abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153603538

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_153603570
vergeten topic titel te wijzigen...

ik merk wel dat ik zelf wat kieskeuriger ga worden inzake de investeringen.
zowel GvE als straks nieuw project op collin laat ik varen.
pi_153603667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Gijsbertus het volgende:
vergeten topic titel te wijzigen...

ik ook: beide zijn het geen 'zekerheidjes'. Ik aarzel over de hardloopwinkel.
pi_153603677
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
pi_153603843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ...............
Eens, ik wacht ook lekker op de volgende projectjes! Ook een erg summiere beschrijving weer.
pi_153603944
quote:

[..]

Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
Aanbetaling lease en overbrugging eerste verkoopfactuur, + aanloopkosten.
Al met al toch vrij risicovol, zijn spaargeld gaat er al in dus daarna geen reserves meer.

Zo'n jongen moet helemaal niet voor zichzelf beginnen......typische loondienstman die helemaal geen verstand heeft van geldzaken. Triest dat je in die branche geen normaal arbeidscontract meer kunt krijgen, ze hebben liever ZZP'ers of Oosteurpeanen......

[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 10:03:12 ]
Pecunia non olet
pi_153604562
Vergis ik me nu of is de inschrijving op de Oplaadkameraad, teruggelopen van 92% naar 91%?
Hij loopt nu al leeg :)

[ Bericht 40% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 10:39:29 ]
Pecunia non olet
pi_153605662
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 10:29 schreef obligataire het volgende:
Vergis ik me nu of is de inschrijving op de Oplaadkameraad, teruggelopen van 92% naar 91%?
Hij loopt nu al leeg :)
Accu's kunnen een beetje leeg lopen en daarna weer vollopen............... Nu weer op 92%! :)
Afgelopen 24 uur zo'n 5000 euro bijgeboekt.
Vermoedelijk ook een of meer investeerders afgehaakt.
pi_153606685
Nu zelfs 93%, schoonpapa komt in actie :)
Pecunia non olet
pi_153606806
Bundles van 6% naar 7%

Bundles
Project:11058 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,71
Creditsafe score:49
Inschrijfperiode nog 48 dagen
Kredietbedrag:¤ 300.000
Geinvesteerd:¤ 71.300
Product:
Lening
Looptijd:
84 maanden
Rente per jaar:7,0%

Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.

Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
pi_153607541
Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
Pecunia non olet
pi_153607683
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende:
Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
de hardloopwinkel op investormatch, van dezelfde ondernemer, is weg.
pi_153607701
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende:
Dat gevoel had ik in eerste instantie ook. Maar toen Gijsbertus speurwerk opleverde dat vrouwlief gelijktijdig 80K voor een hardloopzaak bij een ander platform had gevraagd, was ik minder enthousiast.
Twee platformen en de dame wordt ook opgevoerd als mee werkende in het restaurant.................
pi_153607730
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:36 schreef Camogli het volgende:
de hardloopwinkel op investormatch, van dezelfde ondernemer, is weg.
Dus er wordt meegelezen :)
pi_153607779
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dus er wordt meegelezen :)
lijkt er wel op :-)
En Collin heeft die horecazaak nog steeds niet officieel op de site gezet....
  woensdag 17 juni 2015 @ 12:54:33 #16
132191 -jos-
Money=Power
pi_153608030
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 09:12 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik ga niet voor een starter (5s) met maar 7,0% en een lage creditsafe score.
Ook al is de lening vrij laag, de omzetprognose en de nettowinst voldoende om aan de aflossingen te kunnen voldoen.

btw, geen (standaard)mail ontvangen over het nieuwe project :(.
Misschien krijg ik die straks nog binnen. Normaal gaat het altijd goed.
Ik heb ook geen mail ontvangen vanochtend.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_153608195
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:54 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik heb ook geen mail ontvangen vanochtend.
ik vond de link naar deze horecapitch in een tweet van @HorecabizzZWN.
Collin geeft betrokkenen wel eens vaker een eerste kans op investeren. Ik denk dat deze tweet van zo'n insider was.
Overigens: er is nog geen euro gestopt in deze zaak.
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:36:04 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153609186
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 12:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bundles van 6% naar 7%

Bundles
Project:11058 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,71
Creditsafe score:49
Inschrijfperiode nog 48 dagen
Kredietbedrag:¤ 300.000
Geinvesteerd:¤ 71.300
Product:
Lening
Looptijd:
84 maanden
Rente per jaar:7,0%

Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.

Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.

Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.

Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.

Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.

(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:41:17 #19
132191 -jos-
Money=Power
pi_153609334
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.

Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.

Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.

Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.

(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:05:24 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610159
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.

Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.

SPOILER
Mijn reisverslagen
pi_153610658
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:05 schreef SeLang het volgende:
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.

Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.
Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden. :?
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:22:42 #22
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153610681
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

SPOILER
Ik zou zeggen: niet op één paard wedden. En al helemaal niet op een bank, die zúlke lage rentes biedt en dan ook nog eens hun eigen risico afwentelt op de investeerder door een worst voor te houden met risicovolle hoge rendementen.
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:27:18 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610832
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden. :?
Helemaal mee eens, vooral het spreidingsverhaal.
Mijn reisverslagen
pi_153610842
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef crowd-fundi het volgende:
niet op één paard wedden
Oh Ja we hebben hier ook wel eens paarden gehad! :)
pi_153610865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Oh Ja we hebben hier ook wel eens paarden gehad! :)
Bedoel je deze?
https://www.lendico.nl/kredietaanvraag/detail/8691-128
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:29:16 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153610898
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:22 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: niet op één paard wedden. En al helemaal niet op een bank, die zúlke lage rentes biedt en dan ook nog eens hun eigen risico afwentelt op de investeerder door een worst voor te houden met risicovolle hoge rendementen.
Mensen lezen mijn post kennelijk alsof ik een bepaalde belegging aan het pushen ben (en daardoor krijg ik alweer bijna spijt van mijn post). Ik gebruikte het alleen maar als illustratie waarom ik vind dat de rentes op veel crowdfunding projecten veel te laag zijn.

Een solide bank als de Rabobank moet zelf kennelijk al 6% betalen voor een achtergestelde lening. Dat geeft je toch te denken?
Mijn reisverslagen
pi_153610939
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:29 schreef SeLang het volgende:
Mensen lezen mijn post kennelijk alsof ik een bepaalde belegging aan het pushen ben (en daardoor krijg ik alweer bijna spijt van mijn post). Ik gebruikte het alleen maar als illustratie waarom ik vind dat de rentes op veel crowdfunding projecten veel te laag zijn.

Een solide bank als de Rabobank moet zelf kennelijk al 6% betalen voor een achtergestelde lening. Dat geeft je toch te denken?
Nee hoor je gedegen mening wordt zeker gewaardeerd! Maar we maken hier ook wel eens een grapje.
pi_153610977
quote:
Ja zeker, maar alleen heb ik op dat paard niet gewed. w/
pi_153611254
quote:

[..]

Krijg geen spijt, ik vind je post een interessante toevoeging. Ik snap je punt van rente tegenover te lopen risico, maar zoals eerder gezegd is een gedegen spreiding minstens zo belangrijk. Daarbij is dat bundles project natuurlijk ook wat ongelukkig, geen best project wat ook al wat langer openstaat.

Ook ik ben nog zoekende naar een zo goed mogelijke beleggingsmix, zowel renderend als gespreid, dus je stellingen hier zijn mij ook wat waard.
pi_153611301
quote:
Ik ben het wel met je eens dat diversificatie belangrijk is. Zowel binnen het crowdfunden als tussen de verschillende beleggingen die je kunt hebben: spaarrekening, crowdfunden, obligaties, aandelen enz. Zelf heb ik geen Rabo Ledencertificaten. Het feit dat het een achtergestelde lening zonder afloopdatum is, staat mij tegen. Daarentegen beleg ik wel in BDC's (Business development companies). Mijn dividend is daarmee hoger, maar ik loop wel dubbel koersrisico (valuta + aandelen). Zo maakt ieder zijn/haar afweging.
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:42:22 #31
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153611305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Nee hoor je gedegen mening wordt zeker gewaardeerd! Maar we maken hier ook wel eens een grapje.
Die mening vind ik met redelijke argumenten onderbouwd. Of het crowdfunders ertoe beweegt zich te bekeren tot Rabobeleggers, bitcoinverzamelaars of weet ik veel andere risicovolle beleggingen? Crowdfunders zijn hier de hele dag bezig om risico's te bespreken. Dat weten ze echt wel en ze houden er terdege rekening mee. Het gaat ze niet alleen om de winst, maar ook om het idee enigszins grip te hebben op wat er met hun geld gebeurt.
pi_153611376
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:

[..]Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.
De rente op een RC is inderdaad nauwelijks te vergelijken. De voorgangers, die niet beursgenoteerd waren en iets meer dan 5% deden, werden omgezet in een beursgenoteerde lening tegen 6,5%.
Blijkbaar is dat wel een goede belegging want toen ik de oude kocht tegen 96% van de nominale waarde, staan ze nu tegen 113% of zoiets genoteerd aan de beurs. Eén van de betere beleggingen :) want ik zie de Rabobank nog niets zo gauw omvallen.

Kortom ik vind de rente op de RC eerder te hoog, dan dat ik de rente op crowdlending te laag vind. Uiteraard is die mening wel gebaseerd op een uitvalpercentage van 3% of zo. Dan blijft er nog genoeg reëel rendement over.
Pecunia non olet
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:44:38 #33
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_153611377
[quote]0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:42 schreef crowd-fundi het volgende:

[ Bericht 47% gewijzigd door crowd-fundi op 17-06-2015 14:45:30 (dubbelpost) ]
pi_153611547
De vergelijking met een RC gaat mank. De waarde van een RC is sterk afhankelijk van de rente op de geld- en kapitaalmarkt. Doordat die extreem laag is, is de koers van een RC nu ruim boven pari en zijn de rentes op crowdfundingsleningen betrekkelijk laag. Zodra de rente op de geld- en kapitaalmarkt aantrekt zal de koers van een RC gaan dalen terwijl rentevergoedingen op crowdleningen omhoog zullen gaan.
  woensdag 17 juni 2015 @ 15:46:06 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613053
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:49 schreef Justme7005 het volgende:
De vergelijking met een RC gaat mank. De waarde van een RC is sterk afhankelijk van de rente op de geld- en kapitaalmarkt. Doordat die extreem laag is, is de koers van een RC nu ruim boven pari en zijn de rentes op crowdfundingsleningen betrekkelijk laag. Zodra de rente op de geld- en kapitaalmarkt aantrekt zal de koers van een RC gaan dalen terwijl rentevergoedingen op crowdleningen omhoog zullen gaan.
Nee, de rente op een bestaande crowdfund lening blijft dan constant, waardoor de waarde van die belegging in feite ook daalt. Alleen zie je dat niet direct omdat ze niet verhandelbaar zijn en er dus geen "koers" is (wat een groot nadeel is van de crowdfundlening). Het verschil is de duratie: de RC is eeuwigdurend en heeft daardoor inderdaad een hogere rentegevoeligheid dan de CL. Daar staat echter tegenover dat je het RC kunt verkopen als je denkt dat rentes gaan stijgen terwijl je aan die CL nog jarenlang vastzit.

Ben wel met je eens dat het verschillende typen beleggingen zijn die niet 1:1 te vergelijken zijn - dat schreef ik dus ook al in de footnote van mijn eerste post.
Mijn reisverslagen
pi_153613055
Leuke discussie! Dank daarvoor.
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag zijn.
Ik heb echt geen idee! Hoe bepaal je dat? Is de 6,5% bij de RC redelijk? Is 20% of meer bij Bondora redelijk?
Ik zie bij een degelijk ogend project Geenen dat 8% als matig wordt gezien maar als er 8,5% van wordt gemaakt gaat men de inleg verdubbelen.

Zijn hier vuistregels voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Camogli op 17-06-2015 15:56:51 ]
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:02:17 #37
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153613465
ik denk dat hier de looptijd een groot aandeel heeft.
Voor komende jaren zullen de rentes nauwelijks gaan stijgen, dus zit je met een looptijd van 2 á 3 jaar prima.
Na die tijd zal er wat beweging op de geldmarkt komen, middels renteverhoging.
Dit zal niet gelijk grote sprongen maken, zie V.S.

Verder denk ik dat mensen de crowdfunding iets tussen sparen en beleggen inzien.
En hier een spreiding in maken, tenminste dat doe ik zelf.

Uiteraard spelen aspecten als gunfactor, incentives, steunen van MKB bedrijven (dus economie), etc ook een rol.
Risico's zijn zeker ook aanwezig. Maar naar mijn neming kleiner dan beleggingen. Mede door dit forum leer je je weg wel in de crowdfunding en kun je (samen op het forum) wel de goede van de mindere bedrijven onderscheiden.
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:04:22 #38
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153613514
had trouwens nooit van rabobank certificaten gehoord..
weer wat nieuws geleerd. Is de Rabobank de enige met deze vorm van beleggen?
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:08:07 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613617
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Camogli het volgende:
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag is.
Ik heb echt geen idee! Hoe bepaal je dat? Is de 6,5% bij de RC redelijk? Is 20% of meer bij Bondora redelijk?
Ik zie bij een degelijk ogend project Geenen dat 8% als matig wordt gezien maar als er 8,5% van wordt gemaakt gaat men de inleg verdubbelen.

Dat is natuurlijk lastig omdat je bij die crowdfund projecten weinig inzicht hebt in de cijfers en onderliggende factoren. Alleen dat rechtvaardigt imo al een extra risico opslag.

Een RC of iets anders dat beursgenoteerd is is veel meer informatie over beschikbaar. Tevens is er voortdurend handel op financiële markten en vindt er een soort van "democratische" prijsvorming plaats waardoor financiële instrumenten in elk geval ten opzichte van elkaar redelijk correct geprijsd zijn (Efficiente Markt Hypothese). Je kunt zien tegen welke prijzen andere achtergestelde leningen handelen, jaarverslagen e.d. zijn bekend dus zo kunnen investeringen met elkaar vergeleken worden.

Ikzelf vind de risico's van individuele crowdfund projecten lastig in te schatten en het zijn lange termijn commitments (vaak vele jaren) waar je niet meer onderuit kunt als je van mening verandert of als de omstandigheden veranderen. Dat is de reden dat ik er tot nu toe vanaf ben gebleven.

Maar zoals gezegd: als een toch wel erg degelijke tent als de Rabobank zelf al 6% (huidige yield) moet betalen voor hun meest achtergestelde lening dan zou ik voor zo'n niet-verhandelbare crowfund lening in vaak onzekere business toch wel een stuk hogere rente willen hebben.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:11:25 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:04 schreef Gijsbertus het volgende:
had trouwens nooit van rabobank certificaten gehoord..
weer wat nieuws geleerd. Is de Rabobank de enige met deze vorm van beleggen?
Om dit mooie crowdfund topic niet offtopic te sturen (ik weet het, mijn schuld):
WGR / Rabobank certificaten
Mijn reisverslagen
pi_153613699
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:46 schreef Camogli het volgende:
De stelling is dat de geboden percentages in verhouding tot het risico te laag is.

De discussie is inderdaad leuk!
Maar feitelijk zijn er in CF (te) veel variabelen die een ieder anders interpeteerd. Dat maakt het wel interessant.
Geenen bijvoorbeeld, zou ik nooit instappen niet voor 8% maar ook niet voor 9%.Waarom niet omdat ik denk dat een schoenenwinkel in een kleinere plaats zijn tijd heeft gehad. Maar Camogli zou er dus voor 9% dubbel instappen. ??!!!??

Steekflens daarintegen zou ik zo instappen als de heren hoofdelijk aansprakelijk zijn. Maar dat willen ze niet omdat ze te veel bezittingen hebben die ze niet willen missen als het mis gaat. Maar dan wil ik mijn bezittingen=inleg dus niet beschikbaar stellen.

Zo heeft ieder project wel wat en soms stap je erin en soms niet.

Een vuistregel misschien is hij er wel maar ik ken hem niet.
  woensdag 17 juni 2015 @ 16:20:45 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153613922
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar feitelijk zijn er in CF (te) veel variabelen die een ieder anders interpeteerd. Dat maakt het wel interessant.
Geenen bijvoorbeeld, zou ik nooit instappen niet voor 8% maar ook niet voor 9%.Waarom niet omdat ik denk dat een schoenenwinkel in een kleinere plaats zijn tijd heeft gehad. Maar Camogli zou er dus voor 9% dubbel instappen. ??!!!??

Steekflens daarintegen zou ik zo instappen als de heren hoofdelijk aansprakelijk zijn. Maar dat willen ze niet omdat ze te veel bezittingen hebben die ze niet willen missen als het mis gaat. Maar dan wil ik mijn bezittingen=inleg dus niet beschikbaar stellen.

Wat ik zelf jammer vind is dat die CF leningen niet verhandelbaar zijn. Je zou de yields eigenlijk door "de markt" moeten laten bepalen. Eigenlijk gebeurt dat al een beetje, want die Bundles lening kwam dus kennelijk niet vol op 6% en nu is de rente verhoogd naar 7%

Ik realiseer me dat het niet verhandelbaar zijn voor veel mensen juist aantrekkelijk is omdat het de suggestie biedt van stabiliteit en waardevastheid (die imo schijn is), maar het zou het voor mijzelf veel aantrekkelijker maken.
Mijn reisverslagen
pi_153613957
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

ikzelf ga mijn inleg in Geenen niet verhogen bij 8,5%: dat hebben anderen toegezegd in de discussiemogelijkheid bij KoM. Even voor de helderheid :-)

RC is ook geen goede vergelijking want het gaat om het mandje CF-projecten. Zoals je ook moet spreiden met aandelen. Daar is 6-8% een langjarig rendement, als ik het goed begrijp. Ik denk dat het risico daar hoger is dan bij goed gekozen CF-projecten. Dus geen 5s of 5, of C bij KoM, ook al biedt men 10%. Mischien zelfs juist dán niet!
pi_153614650
Toch maar even gekeken naar de rabo ledencertificaten die hier nu genoemd worden, is de enige beursgerelateerde belegging die ik heb. Dit omdat ze uitgezet zijn vanuit een besloten belegging die ik had.
Ik ben zelf geen voorstander van beurs beleggen.
Tot mijn schrik zie ik nu dat ze de laatste 2 weken met 6% gedaalt zijn, daar gaat mijn rendement hier op.
Benieuwd hoe het rendement nu is
pi_153614787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:46 schreef dick1201 het volgende:
Toch maar even gekeken naar de rabo ledencertificaten die hier nu genoemd worden, is de enige beursgerelateerde belegging die ik heb. Dit omdat ze uitgezet zijn vanuit een besloten belegging die ik had.
Tot mijn schrik zie ik nu dat ze de laatste 2 weken met 6% gedaalt zijn, daar gaat mijn rendement hier op.
Opletten............Je had eerder moeten verkopen :)
pi_153614979
Ik ben geen beursbelegger, en met maar 1 soort in mijn portofeulle is het niet echt nodig om er iedere keer naar te kijken.
Omdat ik de stukken al vele jaren in mijn bezit heb is er pas een negatief rendement als de koers onder de 100 komt, en dan ook pas als ik ze verkoop
  woensdag 17 juni 2015 @ 17:11:22 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153615277
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:46 schreef dick1201 het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:58 schreef dick1201 het volgende:
Ik ben geen beursbelegger, en met maar 1 soort in mijn portofeulle is het niet echt nodig om er iedere keer naar te kijken.
Omdat ik de stukken al vele jaren in mijn bezit heb is er pas een negatief rendement als de koers onder de 100 komt, en dan ook pas als ik ze verkoop
Even voor de duidelijkheid: je CF leningen zijn ook in waarde gedaald door de gestegen rente. Alleen is dit niet zichtbaar omdat ze geen koersnotering hebben! Maak niet de fout om te denken dat dat wat anders is. Wel is zo'n RC er gevoeliger voor, o.a. vanwege de langere looptijd (eeuwig).

Verder is je rendement niet negatief onder de 100 want je hebt al 1,5 jaar lang 6,5% per jaar ontvangen.

Vanaf nu alle RC vragen en opmerkingen in dat RC topic. :)
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 17:58:19 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153616517
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Opletten............Je had eerder moeten verkopen :)
Niet mee eens. Rabo certificaten zijn m.i. uitstekend geschikt als fundament voor een buy and hold strategie. De koers zwenkt altijd wel wat, maar zal vroeg of laat echt wel weer die 114% of wat het ook was weer aantikken. Ondertussen pak je toch iedere keer 6,5% per certificaat. Je moet deze niet kopen voor de koersstijging.
pi_153616901
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 17:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Even voor de duidelijkheid: je CF leningen zijn ook in waarde gedaald door de gestegen rente. Alleen is dit niet zichtbaar omdat ze geen koersnotering hebben! Maak niet de fout om te denken dat dat wat anders is. Wel is zo'n RC er gevoeliger voor, o.a. vanwege de langere looptijd (eeuwig).
Deze redenering is m.i. erg theoretisch. Volgens dezelfde redenering zou een spaardeposito ook in waarde dalen of stijgen. Net als bij een spaardeposito, leg je je je bij een crowd-lening vast voor een bepaalde looptijd voor een bepaalde rentevergoeding. Het voornaamste verschil bestaat daaruit, dat er bij een spaardeposito geen kans bestaat op verlies mits gedekt door het garantiestelsel.
Dat je tussentijds beter of slechter zou kunnen instappen op een vergelijkbaar produkt is voor een particulier m.i. volstrekt irrelevant. Een keuze is een keuze, en daar heb je het mee te doen gedurende de looptijd :)

De aanhangers van de markttheorie vergeten nog wel eens dat de beurskoersen dagelijks worden gemanipuleerd door handelaren die in ieder krantenbericht aanleiding zien, en de mogelijkheid hebben, om koersen te manipuleren. En die doorgaans voorkennis hebben waarbij de particulier altijd en eeuwig te laat is om adequaat te reageren. Die ellende kost de brave particulier een boel geld. Geef mij maar de rust en het redelijk voorspelbare rendement van crowdlening, al gaat er nu en dan een bedrijfje op de fles.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 18:19:04 ]
Pecunia non olet
pi_153617051
quote:

[..]

Die 40K gaat op aan de opstart. De betalingstermijn in die branche is 6 tot 8 weken. Als je dan even snel rekent moet er dus 2 keer de termijn voor de truck betaald worden (gemiddeld 1500 per keer, dus 3000) alle verzekeringen, pensioen etc moeten 2 keer betaald worden De diesel moet voorgeschoten worden (gemiddeld ¤ 500 a ¤ 600 per tankbeurt, en gemiddeld 2 tankbeurten per week is dat voor 8 weken toch al snel ¤ 9600,- Tolgelden, overnachtingsgelden, veerponden etc..
Het advies is altijd om minimaal 30K te hebben voordat je als eigen rijden begint. Hij zit iets hoger, maar niet gek hoog.
Ik vind zijn aanvraag dus niet heel gek, en heb er een klein bedrag in gedaan. Ik gun het hem.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:47:03 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153619552
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 18:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze redenering is m.i. erg theoretisch. Volgens dezelfde redenering zou een spaardeposito ook in waarde dalen of stijgen.
Maar dat is ook zo! Als je een deposito afsluit tegen 2% en een dag later kun je eenzelfde deposito afsluiten tegen 3% dan is jouw deposito minder waard geworden, net als een obligatie. Zou het verhandelbaar zijn dan zou je het alleen beneden pari kunnen verkopen. Een deposito hangt geen koers aan, maar het feit dat je ergens niet naar kijkt betekent niet dat het niet bestaat :)

quote:
Net als bij een spaardeposito, leg je je je bij een crowd-lening vast voor een bepaalde looptijd voor een bepaalde rentevergoeding. Het voornaamste verschil bestaat daaruit, dat er bij een spaardeposito geen kans bestaat op verlies mits gedekt door het garantiestelsel.
Dat je tussentijds beter of slechter zou kunnen instappen op een vergelijkbaar produkt is voor een particulier m.i. volstrekt irrelevant. Een keuze is een keuze, en daar heb je het mee te doen gedurende de looptijd :)

De aanhangers van de markttheorie vergeten nog wel eens dat de beurskoersen dagelijks worden gemanipuleerd door handelaren die in ieder krantenbericht aanleiding zien, en de mogelijkheid hebben, om koersen te manipuleren. En die doorgaans voorkennis hebben waarbij de particulier altijd en eeuwig te laat is om adequaat te reageren. Die ellende kost de brave particulier een boel geld. Geef mij maar de rust en het redelijk voorspelbare rendement van crowdlening, al gaat er nu en dan een bedrijfje op de fles.
Zolang jij je daar comfortabel ermee voelt is het prima :)
Mijn reisverslagen
pi_153619637
Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7144?

Rente: 5,5%
Looptijd: 3 jaar
Creditsafe score: 75.0

Kreditwaardigheid is zeer goed maar ik vind het zelf een matige omzet voor een bedrijf met 8 man personeel. Daar staat tegenover dat Dinerate garant staat voor de schulden en die draait wel mooi in het zwart.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:51:34 #53
132191 -jos-
Money=Power
pi_153619682
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 16:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk lastig omdat je bij die crowdfund projecten weinig inzicht hebt in de cijfers en onderliggende factoren. Alleen dat rechtvaardigt imo al een extra risico opslag.

Een RC of iets anders dat beursgenoteerd is is veel meer informatie over beschikbaar. Tevens is er voortdurend handel op financiële markten en vindt er een soort van "democratische" prijsvorming plaats waardoor financiële instrumenten in elk geval ten opzichte van elkaar redelijk correct geprijsd zijn (Efficiente Markt Hypothese). Je kunt zien tegen welke prijzen andere achtergestelde leningen handelen, jaarverslagen e.d. zijn bekend dus zo kunnen investeringen met elkaar vergeleken worden.

Ikzelf vind de risico's van individuele crowdfund projecten lastig in te schatten en het zijn lange termijn commitments (vaak vele jaren) waar je niet meer onderuit kunt als je van mening verandert of als de omstandigheden veranderen. Dat is de reden dat ik er tot nu toe vanaf ben gebleven.

Maar zoals gezegd: als een toch wel erg degelijke tent als de Rabobank zelf al 6% (huidige yield) moet betalen voor hun meest achtergestelde lening dan zou ik voor zo'n niet-verhandelbare crowfund lening in vaak onzekere business toch wel een stuk hogere rente willen hebben.
Het klopt inderdaad dat het vrij lange termijn commitments zijn. Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, ik heb mijn geld voorlopig toch niet nodig dus ik vind crowdfund projecten een goed alternatief voor beleggen. Zoals je zei draait het ook bij crowdfunding om spreiding, hoe meer projecten je hebt hoe lager je rendementsrisico is. Overigens doe ik ook aan indexbeleggen, daar zit bij mij zelfs meer geld in dan bij crowdfunding. En dat is dus ook duidelijk voor de lange termijn. Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:13:47 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153620359
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:51 schreef -jos- het volgende:
Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.
En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:24:43 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153620685
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.

Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc

Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten? :D
Mijn reisverslagen
pi_153620693
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.
Graag ja.
జ్ఞ‌ా
pi_153621057
quote:

Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc

Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten? :D
dat kan al bij Bondora (woekerrentes voor PL-en), op de secondary market.
pi_153621596
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:50 schreef Moralitas het volgende:
Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7144?

Rente: 5,5%
Looptijd: 3 jaar
Creditsafe score: 75.0

Kreditwaardigheid is zeer goed maar ik vind het zelf een matige omzet voor een bedrijf met 8 man personeel. Daar staat tegenover dat Dinerate garant staat voor de schulden en die draait wel mooi in het zwart.
Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...
pi_153621846
quote:

gve zou dat best als extra dienst aan kunnen bieden lijkt me.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153621927
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:54 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...
Ik ook niet maar ik ben wel benieuwd naar het verloop. Dit is de eerste lening die Symbid behandeld. Investeerders hebben afgelopen week voor de lancering kunnen investeren en volgens mij staat die ook nu nog niet officieel tussen de projecten. 5,5% (-1% transactie/administratiekosten) is voor mij persoonlijk ook te mager maar ik zit überhaupt niet in leningen.
pi_153622021
quote:

Denk dat er wel een minimumcommissie ingesteld wordt mocht er iets dergelijks verschijnen. 0,1% op 100 euro is namelijk volgens mij de moeite niet waard.
pi_153622827
Ik denk dat je sowieso niet moet gaan beleggen of investeren met geld wat je moeilijk kunt missen. Dus wat mij betreft hoeft zo'n verkoopmogelijkheid niet. Ben alleen geïnteresseerd in de rente plus de zekerheid dat ik gemiddeld in 2,5 jaar mijn geld weer terug heb. Dat is kort genoeg :)

Zoals gezegd, op Bondora bestaat die mogelijkheid wel, maar daar proberen ze alleen maar de slecht lopende leningen te dumpen. Niet interessant voor de koper, immers er kopen altijd weer genoeg nieuwe leningen beschikbaar waarbij je je niet hoeft af te vragen of men misschien wel een goede reden heeft om de investering kwijt te willen.
Pecunia non olet
pi_153622849
Ik zie ook een nieuwe op Zencap:

https://www.zencap.nl/loan-request/detail/913

¤ 35.000
2 Jaar
¤ 1.539 Maandbedrag
5,22% Rentevoet
Risicoclassificatie A

Ik vind het alleen een beetje apart dat men dit geld niet zelf beschikbaar heeft als het bedrijf al een tijdje draait en zo te zien best een net bedrijfsresultaat heeft.
pi_153623907
Rendement niet echt om over naar huis te schrijven (4,22%, minus vertraging etc.).
Werkkapitaal is zo op het oog prima maar blijkbaar is het onvoldoende liquide om wat aanloopkosten voor te kunnen schieten. Inderdaad apart en niet heel erg vertrouwenswekkend. Pas.
Pecunia non olet
pi_153624134
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 21:53 schreef obligataire het volgende:
Rendement niet echt om over naar huis te schrijven (4,22%, minus vertraging etc.).
Werkkapitaal is zo op het oog prima maar blijkbaar is het onvoldoende liquide om wat aanloopkosten voor te kunnen schieten. Inderdaad apart en niet heel erg vertrouwenswekkend. Pas.
Ja, 4.22% na kosten is niet echt hoog...

[ Bericht 1% gewijzigd door crowdiefunder op 17-06-2015 22:10:38 ]
pi_153624556
Mijn dubbelpost dan maar zinnig vullen :)

Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.

https://www.crowdlottery.com/

Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.

[ Bericht 95% gewijzigd door crowdiefunder op 17-06-2015 22:19:29 ]
  woensdag 17 juni 2015 @ 22:27:41 #67
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153625158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:

Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.

Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.
Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.
pi_153625231
Dat snap ik, men speelt steeds meer in op het concept crowd :) Ik blijf ook nog maar even bij Crowdfunding en geen Crowdloterij. Was overigens alleen maar even een uitstapje omdat ik toch iets wilde plaatsen in mijn dubbelpost :)
  donderdag 18 juni 2015 @ 00:13:45 #69
132191 -jos-
Money=Power
pi_153628665
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:

Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.
pi_153628739
Wel erg lucratief, site opzetten, geld beuren en 85% uitbetalen, de enige winnaar is de organisator, zelfs als het eerlijk gaat
pi_153631162
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.
Dat dus. Net alsof er bij andere loterijen geen crowd is die loten koopt :').
Schip ahoy!
pi_153631242
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.
Met indexbeleggen heb je een vrij grote spreiding, ook in niet overgewaardeerde aandelen ;).
Als ik de cijfers op morningstar mag geloven, is de koers-boekwaarde en koers-winst ratio nog acceptabel (resp 1,70 en 18).
Al is het verstandiger om op lange termijn een x bedrag in te leggen per periode dan alles in één keer..
Ik ga mij verder ook eens verdiepen in rabobank certificaten..

om toch on-topic te blijven..
Rente van symbid is veel te laag. Vraag mij af of zij wel naar de andere platformen hebben gekeken.
De laatste tijd wel erg rustig qua nieuwe projecten..
pi_153631733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:
De laatste tijd wel erg rustig qua nieuwe projecten..
Je weet het het is zomer en dan heb je de variant vrouwen bloot, projecten dood ;)
pi_153632348
Ik krijg hallucinaties van de hitte, ik zag net nog een 'd' :) :)
Pecunia non olet
pi_153632838
Had ook last van “d” en “t” hitte hallucinaties. Heb daarom maar de plaat voor mijn hoofd verruilt voor zonnebril en pet. :)
pi_153635575
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
pi_153635658
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Camogli het volgende:
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:

Beerens heeft een tweetal moeilijke jaren achter de rug vanwege een inmiddels per 1 januari 2015 gestaakte activiteit.
pi_153635731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:

Beerens heeft een tweetal moeilijke jaren achter de rug vanwege een inmiddels per 1 januari 2015 gestaakte activiteit.

klopt, maar die activiteit is nu weg. Schone lei met goed lopende producten?
pi_153635946
Denk inderdaad dat hij nu geld nodig heeft als werkkapitaal omdat hij ingeteerd heeft op vermogen vanwege die slechte activiteit.
De andere seinen staan op groen ik doe mee.
pi_153636655
quote:
Mijn vraag is dan: heeft hij privé 150K vermogen?
pi_153637700
quote:
Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.
pi_153637933
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 13:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.
Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.
pi_153638120
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 13:18 schreef MSR het volgende:

[..]

Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.
ik denk dat een beetje serieus bedrijf nog eens een keer nadenkt als hij CF wil, en dan niet meteen GvE kiest. CC oogt veel professioneler en heeft ook belang bij het continueren van de aflossing terwijl het verdienmodel van GvE vooral aan het begin zit.
Wij, crowdfunders, zijn een beetje klaar met GvE en ik schat in dat bedrijven dat ook wel zijn.
pi_153639900
Ik denk dat er nog zat bij GvE binnenstromen, maar daaronder ook veel minder goede bedrijven.
Binnen 1 dag zit het meeste wel vol. Of je moet echt een heel slecht plan hebben.
Ik vind zelf CC ook wat fijner. Alleen in de inleg vind ik wel fors, minimaal 500.
pi_153640794
Kan iemand mij uitleggen wat die graydon rating nu eigenlijk inhoud, a t/m c begrijp ik dan wel maar dat cijfer is me niet helemaal duidelijk
pi_153641093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 15:04 schreef dick1201 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat die graydon rating nu eigenlijk inhoud, a t/m c begrijp ik dan wel maar dat cijfer is me niet helemaal duidelijk
PD staat voor Probability of Default en is letterlijk de kans (%) waarop een project flopt binnen 1 jaar, bij GVE berekend door Graydon. Zie voor een nadere uitleg ook https://geldvoorelkaar.nl/geld-investeren/risico.aspx

Hoe dit in verhouding staat tot de hiervoor door GVE gebruikte PD-ratings (ipv het nu gebruikte PD-percentage) is ergens in dit topic wel terug te vinden, maar heb ik zo niet paraat.

Edit: nog even snel gezocht en dit gevonden:
quote:
PD-Rating PD-Range
AAA 0,00% - 0,15%
AA 0,16% - 0,30%
A 0,31% - 0,62%
BBB 0,63% - 1,24%
BB 1,25% - 2,49%
B 2,50% - 4,99%
CCC 5,00% - 9,99%
CC 10,00% - 19,99%
C hoger dan 20%
D insolventie
pi_153641724
duidelijk, ff voor mezelf,
Als ik een rendement van minimaal 5% wil, betekend dat dat ik bij een bb met een uitvalkans van 2,5% dit moet incalculeren en dus 7,5% moet hebben tesamen met de fee, bij een 4 jarige lening komt daar dus 0,215% bij
Afgerond voor een bb dus 8%, en voor een bbb 7%
pi_153642017
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 00:13 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.
Mag geen reclame maken in Nederland, maar Nederlanders mogen uiteraard wel meespelen.
Is bedoeld voor alle wereldburgers ;-)
Oprichter is Nederlander. Loterij heeft hoogste pay-out percentage ter wereld.
Gaat gevecht aan met de gevestigde orde en wil laten zien dat het ook anders kan.
Transparant, eerlijk en gedeeltelijk opgestart met crowdfundcampagne.

Zoals jullie merken ben ik wel enthousiast, ik ben dan ook (crowdfund)aandeelhouder.

[ Bericht 12% gewijzigd door Sjeen op 18-06-2015 21:28:47 ]
pi_153643083
2 jaar bezig en de prijzenpot staat op 324 euro deze week, niet iets waar "the crowd" dus op zit te wachten
pi_153649236
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
pi_153649439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
Misschien wel GvE zelf??
pi_153649565
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:01 schreef GioFaralley het volgende:
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.
Mag geen reclame maken in Nederland, maar Nederlanders mogen uiteraard wel meespelen.
Is bedoeld voor alle wereldburgers ;-)
Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.
pi_153649727
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemen :)
Pecunia non olet
pi_153649826
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:56 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.
-O- Dus ik kan geen 350 euro winnen.

Of voor 350 euro in de bak :')
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:24:34 #95
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650362
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:53 schreef noppenkoning het volgende:
2 jaar bezig en de prijzenpot staat op 324 euro deze week, niet iets waar "the crowd" dus op zit te wachten
Wat bedoel je?

edit: Wacht, we hebben het nog altijd over die stomme loterij. Nogal offtopic, en natuurlijk nogal een slecht idee om daar aan mee te doen.
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:25:21 #96
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650383
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juni 2015 16:01 schreef GioFaralley het volgende:

spam

donderdag 18 juni 2015 @ 21:27:20 #97
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650443
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemen :)
Wie is WA?
pi_153650507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wie is WA?
Willem Alexander lijkt mij
pi_153650514
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wie is WA?
Ik gok dat ie onze dochterrijke koning bedoelt...
  donderdag 18 juni 2015 @ 21:33:08 #100
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_153650638
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Willem Alexander lijkt mij
aha, de scherpte is er een beetje af... :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: