Denk niet dat er daarvoor genoeg zetels en genoeg verschillende landen zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:29 schreef MilaNL het volgende:
NPD ook in het parlementStraks wordt er nog een extreemrechtse Europese fractie opgericht.
Kan niet:quote:
Dan wordt het lastig idd.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:30 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Kan niet:
minimum of 25 MEPs from at least seven states.
https://en.wikipedia.org/(...)_European_Parliament
Zie ik niet zo heel snel gebeuren eigenlijk.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:29 schreef MilaNL het volgende:
NPD ook in het parlementStraks wordt er nog een extreemrechtse Europese fractie opgericht.
De sociaal-democraten (A) eindigen in deze peiling als tweede met 20,5 procent van de stemmen. De liberale partij Venstre (V) zijn derde met 17,2 procent.twitter:electionista twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:19:08#EP2014 - Denmark DR exit poll - Danish People’s Party first on 23.1% http://t.co/PnUaSGX2cK http://t.co/b3wbX9zqwg http://t.co/NEfJvGUi9v reageer retweet
FN wint dik.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:01 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe zit het met de uitslagen in Frankrijk?
Net op de radio:quote:Op zondag 25 mei 2014 21:01 schreef arjan1112 het volgende:
Hoe zit het met de uitslagen in Frankrijk?
Ewald Engelen (linkse euroscepticus) had er op twitter het volgende op aan te merken:quote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
Ik vind het wel op-/tegenvallend hoe zwaar er vóór de EU gestemd is
twitter:ewaldeng twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:25:58zelfs voor onze euroscepsis zijn we aangewezen op europa reageer retweet
Komt wel overeen met de peilingen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
quote:Op zondag 25 mei 2014 21:03 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ewald Engelen (linkse euroscepticus) had er op twitter het volgende op aan te merken:twitter:ewaldeng twitterde op zondag 25-05-2014 om 20:25:58zelfs voor onze euroscepsis zijn we aangewezen op europa reageer retweet
Al 15 jaar wil het totaal niet lukken om een representatieve opkomst op de been te brengen. Dan mag wel eens de vraag worden gesteld of een EUparlement wel de juiste manier is om Europese samenwerking op gang te brengen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:05 schreef SadPanda het volgende:
Opkomst in Slowakije lager dan ooit
Slechts 13 procent van de Slowaakse kiezers heeft gisteren de moeite genomen om zijn of haar stem uit te brengen, meldt staatspersbureau TASR. Nog nooit was de opkomst zo laag.
Is wel heel extreem.
het interesseert hen toch niets wat de bevolking wil, referendum of niet , maakt niks uit, ze doen toch wat ze willenquote:Op zondag 25 mei 2014 21:10 schreef karton2 het volgende:
[..]
Al 15 jaar wil het totaal niet lukken om een representatieve opkomst op de been te brengen. Dan mag wel eens de vraag worden gesteld of een EUparlement wel de juiste manier is om Europese samenwerking op gang te brengen.
Zo denk ik er ook een beetje over ja. Ik snap wel dat het EP niet echt representatief is als zo weinig mensen komen opdagen, en dat vind ik ook erg jammer, maar als mensen niet stemmen vind ik dat meer een signaal dat ze het wel prima vinden dan dat ze het niks vinden. Als je het niks vindt lijkt het me dat je juist moet stemmen, ook al is het blanco.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:15 schreef Igen het volgende:
Je kan je ook afvragen of elke verkiezing per se een hoge opkomst moet hebben. Bij de waterschapsverkiezingen is de opkomst ook laag omdat het de meeste mensen gewoon helemaal niks boeit. Dat lijkt me helemaal niet erg. Laat de mensen die er wel belang bij hebben en interesse in hebben maar lekker onderling democratisch kiezen, en iedereen is daarbij welkom.
Of je blanco stemt of niet maakt geen donder uit.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:18 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Zo denk ik er ook een beetje over ja. Ik snap wel dat het EP niet echt representatief is als zo weinig mensen komen opdagen, en dat vind ik ook erg jammer, maar als mensen niet stemmen vind ik dat meer een signaal dat ze het wel prima vinden dan dat ze het niks vinden. Als je het niks vindt lijkt het me dat je juist moet stemmen, ook al is het blanco.
Precies. Juist daarom moet je blanco stemmen als je je stem wil laten horen, maar geen van de partijen je aanspreekt. Dan geef je in ieder geval aan dat het je iets kan schelen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Of je blanco stemt of niet maakt geen donder uit.
Het enige dat verandert is het opkomstpercentage.
Nou ja, als het 'sceptische' deel in andere landen net zulke prutsers zijn als in Nederland dan vind ik dat niet zo vreemdquote:Op zondag 25 mei 2014 21:02 schreef LoggedIn het volgende:
Nou, daar zullen de politieke partijen zich wél wat van aantrekken.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:20 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Precies. Juist daarom moet je blanco stemmen als je je stem wil laten horen, maar geen van de partijen je aanspreekt. Dan geef je in ieder geval aan dat het je iets kan schelen.
Ik vind het verschil tussen waterschappen en een parlement nogal een groot verschil. Een goed functionerend parlement is is een kenmerk van een democratie. Een waterschap daarentegen niet.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:15 schreef Igen het volgende:
Je kan je ook afvragen of elke verkiezing per se een hoge opkomst moet hebben. Bij de waterschapsverkiezingen is de opkomst ook laag omdat het de meeste mensen gewoon helemaal niks boeit. Dat lijkt me helemaal niet erg. Laat de mensen die er wel belang bij hebben en interesse in hebben maar lekker onderling democratisch kiezen, en iedereen is daarbij welkom.
Als je denkt dat politici zich niets aantrekken van de verkiezingsuitslag heb je het toch echt fout.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Nou, daar zullen de politieke partijen zich wél wat van aantrekken.
De waterschapsverkiezingen in Nederland zijn in principe precies hetzelfde als alle andere verkiezingen. En daar vindt dan ook dezelfde discussie over plaats, nl. of bij de waterschappen de democratie nog wel functioneert en de aansturing niet beter van uit de provincie o.i.d. zou kunnen gebeuren.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:24 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik vind het verschil tussen waterschappen en een parlement nogal een groot verschil. Een goed functionerend parlement is is een kenmerk van een democratie. Een waterschap daarentegen niet.
Als het structureel niet wil lukken om een representatief aantal kiezers op de been te krijgen moet worden afgevraagd of de democratie überhaupt wel goed functioneert.
twitter:WouterBerlin twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:17:59Polen: Liberale regeringspartij premier Tusk verliest maar blijft grootste (32,8%) nationalisten van Kaczynski zitten hem op de hielen 31,8% reageer retweet
twitter:WouterBerlin twitterde op zondag 25-05-2014 om 21:25:43Opkomst Polen was 22,7% hoewel grote meerderheid pro-EU is. Zegt meer over ver/wantrouwen in politiek en onderschatten Poolse invloed in EU reageer retweet
Ze trekken zich natuurlijk wel wat aan van de zetelverdeling (= de verkiezingsuitslag), maar het aantal blanco stemmen boeit echt niemand wat. Met blanco stemmen bereik je niks.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:29 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Als je denkt dat politici zich niets aantrekken van de verkiezingsuitslag heb je het toch echt fout.
Daarom zou dat debat over het EUparlement ook wel eens los mogen barsten.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
De waterschapsverkiezingen in Nederland zijn in principe precies hetzelfde als alle andere verkiezingen. En daar vindt dan ook dezelfde discussie over plaats, nl. of bij de waterschappen de democratie nog wel functioneert en de aansturing niet beter van uit de provincie o.i.d. zou kunnen gebeuren.
Komt ook omdat het er heel weinig zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ze trekken zich natuurlijk wel wat aan van de zetelverdeling (= de verkiezingsuitslag), maar het aantal blanco stemmen boeit echt niemand wat. Met blanco stemmen bereik je niks.
Dan gaat elk land gewoon een opkomstplicht invoeren.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:49 schreef UpsideDown het volgende:
Als we nou het aantal zetels verdelen naar opkomst per land, zouden er dan niet meer mensen gaan stemmen?
Hoe gaat de Franse uitslag het Nederlandse beleid dan beïnvloeden?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:01 schreef Skillsy het volgende:
Rutte kan nu fluiten met zijn bezuinigingen.Europa , dankzij Frankrijk, heeft een gigantische klap gekregen. Ik ben blij met Frankrijk . Waar Nederlanders niet hebben gestemd omdat ze te laf zijn laten anderen landen zien hoe ze erover denken.
90% is wel heel erg hoog (net zo goed dat 13% erg laag is natuurlijk).quote:Op zondag 25 mei 2014 21:59 schreef SadPanda het volgende:
Het Europees Parlement schat dat de verkiezingsopkomst in de hele EU ongeveer gelijk is aan die van vijf jaar geleden: 43,11 procent tegen 43 procent in 2009.
Het parlement heeft ook opkomstcijfers per land bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de opkomst in België en Luxemburg het hoogst was (beide 90 procent) en dat Malta op de derde plaats komt met bijna 75 procent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |