De keuze om moeilijk te doen en iets niet te eten, net zolang tot iemand besluit aan je dieetwensen te voldoen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:55 schreef Re het volgende:
[..]
qua kiezen van de maaltijd: welke keuze heeft de niet-gelovige niet?
Die grote cateraars willen gewoon winst maken.quote:Op maandag 7 april 2014 13:59 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik kom niet uit dat vak. Ik verbaas mij erover. Ik zou als inkoper ook weigeren op die manier zaken te doen.
Die keuze kan een niet-gelovig kind ook maken.quote:Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De keuze om moeilijk te doen en iets niet te eten, net zolang tot iemand besluit aan je dieetwensen te voldoen.
Of ik ben gek. Dit gaat niet werkelijk over halal eten.quote:Op maandag 7 april 2014 14:01 schreef Uccie het volgende:
[..]
Die grote cateraars willen gewoon winst maken.
Dus zo min mogelijk kosten maken op de inkoop, zullen wel volumeafspraken gemaakt zijn met grote producenten en leveranciers. Dat is puur economisch.
en dat is een privilege of iets?... ik snap het niet zo eigenlijk ... je mag als niet-gelovige geen wensen uitbrengen of iets? je hebt niet het privilege om moeilijk te willen doen of om iets niet te eten? Vertel.quote:Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De keuze om moeilijk te doen en iets niet te eten, net zolang tot iemand besluit aan je dieetwensen te voldoen.
Nee gaat het ook helemaal niet, dat is mijn punt.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Globali het volgende:
[..]
Of ik ben gek. Dit gaat niet werkelijk over halal eten.
Uiteraard weet ik dat daar een verschil in zit. Alleen hoor ik dus dat het in Frankrijk over halal gaat net als bij de politie regio IJsselland en enkele gemeente kantines. Met de kennis die ik heb over cateraars weet ik dus ook dat als zo'n opdrachtgever als de Rotterdamse gemeente dat eist, alle cateraars van die organisatie binnen de catering dat overnemen omdat zij overal hetzelfde moeten serveren.quote:Op maandag 7 april 2014 13:48 schreef Globali het volgende:
[..]
Maar ben je het eens met het verschil tussen varkensvlees en werkelijk halal?
Dat kun je ook zeggen van vegetariërs/veganisten/.quote:Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dus koop je dingen vaak duur in terwijl het niet halal is. Sorry. Misschien schreef je dat al.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee gaat het ook helemaal niet, dat is mijn punt.
Wat heeft 'blank' daarmee te maken? We hebben het hier over een geloof, niet over een ras of afkomst.quote:Op maandag 7 april 2014 13:51 schreef Re het volgende:
[..]
opgedrongen solidariteit... je bedoelt gewoon dat je als blank kind te veel keus hebt wat je wil/kan eten
Bij politie ijsselland ging het om incidenteel uitgedeelde lunchpakketten, niet de reguliere kantine.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Uiteraard weet ik dat daar een verschil in zit. Alleen hoor ik dus dat het in Frankrijk over halal gaat net als bij de politie regio IJsselland en enkele gemeente kantines. Met de kennis die ik heb over cateraars weet ik dus ook dat als zo'n opdrachtgever als de Rotterdamse gemeente dat eist, alle cateraars van die organisatie binnen de catering dat overnemen omdat zij overal hetzelfde moeten serveren.
ok, je hebt als niet-moslim minder keus qua uitzoeken van de maaltijden dan de wel-moslim ... of wat?quote:Op maandag 7 april 2014 14:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat heeft 'blank' daarmee te maken? We hebben het hier over een geloof, niet over een ras of afkomst.
In Frankrijk gaat het nu over varkensvlees. Hier blijkbaar over halal. Maar ik neem aan dat jij ook niet 100% halal gaat koken voor jouw zus. Dat doe ik ook niet.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Uiteraard weet ik dat daar een verschil in zit. Alleen hoor ik dus dat het in Frankrijk over halal gaat net als bij de politie regio IJsselland en enkele gemeente kantines. Met de kennis die ik heb over cateraars weet ik dus ook dat als zo'n opdrachtgever als de Rotterdamse gemeente dat eist, alle cateraars van die organisatie binnen de catering dat overnemen omdat zij overal hetzelfde moeten serveren.
Nee, ze kopen dingen in die goedkoop zijn en mogelijk wel of niet halal zijn.quote:Op maandag 7 april 2014 14:03 schreef Globali het volgende:
[..]
Dus koop je dingen vaak duur in terwijl het niet halal is. Sorry. Misschien schreef je dat al.
Ja, vegetariërs bijvoorbeeld. Dat is dan ook weer makkelijker te combineren met kosher, halal en hindoe. Als je dan bij runvlees, schaap of kip de strengste spijswet neemt (kashrut waarschijnlijk) dan geef je veel leerlingen meer keus.quote:Op maandag 7 april 2014 14:00 schreef Globali het volgende:
[..]
En dan kom je uit op het rekening houden met bepaalde mensen.
Privé gaat dat 'rekening houden met' over en weer. In de praktijk gaat dat bij de overheid en instellingen/organisaties maar één kant op en daar maak ik bezwaar tegen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:53 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar begint het probleem. Dat zie ik ook. Met iedereen rekening houden kan niet. Soms is de oplossing niet makkelijk. Maar ook jij houdt rekening met mensen. Als het over eten gaat. Ik ook.
Dat is ook de oplossing. En ik heb geen kinderen. Ik ben net als jij niet pro varkensvlees.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik ben niet gelovig, maar ik hou niet van bio-industrievarkensvlees (veel te vet) hoewel ik een mager haasje of magere schnitzel op zijn tijd niet afsla. Maar als de school waar mijn kinderen op zitten, regelmatig varkensvlees zou serveren, zou ik daar geen voorstander van zijn.
Toen ik in dienst zat, waren er altijd 2 opties. Er werd altijd rekening gehouden met een alternatief als er varkensvlees of rund op het menu stond. Dat is toch verder een prima oplossing?
Nee, je hebt gelijk. Ik meet wel met twee maten, nu ik er over nadenk.quote:Op maandag 7 april 2014 14:02 schreef Re het volgende:
[..]
en dat is een privilege of iets?... ik snap het niet zo eigenlijk ... je mag als niet-gelovige geen wensen uitbrengen of iets? je hebt niet het privilege om moeilijk te willen doen of om iets niet te eten? Vertel.
Er werd net gezegd dat bijv. bepaalde politie korpsen halal inkopen. Halal is meestal niet echt goedkoop. Net als biologisch. Daarnaast blijkt de aanduiding vaak niet eens te kloppen. Maar ik ken die manier van inkopen niet eens.quote:Op maandag 7 april 2014 14:05 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee, ze kopen dingen in die goedkoop zijn en mogelijk wel of niet halal zijn.
Het halal zijn is helemaal niet zo belangrijk aangezien ze het ons, de consumenten van de producten helemaal niet kenbaar maken of het wel of niet halal is.
ja dat snap ik, ik moet ook niets hebben van welk geloof dan ook maar de een zegt opgedrongen solidariteit, en de ander over eisen zus en zo...quote:Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk. Ik meet wel met twee maten, nu ik er over nadenk.
Ik ben gewoon fel gekant tegen religie. Eisen op basis van geloof vind ik per definitie minder valide dan eisen op basis van iets anders.
Dat is hypocriet en ik weet het. Maar in dit geval kan ik er geen fuck om geven.
Laten we het houden op drie maaltijden. Bij een Jood wordt het wel een probleem als je het in dezelfde keuken als waar vlees verwerkt wordt iets anders klaar gaat maken.quote:Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, vegetariërs bijvoorbeeld. Dat is dan ook weer makkelijker te combineren met kosher, halal en hindoe. Als je dan bij runvlees, schaap of kip de strengste spijswet neemt (kashrut waarschijnlijk) dan geef je veel leerlingen meer keus.
Maar dit is zo simpel. De keuze was er al.quote:Op maandag 7 april 2014 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Privé gaat dat 'rekening houden met' over en weer. In de praktijk gaat dat bij de overheid en instellingen/organisaties maar één kant op en daar maak ik bezwaar tegen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rdams-stadhuis.dhtmlquote:Op maandag 7 april 2014 13:54 schreef Globali het volgende:
[..]
En eet men daar werkelijk halal nu? Dat geloof ik gewoon niet.
quote:ROTTERDAM - Raadsleden die in het Rotterdamse stadhuis een maaltijd met vlees kiezen, krijgen ongevraagd halalvlees. Daarover is inmiddels flinke commotie ontstaan.
Volgens Metro is Leefbaar Rotterdam hierover woedend. "Ik wil niet worden gedwongen om religieus bereid voedsel te eten", zegt raadslid Ronald Schneider in de krant.
Hij kondigt aan opheldering te vragen aan het college. Raadslid Dries Mosch neemt zelf stappen en zegt "de islamisering van het stadhuis" spuugzat te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |