Niet maar waarom zou er iets misgaan?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:02 schreef Igen het volgende:
Stel, je hebt als burger het idee dat het stembureau onterecht zegt dat je niet mag stemmen. Hoe kan die burger dan, met jouw systeem, uitvogelen of hem onrecht is aangedaan, en zo ja door wie?
Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet maar waarom zou er iets misgaan?
LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"
Dat is een retorische vraag, ik ga het gewoon niet eens uitleggen.
Blijkbaar?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen.
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.quote:Natuurlijk moeten voldoende mensen controleren dat iedereen uit het GBA in de database staat, ook dat is technisch gezien geen probleem. Vraag het aan eender welke bèta (die hebben allemaal een basiskennis van informatica en informatiesystemen), dat is prima uitvoerbaar.
Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:28 schreef Igen het volgende:
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.
En ik hoef het niet aan een bèta te vragen, ik heb zelf informatica gestudeerd.
Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?
Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.
Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?
Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?
Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?
Goed idee! Gewoon doorzichtige verkiezingsbussen aanschaffen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
Volgens mij is het belangrijkste puntje van non-transparantie op dit moment heel letterlijk dat de verkiezingsbussen ondoorzichtig zijn zodat je aan het begin van de dag niet kan zien of ze leeg zijn.
Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 22:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.
Goed zo, daar kunnen de regering en de kiesraad nog een voorbeeld aan nemen. Er is gewoon geen rechtvaardiging voor nonchalance en slordigheid.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 23:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.
Overigens waren een paar vreemde situaties later keurig opgelost las ik. Helaas kennen niet alle stembureauleden en burgers die kieswet goed. Krijg je soms misverstanden. De uitslag dient voorgelezen te worden, maar de voorzitter heeft het recht hierbij niet gefilmd of opgenomen te willen worden.
Heb zelf ook een lid ter verantwoording geroepen. Je hebt je aan alle regels te houden. Dus ook geen politieke grappen in stembureau.
quote:Front National: fraude door regering
zondag 25 mei 2014, 15:27 (Update: 25-05-14, 16:01)
Front National beschuldigt de Franse regering van verkiezingsfraude. De regering probeert de uitslag van de Europese verkiezingen in Frankrijk te manipuleren "op de meest gruwelijke manier", zegt de rechts-populistische partij van Marine Le Pen in een verklaring.
In meerdere stembureaus zouden er vandaag geen stembiljetten van het Front National te vinden zijn. De partij noemt als voorbeeld stemlokalen in Parijs en in een aantal andere steden. In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.
Front National vermoedt dat de fraude op grote schaal plaatsvindt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken probeert een overwinning van de partij te verhinderen, zegt Front National. De partij noemt het een "zeer ernstige belemmering van de democratie".
Grootste partij
Als de peilingen kloppen, wordt het Front National de grootste partij in Frankrijk. De partij is fel tegenstander van verdergaande Europese samenwerking en de euro. Front National en de PVV van Geert Wilders willen samenwerken in Europa.
Bij de lokale verkiezingen in maart won het Front National ook al flink.
Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?quote:Op zondag 25 mei 2014 09:59 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
Om 23u de definitieve uitslag.
Restzetels en lijstverbindingen kunnen de doorslag geven.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?
Als ze het niet hard kunnen maken, zullen ze al snel beschuldigd worden van ondemocratische tactieken. Dit soort dingen roepen ondermijnt het vertrouwen in de democratie.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:10 schreef karton2 het volgende:
[..]
Oef, dat is wel een zeer ernstige beschuldiging.
Handig ookquote:Op zondag 25 mei 2014 16:08 schreef UpsideDown het volgende:
In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |