abonnement Unibet Coolblue
pi_146585730


deel 1
W&T / Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven

deel 2
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #2

deel 3
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #3

deel 4
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #4

deel 5
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #5

De Rosetta-missie: een fascinerende reis naar de oorsprong van het leven

2014 wordt een intensief jaar voor ESA’s kometenjager Rosetta. Na een reis van bijna tien jaar en een winterslaap van 957 dagen zal ruimtesonde Rosetta komeet Churyumov-Gerasimenko ontmoeten. Als klap op de vuurpijl maakt lander Philae zich klaar om voor het eerst in de geschiedenis te landen op een komeet. Rosetta is één van de meest complexe en ambitieuze missies ooit. Tijd om de missie eens onder de loep te nemen.



Sinds november 1993 hebben wetenschappers en ingenieurs uit Europa en de Verenigde Staten hun krachten gebundeld om de ruimtesonde Rosetta en een lander genaamd Philae te bouwen. Rosetta werd in 2004 gelanceerd en zette middels een aantal flyby’s langs de aarde en Mars koers richting komeet Churyumov-Gerasimenko. Rosetta in de buurt van de komeet Churyumov Gerasimenko krijgen is niet makkelijk. “Geen enkele bestaande raket is in staat om een ruimtesonde rechtstreeks naar een komeet te sturen. In plaats daarvan slingert Rosetta door het zonnestelsel mede dankzij de zwaartekracht van de aarde en Mars. “De Rosetta-missie is een fascinerende reis naar onze oorsprong,” vertelt Matt Taylor, projectwetenschapper bij het ESA Rosetta-team. “Rosetta is uniek omdat het de eerste missie is die heel dicht bij een komeet zal komen en een lander zal plaatsen. Daarnaast zal de ruimtesonde getuige zijn van de spectaculaire transformatie van de komeet naarmate de afstand tot de zon kleiner wordt.”

Rosetta’s twaalf jaar durende reis door de ruimte. Animatie:ESA.

Wakker worden
In juni 2011 werd Rosetta in een diepe winterslaap gebracht voor de koudste, meest afgelegen deel van de reis. Rosetta werd in een langzame draai gezet om de stabiliteit te handhaven en haar zonnevleugels naar zon gericht om zoveel mogelijk zonlicht als mogelijk op te vangen. “Het is de eerste missie voorbij de asteroïdengordel die afhankelijk is van energie-opwekking door de zon, waardoor de sonde in staat is te opereren op 800 miljoen kilometer van de zon.” ESA is bezorgd om de gezondheid van het ruimtevaartuig. Zonder kleerscheuren een ruimtereis van meer dan tien jaar doorkomen is heel wat. “De onderdelen van Rosetta zijn uitvoerig getest, zodat zij kan omgaan met de ontberingen in de ruimte. We weten niet meer van Rosetta als toen ze in de sluimerstand ging,” aldus Taylor. Op dit moment zijn zowel de komeet als Rosetta op de terugreis naar het binnenste van het zonnestelsel en staat het Rosetta-team klaar om op 20 januari 2014 Rosetta, na een winterslaap van 957 dagen, wakker te maken.

Ontmoeting
“Zodra we de ruimtesonde met succes uit de winterslaap hebben gehaald en de instrumenten uitvoerig zijn getest, zullen we voorzichtig de komeet naderen en metingen verrichten.” Op het moment dat Rosetta wakker wordt, bevindt de sonde zich op nog zo’n negen miljoen kilometer van de komeet. In mei 2014 is die afstand naar verwachting verkleind tot twee miljoen kilometer en dan worden de eerste beelden van de Churyumov-Gerasimenko verwacht.

BELANGRIJKE LES
De ruimtesonde Rosetta is gebouwd met technologie van de jaren negentig en is niet de eerste ruimtesonde die naar een komeet wordt gestuurd. ESA’s Giotto werd ontworpen om de mysteries rond de komeet Halley op te lossen. Op 13 maart 1986 vloog Giotto heel dicht langs de komeet. Niemand had verwacht dat de ruimtesonde het spervuur aan komeetstof zou overleven. Hoewel Giotto flink werd beschadigd tijdens de flyby, bleven de meeste instrumenten operationeel. “De Giotto-missie was voor de ESA een belangrijke les. Hierdoor kon de technologie voor toekomstige missies zoals Rosetta worden verbeterd.”


Een prachtig beeld van Rosetta boven Mars, gemaakt door de Philae-camera op een afstand van ongeveer duizend kilometer van Mars. Foto: CIVA / Philae / ESA.

Rosetta zal de eerste ruimtesonde zijn die, op korte afstand, getuige is van een spectaculaire transformatie van de komeet. De verwachting is dat het prachtige beelden oplevert, maar het is ook een groot gevaar. Naarmate de komeet in toenemende intensiteit wordt blootgesteld aan de straling van de zon begint het ijs te sublimeren. Het gas dat uit de kern ontsnapt neemt ook stof mee en dat leidt tot de vorming van twee staarten. De ionenstaart bevat geïoniseerd gas en stof en stroomt altijd in tegengestelde richting van de zon. De stofstaart van microscopische stofdeeltjes draait enigszins in de richting van de baanvan de komeet. Hoewel het gas en stof de helderheid verhoogt, verbergt het ook de kern van de komeet. Het gas en het stof kunnen er voor zorgen dat Rosetta en Philae schade oplopen. Rosetta zal komeet Churyumov-Gerasimenko in het koude gebied van het zonnestelsel ontmoeten op het moment dat de komeet nog geen activiteit vertoont. “Het ontwerp van de baan van Rosetta is zodanig goed uitgezocht dat het ruimtevaartuig de gevaarlijke gebieden vermijdt, zoals de staart van de komeet. De navigatiecamera en het regelsysteem rekent op het zien van een deel van de zonnige zijde van de komeet, zodat het ruimtevaartuig niet in het staartgebied terechtkomt.”

Landing
Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid zal er een poging gedaan worden om te landen op een komeet. Rosetta zal een serie manoeuvres maken om dichtbij de komeet te komen en dan zal de snelheid worden verlaagd tot ongeveer 25 meter per seconde. Het naderen van een komeet, erom heen cirkelen en er ook nog eens op landen is en delicate aangelegenheid. Aangezien er weinig bekend is van de komeet moeten beelden en analyses van de komeet meer duidelijkheid verschaffen. “Aan de hand van die informatie besluiten wetenschappers en operationele teams wat de beste landingsplaats zal zijn. Hierdoor kunnen wij de veiligheid van de lander het beste waarborgen.” Uiteindelijk wordt het ruimtevaartuig in een baan rond de kern van de komeet gebracht op een afstand van ongeveer 25 kilometer. “De zwaartekracht van de komeet is een miljoen keer kleiner dan die van de aarde. Een natuurlijke baan om de komeet is daardoor alleen mogelijk onder de 30 kilometer,” aldus Taylor. In november 2014 wordt de lander Philae losgelaten op een hoogte van ongeveer een kilometer en zal op loopsnelheid landen op de uitgekozen landingsplaats. Onmiddellijk na de landing zal een harpoen worden afgevuurd om de lander te verankeren en te voorkomen dat Philae ontsnapt aan de zeer zwakke zwaartekracht van de komeet. Op de komeet zal Philae hoge resolutie foto’s maken en boringen verrichten op het oppervlak. De ruimtesonde Rosetta zal in een baan om de komeet Churyumov-Gerasimenko blijven in de nabijheid van de ijzige kern. Het zal meer dan een jaar duren voordat de opmerkelijke missie, in december 2015, tot een einde komt.


Rosetta’s Philae lander op de kern van de komeet. Animatie: ESA / AOES Medialab

Of de Rosetta-missie een succes wordt, is de nog de vraag. Op 20 januari 2014 weten we of Rosetta wakker wordt en klaar is voor de laatste etappe van haar bijzondere reis. “Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn om dat te doen. Van daaruit moeten we de belangrijkste uitdagingen aangaan zoals de ontmoeting met de komeet en vervolgens de landing. Echter, voor mij is het belangrijkste aspect de wetenschap. Kometen zijn de meest primitieve objecten in het zonnestelsel. Een tijdcapsule uit de vroege stadia van de vorming van ons zonnestelsel. Kometen worden verantwoordelijk gehouden voor het leveren van een groot deel van het water in het zonnestelsel, waaronder het water op aarde. Door te kijken naar bepaalde isotopen zullen we in staat zijn om verhoudingen van de komeet te vergelijken met die van de aarde en de link tussen het ontstaan van het leven, de aarde en de kometen versterken,” aldus Taylor. De ijzige resten van de vorming van de planeten kunnen de sleutel zijn tot het ontrafelen van het mysterie dat ‘de oorsprong van het leven’ heet.















Wist je dat de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko een liedje zingt? Deze melodie is niet met onze oren hoorbaar, maar wel op andere frequenties
https://soundcloud.com/esaops/a-singing-comet
Luister hier hoe het klinkt. Let op, de frequentie is 10.000 keer opgeschroefd om het wijsje te laten horen.



.
.
Live Stream
On 11 & 12 November, all segments broadcast by ESA TV will also be webcast here. These include: Media briefing 11.11-20:00CET || GO/NOGO decision points 1-4 (11-12 Nov) || Separation, science updates & landing (12 Nov). The webstream will remain live all the way until 19:00 GMT / 20:00 CET on 12 November with a permanent view of ESOC Mission Control Room in between the listed sequences. Complete list is available via: http://www.esa.int/esatv/Television

http://new.livestream.com/esa/cometlanding

of hier
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta
.
.





.
http://sci.esa.int/rosetta/

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta
.
.






en inmiddels weten we dat Philae veilig is geland

*O*
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585756
Philae heeft waarschijnlijk gestuiterd, ging een beetje draaien, maar lijkt nu te zijn gestopt en heeft dus misschien wel 2x geland! :+
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585761
Morgenochtend weten we meer :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585766
Bouncing Philae! :)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:19:44 #5
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146585769
Gewoon 2 keer geland op een komeet _O_.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_146585780
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:19 schreef essnhills het volgende:
Morgenochtend weten we meer :)
dat stuk miste ik net...wanneer komen ze weer in contact?
  woensdag 12 november 2014 @ 20:20:01 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585782
Als ie niet verankerd komt te zitten, dan wordt het spannend als er allerlei gassen gaan ontsnappen zodra de komeet de zon nadert, lijkt me?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_146585812
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:18 schreef Mender het volgende:
Maar de lander heeft dus maar voor 60 uur stroom en daarna is de missie over?
Dat is de initiële batterijduur, maar het doel is dat deze wordt bijgeladen door de zonnecellen zodat hij een aantal maanden mee kan.

quote:
5s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef Perrin het volgende:
Als ie niet verankerd komt te zitten, dan wordt het spannend als er allerlei gassen gaan ontsnappen zodra de komeet de zon nadert, lijkt me?
Lijkt mij ook...
gr gr
pi_146585831
quote:
5s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef Perrin het volgende:
Als ie niet verankerd komt te zitten, dan wordt het spannend als er allerlei gassen gaan ontsnappen zodra de komeet de zon nadert, lijkt me?
Goeie vraag, geen idee hoeveel en met wat voor kracht die gassen van de komeet afkomen
  woensdag 12 november 2014 @ 20:20:59 #10
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146585836
De radiolink is dus eigenlijk net zo instabiel als onze ESA- :+ webfeeds?
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146585864
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef nikao het volgende:

[..]

dat stuk miste ik net...wanneer komen ze weer in contact?
Morgenochtend
pi_146585872
No communication for "several hours"
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146585873
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef nikao het volgende:

[..]

dat stuk miste ik net...wanneer komen ze weer in contact?
for several hours. Morgenochtend ergens, ik heb geen concrete tijd gehoord.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:21:59 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585885
morgenochtend komt er dus een shitload aan data vrij ineens. De wetenschappers zullen kwijlend zitten te wachten :D
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146585896
En morgen om 14.00u CET een nieuwe update
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585897
Wel raar dat ze geen panoramafoto's laten zien. Dat zou het eerste zijn dat Philae zou doen.
gr gr
pi_146585898
Full media briefing tomorrow at 14:00 CET.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:22:11 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585903
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Goeie vraag, geen idee hoeveel en met wat voor kracht die gassen van de komeet afkomen
Die verankering zat er natuurlijk niet voor niks op.. Hopelijk valt er nog wat te schroeven :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:22:39 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146585932
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:22 schreef Quyxz_ het volgende:
Wel raar dat ze geen panoramafoto's laten zien. Dat zou het eerste zijn dat Philae zou doen.
ze zijn nog bezig met de foto's er zijn wel foto's binnengekomen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146585941
quote:
5s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:20 schreef Perrin het volgende:
Als ie niet verankerd komt te zitten, dan wordt het spannend als er allerlei gassen gaan ontsnappen zodra de komeet de zon nadert, lijkt me?
ja op zich wel, maar dat was altijd al spannend omdat je niet weet 'waar' die gassen gaan ontsnappen. Als dat precies onder Philae is dan heeft een anker ook niet zoveel zin denk ik ;)
pi_146585962
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:21 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Morgenochtend
Wederom erg breed begrip ;) 3am, 9 am, 11 am? :)
pi_146585973
14:00 pas :P
nee, jij dan!
pi_146585984
Die gasten hebben 24 uur niet geslapen, dus het zal nog wel even duren voor het 'ochtend' is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:23:50 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_146585986
Hopelijk de komende paar uur nog de foto's.. :9
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_146585990
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:23 schreef nikao het volgende:

[..]

Wederom erg breed begrip ;) 3am, 9 am, 11 am? :)
Geen concrete tijd gegeven wanneer er weer contact is, maar om 14.00 dus een media-briefing
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146585997
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:22 schreef Quyxz_ het volgende:
Wel raar dat ze geen panoramafoto's laten zien. Dat zou het eerste zijn dat Philae zou doen.
Ze zijn contact eerder verloren dan gepland, de link was ook niet constant. Dus wellicht is het nog niet binnen.
Of... ze zijn nog bezig met binnen halen en interpreteren van de data en het komt zometeen alsnog... (doubt it)
pi_146586005
Stream officieel afgelopen
pi_146586006
Zeg dames, gaan jullie een beetje erg snel met deze reeks of zo? :P
pi_146586010
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:22 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ze zijn nog bezig met de foto's er zijn wel foto's binnengekomen
dat was van de daling.. niet vanaf de surface zelf :)
pi_146586012
Hebben ze dan nooit rekening gehouden met een zachte bodem :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_146586017
Blijft indrukwekkend wat die gasten gedaan hebben _O_
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146586024
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:23 schreef Molurus het volgende:
Die gasten hebben 24 uur niet geslapen, dus het zal nog wel even duren voor het 'ochtend' is.
Ik neem aan dat er wel een nachtshift is nu ;)
pi_146586027
quote:
17s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef Juup© het volgende:
Zeg dames, gaan jullie een beetje erg snel met deze reeks of zo? :P
Best lopende W&T topic ooit, als je het mij vraagt. *O*
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146586036
Bij http://rosetta.esa.int/ staat er onder de stream wel:

'Stay tuned for the presentation of the first imagies...'
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146586037
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:23 schreef Molurus het volgende:
Die gasten hebben 24 uur niet geslapen, dus het zal nog wel even duren voor het 'ochtend' is.
Er zal toch wel iemand wakker zijn daar zeker? ;)
pi_146586040
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef Kijkertje het volgende:
Hebben ze dan nooit rekening gehouden met een zachte bodem :?
Onbekend as far as I know..
pi_146586047
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef Kijkertje het volgende:
Hebben ze dan nooit rekening gehouden met een zachte bodem :?
Vast wel, maar ja, hoe zacht is zacht? Misschien is dat ding wel een meter in het stof gezakt.
pi_146586064
Short pants guy approves:

pi_146586067
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef essnhills het volgende:
Bij http://rosetta.esa.int/ staat er onder de stream wel:

'Stay tuned for the presentation of the first imagies...'
Dat staat er al sinds 19:30 ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146586081
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:25 schreef Basekid_NZ het volgende:
Short pants guy approves:

[ afbeelding ]
He is a meme waiting to happen..... :)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:25:55 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146586089
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef Kijkertje het volgende:
Hebben ze dan nooit rekening gehouden met een zachte bodem :?
jawel, zeker toen rosetta er omheen vloog iig.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146586098
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:25 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat staat er al sinds 19:30 ;)
Oh :+

Ja ik kijk pas sinds een half uurtje ofzo naar deze link :@
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146586102
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:24 schreef Kijkertje het volgende:
Hebben ze dan nooit rekening gehouden met een zachte bodem :?
10 jaar geleden wisten ze nog niet echt waar ze van uit moesten gaan... maar een zachte ondergrond op een rondvliegende komeet... denk het niet eigenlijk :P
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146586118
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:25 schreef Basekid_NZ het volgende:
Short pants guy approves:

[ afbeelding ]
_O_
pi_146586170
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:25 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat staat er al sinds 19:30 ;)
Denk dat we de twitters in de gaten moeten houden, denk dat het niet meer op de stream komt.
pi_146586205
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:25 schreef Basekid_NZ het volgende:
Short pants guy approves:

[ afbeelding ]
Google eens bij Images op "matt taylor esa"
Wat een vent :D _O_
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:29:53 #47
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_146586253
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Google eens bij Images op "matt taylor esa"
Wat een vent :D _O_
Ik kwam die Rosetta tattoo al tegen, leuk om te weten dat ie dus van hem is :D.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_146586283
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:28 schreef spijkerbroek het volgende:
matt taylor esa
hehe awesome :D
pi_146586285
SungrazerComets twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:28:08 Imagine dropping penny from 22km above Earth and trying to land it on a tortoise in Chicago. This was nothing like that: it was harder. reageer retweet
:D
pi_146586295

"I'm a rocket scientist, mofo"
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146586328
Een jaar voor de lancering gingen ze nog uit van een andere komeet. Doordat de lancering een jaar werd uitgesteld kwam uiteindelijk de blik op deze komeet... Bizar! (Nu bij de doc op ncg)
pi_146586354
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:31 schreef BananenTosti het volgende:
Een jaar voor de lancering gingen ze nog uit van een andere komeet. Doordat de lancering een jaar werd uitgesteld kwam uiteindelijk de blik op deze komeet... Bizar! (Nu bij de doc op ncg)
Ja, raketje ging boem, dus ze moesten even wachten.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146586374
Yup...

Morgen 14:00 meer info!
  woensdag 12 november 2014 @ 20:33:06 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146586401
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:31 schreef BananenTosti het volgende:
Een jaar voor de lancering gingen ze nog uit van een andere komeet. Doordat de lancering een jaar werd uitgesteld kwam uiteindelijk de blik op deze komeet... Bizar! (Nu bij de doc op ncg)
Alle walvisaliens op die andere komeet zijn nu heel verdrietig dat de philae niet op zijn afspraak is komen opdagen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146586421
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:31:25 MUPUS status update: we saw fluctuations in TM data. Indicating rotation. Now stable. #cometlanding reageer retweet
  woensdag 12 november 2014 @ 20:35:21 #56
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146586513
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:31 schreef BananenTosti het volgende:
Een jaar voor de lancering gingen ze nog uit van een andere komeet. Doordat de lancering een jaar werd uitgesteld kwam uiteindelijk de blik op deze komeet... Bizar! (Nu bij de doc op ncg)
En volgens de beelden van Hubble gingen ze nog uit van een aardig bolvormig object, pas nadat Rosetta dichterbij kwam zagen ze dat het om een badeend ging. Dat maakt het erg lastig om alles precies goed te plannen.

Ik ben blij dat de lander toch redelijk stabiel lijkt en data stuurt. Hopelijk kunnen ze bodemmonsters nemen en de andere experimenten.
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 12 november 2014 @ 20:36:59 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146586587
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:35 schreef Montov het volgende:

[..]

En volgens de beelden van Hubble gingen ze nog uit van een aardig bolvormig object, pas nadat Rosetta dichterbij kwam zagen ze dat het om een badeend ging. Dat maakt het erg lastig om alles precies goed te plannen.

Ik ben blij dat de lander toch redelijk stabiel lijkt en data stuurt. Hopelijk kunnen ze bodemmonsters nemen en de andere experimenten.
mwah die bodemmonsters laat maar zitten de rosetta kan toch alles vanuit de ruimte meten ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146586594
En het jammere? Na morgen hoor je waarschijnlijk nooit meer iets van Philae of Rosetta, tenzij ze echt iets baanbrekends vinden ;(
  woensdag 12 november 2014 @ 20:37:09 #59
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146586596
Het zou leuk zijn als mensen hier de relevante tweets blijven plaatsen.
Ik kan helemaal niet overweg met Twitter (weet niet waar ik moet zoeken, word hoorndol van honderden volledig identieke berichtjes over de meest onbenullige onderwerpen) maar ik zou wel graag de informatie over Rosetta willen blijven volgen.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 20:39:07 #60
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146586680
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:33 schreef nikao het volgende:
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:31:25 MUPUS status update: we saw fluctuations in TM data. Indicating rotation. Now stable. #cometlanding reageer retweet
dat was dus waarschijnlijk tijdens het "stuiteren" als ik het goed begreep
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146586683
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:37 schreef Inaithnir het volgende:
En het jammere? Na morgen hoor je waarschijnlijk nooit meer iets van Philae of Rosetta, tenzij ze echt iets baanbrekends vinden ;(
Gelukkig blijft het bij de relevante mensen wél leven.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_146586685
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:37 schreef X11 het volgende:
Het zou leuk zijn als mensen hier de relevante tweets blijven plaatsen.
Ik kan helemaal niet overweg met Twitter (weet niet waar ik moet zoeken, word hoorndol van honderden volledig identieke berichtjes over de meest onbenullige onderwerpen) maar ik zou wel graag de informatie over Rosetta willen blijven volgen.
De goede mensen/instanties volgen helpt :P
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:39:31 #63
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146586691
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

mwah die bodemmonsters laat maar zitten de rosetta kan toch alles vanuit de ruimte meten ;).
Philae gaat ook rontgenstraling uitzending terwijl Rosetta aan de andere kant van de komeet is. Hoe deze straling ontvangen wordt nadat het door de komeet is gegaan zal ook veel vertellen over de compositie.
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 12 november 2014 @ 20:40:13 #64
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146586710
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:39 schreef Montov het volgende:

[..]

Philae gaat ook rontgenstraling uitzending terwijl Rosetta aan de andere kant van de komeet is. Hoe deze straling ontvangen wordt nadat het door de komeet is gegaan zal ook veel vertellen over de compositie.
ja dat weet ik maar een paar uur terug deed net iedereen alsof de philae maar een onbeduidend ding is waarvan het niet erg is als die niet landt ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146586712
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:37 schreef Inaithnir het volgende:
En het jammere? Na morgen hoor je waarschijnlijk nooit meer iets van Philae of Rosetta, tenzij ze echt iets baanbrekends vinden ;(
True, aan de andere kant is dit natuurlijk wel goeie exposure for wetenschap in het algemeen.
pi_146586745
De docu op natgeo is best wel het kijken waard atm :)
  woensdag 12 november 2014 @ 20:41:12 #67
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146586779
De feed begint ineens muziek te maken....
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:41:26 #68
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146586794
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:39 schreef rubbereend het volgende:

[..]

dat was dus waarschijnlijk tijdens het "stuiteren" als ik het goed begreep
Ik hoorde dat na landing het vliegwiel (voor stabilisatie) stopte, en dat de lander dus nog hoekmoment had.
Géén kloon van tvlxd!
pi_146586800
Voor de jankerds die allemaal vinden dat het zoveel geld kost:

ReutersAero twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:16:12 #Rosetta total mission cost is close to 1.4 bln eur, equivalent to three A380 jets #CometLanding reageer retweet
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:41:49 #70
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146586809
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:40 schreef Basekid_NZ het volgende:
De docu op natgeo is best wel het kijken waard atm :)
Ben ik aan het opnemen, de hele avond.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146586816
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ja dat weet ik maar een paar uur terug deed net iedereen alsof de philae maar een onbeduidend ding is waarvan het niet erg is als die niet landt ;)
Niet de zaak omdraaien. Jij beweerde juist dat we weinig zouden weten zonder Philae.... niemand beweerde dat Philae niet iets toe zou voegen..
pi_146586855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:41 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik hoorde dat na landing het vliegwiel (voor stabilisatie) stopte, en dat de lander dus nog hoekmoment had.
Hij werd niet gestabiliseerd, de komeet draait dus vandaar dat ie draaide toen ie stuiterde.. (lijkt me?)
pi_146587108
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:41 schreef Burner82 het volgende:
Voor de jankerds die allemaal vinden dat het zoveel geld kost:

ReutersAero twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:16:12 #Rosetta total mission cost is close to 1.4 bln eur, equivalent to three A380 jets #CometLanding reageer retweet
Al die bedrijven die aan rosetta gewerkt hebben zijn allemaal dochters van moederbedrijf Airbus Group (vroeger EADS), naam is veranderd omdat airbus de meeste inkomsten creëert en meer naamsbekendheid heeft.. Met andere worden 'er zijn 3 A380's verkocht voor deze missie ;) '
Veni, vidi, vodka.
pi_146587111
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:32:30 Will keep analyse data and regain lander control when radio contact is re-established tomorrow #cometlanding reageer retweet
Philae_MUPUS twitterde op woensdag 12-11-2014 om 20:34:21 Stay patient and confident over night. No news until tomorrow morning UTC #cometlanding reageer retweet
  woensdag 12 november 2014 @ 20:48:58 #75
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146587112
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:42 schreef nikao het volgende:

[..]

Hij werd niet gestabiliseerd, de komeet draait dus vandaar dat ie draaide toen ie stuiterde.. (lijkt me?)
Philae heeft een gyroscope (vliegwiel) die tijdens de landing voor stabilisatie zorgde (zie ook: http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/spacecraftDisplay.do?id=PHILAE).
Géén kloon van tvlxd!
pi_146587144
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:48 schreef Montov het volgende:

[..]

Philae heeft een gyroscope (vliegwiel) die tijdens de landing voor stabilisatie zorgde (zie ook: http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/spacecraftDisplay.do?id=PHILAE).
Jep.. maar die hadden ze uitgezet toen ie geland was
pi_146587209
Ah dacht ik al.. webcast is een herhaling van vanmiddag..
pi_146587219
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:48 schreef dumble het volgende:

[..]

Al die bedrijven die aan rosetta gewerkt hebben zijn allemaal dochters van moederbedrijf Airbus Group (vroeger EADS), naam is veranderd omdat airbus de meeste inkomsten creëert en meer naamsbekendheid heeft.. Met andere worden 'er zijn 3 A380's verkocht voor deze missie ;) '
ok. Dus? Als je gaat kijken naar "gewone vliegtuigen" etc.. vallen de kosten wel mee...
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587255
er is geen dus toch?
Veni, vidi, vodka.
pi_146587298
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:51 schreef Burner82 het volgende:

[..]

ok. Dus? Als je gaat kijken naar "gewone vliegtuigen" etc.. vallen de kosten wel mee...
Met drie keer de naheffing van Europa had Nederland het zelf kunnen doen, zo weinig kost dit alles.
pi_146587304
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:51 schreef dumble het volgende:
er is geen dus toch?
Zo bracht je het niet. Maar idd. Dan is er geen dus en vallen de kosten mee.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587357
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:52 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Met drie keer de naheffing van Europa had Nederland het zelf kunnen doen, zo weinig kost dit alles.
Goed te doen dus.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587403
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:54 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Goed te doen dus.
En brengt de vraag waarom ruimtevaart zó weinig financiën krijgt, als ze met minder dan anderhalf miljard dit al kunnen.
pi_146587473
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:54 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

En brengt de vraag waarom ruimtevaart zó weinig financiën krijgt, als ze met minder dan anderhalf miljard dit al kunnen.
Om nog maar te zwijgen hoeveel alle kerken ons kosten qua belastingen... :|
pi_146587509
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:54 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

En brengt de vraag waarom ruimtevaart zó weinig financiën krijgt, als ze met minder dan anderhalf miljard dit al kunnen.
Omdat NL 1 van de kleinste landen is... Aantal belangrijke onderdelen zijn van NL-makelarij..
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587558
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef nikao het volgende:

[..]

Om nog maar te zwijgen hoeveel alle kerken ons kosten qua belastingen... :|
Rechtzaken houden over zwarte piet is ook belangrijk he _O-
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587591
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Omdat NL 1 van de kleinste landen is... Aantal belangrijke onderdelen zijn van NL-makelarij..
Ik bedoelde niet Nederland specifiek, maar weredwijd.
  woensdag 12 november 2014 @ 20:58:49 #89
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_146587620
Matt taylor twitterde enkele seconden na de landing, iedereen stond nog te klappen : "just like my tattoo :) ....

deze dus :)
pi_146587639
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:58 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet Nederland specifiek, maar weredwijd.
USA moest kiezen tussen DoD en NASA... en dan krijgt DoD toch meer geld uiteindelijk.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_146587986
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:52 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Zo bracht je het niet. Maar idd. Dan is er geen dus en vallen de kosten mee.
misschien is er wel een dus. Het gaat slecht met de ruimtevaart, ESA de opdrachtgever geeft te weinig opdrachten.. alle europese ruimtevaart-bedrijfjes (zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Dutchspace) die (bijna) allemaal onder Airbus Group vallen moeten reorganiseren. Winstgevend zijn ze dus niet voor Airbus Group, wat een bedrijf is dat niet (direct) baat heeft bij long term resultaten (wetenschappelijk onderzoek) die vervolgens ook nog eens voor iedereen beschikbaar zijn.. Dus blame ESA, blame de EU, blame alle EU-landen die klagen dat ze teveel belastingen moeten betalen, blame mismanagement met het money dat de EU al krijgt etc. etc./
Veni, vidi, vodka.
pi_146588391
Ik dacht dat er rond 6 uur gezegd werd dat er met een uur foto's zouden zijn. Nog niks gezien :?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 12 november 2014 @ 21:16:21 #93
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146588518
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:14 schreef Coelho het volgende:
Ik dacht dat er rond 6 uur gezegd werd dat er met een uur foto's zouden zijn. Nog niks gezien :?
foto van onderweg is er sowieso, met andere foto's zijn ze bezig. Het signaal was wat wisselvallig wat vertraging veroorzaakt kan hebben. Maar ze hebben bevestigd dat er fotomateriaal is binnengekomen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146588656
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:54 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

En brengt de vraag waarom ruimtevaart zó weinig financiën krijgt, als ze met minder dan anderhalf miljard dit al kunnen.
Omdat het niets tastbaars (lees: geld) oplevert.
  woensdag 12 november 2014 @ 21:22:28 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146588848
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat het niets tastbaars (lees: geld) oplevert.
Ik vind zoiets als dit echt geweldig en het kost bijna geen geld in verhouding tot veel andere zaken. Dat dit nu grotendeels goed gelukt is vind ik gaver dan dat Nederland het WK wint bijvoorbeeld. Want dat is echt de volgende dag vergeten en feitelijk volkomen irrelevant voor de mensheid. Terwijl dit een uniek moment in de (ruimtevaart) historie is.

Wat mij betreft wordt 1% van wat aan defensie jaarlijks wordt uitgegeven aan ruimtevaart besteed. Hoe gaaf zou dat zijn! Bemande missies naar Mars, robots op iedere andere planeet in het zonnestelsel, een permanent bemand ruimtevaartstation in een Lagrange-punt.

En als iedereen 1% van zijn defensiebudget hieraan besteed, maakt het netto ook nog eens niks uit qua machtsverhoudingen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146588919
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat het niets tastbaars (lees: geld) oplevert.
Nope: http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies

Maar ja, honderden miljarden per jaar in 'Defensie' pompen is natuurlijk veel beter.
pi_146589108
Hé die MUPUS is ook wel een vernuftig dingetje zeg _O_
nee, jij dan!
pi_146589147
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind zoiets als dit echt geweldig en het kost bijna geen geld in verhouding tot veel andere zaken. Dat dit nu grotendeels goed gelukt is vind ik gaver dan dat Nederland het WK wint bijvoorbeeld. Want dat is echt de volgende dag vergeten en feitelijk volkomen irrelevant voor de mensheid. Terwijl dit een uniek moment in de (ruimtevaart) historie is.

Wat mij betreft wordt 1% van wat aan defensie jaarlijks wordt uitgegeven aan ruimtevaart besteed. Hoe gaaf zou dat zijn! Bemande missies naar Mars, robots op iedere andere planeet in het zonnestelsel, een permanent bemand ruimtevaartstation in een Lagrange-punt.

En als iedereen 1% van zijn defensiebudget hieraan besteed, maakt het netto ook nog eens niks uit qua machtsverhoudingen.
Ik ben het idealistisch best wel met je eens, maar zo gebeurt het niet. Het is voor bedrijven gewoon te oninteressant om veel in ruimtevaart te investeren en regeringen hebben andere prioriteiten. Helaas.

En Inaithnir, die NASA-producten zijn best leuk, maar als je een infrarothermometer wilt ontwikkelen kan dat veel goedkoper zonder de NASA.
pi_146589294
Ze hebben Philae ook nagemaakt met LEGO :o


_O_ _O_ _O_
nee, jij dan!
pi_146589468
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ben het idealistisch best wel met je eens, maar zo gebeurt het niet. Het is voor bedrijven gewoon te oninteressant om veel in ruimtevaart te investeren en regeringen hebben andere prioriteiten. Helaas.

En Inaithnir, die NASA-producten zijn best leuk, maar als je een infrarothermometer wilt ontwikkelen kan dat veel goedkoper zonder de NASA.
Tuurlijk kan het goedkoper zonder dat er zo'n giga-organisatie tussenzit. Maar het punt is dat voor die technologieën (en vele anderen) veelal hetzelfde verhaaltje opgaat:

1) Wetenschap (in dit geval NASA of ESA) wil iets meten
2) Wetenschap ontwikkeld nieuwe manier om dat te meten
3) Slimme jongen (of meisje) ziet commerciële applicatie
4) Slimme jongen verdient geld en wereld is een stukje beter

Geld bijvoorbeeld ook voor iets als MRI. Wetenschap drijft de vraag naar nieuwe methoden/materialen/etc., en daarvanuit komen commerciële producten. Zeer zelden andersom.
pi_146589515
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:34 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Tuurlijk kan het goedkoper zonder dat er zo'n giga-organisatie tussenzit. Maar het punt is dat voor die technologieën (en vele anderen) veelal hetzelfde verhaaltje opgaat:

1) Wetenschap (in dit geval NASA of ESA) wil iets meten
2) Wetenschap ontwikkeld nieuwe manier om dat te meten
3) Slimme jongen (of meisje) ziet commerciële applicatie
4) Slimme jongen verdient geld en wereld is een stukje beter

Geld bijvoorbeeld ook voor iets als MRI. Wetenschap drijft de vraag naar nieuwe methoden/materialen/etc., en daarvanuit komen commerciële producten. Zeer zelden andersom.
Klopt. Ik ben ook voorstander van veel meer budget voor ruimtevaart.

En ik snap je punt wel, maar dat is geen argument voor bedrijven om te investeren. Waarom zou bedrijf X geld pompen in een project dat uiteindelijk als praktische aardse toepassingen heeft dat anderen met de winst aan de haal gaan?
pi_146590090
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:35 schreef Tchock het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben ook voorstander van veel meer budget voor ruimtevaart.

En ik snap je punt wel, maar dat is geen argument voor bedrijven om te investeren. Waarom zou bedrijf X geld pompen in een project dat uiteindelijk als praktische aardse toepassingen heeft dat anderen met de winst aan de haal gaan?
Ik stel het me ook niet voor dat een bedrijf zegt: "Hier ESA, neem deze zak geld, maak wat leuks en misschien kunnen wij daar later ook wat mee?"

Ik denk dat het dan meer werkt als: "Hey, CoolMats Inc., wij zijn ESA, en wij hebben een materiaal nodig dat dit en zus en zo kan, ontwikkel dat voor ons, en het patent mag je hebben."

Maar goed, we zijn het geloof ik wel eens dat veel geld 'verspild' wordt waar zoveel mooie dingen in de wetenschap (niet alleen ruimtevaart) gedaan zouden kunnen worden, puur omdat de belangen van politici (en veel mensen) draaien om het hier en nu en ikkeikke, in plaats van écht in de toekomst investeren.
  woensdag 12 november 2014 @ 21:48:35 #103
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146590258
Wat is het laatste nieuws?
pi_146590339
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:48 schreef xzaz het volgende:
Wat is het laatste nieuws?
Philae heeft wellicht (waarschijnlijk?) 1x gestuiterd. Staat nu (vooralsnog) stabiel en er is al goeie data binnen gekomen.
Momenteel buiten coms range doordat Rosetta achter de komeet zit. Morgenvroeg weer contact en dan wellicht horen we meer.
Next pers conference is morgen 14uur
pi_146590348
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:48 schreef xzaz het volgende:
Wat is het laatste nieuws?
Er is op dit moment geen contact met Philae (gepland). Het lijkt erop dat Philae geland is, even omhoog stuiterde en toen weer goed neerkwam. Er kwam data naar ons toe, met af en toe een onderbreking die ze nog niet begrijpen. Het contact met Philae wordt morgenochtend weer verwacht, en de volgende persconferentie is om 2 uur 's middags.
pi_146591643
Molurus, kun je even de link naar t vorige topic in de OP zetten aub.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146591762
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:09 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Molurus, kun je even de link naar t vorige topic in de OP zetten aub.
Je kan elk topic in een reeks makkelijk vinden door op de topictitel te klikken onder- of bovenin je scherm.
pi_146591944
Ik zie nu pas dat ESA nog heel wat interessante NAVCAM foto's op hun flickr account hebben staan.
https://secure.flickr.com(...)s/72157638315605535/

Zoals deze;
pi_146592695
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:11 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Je kan elk topic in een reeks makkelijk vinden door op de topictitel te klikken onder- of bovenin je scherm.
Dank voor de info maar heb liefst de voorgaande topics in de OP staan, zo maak ik al m'n Op's die meerdere delen hebben
zoals deze topics bijvoorbeeld (mss vind je het interessant om daar ook mee te volgen?)
W&T / Het Astronomie Topic #9

W&T / [CENTRAAL] Exo-Planeten Topic #2

W&T / [CENTRAAL] MARS - De Missies! Deel 9
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146592963
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:25 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Dank voor de info maar heb liefst de voorgaande topics in de OP staan, zo maak ik al m'n Op's die meerdere delen hebben
zoals deze topics bijvoorbeeld (mss vind je het interessant om daar ook mee te volgen?)
W&T / Het Astronomie Topic #9

W&T / [CENTRAAL] Exo-Planeten Topic #2

W&T / [CENTRAAL] MARS - De Missies! Deel 9
Waarom? :P
pi_146593153
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Waarom? :P
Zo heb ik het altijd gedaan :)
en ik vind het fijn als mensen de vorige topics in de OP kunnen terugvinden
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146593275
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Zo heb ik het altijd gedaan :)
en ik vind het fijn als mensen de vorige topics in de OP kunnen terugvinden
Onnodig werk voor een functie die veel simpeler beschikbaar is, als je het mij vraagt.

Topicreeks: Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven
pi_146593349
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:25 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Dank voor de info maar heb liefst de voorgaande topics in de OP staan, zo maak ik al m'n Op's die meerdere delen hebben
zoals deze topics bijvoorbeeld (mss vind je het interessant om daar ook mee te volgen?)
W&T / Het Astronomie Topic #9

W&T / [CENTRAAL] Exo-Planeten Topic #2

W&T / [CENTRAAL] MARS - De Missies! Deel 9
Oh, die topics lees ik ook af en toe, wordt alleen vrij weinig in gediscussieerd/gepraat, wat wel jammer is.

En hoe jij je OP's wil hebben moet je uiteraard zelf weten. Maar mensen willen graag een OP die kort en bondig is, met alle info op een rijtje, en mensen gaan (meestal) niet oude delen uit een reeks doorlezen, hoogstens de laatste pagina van het vorige deel. Zo kijk ik er in elk geval naar :)
pi_146593896
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:34 schreef Tchock het volgende:

[..]

Onnodig werk voor een functie die veel simpeler beschikbaar is, als je het mij vraagt.

Topicreeks: Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:35 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Oh, die topics lees ik ook af en toe, wordt alleen vrij weinig in gediscussieerd/gepraat, wat wel jammer is.

En hoe jij je OP's wil hebben moet je uiteraard zelf weten. Maar mensen willen graag een OP die kort en bondig is, met alle info op een rijtje, en mensen gaan (meestal) niet oude delen uit een reeks doorlezen, hoogstens de laatste pagina van het vorige deel. Zo kijk ik er in elk geval naar :)
Er zijn natuurlijk ook mensen die later invallen en die het eerste deel even willen doornemen. Hoe het begonnen is. Ik post ook zoveel migelijk wetenschappelijke artikelen wat altijd nuttige info is, voor wie het interesseert
Zo is het eerste deel een half jaar meegegaan, waar was iedereen de afgelopen maanden? :)
Dat de links in de OP staan is alleen maar extra makkelijk, tenminste zo zie ik het :)
Noem me ouderwets, maar ik hou niet zo van verandering :) Al zouden er 50 knoppen komen die t makkelijker zouden maken, ik blijf mn topics zo maken, met de voorgaande delen erbij :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 12 november 2014 @ 22:46:42 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_146593936
De nieuwe OP is een meesterwerk.

_O_
Resistance is futile.
pi_146593977
quote:
14s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:46 schreef Seven. het volgende:
De nieuwe OP is een meesterwerk.

_O_
Er is geen nieuwe OP, dat is de OP die ik in het eerste topic heb gemaakt en laterna heb aangevuld
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146593982
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

[..]

Er zijn natuurlijk ook mensen die later invallen en die het eerste deel even willen doornemen. Hoe het begonnen is. Ik post ook zoveel migelijk wetenschappelijke artikelen wat altijd nuttige info is, voor wie het interesseert
Zo is het eerste deel een half jaar meegegaan, waar was iedereen de afgelopen maanden? :)
Dat de links in de OP staan is alleen maar extra makkelijk, tenminste zo zie ik het :)
Noem me ouderwets, maar ik hou niet zo van verandering :) Al zouden er 50 knoppen komen die t makkelijker zouden maken, ik blijf mn topics zo maken, met de voorgaande delen erbij :)
Dan hou je inderdaad niet van verandering, want die conventie is misschien al 3 jaar van FOK! verdwenen vanwege de mijns inziens erg handige reeksfunctie.
gr gr
pi_146594079
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:47 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Dan hou je inderdaad niet van verandering, want die conventie is misschien al 3 jaar van FOK! verdwenen vanwege de mijns inziens erg handige reeksfunctie.
Alweer 3 jaar geleden :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 12 november 2014 @ 22:51:54 #119
862 Arcee
Look closer
pi_146594248
quote:
14s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:46 schreef Seven. het volgende:
De nieuwe OP is een meesterwerk.

_O_
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Er is geen nieuwe OP, dat is de OP die ik in het eerste topic heb gemaakt en laterna heb aangevuld
Dank trouwens, zo zie je maar Inaithnir, niet iedereen heeft een voorkeur voor ene korte bondige OP ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146594323
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:51 schreef Arcee het volgende:
De Rosetta-topics behoren tot de snelste W&T-topics ooit. :Y)
Vanaf deel 2 misschien ja :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146594348
Lekker boeiend zeg, die OP. :|W
pi_146594450
quote:
10s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:54 schreef Tchock het volgende:
Lekker boeiend zeg, die OP. :|W
Voor mensen die zich interesseren in de missie wel ja ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146594536
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Voor mensen die zich interesseren in de missie wel ja ;)
Rare sneer. Ik ga niet terug bitchen, dat vind ik nogal kinderachtig.
pi_146594613
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Rare sneer. Ik ga niet terug bitchen, dat vind ik nogal kinderachtig.
zeg, ik mag toch ff terugpesten zeker?, ga je t nou serieus nemen? sjonge jonge jonge :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146594719
Heren, kom, de OP is prima zoals ie is, als Experimental hem zo wil. En als iemand iets wil weten dat niet in de OP staat, vraagt hij/zij het gewoon in het topic.

Nu weer verder over Rosetta!
pi_146594877
ik heb geen toetsenbord, dus nog wat quotes.

quote:
Summary of Stephan Ulamec's (Head Philea Lander) telemetry-data interpretation:
1) Initial touchdown confirmed.
2) Anchoring harpoons did not fire – Lander not anchored to the surface.
3) Fluctuations in the radio link observed that showed some degree of regularity.
4) Additionally fluctuations in the solar power generator have been measured.
5) Take together this could indicate that the lander touched off again and started to rotate.
7) Some science data received also pointed towards this interpretation.
8) After two hours the fluctuation of the solar generator stopped. This indicates that the lander touched down again. Quote: “We landed twice!”
quote:
Door problemen met het afvuren van de harpoenen die Philae hadden moeten vastklinken aan komeet 67P/C is het mogelijk dat de lander is afgeketst en weer ondersteboven is neergekomen. Dat zei Stephan Ulamec, die verantwoordelijk is voor de landing. Hoewel Ulamec benadrukte dat er onvoldoende data beschikbaar is om met zekerheid iets te kunnen zeggen, staat de sonde mogelijk niet meer op zijn poten. "De kans bestaat dat we vandaag niet één, maar twee keer op een komeet zijn geland."

De sonde blijft wel data versturen. Op dit moment is de verbinding met Philae verbroken, maar dat komt mogelijk doordat Rosetta - die als signaalversterker dient - achter de horizon van de komeet is verdwenen. Als alles goed gaat wordt het contact morgenvroeg weer hersteld. Pas dan zal er meer informatie komen over de staat van de lander. Wordt vervolgd.
pi_146595548


Oppervlakte!

Bron: Scientias.nl
<a href="http://www.bitconnect-team.com" target="_blank" rel="nofollow">www.bitconnect-team.com</a>
pi_146595689
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146595769
quote:
14s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:37 schreef µ het volgende:

voor op de achtergrond.
Vangelis, the world-renowned musician, has composed this piece of music specially for ESA. It's the first of a series of compositions released by ESA to celebrate the first-ever attempted soft landing on a comet by ESA's Rosetta Mission
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146595979
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Er zijn natuurlijk ook mensen die later invallen en die het eerste deel even willen doornemen. Hoe het begonnen is. Ik post ook zoveel migelijk wetenschappelijke artikelen wat altijd nuttige info is, voor wie het interesseert
Zo is het eerste deel een half jaar meegegaan, waar was iedereen de afgelopen maanden? :)
Dat de links in de OP staan is alleen maar extra makkelijk, tenminste zo zie ik het :)
Noem me ouderwets, maar ik hou niet zo van verandering :) Al zouden er 50 knoppen komen die t makkelijker zouden maken, ik blijf mn topics zo maken, met de voorgaande delen erbij :)
Gewoon bij je eigen blijven ^O^
Heeft altijd gewerkt.
En is altijd handig. Want ik kijk nog wel eens in de oude topics
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146596220
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:26 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Gewoon bij je eigen blijven ^O^
Heeft altijd gewerkt.
En is altijd handig. Want ik kijk nog wel eens in de oude topics
-CRASH-, dat is mooi om te horen. :) Ik lees ook soms graag jou posts terug in die andere 'astro-topics'
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146596385
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

-CRASH-, dat is mooi om te horen. :) Ik lees ook soms graag jou posts terug in die andere 'astro-topics'
Die goeie ouwe tijd waar we de hele nacht doorhielden....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146596518
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:35 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Die goeie ouwe tijd waar we de hele nacht doorhielden....
^O^
vervlogen tijden die heimwee opwekken :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146597012
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

^O^
vervlogen tijden die heimwee opwekken :)
Ja ik zou het best nog wel een keer herleven
die landingen van Spirit en Opportunity..

En de mooiste herinnering was die eerste ijzer meteor op mars
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146597341
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:50 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ja ik zou het best nog wel een keer herleven
die landingen van Spirit en Opportunity..

En de mooiste herinnering was die eerste ijzer meteor op mars
^O^
Maar goed dat we topics hebben die ook vol zitten met 'forgotten memories' :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146597473
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

^O^
Maar goed dat we topics hebben die ook vol zitten met 'forgotten memories' :)
Het eerste deel van mars de missies 2003... Pfffff wat vliegt de tijd
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146597485
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:50 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ja ik zou het best nog wel een keer herleven
die landingen van Spirit en Opportunity..

En de mooiste herinnering was die eerste ijzer meteor op mars
Staat dat niet ergens op youtube soms? Vast wel ergens denk ik. Het blijven mooie beelden.
pi_146597498
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:03 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Het eerste deel van mars de missies 2003... Pfffff wat vliegt de tijd
Die van 2003 heb ik helaas niet meegevolgd hier op Fok ;(
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146597546
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:17 schreef FastFlyingJackson het volgende:
[ afbeelding ]

Oppervlakte!

Bron: Scientias.nl
Die zag ik idd net voorbij komen op die site. Super gaaf om te zien.
Maar wat zien die steentjes er raar uit ... vreemde vorm, langgerekt.
Vreemd idee om te denken dat mogelijk daar alle bouwstenen van leven in verborgen kunnen zitten.
pi_146597601
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:03 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Staat dat niet ergens op youtube soms? Vast wel ergens denk ik. Het blijven mooie beelden.
Zal best...
Maar ik keek/kijk altijd de RAW images van Opportunity.
En toen kwam de meteor in beeld en ik zei toen al direkt
dat het een ijzer meteor was. En dat werdt later bevestigd door nasa.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146597738
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:05 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Die zag ik idd net voorbij komen op die site. Super gaaf om te zien.
Maar wat zien die steentjes er raar uit ... vreemde vorm, langgerekt.
Vreemd idee om te denken dat mogelijk daar alle bouwstenen van leven in verborgen kunnen zitten.
die worden uit de komeet(geisers) geworpen als ie "smelt"
wanneer ie dichter bij de zon komt. Of zijn afgebroken.
Dit zijn mijn eerste bevindingen van de foto
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146597794
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:05 schreef Klapskaats het volgende:

[..]


Vreemd idee om te denken dat mogelijk daar alle bouwstenen van leven in verborgen kunnen zitten.
laat staan complete walvissen :)
nee, maar mss zitten er wel extremofielen op de komeet, wie weet
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146597857
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

die worden uit de komeet(geisers) geworpen als ie "smelt"
wanneer ie dichter bij de zon komt.
Ah op die manier.
Zat net de foto te bekijken die FastFLyingJackson heeft geplaatst hier. Iets rechts van die grote steen ligt een langgerekt stukje, daar lijkt een bijna perfect rond gat in te zitten. Ook apart.
pi_146597886
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

laat staan complete walvissen :)
nee, maar mss zitten er wel extremofielen op de komeet, wie weet
Van die guppen die gaan lopen roepen dat de aarde maar 6000 jaar oud is :)
pi_146597943
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:13 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Van die guppen die gaan lopen roepen dat de aarde maar 6000 jaar oud is :)
_O-
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:12 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Ah op die manier.
Zat net de foto te bekijken die FastFLyingJackson heeft geplaatst hier. Iets rechts van die grote steen ligt een langgerekt stukje, daar lijkt een bijna perfect rond gat in te zitten. Ook apart.
Ik zie niet wat je bedoelt. Is het geen schaduw ofzo
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598031
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

_O-

[..]

Ik zie niet wat je bedoelt. Is het geen schaduw ofzo
Een centimeter of 3 rechts van die grote steen. Ligt een lang stukje met aan de onderzijde dat gat. Heb hem al groter bekeken, lijkt me geen schaduw.
pi_146598077
Bovendien, als er extremofielen op de komeet zouden zitten hebben we mss ook al 'first contact' gemaakt
:)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 13 november 2014 @ 00:19:45 #149
28033 Pek
je moet wat
pi_146598120
First contact met een komeet sowieso :P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_146598216
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:19 schreef Pek het volgende:
First contact met een komeet sowieso :P
:)
daarom staat het ook tussen aanhalingstekens :D
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:17 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Een centimeter of 3 rechts van die grote steen. Ligt een lang stukje met aan de onderzijde dat gat. Heb hem al groter bekeken, lijkt me geen schaduw.
Ik zie het echt niet, sorry
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598380
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:23 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik zie het echt niet, sorry
Zit te bekijken hoe ik dat stukje kan highlighten voor de duidelijkheid.
pi_146598398
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:07 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Zal best...
Maar ik keek/kijk altijd de RAW images van Opportunity.
En toen kwam de meteor in beeld en ik zei toen al direkt
dat het een ijzer meteor was. En dat werdt later bevestigd door nasa.
Dat kan ik me inderdaad nog herinneren dat je dat toen al voorspelde van die ijzermeteoriet. Op de FP staat veel te weinig astro-nieuws i.m.o. dus ben erg blij dat er mensen zijn zoals TS en jij die zo fanatiek op dit forum leuk astro-nieuws met ons blijven sharen. Keep it up ^O^
pi_146598450
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:28 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Zit te bekijken hoe ik dat stukje kan highlighten voor de duidelijkheid.
teken er een cirkeltje omheen, dan weet ik tenminste naar welke steen ik moet kijken :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598468
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:28 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Dat kan ik me inderdaad nog herinneren dat je dat toen al voorspelde van die ijzermeteoriet. Op de FP staat veel te weinig astro-nieuws i.m.o. dus ben erg blij dat er mensen zijn zoals TS en jij die zo fanatiek op dit forum leuk astro-nieuws met ons blijven sharen. Keep it up ^O^
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598510
Deze dus :) En dan onderaan dat langgerekte stuk, lijkt net of er een mooi rond gat in zit.

pi_146598529
Schaduw
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146598563
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:32 schreef Klapskaats het volgende:
Deze dus :) En dan onderaan dat langgerekte stuk, lijkt net of er een mooi rond gat in zit.

[ afbeelding ]
Ik vraag me af hoe je daarbij komt? ik zie alleen schaduw :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598620
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe je daarbij komt? ik zie alleen schaduw :)
Dan zal het aan mijn ogen liggen misschien :)
pi_146598660
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:35 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Dan zal het aan mijn ogen liggen misschien :)
ik denk het :)
het is ook al laat,
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598667
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

ik denk het :)
het is ook al laat,
Leeftijd speelt ook mee haha :)
pi_146598681
Weten jullie toevallig wat er de komende dagen voor Philae op de planning staat?
pi_146598701
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:38 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Weten jullie toevallig wat er de komende dagen voor Philae op de planning staat?
Denk dat ze de nodige bodemmonster zullen gaan nemen als alles goed gaat.
pi_146598782
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:38 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Denk dat ze de nodige bodemmonster zullen gaan nemen als alles goed gaat.
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen. Wil dit echt van uur tot uur volgen de komende weken/maanden.
pi_146598796
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:38 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Weten jullie toevallig wat er de komende dagen voor Philae op de planning staat?
Onderzoeken waaruit de komeet bestaat
En of de kometen de bron zijn voor het
brengen van water op de aarde
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146598808
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:42 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Ja dat had ik inderdaad ook gelezen. Wil dit echt van uur tot uur volgen de komende weken/maanden.
Zover ik het heb begrepen heeft ze Philae stroom voor 72 uur, daarna is het afwachten of de zonnepanelen genoeg energie gaan leveren. Tenminste dat was wat ik er van heb begrepen.
pi_146598857
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:38 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Weten jullie toevallig wat er de komende dagen voor Philae op de planning staat?
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 09:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De lander, Philae genaamd, zal met de tien meetinstrumenten aan boord de oppervlakte en de kern van de komeet en de gassen die eruit vrijkomen bestuderen.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146598864
To study the origin of comets, the relationship between cometary and interstellar material, and its implications with regard to the origin of the Solar System. The measurements to be made to achieve this are:
◾ Global characterisation of the nucleus, determination of dynamic properties, surface morphology and composition;
◾ Determination of the chemical, mineralogical and isotopic compositions of volatiles and refractories in a cometary nucleus;
◾ Determination of the physical properties and interrelation of volatiles and refractories in a cometary nucleus;
◾ Study of the development of cometary activity and the processes in the surface layer of the nucleus and the inner coma (dust/gas interaction);
◾ Global characterisation of asteroids, including determination of dynamic properties, surface morphology and composition
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146598904
Ik zou best wetenschapper willen zijn voor dit project, lijkt me super om zo geschiedenis te kunnen schrijven. Wie weet wat ze allemaal aan verrassende zaken aan het licht gaan brengen.
pi_146598960
The Lander also carries a Sampling Drilling and Distribution device (SD2), which will drill more than 20 cm into the surface, collect samples and deposit them in different ovens or deliver them for microscope inspection.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146598979
pi_146599007
quote:
:D
pi_146599027
quote:
Ik had m gezien ja :) schitterend
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599036
Als je alles wilt weten over de Rosetta missie.
Spit dan de Fact Sheet door.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_146599049
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ik had m gezien ja :) schitterend
Dat dacht ik ook, fenomenaal _O_
pi_146599061
Overigens op 23 november op discovery channel, 21.00 uur, het hele rosetta verhaal. Vast gaaf om te zien.
pi_146599092
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:53 schreef Klapskaats het volgende:
Overigens op 23 november op discovery channel, 21.00 uur, het hele rosetta verhaal. Vast gaaf om te zien.
Is die docu op Nat Geo afgelopen avond erop geweest? Ik was niet thuis.
Dinsdag heb ik er niks van gezien
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599100
hahha, hij is nu bezig :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599107
Reuze interessant allemaal. Ik volg het nieuws over Rosetta al maanden, vanaf dat het een klein stipje was op de eerste foto's. Anyway, hopelijk houden we elkaar up-to-date in dit topic. Scientias en Astroblogs zijn ook wel handige bronnen.
pi_146599124
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Is die docu op Nat Geo afgelopen avond erop geweest? Ik was niet thuis.
Dinsdag heb ik er niks van gezien
Die werd toevallig net herhaald van 00:00-01:00
pi_146599145
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:56 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Reuze interessant allemaal. Ik volg het nieuws over Rosetta al maanden, vanaf dat het een klein stipje was op de eerste foto's. Anyway, hopelijk houden we elkaar up-to-date in dit topic. Scientias en Astroblogs zijn ook wel handige bronnen.
Ik ben van kinds af aan geinteresseert voor alles wat met ruimtevaart en astronomie te maken heeft, dus zal dit ook zeker blijven volgen.
pi_146599230
ik had deze foto's ook in het eerste deel gezet
De originele artikels van 10 jaar geleden hangen nog steeds op mn oude kamer :)
ik was vergeten dat ik m nog op mn kamer had hangen tot ik m weer zag hangen na het topic te hebben geopend



Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599299
Als ze 10 jaar geleden hadden geroepen we gaan op 67/P landen met een komeet lander, had niemand ze gelooft denk ik.
pi_146599304
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
ik had deze foto's ook in het eerste deel gezet
De originele artikels hangen nog steeds op mn oude kamer :)
ik was vergeten dat ik m nog op mn kamer had hangen tot ik m weer zag hangen na het topic te hebben geopend

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Tof _O_ weet je nog welke krant dat was?
het lettertype (en ontwerp van de datum) in dat artikel komt me bekend voor.
pi_146599318
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:56 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Die werd toevallig net herhaald van 00:00-01:00
jammer, had ik er maar eerder aan gedacht, ik zie dat de docu pas zaterdag weer wordt herhaald
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599332
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:03 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Tof _O_ weet je nog welke krant dat was?
het lettertype (en ontwerp van de datum) in dat artikel komt me bekend voor.
Dagblad de Limburger
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599384
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

jammer, had ik er maar eerder aan gedacht, ik zie dat de docu pas zaterdag weer wordt herhaald
Ja ik baal ook, want heb nu alleen het laatste kwartier gezien.
Wordt de komende weken vast nog wel 20 keer herhaald :)
pi_146599389
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:03 schreef Klapskaats het volgende:
Als ze 10 jaar geleden hadden geroepen we gaan op 67/P landen met een komeet lander, had niemand ze gelooft denk ik.

_O-
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599416
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Dagblad de Limburger
Ah vandaar, haha. :D
Was mn pa vroeger ook op geabonneerd.
pi_146599452
quote:
Ghehehe :) Denk dat hij niet de enige was/is die dat niet geleuft haha.
pi_146599724
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 23:50 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ja ik zou het best nog wel een keer herleven
die landingen van Spirit en Opportunity..

En de mooiste herinnering was die eerste ijzer meteor op mars
Nog een paar dan
voor CRASH, to bring back some memories :)
Nog een artikel die ik op mn oude kamer heb hangen, over de lancering van de Mars Express, Spirit en Opportunity,... :)
Ik heb boven deze helaas geen datum meer staan (als het goed is 2004 zoals het artikel van Rosetta)



en van de Spirit en opportunity mssie, ook van 2004 als het goed is


(het artikel boven die over Opportunity gaat over de ontdekking van Sedna, maar nu ff niet zo belangrijk :))

[ Bericht 0% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 13-11-2014 01:37:16 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599887
Tja, die mars rovers, ook zo'n verhaal apart. Mooi dat ze nog steeds functioneren. Die hebben ook al de nodige info naar de aarde terug gestuurd.
Moet zeggen dat ik die foto van die ijzermeteoriet nog niet had gezien ... :) maar ziet er super uit.
pi_146599942
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:11 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Ghehehe :) Denk dat hij niet de enige was/is die dat niet geleuft haha.
idd
blijft mooi om te zien :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146599961
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:35 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

idd
blijft mooi om te zien :)
Ze hebben bij Mythbusters ooit eens een test gedaan of de vlag op de maan er ook echt staat of dat het nep was :)
pi_146599984
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:36 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Ze hebben bij Mythbusters ooit eens een test gedaan of de vlag op de maan er ook echt staat of dat het nep was :)
gezien ja, in die vacuüm chamber. Leuke aflevering
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146600022
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

gezien ja, in die vacuüm chamber. Leuke aflevering
Ik zou haast zeggen ik ga em eens zoeken met mijn telescoop, maar dat gaat ie niet trekken met zijn 13cm doorsnee :)
pi_146600067
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:40 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Ik zou haast zeggen ik ga em eens zoeken met mijn telescoop, maar dat gaat ie niet trekken met zijn 13cm doorsnee :)
de komeet??? dat lijkt me niet nee :)
Oh je bedoelt die vlag? ;)
Je kunt het altijd proberen, maar ik vrees dat je een supertelescoop nodig hebt
maar dan nog, naar de maan kijken is altijd mooi
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146600135
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:43 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

de komeet??? dat lijkt me niet nee :)
Oh je bedoelt die vlag? ;)
Je kunt het altijd proberen, naar de maan kijken is altijd mooi
Hahaha nee die 67/p ga je echt niet zien. Maar 17/p Holmes heb ik destijd wel kunnen bekijken, was super.
Maar ook die vlag zul je met zo'n telecoop niet gaan vinden. Daar moet het betere werk bij gehaald worden :)
pi_146600234
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:46 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Hahaha nee die 67/p ga je echt niet zien. Maar 17/p Holmes heb ik destijd wel kunnen bekijken, was super.
cool
Dat geloof ik
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146600288
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

cool
Dat geloof ik
Heb dit jaar nog een foto kunnen maken van Jupiter en 4 van haar maatjes. Leuke plaat geworden.

Maar goed, tijd om te gaan pitten, Laterrr. :W
pi_146600356
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:55 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Heb dit jaar nog een foto kunnen maken van Jupiter en 4 van haar maatjes. Leuke plaat geworden.
Nice! mss is dit topic ook wat voor jou, het zou mooi zijn als je ons af en toe laat meegenieten van die cosmische kiekjes :) en er zijn natuurlijk prachtige foto's te zien van mede-fok!kers
W&T / Astronomie in de Achtertuin #3
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146600380
Ja ik moet ook eens mn bed op gaan zoeken
Tot de volgende meeting op de komeet!
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146601789
Niet 2 maar 3 landingen! .. bounce bounce bounce!:)

elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 00:35:51 !!!! ........... !!! ... !! RT @Philae_ROMAP: @Philae_ROMAP magnetic field analysis revealed 3 landings at 15:33, 17:26 and 17:33 UTC reageer retweet
pi_146602038
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 08:30 schreef nikao het volgende:
Niet 2 maar 3 landingen! .. bounce bounce bounce!:)

elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 00:35:51 !!!! ........... !!! ... !! RT @Philae_ROMAP: @Philae_ROMAP magnetic field analysis revealed 3 landings at 15:33, 17:26 and 17:33 UTC reageer retweet
Gaaf! Ik neem aan, aangezien de periode tussen de tweede en derde landing zoveel korter was, dat hij nu veilig staat
  donderdag 13 november 2014 @ 08:54:42 #205
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_146602077
Of hij veilig staat moeten we nog zien denk ik. Dingen als monsters boren zal wel niet werken zonder de verankering.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_146602162
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 08:30 schreef nikao het volgende:
Niet 2 maar 3 landingen! .. bounce bounce bounce!:)

elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 00:35:51 !!!! ........... !!! ... !! RT @Philae_ROMAP: @Philae_ROMAP magnetic field analysis revealed 3 landings at 15:33, 17:26 and 17:33 UTC reageer retweet
Hopelijk is er niks beschadigd
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146602177
12-11-2014

Churyumov: "Kometen kunnen de mensheid redden"


De wetenschappers in de controlekamer van het European Space Agency reageren verblijd na de landing van Rosetta, de eerste onbemande ruimtesonde op een komeet. © ap.

Kometen "kunnen een belangrijke rol spelen om de mensheid te redden". Dat zei Klim Churyumov vanavond. Eerder vandaag landde de Europese sonde Philae op de komeet die hij samen met Svetlana Gerasimenko in 1969 heeft ontdekt.

"Wanneer we in de toekomst op aarde niet meer voldoende grondstoffen zullen hebben, zullen wij de mineralen van ruimteobjecten gebruiken. Kometen zullen een zeer belangrijke rol spelen om de mensheid te redden", zei de wetenschapper die in het vluchtleidingscentrum ESOC in Darmstadt de historische komeetlanding bijwoonde.

"Vandaag is een grote dag in het wetenschappelijk onderzoek en de geschiedenis van de mensheid", voegde de Oekraïner eraan toe.

Overwinning voor Europa
De Franse president François Hollande sprak van een "overwinning voor Europa, voor de vooruitgang en voor de mensheid". Zijn premier Manuel Valls viel hem bij: "Met Philae hebben Frankrijk en Europa een grote daad in de geschiedenis van de verovering van de ruimte gesteld". Het ministerie van Buitenlandse Zaken van de grote ruimtevaartmogendheid, die Frankrijk is, voegde eraan toe dat de succesvol afgeronde missie de Europeanen met trots vervult omdat ze bovenal bewijst dat Europa aan de top kan staan.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146602236
13-11-2014

De landing van Philae op een komeet: the day after



Het is donderdag 13 november: de dag nadat de mensheid er voor de allereerste keer in geslaagd is om een lander op het oppervlak van een komeet te zetten. Maar de spanning is nog niet voorbij, want staat lander Philae wel helemaal goed?

Om iets na vijven kwam gisterenmiddag het verlossende signaal binnen: ruimtelander Philae is geland! In de uren die volgden, kwam een foto binnen die Philae toen deze ongeveer drie kilometer van de komeet verwijderd was, maakte. Ook rolde er een eerste close-up foto van het oppervlak van komeet 67P/C-G binnen.


De foto die Philae tijdens de afdaling maakte. Afbeelding: ESA.

Harpoen
Bovendien werd er gaandeweg steeds meer duidelijk over het verloop van de landing. Zo lijkt de lander op de gewenste plek te zijn neergekomen. Maar niet alles was volgens plan gegaan, zo stelde ESA gisterenavond vast. Zo had Philae – om nog onduidelijke redenen – zijn harpoen niet afgevuurd. Deze harpoen had Philae kort na de landing moeten gebruiken om zich aan het oppervlak van de komeet vast te klemmen. Dat het zonder de inzet van die harpoen gelukt is om op de komeet – met een zwaartekracht honderdduizenden keren zwakker dan de zwaartekracht van de aarde – te blijven staan, mag een wonder heten.

Op z’n kop?
Philae mag dan op de goede plek zijn geland; onduidelijk is nog hoe de lander precies op het oppervlak terecht is gekomen. Sommige onderzoekers vermoeden dat de sonde twee keer is geland. Na de eerste landing zou Philae weer los zijn gekomen van het oppervlak, zijn gedraaid en nogmaals zijn geland. Hoe Philae na die draai geland is en nu op het oppervlak staat, is nog onduidelijk.

Al met al is er reden tot vreugde: de landing is gelukt. Maar er zijn ook nog veel onduidelijkheden. Vanmiddag om 14.00 uur (Nederlandse tijd) komt er hopelijk meer duidelijkheid, tijdens de persconferentie van ESA. Natuurlijk doen we daarvan verslag op Scientias.nl. Naar verwachting komen we tijdens deze persconferentie meer te weten over hoe en waar Philae is geland. Ook hopen we op foto’s gemaakt vanaf het oppervlak van de komeet en misschien zelfs wat eerste onderzoeksdata. Stay tuned!

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146602266
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146602673
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:03 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Tof _O_ weet je nog welke krant dat was?
het lettertype (en ontwerp van de datum) in dat artikel komt me bekend voor.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Dagblad de Limburger
Ik heb geprobeerd een iets duidelijkere foto te maken zodat de afbeelding beter leesbaar is :)



[ Bericht 18% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 13-11-2014 10:01:27 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146602874
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:29 schreef Rabieluh het volgende:

[..]

Ik kwam die Rosetta tattoo al tegen, leuk om te weten dat ie dus van hem is :D.


Matt Taylor laat vol trots zijn Rosetta Tattoo zien!
  donderdag 13 november 2014 @ 09:50:10 #212
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_146602994
Ik als leek vraag me wat af en wie weet is de vraag al eerder voorbijgekomen: Hoe lang reist een radiobestand vanaf Rosetta naar de Aarde? Want we konden een en ander live volgen, maar hoeveel vertraging zat er op de verbinding?
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_146603002
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:50 schreef Bugno het volgende:
Ik als leek vraag me wat af en wie weet is de vraag al eerder voorbijgekomen: Hoe lang reist een radiobestand vanaf Rosetta naar de Aarde? Want we konden een en ander live volgen, maar hoeveel vertraging zat er op de verbinding?
28 minuten
  donderdag 13 november 2014 @ 09:50:56 #214
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_146603013
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:50 schreef nikao het volgende:

[..]

28 minuten
Aha, thanks ^O^
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_146603026
Philea's ROMAP magnetic field analyser reveals the lander performed three separate touchdowns. At UTC 15:33, 17:26 and 17:33.

:o :')
pi_146603076
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:50 schreef Bugno het volgende:

[..]

Aha, thanks ^O^
Nog even de uitleg:

500 miljoen kilometer afstand = 5*10^11 meter
snelheid van het licht 299.792.458 m/s
5*10^11 / 299.792.458 = 1667,82 sec. = 27,79 min.
pi_146603091
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:58 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet Nederland specifiek, maar weredwijd.
Deze korte magnifique video (5 min.) van Neil Degrasse Tyson zegt een paar zeer rake woorden omtrent dat onderwerp

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 13 november 2014 @ 09:58:00 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146603174
Ik vond de vergelijking met de maanlanding trouwens wat overdreven. Het is een beetje appels met peren vergelijken.

Maar voor de TV bekt het wel lekker.
pi_146603199
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:58 schreef xzaz het volgende:
Het is een beetje 't kip en 't ei vergelijken.
:') :D
  donderdag 13 november 2014 @ 10:00:19 #220
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146603217
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

:') :D
Wtf :D :') |:(

Appels met peren vergelijken.
pi_146603255
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:58 schreef xzaz het volgende:
Ik vond de vergelijking met de maanlanding trouwens wat overdreven. Het is een beetje appels en peren vergelijken.

Maar voor de TV bekt het wel lekker.
Inderdaad. Het knappe aan de maanlanding was dat ze 2 mensen daar wisten te krijgen, veel minder lading dan een landertje van 100 kg.

Het knappe van deze landing is dat ze dat ding 10 jaar lang door de ruimte hebben laten zoeven naar een komeet van 4 km lang met de vorm van een badeend, en het daar op geland hebben zonder met de hand ook maar iets te kunnen doen.

Aan de technische kant vind ik Rosetta een veel knappere prestatie, maar Apollo had natuurlijk een gigantische sociale impact.
  donderdag 13 november 2014 @ 10:02:25 #222
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146603259
Ik weet nog niet of die gas nu dress to depress of dress to impress doet ..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146603364
Voor de mensen die vanmiddag tijd hebben, vergeet niet in te tunen om 14:00. Persconferentie op de live stream: Day 1 Report
http://new.livestream.com/esa/cometlanding
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146603456
Goedemorgen mannen, zijn er al foto's? :D

c_/
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603505
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:10 schreef Molurus het volgende:
Goedemorgen mannen, zijn er al foto's? :D

c_/
yep, 1tje van de t oppervlak ; ff terubladeren ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146603510
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:10 schreef Molurus het volgende:
Goedemorgen mannen, zijn er al foto's? :D

c_/
Waarschijnlijk nog tot 2 uur wachten voor nieuws.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:12 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

yep, 1tje van de t oppervlak ; ff terubladeren ;)
Dezelfde als gisteravond toch. :P
gr gr
pi_146603554
quote:
8s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:12 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Waarschijnlijk nog tot 2 uur wachten voor nieuws.

[..]

Dezelfde als gisteravond toch. :P
Ja, maar ik geloof dat Molurus al vertrokken was naar het land der dromen :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146603566
quote:
8s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:12 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Waarschijnlijk nog tot 2 uur wachten voor nieuws.[/quite]
Netjes wachten op de afgesproken tijd, tsss.

[quote]8s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:12 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Dezelfde als gisteravond toch. :P
Die had ik volgens mij al gezien ja. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603572
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ja, maar ik geloof dat Molurus al vertrokken was naar het land der dromen :)
:@
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603610
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

:@
Duidelijk niet hardcore genoeg :{w :P
pi_146603634
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:16 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Duidelijk niet hardcore genoeg :{w :P
Ik was het al sinds gisterochtend 9 uur aan het volgen, op een gegeven moment ben je wel gaar. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603666
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik was het al sinds gisterochtend 9 uur aan het volgen, op een gegeven moment ben je wel gaar. :P
Heb je die uitspraak van de Raad van State wel meegekregen gisteren? ;)
gr gr
pi_146603709
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:18 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Heb je die uitspraak van de Raad van State wel meegekregen gisteren? ;)
o|O
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

o|O
Sorry, ik denk er telkens aan door jouw avatar. O-)
gr gr
pi_146603872
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 08:30 schreef nikao het volgende:
Niet 2 maar 3 landingen! .. bounce bounce bounce!:)

elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 00:35:51 !!!! ........... !!! ... !! RT @Philae_ROMAP: @Philae_ROMAP magnetic field analysis revealed 3 landings at 15:33, 17:26 and 17:33 UTC reageer retweet
Komeetlander Philae heeft na een eerste stuiter van het oppervlak van de komeet 67P twee uur lang gezweefd voor het weer landde. En ook toen veerde de 100 kilo wegende doos met poten weer omhoog, nu voor zo'n 7 minuten. Dat meldt een van de Rosetta-teams die magnetische metingen verricht.

Het stuiteren was voorspeld doordat 67P nauwelijks zwaartekracht heeft. Om stuiteren te voorkomen is Philae uitgerust met een harpoen en een stuwmotor, maar beide systemen bleken niet te werken tijdens de landing.

Radiostilte

Gisteravond sprak het projectteam nog over één stuiter. Sindsdien hanteert ESA een radiostilte, wat de speculatie aanwakkert dat de lander wellicht toch niet helemaal goed op z'n pootjes is geland. Er zijn nog geen beelden van na de landing en ESA houdt tot vanmiddag 14.00 uur de kaken op elkaar.

(webwereld.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 13 november 2014 @ 10:28:20 #236
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_146603874
De BBC meld trouwens dat Philae stabiel staat:

quote:
The robot probe Philae that made a historic comet landing is now stable after initially failing to attach to the surface, the BBC has learnt.

Pictures are coming back from the craft as scientists debate how to proceed.

European Space Agency engineers working on the lander say it may have bounced hundreds of metres back up off the surface after first touching down.

Scientists hope the probe will analyse the comet's surface to yield insights into the origins of our Solar System.

The Esa's Rosetta satellite carried Philae on a 6.4 billion-km (4bn-mile) journey to Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko.

The robot probe, the size of a washing machine, was launched from the satellite on Wednesday and spent seven hours travelling to the comet.

News of the first landing was confirmed at about 16:05 GMT on Wednesday.

Ebullient mood

Controllers have now re-established radio communication with the probe and are retrieving pictures from it.

These show the feet of the lander and the wider cometscape.

There is still concern about the longer-term stability of Philae because it is not properly anchored - the harpoons that should have hooked it into the surface did not fire on contact.
Of was dit al bekend?
  donderdag 13 november 2014 @ 10:29:24 #237
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146603892
dus hij ligt niet op zijn kop?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146603902
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 01:00 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
ik had deze foto's ook in het eerste deel gezet
De originele artikels van 10 jaar geleden hangen nog steeds op mn oude kamer :)
ik was vergeten dat ik m nog op mn kamer had hangen tot ik m weer zag hangen na het topic te hebben geopend
[ afbeelding ]
_O_ EMPEROR!!! _O_

edit: oh het ging om die krantenknipsel :P
nee, jij dan!
pi_146603910
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Komeetlander Philae heeft na een eerste stuiter van het oppervlak van de komeet 67P twee uur lang gezweefd voor het weer landde. En ook toen veerde de 100 kilo wegende doos met poten weer omhoog, nu voor zo'n 7 minuten. Dat meldt een van de Rosetta-teams die magnetische metingen verricht.

Het stuiteren was voorspeld doordat 67P nauwelijks zwaartekracht heeft. Om stuiteren te voorkomen is Philae uitgerust met een harpoen en een stuwmotor, maar beide systemen bleken niet te werken tijdens de landing.

Radiostilte

Gisteravond sprak het projectteam nog over één stuiter. Sindsdien hanteert ESA een radiostilte, wat de speculatie aanwakkert dat de lander wellicht toch niet helemaal goed op z'n pootjes is geland. Er zijn nog geen beelden van na de landing en ESA houdt tot vanmiddag 14.00 uur de kaken op elkaar.

(webwereld.nl)
Bizar dat het zo is gelopen, dat was vanaf aarde nauwelijks in te schatten denk ik. Het geeft echter wel moed dat Philae het ook zonder die ankers afkan / niet zomaar wegvliegt.

Hoe zit het nu precies met die ijsschroeven, werken die wel? Anders wordt bodemonderzoek wel heel lastig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603913
ESA maakt het vanmiddag om 2 uur bekend op de live stream
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146603925
We weten op het moment niet hoe het met Philae is omdat:

1) Er geen contact is met Philae (gepland)
2) Iedereen ligt te maffen na ruim 24 uur intensief werk
3) Data van Philae correct geïnterpreteerd moet worden
  donderdag 13 november 2014 @ 10:31:07 #242
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146603937
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bizar dat het zo is gelopen, dat was vanaf aarde nauwelijks in te schatten denk ik. Het geeft echter wel moed dat Philae het ook zonder die ankers afkan / niet zomaar wegvliegt.

Hoe zit het nu precies met die ijsschroeven, werken die wel? Anders wordt bodemonderzoek wel heel lastig.
ja ik denk dat ie zichzelf wel moet kunnen vasthouden als ie wil gaan boren, anders steekt ie die boor uit en dan gaat ie zelf omhoog :') :D :D.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146603939
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:29 schreef Maanvis het volgende:
dus hij ligt niet op zijn kop?
Ze zeggen dat er anders geen communicatie mogelijk zou zijn. Als hij 3 keer is geland dan is dat wel een klein wonder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146603952
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:29 schreef Gehenna het volgende:

[..]

_O_ EMPEROR!!! _O_

edit: oh het ging om die krantenknipsel :P
oh ik dacht dat je mij bedoelde, maar je bedoelt de poster ernaast haha ;)
Dynamo Open Air 1999 _O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146604009
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

oh ik dacht dat je mij bedoelde, maar je bedoelt de poster ernaast haha ;)
Dynamo Open Air 1999 _O_
Was ik toen maar zo oud dat ik er heen mocht :P (schade inmiddels wel redelijk ingehaald ;) )
nee, jij dan!
pi_146604072
Philae2014 twitterde op donderdag 13-11-2014 om 10:36:07 Hello! An update on life on #67P - Yesterday was exhausting! I actually performed 3 landings,15:33, 17:26 & 17:33 UTC. Stay tuned for more reageer retweet
nee, jij dan!
pi_146604133
Als ze een keer stuiteren een aparte landing noemen, dan zijn er veel meer landingen op Mars geweest dan tot nu toe bekend:


En dat keer twee. :P
gr gr
  donderdag 13 november 2014 @ 10:39:31 #248
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146604135
exhausting? hij zou juist euforisch moeten zijn! Lekker 3 keer rond stuiteren en van het uitzicht genieten :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146604151
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:33 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Was ik toen maar zo oud dat ik er heen mocht :P (schade inmiddels wel redelijk ingehaald ;) )
Prachtige tijd, toen was het nog 3 dagen. Dynamo komt overigens komend jaar weer terug na 10 jaar,
(Dynamo Metal Fest).
Maar laten we de rest van de lezers niet vervelen en weer overschakelen naar Rosetta :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146604178
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:39 schreef Quyxz_ het volgende:
Als ze een keer stuiteren een aparte landing noemen, dan zijn er veel meer landingen op Mars geweest dan tot nu toe bekend:


En dat keer twee. :P
haha inderdaad :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146604200
Ik kan niet wachten op het vervolg van de Rosetta / Philae cartoon. :P

Zowel de geanimeerde als die met die status reports rechtsonder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146604208
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:36 schreef Gehenna het volgende:
Philae2014 twitterde op donderdag 13-11-2014 om 10:36:07 Hello! An update on life on #67P - Yesterday was exhausting! I actually performed 3 landings,15:33, 17:26 & 17:33 UTC. Stay tuned for more reageer retweet
Ben ik de enige die zich Philae inbeeldt als een schattig klein robotje en hem een knuffel wil geven? :@
pi_146604256
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:43 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ben ik de enige die zich Philae inbeeldt als een schattig klein robotje en hem een knuffel wil geven? :@
Nee. :P

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146604268
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:43 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ben ik de enige die zich Philae inbeeldt als een schattig klein robotje en hem een knuffel wil geven? :@
Doe dan, geef m een knuffel :)

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146604313
quote:
O+
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_146604357
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 09:35 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]


[..]

Ik heb geprobeerd een iets duidelijkere foto te maken zodat de afbeelding beter leesbaar is :)

[ afbeelding ]
Heel tof dat je zoiets bewaard hebt, hartelijk dank voor de moeite!
pi_146604400
Vanaf 14:00 gaat het verder toch?
ga vanmiddag verlof nemen van mn werk, fuck it :)
pi_146604414
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:53 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Vanaf 14:00 gaat het verder toch?
ga vanmiddag verlof nemen van mn werk, fuck it :)
Yup, dan is de eerstvolgende geplande persconferentie.
pi_146604454
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:51 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Heel tof dat je zoiets bewaard hebt, hartelijk dank voor de moeite!
No problem, er hangen nog wel wat leuke dingen, de bedoeling was toen om de plaats tussen mn posters op te vullen met interessante krantenartikelen, :)

quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:53 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Vanaf 14:00 gaat het verder toch?
ga vanmiddag verlof nemen van mn werk, fuck it :)
haha :)
om 14:00 uur verder inderdaad, ik kan het niet zien helaas,
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 13 november 2014 @ 11:06:08 #260
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146604742
ESA_Rosetta twitterde op donderdag 13-11-2014 om 10:54:28 Welcome to a comet! First CIVA images confirm @Philae2014 is on surface of #67P! http://t.co/EYSlRFjQBb #CometLanding http://t.co/3OOSKGEh9L reageer retweet
:)
pi_146604766
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

No problem, er hangen nog wel wat leuke dingen, de bedoeling was toen om de plaats tussen mn posters op te vullen met interessante krantenartikelen, :)

[..]

haha :)
om 14:00 uur verder inderdaad, ik kan het niet zien helaas,
Dat is wel jammer, zeg.
Er is m.i. nog erg veel onduidelijk over Philae, maak me toch wel een beetje zorgen dat we straks misschien slecht nieuws kunnen gaan krijgen. Dat zou echt een domper zijn, al is de missie natuurlijk al voor 80% geslaagd aangezien Rosetta haar doel heeft bereikt en de komende maanden nog erg veel data zal terugsturen.
pi_146604769
Philae2014 twitterde op donderdag 13-11-2014 om 11:05:45 Now that I’m safely on the ground, here is what my new home #67P looks like from where I am. #CometLanding http://t.co/gFmt8Ldvpa reageer retweet
nee, jij dan!
pi_146604784
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:06 schreef Gehenna het volgende:
Philae2014 twitterde op donderdag 13-11-2014 om 11:05:45 Now that I’m safely on the ground, here is what my new home #67P looks like from where I am. #CometLanding http://t.co/gFmt8Ldvpa reageer retweet
[ afbeelding ]
Dat ziet er nogal ruw uit, maar hij staat blijkbaar wel goed ^O^
  donderdag 13 november 2014 @ 11:07:46 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146604794
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:07 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Dat ziet er nogal ruw uit, maar hij staat blijkbaar wel goed ^O^
Het leeft iig nog.
pi_146604799
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:06 schreef xzaz het volgende:
ESA_Rosetta twitterde op donderdag 13-11-2014 om 10:54:28 Welcome to a comet! First CIVA images confirm @Philae2014 is on surface of #67P! http://t.co/EYSlRFjQBb #CometLanding http://t.co/3OOSKGEh9L reageer retweet
:)
Vet! Wat een geruststelling *O*
pi_146604801
Staat ie dan met z'n neus tegen een enorme rots aan? of zie ik het verkeerd....
pi_146604805
Hier een link naar de hi-res versie van de foto:

http://www.esa.int/var/es(...)lcome_to_a_comet.jpg
pi_146604813
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:07 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Vet! Wat een geruststelling *O*
Niet te hard van stapel lopen, je weet niet van wanneer deze foto is natuurlijk ;)
pi_146604832
elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 11:03:37 RT @SungrazerComets: Jansen: Lander is fully functional but there are limitations as we're not attached to surface reageer retweet
pi_146604839
Daar middenrechts-onder lijkt een stang de komeet in te gaan...
nee, jij dan!
pi_146604858
Wel veel schaduw overigens... dat kan slecht nieuws zijn...
  donderdag 13 november 2014 @ 11:10:41 #272
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146604883
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:10 schreef nikao het volgende:
Wel veel schaduw overigens... dat kan slecht nieuws zijn...
Ja, das niet best, denk niet dat dit de plek is waar ze hem wouden hebben.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:11:59 #273
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146604921
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:43 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ben ik de enige die zich Philae inbeeldt als een schattig klein robotje en hem een knuffel wil geven? :@
Nee, dat heb ik ook.
Maar dat komt volgens mij door de dialogen op die cartoons die het ding ongewild een menselijk karakter gaven. Ik vond die foto ook al zo aandoenlijk: dat witte "koffiemolentje" helemaal in zijn eentje onderweg naar een doel daar ergens in de zwarte achtergrond.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146604944
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:10 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ja, das niet best, denk niet dat dit de plek is waar ze hem wouden hebben.
Lijkt me niet na 2 keer stuiteren :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146604948
Het lijkt wel alsof hij op z'n zij ligt..

[ Bericht 3% gewijzigd door Gehenna op 13-11-2014 11:20:48 ]
nee, jij dan!
pi_146604958
quote:
3s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:09 schreef Gehenna het volgende:
Daar middenrechts-onder lijkt een stang de komeet in te gaan...
Er zit een soort zuiger om te meten hoe diep Philae in het oppervlak zit en hoe dicht dat is. Vermoed dat dat die stang is.
pi_146604963
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:10 schreef nikao het volgende:
Wel veel schaduw overigens... dat kan slecht nieuws zijn...
Het perspectief van de foto is niet duidelijk te achterhalen en ook de randvoorwaarden van de camera zijn bij mij niet bekend dus het kan nog aan genoeg andere zaken liggen.

De voet van de lander is in ieder geval wel goed verlicht, dus hopelijk valt datzelfde licht ook op de zonnecellen. :)
gr gr
pi_146604987
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:13 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Het perspectief van de foto is niet duidelijk te achterhalen en ook de randvoorwaarden van de camera zijn bij mij niet bekend dus het kan nog aan genoeg andere zaken liggen.

De voet van de lander is in ieder geval wel goed verlicht, dus hopelijk valt datzelfde licht ook op de zonnecellen. :)
Ze beloven een full panorama bij de pers conferentie... ff afwachten dus nog
pi_146605000
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:13 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Het perspectief van de foto is niet duidelijk te achterhalen en ook de randvoorwaarden van de camera zijn bij mij niet bekend dus het kan nog aan genoeg andere zaken liggen.

De voet van de lander is in ieder geval wel goed verlicht, dus hopelijk valt datzelfde licht ook op de zonnecellen. :)
Volgens mij roteert de komeet, dus er zullen altijd momenten zijn dat Philae zon zal hebben.
pi_146605017
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:12 schreef Gehenna het volgende:
Het lijkt wel alsof hij op z'n zij licht..
Ligt, natuurlijk. Maar inderdaad. De poot zie je van bovenaf, dus dit is Philaes uitzicht recht naar voren.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:16:02 #281
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146605026
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 10:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bizar dat het zo is gelopen, dat was vanaf aarde nauwelijks in te schatten denk ik. Het geeft echter wel moed dat Philae het ook zonder die ankers afkan / niet zomaar wegvliegt.

Hoe zit het nu precies met die ijsschroeven, werken die wel? Anders wordt bodemonderzoek wel heel lastig.
Idd.
Zelfs als hij terugstuitert (met minder dan de ontsnappingssnelheid dan) haalt de komeet hem weer netjes terug. En mocht hij elke keer weer netjes op zijn pootjes zijn geland dan geeft dat misschien wat ruimte voor experimenteren met die harpoenen.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146605058
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:16 schreef X11 het volgende:

[..]

Idd.
Zelfs als hij terugstuitert (met minder dan de ontsnappingssnelheid dan) haalt de komeet hem weer netjes terug. En mocht hij elke keer weer netjes op zijn pootjes zijn geland dan geeft dat misschien wat ruimte voor experimenteren met die harpoenen.
Als ie nu stabiel staat hebben ze in elk geval de tijd om zoveel mogelijk info te vergaren over het oppervlakte waar hij staat en dan uit te zoeken of het zin heeft om alsnog harpoenen te gebruiken etc. Ik denk dat ze daar nu de tijd voor zullen nemen als hij inderdaad stabiel staat
pi_146605061
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:14 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Volgens mij roteert de komeet, dus er zullen altijd momenten zijn dat Philae zon zal hebben.
De verkenner heeft zonnepanelen waardoor elke twee dagen een uur aan energie kan worden opgewerkt.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 13 november 2014 @ 11:17:50 #284
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146605072
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:16 schreef X11 het volgende:

[..]

Idd.
Zelfs als hij terugstuitert (met minder dan de ontsnappingssnelheid dan) haalt de komeet hem weer netjes terug. En mocht hij elke keer weer netjes op zijn pootjes zijn geland dan geeft dat misschien wat ruimte voor experimenteren met die harpoenen.
Ik denk dat die harpoenen met best wel wat kracht afgeschoten worden (ze moeten immers in rotsen vastkomen), en actie=reactie, dus als dat verkeerd gaat, vliegt Philae weg
pi_146605092
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:17 schreef xzaz het volgende:
http://isee3.p3s.nl/philae/ Live telemetry
Kijk dat is nu gaaf :D
pi_146605134
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik denk dat die harpoenen met best wel wat kracht afgeschoten worden (ze moeten immers in rotsen vastkomen), en actie=reactie, dus als dat verkeerd gaat, vliegt Philae weg
Precies. En de ontsnappingssnelheid is verschrikkelijk laag. Je kunt makkelijk van deze komeet af wandelen.
pi_146605146
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Kijk dat is nu gaaf :D
Ik snap anders weinig van de waarden. Negatieve temperatuur in Kelvin? -9999 graden Celsius?
Ik heb geen signature.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:21:34 #289
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146605158
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:21 schreef VitaminWater het volgende:

[..]

Ik snap anders weinig van de waarden. Negatieve temperatuur in Kelvin? -9999 graden Celsius?
Staat denk ik voor not recieved. Gewoon een default value.
pi_146605163
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:17 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

De verkenner heeft zonnepanelen waardoor elke twee dagen een uur aan energie kan worden opgewerkt.
Ja het is niet veel, maar genoeg om data te blijven terugsturen. Laten we hopen dat hij zo lang mogelijk zijn werk zal kunnen blijven verrichten.
pi_146605198
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. En de ontsnappingssnelheid is verschrikkelijk laag. Je kunt makkelijk van deze komeet af wandelen.
Ik zag gisteren op National Geographic dat als een mens een kleine "sprong" zou maken op 67P dat ie honderden meters terug de ruimte in zou vliegen.
pi_146605204
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:12 schreef Gehenna het volgende:
Het lijkt wel alsof hij op z'n zij ligt..
Zo ziet het eruit ja... in dat geval kunnen er neem ik aan ook geen pogingen worden gedaan om hem recht te zetten, te boren of de harpoenen een tweede poging te geven. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146605215
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:23 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Ik zag gisteren op National Geographic dat als een mens een kleine "sprong" zou maken op 67P dat ie honderden meters terug de ruimte in zou vliegen.
En als je snelheid bij springen groter is dan 1 m/s kom je nooit meer terug.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:24:57 #294
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146605244
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:18 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Ik denk dat die harpoenen met best wel wat kracht afgeschoten worden (ze moeten immers in rotsen vastkomen), en actie=reactie, dus als dat verkeerd gaat, vliegt Philae weg
Dat moeten ze precies kunnen berekenen, ze hebben het spul allemaal zelf gemaakt (en gewogen).
Maar voor ons stervelingen blijft het spannend afwachten. c_/
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146605250
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zo ziet het eruit ja... in dat geval kunnen er neem ik aan ook geen pogingen worden gedaan om hem recht te zetten, te boren of de harpoenen een tweede poging te geven. :{
Misschien staat Philae wel gewoon recht, maar is de landingsplek van 67p dermate scheef dat het zo lijkt op deze foto.
pi_146605255
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:23 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Ik zag gisteren op National Geographic dat als een mens een kleine "sprong" zou maken op 67P dat ie honderden meters terug de ruimte in zou vliegen.
Jup. Je bent er zo goed als gewichtloos (enkele grammen weeg je daar) en er is geen luchtweerstand dus als je geduld hebt kun je kilometers hoog springen tot je verschrikkelijk langzaam weer wordt teruggetrokken.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:25:58 #297
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146605267
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:25 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Misschien staat Philae wel gewoon recht, maar is de landingsplek van 67p dermate scheef dat het zo lijkt op deze foto.
Precies, wat is 'recht' wanneer je nucleus niet eens goed te bepalen is.
pi_146605269
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:25 schreef ROADRUNN3R het volgende:

[..]

Misschien staat Philae wel gewoon recht, maar is de landingsplek van 67p dermate scheef dat het zo lijkt op deze foto.
Dan is hij minimaal heeeeeel ver van de oorspronkelijke landingsplaats terecht gekomen. Zou nog kunnen natuurlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 november 2014 @ 11:26:26 #299
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146605275
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is hij minimaal heeeeeel ver van de oorspronkelijke landingsplaats terecht gekomen. Zou nog kunnen natuurlijk.
De komeet draait ondertussen ook gewoon door.
pi_146605285
elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 11:20:49 Mark McCaughrean says we have 7 CIVA images on the ground and one of them is looking at sky. Means Philae is at least sloping, poss. on side reageer retweet
  donderdag 13 november 2014 @ 11:27:07 #301
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146605290
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

En als je snelheid bij springen groter is dan 1 m/s kom je nooit meer terug.
Ik heb altijd geleerd dat je dan een schoen moet uittrekken en die zo hard mogelijk in de tegenovergestelde richting moet weggooien.
:+
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')