silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 00:28 |
hypermiling. Wie doen dat allemaal? Ik doe het sinds kort. 80 à 90% van dat ik op de weg ben, is s' avonds laat of in de nacht. Auto: Honda CRX 1.6 non V-TEC uit 1991. 900 kilo. Bij normaal en vlot doorrijden verbruik van 1 op 11. Als ik hypermiling toepas 1 op 18 à 1 op 19. Benzine. Dus echt netjes. O.a 80 op rechterstrook. Veel vooruitkijken bij stoplichten. Dus vaak groene golf. Max toerental tussen de 2500 a 3000 toeren. Afspraken zo inplannen dat ik zowat nooit in de file sta. Het warme warm is natuurlijk ook gunstig:-) | |
NieuweNier | zondag 1 juni 2014 @ 00:38 |
Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Bij 2000 toeren op schakelen, tijdig gas loslaten, cruise control; eigenlijk alles behalve langzamer rijden ![]() | |
Palomar | zondag 1 juni 2014 @ 01:09 |
heb een leaseauto met tankpas, dus nee, ik doe daar niet aan ![]() | |
eXplorer1 | zondag 1 juni 2014 @ 01:20 |
Nee ik doe dat niet, van autorijden moet je genieten. Normaal rijden is 1 op 10 bij mij, gemiddeld doe ik 1 op 6/7 and i don't care. | |
Tism | zondag 1 juni 2014 @ 01:28 |
Bij ons op de zaak wordt het brandstofverbruik van alle chauffeurs gemonitord, en elke maand een overzicht op het prikbord van alle chauffeurs gepresenteerd.. ![]() Sommige van die jongens maken er onderling een wed(strijd)je van om elke maand weer ergens boven elkaar op de lijst te staan.. ![]() | |
Sjoegerd | zondag 1 juni 2014 @ 01:28 |
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe. Misschien is deze site wat voor je? ![]() http://ecomodder.com/ | |
Geralt | zondag 1 juni 2014 @ 01:40 |
Ik let er nooit meer op. Ik ben al lang blij dat ik die auto die 1 op 3 kon doen niet meer heb en nu zonder er op te hoeven letten met gemak 1 op 14 haal. Aan de andere kant mis ik die 1 op 3 auto wel nog steeds ![]() | |
silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 01:46 |
Bedankt voor die link. Voor de overige 10% doe ik er totaal niet aan. Als ik weekendje weg ga naar Duitsland of België dan gaat echt het gas erop. Dan let ik ook totaal niet op mijn verbruik. ![]() Ben altijd vlotte rijder geweest, maar moet zeggen dat 80 a 90 op de snelweg met schuifdak open. Muziekje erbij ook wel relaxed rijden is. ![]() [ Bericht 37% gewijzigd door silenthill op 01-06-2014 03:54:31 ] | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 08:30 |
Dat open dak helpt ook niet. | |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 08:40 |
Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf. Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest. Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus ! ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 08:40 |
Ik doe er overigens ook aan mee, niet extreem, en wel wat minder als een tijdje geleden toen ik de Benz net had.. toen reed ik standaard 100, dan haalt 'ie 1 op 16.5 ofzo.. nu rijd ik lekker 110 -120, dan doet 'ie 1 op 15, dat vind ik mooi zat scheelt me 6 liter in de week ofzo.. tiswat ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 08:51 |
Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig ![]() Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp. ![]() | |
mien-moeke | zondag 1 juni 2014 @ 09:00 |
80 op de snelweg? Als mede-weggebruiker verwacht je dat van: -Vrachtwagens -Auto's met aanhanger/trailer Niet van een 'normale' personenauto. Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand. Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper. Heel gevaarlijk naar mijn mening. Ga dan ajb minimaal 100 rijden.
| |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 09:18 |
Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant. En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 09:18 |
Zijn er zat die graag achter een vrachtwagen gaan hangen hoor. Mensen die een vrachtwagen onnodig 'dwingen' om ze in te gaan halen zijn idd niet goed bezig. Het ergste vind ik die mafkezen die anderhalve keer per jaar een sleurhut verkassen over de openbare weg, en dan hun hoofd op 'vakantie-setting' zetten. Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag met dat hok, dan 'voor de veiligheid' maar 75 op de teller zetten en dan in de praktijk 70 op de GPS rijden, waardoor ze continu ingehaald moeten worden door vrachtverkeer. ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 09:23 |
Het is vaak een spelletje, zeker met een bc erin, om lekker vlot te rijden, dat gemiddelde verbruik omlaag, liters per 100km zo laag mogelijk icm een acceptabele snelheid te rijden ![]() ![]() Succes met je solli ![]() | |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 09:26 |
Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste. En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook. | |
house_is_a_feeling | zondag 1 juni 2014 @ 09:41 |
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant. | |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 09:49 |
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit. | |
house_is_a_feeling | zondag 1 juni 2014 @ 10:01 |
Het is dan ook nog eens gewoon leuker om hogere toeren te halen ![]() | |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 10:37 |
Helemaalmee eens !Janken met dat ding ![]() | |
koffiemetmelkensuiker | zondag 1 juni 2014 @ 11:44 |
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent! 50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken! En je maakt files! Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn. | |
Sounddragon | zondag 1 juni 2014 @ 11:48 |
![]() | |
Buurpoes | zondag 1 juni 2014 @ 11:51 |
En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80. | |
Rainesz | zondag 1 juni 2014 @ 11:52 |
nee doe er niet aan mee, bespaar wel op brandstof door niet in NL te tanken. ![]() | |
koffiemetmelkensuiker | zondag 1 juni 2014 @ 11:54 |
![]() | |
silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 12:14 |
Nog even voor de duidelijkheid. Ik rij vooral laat in de avond of in de nacht. Zoveel mogelijk op een velige afstand van een vrachtwagen. Zodat auto ook zien dat ik langzaam rij, en mij en de vrachtwagen gaan inhalen. Bij drukte in het verkeer, dan rij ik net de snelheid, dat ik niemand moet laten afremmen. Moet natuurlijk niet gevaarlijk worden. Verder heeft mijn auto grote brede achterlichten, waardoor je als het donker is, goed mijn snelheid kan inschatten. | |
aardappel18 | zondag 1 juni 2014 @ 12:34 |
Neemt het hypermiling dan niet het hele plezier van rijden weg? | |
Kriegel | zondag 1 juni 2014 @ 12:44 |
Dit is pas diehard hypermilen: ![]() Maar daar moet je dus wel lichtelijk gek voor zijn. | |
Hendroit | zondag 1 juni 2014 @ 12:45 |
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten | |
#ANONIEM | zondag 1 juni 2014 @ 12:48 |
En dan de sleutel helemaal omdraaien zeker. | |
Meike26 | zondag 1 juni 2014 @ 13:23 |
Geen overhaaste conclusies trekken Buurpoes ![]() Ik erger mij daar ook erg aan, mensen die hun auto ergens tussen proppen met een erg groot snelheidsverschil. Of van die idioten die hem tussen 2 vrachtwagens gooien. Als ik 80/90 km/u rijd op een snelweg, is dat idd net zoals TS ook zegt, ook in de rustige uurtjes, op stukken waar dat makkelijk kan. Laatst met mijn Altootje naar Limburg geweest, midden op de dag en dan gaat dat niet en rijd ik dus meer met het verkeer mee. Wat resulteerde in het andere uiterste, ik werd soms meegezogen naar de 140km/u (op de teller = 130 in het echt) en achter mij ook een hele kudde jakkeraars.. En zweven wat zo'n alto dan doet ![]() Volgende keer moet ik dus beter plannen en dan kan ik wat rustiger aan doen. ![]() | |
FuryOverkill | zondag 1 juni 2014 @ 14:22 |
je druk maken om wat litertjes brandstof, rij zoals je fijn vindt, wat maken die paar euro's nou uit manmanman ![]() | |
Andyy | zondag 1 juni 2014 @ 14:30 |
Doe het wel eens snachts op de snelweg, lekker achter een vrachtwagen plakken. Doet die opeens 4l/100km ipv 7-8 ![]() | |
Buurpoes | zondag 1 juni 2014 @ 14:41 |
Ach, t is de sport. Als die liters echt wat uit zouden maken, zouden koekblikjes populairder zijn. Die van mij rijdt 1 op 19 en ik let nergens op. ![]() | |
silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 15:06 |
Nee, neemt niet echt plezier van het rijden weg bij mij. In een middagje stevig doorrijden en redlinen met de crx. Dan zie je gewoon elk kwartier je benzine meter dalen. Wanneer ik hypermile, denk ik soms wel eens dat de benzine meter stuk is ![]() Misschien is het ook dat ik nu wat meer op leeftijd ben, dat ik niet meer aan stoplichtsprintjes, en hard rijden niet echt meer hoeft. Eerst was het zo dat ik 150 a 160 km deed waar je 130 mag. Die drang heb ik niet meer. Behalve als ik in Duitsland ben. Dan gewoon op top rijden. Benzine is daar ook stuk goedkoper. ![]() | |
Dingest | zondag 1 juni 2014 @ 15:16 |
Echt expliciet hypermilen heb ik nooit gedaan, maar wel in mijn eigen auto's gewoon 100 rijden ipv 120/130. Nou komt dat deels door keuze van de auto - dat hij gewoon een stuk rustiger/stiller is dan, en eentje heeft feitelijk een max kruissnelheid van 90 - maar ook wel deels omdat het gewoon voordeliger is en minder gehaast voelt ![]() ![]() | |
Pap89 | zondag 1 juni 2014 @ 15:48 |
Rij dan ipv 80 op z'n minst 89km/u. Anders gaan alle chauffeurs weer inhalen en dergelijke ![]() | |
silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 16:02 |
Daarom ga op ik ook op veilig afstand achter een vrachtwagen rijden. Niet ervoor. Zo zien de auto's achter mij mijn auto, maar overduidelijk ook de vrachtwagen, waardoor ze meteen naar links gaan. ![]() | |
Dingest | zondag 1 juni 2014 @ 17:41 |
Als ik 90 rijd met mijn 126 - en dat is z'n max kruissnelheid - heb ik de helft van de tijd vrachtwagens die toch nog net wat sneller kunnen en mij voorbij gaan ![]() Maar dan ga ik even van het gas zodat ze er sneller voorbij zijn, en geef ze een seintje dat ze weer terug kunnen. | |
silenthill | zondag 1 juni 2014 @ 22:11 |
Verkeerd gepost..... | |
Knutsel-Smurf | zondag 1 juni 2014 @ 22:28 |
Ooit eens 2 volle tanken geprobeerd met de jaguar, verbruik ging van 1:9 naar 1:11.. En dan reed ik als een bejaarde, heel ver van tevoren gas los, achter een vrachtwagen hangen op de snelweg (90 op CC). Dat mini verschil vind ik het niet waard. Heb niet voor niets 6 cilinders ![]() De golf ooit ook geprobeerd, loopt bij extreem rustig 1:15, bij stampen 1:15, bij normaal rijden 1:15, alleen met een aanhanger 1:13. Ook zo lekker belangrijk dus. | |
DS4 | zondag 1 juni 2014 @ 23:51 |
Als ik zuinig had willen rijden had ik wel een TDI gekocht... Lijkt me ook strontvervelend. | |
Pizza_Boom | maandag 2 juni 2014 @ 12:53 |
Afgelopen weekend de fabrieksopgave snelweg gehaald... Wel bijna continue 100 op de cc (A2 trajectcontrole en drukte waar je 120 mag, dus maar 100 gereden). | |
Buurpoes | maandag 2 juni 2014 @ 13:31 |
![]() ![]() | |
Martijn137 | maandag 2 juni 2014 @ 15:30 |
Ben laatst naar Italië gereden.... lekker door Duitsland heen knallen in de vroege uurtjes (180 op de cc waar mogelijk ) en in Italië zelf ook lekker door gereden. plus de bergen die je nog tegen komt.... en dan gewoon thuis komen en nog zien dat je gewoon 6 liter op 100 km verbruikt hebt.... ik had veel erger verwacht..... dus dat eco rijden doe ik ook niet meer aan. gewoon normaal is al gek genoeg ![]() | |
Knutsel-Smurf | maandag 2 juni 2014 @ 22:07 |
Moet wel eerlijk zeggen dat het om een oud golfje 1.3 gaat. Ding heeft een bizarre 54 paarden vanaf fabriek (waarvan na 22 jaar meer dan de helft kreupel of dood is) en dan moet je sowieso al doortrappen om mee te komen. | |
Pizza_Boom | maandag 2 juni 2014 @ 22:12 |
Pfff, dat is minder dan ik van het weekend had met alles op cc. | |
JumJum | maandag 2 juni 2014 @ 22:32 |
Hypermiling wat is dat? Nee ik doe hier totaal niet aan, en mijn auto kan het ook niet. Laatst nog in zo'n Fiat 500 gereden, wat mij opviel is het korte ''geadviseerde'' schakelen in de auto. Elke keer zag je weer dat shift up pijltje verschijnen. Ik ben namelijk gewend eerst weg te rijden en dan de 1e versnelling tot de ~25 te gebruiken en dan de 2e versnelling te gebruiken om door te trekken naar de ~50. Maar blijkbaar ''adviseert'' die gekke auto dat ik al bij de 15km/u naar de twee moet en bij 35km/u naar de 3, en dan bij 60 kilometer per uur in de 4. Weet je wel hoe slecht dit is voor je motor, en je schakelt je een ongeluk. | |
Fer | maandag 2 juni 2014 @ 23:15 |
Ik probeer de schakelindicator van mijn Golf 1.2 te volgen. Maar je schakelt je helemaal suf, gaat in zijn 4 door de bocht, motor loopt ergens tussen 1200-1800 rpm. Komt niet vooruit bij gasgeven en bij 70 mag die in 6, dan komt je eindelijk op de snelweg en wil je eigenlijk nog doorschakelen naar 7 of 8, maar die zit er weer niet in. | |
ecktebaas123 | maandag 2 juni 2014 @ 23:26 |
Vanaf 45km/u zit ik al meestal in de 4 en vanaf 70 in de 5 , mijn toerental zit meestal tussen de 1200rpm en 1800rpm, ik kom eigenlijk nooit boven de 2000 rpm behalve op de snelweg. Verbruik is dan ook 1 op 21 (diesel) en dit is dan met veelal stadskilometers | |
eXplorer1 | maandag 2 juni 2014 @ 23:38 |
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans | |
Pizza_Boom | maandag 2 juni 2014 @ 23:49 |
Het nieuwe rijden, bedoel je dat zoals het bedacht is of zoals het toegepast wordt door het gros van de automobilisten. Dat is namelijk nogal verschillend. | |
Fer | maandag 2 juni 2014 @ 23:52 |
Mijn 2.0T met AUT4 doet er anders aardig aan mee. Loopt meestal 1500 toeren en bij gasgeven 2100 ofzo. | |
eXplorer1 | dinsdag 3 juni 2014 @ 10:37 |
Zoals het bedacht is. 50 in zijn 4 of 5 is echt not done bij mijn auto. | |
JumJum | dinsdag 3 juni 2014 @ 12:33 |
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/ Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes. | |
noutie | dinsdag 3 juni 2014 @ 12:39 |
Dit is een exces. Normaal is het beter voor de spullen als je rustig aan doet. | |
eXplorer1 | dinsdag 3 juni 2014 @ 13:40 |
je doelt op black-sludge oid? | |
Straatcommando. | dinsdag 3 juni 2014 @ 15:00 |
Zuinig rijden is natuurlijk wat anders dan koppig naar de volgende versnelling bij 2000 toeren, ook al ben je dan ver uit het bereik van je motor. Ik zie dat nog regelmatig. Vrijwel meteen doorschakelen en bokken dat 't motorblokje dan doet. ''Ja maar da's zuinig hé'' Ik rol zoveel mogelijk uit en ik trek niet hard op als dat niet hoeft, dat is voor mij besparend zat. 9/10 zit ik toch 1 op 6 of meer te verstoken. Woon bij Duitsland, tja. | |
ZodiaX | dinsdag 3 juni 2014 @ 15:30 |
Ik rij meestal gewoon normaal. Soms op langere ritten kijk ik wel eens voor de gein hoe laag ik het verbruik kan krijgen maar nooit voor lang. | |
Ridocar | dinsdag 3 juni 2014 @ 20:44 |
Zuinig rijden is niet laag toerental houden. Natuurlijk kun je stationair 40 rijden in z'n 5, maar dat vindt geen enkele motor leuk. Het Nieuwe Rijden heeft alles te maken met anticiperen. Op tijd gas los, checken hoe verkeerslichten werken (Als er dus verkeer op de kruisende weg aan komt rijden kun je al raden dat jouw verkeerslicht niet lang op groen blijft staan) en weten hoe je koppelkromme is. Optrekken doe je normaal, dus gewoon gas erop (driekwart tot vol), op tijd naar de volgende versnelling zodanig dat je in die versnelling op een fatsoenlijk toerental (= voldoende koppel) uitkomt. De meesten verwarren HNR met "rijden als een oud wijf". 1 op 14/15 met een Scenic uit 2002, maar dan ben ik nog niet aan het hypermilen. Er is een grens tussen normaal zuinig rijden en dat nerdgedoe. 1 keer 1 op 16,2 ofzo gehaald, maar toen was het niet leuk meer. Autorijden moet ontspannend blijven. [ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 03-06-2014 20:53:37 ] | |
EchteZwareVanNelle | dinsdag 3 juni 2014 @ 21:07 |
Leuk en aardig die post, maar 'hypermilen' is niet de enige oorzaak van dit probleem. Het was tevens te wijten aan een bekend probleem in het blok van de Audi. | |
TheSwooshdockSaints | dinsdag 3 juni 2014 @ 21:38 |
Doe me best maar lukt niet met mijn mx5 ![]() | |
TheSwooshdockSaints | dinsdag 3 juni 2014 @ 21:43 |
Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken... | |
#ANONIEM | dinsdag 3 juni 2014 @ 22:00 |
Als je een stabiele snelheid aanhoudt is 50 in de 4 bij geen enkele auto die ik ken een probleem. Je moet alleen niet vergeten terug te schakelen als je accelereert, zoals die mongool uit het artikel hierboven doet. | |
sanger | dinsdag 3 juni 2014 @ 22:38 |
90 ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 3 juni 2014 @ 22:56 |
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg ![]() | |
Fer | woensdag 4 juni 2014 @ 00:45 |
95 of de teller, ongeveer 91 op de gps gereden dit weekend, met de trekkar achter de auto. En eens kijken wat er allemaal gebeurt, auto's die 100 of 120 mogen, die amper harder rijden dan mijn 91. Nog ergens constant variëren in snelheid en dus regelmatig langzamer dan 90 rijden, omdan weer harder te gaan. Vrachtwagens die soms 80 rijden, soms mij bijna willen inhalen. En bij vlagen een lege spitsstrook, om lekker overheen te knallen. | |
sanger | woensdag 4 juni 2014 @ 08:26 |
Andersom net zo, als gevolg van de aanpassing van 80 -> 90 voor aanhangers. Daardoor krijg je de situatie dat een onervaren caravanner vrachtwagens gaat inhalen als hij met een paar km verschil sneller is. Ik ga zelf altijd met de caravan op vakantie (en heb daar heel bewust ook een BE rijbewijs voor gehaald ondanks dat het niet nodig was) en zie onderweg in Frankrijk of Duitsland de gekste capriolen voorbij komen.... | |
Meike26 | woensdag 4 juni 2014 @ 09:45 |
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ? ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach ![]() De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand. Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter ![]() Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic ![]() | |
Meike26 | woensdag 4 juni 2014 @ 09:50 |
Eigenlijk heeft mijn Altootje ook dit zelfde euvel, enorme gaten bij voor en achterbumper, waar lucht zinloos rondjes gaat draaien... Misschien dat ik ook maar eens ga kijken om nog zuiniger te rijden ![]() | |
Dingest | woensdag 4 juni 2014 @ 11:12 |
Mijn Mazda 121 heeft ook zo'n soort probleem. Ondanks de ronde bolhoed-vorm heeft hij een vrij hoge, kort kont en dat levert kennelijk toch vrij veel drag op. Dus ondanks het lage gewicht is het niet echt een zuinigheidswonder: 1:17 is de max bij heel christelijk rijden op een zomerse dag ![]() Gemiddelde over de laatste 4 jaar was rond de 1:14,5. Europese tegenhangers deden het toch wat beter. | |
TheSwooshdockSaints | woensdag 4 juni 2014 @ 11:20 |
Onderkant dichtmaken oke ![]() ![]() | |
Meike26 | woensdag 4 juni 2014 @ 18:44 |
Ik bedoel dus inderdaad echt onderkant van de bumper, niet het dichtplakken van luchtinlaten/luchtroosters. Anders had ik ook geen achterbumper genoemd, dat zit daar helemaal niet. Bij mijn Alto is dat echt een enorm groot gapend gat, voornamelijk bij de achterbumper. Daar circuleert en botst de rijwind continu met de binnenkant van de achterbumper. Wanneer ik dit zal afplakken, moet dit haast wel schelen in brandstof verbruik, ik weet alleen niet hoeveel. Dit wil ik wel gaan onderzoeken met wat ducttape. Zover ik weet hebben die MX5 jes (NA) dit ook, vrij forse achterbumper met idem vrij forse loze ruimte erachter dat rijwind opslokt. | |
Meike26 | donderdag 5 juni 2014 @ 23:48 |
Vanmiddag naar het noorden des lands zeker 70km achter meerdere vrachtwagens kunnen rijden. Met 90km/u op de teller en circa 50m afstand was ik niemand tot last en als er vrachtwagen achter mij dichterbij kwam, dan werd het weer tijd om wat gas bij te geven, anders moest deze mij + vrachtwagen inhalen = nog 100den meters extra links rijden en verkeer ophouden. Dus op die momenten op zoek naar volgende slachtoffer/vrachtwaggel. Uiteindelijk van de hele tank benzine ruim 200km snelweg gereden en uiteindelijk met iets meer dan 400km op dagteller de pomp op gezocht. Leek er voor nog zo'n 100 tot 150km extra in te zitten, meter stond nog boven het kwart van de tank. Heb er dus zo'n 1 op 23 tot 1 op 26 mee gereden ![]() | |
athlonkmf | vrijdag 6 juni 2014 @ 00:21 |
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik. | |
Fer | vrijdag 6 juni 2014 @ 00:33 |
Alle bluemotions hebben boven een dichte grill, alleen onderzijde van de bumper is nog open, het stuk onder de nummerplaat dus. Het werkt allemaal zonder problemen, zolang je niet een caravan met +35 gr. de bergen op probeert te sleuren. En die hoge of lage CW waarde is leuk, maar het staat allemaal los van het frontaal oppervlak. Een mpv kan best een lage CW hebben, maar hij frontaal oppervlak is altijd groter dan een klein stadsautootje. De luchtweerstand is een product van CW en frontaal oppervlak. | |
Sjoegerd | dinsdag 10 juni 2014 @ 19:38 |
Met een standaard Peugeot 106 1.1 benzine toch nog 1 op 20 gehaald! | |
hockeyertje | dinsdag 10 juni 2014 @ 19:49 |
Geinig topic. Soms als ik er zin in heb probeer ik het met mijn vaders auto omdat daar een board computer inzit. Mijn record is 5,2 liter diesel op 100 km. Waren stedelijke kilometers (10 ongeveer). Het lijkt nog best veel maar het is een auto van ongeveer 1800 kilo | |
.Neovo. | donderdag 12 juni 2014 @ 10:18 |
Aangezien ik zelf de benzine betaal als studentje, pas ik het zuinig rijden al toe zolang ik m'n rijbewijs heb. Op de snelweg rij ik meestal 110, lekker relaxed cruisen. Als ik mazzel heb doe ik dan 1:19, ga ik achter een tourbus hangen, dan haal ik de 1:25 ![]() Gemiddeld verbruik zal rond de 6l/100km zijn En om het af en toe leuk te houden, trap ik het ding ook wel eens op z'n staart. Het blok is een simpele 1.2, dus veel verbruikt ie sowieso al niet. | |
Pandaplint | donderdag 12 juni 2014 @ 11:55 |
Soms doe ik het wel eens een dagje. En dan is het wel leuk om het verbruik in te zien zakken. Normaal rijd ik 1op13,9. Maar als ik m'n best doe haal ik 1op21,7. Dat scheelt dus nogal wat. (Golf 4 1.4) Mijn ervaring is dat veel winst te behalen is door: - Airco uitschakelen - Zo min mogelijk remmen - De vaart er in houden - Langzaam optrekken - Uitvogelen op welk toerental de motor het minst verbruikt. (niet altijd de hoogst mogelijke versnelling) | |
house_is_a_feeling | donderdag 12 juni 2014 @ 13:01 |
Er komt geen tape op mijn prachtige bochtenapparaat ![]() ![]() | |
JumJum | donderdag 12 juni 2014 @ 16:01 |
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.![]() ![]() | |
NieuweNier | donderdag 12 juni 2014 @ 16:04 |
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk. De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar ![]() | |
JumJum | donderdag 12 juni 2014 @ 16:09 |
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen. | |
borbit | donderdag 12 juni 2014 @ 16:18 |
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80. Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau. Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what? | |
NieuweNier | donderdag 12 juni 2014 @ 16:59 |
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelen ![]() Torque converter automaten zijn idd wel schrikbarend inefficiënt. Overigens is het helemaal niet erg dat een auto on zuinig is. Over het algemeen geld: hoe minder zuinig, hoe leuker. | |
NieuweNier | donderdag 12 juni 2014 @ 17:00 |
Het voelt minder snel. Je gevoel van snelheid is heel subjectief. Ook heb je achter een vrachtwagen ofzo gewoon minder zicht op de weg. | |
borbit | donderdag 12 juni 2014 @ 17:22 |
Als je eenmaal 130 gaat voelt dat ook niet snel. Als je wil dat het snel voelt moet je constant optrekken en door de bocht schuren. Het is sowieso niet de bedoeling dat je dat soort dingen op de openbare weg gaat doen. Dan ga je maar gewoon rondjes rijden in Zandvoort. En waarom zou je opeens achter een vrachtauto gaan rijden? Ik deed vroeger wel als ik ver moest en weinig peut wou gebruiken achter vrachtauto's rijden. In de slipstream als het ware. Leek altijd alsof het behoorlijk scheelde. | |
quinoahipster | donderdag 12 juni 2014 @ 17:30 |
-Bandjes iets harder oppompen ![]() -Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen ![]() -100 rijden op de snelweg ![]() -Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar ![]() | |
Pandaplint | donderdag 12 juni 2014 @ 17:34 |
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen ![]() | |
quinoahipster | donderdag 12 juni 2014 @ 17:36 |
Doe ik alleen als ik alleen in de auto zit en bagage niet te hoog heb opgestapeld, zodat ik ongehinderd naar rechts kan kijken. | |
.Neovo. | donderdag 12 juni 2014 @ 18:49 |
Duitse Touringcars gingen 110 laatst. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden op de snelweg ![]() | |
quinoahipster | donderdag 12 juni 2014 @ 18:50 |
Dat zijn de beste idd ![]() Zuunig én snel genoeg. | |
#ANONIEM | donderdag 12 juni 2014 @ 18:58 |
En lekker onveilig. | |
quinoahipster | donderdag 12 juni 2014 @ 19:00 |
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen ![]() Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd. | |
#ANONIEM | donderdag 12 juni 2014 @ 19:10 |
Ja, daar heb je wat aan als je er lekker dicht op zit ![]() En zoveel scheelt het niet eens. | |
Mano_ | donderdag 12 juni 2014 @ 19:51 |
Een beetje moderne vrachtwagen staat een stukje eerder stil dan de gemiddelde personenwagen bij een noodstop. En helemaal als jij pas gaat remmen als je zijn remlichten ziet, want je kan niets zien als je er achter zit. | |
twiFight | vrijdag 13 juni 2014 @ 16:35 |
Over dat nieuwe rijden, dat geldt toch ook niet echt tijdens het optrekken? Je moet natuurlijk niet elke keer pas bij 4000 rpm gaan schakelen als je een beetje zuinig wilt zijn. Maar ik schakel wel door als het druk is op de weg en het dus treintje rijden is. Optrekken kun je dan toch niet. Als daarna de weg vrij is schakel ik eerst even terug om daarna weer vlotter door te kunnen accelereren. Ik vind het zinloos om met een moderne auto met 3000 rpm over een 50 km/u weg te gaan. | |
Pandaplint | zaterdag 14 juni 2014 @ 00:35 |
Onudist. Daarnaast vergeet je ook nog even dat je met reactietijd te maken hebt. | |
JumJum | zaterdag 14 juni 2014 @ 00:48 |
Je weet wel dat een dubbele koppeling versnellingsbak (DSG) compleet anders is dan de standaard automaat met koppel omvormer? En buiten dat heb ik geen DSG bak (Volkswagen ![]() | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 08:54 |
Gisteren een handtekening gezet onder koop overeenkomst. Hoe gek ik ook op mijn Altootje ben, echt heel betrouwbaar is hij niet. En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb, wil ik niet datmijn werkgever afhankelijk is van een werknemer met een auto die zomaar stil kan vallen. Gister, op mijn 2e mee-kijkdag en nog niet officieel werkzaam voor het bedrijf, gebeurde het eigenlijk al dordat ik mijn dak niet meer dichtkreeg. Wat grote gevolgen kan hebben wbt het weer of grijpgrage handjes. Dus op zoek gegaan naar een ander zuinigheidswonder en uitgekomen bij de Daihatsu YRV. 862kg, 1.3 16v. Volgens Spiritmonitor ook goed voor een gemiddeld verbruik van 1:18 en zuiniger. Alleen er zit wel een maar aan deze YRV. Hij is inclusief boks beugel, dus weet niet of dit veel gevolgen heeft voor de aerodynamica en dus het verbruik? ![]() | |
DS4 | zaterdag 14 juni 2014 @ 09:08 |
Ik zou die beugel er alleen al uit esthetische overwegingen af halen... | |
Pietverdriet | zaterdag 14 juni 2014 @ 09:27 |
Wat met een moderne motor onzin is, en je remmen teveel belast. Gewoon van het gas af gaan maar in de versnelling blijven, remmen op de motor, verbruik 0,0 | |
Pietverdriet | zaterdag 14 juni 2014 @ 09:28 |
Dacht dat bejaardenvangers in NL verboden waren | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 11:16 |
Nee hoor, alleen de echte bullbars zijn verboden, die ook tot de hoeken van de auto doorlopen. Pushbars zoals deze mogen gewoon. En estethisch ja of nee, het is ook een stukje schijnveiligheid. Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan. In de 14 jaar dat ik nu rijd, heb ik nog nooit iemand op de neus gehad. Ook niet aan andere kanten van de auto trouwens ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 14 juni 2014 @ 11:51 |
![]() ![]() | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:00 |
Je kan wel makkelijk een ![]() Maar goed, we gaan denk ik wat offtopic ![]() | |
DS4 | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:42 |
Ik maak er gek genoeg ook geen gewoonte van om mensen mee te laten liften op de motorkap... En daar heb ik geen spuuglelijk ding voor nodig. Het zal de luchtweerstand niet ten goede komen, dus ook om die reden: weg ermee. ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:50 |
Lekker agressief | |
quinoahipster | zaterdag 14 juni 2014 @ 15:24 |
Waarschijnlijk zit dat hele ding met 2 M8 boutjes vast ofzo. ![]() Idd even eraf schroeven, is gewoon geen gezicht en enorm ordinair. | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 20:27 |
Ik laat hem voorlopig zitten, ik vind hem wel stoer eigenlijk ![]() Mocht het verbruik nu enorm tegenvallen van de YRV, dan is het wel de boksbeugel die als eerste verdwijnt. ![]() | |
silenthill | zaterdag 14 juni 2014 @ 20:36 |
Die YRV die heeft standaard toch een turbo met automaat? Volgens mij kun je hier vlot, maar ook zuinig mee rijden. Vind het een leuke vreemde eend in de bijt. | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 20:44 |
Nee dat is een andere. Die heeft 133pk, turbo en onzuinige automaat, volgens spiritmonitor een verbruik van 1:15 gemiddeld. Ik heb de handgeschakelde versie zonder turbo. 87pk op 862 kilo is ook niet verkeerd ![]() ![]() | |
quinoahipster | zaterdag 14 juni 2014 @ 21:41 |
Licht zeg. Oh wacht, op andere foto's ziet 'ie er ook wel kleiner uit dan op jouw foto ![]() | |
Piet__Piraat | zaterdag 14 juni 2014 @ 21:58 |
Tuurlijk niet. Gas erop nu het nog kan. | |
Ridocar | zaterdag 14 juni 2014 @ 22:19 |
Serieuze vraag: Zou een motor zuiniger kunnen lopen als ik van twee cilinders de injectoren loskoppel? Welke problemen kunnen zich voordoen? | |
Pizza_Boom | zaterdag 14 juni 2014 @ 22:29 |
Als je de compressie en de injectie weg neemt, wel ja. (en dan ook de ontsteking wegnemen). VW doet het ook of gaat het doen, dus permanent uitlaatklep open zetten. | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:17 |
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen: http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html | |
Pizza_Boom | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:19 |
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten? | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:20 |
![]() | |
J.Gibbs | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:22 |
Van wat ik daar lees is het wel alleen van toepassing op dieselblokken? | |
J.Gibbs | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:25 |
Ik denk dat je het eerder moet zien als dat je stront minder stinkt dan ![]() Fabrikanten moeten toch wat doen om binnen de waarden te blijven. | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:26 |
Nee het zit ook op benzine auto's. Alleen is het op dieselmotoren veel meer van toepassing vanwege roetfilters enzo. Moderne benzine motoren hebben ook een egr klep. | |
J.Gibbs | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:27 |
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt. | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:31 |
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijn ![]() | |
J.Gibbs | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:32 |
Daar heb je een punt ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:51 |
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep... Want inlaatspruitstukken worden ook echt schoon als je roet en andere uitgestoten rotzooi weer in gaat blazen. Zeker nu er alleen nog lucht door het inlaatspruitstuk van een moderne wagen gaat, door directe inspuiting, worden kleppen en dergelijke niet meer schoon gespoten met brandstof. Overigens zijn de meeste maatregelen best zinloos. Probeer maar eens met een diesel die normaal alleen korte stukjes rijdt een keer vlot weg te trekken bij het stoplicht. Blaas je zo je roetfilter weer schoon, man man man, wat een winst zeg. ![]() | |
Meike26 | zaterdag 14 juni 2014 @ 23:55 |
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ? ![]() | |
Pizza_Boom | zondag 15 juni 2014 @ 00:34 |
Welke ervaringen? Typ EGR in op google en je krijgt sites met schoonmaken van dat ding, afdoppen, problemen door een vervuilde inlaat, etc. Neem deze, neem ik aan, algemeen bekende situatie: http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/ Waar de hell wil jij roet vandaan halen in je inlaattraject? Dat is er simpelweg niet als je geen EGR klep hebt. En ja, ik plaats bewust dit linkje, met iemand die overzuinig wilde rijden, omdat veel mensen niet onnodig toeren maken verwarren met debiel weinig toeren maken. Leek me wel ontopic. Een uitlaattraject kan wel roet hebben. Dat wordt zo heet dat dit er wel uit brandt of uitgeblazen wordt door de overdruk. Een inlaattraject heeft dit niet. | |
Pietverdriet | zondag 15 juni 2014 @ 00:49 |
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijk | |
Piet__Piraat | zondag 15 juni 2014 @ 00:57 |
Punt bij de EGR is dat dat hele ding eigenlijk alleen maar verzonnen is om de uitstoot van auto's omlaag te krijgen en aan normen te voldoen. Een deel van je uitlaatgas wordt weer naar de motor gebracht ipv naar de uitlaat. Dat is niet gedaan voor rendement en levensduur van de auto, maar enkel voor een keuring. Ergo: dit heeft niets te maken met eventuele toegenomen zuinigheid, krachtigheid of duurzaamheid. Mijn EGR zit er nog gewoon op, maar ik geef mijn kar als ie warm is gewoon vaak genoeg de sporen, dan krijgt de hele boel veel minder kans om dicht te koeken. | |
twiFight | maandag 16 juni 2014 @ 09:21 |
Mijn god, hoe vaak gaat die driving dutchman link hier nog voorbij komen ![]() Gefeliciteerd ![]() | |
Meike26 | maandag 16 juni 2014 @ 10:37 |
Dank ![]() Vrijdag de Youth Rediculous Vehicle ophalen ![]() | |
twiFight | maandag 16 juni 2014 @ 11:06 |
Laat maar weten hoe die rijdt. Ik zou overigens de pushbar lekker laten zitten. Geeft het autootje wel wat 'attitude'. Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij voor een hoger verbruik zorgt. Er komt geen extra oppervlak bij de auto en een ronde staaf is nog redelijk aerodynamisch. Of hij moet 40 kilo wegen of zo. | |
silenthill | maandag 16 juni 2014 @ 17:43 |
Zou de pushbar ook laten zitten. Post even verbruik over je eerste tank. Ben benieuwd. :-) | |
Meike26 | maandag 16 juni 2014 @ 19:58 |
Precies hoe ik er ook over denk ! ![]() Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed. Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden. Place your bets here ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 16 juni 2014 @ 20:09 |
635km voordat het lampje gaat branden | |
Meike26 | maandag 16 juni 2014 @ 20:11 |
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in hé ![]() | |
Meike26 | maandag 16 juni 2014 @ 20:11 |
Dubbelpost.. weer die verdomde quoteknop ipv wijzigknop ingedrukt. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 16 juni 2014 @ 20:13 |
Jij denk echt dat je 1:20/1:7.5 gaat rijden ![]() | |
Meike26 | maandag 16 juni 2014 @ 20:14 |
We zullen het zien ![]() | |
twiFight | dinsdag 17 juni 2014 @ 14:25 |
680 km de eerste tank, incl. pushbar. Maar ik verwacht wel dat je de tanks daarna gelijk nog wat stappen kunt zetten, zelfs zonder hypermiling. | |
fathank | dinsdag 17 juni 2014 @ 14:40 |
![]() ![]() | |
Kreator | dinsdag 17 juni 2014 @ 14:48 |
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed. Golf TDI. Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt. | |
Meike26 | dinsdag 17 juni 2014 @ 17:39 |
Je moet naar mijn idee ook helemaal niet in liters denken, maar in km's winst per tank. Dat werkt naar mijn idee veel positiever op je rijstijl dan dat je het in liters omrekent en het helemaal niet zo veel lijkt te zijn. Dat ik met die Alto 500km op 1 tank kan rijden, vind ik heel wat leuker klinken dan dat ik er misschien net 3 liter mee win? Klinkt niet echt veel. Waar doe ik het voor zou ik dan bijna gaan denken. Stel dat ik elke maand 1 keer tank en het hele jaar door zuinig rijd, dan win ik máár 3 x 52 = 156 liter. Reken ik de km's winst per tank (ervan uitgaande dat ik gemiddeld 22 liter tank en grofweg dus makkelijk 440km op een tank) , dan is dat 66 liter per tank x 52 = 3432 km verder dan gedacht ! Kijk, dan praat je ergens over. Niet dat ik dit aantal km's ooit zal halen, maar het geeft wel meer het idee van waarom ik zo zuinig mogelijk wil rijden. | |
Marco001 | dinsdag 17 juni 2014 @ 22:43 |
De 308 verbruikt als ik zuinig rijd, 120 op snelweg e.d. 1:14.5. Dit weekend af en toe 200+ op de autobahn, fietsendrager met mountainbike achterop + tent e.d. in de auto en een cruisesnelheid van rond de 140 1:13 over 700km waarvan 600 autobahn. Zo extreem veel maakt het dus ook niet uit. En dan kan ik dus ongeveer 700 km op 1 tank v.s. 800 als ik zuinig rijd(60 liter tank) | |
Piet__Piraat | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:00 |
Dat verschil is niet echt de moeite inderdaad. Ik kom met doorjakkeren (volbepakt, dakkoffer etc) op 1:13 uit, terwijl ik normaal 1:17 meestal wel kan redden. Dat scheelt toch 250km op een tank ![]() Maar normaal gesproken is het verschil tussen een tank redelijk relaxed rijden (Vmax overal, veel cruise control) vs behoorlijk planken ongeveer 10%. Dat vind ik dan weer niet de moeite. Dan is doorrijden veel leuker ![]() | |
Meike26 | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:14 |
Zat vanavond naar dit apparaatje te kijken. Misschien wel interessant om aan te schaffen als ik verbruik in de gaten kan houden. Voor het geld, circa 12 euro, reuze interessant apparaatje in combinatie met android telefoon ![]() | |
Bouke-p | dinsdag 17 juni 2014 @ 23:26 |
Ik rijd n 2011 polo bluemotion en let sinds kort wat meer op t verbruik. Wel normaal doorrijden maar eerder van t gas, cc gebruiken etc en rijd nu op mn woon/werk traject van 30km enkele reis nu rond de 1:28. Best netjes vind ik ![]() | |
silenthill | woensdag 18 juni 2014 @ 07:49 |
Als TS: Bij mij scheelt het zowat het dubbele. Snel optrekken en tot in redline 7500 toeren. Harder dan 130. 1 op 10 90km op de snelweg 1 op 19 met zomers weer. Dat scheelt me dus 1 volle tank per maand. Dat verschil vind ik de moeite waard. Ongeveer 10% van het rijden trap ik de CRX even op de start, omdat dat leuk blijft:-) | |
.Neovo. | woensdag 18 juni 2014 @ 08:12 |
Ik heb het ook geprobeerd met zo'n ding. Sommige functies werkten goed, sommige amper of niet. Maar dat ligt ook aan de auto die je hebt. Die app gaf aan dat ik 20l/100km nodig had.. ![]() ![]() | |
Gunner | woensdag 18 juni 2014 @ 08:23 |
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;![]() | |
TheWhiteCowboy | woensdag 18 juni 2014 @ 11:59 |
eh vergeet je niet dat die 40 liter zeer waarschijnlijk inclusief 5 liter reserve is. Effectief heb je dan dus 35 liter om die 743 te gaan redden. Dan moet je gemiddeld meer dan 1:21,2 rijden. ![]() | |
TheWhiteCowboy | woensdag 18 juni 2014 @ 12:02 |
O ja mijn vorm van hypermiling is gewoon de fiets te pakken. Door de vooral relatief korte stukjes zit ik anders op een verbruik van 1:9,5. Op de snelweg gaat dit wel naar ongeveer 1:12. Helaas zit er geen huidig verbruik op de boordcomputer. | |
.Neovo. | woensdag 18 juni 2014 @ 13:23 |
Wat voor auto is dat? Skoda? Netjes verbruik, zoiets haal ik ook. | |
Gunner | woensdag 18 juni 2014 @ 13:27 |
Yup. De nieuwe octavia. | |
Ridocar | woensdag 18 juni 2014 @ 16:31 |
Dat stukje compressie zat ik idd mee. Een cilinder waarin na de compressieslag niets gebeurt is volgens mij verloren energie. Al heb je daarna wel de "arbeidsslag" met gesloten kleppen. Zou het elkaar niet opheffen ofzo? Injectie afsluiten (elektrisch loskoppelen) is het minste werk. De ontsteking zou eigenlijk niet moeten boeien. Harley's hebben ook gewoon beide bougies aan hetzelfde contactpuntje. Die vonken gewoon allebei bij het einde van de compressieslag èn uitlaatslag. Maar zou de Renault-atari niet van slag kunnen raken? afwijkende sensorwaarden (zoals lambda) enzo? [ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 18-06-2014 16:40:55 ] | |
Daeron | woensdag 18 juni 2014 @ 17:10 |
Ik doe niet eens aan hypermiling en rij zuiniger ![]() Mijn 208, 1.2, 3-pitter uit 2012 geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 aan. En ik rij totaal niet zuinig lekker sportief optrekken altijd, zoveel mogelijk op CC en overal de vmax +5 op de teller. | |
Gunner | woensdag 18 juni 2014 @ 17:53 |
Lichtere auto. Cilinder minder. Niet zo vreemd. | |
Light | woensdag 18 juni 2014 @ 21:00 |
Het wordt pas echt spannend als je de sleutel uit het contact haalt. | |
Pizza_Boom | woensdag 18 juni 2014 @ 21:08 |
Je gaat altijd of een vacuüm creëren of een overdruk maken met je compressieslag. En het geinige hier op aarde is dat een heengaande beweging terug laten gaan, nooit een energiebalans heeft van 0. Er is altijd ergens warmte ontstaan die zijn weg naar buiten zoekt. Met als verschil dat die Harley zo ontworpen is en jouw Renault niet. Mij lijkt dat aannemelijk, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurt. | |
Ridocar | donderdag 19 juni 2014 @ 05:46 |
Ja, er zijn altijd wel verliezen, Ik heb ook ooit natuurkunde gehad*. Die warmte wordt trouwens gewoon afgevoerd door het koelsysteem en de olie, net als bij een gewone ontbranding. Het is niet veel anders dan een Harley, het blijft hetzelfde viertaktsysteem met gedwongen gaswisseling. Wel een vonkje of geen vonkje maakt in een lege cilinder niet uit. Ik heb het vannacht even geprobeerd. Omdat er bij de uitlaatgassen gewone lucht bijgemengd wordt krijgt het motormanagement rare waarden binnen en weet het dus niet wat het daarmee aanmoet. Gevolg, waarschuwingslampje uitlaatgasstoring ging branden, noodloop etcetera. Ook bij het opnieuw aansluiten van de injectoren bleef de motor op twee cilinders lopen. Pas bij het opnieuw starten liep de motor weer normaal. Waarschijnlijk staat er nu wel een storing in de atari opgeslagen. * even ter info. Ik wil best met je meedenken, discussiëren, weet ik wat, maar ik vind de toon in je post niet zo tof. [ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 19-06-2014 05:54:52 ] | |
Pizza_Boom | donderdag 19 juni 2014 @ 11:17 |
Hmmm, eigenlijk denk ik, bij nader inzien, dat er warmte wordt toegevoerd door het koelsysteem... Dat even uitlezen en vervolgens eruit laten halen. Kan je dat zelf? Ben wel benieuwd welke storingen je eruit krijgt. Dat gevoel had ik dus totaal niet, maar mijn excuses daarvoor... | |
Piet__Piraat | donderdag 19 juni 2014 @ 18:36 |
Dat is vrij zuinig hoor. CC'en en je aan de Vmax houden doet een hoop. Overal wegscheuren, vaak inhalen en overal Vmax +20 zonder cruise, da's meer doorrijden. | |
Ridocar | donderdag 19 juni 2014 @ 22:01 |
Dat denk ik ook. Al zal het geen kwaad kunnen... Nope, geen OBD-apparaat hier, maar ik heb nu ook geen foutmeldingen. 't zit wel goed. Waarschijnlijk was het een beetje laat/vroeg. Beetje ochtendhumeur van mijn kant... | |
Life2.0 | donderdag 19 juni 2014 @ 22:09 |
![]() ![]() | |
quinoahipster | donderdag 19 juni 2014 @ 22:49 |
Wie gaat er nou 130 rijden? ![]() Tijd is geld, dus haasten is voor paupers. ![]() Slow is the new fast. ![]() | |
Meike26 | donderdag 19 juni 2014 @ 23:09 |
Vandaag onderweg naar Amersfoort heb ik gemerkt dat het wellicht al een trend aan het worden is. Ik heb op het korte stukje A27 tussen Maartensdijk en knooppunt Eemnes tot 2 keer toe een auto achter mij gehad die achter mij bleef rijden, waar ik zelf met een gangetje van 90 (95 op de teller) achter een touringcar aan het rijden was. Ze hadden alle ruimte om mij in te halen, maar bleven met een normale doch ietwat krappe afstand mij volgen. Toen ik richting Amersfoort ging, de A1 aop , sloeg de touringcar juist af naar Amsterdam, waar een Prius heel opvallend het spoor van de touringcar volgde ipv het gros van de automobilisten die daar juist meestal touringcars en vrachtwagens gaan inhalen. | |
quinoahipster | donderdag 19 juni 2014 @ 23:29 |
Het valt mij ook op hoeveel mensen geen 120 of 130 ookal mag dat wel. | |
eXplorer1 | donderdag 19 juni 2014 @ 23:42 |
Tja, voor sommige mensen zijn de brandstofkosten toch heel belangrijk, daarom rijd ik op LPG, het zal mij jeuken hoeveel hij verbruikt. | |
AdoraBelle | vrijdag 20 juni 2014 @ 00:03 |
Wanneer ik geen haast heb probeer ik wel gewoon om rustig te rijden. Maar ik merk wel dat bepaalde dingen er invloed op hebben. Als ik metal draai dan zit ik toch anders in de auto dan wanneer ik pop draai ofzo. | |
J.Gibbs | vrijdag 20 juni 2014 @ 00:08 |
Ik ben gisteren op en neer naar Amsterdam gereden. De heenweg reed ik aardig door met 130/140 op de teller omdat ik bang was te laat te komen. Op de terugweg hield ik 100 aan tot ik een vrachtwagen tegenkwam die rond de 90 reed en die ben ik gevolgd tot de afrit van mijn woonplaats. Maar ik merkte inderdaad ook dat er de hele tijd iemand achter me bleef rijden op het moment dat ik achter die vrachtwagen reed. Genoeg kansen om in te halen maar die bleef gewoon een heel stuk achter me rijden tot die uiteindelijk een afrit nam. | |
silenthill | vrijdag 20 juni 2014 @ 02:30 |
Ik zelf vind 90 a 100 km gps ideaal Meeste rijden op de 100 op teller. Dus snelheids verschil is niet te hoog. Neem je afstand achter een vrachtwagen. Let op 2 belangrijke dingen. Vraagtwagen staat sneller stil. Als ie leeg is. Steenslag op vooruithoogte als hè te dicht op een vrachtwagen rijd. | |
Ridocar | vrijdag 20 juni 2014 @ 04:09 |
Inderdaad. Van die figuren die hun eigen onzekerheid (slecht afstand en snelheid in kunnen schatten) als maatstaf gebruiken. Daar heb ik dus ook geen boodschap aan. Als ik <Vmax wil rijden dan doe ik dat ook. Snelwegen lenen zich uitstekend daarvoor; je kunt gewoon inhalen. | |
Meike26 | vrijdag 20 juni 2014 @ 14:29 |
Vanochtend de YRV opgehaald uit Brabant. Ik ben er eerlijk over... ik schrok me echt kapot en ik was behoorlijk pissed bij thuiskomst. Heb ik hier zoveel geld voor betaald? In Etten Leur direct de tank vol gegooid en terug gereden naar Utrecht. Met circa 90km op de dagteller stond het naaldje van de benzine tank bij thuiskomst al richting de kwart tank... WTF ! ![]() We zijn toen terug gereden naar de pomp en weer de tank volgegooid. Blijkt dat ik maar iets van 5 liter verbruikt heb. Toen ik hem in Et & Leur volgooide, ben ik gestopt na het eerste klikje = 1 keer extra bijgegooid. In Utrecht heeft mijn vriend dit wel 4 of 5 keer herhaald en iets van 6 liter er in gegooid. Met andere woorden, als ik dit ook in Brabant had gedaan, had hij denk ik niet verder gekomen dan 5 liter nog iets. Ik heb niet de hele weg gehypermiled, maar vanaf Hank/Dussen ongeveer wel. Toch was ik even zwaar pissed vanwege die benzine meter die zo snel daalt. Nu het verbruik toch mee lijkt te vallen, begin ik weer met een heldere optimistische blik naar die zwarte kar te kijken ![]() Voor de zekerheid nu toch maar even kijken of dat obd2 wat duidelijkheid kan verschaffen. Die benzine meter vertrouw ik al niet meer ![]() | |
Dingest | vrijdag 20 juni 2014 @ 14:46 |
Ik zou gewoon eerst eens de tank leger rijden, tot de helft of driekwart, en dan kijken hoever dat afwijkt. Ik ken genoeg auto's waarbij de wijzerstand niet overeenkomt met het daadwerkelijke percentage in de tank; bij mijn Mazda ging de wijzer bij een volle tank tot voorbij Full. Dan kon ik eerst nog tot 80 km rijden voordat de wijzer daadwerkelijk op Full stond. En het laatste 1/8ste deel voor de halfvol streep deed hij ook veel langer over, daarna ging de wijzer een stuk vlotter. Eén en ander kan gerust aan het ontwerp van de tank of wijzer liggen. | |
Meike26 | vrijdag 20 juni 2014 @ 14:52 |
Dat weet ik, misschien is het juist het verschil van karakter van de benzine meter in mijn Alto zoveel maal liever en optimistischer, dan de meter in de YRV. In de Alto duurt het onderhand 100km voordat de naald in beweging komt, bij circa 280 km verlaat hij het benzinepomp-symbooltje, dat ongeveer de helft is. Daarna gaat het iets sneller en bereikt de naald het rode reserve 'gebied' bij de 440km. Dan kan ik er nog zo'n 60 tot 80km mee rijden. Nu kijken hoe de YRV-benzine naald (dus ook dagteller en komende tankbeurt) zich gedraagt... hij heeft zich al behoorlijk laten zien vandaag ![]() ![]() | |
twiFight | vrijdag 20 juni 2014 @ 14:52 |
Wat Dingest zegt inderdaad. Gooi 'm écht vol, rijd een flink stuk en kijk hoeveel liter er bij gaat. Vergelijk dat met de kilometerteller. Dat geeft een veel beter beeld. | |
silenthill | vrijdag 20 juni 2014 @ 15:07 |
Meten op de tank is het beste. Bij mijn CRX beweegt de meter de eerste 80 a 100 kilometer niet. Dan gaat het rap. Daarna blijft ie lang op 1/4 staan. Moest er heel erg aan wennen in het begin. Nu ik telkens tank volgooi en op de dagteller meet, is dat een stuk beter. Inderdaad. Rij je tank ongeveer 3/4 leeg. Ga hem dan volgooien. Heb je ook beter beeld over meer kilometers. Mijn sweetspot op constant snelheid is tussen de 2700 en 3000 toeren. Dan rij ik 90 gps met minste verbruik op snelweg. Mijn oude 2.0 liter Corrado zat sweetspot tussen de 3000 en 3300 toeren. Reed ik continue 2500 toeren of minder nam het verbruik gek genoeg toe. | |
.Neovo. | vrijdag 20 juni 2014 @ 15:08 |
OBD meter heeft het ook niet altijd goed. Die meter van mij geeft 20l verbruik per 100km aan met 80km/u... Zelfs een v8 is zuiniger... En ik heb een 1.2, dus die doet echt geen 1 op 5 | |
Meike26 | vrijdag 20 juni 2014 @ 15:47 |
Jemig ! Dat is wel heel extreem. Dacht dat juist die obd meter wel accuraat zou zijn ![]() | |
twiFight | vrijdag 20 juni 2014 @ 15:52 |
Is dat niet een idioot hoog toerental? Ik ken eigenlijk alleen maar autos die die toerentallen op de 120 doen. Of je moet een 4-bak Alto hebben of zo. | |
.Neovo. | vrijdag 20 juni 2014 @ 16:40 |
Mijn oude auto deed dat ook. En dat was een vijfbak. Die deed met 80 al 2800 toeren, die ik nu heb doet dat toerental met 105 | |
silenthill | vrijdag 20 juni 2014 @ 16:49 |
@twifight Nee niet echt idioot. Zit gewoon in zijn 5de versnelling. Max toeren in rood is 7800 met goed warme motor. Als ik 130 km doe. Zit ik op 4500 toeren. | |
koffiemetmelkensuiker | vrijdag 20 juni 2014 @ 17:16 |
Straks ga ik het maar eens proberen. Semi hypermiling dan ik trek wel normaal op en voeg op juiste snelheid in ![]() Rit van 160 km ![]() | |
Meike26 | vrijdag 20 juni 2014 @ 17:24 |
Ben beniBen benieuwd naar de resultaten en naar je ervaring als (semi) Hypermiler. -Hoe ging het? -Hoe beviel het? -Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ? ![]() | |
eXplorer1 | vrijdag 20 juni 2014 @ 17:41 |
Hij rijdt een toerenjankerd. | |
Oceanview | vrijdag 20 juni 2014 @ 18:13 |
Bedoel je niet 1 op 20, mijn obd vond ik wel accuraat of je hebt je je gegevens niet goed ingevuld. | |
kaputwiehund | vrijdag 20 juni 2014 @ 18:29 |
Doe er zelf ook fanatiek aan mee. Scheelt me 40 euro per maand. Ga op de snelweg altijd achter een vrachtwagen hangen. Zolang ik geen ander verkeer hinder blijf ik daar lekker zitten. Jammere is dat mijn eerste 12 kilometer bestaan uit heuvels en stadsverkeer. Dat is echt killing voor je gemiddelde | |
.Neovo. | vrijdag 20 juni 2014 @ 19:11 |
20 liter per 100km gaf ie aan. Ik kan het wel eens opnieuw gaan proberen, ik ga er vanuit dat ik de juiste gegevens heb ingevuld. | |
derLudolf | vrijdag 20 juni 2014 @ 19:41 |
Nee doe ik niet aan, bespaar geld door inDuitsland te tanken :p | |
kaputwiehund | vrijdag 20 juni 2014 @ 20:03 |
Ik doe beide | |
silenthill | zaterdag 21 juni 2014 @ 10:07 |
Honda CRX 1.6 benzine 1991. Zo 2de test tank hypermiling: 1st keer voornamelijk snel weg met 90 km. 100% hypermiling. Verbruik 1op 19. 2de keer. 75% hypermiling in stadsverkeer, andere 25 procent harder dan Max snelheid snelweg en doortrekken tot 7800 toeren. Verbruik 1 op 14 | |
Mano_ | zaterdag 21 juni 2014 @ 10:20 |
Door te carpoolen haal ik effectief bijna 1:20 met de V6 ![]() | |
Piet__Piraat | zaterdag 21 juni 2014 @ 11:07 |
Mens, maak je niet zo druk om die meters ![]() | |
Meike26 | zaterdag 21 juni 2014 @ 11:56 |
Dat weet ik, maar als je een auto koopt waarvan je weet dat er een 40 liter tank in zit, een verbruik van 1:18 en zuiniger, dan is dat toch verdomd *** als de benzine meter al bij 30km de daling inzet.. ![]() | |
Erasmo | zaterdag 21 juni 2014 @ 12:16 |
Kan ook gewoon een sensor zijn die niet helemaal lekker werkt. Ik vind het zelf wel aardig om via een app het verbruik in de gaten te houden. Doe pakweg 1:20 met voornamelijk snelwegkilometers met gemiddeld 130km/h. | |
.Neovo. | vrijdag 27 juni 2014 @ 14:03 |
Gisteren op de A7 tussen Heerenveen en Groningen achter een vrachtwagen gezeten. Op de linkerbaan waren namelijk meer auto's dan op de rechterbaan ![]() Verbruik van 1:28 ![]() | |
Osiris024 | vrijdag 27 juni 2014 @ 14:10 |
| |
quinoahipster | vrijdag 27 juni 2014 @ 14:43 |
Chill down zeg, de meter zet eigenlijk al vanaf 0 km de daling in, ligt allemaal aan de gevoeligeheid van de meter he. ![]() En niet iedere benzinepomp zal precies even snel afslaan, dus als je 5 liter tankt kun je ook nog niet zo nauwkeurig je verbruik weten. Adem in, adem uit, rustig aan met die rechtervoet, en na een paar keer tanken heb je een beter beeld ![]() Ik vul gewoon iedere tankbeurt in in een excelletje dat het verbruik van die tank en het verbruik sinds de aanschaf uitrekent. [ Bericht 7% gewijzigd door quinoahipster op 27-06-2014 14:49:06 ] | |
TheWhiteCowboy | vrijdag 27 juni 2014 @ 15:08 |
Nou in dit geval was de meter behoorlijk aan een vrije val begonnen. Mijn auto zuipt behoorlijk wat meer en ik vond het ook wel bizar veel gedaald op dat korte ritje. Maar goed bij de pomp kreeg ik er met moeite hooguit 6 liter erbij. | |
quinoahipster | vrijdag 27 juni 2014 @ 15:10 |
Die meter zegt toch niks ![]() ![]() ![]() | |
dick_laurent | vrijdag 27 juni 2014 @ 15:15 |
Ik doe het dus to-taal niet. Geef lekker gas wanneer ik daar zin in heb, trek vlot op wanneer ik daar zin in heb, ook in hoge toeren soms doortrekken (maar moet soms ook wel want autootje van mij heeft niet veel power). Dus nee, ik let echt nauwelijks op zuinig rijden. Voordeel is wel weer dat ik niet dagelijks rijd, dus over het algemeen niet vaak hoef te tanken. Ik zou ook echt niet weten wat mijn auto verbruikt. Fabrieksopgave zegt 1 op 13,5 gemiddeld. | |
Moody | vrijdag 27 juni 2014 @ 15:15 |
Aan de ene kant snap ik zuinig rijden wel. De crisis enzo, geld overhouden. Zal best mensen helpen. Als "spelletje" snap ik het echter niet. Ik doe er ook niet bewust aan mee, omdat moderne auto's met automaat je voor 90% al een heel eind op weg helpen ![]() Aan de andere kant kost overdreven zuinig rijden je vrije tijd, iets dat me meer waard is dan die paar euro's bij de pomp. | |
Buurpoes | vrijdag 27 juni 2014 @ 15:18 |
Behalve als je dat ene bonnetje kwijt bent...kun je gaan gokken wat de km-stand was. ![]() | |
Erasmo | vrijdag 27 juni 2014 @ 16:34 |
Daarom zijn er van die kekke aps, kun je het aan de pomp invullen. | |
TheWhiteCowboy | vrijdag 27 juni 2014 @ 16:47 |
Klopt, maar je schrikt wel. Het is hetzelfde effect als dat je net een muur hebt geschilderd. Nat ziet het er niet uit en de kleur is niet wat je had verwacht. Je baalt ontzettend van je harde werk en het geld dat er in is gaan zitten. Opgedroogd blijkt achteraf toch wel mooi te zijn geworden. | |
Meike26 | zaterdag 28 juni 2014 @ 00:48 |
Denk dat dit wel een hele mooie vergelijking is ![]() Overigens over de auto zelf, ik begin het wagentje steeds meer te waarderen en leuk te vinden. 'Het nieuwe rijden' kon ik niet echt toepassen in de alto vanwege het hoogtoerige en zenuwachtige karakter tijdens het schakelen. De YRV is laagtoerig en heeft voldoende pit om uit 50km per uur in z'n 5 redelijk makkelijk te versnellen naar de 70 of 80 km/u. Hij rijdt een beetje als een diesel. Het Nieuwe Rijden zoals ze dat noemen is in de YRV dus wel goed mogelijk. Beetje meer uit laten rollen, niet meer zoveel afremmen op/met de koppeling. Dat soort dingen. Morgen maar eens de Dai tussentijds volgooien en zien wat er mee gereden is. Nieuwsgierigheid wint het van mijn geduld ![]() | |
silenthill | zaterdag 28 juni 2014 @ 10:16 |
Ben benieuwd. Ik gok op 1 op 16 a 1 op 17 Kun je kijken wat je toerental bij 100 km is en bij 120km? | |
Meike26 | zaterdag 28 juni 2014 @ 10:41 |
Toerental bij 100km is 2800, bij 120 is het volgens mij iets van 3100. Het gekke is, dat onze oude Daihatsu Materia, ook een 1.3, een veel hoogtoeriger karakter had en al de 3500 toeren aantikte, bij slechts 100km/u. Dat was echt een nadeel van die auto. Hier zit een rustig torretje in waar het bandengeluid het motorgeluid bijna overstemt. | |
koffiemetmelkensuiker | zaterdag 28 juni 2014 @ 10:42 |
Nou komt ie. -Hoe ging het? Ik hield het niet vol -Hoe beviel het? Niet ik werd ongeduldig en ergerde me aan mijn eigen rijgedrag -Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ? ![]() Na een km of 20 was ik het echt zat en ging over op vloeiend meerijden met de rest van het verkeer. Ik voelde me net een bejaarde fileveroorzaker. ![]() 110 gereden waar je 130 mag 20 km/uur langzamer is gewoon erg irritant voor je medeweggebruikers die daardoor erg veel moeten inhalen dus van rijstrook wisselen wat een onrustig verkeersbeeld geeft. Nederland is te druk om je eigen tempo te kunnen rijden zonder anderen te hinderen en/of gevaarlijke situaties te veroorzaken. Mijn advies niet doen! maar meerijden met het tempo van de overige verkeersdelnemers. ![]() | |
Meike26 | zaterdag 28 juni 2014 @ 10:50 |
Ik herken het ergens wel, maar ook weer niet. Ik heb deze week 4 dagen gewerkt. Elke avond rond een uurtje of 8/9 over de a1 naar huis. 95 op de teller en lekker armpje laten leunen in portier en toeren. Ik trek mij er weinig van aan. Mensen hadden ruimte zat om mij in te halen, alleen als ik dus een vrachtwagen of touringcar in de spiegel zie opdoemen en dichterbij zie komen, dan geef ik wel gas bij. Voor hen is het nog het meest irritante. Als ik smorgens naar werk toe ga kom ik weinig aan hypermilen toe vanwege het vele verkeer op de a1 richting Amersfoort. Tussen Eemnes en Hoevelaken kom ik amper boven de 80/90 uit en constant remmen en weer optrekken. Omdat de auto ook vrij smal is, rijd ik ook vooral aan de rechterkant van de rechter rijstrook (niet zo heel overdreven, maar wel uit het midden naar rechts), ook dat geeft een 'body-language' aan dat je langzaam bent en 'haal mij maar in' bij andere weggebruikers. Ik heb tot nu toe eigenlijk nog geen rare situaties gehad, uitgelokt of iets dergelijks. Wanneer je goed vooruitkijkt en ook veel op je spiegels let, kan het naar mijn idee best. Maar misschien licht het ook wel erg aan waar je je in Nederland moet verplaatsen enz... Groot gedeelte van de randstad zou daarbij best een spelbreker kunnen zijn en dan word je denk ik inderdaad snel meegezogen met het andere verkeer. | |
silenthill | zaterdag 28 juni 2014 @ 12:32 |
Inderdaad. Dat naar rechts aanhouden op de meest rechterbaan is al een goed signaal voor haal mij maar in. Gelukkig zit ik zelden of nooit in spits of druk verkeer. Waardoor ik het verkeer niet hinder. | |
.Neovo. | zaterdag 28 juni 2014 @ 20:37 |
Als ik tijdens de spits via de A7 naar huis rij, dan blijf ik gewoon op de rechterbaan. Op de linkerbaan zijn veel meer auto's dan op de rechter. Ik blijf wel achter een vrachtwagen hangen, ik doe niet mee aan dat treintjesgedoe. Want er hoeft er maar één te remmen, en de hele stoet remt af, terwijl ik op de rechterbaan dan zelfs de mensen links weer onbedoeld inhaal.. En ze schieten er niks mee op, bij het stoplicht kom ik ze weer tegen. | |
Robuustheid | zaterdag 28 juni 2014 @ 21:09 |
Heb ik ook eens gedaan. Met Renault Twingo. Fabrieksopgave 1 op 16. Met hypermiling 3000 km lang 1 op 27, ook stadsritten. Niet slecht voor een benzineautootje, waar ik 600 euro voor betaald heb en onderhoud zelf doe. En zelfs met lekke band 70 km gereden, voornamelijk snelweg met 120 km/h, kwam ik erachter. En bleek-ie nog zuiniger te zijn ook! Voor wie het niet gelooft. http://www.autoweek.nl/verbruik/10347/renault-twingo-1998 | |
silenthill | zaterdag 28 juni 2014 @ 21:54 |
Ik geloof je graag. Heel vaak zijn de oudere auto's relatief of stukken zuiniger dan nieuwere auto's. Vooral door het veel lichtere gewicht en de simpele techniek. Ik heb bijvoorbeeld een Audi 80 1.6 diesel uit 1981 gereden voor 1 jaar. Gewicht 950 kilogram ongeveer. Zat een lampje in dashboard wanneer je moest opschakelen en een lange ( overdrive 5 de versnelling. Top 130 op teller. Bij top op snelweg in de zomer 1 op 23. Bij 80km bijna 1 op 30. Slechter dan 1 op 17 heb uk hem nooit gekregen. Dat was in de winter met 6 man in de auto en volle kofferbak. Goed invoegen op snelweg was wel opletten. Had 55 pk of zoiets. | |
twiFight | zondag 29 juni 2014 @ 01:36 |
Dat is meer anticiperen dan hypermilen. | |
Lorinser | zondag 29 juni 2014 @ 02:12 |
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, echter heb ik te weinig rechtervoet controle. Rij wel heel constant waar mogelijk, maar wel vlot accelereren. Met de Cuore neemt men automatisch aan dat het een langzaam ding is wat maar in de weg rijdt. Erg vervelend soms. Heb al menig verrast gezicht gezien.. Cuore L7 rij ik 1 op 17 mee. Voornamelijk binnendoor weggetjes. E430 varieert van 1 op 7 tot 12. Meestal 1 op 10. 1 op 12 haal ik overigens bij ritten naar Duitsland, met soms 200+ op de klok. Erg netjes leek me. | |
silenthill | zondag 29 juni 2014 @ 04:13 |
Het laatste model cuore is 1 van de meest zuinige benzine auto's 1 op 20 a 21 wanneer je nog niet eens aan het hypermiling bent. Tevens nog rap ook. 11 seconden naar de 100. Jammer dat het zo slecht is afgelopen met daihatsu in Nederland. | |
Meike26 | zondag 29 juni 2014 @ 09:20 |
Indd, heb het altijd al een sympathiek merk gevonden. Na al eerder een Materia gereden te hebben, ook een apart bakkie, nu dus dit kleine ding. Het had ook nog een Copen kunnen worden, maar het was mij die 2500 a 3000 euro extra niet waard. | |
Grielen | zondag 29 juni 2014 @ 09:57 |
Met mijn huidige rijstijl doe ik 1:18, als ik mijn best doe is dat 1:22 maar dan rij ik echt als een oude lul, achter vrachtwagens en max. 100 op de snelweg. Vind ik de moeite niet waard. | |
silenthill | zondag 29 juni 2014 @ 09:57 |
De Copen ook aparte auto en volgens mij zeer zuinig. Toch vind ik hypermiling ook vallen als je de meest rechterbaan pakt en Max 90 a 100 continue rijdt. Juist door de constante snelheid verbruik je ook al een stuk mijnder. | |
.Neovo. | zondag 29 juni 2014 @ 10:43 |
Beide. Ik hou een constante snelheid aan, rem nooit en geef ook geen gas bij. | |
Lorinser | maandag 30 juni 2014 @ 05:18 |
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar. Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden. Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Lorinser op 30-06-2014 05:42:48 ] | |
Sounddragon | maandag 30 juni 2014 @ 07:32 |
ik moest lachen ![]() | |
TheWhiteCowboy | maandag 30 juni 2014 @ 07:46 |
jij ook al. Wegligging van een kart. ![]() Best leuke uitvoering zo, lekker zuinig en licht en voor je gevoel vlot maar je kan ook overdrijven. | |
Fopje | maandag 30 juni 2014 @ 07:47 |
Ja hoor ![]() | |
Meike26 | maandag 30 juni 2014 @ 07:48 |
Een Cuore Avanzato ![]() | |
Piet__Piraat | maandag 30 juni 2014 @ 08:24 |
![]() | |
dick_laurent | maandag 30 juni 2014 @ 09:59 |
Ik heb laatst weer in een cuore gezeten, die van mn collega. Wat me vooral opviel is dat ik me een beetje ongemakkelijk voelde omdat dat ding zó smal is, dat ik voor mijn gevoel half bij hem op schoot zat ![]() | |
Buurpoes | maandag 30 juni 2014 @ 10:20 |
Ik rij er ook een. Dat acceleren doet ie alleen onder de 80. Brullen heb ik hem nooit horen doen, met z'n 55 pk. ![]() Maar hij haalt de 160 wel hoor! ![]() | |
Lorinser | dinsdag 1 juli 2014 @ 02:19 |
Ik rij ook een E430, dus ik ben wel een vrij snelle auto gewend. Ik vind hem tot 110 in de 3 vrij rap ja. Een aygo/c1 kan in ieder geval niet meekomen. Geen idee of het zo hoort, maar het klinkt echt alsof ik een mega open filter erop heb zitten. Aanzuiggeluid bij vollast dan wel te verstaan. Betreffende wegligging, ik heb alle rubbers in het onderstel vernieuwd en rondom lagere en hardere veren. Schokdempers ook gelijk meegenomen. Rij met 175 breed, dat geeft toch echt een kartgevoel. De foto die ik postte was van net na aankoop en nog hoog op de poten. [ Bericht 13% gewijzigd door Lorinser op 01-07-2014 02:26:02 ] | |
Meike26 | dinsdag 1 juli 2014 @ 07:07 |
Laat maar komen die foto's, ik ben nu al fan ![]() ![]() Vandaag ga ik trouwens tanken. Dan staat er circa 500km op de teller en ga ik kijken hoeveel liter er in die tank te proppen valt, hoop op zo min mogelijk ![]() Schatting is dan tussen de 22 liter (zeer gunstig) tot 28 liter (redelijk), alles daarboven word ongunstig. Edit : Het viel mee ![]() Bij 497.9 km op de teller is de benzine slang er in gegaan en kreeg ik er niet meer in dan 26.3 liter. Een verbruik van 1:19 (afgerond). En dan zitten er nog een aantal sprintjes tussen en 2 a 3 keer even doorrijden op de snelweg omdat het te druk werd om te hypermilen. *En het metertje was hard onderweg naar de reserve tank ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Meike26 op 01-07-2014 21:55:06 ] | |
Meike26 | woensdag 2 juli 2014 @ 18:27 |
Weer even een update... vind dit echt zo leuk om te doen ![]() ![]() Vandaag kreeg ik de OBDII reader binnen. Het was even zoeken waar de aansluiting in mijn auto zat. Eenmaal gevonden en ingeplugged was het eigenlijk gelijk duidelijk en ben ik even wezen kijken welke schermpjes ik ga gebruiken of handig zijn om mijn verbruik te monitoren en nog zuiniger te rijden. ![]() Het snelheidsmetertje gaat straks plaats maken voor een toerenmetertje. De wijzer van de verbruikmeter reageert als een huidig verbruiksmeter, het getal onder 'TripKPL' is het gemiddeld verbruik over de log-afstand. (hoe lang je rit is dat je logt...duh). Bij uit laten rollen schoot het verbruik naar beneden. Op het korte stukje dat ik reed, binnen bebouwde kom, reed ik gemiddeld 1:15 of 1:16. Door uit laten rollen en te remmen zonder koppeling (pas koppeling induwen als je naar versnelling gaat om weer te versnellen) kwam ik soms op waarden waar ik 30 a 40km op 1 liter ver kwam en dit heeft mijn gemiddelde naar 1:18.7 gebracht ![]() | |
.Neovo. | woensdag 2 juli 2014 @ 20:03 |
Ik heb precies dezelfde ELM327 module, maar bij mij werkt het amper. Toerental en snelheid, koelvloeistof temperatuur (maar 75 graden, oeps) werken goed. Verbruik doet het bij mij niet goed. Die geeft met 80Km/u een verbruik van 20L/100KM ![]() Ik laat hem niet in de auto zitten als ik uitstap, mijn accu is niet al te best en heb geen zin om 's na een dag met een lege accu te staan. Al zal het verbruik ook wel meevallen. | |
Meike26 | woensdag 2 juli 2014 @ 20:16 |
Dat vroeg ik mij dus ook af, want na uitschakelen van auto blijf ik gegevens binnen krijgen.. zal toch niet dat dat kleine ... ding de accu leeg kan trekken ? ![]() Qua snelheid, verbruik en toerental klopt het bij mij aardig. Misschien opnieuw callibreren ? | |
.Neovo. | woensdag 2 juli 2014 @ 21:02 |
Snelheid, toerental en tempeatuur kloppen wel, thermostaat is niet helemaal goed meer. Die zal dus een keer moeten worden vervangen. Is niet zo'n ramp volgens mijn vader. Kan ook zijn dat de boordcomputer het verbruik niet goed doorgeeft. Ik zal het wel eens uitzoeken. | |
caspervc | woensdag 2 juli 2014 @ 21:29 |
Ik doe niet aan Hypermiling, maar wel anticiperend rijden, uitrollen in versnelling en lekker 110 op de cc bij snelwegtempo. Redelijk wat stadskilometers en ik kom met de auto uit op 1:14.8 waar 1:15.9 gemiddeld als fabrieksopgaaf staat. Vind ik toch aardig, voor een ongeblazen 1.6 met 120pk (Peugeot 1.6 VTI in een 207 SW), maar t moet beter kunnen vind ik. Als ik echt goed op ga letten kom ik op een tankje wel richting de 1:16,5 ofzo, maar in de winter verbruikt ie toch duidelijk meer (ook op winterbanden). Mij valt op dat ie in z'n 5 bij 130 toch 4000 toeren draait. Kan je de 5bak ook vervangen door een 6bak van Peugeot? Qua trekkracht zou het moeten kunnen Verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/ve(...)door-16-16v-vti-2008 | |
twiFight | donderdag 3 juli 2014 @ 10:00 |
Waarom is uitrollen in versnelling zuiniger? | |
athlonkmf | donderdag 3 juli 2014 @ 10:09 |
Moderne auto's zullen dan direct de brandstoftoevoer afsluiten. In de vrij/koppeling in, dan gaat de motor stationair draaien. | |
twiFight | donderdag 3 juli 2014 @ 10:26 |
Maar in mijn ervaring rem je in de versnelling meer af (op de motor), waardoor je dus langer met het gas er op door moet rijden. In mijn ervaring kun je met de koppeling los al 2 tot 3 keer eerder het gas er af halen. | |
Meike26 | donderdag 3 juli 2014 @ 11:03 |
Dat dacht ik ook heel lang, tot ik het Nieuwe Rijden ging snappen. Bij koppeling in getrapt, zeg je eigenlijk tegen de auto, blijf maar doorwerken ik heb je krachten zodadelijk weer nodig. Bij afremmen zonder koppeling en puur op motor en remmen laat je gaspedaal dus los en geef je de motor meer rust, terwijl je hem later, als je weer gaat opschakelen, ook minder laat werken dan dat je voor een kruispunt of rotonde gaat terugschakelen van 5, 4, 3 en misschien zelfs terug naar 2. Nu rem ik veel meer af zonder koppeling en ga pas weer schakelen als ik ga versnellen. Het gaat in het begin tegen je gevoel in, want je denkt dat je auto al snel gaat hikken en stotteren. Dat moment voel je vanzelf wel aankomen. In z'n 5 is dat bij iets van 50km/u (elke auto verschillend). Dan zou je de versnelling al kunnen kiezen van waaruit je straks gaat acceleren. Ik heb gemerkt dat de 3e versnelling in mijn auto vrij goed oppakt al bij 20/30km per uur. Terug schakelen naar z'n 3 dus, beetje uit laten rollen, remmen als het moet en weer het gas er op. Bij verkeerslichten gaat het natuurlijk anders en daarmoet ik zelf ook nog even aan wennen. Daar trap ik ook nog te makkelijk nog op de koppeling ![]() | |
athlonkmf | donderdag 3 juli 2014 @ 14:05 |
En daarom zijn we blij met een hybride wagen ![]() Geen gezeur met koppelen en bij afremmen wordt ook nog energie teruggewonnen. (met een prius heb je trouwens een B-mode om sterk op motor af te remmen en sterk energie terug te winnen bij heuvelaf. Normale stand is "rustig terugschakelen en energie winnen) | |
Piger | zondag 6 juli 2014 @ 11:14 |
Welke obd2 software gebruiken jullie? Ik heb geen gratis uitgebreide kunnen vinden. | |
Meike26 | zondag 6 juli 2014 @ 11:18 |
Torque heeft een gratis app die toch vrij uitgebreid is hoor, of gebruik je een iPhone ![]() | |
Piger | zondag 6 juli 2014 @ 11:20 |
Heb een usb versie, dus voor de pc. Geen Bluetooth. | |
duud | dinsdag 8 juli 2014 @ 14:08 |
ik heb een Mitsubishi colt 1.3 glxi uit 1996 en reed laatst 661 kilometer op 38,84 liter. Dus reed 1 op 17. Het waren heel veel snelwegkilometers en heb veel achter vrachtwagens gereden en niet sneller dan 110. Normaal haal ik ongeveer 1 op 14. Ben iemand die altijd heel rustig rijdt en snel door schakelt. Bandenspanning heb ik 2.3 in plaats van de geadviseerde 2.1. | |
silenthill | dinsdag 8 juli 2014 @ 18:35 |
Als je 90 zou rijden ipv 110 haal je misschien nog wel 1 op 19 a 20. Ik heb nu met de CRX gewoon even 1 tank totaal niet aan hypermiling gedaan. Met warm blok veel redlinen en 160 200km op korte stukken. Midden in de nacht op de snelweg. Verbruik 1 op 10 en een hoog adrenaline gehalte. :-) Nu weer lekker hypermiling. Straks weer veel snelweg. Buiten spits. Dus lekker 90 km op rechterbaan. Bandenspanning 2,5 bar. Heb toch nog 8 mm profiel. Zal ook nog wel voldoende grip hebben met 195 breed, denk ik. | |
Meike26 | dinsdag 8 juli 2014 @ 19:32 |
Morgen ga ik naar een bedrijf (Jan Goud) om eventueel een cruise control in te laten bouwen.. ![]() | |
.Neovo. | dinsdag 8 juli 2014 @ 20:18 |
Achteraf ingebouwde cruise controle is niet veel zuiniger, niet in mijn auto in ieder geval. Het is wel relaxter rijden, al voel ik duidelijk wanneer de auto gas geeft en weer gas terugneemt. Waarschijnlijk moet ie even opnieuw ingeleerd worden, zelfs de snelheid vasthouden gaat niet helemaal goed (zakt wat om vervolgens weer gas te geven tot ie weer op de ingestelde snelheid zit). Ook een achteraf ingebouwde cruisecontrol van Goldcruise. | |
Meike26 | dinsdag 8 juli 2014 @ 20:22 |
Dank je wel, dit puntje kritiek/ervaring neem ik morgen mee en kijken wat hun reactie is... ![]() | |
Mano_ | dinsdag 8 juli 2014 @ 20:38 |
Die van mij geeft heel even vol gas als je 'm aan zet ![]() ![]() | |
Meike26 | dinsdag 8 juli 2014 @ 21:31 |
Weet je toevallig welke cc je van John Gold hebt? Ze hebben diverse modellen. Van instap naar meer geavanceerd?! | |
.Neovo. | dinsdag 8 juli 2014 @ 21:32 |
Naja, dit is mijn ervaring. Het zou best kunnen dat als die goed "gefinetuned" wordt, die niet meer de problemen geven zoals ik heb. | |
.Neovo. | dinsdag 8 juli 2014 @ 21:54 |
Dat weet ik zo niet, moet ik morgen even kijken. Hij zit er namelijk al enkele jaren erin. Edit: waarschijnlijk een goldcruise ap 300 met een cm19 bedieningshendel. [ Bericht 4% gewijzigd door .Neovo. op 08-07-2014 22:12:04 ] | |
Meike26 | woensdag 9 juli 2014 @ 21:37 |
Vandaag dus wezen kijken voor die CC. kan er kort over zijn, hij gaat ingebouwd worden, volgende week donderdag om precies te zijn. Ik heb ook gevraagd over de nadelen die jullie hebben genoemd, eigenlijk wat ik hoorde was een soort bekentenis dat bedrijven die hun systemen inbouwen, wel in kunnen bouwen, maar weinig tijd nemen of hebben om de cruise controle af te stellen. Dit word nogal eens onderschat. | |
.Neovo. | woensdag 9 juli 2014 @ 21:49 |
Ik weet dus niet wie het heeft ingebouwd, het zat er namelijk al in toen ik de auto tweedehands kocht. Waarschijnlijk heeft de fiat dealer het systeem er zelf toen ingezet, aangezien de auto daar altijd onderhouden werd. Als ik binnenkort de tijd heb, zal ik een poging wagen of ik het ding wat kan afstellen. Anders kan ik ook nog een mailtje sturen naar die gasten van GoldCruise, misschien dat die iets weten. Ik heb in auto's gereden met cruise control vanaf fabriek, en die werkten uitstekend. Blijft constant keurig op de snelheid zitten; bij mij zakt ie een paar km/h in snelheid, waardoor de CC weer flink wat gas bijgeeft om weer op de ingestelde snelheid te komen. Dat is het enige probleem eigenlijk, hij heeft soms moeite om de snelheid goed vast te houden. Wat wel lachen is bij mijn Cruise Control is dat het gaspedaal ook op en neer gaat ![]() ![]() | |
Meike26 | woensdag 9 juli 2014 @ 22:42 |
![]() Dat heftig door accelerenen en opnieuw oppakken is dus zover ik begrepen heb, een kwestie van afstellen. Bij Jan Goud konden ze mij verzekeren dat systeem net zo vloeiend kan werken als CC dat fabrieksaf is geleverd. | |
eXplorer1 | woensdag 9 juli 2014 @ 23:36 |
Af fabriek cc werkt meestal een stuk beter omdat bij elektronische gasklephuizen dat veel beter werkt (na my2002 meestal). Ouderwets met een kabel werkt zowiezo minder goed. | |
Mano_ | woensdag 9 juli 2014 @ 23:57 |
Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden. OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden. | |
Meike26 | donderdag 10 juli 2014 @ 08:13 |
Maar dat 'toefje plank' moet dus wel anders in te stellen zijn en comfortabeler + zuiniger met verbruik. Volgende week weet ik meer hierover. ![]() | |
eXplorer1 | donderdag 10 juli 2014 @ 10:51 |
true, maar ik vind de electronische variant een stuk fijner moet ik zeggen ![]() on-topic, gisteren maar eens opgelet bij het tanken, 310km op 43 liter gas ![]() |