Wat een onzinquote:Op dinsdag 17 december 2013 21:10 schreef JerryLee het volgende:
paupers mogen 188 miljoen houden
http://www.powned.tv/nieu(...)88_miljoen_houd.html
en nou niet meer zeiken over die 1000 euro van Rutte He!![]()
![]()
(Daar had je WEL voor moeten werken )
Stelletje dombo's DWI staat dus helemaal in zijn recht (letterlijk en figuurlijk).quote:Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Ik ben benieuwd naar de eerste rechtzaken waar die paupers dan de verhoogde griffierechten mogen betalen omdat ze verliezen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:00 schreef yup het volgende:
Die RED Amsterdam is een partij die stemming wil maken.
Open boek 6 van het Burgerlijk wetboek en ga eens naar artikel 203. Onverschuldigde betaling heet dat:
Lees dit eens lid 1:
[..]
Stelletje dombo's DWI staat dus helemaal in zijn recht (letterlijk en figuurlijk).
http://www.parool.nl/paro(...)tendeels-terug.dhtmlquote:Foutief overgemaakte bijdrage woonkosten grotendeels terug
Het grootste deel van de 188 miljoen euro die de Amsterdamse belastingdienst per abuis naar minima overmaakte, is veilig gesteld. De gemeente meldt dat inmiddels 180 miljoen euro is teruggehaald en dat het geld naar verwachting snel weer op de rekening van de gemeente zal staan.
De resterende 8 miljoen euro moet de gemeente nog terughalen, schrijft verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst aan de gemeenteraad.
De gemeentelijke dienst belastingen van Amsterdam maakte vorige week een fout bij het overmaken van de jaarlijkse woonkostenbijdrage. Hierdoor kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Mensen hadden tussen de 117,50 en 342,50 euro moeten terugkrijgen, maar ontvingen ineens tussen de 11.750 en 32.450 euro. Daardoor was de gemeente 188 miljoen euro kwijt in plaats van 1,88 miljoen euro.
Uitgegeven
Sommige mensen stortten zelf het te veel ontvangen geld terug, anderen hebben het uitgegeven of op een andere rekening gezet. De gemeentelijke belastingdienst onderzoekt nog welke mensen dit zijn en zal persoonlijk contact met hen opnemen. 'In het geval er geld is uitgegeven of 'verdwenen', zullen incassomaatregelen worden getroffen', schrijft de gemeente.
Inmiddels heeft de gemeente excuses aangeboden voor de fout. 'Het college betreurt het als mensen door deze fout in de problemen zijn gekomen.' Er komt een onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren. Volgens de gemeente is nu al wel duidelijk dat er sprake was van een 'combinatie van een technische en een menselijke fout'. Daardoor is het bedrag in eurocenten veranderd in euro's.
Rood staan
Bij degenen die het overschot zelf al hadden teruggestort, is het bedrag nog eens afgeschreven, aldus de gemeente. Dat geld wordt zo snel mogelijk weer teruggegeven. Ook zal de gemeente compensatie betalen aan de enkele tientallen mensen die hierdoor rood hebben gestaan.
Een reden dat het weg is kan ook zijn omdat (andere) schuldeisers automatische afboekingen hebben gedaan. Normaliter krijgen ze dan niets (als die mensen rood staan) maar nu stonden alle afboekingen natuurlijk op groen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:16 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik zou het ook gewoon laten staan, sterker nog, ik zou contact opnemen met de gemeente Amsterdam of dit allemaal wel klopt.
Eigenlijk vind ik het vooral treurig dat sommige mensen blijkbaar niet de logica hebben om op deze manier te redeneren en dat elke bonus linea recta uitgegeven dient te worden...
En wordt je gewoon gecompenseerd.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:09 schreef macca728 het volgende:
Ook leuk als je zo eerlijk bent geweest het zelf terug te storten, sta je alsnog 20.000 in het rood.
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.000 extra van je rekening wordt gehaald.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En wordt je gewoon gecompenseerd.
Problem?
Nee, niet bepaald.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.00 extra van je rekening wordt gehaald.
Kan je zelf ook niks meer opnemen...quote:Op woensdag 18 december 2013 10:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat je toch in paniek bent denk ik dan. Jij niet natuurlijk als er opeens 20.000 extra van je rekening wordt gehaald.
Ja dat bedoel ik, dan schrik je toch en je moet maar afwachten of je het terug krijgt voor de kerstdagen.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:43 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Kan je zelf ook niks meer opnemen...
Ben je eerlijk door het terug te storten ben je nog de pineut.
Yup dan ben je best wel fucked met een gezin als alleenstaande.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, dan schrik je toch en je moet maar afwachten of je het terug krijgt voor de kerstdagen.
Terwijl incasso's ook niet meer geincasseerd kunnen worden.
Het zal waarschijnlijk even duren voordat het geld weer is teruggestort, en als je in de bijstand zit kan ik me voorstellen dat het behoorlijk lastig is als je in die periode niet kunt pinnen of geen geld kunt opnemen, zelfs al is het maar voor een paar dagen.quote:Op woensdag 18 december 2013 10:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En wordt je gewoon gecompenseerd.
Problem?
Zo te zien lopen ze te kutten met de correcties bij mensen die zelf al terug hadden betaald. Lekker handig inderdaadquote:Op vrijdag 20 december 2013 15:06 schreef Perrin het volgende:
Gemeente maakt wéér duizenden euro's te veel over
och jeequote:Op vrijdag 20 december 2013 15:06 schreef Perrin het volgende:
Gemeente maakt wéér duizenden euro's te veel over
bronquote:Wethouders Hilforst is nog 4 miljoen kwijt
Vandaag stuurde wethouder Pieter Hilhorst een brief aan de gemeenteraad, waarin hij meer uitleg geeft over de ten onechte uitgekeerde woonkostenbijdragen.
Wethouder Piet Hilhorst laat aan AT5 weten: 'We hebben een kapitale fout gemaakt', maar het is goed dat we al 184 miljoen terughebben'.
Inmiddels is 184 miljoen door de gemeente veiliggesteld, waarvan 181 miljoen op de rekening van de gemeente staat. De juiste woningbijdrage is inmiddels overgemaakt aan 8995 mensen van de totale groep van 9949 mensen. Op 383 mensen heeft de gemeente een vordering die lager of gelijk is aan de woonkostenbijdrage waar ze recht op hebben. Op 478 mensen heeft de gemeente een vordering waarvan het bedrag hoger is dan de woonkostenbijdrage waarop zij recht hebben.
Hilhorst stuurde vandaag een brief aan de gemeenteraad, waarin hij uitleg geeft over de miljoenenblunder. 'In de raad van 18 december is toegezegd dat het College haar uiterste best doen om de juiste woonkostenbijdrage voor de kerst uit te keren', is te lezen in de brief.
'Het is duidelijk dat er mensen geld hebben opgenomen of weggesluisd. Deze mensen worden persoonlijk bezocht. Het geld is van de gemeente', aldus de wethouder.
Hilhorst laat verder weten dat er een extern onderzoek komt. Inmiddels zijn er 400 mensen thuis bezocht om over de missers te praten. Daarnaast heeft de gemeente zo'n 1842 telefoontjes gepleegd.
quote:Amsterdamse belastingdienst onder toezicht
De foutieve betaling die vorige maand is gemaakt door de Amsterdamse belastingdienst aan ruim negenduizend minima, werd zowel door technische als menselijke fouten veroorzaakt.
Dat blijkt uit het onderzoek van de gemeente naar het fiasco.
Ook blijkt dat het toezicht op het betalingsverkeer tekortschoot. Daarom heeft de gemeente de dienst onder verzwaard toezicht geplaatst. Een nieuw directielid van de dienst financiën moet bovendien het betalingsverkeer bij de hele gemeente verbeteren.
''Dit had nooit mogen gebeuren'', reageerde verantwoordelijk wethouder Pieter Hilhorst maandag. ''Ik grijp in om zulke fouten in de toekomst te voorkomen.'' In totaal werd 188 miljoen euro te veel aan zogeheten woonkostenbijdrage overgemaakt.
En in die hoek zat inderdaad het probleem, in combinatie met het ontbreken van een interne controle.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:11 schreef freako het volgende:
[..]
Het probleem zal wel daar ontstaan zijn, bij het aanmaken van het betaalbestand. Tot nu toe schreef men 15500 cent in het bestand, nu blijkbaar 15500 euro.
http://www.telegraaf.nl/b(...)nder_toezicht__.htmlquote:Woonkostenbijdrage
Onderzoek van KPMG toont aan dat bij het aanpassen van het gemeentelijke betalingssysteem aan de nieuwe Europese eisen niet goed is gekeken naar het specifieke karakter van de woonkostenbijdrage. Hiervoor is een speciaal programma gemaakt dat in centen rekent in plaats van euro's. Dit is niet opgemerkt bij de aanpassing van het systeem, waardoor een bedrag van 1,8 miljoen euro is aangezien voor 188 miljoen.
Interne controle
In de opdrachtbrief stonden echter wel de juiste bedragen, maar dit verschil is bij de interne controle niet opgemerkt. Ook blijkt dat eerdere adviezen van de gemeentelijke accountant over betalingslimieten niet zijn opgevolgd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |