quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In een aantal gevallen heeft DBGA, dat een crisisteam heeft geformeerd, kans gezien de overboeking te storneren,
Jaquote:
Eh nee hoor, jij kunt gewoon je recht halen.quote:Als ik perongeluk naar een verkeerd rekening nummer geld overmaak kan ik er naar fluiten als de ontvangende partij niet mee wilt werken.
Onverschuldigde betaling, terug geven dus.quote:Hoe zit dat met teveel geld?
Je praat onzin. Als je de ontvangende partij dagvaardt kun je terugvorderen o.g.v. art. 6:203 BW.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:43 schreef Mr.J het volgende:
Mag de overheid wel terugvorderen?
Als ik perongeluk naar een verkeerd rekening nummer geld overmaak kan ik er naar fluiten als de ontvangende partij niet mee wilt werken.
Hoe zit dat met teveel geld?
En: "De totaal uitgekeerde som overstijgt vermoedelijk de 100 miljoen euro. "
Wtf.
Ah thanks.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja
[..]
Eh nee hoor, jij kunt gewoon je recht halen.
[..]
Onverschuldigde betaling, terug geven dus.
Wel ja, de bekendste smoes ooit wordt weer van stal gehaald, 'een technisch probleem'. Als in: we konden er eigenlijk niks aan doen. Aan elk technisch probleem ligt in meer of mindere mate een menselijke fout ten grondslag. Dat zal hier ook niet anders zijn hoor, die ¤100 miljoen wordt echt niet 'vanzelf' verkeerd over gemaakt, iemand heeft gewoon gigantisch zitten slapen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Iets misgegaan
Volgens Betty den Exter Blokland, woordvoerder bij DBGA, is 'iets misgegaan met een bestand'. De woonkostenbijdrage wordt uitgekeerd aan 12.000 Amsterdamse minima; driekwart van hen zijn sinds gisteren in tijdelijke feeststemming. Wat precies is misgegaan, kan Den Exter Blokland nog niet zeggen. 'Het is een technische kwestie. Het geld is terechtgekomen bij mensen die op bijstandsniveau leven, dus ze zullen wel even heel blij zijn geweest. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze het terugstorten.'
Als ik een gokje mag wagen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wel ja, de bekendste smoes ooit wordt weer van stal gehaald, 'een technisch probleem'. Als in: we konden er eigenlijk niks aan doen. Aan elk technisch probleem ligt in meer of mindere mate een menselijke fout ten grondslag. Dat zal hier ook niet anders zijn hoor, die ¤100 miljoen wordt echt niet 'vanzelf' verkeerd over gemaakt, iemand heeft gewoon gigantisch zitten slapen.
Dat iemand in de bijstand zit wil niet zeggen dat ze per definitie onverantwoordelijk met geld omgaan, hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[i]Al het geld zal volgens de belastingdienst uiteraard netjes door de bijstandontvangers terugbetaald worden![]()
Ze staan er ook om bekend dat ze verantwoordelijk met geld om kunnen gaan.
hahahaah ik vraag me af hoe ze een overboeking willen storneren. Vast een fok'er die het schreefquote:
In de kop staat dat het mis gegaan is met komma's en nullen. Bijstandstrekkers die 155 euro hoorden te krijgen, kregen 155.00 euro. Gewoon het bedrag verhonderdvoudigt dus door de belastingdienst.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wel ja, de bekendste smoes ooit wordt weer van stal gehaald, 'een technisch probleem'. Als in: we konden er eigenlijk niks aan doen. Aan elk technisch probleem ligt in meer of mindere mate een menselijke fout ten grondslag. Dat zal hier ook niet anders zijn hoor, die ¤100 miljoen wordt echt niet 'vanzelf' verkeerd over gemaakt, iemand heeft gewoon gigantisch zitten slapen.
Volgens welke regels?quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:51 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij moet je volgens de regels het bedrag binnen 2 weken terug storten, in tussen mag je doen wat je wilt met het geld
ehrm, dan maak je van 155,00 nog geen 15.500, dan zou het originele bedrag 15,5 moeten zijn geweest.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Als ik een gokje mag wagen.
Iets met SEPA, in het betaalbestand is een comma opeens een punt geworden en voila
Niet iddquote:Op vrijdag 13 december 2013 13:55 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
hahahaah ik vraag me af hoe ze een overboeking willen storneren. Vast een fok'er die het schreef
In de titel staat dat ze rijk zijn geworden door die fout omdat ze een paar duizend euro kregen. In Nederland ben je met een paar duizend euro met geen mogelijkheid rijk te noemen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
In de kop staat dat het mis gegaan is met komma's en nullen.
Echt hequote:Op vrijdag 13 december 2013 13:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
INB4 huil verhalen in de Telegraaf en HvN van figuren die bedragen snel hebben uitgegeven en niet kunnen terug betalen
Bedragen in het oude, niet SEPA formaat, werden in centen geschreven.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:57 schreef Dagonet het volgende:
[..]
In de titel staat dat ze rijk zijn geworden door die fout omdat ze een paar duizend euro kregen. In Nederland ben je met een paar duizend euro met geen mogelijkheid rijk te noemen.
Dan bedoelen de makers van dit bericht vast alleen de MOE-landers die nu juichend met het geld vertrokken zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:57 schreef Dagonet het volgende:
[..]
In de titel staat dat ze rijk zijn geworden door die fout omdat ze een paar duizend euro kregen. In Nederland ben je met een paar duizend euro met geen mogelijkheid rijk te noemen.
quote:Al het geld zal volgens de belastingdienst uiteraard netjes door de bijstandontvangers terugbetaald worden
Ze staan er ook om bekend dat ze verantwoordelijk met geld om kunnen gaan.
Ik denk dat er ergens eerder een fout in de berekening zit aangezien de hoogte per huishouden verschillend is en niet vantevoren vaststaat. Als het een fout zou zijn in SEPA zou het toch vaker fout gegaan moeten zijn lijkt mij.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bedragen in het oude, niet SEPA formaat, werden in centen geschreven.
Dus zonder comma of punt.
In SEPA (pain001) weer wel. Dus mijn eerste aanname was fout.
Het probleem zal wel daar ontstaan zijn, bij het aanmaken van het betaalbestand. Tot nu toe schreef men 15500 cent in het bestand, nu blijkbaar 15500 euro.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bedragen in het oude, niet SEPA formaat, werden in centen geschreven.
Dus zonder comma of punt.
In SEPA (pain001) weer wel. Dus mijn eerste aanname was fout.
Nee, dat bedoelen ze niet, zij maken alleen een sensationele titel voor de kijkcijfers.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan bedoelen de makers van dit bericht vast alleen de MOE-landers die nu juichend met het geld vertrokken zijn.
Het is niet zo moeilijk om dit geld te laten verdwijnen en uiteindelijk worden deze schulden grotendeels kwijtgescholden.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
INB4 huil verhalen in de Telegraaf en HvN van figuren die bedragen snel hebben uitgegeven en niet kunnen terug betalen
Het bedrag per maand dat een huishouden krijgt verschilt niet.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat er ergens eerder een fout in de berekening zit aangezien de hoogte per huishouden verschillend is en niet vantevoren vaststaat. Als het een fout zou zijn in SEPA zou het toch vaker fout gegaan moeten zijn lijkt mij.
Zie hier het probleem.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef freako het volgende:
[..]
Het probleem zal wel daar ontstaan zijn, bij het aanmaken van het betaalbestand. Tot nu toe schreef men 15500 cent in het bestand, nu blijkbaar 15500 euro.
Maar dit is geen maandelijks bedrag.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Het bedrag per maand dat een huishouden krijgt verschilt niet.
Dit is dus per gezin variabel en wordt ééns per jaar uitgekeerd.quote:De Woonkostenbijdrage (WKB) is een Amsterdams extraatje voor mensen met een laag inkomen en te hoge woonkosten.
De Regeling WKB is in 2011 opnieuw vastgesteld door de gemeenteraad. De hoogte van de bijdrage is nog steeds afhankelijk van het soort huishouden dat u hebt. Maar er zijn ten opzichte van voorgaande jaren ook een aantal wijzigingen doorgevoerd:
u hebt geen recht op WKB als u in het voorgaande jaar kwijtschelding van de gemeentebelastingen hebt ontvangen
alleen huishoudens met een definitieve huurtoeslag voor 2011 komen in aanmerking voor de WKB 2013
bij het vaststellen van de hoogte van de bijdrage is meer rekening gehouden met grote gezinnen en verschillen in huur.
De Woonkostenbijdrage kunt u niet zelf aanvragen. Wanneer u ervoor in aanmerking komt, krijgt u van Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam (DBGA) bericht. De WKB 2013 wordt eind 2013 uitbetaald.
Ah okee. Hoe dan ook, conversie van het bedrag in het systeem naar het betaalformaat.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dit is geen maandelijks bedrag.
[..]
Dit is dus per gezin variabel en wordt ééns per jaar uitgekeerd.
De meeste mensen zullen die blik delen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:14 schreef trovey het volgende:
TS heeft een aparte blik op alle bijstandsgerechtigen.
Ja natuurlijk TS.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De meeste mensen zullen die blik delen.
Je leest de reacties toch?quote:
quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:43 schreef Woestijnvos het volgende:
Er zijn er vas een aantal die het niet terug zullen geven.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:55 schreef fathank het volgende:
Zullen vast een paar heldere lichten een stapel bitcoins van kopen
quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:06 schreef datismijnmening het volgende:
Gewoon heel die bijstand schrappen![]()
![]()
quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Veel van dat geld ging vast automatisch naar schuldeisers van die mensen..
quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:12 schreef eight het volgende:
[..]
Het is niet zo moeilijk om dit geld te laten verdwijnen en uiteindelijk worden deze schulden grotendeels kwijtgescholden.
Omdat ze jou napraten ga je ervan uit dat iedereen wel zo denkt?quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je leest de reacties toch?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat er een paar linkse puppy's zoals jij zijn ga je ervan uit dat niemand het met TS eens is?quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:22 schreef trovey het volgende:
[..]
Omdat ze jou napraten ga je ervan uit dat iedereen wel zo denkt?
Oh kijk, nog zo'n stoere boy.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:23 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat er een paar linkse puppy's zoals jij zijn ga je ervan uit dat niemand het met TS eens is?
Trek jij anders even wat reacties volledig uit hun context, jij oude rukker.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je leest de reacties toch?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:22 schreef trovey het volgende:
[..]
Omdat ze jou napraten ga je ervan uit dat iedereen wel zo denkt?
Goed, dan volgen nu alle quotes die vertrouwen uitstralen dat het geld wel netjes teruggestort word:quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Trek jij anders even wat reacties volledig uit hun context, jij oude rukker.
quote:
Heel veel organisaties zijn in deze periode bezig om over te gaan naar betalingen volgens het SEPA-formaat. Dat moet immers voltooid zijn voor februari 2014. Dit zal wel de eerste keer SEPA-betalingen zijn voor deze afdeling of voor deze bewuste toeslag. De berekening is waarschijnlijk niet gewijzigd tov vorig jaar, het betaalbestand is dat zeker wel.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat er ergens eerder een fout in de berekening zit aangezien de hoogte per huishouden verschillend is en niet vantevoren vaststaat. Als het een fout zou zijn in SEPA zou het toch vaker fout gegaan moeten zijn lijkt mij.
Nee maar wel op basis van deze wet:quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Volgens welke regels?
De ik-heb-ten-onrechte-een-bedrag-ontvangen-regel?
Ik zou eens een kijkje gaan nemen in de echte wereld.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Goed, dan volgen nu alle quotes die vertrouwen uitstralen dat het geld wel netjes teruggestort word:
[..]
Er staat nergens een termijn van 2 weken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee maar wel op basis van deze wet:
http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/
Er zijn veel instellingen/organisaties/bedrijven die nu pas overgaan op SEPA. Aangezien dit een jaarlijkse betaling is, denk ik ook dat de fout wellicht daar gezocht moet wordenquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Bij IZA ging het ook fout. Grote zorgverzekeraar.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:34 schreef freako het volgende:
[..]
Heel veel organisaties zijn in deze periode bezig om over te gaan naar betalingen volgens het SEPA-formaat. Dat moet immers voltooid zijn voor februari 2014. Dit zal wel de eerste keer SEPA-betalingen zijn voor deze afdeling of voor deze bewuste toeslag. De berekening is waarschijnlijk niet gewijzigd tov vorig jaar, het betaalbestand is dat zeker wel.
Het gaat wel meer mis. UPC schreef vorige maand een week te laat af wegens 'technische problemen'. Toevallig ook de eerste keer dat ze volgens SEPA afschreven.
Nee normale burgers niet. Maar hier zal de bank wel ter wille zijn. Die moeten nu eigenlijk net zo klantonvriendelijk zijn als t.o.v. normale klanten.quote:Op vrijdag 13 december 2013 23:21 schreef yup het volgende:
Kunnen ze zomaar terugstorneren eigenlijk? Ik dacht dat als je eenmaal betaald je dat geld niet meer zomaar terugkrijgt? Of krijgen ze hulp van de bank oid?
quote:Gemeente begonnen met terugvorderen van miljoenenblunder
De gemeente is met man en macht bezig de 188 miljoen, die ze per abuis teveel overmaakten, terug te halen.
De bank heeft vannacht al bij veel mensen het bedrag automatisch teruggevorderd. Meerdere mensen haalden het geld al van hun rekening. Daardoor staan meerdere mensen diep in het rood.
'Om te voorkomen dat het misloopt in mijn administratie heb ik het op mijn spaarrekening gezet. Dan zie ik gisterenavond dat het zomaar van mijn rekening af is. Ik sta 23000 euro in de min', aldus een gedupeerde tegen AT5.
Veel Amsterdammer kregen een bedrag tussen de pakweg 10.000 en 30.000 euro. De Dienst Werk en Inkomen (DWI) riep eerder op dat dit geld niet opgenomen, overgeplaatst of uitgegeven mag worden.
Maat van me had 26k gekregen is gewoon teruggeboekt door de bank.quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee normale burgers niet. Maar hier zal de bank wel ter wille zijn. Die moeten nu eigenlijk net zo klantonvriendelijk zijn als t.o.v. normale klanten.
Ja tegenwoordig wel inderdaad, een paar jaar geleden moest de ontvanger daar expliciet toestemming voor geven, tegenwoordig boeken banken het terug bij een fout.quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:22 schreef yup het volgende:
[..]
Maat van me had 26k gekregen is gewoon teruggeboekt door de bank.
Blijkbaar kan het wel op die manier.
Sinds wanneer is iemand die te veel geld krijgt een "gedupeerde"quote:
Dat vermoed ik wel, maar juridisch kan dit volgens mij helemaal niet, wanneer door een fout bij de bank het geld is overgemaakt dan is het normaal dat dit bij de bank gecorrigeerd word maar dat is nu niet het geval lijkt me.quote:Op vrijdag 13 december 2013 23:21 schreef yup het volgende:
Kunnen ze zomaar terugstorneren eigenlijk? Ik dacht dat als je eenmaal betaald je dat geld niet meer zomaar terugkrijgt? Of krijgen ze hulp van de bank oid?
'Gedupeerde'quote:
Dan zou het niet teruggeboekt zijnquote:Op zondag 15 december 2013 06:51 schreef niels0 het volgende:
Blijkbaar is Nederland rijk genoeg om zich zulke foutjes te kunnen veroorloven.
5.795 EURO voor een alleenstaande. Daarboven moet je het eerst 'opeten'.quote:Op zondag 15 december 2013 06:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bijstanders mogen niet meer dan 3500 spaargeld hebben toch? Consequentie van niet terugbetalen lijkt me duidelijk
Ja hoor, sterker nog: de overheid mag stortingen doen van jouw rekening naar die van hun als je er ernstige schulden hebt.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:43 schreef Mr.J het volgende:
Mag de overheid wel terugvorderen?
Als ik perongeluk naar een verkeerd rekening nummer geld overmaak kan ik er naar fluiten als de ontvangende partij niet mee wilt werken.
Hoe zit dat met teveel geld?
En: "De totaal uitgekeerde som overstijgt vermoedelijk de 100 miljoen euro. "
Wtf.
Daarom gelijk wegsluizen, krijg je nog een regeling ook. Ondertussen natuurlijk rentetrekken al is dat niet zoveel meer tegenwoordig.quote:Op zondag 15 december 2013 07:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja hoor, sterker nog: de overheid mag stortingen doen van jouw rekening naar die van hun als je er ernstige schulden hebt.
Eerder een probleem met Excel ofzo. Heb ik ook wel eens dat 100,50 ineens 10050 is door andere instellingen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
ehrm, dan maak je van 155,00 nog geen 15.500, dan zou het originele bedrag 15,5 moeten zijn geweest.
Weet niet of dat verstandig is. Je kan vermoeden dat je geen recht had op dat geld dus kunnen er wellicht strafrechtelijke gevolgen aan dat wegsluizen zitten. Nou maakt dat voor deze mensen wellicht weinig uit...quote:Op zondag 15 december 2013 07:09 schreef niels0 het volgende:
[..]
Daarom gelijk wegsluizen, krijg je nog een regeling ook. Ondertussen natuurlijk rentetrekken al is dat niet zoveel meer tegenwoordig.
Edit: 1,35% bij m'n INGtje.
Ik heb werkelijk geen idee. Dit jaar heb ik ruim teveel WW ontvangen, heb dit zelf aangekaart en toen kreeg ik een acceptgiro met een aanzienlijk bedrag, was wel lager dan ik had verwacht. Gewoon het geld teruggegeven. Eerlijk is eerlijk.quote:Op zondag 15 december 2013 07:17 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Weet niet of dat verstandig is. Je kan vermoeden dat je geen recht had op dat geld dus kunnen er wellicht strafrechtelijke gevolgen aan dat wegsluizen zitten. Nou maakt dat voor deze mensen wellicht weinig uit...
Damn, ik heb eens 400 euro overgemaakt naar het goede rekeningnummer maar met de verkeerde naam en dat ging dus niet door (Rabobank). Die mensen bellen waar hun geld bleef terwijl ik dacht dat ik het allang had overgemaakt.quote:Op zondag 15 december 2013 07:06 schreef 2cv het volgende:
http://www.hartvannederla(...)-verkeerde-rekening/
Dus als jet bedrag fout is moet je het terug betalen maar als de verkeerde persoon de poen ontvangt niet ?
Dat gaat dus mooi niet door:quote:Op zondag 15 december 2013 07:09 schreef niels0 het volgende:
[..]
Daarom gelijk wegsluizen, krijg je nog een regeling ook. Ondertussen natuurlijk rentetrekken al is dat niet zoveel meer tegenwoordig.
En dan heb je dus een serieus probleem als je dat geld hebt uitgegeven, want als je niet rood mag staan krijg je een paar weken ofzo de tijd om dat aan te vullen. Denk dat de bank zeker beslag op je loon of uitkering laat leggen...quote:'Om te voorkomen dat het misloopt in mijn administratie heb ik het op mijn spaarrekening gezet. Dan zie ik gisterenavond dat het zomaar van mijn rekening af is. Ik sta 23000 euro in de min', aldus een gedupeerde tegen AT5.
Ja, krijg je een mooie regeling: schuldsaneringquote:Op zondag 15 december 2013 07:09 schreef niels0 het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, bovendien wordt bij zo'n betalings batch toch wel een totaalsom berekend.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:25 schreef ReplaR het volgende:
Ik heb dit soort werk, betaling e.d., jaren gedaan.
Dit gebeurd allemaal via een volautomatische workflow. Een foutje met bestand is dus pure onzin, hier heeft iemand persoonlijk met zijn vingertjes aangezeten waar dat niet mocht.
Hoezo? Het gaat grotendeels om figuren die niet met geld om kunnen gaan. Anders mag de rest weer opdraaien voor dit soort fratsen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 01:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee normale burgers niet. Maar hier zal de bank wel ter wille zijn. Die moeten nu eigenlijk net zo klantonvriendelijk zijn als t.o.v. normale klanten.
Wat een onzin weer, de mensen die niet met geld om kunnen gaan die staan al onder toezicht.quote:Op zondag 15 december 2013 11:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoezo? Het gaat grotendeels om figuren die niet met geld om kunnen gaan. Anders mag de rest weer opdraaien voor dit soort fratsen.
Hoezo is het of-of? Zowel mensen bij de Gemeente eruit flikkeren als alles op alles zetten om dat geld terug te krijgen.quote:Op zondag 15 december 2013 11:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat een onzin weer, de mensen die niet met geld om kunnen gaan die staan al onder toezicht.
En ze plegen geen fraude, de belastingdienst maakt een grote fout, je kan dan beter eisen dat er bij de belasting mensen worden ontslagen.
De meeste mensen in de bijstand kunnen ws nog beter met geld omgaan dan de gemiddelde fokker.
En weet je wat nu her vervelende is? Dat de werkende man/vrouw hier ook weer indirect voor gaat opdraaien want reken maar dat de Belastingdienst tekorten compenseert.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waar baseer je dit op?quote:Op zondag 15 december 2013 11:11 schreef eriksd het volgende:
Het gaat grotendeels om figuren die niet met geld om kunnen gaan.
Mijn onderbuik.quote:
Gelul dus.quote:
Dan vorderen ze het maar terug van die sukkels die die betalingen moeten controleren.quote:Op zondag 15 december 2013 12:18 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En weet je wat nu her vervelende is? Dat de werkende man/vrouw hier ook weer indirect voor gaat opdraaien want reken maar dat de Belastingdienst tekorten compenseert.
Die bij de overheid werken en dus indirect ook uit private middelen bekostigd moeten worden.quote:Op zondag 15 december 2013 12:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan vorderen ze het maar terug van die sukkels die die betalingen moeten controleren.
Je pleegt geen fraude als je geld uitgeeft of wegmaakt dat duidelijk niet van jou is?quote:Op zondag 15 december 2013 11:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Wat een onzin weer, de mensen die niet met geld om kunnen gaan die staan al onder toezicht.
En ze plegen geen fraude, de belastingdienst maakt een grote fout, je kan dan beter eisen dat er bij de belasting mensen worden ontslagen.
De meeste mensen in de bijstand kunnen ws nog beter met geld omgaan dan de gemiddelde fokker.
Mensen gaan hier alleen maar tekeer over bijstandstrekkers die niet met geld om kunnen gaan, maar in deze zaak is het toch echt de Belastingdienst die niet met geld om kan gaan.quote:Op zondag 15 december 2013 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je pleegt geen fraude als je geld uitgeeft of wegmaakt dat duidelijk niet van jou is?
Belastingdienst heeft inderdaad ook een fout gemaakt, maar dat praat verduistering nog niet goed.
En weet je wat er gebeurd als je extra schulden maakt als je al in de schuldsanering zit? Dan wordt je eruit geflikkerd en ga je écht failliet. Dan ben je écht de rest van je leven aan het betalen, ipv 3 jaar.quote:Op zondag 15 december 2013 12:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
En degene die dat wel zouden doen staan al onder curatele, dus gehuil om niets.
Nou die mensen hebben dat geld toch niet gekregen ?quote:Op zondag 15 december 2013 13:08 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En weet je wat er gebeurd als je extra schulden maakt als je al in de schuldsanering zit? Dan wordt je eruit geflikkerd en ga je écht failliet. Dan ben je écht de rest van je leven aan het betalen, ipv 3 jaar.
Nee hoor. Als je door een automatisch incasso of stornering te veel in het rood staat dan wordt de laatste afschrijving na een paar dagen weer teruggestort net zolang tot je weer positief staat.quote:Op zondag 15 december 2013 10:02 schreef yup het volgende:
[..]
Dat gaat dus mooi niet door:
Gemeente begonnen met terugvorderen miljoenenblunder
[..]
En dan heb je dus een serieus probleem als je dat geld hebt uitgegeven, want als je niet rood mag staan krijg je een paar weken ofzo de tijd om dat aan te vullen. Denk dat de bank zeker beslag op je loon of uitkering laat leggen...
Ach als ze het zelf houden kan de Belastingdienst ze aanslaan voor belasting op spaargeld en anders kan de gemeente de uitkering beëindigen vanwege teveel spaargeld.quote:Op zondag 15 december 2013 13:20 schreef Postbus100 het volgende:
Ah, hier ging dat gesprek gisteren met Van der Laan over (ik zapte langs een nieuwsprogramma). En ik maar denken dat een aantal mensen 500 euro ofzo teveel hadden gekregen, maar nee, het blijkt 15500 te zijn
Met een rente van 1,35% ontvang je 209 euro rente over een heel jaar, dus in die twee weken 8 euro. Oh, valt eigenlijk best wel tegen
Nou blijkbaar kan je wel 23.000 in het rood komen te staan. Dat is dan ook weer niet zo netjes van de bank.quote:Op zondag 15 december 2013 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee hoor. Als je door een automatisch incasso of stornering te veel in het rood staat dan wordt de laatste afschrijving na een paar dagen weer teruggestort net zolang tot je weer positief staat.
Je hebt een paar dagen om het aan te vullen, voordat een bank de laatste afschrijvingen weer ongedaan maakt.
Een bank kan helemaal geen beslag leggen op je loon...![]()
![]()
quote:De bank heeft vannacht al bij veel mensen het bedrag automatisch teruggevorderd. Meerdere mensen haalden het geld al van hun rekening. Daardoor staan meerdere mensen diep in het rood.
'Om te voorkomen dat het misloopt in mijn administratie heb ik het op mijn spaarrekening gezet. Dan zie ik gisterenavond dat het zomaar van mijn rekening af is. Ik sta 23000 euro in de min', aldus een gedupeerde tegen AT5.
Ja dat kan ook, maar dit bedrag wordt weer gestorneerd van de gemeente naar de burger toe als er niet gauw aanvulling komt (binnen een paar dagen) en de betreffende burger betaald hier na 1 dag ook debetrente over.quote:Op zondag 15 december 2013 13:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou blijkbaar kan je wel 23.000 in het rood komen te staan. Dat is dan ook weer niet zo netjes van de bank.
http://www.at5.nl/artikel(...)van-miljoenenblunder
[..]
Nou dat hoop ik dan maar anders loopt de debetrente flink op....quote:Op zondag 15 december 2013 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja dat kan ook, maar dit bedrag wordt weer gestorneerd van de gemeente naar de burger toe als er niet gauw aanvulling komt (binnen een paar dagen) en de betreffende burger betaald hier na 1 dag ook debetrente over.
Die is inderdaad flink, helemaal als er een weekend overheen gaat, want dan wordt er niks overgeboekt maar loopt de debetrente wel door (tenminste een paar jaar geleden).quote:Op zondag 15 december 2013 13:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou dat hoop ik dan maar anders loopt de debetrente flink op....
Beslag op loon NA een rechtszaak slimme. Uiteraard kunnen of mogen ze dat niet zomaar doen.quote:Op zondag 15 december 2013 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee hoor. Als je door een automatisch incasso of stornering te veel in het rood staat dan wordt de laatste afschrijving na een paar dagen weer teruggestort net zolang tot je weer positief staat.
Je hebt een paar dagen om het aan te vullen, voordat een bank de laatste afschrijvingen weer ongedaan maakt.
Een bank kan helemaal geen beslag leggen op je loon...![]()
![]()
En wat denk je wat de rechter zegt bij deze aanvraag? Die wil eerst weten hoe het komt en waarom het geld er niet meer is ipv klakkeloos dit loonbeslag goed te keuren. De gemeente heeft hier ook schuld aan namelijk.quote:Op zondag 15 december 2013 13:59 schreef yup het volgende:
[..]
Beslag op loon NA een rechtszaak slimme. Uiteraard kunnen of mogen ze dat niet zomaar doen.
Het is een onverschuldigde betaling, dus wettelijk gezien moet het terugbetaald worden. Of het ook zomaar teruggestort mag worden is een tweede. CJIB mag bijvoorbeeld direct incasseren van iemands rekening zonder tussenkomst van een rechter, maar of dat hier ook geldt is maar de vraag.quote:Op zondag 15 december 2013 14:49 schreef macca728 het volgende:
Ik vind het wel raar dat een bank dat geld zomaar terugstort aan de belastingdienst.
Mag dat wel volgens de wet ? Er is niet eens sprake van een fout rekeningnummer, de storter heeft zelf een stomme fout gemaakt met de bedragen.
Ja dat het moet worden terugbetaald is duidelijk. Dat het zomaar wordt teruggestort zou ik ook wel willen weten of dat zomaar mag.quote:Op zondag 15 december 2013 15:25 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het is een onverschuldigde betaling, dus wettelijk gezien moet het terugbetaald worden. Of het ook zomaar teruggestort mag worden is een tweede. CJIB mag bijvoorbeeld direct incasseren van iemands rekening zonder tussenkomst van een rechter, maar of dat hier ook geldt is maar de vraag.
Nee dat mag ook niet. Ga je ermee naar de rechter dan krijgt de burger dit ook weer terug met 1 dag later een aanslag biljet om het weer terug te betalen.quote:Op zondag 15 december 2013 14:49 schreef macca728 het volgende:
Ik vind het wel raar dat een bank dat geld zomaar terugstort aan de belastingdienst.
Mag dat wel volgens de wet ? Er is niet eens sprake van een fout rekeningnummer, de storter heeft zelf een stomme fout gemaakt met de bedragen.
Liever niet nee. Als ik er zo over nadenk kun je maar beter direkt terugpasen.quote:Op zondag 15 december 2013 10:14 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, krijg je een mooie regeling: schuldsanering
Tja, als je dat geld had laten staan sta je nu ook niet in de min.quote:Op zondag 15 december 2013 20:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nog onduidelijk hoeveel geld terug is na kostbare blunder gemeente
Het is nog altijd niet duidelijk hoeveel geld de gemeente al terug heeft van de 188 miljoen euro die deze week per ongeluk werd overgemaakt aan mensen in de bijstand.
Bijna tienduizend minima ontvingen duizenden euro's te veel op hun rekening en dat geld moet allemaal worden teruggestort. De gemeente heeft op het stadhuis een crisisteam ingericht, waar tien mensen bezig zijn om via banken het geld terug te krijgen. Maar of dat bij iedereen gaat lukken, is dus nog maar de vraag.
Opvallend is dat de gemeente met via de banken in sommige gevallen het geld direct terug weet te halen, het zogenaamde 'storneren'. Dus mocht u plots 15.000 in de min staan, dan weet u hoe het komt.
http://www.at5.nl/artikel(...)are-blunder-gemeente
Wel als je al in de min stond.quote:Op zondag 15 december 2013 20:51 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Tja, als je dat geld had laten staan sta je nu ook niet in de min.
Goed puntquote:Op zondag 15 december 2013 20:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wel als je al in de min stond.
Gemeentes die storneren willen moeten gemeentes met automatische incasso's zijnquote:Op zondag 15 december 2013 20:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nog onduidelijk hoeveel geld terug is na kostbare blunder gemeente
Het is nog altijd niet duidelijk hoeveel geld de gemeente al terug heeft van de 188 miljoen euro die deze week per ongeluk werd overgemaakt aan mensen in de bijstand.
Bijna tienduizend minima ontvingen duizenden euro's te veel op hun rekening en dat geld moet allemaal worden teruggestort. De gemeente heeft op het stadhuis een crisisteam ingericht, waar tien mensen bezig zijn om via banken het geld terug te krijgen. Maar of dat bij iedereen gaat lukken, is dus nog maar de vraag.
Opvallend is dat de gemeente met via de banken in sommige gevallen het geld direct terug weet te halen, het zogenaamde 'storneren'. Dus mocht u plots 15.000 in de min staan, dan weet u hoe het komt.
http://www.at5.nl/artikel(...)are-blunder-gemeente
Hoe weet jij dat het een Nederlandse (er van uitgaande dat je zelf een Nederlander bent) pyromaan was die die Bulgarenbusjes in de fik heeft gestoken?quote:Op zondag 15 december 2013 17:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik schaam mij voor mijn landgenoten die auto's in de fik steken, en ook voor mijn landgenoten die dat wel prima vinden.
Je denkt, als Igen geen deel 2 opent dan quote ik zijn reactie gewoon in een totaal ander topic?quote:Op zondag 15 december 2013 21:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het een Nederlandse (er van uitgaande dat je zelf een Nederlander bent) pyromaan was die die Bulgarenbusjes in de fik heeft gestoken?
Say whutquote:Op zondag 15 december 2013 21:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Je denkt, als Igen geen deel 2 opent dan quote ik zijn reactie gewoon in een totaal ander topic?
Dat je die quote in een compleet verkeerd topic hebt geplaatst.quote:Op zondag 15 december 2013 21:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Say whut![]()
Reageer gewoon eens op mijn vraag.
Ow, je hebt gelijkquote:Op zondag 15 december 2013 21:36 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat je die quote in een compleet verkeerd topic hebt geplaatst.
Met de komst van SEPA kun je niet meer storneren als de andere partij rood staat of daardoor rood komt te staan.quote:Op zondag 15 december 2013 13:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou blijkbaar kan je wel 23.000 in het rood komen te staan. Dat is dan ook weer niet zo netjes van de bank.
Het totale bedrag is nu al 188 miljoen trouwens. Eerst nog iets meer dan 100.
[..]
Mijn maat is gewoon rood komen te staan, rond de 1000 euro, bank heeft gebeld dat ie het ZSM moet storten, ze zeiden 1 week hij zei kan het later, bijv. een maand, ze zeiden ok we gaan je bevestiging opsturen. Die maat mag dus niet rood staan he.quote:Op maandag 16 december 2013 14:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Met de komst van SEPA kun je niet meer storneren als de andere partij rood staat of daardoor rood komt te staan.
Als iemand het geld van zijn betaalrekening naar een spaarrekening heeft gezet kun je het dus niet meer terughalen.
Daarom vraag ik me ook af hoeveel ze daadwerkelijk kunnen terughalen; ik vermoed niet heel veel.
quote:Op zondag 15 december 2013 13:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het totale bedrag is nu al 188 miljoen trouwens. Eerst nog iets meer dan 100.
[..]
Maar natuurlijk, je krijgt 23k op je betaalrekening gestort en het eerste wat je doet is het zo snel mogelijk op je spaarrekening zetten 'voor de administratie'quote:'Om te voorkomen dat het misloopt in mijn administratie heb ik het op mijn spaarrekening gezet.'
Maar hij stond dus al rood, of heeft hij een beetje teveel opgesnoept van het geld waar hij geen recht op had? Eigen schuld dan.quote:Op maandag 16 december 2013 15:26 schreef yup het volgende:
[..]
Mijn maat is gewoon rood komen te staan, rond de 1000 euro, bank heeft gebeld dat ie het ZSM moet storten, ze zeiden 1 week hij zei kan het later, bijv. een maand, ze zeiden ok we gaan je bevestiging opsturen. Die maat mag dus niet rood staan he.
Dus het kan weldegelijk wel.
Alleen, is dit teruggeboekt als een SEPA? Ik kan ook niet meer opnemen of uitgeven dan ik heb, maar als de rente wordt afgeboekt door de bank zelf dan ga ik toch echt de rode cijfers in als er niet ggenoeg op mijn rekening staat.quote:Op maandag 16 december 2013 14:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Met de komst van SEPA kun je niet meer storneren als de andere partij rood staat of daardoor rood komt te staan.
Als iemand het geld van zijn betaalrekening naar een spaarrekening heeft gezet kun je het dus niet meer terughalen.
Daarom vraag ik me ook af hoeveel ze daadwerkelijk kunnen terughalen; ik vermoed niet heel veel.
Bedrag X wordt foutief op je rekening bijgeschreven waarna bedrag X er weer wordt afgeschreven. Hoe kun je dan ¤15.000 in de min staan, behalve dan als je bij voorbaat al ¤15.000 in de min stond?quote:Op maandag 16 december 2013 15:43 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Alleen, is dit teruggeboekt als een SEPA? Ik kan ook niet meer opnemen of uitgeven dan ik heb, maar als de rente wordt afgeboekt door de bank zelf dan ga ik toch echt de rode cijfers in als er niet ggenoeg op mijn rekening staat.
Op at5 stond ook een verhaal van iemand die nu 15.000 euro in de min staat.
Als je de voorgaande reacties leest, dan gaat het een stuk duidelijker worden.quote:Op maandag 16 december 2013 15:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bedrag X wordt foutief op je rekening bijgeschreven waarna bedrag X er weer wordt afgeschreven. Hoe kun je dan ¤15.000 in de min staan, behalve dan als je bij voorbaat al ¤15.000 in de min stond?
Ja, mensen die zelf het geld van de rekening hebben gehaald, maar dat is dan ook gewoon mooi dom.quote:Op maandag 16 december 2013 15:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je de voorgaande reacties leest, dan gaat het een stuk duidelijker worden.
quote:De gemeente moet de misser van 188 miljoen euro afschrijven als mooie kerstbonus voor minima
23,9% eens
Jup, falende profiteurs.quote:Op maandag 16 december 2013 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja, mensen die zelf het geld van de rekening hebben gehaald, maar dat is dan ook gewoon mooi dom.
Niet eens een heel slecht idee, daar het gros van die mensen het meteen in de lokale economie zal pompen. Juweliers, TV-boeren, kledingzaken, slijterijen, kroegen en drugsdealers zullen er flink profijt van hebben. De gemeente gooit het toch weg. Mooie les voor zequote:
Nou... gedupeerd...... dat is wel wat overdreven. het is niet alsof ze er op achteruit gaan ofzo.quote:Ik sta 23000 euro in de min', aldus een gedupeerde tegen AT5.
Hoezo? Niet eens alle minima hebben zo'n bonus gekregen en een groot deel lost er ook schulden van af.quote:Op maandag 16 december 2013 15:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet eens een heel slecht idee, daar het gros van die mensen het meteen in de lokale economie zal pompen. Juweliers, TV-boeren, kledingzaken, slijterijen, kroegen en drugsdealers zullen er flink profijt van hebben. De gemeente gooit het toch weg. Mooie les voor ze
Alleen jammer dat de rest van de burgerij er volgend jaar dan voor opdraait
Afgeloste schulden zijn ook goed voor de economie. Degene bij wie men in het rood stond zal er erg blij mee zijn. En de schuldenaar kan weer nieuwe schulden makenquote:Op maandag 16 december 2013 16:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo? Niet eens alle minima hebben zo'n bonus gekregen en een groot deel lost er ook schulden van af.
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.quote:'Minima mogen miljoenen houden'
AMSTERDAM -
De duizenden Amsterdamse minima die per ongeluk 188 miljoen ontvingen, mogen het geld gewoon houden. Juridisch gezien heeft de gemeente geen poot om op te staan. Dat heeft de fractievoorzitter van RED Amsterdam laten uitzoeken.
Roderic Evans-Knaup, fractievoorzitter van RED, heeft de kwestie aan een advocaat voorgelegd. "Als naam en rekeningnummer kloppen, dan is het een gewone overboeking en moet je de begunstigde vragen om het bedrag terug te storten," zegt Evans-Knaup in PowNews.
In een brief heeft de gemeentelijke dienst belastingen van Amsterdam maandag zijn excuses aangeboden voor de fout die vorige week is gemaakt bij het overmaken van de woonkostenbijdrage. Hierdoor kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was.
Verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst heeft opdracht gegeven voor een extern onderzoek naar de oorzaak. In totaal is 188 miljoen euro te veel overgemaakt. "Het geld is van de gemeente en het geld moet terug naar de gemeente," aldus Hilhorst.
de meningen zijn verdeeld. Ik heb het een keer gehad met ene kleiner bedrag maar juridisch gezien moest ik het terugbetalen omdat het overduidelijk om een fout ging. Dat zei ten minste mijn advocaat toen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.
Nog nooit van onverschuldigde betaling gehoord? Ik neem aan dat al die lui die zo snugger zijn om het geld direct uit te geven straks bij jou aan mogen schuiven tijdens het kerstdiner?
Preciesquote:Op dinsdag 17 december 2013 11:50 schreef Gunner het volgende:
Dit is toch ook overduidelijk een fout?
Precies.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:31 schreef ImMaxa het volgende:
Tot de laatste cent terugbetalen. Dit is duidelijk een fout. Als ik opeens meer dan 20.000 euro op mijn rekening krijg gestort zou ik dat dus mooi laten staan tot het ofwel ongedaan gemaakt wordt ofwel de persoon die de fout maakte mij contacteert, en dan gaat het gewoon weer terug. Klinkt voor mij niet meer dan logisch.
Net zoiets als een geldautomaat die per ongeluk verkeerde biljetten uitspuugt. Is overduidelijk een fout, dus teveel gekregen geld teruggeven of er gaat extra van je rekening af. Niet meer dan logisch lijkt me.
Totaal geen medelijden met die figuren die het geld snel opnemen of wegsluizen.
Bij onverschuldigde betaling kun je ook niet zomaar even de bedragen zelf terughalen bij de ontvanger. Ik vind het uiterst discutabel dat dat in deze gevallen wel is gedaan, men had de mensen om terugbetaling moeten verzoeken in plaats van het zelf af te schrijven van hun rekeningen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jeetje Roderic, ik zou maar een andere advocaat zoeken als ik jou was.
Nog nooit van onverschuldigde betaling gehoord? Ik neem aan dat al die lui die zo snugger zijn om het geld direct uit te geven straks bij jou aan mogen schuiven tijdens het kerstdiner?
nee het is een geld issue.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij onverschuldigde betaling kun je ook niet zomaar even de bedragen zelf terughalen bij de ontvanger. Ik vind het uiterst discutabel dat dat in deze gevallen wel is gedaan, men had de mensen om terugbetaling moeten verzoeken in plaats van het zelf af te schrijven van hun rekeningen.
Blijkbaar gelden de regels die voor burgers gelden niet voor de gemeente of ze zijn inderdaad volledig fout bezig geweest.
En dus hebben de mensen die het geld geparkeerd hadden op een spaarrekening een goed punt dat ze de kosten voor rood staan gaan terugvorderen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee het is een geld issue.
Storneringen zijn goedkoper. Het mag officieel niet.
ja, maar als je op dezelfde dag van stornering het geld weer van de spaarrekening zouden afhalen naar hun betaalrekening betaal je geen debet rente.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En dus hebben de mensen die het geld geparkeerd hadden op een spaarrekening een goed punt dat ze de kosten voor rood staan gaan terugvorderen.
Ik zou het ook gewoon laten staan, sterker nog, ik zou contact opnemen met de gemeente Amsterdam of dit allemaal wel klopt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:31 schreef ImMaxa het volgende:
Tot de laatste cent terugbetalen. Dit is duidelijk een fout. Als ik opeens meer dan 20.000 euro op mijn rekening krijg gestort zou ik dat dus mooi laten staan tot het ofwel ongedaan gemaakt wordt ofwel de persoon die de fout maakte mij contacteert, en dan gaat het gewoon weer terug. Klinkt voor mij niet meer dan logisch.
Net zoiets als een geldautomaat die per ongeluk verkeerde biljetten uitspuugt. Is overduidelijk een fout, dus teveel gekregen geld teruggeven of er gaat extra van je rekening af. Niet meer dan logisch lijkt me.
Totaal geen medelijden met die figuren die het geld snel opnemen of wegsluizen.
Dus je krijgt geld waarvan je weet dat je er geen recht op hebt, je zet het opzij om het de rechtmatige eigenaar moeilijk te maken en er zelf voordeel uit te halen en gaat dan klagen dat je kosten krijgt?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En dus hebben de mensen die het geld geparkeerd hadden op een spaarrekening een goed punt dat ze de kosten voor rood staan gaan terugvorderen.
Dat hoef je mij niet wijs te maken hoor.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij onverschuldigde betaling kun je ook niet zomaar even de bedragen zelf terughalen bij de ontvanger.
Nee, je zet het opzij om te voorkomen dat je per ongeluk teveel geld gaat uitgeven. Daarnaast is er niets mis mee om het op een spaarrekening te zetten totdat de rechtmatig eigenaar contact opneemt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus je krijgt geld waarvan je weet dat je er geen recht op hebt, je zet het opzij om het de rechtmatige eigenaar moeilijk te maken en er zelf voordeel uit te halen en gaat dan klagen dat je kosten krijgt?
Zodat je er zelf rente over kan ontvangen en het terugvorderen lastiger te maken zul je bedoelenquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee, je zet het opzij om te voorkomen dat je per ongeluk teveel geld gaat uitgeven. Daarnaast is er niets mis mee om het op een spaarrekening te zetten totdat de rechtmatig eigenaar contact opneemt.
De rente is mooi meegenomen maar van wegsluizen is natuurlijk geen sprake. Dat jij het niet doet vind ik tamelijk dom. Normaal gesproken mag men het niet zomaar van jouw rekening afschrijven dus hoef je niet bang te zijn dat je rood komt te staan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zodat je er zelf rente over kan ontvangen en het terugvorderen lastiger te maken zul je bedoelen
Als ik een hele smak geld zou ontvangen, dan zou ik het niet meteen wegsluizen, juist om dit soort gevallen (rood staan) te voorkomen.
Omdat ik niet andermans geld voor een paar dagen naar een spaarrekening sluis zodat ik er misschien een paar euro (=de moeite niet eens waard) aan kan verdienen vind je dom? En de mensen die nu debetrente moeten betalen, en daarom zitten te stressen en te huilen, zijn zeker slim?quote:Op dinsdag 17 december 2013 15:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De rente is mooi meegenomen maar van wegsluizen is natuurlijk geen sprake. Dat jij het niet doet vind ik tamelijk dom.
Het voorbeeld geeft maar aan dat je groot risico loopt als je het niet veiligstelt. Voor je het weet wordt het door iemand van jouw lopende bankrekening afgeschreven blijkbaar. Als je het op de spaarrekening hebt staan kun je het ook snel terugboeken in dit geval en dan een rekening sturen naar de bank en de gemeente voor de extra kosten van het roodstaan.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Omdat ik niet andermans geld voor een paar dagen naar een spaarrekening sluis zodat ik er misschien een paar euro (=de moeite niet eens waard) aan kan verdienen vind je dom? En de mensen die nu debetrente moeten betalen, en daarom zitten te stressen en te huilen, zijn zeker slim?
Ehmmm, het geeft juist aan dat je risico loopt door het van je betaalrekening af te halen. Mensen die het niet 'veilig hebben gesteld' hebben nu geen enkel probleem, mensen die het wel 'veilig hebben gesteld' lopen nu te huilen en te stressen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het voorbeeld geeft maar aan dat je groot risico loopt als je het niet veiligstelt. Voor je het weet wordt het door iemand van jouw lopende bankrekening afgeschreven blijkbaar.
Dat kun je doen, met de vraag of die kosten inderdaad door de bank of gemeente betaald wordt. Je kunt het ook op je betaalrekening laten staan en als het weer van je rekening gehaald wordt is er verder geen probleem en heb je niet allemaal gedoe om die paar euro aan eventuele rente (plus het gestress en het gehuil dat het veroorzaakt bij deze mensen).quote:Als je het op de spaarrekening hebt staan kun je het ook snel terugboeken in dit geval en dan een rekening sturen naar de bank en de gemeente voor de extra kosten van het roodstaan.
Als er iets duidelijk is geworden is het wel dat een gemeente zomaar geld kan afschrijven van jouw bankrekening en dat vind ik toch een erg onveilig gevoel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Ehmmm, het geeft juist aan dat je risico loopt door het van je betaalrekening af te halen.
Ze draaien een betaling terug. Dat is iets anders.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als er iets duidelijk is geworden is het wel dat een gemeente zomaar geld kan afschrijven van jouw bankrekening en dat vind ik toch een erg onveilig gevoel.
In mijn ogen is het precies hetzelfde, als ieder ander een verkeerde overboeking doet moet die ook zelf vragen om terugstorting.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:41 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ze draaien een betaling terug. Dat is iets anders.
Overigens zijn er wel meer instanties die direct geld van je rekening kunnen plukken zonder rechter; zoals bijvoorbeeld het CJIB.
Ik denk dat die komende 2 jaar geen bijstand meer krijgenquote:Op dinsdag 17 december 2013 18:38 schreef Ludd het volgende:
De minima die het geld al uitgegeven of doorgesluisd hebben zijn trouwens echt ongelofelijk tuig. Geld krijgen van de gemeenschap en dan genadeloos misbruik maken als er een fout gemaakt wordt. Schaamteloos. Die zouden wat mij betreft geen enkele toelage mee moeten krijgen.
Maar als ze anders niet meer rond kunnen komen, dan zullen ze toch wel weer gratis geld krijgen. Zoals Ludd zegt is het gewoon ongelofelijk tuig die zoiets doet. Als ik elke maand voor helemaal nopes geld van iemand krijg, en die persoon maakt een maand een fout door veel te veel over te maken naar mij, ga ik dan die gene die altijd zo vrijgevig is besodemieteren? Natuurlijk niet, ik mag blij genoeg zijn dat die persoon me elke maand helpt, die ga ik niet belazeren.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ik denk dat die komende 2 jaar geen bijstand meer krijgen
Helaas zijn dit soort mensen zielig zie dat verhaal van die vrouw in Leeuwarden die worden toch weer geholpen. Beter stop je dit soort mensen te helpen want ze gaan elke keer fout in.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar als ze anders niet meer rond kunnen komen, dan zullen ze toch wel weer gratis geld krijgen. Zoals Ludd zegt is het gewoon ongelofelijk tuig die zoiets doet. Als ik elke maand voor helemaal nopes geld van iemand krijg, en die persoon maakt een maand een fout door veel te veel over te maken naar mij, ga ik dan die gene die altijd zo vrijgevig is besodemieteren? Natuurlijk niet, ik mag blij genoeg zijn dat die persoon me elke maand helpt, die ga ik niet belazeren.
Naja je hebt mensen die blij zijn met de steun die ze van de gemeenschap krijgen, en je hebt mensen die het als een plicht van de gemeenschap zien; zij hebben dus recht op die steun. Zij vinden vaak ook dat de gemeenschap wel wat meer kan missenquote:Op dinsdag 17 december 2013 18:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar als ze anders niet meer rond kunnen komen, dan zullen ze toch wel weer gratis geld krijgen. Zoals Ludd zegt is het gewoon ongelofelijk tuig die zoiets doet. Als ik elke maand voor helemaal nopes geld van iemand krijg, en die persoon maakt een maand een fout door veel te veel over te maken naar mij, ga ik dan die gene die altijd zo vrijgevig is besodemieteren? Natuurlijk niet, ik mag blij genoeg zijn dat die persoon me elke maand helpt, die ga ik niet belazeren.
Toch wel een leuk citaat want er is dus niet eens de kans geboden het terug te storten.quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze het terugstorten.'
Behalve als ze verhuizen naar een andere stad. Bijstand is al een paar jaar niet meer de taak van het Rijk, maar van de gemeente,quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:50 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ik denk dat die komende 2 jaar geen bijstand meer krijgen
Die moeten ze *nog* harder straffen. Doelbewust geld uitgeven wat niet van ze isquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Alhoewel ik volgens mij ergens las dat de gemeente waar nodig regelingen wil treffen (omdat ze anders helemaal geen geld meer terugzien dalijk).
Zulke mensen zou je als samenleving eigenlijk gewoon als een baksteen moeten laten vallen. Niet meer kunnen rondkomen? Dikke pech!quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Die moeten ze *nog* harder straffen. Doelbewust geld uitgeven wat niet van ze is
Wat een onzinquote:Op dinsdag 17 december 2013 21:10 schreef JerryLee het volgende:
paupers mogen 188 miljoen houden
http://www.powned.tv/nieu(...)88_miljoen_houd.html
en nou niet meer zeiken over die 1000 euro van Rutte He!![]()
![]()
(Daar had je WEL voor moeten werken )
Stelletje dombo's DWI staat dus helemaal in zijn recht (letterlijk en figuurlijk).quote:Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Ik ben benieuwd naar de eerste rechtzaken waar die paupers dan de verhoogde griffierechten mogen betalen omdat ze verliezen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:00 schreef yup het volgende:
Die RED Amsterdam is een partij die stemming wil maken.
Open boek 6 van het Burgerlijk wetboek en ga eens naar artikel 203. Onverschuldigde betaling heet dat:
Lees dit eens lid 1:
[..]
Stelletje dombo's DWI staat dus helemaal in zijn recht (letterlijk en figuurlijk).
http://www.parool.nl/paro(...)tendeels-terug.dhtmlquote:Foutief overgemaakte bijdrage woonkosten grotendeels terug
Het grootste deel van de 188 miljoen euro die de Amsterdamse belastingdienst per abuis naar minima overmaakte, is veilig gesteld. De gemeente meldt dat inmiddels 180 miljoen euro is teruggehaald en dat het geld naar verwachting snel weer op de rekening van de gemeente zal staan.
De resterende 8 miljoen euro moet de gemeente nog terughalen, schrijft verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst aan de gemeenteraad.
De gemeentelijke dienst belastingen van Amsterdam maakte vorige week een fout bij het overmaken van de jaarlijkse woonkostenbijdrage. Hierdoor kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Mensen hadden tussen de 117,50 en 342,50 euro moeten terugkrijgen, maar ontvingen ineens tussen de 11.750 en 32.450 euro. Daardoor was de gemeente 188 miljoen euro kwijt in plaats van 1,88 miljoen euro.
Uitgegeven
Sommige mensen stortten zelf het te veel ontvangen geld terug, anderen hebben het uitgegeven of op een andere rekening gezet. De gemeentelijke belastingdienst onderzoekt nog welke mensen dit zijn en zal persoonlijk contact met hen opnemen. 'In het geval er geld is uitgegeven of 'verdwenen', zullen incassomaatregelen worden getroffen', schrijft de gemeente.
Inmiddels heeft de gemeente excuses aangeboden voor de fout. 'Het college betreurt het als mensen door deze fout in de problemen zijn gekomen.' Er komt een onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren. Volgens de gemeente is nu al wel duidelijk dat er sprake was van een 'combinatie van een technische en een menselijke fout'. Daardoor is het bedrag in eurocenten veranderd in euro's.
Rood staan
Bij degenen die het overschot zelf al hadden teruggestort, is het bedrag nog eens afgeschreven, aldus de gemeente. Dat geld wordt zo snel mogelijk weer teruggegeven. Ook zal de gemeente compensatie betalen aan de enkele tientallen mensen die hierdoor rood hebben gestaan.
Een reden dat het weg is kan ook zijn omdat (andere) schuldeisers automatische afboekingen hebben gedaan. Normaliter krijgen ze dan niets (als die mensen rood staan) maar nu stonden alle afboekingen natuurlijk op groen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:16 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik zou het ook gewoon laten staan, sterker nog, ik zou contact opnemen met de gemeente Amsterdam of dit allemaal wel klopt.
Eigenlijk vind ik het vooral treurig dat sommige mensen blijkbaar niet de logica hebben om op deze manier te redeneren en dat elke bonus linea recta uitgegeven dient te worden...
En wordt je gewoon gecompenseerd.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:09 schreef macca728 het volgende:
Ook leuk als je zo eerlijk bent geweest het zelf terug te storten, sta je alsnog 20.000 in het rood.
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.000 extra van je rekening wordt gehaald.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En wordt je gewoon gecompenseerd.
Problem?
Nee, niet bepaald.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.00 extra van je rekening wordt gehaald.
Kan je zelf ook niks meer opnemen...quote:Op woensdag 18 december 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.000 extra van je rekening wordt gehaald.
Ja dat bedoel ik, dan schrik je toch en je moet maar afwachten of je het terug krijgt voor de kerstdagen.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:43 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Kan je zelf ook niks meer opnemen...
Ben je eerlijk door het terug te storten ben je nog de pineut.
Yup dan ben je best wel fucked met een gezin als alleenstaande.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, dan schrik je toch en je moet maar afwachten of je het terug krijgt voor de kerstdagen.
Terwijl incasso's ook niet meer geincasseerd kunnen worden.
Het zal waarschijnlijk even duren voordat het geld weer is teruggestort, en als je in de bijstand zit kan ik me voorstellen dat het behoorlijk lastig is als je in die periode niet kunt pinnen of geen geld kunt opnemen, zelfs al is het maar voor een paar dagen.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En wordt je gewoon gecompenseerd.
Problem?
Zo te zien lopen ze te kutten met de correcties bij mensen die zelf al terug hadden betaald. Lekker handig inderdaadquote:Op vrijdag 20 december 2013 15:06 schreef Perrin het volgende:
Gemeente maakt wéér duizenden euro's te veel over
och jeequote:Op vrijdag 20 december 2013 15:06 schreef Perrin het volgende:
Gemeente maakt wéér duizenden euro's te veel over
bronquote:Wethouders Hilforst is nog 4 miljoen kwijt
Vandaag stuurde wethouder Pieter Hilhorst een brief aan de gemeenteraad, waarin hij meer uitleg geeft over de ten onechte uitgekeerde woonkostenbijdragen.
Wethouder Piet Hilhorst laat aan AT5 weten: 'We hebben een kapitale fout gemaakt', maar het is goed dat we al 184 miljoen terughebben'.
Inmiddels is 184 miljoen door de gemeente veiliggesteld, waarvan 181 miljoen op de rekening van de gemeente staat. De juiste woningbijdrage is inmiddels overgemaakt aan 8995 mensen van de totale groep van 9949 mensen. Op 383 mensen heeft de gemeente een vordering die lager of gelijk is aan de woonkostenbijdrage waar ze recht op hebben. Op 478 mensen heeft de gemeente een vordering waarvan het bedrag hoger is dan de woonkostenbijdrage waarop zij recht hebben.
Hilhorst stuurde vandaag een brief aan de gemeenteraad, waarin hij uitleg geeft over de miljoenenblunder. 'In de raad van 18 december is toegezegd dat het College haar uiterste best doen om de juiste woonkostenbijdrage voor de kerst uit te keren', is te lezen in de brief.
'Het is duidelijk dat er mensen geld hebben opgenomen of weggesluisd. Deze mensen worden persoonlijk bezocht. Het geld is van de gemeente', aldus de wethouder.
Hilhorst laat verder weten dat er een extern onderzoek komt. Inmiddels zijn er 400 mensen thuis bezocht om over de missers te praten. Daarnaast heeft de gemeente zo'n 1842 telefoontjes gepleegd.
quote:Amsterdamse belastingdienst onder toezicht
De foutieve betaling die vorige maand is gemaakt door de Amsterdamse belastingdienst aan ruim negenduizend minima, werd zowel door technische als menselijke fouten veroorzaakt.
Dat blijkt uit het onderzoek van de gemeente naar het fiasco.
Ook blijkt dat het toezicht op het betalingsverkeer tekortschoot. Daarom heeft de gemeente de dienst onder verzwaard toezicht geplaatst. Een nieuw directielid van de dienst financiën moet bovendien het betalingsverkeer bij de hele gemeente verbeteren.
''Dit had nooit mogen gebeuren'', reageerde verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst maandag. ''Ik grijp in om zulke fouten in de toekomst te voorkomen.'' In totaal werd 188 miljoen euro te veel aan zogeheten woonkostenbijdrage overgemaakt.
En in die hoek zat inderdaad het probleem, in combinatie met het ontbreken van een interne controle.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef freako het volgende:
[..]
Het probleem zal wel daar ontstaan zijn, bij het aanmaken van het betaalbestand. Tot nu toe schreef men 15500 cent in het bestand, nu blijkbaar 15500 euro.
http://www.telegraaf.nl/b(...)nder_toezicht__.htmlquote:Woonkostenbijdrage
Onderzoek van KPMG toont aan dat bij het aanpassen van het gemeentelijke betalingssysteem aan de nieuwe Europese eisen niet goed is gekeken naar het specifieke karakter van de woonkostenbijdrage. Hiervoor is een speciaal programma gemaakt dat in centen rekent in plaats van euro's. Dit is niet opgemerkt bij de aanpassing van het systeem, waardoor een bedrag van 1,8 miljoen euro is aangezien voor 188 miljoen.
Interne controle
In de opdrachtbrief stonden echter wel de juiste bedragen, maar dit verschil is bij de interne controle niet opgemerkt. Ook blijkt dat eerdere adviezen van de gemeentelijke accountant over betalingslimieten niet zijn opgevolgd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |