abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153603538

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_153603570
vergeten topic titel te wijzigen...

ik merk wel dat ik zelf wat kieskeuriger ga worden inzake de investeringen.
zowel GvE als straks nieuw project op collin laat ik varen.
pi_153603667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Gijsbertus het volgende:
vergeten topic titel te wijzigen...

ik ook: beide zijn het geen 'zekerheidjes'. Ik aarzel over de hardloopwinkel.
pi_153603677
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
pi_153603843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ...............
Eens, ik wacht ook lekker op de volgende projectjes! Ook een erg summiere beschrijving weer.
pi_153603944
quote:

[..]

Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
Aanbetaling lease en overbrugging eerste verkoopfactuur, + aanloopkosten.
Al met al toch vrij risicovol, zijn spaargeld gaat er al in dus daarna geen reserves meer.

Zo'n jongen moet helemaal niet voor zichzelf beginnen......typische loondienstman die helemaal geen verstand heeft van geldzaken. Triest dat je in die branche geen normaal arbeidscontract meer kunt krijgen, ze hebben liever ZZP'ers of Oosteurpeanen......

[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 10:03:12 ]
Pecunia non olet
pi_153604562
Vergis ik me nu of is de inschrijving op de Oplaadkameraad, teruggelopen van 92% naar 91%?
Hij loopt nu al leeg :)

[ Bericht 40% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 10:39:29 ]
Pecunia non olet
pi_153605662
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:29 schreef obligataire het volgende:
Vergis ik me nu of is de inschrijving op de Oplaadkameraad, teruggelopen van 92% naar 91%?
Hij loopt nu al leeg :)
Accu's kunnen een beetje leeg lopen en daarna weer vollopen............... Nu weer op 92%! :)
Afgelopen 24 uur zo'n 5000 euro bijgeboekt.
Vermoedelijk ook een of meer investeerders afgehaakt.
pi_153606685
Nu zelfs 93%, schoonpapa komt in actie :)
Pecunia non olet
pi_153606806
Bundles van 6% naar 7%

Bundles
Project:11058 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,71
Creditsafe score:49
Inschrijfperiode nog 48 dagen
Kredietbedrag:¤ 300.000
Geinvesteerd:¤ 71.300
Product:
Lening
Looptijd:
84 maanden
Rente per jaar:7,0%

Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.

Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
pi_153607541
Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
Pecunia non olet
pi_153607683
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende:
Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
de hardloopwinkel op investormatch, van dezelfde ondernemer, is weg.
pi_153607701
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende:
Dat gevoel had ik in eerste instantie ook. Maar toen Gijsbertus speurwerk opleverde dat vrouwlief gelijktijdig 80K voor een hardloopzaak bij een ander platform had gevraagd, was ik minder enthousiast.
Twee platformen en de dame wordt ook opgevoerd als mee werkende in het restaurant.................
pi_153607730
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:36 schreef Camogli het volgende:
de hardloopwinkel op investormatch, van dezelfde ondernemer, is weg.
Dus er wordt meegelezen :)
pi_153607779
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dus er wordt meegelezen :)
lijkt er wel op :-)
En Collin heeft die horecazaak nog steeds niet officieel op de site gezet....
  woensdag 17 juni 2015 @ 12:54:33 #16
132191 -jos-
Money=Power
pi_153608030
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:12 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik ga niet voor een starter (5s) met maar 7,0% en een lage creditsafe score.
Ook al is de lening vrij laag, de omzetprognose en de nettowinst voldoende om aan de aflossingen te kunnen voldoen.

btw, geen (standaard)mail ontvangen over het nieuwe project :(.
Misschien krijg ik die straks nog binnen. Normaal gaat het altijd goed.
Ik heb ook geen mail ontvangen vanochtend.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_153608195
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:54 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik heb ook geen mail ontvangen vanochtend.
ik vond de link naar deze horecapitch in een tweet van @HorecabizzZWN.
Collin geeft betrokkenen wel eens vaker een eerste kans op investeren. Ik denk dat deze tweet van zo'n insider was.
Overigens: er is nog geen euro gestopt in deze zaak.
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:36:04 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153609186
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bundles van 6% naar 7%

Bundles
Project:11058 Zakelijk
G-PD percentage:0,71
Creditsafe score:49
Inschrijfperiode nog 48 dagen
Kredietbedrag:¤ 300.000
Geinvesteerd:¤ 71.300
Product:
Lening
Looptijd:
84 maanden

Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.

Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.

Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.

Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.

Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.

(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:41:17 #19
132191 -jos-
Money=Power
pi_153609334
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.

Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.

Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.

Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.

(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:05:24 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610159
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.

Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.

SPOILER
Mijn reisverslagen
pi_153610658
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:05 schreef SeLang het volgende:
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.

Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.
Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden. :?
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:22:42 #22
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153610681
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

SPOILER
Ik zou zeggen: niet op één paard wedden. En al helemaal niet op een bank, die zúlke lage rentes biedt en dan ook nog eens hun eigen risico afwentelt op de investeerder door een worst voor te houden met risicovolle hoge rendementen.
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:27:18 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610832
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden. :?
Helemaal mee eens, vooral het spreidingsverhaal.
Mijn reisverslagen
pi_153610842
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef crowd-fundi het volgende:
niet op één paard wedden
Oh Ja we hebben hier ook wel eens paarden gehad! :)
pi_153610865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Oh Ja we hebben hier ook wel eens paarden gehad! :)
Bedoel je deze?
https://www.lendico.nl/kredietaanvraag/detail/8691-128
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:29:16 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610898
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: niet op één paard wedden. En al helemaal niet op een bank, die zúlke lage rentes biedt en dan ook nog eens hun eigen risico afwentelt op de investeerder door een worst voor te houden met risicovolle hoge rendementen.
Mensen lezen mijn post kennelijk alsof ik een bepaalde belegging aan het pushen ben (en daardoor krijg ik alweer bijna spijt van mijn post). Ik gebruikte het alleen maar als illustratie waarom ik vind dat de rentes op veel crowdfunding projecten veel te laag zijn.

Een solide bank als de Rabobank moet zelf kennelijk al 6% betalen voor een achtergestelde lening. Dat geeft je toch te denken?
Mijn reisverslagen
pi_153610939
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:29 schreef SeLang het volgende:
Mensen lezen mijn post kennelijk alsof ik een bepaalde belegging aan het pushen ben (en daardoor krijg ik alweer bijna spijt van mijn post). Ik gebruikte het alleen maar als illustratie waarom ik vind dat de rentes op veel crowdfunding projecten veel te laag zijn.

Een solide bank als de Rabobank moet zelf kennelijk al 6% betalen voor een achtergestelde lening. Dat geeft je toch te denken?
Nee hoor je gedegen mening wordt zeker gewaardeerd! Maar we maken hier ook wel eens een grapje.
pi_153610977
quote:
Ja zeker, maar alleen heb ik op dat paard niet gewed. w/
pi_153611254
quote:

[..]

Krijg geen spijt, ik vind je post een interessante toevoeging. Ik snap je punt van rente tegenover te lopen risico, maar zoals eerder gezegd is een gedegen spreiding minstens zo belangrijk. Daarbij is dat bundles project natuurlijk ook wat ongelukkig, geen best project wat ook al wat langer openstaat.

Ook ik ben nog zoekende naar een zo goed mogelijke beleggingsmix, zowel renderend als gespreid, dus je stellingen hier zijn mij ook wat waard.
pi_153611301
quote:
Ik ben het wel met je eens dat diversificatie belangrijk is. Zowel binnen het crowdfunden als tussen de verschillende beleggingen die je kunt hebben: spaarrekening, crowdfunden, obligaties, aandelen enz. Zelf heb ik geen Rabo Ledencertificaten. Het feit dat het een achtergestelde lening zonder afloopdatum is, staat mij tegen. Daarentegen beleg ik wel in BDC's (Business development companies). Mijn dividend is daarmee hoger, maar ik loop wel dubbel koersrisico (valuta + aandelen). Zo maakt ieder zijn/haar afweging.
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:42:22 #31
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153611305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Nee hoor je gedegen mening wordt zeker gewaardeerd! Maar we maken hier ook wel eens een grapje.
Die mening vind ik met redelijke argumenten onderbouwd. Of het crowdfunders ertoe beweegt zich te bekeren tot Rabobeleggers, bitcoinverzamelaars of weet ik veel andere risicovolle beleggingen? Crowdfunders zijn hier de hele dag bezig om risico's te bespreken. Dat weten ze echt wel en ze houden er terdege rekening mee. Het gaat ze niet alleen om de winst, maar ook om het idee enigszins grip te hebben op wat er met hun geld gebeurt.
pi_153611376
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:

[..]Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.
De rente op een RC is inderdaad nauwelijks te vergelijken. De voorgangers, die niet beursgenoteerd waren en iets meer dan 5% deden, werden omgezet in een beursgenoteerde lening tegen 6,5%.
Blijkbaar is dat wel een goede belegging want toen ik de oude kocht tegen 96% van de nominale waarde, staan ze nu tegen 113% of zoiets genoteerd aan de beurs. Eén van de betere beleggingen :) want ik zie de Rabobank nog niets zo gauw omvallen.

Kortom ik vind de rente op de RC eerder te hoog, dan dat ik de rente op crowdlending te laag vind. Uiteraard is die mening wel gebaseerd op een uitvalpercentage van 3% of zo. Dan blijft er nog genoeg reëel rendement over.
Pecunia non olet
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:44:38 #33
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153611377
[quote]0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:42 schreef crowd-fundi het volgende:

[ Bericht 47% gewijzigd door crowd-fundi op 17-06-2015 14:45:30 (dubbelpost) ]
pi_153611547
De vergelijking met een RC gaat mank. De waarde van een RC is sterk afhankelijk van de rente op de geld- en kapitaalmarkt. Doordat die extreem laag is, is de koers van een RC nu ruim boven pari en zijn de rentes op crowdfundingsleningen betrekkelijk laag. Zodra de rente op de geld- en kapitaalmarkt aantrekt zal de koers van een RC gaan dalen terwijl rentevergoedingen op crowdleningen omhoog zullen gaan.
  woensdag 17 juni 2015 @ 15:46:06 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613053
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:49 schreef Justme7005 het volgende:
De vergelijking met een RC gaat mank. De waarde van een RC is sterk afhankelijk van de rente op de geld- en kapitaalmarkt. Doordat die extreem laag is, is de koers van een RC nu ruim boven pari en zijn de rentes op crowdfundingsleningen betrekkelijk laag. Zodra de rente op de geld- en kapitaalmarkt aantrekt zal de koers van een RC gaan dalen terwijl rentevergoedingen op crowdleningen omhoog zullen gaan.
Nee, de rente op een bestaande crowdfund lening blijft dan constant, waardoor de waarde van die belegging in feite ook daalt. Alleen zie je dat niet direct omdat ze niet verhandelbaar zijn en er dus geen "koers" is (wat een groot nadeel is van de crowdfundlening). Het verschil is de duratie: de RC is eeuwigdurend en heeft daardoor inderdaad een hogere rentegevoeligheid dan de CL. Daar staat echter tegenover dat je het RC kunt verkopen als je denkt dat rentes gaan stijgen terwijl je aan die CL nog jarenlang vastzit.

Ben wel met je eens dat het verschillende typen beleggingen zijn die niet 1:1 te vergelijken zijn - dat schreef ik dus ook al in de footnote van mijn eerste post.
Mijn reisverslagen
pi_153613055
Leuke discussie! Dank daarvoor.
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag zijn.
Ik heb echt geen idee! Hoe bepaal je dat? Is de 6,5% bij de RC redelijk? Is 20% of meer bij Bondora redelijk?
Ik zie bij een degelijk ogend project Geenen dat 8% als matig wordt gezien maar als er 8,5% van wordt gemaakt gaat men de inleg verdubbelen.

Zijn hier vuistregels voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Camogli op 17-06-2015 15:56:51 ]
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:02:17 #37
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153613465
ik denk dat hier de looptijd een groot aandeel heeft.
Voor komende jaren zullen de rentes nauwelijks gaan stijgen, dus zit je met een looptijd van 2 á 3 jaar prima.
Na die tijd zal er wat beweging op de geldmarkt komen, middels renteverhoging.
Dit zal niet gelijk grote sprongen maken, zie V.S.

Verder denk ik dat mensen de crowdfunding iets tussen sparen en beleggen inzien.
En hier een spreiding in maken, tenminste dat doe ik zelf.

Uiteraard spelen aspecten als gunfactor, incentives, steunen van MKB bedrijven (dus economie), etc ook een rol.
Risico's zijn zeker ook aanwezig. Maar naar mijn neming kleiner dan beleggingen. Mede door dit forum leer je je weg wel in de crowdfunding en kun je (samen op het forum) wel de goede van de mindere bedrijven onderscheiden.
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:04:22 #38
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153613514
had trouwens nooit van rabobank certificaten gehoord..
weer wat nieuws geleerd. Is de Rabobank de enige met deze vorm van beleggen?
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:08:07 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613617
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Camogli het volgende:
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag is.
Ik heb echt geen idee! Hoe bepaal je dat? Is de 6,5% bij de RC redelijk? Is 20% of meer bij Bondora redelijk?
Ik zie bij een degelijk ogend project Geenen dat 8% als matig wordt gezien maar als er 8,5% van wordt gemaakt gaat men de inleg verdubbelen.

Dat is natuurlijk lastig omdat je bij die crowdfund projecten weinig inzicht hebt in de cijfers en onderliggende factoren. Alleen dat rechtvaardigt imo al een extra risico opslag.

Een RC of iets anders dat beursgenoteerd is is veel meer informatie over beschikbaar. Tevens is er voortdurend handel op financiële markten en vindt er een soort van "democratische" prijsvorming plaats waardoor financiële instrumenten in elk geval ten opzichte van elkaar redelijk correct geprijsd zijn (Efficiente Markt Hypothese). Je kunt zien tegen welke prijzen andere achtergestelde leningen handelen, jaarverslagen e.d. zijn bekend dus zo kunnen investeringen met elkaar vergeleken worden.

Ikzelf vind de risico's van individuele crowdfund projecten lastig in te schatten en het zijn lange termijn commitments (vaak vele jaren) waar je niet meer onderuit kunt als je van mening verandert of als de omstandigheden veranderen. Dat is de reden dat ik er tot nu toe vanaf ben gebleven.

Maar zoals gezegd: als een toch wel erg degelijke tent als de Rabobank zelf al 6% (huidige yield) moet betalen voor hun meest achtergestelde lening dan zou ik voor zo'n niet-verhandelbare crowfund lening in vaak onzekere business toch wel een stuk hogere rente willen hebben.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:11:25 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:04 schreef Gijsbertus het volgende:
had trouwens nooit van rabobank certificaten gehoord..
weer wat nieuws geleerd. Is de Rabobank de enige met deze vorm van beleggen?
Om dit mooie crowdfund topic niet offtopic te sturen (ik weet het, mijn schuld):
WGR / Rabobank certificaten
Mijn reisverslagen
pi_153613699
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Camogli het volgende:
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag is.

De discussie is inderdaad leuk!
Maar feitelijk zijn er in CF (te) veel variabelen die een ieder anders interpeteerd. Dat maakt het wel interessant.
Geenen bijvoorbeeld, zou ik nooit instappen niet voor 8% maar ook niet voor 9%.Waarom niet omdat ik denk dat een schoenenwinkel in een kleinere plaats zijn tijd heeft gehad. Maar Camogli zou er dus voor 9% dubbel instappen. ??!!!??

Steekflens daarintegen zou ik zo instappen als de heren hoofdelijk aansprakelijk zijn. Maar dat willen ze niet omdat ze te veel bezittingen hebben die ze niet willen missen als het mis gaat. Maar dan wil ik mijn bezittingen=inleg dus niet beschikbaar stellen.

Zo heeft ieder project wel wat en soms stap je erin en soms niet.

Een vuistregel misschien is hij er wel maar ik ken hem niet.
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:20:45 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613922
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar feitelijk zijn er in CF (te) veel variabelen die een ieder anders interpeteerd. Dat maakt het wel interessant.
Geenen bijvoorbeeld, zou ik nooit instappen niet voor 8% maar ook niet voor 9%.Waarom niet omdat ik denk dat een schoenenwinkel in een kleinere plaats zijn tijd heeft gehad. Maar Camogli zou er dus voor 9% dubbel instappen. ??!!!??

Steekflens daarintegen zou ik zo instappen als de heren hoofdelijk aansprakelijk zijn. Maar dat willen ze niet omdat ze te veel bezittingen hebben die ze niet willen missen als het mis gaat. Maar dan wil ik mijn bezittingen=inleg dus niet beschikbaar stellen.

Wat ik zelf jammer vind is dat die CF leningen niet verhandelbaar zijn. Je zou de yields eigenlijk door "de markt" moeten laten bepalen. Eigenlijk gebeurt dat al een beetje, want die Bundles lening kwam dus kennelijk niet vol op 6% en nu is de rente verhoogd naar 7%

Ik realiseer me dat het niet verhandelbaar zijn voor veel mensen juist aantrekkelijk is omdat het de suggestie biedt van stabiliteit en waardevastheid (die imo schijn is), maar het zou het voor mijzelf veel aantrekkelijker maken.
Mijn reisverslagen
pi_153613957
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

ikzelf ga mijn inleg in Geenen niet verhogen bij 8,5%: dat hebben anderen toegezegd in de discussiemogelijkheid bij KoM. Even voor de helderheid :-)

RC is ook geen goede vergelijking want het gaat om het mandje CF-projecten. Zoals je ook moet spreiden met aandelen. Daar is 6-8% een langjarig rendement, als ik het goed begrijp. Ik denk dat het risico daar hoger is dan bij goed gekozen CF-projecten. Dus geen 5s of 5, of C bij KoM, ook al biedt men 10%. Mischien zelfs juist dán niet!
pi_153614650
Toch maar even gekeken naar de rabo ledencertificaten die hier nu genoemd worden, is de enige beursgerelateerde belegging die ik heb. Dit omdat ze uitgezet zijn vanuit een besloten belegging die ik had.
Ik ben zelf geen voorstander van beurs beleggen.
Tot mijn schrik zie ik nu dat ze de laatste 2 weken met 6% gedaalt zijn, daar gaat mijn rendement hier op.
Benieuwd hoe het rendement nu is
pi_153614787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:46 schreef dick1201 het volgende:
Toch maar even gekeken naar de rabo ledencertificaten die hier nu genoemd worden, is de enige beursgerelateerde belegging die ik heb. Dit omdat ze uitgezet zijn vanuit een besloten belegging die ik had.
Tot mijn schrik zie ik nu dat ze de laatste 2 weken met 6% gedaalt zijn, daar gaat mijn rendement hier op.
Opletten............Je had eerder moeten verkopen :)
pi_153614979
Ik ben geen beursbelegger, en met maar 1 soort in mijn portofeulle is het niet echt nodig om er iedere keer naar te kijken.
Omdat ik de stukken al vele jaren in mijn bezit heb is er pas een negatief rendement als de koers onder de 100 komt, en dan ook pas als ik ze verkoop
  woensdag 17 juni 2015 @ 17:11:22 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153615277
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:46 schreef dick1201 het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:58 schreef dick1201 het volgende:
Ik ben geen beursbelegger, en met maar 1 soort in mijn portofeulle is het niet echt nodig om er iedere keer naar te kijken.
Omdat ik de stukken al vele jaren in mijn bezit heb is er pas een negatief rendement als de koers onder de 100 komt, en dan ook pas als ik ze verkoop
Even voor de duidelijkheid: je CF leningen zijn ook in waarde gedaald door de gestegen rente. Alleen is dit niet zichtbaar omdat ze geen koersnotering hebben! Maak niet de fout om te denken dat dat wat anders is. Wel is zo'n RC er gevoeliger voor, o.a. vanwege de langere looptijd (eeuwig).

Verder is je rendement niet negatief onder de 100 want je hebt al 1,5 jaar lang 6,5% per jaar ontvangen.

Vanaf nu alle RC vragen en opmerkingen in dat RC topic. :)
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 17:58:19 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153616517
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Opletten............Je had eerder moeten verkopen :)
Niet mee eens. Rabo certificaten zijn m.i. uitstekend geschikt als fundament voor een buy and hold strategie. De koers zwenkt altijd wel wat, maar zal vroeg of laat echt wel weer die 114% of wat het ook was weer aantikken. Ondertussen pak je toch iedere keer 6,5% per certificaat. Je moet deze niet kopen voor de koersstijging.
pi_153616901
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 17:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Even voor de duidelijkheid: je CF leningen zijn ook in waarde gedaald door de gestegen rente. Alleen is dit niet zichtbaar omdat ze geen koersnotering hebben! Maak niet de fout om te denken dat dat wat anders is. Wel is zo'n RC er gevoeliger voor, o.a. vanwege de langere looptijd (eeuwig).
Deze redenering is m.i. erg theoretisch. Volgens dezelfde redenering zou een spaardeposito ook in waarde dalen of stijgen. Net als bij een spaardeposito, leg je je je bij een crowd-lening vast voor een bepaalde looptijd voor een bepaalde rentevergoeding. Het voornaamste verschil bestaat daaruit, dat er bij een spaardeposito geen kans bestaat op verlies mits gedekt door het garantiestelsel.
Dat je tussentijds beter of slechter zou kunnen instappen op een vergelijkbaar produkt is voor een particulier m.i. volstrekt irrelevant. Een keuze is een keuze, en daar heb je het mee te doen gedurende de looptijd :)

De aanhangers van de markttheorie vergeten nog wel eens dat de beurskoersen dagelijks worden gemanipuleerd door handelaren die in ieder krantenbericht aanleiding zien, en de mogelijkheid hebben, om koersen te manipuleren. En die doorgaans voorkennis hebben waarbij de particulier altijd en eeuwig te laat is om adequaat te reageren. Die ellende kost de brave particulier een boel geld. Geef mij maar de rust en het redelijk voorspelbare rendement van crowdlening, al gaat er nu en dan een bedrijfje op de fles.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 18:19:04 ]
Pecunia non olet
pi_153617051
quote:

[..]

Die 40K gaat op aan de opstart. De betalingstermijn in die branche is 6 tot 8 weken. Als je dan even snel rekent moet er dus 2 keer de termijn voor de truck betaald worden (gemiddeld 1500 per keer, dus 3000) alle verzekeringen, pensioen etc moeten 2 keer betaald worden De diesel moet voorgeschoten worden (gemiddeld ¤ 500 a ¤ 600 per tankbeurt, en gemiddeld 2 tankbeurten per week is dat voor 8 weken toch al snel ¤ 9600,- Tolgelden, overnachtingsgelden, veerponden etc..
Het advies is altijd om minimaal 30K te hebben voordat je als eigen rijden begint. Hij zit iets hoger, maar niet gek hoog.
Ik vind zijn aanvraag dus niet heel gek, en heb er een klein bedrag in gedaan. Ik gun het hem.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:47:03 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153619552
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 18:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze redenering is m.i. erg theoretisch. Volgens dezelfde redenering zou een spaardeposito ook in waarde dalen of stijgen.
Maar dat is ook zo! Als je een deposito afsluit tegen 2% en een dag later kun je eenzelfde deposito afsluiten tegen 3% dan is jouw deposito minder waard geworden, net als een obligatie. Zou het verhandelbaar zijn dan zou je het alleen beneden pari kunnen verkopen. Een deposito hangt geen koers aan, maar het feit dat je ergens niet naar kijkt betekent niet dat het niet bestaat :)

quote:
Net als bij een spaardeposito, leg je je je bij een crowd-lening vast voor een bepaalde looptijd voor een bepaalde rentevergoeding. Het voornaamste verschil bestaat daaruit, dat er bij een spaardeposito geen kans bestaat op verlies mits gedekt door het garantiestelsel.
Dat je tussentijds beter of slechter zou kunnen instappen op een vergelijkbaar produkt is voor een particulier m.i. volstrekt irrelevant. Een keuze is een keuze, en daar heb je het mee te doen gedurende de looptijd :)

De aanhangers van de markttheorie vergeten nog wel eens dat de beurskoersen dagelijks worden gemanipuleerd door handelaren die in ieder krantenbericht aanleiding zien, en de mogelijkheid hebben, om koersen te manipuleren. En die doorgaans voorkennis hebben waarbij de particulier altijd en eeuwig te laat is om adequaat te reageren. Die ellende kost de brave particulier een boel geld. Geef mij maar de rust en het redelijk voorspelbare rendement van crowdlening, al gaat er nu en dan een bedrijfje op de fles.
Zolang jij je daar comfortabel ermee voelt is het prima :)
Mijn reisverslagen
pi_153619637
Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7144?

Rente: 5,5%
Looptijd: 3 jaar
Creditsafe score: 75.0

Kreditwaardigheid is zeer goed maar ik vind het zelf een matige omzet voor een bedrijf met 8 man personeel. Daar staat tegenover dat Dinerate garant staat voor de schulden en die draait wel mooi in het zwart.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:51:34 #53
132191 -jos-
Money=Power
pi_153619682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk lastig omdat je bij die crowdfund projecten weinig inzicht hebt in de cijfers en onderliggende factoren. Alleen dat rechtvaardigt imo al een extra risico opslag.

Een RC of iets anders dat beursgenoteerd is is veel meer informatie over beschikbaar. Tevens is er voortdurend handel op financiële markten en vindt er een soort van "democratische" prijsvorming plaats waardoor financiële instrumenten in elk geval ten opzichte van elkaar redelijk correct geprijsd zijn (Efficiente Markt Hypothese). Je kunt zien tegen welke prijzen andere achtergestelde leningen handelen, jaarverslagen e.d. zijn bekend dus zo kunnen investeringen met elkaar vergeleken worden.

Ikzelf vind de risico's van individuele crowdfund projecten lastig in te schatten en het zijn lange termijn commitments (vaak vele jaren) waar je niet meer onderuit kunt als je van mening verandert of als de omstandigheden veranderen. Dat is de reden dat ik er tot nu toe vanaf ben gebleven.

Maar zoals gezegd: als een toch wel erg degelijke tent als de Rabobank zelf al 6% (huidige yield) moet betalen voor hun meest achtergestelde lening dan zou ik voor zo'n niet-verhandelbare crowfund lening in vaak onzekere business toch wel een stuk hogere rente willen hebben.
Het klopt inderdaad dat het vrij lange termijn commitments zijn. Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, ik heb mijn geld voorlopig toch niet nodig dus ik vind crowdfund projecten een goed alternatief voor beleggen. Zoals je zei draait het ook bij crowdfunding om spreiding, hoe meer projecten je hebt hoe lager je rendementsrisico is. Overigens doe ik ook aan indexbeleggen, daar zit bij mij zelfs meer geld in dan bij crowdfunding. En dat is dus ook duidelijk voor de lange termijn. Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:13:47 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153620359
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:51 schreef -jos- het volgende:
Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.
En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:24:43 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153620685
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.

Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc

Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten? :D
Mijn reisverslagen
pi_153620693
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.
Graag ja.
జ్ఞ‌ా
pi_153621057
quote:

Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc

Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten? :D
dat kan al bij Bondora (woekerrentes voor PL-en), op de secondary market.
pi_153621596
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:50 schreef Moralitas het volgende:
Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7144?

Rente: 5,5%
Looptijd: 3 jaar
Creditsafe score: 75.0

Kreditwaardigheid is zeer goed maar ik vind het zelf een matige omzet voor een bedrijf met 8 man personeel. Daar staat tegenover dat Dinerate garant staat voor de schulden en die draait wel mooi in het zwart.
Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...
pi_153621846
quote:

gve zou dat best als extra dienst aan kunnen bieden lijkt me.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153621927
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:54 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...
Ik ook niet maar ik ben wel benieuwd naar het verloop. Dit is de eerste lening die Symbid behandeld. Investeerders hebben afgelopen week voor de lancering kunnen investeren en volgens mij staat die ook nu nog niet officieel tussen de projecten. 5,5% (-1% transactie/administratiekosten) is voor mij persoonlijk ook te mager maar ik zit überhaupt niet in leningen.
pi_153622021
quote:

Denk dat er wel een minimumcommissie ingesteld wordt mocht er iets dergelijks verschijnen. 0,1% op 100 euro is namelijk volgens mij de moeite niet waard.
pi_153622827
Ik denk dat je sowieso niet moet gaan beleggen of investeren met geld wat je moeilijk kunt missen. Dus wat mij betreft hoeft zo'n verkoopmogelijkheid niet. Ben alleen geïnteresseerd in de rente plus de zekerheid dat ik gemiddeld in 2,5 jaar mijn geld weer terug heb. Dat is kort genoeg :)

Zoals gezegd, op Bondora bestaat die mogelijkheid wel, maar daar proberen ze alleen maar de slecht lopende leningen te dumpen. Niet interessant voor de koper, immers er kopen altijd weer genoeg nieuwe leningen beschikbaar waarbij je je niet hoeft af te vragen of men misschien wel een goede reden heeft om de investering kwijt te willen.
Pecunia non olet
pi_153622849
Ik zie ook een nieuwe op Zencap:

https://www.zencap.nl/loan-request/detail/913

¤ 35.000
2 Jaar
¤ 1.539 Maandbedrag
5,22% Rentevoet
Risicoclassificatie A

Ik vind het alleen een beetje apart dat men dit geld niet zelf beschikbaar heeft als het bedrijf al een tijdje draait en zo te zien best een net bedrijfsresultaat heeft.
pi_153623907
Rendement niet echt om over naar huis te schrijven (4,22%, minus vertraging etc.).
Werkkapitaal is zo op het oog prima maar blijkbaar is het onvoldoende liquide om wat aanloopkosten voor te kunnen schieten. Inderdaad apart en niet heel erg vertrouwenswekkend. Pas.
Pecunia non olet
pi_153624134
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 21:53 schreef obligataire het volgende:
Rendement niet echt om over naar huis te schrijven (4,22%, minus vertraging etc.).
Werkkapitaal is zo op het oog prima maar blijkbaar is het onvoldoende liquide om wat aanloopkosten voor te kunnen schieten. Inderdaad apart en niet heel erg vertrouwenswekkend. Pas.
Ja, 4.22% na kosten is niet echt hoog...

[ Bericht 1% gewijzigd door crowdiefunder op 17-06-2015 22:10:38 ]
pi_153624556
Mijn dubbelpost dan maar zinnig vullen :)

Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.

https://www.crowdlottery.com/

Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.

[ Bericht 95% gewijzigd door crowdiefunder op 17-06-2015 22:19:29 ]
  woensdag 17 juni 2015 @ 22:27:41 #67
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153625158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:

Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.

Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.
Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.
pi_153625231
Dat snap ik, men speelt steeds meer in op het concept crowd :) Ik blijf ook nog maar even bij Crowdfunding en geen Crowdloterij. Was overigens alleen maar even een uitstapje omdat ik toch iets wilde plaatsen in mijn dubbelpost :)
  donderdag 18 juni 2015 @ 00:13:45 #69
132191 -jos-
Money=Power
pi_153628665
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:

Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.
pi_153628739
Wel erg lucratief, site opzetten, geld beuren en 85% uitbetalen, de enige winnaar is de organisator, zelfs als het eerlijk gaat
pi_153631162
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.
Dat dus. Net alsof er bij andere loterijen geen crowd is die loten koopt :').
Schip ahoy!
pi_153631242
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.
Met indexbeleggen heb je een vrij grote spreiding, ook in niet overgewaardeerde aandelen ;).
Als ik de cijfers op morningstar mag geloven, is de koers-boekwaarde en koers-winst ratio nog acceptabel (resp 1,70 en 18).
Al is het verstandiger om op lange termijn een x bedrag in te leggen per periode dan alles in één keer..
Ik ga mij verder ook eens verdiepen in rabobank certificaten..

om toch on-topic te blijven..
Rente van symbid is veel te laag. Vraag mij af of zij wel naar de andere platformen hebben gekeken.
De laatste tijd wel erg rustig qua nieuwe projecten..
pi_153631733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:
De laatste tijd wel erg rustig qua nieuwe projecten..
Je weet het het is zomer en dan heb je de variant vrouwen bloot, projecten dood ;)
pi_153632348
Ik krijg hallucinaties van de hitte, ik zag net nog een 'd' :) :)
Pecunia non olet
pi_153632838
Had ook last van “d” en “t” hitte hallucinaties. Heb daarom maar de plaat voor mijn hoofd verruilt voor zonnebril en pet. :)
pi_153635575
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
pi_153635658
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Camogli het volgende:
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:

Beerens heeft een tweetal moeilijke jaren achter de rug vanwege een inmiddels per 1 januari 2015 gestaakte activiteit.
pi_153635731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:

Beerens heeft een tweetal moeilijke jaren achter de rug vanwege een inmiddels per 1 januari 2015 gestaakte activiteit.

klopt, maar die activiteit is nu weg. Schone lei met goed lopende producten?
pi_153635946
Denk inderdaad dat hij nu geld nodig heeft als werkkapitaal omdat hij ingeteerd heeft op vermogen vanwege die slechte activiteit.
De andere seinen staan op groen ik doe mee.
pi_153636655
quote:
Mijn vraag is dan: heeft hij privé 150K vermogen?
pi_153637700
quote:
Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.
pi_153637933
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 13:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.
Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.
pi_153638120
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 13:18 schreef MSR het volgende:

[..]

Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.
ik denk dat een beetje serieus bedrijf nog eens een keer nadenkt als hij CF wil, en dan niet meteen GvE kiest. CC oogt veel professioneler en heeft ook belang bij het continueren van de aflossing terwijl het verdienmodel van GvE vooral aan het begin zit.
Wij, crowdfunders, zijn een beetje klaar met GvE en ik schat in dat bedrijven dat ook wel zijn.
pi_153639900
Ik denk dat er nog zat bij GvE binnenstromen, maar daaronder ook veel minder goede bedrijven.
Binnen 1 dag zit het meeste wel vol. Of je moet echt een heel slecht plan hebben.
Ik vind zelf CC ook wat fijner. Alleen in de inleg vind ik wel fors, minimaal 500.
pi_153640794
Kan iemand mij uitleggen wat die graydon rating nu eigenlijk inhoud, a t/m c begrijp ik dan wel maar dat cijfer is me niet helemaal duidelijk
pi_153641093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 15:04 schreef dick1201 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat die graydon rating nu eigenlijk inhoud, a t/m c begrijp ik dan wel maar dat cijfer is me niet helemaal duidelijk
PD staat voor Probability of Default en is letterlijk de kans (%) waarop een project flopt binnen 1 jaar, bij GVE berekend door Graydon. Zie voor een nadere uitleg ook https://geldvoorelkaar.nl/geld-investeren/risico.aspx

Hoe dit in verhouding staat tot de hiervoor door GVE gebruikte PD-ratings (ipv het nu gebruikte PD-percentage) is ergens in dit topic wel terug te vinden, maar heb ik zo niet paraat.

Edit: nog even snel gezocht en dit gevonden:
quote:
PD-Rating PD-Range
AAA 0,00% - 0,15%
AA 0,16% - 0,30%
A 0,31% - 0,62%
BBB 0,63% - 1,24%
BB 1,25% - 2,49%
B 2,50% - 4,99%
CCC 5,00% - 9,99%
CC 10,00% - 19,99%
C hoger dan 20%
D insolventie
pi_153641724
duidelijk, ff voor mezelf,
Als ik een rendement van minimaal 5% wil, betekend dat dat ik bij een bb met een uitvalkans van 2,5% dit moet incalculeren en dus 7,5% moet hebben tesamen met de fee, bij een 4 jarige lening komt daar dus 0,215% bij
Afgerond voor een bb dus 8%, en voor een bbb 7%
pi_153642017
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 00:13 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.
Mag geen reclame maken in Nederland, maar Nederlanders mogen uiteraard wel meespelen.
Is bedoeld voor alle wereldburgers ;-)
Oprichter is Nederlander. Loterij heeft hoogste pay-out percentage ter wereld.
Gaat gevecht aan met de gevestigde orde en wil laten zien dat het ook anders kan.
Transparant, eerlijk en gedeeltelijk opgestart met crowdfundcampagne.

Zoals jullie merken ben ik wel enthousiast, ik ben dan ook (crowdfund)aandeelhouder.

[ Bericht 12% gewijzigd door Sjeen op 18-06-2015 21:28:47 ]
pi_153643083
2 jaar bezig en de prijzenpot staat op 324 euro deze week, niet iets waar "the crowd" dus op zit te wachten
pi_153649236
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
pi_153649439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
Misschien wel GvE zelf??
pi_153649565
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:01 schreef GioFaralley het volgende:
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.
Mag geen reclame maken in Nederland, maar Nederlanders mogen uiteraard wel meespelen.
Is bedoeld voor alle wereldburgers ;-)
Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.
pi_153649727
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemen :)
Pecunia non olet
pi_153649826
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:56 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.
-O- Dus ik kan geen 350 euro winnen.

Of voor 350 euro in de bak :')
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:24:34 #95
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650362
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:53 schreef noppenkoning het volgende:
2 jaar bezig en de prijzenpot staat op 324 euro deze week, niet iets waar "the crowd" dus op zit te wachten
Wat bedoel je?

edit: Wacht, we hebben het nog altijd over die stomme loterij. Nogal offtopic, en natuurlijk nogal een slecht idee om daar aan mee te doen.
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:25:21 #96
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650383
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:01 schreef GioFaralley het volgende:

spam

donderdag 18 juni 2015 @ 21:27:20 #97
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650443
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemen :)
Wie is WA?
pi_153650507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wie is WA?
Willem Alexander lijkt mij
pi_153650514
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wie is WA?
Ik gok dat ie onze dochterrijke koning bedoelt...
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:33:08 #100
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650638
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Willem Alexander lijkt mij
aha, de scherpte is er een beetje af... :P
pi_153653238
Gaat niet om 4 maal 1 projekt maar om 1 keer op 4 projekten
pi_153660087
ter info. Vandaag komt er per mail GvE informatie over Talamini naar de investeerders. Ben benieuwd!
pi_153660382
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 09:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:
ter info. Vandaag komt er per mail GvE informatie over Talamini naar de investeerders. Ben benieuwd!
is er via www.horecacrowdfunding.nl al informatie gedeeld? Daar had Talamini toch ook geld opgehaald.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 09:35:19 #104
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153660410
Ben ook wel benieuwd. ook al zit ik hier niet in.
Zeker om dat talamini ook bij HCN zit, en misschien nog meedere platformen.

Om maar weer eens over de spreiding te beginnen. Hoe zit dit wat betreft platformen?
Zitten de meeste hier bij de grote platformen (GvE, CC, KoM) of ook bij de kleinere?

Ik zit zelf in:
- GvE
- KoM
- HCN
- CC
- Aygo (projecten staan hier nog open)
- Zencap
- lendahand

[ Bericht 1% gewijzigd door Gijsbertus op 19-06-2015 10:01:09 ]
pi_153660651
Ik ben wel wat voorzichtig met de kleinere platformen, nog even zien hoe die zich op de lange termijn houden. Je zit er wel jaren aan vast natuurlijk (anders moet je je geld maandelijks gaan halen bij de lener).

Zelf heb ik GvE, KoM, Lendahand en Crowdaboutnow.
Schip ahoy!
pi_153661013
GvE, KoM, Zencap, Lendahand, Dutchdeal, Greencrowd, Symbid, HCN
pi_153661063
KoM en Aygodutch (beginner ;) )
pi_153661140
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 09:35 schreef Gijsbertus het volgende:
Om maar weer eens over de spreiding te beginnen. Hoe zit dit wat betreft platformen?
Zitten de meeste hier bij de grote platformen (GvE, CC, KoM) of ook bij de kleinere?
Wat ik in Crowdfunding heb zitten, zit in:
- Geldvoorelkaar: 46%, 32 projecten lopend, 4 uitbetaald
- Lendahand: 25%, 28 projecten lopend, verdeeld over de drie lokale partners
- ASN Microkrediet: 24% (ok, zit een beetje tussen beleggen en crowdfunden in)
- Kapitaalopmaat: 2%, 2 projecten lopend
- Crowdaboutnow: 1%, 1 project lopend
- Greencrowd: 1%, 1 project lopend
- Bondora: 0.5%, nog 5 leningen lopend, iets van 150-200 leningen afgelost

M'n plannen:
- GVE laat ik de komende tijd, vanwege de onduidelijkheid de laatste maanden.
- Lendahand wacht ik de eerste aflossingen (eind november) even van af en dat gaat er terug in, hopelijk ook deels in projecten van nieuwe lokale partners.
- ASN laat ik rustig, misschien dat ik daar over een jaar oid nog wat bijstop.
- KOM wil ik nog wel wat instoppen zodra er interessante projecten zijn.
- CAB doe ik alleen maar bij iets dat echt heel erg leuk is, omdat de onzekerheid daar wmb groter is.
- GC doe ik verder ook even niets mee, maar ik heb er wel nog een toezegging voor een klein bedrag lopen.
- Bondora (toen nog Isepankur en daarvoor nog iets anders) ben ik sinds de vele aanpassingen aan het automatisch investeren mee gestopt. Daarvoor ging het aardig goed, icm het soms op de secondary market verkopen van leningen die vertraging hadden bij het aflossen. Van de twee echte defaults die ik had (op iets van 150 leningen) is er een alsnog afgelost, incl. boete (na iets van een jaar) en is men bij de andere nog bezig. M'n rendement daar was iets van 25%, na aftrek van de ene default.

Ik zou wel wat meer willen spreiden, maar ik moet zeggen dat ik de meeste projecten op de nieuwe en kleinere platforms niet altijd even boeiend en/of "veilig" vind. Buiten twee defaults bij Bondara gelukkig nog geen andere problemen, maar ik reken er wel op dat er iets mis zal lopen op enig moment. Alsnog een leuk spel en een stuk meer rendement dan op een spaarrekening oid! :)
pi_153661359
Ben zeer benieuwd naar de status van Talamini, eens zien of GvE haar best gaat doen voor de investeerders.

Collin Crowdfund, Crowdaboutnow, Gve, KoM, Lendahand en Symbid. Lees ook veel mee op Leapfunder, maar tot daadwerkelijk investeren is het nog niet gekomen. Het zijn veelal startups en tot nu toe heeft nog geen enkele pitch me echt kunnen overtuigen. Ook het 'minimum ticket' (¤1000 meestal) bij de projecten zorgt voor scheve verhoudingen binnen mijn spreiding.
pi_153661426
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:43 schreef dick1201 het volgende:
Gaat niet om 4 maal 1 projekt maar om 1 keer op 4 projekten
Was ook maar een grapje van die dochters :)

Eerlijk gezegd denk ik dat dit een echte nieuwkomer was, met méér geld dan inzicht.
Pecunia non olet
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:28:38 #111
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153661459
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:14 schreef troepjepdat het volgende:

[..]

Wat ik in Crowdfunding heb zitten, zit in:
- Geldvoorelkaar: 46%, 32 projecten lopend, 4 uitbetaald
- Lendahand: 25%, 28 projecten lopend, verdeeld over de drie lokale partners
- ASN Microkrediet: 24% (ok, zit een beetje tussen beleggen en crowdfunden in)
- Kapitaalopmaat: 2%, 2 projecten lopend
- Crowdaboutnow: 1%, 1 project lopend
- Greencrowd: 1%, 1 project lopend
- Bondora: 0.5%, nog 5 leningen lopend, iets van 150-200 leningen afgelost
Heb jij enig idee waarom ASN Microkrediet momenteel zo slecht draait?
Slechtste kwartaal ooit volgens mij.

edit: volgens mij? Ik weet het wel zeker. ca. -2% het 2e kwartaal. Rendement YTD is negatief. Nog nooit meegemaakt bij dit fonds :{
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:30:00 #112
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153661492
Is het ASN microkrediet gelijkwaardig aan de rendementen op de diverse corwdfundingsites?
Of is dit te vergelijken met een lendahand..
pi_153661562
Ik ben inderdaad ook terughoudend rondom GvE op dit moment, gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd. Gelukkig zit ik niet in die 'tricky' projecten, maar ik hou wel even in de gaten wat er gebeurt.

Lendahand wil ik nog wel wat in stoppen, maar ben ik ook voorzichtig omdat het ondanks meerdere projecten, uiteindelijk maar drie partners zijn.

Al met al is het inderdaad een geinig spelletje met wat risico. Als het een beetje meezit haal je meer rendement dan op de spaarrekening, dan ben ik al tevreden.
Schip ahoy!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:35:09 #114
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153661592
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:30 schreef Gijsbertus het volgende:
Is het ASN microkrediet gelijkwaardig aan de rendementen op de diverse corwdfundingsites?
Of is dit te vergelijken met een lendahand..
Kun je zelf nakijken he:

http://www.morningstar.nl(...)?id=F0GBR05PTR&tab=1

tussen 4 en 5% gemiddeld over een jaar of 5-10, maar wat ingezakt door het dramatische jaar dit jaar.
pi_153661665
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heb jij enig idee waarom ASN Microkrediet momenteel zo slecht draait?
Slechtste kwartaal ooit volgens mij.

edit: volgens mij? Ik weet het wel zeker. ca. -2% het 2e kwartaal. Rendement YTD is negatief. Nog nooit meegemaakt bij dit fonds :{
Er waren de afgelopen maanden valuta (van landen waarin geinvesteerd was) relatief onverwacht ingezakt tov de USD en EUR, en dat zou de koers aardig gedrukt hebben, maar misschien dat er nog meer is. Dat was volgens mij wel in het eerste kwartaal. Als je net daarvoor geinvesteerd had is het nu een beetje jammer, maar ik ga ervan uit dat over het komende jaar het rendement toch wel weer boven dat van een spaarrekening of deposito zal liggen. En ik zie dit toch ook wel een beetje als een goed doel, dus vind ik het minder erg als het niet heel hard gaat.

//En wat rendement betreft is dit fonds vooral te vergelijken met Lendahand, niet met GVE of KOM en zeker niet met Bondora ;)
pi_153661919
Nieuwe badkamer
Project:10856 Particulier
Leendoel:Woning
Classificatie:2
G-PD percentage:0,02
Creditsafe score:76
Project is volgeschreven
Kredietbedrag:¤ 7.000
Geinvesteerd:¤ 7.000
Product:
Lening
Looptijd:
24 maanden
Rente per jaar:8,0%

Was binnen no time vol :{
pi_153661961
Ik had m ook mee willen pakken... Te laat
pi_153662037
Oplaadkameraad volledig opgeladen inmiddels :)
Mooi, dan kan het volgende project aan het stopcontact.

Horeca Zeeland, of toch eerst nog een andere.
Pecunia non olet
pi_153662039
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:52 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Nieuwe badkamer
Project:10856 Particulier
Leendoel:Woning
Classificatie:2
G-PD percentage:0,02
Creditsafe score:76
Project is volgeschreven
Kredietbedrag:¤ 7.000
Geinvesteerd:¤ 7.000
Product:
Lening
Looptijd:
24 maanden
Rente per jaar:8,0%

Was binnen no time vol :{
Die heb ik niet eens zien staan zo snel ging die. Ook maar een zeer klein bedragje natuurlijk.
pi_153662045
Wel apart. Als je de opdrachten zo voor het uitkiezen hebt en de laatste tijd komen er meer gebreken aan het licht, dan pak je toch een tijdlang extra opdrachten aan? Dan heb je een flink gedeelte zo bij elkaar.
Schip ahoy!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:59:02 #121
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153662068
De standaard mailing voor GvE projecten werkt niet meer...
Dan kun je sowieso bovenstaand project al vergeten..
pi_153662152
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:57 schreef obligataire het volgende:
Oplaadkameraad volledig opgeladen inmiddels :)
Mooi, dan kan het volgende project aan het stopcontact.

Horeca Zeeland, of toch eerst nog een andere.
die Horeca Zeeland staat al 2 dagen open voor insiders. Zero euro op gestort. Of zou CC ook niet blij zijn met die dubbele aanvraag (voor het restaurant en die hardloopwinkel die inmiddels door investormatch van de site is gehaald)?
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:05:02 #123
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153662205
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:39 schreef troepjepdat het volgende:

[..]

Er waren de afgelopen maanden valuta (van landen waarin geinvesteerd was) relatief onverwacht ingezakt tov de USD en EUR, en dat zou de koers aardig gedrukt hebben, maar misschien dat er nog meer is. Dat was volgens mij wel in het eerste kwartaal. Als je net daarvoor geinvesteerd had is het nu een beetje jammer, maar ik ga ervan uit dat over het komende jaar het rendement toch wel weer boven dat van een spaarrekening of deposito zal liggen. En ik zie dit toch ook wel een beetje als een goed doel, dus vind ik het minder erg als het niet heel hard gaat.

//En wat rendement betreft is dit fonds vooral te vergelijken met Lendahand, niet met GVE of KOM en zeker niet met Bondora ;)
Thanks. Ja, zo zie ik het ook. Doe het nu een jaar of 4, en ieder jaar een prima rendement met dit jaar een dipje. Moet kunnen. Ik zie het ook als goed doel, alleen wel jammer dat de kosten redelijk hoog zijn.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:10:26 #124
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153662307
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:58 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wel apart. Als je de opdrachten zo voor het uitkiezen hebt en de laatste tijd komen er meer gebreken aan het licht, dan pak je toch een tijdlang extra opdrachten aan? Dan heb je een flink gedeelte zo bij elkaar.
Precies. Ben je een volwassen vent met blijkbaar voldoende inkomen, kun je nog geen Eur 8k bij elkaar sparen. En dan te bedenken dat hij er al 5,5 jaar woont! Als je in 5,5 jaar geen Eur 8k kunt sparen, waarom zou je dan wel deze dure lening af kunnen lossen in 2 jaar?
pi_153662366
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:54 schreef Makrolon het volgende:
Ik had m ook mee willen pakken... Te laat
Waarom vraag ik me af.

Als ZZP/freelancer heb je toch een buffer om een tijd zonder opdrachten door te kunnen komen? Als de zaken zo goed gaan kan je deze buffer toch aanspreken en meteen weer opbouwen.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat iemand hier 2k in steekt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:15:30 #126
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153662404
Op zich is een microkredietfonds ipv obligaties op dit moment geen verkeerde keuze.
pi_153662434
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:13 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Waarom vraag ik me af.

Als ZZP/freelancer heb je toch een buffer om een tijd zonder opdrachten door te kunnen komen? Als de zaken zo goed gaan kan je deze buffer toch aanspreken en meteen weer opbouwen.

Ja en dan heb je net je buffer aangesproken en gaat je belangrijkste client dood, ontploft je wasmachine en gaat je auto kapot. Ik geef hem gelijk, liever een lening met een buffer die je direct kunt gebruiken tijdens een ongeval dan geen geld, geen lening maar wel een mooie badkamer.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:18:03 #128
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153662451
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:13 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Waarom vraag ik me af.

Vind het zelf ook maar een rare investering.
Even wat geld opvragen voor een badkamer.
Hier moet GvE helemaal niet mee in zee gaan.
Gewoon projecten vanaf minimaal ¤ 20.000 voor (MKB) bedrijven
pi_153662501
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:17 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Ja en dan heb je net je buffer aangesproken en gaat je belangrijkste client dood, ontploft je wasmachine en gaat je auto kapot. Ik geef hem gelijk, liever een lening met een buffer die je direct kunt gebruiken tijdens een ongeval dan geen geld, geen lening maar wel een mooie badkamer.
Daarom moet je zorgen voor een fatsoenlijke buffer. En als je daar al een paar jaar woont, had je dus meer moeten doen. Met een 14-jarige zoon die naar school gaat (en z'n eigen leven heeft, niet constant zorg behoeft) en de opdrachtgevers 'voor het uitkiezen', snap ik niet dat je dit niet gespaard krijgt. Paar extra klussen en wat weken extra uren draaien op zaterdag of in de avonden, en je hebt een paar duizend euro wel bij elkaar.
Schip ahoy!
pi_153662554
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:17 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Een beetje zelfstandige heeft een buffer waarmee je het ruim langer dan een half jaar vol houdt. 7k hoort dan niet meer dan de helft te zijn.

Jij geeft liever 600 euro meer uit aan een lening voor 2 jaar dan je buffer aan te spreken? Die badkamer komt niet ineens opzetten, daar had hij al het eea voor weg moeten zetten (of te wel zijn buffer op te hogen). Zeker als de zaken zo goed gaan als hij zegt, dan durf ik wel te gokken op het leven van de belangrijkste client.

En voor die wasmachine heb je natuurlijk een mooi bundles abonnement ;)
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:24:40 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153662567
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:14 schreef troepjepdat het volgende:

Ik zou wel wat meer willen spreiden, maar ik moet zeggen dat ik de meeste projecten op de nieuwe en kleinere platforms niet altijd even boeiend en/of "veilig" vind. Buiten twee defaults bij Bondara gelukkig nog geen andere problemen, maar ik reken er wel op dat er iets mis zal lopen op enig moment. Alsnog een leuk spel en een stuk meer rendement dan op een spaarrekening oid! :)
Zo te lezen heb je goed gespreid en verlaagt daarmee de individuele risico's. Maar er zit een grens aan hoever je de risico's daarmee verlaagt.

We zitten momenteel in een enorme kredietbubble. De extreem lage rentes zijn in feite een impliciete subsidie aan de leners, want daardoor betalen ze nu voor riskante projecten een rente die je vroeger op een (bijna) 100% veilige staatsobligatie kreeg. Het is logisch dat het nu goed gaat en dat je relatief weinig defaults hebt.

Maar wat je gaat zien bij de volgende crisis is dat plotseling de default rate explodeert. Zo gaat het namelijk altijd. Om even Warren Buffett te citeren: "Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked."

Spreiding helpt - tot een bepaald punt. Maar in een crisis zie je meestal dat opeens alles met elkaar gaat correleren en dan is spreiding opeens veel minder effectief.

Ik wil geen party pooper zijn, maar dat iedereen zich dat even realiseert. :).
Mijn reisverslagen
pi_153663040
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:21 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Daarom moet je zorgen voor een fatsoenlijke buffer. En als je daar al een paar jaar woont, had je dus meer moeten doen. Met een 14-jarige zoon die naar school gaat (en z'n eigen leven heeft, niet constant zorg behoeft) en de opdrachtgevers 'voor het uitkiezen', snap ik niet dat je dit niet gespaard krijgt. Paar extra klussen en wat weken extra uren draaien op zaterdag of in de avonden, en je hebt een paar duizend euro wel bij elkaar.
Alsof die laatste paar jaar rozenwater en manenschijn was voor zzp'ers. Ik denk niet dat deze man de laatste 5,5 jaar het geld naar binnen kon slepen maar dat hij de laatste jaren ook moeite had om zijn huishouden draaiend te houden.

Als je per maand maar 250 euro ofzo kunt sparen, want ik verwacht niet dat meneer de vertaler 1000 euro per maand bij elkaar kan sprokkelen met zijn baan. Kom je uiteindelijk wel uit op 16.500 euro na 5,5 jaar heeft meneer waarschijnlijk zijn spaarpot ook vaak genoeg aan moeten spreken omdat er een paar maanden geen werk was.

En ja hij heeft nu zijn opdrachtgevers voor het uitkiezen, nu niet tijdens die 5,5 jaar toen de crisis aan de gang was. Hij zal deze periode wel in zijn achterhoofd hebben gehad tijdens zijn besluit om zijn badkamer te verbouwen. Of elke maand x bedrag halen en als er weer een crisis is nog 7000 euro op de bank waarmee ik nog een tijd uit kan zingen tot de volgende opdracht. Of nu alles van mijn spaarrekening halen en niks meer kunnen als er weer een crisis komt.

Ik vind zelf dat jou argument dat hij nu alle opdrachten voor het uitkiezen heeft, dus dat heeft hij in die 5 jaar geleden dan ook gehad. Dus nu moet hij toch wel 7k op kunnen brengen en beetje kort door de bocht. Als de situatie zoals ik hem boven heb beschreven zo was, zou ik ook een lening via crowdfunding aangaan.

Deze man zou ook gewoon een rokende ketter zijn, die niet weet hoe hij moet sparen en zijn geld over de balk gooit. Dan geef ik jou mening groot gelijk, maar die details zijn er helaas niet en ik vind gewoon niet dat je zulke aannames kunt doen op maar 1 zinnetje.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:54:10 #133
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153663128
@ selang
Impliceer je hier een crisis op korte termijn?

Zo niet, zie ik voor mijzelf niet echt grote risico's op dit gebied.
Ik denk dat men het crowdfunding als tussenoplossing ziet om het rendement op eigen vermogen te verhogen. De factor in verhouding tot spaargeld is minimaal 3.
De tijd dat banken de rente gaat verhogen komt vanzelf en zal men daar hun geld parkeren.
Gewoon omdat dan de factor een stuk lager ligt (risico-rendement verhouding).

Uiteraard hoort een default bij de risico's van het vak. Crowdfunding is een kleine vorm van beleggen, waar deze risico's ook aanwezig zijn (waardeverlies).
  vrijdag 19 juni 2015 @ 11:59:39 #134
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153663240
Nieuwe op collin

Leningaanvrager: ROBBIES 365
Doel van de lening: Nieuwe Onderneming/Retail Formule
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden

goede scores.
Wel meerdere partijen betrokken in de lening: bank, inner crowd, leveranciers...
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:16:22 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153663608
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:54 schreef Gijsbertus het volgende:
@ selang
Impliceer je hier een crisis op korte termijn?
Dat de huidige situatie op financiële markten (en vooral fixed income) extreem ongezond is dat is overduidelijk. Maar zoals altijd is timing hetgene wat je niet weet.

quote:
Dat is momenteel met de meeste mensen zo. Daarom is het ook een bubble.

Ik geef alleen wat input. Doe ermee wat je wilt :)
Mijn reisverslagen
pi_153663701
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:59 schreef Gijsbertus het volgende:
Nieuwe op collin

Leningaanvrager: ROBBIES 365
Doel van de lening: Nieuwe Onderneming/Retail Formule
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden

goede scores.
Wel meerdere partijen betrokken in de lening: bank, inner crowd, leveranciers...
Starter, Horeca en een boel gebakken lucht (het halve Engelse woordenboek).

Ik sla een keertje over, er komen vast betere.
Pecunia non olet
pi_153663703
Met het gevaar wel heel erg off-topic te gaan: er gaat een enorme correctie komen, zoals selang zegt is de timing de grote vraag. Als die correctie komt, zou ik zelfs niet uitsluiten dat ook een aantal grote financiële instellingen meegaan. De vraag is daarmee ook nog wel of je 'veilige' spaargeld' zo veilig is.

Eigenlijk kun je je geld nergens kwijt: huizenmarkt is zwaar overgewaardeerd, beurs idem, obligaties zijn extreem risicovol bij extreem lage rentes, sparen is oninteressant en ook minder risicovrij als wij willen geloven. Dus waar moet je heen met je geld?
pi_153664010
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:49 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Ik vind zelf dat jou argument dat hij nu alle opdrachten voor het uitkiezen heeft, dus dat heeft hij in die 5 jaar geleden dan ook gehad. Dus nu moet hij toch wel 7k op kunnen brengen en beetje kort door de bocht. Als de situatie zoals ik hem boven heb beschreven zo was, zou ik ook een lening via crowdfunding aangaan.
Dat is ook niet wat ik stel. Ik stel dat hij in het verleden, mijns inziens, een betere buffer had moeten aanleggen, los van het aantal opdrachten. En wat ik nu stel is dat ie nú de opdrachten voor het uitkiezen heeft, zogenaamd. Want dat staat in de pitch. Wat ik dan zou doen is nu een aantal extra opdrachten aannemen en daar cash uithalen, ipv een crowdfundingslening aangaan. Die kost uiteindelijk namelijk bijna 8.000 euro in die twee jaar, een ruime 330 euro per maand. Da's toch een bak geld. Persoonlijk zou ik dan eerder een paar maanden lang 60u p/wk werken ipv een lening afsluiten. Maar dat kan ook een verschil in opvatting/visie zijn.
Schip ahoy!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:44:24 #139
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153664157
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:21 schreef obligataire het volgende:

[..]

Starter, Horeca en een boel gebakken lucht (het halve Engelse woordenboek).

Ik sla een keertje over, er komen vast betere.
Ook mijn gevoel.

In general, waar zou een horeca starter aan moeten voldoen om wel interessant te wezen? Of uberhaubt een No-Go? Een vriend van me is een concept aan het ontwikkelen en ik ben benieuwd wat jullie over de streep zou trekken?
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:45:13 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153664172
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:54 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik moet ook uitkijken om niet offtopic te gaan, maar ik heb hier een voorbeeldje dat toch het probleem wel mooi illustreert: de Duitse 10-jarige staatsobligatie

Een paar weken geleden, plotseling, letterlijk van de ene op de andere dag begon iedereen dat ding te verkopen (yield stijgt dus). Dit is een beweging die bijna ongekend is. Maar er was niets fundamenteel veranderd! Alleen zat iedereen aan dezelfde kant van de boot in een markt die disfunctioneel is door de interventie van centrale banken.

Het verhaal was dat die yield alleen omlaag kon omdat de centrale banken tot september 2016 op grote schaal die dingen opkopen. Vrijwel niemand zag het risico van een yieldstijging en dan krijg je dit.

Zo werken dingen op financiële markten en in de economie. Dit soort dingen zijn niet te timen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:45:58 #141
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153664192
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:21 schreef komrad het volgende:
Met het gevaar wel heel erg off-topic te gaan: er gaat een enorme correctie komen, zoals selang zegt is de timing de grote vraag. Als die correctie komt, zou ik zelfs niet uitsluiten dat ook een aantal grote financiële instellingen meegaan. De vraag is daarmee ook nog wel of je 'veilige' spaargeld' zo veilig is.

Eigenlijk kun je je geld nergens kwijt: huizenmarkt is zwaar overgewaardeerd, beurs idem, obligaties zijn extreem risicovol bij extreem lage rentes, sparen is oninteressant en ook minder risicovrij als wij willen geloven. Dus waar moet je heen met je geld?
Zorgen dat je in ieder geval zo weinig mogelijk financiële verplichtingen hebt bij al die clubs, dus een afbetaald huis zodat je met weinig rond kunt komen. Als je dan ook nog een stukje tuin hebt, kun je altijd nog zelf je piepers verbouwen en wat kippen laten scharrelen :)
pi_153664312
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Zorgen dat je in ieder geval zo weinig mogelijk financiële verplichtingen hebt bij al die clubs, dus een afbetaald huis zodat je met weinig rond kunt komen. Als je dan ook nog een stukje tuin hebt, kun je altijd nog zelf je piepers verbouwen en wat kippen laten scharrelen :)
en zie hier het volgende probleem: wil je een huis kopen dat enorm overgewaardeerd is en met een relatief veel te hoge schuld te maken krijgen? Helaas weten we niet of de huizenbubble over 5 of 15 jaar barst en blijven huren is op lange termijn ook niet altijd gunstig ;) Maar ga er maar vanuit dat je huis over 20 jaar in reële termen minder waard is, zeker omdat er bovenop de overwaardering door de vergrijzing een grote wijziging in het huisvestingsvraagstuk komt.

Terug naar crowdfunding: het is zeker niet risicoloos en zoals Selang aangeeft kun je je afvragen of het rendement wel voldoende is tov het risico. Daarom zit ik er voor een klein bedrag in, ik zie het als een vorm van spreiding en op dit moment ga ik liever iets investeren hierin dan in de beurs. Maar het blijft een erg lastige situatie
pi_153664804
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ook mijn gevoel.

In general, waar zou een horeca starter aan moeten voldoen om wel interessant te wezen? Of uberhaubt een No-Go? Een vriend van me is een concept aan het ontwikkelen en ik ben benieuwd wat jullie over de streep zou trekken?
Robbies365 zit al vol.........

Iets compleets nieuws bedenken en opzetten, is per definitie risicovol. Een bestaande zaak enigszins aanppassen aan veranderende voorkeuren en smaken is een ander verhaal.
Belangrijk is denk ik dat de onderneming/de ondernemer zichzelf al bewezen hebben en met een nuchter financieel goed onderbouwd verhaal komen.

Ik heb gewoon een hekel aan wollige teksten, vooral als het dan ook nog eens allemaal Engelstalig wordt. Het heet hier nog steeds Nederland, toch. Maar wie weet tuinen anderen daar wel in.......
Pecunia non olet
  vrijdag 19 juni 2015 @ 13:14:11 #144
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153664819
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:51 schreef komrad het volgende:

[..]

en zie hier het volgende probleem: wil je een huis kopen dat enorm overgewaardeerd is en met een relatief veel te hoge schuld te maken krijgen? Helaas weten we niet of de huizenbubble over 5 of 15 jaar barst en blijven huren is op lange termijn ook niet altijd gunstig ;) Maar ga er maar vanuit dat je huis over 20 jaar in reële termen minder waard is, zeker omdat er bovenop de overwaardering door de vergrijzing een grote wijziging in het huisvestingsvraagstuk komt.

Terug naar crowdfunding: het is zeker niet risicoloos en zoals Selang aangeeft kun je je afvragen of het rendement wel voldoende is tov het risico. Daarom zit ik er voor een klein bedrag in, ik zie het als een vorm van spreiding en op dit moment ga ik liever iets investeren hierin dan in de beurs. Maar het blijft een erg lastige situatie
Zo kun je inderdaad blijven speculeren.
De overwaardering, onjuiste rendement-risico verhouding, etc. De economie is nooit stabiel en gaat met golfbewegingen. Dit meestal gepaard met onvoorziene gebeurtenissen dan wel politieke misstappen.
Als je deze denkwijze profileert, kun je nergens heen. Met de huidige hypotheekrente is het juist wel verstandig om te verhuizen/ nieuw huis te kopen. Zo staat iedereen daar anders in.
Sommige zeggen de markt te kunnen timen/ voorspellen, absoluut onzin. You win some, you lose some.

Het belangrijkste in het verhaal is dat je een spreiding maakt van je kapitaal.
Geef voor jezelf aan met welk deel je gaat sparen, crowdfunden, beleggen, aflossen op je huis, etc.
Als je hier een goede indeling van hebt gemaakt, kun je bepaalde tegenslagen pareren.
Uiteindelijk, wat geldt voor beleggen, zal investeren op de lange termijn beloond worden.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 13:17:24 #145
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153664912
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 13:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Robbies365 zit al vol.........

Iets compleets nieuws bedenken en opzetten, is per definitie risicovol. Een bestaande zaak enigszins aanppassen aan veranderende voorkeuren en smaken is een ander verhaal.
Belangrijk is denk ik dat de onderneming/de ondernemer zichzelf al bewezen hebben en met een nuchter financieel goed onderbouwd verhaal komen.

Ik heb gewoon een hekel aan wollige teksten, vooral als het dan ook nog eens allemaal Engelstalig wordt. Het heet hier nog steeds Nederland, toch. Maar wie weet tuinen anderen daar wel in.......
Het is niet iets compleet nieuws. Het idee is hier en daar wat aangepast, maar in andere grote steden (amsterdam, rotterdam, utrecht, enz) bestaat dit concept al.
Nu wil zij dit doorzetten in Den Bosch.
Ik doe er verder ook niet aan mee. Maar kan enigszins een investering hier wel begrijpen.
pi_153665033
KOM blijft erg veel problemen houden met het vullen van de investeringsvoorstellen. Dat is jammer vanuit spreidingsperspectief en het zijn ook niet allemaal slechte projecten. Misschien zouden ze meer energie en geld moeten stoppen in marketing want de leners lopen op een bepaald moment ook weg ...
pi_153665153
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 13:21 schreef komrad het volgende:
KOM blijft erg veel problemen houden met het vullen van de investeringsvoorstellen. Dat is jammer vanuit spreidingsperspectief en het zijn ook niet allemaal slechte projecten. Misschien zouden ze meer energie en geld moeten stoppen in marketing want de leners lopen op een bepaald moment ook weg ...
terwijl GvE zojuist de grens van 60 miljoen is gepasseerd.
pi_153665253
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:36 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat is ook niet wat ik stel. Ik stel dat hij in het verleden, mijns inziens, een betere buffer had moeten aanleggen, los van het aantal opdrachten. En wat ik nu stel is dat ie nú de opdrachten voor het uitkiezen heeft, zogenaamd. Want dat staat in de pitch. Wat ik dan zou doen is nu een aantal extra opdrachten aannemen en daar cash uithalen, ipv een crowdfundingslening aangaan. Die kost uiteindelijk namelijk bijna 8.000 euro in die twee jaar, een ruime 330 euro per maand. Da's toch een bak geld. Persoonlijk zou ik dan eerder een paar maanden lang 60u p/wk werken ipv een lening afsluiten. Maar dat kan ook een verschil in opvatting/visie zijn.
Dan begrijp ik je. Maar schijnbaar wil deze man geen 60 uur per week gaan werken.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 13:29:00 #149
132191 -jos-
Money=Power
pi_153665287
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:21 schreef komrad het volgende:

Tot 100k per bank is je spaargeld wel veilig lijkt mij. Daar hoef je je niet druk om te maken.
pi_153665303
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 13:24 schreef Camogli het volgende:

[..]

ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de eigenaren van GvE een deel van de winst investeren ;) Je ziet regelmatig dat er slechtlopende projecten bijgepast worden met grote investeringen
pi_153665443
Zooooo, even 2 weken weggeweest en jullie zijn niet meer bij te lezen. (Ik ga het wel proberen hoor!)

Ik hoorde net op de radio dat het nieuwe belastingplan ook inhoudt dat spaargeld niet meer met 4% belast gaat worden. Zou dat betekenen dat de rentes op crowdfunding ook weer iets omhooggaan?
Ik heb vaak moeite met de lage rente die geboden wordt t.o.v. risico.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 14:00:08 #152
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153665823
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 13:34 schreef Zand60 het volgende:
Zooooo, even 2 weken weggeweest en jullie zijn niet meer bij te lezen. (Ik ga het wel proberen hoor!)

Ik hoorde net op de radio dat het nieuwe belastingplan ook inhoudt dat spaargeld niet meer met 4% belast gaat worden. Zou dat betekenen dat de rentes op crowdfunding ook weer iets omhooggaan?
Ik heb vaak moeite met de lage rente die geboden wordt t.o.v. risico.
als de VRH wegvalt, zou eerder de rente lager worden...
pi_153666164
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 13:34 schreef Zand60 het volgende:
met 4% belast gaat worden
je bedoeld met 30% van 4% belast.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:00 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

als de VRH wegvalt, zou eerder de rente lager worden...
Daarnaast valt hij niet weg maar willen ze hem catagoriseren. (ander redement voor verschillende investeringsvormen)
  vrijdag 19 juni 2015 @ 14:18:47 #154
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153666303
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:11 schreef CaLeX het volgende:

[..]

[..]

Daarnaast valt hij niet weg maar willen ze hem catagoriseren. (ander redement voor verschillende investeringsvormen)
ok, bedankt voor de informatie.
Hoe gaat dat precies in zijn werking?
Gaan ze dan op basis van rendement belasting heffen...
Ik hoop het niet, anders wordt risico ook niet meer beloond.

Ik kan er uiteraard naast zitten. Heb hier nog niets over gelezen.
Heb je hier misschien een bron? kan het niet zo snel vinden op het web..
pi_153666363
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:11 schreef CaLeX het volgende:

[..]

[..]

krijg je wel een effect: Het rendement op CF is hoger dus waarschijnlijk meer belast. Maar omdat er meer belast wordt en je voor je risico gecompenseerd wordt, gaat het benodigde rendement op de leningen omhoog om een gelijk netto rendement te houden :)
pi_153666415
Wel eens mensen geïnvesteerd in particuliere aanvragen? Zag o.a. aanvraag voor een nieuwe badkamer voorbijkomen :D
pi_153666569
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:18 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik kan er uiteraard naast zitten. Heb hier nog niets over gelezen.Heb je hier misschien een bron? kan het niet zo snel vinden op het web..
http://www.nu.nl/politiek(...)elastingstelsel.html

SPOILER
Nog niets wat zeker is dus.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:21 schreef komrad het volgende:

[..]

krijg je wel een effect: Het rendement op CF is hoger dus waarschijnlijk meer belast. Maar omdat er meer belast wordt en je voor je risico gecompenseerd wordt, gaat het benodigde rendement op de leningen omhoog om een gelijk netto rendement te houden :)
Klopt, maar wat ze precies gaan doen is nog niet bekend.

Ik ben iig zeer benieuwd, m.i. is het voor de meeste mensen allemaal gelul in de marge en kunnen ze de belastingvrije voet wel naar 200k gooien ofzo
pi_153666820
Het was op het ANP nieuws van 13.00 uur of 14.00 uur.
Inderdaad moet het allemaal nog door 'de kamer', maar er is al jaren gemopperd op die 4%.

Afwachten maar.
pi_153666831
Het is een heffing die miljarden per jaar in het laatje brengt, dus ze zullen het wel zo inregelen dat ze per saldo niet veel minder inkomsten hebben. Het grote effect dat bereikt moet worden verschuiving van belasting op arbeid richting belasting op consumptie. Daar zullen ze dan ook een groot deel van de 5 miljard voor gebruiken. Misschien dat ze met iets minder box 3 inkomsten genoegen nemen maar ik verwacht dus vooral verschuiving binnen box 3 categorieën maar geen grote verlaging.
pi_153667403
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:29 schreef CaLeX het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)elastingstelsel.html

SPOILER

[..]

Ik ben iig zeer benieuwd, m.i. is het voor de meeste mensen allemaal gelul in de marge en kunnen ze de belastingvrije voet wel naar 200k gooien ofzo
Naar voorstel.... Dit zou betekenen dat er meer belasting over cf (en soortgelijke) investeringen komt (obv gemiddeld rendement).
pi_153667851
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:21 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Jullie hebben nogal wat veronderstellingen. Ik denk dat jullie beeld van een ZZP-er iets anders is dan het mijne.

De dame in kwestie heeft een vertalingsbureau en is klaarblijkelijk alleenstaand moeder. Daarnaast mag je je volgens mij in je handjes knijpen bij een effectief uurtarief van ¤ 40/¤ 45 per uur, of ongeveer ¤ 0,08 tot 0,10 per woord (zo te zien kan ze ook Frans-Nederlands, dat betaalt beter dan Engels-Nederlands).

Vertaalwerk is werk dat je niet onbeperkt kunt opschalen, simultaantolken werken ook niet langer dan 20 tot 30 minuten achtereen tot een collega het overneemt. Je kunt naar mijn idee zeker niet voor 50 tot 60 uur vertaalklussen aannemen zonder dat de kwaliteit eronder gaat leiden. Zéker niet als je alleenstaand ouder bent.

Ik vermoed dat dat een beter beeld is dan dat een goedbetaalde ZZP-er in de ICT of als interim manager, en dan moet je je afvragen of je niet liever 'achteruit wilt sparen' (wat lenen is) in plaats van vooraf centjes wegzetten.

Die keuze is natuurlijk erg persoonlijk, maar dan nog ben je met een annuïtair aflossende lening bij de crowd beter geholpen dan financiering via de bank naar mijn idee. En je hóeft natuurlijk niet te investeren. Ik had hem graag meegepakt voor een klein bedrag.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 15:17:25 #162
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153667871
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:58 schreef Underdoggy het volgende:
SPOILER

[..]

Naar voorstel.... Dit zou betekenen dat er meer belasting over cf (en soortgelijke) investeringen komt (obv gemiddeld rendement).
Als je dan ook verliescompensatie krijgt ;)..
  vrijdag 19 juni 2015 @ 15:20:38 #163
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153667954
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 14:23 schreef Kazenbazen het volgende:
Wel eens mensen geïnvesteerd in particuliere aanvragen? Zag o.a. aanvraag voor een nieuwe badkamer voorbijkomen :D
Nee, en ga het ook niet doen ook. Meestal slaat het echt nergens op. Er is zelfs al eens een auto gecrowdfund bij GvE _O-
pi_153668356
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 15:16 schreef gongoozle het volgende:
Jullie hebben nogal wat veronderstellingen. Ik denk dat jullie beeld van een ZZP-er iets anders is dan het mijne.
Ik betwijfel het, maar als je 40 euro per uur binnen kan halen dan zou je bij een fulltime bezig zijn 6.4k binnenhalen. Ik denk dat je er dan wel voldoende van over moeten kunnen houden na belastingen en vaste lasten.

Om modaal te verdienen zou ze er (met dat tarief) 30~32 uur in de week mee bezig moeten zijn. Lijkt mij zat ruimte om er (in het weekend) wat kleine klussen bij te pakken.
pi_153668741
Even iets heel anders tussendoor. Zijn er collega-investeerders die ook in project 7200 Gymert Sports Training hebben geïnvesteerd? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen betreffende de afhandeling van de incentives?

https://geldvoorelkaar.nl(...)egevens.aspx?id=7200

Ik wacht namelijk nog steeds op mijn incentive, er is al heel wat op en neer gemaild. Maar er wordt geen actie ondernomen door de leningnemer. Steeds ben ik degene die opnieuw contact opneem, worden er weer beloftes gedaan en die worden niet nagekomen. Dit is al sinds eind december 2014 aan de gang.

Edit: lening is via GvE
Edit: lekker scherp op de vrijdagmiddag, tijd voor weekend. Was vrij duidelijk gezien mijn link 8)7
  vrijdag 19 juni 2015 @ 16:08:06 #166
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153669306
Een nieuwe op KoM.
in de zonnepanelen.

Leningaanvrager: Power Kombi Module
Doel van de lening: Voorfinanciering voorraden
Rente: 7,00 %
Looptijd: 48 maanden
pi_153670136
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 15:16 schreef gongoozle het volgende:
Ik vermoed dat dat een beter beeld is dan dat een goedbetaalde ZZP-er in de ICT of als interim manager, en dan moet je je afvragen of je niet liever 'achteruit wilt sparen' (wat lenen is) in plaats van vooraf centjes wegzetten.
Ieder z'n keuze natuurlijk.
Je moet bij zoiets een snelle inschatting maken. En ik denk dat als je er 5,5 jaar woont en de boel zo langzamerhand onder je uit rot, waardoor er nu ineens een badkamer moet komen, je te weinig vooruit gekeken hebt. En dat mag, geen probleem. Maar een lening van 7k dan aangaan omdat er paniek is, dat kan wel voor problemen zorgen. Waarom? Als betrokkene de afgelopen tijd dat al niet voor elkaar heeft kunnen krijgen, wat is dan de garantie dat het vanaf nu wel gaat lukken? 350 euro per maand is geen kattenpis. Want als opschalen zo lastig is, is 350 euro 'overhouden' ineens best veel.

Dat is voor mij de reden om niet te investeren. Misschien kloppen de cijfers wel perfect en ben ik een veel te erge doemdenker, dat kan. Ieder z'n eigen afwegingen :)
Schip ahoy!
  vrijdag 19 juni 2015 @ 17:07:51 #168
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153670585
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 15:49 schreef aAks het volgende:
Even iets heel anders tussendoor. Zijn er collega-investeerders die ook in project 7200 Gymert Sports Training hebben geïnvesteerd? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen betreffende de afhandeling van de incentives?

https://geldvoorelkaar.nl(...)egevens.aspx?id=7200

Ik wacht namelijk nog steeds op mijn incentive, er is al heel wat op en neer gemaild. Maar er wordt geen actie ondernomen door de leningnemer. Steeds ben ik degene die opnieuw contact opneem, worden er weer beloftes gedaan en die worden niet nagekomen. Dit is al sinds eind december 2014 aan de gang.

Edit: lening is via GvE
Edit: lekker scherp op de vrijdagmiddag, tijd voor weekend. Was vrij duidelijk gezien mijn link 8)7
Geen ervaring, maar dit zou de incentive moeten zijn:

quote:
Als tegenprestatie voor de investeerders bied ik een rentepercentage van 9,0% en biedt de

volgende extra’s voor investeerders:

- vanaf ¤100,- 3 bootcamplessen

- vanaf ¤250,- 7 bootcamplessen

- vanaf ¤500,- 1 maand Health 4 All (small group fitness)

- vanaf ¤1000,- 2 maanden Health 4 All (small group fitness) + persoonlijk voedingsplan

- vanaf ¤3000,- 3 maanden Health 4 All (small group fitness) + persoonlijk voedingsplan
Lekker dat je daar al zo lang op moet wachten. Als er iets makkelijk te regelen zou moeten zijn....
pi_153670994
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 16:08 schreef Gijsbertus het volgende:
Een nieuwe op KoM.
in de zonnepanelen.

Leningaanvrager: Power Kombi Module
Doel van de lening: Voorfinanciering voorraden
Rente: 7,00 %
De plannen zijn behoorlijk ambitieus om zo vlot naar 6,5 miljoen omzet te gaan. Als het product werkelijk een verbetering is ten opzichte van de bestaande zonnepanelen, dan sluit ik het echter niet uit. De eigenaar is persoonlijk aansprakelijk en heeft er al een aardig bedrag inzitten. Het bedrag wordt geïnvesteerd in de voorraad, dat is niet zomaar weg.
Al met al lijkt het me wel een interessant project.
pi_153671204
Die voorraad kan wel zo maar weg zijn; zie Quickboats.
Is er al Talamini-nieuws?
pi_153671376
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:28 schreef wou het volgende:

[..]

De plannen zijn behoorlijk ambitieus om zo vlot naar 6,5 miljoen omzet te gaan. Als het product werkelijk een verbetering is ten opzichte van de bestaande zonnepanelen, dan sluit ik het echter niet uit. De eigenaar is persoonlijk aansprakelijk en heeft er al een aardig bedrag inzitten. Het bedrag wordt geïnvesteerd in de voorraad, dat is niet zomaar weg.
Al met al lijkt het me wel een interessant project.
Ik ben ook wat huiverig. Het is eigenlijk gewoon een starter. Die prognose is leuk, maar waar is die nou daadwerkelijk op gebaseerd? Plus de deels hoofdelijk aansprakelijke eigenaar is al 66. Als zijn partner wegvalt door bijv. ziekte en hij moet de kar alleen trekken, hoe gaat het dan?
Schip ahoy!
pi_153674928
quote:
Toch nog even het nieuwsberichtje erbij gezocht, en daar geeft GvE zelf ook nog wat statistische informatie die ik hier wilde posten;

Het totaal aantal projecten waarvan de betaling is stopgezet is 15 (2% van het totaal aantal gefunde projecten vanaf 2011).

Enkele feiten op een rij:
- Gemiddeld leenbedrag: ¤ 75.000,-
- Grootste project: ¤ 600.000,-
- Gemiddeld rendement: 8,1%
- Snelste funding: 2 minuten en 30 seconden
- Aantal aanvragen (sinds 2011): 11.000, aantal gepubliceerd 800, succesvol gefund 95,5%

Dus als ik het goed lees, plaatsen ze maar 7% van alle CF aanvragen? Dat verbaast me, hoe slecht is de kwaliteit van de overige 93% dan...
  vrijdag 19 juni 2015 @ 19:50:50 #173
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_153674961
Bericht van GvE gehad over Talamini. Niet echt verrassend wat gemeld wordt. De kans dat daar nog wat geld van terugkomt lijkt mij zeer klein. Voor ons nu een kwestie van verliesnemen en weer doorgaan. Mocht er uiteindelijk toch nog een paar euro terugkomen dan is dat mooi meegenomen.
pi_153675179
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 19:49 schreef aborren het volgende:

[..]

Toch nog even het nieuwsberichtje erbij gezocht, en daar geeft GvE zelf ook nog wat statistische informatie die ik hier wilde posten;

Het totaal aantal projecten waarvan de betaling is stopgezet is 15 (2% van het totaal aantal gefunde projecten vanaf 2011).

dan mis ik er nog eentje. Weet iemand welke dat dan is?
1735 trend led lightning 3
1885 Be-dazzled 5s
2197 restaurant Blauw Den Haag 5s
2558 Lumisa/Planet XL 3
2792 Ecotraject 5
2867 Lumisa 5
3081 restaurant Blauw Rotterdam 5s
3476 fashion to dress 4
3591 Theatercafe Kramer 5
3697 health paspoort 5
3764 Wet en Dry 5
4592 Grahams Skincare 4
5754 Quickboats 5s
5790 Talamini 5
pi_153677768
Het lijkt wel of vrijdag de dag is waarop zencap en lendico worden aangevuld. Bij allebei zijn 3 nieuwe projecten geplaatst.
pi_153684248
Deze van Zencap lijkt me wel wat. Lang bestaand familiebedrijf. Prima resultaten en balansratio's. Beetje onduidelijk wat ze met het geld gaan doen, maar de terugbetaling lijkt me geen probleem, en dat is het belangrijkste :)

Installatiebedrijf Winterswijk zoekt werkkapitaal
A ¤ 150.000 6,60%A 5 jaar

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 20-06-2015 01:00:17 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 20 juni 2015 @ 01:03:41 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153684664
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 00:44 schreef obligataire het volgende:
Deze van Zencap lijkt me wel wat. Lang bestaand familiebedrijf. Prima resultaten en balansratio's. Beetje onduidelijk wat ze met het geld gaan doen, maar de terugbetaling lijkt me geen probleem, en dat is het belangrijkste :)

Installatiebedrijf Winterswijk zoekt werkkapitaal
A ¤ 150.000 6,60%A 5 jaar
Ik ken een installatiebedrijf in Winterswijk en heb er ook meer informatie over als het om deze gaat. Kan helaas niet kijken op Zencap want ik heb daar geen account. Weet iemand hoe dit bedrijf heeft?
pi_153684776
Maart van vorig jaar via GVE ook een aardig centje gestoken in een installatiebedrijf ( familiebedrijf ) uit Winterswijk, Heegt. Is dat dezelfde als nu op Zencap ? ( Zit niet op Zencap )
pi_153686439
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 01:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ken een installatiebedrijf in Winterswijk en heb er ook meer informatie over als het om deze gaat. Kan helaas niet kijken op Zencap want ik heb daar geen account. Weet iemand hoe dit bedrijf heeft?
Dat is inderdaad dezelfde. Ik kan hem niet meer terugvinden op GvE, baal er nu van dat ik er al wat ingestopt heb op Zencap, voortaan eerst hier de reacties afwachten :).

Er is ook weer een nieuwe GvE, overname van een Bruna:

G-PD percentage:0,41
Creditsafe score:32
72 maanden

[ Bericht 53% gewijzigd door crowdiefunder op 20-06-2015 07:18:39 ]
pi_153686734
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 07:10 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Dat is inderdaad dezelfde. Ik kan hem niet meer terugvinden op GvE, baal er nu van dat ik er al wat ingestopt heb op Zencap, voortaan eerst hier de reacties afwachten :).

72 maanden
Projecten met een creditsafe score onder de 37 zouden toch niet gedaan worden?
pi_153686744
quote:

[..]

Dat was mij ook niet bekend, dat Heegt eerder al via GvE geld heeft opgehaald.
Ik ga om toelichting vragen bij Zencap, ik hoop dat ze hier een goede verklaring voor hebben en anders gaat het feest niet door :(
Pecunia non olet
pi_153686766
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ga om toelichting vragen bij Zencap, ik hoop dat ze hier een goede verklaring voor hebben en anders gaat het feest niet door :(
Kun je nog annuleren na een toezegging dan?
pi_153686785
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:35 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Kun je nog annuleren na een toezegging dan?
Je hebt sowieso twee weken wettelijke bedenktijd (zie Collin). Bovendien speelt hier dat er relevante informatie boven tafel is gekomen die niet in de pitch was vermeld. Komt zeker goed!

Ik zou het overigens betreuren want het project ziet er goed uit. Misschien overlappen de beide kredietaanvragen elkaar niet. Ze maken een nette winst dus verliesfinanciering lijkt het niet te zijn en het werkkapitaal lijkt me ook goed. Maar ja ze kunnen je in feite van alles wijs maken omdat je de onderliggende stukken niet ziet. Het staat of valt met vertrouwen.......

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 20-06-2015 08:45:30 ]
Pecunia non olet
pi_153686822
Projecten in mijn backup waar het woord 'winterswijk' in voorkomt staan hier onder. Styling klopt inet meer, tekst moet werken.

http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=6574.orig
http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=8555.orig
జ్ఞ‌ా
pi_153686828
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 01:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

quote:

[..]

72 maanden
Zie hierboven ;)
జ్ఞ‌ా
pi_153686880
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:46 schreef µ het volgende:
Projecten in mijn backup waar het woord 'winterswijk' in voorkomt staan hier onder. Styling klopt inet meer, tekst moet werken.

http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=6574.orig
http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3fid=8555.orig
Categorie 1 dus, ik kan me hem niet herinneren, zal wel binnen een half uur vol gezeten hebben.
En dan nu weer geld nodig hebben.......ik kan het allemaal niet meer volgen. :? Maar goed ik wacht de reactie van Zencap wel af.
Pecunia non olet
pi_153687216
quote:
Ik ga om toelichting vragen bij Zencap, ik hoop dat ze hier een goede verklaring voor hebben en anders gaat het feest niet door
quote:
Je hebt sowieso twee weken wettelijke bedenktijd (zie Collin). Bovendien speelt hier dat er relevante informatie boven tafel is gekomen die niet in de pitch was vermeld. Komt zeker goed!
Volgens mij is de relevante data wel degelijk getoond. Uit de door Zencap getoonde balans is op te maken dat er ook bij overige kredietinstellingen een bedrag is geleend.

Waarom moet in een pitch worden aangegeven dat een deel van dit bedrag bij GVE is geleend? Wat maakt het uit bij welke financiële partij het bedrag is geleend?
pi_153687473
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:27 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Projecten met een creditsafe score onder de 37 zouden toch niet gedaan worden?
5s, oftewel starter. Ook al was de creditsafe score -85 (even aannemende dat dit überhaupt mogelijk is), dan zou GvE het project alsnog plaatsen.
pi_153687651
"Geldvoorelkaar.nl publiceert uitsluitend aanvragen met een Creditsafe score van 37 of hoger. Zodra de door Creditsafe afgegeven score lager is dan 37 zullen wij de aanvraag niet publiceren.

Uitzondering hierop vormt de categorie 'Starter' (Risicoclassificatie 5s). In een dergelijk geval zal, uitsluitend indien het Graydon PD percentage 2,5% of lager is, de aanvraag wel door ons gepubliceerd worden, ook in geval de Creditsafe score lager is dan 37."
pi_153688024
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 10:19 schreef Dwarsindeweg het volgende:
"Geldvoorelkaar.nl publiceert uitsluitend aanvragen met een Creditsafe score van 37 of hoger. Zodra de door Creditsafe afgegeven score lager is dan 37 zullen wij de aanvraag niet publiceren.

Uitzondering hierop vormt de categorie 'Starter' (Risicoclassificatie 5s). In een dergelijk geval zal, uitsluitend indien het Graydon PD percentage 2,5% of lager is, de aanvraag wel door ons gepubliceerd worden, ook in geval de Creditsafe score lager is dan 37."
Bedankt, ik herinnerde me wel de score van 37 maar niet dat het bij 5s niet zoveel uitmaakt wat de score is.
pi_153690569
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 09:40 schreef M.anoniem het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij is de relevante data wel degelijk getoond. Uit de door Zencap getoonde balans is op te maken dat er ook bij overige kredietinstellingen een bedrag is geleend.

Waarom moet in een pitch worden aangegeven dat een deel van dit bedrag bij GVE is geleend? Wat maakt het uit bij welke financiële partij het bedrag is geleend?
Uit de Zencapinfo is dat idd impliciet op te maken, hoeft ook geen probleem te zijn. Echter het lijkt erop dat partijen bij diverse sites shoppen voor geld. Dat kan duiden op liquiditeitsproblemen, waarbij afbetaling lening 1 wordt gefinancierd met lening 2. Worst case werken de diverse sites dan mee aan een Ponzi scheme... Het lijkt mij nodig dat de sites onderling aanvragen afstemmen en er in de pitch wordt aangegeven dat ook elders CF plaatsvindt, met de gevolgen voor de zekerheden (hoe anders het risico duiden?)
pi_153690600
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 09:40 schreef M.anoniem het volgende:

[..]

[..]

Er zijn minstens twee dingen vreemd:
1. Dat ze in 2014 geld ophalen via crowdfunding en vervolgens in 2015 opnieuw;
2. Dat ze daarvoor een ander (onbekend) platform kiezen terwijl die eerste toch uitstekend werk heeft geleverd.
Hoeft allemaal geen probleem te zijn maar investeren is een vertrouwenskwestie vind ik en als dat vertrouwen wegvalt doe ik niet meer mee.

Edit: ik zie net dat ZeKraut ook gereageerd heeft. Ik ben het helemaal eens met deze reactie.
Pecunia non olet
pi_153722627
Ook een vorm van crowdfunding : https://www.zonnepanelendelen.nl/project/uitjeeigenstad

Looptijd 15 jaar, rente per jaar tussen de 2,7% en 4,5% als ik het goed zie. Iemand ervaring?
pi_153725564
Iemand een idee hoe het precies zit met het meeste recente Monkeytown project op GVE, van de week bericht gehad m.b.t. betaalverzoek aan de investeerders.
Daar zat ook de schuldbekentenis bij, maar de bankgarantie zou afgelopen week nog nagestuurd worden om verdere vertraging te voorkomen. Niks meer van vernomen, iemand dit nog nagevraagd ?
pi_153730888
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:46 schreef aborren het volgende:
Ook een vorm van crowdfunding : https://www.zonnepanelendelen.nl/project/uitjeeigenstad

Looptijd 15 jaar, rente per jaar tussen de 2,7% en 4,5% als ik het goed zie. Iemand ervaring?
geen ervaring mee, maar ik heb er wel al eerder naar gekeken. Voor mij is het rendement te laag en vooral de looptijd te lang. Je weet niet hoe het rendement op zonnepanelen zich ontwikkelt (blijft salderen mogelijk??) plus de Btw-uitspraak deze week over het opwekken van energie op het dak van een ander maakt het vrij onduidelijk.
Sympatiek: zeer zeker.
Financieel: zeer onzeker.
pi_153739773
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:46 schreef µ het volgende:

[..]

[..]

Zie hierboven ;)
Even een lokquote, ik heb namelijk sinds 12 juni geen mail meer gehad van de mailserver...? Ben ik de enige, of ligt het probleem bij de server?
pi_153739863
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:15 schreef obligataire het volgende:
Er zijn minstens twee dingen vreemd:
1. Dat ze in 2014 geld ophalen via crowdfunding en vervolgens in 2015 opnieuw;
2. Dat ze daarvoor een ander (onbekend) platform kiezen terwijl die eerste toch uitstekend werk heeft geleverd.
Hoeft allemaal geen probleem te zijn maar investeren is een vertrouwenskwestie vind ik en als dat vertrouwen wegvalt doe ik niet meer mee.

Edit: ik zie net dat ZeKraut ook gereageerd heeft. Ik ben het helemaal eens met deze reactie.
Helemaal mee eens!

Ik heb met GVE meegedaan in Heegt. Ik voel me nu toch wel wat onzeker worden over deze investering ondanks de status 1 en een A van dit project.

Eerst in april 2014 100K bij GVE ophalen en nu proberen via een ander platform 150K op te halen.

Ik heb geen account bij Zencap dus kan de aanvraag niet inzien. Is er een specifiek doel aan deze aanvraag gekoppeld? Of wederom een verhaal over uitbreiding werkkapitaal?

GVE categorie 1 en een A rating en bij Zencap ook een A. Dus nog steeds een hoge rating.

Loopt niet echt vol met nog 18 dagen te gaan, maar 10% inleg.

Hoop niet dat dit een tweede Talamini wordt!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-06-2015 10:41:06 ]
  maandag 22 juni 2015 @ 10:28:32 #198
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153739925
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:20 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Even een lokquote, ik heb namelijk sinds 12 juni geen mail meer gehad van de mailserver...? Ben ik de enige, of ligt het probleem bij de server?
Heb ik ook niet gekregen.
Misschien iets veranderd in de meldingstructuur van GvE, waardoor nieuwe projecten niet worden opgemerkt door onze mailserver.
pi_153740462
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Helemaal mee eens!

Ik heb met GVE meegedaan in Heegt. Ik voel me nu toch wel wat onzeker worden over deze investering ondanks de status 1 en een A van dit project.

Eerst in april 2014 100K bij GVE ophalen en nu proberen via een ander platform 150K op te halen.

Ik heb geen account bij Zencap dus kan de aanvraag niet inzien. Is er een specifiek doel aan deze aanvraag gekoppeld? Of wederom een verhaal over uitbreiding werkkapitaal?

GVE categorie 1 en een A rating en bij Zencap ook een A. Dus nog steeds een hoge rating.

Loopt niet echt vol met nog 18 dagen te gaan, maar 10% inleg.

Hoop niet dat dit een tweede Talamini wordt!
Ik heb vanmorgen mijn toezegging bij Zencap laten annuleren.

Wat doet uw bedrijf?

Wij zijn HeDu Beheer BV, Heegt Vastgoed BV en Heegt Installatie BV: Heegt Installatie B.V. is een echt familiebedrijf. De onderneming is in 1993 opgericht door H.J. Heegt in een schuur achter zijn woning. Al gauw bleek de schuur te krap en is het bedrijf verhuisd naar een nieuwbouw pand (eigendom) op het industrieterrein in Winterswijk. Sinds 2008 is de leiding van het bedrijf volledig in handen van Silvie en Marcel (dochter en schoonzoon). Wij zijn beide 40 jaar, getrouwd en hebben drie kinderen. Samen met onze 12 medewerkers vormen we een jong en gemotiveerd team. De goede samenwerking zorgt voor een zeer laag verloop onder de medewerkers. De meeste medewerkers zijn al langer dan 7 jaar in dienst bij het bedrijf. Dit vaste team zorgt voor ‘bekende’ gezichten bij de klanten waardoor ook veel klanten trouw zijn aan het bedrijf.
Waarom is het veilig om u krediet te verlenen?

Doordat ons bedrijf winst draait zal er voldoende ruimte zijn om te voldoen aan de extra verplichtingen die voortvloeien uit deze financiering. Onze doelstelling is om in 5 jaar het vreemd vermogen in ons bedrijf terug te brengen met ¤ 150.000, waardoor de verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen zal versterken. Dit willen we doen door middel van aflossing van deze financiering. Zo willen we verder bouwen aan de gezonde financiële positie van ons bedrijf.
Waarvoor wordt het krediet gebruikt?

Het krediet zal worden gebruikt voor extra werk(groei) kapitaal i.v.m. voorfinanciering van grote projecten en daarbij horende investeringen.
pi_153740493
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:46 schreef aborren het volgende:

vijf tientjes voor mn eigen goede gevoel. Veel rendement zal het niet worden inderdaad.
  maandag 22 juni 2015 @ 10:52:14 #201
332574 µ
alt-m
pi_153740503
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:28 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Heb ik ook niet gekregen.
Misschien iets veranderd in de meldingstructuur van GvE, waardoor nieuwe projecten niet worden opgemerkt door onze mailserver.
Hmm ja denk het...
జ్ఞ‌ా
  maandag 22 juni 2015 @ 10:53:14 #202
332574 µ
alt-m
pi_153740531
ID's zijn tegenwoordig >10000, denk dat dat het is.
జ్ఞ‌ా
  maandag 22 juni 2015 @ 10:58:18 #203
332574 µ
alt-m
pi_153740654
Hmm nee dat is het niet.

Cannot communicate securely with peer: no common encryption algorithm(s)

Fuck.
జ్ఞ‌ా
pi_153740717
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:50 schreef crowdiefunder het volgende:

Wat doet uw bedrijf?

Wij zijn HeDu Beheer BV, Heegt Vastgoed BV en Heegt Installatie BV: Heegt Installatie B.V. is een echt familiebedrijf. De onderneming is in 1993 opgericht door H.J. Heegt in een schuur achter zijn woning. Al gauw bleek de schuur te krap en is het bedrijf verhuisd naar een nieuwbouw pand (eigendom) op het industrieterrein in Winterswijk. Sinds 2008 is de leiding van het bedrijf volledig in handen van Silvie en Marcel (dochter en schoonzoon). Wij zijn beide 40 jaar, getrouwd en hebben drie kinderen. Samen met onze 12 medewerkers vormen we een jong en gemotiveerd team. De goede samenwerking zorgt voor een zeer laag verloop onder de medewerkers. De meeste medewerkers zijn al langer dan 7 jaar in dienst bij het bedrijf. Dit vaste team zorgt voor ‘bekende’ gezichten bij de klanten waardoor ook veel klanten trouw zijn aan het bedrijf.
Waarom is het veilig om u krediet te verlenen?

Doordat ons bedrijf winst draait zal er voldoende ruimte zijn om te voldoen aan de extra verplichtingen die voortvloeien uit deze financiering. Onze doelstelling is om in 5 jaar het vreemd vermogen in ons bedrijf terug te brengen met ¤ 150.000, waardoor de verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen zal versterken. Dit willen we doen door middel van aflossing van deze financiering. Zo willen we verder bouwen aan de gezonde financiële positie van ons bedrijf.
Waarvoor wordt het krediet gebruikt?

Het krediet zal worden gebruikt voor extra werk(groei) kapitaal i.v.m. voorfinanciering van grote projecten en daarbij horende investeringen.
Verhaal is ongeveer gelijk aan het GVE verhaal. Bij GVE hadden ze nog 10 man personeel nu 12. Dus wel iets groei.

Tja wat moet ik er van denken. Heb je nog een vraag gesteld bij Zencap of ze wisten van het GVE krediet en er een antwoord op gehad? Zitten er nog cijfers bij op Zencap zodat je kan zien dat omzet aanmerkelijk gegroeid is tov status april 2014 de GVE lening uitgifte?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-06-2015 11:09:59 ]
  maandag 22 juni 2015 @ 11:03:09 #205
332574 µ
alt-m
pi_153740760
GVE moet weer werken.
జ్ఞ‌ా
  maandag 22 juni 2015 @ 11:03:40 #206
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153740772
quote:
3s.gif Op maandag 22 juni 2015 11:03 schreef µ het volgende:
GVE moet weer werken.
Kreeg de mailtjes achter elkaar binnen.
Thnx, voor de aanpassing :D
pi_153741228
quote:
3s.gif Op maandag 22 juni 2015 11:03 schreef µ het volgende:
GVE moet weer werken.
Top, goed bezig! :)
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 11:22:15 #208
230491 Zith
pls tip
pi_153741234
Na 54 leningen staat mijn trustbuddy op +13% sinds october.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_153741554
Mobiel doet de website van GvE het niet. Iemand anders ook dit probleem ?
  maandag 22 juni 2015 @ 12:15:07 #210
445115 frankcm
komt tijd komt geld
pi_153742519
op me laptop doet de webside het ook niet idd
pi_153743485
Hier geen problemen :)
  maandag 22 juni 2015 @ 12:59:50 #212
332574 µ
alt-m
pi_153743524
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 12:15 schreef frankcm het volgende:
op me laptop doet de webside het ook niet idd
Errormelding? Iets over encryptie/protocollen?

Daar had ik ook last van op de server namelijk.
జ్ఞ‌ా
  maandag 22 juni 2015 @ 13:03:05 #213
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_153743620
Hier doet die het ook gewoon.

Ik heb nu trouwens bij GVE 39 projecten totaal.

3 toegezegd, moeten nog beginnen.
30 lopende
4 zijn klaar en helemaal betaald.
2 incasso ingeschakeld (gemist aan aflossing als dat zo blijft = 452,- euro)

Totaal nu nog open staan: 13,2K

Maar ga dat weer terug laten lopen tot onder de 10K en daar wil ik het dan ook houden. Dus ik laat nu alles schieten of er moet ineens iets heel tofs voorbij komen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 22 juni 2015 @ 13:03:46 #214
332574 µ
alt-m
pi_153743645
Geldvoorelkaar is stuk op Android 2.3.7, moet weer werken vanaf Android 4.0.4.

IE6 en IE8 werken ook niet.
జ్ఞ‌ా
pi_153743982
quote:
11s.gif Op maandag 22 juni 2015 11:22 schreef Zith het volgende:
Heb jij al meegemaakt dat je "Loss" hebt?
pi_153744225
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:03 schreef AQuila360 het volgende:
Maar ga dat weer terug laten lopen tot onder de 10K en daar wil ik het dan ook houden. Dus ik laat nu alles schieten of er moet ineens iets heel tofs voorbij komen.
Hier hetzelfde (al zij het met wat lagere bedragen)

Nog geen defaults, maar heb mijn budget (5k+aflossingen) wel naar beneden bij gesteld. Ga er geen 'nieuw' geld meer insteken en alleen de aflossingen er nog bij als er iets moois bij komt.
pi_153745737
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:50 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]
Ik wacht de reactie van Zencap even af. Het zou zomaar kunnen dat ze zelf ook niet op de hoogte waren. Als dat zo is, dan is er maar een juiste reactie mogelijk, namelijk het intrekken van het project. Daar zijn ze bijvoorbeeld bij GvE ook niet kinderachtig in.
Pecunia non olet
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 14:21:47 #218
230491 Zith
pls tip
pi_153745860
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:15 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Heb jij al meegemaakt dat je "Loss" hebt?
Ja, totaal losses is ongeveer 1.5% van mijn huidige balans.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_153747916
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 22:20 schreef Camogli het volgende:

[..]

geen ervaring mee, maar ik heb er wel al eerder naar gekeken. Voor mij is het rendement te laag en vooral de looptijd te lang. Je weet niet hoe het rendement op zonnepanelen zich ontwikkelt (blijft salderen mogelijk??) plus de Btw-uitspraak deze week over het opwekken van energie op het dak van een ander maakt het vrij onduidelijk.
Sympatiek: zeer zeker.
Financieel: zeer onzeker.
Beste Camogli,

Goed dat we hier worden besproken. Mbt BTW uitspraak vorig week.
Daar hebben we blogposting over geschreven om het uit te leggen:
http://blog.zonnepanelend(...)ie-is-al-bereikbaar/

FYI: Betrokken bij het platform.
pi_153748001
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 19:40 schreef Thomas88 het volgende:
Iemand een idee hoe het precies zit met het meeste recente Monkeytown project op GVE, van de week bericht gehad m.b.t. betaalverzoek aan de investeerders.
Daar zat ook de schuldbekentenis bij, maar de bankgarantie zou afgelopen week nog nagestuurd worden om verdere vertraging te voorkomen. Niks meer van vernomen, iemand dit nog nagevraagd ?
Vandaag een nieuwe mail over ontvangen:

Vorige week heeft u van ons een bericht ontvangen inzake de bankgarantie voor project 10147.

Wij hebben van de bank begrepen dat de bankgarantie op zeer korte termijn beschikbaar is. Zodra wij deze hebben ontvangen, zult u een kopie hiervan toegestuurd krijgen.

Deze bankgarantie is een harde eis binnen deze aanvraag. Zonder de bankgarantie zal het project niet tot stand komen en zullen de gelden worden teruggeboekt.
pi_153748083
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 15:45 schreef aAks het volgende:

[..]

Vandaag een nieuwe mail over ontvangen:

Vorige week heeft u van ons een bericht ontvangen inzake de bankgarantie voor project 10147.

Wij hebben van de bank begrepen dat de bankgarantie op zeer korte termijn beschikbaar is. Zodra wij deze hebben ontvangen, zult u een kopie hiervan toegestuurd krijgen.

Deze bankgarantie is een harde eis binnen deze aanvraag. Zonder de bankgarantie zal het project niet tot stand komen en zullen de gelden worden teruggeboekt.

Helemaal goed en duidelijk.
pi_153749607
quote:
14s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:03 schreef µ het volgende:

ios hier en ook stuk ;)
  maandag 22 juni 2015 @ 16:48:58 #223
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_153750082
Woohoooo. Heb mijn incentive ontvangen van mijn investering in Warung op aygodutch.com . Dinercheck, lekker met zn 2-en surinaams/indonesisch eten. Nu al zin in :P
geld is nooit te zwaar in je zakken
pi_153750317
quote:
14s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:03 schreef µ het volgende:

WP 8.1 werkt normaal.
pi_153750467
quote:
11s.gif Op maandag 22 juni 2015 11:22 schreef Zith het volgende:
Da's een erg net rendement!
Schip ahoy!
pi_153751483
Hoe denken jullie over die incentives? Wat mij betreft komt het over dat ze op gevoel van investeerders inspelen en dat je daardoor een groter risico neemt. (waarvan de verwachte waarde verliesgevender is dan bijvoorbeeld een etentje)
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 17:51:48 #227
230491 Zith
pls tip
pi_153751535
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:03 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Da's een erg net rendement!
Ja.. wilde het een half jaar aankijken met een paar honderd euro. Ben nu bezig er wat meer geld op te zetten. Zo ziet het er nu uit:

pi_153751884
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:51 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja.. wilde het een half jaar aankijken met een paar honderd euro. Ben nu bezig er wat meer geld op te zetten. Zo ziet het er nu uit:

Kun je daar ook als Nederlander terecht? :)
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 18:15:08 #229
230491 Zith
pls tip
pi_153752095
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:05 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Kun je daar ook als Nederlander terecht? :)
Ja, maar NL is geen plek waar ze geld uitlenen. Je moet het dus uitlenen aan mensen in andere landen (bijv Finland, Spanje, Denemarken, Zweden, etc). Je kan niet zomaar alles terugboeken. Alleen wat niet is uitgeleend. Dus als ik alles weer terug zou willen hebben druk ik de 'stop lending' knop en na een paar weken moet ik alles terug kunnen boeken. Je hebt ook geen overzicht aan wie je uitleent. Je stort geld, je ziet geld verdwijnen en terug komen. Dat ziet er zo uit:

quote:
Date Amount Message
1-6-2015 100 PayBack
1-6-2015 10.88 InterestLoan1
1-6-2015 10.08 PayBack
1-6-2015 1.55 InterestLoan1Renew
1-6-2015 1.59 InterestLoan1Renew
1-6-2015 100 PayBack
1-6-2015 10.41 InterestLoan1
1-6-2015 1.86 InterestLoan1Renew
1-6-2015 -100 LentOut
1-6-2015 -100 LentOut
1-6-2015 -36.37 LentOut
2-6-2015 99.21 PayBack
2-6-2015 -99.21 LentOut
3-6-2015 0.7 InterestLoan1Renew
Als dit volgende plaatje correct is (en ik geloof beursgenoteerde bedrijven wel denk ik :P ) dan heeft Trustbuddy veel meer rendement op een veel stabielere manier dan de beurzen die de afgelopen jaren erg zijn gestegen.

pi_153752340
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:15 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja, maar NL is geen plek waar ze geld uitlenen. Je moet het dus uitlenen aan mensen in andere landen (bijv Finland, Spanje, Denemarken, Zweden, etc). Je kan niet zomaar alles terugboeken. Alleen wat niet is uitgeleend. Dus als ik alles weer terug zou willen hebben druk ik de 'stop lending' knop en na een paar weken moet ik alles terug kunnen boeken. Je hebt ook geen overzicht aan wie je uitleent. Je stort geld, je ziet geld verdwijnen en terug komen. Dat ziet er zo uit:

[..]

Dat is met Bondora ook zo. Ik zal eens kijken wat het is met een klein bedragje :)
pi_153752720
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:49 schreef dennis606 het volgende:
Hoe denken jullie over die incentives? Wat mij betreft komt het over dat ze op gevoel van investeerders inspelen en dat je daardoor een groter risico neemt. (waarvan de verwachte waarde verliesgevender is dan bijvoorbeeld een etentje)
Ik denk inderdaad dat er dan in sommige gevallen een groter risico genomen zal worden. Het geeft echter ook een grotere binding met het bedrijf en dat is denk ik voor beide partijen een goede zaak. Ik ben zelf een groot voorstander van incentives.
pi_153752800
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:15 schreef Zith het volgende:

[..]

[..]

Als dit volgende plaatje correct is (en ik geloof beursgenoteerde bedrijven wel denk ik :P ) dan heeft Trustbuddy veel meer rendement op een veel stabielere manier dan de beurzen die de afgelopen jaren erg zijn gestegen.

[ afbeelding ]
Inderdaad, wel bizar eigenlijk. Hoe hanteert TB hun criteria naar de leners eigenlijk? Welke criteria zijn er überhaupt?
Misschien daar maar eens in stappen binnenkort, wel geinig om een beetje te spreiden en het is een erg net rendement. Dat je het niet meteen kan terugboeken is geen ramp, ook dit moet je doen met geld dat 'over' is. En je kunt altijd nog sneller je geld terugkrijgen dan bij CF.
Welke kosten zitten er eigenlijk aan verbonden? :)
Schip ahoy!
  maandag 22 juni 2015 @ 19:10:45 #233
332574 µ
alt-m
pi_153753414
Ik kom met mijn laptop ook niet meer op GVE.
జ్ఞ‌ా
pi_153754207
quote:
3s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:10 schreef µ het volgende:
Ik kom met mijn laptop ook niet meer op GVE.
Laptop hier werkt prima met GvE.
pi_153754653
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:51 schreef Zith het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zie dat je in Denemarken belegt, dus in Deense Kronen. Hoe doen ze dat met het omwisselen? Wordt er een normale koers gehanteerd, komen er omwisselingskosten bij?

Als ik goed heb gekeken zou je alleen in Finland in euro's kunnen uitlenen.
Pecunia non olet
pi_153755563
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe een eventueel valuta risico is afgeschermd bij Trust Buddy. Als de euro weer fors in waarde stijgt is dat zuur voor je uitstaande saldo in Deense kronen.
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 23:37:58 #237
230491 Zith
pls tip
pi_153762113
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 20:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zie dat je in Denemarken belegt, dus in Deense Kronen. Hoe doen ze dat met het omwisselen? Wordt er een normale koers gehanteerd, komen er omwisselingskosten bij?
Ik had destijds wat informatie gezocht erover en mijn conclusie was dat binnen de EU geld overmaken met IBAN de geldstuurdende partij geen geld mag kosten, ook niet qua wisselkoersen en marges daarop; banken moeten die kosten op zich nemen. Misschien zit ik fout maar wat ik overmaakte en op mijn account zag klopte. Verder zijn de DKK en de EUR verbonden met elkaar dus dat is ook geen risico (en mocht de verbinding los raken dan zal de DKK rap stijgen).

quote:
Als ik goed heb gekeken zou je alleen in Finland in euro's kunnen uitlenen.
(en spanje, polen) :P
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 23:38:54 #238
230491 Zith
pls tip
pi_153762149
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 20:29 schreef CRWD het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe een eventueel valuta risico is afgeschermd bij Trust Buddy. Als de euro weer fors in waarde stijgt is dat zuur voor je uitstaande saldo in Deense kronen.

Blauwe lijn is de DKK, er is geen valuta risico.
  † In Memoriam † maandag 22 juni 2015 @ 23:40:39 #239
230491 Zith
pls tip
pi_153762195
Ik lijk Trustbuddy wel heel erg te verdedigen natuurlijk. Kan ook wat cognitieve dissonatie zijn. Wie weet zijn ze over een maand falliet en krijg je niets meer terug.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 00:32:38 #240
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153764068
Ik wil ook wel een poging wagen bij TB. Heb me aangemeld, moest een kopie legitimatie uploaden en nadat ik dat heb gedaan kan ik niks meer op die site. Ik neem aan dat ze eerst moeten approven en vrijgeven oid?

Minimum investment is ¤500 zag ik. Lijkt me een mooie ondergrens voor een poging. Nog ervaringsdeskundigen met tips en tricks? Welk land wel, welke niet, waar kun je nog meer op selecteren, of is het bijna als een kansspel: Gebruik mijn geld maar en als het mee zit heb ik winst...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 00:55:45 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153764547
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 00:32 schreef Coelho het volgende:
Ik wil ook wel een poging wagen bij TB. Heb me aangemeld, moest een kopie legitimatie uploaden en nadat ik dat heb gedaan kan ik niks meer op die site. Ik neem aan dat ze eerst moeten approven en vrijgeven oid?

Minimum investment is ¤500 zag ik. Lijkt me een mooie ondergrens voor een poging. Nog ervaringsdeskundigen met tips en tricks? Welk land wel, welke niet, waar kun je nog meer op selecteren, of is het bijna als een kansspel: Gebruik mijn geld maar en als het mee zit heb ik winst...
Hmm, misschien moet ik er ook maar eens een klein bedragje inleggen.
pi_153766594
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:38 schreef Zith het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Blauwe lijn is de DKK, er is geen valuta risico.
Net als met de CHF :') ?
pi_153766787
Inderdaad, het lijkt op gokken met 500 euro. Dat klinkt als veel, maar stiekem loopt het bij Lendahand en dergelijke ook zo vlot op. En met een mogelijk rendement van 10% of meer in een jaar, kun je natuurlijk wel wat proberen.
Schip ahoy!
pi_153767288
Zo ziet er mijn investering bij Trustbuddy eruit (Finland)
Tot nu toe nog geen verliezen.

Op 26-3 had ik mijn rekening tijdelijk gestopt tot 10-4 om geld terug te laten storten. In de +- 2 weken had ik pas (100/250=) 40% van mijn inleg terug.

Toen ik starte had ik maar 2 leningen, 1 van 40 en 1 van 210. Beide zijn volledig terug gekomen met rente (11.2%) en 2x renew +-1.9%. In maart ging dat over naar kleinere leningen van 10 en 20 euro.
pi_153768615
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 07:32 schreef Piet__Piraat het volgende:
Inderdaad, het lijkt op gokken met 500 euro. Dat klinkt als veel, maar stiekem loopt het bij Lendahand en dergelijke ook zo vlot op. En met een mogelijk rendement van 10% of meer in een jaar, kun je natuurlijk wel wat proberen.
Ik zou toch liever beginnen met 200 euro of zo. De bekende uitdrukking luidt; als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Wanbetaling lijkt me het grootste risico (hopelijk worden de investeringen breed gespreid), maar ook de status van TB zelf zint me niet zo, die koers is niet zomaar zo gedaald. Zou je concurrent crediteur zijn als TB zelf om zou vallen?

Bij GvE weet je precies waar je geld zit, bij TB weet je dat niet lijkt me met al die anonieme afboekingen, en al zou je het weten dan zijn die leninkjes zo klein dat het niet loont om er achteraan te gaan?

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 23-06-2015 10:23:58 ]
Pecunia non olet
pi_153768657
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:49 schreef dennis606 het volgende:
Groot voorstander van, jammer dat het relatief vaak voorkomt dat je er niet meer van hoort.

(neem een multilink)
pi_153769173
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:13 schreef CaLeX het volgende:
Groot voorstander van, jammer dat het relatief vaak voorkomt dat je er niet meer van hoort.
Ik vind een incentive ook altijd leuk bovendien kost het voor het bedrijf denk ik meestal niet al te veel. Zeker als ze in Horeca of de productie zitten. Ze kunnen je dus voor weinig kosten een relatief grote geldswaarde schenken. Iedereen blij. Maar dan moet het natuurlijk wel nagekomen worden. Overgens maak ik er niet altijd zelf gebruik van. Geef het soms weg als het ver uit de buurt is. Over het algemeen goede ervaringen mee. Zit alleen nog te wachten op de ijsworkshop van Talamini, maar die zal niet meer komen! :)
pi_153769684
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 07:32 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het leuke van Crowdfunding is voor mij dat je weet aan wie en wat je je geld uitleent. Dat is hier niet het geval dus ik begin er niet aan, dit nog los van dat ik niet mee wil werken aan de woekerrente die de leners moeten betalen en dat er geen enkele controle mogelijk is of jou uitgeleende geld nu wel of niet terug komt.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 11:11:30 #249
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153769813
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het leuke van Crowdfunding is voor mij dat je weet aan wie en wat je je geld uitleent. Dat is hier niet het geval dus ik begin er niet aan, dit nog los van dat ik niet mee wil werken aan de woekerrente die de leners moeten betalen en dat er geen enkele controle mogelijk is of jou uitgeleende geld nu wel of niet terug komt.
Aan Lendahand doen een aantal mensen (waaronder ik) ook mee. Als je in de betalingsstructuur daar kijkt, dan worden er voor die mensen ook woekerrentes gerekend maar zijn er meerdere strijkstokken waardoor jij slechts 3-4% krijgt. Dan liever een woekerrente door een Deen of Fin laten betalen dan door iemand in een 3e wereld land. Of is dat hypocriet?
pi_153770285
GvE:
Naam: Villa Welgelegen, Serooskerke
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 530.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating: 0,61

Flink bedrag nodig zeg, wordt gebruikt voor de aankoop van een mooi pandje :) Ik denk er nog even over, dit loopt toch niet binnen het uur vol gok ik.
pi_153770323
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Aan Lendahand doen een aantal mensen (waaronder ik) ook mee. Als je in de betalingsstructuur daar kijkt, dan worden er voor die mensen ook woekerrentes gerekend maar zijn er meerdere strijkstokken waardoor jij slechts 3-4% krijgt. Dan liever een woekerrente door een Deen of Fin laten betalen dan door iemand in een 3e wereld land. Of is dat hypocriet?
ik vind dat wel een mooie observatie. De rentes zijn in de lendahand-landen vaak nog veel hoger, dus 25% is al netjes. Veel kosten worden ook gemaakt bij bijvoorbeeld het ophalen van de bedragen (gaat niet per internetbankieren). Maar staan blijft dat mensen daar ook 25% of meer moeten betalen. Blijft een woekerrente, net als in Estland of Finland.

Meelezend Lendahand: kom er maar in!
  † In Memoriam † dinsdag 23 juni 2015 @ 11:32:39 #252
230491 Zith
pls tip
pi_153770335
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 06:46 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Net als met de CHF :') ?
In het geval van een Zwitserland-ertje zal de thuisvaluta enorm stijgen omdat deze nu (ook bij de DKK) express (meetbaar) laag gehouden wordt. Andersom zou het wel een risico zijn.
pi_153770388
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:30 schreef crowdiefunder het volgende:
GvE:

Flink bedrag nodig zeg, wordt gebruikt voor de aankoop van een mooi pandje :) Ik denk er nog even over, dit loopt toch niet binnen het uur vol gok ik.
Ik verwacht bij zulke structuren toch echt een (tweede)hypotheekrecht voor de crowd, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. De huidige (negatieve) verklaring heeft natuurlijk geen enkele waarde, bij (bijv.) belastinbfschulden staan we nog steeds achteraan. Leuk project om flink bedrag in te steken als er hypotheekrecht bij verkregen werd.
pi_153770820
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:35 schreef Underdoggy het volgende:
Ik verwacht bij zulke structuren toch echt een (tweede)hypotheekrecht voor de crowd, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. De huidige (negatieve) verklaring heeft natuurlijk geen enkele waarde, bij (bijv.) belastinbfschulden staan we nog steeds achteraan. Leuk project om flink bedrag in te steken als er hypotheekrecht bij verkregen werd.
Een tweede hypotheekrecht zou inderdaad wel wat meer zekerheid bieden, met name naar belastingdienst. Op zich dan een mooie belegging. Ik denk echter wel dat het lastig is zo'n pand in zeeland te verkopen voor 1.8 miljoen als het echt mis gaat. Ik denk er ook nog even over na want inderdaad die ruim 500k zal niet in een uurtje binnen zijn.
pi_153770899
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:11 schreef Coelho het volgende:

[..]

Uiteraard weet ik dat hier meerdere mensen met Lendahand mee doen. Ik ben het helemaal eens met je stelling en of het hypocriet is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik mij vorige maand ook in Lendahand heb verdiept en tot de conclusie gekomen ben dat ik ook hierin mijn geld niet ga steken. Het verhaal dat ik slechts 3-4% zou krijgen en de rest van het strijkstokken verhaal is dus niet op mij van toepassing.
pi_153771023
Zijn er mensen die in https://www.symbid.nl/ideas/5944-discovered-wereld-producten zitten? Zij zijn momenteel bezig met een 2e uitgifte op Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7091-discovered-tweede-ronde.
pi_153771658
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Een tweede hypotheekrecht zou inderdaad wel wat meer zekerheid bieden, met name naar belastingdienst. Op zich dan een mooie belegging. Ik denk echter wel dat het lastig is zo'n pand in zeeland te verkopen voor 1.8 miljoen als het echt mis gaat. Ik denk er ook nog even over na want inderdaad die ruim 500k zal niet in een uurtje binnen zijn.
Ik zie best wel wat risico's, want het staat of valt met de kwaliteit van die ene huurder, vraag me ook af of hij niet beter wat simpelers had kunnen huren, maar goed het lijkt me inderdaad iets heel aparts dus toch wel een sympathiek project.

Ratio's zijn ook prima, dus doe mee. Vind dit toch wel een van de betere projecten de laatste tijd bij GvE.
Pecunia non olet
pi_153771787
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zie best wel wat risico's, want het staat of valt met de kwaliteit van die ene huurder, vraag me ook af of hij niet beter wat simpelers had kunnen huren, maar goed het lijkt me inderdaad iets heel aparts dus toch wel een sympathiek project.

Ratio's zijn ook prima, dus doe mee. Vind dit toch wel een van de betere projecten de laatste tijd bij GvE.
Zeker een interessant project. Jammer alleen van de looptijd, 7 jaar is toch wel erg lang. Ik denk er nog even over na.
pi_153771797
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:30 schreef crowdiefunder het volgende:
GvE:

Een hypotheekrecht zou inderdaad beter geweest zijn. Wat vooral jammer is dat de jaarstukken 2014 nog niet beschikbaar zijn. Op zich natuurlijk helemaal niet ongebruikelijk aangezien we pas 6 maanden in het nieuwe boekjaar zitten maar wel jammer. Verder ziet het totale plaatje aan cijfermateriaal er volgens mij wel netjes uit, inclusief de ratings. Die 7 jaar zie ik ook wel als een min punt overigens. Ik denk dat ik ga instappen als er hier O-) op korte termijn geen rare dingen meer komen boven drijven.
pi_153771821
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:32 schreef obligataire het volgende:

Ik lees ergens dat Petrobas een grote klant is van dit bedrijf. Juist daar rommelt het op dit moment behoorlijk i.v.m een steekpennigen afaire. Hoe zeker is Petrobas als klant? Ik zou toch zeer hechten aan een (tweede ) hypotheek recht in dit dossier.
pi_153771970
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik lees ergens dat Petrobas een grote klant is van dit bedrijf. Juist daar rommelt het op dit moment behoorlijk i.v.m een steekpennigen afaire. Hoe zeker is Petrobas als klant? Ik zou toch zeer hechten aan een (tweede ) hypotheek recht in dit dossier.
Dat van Petrobas daar heb je gelijk in. Ze zijn in dit project inderdaad wel erg afhankelijk van maar een paar partijen. Van een eventuele tweede hypotheek moet je ook niet teveel voorstellen. Als het mis gaat is een dergelijk pand niet zo maar te verkopen en wat gaat het dan nog (maar) opleveren.
pi_153772242
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:45 schreef Horsemen het volgende:
Als het mis gaat is een dergelijk pand niet zo maar te verkopen en wat gaat het dan nog (maar) opleveren.
Geen idee. Getaxeerd na verbouwing op ¤ 1.650.000. Wat krijg je er dan voor en wie heeft zoveel geld over voor een landhuis in Zeeland. Wat de gek er voor geeft maar dan wel een gek met geld. :)

Eesrste hypotheek restauratiefonds 600K + eventuele 2e hypotheek de crowd voor 500K is ongeveer 70% taxatie prijs.

Als het na 3.5 jaar mis gaat is het Crowd gedeelte nog 250K dus zit je op ongeveer 55 % taxatieprijs en heb je toch nog wel grote kans dat de tweede hypotheek zijn vruchten afwerpt.

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-06-2015 13:06:07 ]
pi_153772365
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geen idee. Getaxeerd na verbouwing op ¤ 1.650.000. Wat krijg je er dan voor en wie heeft zoveel geld over voor een landhuis in Zeeland. Wat de gek er voor geeft maar dan wel een gek met geld. :)

Eesrste hypotheek restauratiefonds 600K + eventuele 2e hypotheek de crowd voor 500K is ongeveer 70% taxatie prijs.
Ja, zoals ik al eerder schreef, een (2e) hypotheek is natuurlijk altijd beter als geen maar zaligmakend is het natuurlijk niet.
pi_153772409
Tot dusver zijn er twee kanshebbers op een reis naar Brazilie verzorgd door oost International (of Oost holding, of Overdulve holding?). Ben benieuwd of er meerdere op afkomen. Op zichzelf is de incentive een hele mooie natuurlijk.
pi_153772724
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:05 schreef MSR het volgende:
Tot dusver zijn er twee kanshebbers op een reis naar Brazilie verzorgd door oost International (of Oost holding, of Overdulve holding?). Ben benieuwd of er meerdere op afkomen. Op zichzelf is de incentive een hele mooie natuurlijk.
Je kunt verblijven in het drijvende hotel wat ze exploiteren, met uitzicht op een boorplatform :)
  dinsdag 23 juni 2015 @ 13:39:31 #266
132191 -jos-
Money=Power
pi_153773115
Nieuw project, met 50 euro cadeaubon incentive, dus bij een investering van 100 euro heb je gelijk 50% rendement.
pi_153773722
de laarzen kosten wel rond de 200 euro, dus moet je nog 150 meer investeren.... Da's een negatief rendement :-) (maar wel mooie laarzen)
pi_153773765
Die met die laarzen skip ik sowieso :)
pi_153773887
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:02 schreef vonragnor het volgende:
de laarzen kosten wel rond de 200 euro, dus moet je nog 150 meer investeren.... Da's een negatief rendement :-) (maar wel mooie laarzen)
Zo zie ik het toch niet.

Mocht je weg van die laarzen zijn en ze sws willen hebben dan is het gewoon dik rendement op je 100 euro.

Zelf hoef ik ze niet :X iemand een tegoedbon van 50 euro voor 20 euro kopen? O-)
pi_153774446
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:24 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Je kunt verblijven in het drijvende hotel wat ze exploiteren, met uitzicht op een boorplatform :)
In Brazilië ja, lijkt me relatief makkelijk extra dagje aan vast te plakken als je er toch bent. En hoeveel mensen hebben er op een booreiland/floatel geslapen? Vast een leuke ervaring. Plus helicoptervluchtje van het vaste land.

Hoe dan ook, dankzij? de incentive zijn er al 4 die minstens 5000 geïnvesteerd hebben.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:30:44 #271
332574 µ
alt-m
pi_153774517
Kreeg gisteren de melding dat ik weer wat moest overmaken.

Helemaal vergeten dat ik dat had toegezegd :').
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:31:34 #272
332574 µ
alt-m
pi_153774543
Arcee, komen we in de topicstats als we het volgende topic openen? :D.
జ్ఞ‌ా
pi_153774907
quote:
99s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:09 schreef CaLeX het volgende:
Zelf hoef ik ze niet iemand een tegoedbon van 50 euro voor 20 euro kopen?
Mijn meisje *; vindt die laarsen wel leuk! Er staat nergens dat je maar een bon per aankoop mag gebruiken, dus ik wil wel wat bonnen overnemen voor 20 euro. :) Incetives zijn leuk ! w/
pi_153775597
Als je 4x 'investeert' heb je de laarzen voor niks :?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 15:24:21 #275
332574 µ
alt-m
pi_153776029
Laatste mail is vorige keer gemist ofzo denk.
జ్ఞ‌ా
pi_153776376
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 14:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mijn meisje *; vindt die laarsen wel leuk! Er staat nergens dat je maar een bon per aankoop mag gebruiken, dus ik wil wel wat bonnen overnemen voor 20 euro. :) Incetives zijn leuk ! w/
Er staat dat je een bon krijgt, de voorwaarden van de bon staan er niet bij.

Ik zou er niet vanuit gaan dat je meerdere bonnen per bestelling mag gebruiken.
Desalnietemin mag je het best proberen van me ;)

Wat kan ik u bieden naast uw investering?

Naast het rendement van 9% biedt ZOO Footwear Int. BV ieder die investeert een ZOO Adventure kadobon aan ter waarde van ¤ 50,= (inwisselbaar bij zooadventure.nl). Een bijzonder kado om te geven! Of een korting voor uzelf.

http://zooadventure.nl/zoo-adventure-cadeaubon-50-euro.html

•Meer cadeaubonnen tegelijk verzilveren

Stuur maar een PM ;)
pi_153777824
Zeeuwse Courant over Vila:
http://www.pzc.nl/regio/z(...)orebedrijf-1.4267302

Zeeuwse Courant over Overdulve B.V:
http://www.pzc.nl/regio/z(...)zili%C3%AB-1.4396267

Omschrijving rijksmonument. Voor de liefhebber
http://rijksmonumenten.nl(...)gelegen/serooskerke/
pi_153777885
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10782

Pata Negra
8,5%, helaas wel cat 5. en horeca
pi_153777901
Hmmm ja niet mijn favoriete segment, maar wel beetje gunfactor :) En ik hou van Spaanse worsten :)
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:22:45 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153778016
Ziet er goed uit die Pata Negra. Doe eigenlijk geen horeca maar voor zo'n tent maak ik misschien wel een uitzondering. Goed verhaal ook. Zit in de buurt dus kan ook eens een worst gaan halen :P

Ook even op haar vorige bedrijf gezocht (Solita) maar niks kunnen vinden. Ik
pi_153778110
Ik doe er 300 in :)

Net een mail dat Fietsplan Rini ook het koopcontract heeft getekend, die kan binnenkort ook door.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:27:06 #282
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153778154
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:25 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik doe er 300 in :)
Ik doe met je mee. Gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid van haar en haar partner en het redelijke kredietbedrag is het risico niet erg hoog.
pi_153778269
Mooie dame, dus ik doe ook mee (of is dat nou juist geen goed argument ? :-)
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:33:17 #284
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153778327
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:31 schreef vonragnor het volgende:
Zeker wel. Dat was voor mij een bijkomende reden om in te stappen :P
pi_153778466
En in het artikel over Overdulve:

OOS International sloot in januari een contract van een miljard euro met Petrobras. Het offshorebedrijf ondersteunt de renovatie van dertig olieplatforms. Een klus die acht jaar werk betekent.
pi_153778628
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:37 schreef vonragnor het volgende:
En in het artikel over Overdulve:

OOS International sloot in januari een contract van een miljard euro met Petrobras. Het offshorebedrijf ondersteunt de renovatie van dertig olieplatforms. Een klus die acht jaar werk betekent.
Vóór het einde van die 8 jaar is de lening al afgelost.

Echte Hollands Glorie dit bedrijf. Wat een contrast met dat chaletje laatst......

Graag méér van dit soort projecten GvE :)

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 23-06-2015 16:51:16 ]
Pecunia non olet
pi_153778678
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:31 schreef vonragnor het volgende:
Dat ligt er aan of jouw vrouw hier mee leest :) :)
Pecunia non olet
pi_153778949
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zeker wel. Dat was voor mij een bijkomende reden om in te stappen :P
Toch dat ik denk dat ze pot is zodra er over 'partner' gesproken wordt ipv man :X
pi_153778953
vandaag veel nieuwen op GVE en....belangrijk.....ook eens prima projecten ertussen.
Alleen die Zoo footwear stinkt...
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:55:19 #290
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_153779017
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:53 schreef bleyenburg het volgende:
vandaag veel nieuwen op GVE en....belangrijk.....ook eens prima projecten ertussen.
Alleen die Zoo footwear stinkt...
Is meestal in de dierentuin :Y
geld is nooit te zwaar in je zakken
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:57:02 #291
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_153779082
Omdat er Negra in je naam zit hoeft je website er niet uit te zien als een begrafenisondernemer.
pi_153779165
Nou, weer een nieuwe :)

Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10927

Naam: De Lollipop
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 25.000 euro
Rente: 8,0%
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,06

Een gaycafé in Tilburg, ik sla deze toch maar over.

Overigens wel een plusje voor GvE voor het aantal projecten wat ze aanbieden.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 16:59:43 #293
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153779180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:57 schreef xzaz het volgende:
Omdat er Negra in je naam zit hoeft je website er niet uit te zien als een begrafenisondernemer.
Ben ook eens gaan kijken en valt mij tegen dat heel veel 'tijdelijk niet beschikbaar' is.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:01:00 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153779223
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:59 schreef crowdiefunder het volgende:

Ben er ooit geweest :o En aangezien ik niet gay ben was dat best een beetje ongemakkelijk :P
pi_153779228
die lollipop ben ik ergens eerder tegen gekomen, dacht ik....kan me zo 1-2-3 ff niet herinneren waar....
pi_153779230
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:59 schreef crowdiefunder het volgende:

Overigens wel een plusje voor GvE voor het aantal projecten wat ze aanbieden.
Deze is toch al eens voorbij gekomen op KoM?

Inderdaad:
https://www.kapitaalopmaat.nl/de-Lollipop
pi_153779252
Lollipop: voor de heren die de dame van Pata Negra niets vinden :-)
pi_153779305
juist...bij KoM
pi_153779377
quote:
Vóór het einde van die 8 jaar is de lening al afgelost.
Het artikel in de krant is een jaar oud, dus dat contract is ten einde als ook de lening (84 maanden) is afgelost... Maar is voor mij ook een reden om er een klein bedragje in te stoppen...
pi_153779378
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:03 schreef bleyenburg het volgende:
juist...bij KoM
Precies, dezelfde eigenaren en praktisch dezelfde tekst ook nog als toen bij KoM gebruikt is. Tweede financiering dus.
pi_153779493
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:01 schreef MSR het volgende:

[..]

Deze is toch al eens voorbij gekomen op KoM?

Inderdaad:
https://www.kapitaalopmaat.nl/de-Lollipop
Heb daar via KoM wat geld ingestoken. Ik weet niet wat ik hiervan nu weer moet vinden, op korte termijn wéér een lening af te sluiten, en bij een andere site ? Dat begint een trend te worden, heb er helemaal geen goed gevoel bij...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')