Het klopt inderdaad dat het vrij lange termijn commitments zijn. Zelf heb ik daar niet zo'n probleem mee, ik heb mijn geld voorlopig toch niet nodig dus ik vind crowdfund projecten een goed alternatief voor beleggen. Zoals je zei draait het ook bij crowdfunding om spreiding, hoe meer projecten je hebt hoe lager je rendementsrisico is. Overigens doe ik ook aan indexbeleggen, daar zit bij mij zelfs meer geld in dan bij crowdfunding. En dat is dus ook duidelijk voor de lange termijn. Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.quote:Op woensdag 17 juni 2015 16:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk lastig omdat je bij die crowdfund projecten weinig inzicht hebt in de cijfers en onderliggende factoren. Alleen dat rechtvaardigt imo al een extra risico opslag.
Een RC of iets anders dat beursgenoteerd is is veel meer informatie over beschikbaar. Tevens is er voortdurend handel op financiële markten en vindt er een soort van "democratische" prijsvorming plaats waardoor financiële instrumenten in elk geval ten opzichte van elkaar redelijk correct geprijsd zijn (Efficiente Markt Hypothese). Je kunt zien tegen welke prijzen andere achtergestelde leningen handelen, jaarverslagen e.d. zijn bekend dus zo kunnen investeringen met elkaar vergeleken worden.
Ikzelf vind de risico's van individuele crowdfund projecten lastig in te schatten en het zijn lange termijn commitments (vaak vele jaren) waar je niet meer onderuit kunt als je van mening verandert of als de omstandigheden veranderen. Dat is de reden dat ik er tot nu toe vanaf ben gebleven.
Maar zoals gezegd: als een toch wel erg degelijke tent als de Rabobank zelf al 6% (huidige yield) moet betalen voor hun meest achtergestelde lening dan zou ik voor zo'n niet-verhandelbare crowfund lening in vaak onzekere business toch wel een stuk hogere rente willen hebben.
En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:51 schreef -jos- het volgende:
Maar het meeste geld heb ik nog op spaarrekeningen staan, eigenlijk wil ik daarmee wel investeren maar gezien de huidige overwaardering van de beurzen ben ik daar nogal huiverig in.
Graag ja.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.
dat kan al bij Bondora (woekerrentes voor PL-en), op de secondary market.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Maar serieus: ik zou crowdfunding veel interessanter vinden als ik een lening gewoon op hetzelfde platform zou kunnen doorverkopen aan een andere investeerder.
Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc
Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten?
Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:50 schreef Moralitas het volgende:
Symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7144?
Rente: 5,5%
Looptijd: 3 jaar
Creditsafe score: 75.0
Kreditwaardigheid is zeer goed maar ik vind het zelf een matige omzet voor een bedrijf met 8 man personeel. Daar staat tegenover dat Dinerate garant staat voor de schulden en die draait wel mooi in het zwart.
gve zou dat best als extra dienst aan kunnen bieden lijkt me.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Dus stel ik sluit een lening af voor 6 jaar tegen 7,5%. Na anderhalf jaar heb ik geld nodig of wat dan ook en dan kan ik de lening (die dan nog 4,5 jaar loopt) in de verkoop gooien op het platform. Andere investeerders kunnen dan bieden voor hoeveel ze die lening van me zouden willen overnemen. Voor het gemak kun je dat weer terugrekenen naar een yield waarop mensen bieden, dus 7,6% 7,5% etc etc
Voor het platform ook gunstig want die kunnen een commissie hiervoor rekenen van bijvoorbeeld 0,1%. Leest er iemand mee van zo'n platform of moet ik het zelf gaan oprichten?
Ik ook niet maar ik ben wel benieuwd naar het verloop. Dit is de eerste lening die Symbid behandeld. Investeerders hebben afgelopen week voor de lancering kunnen investeren en volgens mij staat die ook nu nog niet officieel tussen de projecten. 5,5% (-1% transactie/administratiekosten) is voor mij persoonlijk ook te mager maar ik zit überhaupt niet in leningen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:54 schreef crowdiefunder het volgende:
[..]
Ik vind de vergoeding van 5,5% niet zo heel denderend...
Denk dat er wel een minimumcommissie ingesteld wordt mocht er iets dergelijks verschijnen. 0,1% op 100 euro is namelijk volgens mij de moeite niet waard.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:24 schreef SeLang het volgende:
Ja, 4.22% na kosten is niet echt hoog...quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:53 schreef obligataire het volgende:
Rendement niet echt om over naar huis te schrijven (4,22%, minus vertraging etc.).
Werkkapitaal is zo op het oog prima maar blijkbaar is het onvoldoende liquide om wat aanloopkosten voor te kunnen schieten. Inderdaad apart en niet heel erg vertrouwenswekkend. Pas.
Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:
Mijn dubbelpost dan maar zinnig vullen
Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.
https://www.crowdlottery.com/
Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.
Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:10 schreef crowdiefunder het volgende:
Mijn dubbelpost dan maar zinnig vullen
Heeft iemand deze al gezien? Is niet echt investeren, maar ik vind het wel grappig concept.
https://www.crowdlottery.com/
Loterij waarbij iedereen 1 euro inlegt (+ 0,15 fee) en er gegarandeerd 1 prijs uitgaat, namelijk het gehele ingelegde bedrag naar 1 persoon.
Dat dus. Net alsof er bij andere loterijen geen crowd is die loten kooptquote:Op woensdag 17 juni 2015 22:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heeft helemaal niks met crowdfunding te maken en is gewoon een loterij in een 'crowd' jasje.
Met indexbeleggen heb je een vrij grote spreiding, ook in niet overgewaardeerde aandelenquote:Op woensdag 17 juni 2015 20:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
En terecht. Werkelijk alles is overgewaardeerd op dit moment. Aandelen, obligaties, crowdfunding leningen, Rabobank Certificaten, onroerend goed, echt alles.
Je weet het het is zomer en dan heb je de variant vrouwen bloot, projecten doodquote:Op donderdag 18 juni 2015 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:
De laatste tijd wel erg rustig qua nieuwe projecten..
Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:quote:Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Camogli het volgende:
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
klopt, maar die activiteit is nu weg. Schone lei met goed lopende producten?quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Het enige vreemde wat ik lees en waar ik meer over wil weten is:
Beerens heeft een tweetal moeilijke jaren achter de rug vanwege een inmiddels per 1 januari 2015 gestaakte activiteit.
Mijn vraag is dan: heeft hij privé 150K vermogen?quote:Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Camogli het volgende:
Nieuwe op Collin. Toppertje volgens mij: laag risico, borgstelling voor het gevraagde bedrag. 7,5% voor 48 maanden.
Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.quote:Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Camogli het volgende:
Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dat was dus in ruim een uur 150K ophalen! Dat hebben ze weer knap gedaan bij Collin.
ik denk dat een beetje serieus bedrijf nog eens een keer nadenkt als hij CF wil, en dan niet meteen GvE kiest. CC oogt veel professioneler en heeft ook belang bij het continueren van de aflossing terwijl het verdienmodel van GvE vooral aan het begin zit.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:18 schreef MSR het volgende:
[..]
Ach, hij zit alweer vol? Dat is inderdaad weer rap gegaan.
PD staat voor Probability of Default en is letterlijk de kans (%) waarop een project flopt binnen 1 jaar, bij GVE berekend door Graydon. Zie voor een nadere uitleg ook https://geldvoorelkaar.nl/geld-investeren/risico.aspxquote:Op donderdag 18 juni 2015 15:04 schreef dick1201 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat die graydon rating nu eigenlijk inhoud, a t/m c begrijp ik dan wel maar dat cijfer is me niet helemaal duidelijk
quote:PD-Rating PD-Range
AAA 0,00% - 0,15%
AA 0,16% - 0,30%
A 0,31% - 0,62%
BBB 0,63% - 1,24%
BB 1,25% - 2,49%
B 2,50% - 4,99%
CCC 5,00% - 9,99%
CC 10,00% - 19,99%
C hoger dan 20%
D insolventie
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.quote:Op donderdag 18 juni 2015 00:13 schreef -jos- het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat wel legaal is. Sowieso erg gevoelig voor fraude.
Misschien wel GvE zelf??quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 16:01 schreef GioFaralley het volgende:
Heeft een Maltese vergunning en worden gecontroleerd door Maltese overheid.
Mag geen reclame maken in Nederland, maar Nederlanders mogen uiteraard wel meespelen.
Is bedoeld voor alle wereldburgers ;-)
Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemenquote:Op donderdag 18 juni 2015 20:47 schreef dick1201 het volgende:
En even op gve aan het kijken, komt er vandaag een investeerder die in de slecht lopende projekten toch maar even 10k toezegt, beetje raar, zal niet de schoonpapa zijn als hij in 4 projekten tegelijk iets doet
quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:56 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Om misverstanden te voorkomen: die website is illegaal en zou Nederlanders moeten uitsluiten. Nederlanders die dit weten en er toch gebruik van maken zijn strafbaar. Vgl. artikel 1, eerste lid, onder a en c van de Wet op de kansspelen.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 18 juni 2015 16:53 schreef noppenkoning het volgende:
2 jaar bezig en de prijzenpot staat op 324 euro deze week, niet iets waar "the crowd" dus op zit te wachten
Wie is WA?quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:01 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mwah, er zijn er die 4 dochters hebben. WA heeft er ook drie om maar eens een voorbeeld te noemen![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |