Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Wat ik me wel eens afvraag, wat xou voordeliger zijn: - treinen 130 laten rijden - treinen onder etcs 160 laten rijden. Hoger verbruik en slijtage spoor maar op een stuk als Alkmaar-Maastricht heb je met dezelfde frequentie een a twee omlopen minder met bijbehorende treinstellen nodig
Op donderdag 17 april 2014 05:11 schreef J.B. het volgende: Over dat vroeg bier drinken: neem eens een ferry om 6 uur 's morgens van Helsinki naar Tallinn, je weet niet wat je meemaakt met die Finnen
Reus airport. Bomvol britten 's morgens vroeg die al aan de halve liters zitten bij een bord veel vette friet en braadworst.
Het Groninger metaalbedrijf Simmeren heeft gisteren bij de Raad van State uitleg gegeven over het mogelijke vervoer van asbesthoudend metaal naar Duitsland.
Dit metaal komt uit de Plan V's die in Groningen gesloopt zijn. De milieuinspectie heeft in 2011 het werk stilgelegd vanwege dit delict en Simmeren een boete van 1,2 miljoen euro opgelegd. Nu probeert Simmeren haar gelijk te halen. Uitspraak over maximaal 12 weken.
Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's
@ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.
Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER. In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...
Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's
Als machinist word je opgeleid voor een bepaald type trein toch?
Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Volgens mij word je juist opgeleid voor een bepaald traject.
Ik weet in ieder geval nog wel goed dat, toen in 2010 de IC Roosendaal - Arnhem weer doorgetrokken werd naar Zwolle, veel Roosendaalse machinisten niet met de koplopers overweg konden die er opeens kwamen te rijden.
Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
Een dienst van een machinist uit Enschede:
1 2 3 4 5 6 7
DM90 SPR 7952 14:04 Es 15:11 Zl 1700ST IC 3661 15:49 Zl 17:12 Nm * 17:12 Nm 17:53 Nm DDZ SPR 4465 17:53 Nm 18:33 Ht IRM IC 3568 19:08 Ht 19:37 Ut IC 571 P 19:50 Ut 20:42 Zl DM90 SPR 7973 21:19 Zl 22:27 Es
Die gaat met achtereenvolgens met: een Buffeltje naar Zwolle een 1700+ICRm naar Nijmegen een DDZ naar Den Bosch een VIRM naar Utrecht een trein mee naar Zwolle een Buffeltje naar Enschede
Veel afwisseling dus
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De huidige OP stamt alweer uit deel 321 en is daarmee ruim 400 delen oud. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan iets nieuws, fleurigs, compacter en wat meer to-the-point? Zo ja, dan ga ik wat pakkende teksten bedenken bij de plaatjes hieronder:
Bla
Blabla
Blablabla
[ Bericht 14% gewijzigd door Ireyon op 17-04-2014 14:15:24 ]
Op donderdag 17 april 2014 11:26 schreef greavy het volgende: @ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.
Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER. In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...
Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
Bij NS werkt het min of meer als volgt: tijdens opleiding beperk je tot een aantal baanvakken en materieelsoorten.
ben je als aspirant machinist bijvoorbeeld in opleiding met standplaats dordrecht kun je denken aan trajecten dordrecht - den haag C en dordrecht amsterdam (via haarlem) op die trajecten kom je bijna exclusief VIRM en SGMm tegen.
wanneer je eenmaal helemaal klaar bent met de opleiding ga je je wegkennis uitbreiden zodat je het complete pakket van je standplaats hebt en meer materieelsoorten.
het beleid daarom schijnt nog wel eens te veranderen. ik sprak laatst een rotterdamse machinist die vertelde dat een paar jaar terug men bezig was om de machinisten landelijke wegbekendheid te geven (de NS trajecten dan) want dat zou makkelijker zijn qua bijsturing tijdens verstoringen. op dat beleid is men weer een beetje terug aan het komen omdat de wegbekendheid maar een jaar geldig is ofzo dacht ik. wanneer een bepaald traject niet in het pakket van de standplaats zit zouden de machinisten dus ook wegonderhoud moeten gaan doen om bevoegdheid te houden om op dat traject te rijden.
en dat kost weer geld want ze zijn die dag niet anders inzetbaar.
jup. Gaat met de auto naar Antwerpen Berchem, dan naar Lille Flandres met NMBS, daar TER r. Amiens, en dan Intercité naar Paris, zelfde traject. Hoef niet via Lille Europe.
DM90 SPR 7952 14:04 Es 15:11 Zl 1700ST IC 3661 15:49 Zl 17:12 Nm DDZ SPR 4465 17:53 Nm 18:33 Ht IRM IC 3568 19:08 Ht 19:37 Ut IC 571 P 19:50 Ut 20:42 Zl DM90 SPR 7973 21:19 Zl 22:27 Es
Wat een diensten. 8 uur 23 minuten diensttijd waarvan 3 uur en 39 minuten niet aan het rijden (37%). Je kunt zo 20 procent van de machinisten wegbezuinigen als ze gewoon de hele dag op een traject blijven rijden...
Op donderdag 17 april 2014 11:59 schreef Ireyon het volgende: De huidige OP stamt alweer uit deel 321 en is daarmee ruim 400 delen oud. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan iets nieuws, fleurigs, compacter en wat meer to-the-point? Zo ja, dan ga ik wat pakkende teksten bedenken bij de plaatjes hieronder.
Die spoilers stonden er vroeger niet in, maar toen kwamen er klachten dat die OP zo lang was.
Vandaar mijn voorstel "compacter en meer to-the-point".
Het is ook niet zomaar 'gewoon voor de nieuwigheid', fatsoenlijke OPs maken is gewoon mijn ding. De huidige OP en headers komen ook van mijn hand (tekst en headers) en ik vind 't een beetje zonde hoe er allerlei (achterhaalde of onduidelijke) info is toegevoegd de laatste jaren. Een opschoning kan imo echt geen kwaad.
Na de militaire interventie van Oekraīne in de regio rond Donetsk zijn de verhoudingen tussen de pro-Russen en Kiev nog verder bekoeld. En na de dood van enkele separatisten, die afgelopen nacht een militaire basis in Oekraīene bestormden, lijkt de kloof tussen de Europees- en Russisch-georiënteerde bevolking alleen maar groter te worden.
Hun ogen zijn vandaag gericht op de top in Genčve: komen Amerika, Europa, Rusland en Oekraīne na dagen van diplomatieke schermutselingen nader bij elkaar?
Angst voor banenverlies Oost-Oekraīne In Lugansk, het uiterste oosten van Oekraīne, hopen veel mensen op een diplomatieke oplossing die economische rust brengt. Want veel inwoners van de plaats werken in de enorme treinfabriek Lugankteplovoz, goed voor duizenden banen. Nu de betrekkingen tussen Kiev en Moskou slecht zijn, vreest de eigenaar voor ernstige economische schade.
Luganskteplovoz heeft een lange geschiedenis in het stadje. De naam Lugansk is in het verleden meermaals gewijzigd in namen van Russische generaals en de naam van het bedrijf veranderde mee. In 1918 prijkte het bedrijf zelfs met de naam ‘Locomotief-fabriek van de Oktoberrevolutie’. Tijdens de Sovjet-Unie leverde Luganskteplovoz duizenden treinen aan de Sovjet-staten. En nu moet het bedrijf vrezen voor de toekomst.
Vanavond in EenVandaag een portret van de fabriek en we spreken separatisten over de vraag waarom er in Lugansk zo’n grote antipathie bestaat tegen het huidige bewind in Kiev.
Op donderdag 17 april 2014 11:59 schreef Ireyon het volgende: De huidige OP stamt alweer uit deel 321 en is daarmee ruim 400 delen oud. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan iets nieuws, fleurigs, compacter en wat meer to-the-point? Zo ja, dan ga ik wat pakkende teksten bedenken bij de plaatjes hieronder:
Al sinds aanvang treindienst is er een technische storing Emmerich-Dinslaken. ICE krijgt daardoor vertraging in beide richtingen. Er zijn geen treinen opgeheven. Ook geen Nahverkehr.
Vandaar mijn voorstel "compacter en meer to-the-point".
Het is ook niet zomaar 'gewoon voor de nieuwigheid', fatsoenlijke OPs maken is gewoon mijn ding. De huidige OP en headers komen ook van mijn hand (tekst en headers) en ik vind 't een beetje zonde hoe er allerlei (achterhaalde of onduidelijke) info is toegevoegd de laatste jaren. Een opschoning kan imo echt geen kwaad.
be my guest. Kunnen we naderhand altijd nog zeggen of het goed gelukt is of dat er hier en daar nog iets bij moet
Eerst kreeg ik een of andere jonge vrouw aan de telefoon die heel enthousiast was omdat ik uit Nederland belde. Toen werd ik doorverbonden naar een jonge kerel die het voor me heeft afgerond, ondanks dat ik nogal brak uit Heerhugowaard kwam in het engels . Tijdens het wachten een heerlijk muziekje met allerlei handige informatie. Baas
nb. Ik heb nog nooit met de NS klantenservice gebeld, misschien zijn die hetzelfde.
Het is geen goede dag voor Eurostar: eerder vandaag zorgde een persoonsaanrijding bij Lille voor zware vertragingen, later zorgden problemen in de kanaaltunnel voor vertraging en uitval. Klanten hebben soms uren in de rij gestaan (wachtend op hun trein), inmiddels zegt Eurostar mensen niet meer te reizen:
quote:
[18:45 GMT]
Eurostar services are now closed for the day and regrettably no further passengers are being accepted at our stations. Please do not travel to our stations this evening.
As a result of an earlier failed Eurotunnel passenger shuttle in the Channel Tunnel Eurostar services have been subject to cancellations and delays throughout the day. We are unable to provide additional services today.
We expect to run a normal service tomorrow but our trains will be very busy. If you are booked to travel tomorrow please check-in as normal.
If you have been unable to travel today our strong advice is to rebook your journey either for tomorrow or a later date. Alternatively, Eurostar will provide a full refund.
If you are holding a fully flexible ticket, please exchange your ticket at www.eurostar.com, otherwise please call the Eurostar Contact Centre within 60 days on 08432 186 186, or if calling from outside the UK, +44 (0) 1777 77 78 78. You can also email us with your booking reference on contactus@eurostar.com
In deze regio, Dresden, is er weer zo'n vervelend accent. Ik moet soms 2x luisteren naar wat ze zeggen, terwijl ik in diverse andere delen van Duitsland totaal geen problemen met Duits heb.
Vandaag even naar de regio van Ronneburg gegaan voor de zandtreinen van Wismut, die over de Wismut-Werkbahn tussen Kayna en Seligstädt rijden. Ik kon gelukkig een fiets regelen in Ronneburg, dat scheelde 23,6 kilometer lopen. Dat had ķķk geen probleem geweest, maar toch.
Wismut V300 003 + Zandtrein Hier passeert de beladen zandtrein van Kayna naar Seligstädt bij overweg Disco (de officiële benaming), ter hoogte van Großenstein, na ruim 1u40 gewacht te hebben. De Ludmilla's van Wismut zijn destijds overgenomen van DB, en zijn omgenummerd in een V300-nummer, en in het groen gespoten. Ze zijn ook toegelaten op de hoofdbaan (ze moeten elke keer zo'n 300 meter via het hoofdspoor om van de ene naar de andere kant van de Wismut-Werkbahn te komen). Totaal heeft Wismut 5 Ludmilla's en enkele V60'en voor het rangeerwerk op beide eindpunten.
Wismut V300 003 + Zandtrein Na de vorige foto werd teruggefietst naar Beerwalde, waar ongeveer 2 uur en 40 minuten later weer een zandtrein goed voor de zon moest passeren, eerder kwam er geen meer. Helaas was de sluierbewolking al stevig aan het optrekken, maar de zon liet ons gelukkig niet in de steek.
Hier passeert wederom de V300 003 met beladen zandtrein bij het voormalige stationnetje van Beerwalde, die inmiddels erg vervallen is.
Sinds DRGL2014 rijdt er op de Wismut-Werkbahn voornamelijk éénloksbedrijf, wat voorheen nog 3 of 4 lokken waren. Dan had je ieder uur per richting een trein. De kleinere afvoer vanuit de afgraving bij Kayna naar Seligstädt zal vast zo zijn redenen hebben.
Op donderdag 17 april 2014 22:13 schreef greavy het volgende: Ik kon gelukkig een fiets regelen in Ronneburg, dat scheelde 23,6 kilometer lopen. Dat had ķķk geen probleem geweest, maar toch.
Op donderdag 17 april 2014 21:13 schreef greavy het volgende: In deze regio, Dresden, is er weer zo'n vervelend accent. Ik moet soms 2x luisteren naar wat ze zeggen, terwijl ik in diverse andere delen van Duitsland totaal geen problemen met Duits heb.
Duidelijk geval van te weinig luisteren naar mijn favoriete zender in Sachsen daar leer je het wel van:
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Deze week in de categorie "Hoe doen de Fransen het?": de vervanging van een wissel. De werkzaamheden duren 8 uur, het bijbehorende kostenplaatje bedraagt ¤ 400.000,-.
Op donderdag 17 april 2014 23:23 schreef James1988 het volgende: Deze week in de categorie "Hoe doen de Fransen het?": de vervanging van een wissel. De werkzaamheden duren 8 uur, het bijbehorende kostenplaatje bedraagt ¤ 400.000,-.
Vrijwel vergelijkbaar, alleen worden ze hier met een spoorkraan op de goede plek gezet en niet met dat gele Franse ding. De duur van het vervangen weet ik niet precies, maar volgens mij staat daar tussen 8 - 10 uur voor. Verder worden wissels en spoorstaven met een stomplasmachine aan elkaar gebakken, en niet met thermiet zoals in het filmpje.
Eerst kreeg ik een of andere jonge vrouw aan de telefoon die heel enthousiast was omdat ik uit Nederland belde. Toen werd ik doorverbonden naar een jonge kerel die het voor me heeft afgerond, ondanks dat ik nogal brak uit Heerhugowaard kwam in het engels . Tijdens het wachten een heerlijk muziekje met allerlei handige informatie. Baas
nb. Ik heb nog nooit met de NS klantenservice gebeld, misschien zijn die hetzelfde.
Duitsers zijn sowieso lyrisch als je als Hollander Duits spreekt over de telefoon. Ik werk zelf op een Duitstalige Telefoonafdeling dus ik doe niet anders
Peanuts, alleen niet zo als je geen kruiwagen heb voor je heggenschaar, slooptrapje en koelbox met lunch.
ligt in Nederland. Met de 3 dagen Dampfloktreffen heb ik paar keer met Duitse fotografen mee kunnen rijden. Heb toen nog 24 kilometer gelopen. Anders wel >50...
"the shuttle" = auto-/vrachtwagentrein van Eurotunnel
Holy crap, dat ding heeft er een halve dag gestaan
Was een passagiersshuttle volgens het eerdere artikel. Kun je tenminste nog in je eigen auto zitten . Het zal zo'n vrachtshuttle geweest zijn zeg. Zit je daar een halve dag tussen de zwetende Polen in een rijtuig. Enige voordeel is dat je dan de eerste uren de snoep- en koffieautomaten nog kunt leeghalen, die hebben ze in de autoshuttles dan weer niet voor zover ik weet.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
NS aast op Schots spoor De NS heeft bij het Schotse transportagentschap Transport Scotland een offerte ingediend om te mogen rijden op het Schotse spoor.
Hoeveel de NS geboden heeft om de concessie binnen te slepen maakt het bedrijf niet bekend. Het gaat om het hele Schotse railnetwerk. De bieding loopt via dochterbedrijf Abellio. Dat heeft al meer treinen rijden in Groot-Brittannië, op de lijnen Merseyrail en Northern Rail.
Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat de NLse overheid ineens met 4 verliesgevende trajecten in Schotland zit opgescheept om nog 30 jaar te exploiteren
Op vrijdag 18 april 2014 11:21 schreef KnutdeIJsbeer het volgende: Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat de NLse overheid ineens met 4 verliesgevende trajecten in Schotland zit opgescheept om nog 30 jaar te exploiteren
Abellio, een afdeling binnen NS, die rijdt in Engeland maakt winst. Sterker nog, het meeste winst haalt NS uit de buitenlandse trajecten
Melding vrijdag 18 april 2014, 11:17 uur: Oorzaak: seinstoring Tussen Dordrecht en Den Haag HS rijden minder treinen door een seinstoring. Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 15 min. De verstoring is naar verwachting rond 14:00 uur verholpen.
in Amsterdam westpoort is vandaag weinig te beleven. er was geen Plan V te bekennen. bij HKS Metals is vanaf de weg niets te zien, behalve gigantische ladingen puin.
op de houtrakpolder staan momenteel veel nieuwe DDZ-verlengings-bakken en er staat nog wat DDAR materieel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Niks vreemds hoor, die rijden daar zelfs zonder loc. ook over het spoor.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik heb even wat mooie foto's uit de tripreports uit de OP gepakt en greavy's Flickr geplunderd. Als er iets tussen staat wat je er niet tussen wilt hebben staan, dan hoor ik het wel
De ScotRail-concessie is groter dan het Nederlandse hoofdrailnet als je kijkt naar de lengte in kilometers en het aantal stations dat wordt aangedaan. Het aantal vervoerde reizigers ligt wel weer significant lager dan wat NS jaarlijks op het HRN vervoert.
Op vrijdag 18 april 2014 14:21 schreef James1988 het volgende: De ScotRail-concessie is groter dan het Nederlandse hoofdrailnet als je kijkt naar de lengte in kilometers en het aantal stations dat wordt aangedaan. Het aantal vervoerde reizigers ligt wel weer significant lager dan wat NS jaarlijks op het HRN vervoert.
"Oh, laat dan maar" aldus de NS. "Dan kunnen we te weinig reizigers duperen."
Er komt een tweede brug over de Merwede bij Gorinchem, waar blijft die treinenlobby nu? Mooi om er ook spoor bij te leggen maar dat zal wel weer niet zo mogen zijn . In 2019 wil ze beginnen dat moet toch kunnen?
Een volwaardige upgrade van de A27 zou 1,6 miljard kosten. Er komt nu een halfbakken oplossing met spitsstroken en behoud van de oude brug bij Gorinchem voor één richting, ā 800 miljoen. Reken er maar niet op dat een spoorlijn dan opeens wel kan.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Dat is wel goedkoper met afritten inderdaad (dan hoeft het spoor daar niet overheen/onderdoor), je moet alleen bij een station een tunnel onder de weg leggen. Het nadeel is dan wel dat je bij wegwerkzaamheden het verkeer niet over de andere kant kunt leiden: dan ligt het spoor in de weg.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Sterker nog: ik hoorde al iets over Flirt-treinstellen rondzoemen voor die verbinding (meeliften op de bestelling voor de Niederrhein-concessie).
abellio heeft een persoon op de juiste plek zitten die heel goed schijnt te zijn in het schrijven van een bid. Die heeft NS geholpen en mede daarom heeft NS die aanbesteding gewonnen. Ze gaan er ook gewoon onder eigen naam en met eigen personeel rijden. Het gerucht van de flirt stellen heb ik idd ook al gehoord. Er moet sowieso nieuw materieel voor komen want het moet een gelijkvloerse instap hebben en een toilet dus het huidige materieel park valt sowieso af
Op vrijdag 18 april 2014 15:49 schreef dennistd het volgende: Dat is wel goedkoper met afritten inderdaad (dan hoeft het spoor daar niet overheen/onderdoor), je moet alleen bij een station een tunnel onder de weg leggen. Het nadeel is dan wel dat je bij wegwerkzaamheden het verkeer niet over de andere kant kunt leiden: dan ligt het spoor in de weg.
Tunnels zijn niet nodig, gewoon combineren met viaducten zoals in almere en leidsche rijn.
Het probleem van niet kunnen wisselen heb je in adam ook.
abellio heeft een persoon op de juiste plek zitten die heel goed schijnt te zijn in het schrijven van een bid. Die heeft NS geholpen en mede daarom heeft NS die aanbesteding gewonnen. Ze gaan er ook gewoon onder eigen naam en met eigen personeel rijden. Het gerucht van de flirt stellen heb ik idd ook al gehoord. Er moet sowieso nieuw materieel voor komen want het moet een gelijkvloerse instap hebben en een toilet dus het huidige materieel park valt sowieso af
Er kan natuurlijk een toilet in SLT gebouwd worden net als Syntus dat bij de Lint heeft gedaan, maar dan krijg je het probleem dat het bij de SLT's op Gouda-Alphen ineens wel kan en bij de rest niet.
Afwijkend materieel maakt ook niet uit: als er bij defecte stellen ineens NSR-materieel ingezet wordt heb je Arriva en Veolia op de achterste benen staan.
Ook dat is uitgesloten bij de goedkope opknapbeurt die nu gekozen is. Die gaat namelijk uit van het grotendeels kunnen hergebruiken van de bestaande rijbanen.
Ook dat is uitgesloten bij de goedkope opknapbeurt die nu gekozen is. Die gaat namelijk uit van het grotendeels kunnen hergebruiken van de bestaande rijbanen.
Duhh alles is uitgesloten bij een goedkope opknapbeurt als deze
Op vrijdag 18 april 2014 17:31 schreef Ireyon het volgende: Als je als student nou nog niet weet wanneer je ov geldig is dan moet je stoppen met studeren en achter de vuilniswagen gaan hangen
Ik krijg tegenwoordig een mail rond periodes zoals nu wanneer je nou wel en niet kan reizen overigens
Bestaande rijbanen zijn voor de ene richting, nieuwe banen ernaast voor de andere richting, dus zolang die tussenruimte maar groot genoeg blijft... kan er later nog een spoorlijn tussen.
Bestaande rijbanen zijn voor de ene richting, nieuwe banen ernaast voor de andere richting, dus zolang die tussenruimte maar groot genoeg blijft... kan er later nog een spoorlijn tussen.
Alleen rond de brug bij Gorinchem is dat een optie. Voor de rest blijft de middenberm grotendeels ongewijzigd.
Ik was net in Rotterdam nog bijna in de verkeerde trein gestapt, op de vertrektijd van de IC naar Venlo kwam er een DDZ binnen, maar dat bleek een vertraagde sprinter naar Breda te zijn.
Handig die schermen die steeds een andere trein tonen als ze denken dat die andere toch eerder komt...
Moet Arie niet nog wat binnenhalen, die is toch erg pro-trein?
Er kan natuurlijk een toilet in SLT gebouwd worden net als Syntus dat bij de Lint heeft gedaan, maar dan krijg je het probleem dat het bij de SLT's op Gouda-Alphen ineens wel kan en bij de rest niet.
Afwijkend materieel maakt ook niet uit: als er bij defecte stellen ineens NSR-materieel ingezet wordt heb je Arriva en Veolia op de achterste benen staan.
Met goede afspraken moet dat wel op te lossen zijn.
Komend weekend zijn er werkzaamheden waardoor de Brusselaar niet kan rijden, in plaats daarvan rijden er bussen tussen Breda en Noorderkempen waar reizigers kunnen overstappen. Tot mijn verbazing kreeg ik het volgende reisadvies voorgeschoteld, waar dus geen klap van klopt.
1 2 3 4 5 6 7
V 16:23 Breda Snelbus i.p.v. Trein NS richting Antwerpen-Centraal A 17:21 Antwerpen-Centraal
V 17:38 Antwerpen-Centraal [+] Intercity NS richting Brussel-Zuid/Midi A 18:28 Brussel-Zuid/Midi
Op vrijdag 18 april 2014 17:31 schreef Ireyon het volgende: Als je als student nou nog niet weet wanneer je ov geldig is dan moet je stoppen met studeren en achter de vuilniswagen gaan hangen
Ieder jaar zijn er weer nieuwe studenten voor het eerst student Einstein Terugzetten.
Op vrijdag 18 april 2014 20:13 schreef James1988 het volgende: Komend weekend zijn er werkzaamheden waardoor de Brusselaar niet kan rijden, in plaats daarvan rijden er bussen tussen Breda en Noorderkempen waar reizigers kunnen overstappen. Tot mijn verbazing kreeg ik het volgende reisadvies voorgeschoteld, waar dus geen klap van klopt. [ code verwijderd ]
Kunnen ze nou helemaal niks?
Wat is hier mis mee? De bussen rijden waarschijnlijk door Naar Antwerpen ivm minimale bediening noorderkempen
De reistijd van de bus komt overeen met breda antwerpen en niet met breda noorderkempen.
Wat is hier mis mee? De bussen rijden waarschijnlijk door Naar Antwerpen ivm minimale bediening noorderkempen
De bussen rijden naar Noorderkempen, vanaf daar met de trein verder (overstap + reistijd = 30 minuten). Bij de werkzaamheden staat de volgende opmerking, ver weggestopt in een muur van tekst:
quote:
LET OP: de reisplanner geeft u mogelijk een reisadvies met bussen tussen Breda en Antwerpen de Snelbussen rijden echter van en naar station (Antwerpen) Noorderkempen (B), in plaats van Antwerpen; tussen Antwerpen en (Antwerpen) Noorderkempen reist u met de trein
Nee, in Gouda nog een overstap gehaald die eigenlijk niet had moeten kunnen, en daarna de haltering in Utrecht wat ingekort en alles vlekkeloos verlopen verder
Nee, in Gouda nog een overstap gehaald die eigenlijk niet had moeten kunnen, en daarna de haltering in Utrecht wat ingekort en alles vlekkeloos verlopen verder
ah ja, dat wil inderdaad nog wel eens dat je in Gouda een onmogelijke overstap alsnog kunt halen.
bussen rijden niet van/naar Antwerpen Centraal..... extra treinen zijn ingelegd van/naar Noorderkempen. Iemand bij reisinformatie heeft geslapen....
Waarom zou je een bus opzetten naar een godsverlaten station wat even vaak word bediend als bijvoorbeeld hoensbroek, in de middle of nowhere ligt en op een steenworp afstand van centraal?
Je wil niet met al die bussen naar de binnenstad van Antwerpen. Dat wil je gewoon niet. Antwerpen Berchem is wel beter, ligt dichterbij de ring. Maar Noorderkempen zeker. Treindienst verhogen, en het gaat goed.
Waarom zou je een bus opzetten naar een godsverlaten station wat even vaak word bediend als bijvoorbeeld hoensbroek, in de middle of nowhere ligt en op een steenworp afstand van centraal?
Noorderkempen ligt echt niet op een steenworp afstand van Antwerpen Centraal hoor
Het is vanaf daar nog minstens een half uur rijden met de bus (als je geluk hebt) terwijl het treinstation recht naast de snelweg ligt. Met de tijd die je daarmee uitspaart kun je meer bussen laten rijden met minder materieel en personeel.
Noorderkempen ligt echt niet op een steenworp afstand van Antwerpen Centraal hoor
Het is vanaf daar nog minstens een half uur rijden met de bus (als je geluk hebt) terwijl het treinstation recht naast de snelweg ligt. Met de tijd die je daarmee uitspaart kun je meer bussen laten rijden met minder materieel en personeel.
Nog geen 25 minuten in het huidige verkeer, twee keer flink gas geven
Op vrijdag 18 april 2014 20:40 schreef dennistd het volgende: Komt het misschien omdat NS Noorderkempen niet kent, laat staan de treinen vanaf daar naar Antwerpen?
N.a.v. de zoveelste lompe acte van de NS zijn we het zat.
NS-directeur Timo Huges vindt het. Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt het. De reiziger komt op de plaatsen 1, 2 en 3.
Mooie woorden. De praktijk is echter vaak heel anders. Treinen te kort. Treinen te laat, of te gemakzuchtig opgeheven. Reizigers die genoegdoening willen worden met een kluitje in het riet gestuurd. Enzovoort. Groot en klein leed van de treinreiziger is aan de orde van de dag.
Basta.
Een wondermiddel zal het niet zijn, mar we hebben een meldpunt geopend.
NS-directeur Timo Huges vindt het. Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt het. De reiziger komt op de plaatsen 1, 2 en 3.
Mooie woorden. De praktijk is echter vaak heel anders. Treinen te kort. Treinen te laat, of te gemakzuchtig opgeheven. Reizigers die genoegdoening willen worden met een kluitje in het riet gestuurd. Enzovoort. Groot en klein leed van de treinreiziger is aan de orde van de dag.
Basta.
Een wondermiddel zal het niet zijn, mar we hebben een meldpunt geopend.
waar kan ik klagen over de arriva trein van gisteravond 00:38 die niet reed en de vervangende bus die pas om 01:15 vertrok? (Dordrecht - Gorinchem)
herkenbar ja. Toen ik nog tijdens de studie in Leerdam werkte, had ik altijd de trein van 1u21 uit mijn hoofd, de allerlatste naar Dordt. Een collega zette mij altijd af op het station (scheelde 10' lopen), en dan rijdt hij zelf door naar regio Sliedrecht. Toen reed de trein niet tussen Geldermalsen - Gorinchem, en heeft hij mij maar in sliedrecht afgezet(was voor hem toch 6km omrijden). Bij vraag aan de steward bleek de vervangende bus pas om 2u15 uit Leerdam te gaan, en via elk station naar Dordt. Nou, die zou daar niet voor 04u aankomen.. was ik blij dat ik mee kon rijden tm Sliedrecht...
Waarom die bus dan niet tm Gorinchem overal stopte, en daarna enkel op verzoek? Mag hopen dat dat wel gedaan is... zat meestl alleen of met hooguit 2 andere reizigers in de trein. Vrijdag was wat drukker door de stappers.
Je kunt wel alleen stoppen op verzoek, maar hoe weet je dan of er op de overige stations nog iemand méé moet?
Op vrijdag 18 april 2014 22:06 schreef JDude het volgende: Je kunt wel alleen stoppen op verzoek, maar hoe weet je dan of er op de overige stations nog iemand méé moet?
de laatste trein reed wel van Gorinchem naar Dordrecht. De bus was alleen voor reizigers tussen Geldermalsen - Gorinchem, en reed door rg Dordrecht met alle haltes voor alleen uitstappers. De laatste trein was met bus niet te halen.
de laatste trein reed wel van Gorinchem naar Dordrecht. De bus was alleen voor reizigers tussen Geldermalsen - Gorinchem, en reed door rg Dordrecht met alle haltes voor alleen uitstappers. De laatste trein was met bus niet te halen.
Oh dat wordt dan maar als een betonnen randvoorwaarde gezien waar "toch al niets aan te doen is"?
Maar hoe moeten ze het dan doen, als de nachtgaten een randvoorwaarde is? De trein Gorkum-Dordt net zolang laten wachten op de bus?
je moet ruim durven denken. NIETS is in beton gegoten. NIETS is een randvoorwaarde. En om in de stemming te komen, bekijk eens meteen het andere uiterste.
De reizigersdienst houdt het spoornet, het HELE spoornet, bezet 7 dagen in de week van 04:30 tot 01:00 de dag erop. Dan heb je als Prorail en aannemers dus drie en een half uur per nacht om je ding te doen. Doe het daar maar mee. En slik het ook maar als de laatste reizigerstrein een half uurtje later is. Uitgelopen vervoersverplichting
Ondenkbaar? Het omgekeerde is dagelijkse praktijk.
Een extra trein Gorinchem-Dordrecht inzetten in aansluiting op de bus.
Hoe groot is die vervoersvraag op dat tijdstip? Rijdt die late trein vanuit Geldermalsen niet alleen omdat de heenweg (Dordt-Geldermalsen) wel vervoersvraag heeft en het materieel toch terug naar Dordt moet "dan kunnen we hem net zo goed als reizigerstrein rijden.
Materieel moet terug, dus die trein rijdt toch wel. En let wel: door het rijden als reizigerstrein krijgen ze weer een zak geld van de overheid, voor leeg materieel ritten niet..)
Neukpop, prima woord trouwens Arriva reed vandaag met vakantie omloop omdat zo'n beetje all scholen 'dicht' waren vandaag. Ik heb ochtenddienst gehad en het was heel rustig. Toen ik klaar was rond 14 uur werd het wel wat drukker. Weet niet of ze sporadisch her en der wat hebben versterkt. Het is wel voordeel dat we er heel dicht op zitten. We kunnen in principe bij drukte (wanneer er genoeg mat staat) binnen 10 minuten een stel tegenaan plakken
Op vrijdag 18 april 2014 23:53 schreef Monopoly het volgende: Neukpop, prima woord trouwens Arriva reed vandaag met vakantie omloop omdat zo'n beetje all scholen 'dicht' waren vandaag. Ik heb ochtenddienst gehad en het was heel rustig. Toen ik klaar was rond 14 uur werd het wel wat drukker. Weet niet of ze sporadisch her en der wat hebben versterkt. Het is wel voordeel dat we er heel dicht op zitten. We kunnen in principe bij drukte (wanneer er genoeg mat staat) binnen 10 minuten een stel tegenaan plakken
Is er altijd een rangeerder aanwezig in Groningen om een stel bij te plaatsen dan?
7.45u uit Deventer, die trein heb ik in Zutphen. Ik moet om 7.03u al weg uit Oldenzaal.
Joy
De Gamificatie heeft inmiddels ook op ons corporate intranet toegeslagen (in fact, I brought from there to here ) en ik heb dus een achievement Long Drink ingesteld voor het bezoeken van 2 borrels op 1 dag.
SPOILER
Jij liever dan ik. Ik heb een paar dikke dagen vrij, ik ga zo aan het bier en tegen die tijd lig ik net in bed vrees ik
Het is volgende week pas, dus ik heb nog even de tijd om me voor te bereiden. Ik hoop alleen niet dat ik vrijdag een dienst krijg tot 0.30u of zo, maar goed: dat overleven we ook wel. Liever moe bij een excursie dan moe op de bus
En de week erop al weer een excursie, met vertrek om 7.56u uit Enschede (afdelingsexcursie NVBS afdeling Twente). Die is niet eens haalbaar per ov verder weg dan Goor of Almelo
Op zaterdag 19 april 2014 00:04 schreef dennistd het volgende: En de week erop al weer een excursie, met vertrek om 7.56u uit Enschede (afdelingsexcursie NVBS afdeling Twente). Die is niet eens haalbaar per ov verder weg dan Goor of Almelo
Waarom wist ik daar niks van?
Okee ik kan dat weekend niet, maar waarom wist ik daar niks van?
Okee ik kan dat weekend niet, maar waarom wist ik daar niks van?
Waarschijnlijk omdat je onze gezellige bijeenkomsten in Hengelo nooit bezoekt? Wordt toch eens tijd dat je langs komt: 21 mei hebben we een film over Lapland (met de ertsspoorlijn). Aanvang 19.30u, einde meestal ergens rond 22.30-22.45u.
Voor mensen die nog geen lid zijn: http://www.nvbs.com/lidworden met de kortingscode AFDTWENTE14 Voor het bezoeken van de bijeenkomsten of de afdelingsexcursie hoef je trouwens geen lid te zijn, iedereen is welkom
ja, voor een dag lang in een trein vol ramenlikkers naar het intellectuele middelpunt van deze planeet: Limburg. En we betalen er ook nog voor. Wat waren we denkende?
ja, voor een dag lang in een trein vol ramenlikkers naar het intellectuele middelpunt van deze planeet: Limburg. En we betalen er ook nog voor. Wat waren we denkende?
De laatste keer dat ik op een zaterdag zo vroeg opstond om in een trein te gaan zitten was voor het nieuwjaarsrondje
Ik kan me nog wel tijden herinneren dat ik om 6 blank een taxi voor had staan om de laatste nachtnettrein van Utrecht naar Amsterdam te halen om om 9:42 in Brussel te zijn. Weet niet zeker of dat een zaterdag was trouwens, zal best van niet ook.
Ik ga zaterdag naar Zandvoort, zondag geen ene fluit doen en maandag de barbecue maar eens aanzwengelen (als het weer het toelaat). Stoomtreinen interesseren me niet echt veel.
ja, sta je dus op die laatste trein te wachten en dan komt ie op 11 binnen. Ga mij nou niet vertellen dat jij vindt dat duidelijk staat aangegeven hoe je daar komt?
ja, sta je dus op die laatste trein te wachten en dan komt ie op 11 binnen. Ga mij nou niet vertellen dat jij vindt dat duidelijk staat aangegeven hoe je daar komt?
? Gouda heeft 1 tunnel. Serieus wat kan daar moeilijk aan zijn? Ja van 11 naar 3 is het een eindje lopen. poep gebeurt.
Hoe groot is die vervoersvraag op dat tijdstip? Rijdt die late trein vanuit Geldermalsen niet alleen omdat de heenweg (Dordt-Geldermalsen) wel vervoersvraag heeft en het materieel toch terug naar Dordt moet "dan kunnen we hem net zo goed als reizigerstrein rijden.
Materieel moet terug, dus die trein rijdt toch wel. En let wel: door het rijden als reizigerstrein krijgen ze weer een zak geld van de overheid, voor leeg materieel ritten niet..)
was een wisselstoring bij Beesd. In de 5 maanden 5x/week pendelen op dat tijdstip is hij 1x uitgevallen. Vervoersvraag Geldermalsen - Gorinchem - Dordrecht met laatste trein minimaal, maar de laatste Dordrecht - Gorinchem - Geldermalsen weer groot, tm Geldermalsen.
1. Swarzach-st.Veit - Klagenfurt - Wenen 2. Doorreizen van Swarzach-st.Veit naar Leoben - Wien
Ik zit nu in een EC Zürich - Graz. Ootie 2 is 2u eerder in Wenen. Beide opties zijn mogelijk. Welk traject is fraaier? Ik denk optie 1? Die had ik ook gepland staan.
Per 1 juli 2014 moet men bij de NMBS altijd ¤7 betalen wanneer een ticket op de trein gekocht wordt. Alle stations zijn voorzien van automaten. Is terug te vragen via Klantenservice door bijvoorbeeld defecte automaat. Tbgl kan het straks niet meer weglaten, deze toeslag.
De regel was altijd: indien men de mogelijkheid niet had een ticket te kopen (door oa krappe overstap van bus, loket gesloten, lange rij of zelfs geen loket) zonder toeslag op trein. Treinbegeleiders gaven de toeslag echter zelden, zelfs als het had gemoeten. Nu er goed functionerende kaartautomaten overal staan, kan je altijd een kaartje kopen. Zelfs Nederlanders en anderen met sowieso Maestro kunnen hun kaartje bij de automaat krijgen, ook Go/Railpass. Die toeslag wordt dus verplicht én verhoogd naar ¤7.
Er zijn ruim 40? Loketten dicht, en nog eens 27 worden de openingstijden beperkt. Ook in Essen. De oude automaten telden eigenlijk niet mee, werden erg weinig gebruikt.
[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 19-04-2014 13:47:59 ]
Op zaterdag 19 april 2014 13:41 schreef greavy het volgende: De regel was altijd: indien men de mogelijkheid niet had een ticket te kopen (door oa krappe overstap van bus, [..], lange rij) zonder toeslag op trein. [..] Nu er goed functionerende kaartautomaten overal staan, kan je altijd een kaartje kopen.
Ehm nee. Die twee problemen zijn daarmee niet uit de wereld natuurlijk. Hoewel je je af kunt vragen of het het probleem van de spoorwegen is dat een bus te laat binnen komt.
Ehm nee. Die twee problemen zijn daarmee niet uit de wereld natuurlijk. Hoewel je je af kunt vragen of het het probleem van de spoorwegen is dat een bus te laat binnen komt.
Als het voor- en navervoer frequent rijdt, kun je de reiziger er op aanspreken ja. Rijdt allen 1 keer per uur of minder en er staat een rij, de trein rijdt ook sporadisch... Dan jaag je zo bewust mensen de auto in..
Zomaar, omdat ik vanmiddag in de buurt van het spoor was en de zon scheen. Plannetje V net na vertrek uit Vught richting Deurne. (Er zijn wel grote capaciteitsverschillen in deze stoptreindienst: het ene half uur zo'n tweetje, het andere half uur DDZ...)
Op zaterdag 19 april 2014 14:42 schreef greavy het volgende: In Boerenschubbekutteveen 319 rijdt de trein 1x/2u, net als de bus. Dat ga je niet voorkomen.
Is al heel wat dat er sowieso een trein OF een bus komt.
Rendabel is volstrekt onbelangrijk. Als er in Schubbenkuttenveenschebad een bus stopt, moet er in Fagne-Con-de-Schouppe-les-Bains ook één stoppen. Of dat nou bestaat of niet, maakt niks uit.
Op zaterdag 19 april 2014 15:46 schreef Dr_Flash het volgende: Rendabel is volstrekt onbelangrijk. Als er in Schubbenkuttenveenschebad een bus stopt, moet er in Fagne-Con-de-Schouppe-les-Bains ook één stoppen. Of dat nou bestaat of niet, maakt niks uit.
Da's waar
quote:
Rendabel
Heb je die tarieven weleens gezien daar?
Klopt ja, vooral abonnementen zijn echt spotgoedkoop
Op zaterdag 19 april 2014 15:46 schreef Dr_Flash het volgende: Rendabel is volstrekt onbelangrijk. Als er in Schubbenkuttenveenschebad een bus stopt, moet er in Fagne-Con-de-Schouppe-les-Bains ook één stoppen. Of dat nou bestaat of niet, maakt niks uit.
Rendabel
Heb je die tarieven weleens gezien daar?
stond er eigenlijk nog iets tegenover (her?)opening van Hamont?
Op vrijdag 18 april 2014 23:53 schreef Monopoly het volgende: Neukpop, prima woord trouwens Arriva reed vandaag met vakantie omloop omdat zo'n beetje all scholen 'dicht' waren vandaag. Ik heb ochtenddienst gehad en het was heel rustig. Toen ik klaar was rond 14 uur werd het wel wat drukker. Weet niet of ze sporadisch her en der wat hebben versterkt. Het is wel voordeel dat we er heel dicht op zitten. We kunnen in principe bij drukte (wanneer er genoeg mat staat) binnen 10 minuten een stel tegenaan plakken
De sneltrein van 15.43 uit Leeuwarden naar Groningen reed wel met twee stellen zag ik en ook in de andere omloop zat in de middag een duo. Geen idee of het in de ochtend ook zo was
Op zaterdag 19 april 2014 16:00 schreef greavy het volgende: Zijn verlengingsrijtuigen voor DDZ, maar door problemen met de zesjes moet eea aangepast worden voordat er meer zesjes komen.
Vanaf half mei gaan ze los om van de viertjes zesjes te maken
De sneltrein van 15.43 uit Leeuwarden naar Groningen reed wel met twee stellen zag ik en ook in de andere omloop zat in de middag een duo. Geen idee of het in de ochtend ook zo was
In de 'Stiltezone' in de Railjet mag je geeneens een koptelefoon met muziek op hebben, ook al hoort niemand het. Had net een koptelefoon op (en geen oortjes in...), en tijdens controle werd ik er op gewezen dat het niet mag.
Op zaterdag 19 april 2014 18:04 schreef greavy het volgende: In de 'Stiltezone' in de Railjet mag je geeneens een koptelefoon met muziek op hebben, ook al hoort niemand het. Had net een koptelefoon op (en geen oortjes in...), en tijdens controle werd ik er op gewezen dat het niet mag.
Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen oordopjes/koptelefoons gebruiken waarvan de muziek zodanig hard staat, dat anderen er ook van mee kunnen "genieten". Vervelend voor personen die de muziek op een normaal geluidsniveau hebben (niet hoorbaar voor anderen), dat wel.
Op zaterdag 19 april 2014 18:20 schreef KnightSolaire het volgende: Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen oordopjes/koptelefoons gebruiken waarvan de muziek zodanig hard staat, dat anderen er ook van mee kunnen "genieten". Vervelend voor personen die de muziek op een normaal geluidsniveau hebben (niet hoorbaar voor anderen), dat wel.
Het is wel te snappen, maar het komt zo vreemd over. Dan doen we het zonder muziek (nog een uurtje), want het is hier tenminste rustig. Liep net door 2 rijtuigen waar het aardig rumoerig was met kinderen en ander kakelend volk. Maar hier wordt tenminste gehandhaafd, in Nederland niet...
Oh, momenteel is onze maximum snelheid verlaagd naar 60 km/h, ergens in de fucking middle of nowhere. De omroep meldt dat dit komt door hevig noodweer, wat ook wel klopt. We reden net nog in de volle zon, geen wolkje te bekennen zo ongeveer, en nu zitten we tussen hevig onweer en enorme hagelbuien. Het nevenspoor naast ons kan ik vanuit de trein amper zien.
Edit: En na ongeveer 10 minuten konden we weer naar de 160kmh doorknallen.
[ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 19-04-2014 19:06:23 ]
Op zaterdag 19 april 2014 18:33 schreef greavy het volgende: Oh, momenteel is onze maximum snelheid verlaagd naar 60 km/h, ergens in de fucking middle of nowhere. De omroep meldt dat dit komt door hevig noodweer, wat ook wel klopt. We reden net nog in de volle zon, geen wolkje te bekennen zo ongeveer, en nu zitten we tussen hevig onweer en enorme hagelbuien. Het nevenspoor naast ons kan ik vanuit de trein amper zien.
Edit: En na ongeveer 10 minuten konden we weer naar de 160kmh doorknallen.
Ik heb in Luxemburg weleens zulk achterlijk noodweer gehad dat de trein gewoon een kwartier in een tunnel bleef schuilen, in plaats van het station binnen te rijden wat een paar honderd meter verderop was.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 19-04-2014 19:21:55 ]
Rijdt wel lekker, zit ook wel comfortabel. Goed interieur. Het had een prima vervanger voor de V250 geweest.
En bijna op Wien Meidling, nu nog naar Westbahnhof met U-bahn. Daar vertrekt m'n ICE morgen.
Edit: Nice, heb nog niet eens alle trajecten in de Excel-sheet verwerkt, maar zit nu al op 4500 kilometer. Morgen moet Wenen Westbahnhof - Frankfurt (Main) Hbf - Arnhem - Breda - Dordrecht er ook nog bij. En dan nog de heenreis, Antwerpen - Brussel - Parijs - München. En nog een rondtripje door Tsjechië. En oja, die voor vandaag is ook niet verwerkt.
[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 19-04-2014 19:28:52 ]
Op zaterdag 19 april 2014 19:22 schreef Dr_Flash het volgende: is er niet een lijstje te vinden waar gewoon die wafelijzerprojecten 1 op 1 tegenover elkaar gezet staan?
We kunnen er met zijn allen een site over opzetten met zaken die we tegen zijn gekomen
Ik begin: De volstrekt onzinnige TGV van Oostende (tegen de best wel nuttige van Mons)
De trams van Charleroi. Half netwerk gebouwd en bovendien te veel trams besteld omdat de Vlaamse kusttram nu eenmaal meer materieel nodig heeft dan Charleroi
Het hellend vlak van Ronquieres en ehm, iets anders met water.
[img=610,200]http://dump.16vier.nl/trein/image.php?jpg[/img] [img=610,65]http://dump.16vier.nl/trein/header01.png[/img] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub01.jpg[/img] Welkom in het legendarische treintopic! Voordat je post, let dan even goed op de volgende opmerkingen: [spoiler][*] [b]In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.[/b] Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
[*] [b]Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.[/b] Zo heet [i]station Gvc[/i] hier Den Haag Centraal en is [i]trein 3626[/i] gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
[*] [b]Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.[/b] Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.[/spoiler]
[img=610,65]http://dump.16vier.nl/trein/header02.png[/img] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub02.jpg[/img] [spoiler][*] [b]Normale treinkaartjes uit de automaat zijn niet geldig in Thalys.[/b] Voor reizen met Thalys dient altijd een specifiek (datum en tijdsgebonden) ticket geboekt te worden. Dit kan o.a. via de website van NS Hispeed of [url=http://nl.voyages-sncf.com/nl/]Voyages SNCF[/url].
[*] [b]Voor IC Direct en ICE is in bepaalde gevallen toeslag vereist.[/b] Informatie hierover is te vinden op de site van de [url=http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/toeslag-ice-intercity-direct-en-euregio-ticket.html]NS[/url].
[*] [b]IC Brussel en IC Berlijn zijn binnen Nederland gewone intercities.[/b] Met deze treinen mag met elk geldig vervoersbewijs zonder extra toeslag worden gereisd.
[*] [b]De IC Brussel rijdt 12 keer per dag tussen Den Haag HS en Brussel-Zuid.[/b] De dienstregeling van deze trein is [url=http://www.nshispeed.nl/web/file?uuid=d392743b-228d-47ef-a56f-05986b15ba14&owner=63a6ebc8-b98e-42f8-9ae8-ad2b85250782]hier[/url] te vinden. Daarnaast rijdt er ook elk uur een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal die helaas wel slecht aansluit op de intercity van- en naar de randstad.[/spoiler]
[img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub03.jpg[/img] [spoiler][*] [b]Hoe hard rijden de treinen eigenlijk op mijn traject?[/b] De maximumsnelheid op het normale spoor in Nederland is 140km/h. Voor de HSL-Zuid geldt een v[sub]max[/sub] van 300km/h, echter wordt er door IC Direct slechts 160km/h gereden. Snelheden per trajact zijn te vinden op [url=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Baanvaksnelheden.png]deze spoorkaart[/url].
[*] [b]Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereisd?[/b] Dit kun je uitrekenen met de site van [url=http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html#app=233e&4fa8-selectedIndex=0]Blijbol[/url], of je kunt zelf aan de slag met de [url=http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2012%5B2%5D/tariefeenhedenkaart-van-nederland-2012.pdf]Tariefeenhedenkaart van de NS[/url] en de bijbehorende [url=http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2012%5B2%5D/detailkaarten-behorende-bij-de-tariefeenhedenkaart-2012.pdf]detailkaarten[/url] voor grootstedelijke gebieden.[/spoiler]
[img=610,65]http://dump.16vier.nl/trein/header03.png[/img] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub04.jpg[/img] [spoiler][url=http://forum.fok.nl/topic/1320549/3/50#71379798]Reis door België, met name op station Binche[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1326119/3/50#71768211]6834 kilometer InterRail[/url] - [i]Igen[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1333139/2/50#72285357]Vakantie in Oostenrijk[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1336303/5/50#72533748]Polen[/url] - [i]Zug-Chef[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1344978/6/50#73135016]Eerste Klas door Nederland[/url] - [i]Ireyon[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1382976/3/50#75858398]Zwitserland[/url] - [i]sander89[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79389766]De spoorlijn door Liechtenstein[/url] - [i]SvMp[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79393836]Monaco[/url] - [i]KapiteinT[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/1/50#79195073]Koninklijke wachtkamers[/url] - [i]Bork[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1437543/5/50#80191797]NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1505329/4/50#84913890]Met Interrail door midden- en zuid-Europa[/url] - [i]Ireyon[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1516576#85549194]InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa[/url] - [i]Irritatie100[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1516576/3/50#85623493]Treinen rond Basel[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1518890/4/50#85794652]Station Visé[/url] - [i]KapiteinT[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1533613/247/1#86901940]InnoTrans 2010[/url] - [i]James1988[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1553986/2/50#88290513]Onthulling 10 jaar ICE[/url] - [i]Ireyon[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1592423/10/25#91572133]Reisje voor het goede doel[/url] - [i]Greavy[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1695551/3/25#100633877]Treinen in Japan deel 1[/url] en [url=http://forum.fok.nl/topic/1695551/4/25#100649314]deel 2[/url] - [i]Igen[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1693923/2/50#100482176]Berlijn[/url], [url=http://forum.fok.nl/topic/1693923/5/50#100546976]Praag[/url], [url=http://forum.fok.nl/topic/1695551#100610718]Wenen[/url] en [url=http://forum.fok.nl/topic/1695551/3/50#100654611]Budapest[/url] - [i]Zug-Chef[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1725781/131/1#103412276]Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie)[/url] - [i]bork[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1817460/1/101#111644671]Europabahn/Rheintalbahn[/url] - [i]bork[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1981396/6/50#127531144]AnsaldoBreda en Napels op hun best[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1995335/4/50#128899316]Trein en tram in Lissabon deel 1[/url] en [url=http://forum.fok.nl/topic/1995335/5/50#128918529]deel 2[/url] - [i]Zug-Chef[/i][/spoiler] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub05.jpg[/img] [spoiler][url=http://forum.fok.nl/topic/1833347/1/50#113163430]De cabine van een Class 66[/url] - [i]Monopoly[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1836748/1/999#113539449]De cabine van een G-2000[/url] - [i]Monopoly[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1895377/1/999#119346033]De cabine van een DM'90[/url] - [i]Monopoly[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1921707/1/25#121683226]Fotoverslag over de NS1700[/url] - [i]GlenSpey[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1925891/8/25#122109255]Fotoverslag over VIRM[/url] - [i]GlenSpey[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1931021/292/1#122610940]De cabine van een Traxx (BR 186)[/url] - [i]Mirgeam[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1900247/281/1#119772054]De cabine van een G1206[/url] - [i]Mirgeam[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1878505/10/25#117784625]Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012[/url] - [i]Greavy[/i][/spoiler] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub06.jpg[/img] [spoiler][url=http://forum.fok.nl/topic/1092742/1/50#54411736]Hoek van Holland Haven[/url] - [i]von_Preussen[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1094640/2/50#54570191]Kesteren[/url] - [i]Dr_Flash[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1096243/6/50#54791733]Buitenpost[/url] - [i]Peterselieman[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1120314/4/50#56398775]Newcastle Central Station[/url] - [i]bork[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1141262/3/50#57792976]IJmondlijn[/url] - [i]von_Preussen[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1437543/2/50#80013397]Harlingen (- Haven)[/url] - [i]Greavy[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1656648/5/50#97313655]Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie[/url] - [i]Greavy[/i] [url=http://forum.fok.nl/topic/1941420/8/25#123593702]Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie[/url] - [i]Greavy[/i][/spoiler]
[img=610,65]http://dump.16vier.nl/trein/header04.png[/img] [img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub07.jpg[/img] [spoiler][*] [b]De stoker en de machinist[/b] Stap in een trein die precies om 7 over 11 vertrekt.
[*] [b]Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk[/b] Reis op het volledige traject Den Haag HS - Rotterdam Centraal zonder dat er daar die dag een storing optreedt.
[*] [b]Kedeng Kedeng[/b] Stap in een trein die precies 10 minuten vertraging heeft.[/spoiler]
[img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub08.jpg[/img] [spoiler][*] [b]Bliepfetisjist[/b] Check met dezelfde OV-Chipkaart minstens 20 keer in- én -uit.
[*] [b]Corners of the World[/b] Reis naar Den Helder, Vlissingen, Kerkrade en Roodeschool en eindig thuis in je eigen bed.
[*] [b]Het kompas[/b] Stop op stations die eindigen in resp. -Noord, -Oost, -Zuid en -West in 4 verschillende steden.
[*] [b]Van alle markten thuis[/b] Reis met treinen van minstens 5 verschillende vervoerders.[/spoiler]
[img=610,20]http://dump.16vier.nl/trein/sub09.jpg[/img] [spoiler][*] [b]Men At Work[/b] Reis door [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Spoortunnel_in_Nederland]alle spoortunnels[/url] van Nederland.
[*] [b]Wereldreiziger[/b] Reis op alle spoorlijnen voor personenvervoer binnen Nederland.[/spoiler]