland minder geld krijgen. Dus zeggen mensen, "Dat kan niet! Grexit." En bij Grexit krijgt Nederland helemaal niets terug. Nada. Nul. Waar is de logica...quote:Op zaterdag 11 juli 2015 16:14 schreef bascross het volgende:Dat is een gepasseerd station. Natuurlijk was dat een lachwekkende beslissing, maar daar valt nu niets meer aan te doen. Daarnaast is het wel erg makkelijk om alle schuld bij de banken en de regeringen te leggen. De Grieken hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Wat er nu moet gebeuren is kijken naar de beste oplossing. Dat is een Grexit, pijnlijk voor de Europese regeringsleiders, Juncker en zijn vriendjes én uiteraard de Grieken, maar voor ons is het op lange termijn beter. Voor de Grieken vermoedelijk niet, maar dat boeit mij persoonlijk niet zo veel
Ze hebben wel hervormd volgens de eisen van de Trojka. CAO en minimumloon zijn een paar jaar geleden enorm aangetast volgens de keiharde eisen van de Trijka. Op een drastische manier die ene Jeroen Dijsselbloem en zijn PvdA noit zou toestaan hun eigen Nederland.quote:De Grieken hebben juist door te weinig hervormen ervoor gezorgd dat nu een debt restructuring nodig is
De logica zit hem in het feit dat ik geen vertrouwen hebben in een schuldvermindering icm bezuinigingen. Daarnaast zie ik niet in waarom Griekenland wel een schuldvermindering zou kunnen krijgen en bijvoorbeeld Spanje, of zelfs Nederland, niet.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:22 schreef de_ier het volgende:
[..]
Denk ff na. Als de Grieken een schuldvermindering krijgen dan zal Nederland minder geld krijgen. Dus zeggen mensen, "Dat kan niet! Grexit." En bij Grexit krijgt Nederland helemaal niets terug. Nada. Nul. Waar is de logica...
En apart dat jij de idiote beslissing van de vorige regering van je eigen land een "gepasseerd station" vindt, maar voor de Grieken vind je het verleden echter geen gepasseerd station. Je meet met twee maten.
Ze hebben helemaal niet hervormd volgens de eisen van de Trojka. Een hoge pief van het IMF schreef deze week:quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:33 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ze hebben wel hervormd volgens de eisen van de Trojka. CAO en minimumloon zijn een paar jaar geleden enorm aangetast volgens de keiharde eisen van de Trijka. Op een drastische manier die ene Jeroen Dijsselbloem en zijn PvdA noit zou toestaan hun eigen Nederland.
Het was een hervorming die tot groei zou leiden, aldus de Trojka.
En groei kwam er wel, binnen de zwarte economie. CAO was zo enorm aangetast dat het niet meer loonde om officieel te werken, dus men ging gewoon zwart werken, waardoor de Griekse regering nog minder belasting ontving.
Er is vooral steeds geld naar Griekenland gegaan omdat ze telkens opnieuw beloofden om nu wel écht écht écht te gaan hervormen.quote:Critique 3: Growth-killing structural reforms, together with fiscal austerity, have led to an economic depression
- Given the dismal productivity growth record of Greece before the program, a number of structural reforms were seen as necessary, ranging from a reform of the tax administration, to reduced barriers to entry in many professions, to reforms of pensions, to reforms of collective bargaining, to reforms of the judicial system, etc.
- Many of these reforms were either not implemented, or not implemented on a sufficient scale. Efforts to improve tax collection and the payment culture failed completely. There was fierce resistance to open closed sectors and professions. Only 5 of 12 planned IMF reviews under the current program were completed, and only one has been completed since mid-2013, because of the failure to implement reforms.
- The decrease in output was indeed much larger than had been forecast. Multipliers were larger than initially assumed. But fiscal consolidation explains only a fraction of the output decline. Output above potential to start, political crises, inconsistent policies, insufficient reforms, Grexit fears, low business confidence, weak banks, all contributed to the outcome.
http://blog-imfdirect.imf(...)nd-the-path-forward/
Als ze braaf de hervormingen hebben doorgevoerd, waarom krijgen ze die tranche van de steun niet uitbetaald?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:33 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ze hebben wel hervormd volgens de eisen van de Trojka. CAO en minimumloon zijn een paar jaar geleden enorm aangetast volgens de keiharde eisen van de Trijka. Op een drastische manier die ene Jeroen Dijsselbloem en zijn PvdA noit zou toestaan hun eigen Nederland.
Het was een hervorming die tot groei zou leiden, aldus de Trojka.
En groei kwam er wel, binnen de zwarte economie. CAO was zo enorm aangetast dat het niet meer loonde om officieel te werken, dus men ging gewoon zwart werken, waardoor de Griekse regering nog minder belasting ontving.
Meestal geven geldschieters een schuldvermindering als het duidelijk is dat ze anders al hun geld verliezen. Momenteel hoeft dat niet bij Spanje en Nederland, dus de geldschieters vinden het best.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:40 schreef bascross het volgende:
[..]
De logica zit hem in het feit dat ik geen vertrouwen hebben een schuldvermindering icm bezuinigingen. Daarnaast zie ik niet in waarom Griekenland wel een schuldvermindering zou kunnen krijgen en bijvoorbeeld Spanje, of zelfs Nederland, niet.
Ben benieuwd hoeveel meer de economie daar was ingestort als ze alle hervormingen hadden doorgevoerd.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal niet hervormd volgens de eisen van de Trojka. Een hoge pief van het IMF schreef deze week:
[..]
Er is vooral steeds geld naar Griekenland gegaan omdat ze telkens opnieuw beloofden om nu wel écht écht écht te gaan hervormen.
Veel minder is de verwachting. Juist de huidige regering die maar niks wil en alles frustreert veroorzaakt verdere ineenstorting.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:49 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoeveel meer de economie daar was ingestort als ze alle hervormingen hadden doorgevoerd.
Tja, als je kijkt naar een land als Portugal (dat de hervormingen zelfs grondiger en sneller doorvoerde dan de Troika eiste) of Ierland, dan staat Griekenland er in verhouding toch echt verre-verre-verreweg het slechtste voor.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:49 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoeveel meer de economie daar was ingestort als ze alle hervormingen hadden doorgevoerd.
Een hoge pief van het IMF schrijft iets en het is waar? Die lui zijn zo onbetrouwbaar als andere soorten van Mafia.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal niet hervormd volgens de eisen van de Trojka. Een hoge pief van het IMF schreef deze week:
[..]
Er is vooral steeds geld naar Griekenland gegaan omdat ze telkens opnieuw beloofden om nu wel écht écht écht te gaan hervormen.
De IMF is een van de organisaties die dit moet testen. Dus die zullen er inderdaad redelijk kijk op hebben.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 19:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Een hoge pief van het IMF schrijft iets en het is waar? Die lui zijn zo onbetrouwbaar als andere soorten van Mafia.
En hij zegt trouwens dat er meerdere hervormingen wel zijn door gevoerd.
Ik denk eerder dat Schauble en Dijsselbloem niet zoveel vertrouwen hebben in alle beloftes van de Grieken en dat is ook niet zo gek als je kijkt wat er de afgelopen maanden is gebeurd.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:48 schreef de_ier het volgende:
[..]
Meestal geven geldschieters een schuldvermindering als het duidelijk is dat ze anders al hun geld verliezen. Momenteel hoeft dat niet bij Spanje en Nederland, dus de geldschieters vinden het best.
Schäuble en Dijsselbloem zijn liever al ons geld kwijt dan dat ze moeten toegeven dat ze fout hebben gedaan. Idioot. Gaat ons vele miljarden kosten ook. Gewoon zodat ze lekker leraar met de lange vinger kunnen spelen.
Het gaat moeizaam, zoals verwacht en elke keer weer is gebleken als je een paar boekhouders bij elkaar zet. . Het is morgen aan de regeringsleiders om de Grieken meer tijd te geven, of eruit te gooien.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 20:52 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat Schauble en Dijsselbloem niet zoveel vertrouwen hebben in alle beloftes van de Grieken en dat is ook niet zo gek als je kijkt wat er de afgelopen maanden is gebeurd.
Wat mij betreft had dit overigens al veel eerder moet gebeuren.
Volgens mij is er een iets andere situatie aan het ontstaan. In Griekenland zelf is gezegd dat de kapitaalcontroles in stand blijven. In Brussel lijkt er te zijn gezegd dat de plannen onvoldoende zijn. Maar de Grieken krijgen enerzijds wel de tijd om hun plannen te verbeteren EN anderzijds moeten ze beginnen met de doorvoering van hervormingen in de komende dagen. Daarna kan worden gesproken over een derde pakket.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 22:58 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het gaat moeizaam, zoals verwacht en elke keer weer is gebleken als je een paar boekhouders bij elkaar zet. . Het is morgen aan de regeringsleiders om de Grieken meer tijd te geven, of eruit te gooien.
Ik snap het echt niet.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 20:52 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat Schauble en Dijsselbloem niet zoveel vertrouwen hebben in alle beloftes van de Grieken en dat is ook niet zo gek als je kijkt wat er de afgelopen maanden is gebeurd.
Wat mij betreft had dit overigens al veel eerder moet gebeuren.
Dit is trouwns het IMF rapport voor Finland, het land die het hardst schreeuwt dat de Grieken moeten hervormen.quote:The priorities are reforms for growth, credible, but gradual, fiscal consolidation,
and measures to address lingering financial stability concerns.
Bold and rapidly implemented structural reforms would improve labor market performance and boost productivity, while facilitating structural adjustment. The government reform program is making progress, but the full agenda has yet to be implemented.
Credible fiscal adjustment phased-in over the medium-term would support fiscal sustainability while protecting the fragile recovery. A frontloaded fiscal adjustment, as is envisaged in the government’s recent spending limits decision, could weaken the recovery.
A better alternative would be to increase the pace of consolidation only as the economy strength
ens, along with structural reforms to raise medium-term growth.
Strengthening the macroprudential framework is critical. This would help guard against underlying vulnerabilities and promote regulatory harmonization within the Nordic region..
Met die 300 miljard ben je dan wel klaar. Men moet dan wel zo dapper zijn ook geen humanitaire, of noodhulp te gaan sturen als het land in een burgeroorlog,of hongersnood raakt. Gewoon niets doen en kijken wat er gebeurt is een interessante optie.quote:Op zondag 12 juli 2015 02:30 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik snap het echt niet.
Een Grexit gaat Europa 300 miljard kosten.
Een schuldvermindering 100 miljard.
En dan gewoon kiezen voor Grexit? Het slaat nergens op.
Popcorn erbij dus... " de gemoederen raakten oververhit" eurogroep ministers op de vuist!!quote:Blijft het doormodderen of wordt het Grexit?
© ANP
Het kan een historische dag worden voor de toekomst van Europa. Vandaag wordt het lot bepaald voor Griekenland. Blijft het land doormodderen in de eurozone of gebeurt wat niemand voor mogelijk hield; een Grexit, Griekenland uit de euro.
"Het klinkt wellicht wat dramatisch, maar hier staat heel veel op het spel. In feite maakt Brussel vandaag keuzes die ingrijpen op alles wat we de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Vergeet niet waar de Europese Unie in de kern voor bedoeld was: het brengen van langdurige vrede en stabiliteit in Europa", zegt Perry Feenstra, chef van de RTL Nieuws-economieredactie.
ZIE OOK: Finland ligt dwars in Brussel: hoe zit dat?
De ministers van Financiën gingen gisteravond in ieder geval in grote verdeeldheid uiteen. Na afloop van de vergadering zei Dijsselbloem dat "de grote problemen op tafel nog niet zijn opgelost” en dat het “zeker een moeilijke vergadering was." Volgens een bron zou Dijsselbloem de vergadering hebben geschorst omdat de gemoederen oververhit raakten, schrijft Reuters. Dat zou zijn geweest toen werd gesproken wat de Grieken precies zouden moeten doen en wanneer.
Grote dwarsligger was Finland, waar regeringspartij Ware Finnen niets voelt voor nieuwe leningen aan de Finnen. Ook in Estland, Slowakije en Duitsland is weinig enthousiasme voor een nieuw hulppakket. Net als in Nederland is er twijfel of de Griekse regering van premier Alexis Tsipras van plan is de voorstellen van afgelopen donderdag ook daadwerkelijk uit te voeren. "Dit gaat over voorstellen die massaal zijn afgewezen door de Griekse bevolking en waarover de Griekse regering zei dat het ook het beste was deze te verwerpen. Daar zijn grote zorgen over'', zei staatssecretaris Eric Wiebes voor de vergadering.
Wantrouwen en vraagtekens
Niet alleen is er wantrouwen, er zijn ook nog veel vraagtekens of de plannen wel opleveren wat de Grieken zeggen en of ze het gewenste effect hebben. Dijsselbloem wilde niet ingaan op wat de grote struikelblokken zijn: "De gesprekken zijn moeilijk, maar het werk gaat door.''
De eurogroep vergadert vandaag om 11:00 uur verder, maar het is goed mogelijk dat de uiteindelijke beslissing op het bord van de regeringsleiders van de eurozone wordt geschoven, die vergaderen om 16:00 uur in Brussel.
Volg zondag vanaf 09:00 uur onze extra uitzendingen op RTL 4.
Hoezo? Het is niet alsof Griekenland na een Grexit ineens minder hoeft te betalen hoor. Ze hebben dan in principe nog steeds een even grote, in Euro's genoteerde schuld.quote:Op zondag 12 juli 2015 02:30 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik snap het echt niet.
Ook bij een faillissement blijft de schuld staan. Anders had Griekenland zich natuurlijk allang failliet verklaard.quote:Op zondag 12 juli 2015 02:30 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ik snap het echt niet.
Je vergeet dat dat ook betekent dat de schulden eeuwig blijven staan, staten hoeven itt particuliere schuldeisers nooit af te schrijven.quote:Op zondag 12 juli 2015 10:56 schreef de_ier het volgende:
Als Griekenland uit de euro wordt gegooid dan gaan ze op al die schuld defaulten.
Want die schuld is niet in bezit van capital markets maar in bezit van eurolanden. Enige reden om die schuld nog te betalen is om in de euro te blijven.
Zo simpel ligt dat denk ik niet. Het gaat ook erom welke leningen preferent zijn. De EFSF- en ESM-leningen zijn direct opeisbaar bij een faillissement en terugbetaling daarover heeft vast voorrang boven later aangegane leningen, dus als Griekenland dan een private schuldeiser terugbetaalt, dan kan de Eurozone die terugbetaling confisqueren. (Ik geloof dat zo'n probleem momenteel ook bij Argentinië speelt.) Op die manier zal Griekenland natuurlijk nooit een goede toegang tot de kapitaalmarkt krijgen.quote:Op zondag 12 juli 2015 10:56 schreef de_ier het volgende:
Als Griekenland uit de euro wordt gegooid dan gaan ze op al die schuld defaulten.
Want die schuld is niet in bezit van capital markets maar in bezit van eurolanden. Enige reden om die schuld nog te betalen is om in de euro te blijven.
Je zou in een woordenboek kunnen opzoeken wat het verschil is tussen een afschrijving en een default.quote:Op zondag 12 juli 2015 11:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je vergeet dat dat ook betekent dat de schulden eeuwig blijven staan, staten hoeven itt particuliere schuldeisers nooit af te schrijven.
Lijkt me sterk.quote:Op zondag 12 juli 2015 11:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo simpel ligt dat denk ik niet. Het gaat ook erom welke leningen preferent zijn. De EFSF- en ESM-leningen zijn direct opeisbaar bij een faillissement en terugbetaling daarover heeft vast voorrang boven later aangegane leningen, dus als Griekenland dan een private schuldeiser terugbetaalt, dan kan de Eurozone die terugbetaling confisqueren. (Ik geloof dat zo'n probleem momenteel ook bij Argentinië speelt.) Op die manier zal Griekenland natuurlijk nooit een goede toegang tot de kapitaalmarkt krijgen.
Hier: http://www.ibtimes.co.uk/(...)ond-payments-1493076quote:
Dit soort dingen gebeuren dus in de praktijk. Een land kan niet zomaar zelf uitkiezen aan wie ze wel of niet schulden terugbetalen!quote:Griesa had earlier ruled in favour of the so-called vulture funds, barring Argentina from paying the holders of its restructured debt unless it pays the hedge funds. The ruling led to a second Argentine default last summer.
The ruling also created a deadlock for Argentina, as any payment to the holdouts would trigger litigation from restructured bondholders, demanding higher payments on their bonds as well. If all bondholders demand full payment, Argentina would have to find about $100bn, which it cannot afford at present.
Ik denk dat er dan vrij gauw wel een deal komt over een schuldenherstructurering met een gedeeltelijke kwijtschelding, zodat Griekenland nog steeds een deel moet terugbetalen maar door de deal ook uit de staat-van-faillissement komt en dan dus weer op de kapitaalmarkt kan lenen.quote:Als mensen geloven dat Griekenland straks met een sterk gedevalueerde drachma hun in euro gedomineerd schuld alsnog zullen terugbetalen....... then I'll have what you're smoking.
Ik neem ook een hijsje, Griekenland gaat zich richten op de upperclass dollar vakantievierders zoals Dubai ook doet. De dollar wordt ten opzichte van de euro flink duurder en Griekenland kan dan met 2 vingers in de neus de euro schulden terug betalen.quote:Op zondag 12 juli 2015 12:22 schreef de_ier het volgende:
[..]
Lijkt me sterk.
Als mensen geloven dat Griekenland straks met een sterk gedevalueerde drachma hun in euro gedomineerd schuld alsnog zullen terugbetalen....... then I'll have what you're smoking.
Dat zou ik kunnen doen, mwaar waarom als de post waarop ik reageerde suggereerde dat een default door Griekenland een eenzijdige afschrijving betekent.?quote:Op zondag 12 juli 2015 11:32 schreef de_ier het volgende:
[..]
Je zou in een woordenboek kunnen opzoeken wat het verschil is tussen een afschrijving en een default.
Doet me denken aan een Ierse plan uit 2006:quote:Op zondag 12 juli 2015 12:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik neem ook een hijsje, Griekenland gaat zich richten op de upperclass dollar vakantievierders zoals Dubai ook doet. De dollar wordt ten opzichte van de euro flink duurder en Griekenland kan dan met 2 vingers in de neus de euro schulden terug betalen.
er moet een besluit komen , zo zei Tusk. Dit besluit zal zijn dat er volgende week verder gepraat wordt en dat de Grieken deze week maatregelen door het parlement moeten loodsen.quote:Op zondag 12 juli 2015 15:29 schreef bascross het volgende:
Als er nu weer uitstel komt vraag ik mij serieus af of er alleen geestelijk gehandicapten bij dit soort vergaderingen mogen plaatsnemen.
Dat kan helemaal niet. Technisch is dit een onmogelijk idee. Waarschijnlijker is dat ze een overbruggingskrediet krijgen om tot eind van augustus te overleven. In de tussentijd zou dan een nieuwe bail out onderhandeld kunnen worden. De onmiddellijke wetgeving zou de overbruggingskredieten vrijmaken.quote:Op zondag 12 juli 2015 15:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Laatste nieuws is dat de eurogroep met een advies komt aan de regeringsleiders een besluit te nemen over uitstel tot eind deze week, de Grieken moeten dan een aantal voorstellen door het parlement loodsen. Lukt dat Tsipras krijgen ze een lening van 82 miljard euro, waarmee ze 2 jaar vooruit kunnen.lukt het niet, volgt de week erop opnieuw overleg.
Klopt dijsselbloem heeft het nu over een overbruggingskrediet. De onderhandelingen over een derde bailout kunnen zo lopen tot eind augustus? De grieken kunnen dan 2 maanden vooruit, dan is dat geld echter wel op, dus moet er een derde bailout plan liggen. Men kan in ieder geval rustig op vakantie, dat is ook wat waard.quote:Op zondag 12 juli 2015 16:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet. Technisch is dit een onmogelijk idee. Waarschijnlijker is dat ze een overbruggingskrediet krijgen om tot eind van augustus te overleven. In de tussentijd zou dan een nieuwe bail out onderhandeld kunnen worden. De onmiddellijke wetgeving zou de overbruggingskredieten vrijmaken.
Het gaat dan overigens vooral om geld dat de Grieken zijn kwijtgeraakt.
En de Grieken moeten eerst een aantal hervormingen door het parlement loodsen voordat het derde steunpakket van kracht gaat. An sich niet verkeerd.quote:Op zondag 12 juli 2015 17:02 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt dijsselbloem heeft het nu over een overbruggingskrediet. De onderhandelingen over een derde bailout kunnen zo lopen tot eind augustus? De grieken kunnen dan 2 maanden vooruit, dan is dat geld echter wel op, dus moet er een derde bailout plan liggen. Men kan in ieder geval rustig op vakantie, dat is ook wat waard.
Waaronder het mogelijk maken van een bail-in...quote:Op zondag 12 juli 2015 17:36 schreef Falco het volgende:
[..]
En de Grieken moeten eerst een aantal hervormingen door het parlement loodsen voordat het derde steunpakket van kracht gaat. An sich niet verkeerd.
Geen steunpakket, maar een overbruggingskrediet, de 3e bailout moet dan in augustus plaatsvinen...quote:Op zondag 12 juli 2015 17:36 schreef Falco het volgende:
[..]
En de Grieken moeten eerst een aantal hervormingen door het parlement loodsen voordat het derde steunpakket van kracht gaat. An sich niet verkeerd.
Renzi zit duidelijk in het pro griekenland kamp en zegt hier dat hij vindt dat de grieken "genoeg vernederd " zijn..quote:con artic ad...
All right. Ik neem aan dat zo'n 3e steunpakket wel 'gemakkelijker' verleend gaat worden als men ziet dat de hervormingen ook echt uitgevoerd worden? Het gaat hoe dan ook nog een hete zomer worden in Griekenland vrees ik. De Syriza-regering die valt of zelfs een staatsgreep, het is niet uit te sluiten...quote:Op zondag 12 juli 2015 17:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Geen steunpakket, maar een overbruggingskrediet, de 3e bailout moet dan in augustus plaatsvinen...
Een nieuw "kolonelsregime" doet de grieken met weemoed terugdenken aan enkele decennia terug....volgens mij is het militaire apparaat redelijk op de hand van syriza, mits er geen extra bezuinigingen op defensie worden doorgevoerd..quote:Op zondag 12 juli 2015 17:54 schreef Falco het volgende:
[..]
All right. Ik neem aan dat zo'n 3e steunpakket wel 'gemakkelijker' verleend gaat worden als men ziet dat de hervormingen ook echt uitgevoerd worden? Het gaat hoe dan ook nog een hete zomer worden in Griekenland vrees ik. De Syriza-regering die valt of zelfs een staatsgreep, het is niet uit te sluiten...
Nee, dat moeten ze doen om een overbruggingskrediet te krijgen. Het derde plan is nog niet besproken. De huidige besprekingen zijn om te besluiten of er een derde steunpakket vanuit het ESM kan worden besproken.quote:Op zondag 12 juli 2015 17:36 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag; de condities voor een overbruggingskrediet zijn al veel zwaarder dan wat we tot nu toe gezien hebben. Ik vraag me serieus af of het Griekse parlement gaat accepteren dat ze als rubberstempel fungeren mogen voor wetten die in Brussen worden bedachtquote:Op zondag 12 juli 2015 17:54 schreef Falco het volgende:
[..]
All right. Ik neem aan dat zo'n 3e steunpakket wel 'gemakkelijker' verleend gaat worden als men ziet dat de hervormingen ook echt uitgevoerd worden? Het gaat hoe dan ook nog een hete zomer worden in Griekenland vrees ik. De Syriza-regering die valt of zelfs een staatsgreep, het is niet uit te sluiten...
Dat vraag ik me dus ook af. Maar nog geen week geleden hebben ze al stappen gemaakt door die referendumuitslag straal te negeren. Ik verbaas me nergens meer over.quote:Op zondag 12 juli 2015 18:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag; de condities voor een overbruggingskrediet zijn al veel zwaarder dan wat we tot nu toe gezien hebben. Ik vraag me serieus af of het Griekse parlement gaat accepteren dat ze als rubberstempel fungeren mogen voor wetten die in Brussen worden bedacht
Het heeft ook weinig met democratie te maken. Ik ga ervanuit dat de regeringsleiders deze eisen van tafel vegen. Geef de grieken gewoon tijd om zich te bewijzen en 7 miljard van europa om de goede wil te tonen.... Al die voorwaarden zijn absurd en gaan weer leiden tot problemen.quote:Op zondag 12 juli 2015 18:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag; de condities voor een overbruggingskrediet zijn al veel zwaarder dan wat we tot nu toe gezien hebben. Ik vraag me serieus af of het Griekse parlement gaat accepteren dat ze als rubberstempel fungeren mogen voor wetten die in Brussen worden bedacht
Ik weet wel zeker dat dit niet van de tafel wordt geveegd door de regeringsleiders. Daarnaast vraag ik me af waarom iedereen zit te miepen over 'democratie'; de Grieken vragen om 84 miljard aan nieuw geld; zijn de Grieken de enigen die over de voorwaarden mogen besluiten? Of hebben wij - aangezien het om ons geld gaat - ook nog wat in te brengen.quote:Op zondag 12 juli 2015 18:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het heeft ook weinig met democratie te maken. Ik ga ervanuit dat de regeringsleiders deze eisen van tafel vegen. Geef de grieken gewoon tijd om zich te bewijzen en 7 miljard van europa om de goede wil te tonen.... Al die voorwaarden zijn absurd en gaan weer leiden tot problemen.
Ik kan je nu al op een briefje meegeven dat dat niet gaat werken, omdat die 7 miljard te weinig tijd is. Dat wordt dan een gevalletje net zoals met Rutte "Koop die auto, dan hoeven we in september niet te bezuinigen". Dat werkt niet, daar durven mensen niet op te vertrouwen en dus wordt het dan ook niks.quote:Op zondag 12 juli 2015 18:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het heeft ook weinig met democratie te maken. Ik ga ervanuit dat de regeringsleiders deze eisen van tafel vegen. Geef de grieken gewoon tijd om zich te bewijzen en 7 miljard van europa om de goede wil te tonen.... Al die voorwaarden zijn absurd en gaan weer leiden tot problemen.
.quote:zo 12 jul 2015, 19:04 | 0 reacties
Steun Griekenland kost ¤82 tot 86 miljard
De rekening van een nieuw Grieks steunprogramma kan uitkomen op ¤82 tot 86 miljard. Dat blijkt uit het document dat de eurogroep, de ministers van Financiën van de eurozone heeft opgesteld tijdens de vergadering van gisteren en vandaag.
Dat schrijft persbureau AFP. Op dit moment wordt het document besproken door de politiek leiders van de eurozone.
Griekenland moet voor aankomende woensdag een flink aantal bezuinigingen door het parlement loodsen, onder andere over de btw, pensioenen en fiscale administratie.
Op de lijst staan ook eisen op die het land eerder heeft afgewezen. Zo keert de trojka terug in Athene, de in Griekenland gehate combinatie van de Europese Centrale Bank, het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Comissie. Ook moet de btw gestroomlijnd worden, moet het pensioenstelsel worden hervormd en komen er meer privatiseringen
Eind volgende week een nieuwe top der toppen...quote:Op zondag 12 juli 2015 20:14 schreef Reya het volgende:
Beter komt er een keer een oplossing, ik krijg zo langzamerhand eens tabak van die Eurotoppen.
Dat lijkt me stug, want zou totaal niets oplossen, syriza heeft dan alleen maar te verliezen, wat moeten de kiezers kiezen dan.. Met nd en de socialisten zijn ze jarenlang verneukt en syriza zou ze dan ook in de steek laten.. Gouden dagenraad? Ik zie tsipras echt geen verkiezingen uitschrijven!quote:Op zondag 12 juli 2015 21:22 schreef HiZ het volgende:
Nou ja.. de eisen die nu gesteld worden zouden er ook toe kunnen leiden dat het morgenochtend gewoon over is.
Bildzeitung heeft het nu over nieuwe verkiezingen in Griekenland.
Twee weken terug had niemand een referendum verwachtquote:Op zondag 12 juli 2015 21:27 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug, want zou totaal niets oplossen, syriza heeft dan alleen maar te verliezen, wat moeten de kiezers kiezen dan.. Met nd en de socialisten zijn ze jarenlang verneukt en syriza zou ze dan ook in de steek laten.. Gouden dagenraad? Ik zie tsipras echt geen verkiezingen uitschrijven!
Probleem is dat een overbruggingskrediet geen zekerheid schept, waardoor geen bedrijf in Griekenland investeert, en waardoor Grieken nog meer geld onder matrassen steken, waardoor BBP verder instort.quote:Op zondag 12 juli 2015 18:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Euro is al 1% onderuit voor de opening.quote:Op zondag 12 juli 2015 23:13 schreef The_Yakuza het volgende:
Wat verwacht men morgen op de beurs?
Weer een dikke drop?
Aziatische beurzen schijnen in ieder geval niet echt te lijden onder deze taferelen.quote:Op zondag 12 juli 2015 23:13 schreef The_Yakuza het volgende:
Wat verwacht men morgen op de beurs?
Weer een dikke drop?
Ze zijn nog steeds bezig. Een Griekse minister noemde de EU al de "taliban"quote:Op maandag 13 juli 2015 00:17 schreef de_ier het volgende:
[..]
Euro is al 1% onderuit voor de opening.
Goed voor Duitse export.
Laten we hopen.. Helaas zal er wel een slap accoord komen, waarbij ik me afvraag of de grieken die wetten door het parlement gaan krijgen.. Dat verkopen van die staatsbezittingen via een buitenlandse contstructie is onacceptabel voor de Grieken, dus dat zal wel niet doorgaan.quote:
Waarom praten Griekse cartoons Frans?quote:Op maandag 13 juli 2015 08:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Voorpaginas van de griekse kranten:
[ afbeelding ]
Dus Griekenland heeft hoge belastingopbrengsten; ze hebben geen begrotingsoverschot; de rentelasten van de staatsschuld zijn uitgesmeerd en dus per jaar maar laag; er is geen geld voor sociale voorzieningen zoals een uitkering of gezondheidszorg van werklozen... waar blijft dat belastinggeld dan?quote:Op maandag 13 juli 2015 10:38 schreef de_ier het volgende:
Fijn, hopelijk kunnen die Grieken nou gewoon hervormen en belasting gaan betalen.
Belasting als % van BBP:
Griekenland 22,4%
Nederland 19,7%
Ik meen te hebben gehoord dat ze voor die aflossingen al jaren gebruik maken van een noodhulppakket zodat daar geen cent belastinggeld heen hoeft.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:09 schreef de_ier het volgende:
Ik meen te hebben gehoord dat ze een enorme schuldberg moeten aflossen.
Inderdaad, wat mij betreft had die noodhulppakket nooit moeten komen.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik meen te hebben gehoord dat ze voor die aflossingen al jaren gebruik maken van een noodhulppakket zodat daar geen cent belastinggeld heen hoeft.
Politiek is grotendeels een show natuurlijk. Als je maar eerst weerstand biedt zal het volk je toekomstige daden allicht positiever beoordelen. Wat er feitelijk gebeurt doet zelden ter zake.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:54 schreef bascross het volgende:
Maandenlang tegenwerking, maar binnen een paar dagen kunnen de Grieken ineens een akkoord sluiten met enorm strenge maatregelen en dit gaan ze volledig uitvoeren. En Sinterklaas bestaat ook. Ik hoop van harte dat het nog binnen een half jaar een enorm fiasco wordt.
Ik hoop het niet, maar het is wel waarschijnlijk.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:54 schreef bascross het volgende:
Maandenlang tegenwerking, maar binnen een paar dagen kunnen de Grieken ineens een akkoord sluiten met enorm strenge maatregelen en dit gaan ze volledig uitvoeren. En Sinterklaas bestaat ook. Ik hoop van harte dat het nog binnen een half jaar een enorm fiasco wordt.
quote:Exclusive: Yanis Varoufakis opens up about his five month battle to save Greece
In his first interview since resigning, Greece's former Finance Minister says the Eurogroup is “completely and utterly” controlled by Germany, Greece was “set up” and last week’s referendum was wasted.
Zal best als je met een doorgewinterde politicus/regering te maken hebt, maar dat is Tsipras zeker niet. Dat blijkt al uit het feit dat hij nu veel strengere maatregelen moet gaan doorvoeren dan een week geleden. En daar stemden de Grieken al met een grote meerderheid tegen. Geloofwaardigheid van dit huidige akkoord is 0,0. Als dit daadwerkelijk een succes wordt is het een groter wonder dan de ontdekking dat God toch bestaat.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:05 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Politiek is grotendeels een show natuurlijk. Als je maar eerst weerstand biedt zal het volk je toekomstige daden allicht positiever beoordelen. Wat er feitelijk gebeurt doet zelden ter zake.
Urenlang vergaderen en dan met precies dezelfde ''oplossing'' komen als in de afgelopen jaren, toch knap.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:21 schreef Perrin het volgende:
Ja, die vierde bailout voel je al aankomen
Zonde van de tijd, je weet nu al dat dit absoluut niet gaat werken. Als de Grieken dit al door het parlement krijgen dan gaat er zoveel protest komen dat een staatsgreep, of revolutie en daarna complete chaos niet onwaarschijnlijk is. Wat een ontzettend dom plan zeg...!!! Het allerslechtste dat kon gebeuren gaat nu gebeuren. Een totaal onrealistisch en vernederend plan wordt aan de Grieken opgelegd, waardoor het land straks gaat destabiliseren, dat kan niet anders...quote:Op maandag 13 juli 2015 14:58 schreef bascross het volgende:
[..]
Urenlang vergaderen en dan met precies dezelfde ''oplossing'' komen als in de afgelopen jaren, toch knap.
Ik vind het ook bijzonder vreemd dat Tsipras dit ineens heeft geaccepteerd, terwijl het vorige plan van enkele dagen geleden minder ingrijpend was.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Zonde van de tijd, je weet nu al dat dit absoluut niet gaat werken. Als de Grieken dit al door het parlement krijgen dan gaat er zoveel protest komen dat een staatsgreep, of revolutie en daarna complete chaos niet onwaarschijnlijk is. Wat een ontzettend dom plan zeg...!!! Het allerslechtste dat kon gebeuren gaat nu gebeuren. Een totaal onrealistisch en vernederend plan wordt aan de Grieken opgelegd, waardoor het land straks gaat destabiliseren, dat kan niet anders...
Dit is gewoon de shockdoctrine tot in de puntjes uitgevoerd wat hier met griekenland en de EU landen gebeurd, dit heeft niets meer met politiek te maken, maar met economische machten.quote:Op maandag 13 juli 2015 14:05 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Politiek is grotendeels een show natuurlijk. Als je maar eerst weerstand biedt zal het volk je toekomstige daden allicht positiever beoordelen. Wat er feitelijk gebeurt doet zelden ter zake.
ik denk dat de aflossingen nu door subsidies worden opgevangen, anders is het over een jaar weer deutquote:Op maandag 13 juli 2015 17:13 schreef vipergts het volgende:
en die staatbezittingen nog geen 10 miljard hebben opgebracht ipv de geplande 50 miljard.
http://krugman.blogs.nyti(...)ogs®ion=Body&_r=0quote:Suppose you consider Tsipras an incompetent twerp. Suppose you dearly want to see Syriza out of power. Suppose, even, that you welcome the prospect of pushing those annoying Greeks out of the euro.
Even if all of that is true, this Eurogroup list of demands is madness. The trending hashtag ThisIsACoup is exactly right. This goes beyond harsh into pure vindictiveness, complete destruction of national sovereignty, and no hope of relief. It is, presumably, meant to be an offer Greece can’t accept; but even so, it’s a grotesque betrayal of everything the European project was supposed to stand for.
Can anything pull Europe back from the brink? Word is that Mario Draghi is trying to reintroduce some sanity, that Hollande is finally showing a bit of the pushback against German morality-play economics that he so signally failed to supply in the past. But much of the damage has already been done. Who will ever trust Germany’s good intentions after this?
In a way, the economics have almost become secondary. But still, let’s be clear: what we’ve learned these past couple of weeks is that being a member of the eurozone means that the creditors can destroy your economy if you step out of line. This has no bearing at all on the underlying economics of austerity. It’s as true as ever that imposing harsh austerity without debt relief is a doomed policy no matter how willing the country is to accept suffering. And this in turn means that even a complete Greek capitulation would be a dead end.
Can Greece pull off a successful exit? Will Germany try to block a recovery? (Sorry, but that’s the kind of thing we must now ask.)
The European project — a project I have always praised and supported — has just been dealt a terrible, perhaps fatal blow. And whatever you think of Syriza, or Greece, it wasn’t the Greeks who did it.
Dit heeft alles met politiek te maken, maar wel met politiek van een soort waar we in Europa graag van doen alsof we daar niet aan doen. Je kunt geen monetaire unie hebben met 19 leden die maar een beetje doen wat ze willen. En bij gebrek aan een federale overheid moeten dan de andere leden corrigerend optreden, óók als de kiezers in één van de leden dat niet willen.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit is gewoon de shockdoctrine tot in de puntjes uitgevoerd wat hier met griekenland en de EU landen gebeurd, dit heeft niets meer met politiek te maken, maar met economische machten.
Een half jaar dat het politieke paradepaardje incl. bijbehorende gelden nog stand houd.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:54 schreef bascross het volgende:
Nu het zou mij niet verbazen als schuldverlichting is toegezegd maar pas na een rondje verkiezingen in de diverse EU landen om daar de antipartijen de kop in te drukken.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:51 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik vind het ook bijzonder vreemd dat Tsipras dit ineens heeft geaccepteerd, terwijl het vorige plan van enkele dagen geleden minder ingrijpend was.
Ansich is dat ook niet raar, op een gegeven moment wordt een staat in de VS of een gemeente in NL ook zo aangepakt. In de EU was daar (nog) geen mechanisme voor omdat men geen superstaat wilde. Echter is er nu een gecreëerd.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Goed stuk in de nytimes vandaag:
[..]
http://krugman.blogs.nyti(...)ogs®ion=Body&_r=0
Oh, maar Krugman vindt soevereiniteit van landen die een ruime geld politiek worden superbelangrijk, want die willen namelijk wat hij de absolute waarheid acht.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ansich is dat ook niet raar, op een gegeven moment wordt een staat in de VS of een gemeente in NL ook zo aangepakt. In de EU was daar (nog) geen mechanisme voor omdat men geen superstaat wilde. Echter is er nu een gecreëerd.
Bron www.rtlz.nlquote:Griekenland heeft veel meer hulp nodig om zijn schuldenlast houdbaar te maken dan nu wordt aangenomen. Dat zegt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in een vertrouwelijk rapport, dat in handen is van persbureau Reuters.
Daarin stelt het IMF dat de financiële positie van Griekenland de afgelopen tijd drastisch is verslechterd. Daardoor loopt de staatsschuld van het land de komende twee jaar op tot bijna twee keer de omvang van de Griekse economie. Om de schuld weer houdbaar te maken, is dan ook veel meer schuldverlichting nodig dan de eurolanden nu overwegen te bieden.
Als de eurolanden vasthouden aan schuldverlichting via langere looptijden voor leningen dan is een dramatische verlenging noodzakelijk, stelt het IrMF, inclusief een periode van zo'n dertig jaar zonder aflossingen. Anders zouden grote, directe afschrijvingen op de schuld moeten worden overwogen. Het IMF benadrukt dat de uiteindelijke keuze moet worden gemaakt door Griekenland en ,,zijn Europese partners''.
Een Grieks default leidt niet zomaar tot een afschrijving naar 0 hè. Als dat zo was stonden landen in de rij om failliet te gaanquote:Op dinsdag 14 juli 2015 17:12 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Bron www.rtlz.nl
Dus schuld moet verder opgeschoven worden naar >30 jaar zonder rente of aflossingen, of er moet een afschrijving plaatsvinden... Ik snap niet waarom men nu niet de amerikanen vraagt de grieken uit te helpen,, zij willen het immers zo graag voor hun geopolitieke agenda, laat ze dan ook maar meebetalen.. Heel europa is gebaat bij een Grieks default ,een afschrijving van de schulden naar 0 en een griekenland dat uit de wurgklem van de euro verlost kan worden..
Hebben de grieken de wetten al door het parlement??
Krugman weer met z'n doemdenkerij.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Goed stuk in de nytimes vandaag:
[..]
http://krugman.blogs.nyti(...)ogs®ion=Body&_r=0
Het zou mij ook niet verbazen, maar dan zijn de politici wel heel opportuun dat ze bij de verkiezingen die daarna weer eens zullen volgen weer hopen dat de mensen het gelieg en bedrieg van deze partijen vergeten.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu het zou mij niet verbazen als schuldverlichting is toegezegd maar pas na een rondje verkiezingen in de diverse EU landen om daar de antipartijen de kop in te drukken.
Daarvoor worden nu wat Grieken geofferd om Spaans leed te voorkomen.
De eu landen zouden de grieken gewoon los moeten laten, dit kan alleen met een schone lei, waarom niet alle schulden van alle eu landen afschrijven ,of herverdelen, net zoals na wo 2quote:Op dinsdag 14 juli 2015 17:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Een Grieks default leidt niet zomaar tot een afschrijving naar 0 hè. Als dat zo was stonden landen in de rij om failliet te gaan
Nou, bijvoorbeeld omdat we in Nederland sinds WO-II zijn gaan sparen voor de pensioenen en daar iets van 1250(!) miljard euro in hebben zitten, die dan waarschijnlijk voor een aanzienlijk deel foetsie zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 18:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De eu landen zouden de grieken gewoon los moeten laten, dit kan alleen met een schone lei, waarom niet alle schulden van alle eu landen afschrijven ,of herverdelen, net zoals na wo 2
Een 'verlichting van de schuldenlast' in wat voor vorm dan ook ben ik absoluut voorstander van maar gewoon op 'nul' zetten absoluut niet. Dat gaat dan ook niet gebeuren, never ever nooit.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 18:22 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De eu landen zouden de grieken gewoon los moeten laten, dit kan alleen met een schone lei, waarom niet alle schulden van alle eu landen afschrijven ,of herverdelen, net zoals na wo 2
Als Tsipras dat allemaal vindt dan ziet hij zichzelf in de rol van KaPo in een kamp? Hij blijft alleen zitten 'om erger te voorkomen'?quote:Op woensdag 15 juli 2015 06:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Vandaag zegt Tsipras in een interview dat hij onder dwang en chantage dit akkoord heeft getekend waar hij niet achter staat. bovendien heeft het IMF de handen er vanaf getrokken. zoals ik al eerder zei, het is een onuitvoerbaar flutaccoord dat men heeft afgesproken. het volgende hoofdstuk in deze soap is alweer begonnen.....
Heeft hij natuurlijk compleet gelijk in. Als je ziet hoe die man tot de grond toe is afgebrand en bedreigd door de EU politici, en de Trojka. Walgelijk gewoon. Maar goed, neemt niet weg dat ik het jammer vind dat hij zoveel heeft toegegeven. Hij had gewoon achter zijn principes moeten blijven staan.quote:Op woensdag 15 juli 2015 06:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Vandaag zegt Tsipras in een interview dat hij onder dwang en chantage dit akkoord heeft getekend waar hij niet achter staat. bovendien heeft het IMF de handen er vanaf getrokken. zoals ik al eerder zei, het is een onuitvoerbaar flutaccoord dat men heeft afgesproken. het volgende hoofdstuk in deze soap is alweer begonnen.....
Hij blijkt vooral geen erg goede onderhandelaar. Dan kan je de andere partij van allerlei onzin beschuldigen maar dan ga je wel voorbij aan de kern.quote:Op woensdag 15 juli 2015 09:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heeft hij natuurlijk compleet gelijk in. Als je ziet hoe die man tot de grond toe is afgebrand en bedreigd door de EU politici, en de Trojka. Walgelijk gewoon. Maar goed, neemt niet weg dat ik het jammer vind dat hij zoveel heeft toegegeven. Hij had gewoon achter zijn principes moeten blijven staan.
Geeft ook aan wat een idioot die Varoufakis is; er is geen regel in de EU verdragen. Maar er is wel een regel in het Verdragenverdrag m.b.t. onvoorziene omstandigheden; als één van de partijen zich zo raar gaat gedragen is een onvoorziene omstandigheid zo vastgesteld en kan er - volledig legitiem - toch een eind komen aan de overeenkomst. M.a.w. Grexit kan wel, alleen niet op grond van EU regels.quote:Op woensdag 15 juli 2015 09:30 schreef Japie77 het volgende:
Waarom Varoufakis écht opstapte
Voormalig Grieks minister van Financiën Yanis Varoufakis geeft in een interview met het Britse New Statesman uitleg over de echte reden van zijn vertrek. Hij vertelt dat hij in het Griekse kernkabinet geen steun meer vond voor zijn harde opstelling. Eerder gaf hij als reden voor zijn ontslag dat hij niet meer door één deur kon met de internationale schuldeisers en daardoor de onderhandelingen bemoeilijkte.
Waarom Varoufakis écht opstapte
Varoufakis wilde na het referendum IOU’s (schuldbekentenissen) uitgeven, een afwaardering van het Griekse schuldpapier in handen van de Europese Centrale Bank (ECB) sinds 2012 en de controle over de Griekse centrale bank terugnemen van de ECB. Een Grexit zou niet gebeuren, omdat dat juridisch onmogelijk is, dacht hij. Hij kreeg alleen in het kernkabinet onvoldoende steun voor zijn plannen.
Hij vindt dat Griekenland is ”opgelicht” door Europa. ”Dit land moet stoppen met te doen alsof we door het aannemen van nieuwe leningen het probleem hebben opgelost,” zegt hij. ”Zolang de schuld niet duurzaam wordt verminderd, zullen we verder moeten bezuinigen. Daardoor zal de economie nog verder krimpen, wat tot een humanitaire crisis zal leiden.”
http://www.msn.com/nl-nl/(...)-opstapte/ar-AAcWQBI
Dan is het voor jou natuurlijk een grote cabaretshow bij dit hele euro circus geweest, want je wilt toch niet met droge ogen beweren dat overige souffleurs in dit drama wel kundig zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:
Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
Tsipras had zich harder moeten opstellen en verder zorgen dat er bij een greyit zoveel mogelijk schade ontstaat bij de andere eurolanden, financieel En geopolitiek. De vloot van Poetin Zou volgende dag al in Piräus liggen bijvoorbeeld en allerlei besluiten vetoen binnen eu en navo.. Alle buitenlandse bezittingen nationaliseren.. Etc.. Etc..quote:Op woensdag 15 juli 2015 09:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heeft hij natuurlijk compleet gelijk in. Als je ziet hoe die man tot de grond toe is afgebrand en bedreigd door de EU politici, en de Trojka. Walgelijk gewoon. Maar goed, neemt niet weg dat ik het jammer vind dat hij zoveel heeft toegegeven. Hij had gewoon achter zijn principes moeten blijven staan.
Van het lage niveau van zelfoverschatter Varoufake hebben we het nog niet vaak meegemaakt.quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou natuurlijk een grote cabaretshow bij dit hele euro circus geweest, want je wilt toch niet met droge ogen beweren dat overige souffleurs in dit drama wel kundig zijn.
En dan hadden ze hem zo failliet gemaakt dat hij de volgende dag nog niet eens naar Athene had kunnen terugvliegen.quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Tsipras had zich harder moeten opstellen en verder zorgen dat er bij een greyit zoveel mogelijk schade ontstaat bij de andere eurolanden, financieel En geopolitiek. De vloot van Poetin Zou volgende dag al in Piräus liggen bijvoorbeeld en allerlei besluiten vetoen binnen eu en navo.. Alle buitenlandse bezittingen nationaliseren.. Etc.. Etc..
Dat je dit zegt is eerder lachwekkend van jou. De man heeft een IQ waar de rest van de EU leiders of ministers bij verbleken....quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar goed dat Varoufakis dom is blijkt wel uit het feit dat hij publiekelijk twijfelde aan de juridische bevoegdheid van de eurogroep om door te vergaderen zonder hem. Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
Ja hoorquote:Op woensdag 15 juli 2015 17:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat je dit zegt is eerder lachwekkend van jou. De man heeft een IQ waar de rest van de EU leiders of ministers bij verbleken....
Dan hadden ze de turken nog kunnen aanvallen, of noord cyprus "bevrijden" , kijken wat er dan gebeurt.quote:Op woensdag 15 juli 2015 17:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
En dan hadden ze hem zo failliet gemaakt dat hij de volgende dag nog niet eens naar Athene had kunnen terugvliegen.
Hoe haal je al die nonsens toch in je hoofd?quote:Op woensdag 15 juli 2015 18:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dan hadden ze de turken nog kunnen aanvallen, of noord cyprus "bevrijden" , kijken wat er dan gebeurt.
Yup. Maar hij is waarschijnlijk zijn tijd voorruit omdat de rest van die prutsers alleen maar bezig zijn met op dezelfde voet verder proberen te gaan als altijd terwijl iedereen met een beetje ogen ziet dat het huidige systeem allang verloren is. Maar goed de elite zal alles blijven doen om het zo lang mogelijk te rekken en simpele zielen zullen hierin blijven geloven en het huidige systeem blijven verdedigen.quote:
Mee eens, men moet de moed hebben de visieuse circel te doorbreken! Alleen dan kun je uit de negatieve spiraal komen. taipras had gewoon door moeten pakken en de stekker eruit moeten trekken.quote:Op woensdag 15 juli 2015 20:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Yup. Maar hij is waarschijnlijk zijn tijd voorruit omdat de rest van die prutsers alleen maar bezig zijn met op dezelfde voet verder proberen te gaan als altijd terwijl iedereen met een beetje ogen ziet dat het huidige systeem allang verloren is. Maar goed de elite zal alles blijven doen om het zo lang mogelijk te rekken en simpele zielen zullen hierin blijven geloven en het huidige systeem blijven verdedigen.
Klinkt als een prima plan in casu een grexit.. Helaas gaat de kwelling nog even door... Overigens is arnoud boot nu ook pverstag, hij ziet nu in een grexit de enige oplossing in nrc.quote:NRC-correspondent Marloes de Koning meldt vanuit Athene dat de Griekse minister van Energie Panagiotis Lafazanis wel degelijk een plan had voor een Grexit. Gisteravond kwam hij met zo'n vijfhonderd actieve Syriza-leden van de linkervleugel van de partij bijeen voor een geplande bijeenkomst in een hotel in de hoofdstad. Het plan van Lafazanis: we vallen de Centrale Bank binnen, nemen 22 miljard mee, arresteren de gouverneur en intussen gaan we een eigen munt drukken.
Precies. Maar ze hebben gewoon zo op hem ingebeukt dat hij overstag is gegaan. Helaas.quote:Op woensdag 15 juli 2015 21:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Mee eens, men moet de moed hebben de visieuse circel te doorbreken! Alleen dan kun je uit de negatieve spiraal komen. taipras had gewoon door moeten pakken en de stekker eruit moeten trekken.
Volgens mij heeft Tsipras nooit beloofd in deze situatie te kiezen om de stekker eruit te trekken.quote:Op woensdag 15 juli 2015 22:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Precies. Maar ze hebben gewoon zo op hem ingebeukt dat hij overstag is gegaan. Helaas.
Hij voert nu gewoon beleid uit van de Trojka (en nog veel erger trouwens) en dat was absoluut niet zijn plan in het begin. Dus hij is overstag gegaan door de druk. Lijkt me vrij duidelijk.quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Tsipras nooit beloofd in deze situatie te kiezen om de stekker eruit te trekken.
Hij heeft beloofd om het bezuinigingsprogramma te stoppen én in de euro te krijgen en dacht dat dat ging lukken door maar slim te onderhandelen. En het referendum maakte ook deel uit van die strategie; Tsipras heeft toen enorm benadrukt dat een 'nee' geen grexit zou betekenen maar alleen maar een betere deal (dwz. een minder streng bezuinigingsprogramma) voor Griekenland.
Maar dat ging dus toch ff anders, en bij de keus tussen óf toch bezuinigen óf alsnog uit de euro wou hij uiteindelijk liever in de euro blijven (terwijl Varoufakis en de linkervleugel van Syriza dan liever de andere keuze hadden gemaakt, als ik het goed begrijp).
En als hij een half jaar geleden doorgegaan was met beleid van vorige regering (met wat symbolische wijzigingen) had hij nu met het herstel van de economie kunnen pronken. Erg domme manquote:Op woensdag 15 juli 2015 23:55 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hij voert nu gewoon beleid uit van de Trojka (en nog veel erger trouwens) en dat was absoluut niet zijn plan in het begin. Dus hij is overstag gegaan door de druk. Lijkt me vrij duidelijk.
Sterker nog, dan had hij waarschijnlijk met relatief weinig heisa een schuld-afschrijving kunnen krijgen.quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:57 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
En als hij een half jaar geleden doorgegaan was met beleid van vorige regering (met wat symbolische wijzigingen) had hij nu met het herstel van de economie kunnen pronken. Erg domme man
Ik meen dat de economische voorspellingen voor Griekenland beste van de eurozone waren. Hoe kun je dan het roer helemaal omgooienquote:Op woensdag 15 juli 2015 23:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Sterker nog, dan had hij waarschijnlijk met relatief weinig heisa een schuld-afschrijving kunnen krijgen.
Geloof je dat zelf? Waarom denk je dat de mensen voor Syriza hebben gestemd? Omdat ze geen cent meer hebben...Die bezuinigingen waren extreem, denk je dan echt dat de economie dan nog kan herstellen?quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:57 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
En als hij een half jaar geleden doorgegaan was met beleid van vorige regering (met wat symbolische wijzigingen) had hij nu met het herstel van de economie kunnen pronken. Erg domme man
Omdat het volk klaar is met fucking EU banksters die ze helemaal kaal plukken misschien?quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:01 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik meen dat de economische voorspellingen voor Griekenland beste van de eurozone waren. Hoe kun je dan het roer helemaal omgooien
na het zuur komt het zoetquote:Op donderdag 16 juli 2015 00:02 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Geloof je dat zelf? Waarom denk je dat de mensen voor Syriza hebben gestemd? Omdat ze geen cent meer hebben...Die bezuinigingen waren extreem, denk je dan echt dat de economie dan nog kan herstellen?
Het volk is kankerdom en gelooft iedere mooie belofte. Tsipras had beter moeten wetenquote:Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Omdat het volk klaar is met fucking EU banksters die ze helemaal kaal plukken misschien?
Welke 'banksters'? Er komen helemaal geen bankiers meer aan te pas. Het gaat in jouw geval concreet om Rutte die in jouw belang niet meer geld naar Griekenland wil sturen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:03 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Omdat het volk klaar is met fucking EU banksters die ze helemaal kaal plukken misschien?
Ah dus jij vind het ok dat het Griekse volk tot op het bot word uitgekleed door banken. Ok duidelijk.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:04 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Het volk is kankerdom en gelooft iedere mooie belofte. Tsipras had beter moeten weten
Het geld wat Griekenland nodig heeft gaat naar banken. Banken zijn de onderliggende oorzaak van al deze ellende.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Welke 'banksters'? Er komen helemaal geen bankiers meer aan te pas. Het gaat in jouw geval concreet om Rutte die in jouw belang niet meer geld naar Griekenland wil sturen.
Het gaat alleen naar Griekse banken die zonder dat geld failliet gaan waardoor de tegoeden van de Griekse burgers en bedrijven bij die banken verdampen Het is niet meer en minder dan een leugens dan net te doen alsof het 'bankiers' zijn die met een deel van het geld dat wordt gebruikt om banken te kapitaliseren gaan strijken.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:14 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het geld wat Griekenland nodig heeft gaat naar banken. Banken zijn de onderliggende oorzaak van al deze ellende.
En waarom stuur jij niet gewoon lekker een paar duizend euro naar Griekenland om die zielige Grieken te redden in plaats van hier op een forum halfgaar links te ouwehoeren?quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:13 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ah dus jij vind het ok dat het Griekse volk tot op het bot word uitgekleed door banken. Ok duidelijk.
Het geld gaat zeker niet alleen naar Griekse banken. Ze hebben overal schulden. En trouwens het maakt helemaal niet meer uit of geld naar Griekse banken of Amerikaanse banken of Europese banken gaat, het financiele systeem is inmiddels zo verweven dat als er ergens een klap valt alle banken het merken. Daarom proberen ze zo krampachtig om het overeind te houden omdat alle banken er problemen mee gaan krijgen. Het is gewoon nog steeds 2008,het proberen om het huidige monetaire stelsel te redden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het gaat alleen naar Griekse banken die zonder dat geld failliet gaan waardoor de tegoeden van de Griekse burgers en bedrijven bij die banken verdampen Het is niet meer en minder dan een leugens dan net te doen alsof het 'bankiers' zijn die met een deel van het geld dat wordt gebruikt om banken te kapitaliseren gaan strijken.
Waarom zou ik in godsnaam geld naar Griekenland sturen wat de Grieken weer aan banken gaan overmaken? Het heeft helemaal niks met links en rechts te maken maar met het corrupte monetaire stelsel. Maar goed dat zal jij waarschijnlijk pas begrijpen als het overal op TV word besproken.....quote:Op donderdag 16 juli 2015 00:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
En waarom stuur jij niet gewoon lekker een paar duizend euro naar Griekenland om die zielige Grieken te redden in plaats van hier op een forum halfgaar links te ouwehoeren?
Ik heb geen zin in NWO discussies.quote:Op donderdag 16 juli 2015 01:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het geld gaat zeker niet alleen naar Griekse banken. Ze hebben overal schulden. En trouwens het maakt helemaal niet meer uit of geld naar Griekse banken of Amerikaanse banken of Europese banken gaat, het financiele systeem is inmiddels zo verweven dat als er ergens een klap valt alle banken het merken. Daarom proberen ze zo krampachtig om het overeind te houden omdat alle banken er problemen mee gaan krijgen. Het is gewoon nog steeds 2008,het proberen om het huidige monetaire stelsel te redden.
Naja dom zou ik hem niet willen noemen, die man is niet voor niets een academicus. Hij heeft alleen het belang van Griekenland overschat en zodoende kwam zijn game theorie niet zo uit als hij gedacht had.quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Geeft ook aan wat een idioot die Varoufakis is; er is geen regel in de EU verdragen. Maar er is wel een regel in het Verdragenverdrag m.b.t. onvoorziene omstandigheden; als één van de partijen zich zo raar gaat gedragen is een onvoorziene omstandigheid zo vastgesteld en kan er - volledig legitiem - toch een eind komen aan de overeenkomst. M.a.w. Grexit kan wel, alleen niet op grond van EU regels.
Maar goed dat Varoufakis dom is blijkt wel uit het feit dat hij publiekelijk twijfelde aan de juridische bevoegdheid van de eurogroep om door te vergaderen zonder hem. Dat hij eraan twijfelt is al erg genoeg, maar dat hij voor het oog van de camera zijn onkunde toont maakt het wel echt lachwekkend.
Ik denk dat ze ook onderschat hebben hoeveel goodwill ze verspeeld hadden in de loop van het laatste half jaar.quote:Op donderdag 16 juli 2015 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Naja dom zou ik hem niet willen noemen, die man is niet voor niets een academicus. Hij heeft alleen het belang van Griekenland overschat en zodoende kwam zijn game theorie niet zo uit als hij gedacht had.
Academicus of niet maakt mij geen donder uit; hij is slecht voorbereid en zijn eigen positie schromelijk overschattend onderhandelingen ingegaan met de vertegenwoordigers van 18 landen die stuk voor stuk de hele tijd achterom moeten kijken of de achterban het nog wel lust. Als je dan ook nog niet snapt dat die vertegenwoordigers geen behoefte hebben aan je colleges dan is er voor mij geen enkele reden om je niet dom te noemen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja dom zou ik hem niet willen noemen, die man is niet voor niets een academicus. Hij heeft alleen het belang van Griekenland overschat en zodoende kwam zijn game theorie niet zo uit als hij gedacht had.
Overigens komt die kwijtschelding er nog wel maar er zullen eerst verkiezingen moeten plaatsvinden in sommige landen. Het zal dan als kadootje gepresenteerd worden voor goed gedrag.
Je zou hem arrogant of een slechte onderhandelaar kunnen noemen. Maar niet dom.quote:Op donderdag 16 juli 2015 09:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Academicus of niet maakt mij geen donder uit; hij is slecht voorbereid en zijn eigen positie schromelijk overschattend onderhandelingen ingegaan met de vertegenwoordigers van 18 landen die stuk voor stuk de hele tijd achterom moeten kijken of de achterban het nog wel lust. Als je dan ook nog niet snapt dat die vertegenwoordigers geen behoefte hebben aan je colleges dan is er voor mij geen enkele reden om je niet dom te noemen.
Onder andere; als je dan ook nog eens je eigen onderhandelingspositie onderuit haalt door de economie van je land in de soep te draaien dan kan er geen twijfel meer bestaan over hoe dom je wel niet bent.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:20 schreef DavidTwente het volgende:
Als je je arrogant opstelt tegen mensen die je hard nodig hebt om je uit de shit te halen, dan ben je dom bezig.
Griekenland heeft geen economie, alleen rijken en superrijken die geen belasting betalen, Griekenland past meer bij RUSLANDquote:Op donderdag 16 juli 2015 15:20 schreef DavidTwente het volgende:
Als je je arrogant opstelt tegen mensen die je hard nodig hebt om je uit de shit te halen, dan ben je dom bezig.
Het lastige is alleen dat wij die Grieken ook hard nodig hebben omdat we nog veel geld van ze moeten krijgen. Geld lenen en geld uitlenen zijn beide activiteiten waarbij je afhankelijk wordt van de andere partij. Als die ander dan hele domme dingen eist waardoor beide kanten schade oplopen is het lastig om ja te zeggen. De grieken zijn nu gedwongen maar het is diep triest want het is geen oplossing.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:20 schreef DavidTwente het volgende:
quote:Het financiële reddingsplan voor Griekenland is niet levensvatbaar als de andere eurolanden er geen schuldverlichting tegenover stellen.
Zo zit en zat het dan ook niet in elkaar. Het is niet zo dat de EU ministers je "uit de shit" moeten halen. Het enige wat ze kunnen doen is de omstandigheden van het terugbetalen wat verzachten.quote:Op donderdag 16 juli 2015 15:20 schreef DavidTwente het volgende:
En er is ook geen twijfel meer over hoe dom jij bent door een hoog intelligente man dom te blijven noemen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 17:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Onder andere; als je dan ook nog eens je eigen onderhandelingspositie onderuit haalt door de economie van je land in de soep te draaien dan kan er geen twijfel meer bestaan over hoe dom je wel niet bent.
Die ander eist helemaal geen domme dingen.....Die ander wil een meer permanente oplossing voor het probleem. Al die andere EU prutsers kijken alleen maar naar de korte termijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 09:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het lastige is alleen dat wij die Grieken ook hard nodig hebben omdat we nog veel geld van ze moeten krijgen. Geld lenen en geld uitlenen zijn beide activiteiten waarbij je afhankelijk wordt van de andere partij. Als die ander dan hele domme dingen eist waardoor beide kanten schade oplopen is het lastig om ja te zeggen. De grieken zijn nu gedwongen maar het is diep triest want het is geen oplossing.
http://www.volkskrant.nl/(...)odzakelijk~a4102726/
[..]
Dit lijkt me onzin. Er was best te praten met de EU, een handiger onderhandelaar had er veel meer uit kunnen halen dan nu gelukt is. De Grieken hebben zich nu vooral op het conflict gericht en daarbij hun hand stevig overspeeld.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:58 schreef de_ier het volgende:
Griekenland had Mickey Mouse of Albert Einstein naar de onderhandelingen kunnen sturen, en het had niet uitgemaakt. De anderen waren gewoon niet geinteresseerd in een echte oplossing en gingen recht op een Grexit af.
Wat Varoufakis wel goed heeft gedaan is mensen in andere delen van Europa aanwakkeren... bijvoorbeeld de Fransen en de Italianen. En die hebben uiteindelijk een stok voor een Grexit gezet.
Absoluut, er was juist een heel afwachtende houding. Syriza was wel 'the new kid on the block' maar er was best hoop dat ze niet hetzelfde zouden zijn als de gebruikelijke incompetente politici in Griekenland. En toen kwam die halvegare Varoufake.quote:Op zondag 19 juli 2015 13:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit lijkt me onzin. Er was best te praten met de EU, een handiger onderhandelaar had er veel meer uit kunnen halen dan nu gelukt is. De Grieken hebben zich nu vooral op het conflict gericht en daarbij hun hand stevig overspeeld.
Economen zoals Paul Krugman? Die gisteren heeft gezegd dat hij de competenties van Syriza heeft overschat (en dat hij het onbegrijpelijk vindt dat ze geen plan B hadden en hebben en zo ervoor hebben gezorgd dat hun onderhandelingspositie min of meer compleet waardeloos was)quote:Op maandag 20 juli 2015 11:49 schreef de_ier het volgende:
Neuh, Varoufakis was veruit de enige competente econoom binnen de Eurogroep.
De IMF is met hem eens. Een hoop economen met Nobelprijzen zijn met hem eens.
Helaas zijn de Ministers van Financien van de Eurogroep domme politici die geen begrip hebben van economie.
Ja en? De wereld omvat meer dan enkel economie. Als een autist gaan hameren op allerlei economische zaken levert je niets op. Zie Griekenland en Varoufakis.quote:Op maandag 20 juli 2015 11:49 schreef de_ier het volgende:
Helaas zijn de Ministers van Financien van de Eurogroep domme politici die geen begrip hebben van economie.
quote:Stijging consumentenuitgaven zet door
Consumenten blijven steeds meer spenderen aan goederen en diensten dan ze vorig jaar deden. In mei werd voor 1,1 procent meer geld uitgegeven ten opzichte van het jaar ervoor. Er wordt vooral meer geld besteed aan wooninrichting en huishoudelijke apparaten.
Heb je ergens een bron oid van dat het IMF akkoord was met het pakket voorstellen van Varoufakis?quote:Op maandag 20 juli 2015 11:49 schreef de_ier het volgende:
Als de wereld meer omvat dan enkel economie, dan zou men ook wat meer compassie moeten tonen met de grote groep grieken die afgelopen 5 jaar in de armoede gestort zijn door het trojka beleid.quote:Op maandag 20 juli 2015 12:06 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Ja en? De wereld omvat meer dan enkel economie. Als een autist gaan hameren op allerlei economische zaken levert je niets op. Zie Griekenland en Varoufakis.
Is dit niet wederom veel te kort door de bocht?quote:Op maandag 20 juli 2015 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de wereld meer omvat dan enkel economie, dan zou men ook wat meer compassie moeten tonen met de grote groep grieken die afgelopen 5 jaar in de armoede gestort zijn door het trojka beleid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |