http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Specularium op 17-10-2014 08:20:36 ]
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 03:13 schreef MakkieR het volgende:
Wat ik eigenlijk nooit heb begrepen is dat de discussie vooral over zwarte piet gaat en niet over Sinterklaas. Ik heb namelijk nooit de pietengilde gezien als een sullig stelletje bij elkaar. In tegendeel, waar zou Sinterklaas zijn zonder zijn trouwe knechten.
Vol energie, levenslust en passie staan deze acrobatische jonge knapen in het leven dat alles
om een oude seniele man bij te staan die elk jaar weer stribbelt om te overleven. Ik vind de beeldvorming van Sinterklaas veel erger dan die van Zwarte Piet. De man heeft ontzettend veel gebreken door zijn ouderdom waar hij letterlijk oog in oog staat met de dood.
vergeetachtig dat hij is, is hij volledig afhankelijk van zijn pieten daarbij moet de oude man op zijn paard getrokken worden omdat hij niet in staat is zelfstandig te bewegen.
Buiten het feest om wie kleed hem aan, kan de man zelf nog wel naar de wc en is hij in staat om voor zichzelf te zorgen. Ik heb daar sterk mijn twijfels over. Maar wat vooral nogal triest is, dat de man alleen is al decennia lang en misschien wel nooit getrouwd. De enige liefde dat hij heeft, zijn de kinderen die hij cadeautjes geeft en op zijn schoot mag zitten.
Komt dat misschien ook niet een beetje ziek over waar ik denk aan een pedofiele oude trieste man.
Wedden dat het nog tot 6 December doorgaat dit gewauwel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:02 schreef DustPuppy het volgende:
Hou je nou in je eentje het topic levend, PP?
En helaas nog wel langer ook.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wedden dat het nog tot 6 December doorgaat dit gewauwel.
Stel je eens voor dat we die goedheiligman met zijn pieten, schimmel en stoomboot gaan afschaffen, dat is een dramp.quote:
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Stel je eens voor dat we die goedheiligman met zijn pieten, schimmel en stoomboot gaat afschaffen, dat is een dramp.
Ik snap dat ook niet, de baas moet je aanpakken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Na al die vele lompe reacties van het pro-Pieten kamp ben ik hier niet geheel op tegen.
En dat ligt echt volledig bij het pro-Pieten kamp. Als die niet als een soort dolle honden hadden gereageerd, maar gewoon een rationeel gesprek waren aangegaan was dit nooit zo uit de hand gelopen.
In plaats daarvan reageert men als een verwende peuter wiens favoriete stuk speelgoed afgepakt dreigt te worden en die spontaan een 'temper tantrum' manifesteert waar zelf The Nanny een zenuwinzinking van krijgt.
Gefeliciteerd pro-ZP'ers!
Piet is niet de discussie, dat hele sinterklaas verhaal deugt voor geen meter.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.
Wat mij vooral opvalt en stoort aan het pro-Pieten kamp is dat bijna niemand toe wil geven, of überhaupt wil erkennen dat de huidige verschijningsvorm van Zwarte Piet inderdaad weleens vervelend zou kunnen zijn voor bepaalde minderheden. Iedereen die dat vind is gewoon een zeikerd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja he, de kans is natuurlijk verdomd groot dat er tussen de 14 miljoen pro-Pieters er een aantal lomperiken tussen zitten. Gewoon kansberekening. Maar dergelijke gasten zitten bij beide kampen. Waak dus wel om het hele pro-Pieten kamp over één kam te scheren. Ik vermoed ook dat het overgrote merendeel van de pro-Pieters die droefroepers liever kwijt dan rijk is en inderdaad liever een normale dialoog wil aangaan. Maar daar wringt ook weer de schoen....de meeste anti-Pieten willen helemaal geen dialoog....zij willen alleen wat dat zij willen gebeurd.
Introduceert? Drink nog even een bak koffie, Piet. Even wakker worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat introduceert het mij nou of die zwart is?
Ik ben helemaal wakker en begin er steeds bozer om te worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Introduceert? Drink nog even een bak koffie, Piet. Even wakker worden.
Ditquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zie daarop ook mijn reactie. Dat de anti-ZP'er steeds meer zo reageert is net zo goed de schuld van de houding van de pro-ZP'er.quote:
Het was ooit een kinderfeest.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:01 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Zie daarop ook mijn reactie. Dat de anti-ZP'er steeds meer zo reageert is net zo goed de schuld van de houding van de pro-ZP'er.
Nee, dat is feitelijk gewoon niet juist. De anti-ZP'ers begonnen de discussie en namen zelf gelijk van begin af aan een extreem standpunt in.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:01 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Zie daarop ook mijn reactie. Dat de anti-ZP'er steeds meer zo reageert is net zo goed de schuld van de houding van de pro-ZP'er.
Ook op dit punt refereer je eigenlijk alleen aan die droefroepers. Regelmatig wordt namelijk door veel pro-Pieters (in bv ook dit topic) aangegeven dat zij de gevoelens van de anti-pieten begrijpen. Gevoel kun je namelijk nooit tegenspreken. Wat je voelt voel je nou eenmaal zo.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat mij vooral opvalt en stoort aan het pro-Pieten kamp is dat bijna niemand toe wil geven, of überhaupt wil erkennen dat de huidige verschijningsvorm van Zwarte Piet inderdaad weleens vervelend zou kunnen zijn voor bepaalde minderheden. Iedereen die dat vind is gewoon een zeikerd.
Het is het consequent ontkennen van het standpunt van de andere partij: "Wat jullie zeggen is gewoon niet waar." Zolang niet erkend wordt dat de tegenstanders misschien wel een punt hebben, nog los van het feit of er dan iets aan moet gebeuren, gaat hier nooit tot een oplossing gekomen worden.
En dat stelselmatig ontkennen van het standpunt van de tegenpartij in de trend van 'jullie zijn gewoon aandachtsgeile gestoorde azijnpissers' (en dit is iets wat ik iedere pro-ZP'er tot nu toe nog heb zien doen) is mijns inziens het grootste pijnpunt van de tegenpartij meteen.
Niet alleen leidt deze opstelling niet tot oplossingen, maar het jaagt de tegenpartij steeds verder de andere kant op. Vandaar dat ook aan die kant de extremere geluiden toenemen.
Een zwarte als knecht dat deugt niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat is feitelijk gewoon niet juist. De anti-ZP'ers begonnen de discussie en namen zelf gelijk van begin af aan een extreem standpunt in.
Kijk en hier geef je eigenlijk al aan dat je het standpunt van de tegenpartij niet of onvoldoende begrijpt. Het gaat namelijk niet om het karakter van Zwarte Piet en wat het inhoud. Het gaat puur en alleen om de verschijningsvorm.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ook op dit punt refereer je eigenlijk alleen aan die droefroepers. Regelmatig wordt namelijk door veel pro-Pieters (in bv ook dit topic) aangegeven dat zij de gevoelens van de anti-pieten begrijpen. Gevoel kun je namelijk nooit tegenspreken. Wat je voelt voel je nou eenmaal zo.
Maar dat wil nog niet zeggen dat dat gevoel gebaseerd is op een juiste interpretatie van het karakter Zwarte Piet. Daarom pleit ik voor educatie aan degenen die niet snappen wat het karakter Zwarte Piet inhoudt. Wie is nou eigenlijk die Zwarte Piet, waar staat hij voor? Dat soort dingen. Waar hij in ieder geval niet voor staat is het belachelijk maken van de zwarte medemens, discriminatie en racisme.
Maar zoals ik al heb aangegeven in mijn vorige post. De meeste anti-Pieten staan daar niet voor open.
De anti-pieten zijn al helemaal verkeerd met het dialoog begonnen. Slavernij, racistisch. Tja wat verwacht je dan van de pro-pieten?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 08:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En dat ligt echt volledig bij het pro-Pieten kamp. Als die niet als een soort dolle honden hadden gereageerd, maar gewoon een rationeel gesprek waren aangegaan was dit nooit zo uit de hand gelopen.
In plaats daarvan reageert men als een verwende peuter wiens favoriete stuk speelgoed afgepakt dreigt te worden en die spontaan een 'temper tantrum' manifesteert waar zelf The Nanny een zenuwinzinking van krijgt.
Gefeliciteerd pro-ZP'ers!
Wat een kutsmoes. Een karakter in een toneelstuk bestaat uit verschijningsvorm en rol. De anti-ZP'ers hebben in elk denkbaar opzicht een probleem met beide. Dan heb je dus gewoon een bezwaar tegen het karakter op zich.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Kijk en hier geef je eigenlijk al aan dat je het standpunt van de tegenpartij niet of onvoldoende begrijpt. Het gaat namelijk niet om het karakter van Zwarte Piet en wat het inhoud. Het gaat puur en alleen om de verschijningsvorm.
Vorm en inhoud zijn 2 verschillende dingen. Anti-ZP'ers hebben een probleem met de vorm en de Pro-ZP'ers gaan vervolgens over de inhoud praten. Dan snap je toch ook wel dat je langs elkaar heen lult?
Ze zouden bijvoorbeeld kunnen proberen te reageren als volwassenen i.p.v. 'hunnie zijn begonnen' houding aan te nemen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:14 schreef maryen65 het volgende:
[..]
De anti-pieten zijn al helemaal verkeerd met het dialoog begonnen. Slavernij, racistisch. Tja wat verwacht je dan van de pro-pieten?
Tja hadden de anti-pieten ook kunnen doenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:15 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ze zouden bijvoorbeeld kunnen proberen te reageren als volwassenen i.p.v. 'hunnie zijn begonnen' houding aan te nemen?
De wijze blanke man die het de domme neger allemaal wel uit wil gaan leggen....hoe nobel van je.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:06 schreef Montagui het volgende:
Maar dat wil nog niet zeggen dat dat gevoel gebaseerd is op een juiste interpretatie van het karakter Zwarte Piet. Daarom pleit ik voor educatie aan degenen die niet snappen wat het karakter Zwarte Piet inhoudt. Wie is nou eigenlijk die Zwarte Piet, waar staat hij voor? Dat soort dingen. Waar hij in ieder geval niet voor staat is het belachelijk maken van de zwarte medemens, discriminatie en racisme.
Echte armoede is een Sinterklaasfeest zonder traditionele pieten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:18 schreef De_Guidance het volgende:
600000 kinderen in Nederland leven onder de armoedegrens. Een serieuzer probleem dan huilen over Stroopwafelpieten.
Het geheel van het karakter zoals het nu bestaat is natuurlijk vorm + inhoud.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat een kutsmoes. Een karakter in een toneelstuk bestaat uit verschijningsvorm en rol. De anti-ZP'ers hebben in elk denkbaar opzicht een probleem met beide. Dan heb je dus gewoon een bezwaar tegen het karakter op zich.
En wat nou als Montagui zwart was geweest?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De wijze blanke man die het de domme neger allemaal wel uit wil gaan leggen....hoe nobel van je.
En sinterklaas kent geen gelijkheid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:18 schreef De_Guidance het volgende:
600000 kinderen in Nederland leven onder de armoedegrens. Een serieuzer probleem dan huilen over Stroopwafelpieten.
Dat is een paradoxale opmerking. 'Hunnie zijn begonnen' is reactief, niet actief.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:16 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Tja hadden de anti-pieten ook kunnen doen
Het gaat natuurlijk om de badinerende toon tov de mensen die niet zijn mening hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:20 schreef Igen het volgende:
En wat nou als Montagui zwart was geweest?
Niet iedereen die vindt dat Piet geen racisme is, is blank hè.
Aan de verschijningsvorm qua kleding, haardracht, uiterlijke kenmerken mag wat mij betreft gerust gedebatteerd worden. Maar doe dat dan niet in een sfeer van discriminatie, racisme en slavernij. Want dan zet je de boel meteen onnodig op scherp. Dat neem ik de anti-Pieten dan ook zeer kwalijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Kijk en hier geef je eigenlijk al aan dat je het standpunt van de tegenpartij niet of onvoldoende begrijpt. Het gaat namelijk niet om het karakter van Zwarte Piet en wat het inhoud. Het gaat puur en alleen om de verschijningsvorm.
Vorm en inhoud zijn 2 verschillende dingen. Anti-ZP'ers hebben een probleem met de vorm en de Pro-ZP'ers gaan vervolgens over de inhoud praten. Dan snap je toch ook wel dat je langs elkaar heen lult?
Idd en de social media waarin iedereen elkaar opnaait, 5 jaar geleden was er nog niks aan de hand.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:22 schreef Shokirbek85 het volgende:
Nederland is slachtoffer van zijn eigen (doorgeschoten) tolerantie
Sinterklaas heeft het gedaan, terug naar Turkije die nep bisschop.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:22 schreef WhateverWhatever het volgende:
Goedemorgen iedereen, zijn wij er al uit? Kunnen wij de discussie sluiten of zijn alle mensen die pro piet zijn nog steeds racisten?
Zoals Quinsy 'de meerderheid heeft geen recht van spreken' Gario?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om de badinerende toon tov de mensen die niet zijn mening hebben.
Mensen die claimen de waarheid in pacht te hebben en anderen wel even willen onderwijzen hoe het allemaal in elkaar zit, daar krijg ik per definitie kromme tenen van.
Fixed.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:18 schreef De_Guidance het volgende:
600000 kinderen in Nederland leven onder de armoedegrens. Een serieuzer probleem dan huilen over Zwarte Piet
Ja, met zijn baard! Wannabe Moslimquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Sinterklaas heeft het gedaan, terug naar Turkije die nep bisschop.
De inhoud kan niet bestaan zonder vorm. Een zwarte boeman is geen zwarte boeman als 'ie niet zwart is; een Spanjaard is geen Spanjaard als je 'm paars schminkt, etc.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:20 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het geheel van het karakter zoals het nu bestaat is natuurlijk vorm + inhoud.
Maar zoals ik al eerder zei, er wordt gruwelijk langs elkaar heen geluld. Het grootste probleem heeft men met de vorm, niet met de inhoud.
Anti-ZP'ers vielen in eerste instantie de vorm aan (nu alles zo geëscaleerd is wordt er meer bijgesleept natuurlijk, maar dat krijg je met escalatie), waarop de pro-ZP'ers massaal de inhoud gingen lopen verdedigen (waarbij je misschien impliciet ook wel erkent, althans zou zo opgevat kunnen worden, dat de vorm niet te verdedigen is).
In hoeverre is het ok dat kinderen zo'n onzin verhaal op de mouw gespeld krijgen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:23 schreef Montagui het volgende:
[..]
Aan de verschijningsvorm qua kleding, haardracht, uiterlijke kenmerken mag wat mij betreft gerust gedebatteerd worden. Maar doe dat dan niet in een sfeer van discriminatie, racisme en slavernij. Want dan zet je de boel meteen onnodig op scherp. Dat neem ik de anti-Pieten dan ook zeer kwalijk.
Aan de zwarte kleur echter kan niet getornt worden. Dát is een wezelijk onderdeel van Zwarte Piet en de hele Sinterklaastraditie.
Nee hoor. Ik sta ook open voor de uitleg van de zwarte medemens waarom het voor hun kwetsend is. Het is een tweerichtingstraat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om de badinerende toon tov de mensen die niet zijn mening hebben.
Mensen die claimen de waarheid in pacht te hebben en anderen wel even willen onderwijzen hoe het allemaal in elkaar zit, daar krijg ik per definitie kromme tenen van.
Het is een KINDERFEEST! Deze mensenquote:Sinterklaasintochten dreigen in de problemen te komen door het fanatieke verzet tegen Zwarte Piet
Er zijn wat zwarte medemensen die door zwarte piet het slavenverleden van NL niet zo snel vergetenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik sta ook open voor de uitleg van de zwarte medemens waarom het voor hun kwetsend is. Het is een tweerichtingstraat.
Ik pretendeer niet om hen mijn mening op te leggen, net zo min als zij hun mening mij moeten opleggen. Gewoon dialoog om te komen tot een wederzijds begrip.
dom ophitsend Telegraaf bericht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Intocht Sint in gevaar
[..]
Het is een KINDERFEEST! Deze mensen![]()
Dit maakt mij zo boos, een intocht verpesten, en let op hier komen ook de relmarokkaantjes op af, want ja als er wat te rellen valt zijn hun er natuurlijk ook bij.
Wat denk je nou wel helemaal!? Dat het leven een feest is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Intocht Sint in gevaar
[..]
Het is een KINDERFEEST! Deze mensen![]()
We laten het gewoon toe dat de minderheid de overhand krijgt....quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat denk je nou wel helemaal!? Dat het leven een feest is?
Je kan kinderen niet vroeg genoeg leren dat het leven bloedserieus is. Dat ze er alleen voorstaan en niet kunnen rusten tot ze zichzelf ontplooid hebben als discriminatievrij en transcendent wezen dat zichzelf heeft verheven boven vermaak en identiteit.
Kunnen ze wat bijverdienen , gaan ze lopen kutten die sukkels.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:32 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
dom ophitsend Telegraaf bericht.
Wie zijn we?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:36 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
We laten het gewoon toe dat de minderheid de overhand krijgt....
![]()
Etnische Nederlanders, natuurlijk.quote:
Tsja, ik ben ook nog altijd trots op mijn zigeuner roots.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Etnische Nederlanders, natuurlijk.
Een term die ik liever niet wil gebruiken, maar als mensen zich tot in de derde generatie nog als Surinamer, Marokkaan of Turk identificeren, ook al zijn ze dan intussen autochtoon Nederlander, tja, dan moet je toch wat hè.
Aangezien Zwarte Piet geen slaaf is is dat best raar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er zijn wat zwarte medemensen die door zwarte piet het slavenverleden van NL niet zo snel vergeten
Die hele decembermaand is zwaar kut, ben elk jaar weer blij als het 1 Januari is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:43 schreef The_Avatar het volgende:
Als je niet van het Sinterklaas feest houd blijf je toch mooi binnen zitten en kijk je iets anders.
Denk dat jij meer hebt te zoeken in een Iran of Noord-Korea. Daar duldt men immers ook geen tegenspraak.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:43 schreef The_Avatar het volgende:
Tijd om alle tegenstanders het land uit te schoppen. Of die nou blank groen zwart geel paars is. In Nederland heb je iig niks te zoeken.
Ga maar naar Iran of noord korea. Eens zien of je daar nog steeds durft te lopen zeiken.
Als je niet van het Sinterklaas feest houd blijf je toch mooi binnen zitten en kijk je iets anders.
Waarom wordt er zo'n lulverhaal tegen die kinderen verteld?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Aangezien Zwarte Piet geen slaaf is is dat best raar.
Daarbij, hoe kun je aan iets herinnerd worden waaraan je geen herinnering hebt?
Kijk dit soort reacties verpesten de boel en zorgen dat de tegenstanders alleen maar feller worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:43 schreef The_Avatar het volgende:
Tijd om alle tegenstanders het land uit te schoppen. Of die nou blank groen zwart geel paars is. In Nederland heb je iig niks te zoeken.
Ga maar naar Iran of noord korea. Eens zien of je daar nog steeds durft te lopen zeiken.
Piet kan er niets aan doenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:52 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Kijk dit soort reacties verpesten de boel en zorgen dat de tegenstanders alleen maar feller worden.
Gefeliciteerd, maat!
Hoezo december ? De Sinterklaasspullen liggen al ruim een maand in de winkelsquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die hele decembermaand is zwaar kut, ben elk jaar weer blij als het 1 Januari is.
Ik wacht altijd tot 7 december, dan koop je chocoladeletters voor weinig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hoezo december ? De Sinterklaasspullen liggen al ruim een maand in de winkels
Tja, waarom worden er überhaupt verhalen verteld? Het Sinterklaasverhaal is één van de vele 'lulverhalen' op deze aardkloot en heeft daarmee net zoveel bestaansrecht als al die andere 'lulverhalen'.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waarom wordt er zo'n lulverhaal tegen die kinderen verteld?
Idioot. Types zoals jij maken de discussie onmogelijk. Kan ik lullen als brugman om nuance aan te brengen, maar word ik wel aangekeken alsof ik net zo iemand als jij bent.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:43 schreef The_Avatar het volgende:
Sprookjes bedoel je?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, waarom worden er überhaupt verhalen verteld? Het Sinterklaasverhaal is één van de vele 'lulverhalen' op deze aardkloot en heeft daarmee net zoveel bestaansrecht als al die andere 'lulverhalen'.
En het 'lulverhalen' vertellen houdt ook niet op bij de kindertijd.
Waar heb jij het nu ineens over?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
Hehe. Typische pro-Piet reactie.
Ohnee, dergelijke generaliseringen zijn alleen plausibel bij Marokkanen.
Aldus diezelfde pro-Pieten.
Ik generaliseer nooit als het om Marokkanen gaat. Wat fijn dat jij die gunst beantwoordt door andersom ook niet te generaliseren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
Hehe. Typische pro-Piet reactie.
Ohnee, dergelijke generaliseringen zijn alleen plausibel bij Marokkanen.
Aldus diezelfde pro-Pieten.
Dat tuig dat moet ik niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:03 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hij verwijst vast naar religie.
O wacht... sarcasme niet begrijpen. O wacht: aangesproken voelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik generaliseer nooit als het om Marokkanen gaat. Wat fijn dat jij die gunst beantwoordt door andersom ook niet te generaliseren.
O wacht...
Volgens mij was je gewoon serieus.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
O wacht... sarcasme niet begrijpen.
Ja, dat blijkt ook uit mijn PI.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Volgens mij was je gewoon serieus.
Heb je al gedaan. Toen je zei dat Sinterklaas de oorzaak was.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Weet je wat , ik ga ook lekker sarcastisch doen.
Daar hoeven Turken geen moeite voor te doen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:09 schreef De_Guidance het volgende:
Laten we allemaal verongelijkt sarcastisch doen en ons verheven voelen
Probleem is dus opgelost.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
De intocht van St Niklaas en zijn Pieten kan niet meer in grote stad, daar lopen teveel kut marrokanen die de boet verstieren.
Ja die neemt die pieten toch mee of niet dan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heb je al gedaan. Toen je zei dat Sinterklaas de oorzaak was.![]()
Geen idee hoe hij dat doet. Wil je zeggen dat die oude man zelf al die honderden stoute Pieten heeft meegenomen? En vervolgens ook nog eens allemaal onder duim weet te houden?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:12 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ja die neemt die pieten toch mee of niet dan?
Als je 7 jaar bent is het ook wel een beetje klaar met geloven in Sinterklaas.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:13 schreef zoost het volgende:
Een 7 jarige komt echt wel met de vraag hoe het kan dat er ook gekleurde pieten zijn. Hoe gaan jullie het je kinderen uitleggen dat er ook anders gekleurde Pieten bestaan. Ik kom niet verder dat dat geen "echte" zwart pieten zijn.
Nee man! Heel groep 4 gelooft nog. En zo hoort het ook.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je 7 jaar bent is het ook wel een beetje klaar met geloven in Sinterklaas.
Gelijk vanaf begin vertellen hoe het in elkaar zit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je 7 jaar bent is het ook wel een beetje klaar met geloven in Sinterklaas.
Ah, je bedoelde niet mijn reactie maar de reactie die ik in mijn reactie quotte.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
O wacht... sarcasme niet begrijpen. O wacht: aangesproken voelen.![]()
In mijn herinnering was ik rond die leeftijd wel aardig up to date wat betreft de Sint.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:15 schreef zoost het volgende:
[..]
Nee man! Heel groep 4 gelooft nog. En zo hoort het ook.
Er bestaan al 25 jaar bonte pieten, ze zijn in het Sinterklaasjournaal geweest en er is geloof ik inmiddels zelfs een film over (maar dat laatste weet ik niet zeker).quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:13 schreef zoost het volgende:
Een 7 jarige komt echt wel met de vraag hoe het kan dat er ook gekleurde pieten zijn. Hoe gaan jullie het je kinderen uitleggen dat er ook anders gekleurde Pieten bestaan. Ik kom niet verder dat dat geen "echte" zwart pieten zijn.
Meeste kinderen hebben dat al veel eerder door zulk een lulverhaal, maar houden zich dom.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In mijn herinnering was ik rond die leeftijd wel aardig up to date wat betreft de Sint.
Dat er in Nederland een kleine groep "makkelijk gekwetsten" bestaat, die het voor elkaar hebben gekregen dat er ook nep-zwarte pieten bij moeten omdat ze zwart geen mooie kleur vinden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:18 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Er bestaan al 25 jaar bonte pieten, ze zijn in het Sinterklaasjournaal geweest en er is geloof ik inmiddels zelfs een film over (maar dat laatste weet ik niet zeker).
Hoe vertelde je ze dat eerder dan ?
Behalve zoost, die begon op z'n 12e een donkerbruin vermoeden te krijgen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Meeste kinderen hebben dat al veel eerder door zulk een lulverhaal, maar houden zich dom.
Dan blijf je dat toch gewoon zeggenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:21 schreef zoost het volgende:
[..]
Dat er in Nederland een kleine groep "makkelijk gekwetsten" bestaat, die het voor elkaar hebben gekregen dat er ook nep-zwarte pieten bij moeten omdat ze zwart geen mooie kleur vinden.
Wat een racist. Waarom geen kaasgeel vermoeden?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Behalve zoost, die begon op z'n 12e een donkerbruin vermoeden te krijgen.
Donkerbruin mag ook niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Behalve zoost, die begon op z'n 12e een donkerbruin vermoeden te krijgen.
Ik vroeg mij op mijn 6e af hoe je met een stoomboot van Madrid naar Amsterdam kon varen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Meeste kinderen hebben dat al veel eerder door zulk een lulverhaal, maar houden zich dom.
Omdat niet iedereen kaas lust.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat een racist. Waarom geen kaasgeel vermoeden?
Bij ons was het vanaf groep 5 over en uit met het Sinterklaassprookje. In groep 4 werd het i.i.g. op school nog gekoesterd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In mijn herinnering was ik rond die leeftijd wel aardig up to date wat betreft de Sint.
Maar het wordt dan al wel op het schoolplein verkondigt door bijdehante kinderen die het geheim al hebben ontrafeld.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij ons was het vanaf groep 5 over en uit met het Sinterklaassprookje. In groep 4 werd het i.i.g. op school nog gekoesterd.
Spreek voor jezelf.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens vind ik het altijd frappant dat wij blanken voor donkere mensen gaan bepalen dat zij zich niet raar of ongemakkelijk mogen voelen bij ZP.
Tja, zo gaat dat hè. Moslims zeggen ook dat wij ons maar gewoon even niet ongemakkelijk moeten voelen in een straat vol hoofddoekjes. Dat is voor hun ook makkelijk lullen, maar ze hebben wel gelijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens vind ik het altijd frappant dat wij blanken voor donkere mensen gaan bepalen dat zij zich niet raar of ongemakkelijk mogen voelen bij ZP.
Wij zijn niet donker en hebben dus makkelijk lullen.
Die pedo met zijn baard is toch blank terwijl dat historisch voor geen meter klopt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
Beetje vreemde vergelijking. Een hoofddoek is geen karikatuur van een Nederlander.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Tja, zo gaat dat hè. Moslims zeggen ook dat wij ons maar gewoon even niet ongemakkelijk moeten voelen in een straat vol hoofddoekjes. Dat is voor hun ook makkelijk lullen, maar ze hebben wel gelijk.
Je raakt hier de kern, denk ik. Tuurlijk mag iedereen voelen wat hij wil. Ik voel ook veel als ik meisjes in burka (hoe schrijf je dat) zie, of dure auto's met jonge mensen, of zwarte kousen kerk of whatever. Het ding is dat ik niet probeer dat allemaal af te schaffen. Zeker als je weet dat de overweldigende meerderheid er wel veel plezier aan beleeftquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
Doe dat ook graag even met de moslims en christenen dat Allah en God 1 grote fake is? Daar zullen wij iets meer aan hebben, sinterklaas is maar 1x per jaar 2 weken dat moslim en christen gezeik hebben wij het hele jaar door.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tsja, ik ben ook nog altijd trots op mijn zigeuner roots.
Leer die kinderen gewoon vanaf begin dat sinterklaas 1 grote fake is en er is niets aan de hand.
Dat doe ik met evenveel overtuiging het hele jaar door.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Doe dat ook graag even met de moslims en christenen dat Allah en God 1 grote fake is? Daar zullen wij iets meer aan hebben, sinterklaas is maar 1x per jaar 2 weken dat moslim en christen gezeik hebben wij het hele jaar door.
Je kan je ook door andere dingen dan een karikatuur onprettig voelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beetje vreemde vergelijking. Een hoofddoek is geen karikatuur van een Nederlander.
En nu reageer jij natuurlijk door te zeggen dat Zwarte Piet niks met negers heeft te maken, waarop ik zeg dat ik jou behoorlijk naïef vindt.
Beetje loze vergelijkingen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Je raakt hier de kern, denk ik. Tuurlijk mag iedereen voelen wat hij wil. Ik voel ook veel als ik meisjes in burka (hoe schrijf je dat) zie, of dure auto's met jonge mensen, of zwarte kousen kerk of whatever. Het ding is dat ik niet probeer dat allemaal af te schaffen. Zeker als je weet dat de overweldigende meerderheid er wel veel plezier aan beleeft
Als je constateert dat een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig voelt bij een traditie die in de 18e eeuw is ontstaan, dan kun je twee dingen doen:quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Je kan je ook door andere dingen dan een karikatuur onprettig voelen.
En dat is waar tolerantie om draait: de kunst om geen bezwaar te maken tegen dingen die je nog zo onprettig, onwenselijk en verwerpelijk kan vinden, zolang je er zelf maar geen schade van ondervindt.
Zo'n burka is wel handig wanneer je op opsporingslijst staat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beetje loze vergelijkingen.
Overigens zijn er zat Nederlanders die de boerka in de ban willen doen. En ik weet niet precies hoe jij jonge mensen met dure auto's wil verbieden...
De oplossing is heel makkelijk hoor, maak van Sinterklaas een geloof, niemand mag spotten met een godsdienst!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat doe ik met evenveel overtuiging het hele jaar door.
Een rare kerel is het en wat komt ie hier eigenlijk doen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef Bayswater het volgende:
Ik heb als blanke problemen met Sinterklaas, komt vaak dommig en licht dement over.
Nonsens natuurlijk, er wordt aan alle kanten uitgebreid gespot met geloven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
De oplossing is heel makkelijk hoor, maak van Sinterklaas een geloof, niemand mag spotten met een godsdienst!
Bedoel je dit:quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die pedo met zijn baard is toch blank terwijl dat historisch voor geen meter klopt.
Een karikatuur van een demente bejaarde.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef Bayswater het volgende:
Ik heb als blanke problemen met Sinterklaas, komt vaak dommig en licht dement over.
Geloof is weer helemaal heilig tegenwoordig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
De oplossing is heel makkelijk hoor, maak van Sinterklaas een geloof, niemand mag spotten met een godsdienst!
Je weet dat het onzin is? Leuk voor een laugh, dat welquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Want er is inderdaad geen discussie over de islam. En het christendom zat nooit in het verdomhoekje in Nederland.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Je hebt dus duidelijk niet begrepen wat tolerantie inhoudt. Of je bent gewoon een intolerante zak hooi.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je constateert dat een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig voelt bij een traditie die in de 18e eeuw is ontstaan, dan kun je twee dingen doen:
- Aanpassingen doorvoeren met als gevolg dat iedereen blij is
- Je vast blijven klampen aan dat een enkel aspect van een kinderfeest
Ik voel meer voor optie a.
Klopt, maar een geloof mag nooit afgeschaft worden of worden veranderd, zie Zwarte Piet maar als profeet Mohammedquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsens natuurlijk, er wordt aan alle kanten uitgebreid gespot met geloven.
Dat is er 1 van de velen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je dit:
[ afbeelding ]
http://timerime.com/en/ev(...)cht+van+St+Nicolaas/
Die had toch een baard?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar een geloof mag nooit afgeschaft worden of worden veranderd, zie Zwarte Piet maar als profeet Mohammed
optie c: uitleg en dialoog aan degenen die zich onprettig voelenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je constateert dat een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig voelt bij een traditie die in de 18e eeuw is ontstaan, dan kun je twee dingen doen:
DIt is een beetje de: "weg met ons" mentaliteit. De bepaalde groep waar jij aan refereert is volgens mij niet groter dan 1000 personen. Hun argumenten zijn ook meer dan zwak. Gaan we alles aanpassen als er iemand ergens een probleem van maakt? Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken dan "zwarte piet" en hoe je dat herinnerd / associeert met de slavernij. Ik vrees dat een handevol mensen deze traditie aan het verkloten is, en elke keer als ik nu een zwarte piet zie, ik bang moet zijn dat er demontranten opduiken die hun punt moet gaan maklen, bah!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is een heel slechte frame. Dat je tolerant bent, betekent niet dat je alles maar moet tolereren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt dus duidelijk niet begrepen wat tolerantie inhoudt. Of je bent gewoon een intolerante zak hooi.
Er zijn immers zo veel dingen waar "een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig bij voelt" en die je kan afdoen als het vastklampen aan achterhaalde tradities. Ik noemde de hoofddoekjes al.
Het kenmerk van tolerantie is dat de mensen die zich onprettig voelen zich naar de situatie schikken, en niet het afschaffen van zulk soort gedrag.
Hier kun je geen verklaring voor verzinnen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:13 schreef zoost het volgende:
Hier stopte ik met lezen. Hoepel aub op die loze, uitgeholde kreet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:41 schreef zoost het volgende:
[..]
DIt is een beetje de: "weg met ons" mentaliteit.
Geloven veranderen juist wel. En van Zwarte Piet afschaffen is geen sprake.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar een geloof mag nooit afgeschaft worden of worden veranderd, zie Zwarte Piet maar als profeet Mohammed
Hecht je zoveel waarde aan een traditie waar ouders hun kinderen grote onzin vertellen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:41 schreef zoost het volgende:
[..]
DIt is een beetje de: "weg met ons" mentaliteit. De bepaalde groep waar jij aan refereert is volgens mij niet groter dan 1000 personen. Hun argumenten zijn ook meer dan zwak. Gaan we alles aanpassen als er iemand ergens een probleem van maakt? Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken dan "zwarte piet" en hoe je dat herinnerd / associeert met de slavernij. Ik vrees dat een handevol mensen deze traditie aan het verkloten is, en elke keer als ik nu een zwarte piet zie, ik bang moet zijn dat er demontranten opduiken die hun punt moet gaan maklen, bah!
Optie A bestaat niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In eerste instantie niet nee. Maar geef het vijf jaar en niemand maalt meer om gekleurde Pietjes.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Optie A bestaat niet.
Een grote groep is niet blij met een aangepast kinderfeest.
Jawel. Als je lukraak en zonder systeem zegt dat bepaalde dingen niet getolereerd hoeven te worden, dan ben je niet tolerant / dan sta je niet voor een tolerante samenleving.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is een heel slechte frame. Dat je tolerant bent, betekent niet dat je alles maar moet tolereren.
Niet elke discussie. Als anderen daadwerkelijk rechtstreeks worden geschaad, ipv. zich alleen onprettig voelen, dan is het een ander verhaal.quote:Dat zou ook erg makkelijk zijn. Dan kun je elke vorm van discussie direct in de kiem smoren door te roepen: 'Hoho, maar wij verwachten tolerantie van beide kanten. Ga dus maar weer zitten'.
Je vergelijking zou enigszins treffend zijn als het de bedoeling was om het complete Sinterklaasfeest in de ban te doen. En daar is geen sprake van.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Daar is wel sprake van.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geloven veranderen juist wel. En van Zwarte Piet afschaffen is geen sprake.
Zwarte Piet vergelijken met de Sharia.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je vergelijking zou enigszins treffend zijn als het de bedoeling was om het complete Sinterklaasfeest in de ban te doen. En daar is geen sprake van.
Dit is meer alsof je de islam toestaat in Nederland, maar als voorwaarde stelt dat de sharia niet mag worden uitgevoerd binnen onze landsgrenzen.
Er bestaat een briljante aflevering van South Park over dit vraagstuk: Death Camp of Tolerance. De moeite waard om eens te bekijken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel. Als je lukraak en zonder systeem zegt dat bepaalde dingen niet getolereerd hoeven te worden, dan ben je niet tolerant / dan sta je niet voor een tolerante samenleving.
Hardop gelachen om je optie A. Als je dat gelooft ben je wel beetje naïef.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alsof Zwarte Piet gaat verdwijnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar is wel sprake van.
Nadat je een blauwe vinvis oranje geverfd hebt, kun je het toch moeilijk een blauwe vinvis blijven noemen.
Met dezelfde redenatie zou je onder andere moslimvrouwen kunnen verbieden een hoofddoek te dragen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In eerste instantie niet nee. Maar geef het vijf jaar en niemand maalt meer om gekleurde Pietjes.
South Park is bij tijd en wijlen best conservatief en intolerant. Geen wonder dus dat ze zo'n aflevering maken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er bestaat een briljante aflevering van South Park over dit vraagstuk: Death Camp of Tolerance. De moeite waard om eens te bekijken.
Strekking: het is goed om tolerant te zijn, maar dat betekent niet dat je alles maar moet accepteren.
Ja, daar hecht ik aan. Ik hecht aan traditie en folklore. En denk dat dat heel belangrijk is voor een maatschappij. Even een lijste met andere onzin:quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hecht je zoveel waarde aan een traditie waar ouders hun kinderen grote onzin vertellen?
Tuurlijk, voorwaarde is wel dat xenofoob Nederland zich een beetje kalm weet te houden. Daar zit de grote uitdaging.quote:
Ik had jou toch wel wat slimmer ingeschat. Het gaat om een controversieel aspect binnen dat geloof. Ik had bijvoorbeeld ook voor de boerka kunnen gaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwarte Piet vergelijken met de Sharia.![]()
![]()
Je snapt echt het verschil tussen onprettig voelen enerzijds, en mensen schaden anderzijds niet?
Dat zou kunnen of op transport.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met dezelfde redenatie zou je onder andere moslimvrouwen kunnen verbieden een hoofddoek te dragen.
Ik vind een boerkaverbod ook een symptoom van intolerantie, want een boerka schaadt niemand.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik had jou toch wel wat slimmer ingeschat. Het gaat om een controversieel aspect binnen dat geloof. Ik had bijvoorbeeld ook voor de boerka kunnen gaan.
Snap je de vergelijking een beetje? Boerka/sharia is een aspect van het genoemde geloof. Net zoals dat Zwarte Piet een aspect is van het Sinterklaasfeest. Aanpassingen doen aan die dingen betekent niet dat de islam/het Sinterklaasfeest verdwijnt.
Verder was ik niet degene die religie erbij sleepte.
Of gewoon de PvdA afschaffen. Over 5 jaar hoor je er niemand meer over.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen of op transport.
Je hoeft simpelweg niet alles te tolereren. En dat moet je ook niet willen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
South Park is bij tijd en wijlen best conservatief en intolerant. Geen wonder dus dat ze zo'n aflevering maken.
Ja, dat is leuk voor je, maar dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik vind een boerkaverbod ook een symptoom van intolerantie, want een boerka schaadt niemand.
Ik denk dat kerst het van zwarte piet gaat winnen, na de huidige hetze.quote:
neuh, de ellende leeft vooral op het internet. In de echte wereld zal het allemaal wel meevallen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat kerst het van zwarte piet gaat winnen, na de huidige hetze.
Dat is het punt wel. Als je de discussie wil verheffen boven het niveau van "Ik vind persoonlijk dat we X wel moeten tolereren maar Y niet, en daar heb ik geen argumenten voor maar toch eis ik dat ik gelijk krijg" - waar jij mee bezig bent - dan moet je een maatstaf vastleggen en de gevallen X en Y langs die maatstaf leggen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dat is leuk voor je, maar dat is het punt niet.
1700 jaar ouwe grijze manquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:42 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Hier kun je geen verklaring voor verzinnen?
Een 300 jaar ouwe grijze man in een rode mijter die met een paard over de daken struint om kadootjes af te leveren via de schoorsteen (die of de meeste huizen niet meer hebben of waar met geen mogelijkheid die kadootjes doorpassen) was wel makkelijk uit te leggen? En dan dit vervolgens niet?
Beetje raar...
- Vuurwerk is voor de dommenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef zoost het volgende:
[..]
Ja, daar hecht ik aan. Ik hecht aan traditie en folklore. En denk dat dat heel belangrijk is voor een maatschappij. Even een lijste met andere onzin:
• Vuurwerk verjaagd demonen
• Paashaas bestaat niet
• 1 rondje om de zon is niet jouw verdienste (geen verjaardag vieren)
• Hard werken loont
• Liefde bestaat
• Jij bent uniek
Allemaal zaken waarvan het prettig is om wel in te geloven
Gast, het ging om de vergelijking met religie. Lees anders even terug.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is het punt wel. Als je de discussie wil verheffen boven het niveau van "Ik vind persoonlijk dat we X wel moeten tolereren maar Y niet, en daar heb ik geen argumenten voor maar toch eis ik dat ik gelijk krijg" - waar jij mee bezig bent - dan moet je een maatstaf vastleggen en de gevallen X en Y langs die maatstaf leggen.
I stand corrected, dat maakt een verklaring inderdaad veel plausibeler.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
1700 jaar ouwe grijze man
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra
Kerst ook afschaffen met die belachelijke boom.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat kerst het van zwarte piet gaat winnen, na de huidige hetze.
Die vergelijking is maar een voorbeeld. Maar het zou je sieren om op het eigenlijke argument van mij in te gaan ipv. alleen maar moeilijk te doen over dat je iets aan een voorbeeldje niet naar de zin is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, het ging om de vergelijking met religie. Lees anders even terug.
Jij zit nu op een compleet ander spoor in al je driftigheid.
Laat maar. Ik ga weer wat doen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Die vergelijking is maar een voorbeeld. Maar het zou je sieren om op het eigenlijke argument van mij in te gaan ipv. alleen maar moeilijk te doen over dat je iets aan een voorbeeldje niet naar de zin is.
Ik denk dat xenofoob Nederland er niet zo bijster veel invloed op heeft, behalve misschien bij twijfelaars. Dat geldt ook voor BN'ers. Maar als men via de rechtbank afgedwongen krijgt dat de traditionele ZP verdwijnt bij landelijke en plaatselijke intochten, als het Sinterklaasjournaal definitief overgaat op roetveeg- of regenboogpieten, en als ZP van de scholen, uit de schappen en uit de boekjes verbannen wordt, zal het wel snel afgelopen zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk, voorwaarde is wel dat xenofoob Nederland zich een beetje kalm weet te houden. Daar zit de grote uitdaging.
Ik dacht dat jij intelligent genoeg was om een discussie op argumenten te kunnen voeren, ipv. alleen maar te trollen en te zieken en met niet meer dan "Laat maar" te komen als het op de inhoud aankomt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat maar. Ik ga weer wat doen.
Dood aan Zwarte Piet.
Straf aan de users die Zwarte Piet willen verbieden, godslasteraars!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat maar. Ik ga weer wat doen.
Dood aan Zwarte Piet.
Volgens mij heb ik nou juist niet lopen zieken in deze discussie. Punt is dat jij je focust op het wel of niet toestaan van een boerka, terwijl het daar helemaal niet om gaat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij intelligent genoeg was om een discussie op argumenten te kunnen voeren, ipv. alleen maar te trollen en te zieken en met niet meer dan "Laat maar" te komen als het op de inhoud aankomt.
Maar blijkbaar heb ik me vergist. Ik zal het onthouden voor in de toekomst.
Niet meer dan logisch gezien het Lutherse gedachtengoed.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:03 schreef Halcon het volgende:
In 1600 was het verboden in delen van Nederland. Luther was er ook op tegen.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Het kapen van Piet voor politieke doeleinden is echt riskant.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat xenofoob Nederland er niet zo bijster veel invloed op heeft, behalve misschien bij twijfelaars.
Zou eigenlijk niet weten hoe men dat bij de rechtbank afgedwongen zou moeten krijgen.quote:Dat geldt ook voor BN'ers. Maar als men via de rechtbank afgedwongen krijgt dat de traditionele ZP verdwijnt bij landelijke en plaatselijke intochten, als het Sinterklaasjournaal definitief overgaat op roetveeg- of regenboogpieten, en als ZP van de scholen, uit de schappen en uit de boekjes verbannen wordt, zal het wel snel afgelopen zijn.
Daar heeft niemand een probleem mee hoorquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:19 schreef satecl het volgende:
Waarom maken we gewoon van Sinterklaas geen neger? Dan ben je toch klaar?
Sinterklaas is afgelopen zomer verdronken in de Middellandse zee en zijn zwarte broer neemt de BV over.
[ afbeelding ]
Ja, het heet nu "blackface" in een "slavenpage"-kostuum... Twee historische begrippen die de meeste Nederlanders (z/w) tot voor kort waarschijnlijk helemaal niets zeiden. In de jaren 70 en 80 ging de discussie over de rol die hij speelde, waarin de oude koloniale verhoudingen tot uiting zouden komen. Los van de eventuele legitimiteit ervan kwam die kritiek tenminste nog geloofwaardig over, omdat het karikaturale van een clowneske zwarte knecht met krompraat gemakkelijk spontaan te herkennen is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die kinderen kun je alles wijsmaken zolang dat nieuwe speelgoed maar blijft komen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:24 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Daar heeft niemand een probleem mee hoor
Kinderen zien dat echt niet hoor, wel een Kaas Piet, Regenboog Piet, Stroopwafel Piet dan denken kinderen ook of zij in een slechte LSD trip terecht zijn gekomen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die kinderen kun je alles wijsmaken zolang dat nieuwe speelgoed maar blijft komen.
Een kind van drie of vier kijkt meer naar het gedrag dan het uiterlijk vermoed ik.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Kinderen zien dat echt niet hoor, wel een Kaas Piet, Regenboog Piet, Stroopwafel Piet dan denken kinderen ook of zij in een slechte LSD trip terecht zijn gekomen.
Persoonlijk vind ik de Drop Piet wel wat als optie.
Dan onderschat je ze aardig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Kinderen zien dat echt niet hoor,
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een kind van drie of vier kijkt meer naar het gedrag dan het uiterlijk vermoed ik.
Laten wij een referendum houden onder de kinderen.quote:
Die zal het worst wezen welke kleur Piet heeft.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:49 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[..]
Laten wij een referendum houden onder de kinderen.
Ook kleine kinderen zijn zich zeer bewust van uiterlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een kind van drie of vier kijkt meer naar het gedrag dan het uiterlijk vermoed ik.
Allicht maar een kind van drie of vier weet ook niet echt beter.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook kleine kinderen zijn zich zeer bewust van uiterlijk.
Hoeveel heb je er?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Allicht maar een kind van drie of vier weet ook niet echt beter.
Onder de hele kleintjes wel maar ik denk de oudere zeker een voorkeur zullen hebben omdat deze kinderen het feest, de liedjes en films van het jaar daarvoor nog wel in hun gedachte hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die zal het worst wezen welke kleur Piet heeft.
Die liedjes is ook nog een punt, er moet aardig wat tekst op de schop.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Onder de hele kleintjes wel maar ik denk de oudere zeker een voorkeur zullen hebben omdat deze kinderen het feest, de liedjes en films van het jaar daarvoor nog wel in hun gedachte hebben.
Het jankzakken is tot kunst verheven tegenwoordig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:05 schreef satecl het volgende:
Hoe zielig moet je zijn om je beledigd te voelen door een kinderfeest als Sinterklaas
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:05 schreef satecl het volgende:
Hoe zielig moet je zijn om je beledigd te voelen door een kinderfeest als Sinterklaas
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:05 schreef satecl het volgende:
Wie zei dat? Dat hij zich beledigd voelt door het sinterklaasfeest op zich ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:05 schreef satecl het volgende:
Ik ken ook roodharigen die gepest worden dat ze op een vuurtoren lijken. VERBAN ALLE VUURTORENS!!!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie zei dat? Dat hij zich beledigd voelt door het sinterklaasfeest op zich ?
Ik ken niemand.
Ik ken wel mensen die vertellen over mensen die nav het zwartpietentheater irritante dingen doen of lullige opmerkingen maken over donkere mensen of bestemd voor donkere mensen.
Je denkt grappig te zijn met je overdrijvingen. ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:22 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik ken ook roodharigen die gepest worden dat ze op een vuurtoren lijken. VERBAN ALLE VUURTORENS!!!
Ik heb al vaker gezegd dat ze vuurtorens regenboogtorens moeten noemen en gewoon meerder kleuren moet geven. Ik als roodharige word gek van het woord vuurtoren!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:22 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik ken ook roodharigen die gepest worden dat ze op een vuurtoren lijken. VERBAN ALLE VUURTORENS!!!
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie zei dat? Dat hij zich beledigd voelt door het sinterklaasfeest op zich ?
Ik ken niemand.
Ik ken wel mensen die vertellen over mensen die nav het zwartpietentheater irritante dingen doen of lullige opmerkingen maken over donkere mensen of bestemd voor donkere mensen.
Deel 40 ook!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Deel 30 gaat er nog wel komen.
Zie hierboven en deel 25,26,27,28 (waarschijnlijk nog meer hoor)quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waar ga je heen dan ? Kom met duidelijke argumenten.
Nederlanders zijn nu eenmaal dol op discussiegroepen en daarna onderzoekcommissiequote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:31 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Deel 40 ook!
[ afbeelding ]
Klopt... doe een beetje moeite om duidelijk te zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:32 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Zie hierboven en deel 25,26, 27, 28
Wel een beetje moeite doen....
Er is inmiddels een opvang geregeld.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:32 schreef DustPuppy het volgende:
Ik voel mij beledigd door deze discussie!
Nee, jij wil toch duidelijke argumenten, volop in de eerder genoemde reeksen, suc6!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt... doe een beetje moeite om duidelijk te zijn.
Godzijdank!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er is inmiddels een opvang geregeld.
Dat is iemand van het kastje naar de muur sturen en zelf niks zeggen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, jij wil toch duidelijke argumenten, volop in de eerder genoemde reeksen, suc6!
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is iemand van het kastje naar de muur sturen en zelf niks zeggen.
Zeg het gewoon in je eigen woorden...
Ik zei iets duidelijks.. Jij reageert er leeg op.
Als je geen zin hebt in inhoudelijk reageren, reageer dan niet. Verdwijn dan uit dit topic.
Om een heilig verklaard te worden zijn er gronden nodig, toon maar aan dat het verzonnen isquote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:53 schreef speknek het volgende:
e Piet te geven. Niet dat het uitmaakt, de Sint Nicolaas heeft vrijwel niks met onze Sinterklaasviering te maken.
getrol...quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Foto van Bluesdude
Jij reageerde niet inhoudelijk op mij. Je wilt niet uitleggen wat je bedoelt....quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb trouwens meer dan inhoudelijk gereageerd hier, dat probeer ik je al twee keer te zeggen maar jij doet er geen moeite voor, en jij kan net zo goed ook wegblijven hier met je zielige verwijten.
quote:En het leek zo simpel. Miljoenen kindervrienden tegen een paar boze zwarten. Maar de geschiedenis had hun kunnen leren dat juist in Nederland de revoluties zo gaan. Delen een paar provo’s krenten uit, dan worden ze eerst gearresteerd. Daarna heten ze „langharig werkschuw tuig”. Maar dan begint er toch ineens iets te schuiven. Het establishment wordt onzeker en als je twee keer met je ogen hebt geknipperd is de verbeelding al aan de macht. En wat is een stroopwafelpiet anders dan verbeelding?
Bron
En dit, beste mensen, is dus racistisch.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:50 schreef desiredbard het volgende:
Blues, knulletje, ga een keer lekker begrijpend lezen.
Als er iemand kan trollen ben jij het wel.
Het is verbazend hoe in de vorgaande delen argumenten genegeerd worden om na 10 post of de volgende paginea opniew het gejank van een paar beroepsnegers en linkse huilies over je heen te krijgen .
Jij wilt een ander piet:
[ afbeelding ]
De kop van het artikel is:quote:
Het is een golfbeweging.quote:
Mooi hoe bepaalde felle Piet-verdedigers telkens maar hun eigen glazen in blijven gooien. Hoe meer van dat soort plaatjes op internet verschijnen, hoe sneller ZP verdwijnt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:50 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En dit, beste mensen, is dus racistisch.
Bedankt voor de illustratie.
Jij vindt racisme mooi, zolang het je eigen gelijk maar onderstreept?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi hoe bepaalde felle Piet-verdedigers telkens maar hun eigen glazen in blijven gooien. Hoe meer van dat soort plaatjes op internet verschijnen, hoe sneller ZP verdwijnt.
Je snapt toch zelf ook wel dat het geen letterlijke mooi is, als in 'hé, wat mooi dat Guus Hiddink eindelijk eieren voor z'n geld kiest'?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij vindt racisme mooi, zolang het je eigen gelijk maar onderstreept?
Ik weet het niet hoor, maar in de tweede zin van je post spreek je toch behoorlijk duidelijk de hoop uit dat er maar veel van zulke racistische plaatjes op internet mogen verschijnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat het geen letterlijke mooi is, als in 'hé, wat mooi dat Guus Hiddink eindelijk eieren voor z'n geld kiest'?
Het is wel duidelijk dat jij als een rasechte fascist overkomt. Ik heb nog nooit iets inhoudelijks van jou gezien, wel pure propaganda en haat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
getrol...
als je geen zin hebt in inhoudelijk argumenteren.. dat is prima hoor.... maar ga dan weg uit dit topic.
nu ben je aan het kloten
[..]
Jij reageerde niet inhoudelijk op mij. Je wilt niet uitleggen wat je bedoelt....
Dat je eerder wel inhoudelijk reageerde op anderen , is geen geldig excuus.
Het is vooral een constatering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, maar in de tweede zin van je post spreek je toch behoorlijk duidelijk de hoop uit dat er maar veel van zulke racistische plaatjes op internet mogen verschijnen.
Met het woord "Mooi" erbij is het geen neutrale constatering maar iets dat je aanmoedigt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is vooral een constatering.
Dus het is eigenlijk de schuld van de partij die kritisch is op Zwarte Piet dat zulke plaatjes gepost worden?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Met het woord "Mooi" erbij is het geen neutrale constatering maar iets dat je aanmoedigt.
Dus niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Met het woord "Mooi" erbij is het geen neutrale constatering maar iets dat je aanmoedigt.
Misschien moet je dan een woord kiezen dat aangeeft wat je bedoelt. "Interessant" bijvoorbeeld, of "frappant" of zoiets. Ik kan niet via gedachtelezen weten dat je iets anders bedoelt dan wat je schrijft. Maar okee.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus niet.
Denk voor het gemak even in spreektaal.
Ik hoop dat je niet serieus bent...tuurlijk ben ik tegen pesten. Ik stel alleen dat je niets bereikt door Zwarte Piet af te schaffen. En mijn opmerking metteen als discriminatie te bestempelen. Dat moet een trol opmerking zijn...hoop ik. Anders zijn je tenen wel erg lang.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je denkt grappig te zijn met je overdrijvingen. ?
En daarmee veeg je kritiek op lullige piet-opmerkingen en daden snel van tafel.
Kijk... dat is nou discriminatie. Systematisch een bevolkingsgroep in de zeik zetten
Misschien moet jij je niet zo druk maken om futiliteiten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien moet je dan een woord kiezen dat aangeeft wat je bedoelt. "Interessant" bijvoorbeeld, of "frappant" of zoiets. Ik kan niet via gedachtelezen weten dat je iets anders bedoelt dan wat je schrijft. Maar okee.
Dus dit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat Koos voornamelijk bedoelt dat het een interessant psychologisch fenomeen is hoe de pro groep maar niet door lijkt te hebben dat op deze manier reageren, racistische uitingen doen etc. hun eigen doelen ondermijnt.
Een 7 jarige die nog in sinterklaas gelooft is niet echt een veel voorkomende realiteit. Misschien wordt het dan eens tijd om de waarheid te vertellenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:13 schreef zoost het volgende:
Mooi dat je jouw mening een futiliteit noemt. Daar heb je namelijk helemaal gelijk mee.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien moet jij je niet zo druk maken om futiliteiten.
Wie zijn dat dan? Die gewelddadige anti-ZP demonstranten of die laffe anti-ZP figuren die via de rechter een kinderfeestje willen verbieden (wat ook een vorm van geweld is)?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dus het is eigenlijk de schuld van de partij die kritisch is op Zwarte Piet?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:57 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat jij als een rasechte fascist overkomt. Ik heb nog nooit iets inhoudelijks van jou gezien, wel pure propaganda en haat.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:03 schreef desiredbard het volgende:
Zie de linkse kudde maakt hun school niet af
Voorstanders van zwarte piet 80% ...ja dat is een minderheid
Het feit dat we weer eens moeten bukken voor linkse tereur.
De kinderhaters zouden ook weg kunnen blijven bij een intocht, ga wat anders leuk doen.
Maar ne we moeten al jaren proberen de boel te verzieken en het geloof in Sinterklaas bij kinderen weg te nemen
Is het Racistisch om een klei/houtschijf uit een andere cultuur te vervangen door een stroopwafel om daarmee een discussie te illustreren. (En nee het uitrekken van die lip komt ook bij stammen in Zuidamerika voor en is niet anti-slavernij).
Een traditie wordt geslooopt: Geen echt kruis meer op de mijter. En Piet die voor geen enkel kind ook maar iets met slavernij te maken heeft wordt uitgebuit.
In geen enkel kinderliedje wordt die MOOR voor slaaf uitgemaakt.
Knecht ja.
Maar het nederlands kent ook bakkersknecht-bakkersjongen, boerenknecht
Knecht is niet inherent aan slaaf
Ik heb nog geen kind ooit horen zeggen dat een gekleurd iemand op zwarte piet lijkt.
Mischien nu als een turk een spaands 16e eeuws kostuum aantrekt, omdat Piet niet meer zwart mag zijn
Ik heb slechts eenmaal iemand gezien die Piet-Zwart was
Dis was een gadopteerd meisje en mijn zoonthe (5) vroeg zich hardop af in een volle zwemkleedzaal
"Dat is Vreemd" ... iedereen kijkt weg en negeert hem
Ik heb het twee keer geprobeerd maar omdat ie erop terug bleef komen... "OK wat?"
Dat meisje is zwart maar haar ouders zijn wit
Volledige stilte .
Dus ik het begrip halfbloed uitgelegd en pal erbovenop dat dit meisje zo donker was dat ze mischien geadopteerd was. (een vriendje in de straat zijn half)
Mijn zoontje is Piet-gek, op geen moment heeft hij de vergelijking met Piet getrokken
Nog nooit heb ik hem gehoord over de kinderen op de naastgelegen school (90% zwart)
Dit onderukt gevoel wordt aangepraat door een paar ouders die zelf tot niks in staat zijn, en gesponsrd door een paar blanke en zwarte idioten die hiervoor vet subsidie krijgen
Zie de linkse kudde maakt hun school niet afquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De kop van het artikel is:
De verdedigers van Zwarte Piet zijn niet voor niets zo fel; ze staan op verlies
Dat klopt..... het totalitaire idee dat hun idee van ZP overal moet heersen en geen afwijkingen of helemaal niet, dat idee wankelt, is al ondermijnd.
Maar die felheid kun je ook verklaren als vreemdelingenhaat, fel ontkennen dat men discrimineert.
Dus dit heeft niks te maken met zo dol zijn op die neppe knuffelallochtoon.
Ik koester niet de illusie dat mijn mening er veel toe doet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Mooi dat je jouw mening een futiliteit noemt. Daar heb je namelijk helemaal gelijk mee.
Na dit:quote:
...nog een serieuze inhoudelijke reactie verwachtenquote:Zie de linkse kudde maakt hun school niet af
Over het algemeen zijn dit mensen die alleen maar kunnen klagen en zeuren maar vervolgens wel een hand op houden bij de Sociale Dienst.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:57 schreef DustPuppy het volgende:
Ik vraag me wel af wat een beroepsneger is.
Waar wordt die opleiding gegeven en wat houden je werkzaamheden in?
Ik wacht graag op een onderbouwd tegenargument. Maar dit gebeurd al 26 threads lang. Negeer een discussie. Toon maar aan dat Zwarte Piet discriminerend is en berust op slavernij. Want werken of iets doen onder een baas schijnt voor zwarten geassocieerd te worden met slavernij? Beetje goedkoop excuus?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]![]()
Volgens mij staat er een enorme lading schuim op je mond.
Absoluut.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik koester niet de illusie dat mijn mening er veel toe doet.
Maar goed, dat dergelijke racistische uitspattingen, zoals van desiredbard hier eerder, ZP uiteindelijk meer schade berokkenen, lijkt mij evident.
Het was dan ook vooral een hoofdschuddend 'mooi' van mijn kant.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Absoluut.
Maar ik vind dat geen interessant fenomeen om als buitenstaander te aanschouwen. Zulke uitspattingen maken de samenleving kapot. En die samenleving is ook van mij. En van jou.
In reactie op dat 20% een meerderheid zou zijn?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Na dit:
[..]
...nog een serieuze inhoudelijke reactie verwachten
En eigen verantwoordelijkheid schuwenquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn dit mensen die alleen maar kunnen klagen en zeuren maar vervolgens wel een hand op houden bij de Sociale Dienst.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:09 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Zie de linkse kudde maakt hun school niet af
De kinderhaters zouden ook weg kunnen blijven bij een intocht, ga wat anders leuk doen.
Maar ne we moeten al jaren proberen de boel te verzieken en het geloof in Sinterklaas bij kinderen weg te nemen
Is het Racistisch om een klei/houtschijf uit een andere cultuur te vervangen door een stroopwafel om daarmee een discussie te illustreren. (En nee het uitrekken van die lip komt ook bij stammen in Zuidamerika voor en is niet anti-slavernij).
Een traditie wordt geslooopt: Geen echt kruis meer op de mijter. En Piet die voor geen enkel kind ook maar iets met slavernij te maken heeft wordt uitgebuit.
In geen enkel kinderliedje wordt die MOOR voor slaaf uitgemaakt.
Knecht ja.
Maar het nederlands kent ook bakkersknecht-bakkersjongen, boerenknecht
Knecht is niet inherent aan slaaf
Ik heb nog geen kind ooit horen zeggen dat een gekleurd iemand op zwarte piet lijkt.
Mischien nu als een turk een spaands 16e eeuws kostuum aantrekt, omdat Piet niet meer zwart mag zijn
Ik heb slechts eenmaal iemand gezien die Piet-Zwart was
Dis was een gadopteerd meisje en mijn zoonthe (5) vroeg zich hardop af in een volle zwemkleedzaal
"Dat is Vreemd" ... iedereen kijkt weg en negeert hem
Ik heb het twee keer geprobeerd maar omdat ie erop terug bleef komen... "OK wat?"
Dat meisje is zwart maar haar ouders zijn wit
Volledige stilte .
Dus ik het begrip halfbloed uitgelegd en pal erbovenop dat dit meisje zo donker was dat ze mischien geadopteerd was. (een vriendje in de straat zijn half)
Mijn zoontje is Piet-gek, op geen moment heeft hij de vergelijking met Piet getrokken
Nog nooit heb ik hem gehoord over de kinderen op de naastgelegen school (90% zwart)
Dit onderukt gevoel wordt aangepraat door een paar ouders die zelf tot niks in staat zijn, en gesponsored door een paar blanke en zwarte idioten die hiervoor vet subsidie krijgen
Nee, met je 'linkse kudde' en je 'linkse terreur'quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:15 schreef desiredbard het volgende:
[..]
In reactie op dat 20% een meerderheid zou zijn?
Er is ontegenzeggelijk een grote groep "linkse" mensen die heel graag aan de goede kant van de geschiedenis wilt staan en daarmee bij voorbaat al de zieligen en gekwetstsen steunt zonder eerst de argumenten af te wegen. want: gevoelens moet je respecteren. Het is heel moeilijk in discussie te gaan met iemand die niet zich niet bediend van argumenten, vandaar "linkse terreur"quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee, met je 'linkse kudde' en je 'linkse terreur'
Als je dat voorstelt ben je bij sommigen meteen al een landverrader.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:32 schreef Buitendam het volgende:
Of het nou racistisch is of niet doet eigenlijk niet zo ter zake. Nederland verlangt van iedereen participatie in de samenleving. Of je nu oerhollander of eerste generatie allochtoon bent. Nu participeren een behoorlijk grote groep mensen op een manier die een hoop Nederlanders niet bevalt, maar ook dat heb je dan maar te accepteren als mensen moeten meedoen. Ik vind het prima dat mensen zich duidelijk tegen zwarte piet laten horen. Geef ze een stem en luister heel aandachtig naar wat ze zeggen, toets het aan de wet en als het moet verander je zwarte piet.
Daarom hebben we sinterklaas en zwarte piet nodig zodat ook deze kinderen cadeautjes kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 09:18 schreef De_Guidance het volgende:
Daarom is stroopwafelpiet een slecht idee. Stelletje racisten die dat verzonnen hebben!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 12:50 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
En dit, beste mensen, is dus racistisch.
Bedankt voor de illustratie.
Alleen Sinterklaas brengt cadeautjes. Piet is er om de kinderen braaf te houden, zo niet dan gaan ze mee naar Spanje. Over tradities gesproken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:35 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Daarom hebben we sinterklaas en zwarte piet nodig zodat ook deze kinderen cadeautjes kunnen krijgen.
Jij vindt dus dat de tegenstanders van Zwarte Piet aan de goede kant van de geschiedenis staan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:24 schreef zoost het volgende:
[..]
Er is ontegenzeggelijk een grote groep "linkse" mensen die heel graag aan de goede kant van de geschiedenis wilt staan en daarmee bij voorbaat al de zieligen en gekwetstsen steunt zonder eerst de argumenten af te wegen. want: gevoelens moet je respecteren. Het is heel moeilijk in discussie te gaan met iemand die niet zich niet bediend van argumenten, vandaar "linkse terreur"
Het is idd ieders recht om naar de rechter te stappen. Maar daar blijft het niet bij. Er wordt ook gedemonstreerd tijdens de (nog legale) parade, om hun eigen gelijk te halen. Dat voelt wat vervelend bij een kinderfeest. Daarnaast roept de hele redenatie van anti-ZP beweging ook nogal wat vragen op en zet men de pro-ZP'ers in de hoek van racisten. Dat is wat steekt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:35 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Als je dat voorstelt ben je bij sommigen meteen al een landverrader.
Dit is de enige juiste manier maar dat zijn we eigenlijk allang voorbij. Goed, de gang naar de rechtzaal niet, maar het pragmatisch reageren op deze situatie is long gone. Van beiden kampen word er gedreigd met geweld (of dit soms zelfs uitgevoerd)quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:32 schreef Buitendam het volgende:
Of het nou racistisch is of niet doet eigenlijk niet zo ter zake. Nederland verlangt van iedereen participatie in de samenleving. Of je nu oerhollander of eerste generatie allochtoon bent. Nu participeren een behoorlijk grote groep mensen op een manier die een hoop Nederlanders niet bevalt, maar ook dat heb je dan maar te accepteren als mensen moeten meedoen. Ik vind het prima dat mensen zich duidelijk tegen zwarte piet laten horen. Geef ze een stem en luister heel aandachtig naar wat ze zeggen, toets het aan de wet en als het moet verander je zwarte piet.
Wat ik zo mooi vind aan dit voorbeeld is dat de pro-extremisten vaak zeggen dat ze het niet met negers en slaven associëren en dat Pieten zwart zijn door het roet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:39 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Daarom is stroopwafelpiet een slecht idee. Stelletje racisten die dat verzonnen hebben!
hoho, dat zijn kruidnoten he.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Sinds wanneer zitten er tussen de oerhollandse pepernoten eigenlijk "dissonanten" in de vorm van kleurige hartjes, sinten en pieten?
[ afbeelding ]
Niemand die er bezwaar tegen heeft. Het Sinterklaasfeest heeft er niet onder geleden.
Waarom zou het dan anders zijn mbt de kaas- en de stroopwafelpiet tussen de "gewone" Pieten.
Nee. Ik zeg dat ze graag aan de goede kant van geschiedenis willen staan en het dus opnemen voor de zieligen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij vindt dus dat de tegenstanders van Zwarte Piet aan de goede kant van de geschiedenis staan?
Het heeft niets met zielig te maken. Wij willen allemaal dat iedereen 100% participeert in de samenleving. Dan doen tegenstanders van Zwarte Piet dus ook. Als je wilt dat ze participeren door belasting te betalen accepteer jij dat graag, als ze participeren door een satétje te pakken bij de buurtbarbeque en met buurtgenoten kletsen dan accepteer jij dat graag en ook als ze tegenstand geven bij het Sinterklaasfeest heb jij dat te accepteren. Graag of niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Nee. Ik zeg dat ze graag aan de goede kant van geschiedenis willen staan en het dus opnemen voor de zieligen.
P.S.
voor Begrijpend Lezen krijgt Koosvogels een 5,
groetjes De Juf
Niet om het een of ander, beste juf, maar dus verandert weinig aan mijn constatering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Nee. Ik zeg dat ze graag aan de goede kant van geschiedenis willen staan en het dus opnemen voor de zieligen.
P.S.
voor Begrijpend Lezen krijgt Koosvogels een 5,
groetjes De Juf
Dit ja. Gebruik dat doldrieste fanatisme voor iets nuttigs, bijvoorbeeld voor de bestrijding van ebola in Liberia of kinderarmoede in Nederland om pakweg wat schrijnendere zaken op te noemen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:00 schreef DustPuppy het volgende:
Ik denk dat Koos voornamelijk bedoelt dat het een interessant psychologisch fenomeen is hoe de pro groep maar niet door lijkt te hebben dat op deze manier reageren, racistische uitingen doen etc. hun eigen doelen ondermijnt.
Maar dat is toepasselijk op zowel de pro's als de anti'squote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:53 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit ja. Gebruik dat doldrieste fanatisme voor iets nuttigs, bijvoorbeeld voor de bestrijding van ebola in Liberia of kinderarmoede in Nederland om pakweg wat schrijnendere zaken op te noemen.
Vreemd hier was dat juiste zwarte piet die de cadeautjes en lekkernijen gaf. Ik was als kind banger om bij sinterklaas te zitten dan dat ik voor zwarte piet wasquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Alleen Sinterklaas brengt cadeautjes. Piet is er om de kinderen braaf te houden, zo niet dan gaan ze mee naar Spanje. Over tradities gesproken.
Waarschijnlijk niet tenzij ze het expres doen. In beide kampen zitten wel racisten en mensen die niet al te snugger zijn, dat hebben de filmpjes wel aangetoond.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:43 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat ik zo mooi vind aan dit voorbeeld is dat de pro-extremisten vaak zeggen dat ze het niet met negers en slaven associëren en dat Pieten zwart zijn door het roet.
Komen ze vervolgens met dat plaatje, waarmee duidelijk is dat ze het dus ergens wel met negers associëren. Zouden ze dit door hebben?
Is niet racistisch...quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:34 schreef WhateverWhatever het volgende:
Even een klein racistisch gedichtje:
[ afbeelding ]
Hoe zie je dat voor je? Die gaan huilen omdat alleen de kinderen die door de ouder die geld wil zien over de rug van de voorouders in zwarte piet een slaaf in zien. Meeste kinderen.Ja, ook de meeste surinaamse kinderen (nog wel) zien in zwarte piet een helper een steun want vinden de Sint vaak niet iemand waar ze bij op schoot willen zitten, terwijl ze zich door zwarte piet wel laten oppakken. Meeste kinderen geloven heilig in de lieve, gekke piet. Hoe wil je dat brengen? Joh, Sint krijgt nieuwe blanke helpers want sommige mensen vinden het niet goed dat piet zwarte pieten als hulp heeft?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 11:49 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[..]
Laten wij een referendum houden onder de kinderen.
De voorstanders zijn geen homogene groep. Misschien zijn de "ze" die dat zeggen wel andere mensen dan de "ze" die met dat plaatje komen. Zomaar een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:43 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat ik zo mooi vind aan dit voorbeeld is dat de pro-extremisten vaak zeggen dat ze het niet met negers en slaven associëren en dat Pieten zwart zijn door het roet.
Komen ze vervolgens met dat plaatje, waarmee duidelijk is dat ze het dus ergens wel met negers associëren. Zouden ze dit door hebben?
"deze Sinterklaasfeest"....de tering zeg.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:34 schreef WhateverWhatever het volgende:
Even een klein racistisch gedichtje:
[ afbeelding ]
Gedicht komt uit een rijmgenerator, die heeft moeite met aanwijzend voornaamwoorden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
"deze Sinterklaasfeest"....de tering zeg.![]()
Stuur die dichtpiet eens naar een inburgeringscursus aub.
Ehm was hypothetisch bedoeld...quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:42 schreef Jareth het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Die gaan huilen omdat alleen de kinderen die door de ouder die geld wil zien over de rug van de voorouders in zwarte piet een slaaf in zien. Meeste kinderen.Ja, ook de meeste surinaamse kinderen (nog wel) zien in zwarte piet een helper een steun want vinden de Sint vaak niet iemand waar ze bij op schoot willen zitten, terwijl ze zich door zwarte piet wel laten oppakken. Meeste kinderen geloven heilig in de lieve, gekke piet. Hoe wil je dat brengen? Joh, Sint krijgt nieuwe blanke helpers want sommige mensen vinden het niet goed dat piet zwarte pieten als hulp heeft?
Of wil je kinderen in die leeftijd gaan lastigvallen met, "je voorouders zijn heel misschien al slaven houders geweest dus daarom mogen er geen donkere pieten meer zijn. Daarom mogen er alleen blanke helpers zijn". Die kinderen gaan enorm verdrietig worden want zwarte piet is geen slaaf in hun ogen en zijn ze stiekem een beetje jaloers op. Is hun vriend waar ze het hele jaar naar uitkijken. In de kou staan te wachten tot ze eindelijk naar Nederland komen. Ja, tenminste alle kinderen die van hun ouders mogen genieten van dat feest. Vertel jij maar, zonder sinterklaas als slavenhandelaar neer te zetten , Hoe jij dat wil organiseren.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 14:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gedicht komt uit een rijmgenerator, die heeft moeite met aanwijzend voornaamwoorden.
Mee naar Spanje! Het hele jaar vakantie vieren en op het strand liggen!quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Alleen Sinterklaas brengt cadeautjes. Piet is er om de kinderen braaf te houden, zo niet dan gaan ze mee naar Spanje. Over tradities gesproken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |