abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140319879
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:02 schreef Igen het volgende:
Stel, je hebt als burger het idee dat het stembureau onterecht zegt dat je niet mag stemmen. Hoe kan die burger dan, met jouw systeem, uitvogelen of hem onrecht is aangedaan, en zo ja door wie?
Niet maar waarom zou er iets misgaan?
Je kan toch 1 op 1 de gegevens uit de GBA kopiëren?
Als jouw punt is dat het een gedoe is om die overstap te maken naar een digitaal stemsysteem dan ben ik het met je eens, de vraag is of dat we op de lange termijn beter af zijn met het papieren of het digitale systeem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140319987
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet maar waarom zou er iets misgaan?
Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"

Dat is een retorische vraag, ik ga het gewoon niet eens uitleggen.
pi_140320209
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, waarom zouden verkiezingen controleerbaar moeten zijn? Waarom zijn de verkiezingen niet één grote zwarte doos waarbij we de overheid en stembureaumedewerkers blind moeten vertrouwen, zonder mogelijkheid voor controle, want "waarom zou er iets misgaan?"

Dat is een retorische vraag, ik ga het gewoon niet eens uitleggen.
LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen. :')
Natuurlijk moeten voldoende mensen controleren dat iedereen uit het GBA in de database staat, ook dat is technisch gezien geen probleem. Vraag het aan eender welke bèta (die hebben allemaal een basiskennis van informatica en informatiesystemen), dat is prima uitvoerbaar.
#NoDAPL
pi_140320324
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

LOL, alsof je dat hoeft uit te leggen. :')
Blijkbaar?
quote:
Natuurlijk moeten voldoende mensen controleren dat iedereen uit het GBA in de database staat, ook dat is technisch gezien geen probleem. Vraag het aan eender welke bèta (die hebben allemaal een basiskennis van informatica en informatiesystemen), dat is prima uitvoerbaar.
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.

En ik hoef het niet aan een bèta te vragen, ik heb zelf informatica gestudeerd.
pi_140320396
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:28 schreef Igen het volgende:
Nee, niet "voldoende mensen" die door de overheid zijn aangewezen moeten zo'n achtergrondcheck kunnen doen. Alle burgers moeten het verkiezingsproces van A tot Z kunnen volgen en kunnen controleren of er onregelmatigheden zijn.

En ik hoef het niet aan een bèta te vragen, ik heb zelf informatica gestudeerd.
Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?
#NoDAPL
pi_140320646
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan weet jij dat het perfect mogelijk is voor mensen die de juiste achtergrond hebben - waarvan er veel zijn - om dit te verifiëren. Wij verschillen dan blijkbaar van mening over de kwetsbaarheid voor corruptie als je voldoende onafhankelijke deskundigen zo'n check laat uitvoeren. Ik kan echter als burger nu toch ook niet controleren dat het zuivere koffie is? Jij wel?
Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.
pi_140324591
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 19:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je zin hebt kan je nu de hele dag op het stembureau gaan zitten en kijken of de medewerkers bij het stemmen zelf en bij de telling correct te werk gaan. Als er twijfel is over de uitslag kun je een hertelling doen, als iemand onterecht niet op de kieslijst staat en daarom geweigerd wordt dan staat dat zwart op wit op papier zodat je keihard bewijs hebt dat de verkiezing niet eerlijk was. En dat kan iedere burger, daar heb je nergens een technisch expert bij nodig.
Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?
#NoDAPL
pi_140325747
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar valt zeker wat voor te zeggen maar hoe weet je dan zeker dat er geen formulieren zijn verstopt?
Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?

Volgens mij is het belangrijkste puntje van non-transparantie op dit moment heel letterlijk dat de verkiezingsbussen ondoorzichtig zijn zodat je aan het begin van de dag niet kan zien of ze leeg zijn.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2014 22:01:25 ]
pi_140325784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe bedoel je, formulieren verstopt? Op welk moment?
Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?
#NoDAPL
pi_140325861
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Fraude. Hoe zorg je ervoor dat gegarandeerd niemand er fraude mee pleegt?
Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.
pi_140325897
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 22:00 schreef Igen het volgende:
Volgens mij is het belangrijkste puntje van non-transparantie op dit moment heel letterlijk dat de verkiezingsbussen ondoorzichtig zijn zodat je aan het begin van de dag niet kan zien of ze leeg zijn.
Goed idee! Gewoon doorzichtige verkiezingsbussen aanschaffen.
#NoDAPL
  zaterdag 24 mei 2014 @ 23:08:16 #87
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140329221
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 22:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Behalve het puntje van mijn ninja-edit kan je de hele dag meekijken als je bang bent voor fraude. Wat dat betreft was het ook wel een goeie actie van Geenstijl - nu werd bij het stemmen tellen een keer op grote schaal door gewone burgers toegekeken of er geen fraude werd gepleegd, en inderdaad werd op een paar plekken wat vreemds vastgesteld.
Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.

Overigens waren een paar vreemde situaties later keurig opgelost las ik. Helaas kennen niet alle stembureauleden en burgers die kieswet goed. Krijg je soms misverstanden. De uitslag dient voorgelezen te worden, maar de voorzitter heeft het recht hierbij niet gefilmd of opgenomen te willen worden.

Heb zelf ook een lid ter verantwoording geroepen. Je hebt je aan alle regels te houden. Dus ook geen politieke grappen in stembureau. Met tellen alles strak in de hand houden. Als je zelf niet telt maar het overzicht houdt gaat het vlot.

Verhaal dat er stembiljetten heen en weer werden getild tijdens het tellen is wel apart. Want voordat de stembus opengaat worden alle documenten in enveloppen en zakken gedaan en verzegeld. Daar kan je niet meer bij als de stembus opengaat om te tellen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 mei 2014 @ 09:59:23 #88
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_140337482

Om 23u de definitieve uitslag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_140339990
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 23:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Ik zou het aanmoedigen dat er bij elke stembustelling burgers zijn. Nu heb ik als voorzitter de uitslag doorgestuurd naar geenstijl. Vind het een prima actie en hoop dat ze het bij de volgende verkiezingen weer doen.

Overigens waren een paar vreemde situaties later keurig opgelost las ik. Helaas kennen niet alle stembureauleden en burgers die kieswet goed. Krijg je soms misverstanden. De uitslag dient voorgelezen te worden, maar de voorzitter heeft het recht hierbij niet gefilmd of opgenomen te willen worden.

Heb zelf ook een lid ter verantwoording geroepen. Je hebt je aan alle regels te houden. Dus ook geen politieke grappen in stembureau.
Goed zo, daar kunnen de regering en de kiesraad nog een voorbeeld aan nemen. Er is gewoon geen rechtvaardiging voor nonchalance en slordigheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 25 mei 2014 @ 13:53:40 #90
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_140343051
Opvallend veel gezondheidsperikelen tijdens het stemmen In België:

11u46
In Opglabbeek heeft een kiezer een hartstilstand in het stembureau gekregen. De man kon worden gereanimeerd en is buiten levensgevaar.

12u21
Ook in Brugge, in bureau 40, is een man onwel geworden in het kieshokje. Toen hij wat te lang in het kieshokje bleef, besliste iemand toch te gaan kijken. De man is met een ziekenwagen afgevoerd. Het stemmen liep een halfuur vertraging op

12u42
In het West-Vlaamse Eernegem is een man overleden in een kiesbureau. Dat heeft burgemeester Karl Bonny bevestigd.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)d-door-aanslag.dhtml
Stop the world, I want to get out.
  zondag 25 mei 2014 @ 13:57:45 #91
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_140343218
Opvallend wel.
Of is dit in Nederland gewoon niet in het nieuws gekomen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 25 mei 2014 @ 14:37:14 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_140344633
Zo onze zuiderburen hebben wel revolutionaire partijen, zeg.

Lees dit eens: http://www.deboutlesbelges.be/home/nederlands/ :') :') :')
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 25 mei 2014 @ 16:08:59 #93
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_140347679
quote:
Front National: fraude door regering

zondag 25 mei 2014, 15:27 (Update: 25-05-14, 16:01)

Front National beschuldigt de Franse regering van verkiezingsfraude. De regering probeert de uitslag van de Europese verkiezingen in Frankrijk te manipuleren "op de meest gruwelijke manier", zegt de rechts-populistische partij van Marine Le Pen in een verklaring.

In meerdere stembureaus zouden er vandaag geen stembiljetten van het Front National te vinden zijn. De partij noemt als voorbeeld stemlokalen in Parijs en in een aantal andere steden. In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.

Front National vermoedt dat de fraude op grote schaal plaatsvindt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken probeert een overwinning van de partij te verhinderen, zegt Front National. De partij noemt het een "zeer ernstige belemmering van de democratie".

Grootste partij
Als de peilingen kloppen, wordt het Front National de grootste partij in Frankrijk. De partij is fel tegenstander van verdergaande Europese samenwerking en de euro. Front National en de PVV van Geert Wilders willen samenwerken in Europa.

Bij de lokale verkiezingen in maart won het Front National ook al flink.
Say what?
pi_140347733
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:08 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Oef, dat is wel een zeer ernstige beschuldiging.
pi_140347738
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:59 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]

Om 23u de definitieve uitslag.
Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 mei 2014 @ 16:12:32 #96
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_140347790
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:11 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

Hoe kan peil.nl voor het CDA een lager percentage hebben dan voor D66, maar wel meer zetels?
Restzetels en lijstverbindingen kunnen de doorslag geven.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 25 mei 2014 @ 16:13:54 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_140347826
quote:
15s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:10 schreef karton2 het volgende:

[..]

Oef, dat is wel een zeer ernstige beschuldiging.
Als ze het niet hard kunnen maken, zullen ze al snel beschuldigd worden van ondemocratische tactieken. Dit soort dingen roepen ondermijnt het vertrouwen in de democratie.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 25 mei 2014 @ 16:15:05 #98
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_140347857
quote:

[..]

Echt een schande.

FN _O_
Marine _O_
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 25 mei 2014 @ 16:16:28 #99
104871 remlof
Europees federalist
pi_140347909
quote:
In Frankrijk heeft elke partij een eigen stembiljet.
Handig ook :')
  zondag 25 mei 2014 @ 16:19:45 #100
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_140347997
quote:

[..]

Zou wel zeer ernstig zijn.
Ben benieuwd of ze bewijs hebben.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo