Geloven veranderen juist wel. En van Zwarte Piet afschaffen is geen sprake.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar een geloof mag nooit afgeschaft worden of worden veranderd, zie Zwarte Piet maar als profeet Mohammed
Hecht je zoveel waarde aan een traditie waar ouders hun kinderen grote onzin vertellen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:41 schreef zoost het volgende:
[..]
DIt is een beetje de: "weg met ons" mentaliteit. De bepaalde groep waar jij aan refereert is volgens mij niet groter dan 1000 personen. Hun argumenten zijn ook meer dan zwak. Gaan we alles aanpassen als er iemand ergens een probleem van maakt? Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken dan "zwarte piet" en hoe je dat herinnerd / associeert met de slavernij. Ik vrees dat een handevol mensen deze traditie aan het verkloten is, en elke keer als ik nu een zwarte piet zie, ik bang moet zijn dat er demontranten opduiken die hun punt moet gaan maklen, bah!
Optie A bestaat niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je constateert dat een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig voelt bij een traditie die in de 18e eeuw is ontstaan, dan kun je twee dingen doen:
- Aanpassingen doorvoeren met als gevolg dat iedereen blij is
- Je vast blijven klampen aan dat een enkel aspect van een kinderfeest
Ik voel meer voor optie a.
In eerste instantie niet nee. Maar geef het vijf jaar en niemand maalt meer om gekleurde Pietjes.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Optie A bestaat niet.
Een grote groep is niet blij met een aangepast kinderfeest.
Jawel. Als je lukraak en zonder systeem zegt dat bepaalde dingen niet getolereerd hoeven te worden, dan ben je niet tolerant / dan sta je niet voor een tolerante samenleving.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is een heel slechte frame. Dat je tolerant bent, betekent niet dat je alles maar moet tolereren.
Niet elke discussie. Als anderen daadwerkelijk rechtstreeks worden geschaad, ipv. zich alleen onprettig voelen, dan is het een ander verhaal.quote:Dat zou ook erg makkelijk zijn. Dan kun je elke vorm van discussie direct in de kiem smoren door te roepen: 'Hoho, maar wij verwachten tolerantie van beide kanten. Ga dus maar weer zitten'.
Je vergelijking zou enigszins treffend zijn als het de bedoeling was om het complete Sinterklaasfeest in de ban te doen. En daar is geen sprake van.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:39 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar een geloof mag nooit afgeschaft worden of worden veranderd, zie Zwarte Piet maar als profeet Mohammed
Daar is wel sprake van.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geloven veranderen juist wel. En van Zwarte Piet afschaffen is geen sprake.
Zwarte Piet vergelijken met de Sharia.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je vergelijking zou enigszins treffend zijn als het de bedoeling was om het complete Sinterklaasfeest in de ban te doen. En daar is geen sprake van.
Dit is meer alsof je de islam toestaat in Nederland, maar als voorwaarde stelt dat de sharia niet mag worden uitgevoerd binnen onze landsgrenzen.
Er bestaat een briljante aflevering van South Park over dit vraagstuk: Death Camp of Tolerance. De moeite waard om eens te bekijken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel. Als je lukraak en zonder systeem zegt dat bepaalde dingen niet getolereerd hoeven te worden, dan ben je niet tolerant / dan sta je niet voor een tolerante samenleving.
Hardop gelachen om je optie A. Als je dat gelooft ben je wel beetje naïef.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je constateert dat een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving zich onprettig voelt bij een traditie die in de 18e eeuw is ontstaan, dan kun je twee dingen doen:
- Aanpassingen doorvoeren met als gevolg dat iedereen blij is
- Je vast blijven klampen aan dat een enkel aspect van een kinderfeest
Ik voel meer voor optie a.
Alsof Zwarte Piet gaat verdwijnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar is wel sprake van.
Nadat je een blauwe vinvis oranje geverfd hebt, kun je het toch moeilijk een blauwe vinvis blijven noemen.
Met dezelfde redenatie zou je onder andere moslimvrouwen kunnen verbieden een hoofddoek te dragen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In eerste instantie niet nee. Maar geef het vijf jaar en niemand maalt meer om gekleurde Pietjes.
South Park is bij tijd en wijlen best conservatief en intolerant. Geen wonder dus dat ze zo'n aflevering maken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er bestaat een briljante aflevering van South Park over dit vraagstuk: Death Camp of Tolerance. De moeite waard om eens te bekijken.
Strekking: het is goed om tolerant te zijn, maar dat betekent niet dat je alles maar moet accepteren.
Ja, daar hecht ik aan. Ik hecht aan traditie en folklore. En denk dat dat heel belangrijk is voor een maatschappij. Even een lijste met andere onzin:quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hecht je zoveel waarde aan een traditie waar ouders hun kinderen grote onzin vertellen?
Tuurlijk, voorwaarde is wel dat xenofoob Nederland zich een beetje kalm weet te houden. Daar zit de grote uitdaging.quote:
Ik had jou toch wel wat slimmer ingeschat. Het gaat om een controversieel aspect binnen dat geloof. Ik had bijvoorbeeld ook voor de boerka kunnen gaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Zwarte Piet vergelijken met de Sharia.![]()
![]()
Je snapt echt het verschil tussen onprettig voelen enerzijds, en mensen schaden anderzijds niet?
Dat zou kunnen of op transport.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met dezelfde redenatie zou je onder andere moslimvrouwen kunnen verbieden een hoofddoek te dragen.
Ik vind een boerkaverbod ook een symptoom van intolerantie, want een boerka schaadt niemand.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik had jou toch wel wat slimmer ingeschat. Het gaat om een controversieel aspect binnen dat geloof. Ik had bijvoorbeeld ook voor de boerka kunnen gaan.
Snap je de vergelijking een beetje? Boerka/sharia is een aspect van het genoemde geloof. Net zoals dat Zwarte Piet een aspect is van het Sinterklaasfeest. Aanpassingen doen aan die dingen betekent niet dat de islam/het Sinterklaasfeest verdwijnt.
Verder was ik niet degene die religie erbij sleepte.
Of gewoon de PvdA afschaffen. Over 5 jaar hoor je er niemand meer over.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zou kunnen of op transport.
Je hoeft simpelweg niet alles te tolereren. En dat moet je ook niet willen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
South Park is bij tijd en wijlen best conservatief en intolerant. Geen wonder dus dat ze zo'n aflevering maken.
Ja, dat is leuk voor je, maar dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik vind een boerkaverbod ook een symptoom van intolerantie, want een boerka schaadt niemand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |