Dat plaatje ( afbeelding ) kun je natuurlijk net zo goed op referenda toepassen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De kern van collectivistische democratie. Niet zoals in Zwitserland met referenda. Het best mogelijke systeem binnen democratie.
Valt dat ff tegen.quote:Op zondag 15 december 2013 20:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat op 23 mei 2014 de EU al in elkaar gedonderd is.
Zn aanhang was lui. Althans dat was zijn reactie volgens mij.quote:
Zit wat in.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:05 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Zn aanhang was lui. Althans dat was zijn reactie volgens mij.
Hoop doet leven.quote:
Ach, Ipsos leverde een half uur na de sluiting van de stembussen ook een prima steekproef af.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:08 schreef El_Matador het volgende:
De meest uitgebreide meting werd verricht door website GeenStijl. De site verzamelde dankzij vrijwilligers bij stemlokalen door het hele land bijna 200.000 stemmen uit honderden stembureaus. Daarmee zegt GeenStijl 15 procent van alle uitgebrachte stemmen in kaart te hebben gebracht.
Dat is nog eens een steekproef.
Helden; een Nederland weblog dat sneller, efficienter, georganiseerder, democratischer en goedkoper werkt dan dat hele EU-instituut.
Het hangt ervan af of dat GS vaker die oproep plaatst. Indien GS het een goed idee vindt om dit structureel te doen dan zullen ze waarschijnlijk de volgende keer ook meer dan voldoende medewerking krijgen. Ze hebben immers een paar miljoen lezers, slechts een zeer klein deel van deze lezers hoeft gevoelig te zijn voor deze oproep om voldoende mensen te 'recruteren'. Ik hoop het, dan kunnen we besluiten om bedrijven zoals Ipsos niet meer te betalen voor exitpolls.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, Ipsos leverde een half uur na de sluiting van de stembussen ook een prima steekproef af.
En tegen de tijd dat ze bij GS klaar waren was normaal gesproken de uitslag landelijk ook voor het grootste deel bekend. Dus sneller, effcienter, georganiseerder en democratischer is het niet. Dat het voor een keertje goedkoop is omdat men belangeloos meewerkt zal kloppen. Maar dat is ook eenmalig vermoedelijk.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Denken door wel te stemmen iets te kunnen bereiken is natuurlijk ook een farce van de bovenste plank.
Als je echt wat wil bereiken moet je zoals jij doen, de politiek ingaan.
Of natuurlijk iemand anders steunen die goede agendapunten heeft. Maar uiteindelijk zal er wel gestemd moeten worden om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Denken door wel te stemmen iets te kunnen bereiken is natuurlijk ook een farce van de bovenste plank.
Als je echt wat wil bereiken moet je zoals jij doen, de politiek ingaan.
Omdat het in de meeste landen normaal is op zondag, maar NL daarvoor te grefogristelijk is. Hier zijn ze komende zondag (95% katholiek).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zeg jongens (en misschien een enkel meisje), waarom houden we eigenlijk niet in heel Europa op dezelfde dag de verkiezing?
Nee, dan heb je, afhankelijk van de verkiezingen 1/x e, 1/10.000.000e of 1/400.000.000e stem.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Of natuurlijk iemand anders steunen die goede agendapunten heeft.
Ach, als ze vanuit Europa de zondag verplichten dan zullen die paar azijnpissers zich daar wel bij neerleggen en gaan stemmen op de zondag.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Omdat het in de meeste landen normaal is op zondag, maar NL daarvoor te grefogristelijk is. Hier zijn ze komende zondag (95% katholiek).
Je hebt het nieuws gemist? Rutte werkt eraan, met eerder stemmen om de grefogekkies tegemoet te komen... so far for seculiere staat.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ach, als ze vanuit Europa de zondag verplichten dan zullen die paar azijnpissers zich daar wel bij neerleggen en gaan stemmen op de zondag.
Dat heb ik gemist ja maar het doet er volgens mij weinig toe, als niet Nederland maar Europa het verplicht dan leggen die grefogekkies zich er wel bij neer, ze zullen wel moeten en er kan geen druk uitgeoefend worden op Nederland om er iets aan te doen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt het nieuws gemist? Rutte werkt eraan, met eerder stemmen om de grefogekkies tegemoet te komen... so far for seculiere staat.
Dat denk jij??quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat heb ik gemist ja maar het doet er volgens mij weinig toe, als niet Nederland maar Europa het verplicht dan leggen die grefogekkies zich er wel bij neer, ze zullen wel moeten en er kan geen druk uitgeoefend worden op Nederland om er iets aan te doen.
Zolang we lid zijn van de EU kunnen we net zo goed eens de EU onze hete kastanjes uit het vuur laten halen.![]()
Wat willen ze doen met die <5% van de bevolking?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat denk jij??
Die lui hebben macht hoor.
Europa kan het niet opdragen zonder steun van Nederland. En steun gaat Nederland niet geven zolang hun partijtje gammele regeringen overeind moet houden.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat willen ze doen met die <5% van de bevolking?
Ze hebben in Nederland via de christelijke partijen invloed maar als Europa het opdraagt dan staan ze toch machteloos?
Oké, dat maakt het inderdaad lastig voor deze periode. Als ze de volgende keer een coalitie smeden die wel een meerderheid heeft en behoudt in zowel het parlement als het senaat dan kunnen ze dat er snel even doorheen jassen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Europa kan het niet opdragen zonder steun van Nederland. En steun gaat Nederland niet geven zolang hun partijtje gammele regeringen overeind moet houden.
Bram, in alles laat je zien geen enkel idee te hebben van (sociale) politiek en denk je de wereld maakbaar naar je hand te zetten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, dat maakt het inderdaad lastig voor deze periode. Als ze de volgende keer coalitie smeden die wel een meerderheid heeft en behoudt in zowel het parlement en het senaat dan kunnen ze dat er snel even doorheen jassen.
Beetje vreemd om van iemand te eisen 'een waardig verliezer' te zijn in een 'spel' waarin hij niet heeft deelgenomen toch?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Mooi plaatje. En ik zie inderdaad een "common theme", namelijk de boodschap dat je een waardig verliezer moet zijn als blijkt dat de meerderheid het nou eenmaal niet met je eens is.
Je neemt altijd aan het spel "maatschappij" deel.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Beetje vreemd om van iemand te eisen 'een waardig verliezer' te zijn in een 'spel' waarin hij niet heeft deelgenomen toch?
Deelname aan een specifieke regeringsvorm als democratie volgt niet direct uit deelname aan een 'maatschappij' (ik gebruik zelf liever het woord samenleving).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Je neemt altijd aan het spel "maatschappij" deel.
Als democratie al niet goed genoeg voor je is om een waardig verliezer te kunnen zijn...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:18 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Deelname aan een specifieke regeringsvorm als democratie volgt niet direct uit deelname aan een 'maatschappij' (ik gebruik zelf liever het woord samenleving).
Er zijn immers tal van alternatieven voor representatieve democratie, en ook over de geografische omvang van de maatschappij kan je van mening verschillen (bv Nederland vs Europa vs de hele wereld).
We hebben het over een extreem kleine minderheid van de bevolking (<5%) die omwille van een verkeerde interpretatie van de bijbel bezwaar maakt tegen het op zondag stemmen. Ik stel niet dat je alles zomaar even erdoor moet drukken maar kom op, in de meeste landen stemmen ze op de zondag en daar heb je net zo goed christenen die zeuren over dit soort zaken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bram, in alles laat je zien geen enkel idee te hebben van (sociale) politiek en denk je de wereld maakbaar naar je hand te zetten.
Eventjes iets erdoorheen jassen wat voor flink wat mensen een principieel bezwaar vormt.
Wat denk je, zullen we er ook even doorjassen dat jij volgende keer na de verkiezingen vlees moet gaan eten?
Praktischer is het alvast niet aangezien veel mensen doordeweeks een nogal volle agenda hebben met overdag werk/school en 's avonds hobby's en afspreken met vrienden. Mensen willen op een zondag ook van alles doen maar ofwel 's ochtends vroeg ofwel 's avonds laat stemmen lukt normaal gesproken wel. Verder kan het ook op de zaterdag. Goedkoper? Niet noodzakelijk. Je zou niet per se mensen meer moeten betalen die geheel vrijwillig op de zondag op zo'n stembureau gaat zitten en in tal van landen is het een plicht voor elke burger die hiertoe wordt opgeroepen. Niet dat die plicht van mij hoeft ingevoerd te worden maar het hoeft dus niet per se meer te kosten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:36 schreef 99.999 het volgende:
Daarnaast is door de week stemmen natuurlijk ook veel praktischer. En stukken goedkoper.
Nou en? Dictatuur van de meerderheid?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben het over een extreem kleine minderheid van de bevolking (<5%)
Subjectief.quote:die omwille van een verkeerde interpretatie
Exact dat onzinnige EU-denken waar ik zo'n hekel aan heb.quote:van de bijbel bezwaar maakt tegen het op zondag stemmen. Ik stel niet dat je alles zomaar even erdoor moet drukken maar kom op, in de meeste landen stemmen ze op de zondag en daar heb je net zo goed christenen die zeuren over dit soort zaken.
Ik heb elders aangegeven dat dat voor mij niet de bedoeling is bij een democratie, het zou bovendien ook ontwrichtend werken. Het is echter wel zo dat het nu voor een deel van de meerderheid nu lastig is om doordeweeks te stemmen terwijl er geen rationele reden is om niet op de zondag te stemmen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nou en? Dictatuur van de meerderheid?
Dus schrijft de bijbel niet voor dat het verboden is om op zondag te stemmen.quote:Subjectief.
Van 7:30-21:00 heeft iedereen eventjes tijd, dus dat is een kulargument.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb elders aangegeven dat dat voor mij niet de bedoeling is bij een democratie, het zou bovendien ook ontwrichtend werken. Het is echter wel zo dat het nu voor een deel van de meerderheid nu lastig is om doordeweeks te stemmen terwijl er geen rationele reden is om niet op de zondag te stemmen.
Nadelig voor de ene groep => voordelig voor de andere groep
Voordelig voor de ene groep => nadelig voor de andere groep
Jij noemt het "een verkeerde interpretatie". Honderdduizenden vinden dat niet. Wie ben jij om dat voor hun te bepalen, dat het "verkeerd" is. En denk nu eens omgekeerd; zij zien jouw leven als "verkeerd". Op welk punt ben jij dan een haar "beter" dan zij?quote:Dus schrijft de bijbel niet voor dat het verboden is om op zondag te stemmen.
Iemand anders iets opleggen is natuurlijk veel prettiger dan zelf iets opgelegd wordenquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Van 7:30-21:00 heeft iedereen eventjes tijd, dus dat is een kulargument.
Wat jij niet rationeel vindt, is voor anderen anders. Ik heb ook graag een vrije zondag, zonder verplichtingen, heeft niks met de kerk te maken.
[..]
Jij noemt het "een verkeerde interpretatie". Honderdduizenden vinden dat niet. Wie ben jij om dat voor hun te bepalen, dat het "verkeerd" is. En denk nu eens omgekeerd; zij zien jouw leven als "verkeerd". Op welk punt ben jij dan een haar "beter" dan zij?
De arrogantie. Iedereen die niet zoals jij heilig gelooft in de representatieve democratie is te min voor jou?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Als democratie al niet goed genoeg voor je is om een waardig verliezer te kunnen zijn...
dan zal je wel een libertariër zijn en is deze discussie wat mij betreft hiermee afgelopen, daar is een speciaal topic voor waar ik heel bewust nooit kom.
Inderdaad. Maar dit topic gaat over de Europese verkiezingen. Het is geen topic over de vraag of democratie de beste staatsvorm is, daarvoor hoepel je maar op naar het libertarisme-topic zodat niemand onnodig met die flauwekul wordt lastiggevallen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 12:04 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De arrogantie. Iedereen die niet zoals jij heilig gelooft in de representatieve democratie is te min voor jou?
Waarom is op zondag stemmen zoveel handiger dan?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb elders aangegeven dat dat voor mij niet de bedoeling is bij een democratie, het zou bovendien ook ontwrichtend werken. Het is echter wel zo dat het nu voor een deel van de meerderheid nu lastig is om doordeweeks te stemmen terwijl er geen rationele reden is om niet op de zondag te stemmen.
Nadelig voor de ene groep => voordelig voor de andere groep
Voordelig voor de ene groep => nadelig voor de andere groep
Het ligt nogal gevoelig geloof ik. Dat krijg je als je democratie als een soort religie omarmt en niet eens met mensen in gesprek wil gaan over alternatieven. Overigens heeft het weinig met libertarisme te maken, dat kan in principe samen gaan met democratie.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 12:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar dit topic gaat over de Europese verkiezingen. Het is geen topic over de vraag of democratie de beste staatsvorm is, daarvoor hoepel je maar op naar het libertarisme-topic zodat niemand onnodig met die flauwekul wordt lastiggevallen.
Het is off-topic. Die 63% thuisblijvers zijn heus niet thuisgebleven omdat ze representatieve democratieën principieel niet erkennen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 12:17 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het ligt nogal gevoelig geloof ik.
Ze zullen er vast tussen zitten. Maar meer dan promille van die groep zal het niet zijn.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 12:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is off-topic. Die 63% thuisblijvers zijn heus niet thuisgebleven omdat ze representatieve democratieën principieel niet erkennen.
Stel dat jij van 8-6 moet werken en van 7-9 ga jij wielrennen, jij woont in Alkmaar en jij werkt 30 km. verder, wanneer ga jij dan stemmen? Daarom is de zaterdag of de zondag handiger voor de meeste mensen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 12:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarom is op zondag stemmen zoveel handiger dan?
Op een gewone werkdag kun je tussen 8 uur 's ochtends en 9 uur 's avonds toch ook wel ergens langs een stembureau?
Ik zie echt het voordeel niet van op zondag stemmen.
Want de meeste mensen werken tot 6 uur en moeten verplicht om 7 uur bij het wielrennen zijn?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Stel dat jij van 8-6 moet werken en van 7-9 ga jij wielrennen, jij woont in Alkmaar en jij werkt 30 km. verder, wanneer ga jij dan stemmen? Daarom is de zaterdag of de zondag handiger voor de meeste mensen.
's ochtends voor het werk of direct na het werk even.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Stel dat jij van 8-6 moet werken en van 7-9 ga jij wielrennen, jij woont in Alkmaar en jij werkt 30 km. verder, wanneer ga jij dan stemmen? Daarom is de zaterdag of de zondag handiger voor de meeste mensen.
Jawel. Dat heeft ome Roon zelfs aangegeven toen hij zei in het vervolg misschien op zondag te willen gaan stemmen. Dat zijn vooral praktische nadelen, zoals het extra af moeten huren van ruimtes omdat scholen dicht zijn etc.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Stembureau is altijd redelijk dicht bij je in de buurt, dus daar kun je voor 't werk langs, kost idd maar een paar minuten, dus kun je inplannen. Anders kun je een stempas aanvragen en in de buurt van je werk in je pauze stemmen. Bij de gemeenteraadverkiezingen kan dat idd niet (en bij de provinciale ook niet als je in een andere provincie werkt dan je woont).quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij hier niet aan begrijpt. Dit is een willekeurig voorbeeld maar veel mensen hebben zo'n dagschema. hetzij werk en hobby hetzij school en hobby. Ik nam wielrennen als voorbeeld aangezien de persoon op wie ik reageerde aan wielrennen lijkt te doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Want de meeste mensen werken tot 6 uur en moeten verplicht om 7 uur bij het wielrennen zijn?
Sorry, maar ik snap 'm even niet hoor.
Goed, dan maken we daar 60 van, het was maar een voorbeeld. Het punt was dat je door de woonwerkafstand niet in staat bent om tijdens je middagpauze eventjes te gaan stemmen in je woonplaats. Goed, dan kan je bij een aantal verkiezingen - niet bij de gemeenteraadsverkiezing - nog moeilijk doen en zo'n speciale pas aanvragen waarmee je wel in een andere gemeente mag stemmen maar het wordt er niet gemakkelijker op. Ik denk dat ik succesvol illustreerde dat de zaterdag of zondag gewoon praktischer is. Ook al ga je wat doen, je kan altijd ofwel 's ochtends vroeg ofwel 's avonds laat eventjes gaan stemmen. Doordeweeks is heel je dag volgeroosterd zogauw je nog 1 activiteit naast je school of werk hebt. En ja, het is altijd wel op te lossen maar de zaterdag of zondadg is gewoon praktischer.quote:Edit: En 30 km doe je in een kwartiertje met de auto, dan heb je toch genoeg tijd om ff langs het stembureau te gaan.
Intengedeel, ik gaf juist een zeer realistisch voorbeeld. Hoeveel mensen hebben niet naast hun werk of opleiding een hobby op een doordeweekse dag. Wanneer vind dit plaats? Na het werk. Dan houd je dus weinig tijd over voor het stemmen. Ervoor kan soms, als je niet te vroeg moet beginnen en masochistisch bent (niet iedereen is een ochtendmens) maar ik illustreerde slechts dat veel mensen doordeweeks een druk schema hebben met weinig gaten. Nogmaals, het is niet een kwestie van wel of niet kunnen, het is een kwestie van meer of minder praktisch, dan is toch de conclusie dat de zondag het meest praktische is en daarna de zaterdag. Ik geloof niet in een terreur van de meerderheid in een democratie maar een terreur van de minderheid (die paar christengekkies die de bijbel op een nogal rare manier interpreteren) vind ik nu ook niet echt aangenaam.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:
Maar goed, je zoekt een of andere uitzondering op.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze argumenten van ome Ron heb gemist maar ik vind dat hij poep praat. Waarom zou je in het weekeinde niet die scholen kunnen gebruiken. WTFquote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:54 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Jawel. Dat heeft ome Roon zelfs aangegeven toen hij zei in het vervolg misschien op zondag te willen gaan stemmen. Dat zijn vooral praktische nadelen, zoals het extra af moeten huren van ruimtes omdat scholen dicht zijn etc.
Op het moment dat je kan wel maar als je net zo'n drukke dag hebt, die veel mensen hebben, dan kan dat wel eens heel erg lastig zijn. Dan toch maar liever in het weekeinde. Een mens moet toch wat beweging hebben, ook in het weekeinde.quote:Overigens zou ik zelf doordeweeks veel fijner vinden. Gewoon op de terugweg van je werk ofzo nog ff langs het stemlokaal. Duurt nog geen 10 minuten.
Een normaal mens heeft wel een beetje speling in z'n dagindeling, lijkt me. Je kan ook een keer in de file staan, een lekke band krijgen, een pakketje bij het postkantoor moeten ophalen, weet ik veel wat. Als dan gelijk je hele leven instort omdat je werk, eten en hobby's tot op de minuut strak hebt ingepland dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig en ik denk niet dat veel mensen daadwerkelijk zulke autisten zijn. Dus het lijkt me niet iets om rekening mee te houden bij het plannen van verkiezingen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij hier niet aan begrijpt. Dit is een willekeurig voorbeeld maar veel mensen hebben zo'n dagschema. hetzij werk en hobby hetzij school en hobby. Ik nam wielrennen als voorbeeld aangezien de persoon op wie ik reageerde aan wielrennen lijkt te doen.
Dat is waar, wielrenners zijn snel heel de dag zoet met hun hobby in het weekeinde.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Stembureau is altijd redelijk dicht bij je in de buurt, dus daar kun je voor 't werk langs, kost idd maar een paar minuten, dus kun je inplannen. Anders kun je een stempas aanvragen en in de buurt van je werk in je pauze stemmen. Bij de gemeenteraadverkiezingen kan dat idd niet (en bij de provinciale ook niet als je in een andere provincie werkt dan je woont).
En de kans is groter dat ik op zondag moet wielrennen, daarvoor een eindje moet reizen en dus vrijwel de hele dag op stap ben. Dan is dat voor mij veel onpraktischer. Vooral in het verleden, toen ik nog op hoger niveau wielrende: op de zondag vaak met de club naar een wedstrijd in België: redelijk vroeg weg (uur of 9-10), pas om 8 of 9 uur 's avonds terug. Dan zit ik er niet op te wachten om voordat ik weg moet nog even naar het stembureau te moeten.
Er kan inderdaad altijd van alles gebeuren, reden te meer om het mogelijk te maken dat je in heel Nederland je stem uitbrengt met de stempas die je in je bus krijgt, in ieder geval voor nationale en Europese verkiezingen en in heel de provincie voor de provinciale/senaatsverkiezing.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Een normaal mens heeft wel een beetje speling in z'n dagindeling, lijkt me. Je kan ook een keer in de file staan, een lekke band krijgen, een pakketje bij het postkantoor moeten ophalen, weet ik veel wat. Als dan gelijk je hele leven instort omdat je werk, eten en hobby's tot op de minuut strak hebt ingepland dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig en ik denk niet dat veel mensen daadwerkelijk zulke autisten zijn. Dus het lijkt me niet iets om rekening mee te houden bij het plannen van verkiezingen.
Kwenie hoor, maar je kunt er wel krampachtig over doen dat refo's stemmen op zondag blokkeren, maar in feite heeft volgens mij het grootste deel van NL er geen probleem mee dat er op een doordeweeksedag gestemd moet worden.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er kan inderdaad altijd van alles gebeuren, reden te meer om het mogelijk te maken dat je in heel Nederland je stem uitbrengt met de stempas die je in je bus krijgt, in ieder geval voor nationale en Europese verkiezingen en in heel de provincie voor de provinciale/senaatsverkiezing.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Het lijkt me niet zo handig als ze dan op elk stembureau met papieren lijsten met 13 miljoen kiesgerechtigden moeten gaan zitten.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er kan inderdaad altijd van alles gebeuren, reden te meer om het mogelijk te maken dat je in heel Nederland je stem uitbrengt met de stempas die je in je bus krijgt, in ieder geval voor nationale en Europese verkiezingen en in heel de provincie voor de provinciale/senaatsverkiezing.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Ik heb vernomen dat men in het grootste deel van Europa wel op zondag stemt, blijkt daar niet uit dat de meeste mensen de zondag wel fijner vinden? Volkeren passen zich aan aan wat ze gewend zijn aangezien mensen gewoontedieren zijn maar stel dat we bij 0 beginnen en we mogen kiezen, voor welke dag zou dan worden gestemd?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kwenie hoor, maar je kunt er wel krampachtig over doen dat refo's stemmen op zondag blokkeren, maar in feite heeft volgens mij het grootste deel van NL er geen probleem mee dat er op een doordeweeksedag gestemd moet worden.
De papierindustrie vindt het wel een goed idee.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Het lijkt me niet zo handig als ze dan op elk stembureau met papieren lijsten met 13 miljoen kiesgerechtigden moeten gaan zitten.
Het gaat fout bij het woordje "papieren".quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Het lijkt me niet zo handig als ze dan op elk stembureau met papieren lijsten met 13 miljoen kiesgerechtigden moeten gaan zitten.
LOLquote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De papierindustrie vindt het wel een goed idee.
Op welke dag gaan we dan stemmen over op welke dag we mogen stemmen?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb vernomen dat men in het grootste deel van Europa wel op zondag stemt, blijkt daar niet uit dat de meeste mensen de zondag wel fijner vinden? Volkeren passen zich aan aan wat ze gewend zijn aangezien mensen gewoontedieren zijn maar stel dat we bij 0 beginnen en we mogen kiezen, voor welke dag zou dan worden gestemd?
Nee, het gaat bij het woordje "papieren" juist heel goed.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gaat fout bij het woordje "papieren".
Als ze deze keer eens een opdracht geven aan een bedrijf wat wel competent is en geen aanbestedingsprocedure volgen - even dikke schijt hebben aan wat Europa voorschrijft (desnoods doe je alsof je het wel doet) - dan komt het wel goed hoor met die ICT. Bedenk dat nu het internet volledig is ingeburgerd, dat was anders toen die krakkemikkerige stemcomputers in gebruik werden ontwikkeld.
Er was nu een vrij massaal geluid m.n. van GeenStijl dat de huidige situatie (stemmen op donderdag, maar de uitslag pas op zondag mogen presenteren om de stemming in andere landen niet te beïnvloeden) niet wenselijk is.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op welke dag gaan we dan stemmen over op welke dag we mogen stemmen?
Als nu iedereen het wel best lijkt te vinden, waarom zou je dan iets moeten veranderen? Er gaat iig geen massaal geluid op dat het anders moet, dus vindt iedereen het kennelijk wel best.
Gelukkig bestaat er ook geheugen wat niet wordt gewist zo gauw de stroom uitvalt en gelukkig kan je backups maken.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het gaat bij het woordje "papieren" juist heel goed.
Er zullen altijd dingen mis gaan, hetzij per ongeluk maar wie weet ook opzettelijk, en je wil dat de kans zo groot mogelijk is dat de fout dan zwart op wit op papier staat ipv. dat die verdwijnt in het vergeetachtige RAM-geheugen van een computer.
Daar ben ik het principieel mee eens om de doodeenvoudige reden dat de mensen hun stemgedrag beïnvloed wordt door kennis te hebben van de tussenstand. Hetzelfde principe als waarom bepaalde voetbalwedstrijden tegelijkertijd moeten verlopen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Er was nu een vrij massaal geluid m.n. van GeenStijl dat de huidige situatie (stemmen op donderdag, maar de uitslag pas op zondag mogen presenteren om de stemming in andere landen niet te beïnvloeden) niet wenselijk is.
De echt belangrijke dingen, zoals de definitieve aanslag, krijg je van de belastingdienst nog gewoon op papier hoor. Je moet er toch niet aan denken dat je dat digitaal zou krijgen en vervolgens er iets misgaat met de computer en je een dikke wanbetalingsclaim krijgt en onmogelijk kan aantonen dat er iets mis is.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gelukkig bestaat er ook geheugen wat niet wordt gewist zo gauw de stroom uitvalt en gelukkig kan je backups maken.
De belastingdienst werkt nauwelijks nog met papieren, dat is niet voor niets.
Er kunnen altijd dingen misgaan. Denk maar aan die Heartbleed-bug laatst! Je wil toch niet dat door zo'n fout de verkiezingen worden beïnvloed en dat niemand die er last van heeft kan aantonen dat er iets mis was.quote:Als het daarmee goed gaat dan kan je dat zeker voor stemmen goed regelen. Toevallig heb ik een basiskennis over databases, internetverkeer, beveiliging etc. , als je dat goed regelt dan draait het prima, geen probleem.
Kijk, ik ben zeker niet iemand die graag moderniseert voor het moderinseren. Integendeel! Dat weet jij uit eerdere discussies. Ik erger mij bijvoorbeeld groen en geel aan docenten die lesgeven met Powerpointslides en die dat als excuus zien om geen goed dictaat te schrijven. In dit geval is het echter handiger om de beschikbare techniek wel te gebruiken dus ben ik daar een voorstander van.
Met papier kan ook van alles misgaan, in beide gevallen moet je voor backups zorgen aan beide kanten. Het is uitgesloten dat tegelijkertijd de e-mailserver het begeeft (wat sowieso volgens mij al niet kan dankzij backups van die data) en de computers van de Belastingdienst het begeven, tenzij er een bom valt die de electronica uitschakelt. Maar goed, het best is natuurlijk beide, papier en digitaal. Voor stemmen durf ik echter het risico wel te nemen. De kans dat wij het mee maken dat het fout gaat indien het professioneel is opgezet - geen aanbestedingsprocedure gebruiken (dat werkt niet voor dit soort projecten!) - is extreem klein. Als het al eens misgaat dan kan je in het ergste geval de verkiezing overdoen, no harm done.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:42 schreef Igen het volgende:
[..]
De echt belangrijke dingen, zoals de definitieve aanslag, krijg je van de belastingdienst nog gewoon op papier hoor. Je moet er toch niet aan denken dat je dat digitaal zou krijgen en vervolgens er iets misgaat met de computer en je een dikke wanbetalingsclaim krijgt en onmogelijk kan aantonen dat er iets mis is.
Het kan maar de kans is zo verschrikkelijk klein dat dit roet in het eten gooit van de verkiezingen als je met voldoende backups en veilige computers werkt. Bedenk dat je ervoor kan kiezen om die computers enkel online te zetten voor het versturen van de data nadat je een backup hebt gemaakt en dit op een computer waarop net Linux is geïnstalleerd op een vers geformatteerde harde schijf. Het kost nagenoeg niets, je kan gemakkelijk voor 100-200 Euro complete computers kopen die perfect deze taak aankunnen, ik denk dat het zelfs voor minder dan 100 Euro gaat. Veel hoeft zo'n computer immers niet te kunnen - naar de maatstaven van deze tijd. Een 4.86 uit 1994 kan perfect deze taak aan, deze computers hebben economisch geen waarde meer maar zijn technisch prima te gebruiken. Je kan ze desnoods van de sloop halen, bij wijze van spreken.quote:Denk maar aan die Heartbleed-bug laatst! Je wil toch niet dat door zo'n fout de verkiezingen worden beïnvloed en dat niemand die er last van heeft kan aantonen dat er iets mis was.
Het probleem zit 'm niet in het kwijtraken van gegevens, maar in het punt dat digitale gegevens zo makkelijk te manipuleren zijn en daarom doorgaans überhaupt maar weinig juridische waarde hebben.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met papier kan ook van alles misgaan, in beide gevallen moet je voor backups zorgen aan beide kanten. Het is uitgesloten dat tegelijkertijd de e-mailserver het begeeft (wat sowieso volgens mij al niet kan dankzij backups van die data) en de computers van de Belastingdienst het begeven, tenzij er een bom valt die de electronica uitschakelt.
En vervolgens laadt iemand per ongeluk het kiezersbestand van 2009 ipv. 2014 in en staan behoorlijk wat mensen voor niks bij het stembureau. En de volgende dag kan niks bewezen worden aangezien de computer intussen is uitgeschakeld en het RAM-geheugen is gewist.quote:Maar goed, het best is natuurlijk beide, papier en digitaal. Voor stemmen durf ik echter het risico wel te nemen. De kans dat wij het mee maken dat het fout gaat indien het professioneel is opgezet - geen aanbestedingsprocedure gebruiken (dat werkt niet voor dit soort projecten!) - is extreem klein. Als het al eens misgaat dan kan je in het ergste geval de verkiezing overdoen, no harm done.
[..]
Het kan maar de kans is zo verschrikkelijk klein dat dit roet in het eten gooit van de verkiezingen als je met voldoende backups en veilige computers werkt. Bedenk dat je ervoor kan kiezen om die computers enkel online te zetten voor het versturen van de data nadat je een backup hebt gemaakt en dit op een computer waarop net Linux is geïnstalleerd op een vers geformatteerde harde schijf. Het kost nagenoeg niets, je kan gemakkelijk voor 100-200 Euro complete computers kopen die perfect deze taak aankunnen, ik denk dat het zelfs voor minder dan 100 Euro gaat. Veel hoeft zo'n computer immers niet te kunnen - naar de maatstaven van deze tijd. Een 4.86 uit 1994 kan perfect deze taak aan, deze computers hebben economisch geen waarde meer maar zijn technisch prima te gebruiken. Je kan ze desnoods van de sloop halen, bij wijze van spreken.
Dat is een misvatting. Bij een goed beveiligd computersysteem wat normaal gesproken ontkoppeld is van het internet is de kans op manipulatie nihil, veel kleiner dan bij een papieren systeem wat nu eenmaal veel toegankelijker is om zowel technische (letterlijk wel of niet toegang hebben) als praktische (de meeste mensen kunnen zo goed als niets met een computer) redenen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Het probleem zit 'm niet in het kwijtraken van gegevens, maar in het punt dat digitale gegevens zo makkelijk te manipuleren zijn en daarom doorgaans überhaupt maar weinig juridische waarde hebben.
Allemaal zaken die prima op een veilige manier op te zetten zijn. Alleen moet je dan niet als overheid zo onnozel zijn om met een aanbestedingsprocedure het bedrijf te selecteren, dan krijg je namelijk niet de specialist bij uitstek maar de handige bureaucraat die het mooi op papier weet te zetten. Het zijn vaak niet de grote bedrijven die het meest specialistisch zijn voor dit soort zaken (dat geldt pas als er zeer grote investeringen nodig zijn zoals in de chipindustrie), het zijn vaak kleine en middelgrote bedrijven die het meest specialistisch zijn, die winnen zo'n aanbestedingsprocedure niet, daar hebben ze de mankracht, ervaring en expertise (aanbestedingsprocedure gerelateerd!) niet voor. Eenvandaag maakte daar vele jaren geleden nog eens een reportage over waarin er uitgebreid op werd ingegaan.quote:Voor de belastingdienst zou zoiets bijv. op z'n allerminst vereisen dat een soort omgekeerde DigiD maakt, waarbij de overheid de definitieve aanslag in een cryptografisch ondertekende e-mail verstuurt zodat je kan bewijzen dat de gegevens van de overheid komen en dat je er niet mee gerotzooid hebt.
Ook dat is prima te ondervangen: goed ontwerp (in koeienletters er boven zetten, kiezersbestanden van vorige jaren weggooien van dat systeem, ...), meerdere personen bepaalde zaken laten controleren, ...quote:En vervolgens laadt iemand per ongeluk het kiezersbestand van 2009 ipv. 2014 in en staan behoorlijk wat mensen voor niks bij het stembureau.
Nogmaals, dat kan je perfect vermijden door met backups te werken en door gewone alles direct weg te schrijven naar harde schijven. Er bestaan niet voor niets systemen waarbij alle data op 2 harde schijven tegelijkertijd wordt weggeschreven. Hier zoek jij echt teveel een probleem.quote:En de volgende dag kan niks bewezen worden aangezien de computer intussen is uitgeschakeld en het RAM-geheugen is gewist.
We hebben het nu over een systeem dat overal in Nederland toegang moet geven tot een databank met de NAW-gegevens van alle 13 miljoen kiesgerechtigden hè. Zo'n systeem heeft natuurlijk juist per definitie wél contact met de buitenwereld nodig.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 18:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een misvatting. Bij een goed beveiligd computersysteem wat normaal gesproken ontkoppeld is van het internet is de kans op manipulatie nihil, veel kleiner dan bij een papieren systeem wat nu eenmaal veel toegankelijker is om zowel technische (letterlijk wel of niet toegang hebben) als praktische (de meeste mensen kunnen zo goed als niets met een computer) redenen.
Dat kan ja.quote:[..]
Nogmaals, dat kan je perfect vermijden door met backups te werken en door gewone alles direct weg te schrijven naar harde schijven. Er bestaan niet voor niets systemen waarbij alle data op 2 harde schijven tegelijkertijd wordt weggeschreven. Hier zoek jij echt teveel een probleem.
Niet dat ik dat nooit doe maar dat is hier en nu niet van toepassing.
Dat kan je toch gemakkelijk opslaan op een harde schijf van tig terabytes groot? Al zal het dan wel duurder worden dus je hebt een punt. Maar goed, stel dat het continue verbonden is met een beveiligde verbinding waarop enkel die ene website kan worden geladen (blacklists bij een volledig dichtgetimmerde browser) zou dat dan een veiligheidsrisico zijn? Ik heb zelf een goed dichtgetimmerde browser met Adblock, Ghostery, Betterprivacy, Noscript, Flashblock en Selfdestructingcookies. Relatief kinderspel in vergelijking met wat de pro's doen, ik wil slechts maar aanhalen dat ik weet hoeveel rotzooi er op het internet is en hoeveel beveiligingslekken er zijn. Als je niets van dat alles toestaat behalve dat ene wat nodig is voor de communicatie en dat ene kan pas worden geladen na een handshake, ik vraag me af of dat er dan nog een reëel risico is op die korte tijdsduur. Natuurlijk is er het probleem dat juist tijdens die tijdsduur hackers speciaal dat ene doel kunnen aanvallen met alles wat ze hebben maar het lijkt me niet gevaarlijker dan hoe we het nu doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 18:25 schreef Igen het volgende:
[..]
We hebben het nu over een systeem dat overal in Nederland toegang moet geven tot een databank met de NAW-gegevens van alle 13 miljoen kiesgerechtigden hè. Zo'n systeem heeft natuurlijk juist per definitie wél contact met de buitenwereld nodig.
Je hebt gelijk dat het niet voor dat ene doel hoeft, ik vroeg me echter af of dat het niet meer voordelen heeft, zoals de kosten als je eenmaal zo'n systeem goed op poten hebt gezet.quote:Dus we gaan een simpele papieren lijst vervangen door een duur computersysteem dat alle GBA-gegevens uit Nederland centraal verzamelt en doorstuurt naar computers in het stemlokaal die op twee gespiegelde harde schijven een cryptografisch versleuteld log wegschrijven van alle gedane aanvragen. En dat alles, alleen maar om ervoor te zorgen dat de paar mensen die in een andere gemeente willen stemmen, een formuliertje minder moeten invullen. Ik weet het niet hoor, maar mij lijkt dat niet echt efficiënt.
Het principiële punt waar het me om gaat, is dat als mensen onterecht worden geweigerd bij het stembureau, er uitgezocht moet kunnen worden waar het is misgegaan. Met een papieren lijst in het stemlokaal kun je heel makkelijk nagaan of iemand erop staat of niet, en doorgestreept is of niet. Als je in plaats daarvan een pc'tje met een webbrowser neerzet, kan dat niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan je toch gemakkelijk opslaan op een harde schijf van tig terabytes groot? Al zal het dan wel duurder worden dus je hebt een punt. Maar goed, stel dat het continue verbonden is met een beveiligde verbinding waarop enkel die ene website kan worden geladen (blacklists bij een volledig dichtgetimmerde browser) zou dat dan een veiligheidsrisico zijn? Ik heb zelf een goed dichtgetimmerde browser met Adblock, Ghostery, Betterprivacy, Noscript, Flashblock en Selfdestructingcookies. Relatief kinderspel in vergelijking met wat de pro's doen, ik wil slechts maar aanhalen dat ik weet hoeveel rotzooi er op het internet is en hoeveel beveiligingslekken er zijn. Als je niets van dat alles toestaat behalve dat ene wat nodig is voor de communicatie en dat ene kan pas worden geladen na een handshake, ik vraag me af of dat er dan nog een reëel risico is op die korte tijdsduur. Natuurlijk is er het probleem dat juist tijdens die tijdsduur hackers speciaal dat ene doel kunnen aanvallen met alles wat ze hebben maar het lijkt me niet gevaarlijker dan hoe we het nu doen.
Jawel, met en zonder browser (afhankelijk van hoe digibeet de persoon isquote:Op zaterdag 24 mei 2014 18:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Het principiële punt waar het me om gaat, is dat als mensen onterecht worden geweigerd bij het stembureau, er uitgezocht moet kunnen worden waar het is misgegaan. Met een papieren lijst in het stemlokaal kun je heel makkelijk nagaan of iemand erop staat of niet, en doorgestreept is of niet. Als je in plaats daarvan een pc'tje met een webbrowser neerzet, kan dat niet.
Je gaat totaal niet in op het probleem dat ik aankaart.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel, met en zonder browser (afhankelijk van hoe digibeet de persoon is) kan je gemakkelijk een veilige database opzetten (waar je dus niet in kan lezen als je niet bevoegd bent) waarbij je een ja/nee antwoord krijgt als een naam en sofinummer wordt ingevoerd. Een bedenking van mij hierbij: zo traag als dat veel mensen typen - wat aan hen ligt, niet aan de menselijke beperkingen (het is gemakkelijk te leren) - zou het trager gaan dan met het oog checken. Van de positieve kant, je kan er geen fout mee maken als het goed is opgezet. Zo gauw er gestemd is kan er automatisch een boolean worden omgezet.
Niet maar waarom zou er iets misgaan?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:02 schreef Igen het volgende:
Stel, je hebt als burger het idee dat het stembureau onterecht zegt dat je niet mag stemmen. Hoe kan die burger dan, met jouw systeem, uitvogelen of hem onrecht is aangedaan, en zo ja door wie?
Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet maar waarom zou er iets misgaan?
LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"
Dat is een retorische vraag, ik ga het gewoon niet eens uitleggen.
Blijkbaar?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen.
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.quote:Natuurlijk moeten voldoende mensen controleren dat iedereen uit het GBA in de database staat, ook dat is technisch gezien geen probleem. Vraag het aan eender welke bèta (die hebben allemaal een basiskennis van informatica en informatiesystemen), dat is prima uitvoerbaar.
Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:28 schreef Igen het volgende:
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.
En ik hoef het niet aan een bèta te vragen, ik heb zelf informatica gestudeerd.
Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?
Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.
Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?
Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?
Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?
Goed idee! Gewoon doorzichtige verkiezingsbussen aanschaffen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
Volgens mij is het belangrijkste puntje van non-transparantie op dit moment heel letterlijk dat de verkiezingsbussen ondoorzichtig zijn zodat je aan het begin van de dag niet kan zien of ze leeg zijn.
Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.
Goed zo, daar kunnen de regering en de kiesraad nog een voorbeeld aan nemen. Er is gewoon geen rechtvaardiging voor nonchalance en slordigheid.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 23:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.
Overigens waren een paar vreemde situaties later keurig opgelost las ik. Helaas kennen niet alle stembureauleden en burgers die kieswet goed. Krijg je soms misverstanden. De uitslag dient voorgelezen te worden, maar de voorzitter heeft het recht hierbij niet gefilmd of opgenomen te willen worden.
Heb zelf ook een lid ter verantwoording geroepen. Je hebt je aan alle regels te houden. Dus ook geen politieke grappen in stembureau.
quote:Front National: fraude door regering
zondag 25 mei 2014, 15:27 (Update: 25-05-14, 16:01)
Front National beschuldigt de Franse regering van verkiezingsfraude. De regering probeert de uitslag van de Europese verkiezingen in Frankrijk te manipuleren "op de meest gruwelijke manier", zegt de rechts-populistische partij van Marine Le Pen in een verklaring.
In meerdere stembureaus zouden er vandaag geen stembiljetten van het Front National te vinden zijn. De partij noemt als voorbeeld stemlokalen in Parijs en in een aantal andere steden. In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.
Front National vermoedt dat de fraude op grote schaal plaatsvindt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken probeert een overwinning van de partij te verhinderen, zegt Front National. De partij noemt het een "zeer ernstige belemmering van de democratie".
Grootste partij
Als de peilingen kloppen, wordt het Front National de grootste partij in Frankrijk. De partij is fel tegenstander van verdergaande Europese samenwerking en de euro. Front National en de PVV van Geert Wilders willen samenwerken in Europa.
Bij de lokale verkiezingen in maart won het Front National ook al flink.
Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?quote:Op zondag 25 mei 2014 09:59 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Om 23u de definitieve uitslag.
Restzetels en lijstverbindingen kunnen de doorslag geven.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?
Als ze het niet hard kunnen maken, zullen ze al snel beschuldigd worden van ondemocratische tactieken. Dit soort dingen roepen ondermijnt het vertrouwen in de democratie.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:10 schreef karton2 het volgende:
[..]
Oef, dat is wel een zeer ernstige beschuldiging.
Handig ookquote:Op zondag 25 mei 2014 16:08 schreef UpsideDown het volgende:
In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.
Zou wel zeer ernstig zijn.quote:
Je mag er wel van uitgaan dat ze dit zelf zijn gaan controleren en zich niet alleen op twitterberichten hebben gebaseerd.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:13 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als ze het niet hard kunnen maken, zullen ze al snel beschuldigd worden van ondemocratische tactieken. Dit soort dingen roepen ondermijnt het vertrouwen in de democratie.
Ik had laatst hier op FOK! vernomen dat dergelijke dingen zich ook in Zweden afspeelden. Rechtse partijen die geen reclame mochten maken etc.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:21 schreef karton2 het volgende:
[..]
Je mag er wel van uitgaan dat ze dit zelf zijn gaan controleren en zich niet alleen op twitterberichten hebben gebaseerd.
Dit is toch wel een ongekende beschuldiging in West-Europese verkiezingen lijkt me zo.
Dat was in september 2010.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik had laatst hier op FOK! vernomen dat dergelijke dingen zich ook in Zweden afspeelden. Rechtse partijen die geen reclame mochten maken etc.
Ernstig wel.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:27 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat was in september 2010.
Verkiezingsspotjes van hun PVV werden geweerd van een commercieel kanaal.
Denemarken had vervolgens opgeroepen dat er dan maar VN waarnemers de verkiezingen aldaar moesten waarnemen.
De verkiezingen zijn overigens wel democratisch verlopen. Komende september mogen ze weer bolletjes aankruisen, maar dan in een nóg feller klimaat dan in '10.
Misschien krijgen we daar dan ook Afrikaanse Franse toestanden.
Een particulier tv-station mag toch best een bepaalde politieke mening hebben.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ernstig wel.
Zou mooi zijn als er eens ingegrepen zou worden bij dit soort toestanden.
Wat ongelofelijk kánsloos.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ik lees op een Frans forum dat je in sommige stembureau's geacht werd je stembiljet thuis uit te printen en mee te nemenWant het stembureau had niet voor alle partijen stembiljetten uitgeprint.
Bij Nieuwsuur doen ze e.e.a. Maar dat begint pas laat.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:24 schreef Erasmo het volgende:
Is er vanavond nog een Europa kiest ofzo op de televisie?
Jammer. Dat avondje met de uitslag die we exit-poll noemen was aardig maar ik wil meer weten over de andere landen.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:43 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Bij Nieuwsuur doen ze e.e.a. Maar dat begint pas laat.
De Nederlandse media coverage over deze verkiezingen is sowieso wel erg triest.
Dan zou betekenen dat CDU en CSU op 35 zetels komen samen? Ipv de 42 die ze nu hebben.quote:Op zondag 25 mei 2014 18:47 schreef Igen het volgende:
In Duitsland is de eerste prognose bekend:
36,1% Union (CDU+CSU)
27,5% SPD
10,9% Grüne
7,8% Die Linke
6,6% Alternative für Deutschland
3,1% FDP
1,3% Piratenpartei
1,1% Tierschutzpartei
0,8% NPD
...
Duitsland krijgt 96 zetels en de kiesdrempel is bij de Europese verkiezingen ongrondwettig verklaard, dus alle partijen met 1,1% of meer gaan naar het Europees Parlement.
quote:Op zondag 25 mei 2014 18:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
Piraten komen binnen met 1. Tier komt binnen met 1. Alternatieven met 6.
Of ons afvragen waarom burgers zo apathisch met hun democratische rechten omgaan.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:34 schreef Sloggi het volgende:
We moeten ons afvragen of het EP enige democratische legitimiteit heeft met zo'n lage opkomst.
Dat ook.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Of ons afvragen waarom burgers zo apathisch met hun democratische rechten omgaan.
quote:Exitpoll Bulgarije
In Bulgarije heeft centrumrechtse oppositiepartij GERB de verkiezingen gewonnen, meldt opiniepeiler Gallup in een exitpoll. GERB haalde 28,6 procent van de stemmen. Regeringspartij BSP (socialisten) kwam niet verder dan 19,8 procent.
quote:"Conservatieven winnen op Cyprus"
De pro-Europese conservatieve DISY-partij heeft de verkiezingen op Cyprus gewonnen. Met 90 procent van de stemmen geteld, haalt DISY bijna 38 procent. Dat meldt de Cypriotische publieke omroep. De linkse AKEL-partij komt op de tweede plaats met 26,6 procent, de Democratische Partij is derde met bijna 11 procent.
Bron: NOS liveblogquote:Gouden Dageraad komt in parlement
Volgens een eerste exitpoll komt de extreem-rechtse Gouden Dageraad namens Griekenland in het Europees Parlement. De neonazipartij zou kunnen rekenen op 8 à 10 procent van de stemmen.
De anti-bezuinigingspartij Syriza zou volgens de peiling als grootste partij uit de bus komen (26-30 procent). De ND van premier Samaras wordt tweede met 23-27 procent van de stemmen. De socialisten verliezen flink en krijgen nog maar 7 tot 9 procent.
quote:Op zondag 25 mei 2014 19:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Of ons afvragen waarom burgers zo apathisch met hun democratische rechten omgaan.
Krijgt Synthercell dan toch gelijk met zijn strijd op de flanken...quote:Op zondag 25 mei 2014 19:54 schreef MilaNL het volgende:
In Griekenland wint Syriza (linkser dan links). En de Gouden Dageraad (fascistisch) komt in het EP.
twitter:timdewit twitterde op zondag 25-05-2014 om 19:46:52Bernd Lucke (AfD) wil met ChristenUnie praten om samenwerking mee aan te gaan in Brussel. "Niet met Wilders." http://t.co/OaZGGFUfTL reageer retweet
Centrum, ecologisch en linkse alliantie.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:05 schreef Igen het volgende:
Geen idee trouwens wat die drie laatste partijen zijn.
Dit zijn allemaal exitpolls. De uitslagen van alle landen mogen pas na 23:00 bekend worden gemaakt.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Huh? De verkiezingen zijn daar nog bezig, het is nog helemaal geen 23:00 of 0:15
Het plaatje geeft voor Italië een resultaat na 30% van de getelde stemmen om 0:15. Lijkt me nogal onmogelijk!quote:Op zondag 25 mei 2014 20:09 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal exitpolls. De uitslagen van alle landen mogen pas na 23:00 bekend worden gemaakt.
Het is een exitpoll en een voorspelling op basis daarvan.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Huh? De verkiezingen zijn daar nog bezig, het is nog helemaal geen 23:00 of 0:15
Ze verwachten de uitslag om 0:15 en de opkomst is tot nu toe 30% bedoelen ze denk ik.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Het plaatje geeft voor Italië een resultaat na 30% van de getelde stemmen om 0:15. Lijkt me nogal onmogelijk!
twitter:hakhverdian twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:08:04Het Front National wordt in het Europees Parlement bijna even groot als de voltallige Nederlandse afvaardiging. reageer retweet
Nee het plaatje klopt echt niet hoor. Hier is de site:quote:Op zondag 25 mei 2014 20:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze verwachten de uitslag om 0:15 en de opkomst is tot nu toe 30% bedoelen ze denk ik.
De cijfers daaronder zijn de verwachting.
Oops:quote:Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee het plaatje klopt echt niet hoor. Hier is de site:
http://www.repubblica.it/(...)/europee/italia.html
Niks geen resultaten bekend nog.
twitter:you_trend twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:17:05@SpiegelPeter @matteorenzi These are test data reageer retweet
NPD met Gouden Dageraad?quote:Op zondag 25 mei 2014 20:29 schreef MilaNL het volgende:
NPD ook in het parlementStraks wordt er nog een extreemrechtse Europese fractie opgericht.
Denk niet dat er daarvoor genoeg zetels en genoeg verschillende landen zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:29 schreef MilaNL het volgende:
NPD ook in het parlementStraks wordt er nog een extreemrechtse Europese fractie opgericht.
Kan niet:quote:
Dan wordt het lastig idd.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:30 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Kan niet:
minimum of 25 MEPs from at least seven states.
https://en.wikipedia.org/(...)_European_Parliament
Zie ik niet zo heel snel gebeuren eigenlijk.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:29 schreef MilaNL het volgende:
De sociaal-democraten (A) eindigen in deze peiling als tweede met 20,5 procent van de stemmen. De liberale partij Venstre (V) zijn derde met 17,2 procent.twitter:electionista twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:19:08#EP2014 - Denmark DR exit poll - Danish People’s Party first on 23.1% http://t.co/PnUaSGX2cK http://t.co/b3wbX9zqwg http://t.co/NEfJvGUi9v reageer retweet
FN wint dik.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:01 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe zit het met de uitslagen in Frankrijk?
Net op de radio:quote:Op zondag 25 mei 2014 21:01 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe zit het met de uitslagen in Frankrijk?
Ewald Engelen (linkse euroscepticus) had er op twitter het volgende op aan te merken:quote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
Ik vind het wel op-/tegenvallend hoe zwaar er vóór de EU gestemd is
twitter:ewaldeng twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:25:58zelfs voor onze euroscepsis zijn we aangewezen op europa reageer retweet
Komt wel overeen met de peilingen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
quote:Op zondag 25 mei 2014 21:03 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ewald Engelen (linkse euroscepticus) had er op twitter het volgende op aan te merken:twitter:ewaldeng twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:25:58zelfs voor onze euroscepsis zijn we aangewezen op europa reageer retweet
Al 15 jaar wil het totaal niet lukken om een representatieve opkomst op de been te brengen. Dan mag wel eens de vraag worden gesteld of een EUparlement wel de juiste manier is om Europese samenwerking op gang te brengen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:05 schreef SadPanda het volgende:
Opkomst in Slowakije lager dan ooit
Slechts 13 procent van de Slowaakse kiezers heeft gisteren de moeite genomen om zijn of haar stem uit te brengen, meldt staatspersbureau TASR. Nog nooit was de opkomst zo laag.
Is wel heel extreem.
het interesseert hen toch niets wat de bevolking wil, referendum of niet , maakt niks uit, ze doen toch wat ze willenquote:Op zondag 25 mei 2014 21:10 schreef karton2 het volgende:
[..]
Al 15 jaar wil het totaal niet lukken om een representatieve opkomst op de been te brengen. Dan mag wel eens de vraag worden gesteld of een EUparlement wel de juiste manier is om Europese samenwerking op gang te brengen.
Zo denk ik er ook een beetje over ja. Ik snap wel dat het EP niet echt representatief is als zo weinig mensen komen opdagen, en dat vind ik ook erg jammer, maar als mensen niet stemmen vind ik dat meer een signaal dat ze het wel prima vinden dan dat ze het niks vinden. Als je het niks vindt lijkt het me dat je juist moet stemmen, ook al is het blanco.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:15 schreef Igen het volgende:
Je kan je ook afvragen of elke verkiezing per se een hoge opkomst moet hebben. Bij de waterschapsverkiezingen is de opkomst ook laag omdat het de meeste mensen gewoon helemaal niks boeit. Dat lijkt me helemaal niet erg. Laat de mensen die er wel belang bij hebben en interesse in hebben maar lekker onderling democratisch kiezen, en iedereen is daarbij welkom.
Of je blanco stemt of niet maakt geen donder uit.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:18 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook een beetje over ja. Ik snap wel dat het EP niet echt representatief is als zo weinig mensen komen opdagen, en dat vind ik ook erg jammer, maar als mensen niet stemmen vind ik dat meer een signaal dat ze het wel prima vinden dan dat ze het niks vinden. Als je het niks vindt lijkt het me dat je juist moet stemmen, ook al is het blanco.
Precies. Juist daarom moet je blanco stemmen als je je stem wil laten horen, maar geen van de partijen je aanspreekt. Dan geef je in ieder geval aan dat het je iets kan schelen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Of je blanco stemt of niet maakt geen donder uit.
Het enige dat verandert is het opkomstpercentage.
Nou ja, als het 'sceptische' deel in andere landen net zulke prutsers zijn als in Nederland dan vind ik dat niet zo vreemdquote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
Nou, daar zullen de politieke partijen zich wél wat van aantrekken.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:20 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Precies. Juist daarom moet je blanco stemmen als je je stem wil laten horen, maar geen van de partijen je aanspreekt. Dan geef je in ieder geval aan dat het je iets kan schelen.
Ik vind het verschil tussen waterschappen en een parlement nogal een groot verschil. Een goed functionerend parlement is is een kenmerk van een democratie. Een waterschap daarentegen niet.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:15 schreef Igen het volgende:
Je kan je ook afvragen of elke verkiezing per se een hoge opkomst moet hebben. Bij de waterschapsverkiezingen is de opkomst ook laag omdat het de meeste mensen gewoon helemaal niks boeit. Dat lijkt me helemaal niet erg. Laat de mensen die er wel belang bij hebben en interesse in hebben maar lekker onderling democratisch kiezen, en iedereen is daarbij welkom.
Als je denkt dat politici zich niets aantrekken van de verkiezingsuitslag heb je het toch echt fout.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Nou, daar zullen de politieke partijen zich wél wat van aantrekken.
De waterschapsverkiezingen in Nederland zijn in principe precies hetzelfde als alle andere verkiezingen. En daar vindt dan ook dezelfde discussie over plaats, nl. of bij de waterschappen de democratie nog wel functioneert en de aansturing niet beter van uit de provincie o.i.d. zou kunnen gebeuren.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:24 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik vind het verschil tussen waterschappen en een parlement nogal een groot verschil. Een goed functionerend parlement is is een kenmerk van een democratie. Een waterschap daarentegen niet.
Als het structureel niet wil lukken om een representatief aantal kiezers op de been te krijgen moet worden afgevraagd of de democratie überhaupt wel goed functioneert.
twitter:WouterBerlin twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:17:59Polen: Liberale regeringspartij premier Tusk verliest maar blijft grootste (32,8%) nationalisten van Kaczynski zitten hem op de hielen 31,8% reageer retweet
twitter:WouterBerlin twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:25:43Opkomst Polen was 22,7% hoewel grote meerderheid pro-EU is. Zegt meer over ver/wantrouwen in politiek en onderschatten Poolse invloed in EU reageer retweet
Ze trekken zich natuurlijk wel wat aan van de zetelverdeling (= de verkiezingsuitslag), maar het aantal blanco stemmen boeit echt niemand wat. Met blanco stemmen bereik je niks.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:29 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Als je denkt dat politici zich niets aantrekken van de verkiezingsuitslag heb je het toch echt fout.
Daarom zou dat debat over het EUparlement ook wel eens los mogen barsten.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
De waterschapsverkiezingen in Nederland zijn in principe precies hetzelfde als alle andere verkiezingen. En daar vindt dan ook dezelfde discussie over plaats, nl. of bij de waterschappen de democratie nog wel functioneert en de aansturing niet beter van uit de provincie o.i.d. zou kunnen gebeuren.
Komt ook omdat het er heel weinig zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ze trekken zich natuurlijk wel wat aan van de zetelverdeling (= de verkiezingsuitslag), maar het aantal blanco stemmen boeit echt niemand wat. Met blanco stemmen bereik je niks.
Dan gaat elk land gewoon een opkomstplicht invoeren.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:49 schreef UpsideDown het volgende:
Als we nou het aantal zetels verdelen naar opkomst per land, zouden er dan niet meer mensen gaan stemmen?
Hoe gaat de Franse uitslag het Nederlandse beleid dan beïnvloeden?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:01 schreef Skillsy het volgende:
Rutte kan nu fluiten met zijn bezuinigingen.Europa , dankzij Frankrijk, heeft een gigantische klap gekregen. Ik ben blij met Frankrijk . Waar Nederlanders niet hebben gestemd omdat ze te laf zijn laten anderen landen zien hoe ze erover denken.
90% is wel heel erg hoog (net zo goed dat 13% erg laag is natuurlijk).quote:Op zondag 25 mei 2014 21:59 schreef SadPanda het volgende:
Het Europees Parlement schat dat de verkiezingsopkomst in de hele EU ongeveer gelijk is aan die van vijf jaar geleden: 43,11 procent tegen 43 procent in 2009.
Het parlement heeft ook opkomstcijfers per land bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de opkomst in België en Luxemburg het hoogst was (beide 90 procent) en dat Malta op de derde plaats komt met bijna 75 procent.
Let maar eens op.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe gaat de Franse uitslag het Nederlandse beleid dan beïnvloeden?
Hoe moet het anders?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef Igen het volgende:
Frankrijk![]()
Kritisch over de EU zijn, okee. Maar dat het op díé manier moet, heel droevig.
Heel veel stemmen op de neonazi's (Jobbik) voorspelden de peilingen.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef Skillsy het volgende:
Ik ben nu erg benieuwd wat de Hongaren hebben gestemd.
Bijna niet: opkomst 30%, waarvan vermoedelijk veel rechts en anti-EU.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef Skillsy het volgende:
Ik ben nu erg benieuwd wat de Hongaren hebben gestemd.
Ja dat wel maar ondanks dat ben ik wel blij. Heeft EU toch zelf hiervoor gezorgd. Ze hadden naar het volk moeten luisteren.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef Igen het volgende:
Frankrijk![]()
Dat valt ook wel weer mee. De gevestigde pro-Europese S&D/EVP/ALDE/Greens hebben nog altijd een overgrote meerderheid. En wat dat met de bezuinigingen van Rutte te maken heeft weet ik niet.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:01 schreef Skillsy het volgende:
Rutte kan nu fluiten met zijn bezuinigingen.Europa , dankzij Frankrijk, heeft een gigantische klap gekregen. Ik ben blij met Frankrijk . Waar Nederlanders niet hebben gestemd omdat ze te laf zijn laten anderen landen zien hoe ze erover denken.
Mooi zo , dus ANTI EUquote:Op zondag 25 mei 2014 22:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Heel veel stemmen op de neonazi's (Jobbik) voorspelden de peilingen.
Of is het gewoon omdat Hollande bijzonder impopulair is momenteel?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja dat wel maar ondanks dat ben ik wel blij. Heeft EU toch zelf hiervoor gezorgd. Ze hadden naar het volk moeten luisteren.
hij juicht ook om FNquote:Op zondag 25 mei 2014 22:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Bah, Jobbik verdedigen omdat ze toevallig ook anti-EU zijn, gatverdamme
Tja, neonazi's zitten overal. Ook op Fok!.quote:
Zijn er geen andere problemen in Frankrijk dat ze daar op FN stemmen? Sommige stemmen ook gewoon alsof het "normale" verkiezingen zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:02 schreef Igen het volgende:
Frankrijk![]()
Juist op internet inderdaadquote:Op zondag 25 mei 2014 22:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, neonazi's zitten overal. Ook op Fok!.
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 22:00:12In Portugal boekt MPT doorbraak: 8pct. De groene centrumpartij is alternatief voor kiezers die weglopen bij aloude machtspartijen PS en PSD reageer retweet
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 22:01:58In Spanje maakt linkse anti-establishment partij Podemos doorbraak. Verdergaande versplintering links zou rechts bij nat. verk. enorm helpen reageer retweet
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:06:31Ext pll Portugal: PS: 32% (+5.5); PSD/CDS: 27% (-13.1); CDU: 13.5% (+2.9); MPT: 7.5% (+6.8); BE: 6% (-4.7); Livre 2.5% (new) reageer retweet
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:07:59In Portugal lijkt centrumlinkse PS te winnen. Ook goed resultaat voor communisten die uit euro willen. En verlies v centrumrechtse regering reageer retweet
twitter:GoosR twitterde op zondag 25-05-2014 om 22:08:07AfD-voorzitter Lucke zegt op ZDF nog een keer dat hij niet met de PVV gaat samenwerken. "Dat doen wij alleen met constructieve partijen." reageer retweet
Want bij voorbaat zeggen dat je niet gaan samenwerken is natuurlijk enorm constructief.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:13 schreef SadPanda het volgende:
twitter:GoosR twitterde op zondag 25-05-2014 om 22:08:07AfD-voorzitter Lucke zegt op ZDF nog een keer dat hij niet met de PVV gaat samenwerken. "Dat doen wij alleen met constructieve partijen." reageer retweet
Klinkt alsof hier iemand op z'n teentjes getrapt is.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Want bij voorbaat zeggen dat je niet gaan samenwerken is natuurlijk enorm constructief.
Populistisch gelul.
Nou, ja. Samenwerken met de PVV zou hen ook in dat hoekje plaatsen en ze willen zich juist profileren als serieuze partij. Snap het wel.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Want bij voorbaat zeggen dat je niet gaan samenwerken is natuurlijk enorm constructief.
Populistisch gelul.
Vanuit AfD gezien niet zo raar. AfD gaat veel minder ver dan de PVV. Ze willen niet eens uit de EU, en zijn ook totaal niet anti-immigratie of nationalistisch.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Populistisch gelul.
Heb niet gestemd, ook bij Nederlandse verkiezingen niet. Probeer het nog eensquote:Op zondag 25 mei 2014 22:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Klinkt alsof hier iemand op z'n teentjes getrapt is.
Ik snap de gedachtegang ook wel, maar breng dat dan niet zo dom.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou, ja. Samenwerken met de PVV zou hen ook in dat hoekje plaatsen en ze willen zich juist profileren als serieuze partij. Snap het wel.
De PVV is dan ook niet constructief, dat zag je wel bij het val van het kabinet...quote:Op zondag 25 mei 2014 22:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Populistisch gelul.
Men probeert hen in die hoek te drukken. Dan moet je er alles aan doen om daar weg te blijven.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Heb niet gestemd, ook bij Nederlandse verkiezingen niet. Probeer het nog eens
[..]
Ik snap de gedachtegang ook wel, maar breng dat dan niet zo dom.
Ik heb eerlijk gezegd 0 idee wat de PVV in het Europees parlement allemaal uitgevroten heeft. Weet alleen dat er enkele leden zich los hebben gemaakt van de PVV en alleen zijn verder gegaan.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:19 schreef Charles.Darwin het volgende:
Hoezo dom? De PVV is in niets constructief gebleken. Als buitenstaander (wat hij is, als Duitser) mag je dat dus niet zeggen?
Dat doen men overal. Zelfs hier.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Men probeert hen in die hoek te drukken. Dan moet je er alles aan doen om daar weg te blijven.
Je commentaar sloeg dan ook nergens op. Dan is dat niet zo vreemdquote:Op zondag 25 mei 2014 22:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat doen men overal. Zelfs hier.
Er wordt gelijk geimpliceerd dat ik een een PVV'er ben omdat ik ergens commentaar op heb. Affreus gewoon. Erg zielig.
Dus jij vind het constructief om van te voren al niet met mensen samen te willen werken, ondanks dat je dat eventueel wel kan?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je commentaar sloeg dan ook nergens op. Dan is dat niet zo vreemd
Stemmen vooral. Ze zitten niet in een fractie dus veel meer mogen ze ook niet doen.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:22 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd 0 idee wat de PVV in het Europees parlement allemaal uitgevroten heeft. Weet alleen dat er enkele leden zich los hebben gemaakt van de PVV en alleen zijn verder gegaan.
quote:Op zondag 25 mei 2014 22:09 schreef SadPanda het volgende:
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 22:00:12In Portugal boekt MPT doorbraak: 8pct. De groene centrumpartij is alternatief voor kiezers die weglopen bij aloude machtspartijen PS en PSD reageer retweet
Die nieuwe partij MPT is trouwens pro-Europa. In hun programma willen ze "meer Europa maar minder technocratie"; ze vinden dat de fouten bij het opzetten van de euromunt moeten worden opgelost door o.a. een Europees bankentoezicht in te stellen.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:10 schreef SadPanda het volgende:
twitter:merijn1981 twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:07:59In Portugal lijkt centrumlinkse PS te winnen. Ook goed resultaat voor communisten die uit euro willen. En verlies v centrumrechtse regering reageer retweet
Samenwerken in het EP doe je in de eerste plaats met gelijkgezinden. Het Nederlandse CDA met de Duitse CDU etc. Het lijkt me het goed recht van AfD om niet in die zin met Wilders te willen samenwerken, maar bijv. met een andere Nederlandse partij.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dus jij vind het constructief om van te voren al niet met mensen samen te willen werken, ondanks dat je dat eventueel wel kan?
Het is buitengewoon kinderachtig. Iets waarvan je mag hopen dat mensen die een continent willen leiden dat achter zich hebben gelaten.
Voor dit specifieke geval zie ik echt geen probleem. Want constructief en PVV gaan niet samen. afD presenteert zich als een serieuze partij, dan moet je niet bij de nee-roepers willen horen.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dus jij vind het constructief om van te voren al niet met mensen samen te willen werken, ondanks dat je dat eventueel wel kan?
Het is buitengewoon kinderachtig. Iets waarvan je mag hopen dat mensen die een continent willen leiden dat achter zich hebben gelaten.
quote:Op zondag 25 mei 2014 22:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Samenwerken in het EP doe je in de eerste plaats met gelijkgezinden. Het Nederlandse CDA met de Duitse CDU etc. Het lijkt me het goed recht van AfD om niet in die zin met Wilders te willen samenwerken, maar bijv. met een andere Nederlandse partij.
Ik zie al dat onze meningen hierover totaal verschillend zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor dit specifieke geval zie ik echt geen probleem. Want constructief en PVV gaan niet samen. afD presenteert zich als een serieuze partij, dan moet je niet bij de nee-roepers willen horen.
Waarom zou een exit poll minder representatief zijn bij een lage opkomst? Opkomstpercentage maakt niks uit voor de betrouwbaarheid van een exit poll.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:39 schreef YazooW het volgende:
Hoe representatief is zo'n exit poll nou bij zo'n lage opkomst. Ben benieuwd hoe de echte cijfers er straks uit zien.
Krijgen we als het tegenzit alsnog Juncker als voorzitter van de Commissiequote:Op zondag 25 mei 2014 22:40 schreef Hexagon het volgende:
Jammer dat de Sociaaldemocraten de Conservatieven niet ingehaald hebben. Dat zou ik zelfs als liberaal een goede ontwikkeling vinden.
Wel mooi dat het verlies van de ALDE lijkt mee te vallen.
Anders was het Schulz geworden. Dat was al helemaal koren op de molen van de eurosceptici geweest.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Krijgen we als het tegenzit alsnog Juncker als voorzitter van de Commissie.
Waarom maakt het EP trouwens al exit polls bekend als de verkiezingen in sommige landen nog bezig zijn?quote:
Ach, bijna niemand kent hem in Nederland, ondanks wat gepruttel op internetquote:Op zondag 25 mei 2014 22:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Anders was het Schulz geworden. Dat was al helemaal koren op de molen van de eurosceptici geweest.
Een heel katholiek landquote:Op zondag 25 mei 2014 22:49 schreef Igen het volgende:
Wauw, in Polen kun je vooral kiezen tussen christendemocratisch en christelijk-conservatief. De sociaaldemocraten spelen bijna geen rol. Een heel rechts land blijkbaar.
Ja. Maar had dat onvermijdelijk in moeten houden dat de ex-communisten geen fatsoenlijke doorstart als sociaaldemocratische middenpartij konden maken, zoals in veel andere Oost-Europese landen wel?quote:
Dat zou je denken inderdaad. Misschien dat iemand die kennis heeft van de Poolse politiek ons kan verlichtenquote:Op zondag 25 mei 2014 22:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Maar had dat onvermijdelijk in moeten houden dat de ex-communisten geen fatsoenlijke doorstart als sociaaldemocratische middenpartij konden maken, zoals in veel andere Oost-Europese landen wel?
Als er toch een land is waarvan je het niet zou verwachtenquote:Op zondag 25 mei 2014 22:52 schreef Igen het volgende:
Zozo, volgens Nieuwsuur in Polen blijkbaar ook 4 zetels voor een partij die openlijk pro-Hitler is?
Hoe kan een pro-Hitler partij trouwens anti-EU zijn? Een Oostenrijker die succes had in Duitsland en daarna zorgde voor een grote eenwording van Europa!quote:Op zondag 25 mei 2014 22:52 schreef Igen het volgende:
Zozo, volgens Nieuwsuur in Polen blijkbaar ook 4 zetels voor een partij die openlijk pro-Hitler is?
Lekker duidelijk inderdaadquote:Op zondag 25 mei 2014 22:55 schreef MilaNL het volgende:
Een extreemlinkse partij die zich Extreem Links noemt
Ze dachten zeker in Polen "Wat ze in Griekenland kunnen, dat kunnen wij nog beter."quote:Op zondag 25 mei 2014 22:52 schreef Igen het volgende:
Veel Polen zijn extreem nationalistisch, dat weet ik uit eigen ervaring. Maar pro-Hitler...? Dat verbaast mij ook zeg.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze dachten zeker in Polen "Wat ze in Griekenland kunnen, dat kunnen wij nog beter."
En het feit dat Hollande maar een natte krant is.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:58 schreef Igen het volgende:
Ah ja. Dus FN heeft niet zoveel gewonnen door hun EU-standpunt maar in de eerste plaats dankzij hun anti-immigratiestandpunt.
quote:Op zondag 25 mei 2014 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
Is er in Frankrijk ook een Maurice le Chien actief die gaat peilen of al die FN-stemmers nu FN gestemd hebben vanwege de anti-EU-standpunten of vanwege de xenofobe idealen?
Het volk slikt het allemaal toch wel. Als hij het zegt moet het wel kloppen, toch?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:59 schreef YazooW het volgende:
Meneer Bolkenstein mag vanavond alles krom lullen wat recht is ofzo?
Volgens Nieuwsuur is dat inderdaad het geval en ging het dus inderdaad in de eerste plaats om de "xenofobe idealen", zoals jij het noemt.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
Is er in Frankrijk ook een Maurice le Chien actief die gaat peilen of al die FN-stemmers nu FN gestemd hebben vanwege de anti-EU-standpunten of vanwege de xenofobe idealen?
We kunnen Rob Muntz wel even weer een leuke reportage laten maken.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:01 schreef MrBadGuy het volgende:
Gaan we Frankrijk nu ook boycotten, zoals dat ook gebeurde met Oostenrijk toen Haider daar won? En is een kwart van de Fransen nu volgens sommigen fout?
Een kwart van alle personen is fout. Dus ja.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:01 schreef MrBadGuy het volgende:
Gaan we Frankrijk nu ook boycotten, zoals dat ook gebeurde met Oostenrijk toen Haider daar won? En is een kwart van de Fransen nu volgens sommigen fout?
Goed dat je het tussen aanhalingstekens zet, want het is veel te gemakkelijk om het zo te noemen.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens Nieuwsuur is dat inderdaad het geval en ging het dus inderdaad in de eerste plaats om de "xenofobe idealen", zoals jij het noemt.
Wie zijn er hier in NL dan fout?quote:Op zondag 25 mei 2014 23:02 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Een kwart van alle personen is fout. Dus ja.
Ik noem het beestje graag bij de naam. Wilders is toch ook niet zo groot geworden door zijn standpunten over dierenrechten?quote:Op zondag 25 mei 2014 23:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Goed dat je het tussen aanhalingstekens zet, want het is veel te gemakkelijk om het zo te noemen.
Volgens mij gaan die twee standpunten bijna altijd hand in hand.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
Ze stonden ooit wel zo hoog in de peilingen. Dus dan heeft er toch een kwart van de mensen tegen Maurice gezegd dat ze het van plan waren. Zullen nu wel bij de VVD of thuis zitten.quote:
Het succes van partijen als het Front National is niet simpelweg te danken / wijten aan 'angst voor het onbekende'. Veel mensen zullen niet zo onbekend meer zijn met de nieuwe medelanders, maar hebben er een bepaalde mening over gevormd. Wel of niet terecht laat ik in het midden, maar xenofoob is erg jaren 80 en 90 en wat mij betreft dus achterhaald in dit verband.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik noem het beestje graag bij de naam. Wilders is toch ook niet zo groot geworden door zijn standpunten over dierenrechten?
Wat is daar mis mee?quote:Op zondag 25 mei 2014 23:10 schreef YazooW het volgende:
Mensen die in 2014 nog steeds cirkeldiagrammen gebruiken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |