Zo zouden dat soort dingen ook moeten gaan. Laat elkaar los op geloofsgebied. Mijn ex is Boeddhistisch. Een deel van de familie moslim. Het is nooit een probleem geweest.quote:Op maandag 7 april 2014 13:05 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ja, en ze hebben ook uitgelegd dat ze van een hele progressieve islamitische stroming zijn.
Vriendin is getrouwd met Nederlander, en staat gewoon speklapjes voor hem te bakken. Alleen zij eet het niet.
Nee, het probleem is zo groot als je het maakt.quote:Op maandag 7 april 2014 13:06 schreef Globali het volgende:
[..]
Zo zouden dat soort dingen ook moeten gaan. Laat elkaar los op geloofsgebied. Mijn ex is Boeddhistisch. Een deel van de familie moslim. Het is nooit een probleem geweest.
Nope. De voedsel eisen van de Joden zijn erg ingewikkeld:quote:Op maandag 7 april 2014 12:56 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ja volgens mij kun je met vlees, vis en vegetarisch de hele lading dekken.
Is er elke dag voor iedereen wat te eten.
quote:Groente, fruit en noten
Alle planten en zuiver plantaardige producten zijn koosjer.
Vlees en vis
• Alleen zoogdieren die gespleten hoeven hebben en herkauwen, zijn geschikt voor consumptie, mits zij op rituele wijze geslacht zijn. Dus wel: rund, schaap, geit en hert. Maar niet: kameel, varken, paard of haas.
• Een vis moet schubben en vinnen hebben, maar hoeven niet ritueel te zijn geslacht.
• Schelp- en schaaldieren, aas en insecten met vleugels zijn verboden.
• Vogels als kip, kalkoen en gans mogen wel, roofvogels niet.
Melkproducten en eieren
Melkproducten en eieren zijn toegestaan als ze van geoorloofde dieren afkomstig zijn. Dus wel geitenmelk of ganzeneieren, maar geen ezelinnenmelk of kievitseieren. Ook worden melkproducten strikt gescheiden gegeten van vleesproducten. Kaas is een moeilijk geval, omdat het gemaakt wordt door melk te laten stremmen met een dierlijk enzym. Koosjere kaas wordt daarom op een speciale manier bereid en is herkenbaar aan een stempel of zegel.
In voedsel verwerkte ingrediënten
• Gelatine is een dierlijk product en wordt normaal gesproken niet gemaakt van geoorloofde en koosjer geslachte dieren. Producten waarin gelatine is verwerkt, zoals drop, toffees, spekkies, gomballen en pudding, zijn dus niet koosjer.
• Agar-agar en gemodificeerd zetmeel zijn plantaardig en dus wel oké. Ze worden soms gebruikt in plaats van gelatine.
• Emulgatoren in bijvoorbeeld margarines, vetten en sauzen zijn vaak van dierlijke oorsprong en dus niet toegestaan.
• Bijenhoning mag. Het wordt immers niet gemaakt, maar alleen verzameld door de bij (die zelf niet koosjer is).
Als je de moslims tegemoet wilt komen dan behoor je de Joden ook van koosjer eten te kunnen voorzien.quote:Kook koosjer
De belangrijkste regel bij het koken van koosjer voedsel is het gescheiden houden van melk en vlees. Deze regel geldt zowel voor de maaltijd zelf als voor de manier waarop het voedsel wordt geconsumeerd. Zo vind je in de keuken van een koosjere huishouding dubbel servies, bestek en keukengerei; van alles is een set voor vleesproducten en een set voor melkproducten. Ook wat betreft het samenstellen van de maaltijden moet je rekening houden met deze regel. Na een vleesmaaltijd drink je geen koffie met melk en bij een stokbroodje met roomboter of kaas serveer je geen soep op basis van vleesbouillon. De combinatie zalm met zure room kan wel. Na het eten van vlees wordt minimaal een uur gewacht met het eten of drinken van melkproducten.
Ja. Het kan zo moeilijk worden als je zelf wil. Maar we praten in de familie ook bijna nooit over geloof. Dat heeft geen zin. Dan ga je problemen zoeken.quote:Op maandag 7 april 2014 13:09 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee, het probleem is zo groot als je het maakt.
Ja. En dan kom je aardig in de problemen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nope. De voedsel eisen van de Joden zijn erg ingewikkeld:
http://www.hoedoe.nl/maat(...)m/hoe-eet-ik-koosjer
[..]
[..]
Als je de moslims tegemoet wilt komen dan behoor je de Joden ook van koosjer eten te kunnen voorzien.
Nee, dat leugentje van je is eerder in dit topic al weerlegd maar blijkbaar lees je niet goed. Christenen en Joden kunnen ook halal slachten en er hoeft absluut geen imam bij te zijn. Het blijft discriminatie jegens niet-gelovigen dat is waar, maar dat is er wel meer in deze wereld...quote:Op maandag 7 april 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoezo ben je dan een sukkel?
[quote]- Halal vlees is discriminatie op basis van geloof omdat het geslacht MOET worden door een MOSLIM in bijzijn van een imam.
Puh-lease! Heb je wel eens gezien hoe beesten die niet-halal worden geslacht worden behandeld? Die hebben ook veel pijn, dat gaat vaak ook zeer wreed. Denken dat halal slachten diervriendelijker is dan niet-halal slachtenquote:- Onverdoofd slachten en sterven door verbloeding ipv direct de hersenen uit te schakelen door een kogel of pen die in de hersenen worden geschoten.
De dieren die wel halal geslacht worden komen doorgaans uit dezelfde stallen als de dieren die niet halal geslacht worden. Dus dit argument snijdt geen hout.quote:Op maandag 7 april 2014 13:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Je bent dan ook geen sukkel. Wat je je wel moet afvragen is hoe goed men met dieren omgaat die niet halal geslacht worden. Maakt het dan werkelijk uit?
Een alternatief voor varkensvlees is niet per definitie halal en dus is koosjer niet nodig.quote:Op maandag 7 april 2014 13:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nope. De voedsel eisen van de Joden zijn erg ingewikkeld:
http://www.hoedoe.nl/maat(...)m/hoe-eet-ik-koosjer
[..]
[..]
Als je de moslims tegemoet wilt komen dan behoor je de Joden ook van koosjer eten te kunnen voorzien.
Dus vervalt het argument. Ook voor moslims. En ik heb wat gereisd buiten dit land. Ook in islamitische landen. Daar slacht men helemaal niet halal vaak.quote:Op maandag 7 april 2014 13:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De dieren die wel halal geslacht worden komen doorgaans uit dezelfde stallen als de dieren die niet halal geslacht worden. Dus dit argument snijdt geen hout.
Ik ben actief (ruimdenkend) Christen, mijn zus moslima. Wij praten wel met elkaar over het geloof en zijn ook oprecht in elkaars denkwijzes geïnteresseerd. Het gaat alleen fout waar men elkaar en elkaars geloof niet respecteert. Daar hebben wij gelukkig geen last van. Bidden voor het eten doen wij dan ook gewoon als we bij elkaar zijn en mijn zus houdt dan gewoon netjes even haar mond dicht.quote:Op maandag 7 april 2014 13:11 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. Het kan zo moeilijk worden als je zelf wil. Maar we praten in de familie ook bijna nooit over geloof. Dat heeft geen zin. Dan ga je problemen zoeken.
Mooi. Zo ben ik ook. Maar ik geloof dan totaal niet. Ik geef een ander de ruimte wel. En kan jouw zus dan uitleggen waarom zij iets heeft gevonden in de islam?quote:Op maandag 7 april 2014 13:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ben actief (ruimdenkend) Christen, mijn zus moslima. Wij praten wel met elkaar over het geloof en zijn ook oprecht in elkaars denkwijzes geïnteresseerd. Het gaat alleen fout waar men elkaar en elkaars geloof niet respecteert. Daar hebben wij gelukkig geen last van. Bidden voor het eten doen wij dan ook gewoon als we bij elkaar zijn en mijn zus houdt dan gewoon netjes even haar mond dicht.
Dat wat jij een 'leugentje' noemt komt anders gewoon van een site van een keurmerk van halal voedsel in Nederland. De link heb ik eerder gegeven en ga ik niet weer opzoeken.quote:Op maandag 7 april 2014 13:13 schreef Nielsch het volgende:
Nee, dat leugentje van je is eerder in dit topic al weerlegd maar blijkbaar lees je niet goed. Christenen en Joden kunnen ook halal slachten en er hoeft absluut geen imam bij te zijn. Het blijft discriminatie jegens niet-gelovigen dat is waar, maar dat is er wel meer in deze wereld...
Overheid moet volgens de aanbestedingregels de goedkoop mogelijke leverancier kiezen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wat jij een 'leugentje' noemt komt anders gewoon van een site van een keurmerk van halal voedsel in Nederland. De link heb ik eerder gegeven en ga ik niet weer opzoeken.
Scholen, politie, gemeentes, vallen onder het Rijk. Het Rijk is overheid. Geloof en overheid dienen gescheiden te zijn. De overheid zo dus niet en nooit mogen discrimineren in inkoop. Uit logistieke overwegingen (alleen) halal inkopen is discriminatie en zou dus idd verboden moeten worden.
Over één cassiere die haar werk niet wil doen? Ja, da's raar om daar een brede nationale discussie over te starten.quote:Op maandag 7 april 2014 13:02 schreef Globali het volgende:
[..]
Wel gek natuurlijk. Dat daar een discussie over gevoert moet worden.
Dat is die meestal niet. Of gewoon niet groot genoeg.quote:Op maandag 7 april 2014 13:25 schreef Uccie het volgende:
[..]
Overheid moet volgens de aanbestedingregels de goedkoop mogelijke leverancier kiezen.
Dus als zij aanbesteden en die Halalslager is de goedkoopste dan is de keuze heel makkelijk.
Het zijn ook kleine fanatieke groepen die deze eisen stellen voor de gehele groep.quote:Op maandag 7 april 2014 13:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Dus vervalt het argument. Ook voor moslims. En ik heb wat gereisd buiten dit land. Ook in islamitische landen. Daar slacht men helemaal niet halal vaak.
Maar die discussie MOET gevoerd worden. Om duidelijk te maken dat dat niet kan.quote:Op maandag 7 april 2014 13:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Over één cassiere die haar werk niet wil doen? Ja, da's raar om daar een brede nationale discussie over te starten.
Ministeries in elk geval wel, maar die zitten bij de grote cateraars, sodexo, eurest etc.quote:Op maandag 7 april 2014 13:26 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is die meestal niet. Of gewoon niet groot genoeg.
Nogmaals. Ik herken dat. Daarom zijn de discussies soms wat vreemd. Ook met moslims dus. Aan de ene kant iets heel hard roepen tegen maar het wel zelf doen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het zijn ook kleine fanatieke groepen die deze eisen stellen voor de gehele groep.
Net zoals het maar een klein deel van de allochtonen zijn die eisen dat Zwarte Piet wordt verboden.
In de realiteit nemen heel veel mensen uit die minderheidsgroepen de eigen 'regels en wetten' helemaal niet zo serieus. Het alcoholgebruik onder de jeugdige moslims in Nederland is daar een goed voorbeeld van. Hier zelfs een vriendin van één van mijn zoons die hier gewoon varkensvlees eet terwijl ze dat thuis absoluut nooit zou doen.
Die houden daar al wat rekening mee zover ik weet.quote:Op maandag 7 april 2014 13:27 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ministeries in elk geval wel, maar die zitten bij de grote cateraars, sodexo, eurest etc.
Het assortiment is in elk geval groot genoeg om geen vlees te hoeven eten.quote:Op maandag 7 april 2014 13:29 schreef Globali het volgende:
[..]
Die houden daar al wat rekening mee zover ik weet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |