abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 april 2014 @ 16:29:44 #1
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138574815
quote:
Le Pen wil speciale lunches voor moslims verbieden

Scholen in Frankrijk moeten moslimkinderen in de kantines niet langer de mogelijkheid bieden om speciale lunches zonder varkensvlees te kiezen. Dat heeft de leider van het extreemrechtse Front National, Marine Le Pen, gezegd tijdens een bijeenkomst, meldden diverse Franse media.

Le Pen ziet de plannen het liefst zo snel mogelijk ingevoerd worden door de nieuwe burgemeesters in de 11 districten waar het Front National vorige week de gemeentelijke verkiezingen won.

'We zullen het niet accepteren dat er op basis van geloof eisen worden gesteld aan het menu', zei Le Pen. 'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'
Bron: AD
Hier verder.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 6 april 2014 @ 16:30:13 #2
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_138574842
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:16 schreef Woestijnvos het volgende:

Die zal vast wel een aantal doodsbedreigingen gaan krijgen.
Laten we hopen dat het niet bij bedreigingen blijft!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 6 april 2014 @ 16:30:43 #3
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_138574862
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Eerder postte ik een link met quote waaruit bleek dat het niet alleen om die politie gaat maar om meerdere overheidsinstanties.

Probeer jij eens een niet-halal geslachte kip te kopen in een supermarkt in Nederland. Gaat erg lastig worden.
Ik weet niet welke supermarkt jij je kip koopt maar wij hebben 3 vitrines: plofkip, bio-kip en halal kip.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zondag 6 april 2014 @ 16:31:45 #4
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138574905
quote:
10s.gif Op zondag 6 april 2014 16:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus het gaat niet om de haalbaarheid? Waarom verander je telkens van argument?
Ik vind dat niet het belangrijkste standpunt. Maar je kan eigenlijk niks tegen haar inbrengen, want als het gaat over seculariteit heeft ze ook gewoon gelijk. Staat in Franse wetten!
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 6 april 2014 @ 16:33:07 #5
395200 deadprez
One more rail
pi_138574965
quote:
Probeer jij eens een niet-halal geslachte kip te kopen in een supermarkt in Nederland. Gaat erg lastig worden.
Wat is dit voor onzin :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  zondag 6 april 2014 @ 16:34:45 #6
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_138575021
Die vrouw is net zo racistisch als d'r vader en spoort dus evenmin :')
pi_138575101
quote:
13s.gif Op zondag 6 april 2014 16:33 schreef deadprez het volgende:

[..]

Wat is dit voor onzin :')
Net of het mij ene hol boeit of de kip wel of niet halal is. Als het maar goed te vreten is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_138575122
Een van de talloze nare gevolgen van het bestaan van staatsscholen is dat dit soort dingen aan mensen opgelegd kunnen worden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 6 april 2014 @ 16:37:22 #9
395200 deadprez
One more rail
pi_138575134
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Net of het mij ene hol boeit of de kip wel of niet halal is. Als het maar goed te vreten is.
Dat sowieso. Kan me alleen niet voorstellen dat alle kip in supermarkten halal is.
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_138575187
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:31 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik vind dat niet het belangrijkste standpunt. Maar je kan eigenlijk niks tegen haar inbrengen, want als het gaat over seculariteit heeft ze ook gewoon gelijk. Staat in Franse wetten!
Maar wat boeit het nou? Islamitische leerlingen kregen blijkbaar een aparte lunch. Leuk voor die lui, maar wat moet ons dat interesseren? Als het niet teveel meerkoeten oplevert, zie ik geen probleem.
  zondag 6 april 2014 @ 16:39:05 #11
211040 Uccie
pi_138575203
quote:
10s.gif Op zondag 6 april 2014 16:37 schreef deadprez het volgende:

[..]

Dat sowieso. Kan me alleen niet voorstellen dat alle kip in supermarkten halal is.
En dan nog, de mensen die het hardst roepen dat halalslachten dieronvriendelijk is en dat ze het niet willen eten, kopen vervolgens een stuk vlees uit de bio-industrie dat nog nooit daglicht heeft gezien.
  zondag 6 april 2014 @ 16:39:36 #12
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138575216
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:34 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Die vrouw is net zo racistisch als d'r vader en spoort dus evenmin :')
In tegenstelling tot haar vader en zelfs in tegenstelling tot Wilders heeft ze het nooit over moslims of joden, of Marokkanen. Ze praat echt zelden over volkeren.
pi_138575250
Het gaat om geen varkensvlees willen eten blijkbaar. Daar is toch geen werkelijk probleem mee? Ikeet ook bijna nooit varken. Dat moet gewoon kunnen. Het gaat verder als je gehele menu's halal wil maken.
  zondag 6 april 2014 @ 16:41:06 #14
395200 deadprez
One more rail
pi_138575264
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:39 schreef Uccie het volgende:

[..]

En dan nog, de mensen die het hardst roepen dat halalslachten dieronvriendelijk is en dat ze het niet willen eten, kopen vervolgens een stuk vlees uit de bio-industrie dat nog nooit daglicht heeft gezien.
Het interesseert ze ook helemaal niks of het diervriendelijk is of niet, ze willen gewoon graag moslims bashen.
Stop the violence
Down with the hate
  zondag 6 april 2014 @ 16:41:07 #15
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138575266
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar wat boeit het nou? Islamitische leerlingen kregen blijkbaar een aparte lunch. Leuk voor die lui, maar wat moet ons dat interesseren? Als het niet teveel meerkoeten oplevert, zie ik geen probleem.
Hoofddoekjes zijn in Franse scholen ook niet toegestaan en de meeste moslims zijn het daar nu 'gewend'. Maar het is echt zo, de meeste Fransen vinden bescherming van seculariteit heel boeiend.
pi_138575380
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Hoofddoekjes zijn in Franse scholen ook niet toegestaan en de meeste moslims zijn het daar nu 'gewend'. Maar het is echt zo, de meeste Fransen vinden bescherming van seculariteit heel boeiend.
Ik ben daar ook erg voor. Zeker op school.
pi_138575444
quote:

[..]

Dit lijkt meer op gelovigen pesten. Of is dat een belangrijk speerpunt bij het beschermen van seculariteit?
pi_138575537
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:30 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik weet niet welke supermarkt jij je kip koopt maar wij hebben 3 vitrines: plofkip, bio-kip en halal kip.
http://www.dagelijksestan(...)er-halal-dan-u-denkt
quote:
Dat de islamisering van Nederland concrete vormen aanneemt, blijkt wel uit het feit dat ons voedsel steeds meer halal aan het worden is. Wat recente voorbeeldjes: In het kader van de ‘diversiteit’ krijgt nu het hele politiekorps IJsselland halal lunchpakketjes; hoezo diversiteit? Ook in het stadhuis van Rotterdam krijgt men in de kantine ongevraagd alleen nog halalvlees voorgezet. Maar echt verbijsterend vond ik toch wel de uitzending van Uitgesproken EO van afgelopen dinsdag. Daaruit bleek niet alleen dat al een derde van alle slachthuizen halal slacht, maar vooral dat bijvoorbeeld bijna alle kaas in de supermarkten halal is, zonder dat de consument dit wordt verteld. Dat betekent dus, zoals Ellian terecht in de uitzending stelde, dat Nederland zich feitelijk aan de sharia onderwerpt. En we weten van niks. De woordvoerders van de ChristenUnie en de PvdA vonden dat niet in de haak, maar het CDA zag het probleem niet zo.

André van Delft is al langer argwanend over wat hem aan levensmiddelen voorgeschoteld wordt. Hij wil geen halal eten, en zag het als zijn burgerplicht om zijn supermarkt AH aan te schrijven..
Antwoord AH:
quote:
Wij vinden dat, indien het maatschappelijk gewenst is de stromen vlees volledig van elkaar te scheiden, ook de overheid een taak heeft in het vereisen van aantoonbaarheid van verdoofd geslacht zijn. Momenteel kan alleen halal geslacht vlees bewezen worden. De omgekeerde bewijslast, namelijk niet-halal geslacht vlees, is niet te verkrijgen
http://nieuws.thepostonli(...)lijk-halal-geslacht/
quote:
Nederlandse kip wel degelijk halal geslacht

Abdelfatteh Ben Ali-Salah is directeur Halal Correct Certification. Zijn bedrijf controleert onder andere het kippenvlees dat bij Storteboom wordt geslacht. Ali-Salah vertelt tegen ThePostOnline dat de kip bij Storteboom ‘elektronisch wordt verdoofd en daarna wordt geslacht zodat het conform de halaleisen is.’

Deze manier van slachten is volgens Ali-Salah ‘een compromis tussen de halalwetten en de Nederlandse Dierenwelzijnswetgeving. Het dier sterft niet door de stroomstoot maar doordat het dier leeg bloedt, dat is dus volgens de halalregels.’

Sticker

Op de vraag waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen halal kip en gewone kip antwoordt Ali-Salah: ‘Moslims moeten de zekerheid hebben dat vlees halal is.’
Logisch, anders mogen ze het niet eten. ‘De gewone consument heeft die behoefte niet en dus hoeft daar ook geen sticker op.’
  zondag 6 april 2014 @ 16:47:51 #19
211040 Uccie
pi_138575562
quote:

[..]

Ik weet niet wat de achtergrond is van de lunches, maar zijn die echt door moslims ge-eist voor de kinderen of waren die er gewoon ineens.
pi_138575563
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit lijkt meer op gelovigen pesten. Of is dat een belangrijk speerpunt bij het beschermen van seculariteit?
Het is gewoon pesten en van iets vrij onbelangrijks een punt maken. Je kan gewoon rekening met elkaar houden. Maar je moet ook niet te ver gaan.
pi_138575611
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de achtergrond is van de lunches, maar zijn die echt door moslims ge-eist voor de kinderen of waren die er gewoon ineens.
Moslims eten geen varken. Dat kun je dan toch niet gaan dwingen?
pi_138575661
Lekker interessant, Ouder. Vraag en aanbod. Als de leverancier meer brood ziet in het aanbieden van halal-eten, dan staat het hem vrij dat te doen .
pi_138575714
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Globali het volgende:

[..]

Het is gewoon pesten en van iets vrij onbelangrijks een punt maken. Je kan gewoon rekening met elkaar houden. Maar je moet ook niet te ver gaan.
Je kunt die kinderen toch gewoon een ander stukje vlees geven? Zie het probleem niet.
  zondag 6 april 2014 @ 16:51:12 #24
211040 Uccie
pi_138575717
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:48 schreef Globali het volgende:

[..]

Moslims eten geen varken. Dat kun je dan toch niet gaan dwingen?
Nee, maar ik heb een aantal islamitische collega's die altijd kaas kiezen als er een lunch wordt geregeld. Maar als er ineens een bordje met halal rosbief ligt ofzo, dan zullen ze dat niet afslaan.
Zo kan het met die lunches ook gegaan zijn. We doen een keer een test, hé dat is succesvol, we breiden het uit.
  zondag 6 april 2014 @ 16:51:23 #25
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138575722
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In Frankrijk is er gewoon bepaald dat religie geen grote druk uit mag oefenen in het publieke leven. Punt uit. Degenen die het daar niet mee eens zijn, verhuizen maar fijn naar een ander land.
pi_138575727
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mij wel. Ik ben namelijk tegen discriminatie op basis van geloof en wens daarom geen vlees te eten waarbij de EIS is dat het door een moslim geslacht is.
En ik heb het niet op de halal methode van slachten.
pi_138575764
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, steeds minder niet-moslims kregen een niet-halal lunch.
pi_138575812
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

In Frankrijk is er gewoon bepaald dat religie geen grote druk uit mag oefenen in het publieke leven. Punt uit. Degenen die het daar niet mee eens zijn, verhuizen maar fijn naar een ander land.
Ah, de dooddoener van de week.

Maar we hebben het nu over lunches die al jaren bestaan. Als Frankrijk vecht voor het behoud van de seculariteit en deze maatregel daar een uitvloeisel van is, dan had men die lunches überhaupt nooit aan moeten bieden.

Dit is gewoon onzinnig een groep mensen pesten.
pi_138575821
Ik heb meegemaakt dat 1 islamitische ouder op een kinderdagverblijf alle eten halal wil maken. Dat kan niet. Dan geef je zelf maar eten mee aan je kind. Ik heb ook bij Indiase Hindoeisten gezien dat men het kastensysteem nog steeds erg serieus neemt. De een kan niet bij de ander in de klas zitten. Dat werkt hier gewoon niet. Maar op gebied van eten kun je ver wel wat rekening met elkaar houden.
pi_138575833
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef deadprez het volgende:

[..]

Het interesseert ze ook helemaal niks of het diervriendelijk is of niet, ze willen gewoon graag moslims bashen.
Nee, dat is het stempel dat jij er graag op wilt plakken.

Al denk ik dat je wat die Le Pen betreft zeker gelijk hebt
  zondag 6 april 2014 @ 16:54:27 #31
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138575845
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Uccie het volgende:

[..]

Vaak waren die er gewoon ineens. Marine Le Pen neemt het dan ook vooral de leiding van de scholen kwalijk. En ik heb net nog gehoord door de vice-president van het FN dat varkensvlees echt aan banden werd gelegd in sommige scholen TERWIJL konden kiezen uit 2 a 3 verschillende gerechten. Dat vind ik echt belachelijk en idioterie.
pi_138575859
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb een aantal islamitische collega's die altijd kaas kiezen als er een lunch wordt geregeld. Maar als er ineens een bordje met halal rosbief ligt ofzo, dan zullen ze dat niet afslaan.
Zo kan het met die lunches ook gegaan zijn. We doen een keer een test, hé dat is succesvol, we breiden het uit.
Rosbief is rund. Waarom zou men dat niet willen eten behalve dat het misschien niet halal is?
pi_138575891
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:43 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik ben daar ook erg voor. Zeker op school.
Aburd. Nonnen lopen met kappen en niet zo heel erg lang geleden liepen alle vrouwen in Nederland met een bedekt hoofd rond.
pi_138575894
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, steeds minder niet-moslims kregen een niet-halal lunch.
Waar haal je dat nou weer vandaan? In de OP staat dat islamitische leerlingen een speciale lunch krijgen aangeboden. Le Pen wil daar vanaf. Ik lees niets over de door jou genoemde ontwikkeling.
pi_138575910
quote:
Dat betekent dus, zoals Ellian terecht in de uitzending stelde, dat Nederland zich feitelijk aan de sharia onderwerpt.
Wat een dom en zwaar overdreven geneuzel. Het punt is gewoon dat een klein deel van de mensen (en in steden als Rotterdam een aanzienlijk deel) graag halalvlees eet (moeten ze zelf weten uiteraard), en de rest van de mensen kan het niet schelen. De keuze is dan gauw gemaakt nietwaar? Als 25% van de mensen er op staat om vlees wil eten wat niet halal is (kan ik me niet voorstellen tenzij je per sé varkensvlees wil eten in de kantine) dan zullen ze die optie vanzelf wel weer aan gaan bieden. Persoonlijk interesseert het mij echt geen reet hoe een kip geslacht wordt. Bij de supermarkt hier om de hoek verkopen ze ook geen varkensvlees, dan ga ik niet huilen dat hier de sharia wordt ingevoerd ( :') ) want het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en als ik trek heb in een speklap dan ga ik die gewoon ergens anders kopen. Mensen die zich hier druk om maken zijn echt problemen aan het creëren die er niet zijn. Die Ellian probeert weer makkelijk te scoren, wat een proleet.
  zondag 6 april 2014 @ 16:55:40 #36
211040 Uccie
pi_138575912
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:54 schreef Globali het volgende:

[..]

Rosbief is rund. Waarom zou men dat niet willen eten behalve dat het misschien niet halal is?
Omdat het niet halal is inderdaad. Zij eten alleen vegetarisch als ze niet weten waar het vandaan komt.
pi_138575917
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je kunt die kinderen toch gewoon een ander stukje vlees geven? Zie het probleem niet.
Lijkt mij ook. Het enige probleem is als men werkelijk halal gaat afdwingen.
pi_138575965
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Aburd. Nonnen lopen met kappen en niet zo heel erg lang geleden liepen alle vrouwen in Nederland met een bedekt hoofd rond.
En als er in het verleden iets is gebeurt is dat een goede motivatie om dat nooit meer te veranderen natuurlijk.
Conscience do cost.
pi_138575970
Gewoon al het halal vlees verbieden, al het plofvlees ook. Moslims worden maar vegetarisch dan. Niet dieren extra laten lijden omdat ze in een sprookje geloven
pi_138575989
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wat een dom en zwaar overdreven geneuzel. Het punt is gewoon dat een klein deel van de mensen (en in steden als Rotterdam een aanzienlijk deel) graag halalvlees eet (moeten ze zelf weten uiteraard), en de rest van de mensen kan het niet schelen. De keuze is dan gauw gemaakt nietwaar? Als 25% van de mensen er op staat om vlees wil eten wat niet halal is (kan ik me niet voorstellen tenzij je per sé varkensvlees wil eten in de kantine) dan zullen ze die optie vanzelf wel weer aan gaan bieden. Persoonlijk interesseert het mij echt geen reet hoe een kip geslacht wordt. Bij de supermarkt hier om de hoek verkopen ze ook geen varkensvlees, dan ga ik niet huilen dat hier de sharia wordt ingevoerd ( :') ) want het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en als ik trek heb in een speklap dan ga ik die gewoon ergens anders kopen. Mensen die zich hier druk om maken zijn echt problemen aan het creëren die er niet zijn. Die Ellian probeert weer makkelijk te scoren, wat een proleet.
Zo is het.
  zondag 6 april 2014 @ 16:57:31 #41
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138575999
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ah, de dooddoener van de week.

Maar we hebben het nu over lunches die al jaren bestaan. Als Frankrijk vecht voor het behoud van de seculariteit en deze maatregel daar een uitvloeisel van is, dan had men die lunches überhaupt nooit aan moeten bieden.

Dit is gewoon onzinnig een groep mensen pesten.
Het is niet dat IK dat beslis, maar dat het volgens de Franse wet zo is als het gaat over seculariteit. Het FN bemerkte terecht op dat als de UMP en PS moeite hebben/hadden en kritiek hebben op Le Pen's voorstel, dat ze dan ook moeite hebben met de Franse seculairtieit.

En ook in Frankrijk gebeuren soms fouten en worden er wetten overtreden.
pi_138576039
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:56 schreef totalvamp het volgende:
Gewoon al het halal vlees verbieden, al het plofvlees ook. Moslims worden maar vegetarisch dan. Niet dieren extra laten lijden omdat ze in een sprookje geloven
Je denkt werkelijk dat niet halal westerse plofkippen een leuk leven hebben?
  zondag 6 april 2014 @ 16:58:28 #43
211040 Uccie
pi_138576040
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:54 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Vaak waren die er gewoon ineens. Marine Le Pen neemt het dan ook vooral de leiding van de scholen kwalijk. En ik heb net nog gehoord door de vice-president van het FN dat varkensvlees echt aan banden werd gelegd in sommige scholen TERWIJL konden kiezen uit 2 a 3 verschillende gerechten. Dat vind ik echt belachelijk en idioterie.
De lunch cultuur in Frankrijk is echt een volledige 3-gangen maaltijd hè, dan is het inderdaad wel idioterie als je de complete keuze afschaft. Nou heb ik geen idee of dat veel scholen zijn of niet en kan ik me ook wel voorstellen dat als je een school hebt met overwegend moslimkinderen het wel weer een logische en economische keuze is.
pi_138576081
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:57 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Het is niet dat IK dat beslis, maar dat het volgens de Franse wet zo is als het gaat over seculariteit. Het FN bemerkte terecht op dat als de UMP en PS moeite hebben/hadden en kritiek hebben op Le Pen's voorstel, dat ze dan ook moeite hebben met de Franse seculairtieit.

Waarom moeilijk doen over iets dat geen probleem was en is? Ik hou thuis toch ook rekening met mensen die op bezoek komen om te eten? Als iemand vegetarisch is. Prima.
pi_138576087
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:58 schreef Globali het volgende:

[..]

Je denkt werkelijk dat niet halal westerse plofkippen een leuk leven hebben?
Daarom dus dat verbieden. Ze gaan dieren maar eens als levende wezens behandelen
pi_138576090
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:57 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Waar heb je het nou over? Ik lees nergens dat de wet wordt overtreden. Alleen dat Le Pen die speciale lunches wil afschaffen om de een of andere reden.
  zondag 6 april 2014 @ 17:01:24 #47
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576146
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 16:58 schreef Uccie het volgende:

[..]

De lunch cultuur in Frankrijk is echt een volledige 3-gangen maaltijd hè, dan is het inderdaad wel idioterie als je de complete keuze afschaft. Nou heb ik geen idee of dat veel scholen zijn of niet en kan ik me ook wel voorstellen dat als je een school hebt met overwegend moslimkinderen het wel weer een logische en economische keuze is.
Het FN kennende willen ze er geen enkele uitzondering voor maken. Wat ik ervan vind op scholen waar veel moslims zitten, tja... Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.
pi_138576153
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:59 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Daarom dus dat verbieden. Ze gaan dieren maar eens als levende wezens behandelen
Ik vind de eis van dat alles halal moet worden ook niet okay. Je kan wel rekening houden met mensen. En in dit geval een bepaald menu blijkbaar. Maar het gaat specifiek over varken volgens mij.
  zondag 6 april 2014 @ 17:03:38 #49
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576219
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 16:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar heb je het nou over? Ik lees nergens dat de wet wordt overtreden. Alleen dat Le Pen die speciale lunches wil afschaffen om de een of andere reden.
Vanwege de bescherming van de seculariteit. En je kán gewoon niet zeggen dat ze daarover ongelijk heeft, behalve dat het niet misschien onsympathiek of respectloos is. Alhoewel je met meerdere menu's varkensvlees gewoon niet mag uitsluiten.
  zondag 6 april 2014 @ 17:04:14 #50
211040 Uccie
pi_138576238
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Het FN kennende willen ze er geen enkele uitzondering voor maken. Wat ik ervan vind op scholen waar veel moslims zitten, tja... Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.
Ik ben het ook niet mee eens dat je je als niet-moslim aan moet passen aan moslims in een niet-moslimland. Maar goed, als van een school maar 10% varkensvlees eet, ga je daar dan speciaal varkensvlees voor kopen?
pi_138576249
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef StarmanFR het volgende:
France has often been criticised in the international press for what many see as the country’s uncompromising commitment to laïcité - or secularism.

Laïcisme is niet de enige vorm van secularisme.

Ze kunnen ook in Frankrijk blijven en het belachelijke systeem aanpassen om het toleranter te maken. In de tussentijd kunnen de religieuzen hun kinderen naar privescholen sturen.
-
pi_138576269
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:03 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Vanwege de bescherming van de seculariteit. En je kán gewoon niet zeggen dat ze daarover ongelijk heeft, behalve dat het niet misschien onsympathiek of respectloos is. Alhoewel je met meerdere menu's varkensvlees gewoon niet mag uitsluiten.
Maar als dat zo is, waarom wordt dat dan niet uitgelegd in de OP? Ik krijg namelijk het idee dat je uit je nek loopt te lullen.
  zondag 6 april 2014 @ 17:04:55 #53
37769 erodome
Zweefteef
pi_138576270
quote:
Lees je wel wat je plaatst? Het is meer zo dat de reguliere manier van kippen slachten halal wordt genoemd, niet dat al die kipjes met de hand zonder "verdoving" worden geslacht.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_138576274
Wat wel wat vreemd is is dat dit nooit een probleem was vroeger. Ik heb samen gewerkt met moslims. Ik heb familie die het zijn. Zeker eten is gewoon geen groot punt.
  zondag 6 april 2014 @ 17:05:49 #55
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576303
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 17:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar als dat zo is, waarom wordt dat dan niet uitgelegd in de OP? Ik krijg namelijk het idee dat je uit je nek loopt te lullen.
'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'

Laatste zin van wat er in de OP staat.
pi_138576402
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:05 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'

Laatste zin van wat er in de OP staat.
Akkoord.

Sneu kutland dan.
pi_138576473
In het nieuwsbericht gaat het over het aanbieden van speciale lunches zonder varkensvlees wat nu verboden wordt.
Niet 1 keer wordt er gerept over halal voedsel dus waar de fuck heeft Ouder1 het al die tijd over?
NEE!
pi_138576489
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef StarmanFR het volgende:
Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.
Je doet het weer. Je zit blijkbaar in de ontkenningsfase, maar er zijn toch echt genoeg autochtone moslims verspreid door heel Europa.
-
  zondag 6 april 2014 @ 17:11:52 #59
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576503
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 17:08 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Akkoord.

Sneu kutland dan.
Inderdaad, dat mag je vinden en iedereen mag Le Pen een kutwijf vinden. Maar wat ze hier zegt klopt gewoon volgens de Franse wetten. Waarom denk je dat op openbare scholen (en soms zelfs in christelijke scholen) in Nederland wel hoofddoekjes zijn toegestaan en in Frankrijk sinds 2004 op geen enkele school meer? Of je voert beleid uit volgens wat er in de wet staat, of je verandert de wet.
pi_138576522
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef HexHunter het volgende:
In het nieuwsbericht gaat het over het aanbieden van speciale lunches zonder varkensvlees wat nu verboden wordt.
Niet 1 keer wordt er gerept over halal voedsel dus waar de fuck heeft Ouder1 het al die tijd over?
Inderdaad. Het gaat over varkensvlees. Niet eens over halal. Dáár kun je toch wel rekening mee houden?
  zondag 6 april 2014 @ 17:13:33 #61
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576552
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Je doet het weer. Je zit blijkbaar in de ontkenningsfase, maar er zijn toch echt genoeg autochtone moslims verspreid door heel Europa.
Tja, je moet die wel zoeken met een loop. :D Er zijn ook christelijke en joodse Arabische bevolkingsgroepen, maar je moet ze dan wel goed zoeken met een loop (althans als het gaat over degenen die in Europa wonen).
pi_138576554
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Inderdaad, dat mag je vinden en iedereen mag Le Pen een kutwijf vinden. Maar wat ze hier zegt klopt gewoon volgens de Franse wetten. Waarom denk je dat op openbare scholen (en soms zelfs in christelijke scholen) in Nederland wel hoofddoekjes zijn toegestaan en in Frankrijk sinds 2004 op geen enkele school meer? Of je voert beleid uit volgens wat er in de wet staat, of je verandert de wet.
Het gaat soms ook gewoon over menselijk zijn en meedenken. Ik ga bij islamitische familie toch ook niet expres varkensvlees kopen?
  zondag 6 april 2014 @ 17:14:59 #63
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576584
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:13 schreef Globali het volgende:

[..]

Het gaat soms ook gewoon over menselijk zijn en meedenken. Ik ga bij islamitische familie toch ook niet expres varkensvlees kopen?
Als je bij een familie komt eten zit je in de privé sfeer, en niet in de publieke ruimte. ;)
  zondag 6 april 2014 @ 17:15:47 #64
37769 erodome
Zweefteef
pi_138576606
Al die ophef over ook een stukje kip aanbieden op school zeg, of iets in die geest.....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_138576641
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:13 schreef StarmanFR het volgende:
Tja, je moet die wel zoeken met een loop. :D
Irrelevant. Het gaat mij erom dat de tegenstelling moslims vs autochtonen niet klopt.
-
  zondag 6 april 2014 @ 17:18:18 #66
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576676
quote:
7s.gif Op zondag 6 april 2014 17:17 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Irrelevant. Het gaat mij erom dat de tegenstelling moslims vs autochtonen niet klopt.
In minstens 95% van de gevallen gaat het wel over moslims van buitenlandse afkomst.
pi_138576709
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:14 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Als je bij een familie komt eten zit je in de privé sfeer, en niet in de publieke ruimte. ;)
Daar heb ik ook wel duidelijke ideeen over. Ik hou er prive rekening mee. Natuurlijk. Een islamitisch kind kun je nergens dwingen varkensvlees te eten. Waar ik wel boos over ben geworden is 1 islamitische familie die dan bij een kinderopvang alle eten halal wil zien. Dan spoor je niet.
  zondag 6 april 2014 @ 17:21:07 #68
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576751
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:19 schreef Globali het volgende:

[..]

Daar heb ik ook wel duidelijke ideeen over. Ik hou er prive rekening mee. Natuurlijk. Een islamitisch kind kun je nergens dwingen varkensvlees te eten. Waar ik wel boos over ben geworden is 1 islamitische familie die dan bij een kinderopvang alle eten halal wil zien. Dan spoor je niet.
Volledig mee eens.
pi_138576848
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:18 schreef StarmanFR het volgende:
In minstens 95% van de gevallen gaat het wel over moslims van buitenlandse afkomst.
Nogmaals, irrelevant.
-
  zondag 6 april 2014 @ 17:27:51 #70
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138576933
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:24 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Nogmaals, irrelevant.
Ok, ik geef toe dat ik iets generaliseer. :P
pi_138577028
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Je krijgt naar mijn idee een veel prettigere samenleving als je elkaar een beetje tegemoet komt.
  zondag 6 april 2014 @ 17:31:52 #72
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_138577068
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 17:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je krijgt naar mijn idee een veel prettigere samenleving als je elkaar een beetje tegemoet komt.
Gevolg is wel dat het dan uit de hand kan lopen en je door de bomen het bos niet meer ziet. Uitzondering zus, uitzondering zo...
pi_138577150
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:31 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Gevolg is wel dat het dan uit de hand kan lopen en je door de bomen het bos niet meer ziet. Uitzondering zus, uitzondering zo...
Dat valt ook wel mee, maar goed.
pi_138577207
quote:

[..]

Eerder postte ik een link met quote waaruit bleek dat het niet alleen om die politie gaat maar om meerdere overheidsinstanties.

_O- Jij denkt dat die kippen écht halal zijn? Tuurlijk niet joh, er zit een ander doosje omheen verder is het dezelfde kip.
pi_138577285
quote:

[..]

Varkens die halal eten voorgeschoteld krijgen, de ironie. _O-
  zondag 6 april 2014 @ 19:26:25 #76
3542 Gia
User under construction
pi_138580918
quote:
19s.gif Op zondag 6 april 2014 17:35 schreef TwenteFC het volgende:
_O- Jij denkt dat die kippen écht halal zijn? Tuurlijk niet joh, er zit een ander doosje omheen verder is het dezelfde kip.
Precies. Proeven ze toch niet. De rest zit tussen de oren.

Maar ik vind wel dat er, naast varkensvlees (beleg) minstens de keuze moet zijn voir een ei of zoet beleg, slaatje, zoiets.
pi_138581531
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2014 19:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies. Proeven ze toch niet. De rest zit tussen de oren.

Maar ik vind wel dat er, naast varkensvlees (beleg) minstens de keuze moet zijn voir een ei of zoet beleg, slaatje, zoiets.
is er vast wel
pi_138582639
Wat voor lunch krijgen die kinderen enz . dan eigenlijk?

Warm eten ofzo

ik zou zeggen als het brood is, neem dan gewoon pindakaas, hagelslag en kaas ?

Als een speciaal menu betekend dat er geen varkensvlees is voor de niet-moslims en dat al het andere vlees halal is dan ben ik er tegen.
  zondag 6 april 2014 @ 20:10:15 #79
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_138582725
Le Pen is duidelijk bezig met de belangrijke zaken in Frankrijk.
pi_138582839
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 20:10 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Le Pen is duidelijk bezig met de belangrijke zaken in Frankrijk.
waarom heb je een andere UI
  zondag 6 april 2014 @ 20:12:36 #81
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_138582860
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 20:12 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Omdat Depeche Mode _O_
  zondag 6 april 2014 @ 20:12:46 #82
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_138582871
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 20:12 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Omdat Depeche Mode tof is.
  zondag 6 april 2014 @ 20:13:07 #83
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
  zondag 6 april 2014 @ 21:38:56 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138589193
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef Globali het volgende:
Ik vind de eis van dat alles halal moet worden ook niet okay.
Ik ook niet, maar die eis is er dan ook niet. Het wordt soms gedaan uit praktische overwegingen, maar da's iets anders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138604699
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 21:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar die eis is er dan ook niet. Het wordt soms gedaan uit praktische overwegingen, maar da's iets anders.
Het is soms wel een eis. Zie mijn vb. Maar hier inderdaad niet.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 11:45:43 #86
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_138604796
Wat een raar mens. Ze wil dat de overheid zich gaat bemoeien met de lunch van schoolkinderen? En dan nog roepen dat "de linksen" veel te veel overheid wille?. Wat een bizar mens. Wat is het volgende? Het verbieden van baarden?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_138606058
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 11:45 schreef Ulx het volgende:
Wat een raar mens. Ze wil dat de overheid zich gaat bemoeien met de lunch van schoolkinderen? En dan nog roepen dat "de linksen" veel te veel overheid wille?. Wat een bizar mens. Wat is het volgende? Het verbieden van baarden?
Euhh.. Overheid gaat over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Deze scholen en deze maaltijden zijn door de overheid gereguleerd en gesubsidieerd, dus ja, daar mag de politiek wel degelijk iets over zeggen.
pi_138606143
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Euhh.. Overheid gaat over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Deze scholen en deze maaltijden zijn door de overheid gereguleerd en gesubsidieerd, dus ja, daar mag de politiek wel degelijk iets over zeggen.
Ja. Dus dan weet je als overheid ook dat bepaalde mensen geen varkensvlees eten.
pi_138606186
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 20:08 schreef arjan1112 het volgende:
Wat voor lunch krijgen die kinderen enz . dan eigenlijk?

Warm eten ofzo

ik zou zeggen als het brood is, neem dan gewoon pindakaas, hagelslag en kaas ?

Als een speciaal menu betekend dat er geen varkensvlees is voor de niet-moslims en dat al het andere vlees halal is dan ben ik er tegen.
In België en Frankrijk is het vrij normaal op tijdens de lunch warm te eten. Zowel op school als op het werk.
pi_138606332
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:30 schreef Globali het volgende:

[..]

Ja. Dus dan weet je als overheid ook dat bepaalde mensen geen varkensvlees eten.
Maar dat willen we als overheid niet meer faciliteren want die mensen hangen een godsdienst aan die ons niet aanstaat :( :( :(

Hoe fucking triest ben je dan zeg? :') :') :')

Zeggen dat je iets niet meer mag 'eisen' omdat het een religieuze reden heeft. Oh nee wacht, omdat het moslims zijn. Nog triester. Ik bedoel, Le Pen hoorde je ook niet toen Franse katholieken eisten dat het homohuwelijk geschrapt zou worden.
pi_138606382
Maar goed, als je geen maaltijden zonder varkensvlees meer mag krijgen omdat je daarvoor een religieuze reden hebt dan zeg je toch gewoon dat je het niet lust...
pi_138606433
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 12:36 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Maar dat willen we als overheid niet meer faciliteren want die mensen hangen een godsdienst aan die ons niet aanstaat :( :( :(

Zeggen dat je iets niet meer mag 'eisen' omdat het een religieuze reden heeft. Oh nee wacht, omdat het moslims zijn. Nog triester. Ik bedoel, Le Pen hoorde je ook niet toen Franse katholieken eisten dat het homohuwelijk geschrapt zou worden.
"We"? Jij bent Frans? Je kan gewoon op normale manier rekening houden met mensen. Dat is wat ik zeg. En je hoeft geen halal eten te gaan serveren.
pi_138606451
Een van de beste en populairste rugbyteams van Frankrijk heeft trouwens al een vriendschappelijke wedstrijd met een club uit een Le Pen / FN-stad afgezegd. De Marokkaans-Franse van eigenaar van RC Toulon had geen zin om te gaan spelen in een stad waar er allemaal FN-stemmers op de tribune zouden zitten.
pi_138606487
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:39 schreef Globali het volgende:

[..]

"We"? Jij bent Frans? Je kan gewoon op normale manier rekening houden met mensen. Dat is wat ik zeg. En je hoeft geen halal eten te gaan serveren.
Nee, ik refereer met "we" aan het FN.
pi_138606534
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 12:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee, ik refereer met "we" aan het FN.
Okay. Er was geen probleem. Moslims vroegen hier niet om. Die partij komt ineens met zo'n Wilders uitspraak. Puur om moeilijkheden te maken.
pi_138606569
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 12:36 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Er reageerde hier iemand die in Frankrijk woont en de discussie daar volgt.
Punt blijkt volgens hem te zijn dat steeds meer scholen alleen nog maar halal voedsel aanbieden.
Ikzelf heb al links gepost waaruit blijkt dat dat in diverse overheidsinstellingen voor ambtenaren in Nederland ook al zo is.

En dan ga je imho idd te ver. Er is gewoon een te groot verschil tussen het OOK aanbieden van halal voedsel en het ALLEEN aanbieden van halal voedsel.
pi_138606634
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Punt blijkt volgens hem te zijn dat steeds meer scholen alleen nog maar halal voedsel aanbieden.
Ikzelf heb al links gepost waaruit blijkt dat dat in diverse overheidsinstellingen voor ambtenaren in Nederland ook al zo is.

En dan ga je imho idd te ver. Er is gewoon een te groot verschil tussen het OOK aanbieden van halal voedsel en het ALLEEN aanbieden van halal voedsel.
Er is een verschil tussen wel en geen varken serveren of werkelijk halal voedsel. Op een gegeven moment kun je allerlei eisen hebben over eten als groep. Dan regel je dat zelf maar. Iets anders is het een beetje rekening houden met mensen.
pi_138606673
quote:
Scholen in Frankrijk moeten moslimkinderen in de kantines niet langer de mogelijkheid bieden om speciale lunches zonder varkensvlees te kiezen. Dat heeft de leider van het extreemrechtse Front National, Marine Le Pen, gezegd tijdens een bijeenkomst, meldden diverse Franse media.

Le Pen ziet de plannen het liefst zo snel mogelijk ingevoerd worden door de nieuwe burgemeesters in de 11 districten waar het Front National vorige week de gemeentelijke verkiezingen won.

'We zullen het niet accepteren dat er op basis van geloof eisen worden gesteld aan het menu', zei Le Pen. 'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'
Zoals ik dit lees zijn de enige mogelijkheden om dit te bereiken:

1) Alleen nog maar maaltijden met varkensvlees aanbieden;
2) Maaltijden zonder varkensvlees aanbieden maar die alleen toegangkelijk maken voor niet-moslims;
3) Helemaal geen lunch meer aanbieden.

Optie 1 zie ik niet gebeuren omdat je dan ook mensen die varkensvlees niet lusten en vegeratiërs varkensvlees gaat voorzetten. Optie 2 gaat niet gebeuren omdat zulke openlijke discriminatie niet toegestaan is en optie 3 zie ik niet gebeuren omdat het niet praktisch is en de Fransen in opstand zullen komen.

Oftewel, wat Le Pen ook wil met dit punt, het gaat gewoon niet gebeuren.
pi_138606715
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waarom ga je dan te ver? Als niet-moslim heb ik geen enkele moeite met halal voedsel. Wie dat wel heeft is gewoon een sukkel.
  maandag 7 april 2014 @ 12:48:44 #100
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_138606719
Frankrijk is zich vrij aan het vechten van de Islamitische onderdrukking. Vive la France! _O_ _O_
pi_138606764
Ik heb weleens moslims over de vloer. Dan ga je niet iets doen met varkensvlees. Maar ik ga niet zo ver dat alles halal is. Als men dát echt wil moet men het zelf maar meenemen. Anders kun je overal rekening mee gaan houden.
pi_138606801
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 12:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom ga je dan te ver? Als niet-moslim heb ik geen enkele moeite met halal voedsel. Wie dat wel heeft is gewoon een sukkel.
Ik heb daar ook geen probleem mee. Maar het is wel duurder en moeilijker te krijgen. En wat als er ook Hindoe en Joden zijn? Dan heb je een werkelijk probleem.
pi_138606823
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:46 schreef Globali het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen wel en geen varken serveren of werkelijk halal voedsel. Op een gegeven moment kun je allerlei eisen hebben over eten als groep. Dan regel je dat zelf maar. Iets anders is het een beetje rekening houden met mensen.
Is het nodig voor het 'een beetje rekening houden' met moslims, want daar hebben we het over, om geen varkensvlees te serveren? Is een keuze tussen een menu mét en een menu zonder varkensvlees niet voldoende? Of zijn de moslimouders dan bang dat hun kinderen zullen kiezen voor het varkensvlees menu?

In Nederland blijkt het in voorkomende gevallen een logistiek probleem te zijn om beiden naast elkaar te serveren. En dan worden de niet-moslims dus ook gedwongen om halal te eten.
  maandag 7 april 2014 @ 12:52:41 #104
211040 Uccie
pi_138606866
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:50 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik heb daar ook geen probleem mee. Maar het is wel duurder en moeilijker te krijgen. En wat als er ook Hindoe en Joden zijn? Dan heb je een werkelijk probleem.
Kip, dat eet iedereen, behalve vegetariërs.
Die overigens in mijn omgeving vaak veeleisender zijn dan mensen die dingen niet eten volgens hun religie.
pi_138606924
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Is het nodig voor het 'een beetje rekening houden' met moslims, want daar hebben we het over, om geen varkensvlees te serveren? Is een keuze tussen een menu mét en een menu zonder varkensvlees niet voldoende? Of zijn de moslimouders dan bang dat hun kinderen zullen kiezen voor het varkensvlees menu?

In Nederland blijkt het in voorkomende gevallen een logistiek probleem te zijn om beiden naast elkaar te serveren. En dan worden de niet-moslims dus ook gedwongen om halal te eten.
Dat zeg ik toch ook. De keuze moet er zijn. Maar niet direct halal. Dat gaat te ver. Want dan kun je voor Joden twee keukens gaan aanleggen bijv.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 12:54:57 #106
3928 Ulx
pi_138606951
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om gewoon veganistisch te gaan koken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_138606980
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 12:52 schreef Uccie het volgende:

[..]

Kip, dat eet iedereen, behalve vegetariërs.
Die overigens in mijn omgeving vaak veeleisender zijn dan mensen die dingen niet eten volgens hun religie.
Ik ben persoonlijk geen kip eter. Maar maak twee of drie menu's Dan kom je er wel uit. Maar niet alles kan voldoen aan eisen van elke godsdienst. En zoals gezegd gaat dat bij mij ook niet zo.
  maandag 7 april 2014 @ 12:55:51 #108
211040 Uccie
pi_138606981
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:54 schreef Ulx het volgende:
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om gewoon veganistisch te gaan koken.
Iedereen een glas water en een mandarijntje
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 12:56:23 #109
3928 Ulx
pi_138607004
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 12:55 schreef Uccie het volgende:

[..]

Iedereen een glas water en een mandarijntje
Juist niet. Moslims mogen ook geen alcohol. In het kader van de integratie zou het dus een goed idee zijn om kinderen op scholen alleen maar wijn te laten drinken.
  maandag 7 april 2014 @ 12:56:35 #110
211040 Uccie
pi_138607010
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:55 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk geen kip eter. Maar maak twee of drie menu's Dan kom je er wel uit. Maar niet alles kan voldoen aan eisen van elke godsdienst. En zoals gezegd gaat dat bij mij ook niet zo.
Ja volgens mij kun je met vlees, vis en vegetarisch de hele lading dekken.
Is er elke dag voor iedereen wat te eten.
  maandag 7 april 2014 @ 12:58:04 #111
211040 Uccie
pi_138607077
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:56 schreef Ulx het volgende:

[..]

Juist niet. Moslims mogen ook geen alcohol. In het kader van de integratie zou het dus een goed idee zijn om kinderen op scholen alleen maar wijn te laten drinken.
De moslims die ik ken, drinken mij onder de tafel (goed, dat doet mijn oudtante van 85 ook)
pi_138607124
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:56 schreef Ulx het volgende:

[..]

En de niet moslim kinderen niet. Dan krijg je daar weer ruzie over. Wel vreemd was de discussie over moslima's die in supermarkten geen alcohol wilden afrekenen. Dan ga je daar maar niet werken. Is mijn idee.
pi_138607149
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 12:58 schreef Uccie het volgende:

[..]

De moslims die ik ken, drinken mij onder de tafel (goed, dat doet mijn oudtante van 85 ook)
Men drinkt inderdaad vaak wel. Zeker jongeren. Dat is ook mijn ervaring.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 13:00:08 #114
3928 Ulx
pi_138607155
Nooit last van gehad.
pi_138607170
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:49 schreef Globali het volgende:
Ik heb weleens moslims over de vloer. Dan ga je niet iets doen met varkensvlees. Maar ik ga niet zo ver dat alles halal is. Als men dát echt wil moet men het zelf maar meenemen. Anders kun je overal rekening mee gaan houden.
Mijn zus is islamitisch. Als zij hier is let ik er een beetje op dat we niet elke dag varkensvlees eten (best wel veel wat dan afvalt in Nederland) maar als het op tafel komt dan houd ik het varkensvlees apart (bv de spek in de stampot) en is er voor haar een alternatief zoals een ei of stukjes kip. Ik weiger halal voor haar te koken en daar heeft zij geen probleem mee.

Maar de ene moslim is de andere niet. Mijn zus doet ook gerust haar hoofddoek af als dat handiger is waar een ander dan naar de rechter stapt.

De streng Joodse gezinnen die ik ken nemen altijd hun eigen voedsel mee en hebben daar helemaal geen probleem mee. Dat is het verschil tussen verwachten dat anderen aan jouw geloofseisen tegemoet komen of het als je eigen verantwoording zien.
pi_138607175
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:00 schreef Ulx het volgende:
Nooit last van gehad.
Ik ook niet. Het was nieuws.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 13:00:48 #117
3928 Ulx
pi_138607180
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Er daarmee overtreden ze de wet natuurlijk weer. Want onder de 18 geen druppel. Tuig is het.
  maandag 7 april 2014 @ 13:01:37 #118
211040 Uccie
pi_138607211
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 12:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Ouderen ook hoor, nu ken ik eigenlijk alleen maar Turken.
Waarvan één een slijterij heeft _O-
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 13:01:40 #119
3928 Ulx
pi_138607214
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:00 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik ook niet. Het was nieuws.
Lekker belangrijk ook.
pi_138607248
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

Lekker belangrijk ook.
Wel gek natuurlijk. Dat daar een discussie over gevoert moet worden.
pi_138607266
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:01 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ouderen ook hoor, nu ken ik eigenlijk alleen maar Turken.
Waarvan één een slijterij heeft _O-
Ik ken niet veel Turken maar volgens mij zijn die vaak ook wat relaxter.
pi_138607279
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 12:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hoezo ben je dan een sukkel?

- Halal vlees is discriminatie op basis van geloof omdat het geslacht MOET worden door een MOSLIM in bijzijn van een imam.
- Onverdoofd slachten en sterven door verbloeding ipv direct de hersenen uit te schakelen door een kogel of pen die in de hersenen worden geschoten.

Volgens mij ben je een sukkel als je dat niet inziet.
pi_138607301
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:00 schreef Ulx het volgende:

[..]

Er daarmee overtreden ze de wet natuurlijk weer. Want onder de 18 geen druppel. Tuig is het.
Ik heb het dan wel over 18+. Al werkt dat in het buitenland weer anders.
  maandag 7 april 2014 @ 13:05:06 #124
211040 Uccie
pi_138607349
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:03 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik ken niet veel Turken maar volgens mij zijn die vaak ook wat relaxter.
Ja, en ze hebben ook uitgelegd dat ze van een hele progressieve islamitische stroming zijn.
Vriendin is getrouwd met Nederlander, en staat gewoon speklapjes voor hem te bakken. Alleen zij eet het niet.
pi_138607350
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

- Halal vlees is discriminatie op basis van geloof omdat het geslacht MOET worden door een MOSLIM in bijzijn van een imam.
- Onverdoofd slachten en sterven door verbloeding ipv direct de hersenen uit te schakelen door een kogel of pen die in de hersenen worden geschoten.

Volgens mij ben je een sukkel als je dat niet inziet.
Je bent dan ook geen sukkel. Wat je je wel moet afvragen is hoe goed men met dieren omgaat die niet halal geslacht worden. Maakt het dan werkelijk uit?
pi_138607416
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:05 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ja, en ze hebben ook uitgelegd dat ze van een hele progressieve islamitische stroming zijn.
Vriendin is getrouwd met Nederlander, en staat gewoon speklapjes voor hem te bakken. Alleen zij eet het niet.
Zo zouden dat soort dingen ook moeten gaan. Laat elkaar los op geloofsgebied. Mijn ex is Boeddhistisch. Een deel van de familie moslim. Het is nooit een probleem geweest.
  maandag 7 april 2014 @ 13:09:52 #127
211040 Uccie
pi_138607544
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:06 schreef Globali het volgende:

[..]

Zo zouden dat soort dingen ook moeten gaan. Laat elkaar los op geloofsgebied. Mijn ex is Boeddhistisch. Een deel van de familie moslim. Het is nooit een probleem geweest.
Nee, het probleem is zo groot als je het maakt.
pi_138607561
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 12:56 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ja volgens mij kun je met vlees, vis en vegetarisch de hele lading dekken.
Is er elke dag voor iedereen wat te eten.
Nope. De voedsel eisen van de Joden zijn erg ingewikkeld:

http://www.hoedoe.nl/maat(...)m/hoe-eet-ik-koosjer
quote:
Groente, fruit en noten
Alle planten en zuiver plantaardige producten zijn koosjer.

Vlees en vis
• Alleen zoogdieren die gespleten hoeven hebben en herkauwen, zijn geschikt voor consumptie, mits zij op rituele wijze geslacht zijn. Dus wel: rund, schaap, geit en hert. Maar niet: kameel, varken, paard of haas.
• Een vis moet schubben en vinnen hebben, maar hoeven niet ritueel te zijn geslacht.
• Schelp- en schaaldieren, aas en insecten met vleugels zijn verboden.
• Vogels als kip, kalkoen en gans mogen wel, roofvogels niet.

Melkproducten en eieren
Melkproducten en eieren zijn toegestaan als ze van geoorloofde dieren afkomstig zijn. Dus wel geitenmelk of ganzeneieren, maar geen ezelinnenmelk of kievitseieren. Ook worden melkproducten strikt gescheiden gegeten van vleesproducten. Kaas is een moeilijk geval, omdat het gemaakt wordt door melk te laten stremmen met een dierlijk enzym. Koosjere kaas wordt daarom op een speciale manier bereid en is herkenbaar aan een stempel of zegel.

In voedsel verwerkte ingrediënten
• Gelatine is een dierlijk product en wordt normaal gesproken niet gemaakt van geoorloofde en koosjer geslachte dieren. Producten waarin gelatine is verwerkt, zoals drop, toffees, spekkies, gomballen en pudding, zijn dus niet koosjer.
• Agar-agar en gemodificeerd zetmeel zijn plantaardig en dus wel oké. Ze worden soms gebruikt in plaats van gelatine.
• Emulgatoren in bijvoorbeeld margarines, vetten en sauzen zijn vaak van dierlijke oorsprong en dus niet toegestaan.
• Bijenhoning mag. Het wordt immers niet gemaakt, maar alleen verzameld door de bij (die zelf niet koosjer is).
quote:
Kook koosjer

De belangrijkste regel bij het koken van koosjer voedsel is het gescheiden houden van melk en vlees. Deze regel geldt zowel voor de maaltijd zelf als voor de manier waarop het voedsel wordt geconsumeerd. Zo vind je in de keuken van een koosjere huishouding dubbel servies, bestek en keukengerei; van alles is een set voor vleesproducten en een set voor melkproducten. Ook wat betreft het samenstellen van de maaltijden moet je rekening houden met deze regel. Na een vleesmaaltijd drink je geen koffie met melk en bij een stokbroodje met roomboter of kaas serveer je geen soep op basis van vleesbouillon. De combinatie zalm met zure room kan wel. Na het eten van vlees wordt minimaal een uur gewacht met het eten of drinken van melkproducten.
Als je de moslims tegemoet wilt komen dan behoor je de Joden ook van koosjer eten te kunnen voorzien.
pi_138607594
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:09 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee, het probleem is zo groot als je het maakt.
Ja. Het kan zo moeilijk worden als je zelf wil. Maar we praten in de familie ook bijna nooit over geloof. Dat heeft geen zin. Dan ga je problemen zoeken.
pi_138607619
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als je de moslims tegemoet wilt komen dan behoor je de Joden ook van koosjer eten te kunnen voorzien.
Ja. En dan kom je aardig in de problemen.
pi_138607678
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[quote]- Halal vlees is discriminatie op basis van geloof omdat het geslacht MOET worden door een MOSLIM in bijzijn van een imam.
Nee, dat leugentje van je is eerder in dit topic al weerlegd maar blijkbaar lees je niet goed. Christenen en Joden kunnen ook halal slachten en er hoeft absluut geen imam bij te zijn. Het blijft discriminatie jegens niet-gelovigen dat is waar, maar dat is er wel meer in deze wereld...

quote:
Puh-lease! Heb je wel eens gezien hoe beesten die niet-halal worden geslacht worden behandeld? Die hebben ook veel pijn, dat gaat vaak ook zeer wreed. Denken dat halal slachten diervriendelijker is dan niet-halal slachten :D :D :')
pi_138607717
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:05 schreef Globali het volgende:

[..]

Je bent dan ook geen sukkel. Wat je je wel moet afvragen is hoe goed men met dieren omgaat die niet halal geslacht worden. Maakt het dan werkelijk uit?
De dieren die wel halal geslacht worden komen doorgaans uit dezelfde stallen als de dieren die niet halal geslacht worden. Dus dit argument snijdt geen hout.
  maandag 7 april 2014 @ 13:15:40 #133
211040 Uccie
pi_138607758
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Een alternatief voor varkensvlees is niet per definitie halal en dus is koosjer niet nodig.
pi_138607798
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De dieren die wel halal geslacht worden komen doorgaans uit dezelfde stallen als de dieren die niet halal geslacht worden. Dus dit argument snijdt geen hout.
Dus vervalt het argument. Ook voor moslims. En ik heb wat gereisd buiten dit land. Ook in islamitische landen. Daar slacht men helemaal niet halal vaak.
pi_138607867
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:11 schreef Globali het volgende:

[..]

Ja. Het kan zo moeilijk worden als je zelf wil. Maar we praten in de familie ook bijna nooit over geloof. Dat heeft geen zin. Dan ga je problemen zoeken.
Ik ben actief (ruimdenkend) Christen, mijn zus moslima. Wij praten wel met elkaar over het geloof en zijn ook oprecht in elkaars denkwijzes geïnteresseerd. Het gaat alleen fout waar men elkaar en elkaars geloof niet respecteert. Daar hebben wij gelukkig geen last van. Bidden voor het eten doen wij dan ook gewoon als we bij elkaar zijn en mijn zus houdt dan gewoon netjes even haar mond dicht.
pi_138607961
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:18 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ben actief (ruimdenkend) Christen, mijn zus moslima. Wij praten wel met elkaar over het geloof en zijn ook oprecht in elkaars denkwijzes geïnteresseerd. Het gaat alleen fout waar men elkaar en elkaars geloof niet respecteert. Daar hebben wij gelukkig geen last van. Bidden voor het eten doen wij dan ook gewoon als we bij elkaar zijn en mijn zus houdt dan gewoon netjes even haar mond dicht.
Mooi. Zo ben ik ook. Maar ik geloof dan totaal niet. Ik geef een ander de ruimte wel. En kan jouw zus dan uitleggen waarom zij iets heeft gevonden in de islam?
pi_138607991
Hoewel ik meer dan één bezwaar tegen Front National kan noemen, laten we zo snel mogelijk stoppen met het faciliteren van de bizarre eisen die religies stellen aan het leven van hun volgelingen. Elk geloof dient gelijk behandeld te worden, en dus dient alle godverering en daaraan gerelateerde zaken zoals dieetwensen zo snel mogelijk naar de prullenbak verwezen te worden. Net als de sprookjesboeken waarin de leer staat uitgelegd.
pi_138607997
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 13:13 schreef Nielsch het volgende:
Nee, dat leugentje van je is eerder in dit topic al weerlegd maar blijkbaar lees je niet goed. Christenen en Joden kunnen ook halal slachten en er hoeft absluut geen imam bij te zijn. Het blijft discriminatie jegens niet-gelovigen dat is waar, maar dat is er wel meer in deze wereld...
Dat wat jij een 'leugentje' noemt komt anders gewoon van een site van een keurmerk van halal voedsel in Nederland. De link heb ik eerder gegeven en ga ik niet weer opzoeken.

Scholen, politie, gemeentes, vallen onder het Rijk. Het Rijk is overheid. Geloof en overheid dienen gescheiden te zijn. De overheid zo dus niet en nooit mogen discrimineren in inkoop. Uit logistieke overwegingen (alleen) halal inkopen is discriminatie en zou dus idd verboden moeten worden.
pi_138608030
Hoewel ik bij Front National wel ergens het idee heb dat ze niet zoveel bezwaren tegen het christendom hebben. Dat is meer dan fout. Elke religie dient in het openbare leven bestreden te worden.
pi_138608091
Kortom. Het is allemaal niet zo simpel. Je wil rekening houden met elkaar. Scheiding van staat en religie is erg belangrijk. Hoever ga je dan?
  maandag 7 april 2014 @ 13:25:26 #141
211040 Uccie
pi_138608116
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat wat jij een 'leugentje' noemt komt anders gewoon van een site van een keurmerk van halal voedsel in Nederland. De link heb ik eerder gegeven en ga ik niet weer opzoeken.

Scholen, politie, gemeentes, vallen onder het Rijk. Het Rijk is overheid. Geloof en overheid dienen gescheiden te zijn. De overheid zo dus niet en nooit mogen discrimineren in inkoop. Uit logistieke overwegingen (alleen) halal inkopen is discriminatie en zou dus idd verboden moeten worden.
Overheid moet volgens de aanbestedingregels de goedkoop mogelijke leverancier kiezen.
Dus als zij aanbesteden en die Halalslager is de goedkoopste dan is de keuze heel makkelijk.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 13:25:59 #142
3928 Ulx
pi_138608140
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:02 schreef Globali het volgende:

[..]

Wel gek natuurlijk. Dat daar een discussie over gevoert moet worden.
Over één cassiere die haar werk niet wil doen? Ja, da's raar om daar een brede nationale discussie over te starten.
pi_138608147
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:25 schreef Uccie het volgende:

[..]

Overheid moet volgens de aanbestedingregels de goedkoop mogelijke leverancier kiezen.
Dus als zij aanbesteden en die Halalslager is de goedkoopste dan is de keuze heel makkelijk.
Dat is die meestal niet. Of gewoon niet groot genoeg.
pi_138608164
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:16 schreef Globali het volgende:

[..]

Dus vervalt het argument. Ook voor moslims. En ik heb wat gereisd buiten dit land. Ook in islamitische landen. Daar slacht men helemaal niet halal vaak.
Het zijn ook kleine fanatieke groepen die deze eisen stellen voor de gehele groep.
Net zoals het maar een klein deel van de allochtonen zijn die eisen dat Zwarte Piet wordt verboden.

In de realiteit nemen heel veel mensen uit die minderheidsgroepen de eigen 'regels en wetten' helemaal niet zo serieus. Het alcoholgebruik onder de jeugdige moslims in Nederland is daar een goed voorbeeld van. Hier zelfs een vriendin van één van mijn zoons die hier gewoon varkensvlees eet terwijl ze dat thuis absoluut nooit zou doen.
pi_138608185
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

Over één cassiere die haar werk niet wil doen? Ja, da's raar om daar een brede nationale discussie over te starten.
Maar die discussie MOET gevoerd worden. Om duidelijk te maken dat dat niet kan.
  maandag 7 april 2014 @ 13:27:14 #146
211040 Uccie
pi_138608204
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:26 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat is die meestal niet. Of gewoon niet groot genoeg.
Ministeries in elk geval wel, maar die zitten bij de grote cateraars, sodexo, eurest etc.
pi_138608268
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het zijn ook kleine fanatieke groepen die deze eisen stellen voor de gehele groep.
Net zoals het maar een klein deel van de allochtonen zijn die eisen dat Zwarte Piet wordt verboden.

In de realiteit nemen heel veel mensen uit die minderheidsgroepen de eigen 'regels en wetten' helemaal niet zo serieus. Het alcoholgebruik onder de jeugdige moslims in Nederland is daar een goed voorbeeld van. Hier zelfs een vriendin van één van mijn zoons die hier gewoon varkensvlees eet terwijl ze dat thuis absoluut nooit zou doen.
Nogmaals. Ik herken dat. Daarom zijn de discussies soms wat vreemd. Ook met moslims dus. Aan de ene kant iets heel hard roepen tegen maar het wel zelf doen.
pi_138608296
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:27 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ministeries in elk geval wel, maar die zitten bij de grote cateraars, sodexo, eurest etc.
Die houden daar al wat rekening mee zover ik weet.
  maandag 7 april 2014 @ 13:29:55 #149
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138608328
gewoon lekker stukje lamsvlees

maar dit is gewoon moslimpje persten met drogargumenten, het wordt/is iig duidelijk welke richting FN weer is ingeslagen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 7 april 2014 @ 13:30:42 #150
211040 Uccie
pi_138608362
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:29 schreef Globali het volgende:

[..]

Het assortiment is in elk geval groot genoeg om geen vlees te hoeven eten.
Dat doet mijn collega.
pi_138608363
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 13:29 schreef Re het volgende:

maar dit is gewoon moslimpje persten met drogargumenten, het wordt/is iig duidelijk welke richting FN weer is ingeslagen
Wie gaat dat betalen dan?
pi_138608377
quote:

Dat is ook mijn bezwaar tegen FN. Christenen pesten is er niet bij, natuurlijk.
pi_138608397
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:30 schreef Uccie het volgende:

[..]

Het assortiment is in elk geval groot genoeg om geen vlees te hoeven eten.
Dat doet mijn collega.
Lijkt mij ook. Ik eet ook bepaalde dingen liever niet. Dat kan en kon altijd.
pi_138608400
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:21 schreef Globali het volgende:

[..]

Mooi. Zo ben ik ook. Maar ik geloof dan totaal niet. Ik geef een ander de ruimte wel. En kan jouw zus dan uitleggen waarom zij iets heeft gevonden in de islam?
Ze kan uitleggen WAT ze gevonden heeft in de islam. Lijkt mij ook belangrijker dan het waarom.

Zoals zij het uitlegt is het ook heel mooi. Alleen waar wij van mening in verschillen is dat zoals zij haar boek uitlegt heel anders is dan het meestal en in de praktijk wordt uitgelegd. Gevolg is dan ook dat zij twee maal haar 'ware' is tegen gekomen die zij dan 'een goed moslim' noemde maar dan al snel bedrogen uitkwam. Nu gaat zij over twee weken weer trouwen met een moslim die zij omschrijft als 'een goed moslim' en 'haar ware'.. en ik vrees met grote vreze dat ze straks weer met hangende pootjes en volledig geruïneerd op de stoep zal staan. Gaan er weer járen overheen voor ze van zo'n man afkomt ivm de islamitische scheidingswetten.
pi_138608453
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:22 schreef Mystikvm het volgende:
Hoewel ik meer dan één bezwaar tegen Front National kan noemen, laten we zo snel mogelijk stoppen met het faciliteren van de bizarre eisen die religies stellen aan het leven van hun volgelingen. Elk geloof dient gelijk behandeld te worden, en dus dient alle godverering en daaraan gerelateerde zaken zoals dieetwensen zo snel mogelijk naar de prullenbak verwezen te worden. Net als de sprookjesboeken waarin de leer staat uitgelegd.
Euhh.. Je springt van stoppen met faciliteren naar verbieden.. Is dat niet een beetje ridicuul?
  maandag 7 april 2014 @ 13:33:13 #156
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138608477
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:30 schreef Globali het volgende:

[..]

Wie gaat dat betalen dan?
De FN burgermeesters natuurlijk... die moeten het implementeren
pi_138608507
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:23 schreef Mystikvm het volgende:
Hoewel ik bij Front National wel ergens het idee heb dat ze niet zoveel bezwaren tegen het christendom hebben. Dat is meer dan fout. Elke religie dient in het openbare leven bestreden te worden.
Mensen zoals jij hebben doorgaans alleen een haat jegens Christenen om hun haat jegens moslims te kunnen verantwoorden.
  maandag 7 april 2014 @ 13:33:58 #158
211040 Uccie
pi_138608521
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:31 schreef Globali het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. Ik eet ook bepaalde dingen liever niet. Dat kan en kon altijd.
Ja en het lijkt me bij scholen dat ze toch altijd aan een keuze vastzitten, nu zijn Franse kinderen misschien culinairder aangelegd dan de Nederlandse kinderen, maar die lusten ook niet allemaal alles. Het blijven natuurlijk wel kinderen.
pi_138608558
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mensen zoals jij hebben doorgaans alleen een haat jegens Christenen om hun haat jegens moslims te kunnen verantwoorden.
No worries, ik meet niet met twee maten :)
pi_138608587
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:25 schreef Uccie het volgende:

[..]

De halal slager verkoopt halal vlees, de slager met een bonte mix aan werknemers van alle gezindten niet en krijgt derhalve niet eens de kans om een offerte uit te brengen.
pi_138608601
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ze kan uitleggen WAT ze gevonden heeft in de islam. Lijkt mij ook belangrijker dan het waarom.

Zoals zij het uitlegt is het ook heel mooi. Alleen waar wij van mening in verschillen is dat zoals zij haar boek uitlegt heel anders is dan het meestal en in de praktijk wordt uitgelegd. Gevolg is dan ook dat zij twee maal haar 'ware' is tegen gekomen die zij dan 'een goed moslim' noemde maar dan al snel bedrogen uitkwam. Nu gaat zij over twee weken weer trouwen met een moslim die zij omschrijft als 'een goed moslim' en 'haar ware'.. en ik vrees met grote vreze dat ze straks weer met hangende pootjes en volledig geruïneerd op de stoep zal staan. Gaan er weer járen overheen voor ze van zo'n man afkomt ivm de islamitische scheidingswetten.
WAT heeft ze dan gevonden? Dat begrijp ik soms niet bij bekeerlingen.
pi_138608626
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Euhh.. Je springt van stoppen met faciliteren naar verbieden.. Is dat niet een beetje ridicuul?
Verbieden gaat ver, want iedereen mag vinden en geloven wat hij of zij wil. Ik ben alleen van mening dat alle eisen die mensen op basis van geloof aan (semi-)openbare voorzieningen stellen door hunzelf betaald moeten worden, of het gebeurt gewoon niet.
pi_138608642
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:33 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ja en het lijkt me bij scholen dat ze toch altijd aan een keuze vastzitten, nu zijn Franse kinderen misschien culinairder aangelegd dan de Nederlandse kinderen, maar die lusten ook niet allemaal alles. Het blijven natuurlijk wel kinderen.
Dus moet er een keuze zonder varkensvlees zijn. Maar de FN maakt een probleem van iets dat er niet is.
pi_138608683
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:27 schreef Uccie het volgende:

[..]

Haa LOL.

De cateraars kopen vaak in bij AH. En dan vragen ze dus om halal en niet om gewoon vlees.
  maandag 7 april 2014 @ 13:38:11 #165
211040 Uccie
pi_138608698
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De halal slager verkoopt halal vlees, de slager met een bonte mix aan werknemers van alle gezindten niet en krijgt derhalve niet eens de kans om een offerte uit te brengen.
Ik heb nog nooit in een offerte aanvraag voor de bedrijfskantine de eis van halal voedsel voorbij zien komen. En ik kom bij aardig wat organisaties in de publieke sector.
Maar van de week ben ik bij twee scholengemeenschappen, zal het voor de grap eens vragen hoe zij daar mee omgaan. Op de locatie waar ik vorige week was, hadden ze overigens geen halal-faciliteit.
pi_138608736
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Haa LOL.

De cateraars kopen vaak in bij AH. En dan vragen ze dus om halal en niet om gewoon vlees.
Men vraagt niet om halal over het algemeen. En terecht. Men koopt ook niet bij de AH trouwens. Normaliter.
pi_138608756
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:29 schreef Globali het volgende:

[..]

Precies. Deli XL, de groothandel van AH, mag aan deze cateraars geen niet-halal leveren want dat is de eis van de opdrachtgever; het politiekorps en de gemeentes in het geval van dat persbericht.
  maandag 7 april 2014 @ 13:40:51 #168
211040 Uccie
pi_138608794
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Haa LOL.

Geen idee waar ze dat kopen, maar er staat niet boven de soep dat hij Halal is, dus misschien is het wel halal maar het wordt niet zo aangeboden aan ons.
pi_138608806
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:39 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. Deli XL, de groothandel van AH, mag aan deze cateraars geen niet-halal leveren want dat is de eis van de opdrachtgever; het politiekorps en de gemeentes in het geval van dat persbericht.
Dat verbaasd mij enorm.
pi_138608878
quote:

Eén van de redenen die in Frankrijk werden gegeven om varkensvlees geheel uit de school te weren is dat het voorkomt dat een moslimkind naast de kip kan grijpen omdat die op is en dan alleen nog de keuze heeft tussen geen vlees of varkensvlees wanneer er in het andere menu varkensvlees zit.

Ik ben het dan ook niet met je eens dat dit puur gaat om 'moslimpje pesten'. Het lijkt eerder te gaan om het een halt toeroepen van veel te ver gaande opgedrongen solidariteit met minderheden.
pi_138608919
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Eén van de redenen die in Frankrijk werden gegeven om varkensvlees geheel uit de school te weren is dat het voorkomt dat een moslimkind naast de kip kan grijpen omdat die op is en dan alleen nog de keuze heeft tussen geen vlees of varkensvlees wanneer er in het andere menu varkensvlees zit.

Ik ben het dan ook niet met je eens dat dit puur gaat om 'moslimpje pesten'. Het lijkt eerder te gaan om het een halt toeroepen van veel te ver gaande opgedrongen solidariteit met minderheden.
Eens als dat verhaal zo is. Zo staat het hier niet beschreven.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 13:46:02 #172
3928 Ulx
pi_138608966
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Bij het verbieden van halalvlees is dat omgekeerd ook zo.
pi_138608993
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:33 schreef Uccie het volgende:

[..]

Alleen zal de 'normale' ouder niet witheet op de stoep van de schooldirecteur staan als het kind dat niet van vissticks houdt alleen voor vissticks kan kiezen omdat de kip op is door een onverwacht hoge populariteit van de kip.
pi_138609005
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:34 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

No worries, ik meet niet met twee maten :)
Echt wel; gelovig en niet gelovig.
pi_138609047
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Alleen zal de 'normale' ouder niet witheet op de stoep van de schooldirecteur staan als het kind dat niet van vissticks houdt alleen voor vissticks kan kiezen omdat de kip op is door een onverwacht hoge populariteit van de kip.
Maar ben je het eens met het verschil tussen varkensvlees en werkelijk halal?
  maandag 7 april 2014 @ 13:49:31 #176
211040 Uccie
pi_138609077
quote:

[..]

Ik heb sowieso nergens gelezen dat er mensen witheet op de stoep van de schooldirecteur staan.
pi_138609083
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Verbieden gaat ver, want iedereen mag vinden en geloven wat hij of zij wil. Ik ben alleen van mening dat alle eisen die mensen op basis van geloof aan (semi-)openbare voorzieningen stellen door hunzelf betaald moeten worden, of het gebeurt gewoon niet.
Dn hoeven geloofsboeken dus niet in de vuilnisbak zoals jij claimde want die betalen de meeste gelovigen gewoon zelf en worden niet gratis verstrekt door de overheid.

Het stoppen met faciliteren ben ik geheel met je eens overigens. Maar dat heb ik hier meerdere malen al gezegd.
  maandag 7 april 2014 @ 13:51:04 #178
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138609137
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

opgedrongen solidariteit... je bedoelt gewoon dat je als blank kind te veel keus hebt wat je wil/kan eten
pi_138609141
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:36 schreef Globali het volgende:

[..]

Dus moet er een keuze zonder varkensvlees zijn. Maar de FN maakt een probleem van iets dat er niet is.
Dan moet er ook een keuze zijn zonder rundvlees voor de hindoestanen en een keuze voor koosjer (geen melk en vlees in één maaltijd) voor Joden.
pi_138609185
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:38 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit in een offerte aanvraag voor de bedrijfskantine de eis van halal voedsel voorbij zien komen. En ik kom bij aardig wat organisaties in de publieke sector.
Maar van de week ben ik bij twee scholengemeenschappen, zal het voor de grap eens vragen hoe zij daar mee omgaan. Op de locatie waar ik vorige week was, hadden ze overigens geen halal-faciliteit.
in Nederland is het ook niet gangbaar dat basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs warme maaltijden koken voor hun leerlingen. Je kunt een schoolkantine hier dan ook niet vergelijken met een schoolkantine in Frankrijk of Engeland.
pi_138609210
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan moet er ook een keuze zijn zonder rundvlees voor de hindoestanen en een keuze voor koosjer (geen melk en vlees in één maaltijd) voor Joden.
Daar begint het probleem. Dat zie ik ook. Met iedereen rekening houden kan niet. Soms is de oplossing niet makkelijk. Maar ook jij houdt rekening met mensen. Als het over eten gaat. Ik ook.
pi_138609212
quote:

[..]

Echt wel; gelovig en niet gelovig.
Dat is maar hoe je het uitlegt. Het gaat hier om privileges die een niet-gelovige niet heeft. Dus er werd altijd al met twee maten gemeten en dat wordt hiermee geëlimineerd.

Ik heb alleen het idee dat het FN puur om de moslims te doen is. Ook bij het aan banden leggen zou je niet met twee maten moeten meten.

Daarnaast weet ik ook dat het moeilijk is om te verbieden, en raar. Want een school of instelling moet gewoon geen vakensvlees op het menu kunnen zetten, als men dat wil. Maar op puur ideologische gronden van het terugdringen van religie ben ik het hier wel mee eens. Dat is echter een andere discussie en ik weet zeker dat dat niet de geest is van het voorstel van FN.
  maandag 7 april 2014 @ 13:53:41 #183
211040 Uccie
pi_138609227
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

in Nederland is het ook niet gangbaar dat basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs warme maaltijden koken voor hun leerlingen. Je kunt een schoolkantine hier dan ook niet vergelijken met een schoolkantine in Frankrijk of Engeland.
ik reageerde dan ook op de kantines bij gemeente, ministeries en politiekorpsen
pi_138609242
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:39 schreef Globali het volgende:

[..]

Men vraagt niet om halal over het algemeen. En terecht. Men koopt ook niet bij de AH trouwens. Normaliter.
Er zijn diverse grote cateraars, zoals Sodexo, die een contract hebben met de groothandel van AH (Deli XL) en derhalve alleen dáár inkopen.
pi_138609265
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:53 schreef Uccie het volgende:

[..]

ik reageerde dan ook op de kantines bij gemeente, ministeries en politiekorpsen
En eet men daar werkelijk halal nu? Dat geloof ik gewoon niet.
pi_138609281
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dn hoeven geloofsboeken dus niet in de vuilnisbak zoals jij claimde want die betalen de meeste gelovigen gewoon zelf en worden niet gratis verstrekt door de overheid.

Het stoppen met faciliteren ben ik geheel met je eens overigens. Maar dat heb ik hier meerdere malen al gezegd.
Op een RK-school liggen ze gewoon met stapels in de boekenkast. Voor als de pastor komt voorlezen uit de Bijbel.

Maar nogmaals, andere discussie :)
  maandag 7 april 2014 @ 13:55:24 #187
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138609290
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:53 schreef Mystikvm het volgende:
Het gaat hier om privileges die een niet-gelovige niet heeft
qua kiezen van de maaltijd: welke keuze heeft de niet-gelovige niet?
pi_138609301
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn diverse grote cateraars, zoals Sodexo, die een contract hebben met de groothandel van AH (Deli XL) en derhalve alleen dáár inkopen.
Ik ken het werkelijk niet zo. Men koopt meestal in bij werkelijke groothandels.
  maandag 7 april 2014 @ 13:55:41 #189
211040 Uccie
pi_138609302
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:54 schreef Globali het volgende:

[..]

Nee, er staat wel een bordje boven met een varkentje, kipje of koe om te laten zien wat er in zit.
Maar er staat nergens dat iets halal is. Vandaar dat mijn Marokkaanse collega kaas, eiersalade en dat soort dingen eet.
pi_138609307
Ik snap het probleem nog steeds niet. Is het nou echt zoveel moeite om de islamitische leerlingen een paar keer per week een ander lapje vlees voor te schotelen?
pi_138609325
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:55 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Op een RK-school liggen ze gewoon met stapels in de boekenkast. Voor als de pastor komt voorlezen uit de Bijbel.

Maar nogmaals, andere discussie :)
Wil niet zeggen dat de staat dat betaald.
pi_138609342
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:41 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat verbaasd mij enorm.
Het gaat met die cateraars vrij ver hoor. Het hoofdkantoor stelt het weekmenu vast en bepaalt welke producten in welke verpakking en van welk merk de bij hen aangesloten kantines dan bij de groothandel (en welke groothandel) mogen inkopen.

Wanneer er op de lijst staat dat er Knorr groentesoep in doos gekocht moet worden die week, dan mag AH geen Unox groentesoep in pak aanbieden bijvoorbeeld.
pi_138609380
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 13:55 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee, er staat wel een bordje boven met een varkentje, kipje of koe om te laten zien wat er in zit.
Maar er staat nergens dat iets halal is. Vandaar dat mijn Marokkaanse collega kaas, eiersalade en dat soort dingen eet.
Dus gaat het niet over halal. Het gaat over wat ergens inzit. Daar heb ik het ook over.
pi_138609381
Het uitgangspunt lijkt mij dat je lunch maakt voor de leerlingen, en niet zozeer een statement. Dan ga je die lunch niet zo samenstellen dat veel leerlingen die niet eten. Vanuit dat uitgangspunt kom je dan vanzelf tot een praktische benadering.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_138609430
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:46 schreef Ulx het volgende:

[..]

Bij het verbieden van halalvlees is dat omgekeerd ook zo.
Nee, want in een normale slagerij worden medewerkers niet aangenomen of afgewezen vanwege hun geloof. Genoeg moslim slagers te vinden in gewone slachterijen, al worden ze nu wel langzaam maar zeker daar verdrongen door MOElanders.
  maandag 7 april 2014 @ 13:59:49 #196
211040 Uccie
pi_138609435
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:58 schreef Globali het volgende:

[..]

Dus gaat het niet over halal. Het gaat over wat ergens inzit. Daar heb ik het ook over.
Ja precies, zodat je iets wat je niet kan/mag/wil eten niet per ongeluk binnen krijgt.
pi_138609436
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het gaat met die cateraars vrij ver hoor. Het hoofdkantoor stelt het weekmenu vast en bepaalt welke producten in welke verpakking en van welk merk de bij hen aangesloten kantines dan bij de groothandel (en welke groothandel) mogen inkopen.

Wanneer er op de lijst staat dat er Knorr groentesoep in doos gekocht moet worden die week, dan mag AH geen Unox groentesoep in pak aanbieden bijvoorbeeld.
Ik kom niet uit dat vak. Ik verbaas mij erover. Ik zou als inkoper ook weigeren op die manier zaken te doen.
pi_138609445
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Het uitgangspunt lijkt mij dat je lunch maakt voor de leerlingen, en niet zozeer een statement. Dan ga je die lunch niet zo samenstellen dat veel leerlingen die niet eten. Vanuit dat uitgangspunt kom je dan vanzelf tot een praktische benadering.
Dit dus eigenlijk gewoon.
pi_138609462
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, want in een normale slagerij worden medewerkers niet aangenomen of afgewezen vanwege hun geloof. Genoeg moslim slagers te vinden in gewone slachterijen, al worden ze nu wel langzaam maar zeker daar verdrongen door MOElanders.
En je punt is?
pi_138609474
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:58 schreef Weltschmerz het volgende:
En dan kom je uit op het rekening houden met bepaalde mensen.
pi_138609480
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 13:55 schreef Re het volgende:

[..]

qua kiezen van de maaltijd: welke keuze heeft de niet-gelovige niet?
De keuze om moeilijk te doen en iets niet te eten, net zolang tot iemand besluit aan je dieetwensen te voldoen.
  maandag 7 april 2014 @ 14:01:12 #202
211040 Uccie
pi_138609494
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik kom niet uit dat vak. Ik verbaas mij erover. Ik zou als inkoper ook weigeren op die manier zaken te doen.
Die grote cateraars willen gewoon winst maken.
Dus zo min mogelijk kosten maken op de inkoop, zullen wel volumeafspraken gemaakt zijn met grote producenten en leveranciers. Dat is puur economisch.
pi_138609515
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

De keuze om moeilijk te doen en iets niet te eten, net zolang tot iemand besluit aan je dieetwensen te voldoen.
Die keuze kan een niet-gelovig kind ook maken.

Maar wat is het probleem precies? Is het afgunst? Je bent jaloers dat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt?
pi_138609516
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:01 schreef Uccie het volgende:

[..]

Die grote cateraars willen gewoon winst maken.
Dus zo min mogelijk kosten maken op de inkoop, zullen wel volumeafspraken gemaakt zijn met grote producenten en leveranciers. Dat is puur economisch.
Of ik ben gek. Dit gaat niet werkelijk over halal eten.
  maandag 7 april 2014 @ 14:02:39 #205
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138609529
quote:

[..]

en dat is een privilege of iets?... ik snap het niet zo eigenlijk ... je mag als niet-gelovige geen wensen uitbrengen of iets? je hebt niet het privilege om moeilijk te willen doen of om iets niet te eten? Vertel.
  maandag 7 april 2014 @ 14:02:41 #206
211040 Uccie
pi_138609534
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Globali het volgende:

[..]

Nee gaat het ook helemaal niet, dat is mijn punt.
pi_138609538
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:48 schreef Globali het volgende:

[..]

Maar ben je het eens met het verschil tussen varkensvlees en werkelijk halal?
Uiteraard weet ik dat daar een verschil in zit. Alleen hoor ik dus dat het in Frankrijk over halal gaat net als bij de politie regio IJsselland en enkele gemeente kantines. Met de kennis die ik heb over cateraars weet ik dus ook dat als zo'n opdrachtgever als de Rotterdamse gemeente dat eist, alle cateraars van die organisatie binnen de catering dat overnemen omdat zij overal hetzelfde moeten serveren.
  maandag 7 april 2014 @ 14:02:59 #208
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_138609545
Ik ben niet gelovig, maar ik hou niet van bio-industrievarkensvlees (veel te vet) hoewel ik een mager haasje of magere schnitzel op zijn tijd niet afsla. Maar als de school waar mijn kinderen op zitten, regelmatig varkensvlees zou serveren, zou ik daar geen voorstander van zijn.

Toen ik in dienst zat, waren er altijd 2 opties. Er werd altijd rekening gehouden met een alternatief als er varkensvlees of rund op het menu stond. Dat is toch verder een prima oplossing?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 7 april 2014 @ 14:03:18 #209
211040 Uccie
pi_138609557
quote:

[..]

Dat kun je ook zeggen van vegetariërs/veganisten/.
pi_138609571
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee gaat het ook helemaal niet, dat is mijn punt.
Dus koop je dingen vaak duur in terwijl het niet halal is. Sorry. Misschien schreef je dat al.
pi_138609574
quote:
14s.gif Op maandag 7 april 2014 13:51 schreef Re het volgende:

[..]

opgedrongen solidariteit... je bedoelt gewoon dat je als blank kind te veel keus hebt wat je wil/kan eten
Wat heeft 'blank' daarmee te maken? We hebben het hier over een geloof, niet over een ras of afkomst.
  maandag 7 april 2014 @ 14:04:20 #212
211040 Uccie
pi_138609591
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Uiteraard weet ik dat daar een verschil in zit. Alleen hoor ik dus dat het in Frankrijk over halal gaat net als bij de politie regio IJsselland en enkele gemeente kantines. Met de kennis die ik heb over cateraars weet ik dus ook dat als zo'n opdrachtgever als de Rotterdamse gemeente dat eist, alle cateraars van die organisatie binnen de catering dat overnemen omdat zij overal hetzelfde moeten serveren.
Bij politie ijsselland ging het om incidenteel uitgedeelde lunchpakketten, niet de reguliere kantine.
  maandag 7 april 2014 @ 14:05:05 #213
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138609618
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat heeft 'blank' daarmee te maken? We hebben het hier over een geloof, niet over een ras of afkomst.
ok, je hebt als niet-moslim minder keus qua uitzoeken van de maaltijden dan de wel-moslim ... of wat?
pi_138609632
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

In Frankrijk gaat het nu over varkensvlees. Hier blijkbaar over halal. Maar ik neem aan dat jij ook niet 100% halal gaat koken voor jouw zus. Dat doe ik ook niet.
  maandag 7 april 2014 @ 14:05:58 #215
211040 Uccie
pi_138609656
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:03 schreef Globali het volgende:

[..]

Dus koop je dingen vaak duur in terwijl het niet halal is. Sorry. Misschien schreef je dat al.
Nee, ze kopen dingen in die goedkoop zijn en mogelijk wel of niet halal zijn.
Het halal zijn is helemaal niet zo belangrijk aangezien ze het ons, de consumenten van de producten helemaal niet kenbaar maken of het wel of niet halal is.
pi_138609661
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Globali het volgende:

[..]

En dan kom je uit op het rekening houden met bepaalde mensen.
Ja, vegetariërs bijvoorbeeld. Dat is dan ook weer makkelijker te combineren met kosher, halal en hindoe. Als je dan bij runvlees, schaap of kip de strengste spijswet neemt (kashrut waarschijnlijk) dan geef je veel leerlingen meer keus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_138609662
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:53 schreef Globali het volgende:

[..]

Daar begint het probleem. Dat zie ik ook. Met iedereen rekening houden kan niet. Soms is de oplossing niet makkelijk. Maar ook jij houdt rekening met mensen. Als het over eten gaat. Ik ook.
Privé gaat dat 'rekening houden met' over en weer. In de praktijk gaat dat bij de overheid en instellingen/organisaties maar één kant op en daar maak ik bezwaar tegen.
pi_138609671
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik ben niet gelovig, maar ik hou niet van bio-industrievarkensvlees (veel te vet) hoewel ik een mager haasje of magere schnitzel op zijn tijd niet afsla. Maar als de school waar mijn kinderen op zitten, regelmatig varkensvlees zou serveren, zou ik daar geen voorstander van zijn.

Toen ik in dienst zat, waren er altijd 2 opties. Er werd altijd rekening gehouden met een alternatief als er varkensvlees of rund op het menu stond. Dat is toch verder een prima oplossing?
Dat is ook de oplossing. En ik heb geen kinderen. Ik ben net als jij niet pro varkensvlees.
pi_138609690
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Re het volgende:

[..]

en dat is een privilege of iets?... ik snap het niet zo eigenlijk ... je mag als niet-gelovige geen wensen uitbrengen of iets? je hebt niet het privilege om moeilijk te willen doen of om iets niet te eten? Vertel.
Nee, je hebt gelijk. Ik meet wel met twee maten, nu ik er over nadenk.

Ik ben gewoon fel gekant tegen religie. Eisen op basis van geloof vind ik per definitie minder valide dan eisen op basis van iets anders.

Dat is hypocriet en ik weet het. Maar in dit geval kan ik er geen fuck om geven.
pi_138609767
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:05 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee, ze kopen dingen in die goedkoop zijn en mogelijk wel of niet halal zijn.
Het halal zijn is helemaal niet zo belangrijk aangezien ze het ons, de consumenten van de producten helemaal niet kenbaar maken of het wel of niet halal is.
Er werd net gezegd dat bijv. bepaalde politie korpsen halal inkopen. Halal is meestal niet echt goedkoop. Net als biologisch. Daarnaast blijkt de aanduiding vaak niet eens te kloppen. Maar ik ken die manier van inkopen niet eens.
  maandag 7 april 2014 @ 14:10:17 #221
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138609801
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nee, je hebt gelijk. Ik meet wel met twee maten, nu ik er over nadenk.

Ik ben gewoon fel gekant tegen religie. Eisen op basis van geloof vind ik per definitie minder valide dan eisen op basis van iets anders.

Dat is hypocriet en ik weet het. Maar in dit geval kan ik er geen fuck om geven.
ja dat snap ik, ik moet ook niets hebben van welk geloof dan ook maar de een zegt opgedrongen solidariteit, en de ander over eisen zus en zo...

het is gewoon een beer willen vinden op een weg om er vervolgens niet omheen te willen rijden
pi_138609819
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, vegetariërs bijvoorbeeld. Dat is dan ook weer makkelijker te combineren met kosher, halal en hindoe. Als je dan bij runvlees, schaap of kip de strengste spijswet neemt (kashrut waarschijnlijk) dan geef je veel leerlingen meer keus.
Laten we het houden op drie maaltijden. Bij een Jood wordt het wel een probleem als je het in dezelfde keuken als waar vlees verwerkt wordt iets anders klaar gaat maken.
pi_138609851
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Privé gaat dat 'rekening houden met' over en weer. In de praktijk gaat dat bij de overheid en instellingen/organisaties maar één kant op en daar maak ik bezwaar tegen.
Maar dit is zo simpel. De keuze was er al.
pi_138609877
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Globali op 07-04-2014 14:12:52 ]
pi_138609903
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 13:54 schreef Globali het volgende:

[..]

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rdams-stadhuis.dhtml
quote:
ROTTERDAM - Raadsleden die in het Rotterdamse stadhuis een maaltijd met vlees kiezen, krijgen ongevraagd halalvlees. Daarover is inmiddels flinke commotie ontstaan.

Volgens Metro is Leefbaar Rotterdam hierover woedend. "Ik wil niet worden gedwongen om religieus bereid voedsel te eten", zegt raadslid Ronald Schneider in de krant.

Hij kondigt aan opheldering te vragen aan het college. Raadslid Dries Mosch neemt zelf stappen en zegt "de islamisering van het stadhuis" spuugzat te zijn.
pi_138609943
quote:
Wel een erg kort artikel. Waanzin. Als het zo is. Dat gaat ook nooit zo werken.
  maandag 7 april 2014 @ 14:15:58 #227
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138610006
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:14 schreef Globali het volgende:

[..]

Wel een erg kort artikel. Waanzin. Als het zo is. Dat gaat ook nooit zo werken.
zouden ze wel kip eten denk je?
pi_138610069
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:15 schreef Re het volgende:

[..]

zouden ze wel kip eten denk je?
Ik hoor de mensen zelf niet klagen. Dat weet ik niet. Ik eet het liever niet. Het gaat over keuzes. Tot nu toe geen probleem blijkbaar.
pi_138610103
quote:
6s.gif Op maandag 7 april 2014 13:13 schreef Nielsch het volgende:
Puh-lease! Heb je wel eens gezien hoe beesten die niet-halal worden geslacht worden behandeld? Die hebben ook veel pijn, dat gaat vaak ook zeer wreed. Denken dat halal slachten diervriendelijker is dan niet-halal slachten :D :D :')
Niet-halal slachten oftewel slachten met een penschietpistool is minder pijnlijk voor het dier, bovendien is de kans op complicaties kleiner. Voor beter dierenwelzijn verkiest men dus deze methode boven de halal-methode.

OT:
Scholen dienen gewoon voldoende alternatieven te voorzien, iets in de trant van
- Vegetarische schotel
- Visschotel
- Vleesschotel
pi_138610118
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Globali het volgende:

[..]

Wanneer er ergens verplicht halal ingekocht moet worden, bijvoorbeeld in de kantine van het gemeentehuis van Rotterdam, dan neemt het volume van de inkoop van niet-halal af en kan er dus minder scherp ingekocht worden. Vandaar dat dat halal zich dan als een inktvlek verspreid.
  maandag 7 april 2014 @ 14:19:24 #231
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138610124
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:17 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik hoor de mensen zelf niet klagen. Dat weet ik niet. Ik eet het liever niet. Het gaat over keuzes. Tot nu toe geen probleem blijkbaar.
alle kip wordt in nederland halal geslacht dus ik neem aan dat de LRers geen kip eten op het stadhuis
pi_138610169
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:19 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wanneer er ergens verplicht halal ingekocht moet worden, bijvoorbeeld in de kantine van het gemeentehuis van Rotterdam, dan neemt het volume van de inkoop van niet-halal af en kan er dus minder scherp ingekocht worden. Vandaar dat dat halal zich dan als een inktvlek verspreid.
Daar ben ik erg tegen. Ik wist niet dat het soms zo gaat.
pi_138610203
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:19 schreef Re het volgende:

[..]

alle kip wordt in nederland halal geslacht dus ik neem aan dat de LRers geen kip eten op het stadhuis
Werkelijk? Ik heb er een docu over gezien. Is dat halal? Ook de snavels afbranden?
pi_138610209
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef EdvandeBerg het volgende:

Ja. Alleen is het volgens iemand hier in Frankrijk dus het probleem dat de optie 'halal' er idd wel is, maar de optie 'varkensvlees' steeds vaker verboden is op scholen.
pi_138610318
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:04 schreef Uccie het volgende:

[..]

Bij politie ijsselland ging het om incidenteel uitgedeelde lunchpakketten, niet de reguliere kantine.
Ja en? Dan ben je als agent (onverwacht) lang aan het werk en heb je alleen de keuze uit halal of niet eten. Toch vreemd.
De kantine van gemeente Rotterdam is een ander voorbeeld. Daar ging men zelfs zo ver dat raadsleden die niet-halal vlees meenamen naar de jaarlijkse bbq, dat vlees niet op de bbq mochten leggen "want niet halal".

Je kan ook enorm doorslaan in het rekening houden met minderheden.
  maandag 7 april 2014 @ 14:25:57 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138610380
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:21 schreef Globali het volgende:

[..]

Werkelijk? Ik heb er een docu over gezien. Is dat halal? Ook de snavels afbranden?
http://www.telegraaf.nl/b(...)alal_geslacht__.html

al gaat de regelgeving veranderen geloof ik, maar goed..
pi_138610387
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja en? Dan ben je als agent (onverwacht) lang aan het werk en heb je alleen de keuze uit halal of niet eten. Toch vreemd.
De kantine van gemeente Rotterdam is een ander voorbeeld. Daar ging men zelfs zo ver dat raadsleden die niet-halal vlees meenamen naar de jaarlijkse bbq, dat vlees niet op de bbq mochten leggen "want niet halal".

Dat ben ik geheel met je eens. Want dan is opeens ( of kan het zijn) alles een probleem.
pi_138610394
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:05 schreef Re het volgende:

[..]

ok, je hebt als niet-moslim minder keus qua uitzoeken van de maaltijden dan de wel-moslim ... of wat?
Als je geen religieus geslacht vlees wilt eten en/of geen vlees van dieren die door verbloeding om het leven zijn gebracht, dan heb je steeds vaker de keuze tussen niet eten en niet eten.
pi_138610409
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:25 schreef Re het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)alal_geslacht__.html

al gaat de regelgeving veranderen geloof ik, maar goed..
Ik hou niet van nare filmpjes. Mijn punt was duidelijk.
  maandag 7 april 2014 @ 14:27:48 #240
211040 Uccie
pi_138610458
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En er stond in het bericht ook dat er een tijdlang twee variaties werd aangeboden, maar dat de halalpakketjes bij de verkeerde terecht kwamen. Lijkt mij dat de agenten er zelf minder prbleem mee hebben.
pi_138610467
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:05 schreef Globali het volgende:

[..]

In Frankrijk gaat het nu over varkensvlees. Hier blijkbaar over halal. Maar ik neem aan dat jij ook niet 100% halal gaat koken voor jouw zus. Dat doe ik ook niet.
Volgens een poster hier die in Frankrijk woont gaat het niet alleen over varkensvlees maar over niet-halal vlees. Net als bij de politie regio IJsselland en gemeente Rotterdam.
  maandag 7 april 2014 @ 14:29:05 #242
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138610507
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als je geen religieus geslacht vlees wilt eten en/of geen vlees van dieren die door verbloeding om het leven zijn gebracht, dan heb je steeds vaker de keuze tussen niet eten en niet eten.
dus dan neem je de halal maaltijd niet...
pi_138610519
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Volgens een poster hier die in Frankrijk woont gaat het niet alleen over varkensvlees maar over niet-halal vlees. Net als bij de politie regio IJsselland en gemeente Rotterdam.
In het artikel gaat het over varkensvlees.
pi_138610566
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:29 schreef Re het volgende:

[..]

Overigens snap ik ook niet dat men zo spastisch reageert op halal-vlees. Op vakantie ook halal wezen vreten bij de McDonalds. Kan je verzekeren dat je het verschil niet proeft.
  maandag 7 april 2014 @ 14:30:49 #245
211040 Uccie
pi_138610578
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:29 schreef Globali het volgende:

[..]

In het artikel gaat het over varkensvlees.
Dan is het simpel, gewoon geen varkensvlees en rundvlees meer serveren.
Dat kun je je kind desgewenst ook thuis geven.
pi_138610581
quote:

[..]

Wat jij bedoelt is eigenlijk welke keuze wij nog hebben. Dat is inderdaad raar.
pi_138610613
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Overigens snap ik ook niet dat men zo spastisch reageert op halal-vlees. Op vakantie ook halal wezen vreten bij de McDonalds. Kan je verzekeren dat je het verschil niet proeft.
Bestaat er echt halal MacDonnalds eten?
  maandag 7 april 2014 @ 14:31:54 #248
3542 Gia
User under construction
pi_138610619
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:10 schreef Globali het volgende:
Laten we het houden op drie maaltijden. Bij een Jood wordt het wel een probleem als je het in dezelfde keuken als waar vlees verwerkt wordt iets anders klaar gaat maken.
Dan gaan joden nooit uit eten?
Ik ken maar weinig restaurants met meerdere keukens.
Sommige restaurants hebben een koude en warme keuken, maar de meesten niet.

Wb deze discussie: varieer dagelijks met vlees en biedt daarnaast een vegetarisch alternatief.
pi_138610635
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:30 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik heb er niet direct een probleem mee. Al kan het te ver gaan.
pi_138610702
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Wb deze discussie: varieer dagelijks met vlees en biedt daarnaast een vegetarisch alternatief.
Echt streng Joods. Mijn meeste vrienden zijn Joods en die doen hier echt niet aan. Maar ga het eisen op school. Dat is wat je gaat krijgen.
  maandag 7 april 2014 @ 14:35:37 #251
211040 Uccie
pi_138610768
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:34 schreef Globali het volgende:

[..]

Echt streng Joods. Mijn meeste vrienden zijn Joods en die doen hier echt niet aan. Maar ga het eisen op school. Dat is wat je gaat krijgen.
Ik denk dat echt streng joodse kinderen niet eens naar een reguliere basisschool gaan.
Een school in de joodse wijk zal daar wel in voorzien. Maar omdat iedereen daar met de massa meedoet valt er weinig over te klagen.
pi_138610811
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:35 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik denk dat echt streng joodse kinderen niet eens naar een reguliere basisschool gaan.
Een school in de joodse wijk zal daar wel in voorzien. Maar omdat iedereen daar met de massa meedoet valt er weinig over te klagen.
En dat is dan een andere erg moeilijke discussie.
pi_138610852
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:27 schreef Uccie het volgende:

[..]

En er stond in het bericht ook dat er een tijdlang twee variaties werd aangeboden, maar dat de halalpakketjes bij de verkeerde terecht kwamen. Lijkt mij dat de agenten er zelf minder prbleem mee hebben.
En dan heb je dus ook weer het punt discriminatie te pakken. Waarom mag een moslim agent wél een broodje ei en een niet-moslim agent niet? Omdat niet-moslim 'verkeerd' is?
Het is gewoon absurd dat omdat sommigen er geen probleem mee hebben, iedereen zich MOET aanpassen aan een minderheid.

Dit is dus exact waarom veel Franse scholen dus overgaan op geheel halal. Stel je voor dat het gerecht zonder varkensvlees opeens een keertje populair is.. dan zouden er weleens een paar moslimkinderen naast het halal vlees kunnen grijpen.. :'(
  maandag 7 april 2014 @ 14:38:02 #254
211040 Uccie
pi_138610866
Dat van de BBQ in Rotterdam schijnt waar te zijn, maar de kantine heeft halal als optie naast regulier vlees en vegetarisch volgens dit artikel
http://www.elsevier.nl/Ne(...)dam-ELSEVIER279106W/
pi_138610899
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:10 schreef Re het volgende:

[..]

ja dat snap ik, ik moet ook niets hebben van welk geloof dan ook maar de een zegt opgedrongen solidariteit, en de ander over eisen zus en zo...

het is gewoon een beer willen vinden op een weg om er vervolgens niet omheen te willen rijden
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik krijg, om met Rutte te spreken, hier een nare smaak van in mijn mond. Dit lijkt op doelbewust alleen moslims willen pakken.
pi_138610907
quote:

[..]

Of de moslim neemt de niet-halal maaltijd niet.
  maandag 7 april 2014 @ 14:39:56 #257
211040 Uccie
pi_138610917
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En dan heb je dus ook weer het punt discriminatie te pakken. Waarom mag een moslim agent wél een broodje ei en een niet-moslim agent niet? Omdat niet-moslim 'verkeerd' is?
Het is gewoon absurd dat omdat sommigen er geen probleem mee hebben, iedereen zich MOET aanpassen aan een minderheid.

Dit is dus exact waarom veel Franse scholen dus overgaan op geheel halal. Stel je voor dat het gerecht zonder varkensvlees opeens een keertje populair is.. dan zouden er weleens een paar moslimkinderen naast het halal vlees kunnen grijpen.. :'(
Nee, het ging erom dat de niet-moslims de halalpakketten aan het opeten waren.
Dus dat leidde ertoe alles maar halal te maken.
pi_138610930
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Men kan zelf nadenken. En als een kind gewoon pakt wat hij/zij lekker vindt. Prima. Ik heb die discussie wel met een zgn moslim neefje gehad in de familie. Jij ook misschien.
  maandag 7 april 2014 @ 14:40:24 #259
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138610931
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:39 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Of de moslim neemt de niet-halal maaltijd niet.
dat doen ze toch ook...
pi_138610941
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Draai dat eens om:
Overigens snap ik ook niet dat men zo spastisch reageert op niet-halal-vlees. Op vakantie ook niet-halal wezen vreten bij de McDonalds. Kan je verzekeren dat je het verschil niet proeft.
pi_138610996
Anno 2014 nog bezig zijn met het wel of niet (door antieke regeltjes en door mensen verzonnen sprookjes ) gezegend vlees / eten.
pi_138611002
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:30 schreef Uccie het volgende:

[..]

Dus de Fransen moeten hun lange traditie van warme maaltijden op school maar opgeven omdat een paar nieuwkomers moeilijk lopen te doen?
pi_138611055
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Er zijn speciale joodse restaurants.
  maandag 7 april 2014 @ 14:44:44 #264
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138611059
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus de Fransen moeten hun lange traditie van warme maaltijden op school maar opgeven omdat een paar nieuwkomers moeilijk lopen te doen?
net had je het nog over opgedrongen solidariteit... wat is het nou?
pi_138611062
We eten als westerse mensen niet de hele dag varken. Er is dus altijd keuze.
  maandag 7 april 2014 @ 14:46:28 #266
211040 Uccie
pi_138611122
quote:

[..]

Ik vraag me nog steeds af of het de nieuwkomers zijn die nou moeilijk doen, ik denk eerder dat het het FN is dat aan het rellen is. Maar nee, ze moeten de maaltijden bljiven verzorgen, maar dat kan prima met de keuze vis, vlees en vegetarisch dan is er nog steeds voor iedereen iets te eten.
En als een school ervoor kiest geen varkensvlees meer te serveren dan is dat de keuze van de school.
pi_138611133
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:44 schreef Re het volgende:

[..]

net had je het nog over opgedrongen solidariteit... wat is het nou?
Het ding is dat het probleem niet simpel is.
pi_138611156
quote:

[..]

Nee, tegen welk probleem lopen ze nu precies aan?
  maandag 7 april 2014 @ 14:47:51 #269
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138611175
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:46 schreef Globali het volgende:

[..]

Het ding is dat het probleem niet simpel is.
het is dan ook geen probleem, althans het FN eist dat het een probleem is
pi_138611189
quote:
3s.gif Op maandag 7 april 2014 14:47 schreef Re het volgende:

[..]

het is dan ook geen probleem, althans het FN eist dat het een probleem is
Ja. Men maakt er iets van.
pi_138611222
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:44 schreef Globali het volgende:
We eten als westerse mensen niet de hele dag varken. Er is dus altijd keuze.
En als je honger hebt , en er geen keuze te maken valt , dan gaan de regels aan de kant en eet men alles.

Dat is het makkelijke aan een geloof , je kunt er altijd wel een kant mee uit.

Zodat je zelf er het beste mee weg komt.

Onder het altijd wakende oog van het Opperwezen.
pi_138611256
Er is een verschil tussen vrienden/familie en bijv. iets als school en bedrijf. Dat begrijp ik ook. Maar hier was geen probleem toch? Er waren als keuzes.
pi_138611274
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:47 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dat er steeds meer scholen zijn waar men geen keuze heeft voor niet-halal vlees bij de schoolmaaltijden.
pi_138611342
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:49 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

En als je honger hebt , en er geen keuze te maken valt , dan gaan de regels aan de kant en eet men alles.

Dat is het makkelijke aan een geloof , je kunt er altijd wel een kant mee uit.

Zodat je zelf er het beste mee weg komt.

Onder het altijd wakende oog van het Opperwezen.
Ik heb nog nooit anders meegemaakt in mijn leven dat ik geen keuze heb kijkend naar eten. Als volwassene. Als kind niet. Dan at ik geen speklap op school. Dat is mijn keus.
  maandag 7 april 2014 @ 14:53:38 #275
211040 Uccie
pi_138611399
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat er steeds meer scholen zijn waar men geen keuze heeft voor niet-halal vlees bij de schoolmaaltijden.
Nee, Starman zei dat varkensvlees volledig van het menu was gehaald, niet dat ander vlees vervangen is door halal-vlees.
pi_138611412
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:47 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dat er veel speciaal ingekocht en bereid heilig voedsel werd weggegooid , dat het steeds meer extra geld gaat kosten , dat er teveel naar de wensen van de nieuwkomers wordt geluisterd , dat de scheiding kerk en staat er is , dat het voor zowel joden als moslims geldt , dat Fransen hun cultuur willen gaan beschermen , en zo wel meer argumenten heb ik gelezen.
pi_138611423
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar dat is niet waar FN tegen protesteert. Ze willen de keuze voor halal vs niet-halal weghalen.
pi_138611424
We halen zaken door elkaar. Frankrijk en Nederland.
pi_138611431
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:50 schreef Globali het volgende:
Er is een verschil tussen vrienden/familie en bijv. iets als school en bedrijf. Dat begrijp ik ook. Maar hier was geen probleem toch? Er waren als keuzes.
De keuze mogelijkheid werd steeds minder omdat scholen niet-halal gingen afschaffen om 3 redenen:
1) Met keuzes kon men niet garanderen dat een moslimkind altijd halal voedsel kon krijgen (die keuze kon op zijn)
2) Het aanbieden van meer verschillende menu's bewerkelijker is
3) Het inkopen van meer volume van iets goedkoper is dan meer verschillende dingen met ieder een kleiner volume.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 14:54:44 #280
3928 Ulx
pi_138611437
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:39 schreef Uccie het volgende:

[..]

Nee, het ging erom dat de niet-moslims de halalpakketten aan het opeten waren.

Landverraders zijn dat dus.
pi_138611485
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De keuze mogelijkheid werd steeds minder omdat scholen niet-halal gingen afschaffen om 3 redenen:
1) Met keuzes kon men niet garanderen dat een moslimkind altijd halal voedsel kon krijgen (die keuze kon op zijn)
2) Het aanbieden van meer verschillende menu's bewerkelijker is
3) Het inkopen van meer volume van iets goedkoper is dan meer verschillende dingen met ieder een kleiner volume.
Ik hoop niet eigenwijs over te komen. Want daar ben ik soms erg goed in. Dit ging toch puur over varkensvlees?
pi_138611487
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:53 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Dat er veel speciaal ingekocht en bereid heilig voedsel werd weggegooid , dat het steeds meer extra geld gaat kosten , dat er teveel naar de wensen van de nieuwkomers wordt geluisterd , dat de scheiding kerk en staat er is , dat het voor zowel joden als moslims geldt , dat Fransen hun cultuur willen gaan beschermen , en zo wel meer argumenten heb ik gelezen.
Blablabla, aannames. Voor FN gaat het hier niet om, anders hadden ze het wel gezegd. FN wil de keuze gewoon weghalen, het is een principekwestie.
  maandag 7 april 2014 @ 14:56:29 #283
211040 Uccie
pi_138611509
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Landverraders zijn dat dus.
Net zoals bij mij op school 12 jr geleden, kwam er een halal-balie met traditioneel halal voedsel (kipburgers, kipshoarma :P)...drie rijen dik witte kinderen voor de balie maar geen moslim te bekennen....
pi_138611550
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:56 schreef Uccie het volgende:

[..]

Net zoals bij mij op school 12 jr geleden, kwam er een halal-balie met traditioneel halal voedsel (kipburgers, kipshoarma :P)...drie rijen dik witte kinderen voor de balie maar geen moslim te bekennen....
Waar was dat dan?
  maandag 7 april 2014 @ 14:57:36 #285
211040 Uccie
pi_138611561
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:57 schreef Globali het volgende:

[..]

Waar was dat dan?
Den Haag
pi_138611568
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:31 schreef Globali het volgende:

[..]

Bestaat er echt halal MacDonnalds eten?
Stond in ieder geval op de verpakking.
pi_138611586
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:56 schreef Uccie het volgende:
drie rijen dik witte kinderen voor de balie maar geen moslim te bekennen....
Want witte kinderen kunnen geen moslim zijn. Anders zijn het landverraders. High five Ulx.
-
  maandag 7 april 2014 @ 14:58:48 #288
211040 Uccie
pi_138611600
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Stond in ieder geval op de verpakking.
Dat was in een islamitisch land dan.
In India zijn de hamburgers van lamsvlees dacht ik.
  maandag 7 april 2014 @ 14:59:26 #289
211040 Uccie
pi_138611627
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:58 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Want witte kinderen kunnen geen moslim zijn. Anders zijn het landverraders. High five Ulx.
Zwarte kinderen waren het ook niet, want dat zijn hindoes.
pi_138611667
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Draai dat eens om:
Overigens snap ik ook niet dat men zo spastisch reageert op niet-halal-vlees. Op vakantie ook niet-halal wezen vreten bij de McDonalds. Kan je verzekeren dat je het verschil niet proeft.
Dat snap ik ook niet, inderdaad. Maar waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de cultuur en traditie van die mensen.

Je hebt dus twee groepen:

Groep A interesseert het geen ene reet hoe het dier is geslacht en het vlees wordt bereid. Deze groep wil gewoon lekker vreten.

Groep B daarentegen hecht wel waarde aan de slachting- en bereidingswijze.

Ik heb er geen problemen mee om dan Groep B enigszins tegemoet te komen.
pi_138611675
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2014 14:56 schreef Peunage het volgende:

[..]

Blablabla, aannames. Voor FN gaat het hier niet om, anders hadden ze het wel gezegd. FN wil de keuze gewoon weghalen, het is een principekwestie.
Die zaken / redenen werden genoemd in berichten over die kwestie.

En ja , de FN krijgt in eigen land steeds meer steun voor dit soort maatregelen.

Ik vrees / denk / vermoed dat dit soort denken / handelen de komende jaren in veel meer landen de kop op gaat steken.
pi_138611678
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 14:58 schreef Uccie het volgende:

[..]

Dat was in een islamitisch land dan.
In India zijn de hamburgers van lamsvlees dacht ik.
Ja, dat was in een islamitisch land.
pi_138611702
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet, inderdaad. Maar waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de cultuur traditie van die mensen.

Groep A interesseert het geen ene reet hoe het dier is geslacht en het vlees wordt bereid. Deze groep wil gewoon lekker vreten.

Ik ook. En zo kun je ook kijken naar beleving van religie.
  Overall beste user 2022 maandag 7 april 2014 @ 15:03:53 #294
3928 Ulx
pi_138611800
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 14:58 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

Ja. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat moslimterroristen begonnen met halal voer te eten. Als we het toestaan dat onze onschuldige blanke kinderkens dat ook gaan eten voeren we de vijfde colonne het land in.
pi_138611809
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet, inderdaad. Maar waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de cultuur en traditie van die mensen.

Welk deel van groep B wil jij dan tegemoet komen? Zij die op religieuze wijze door een mede-geloofsgenoot geslacht vlees eisen of zij die tegen discriminatie zijn en/of geen vlees van onverdooft de keel doorgesneden, verbloedde dieren willen?
pi_138611822
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:03 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat moslimterroristen begonnen met halal voer te eten. Als we het toestaan dat onze onschuldige blanke kinderkens dat ook gaan eten voeren we de vijfde colonne het land in.
Dat slaat nergens op.
  maandag 7 april 2014 @ 15:05:10 #297
262 Re
Kiss & Swallow
pi_138611845
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:03 schreef Ulx het volgende:

[..]

nou is de associatie van dat andere met onschuldige blanke kinderen hier vast ook wel in te verwerken
pi_138611857
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Welk deel van groep B wil jij dan tegemoet komen? Zij die op religieuze wijze door een mede-geloofsgenoot geslacht vlees eisen of zij die tegen discriminatie zijn en/of geen vlees van onverdooft de keel doorgesneden, verbloedde dieren willen?
Als die lui per se een halal-lapje willen vreten, dan doe ik gezellig met ze mee. Geen probleem. Kan mij het nou rotten hoe zo'n dier wordt geslacht.
pi_138612038
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als die lui per se een halal-lapje willen vreten, dan doe ik gezellig met ze mee. Geen probleem. Kan mij het nou rotten hoe zo'n dier wordt geslacht.
Blijf redelijk. Anders verliezen we een discussie. Het gaat om toegeven en nemen.
  maandag 7 april 2014 @ 15:12:36 #300
425296 Iniesta8
PSV EINDHOVEN
pi_138612058
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:11 schreef Globali het volgende:

[..]

Blijf redelijk. Anders verliezen we een discussie. Het gaat om toegeven en nemen.
Kom terug naar m.nl :)
pi_138612227
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 15:12 schreef Iniesta8 het volgende:

[..]

Kom terug naar m.nl :)
Waarom? Ik ben en was daar echt klaar mee. Er was geen eerlijke discussie meer mogelijk. Wat moet ik daar nog betekenen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')