Andere gerelateerde topics:quote:Op maandag 14 oktober 2013 03:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dan wordt er wel gezegd dat je de keuze hebt om op verschillende manieren ergens op te reageren, maar is dat wel zo? Is de keuze die wij maken, niet ook gebaseerd op onze ervaringen en wat we geleerd hebben, op onze verlangens? Ervaringen doen we op op basis van de stimuli die we van buiten af binnen kregen, wat we geleerd hebben ook, en wat we graag willen ook. Dus alles wat we zijn, denken, weten en willen is eigenlijk niets anders dan de optelsom van wat we hebben waargenomen.
Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Natuurlijk denken we dat we een vrije wil hebben, maar we realiseren ons in dat geval niet dat de 'keuzes' die we denken te hebben op basis van de buitenpersoonlijke waarnemingen zijn ontstaan.
Het idee dat ik geen eigen vrije wil zou hebben vind ik niet prettig. Waarop zou een identiteit, en dus de mogelijkheid van keuze, nog meer gebaseerd kunnen zijn dan alleen maar dat wat wij waarnemen?
Bron o.a.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:01 schreef awiebo het volgende:
nope. het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen onze zogenaamde vrije wil beslissingen reeds 3 seconden voor zijn.
slotje
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...quote:Op zondag 16 maart 2014 14:01 schreef awiebo het volgende:
nope. het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen onze zogenaamde vrije wil beslissingen reeds 3 seconden voor zijn.
slotje
Hoezo is dat amper bewijs? Tenzij je juist de aanname doet dat elke keuze verschillend is wat betreft vrije wil, ongeacht dat je elke keuze wel als vrije wil ervaart. Dan ga je stellen van 'in die situatie heb ik het gevoel bewust een keuze te maken maar er wordt bewezen dat het al vaststond wat ik ging kiezen voordat ik die keuze maakte' en dan bij de andere 'bij deze situatie heb ik het gevoel dat ik bewust een keuze maak en het is niet bewezen dat ik in dit geval het niet bewust doe dus is er de mogelijkheid dat het wel vrije wil is'. Op die manier kan je elke keuze wel in twijfel trekken ongeacht hoevaak ze aantonen dat het onderbewustzijn al keuzes maakt voordat je er van bewust bent en ze uitvoert. Dat is juist niet wetenschappelijk, dat is gewoon ongeloof en niet willen geloven ongeacht herhaling van die experimenten (die er al heel veel zijn geweest).quote:Op zondag 16 maart 2014 14:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...
Heb je het artikel met de onderzoeksvoorwaarden gelezen, de resultaten, conclusies et cetera? Nee, je hebt waarschijnlijk een persbericht gelezen over het onderzoek en die neem ik met een korreltje zout. Of de conclusie wetenschappelijk stand houdt, ligt aan de aard van het onderzoek en hoeverre verbanden van noodzakelijkheid aangetoond worden. Plak er een stempel wetenschap op en je hebt de waarheid in pacht is het idee wat tegenwoordig onder de mensen heerst. Niet alle wetenschap is goede wetenschap. En een ongenuanceerde uitspraak zoals hier gemaakt wordt, voldoet aan de kenmerken van een slecht onderzoek die nog in grote mate op veronderstellingen gebaseerd is. Je hoeft me echt niet uit te leggen wat wetenschap is overigens. Wetenschap is voor een deel ook kritisch zijn op wetenschap. Daar zijn de alfa wetenschappen voor, een onderzoeksveld waarin ik mij onder andere mee bezig houdt.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:36 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hoezo is dat amper bewijs? Tenzij je juist de aanname doet dat elke keuze verschillend is wat betreft vrije wil, ongeacht dat je elke keuze wel als vrije wil ervaart. Dan ga je stellen van 'in die situatie heb ik het gevoel bewust een keuze te maken maar er wordt bewezen dat het al vaststond wat ik ging kiezen voordat ik die keuze maakte' en dan bij de andere 'bij deze situatie heb ik het gevoel dat ik bewust een keuze maak en het is niet bewezen dat ik in dit geval het niet bewust doe dus is er de mogelijkheid dat het wel vrije wil is'. Op die manier kan je elke keuze wel in twijfel trekken ongeacht hoevaak ze aantonen dat het onderbewustzijn al keuzes maakt voordat je er van bewust bent en ze uitvoert. Dat is juist niet wetenschappelijk, dat is gewoon ongeloof en niet willen geloven ongeacht herhaling van die experimenten (die er al heel veel zijn geweest).
Ik hoef toch zeker waar niet te bewijzen wat wetenschappers stellen wat bewezen is. Jij bent helemaal niet kritisch, jij stelt gewoon dat je moet twijfelen aan alles. Dat is niet kritisch, dat is gewoon een manier om maar iets niet hoeven te geloven wat al vaak herhaald is. En je vult zelf zaken in die voor jou op gaan waarschijnlijk maar in ieder geval niet voor mij. Lijkt erop dat je je weinig hebt ingelezen aangezien dit juist iets is wat heel bekend is en bewezen is. Wat jij doet is gewoon aannames maken en aan juist zaken die bewezen zijn weinig waarde hechten omdat ze ook in de media terechtkomen. Vrij apart.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:51 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Heb je het artikel met de onderzoeksvoorwaarden gelezen, de resultaten, conclusies et cetera? Nee, je hebt waarschijnlijk een persbericht gelezen over het onderzoek en die neem ik met een korreltje zout. Of de conclusie wetenschappelijk stand houdt, ligt aan de aard van het onderzoek en hoeverre verbanden van noodzakelijkheid aangetoond worden. Plak er een stempel wetenschap op en je hebt de waarheid in pacht is wat mensen tegenwoordig denken. Niet alle wetenschap is goede wetenschap. En een ongenuanceerde uitspraak zoals hier gemaakt wordt, voldoet aan de conclusie van een slecht onderzoek die nog in grote mate op veronderstellingen gebaseerd is. Je hoeft me echt niet uit te leggen wat wetenschap is overigens. Wetenschap is voor een deel ook kritisch zijn op wetenschap. Daar zijn de alfa wetenschappen voor, een onderzoeksveld waarin ik mij onder andere mee bezig houdt.
Jij hoeft niets te bewijzen, ik vroeg om wetenschappelijke bronnen waarin het onderzoek gespecificeerd wordt. Aangezien je die klaarblijkelijk niet hebt, ben ik nieuwsgierig waarom je dit onderzoek als waarheid aanneemt. Door de label "wetenschap"? Of omdat meerdere mensen het accepteren? Kritisch zijn IS in twijfel nemen. En als dit het eind-al onderzoek was naar het maken van keuzes, dan zou de hele wetenschap op dit gebied nu stil liggen. We hebben namelijk de waarheid toch al in pacht? Of toch niet?quote:Op zondag 16 maart 2014 14:57 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik hoef toch zeker waar niet te bewijzen wat wetenschappers stellen wat bewezen is. Jij bent helemaal niet kritisch, jij stelt gewoon dat je moet twijfelen aan alles. Dat is niet kritisch, dat is gewoon een manier om maar iets niet hoeven te geloven wat al vaak herhaald is. En je vult zelf zaken in die voor jou op gaan waarschijnlijk maar in ieder geval niet voor mij. Lijkt erop dat je je weinig hebt ingelezen aangezien dit juist iets is wat heel bekend is en bewezen is. Wat jij doet is gewoon aannames maken en aan juist zaken die bewezen zijn weinig waarde hechten omdat ze ook in de media terechtkomen. Vrij apart.
Ik heb het onderzoek voor zoverre die op wikipedia beschreven wordt gelezen en ik vind het niet overtuigend om elke situatie waarin wij keuzes maken te vergelijken met een intentie tot het bewegen van vingers.quote:Haggard describes other studies at the neuronal levels as providing "a reassuring confirmation of previous studies that recorded neural populations"[6] such as the one just described. Note that these results were gathered using finger movements, and may not necessarily generalize to other actions such as thinking, or even other motor actions in different situations. Indeed, the human act of planning has implications for free will and so this ability must also be explained by any theories of unconscious decision making. Philosopher Alfred Mele also doubts the conclusions of these studies. He explains that simply because a movement may have been initiated before our "conscious self" has become aware of it does not mean our consciousness does not still get to approve, modify, and perhaps cancel (called vetoing) the action.
Een beetje een overdreven reactie. Het is een bekend maar nauwelijks controversieel onderzoek. Althans, de meetresultaten zijn niet erg controversieel, de conclusies die we daar eventueel uit trekken wel.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...
PS:quote:In a series of experiments in the 1980s, Benjamin Libet studied the relationship between conscious experience of volition and the BP e.g. and found that the BP started about 0.35 sec earlier than the subject's reported conscious awareness that 'now he or she feels the desire to make a movement.' Libet concludes that we have no free will in the initiation of our movements; though, since subjects were able to prevent intended movement at the last moment, we do have the ability to veto these actions ("free won't"). A paper published by a group of cognitive neuroscientists has recently claimed to refute the possibility of a "free won't" in conscious decisions, rather saying that the very existence of a "free won't" can itself be traced down to similar neuronal patterns in the brain that give rise to the supposed illusion of free will.
http://www.plosone.org/ar(...)journal.pone.0053053
These studies have provoked widespread debate. See also the recent extensive critique by Klemm, 2010.
Kornhuber and Deecke have shown that we have free will also for the intiation of our movements and actions, no absolute freedom though, which would mean freedom from nature which is impossible but relative freedom - freedom in 'degrees of freedom.' According to Kornhuber & Deecke one can take efforts to increase ones degrees of freedom through self-improvement, but one can also lose degrees of freedom through self-mismanagement, see below under 'further reading' at third position Kornhuber & Deecke (2012).
PS 2:quote:The interpretation of these findings has been criticized by Daniel Dennett, who argues that people will have to shift their attention from their intention to the clock, and that this introduces temporal mismatches between the felt experience of will and the perceived position of the clock hand. Consistent with this argument, subsequent studies have shown that the exact numerical value varies depending on attention. Despite the differences in the exact numerical value, however, the main finding has held.
quote:Conclusion
Neuroscience cannot straightforwardly accommodate a concept of conscious free will, independent of brain activity. However, the belief that humans have free will is fundamental to human society. This belief has profound top-down effects on cognition and even on brain activity itself. The dualistic view that decisions to inhibit reflect a special conscious veto or free wont mechanism is scientifically unwarranted. Instead, conscious decisions to check and delay our actions may themselves be consequences of specific brain mechanisms linked to action preparation and action monitoring. Recent neuroscientific studies have strongly questioned the concept of free will, but have had difficulty addressing the alternative concept of free wont, largely because of the absence of behavioural markers of inhibition. Our results suggest that an important aspect of free decisions to inhibit can be explained without recourse to an endogenous, uncaused process: the cause of our free decisions may at least in part, be simply the background stochastic fluctuations of cortical excitability. Our results suggest that free wont may be no more free than free will.
Nee, veel fundamenteler. Ook sociale/culturele processen en natuurlijke belangen zijn uiteindelijk te reduceren tot gedrag van elementaire deeltjes. Uiteraard zit daar een gigantische laag abstractieniveaus tussen, maar aangezien we het hebben over de uiteindelijke natuurwetenschappelijke onderbouwing, komt het daar wel op neer.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:09 schreef Cockwhale het volgende:
De noodzaak van het sociale zal vast en zeker natuurwetenschappelijk te onderbouwen zijn in de vorm van bijvoorbeeld natuurlijke belangen zoals overleven, voortplanten et cetera.
Zeker niet, om meerdere redenen:quote:De vorm echter niet. Als je beweert dat dat bij het laatste ook het geval is, dan kun je dus de gehele culturele ontwikkeling voorspellen.
@ dat eerste. Ben ik het niet mee eens. Als dat wel zo is dan ben ik benieuwd welke elementaire deeltjes daar voor onderzocht moeten worden en hoe daar ontwikkeling uit te herleiden is. Dit is niet te observeren op cellulair niveau, op z'n hoogst zijn de belangen/drijfveren in de meest basale vorm te herleiden. Net als het bewustzijn, bestaat cultuur niet op (semi)micro niveau. Alleen de deeltjes die het mogelijk maken en sturen om cultuur te ontwikkelen, niet hoe het zich ontwikkelt. Als je de drang hebt om te tekenen, kan die drang tot creatie misschien natuurwetenschappelijk aangetoond worden. Wat gecreëerd wordt niet. Daarmee zeg ik niet dat er geen processen plaatsvinden om het mogelijk te maken.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:31 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee, veel fundamenteler. Ook sociale/culturele processen en natuurlijke belangen zijn uiteindelijk te reduceren tot gedrag van elementaire deeltjes. Uiteraard zit daar een gigantische laag abstractieniveaus tussen, maar aangezien we het hebben over de uiteindelijke natuurwetenschappelijke onderbouwing, komt het daar wel op neer.
[..]
Zeker niet, om meerdere redenen:
1. Dat is veel te complex, daarvoor zou je ieder fysiek fenomeen in het hele heelal moeten meetellen. Men kan nog niet eens het weer over een maand voorspellen, laat staan de culturele ontwikkeling van de mens over een eeuw.
2. Bepaalde quantumeffecten zijn voor ons per definitie niet te voorspellen (quantumonzekerheid).
3. Iets kan niet zijn eigen toekomst voorspellen als die toekomst mede afhangt van de toestand van dat iets zelf (waar een voorspelling onderdeel van uitmaakt). Dus zelfs indien iets vastligt of 100% deterministisch is (dus als quantumtoevalsprocessen geen rol spelen) impliceert dat nog steeds geen voorspelbaarheid.
Mee eens, ondanks dat uit het gedrag van elementaire deeltjes, uiteindelijk die culturele ontwikkelingen wel voortkomen (via een zeer complexe keten van oorzaak en gevolg). Die twee abstractieniveau's liggen zó ver uit elkaar dat het niet meer zinvol is om het één in termen van het ander te verklaren. Maar nog steeds is er uiteindelijk wel een causaal verband.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:06 schreef Cockwhale het volgende:
@ dat eerste. Ben ik het niet mee eens. Als dat wel zo is dan ben ik benieuwd welke elementaire deeltjes daar voor onderzocht moeten worden en hoe daar ontwikkeling uit te herleiden is. Dit is niet te observeren op cellulair niveau, op z'n hoogst zijn de belangen/drijfveren in de meest basale vorm te herleiden. Net als het bewustzijn, bestaat cultuur niet op (semi)micro niveau.
De enige niet-reduceerbare processen die ik ken zijn die van elementaire deeltjes, en die zijn volledig onderhevig aan de natuurwetten. Andere processen zijn abstracties daarvan. Zeer zinnig om over te praten, maar uiteindelijk zijn ze toch te reduceren of herleiden tot subprocessen van een lager abstractieniveau of fysiek niveau, tot je uiteindelijk alsnog bij die elementaire basisprocessen komt. Indirect bepalen die dus nog steeds alles.quote:Alleen de deeltjes die het mogelijk maken en sturen om cultuur te ontwikkelen, niet hoe het zich ontwikkelt. Als je de drang hebt om te tekenen, kan die drang tot creatie misschien natuurwetenschappelijk aangetoond worden. Wat gecreëerd wordt niet. Daarmee zeg ik niet dat er geen processen plaatsvinden om het mogelijk te maken.
Dat cultuur en andere processen op macro-niveau een (weliswaar indirect doch 100%) gevolg zijn van processen op quantumniveau.quote:Verder zie ik niet wat kwantum deeltjes te maken hebben met voorspellingen op macro niveau, zeker niet bij 'cultuur'.
Want?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Vrije wil bestaat alleen als je 'm aan God overgeeft.
Wie is de 'ik' figuur in deze quotes?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Romeinen 7:
Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.
19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want?
Omdat de Bijbel zus of zo zegt? Iemand die geen christen is, de meesten van ons hier, zal zich dan toch afvragen waarom we enige waarde zouden moeten hechten aan wat de Bijbel zegt.
[..]
Wie is de 'ik' figuur in deze quotes?
Het woord 'god' was in dit topic nog helemaal niet ter sprake gekomen, dus dat kan nauwelijks een bevestiging ergens van zijn.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.
Ach so. Leuk in het kader van een bijbeldiscussie, maar in welk opzicht is de mening van Paulus interessant voor dit topic?quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
Ik = Paulus voordat ie in Romeinen 8 kwam en wel vrij kon kiezen.
De bijbel is irrelevant. Misschien leuk vanuit cultuur-historisch oogpunt, maar dat de bijbel of koran of torah of FSM-gospel iets zeggen is verder natuurlijk geen argument.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.
Hoezo, hoefden zijn hersenen voor die tijd nog niet te voldoen aan de natuurwetten?quote:Ik = Paulus voordat ie in Romeinen 8 kwam en wel vrij kon kiezen.
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het woord 'god' was in dit topic nog helemaal niet ter sprake gekomen, dus dat kan nauwelijks een bevestiging ergens van zijn.
Tip: als je begint te denken dat iedereen christen is wordt het hoog tijd om ook eens te kijken naar de rest van de wereld.
[..]
Ach so. Leuk in het kader van een bijbeldiscussie, maar in welk opzicht is de mening van Paulus interessant voor dit topic?
Is dat nou bedoeld als argument vóór of tégen het bestaan van de vrije wilquote:Op maandag 17 maart 2014 18:29 schreef cobybryant het volgende:
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.
Ik zie de relatie met de gequote bijbelpassage totaal niet, maar geheel onafhankelijk daarvan heb je hier een goed / interessant punt te pakken: dit is een vorm van gedwongen worden tot een bepaalde keuze, en daarmee handel je inderdaad niet in vrijheid.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:29 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.
Het dikgedrukte heb ik een goeroe als Ramana Maharshi ook wel eens zien zeggen, maar op een andere manier. Zijn uitspraak was meer in de strekking dat men een vrije wil heeft totdat die aan God is overgeleverd. Hiermee zegt hij natuurlijk wel dat vrije wil een illusie is, een standpunt dat ik deel.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Vrije wil bestaat alleen als je 'm aan God overgeeft.
Romeinen 7:
Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.
19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Het is een quote uit de bijbel, dus daarom. Dat mag voor niet-christenen oninteressant zijn, maar voor zover ik weet is F&L ook open voor de levensovertuigingen van christenen en andere gelovigen. Daarom is het van waarde om ook dit soort teksten aan te dienen.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want?
Omdat de Bijbel zus of zo zegt? Iemand die geen christen is, de meesten van ons hier, zal zich dan toch afvragen waarom we enige waarde zouden moeten hechten aan wat de Bijbel zegt.
Tegenquote:Op maandag 17 maart 2014 18:32 schreef Akziom het volgende:
[..]
Is dat nou bedoeld als argument vóór of tégen het bestaan van de vrije wil
Het is vooral de waarde / relevantie voor specifiek dit topic die ik discutabel vind. Voor Bijbel en Christendom hebben we andere topics.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is een quote uit de bijbel, dus daarom. Dat mag voor niet-christenen oninteressant zijn, maar voor zover ik weet is F&L ook open voor de levensovertuigingen van christenen en andere gelovigen. Daarom is het van waarde om ook dit soort teksten aan te dienen.
Waarom een niet-christen zich uberhaupt gaat afvragen waarom hij hij zijn aandacht moet besteden aan iets waar hij niet in gelooft, dat is iets wat diegene zich beter kan afvragen. Als iemand op straat roept: "Smurf!", dan draai ik m'n hoofd er niet voor om. Immers ben ik niet blauw, niet klein en niet halfnaakt. Ik voel me dan ook geheel niet aangesproken en laat de smurfenroeper zijn leven leiden, en richt me op de mijne.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |