Hier verder.quote:Le Pen wil speciale lunches voor moslims verbieden
Scholen in Frankrijk moeten moslimkinderen in de kantines niet langer de mogelijkheid bieden om speciale lunches zonder varkensvlees te kiezen. Dat heeft de leider van het extreemrechtse Front National, Marine Le Pen, gezegd tijdens een bijeenkomst, meldden diverse Franse media.
Le Pen ziet de plannen het liefst zo snel mogelijk ingevoerd worden door de nieuwe burgemeesters in de 11 districten waar het Front National vorige week de gemeentelijke verkiezingen won.
'We zullen het niet accepteren dat er op basis van geloof eisen worden gesteld aan het menu', zei Le Pen. 'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'
Bron: AD
Laten we hopen dat het niet bij bedreigingen blijft!quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:16 schreef Woestijnvos het volgende:
Die zal vast wel een aantal doodsbedreigingen gaan krijgen.
Ik weet niet welke supermarkt jij je kip koopt maar wij hebben 3 vitrines: plofkip, bio-kip en halal kip.quote:Op zondag 6 april 2014 16:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder postte ik een link met quote waaruit bleek dat het niet alleen om die politie gaat maar om meerdere overheidsinstanties.
Probeer jij eens een niet-halal geslachte kip te kopen in een supermarkt in Nederland. Gaat erg lastig worden.
Ik vind dat niet het belangrijkste standpunt. Maar je kan eigenlijk niks tegen haar inbrengen, want als het gaat over seculariteit heeft ze ook gewoon gelijk. Staat in Franse wetten!quote:Op zondag 6 april 2014 16:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus het gaat niet om de haalbaarheid? Waarom verander je telkens van argument?
Wat is dit voor onzinquote:Op zondag 6 april 2014 16:27 schreef Ouder1 het volgende:
Probeer jij eens een niet-halal geslachte kip te kopen in een supermarkt in Nederland. Gaat erg lastig worden.
Net of het mij ene hol boeit of de kip wel of niet halal is. Als het maar goed te vreten is.quote:
Dat sowieso. Kan me alleen niet voorstellen dat alle kip in supermarkten halal is.quote:Op zondag 6 april 2014 16:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Net of het mij ene hol boeit of de kip wel of niet halal is. Als het maar goed te vreten is.
Maar wat boeit het nou? Islamitische leerlingen kregen blijkbaar een aparte lunch. Leuk voor die lui, maar wat moet ons dat interesseren? Als het niet teveel meerkoeten oplevert, zie ik geen probleem.quote:Op zondag 6 april 2014 16:31 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ik vind dat niet het belangrijkste standpunt. Maar je kan eigenlijk niks tegen haar inbrengen, want als het gaat over seculariteit heeft ze ook gewoon gelijk. Staat in Franse wetten!
En dan nog, de mensen die het hardst roepen dat halalslachten dieronvriendelijk is en dat ze het niet willen eten, kopen vervolgens een stuk vlees uit de bio-industrie dat nog nooit daglicht heeft gezien.quote:Op zondag 6 april 2014 16:37 schreef deadprez het volgende:
[..]
Dat sowieso. Kan me alleen niet voorstellen dat alle kip in supermarkten halal is.
In tegenstelling tot haar vader en zelfs in tegenstelling tot Wilders heeft ze het nooit over moslims of joden, of Marokkanen. Ze praat echt zelden over volkeren.quote:Op zondag 6 april 2014 16:34 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Die vrouw is net zo racistisch als d'r vader en spoort dus evenmin
Het interesseert ze ook helemaal niks of het diervriendelijk is of niet, ze willen gewoon graag moslims bashen.quote:Op zondag 6 april 2014 16:39 schreef Uccie het volgende:
[..]
En dan nog, de mensen die het hardst roepen dat halalslachten dieronvriendelijk is en dat ze het niet willen eten, kopen vervolgens een stuk vlees uit de bio-industrie dat nog nooit daglicht heeft gezien.
Hoofddoekjes zijn in Franse scholen ook niet toegestaan en de meeste moslims zijn het daar nu 'gewend'. Maar het is echt zo, de meeste Fransen vinden bescherming van seculariteit heel boeiend.quote:Op zondag 6 april 2014 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat boeit het nou? Islamitische leerlingen kregen blijkbaar een aparte lunch. Leuk voor die lui, maar wat moet ons dat interesseren? Als het niet teveel meerkoeten oplevert, zie ik geen probleem.
Ik ben daar ook erg voor. Zeker op school.quote:Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Hoofddoekjes zijn in Franse scholen ook niet toegestaan en de meeste moslims zijn het daar nu 'gewend'. Maar het is echt zo, de meeste Fransen vinden bescherming van seculariteit heel boeiend.
Dit lijkt meer op gelovigen pesten. Of is dat een belangrijk speerpunt bij het beschermen van seculariteit?quote:Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Hoofddoekjes zijn in Franse scholen ook niet toegestaan en de meeste moslims zijn het daar nu 'gewend'. Maar het is echt zo, de meeste Fransen vinden bescherming van seculariteit heel boeiend.
http://www.dagelijksestan(...)er-halal-dan-u-denktquote:Op zondag 6 april 2014 16:30 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik weet niet welke supermarkt jij je kip koopt maar wij hebben 3 vitrines: plofkip, bio-kip en halal kip.
Antwoord AH:quote:Dat de islamisering van Nederland concrete vormen aanneemt, blijkt wel uit het feit dat ons voedsel steeds meer halal aan het worden is. Wat recente voorbeeldjes: In het kader van de ‘diversiteit’ krijgt nu het hele politiekorps IJsselland halal lunchpakketjes; hoezo diversiteit? Ook in het stadhuis van Rotterdam krijgt men in de kantine ongevraagd alleen nog halalvlees voorgezet. Maar echt verbijsterend vond ik toch wel de uitzending van Uitgesproken EO van afgelopen dinsdag. Daaruit bleek niet alleen dat al een derde van alle slachthuizen halal slacht, maar vooral dat bijvoorbeeld bijna alle kaas in de supermarkten halal is, zonder dat de consument dit wordt verteld. Dat betekent dus, zoals Ellian terecht in de uitzending stelde, dat Nederland zich feitelijk aan de sharia onderwerpt. En we weten van niks. De woordvoerders van de ChristenUnie en de PvdA vonden dat niet in de haak, maar het CDA zag het probleem niet zo.
André van Delft is al langer argwanend over wat hem aan levensmiddelen voorgeschoteld wordt. Hij wil geen halal eten, en zag het als zijn burgerplicht om zijn supermarkt AH aan te schrijven..
http://nieuws.thepostonli(...)lijk-halal-geslacht/quote:Wij vinden dat, indien het maatschappelijk gewenst is de stromen vlees volledig van elkaar te scheiden, ook de overheid een taak heeft in het vereisen van aantoonbaarheid van verdoofd geslacht zijn. Momenteel kan alleen halal geslacht vlees bewezen worden. De omgekeerde bewijslast, namelijk niet-halal geslacht vlees, is niet te verkrijgen
quote:Nederlandse kip wel degelijk halal geslacht
Abdelfatteh Ben Ali-Salah is directeur Halal Correct Certification. Zijn bedrijf controleert onder andere het kippenvlees dat bij Storteboom wordt geslacht. Ali-Salah vertelt tegen ThePostOnline dat de kip bij Storteboom ‘elektronisch wordt verdoofd en daarna wordt geslacht zodat het conform de halaleisen is.’
Deze manier van slachten is volgens Ali-Salah ‘een compromis tussen de halalwetten en de Nederlandse Dierenwelzijnswetgeving. Het dier sterft niet door de stroomstoot maar doordat het dier leeg bloedt, dat is dus volgens de halalregels.’
Sticker
Op de vraag waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen halal kip en gewone kip antwoordt Ali-Salah: ‘Moslims moeten de zekerheid hebben dat vlees halal is.’
Logisch, anders mogen ze het niet eten. ‘De gewone consument heeft die behoefte niet en dus hoeft daar ook geen sticker op.’
Ik weet niet wat de achtergrond is van de lunches, maar zijn die echt door moslims ge-eist voor de kinderen of waren die er gewoon ineens.quote:Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Het is gewoon pesten en van iets vrij onbelangrijks een punt maken. Je kan gewoon rekening met elkaar houden. Maar je moet ook niet te ver gaan.quote:Op zondag 6 april 2014 16:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit lijkt meer op gelovigen pesten. Of is dat een belangrijk speerpunt bij het beschermen van seculariteit?
Moslims eten geen varken. Dat kun je dan toch niet gaan dwingen?quote:Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de achtergrond is van de lunches, maar zijn die echt door moslims ge-eist voor de kinderen of waren die er gewoon ineens.
Je kunt die kinderen toch gewoon een ander stukje vlees geven? Zie het probleem niet.quote:Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is gewoon pesten en van iets vrij onbelangrijks een punt maken. Je kan gewoon rekening met elkaar houden. Maar je moet ook niet te ver gaan.
Nee, maar ik heb een aantal islamitische collega's die altijd kaas kiezen als er een lunch wordt geregeld. Maar als er ineens een bordje met halal rosbief ligt ofzo, dan zullen ze dat niet afslaan.quote:Op zondag 6 april 2014 16:48 schreef Globali het volgende:
[..]
Moslims eten geen varken. Dat kun je dan toch niet gaan dwingen?
In Frankrijk is er gewoon bepaald dat religie geen grote druk uit mag oefenen in het publieke leven. Punt uit. Degenen die het daar niet mee eens zijn, verhuizen maar fijn naar een ander land.quote:Op zondag 6 april 2014 16:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit lijkt meer op gelovigen pesten. Of is dat een belangrijk speerpunt bij het beschermen van seculariteit?
Mij wel. Ik ben namelijk tegen discriminatie op basis van geloof en wens daarom geen vlees te eten waarbij de EIS is dat het door een moslim geslacht is.quote:Op zondag 6 april 2014 16:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Net of het mij ene hol boeit of de kip wel of niet halal is. Als het maar goed te vreten is.
Nee, steeds minder niet-moslims kregen een niet-halal lunch.quote:Op zondag 6 april 2014 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat boeit het nou? Islamitische leerlingen kregen blijkbaar een aparte lunch. Leuk voor die lui, maar wat moet ons dat interesseren? Als het niet teveel meerkoeten oplevert, zie ik geen probleem.
Ah, de dooddoener van de week.quote:Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
In Frankrijk is er gewoon bepaald dat religie geen grote druk uit mag oefenen in het publieke leven. Punt uit. Degenen die het daar niet mee eens zijn, verhuizen maar fijn naar een ander land.
Nee, dat is het stempel dat jij er graag op wilt plakken.quote:Op zondag 6 april 2014 16:41 schreef deadprez het volgende:
[..]
Het interesseert ze ook helemaal niks of het diervriendelijk is of niet, ze willen gewoon graag moslims bashen.
Vaak waren die er gewoon ineens. Marine Le Pen neemt het dan ook vooral de leiding van de scholen kwalijk. En ik heb net nog gehoord door de vice-president van het FN dat varkensvlees echt aan banden werd gelegd in sommige scholen TERWIJL konden kiezen uit 2 a 3 verschillende gerechten. Dat vind ik echt belachelijk en idioterie.quote:Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de achtergrond is van de lunches, maar zijn die echt door moslims ge-eist voor de kinderen of waren die er gewoon ineens.
Rosbief is rund. Waarom zou men dat niet willen eten behalve dat het misschien niet halal is?quote:Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb een aantal islamitische collega's die altijd kaas kiezen als er een lunch wordt geregeld. Maar als er ineens een bordje met halal rosbief ligt ofzo, dan zullen ze dat niet afslaan.
Zo kan het met die lunches ook gegaan zijn. We doen een keer een test, hé dat is succesvol, we breiden het uit.
Aburd. Nonnen lopen met kappen en niet zo heel erg lang geleden liepen alle vrouwen in Nederland met een bedekt hoofd rond.quote:Op zondag 6 april 2014 16:43 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik ben daar ook erg voor. Zeker op school.
Waar haal je dat nou weer vandaan? In de OP staat dat islamitische leerlingen een speciale lunch krijgen aangeboden. Le Pen wil daar vanaf. Ik lees niets over de door jou genoemde ontwikkeling.quote:Op zondag 6 april 2014 16:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, steeds minder niet-moslims kregen een niet-halal lunch.
Wat een dom en zwaar overdreven geneuzel. Het punt is gewoon dat een klein deel van de mensen (en in steden als Rotterdam een aanzienlijk deel) graag halalvlees eet (moeten ze zelf weten uiteraard), en de rest van de mensen kan het niet schelen. De keuze is dan gauw gemaakt nietwaar? Als 25% van de mensen er op staat om vlees wil eten wat niet halal is (kan ik me niet voorstellen tenzij je per sé varkensvlees wil eten in de kantine) dan zullen ze die optie vanzelf wel weer aan gaan bieden. Persoonlijk interesseert het mij echt geen reet hoe een kip geslacht wordt. Bij de supermarkt hier om de hoek verkopen ze ook geen varkensvlees, dan ga ik niet huilen dat hier de sharia wordt ingevoerd (quote:Dat betekent dus, zoals Ellian terecht in de uitzending stelde, dat Nederland zich feitelijk aan de sharia onderwerpt.
Omdat het niet halal is inderdaad. Zij eten alleen vegetarisch als ze niet weten waar het vandaan komt.quote:Op zondag 6 april 2014 16:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Rosbief is rund. Waarom zou men dat niet willen eten behalve dat het misschien niet halal is?
Lijkt mij ook. Het enige probleem is als men werkelijk halal gaat afdwingen.quote:Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt die kinderen toch gewoon een ander stukje vlees geven? Zie het probleem niet.
En als er in het verleden iets is gebeurt is dat een goede motivatie om dat nooit meer te veranderen natuurlijk.quote:Op zondag 6 april 2014 16:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aburd. Nonnen lopen met kappen en niet zo heel erg lang geleden liepen alle vrouwen in Nederland met een bedekt hoofd rond.
Zo is het.quote:Op zondag 6 april 2014 16:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat een dom en zwaar overdreven geneuzel. Het punt is gewoon dat een klein deel van de mensen (en in steden als Rotterdam een aanzienlijk deel) graag halalvlees eet (moeten ze zelf weten uiteraard), en de rest van de mensen kan het niet schelen. De keuze is dan gauw gemaakt nietwaar? Als 25% van de mensen er op staat om vlees wil eten wat niet halal is (kan ik me niet voorstellen tenzij je per sé varkensvlees wil eten in de kantine) dan zullen ze die optie vanzelf wel weer aan gaan bieden. Persoonlijk interesseert het mij echt geen reet hoe een kip geslacht wordt. Bij de supermarkt hier om de hoek verkopen ze ook geen varkensvlees, dan ga ik niet huilen dat hier de sharia wordt ingevoerd () want het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en als ik trek heb in een speklap dan ga ik die gewoon ergens anders kopen. Mensen die zich hier druk om maken zijn echt problemen aan het creëren die er niet zijn. Die Ellian probeert weer makkelijk te scoren, wat een proleet.
Het is niet dat IK dat beslis, maar dat het volgens de Franse wet zo is als het gaat over seculariteit. Het FN bemerkte terecht op dat als de UMP en PS moeite hebben/hadden en kritiek hebben op Le Pen's voorstel, dat ze dan ook moeite hebben met de Franse seculairtieit.quote:Op zondag 6 april 2014 16:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, de dooddoener van de week.
Maar we hebben het nu over lunches die al jaren bestaan. Als Frankrijk vecht voor het behoud van de seculariteit en deze maatregel daar een uitvloeisel van is, dan had men die lunches überhaupt nooit aan moeten bieden.
Dit is gewoon onzinnig een groep mensen pesten.
Je denkt werkelijk dat niet halal westerse plofkippen een leuk leven hebben?quote:Op zondag 6 april 2014 16:56 schreef totalvamp het volgende:
Gewoon al het halal vlees verbieden, al het plofvlees ook. Moslims worden maar vegetarisch dan. Niet dieren extra laten lijden omdat ze in een sprookje geloven
De lunch cultuur in Frankrijk is echt een volledige 3-gangen maaltijd hè, dan is het inderdaad wel idioterie als je de complete keuze afschaft. Nou heb ik geen idee of dat veel scholen zijn of niet en kan ik me ook wel voorstellen dat als je een school hebt met overwegend moslimkinderen het wel weer een logische en economische keuze is.quote:Op zondag 6 april 2014 16:54 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Vaak waren die er gewoon ineens. Marine Le Pen neemt het dan ook vooral de leiding van de scholen kwalijk. En ik heb net nog gehoord door de vice-president van het FN dat varkensvlees echt aan banden werd gelegd in sommige scholen TERWIJL konden kiezen uit 2 a 3 verschillende gerechten. Dat vind ik echt belachelijk en idioterie.
Waarom moeilijk doen over iets dat geen probleem was en is? Ik hou thuis toch ook rekening met mensen die op bezoek komen om te eten? Als iemand vegetarisch is. Prima.quote:Op zondag 6 april 2014 16:57 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Het is niet dat IK dat beslis, maar dat het volgens de Franse wet zo is als het gaat over seculariteit. Het FN bemerkte terecht op dat als de UMP en PS moeite hebben/hadden en kritiek hebben op Le Pen's voorstel, dat ze dan ook moeite hebben met de Franse seculairtieit.
En ook in Frankrijk gebeuren soms fouten en worden er wetten overtreden.
Daarom dus dat verbieden. Ze gaan dieren maar eens als levende wezens behandelenquote:Op zondag 6 april 2014 16:58 schreef Globali het volgende:
[..]
Je denkt werkelijk dat niet halal westerse plofkippen een leuk leven hebben?
Waar heb je het nou over? Ik lees nergens dat de wet wordt overtreden. Alleen dat Le Pen die speciale lunches wil afschaffen om de een of andere reden.quote:Op zondag 6 april 2014 16:57 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Het is niet dat IK dat beslis, maar dat het volgens de Franse wet zo is als het gaat over seculariteit. Het FN bemerkte terecht op dat als de UMP en PS moeite hebben/hadden en kritiek hebben op Le Pen's voorstel, dat ze dan ook moeite hebben met de Franse seculairtieit.
En ook in Frankrijk gebeuren soms fouten en worden er wetten overtreden.
Het FN kennende willen ze er geen enkele uitzondering voor maken. Wat ik ervan vind op scholen waar veel moslims zitten, tja... Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.quote:Op zondag 6 april 2014 16:58 schreef Uccie het volgende:
[..]
De lunch cultuur in Frankrijk is echt een volledige 3-gangen maaltijd hè, dan is het inderdaad wel idioterie als je de complete keuze afschaft. Nou heb ik geen idee of dat veel scholen zijn of niet en kan ik me ook wel voorstellen dat als je een school hebt met overwegend moslimkinderen het wel weer een logische en economische keuze is.
Ik vind de eis van dat alles halal moet worden ook niet okay. Je kan wel rekening houden met mensen. En in dit geval een bepaald menu blijkbaar. Maar het gaat specifiek over varken volgens mij.quote:Op zondag 6 april 2014 16:59 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Daarom dus dat verbieden. Ze gaan dieren maar eens als levende wezens behandelen
Vanwege de bescherming van de seculariteit. En je kán gewoon niet zeggen dat ze daarover ongelijk heeft, behalve dat het niet misschien onsympathiek of respectloos is. Alhoewel je met meerdere menu's varkensvlees gewoon niet mag uitsluiten.quote:Op zondag 6 april 2014 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar heb je het nou over? Ik lees nergens dat de wet wordt overtreden. Alleen dat Le Pen die speciale lunches wil afschaffen om de een of andere reden.
Ik ben het ook niet mee eens dat je je als niet-moslim aan moet passen aan moslims in een niet-moslimland. Maar goed, als van een school maar 10% varkensvlees eet, ga je daar dan speciaal varkensvlees voor kopen?quote:Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Het FN kennende willen ze er geen enkele uitzondering voor maken. Wat ik ervan vind op scholen waar veel moslims zitten, tja... Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.
France has often been criticised in the international press for what many see as the country’s uncompromising commitment to laïcité - or secularism.quote:Op zondag 6 april 2014 16:51 schreef StarmanFR het volgende:
In Frankrijk is er gewoon bepaald dat religie geen grote druk uit mag oefenen in het publieke leven. Punt uit. Degenen die het daar niet mee eens zijn, verhuizen maar fijn naar een ander land.
Maar als dat zo is, waarom wordt dat dan niet uitgelegd in de OP? Ik krijg namelijk het idee dat je uit je nek loopt te lullen.quote:Op zondag 6 april 2014 17:03 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Vanwege de bescherming van de seculariteit. En je kán gewoon niet zeggen dat ze daarover ongelijk heeft, behalve dat het niet misschien onsympathiek of respectloos is. Alhoewel je met meerdere menu's varkensvlees gewoon niet mag uitsluiten.
Lees je wel wat je plaatst? Het is meer zo dat de reguliere manier van kippen slachten halal wordt genoemd, niet dat al die kipjes met de hand zonder "verdoving" worden geslacht.quote:Op zondag 6 april 2014 16:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.dagelijksestan(...)er-halal-dan-u-denkt
[..]
Antwoord AH:
[..]
http://nieuws.thepostonli(...)lijk-halal-geslacht/
[..]
'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'quote:Op zondag 6 april 2014 17:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar als dat zo is, waarom wordt dat dan niet uitgelegd in de OP? Ik krijg namelijk het idee dat je uit je nek loopt te lullen.
Akkoord.quote:Op zondag 6 april 2014 17:05 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'
Bron: AD
Laatste zin van wat er in de OP staat.
Je doet het weer. Je zit blijkbaar in de ontkenningsfase, maar er zijn toch echt genoeg autochtone moslims verspreid door heel Europa.quote:Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef StarmanFR het volgende:
Ook de autochtonen moeten zich dan toch weer aanpassen aan de moslims.
Inderdaad, dat mag je vinden en iedereen mag Le Pen een kutwijf vinden. Maar wat ze hier zegt klopt gewoon volgens de Franse wetten. Waarom denk je dat op openbare scholen (en soms zelfs in christelijke scholen) in Nederland wel hoofddoekjes zijn toegestaan en in Frankrijk sinds 2004 op geen enkele school meer? Of je voert beleid uit volgens wat er in de wet staat, of je verandert de wet.quote:
Inderdaad. Het gaat over varkensvlees. Niet eens over halal. Dáár kun je toch wel rekening mee houden?quote:Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef HexHunter het volgende:
In het nieuwsbericht gaat het over het aanbieden van speciale lunches zonder varkensvlees wat nu verboden wordt.
Niet 1 keer wordt er gerept over halal voedsel dus waar de fuck heeft Ouder1 het al die tijd over?
Tja, je moet die wel zoeken met een loop.quote:Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Je doet het weer. Je zit blijkbaar in de ontkenningsfase, maar er zijn toch echt genoeg autochtone moslims verspreid door heel Europa.
Het gaat soms ook gewoon over menselijk zijn en meedenken. Ik ga bij islamitische familie toch ook niet expres varkensvlees kopen?quote:Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Inderdaad, dat mag je vinden en iedereen mag Le Pen een kutwijf vinden. Maar wat ze hier zegt klopt gewoon volgens de Franse wetten. Waarom denk je dat op openbare scholen (en soms zelfs in christelijke scholen) in Nederland wel hoofddoekjes zijn toegestaan en in Frankrijk sinds 2004 op geen enkele school meer? Of je voert beleid uit volgens wat er in de wet staat, of je verandert de wet.
Als je bij een familie komt eten zit je in de privé sfeer, en niet in de publieke ruimte.quote:Op zondag 6 april 2014 17:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Het gaat soms ook gewoon over menselijk zijn en meedenken. Ik ga bij islamitische familie toch ook niet expres varkensvlees kopen?
Irrelevant. Het gaat mij erom dat de tegenstelling moslims vs autochtonen niet klopt.quote:Op zondag 6 april 2014 17:13 schreef StarmanFR het volgende:
Tja, je moet die wel zoeken met een loop.
In minstens 95% van de gevallen gaat het wel over moslims van buitenlandse afkomst.quote:Op zondag 6 april 2014 17:17 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Irrelevant. Het gaat mij erom dat de tegenstelling moslims vs autochtonen niet klopt.
Daar heb ik ook wel duidelijke ideeen over. Ik hou er prive rekening mee. Natuurlijk. Een islamitisch kind kun je nergens dwingen varkensvlees te eten. Waar ik wel boos over ben geworden is 1 islamitische familie die dan bij een kinderopvang alle eten halal wil zien. Dan spoor je niet.quote:Op zondag 6 april 2014 17:14 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Als je bij een familie komt eten zit je in de privé sfeer, en niet in de publieke ruimte.
Volledig mee eens.quote:Op zondag 6 april 2014 17:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar heb ik ook wel duidelijke ideeen over. Ik hou er prive rekening mee. Natuurlijk. Een islamitisch kind kun je nergens dwingen varkensvlees te eten. Waar ik wel boos over ben geworden is 1 islamitische familie die dan bij een kinderopvang alle eten halal wil zien. Dan spoor je niet.
Nogmaals, irrelevant.quote:Op zondag 6 april 2014 17:18 schreef StarmanFR het volgende:
In minstens 95% van de gevallen gaat het wel over moslims van buitenlandse afkomst.
Ok, ik geef toe dat ik iets generaliseer.quote:
Je krijgt naar mijn idee een veel prettigere samenleving als je elkaar een beetje tegemoet komt.quote:Op zondag 6 april 2014 17:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Inderdaad, dat mag je vinden en iedereen mag Le Pen een kutwijf vinden. Maar wat ze hier zegt klopt gewoon volgens de Franse wetten. Waarom denk je dat op openbare scholen (en soms zelfs in christelijke scholen) in Nederland wel hoofddoekjes zijn toegestaan en in Frankrijk sinds 2004 op geen enkele school meer? Of je voert beleid uit volgens wat er in de wet staat, of je verandert de wet.
Gevolg is wel dat het dan uit de hand kan lopen en je door de bomen het bos niet meer ziet. Uitzondering zus, uitzondering zo...quote:Op zondag 6 april 2014 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je krijgt naar mijn idee een veel prettigere samenleving als je elkaar een beetje tegemoet komt.
Dat valt ook wel mee, maar goed.quote:Op zondag 6 april 2014 17:31 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Gevolg is wel dat het dan uit de hand kan lopen en je door de bomen het bos niet meer ziet. Uitzondering zus, uitzondering zo...
quote:Op zondag 6 april 2014 16:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerder postte ik een link met quote waaruit bleek dat het niet alleen om die politie gaat maar om meerdere overheidsinstanties.
Varkens die halal eten voorgeschoteld krijgen, de ironie.quote:Op zondag 6 april 2014 16:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Precies. Proeven ze toch niet. De rest zit tussen de oren.quote:Op zondag 6 april 2014 17:35 schreef TwenteFC het volgende:
Jij denkt dat die kippen écht halal zijn? Tuurlijk niet joh, er zit een ander doosje omheen verder is het dezelfde kip.
is er vast welquote:Op zondag 6 april 2014 19:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Proeven ze toch niet. De rest zit tussen de oren.
Maar ik vind wel dat er, naast varkensvlees (beleg) minstens de keuze moet zijn voir een ei of zoet beleg, slaatje, zoiets.
waarom heb je een andere UIquote:Op zondag 6 april 2014 20:10 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Le Pen is duidelijk bezig met de belangrijke zaken in Frankrijk.
Ik ook niet, maar die eis is er dan ook niet. Het wordt soms gedaan uit praktische overwegingen, maar da's iets anders.quote:Op zondag 6 april 2014 17:01 schreef Globali het volgende:
Ik vind de eis van dat alles halal moet worden ook niet okay.
Het is soms wel een eis. Zie mijn vb. Maar hier inderdaad niet.quote:Op zondag 6 april 2014 21:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar die eis is er dan ook niet. Het wordt soms gedaan uit praktische overwegingen, maar da's iets anders.
Euhh.. Overheid gaat over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Deze scholen en deze maaltijden zijn door de overheid gereguleerd en gesubsidieerd, dus ja, daar mag de politiek wel degelijk iets over zeggen.quote:Op maandag 7 april 2014 11:45 schreef Ulx het volgende:
Wat een raar mens. Ze wil dat de overheid zich gaat bemoeien met de lunch van schoolkinderen? En dan nog roepen dat "de linksen" veel te veel overheid wille?. Wat een bizar mens. Wat is het volgende? Het verbieden van baarden?
Ja. Dus dan weet je als overheid ook dat bepaalde mensen geen varkensvlees eten.quote:Op maandag 7 april 2014 12:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Euhh.. Overheid gaat over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Deze scholen en deze maaltijden zijn door de overheid gereguleerd en gesubsidieerd, dus ja, daar mag de politiek wel degelijk iets over zeggen.
In België en Frankrijk is het vrij normaal op tijdens de lunch warm te eten. Zowel op school als op het werk.quote:Op zondag 6 april 2014 20:08 schreef arjan1112 het volgende:
Wat voor lunch krijgen die kinderen enz . dan eigenlijk?
Warm eten ofzo
ik zou zeggen als het brood is, neem dan gewoon pindakaas, hagelslag en kaas ?
Als een speciaal menu betekend dat er geen varkensvlees is voor de niet-moslims en dat al het andere vlees halal is dan ben ik er tegen.
Maar dat willen we als overheid niet meer faciliteren want die mensen hangen een godsdienst aan die ons niet aanstaatquote:Op maandag 7 april 2014 12:30 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. Dus dan weet je als overheid ook dat bepaalde mensen geen varkensvlees eten.
"We"? Jij bent Frans? Je kan gewoon op normale manier rekening houden met mensen. Dat is wat ik zeg. En je hoeft geen halal eten te gaan serveren.quote:Op maandag 7 april 2014 12:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar dat willen we als overheid niet meer faciliteren want die mensen hangen een godsdienst aan die ons niet aanstaat![]()
![]()
![]()
Hoe fucking triest ben je dan zeg?![]()
![]()
![]()
Zeggen dat je iets niet meer mag 'eisen' omdat het een religieuze reden heeft. Oh nee wacht, omdat het moslims zijn. Nog triester. Ik bedoel, Le Pen hoorde je ook niet toen Franse katholieken eisten dat het homohuwelijk geschrapt zou worden.
Nee, ik refereer met "we" aan het FN.quote:Op maandag 7 april 2014 12:39 schreef Globali het volgende:
[..]
"We"? Jij bent Frans? Je kan gewoon op normale manier rekening houden met mensen. Dat is wat ik zeg. En je hoeft geen halal eten te gaan serveren.
Okay. Er was geen probleem. Moslims vroegen hier niet om. Die partij komt ineens met zo'n Wilders uitspraak. Puur om moeilijkheden te maken.quote:Op maandag 7 april 2014 12:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, ik refereer met "we" aan het FN.
Er reageerde hier iemand die in Frankrijk woont en de discussie daar volgt.quote:Op maandag 7 april 2014 12:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar dat willen we als overheid niet meer faciliteren want die mensen hangen een godsdienst aan die ons niet aanstaat![]()
![]()
![]()
Hoe fucking triest ben je dan zeg?![]()
![]()
![]()
Zeggen dat je iets niet meer mag 'eisen' omdat het een religieuze reden heeft. Oh nee wacht, omdat het moslims zijn. Nog triester. Ik bedoel, Le Pen hoorde je ook niet toen Franse katholieken eisten dat het homohuwelijk geschrapt zou worden.
Er is een verschil tussen wel en geen varken serveren of werkelijk halal voedsel. Op een gegeven moment kun je allerlei eisen hebben over eten als groep. Dan regel je dat zelf maar. Iets anders is het een beetje rekening houden met mensen.quote:Op maandag 7 april 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er reageerde hier iemand die in Frankrijk woont en de discussie daar volgt.
Punt blijkt volgens hem te zijn dat steeds meer scholen alleen nog maar halal voedsel aanbieden.
Ikzelf heb al links gepost waaruit blijkt dat dat in diverse overheidsinstellingen voor ambtenaren in Nederland ook al zo is.
En dan ga je imho idd te ver. Er is gewoon een te groot verschil tussen het OOK aanbieden van halal voedsel en het ALLEEN aanbieden van halal voedsel.
Zoals ik dit lees zijn de enige mogelijkheden om dit te bereiken:quote:Scholen in Frankrijk moeten moslimkinderen in de kantines niet langer de mogelijkheid bieden om speciale lunches zonder varkensvlees te kiezen. Dat heeft de leider van het extreemrechtse Front National, Marine Le Pen, gezegd tijdens een bijeenkomst, meldden diverse Franse media.
Le Pen ziet de plannen het liefst zo snel mogelijk ingevoerd worden door de nieuwe burgemeesters in de 11 districten waar het Front National vorige week de gemeentelijke verkiezingen won.
'We zullen het niet accepteren dat er op basis van geloof eisen worden gesteld aan het menu', zei Le Pen. 'Er is absoluut geen reden om het geloof te verweven in de publieke sfeer, dat staat in de wet.'
Waarom ga je dan te ver? Als niet-moslim heb ik geen enkele moeite met halal voedsel. Wie dat wel heeft is gewoon een sukkel.quote:Op maandag 7 april 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er reageerde hier iemand die in Frankrijk woont en de discussie daar volgt.
Punt blijkt volgens hem te zijn dat steeds meer scholen alleen nog maar halal voedsel aanbieden.
Ikzelf heb al links gepost waaruit blijkt dat dat in diverse overheidsinstellingen voor ambtenaren in Nederland ook al zo is.
En dan ga je imho idd te ver. Er is gewoon een te groot verschil tussen het OOK aanbieden van halal voedsel en het ALLEEN aanbieden van halal voedsel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |